Vertrouwen is goed, controle nog beter

Werken ze daar nog met postduiven
Het staat op je statement dat je na het eind van de maand ontvangt. Wees gerust, je krijgt de actierente (mits je €5000 gestort hebt).Roncom schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:23:
Kun je ergens bij Advanzia zien wat voor jouw specifiek de actuele rente is (en eventueel voor hoelang)? Mijn account is deze week geactiveerd.
Vergelijkbare ervaring van Openbank naar SBC, je zou zeggen van dochter naar moeder gaat snel, maar helaas.TvanW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:40:
Woensdag 5-2 om 10.15uur overboeking gedaan van ING naar SCB (Santander Consumer Bank) vandaag 7-2 om 17.00uur bijgeschreven(wel met datum en valutadatum 6-2)
SCB is niet dé moeder van Openbank, dat is de Santander Groep.deejeebv schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:47:
[...]
Vergelijkbare ervaring van Openbank naar SBC, je zou zeggen van dochter naar moeder gaat snel, maar helaas.
Dan zijn het zusjes.Novax schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:59:
[...]
SCB is niet dé moeder van Openbank, dat is de Santander Groep.
We weten niet wie de vader is, dus wellicht half zusjes!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Bij mij deden ze er een volle week over voor het bijgeschreven was. Was voor mij een reden om op te heffen. (Naast het Spaanse erfrecht.)TvanW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:40:
Woensdag 5-2 om 10.15uur overboeking gedaan van ING naar SCB (Santander Consumer Bank) vandaag 7-2 om 17.00uur bijgeschreven(wel met datum en valutadatum 6-2)
Mijn ervaring is dat het sneller gaat. In de ochtend overgeboekt is in de middag bijgeschreven.TvanW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:40:
Ik heb niet heel recent iets bijgeschreven de laatste tijd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ9SRJdu7LAvPbABGbjgSrnt.jpg?f=user_large)
De deposito's met een kortere looptijd zijn wel interessant. Website: https://www.easisave.com/
[ Voor 7% gewijzigd door Bar_en_boos op 07-02-2025 22:16 ]
Inhouding belasting?Bar_en_boos schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:15:
Voor de wat meer avontuurlijk aangelegde spaarders onder ons is er nog een Maltezer aanbieding. De FIMBank (5e bank van Malta) biedt de Easisave spaarrekening aan. Na het aanmaken van de rekening kun je de volgende deposito's aangaan:
Op de site van de FIMBank zie ik dat er een Tax Declaration Form ingevuld kan worden. Daarin verklaar je dat je wilt dat de belasting in eigen land wordt ingehouden. Werkte voor mij ook zo bij de FCM Bank.
3 mnd 2,60% (-0,3%)
6 mnd 2,60% (-0,2%)
9 mnd 2,60% (-0,2%)
1 jaar 2,55% (-0,2%)
2 jaar 2,50% (-0,2%)
3 jaar 2,50% (-0,2%)
4 jaar 2,30% (-0,2%)
5 jaar 2,30% (-0,2%)
6 jaar 2,30% (-0,2%)
7 jaar 2,30% (-0,2%)
10 jaar 2,30% (-0,2%)
De meeste deposito's die ik heb hebben een looptijd van 12 maanden, een paar duren langer. Een deposito van bijv 3 maanden open ik wanneer de rente daarvan hoger is dan vrij opneembaar.marktweakt schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:01:
Ik wordt steeds terughoudender met het langer vastzetten van geld bij Europese (en Amerikaanse!) banken door de steeds verder verslechterende politieke situatie die er gaande is.
Ik ga er steeds meer vanuit dat ik op elk moment mijn geld zo snel mogelijk direct ergens weg moet kunnen halen.
De slechts zeer beperkte hogere rentes op deposito's t.o.v. een spaarrekening zijn volgens mij dit risico niet meer waard. En ook het risico op stijgende rentes op de korte termijn maakt het langer vastzetten van geld inmiddels veel te risicovol voor mij.
Ben ik de enige of zijn er anderen hier die er net zo over denken?
Mijn geld is verspreid over meerdere banken waardoor ik binnen het dgs blijf. Als ik opeens geld zou willen opnemen en verplaatsen zou ik niet weten waar ik het dan moet laten. Weet jij dat wel ?
Ik zet momenteel ook geen geld meer vast. Ik heb nog een paar deposito’s lopen die in maart en april aflopen, maar heb niet de intentie op dit moment om ze te verlengen. Inderdaad is er niet heel veel extra rente tov de vrij opneembare spaarrekening. Ik kijk ook nog wel even de kat uit de boom. En ik heb al het spaargeld enorm verspreid in verschillende landen en banken.marktweakt schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:01:
Ik wordt steeds terughoudender met het langer vastzetten van geld bij Europese (en Amerikaanse!) banken door de steeds verder verslechterende politieke situatie die er gaande is.
Ik ga er steeds meer vanuit dat ik op elk moment mijn geld zo snel mogelijk direct ergens weg moet kunnen halen.
De slechts zeer beperkte hogere rentes op deposito's t.o.v. een spaarrekening zijn volgens mij dit risico niet meer waard. En ook het risico op stijgende rentes op de korte termijn maakt het langer vastzetten van geld inmiddels veels te risicovol voor mij.
Ben ik de enige of zijn er anderen hier die er net zo over denken?
En de andere helft dan? Oh, je bedoelt halfzusjes 😀Oekol schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:55:
[...]
We weten niet wie de vader is, dus wellicht half zusjes!
wel dat de rentes tot en met 9 februari zijn. Ik verwacht ook dalingen bij de deposito's.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 08-02-2025 22:44 ]
Als ik het me goed herinner stuurt YapiKredi ook geen e-mails met rente updates, ze communiceren dit via de website. Ik zag gisteren al wel een melding dat de rentes tot en met 9 februari geldig zijn.W1ck1e schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:43:
Volgens een gebruiker op spaarinformatie daalt bij YapiKredi de vrij opneembare rente van 2,5% naar 2,4% per 10 februari. Ik heb zelf geen mail ontvangen. Op de website van Yapi staat bij het huidige renteoverzicht
wel dat de rentes tot en met 9 februari zijn. Ik verwacht ook dalingen bij de deposito's.
Maar dan is nog steeds de vraag hoe de spaarinformatie gebruiker het weet.kbus schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:59:
Als ik het me goed herinner stuurt YapiKredi ook geen e-mails met rente updates, ze communiceren dit via de website. Ik zag gisteren al wel een melding dat de rentes tot en met 9 februari geldig zijn.
https://yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht :W1ck1e schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:00:
[...]
Maar dan is nog steeds de vraag hoe de spaarinformatie gebruiker het weet.
Ook de deposito-rentes zijn aangepast (uiteraard naar beneden).Spaarrekening
Geldig per 10 februari 2025
Euro-Plus Spaarrekening 2,40% effectief op jaarbasis
...
Dank je voor de update. Voor 12 maanden nog steeds meer dan Anadolubank.GroteVoet459 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:56:
[...]
https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht:
[...]
Ook de deposito-rentes zijn aangepast (uiteraard naar beneden).
Deze link doet het (beter).
En slechts 4 dagen later (per 07-Feb) gaat de DHB Welkomstactie zelfs terug naar 2,40% en is nog maar 3 (ipv 6) maanden geldig.Woodsy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:42:
[...]
DHB verlaagt per vandaag de rente. De rente gaat van 2,85% naar 2,60%.
We leven in woelige tijden.GroteVoet459 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:08:
[...]
En slechts 4 dagen later (per 07-Feb) gaat de DHB Welkomstactie zelfs terug naar 2,40% en is nog maar 3 (ipv 6) maanden geldig.
Oja is dat zo? Volgens mij kijk je niet goed.GroteVoet459 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:56:
[...]https://yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht :[...]
Ook de deposito-rentes zijn aangepast (uiteraard naar beneden).
Alleen 1 jaar gaat naar beneden, rest omhoog, gelijk gebleven en nieuw.. Per 10-2.
https://forum.spaarinform...ntes-per-2025-t11868.html
[ Voor 14% gewijzigd door Harry720A op 09-02-2025 19:14 ]
Heeft iemand ervaring (rekening) bij FIMBank?Bar_en_boos schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:20:
[...]
Op de site van de FIMBank zie ik dat er een Tax Declaration Form ingevuld kan worden. Daarin verklaar je dat je wilt dat de belasting in eigen land wordt ingehouden. Werkte voor mij ook zo bij de FCM Bank.
Maltese Lidion Bank accepteert ook Nederlandse klanten. Leef je uit.Harbo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:45:
[...]Heeft iemand ervaring (rekening) bij FIMBank?
Nog geen rekening geopend, maar stond wel op het punt om dat te doen. Ik heb eerst een vraag bij hen uitstaan over de identificatie. In het aanvraagformulier wordt namelijk naar het paspoortnummer gevraagd en lijkt er geen keuze te zijn voor een ID-card. Lijkt me stug dat er maar 1 optie mogelijk is. Ik wacht eerst hun reactie even af.Harbo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:45:
[...]
Heeft iemand ervaring (rekening) bij FIMBank?
- zijn deze banken in Malta betrouwbaar (rating is volgens mij B )
- hoe snel gaat het geld heen en weer (NL naar Malta en anders om)
- is helpdesk bereikbaar en in welk taal (Engels neem ik aan)
- hoe zit het met de beveiliging (2FA?)
Dus het zou handig zijn als iemand met een rekening daar wat hierover schrijft.
Zit bij FCM bank, werkt prima. Hoge deposito rente destijds. Ze hebben een eigen DSG daar. Je krijgt een persoonlijk aanspreekpunt toegewezen, mailen kan in het Engels. En af en toe post uit Malta, ook leuk voor de postzegelverzamelaars onder ons.Harbo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:40:
Om concreet te zijn wat ik met ervaringen bedoel :
- zijn deze banken in Malta betrouwbaar (rating is volgens mij B )
- hoe snel gaat het geld heen en weer (NL naar Malta en anders om)
- is helpdesk bereikbaar en in welk taal (Engels neem ik aan)
- hoe zit het met de beveiliging (2FA?)
Dus het zou handig zijn als iemand met een rekening daar wat hierover schrijft.
Online omgeving zit er goed uit, verificatie codes via sms werkt ook goed. Reken een dag (of max. 2) voor het overboeken
6 maanden: 2.60% (was 2.70%)
9 maanden 2.60% (was 2.70%)
1 jaar: 2.60% (was 2.70%)
2 jaar 2.75% (was 2.80%)
3 jaar 2.90% (geen wijziging)
4 jaar 2.90% (geen wijziging)
5 jaar 2.90% (geen wijziging)
Goed om te zien dat de curve weer wat normaliseert.
[ Voor 22% gewijzigd door wibblemoo op 11-02-2025 09:43 . Reden: Rentes gewijzigd naar norminaal ipv effectief. ]
Nee. @Novax zijn scriptje had deze nog niet opgepikt?wibblemoo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:05:
Was al gemeld dat Progetto zijn depositos verlaagd per 14 februari?
Hopelijk gaat mijn aanvraag nu goed. Want de laatste keer dat ik bij Progetto opende ging dat helemaal mis. Ook met een renteverlaging en de aanvraag die in de soep was gelopen (en uiteindelijk door Raisin geannuleerd).
Effectieve rentes dan? Want ik zie 2,70% (2,60% na verlaging) nominaal op jaarbasis.6 maanden: 2.66% (was 2.76%)
9 maanden 2.65% (was 2.75%)
JawelRobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:16:
Nee. @Novax zijn scriptje had deze nog niet opgepikt?Zelf gisteren een aanvraag gedaan, en stond ook niks bij van verlaging. En ook de lopende aanvraag staat niks bij (noch een melding per mail). Nieuwe aanvraag starten staat het inderdaad wel bij.
FWIW, mijn aanvragen die ik recent bij Progetto gedaan heb gingen probleemloos, waren ook net voor een renteverlaging.Hopelijk gaat mijn aanvraag nu goed. Want de laatste keer dat ik bij Progetto opende ging dat helemaal mis. Ook met een renteverlaging en de aanvraag die in de soep was gelopen (en uiteindelijk door Raisin geannuleerd).
Ik ga kijken, thanks!H.W.R schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Zit bij FCM bank, werkt prima. Hoge deposito rente destijds. Ze hebben een eigen DSG daar. Je krijgt een persoonlijk aanspreekpunt toegewezen, mailen kan in het Engels. En af en toe post uit Malta, ook leuk voor de postzegelverzamelaars onder ons.
Online omgeving zit er goed uit, verificatie codes via sms werkt ook goed. Reken een dag (of max. 2) voor het overboeken
Ah my bad, heb het aangepast.RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:16:
[...]
Effectieve rentes dan? Want ik zie 2,70% (2,60% na verlaging) nominaal op jaarbasis.
En de reacties zijn weer zoals te verwachten.
"De regering moet ingrijpen" - Ja, in het onderwijs misschien, dat mensen geen miljarden op een spaarrekening bij de Rabo (of ING) laten staan ...
Door een recente opname weet ik dat Klarna het saldo aan het begin van de dag gebruikt om de opgebouwde rente ("aan rente verdiend") te berekenen. Niet het saldo aan het eind van de dag.W1ck1e schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:08:
...
Door de rente opbouw bij Klarna nauwkeurig te volgen weet ik dat Klarna de eerste dag geen rente geeft. Als ze dat wel zouden doen dan boeide mij dit verhaal niet zo. In combinatie met instant of snel genoeg geld kunnen verschuiven loop ik dan geen of minimaal rente mis.
De opgebouwde rente is slechts een dag vertraagd zichtbaar. Je loopt dus geen rente mis bij stortingen & opnames op Klarna flex.
wijziging op dag x
rente over dag x is op basis van begin stand op dag x
en pas zichtbaar op dag x+1
meer of minder rente opbouw (vanwege saldo op dag x) daardoor is pas zichtbaar op dag x+2
Ik ben tegenwoordig met dat soort reacties op nu.nl ook wel een beetje klaar mee. Ben het niet meer gaan lezen nu, maar ongetwijfeld weer:GroteVoet459 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:48:
Rabobank boekt bijna 18 procent meer winst in 2024 (NU.nl)
En de reacties zijn weer zoals te verwachten.
"De regering moet ingrijpen" - Ja, in het onderwijs misschien, dat mensen geen miljarden op een spaarrekening bij de Rabo (of ING) laten staan ...
Geklaag ach en wee, schande van de lage spaarrentes, graaiers, van het zijn boeven, tot aan ‘ik wil de gratis Postbank terug’ ‘we moeten alles weer contant doen’ etc
En reageer je nog met, gratis alternatieven als Revolut, N26 of Openbank dan is de reactie; ‘Nee! Icesave!.
ABN amro….komen jullie er ook maar in met de jaarcijfers.
[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 11-02-2025 12:29 ]
Ook gisteren om 0:05 een bedrag overgemaakt naar mijn Rabo, dezelfde ochtend nog binnen.
Dus op tijd overmaken, dan geen renteverlies
LOL. Precies zo hier. Als ik echt sjaggo EN depri wil worden hoef ik maar 5 minuten op de nu.nl reacties rond te klikken. Het erge is alleen wel dat ik vrees dat daar “de onderbuik” van Nederland zit, en dat het er niet weinig zijn.Jerra schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:37:
nu.nl reacties... ik lees ze niet meer, beter voor mijn gemoedsrust en het vertrouwen in de medemens om onwetend te zijn op dat vlak...
Dat zijn er inderdaad niet weinig denk ik. Hoeveel klanten heeft een Rabo of ING? Paar miljoen per bank. En elk jaar komen dezelfde reacties weer terug. ‘L’histoire ce repete’.olafmol schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:47:
[...]
LOL. Precies zo hier. Als ik echt sjaggo EN depri wil worden hoef ik maar 5 minuten op de nu.nl reacties rond te klikken. Het erge is alleen wel dat ik vrees dat daar “de onderbuik” van Nederland zit, en dat het er niet weinig zijn.
Neen,Juan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:44:
Tip iz Klarna. Ik vermoed dat Klarna maand=30 dagen toepast. ...
uit de "klarna-nl-NL-Klarna-balance.pdf" (voorwaarden die ik via de mail bij het openen van de rekening heb ontvangen)
Eventuele rente wordt dagelijks berekend op basis van het werkelijke aantal dagen en een jaar met
365 dagen (werkelijk/365).
[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 11-02-2025 13:59 ]
Het zou me niks verbazen als de app zelf een berekening doet om een rentebedrag te kunnen tonen, maar dat die verschilt van de berekening in de backend die de rentevergoeding daadwerkelijk bijschrijft in de nacht.W1ck1e schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:48:
[...]
Door een recente opname weet ik dat Klarna het saldo aan het begin van de dag gebruikt om de opgebouwde rente ("aan rente verdiend") te berekenen. Niet het saldo aan het eind van de dag.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Mij wel, ik denk niet dat de app ook maar iets berekentaawe mwan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:57:
Het zou me niks verbazen als de app zelf een berekening doet om een rentebedrag te kunnen tonen, maar dat die verschilt van de berekening in de backend die de rentevergoeding daadwerkelijk bijschrijft in de nacht.
Oplossing: gewoon geen account hebben bij nu.nl, dan kun je het meeste nieuws toch lezen en kun je de reacties niet bekijken. Ideaal!olafmol schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:47:
[...]
LOL. Precies zo hier. Als ik echt sjaggo EN depri wil worden hoef ik maar 5 minuten op de nu.nl reacties rond te klikken. Het erge is alleen wel dat ik vrees dat daar “de onderbuik” van Nederland zit, en dat het er niet weinig zijn.
As of February 12, 2025, we will change the savings interest rate on your MeSave account from 2.76% to 2.5% per year. This adjustment reflects recent changes in market conditions.
As of February 12, 2025, we will change the savings interest rate for MeDeposit from 2.6% to 2.35% per year. Of course, nothing will change in your current MeDeposit account. The new interest rate applies if you open a new deposit account or renew your current one. This adjustment reflects recent changes in market conditions.
Onderstaande email ontvangen:
Beste *,
Op donderdag 13 februari 2025 verlagen we de variabele rente. De rente wordt verlaagd omdat de Europese Centrale Bank de rente verder heeft verlaagd. Dit heeft ook gevolgen voor de spaarrentes in Nederland en dus ook voor jouw spaarrente.
Rente per 13-02-2025.
Argenta spaarrekening 2,00%
Argenta jongeren spaarrekening
2,10%
Hypotheek profijt sparen
2,00%*
Ik heb nog geen mail gezien van argenta, hoe zit het met de deposito's worden hier ook wijziging qua rente in aangebracht?mpandroid schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:21:
Ook Argenta (NL) voert op 13-2 renteverlaging door.
Onderstaande email ontvangen:
Beste *,
Op donderdag 13 februari 2025 verlagen we de variabele rente. De rente wordt verlaagd omdat de Europese Centrale Bank de rente verder heeft verlaagd. Dit heeft ook gevolgen voor de spaarrentes in Nederland en dus ook voor jouw spaarrente.
Rente per 13-02-2025.
Argenta spaarrekening 2,00%
Argenta jongeren spaarrekening
2,10%
Hypotheek profijt sparen
2,00%*
Nee, die (nog) niet.PSP123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:33:
[...]
Ik heb nog geen mail gezien van argenta, hoe zit het met de deposito's worden hier ook wijziging qua rente in aangebracht?
Dat gebeurt toch nooit. Het voordeeel van een deposito is juist dat de rente gelijk blijft gedurende de looptijd. Geen gehannes met stijgende en zakkende rente zoals op een spaarrekening met variabele rente.PSP123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:33:
[...]
Ik heb nog geen mail gezien van argenta, hoe zit het met de deposito's worden hier ook wijziging qua rente in aangebracht?
Ey!! Macarena \o/
Ik hoop dat @PSP123 dat niet bedoelde. Nieuwe deposito's kunnen natuurlijk wel een andere rente hebben.RaZ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:51:
[...]
Dat gebeurt toch nooit. Het voordeeel van een deposito is juist dat de rente gelijk blijft gedurende de looptijd. Geen gehannes met stijgende en zakkende rente zoals op een spaarrekening met variabele rente.
Ik denk juist van wel "Ik heb geen mail gehad dat de rente van m'n deposito's verlaagd wordt". Gunstig toch, daarom zet je geld in een deposito. De rente die je aangegaan bent, zal niet veranderen gedurende de looptijdW1ck1e schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:59:
[...]
Ik hoop dat @PSP123 dat niet bedoelde. Nieuwe deposito's kunnen natuurlijk wel een andere rente hebben.
En ja, ook de rentes voor nieuwe deposito's zakken natuurlijk met de variabele rente mee, maar niet je lopende deposito's
Ey!! Macarena \o/
Dit citaat door jou klopt niet. PSP123 schrijft niet "mijn" of "m'n".RaZ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:06:
[...]
Ik denk juist van wel "Ik heb geen mail gehad dat de rente van m'n deposito's verlaagd wordt". Gunstig toch, daarom zet je geld in een deposito. De rente die je aangegaan bent, zal niet veranderen gedurende de looptijd
En ja, ook de rentes voor nieuwe deposito's zakken natuurlijk met de variabele rente mee, maar niet je lopende deposito's
Ook mijn ervaringen bij de FCM Bank zijn tot nu toe positief. Enkele weken voor het verlopen krijg je een email met het bericht dat je deposito afloopt en krijg je de gelegenheid dit via een positieve reactie op die mail te verlengen. Van 3.58% naar 3.08% voor 3 maanden, maar nog steeds niet slecht. Daarnaast de keuze of je rente op einde van de looptijd wil ontvangen, of maandelijks gestort op je bankrekening bij de FCM Bank.H.W.R schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Zit bij FCM bank, werkt prima. Hoge deposito rente destijds. Ze hebben een eigen DSG daar. Je krijgt een persoonlijk aanspreekpunt toegewezen, mailen kan in het Engels. En af en toe post uit Malta, ook leuk voor de postzegelverzamelaars onder ons.
Wel alles in het Engels, maar tot nu toe is alles duidelijk.
Inmiddels wel. Ik heb een spaarrekening in Britse ponden geopend bij Skipton International. Hier ter info een overzichtje van mijn ervaringen en overige gedachten. Ik hoop dat ik niks belangrijks vergeten ben.Jay-B schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:51:
Zijn er ervaringen met Skipton:
https://www.skiptonintern...ffshore-savings-accounts/
Introductie
Op zoek naar hogere spaarrentes kwam ik deze kleine bank op het spoor, gevestigd op Guernsey. Ik heb hiervoor gekozen vanwege de verleidelijke spaarrentes, en omdat wij regelmatig op vakantie gaan in de UK.Guernsey is een Brits kroondomein en geen lid van de EU. Dit heeft een aantal consequenties. Onder andere dat de Europese regels voor depositogarantie niet gelden. Guernsey heeft zijn eigen depositogarantiestelsel, met dekking tot £50000. Garantie is garantie, al valt er te discussieren over de waarde hiervan bij een ministaat als Guernsey.
De spaarrekeningen zijn in ponden. Dit betekent dat je rekening moet houden met de wisselkoers, die kan fluctueren. Het daadwerkelijke inwisselen van euro's voor ponden en vice versa komt ook werk bij kijken.
De belastingdienst ziet spaargeld in andere valuta gewoon als spaargeld.
Spaarproducten
Skipton International biedt de volgende spaarproducten aan:- een 'gewone' spaarrekening in ponden (minimaal saldo £10.000, openingssaldo £25.000)
- een aantal notice accounts in ponden, dit zijn spaarrekeningen met opnamevertraging (minimaal saldo £10.000, openingssaldo £25.000)
- deposito's in ponden (minimaal £10.000, nieuwe klanten moeten starten met minimaal £50.000)
- spaarrekingen en notice accounts in dollars (laat ik hier verder buiten beschouwing)
Rekening openen
Registreren is tijdrovend en bureaucratisch. Daar tegenover staat dan weer een keurige telefonische klantenservice die gewoon zonder wachtmuziekje of keuzemenu de telefoon opneemt. Via de mail ben ik ook prima geholpen, al moest ik steeds wel 24 tot 48 uur wachten op reactie.Om te registreren stuur je
- het registratieformulier
- een paspoortkopie d.m.v. het waarmerkingsformulier
- een bankafschrift o.i.d. van je tegenrekening, inclusief bron (bijv. screenshot van de online bankomgeving)
- een 'proof of address', bijvoorbeeld een gasrekening, inclusief bron (bijv. het mailtje waar de rekening als bijlage bij zat)
Paspoortwaarmerking
Dit is het meest bijzondere stukje. In plaats van een selfie of een videogesprek vraagt Skipton om een derde partij erbij te halen, die tekent voor de authenticiteit van je paspoort. Dit mag bijvoorbeeld een accountant, advocaat, of een manager in de (semi-)overheid zijn. Ik heb een bevriende teamleider op een middelbare school gevraagd. Hij keek wel een beetje gekOpnemen
De tegenrekening (om geld op te nemen) moet een rekening in ponden zijn, volgens het Britse systeem (dus een 8-cijferig rekeningnummer en een 6-cijferige sort code). Onder andere bij Revolut kun je een gratis pondenrekening openen die hieraan voldoet. Die rekenen dan wel weer 0.0015% transactiekosten over een uitgaande transactie (dit kost dus zo'n 12 dagen aan spaarrente). Dit is op zich te overzien. Ik heb naast mijn Revolut pondenrekening ook een portal van Atlantic Money opgegeven als tegenrekening, in de hoop de transactiekosten van Revolut te kunnen omzeilen. Ik heb dit echter nog niet getest en weet niet zeker of Atlantic Money een inkomende betaling van Skipton International accepteert, aangezien je geen persoonlijke IBAN van Skipton krijgt.Minimale opnamebedrag is £1000.
Storten
Storten moet in ponden, en gaat op de algemene bedrijfsrekening van Skipton International bij een grote Britse bank, met als mededeling je persoonlijke Skipton nummer en achternaam. In mijn ervaring betekent 's ochtends vroeg storten dat het bedrag rond de middag zichtbaar wordt in internetbankieren.Wisselen
Euro's omzetten in ponden kan volgens mij het beste via Atlantic Money, die zijn het goedkoopst. Het meest voor de hand liggend is om rechtstreeks vanaf een eurorekening euro's naar Atlantic Money te sturen, die dan weer ponden naar Skipton stuurt. Als alternatief kun je de ponden natuurlijk ook vanaf Atlantic Money eerst op een pondenbetaalrekening (bijv. bij Revolut) parkeren en later naar Skipton sturen - dan zit je dus wel met die 0.0015% fee van Revolut. Ik heb beide manieren getest, met een schuin oog op de wisselkoers.De wisselkoers is sowieso iets om in de gaten te houden. Een piekje of dipje van 1% betekent €300 erbij of eraf
Internetbankieren
Ik moest telefonisch bij de klantenservice van Skipton een username aanvragen. Ze stelden een paar controlevragen en binnen een minuut was het geregeld. Via de mail had ik dan weer een activatiecode gekregen, en 2FA gaat met de HID Approve app. De bankieromgeving is basic maar functioneel en duidelijk.Bottomline
En nu staat m'n spaargeld lekker 4.65% te trekken op de kanaaleilanden. Niet gek. Ik wil in de zomer weer wat gaan opnemen en zal dan nog wel even een update toevoegen.Ik neem even dat je een opname 120 dagen van te voren moet aankondigen, niet dat een opname 120 dagen duurt.S91 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:10:
...
Ik heb de 'Personal Saver 120' geopend, oftewel een spaarrekening met 120 dagen opnamevertraging. Op dit moment een mooie 4.65% rente.
...
In ieder geval. De rente is variabel en kan gedurende de 120 dagen dalen, eventueel genoeg om uiteindelijk slechter uit te zijn dan bij de concurrentie. (ja de rente kan ook stijgen). Ik heb mijn saldo zonder vaste rente graag echt vrij opneembaar.
"Bonds" zijn obligaties. Als dat achterliggend aan je rekening gekoppeld is praat je over beleggingen (ook voor de VRH).....We offer Sterling and US Dollar savings accounts in fixed rate bonds, notice and easy access accounts.
Het "Scheme" niet zonder meer alleen een DGS waarnaar verwezen wordt. Ook zitten er stevige beperkingen op:S91 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:00:
@DjoeC Tja, goeie vraag. Op hun site worden beide termen door elkaar gebruikt. Ik zie vooral de term 'fixed term saving account'. En de dekking door het depositogarantiestelsel wordt ook in dit verband vermeld. Dus ik ga uit van deposito. Anders even een mailtje aan wagen?
Het Nederlandse DGS zou per 2024 een kapitaal van 5 miljard moeten hebben.- maximum of £50,000 per individual claimant
- Total Scheme compensation in any five year period is limited to £100 million
- The cap also means that compensation in respect of any one bank cannot exceed £100 million
Het hangt er dus vanaf hoe groot de bank is en of er in een periode van 5 jaar (voortschrijdend?) meerdere banken getroffen worden maar het Guernsey "scheme" lijkt me relatief klein voor de omvang van hun internationaal georienteerde financiele sector.
Maar goed, je krijgt wel 4.65% rente. Overigens, in UKP dus wisselkoers en een zwakke UK economie.
De vraag zou dan iets zijn als: "Is this account a savings account or a securities account?" (volgens NL belasting wetgeving).S91 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:00:
@DjoeC Tja, goeie vraag. Op hun site worden beide termen door elkaar gebruikt. Ik zie vooral de term 'fixed term saving account'. En de dekking door het depositogarantiestelsel wordt ook in dit verband vermeld. Dus ik ga uit van deposito. Anders even een mailtje aan wagen?
Hoe de pond en de euro zich t.o.v. elkaar gaan ontwikkelen is koffiedik kijken, en dat is inderdaad het risico van sparen op deze manier. De vooruitzichten voor de euro zijn evenmin gunstig, met bijvoorbeeld de handelsbeperkingen van de VS in het vooruitzicht. De ABN AMRO heeft hier een speciale glazen bol voor.
Ik vond wel redelijke consensus op internet dat de rentes in de UK op de langere termijn minstens 1,5% hoger zullen blijven liggen dan die in de EU. Op basis daarvan heb ik deze stap genomen.
Hoe ging dat ook weer? Met dat andere eilandje, IJsland? Daar hadden ze toch ook een bank met 5% rente ooit?S91 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:50:
@DjoeC Als je kijkt naar het BBP van Guernsey versus Nederland is Guernseys 'cap' van 100 miljoen pond volgens mij 7x zo riant als die 5 miljard euro van Nederland. Maar ik ben geen expert op dit gebied, en volgens mij gaan we dan ook off-topic.
Hoe de pond en de euro zich t.o.v. elkaar gaan ontwikkelen is koffiedik kijken, en dat is inderdaad het risico van sparen op deze manier. De vooruitzichten voor de euro zijn evenmin gunstig, met bijvoorbeeld de handelsbeperkingen van de VS in het vooruitzicht. De ABN AMRO heeft hier een speciale glazen bol voor.
Ik vond wel redelijke consensus op internet dat de rentes in de UK op de langere termijn minstens 1,5% hoger zullen blijven liggen dan die in de EU. Op basis daarvan heb ik deze stap genomen.
Wat betreft Skipton is het wellicht handig dit na te vragen bij de belastingdienst zelf mbt de VRH.
In vino veritas, in aqua sanitas
6% voor een jaar en credit Europe bood gewoon dezelfde rente aan herinner ik mij.Coffeeroam schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:18:
[...]
Hoe ging dat ook weer? Met dat andere eilandje, IJsland? Daar hadden ze toch ook een bank met 5% rente ooit?
En al het geld kwam terug (al vrij snel via DNB), en uiteindelijk ook de niet meer verwachte hoge rente.Coffeeroam schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:18:
[...]
Hoe ging dat ook weer? Met dat andere eilandje, IJsland? Daar hadden ze toch ook een bank met 5% rente ooit?
Bij inleggen was voor velen al duidelijk dat de kans op fout gaan hoog was - maar ja, die hoge rente... Voor ons was het een zeer bewuste keuze en in die zin anders dan bijvoorbeeld DSB of ATB.
Hogere rente dan gebruikelijk heeft een overweldigende aantrekkingskracht. Doe dat dus alleen als je het risico op verlies kunt dragen. De waarschuwing klinkt als voor beleggen maar geldt zeker ook bij sparen!
Er waren toen meer banken met diezelfde rente. Maar die vielen wel geheel onder het Nederlandse dgs. En waren niet gevestigd in zo'n kleine economie. En maakten niet actief en zichtbaar reclame om spaargeld op te halen. En die haalden niet meer geld op dan ze hadden afgesproken. En die zijn niet omgevallen en bestaan deels nu nog.Coffeeroam schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:18:
Idd, snapte toen ook al niet waarom men voor IceSave koos. Banken met NL DGS boden dezelfde renteW1ck1e schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:09:
[...]
Er waren toen meer banken met diezelfde rente. Maar die vielen wel geheel onder het Nederlandse dgs. En waren niet gevestigd in zo'n kleine economie. En maakten niet actief en zichtbaar reclame om spaargeld op te halen. En die haalden niet meer geld op dan ze hadden afgesproken. En die zijn niet omgevallen en bestaan deels nu nog.
Ik wel.xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:34:
[...]
Idd, snapte toen ook al niet waarom men voor IceSave koos. Banken met NL DGS boden dezelfde rente.
Reclame en aandacht in media.
"IceSave" klinkt (voor sommigen/velen) minder eng dan die rare namen: YapiKredi, Anadolu, Garanti, DHB en andere.
Terwijl Gyros, Shoarma en dergelijke toch veel gegeten wordt.
Heb een reactie ontvangen vanuit de FIM Bank.Bar_en_boos schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Nog geen rekening geopend, maar stond wel op het punt om dat te doen. Ik heb eerst een vraag bij hen uitstaan over de identificatie. In het aanvraagformulier wordt namelijk naar het paspoortnummer gevraagd en lijkt er geen keuze te zijn voor een ID-card. Lijkt me stug dat er maar 1 optie mogelijk is. Ik wacht eerst hun reactie even af.
Mbt de opening van een spaarrekening kun je gewoon je id-card gebruiken daar waar een paspoortnummer wordt gevraagd.
Dat is per 19-Febtudeurnus schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:31:
Renault Bank rente gaat van 2.60% naar 2.40% volgende week
Inbank (via Raisin) vandaag (13-Feb) van 2,67% naar 2,47% (-0.20%).
Resurs (via Raisin) gaat per morgen (14-Feb) van 2.70% naar 2,60% (-0.10%).
CVK (via Raisin) gaat per maandag (17-Feb) van 2,60% naar 2,34% (-0.26%).
Da's interessant. Misschien was de rente bij ander banken dan Icesave 0.25% lager dan. Hier in dit forum shoppen wij ook voor rekeningen die 0.25% meer bieden.W1ck1e schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:09:
[...]
Er waren toen meer banken met diezelfde rente. Maar die vielen wel geheel onder het Nederlandse dgs. En waren niet gevestigd in zo'n kleine economie. En maakten niet actief en zichtbaar reclame om spaargeld op te halen. En die haalden niet meer geld op dan ze hadden afgesproken. En die zijn niet omgevallen en bestaan deels nu nog.
Maar ik meen mij te herinneren dat er geen DGS was in IJsland (of vrij beperkt) en dat de Nederlandse staat heeft bijgesprongen. Vraag me af of ze het in de huidige tijd, in het geval van Guernsey, weer zouden doen.
In die periode is volgens mij ook de DGS uitkering opgehoogd van - ik meen- van 20.000 naar 100.00 euro ofzo. (Uit het hoofd.)Coffeeroam schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:40:
[...]Maar ik meen mij te herinneren dat er geen DGS was in IJsland (of vrij beperkt) en dat de Nederlandse staat heeft bijgesprongen.
Het huidige DGS is überhaupt pas ingevoerd naar aanleiding van die bankencrisis. Daarvoor had elk land zijn eigen regels. Vervolgens is er dus Europese wetgeving over gekomen waardoor alle EU landen een soortgelijk DGS hebben. (Niet te verwarren met een Europees DGS, want dat zou impliceren dat het een Europese pot geld is etc, en dat is niet zo. Elk land heeft zijn eigen instantie met een eigen pot geld).Harry720A schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:52:
[...]
In die periode is volgens mij ook de DGS uitkering opgehoogd van - ik meen- van 20.000 naar 100.00 euro ofzo. (Uit het hoofd.)
Er was een 20.000 dgs in Ijsland, alleen Ijsland was min of meer failliet en toen heeft DNB tijdelijk de schuld overgenomen. Later is het geld weer teruggekomen uit Ijsland bij DNB. En degene die meer geld hadden staan bij Icesave zijn uiteindelijk ook allemaal terugbetaald als ik me niet vergis. Ik had indertijd, 'maar' 10.000 euro bij Icesave staan. En vergeet niet dat in die tijd de hier recent nog aangeprezen Credit Europe Bank een nog hogere rente bood dan Icesave ( 5 om 5,25 procent).Coffeeroam schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:40:
[...]
Maar ik meen mij te herinneren dat er geen DGS was in IJsland (of vrij beperkt) en dat de Nederlandse staat heeft bijgesprongen. Vraag me af of ze het in de huidige tijd, in het geval van Guernsey, weer zouden doen.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Eens, als ik mijn partner zou vertellen dat ik een flink deel van ons vermogen ga wegzetten bij Yapikredi zal ze me aankijken alsof ik niet helemaal goed ben, en dat komt dan door de naam, klinkt natuurlijk niet aantrekkelijk voor wellicht een prima bank.W1ck1e schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:41:
[...]
Ik wel.
Reclame en aandacht in media.
"IceSave" klinkt (voor sommigen/velen) minder eng dan die rare namen: YapiKredi, Anadolu, Garanti, DHB en andere.
Terwijl Gyros, Shoarma en dergelijke toch veel gegeten wordt.
Ik denk toch dat je dat moet bespreken met je partner. Als het goed is kan je het zelf onderbouwen.Hans4545 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:59:
Eens, als ik mijn partner zou vertellen dat ik een flink deel van ons vermogen ga wegzetten bij Yapikredi zal ze me aankijken alsof ik niet helemaal goed ben, en dat komt dan door de naam, klinkt natuurlijk niet aantrekkelijk voor wellicht een prima bank.
Gelukkig zijn de Russische banken van de Nl-se markt.Hans4545 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:59:
[...]Eens, als ik mijn partner zou vertellen dat ik een flink deel van ons vermogen ga wegzetten bij Yapikredi zal ze me aankijken alsof ik niet helemaal goed ben, en dat komt dan door de naam, klinkt natuurlijk niet aantrekkelijk voor wellicht een prima bank.
Als ze hier binnenvallen weten ze anders precies wie ze kunnen beroven of afpersen. (D.m.v. uit een raam vallen ofzo.)
Mijn partner heeft toegang tot zowel de gemeenschappelijke als mijn persoonlijke administratie (ze kwam bij mij in wonen toen ik hier al 15 jaar zat en veel zaken lopen nog via "mij"). Ze heeft in eigen persoon gezien wat het schuiven extra opgeleverd heeft, zich een beetje ingelezen in de materie en is in (beperktere mate) zelf ook aan het spaar-shoppen.Hans4545 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:59:
[...]
Eens, als ik mijn partner zou vertellen dat ik een flink deel van ons vermogen ga wegzetten bij Yapikredi zal ze me aankijken alsof ik niet helemaal goed ben, en dat komt dan door de naam, klinkt natuurlijk niet aantrekkelijk voor wellicht een prima bank.
De naam Yapi Kredi is in Nederland inderdaad misschien niet handig gekozen. Maar zoals altijd even eigen onderzoek doen: hoe lang bestaan ze, is er (recent) negatief nieuws en vooral levert het genoeg op om je geld er heen te verhuizen.
De naam betekent letterlijk "Bouw Krediet" in het Turks,
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 13-02-2025 14:20 ]
Als je *hier* binnenvallen zijn ze al door 4 of 5 andere EU- en NATO-landen heen. Gezien de snelheid waarmee ze de afgelopen 3 jaar door Oost-Oekraïne kruipen zijn we dan meer dan een eeuw verder, ben ik al lang dood en vergaan, laat staan dat mijn geld nog in de buurt van banken met een koppeling naar die kleine man met een hang naar de USSR staat.Harry720A schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:06:
[...]
Gelukkig zijn de Russische banken van de Nl-se markt.
Als ze hier binnenvallen weten ze anders precies wie ze kunnen beroven of afpersen. (D.m.v. uit een raam vallen ofzo.)
Maar net als met geen geld bij banken in de Baltische Staten willen plaatsen - iedereen mag zijn eigen mening hebben over wat er in Moscow (en Bratislava, Boedapest, etc.) gebeurd. maar dat hoort niet in dit topic.
Ik kan mij die tijd nog wel herinneren. Je zag idd veel IceSave reclame, maar ik had gekozen om wat geld voor 6% voor 1 jaar vast te zetten (volgens mij dus bij CE). Dit was bij IceSave denk ik ook 6% of zelfs nog lager. Dus ik heb niet eens overwegen om bij IceSave te sparen, aangezien het al duidelijk was dat die niet onder Nederlandse DGS viel. En dus ook Nederlandse alternatieven waren met NL DGS.Coffeeroam schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:40:
[...]
Da's interessant. Misschien was de rente bij ander banken dan Icesave 0.25% lager dan. Hier in dit forum shoppen wij ook voor rekeningen die 0.25% meer bieden.
Het zal idd met de marketing te maken hebben gehad, want als je een beetje zelf ging vergelijken dan zag je destijds genoeg Nederlandse alternatieven.
O.a. 7% voor een achtergestelde deposito bij DSB. Hebben potverdrie ook al hun geld terug gekregen.xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:28:
[...]Het zal idd met de marketing te maken hebben gehad, want als je een beetje zelf ging vergelijken dan zag je destijds genoeg Nederlandse alternatieven.
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,71% p.j. naar 2,66% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 14.02.2025.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Die mail had ik ook. Maar die 2,66% komt me iets te bekend voor. Oftewel: Sander12 in "Het spaartopic - Deel 4"mpandroid schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:55:
En weer een verlaging:
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,71% p.j. naar 2,66% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 14.02.2025.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Vergeet niet dat er in Oekraine nog de wil is om te vechten, die weten wat ze te hebben verliezen. Als ze hier aanvallen kunnen ze zo doorlopen, wij zijn geen vechters. Wij hebben alleen maar in groeiende welvaart gezeten, verwend. Maar goed, ze zullen het logistiek nooit voor elkaar krijgen om zo snel door te kunnen denderen.GroteVoet459 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:19:
[...]
Als je *hier* binnenvallen zijn ze al door 4 of 5 andere EU- en NATO-landen heen. Gezien de snelheid waarmee ze de afgelopen 3 jaar door Oost-Oekraïne kruipen zijn we dan meer dan een eeuw verder, ben ik al lang dood en vergaan, laat staan dat mijn geld nog in de buurt van banken met een koppeling naar die kleine man met een hang naar de USSR staat.
Is overigens wel erg off-topic
Ze zijn eerst bezig zaken te ondermijnen. O.a. hacken enz. en (internet)kabels op de bodem van de zee vernielen.ColeJ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:12:
[...]Maar goed, ze zullen het logistiek nooit voor elkaar krijgen om zo snel door te kunnen denderen.
Toch knap vervelend als je bijv. veel geld hebt en er niet (meer) bij kan lijkt mij. Communicatie plat dan heb je in deze moderne tijd al flink gewonnen. Alles en iedereen vleugellam.
Enfin, zijn er nog verhogingen te melden?
[ Voor 5% gewijzigd door Harry720A op 13-02-2025 21:28 ]
Ik kreeg deze mail vanmiddag maar kreeg inderdaad ook een gevoel van dejavu.RobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:04:
[...]
Die mail had ik ook. Maar die 2,66% komt me iets te bekend voor. Oftewel: Sander12 in "Het spaartopic - Deel 4"
Oopsie bij Raisin?
[ Voor 3% gewijzigd door mpandroid op 13-02-2025 22:00 ]
Yes, dat laatste. Want ik was ook verbaasd toen ik vanmiddag de mail kreeg, "alweer omlaag?!", totdat ik de 2,66% zag. Toen wist ik dat die dubbel wasmpandroid schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:59:
[...]
Ik kreeg deze mail vanmiddag maar kreeg inderdaad ook een gevoel van dejavu.
Oopsie bij Raisin?
We gaan wel erg off topic maar vergeet niet dat ze via de Noordzee zo aan land zijn en/of dicht genoeg in de buurt zijn om schade aan te kunnen richten. Europoort/Botlek ligt niet ver van de kust (en niet ver van ons huis).GroteVoet459 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:19:
[...]
Als je *hier* binnenvallen zijn ze al door 4 of 5 andere EU- en NATO-landen heen.
En gelijk weer toiletpapier schaarste.sanook schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 04:01:
[...]zo aan land zijn en/of dicht genoeg in de buurt

Is danwel geen sparen maar besparen: aan 2 kanten gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door Harry720A op 14-02-2025 09:03 ]
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling