Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:10
Ik zie dat Nordax bank de rente opnieuw gaat verlagen van 2.75% naar 2.70%.

Zijn er nadelen aan Klarna t.o.v. Nordax?

Heeft het nadelen als je je geld bij Raisin verdeeld over 2 banken? Bijv. 10k bij Klara, 10k bij Nordax

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:39
deryck schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:23:
Ik zie dat Nordax bank de rente opnieuw gaat verlagen van 2.75% naar 2.70%.

Zijn er nadelen aan Klarna t.o.v. Nordax?

Heeft het nadelen als je je geld bij Raisin verdeeld over 2 banken? Bijv. 10k bij Klara, 10k bij Nordax
Tip: als je dan toch over Klarna denkt, open dan rechtstreeks bij Klarna een rekening. Zij geven momenteel 3,05% direct. Bij Raisin is dat (een stuk) lager.

En nee, verdelen van Raisin heeft verder geen nadelen (is juist een van de voordelen van het platform). En verdelen buiten Raisin bij dezelfde bank(en) natuurlijk ook niet.

Enige kanttekening is dat Klarna Zweeds is, maar dat geldt ook voor Nordax. Dus of je het geld nu bij de een of de ander zet maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-09 17:09
En Collector via Raisin gaat ook per 31 januari verlagen van 2,75 naar 2,65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
kbus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:28:
Dit weekend een DHB spaarrekening aangevraagd, de welkomsrente is goed, 2,85% voor 6 maanden. Ik heb alles doorlopen, maar geen bevestigingsmail ontvangen. Iemand ervaring hiermee? Komt dat doordat het weekend is?
Moet je hierbij een identiteitsbewijs uploaden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TvanW schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:19:
[...]

Daar kun je wel vanuit gaan. Is namelijk een wettelijke verplichting toe. Vroeger was er nog de "afgeleide identificatie" waarbij een storting vanaf een rekening op dezelfde naam voldoende was. Maar dat mag al jaren niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RobertMe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:29:
[...]

Daar kun je wel vanuit gaan. Is namelijk een wettelijke verplichting toe.
De verplichting is om klanten zich te laten identificeren. Sommige banken hebben als uitwerking dat klanten een kopie van hun ID moeten uploaden/mailen.
Voor die specifieke manier van identificeren is echter geen verplichting en er zijn allerlei bezwaren tegen te benoemen. Zoals dat er geen garantie is dat het ID ook bij de klant hoort of voor klanten dat het lastig is na te gaan wat er gebeurt met de geuploadde afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ACM schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:46:
[...]

De verplichting is om klanten zich te laten identificeren. Sommige banken hebben als uitwerking dat klanten een kopie van hun ID moeten uploaden/mailen.
Voor die specifieke manier van identificeren is echter geen verplichting en er zijn allerlei bezwaren tegen te benoemen. Zoals dat er geen garantie is dat het ID ook bij de klant hoort of voor klanten dat het lastig is na te gaan wat er gebeurt met de geuploadde afbeelding.
Bezwaren of niet. Toch is bij mijn weten BigBank de enige bank waar je geen ID kaart hoeft te uploaden. Echter sturen die weer iemand langs om te identificeren. En bij Raisin hoef je niet zelf te uploaden, maar moet je een volledige video identificatie doorlopen waarbij ze uiteraard ook naar de ID kaart vragen en daar een foto van maken. (Kan overigens best dat BigBank ook een foto maakt als ze aan de deur staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:57:
[...]

Bezwaren of niet. Toch is bij mijn weten BigBank de enige bank waar je geen ID kaart hoeft te uploaden. Echter sturen die weer iemand langs om te identificeren. En bij Raisin hoef je niet zelf te uploaden, maar moet je een volledige video identificatie doorlopen waarbij ze uiteraard ook naar de ID kaart vragen en daar een foto van maken. (Kan overigens best dat BigBank ook een foto maakt als ze aan de deur staan).
Dat bedoel ik dus, welke manier van identificeren heeft de DHB bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:57:
[...]

Klopt, bij bigbank moet je ook je ID of paspoort afgeven aan de medewerker en zij maken er een foto van en uploaden die in hun systeem. Het is eigenlijk hetzelfde als bij andere banken, met als enige verschil dat zij fysiek langskomen en het ter plekke voor je doen.
Maakt ook dat het dan altijd goed gaat want zij zien meteen of het succesvol geüpload is en geaccepteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:32
29 jan verlaagt Ayvens bank.
Spaarrekening naar 2%. Alle deposito's -0.1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:08
Sander12 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:11:
29 jan verlaagt Ayvens bank.
Spaarrekening naar 2%. Alle deposito's -0.1%.
Aangezien de rente van vrij opneembare rekening eerst 2,1% was is alles 0,1% gedaald.
Bron is trouwens een mail die ik zojuist ontvangen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-07 20:41
Ik heb navraag gedaan bij NN over het niet melden van de verlaagde spaarrente.
Ze weten niet wat er aan de hand is en gaan het uitzoeken. Het is gemeld als incident en over een paar dagen krijg ik meer te horen.
Op mijn vraag of wij dan tot nu toe nog de hogere rente krijgen (anders schenden ze hun eigen voorwaarde) is het antwoord nee. Ik had niks anders verwacht maar kon het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:11
TvanW schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:15:
[...]

Dat bedoel ik dus, welke manier van identificeren heeft de DHB bank
Identificatie paspoort of ID per IDIN of per post en rekeningafschrift betaalrekening uploaden/kopie post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:59:
Gisteren rekening geopend bij Klarna, was allemaal wel een beetje "verrassend" en niet wat ik gewend ben (van een spaarbank).

App installeren en account aanmaken gaat super makkelijk, maar dan zit je dus nog alleen aan de "betalen" kant. Waarbij zelfs geen wachtwoord / pincode gevraagd wordt?! Aanvragen sparen moet je vervolgens doen via het "Wallet" tabje doen. Ook daar ben je heel snel doorheen, en moet je wel een PIN instellen voor gevoelige acties of iets dergelijks. Verder is er geen enkele handmatige controle dus je kunt meteen aan de slag.
Vraag je vervolgens een Flex spaarrekening aan krijg je na de vraag voor een naam van de rekening ook nog vragen over spaardoel, spaarbedrag, etc. Maar dit kun je vervolgens weer afsluiten / weg klikken... Zoals bekend / hier vaker voorbij is gekomen kun je vervolgens een IBAN activeren op de Flex rekening. Wel zo makkelijk zodat je geld rechtstreeks kunt over maken en het niet via de "spaar" rekening hoeft.

Vervolgens een beetje door de app (instellingen) geklikt en opties gevonden om op te starten op het Wallet tabblad (lijkt het al iets meer op een bankieren app) en om bij openen van de app meteen de pincode te vragen (dus die beveiliging is ook mogelijk).

Vervolgens een euro over gemaakt vanaf mijn Nederlandse grootbank en vanaf Revolut. Beide banken gaven een melding dat het geld onmiddellijk op de rekening zou staan, en dat was correct. Terug naar Revolut kwam vannacht rond 3 uur aan. Daar is dus een uur of 8 overheen gegaan denk ik. Geen instant payment, maar lijkt dus wel 24/7 door te lopen en niet alleen tussen 9 en 5 op maandag t/m vrijdag.
Zojuist een rekening geopend. Inclusief de flex spaarrekening. Storten van ASN naar beide rekeningen is instant. Terug gaat van/via de lopende rekening. Dat is niet instant. Ik verwacht binnen een paar uur, als ik de Klarna bewaarpost mag geloven. Toevoeging 1: Na ongeveer 5 uur stond het erop.

Bij het identificeren via mijn idkaart had ik geen beeld in het kadertje. Dat maakte het even lastig. Uiteindelijk wel gelukt.

toevoeging 2:
Een dag later is de storting van ING niet instant, wel binnen 2 uur. Terug naar ING is vermoedelijk niet instant. Maar sneller dan naar ASN terug, namelijk binnen 1,5 uur.
Nog geen opgebouwde rente te zien om 10 uur in de ochtend (en ook niet om 12:30)

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 28-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:58
Justie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:49:
Ze weten niet wat er aan de hand is en gaan het uitzoeken. Het is gemeld als incident en over een paar dagen krijg ik meer te horen.
Op mijn vraag of wij dan tot nu toe nog de hogere rente krijgen (anders schenden ze hun eigen voorwaarde) is het antwoord nee. Ik had niks anders verwacht maar kon het proberen.
NN had duidelijk een probleem met hun mailnotificaties. Vanmorgen een mail gehad dat jaaroverzichten klaar stonden. Er stond echter niks klaar. Vanmiddag nog zo'n mail gehad. Nu stond er wel iets klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Bankje spelen valt kennelijk soms niet mee. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-09 17:09
TvanW schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:19:
[...]

Ja ik heb online een identiteitsbewijs moeten uploaden. Vandaag hebben ze gereageerd. De aanvraag is afgewezen, ik heb een rekening op 1 naam aangevraagd, de tegenrekening is en/of. Het stond nergens dat dat niet kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Uit de voorwaarden van Klarna:
3. Uw gebruik van Klarna Saldo
U mag maar één Klarna Saldo hebben en dat is uitsluitend voor persoonlijk gebruik (geen zakelijke
doeleinden).
Het is niet toegestaan om Klarna Saldo te gebruiken (direct of indirect) voor de aankoop van zaken die direct converteerbaar zijn in contant geld, zoals de aankoop van buitenlandse of virtuele (crypto) valuta en reischeques; en betalingen aan platforms die verkoop- en handelsdiensten aanbieden voor echte en cryptovaluta.
Het Klarna Saldo is alleen voor u beschikbaar. Als er een bewindvoerder of administrateur voor u is
aangesteld, wordt het beschikkingsrecht bepaald door de besluiten en regels die op dat moment
voor hen gelden.
U dient ons onmiddellijk op de hoogte te stellen van wijzigingen in uw naam en adres en van de
beëindiging of wijziging van vertegenwoordigingsbevoegdheden die aan een persoon (met name een
volmacht) jegens ons zijn verleend.
Daarnaast kunnen er verdere wettelijke meldings- en samenwerkingsverplichtingen op u van
toepassing zijn, bijvoorbeeld op grond van effectieve wetten tegen het witwassen van geld. U bent,
in het bijzonder, verplicht om mee te werken als wij vragen hebben, bijvoorbeeld over uw persoon of
de deposito's die u bij ons aanhoudt.
Als deze Artikel wordt overtreden, behouden wij ons het recht voor om uw toegang tot Klarna Saldo op te schorten of de Overeenkomst te beëindigen, zie Artikel 11.2.
en
6.1 Flexibele rente
Wanneer Klarna Flexibele Rente aanbiedt, betaalt Klarna een variabele rente over het bedrag op uw
Klarna Saldo hoofdrekening en/of op een Flex rekening. Deze rente wordt maandelijks aan u
uitbetaald.
Klarna kan de variabele rentepercentages te allen tijde naar eigen goeddunken wijzigen. Als de
wijziging nadelig voor u is, gelden de volgende opzegtermijnen:

Als het rentepercentage wordt gewijzigd door omstandigheden waar Klarna geen invloed op heeft,
bijv. wijzigingen in de algemene rentestand, zal Klarna u zo snel mogelijk op de hoogte stellen;
Als het rentepercentage het gevolg is van andere omstandigheden, zal Klarna u ten minste 14 dagen voordat de wijziging van kracht wordt, hiervan op de hoogte stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door W1ck1e op 27-01-2025 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
kbus schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Ja ik heb online een identiteitsbewijs moeten uploaden. Vandaag hebben ze gereageerd. De aanvraag is afgewezen, ik heb een rekening op 1 naam aangevraagd, de tegenrekening is en/of. Het stond nergens dat dat niet kon.
Wat heeft dat Idin dan voor zin als je toch een identiteitsbewijs moet uploaden ?

[ Voor 6% gewijzigd door TvanW op 27-01-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Jerra Heb jij kunnen vinden of bij Klarna Flex de rente van 3,05% de effectieve rente is op jaarbasis of dat het de nominale rente is die door rente op rente hoger wordt ? In dat laatste geval kom ik ongeveer op 3,092% op jaarbasis.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 27-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:39:
@Jerra Heb jij kunnen vinden of bij Klarna Flex de rente van 3,05% de effectieve rente is op jaarbasis of dat het de nominale rente is die door rente op rente hoger wordt ? In dat laatste geval kom ik ongeveer op 3,092% op jaarbasis.
Je kunt morgen de opgebouwde rente zien :)
In mijn geval matcht het met <saldo> * 0,0305 / 365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:36

Jerra

Beunhaas in wording

Ja per jaar inderdaad, staat ook op de flex-webpagina maar is in de app niet zo goed vindbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Jerra schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:00:
Ja per jaar inderdaad, staat ook op de flex-webpagina maar is in de app niet zo goed vindbaar
Uiteraard per jaar. Maar nominaal (plus rente op rente) of effectief (zonder rente op rente)
@RobertMe Mijn saldo is nog te laag, om het verschil te zien. Jouw antwoord suggereert rente op rente dus effectief die 3,092%

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 27-01-2025 22:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,76% p.j. naar 2,71% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 03.02.2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@W1ck1e Ik heb nog even gekeken en uit de hulpartikelen haal ik het volgende, de rente wordt maandelijks bijgeschreven (dat wist je waarschijnlijk al).
En in het overzicht zie je opgebouwde rente, dit is de nog niet uitbetaalde rente, gezien daar 3,05% bij staat ga ik er dus vanuit dat het de nominale rente is.
En effectief dan uit komt op 3,09%, maar ik had verwacht het makkelijker terug te vinden...

Nog aanvullend van weer een ander "hulp"-artikel:
[/quote]
Hoe wordt de rente uitbetaald?

Bruto rente wordt dagelijks berekend en maandelijks uitbetaald op je flex rekening. Zo profiteer je elke maand van het rente-op-rente effect. De huidige rentetarieven vind je in de app en je kunt de bijgeschreven rente sinds de laatste betaling zien.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
kbus schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Dat komt vaker voor, bij een geautomatiseerde check. Dat de tegenrekening op 2 namen staat op zich geen bezwaar moeten zijn. Kunnen ze het niet handmatig goedkeuren (als je ze belt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:27
Over de Klarna flex rekening gesproken.
Na een storting ontdekt dat je geen rente ontvangt over de dag van storten. Dus geen voordeel van Instant Payment. Ook kom ik tot de conclusie dat de rente 3,00% nominaal is, 3,05% eff. Beide berekend in Excel. Ik mis rente in beide gevallen. Bij kleine bedragen niet zo erg. Maar als je 10k stort mis je echt wel wat (1 dag en 0,05%)

Ook dacht ik dat je rechtstreeks op Flex kon storten, maar dat lukt niet, moet via de bank op Klarna saldo storten, en vanuit daar kan ik naar de Flex storten.

Positief is, 1ct van Klarna geboekt, eergisteravond, en in de volgende ochtend al op de Rabo, dat is wel snel.

Update:
Vrijdag zal ik nog een grotere bedrag overboeken om dit ff uit te testen.
Heb ook ontdekt dat ik een IBAN kon maken voor de Flex, misschien dat daar de oorzaak zit dat je de stortingsdata als rente dag verliest, omdat het via Klarna Saldo gestort is/word.

[ Voor 43% gewijzigd door Juan op 29-01-2025 07:17 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Juan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:57:
Over de Klarna flex rekening gesproken.
Na een storting ontdekt dat je geen rente ontvangt over de dag van storten. Dus geen voordeel van Instant Payment. Ook kom ik tot de conclusie dat de rente 3,00% nominaal is, 3,05% eff. Beide berekend in Excel. Ik mis rente in beide gevallen. Bij kleine bedragen niet zo erg. Maar als je 10k stort mis je echt wel wat (1 dag en 0,05%)
€5,82 als ik het goed heb. €0,82 voor die ene dag geen rente en €5,- voor een jaar lang 0,05%punt minder rente. Is dat "echt wel wat"? Het is 2% minder opbrengst tov een vol jaar 3,05% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Meer om aan te duiden dat ze wel meer rente bieden aan de voorkant, maar dat je weer een deel verliest aan de achterkant, door nominaal en geen rente over de dag dat je het geld stort. Het is centen/eur werk.

Maar Klarna zou wel mogen vermelden wat de nominale rente is, en dat je dus over de dag van de storting geen rente krijgt (iig niet als je stort via Klarna saldo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Juan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:57:
...
Ook dacht ik dat je rechtstreeks op Flex kon storten, maar dat lukt niet, moet via de bank op Klarna saldo storten, en vanuit daar kan ik naar de Flex storten.
..
Update:
Vrijdag zal ik nog een grotere bedrag overboeken om dit ff uit te testen.
Heb ook ontdekt dat ik een IBAN kon maken voor de Flex, misschien dat daar de oorzaak zit dat je de stortingsdata als rente dag verliest, omdat het via Klarna Saldo gestort is/word.
Dat je de Flex rekening een eigen IBAN kunt geven is al eerder gemeld - staat ook in de bewaarpost.
Op je standaard Klarna Balance rekening ontvang je ook 1,00% rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Juan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:15:
...
Maar Klarna zou wel mogen vermelden wat de nominale rente is, en dat je dus over de dag van de storting geen rente krijgt (iig niet als je stort via Klarna saldo)
Jouw conclusie dat ze met die 3,05% de effektieve rente vermelden komt niet overeen met de berekeningen van @RobertMe en @W1ck1e of met de help-pagina die @Jerra quote.

Misschien dat jouw berekening spaak loopt op die ene dag rente-verlies bij storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Jouw conclusie dat ze met die 3,05% de effektieve rente vermelden komt niet overeen met de berekeningen van @RobertMe en @W1ck1e of met de help-pagina die @Jerra quote.

Misschien dat jouw berekening spaak loopt op die ene dag rente-verlies bij storten?
Kanttekening bij mijn berekening: ik mis inderdaad ook die ene dag van storten. Vrijdag geld er op gezet, rechtstreeks naar Flex, zaterdag €0 rente, zondag wel rente. @Juan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@RobertMe @GroteVoet459
Maandag deed ik mijn eerste storting meteen naar de Klarna Flex rekening. Dat was na de middag. Genoeg voor rente van 1 dag. Gisteren Dinsdag nog niks, nu vandaag wel. Morgen ga ik weer wat storten. Vandaag (woensdag) in de ochtend een 2de storting gedaan. Aanstaande zaterdag wordt de opgebouwde rente bijgeschreven.

Donderdag: alleen rente van de eerste storting.

Optie 1: rente dan wel volgens meteen rente op dag van storting
Optie 2: eerste storting niet meteen rente, latere stortingen wel
Optie 3: altijd pas de dag na de storting rentegevend
Optie 4: er is een moment anders dan eind van de dag dat bepalend is voor de berekening van de rente, waardoor je op tijd kan zijn maar ook te laat
Optie 5: Klarna doet als bunq: laagste saldo van de dag telt.

Om te weten of de rente 3% of 3,05% is, volstaat het om een saldo te hebben van 7300 euro. Dan is er een verschil van 1 cent tussen beide percentages.

edit: of een nauwkeurige berekening zoals door @RobertMe ;)

wordt vervolgd ! (wijzigingen aangebracht)

edit 3: ook de derde storting (donderdag) telt niet meteen mee.

de regels/formules die ik in excel voor bunq gebruik werken ook bij Klarna.

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 31-01-2025 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:49:
Om te weten of de rente 3% of 3,05% is, volstaat het om een saldo te hebben van 7300 euro. Dan is er een verschil van 1 cent tussen beide percentages.
Voor mij komt de berekening niet uit met <saldo> * 0,03 / 365. Het is dus geen 3%. Met 0,0305 komt de berekening wel uit, dus 3,05% rente is aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
RobertMe schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:28:
[...]

Kanttekening bij mijn berekening: ik mis inderdaad ook die ene dag van storten. Vrijdag geld er op gezet, rechtstreeks naar Flex, zaterdag €0 rente, zondag wel rente. @Juan
Dan heeft Instant Payment 0,0 voordeel
Saldo x3,05% gedeeld door 365
Bv 750x3,05% gedeeld door 365 = 6 ct afgerond per dag.
Je krijgt maar 5ct, dat komt overeen met de werkelijke opbouw . Maar ik houd het de komende dagen in de gaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Juan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Dan heeft Instant Payment 0,0 voordeel
Dat heeft natuurlijk niks met instant payments te maken. Zeer grote kans dat een traditionele SEPA transactie die je in de ochtend doet er in de middag ook op zou staan en je dan ook geen rente krijgt.
Voordeel van IP is vervolgens dat het er onmiddellijk op staat. En je het onmiddellijk kunt uitgeven.
Saldo x3,05% gedeeld door 365
Bv 750x3,05% gedeeld door 365 = 6 ct afgerond per dag.
Je krijgt maar 5ct, dat komt overeen met de werkelijke opbouw . Maar ik houd het de komende dagen in de gaten
750 * 0,03 / 365 is ook 0,061 (6,1 cent). Dus dan zou het rentepercentage nog lager dan 3% zijn.

Edit/aanvulling:
En IP heeft wel degelijk nut. Als je nu aan het eind van de dag geld over maakt zal het 2 dagen later rente opleveren. Doe je dat zonder IP is het 3 tot 5 dagen later. Geld dat je nu op vrijdagavond over maakt middels IP krijg je op zondag rente over. Doe je hetzelfde zonder IP dan staat het geld er pas op maandag op en krijg je pas op woensdag rente er over.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 29-01-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Dat heeft natuurlijk niks met instant payments te maken. Zeer grote kans dat een traditionele SEPA transactie die je in de ochtend doet er in de middag ook op zou staan en je dan ook geen rente krijgt.
Voordeel van IP is vervolgens dat het er onmiddellijk op staat. En je het onmiddellijk kunt uitgeven.
...
Bij mij is een storting van ASN wel instant, en die van ING niet. Wel binnen een paar uur. Dan doe ik toch liever van of via ASN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
IP zal het renteverlies beperken. Wel slecht dat je geen rente krijgt of de stortingsdag. Klarna kan wel al beschikken over het geld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
Juan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:36:
IP zal het renteverlies beperken. Wel slecht dat je geen rente krijgt op de stortingsdag. Klarna kan wel al beschikken over het geld
Misschien is Klarna dan niks voor jou.
BTW bij een saldo van 11967,22 euro is de misgelopen rente een hele euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
voegt niks toe

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 30-01-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
Ik hebben het woord leeg gezocht in het topic maar kreeg niets relevants.

Ik kan de laatste centen niet van raisin naar mijn tegenrekening overboeken. Het is iets van 0.40eur. Ik kan het intypen maar de error “niet voldoende saldo”-achtige text blijft staan. Hebben anderen dat ook al eens gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:47
Zet je er een tientje bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Bij gebrek aan fatsoenlijke alternatieven.. heb nog 2 advanzias lopen (3,7% en 3,4%) en LPB die in een rap tempo verlaagd was ik Klarna gaan proberen met kleine bedragen.. (er staat wel geteld nu 750 EUR op als test)

De methodiek die ze toepassen vind ik niet helemaal kloppen, wel het geld hebben, maar niet er over uit keren..

Als je het langer laat staan, loop je dat verschil wel weer in.. zeker als ik mijn Advanzia evt. leeg moet trekken (hopelijk volgt er 9 feb weer een aanbieding)

De aanvullende storting was in de ochtend om 11:00, dus ik vermoed dat het tijdstip niet uitmaakt wanneer je stort met IP, ze pikken gewoon de eerste dag rente in.

Ik heb al eens gechat met ze (over iets anders) maar heb het idee, dat ze niet echt verstand van dergelijke vragen hebben.
Dus vraag mij af, of je een goed/eerlijk antwoord krijgt van de chat.

Heb een mailtje gestuurd (er is geen telefoonummer te vinden) met die vragen.
En het verzoek niet te verwijzen naar de website.

[ Voor 19% gewijzigd door Juan op 29-01-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:33
In de zoektocht naar nieuwe producten om spaargeld te stallen tegen de meest gunstige rentes, ben ik uitgekomen bij Consors en Advanzia. Consors heb ik begin vorige week aangevraagd, maar loop ik tegen de bekende vertraging op bij het aanleveren van de juiste documenten. Zoals ik las kunnen hier wel weken/maanden overheen gaan.

Daardoor ben ik doorgeschakeld naar Advanzia en heb ik vandaag daarvoor een aanvraag ingediend incl opsturen van de juiste documenten. Hun actie loopt echter t/m 31 januari en volgens mij na deze datum ontvang je het reguliere tarief van 2,12%. In mijn haast heb ik er niet bij stilgestaan dat ze nog minimaal 3 a 4 werkdagen de tijd nodig hebben om de rekening te openen en dat ik daarna nog het geld over moet maken. Oftewel, ik ga nooit de deadline halen van de lopende actie. Is het nu zinvol om mijn aanmelding in te trekken en/of nadat mijn rekening is aangemaakt deze gelijk op te zeggen en te wachten tot een volgende actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Juan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:54:
...

De methodiek die ze toepassen vind ik niet helemaal kloppen, wel het geld hebben, maar niet er over uit keren..

Als je het langer laat staan, loop je dat verschil wel weer in.. zeker als ik mijn Advanzia evt. leeg moet trekken (hopelijk volgt er 9 feb weer een aanbieding)

De aanvullende storting was in de ochtend om 11:00, dus ik vermoed dat het tijdstip niet uitmaakt wanneer je stort met IP, ze pikken gewoon de eerste dag rente in.

Ik heb al eens gechat met ze (over iets anders) maar heb het idee, dat ze niet echt verstand van dergelijke vragen hebben.
Dus vraag mij af, of je een goed/eerlijk antwoord krijgt van de chat.

Heb een mailtje gestuurd (er is geen telefoonnummer te vinden) met die vragen.
En het verzoek niet te verwijzen naar de website.
Ik denk dat de medewerkers best wel weten hoe het werkt. Alleen bij betalingsverkeer is valutering niet toegestaan. Bij spaarrekeningen mag het gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 29-01-2025 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:44
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:42:

Ik kan de laatste centen niet van raisin naar mijn tegenrekening overboeken. Het is iets van 0.40eur. Ik kan het intypen maar de error “niet voldoende saldo”-achtige text blijft staan. Hebben anderen dat ook al eens gehad?
Juan heeft daar vast ook ervaring mee.
Waarschijnlijk een limiet om transacties van hele kleine bedragen te voorkomen? Zoals gesteld, als je er wat bij stort kan waarschijnlijk wel het hele bedrag er af. Of rekening opzeggen dan zullen ze het ook overmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-09 12:05
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:42:

Ik had dat vanmorgen ook. Er was een deposito vrijgekomen en de rente wilde ik terugboeken naar mijn tegenrekening. Kreeg dezelfde melding terwijl er wel saldo opstond. Een uurtje later lukte het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
gloopie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Ik had dat vanmorgen ook. Er was een deposito vrijgekomen en de rente wilde ik terugboeken naar mijn tegenrekening. Kreeg dezelfde melding terwijl er wel saldo opstond. Een uurtje later lukte het wel.
Dat is inderdaad iets "geks" dat ik ook wel eens heb gehad. Ze sturen de mail dat een deposito is uitgekeerd, en geld is zichtbaar op de Raisin rekening, maar opnemen kan niet omdat er geen geld is.

Alsof (/zal wel zo zijn) het frontend / "de 'statistieken weergave'" wel weet dat het geld is bijgeschreven, maar het backend waar de transacties daadwerkelijk worden ingeschoten en uitgevoerd het nog niet weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:30
Ik heb wel vaker rare saldi gezien bij het overboeken van/naar eigen rekening, spaarrekening of deposito.
Inderdaad een kwestie van later nog eens proberen, het duurt soms even voordat e.a. aan saldi weer helemaal op een lijn zit voordat je weer verder kan... zeker als je meerdere transacties snel achter elkaar probeert te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Roncom schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:34:
In de zoektocht naar nieuwe producten om spaargeld te stallen tegen de meest gunstige rentes, ben ik uitgekomen bij Consors en Advanzia. Consors heb ik begin vorige week aangevraagd, maar loop ik tegen de bekende vertraging op bij het aanleveren van de juiste documenten. Zoals ik las kunnen hier wel weken/maanden overheen gaan.
Consors nam bij mij ook een ruime maand in beslag. Na weer een afwijzing van het in mijn ogen juiste document (woonplaatsverklaring Belastingdienst), heb ik een formele klacht ingediend en mij beklaagd over de voortdurende afwijzingen. Dat hielp, de dag erna werd de rekening direct zonder morren geopend.
Daardoor ben ik doorgeschakeld naar Advanzia en heb ik vandaag daarvoor een aanvraag ingediend incl opsturen van de juiste documenten. Hun actie loopt echter t/m 31 januari en volgens mij na deze datum ontvang je het reguliere tarief van 2,12%. In mijn haast heb ik er niet bij stilgestaan dat ze nog minimaal 3 a 4 werkdagen de tijd nodig hebben om de rekening te openen en dat ik daarna nog het geld over moet maken. Oftewel, ik ga nooit de deadline halen van de lopende actie. Is het nu zinvol om mijn aanmelding in te trekken en/of nadat mijn rekening is aangemaakt deze gelijk op te zeggen en te wachten tot een volgende actie?
Dat openen en storten voor 1 februari is niet meer haalbaar. Volgens mij wordt de rekening pas actief als je meer dan € 5.000,-- euro gestort hebt. Dus je kunt hem gewoon aanmaken en afwachten wat het wordt. Als het actietarief hetzelfde blijft heb je geluk en kun je begin februari minimaal dat bedrag storten en waarschijnlijk 4 maanden van die rente profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Gerede kans dat Advanzia de rente op 3.35% houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Ik heb de pinned post van Advanzia nagekeken maar wat me niet helder is, ook niet na het doorzoeken van het topic, is het moment van het (mogelijke) verlengings aanbod. Volgt dit in de maand na de actieperiode of in je laatste maand van de actieperiode als je tot de gelukkige behoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
LGU schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:03:
Ik heb de pinned post van Advanzia nagekeken maar wat me niet helder is, ook niet na het doorzoeken van het topic, is het moment van het (mogelijke) verlengings aanbod. Volgt dit in de maand na de actieperiode of in je laatste maand van de actieperiode als je tot de gelukkige behoort?
Dat laatste. Meestal rond de 10e vd maand. Wordt hier doorgaans vrij snel opgepakt ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@LGU : Ik heb even gezocht naar de datums van emails vorig jaar.

8 April 2024 4x maanden vanaf 1 Mei 2024
13 Augustus 2024 4x maanden vanaf 1 September 2024
9 December 2024 3x maanden vanaf 1 Januari 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffeeroam
Harbo schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:29:
@LGU : Ik heb even gezocht naar de datums van emails vorig jaar.

8 April 2024 4x maanden vanaf 1 Mei 2024
13 Augustus 2024 4x maanden vanaf 1 September 2024
9 December 2024 3x maanden vanaf 1 Januari 2025
Ik heb ook even gezocht naar datums.

Snel klaar: géén datums.

Krijg namelijk nooit een aanbieding om te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Justie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:49:
Kreeg vandaag de "aankondiging" als volgt: "De rente van Internetsparen ging omlaag".
Met excuses, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Coffeeroam schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Kreeg vandaag de "aankondiging" als volgt: "De rente van Internetsparen ging omlaag".
Met excuses, dat wel.
Precies, oorzaak menselijke fout.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bigbank naar 2,60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:33
Hoe zit precies met banken die gedurende het lopende kwartaal hun rente verlagen en per kwartaal rente uitkeren? Wordt dit dan berekend over het gemiddelde of over de periode dat die rente van toepassing was? Eigenlijk een soortgelijke vraag hoe het zit met betrekking tot onttrekkingen en stortingen over het lopende kwartaal. Is hier ergens een uitleg of wellicht tooltje voor om dit te kunnen berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-07 20:41
Rentes dalen snel :(

Ik heb nu ook het bericht van NN gekregen. Los van het feit of het verstandig is om je geld bij NN te zetten. Wij, als consument, worden altijd gewezen op de voorwaarden. We moeten ons eraan houden. NN houdt zich er niet aan en dan is een 'excuus' email voldoende? Waarom wij wel en zij niet. Ik bedoel dit als principe vraag!
Ze hadden ook tot vandaag de hogere rente kunnen geven als oplossing voor hun fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Roncom schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:05:
Hoe zit precies met banken die gedurende het lopende kwartaal hun rente verlagen en per kwartaal rente uitkeren? Wordt dit dan berekend over het gemiddelde of over de periode dat die rente van toepassing was? Eigenlijk een soortgelijke vraag hoe het zit met betrekking tot onttrekkingen en stortingen over het lopende kwartaal. Is hier ergens een uitleg of wellicht tooltje voor om dit te kunnen berekenen?
Normaal gesproken wordt de rente gewoon per dag berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Roncom schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:05:
Er wordt elke dag naar het saldo gekeken en vervolgens rente per dag berekend. Dus als je 1% rente krijgt en er staat 365 euro op de rekening dan krijg je voor elke dag 1 cent rente (365 * 0,01 / 365).

Dit is echter wel simplistisch. Wat is bv het saldo op een dag? Het laagste? Het hoogste? Aan het begin of eind van de dag? En dan nog zaken als ACT/ACT, 365/ACT, ACT/365 etc v.w.b. met hoeveel dagen in een jaar ze rekenen en voor hoeveel dagen je rente krijgt (bij 365/ACT krijg je meen ik in een schrikkeljaar dezelfde rente per dag, maar een dag extra, bij ACT/ACT krijg je elke dag een ienie mienie beetje minder rente in een schrikkeljaar waardoor je over het gehele jaar net zoveel rente krijgt als een niet-schrikkeljaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Justie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:11:
Rentes dalen snel :(

Ik heb nu ook het bericht van NN gekregen. Los van het feit of het verstandig is om je geld bij NN te zetten. Wij, als consument, worden altijd gewezen op de voorwaarden. We moeten ons eraan houden. NN houdt zich er niet aan en dan is een 'excuus' email voldoende? Waarom wij wel en zij niet. Ik bedoel dit als principe vraag!
Ze hadden ook tot vandaag de hogere rente kunnen geven als oplossing voor hun fout.
Zoals @W1ck1e al treffend opmerkte staat nergens in hun voorwaarden dat ze het van tevoren moeten doen. Slechts dat ze klanten moeten informeren. Het principe van voorwaarden is ook dat als je van een voorwaarde een punt van wil maken, die voorwaarde er ook daadwerkelijk moet zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:32
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,70% p.j. naar 2,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 04.02.2025.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Per eind van de maand - banner op hun eigen website:
Met ingang van 31 januari 2025 zal het rentepercentage voor ons Flexibel Sparen product wijzigen naar 2,60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Sander12 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:33:
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,70% p.j. naar 2,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 04.02.2025.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Per 11-2 zal het wel 2,60% of 2,58% worden. Elke week een verlaging inmiddels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
anadolubank verlaagt per 3 febr deposito 1 jaar 2,8 naar 2,65%
https://www.anadolubank.nl/sparen/rentetarieven/

[ Voor 16% gewijzigd door sander36 op 30-01-2025 01:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-Remco
  • Laatst online: 11:58
Spaarrekening bij Santander België:
Voor de belastingaangifte heb ik het saldo per eind 2024 nodig. Ik kan alleen een renteoverzicht vinden over heel 2024 (bij Verrichtingen-Jaaroverzicht). (Android-app)
Iemand die dit weet? (ivm aangifte IB)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:44
Jan-Remco schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:36:
Spaarrekening bij Santander België:
Voor de belastingaangifte heb ik het saldo per eind 2024 nodig. Ik kan alleen een renteoverzicht vinden over heel 2024 (bij Verrichtingen-Jaaroverzicht). (Android-app)
Iemand die dit weet? (ivm aangifte IB)
Het gaat toch juist om het saldo aan het begin van het jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Nu online
Trade Republic naar 2,75% per 5 februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
rechtsherstel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:22:
Koffiedik of heb je een bron ?
Ik heb geen mail ontvangen, noch een melding in de app.
(een daling was wel te verwachten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Nu online
W1ck1e schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Koffiedik of heb je een bron ?
Ik heb geen mail ontvangen, noch een melding in de app.
(een daling was wel te verwachten)
Melding in de app ( android).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Raar, ik heb ook een android en nog geen melding, maar ik geloof je wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Nederlanders hebben recordbedrag van dik 600 miljard euro op de bank (NU.nl)
rechtsherstel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:22:
Die parkeren voor op de ECB aankondiging van later vandaag.
Scalable Capital en Smartbroker+ gaan ook volgen.

[ Voor 11% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-Remco
  • Laatst online: 11:58
Elandenmelk schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Het gaat toch juist om het saldo aan het begin van het jaar?
Ja je hebt gelijk. In dit geval vraag ik het echter voor een klant, die van meerdere jaren de aangifte IB moet doen. Maar als ze de rekening in 2024 heeft geopend maakt het niet uit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:39:

[...]

Die sorteren voor op de ECB aankondiging van later vandaag.
Scalable Capital en Smartbroker+ gaan ook volgen.
Dan ben ik benieuwd wat Klarna (flex) gaat doen. Als ik hun voorwaarden goed lees kondigen zij normale rentedalingen minstens 2 weken van te voren aan.

Het is nu nog 3,05%
Dat was nog een verhoging van 20 dec 2024.

Helaas, van hier
Als de rente daalt
We laten het je zo snel mogelijk weten als de rente verandert door omstandigheden buiten Klarna's controle, zoals veranderingen in de centrale bankrente. Als de rente door andere omstandigheden verandert, brengen we je 14 dagen van tevoren op de hoogte voordat de verandering ingaat.

[ Voor 38% gewijzigd door W1ck1e op 30-01-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:59

Grouchy

meep meep

Zal Klarna niet de Riksbank volgen?

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Grouchy schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:00:
Zal Klarna niet de Riksbank volgen?
Die zijn gisteren naar 2,25% gegaan dus hopelijk niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moke11
[quote]GroteVoet459 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:39:
Nederlanders hebben recordbedrag van dik 600 miljard euro op de bank (NU.nl)

Op buitenlandse rekeningen staat nog minimaal 16 miljard euro.

Dat is dus maar 2,7%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Sorry, ik heb niet genoeg pegulanten om dat percentage op te krikken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Moke11 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:35:
Op buitenlandse rekeningen staat nog minimaal 16 miljard euro.

Dat is dus maar 2,7%!
En met Yapi Kredi en Anadolubank die nu de hoogste 1-jaars deposito rentes geven (2,85% en 2,80% resp) gaat er weer meer terugvloeien naar NL .. :+

Raisin had de afgelopen 24 uur en vreemd probleem:
Ik deed een overboeking naar de tegenrekening bij mijn huisbank.
Op de een of andere manier werd deze netjes uitgevoerd, maar ook gedupliceerd en er kwam een melding dat ik het geld beschikbaar moest maken.
Een uitbetalende deposito zorgde ervoor dat die 2e "aanvraag" werd voldaan.
Maar toen had ik maar een deel van die uitbetaling beschikbaar op alsnog op te nemen, maar dat wel gedaan om zo min mogelijk tijd te verliezen.
Ook die aanvraag werd gedupliceerd en ik moest weer voor geld zorgen.
Zojuist na een paar uur was die 2e duplicaat-aanvraag weg en was het restant van het geld "gewoon" beschikbaar.

Maakte me er niet zo druk om, omdat de GUI van de Raisin app regelmatig in de mist gaat, maar vroeg wel om wat extra acties van mijn kant.

[ Voor 53% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-01-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:02:
[...]

En met Yapi Kredi en Anadolubank die nu de hoogste 1-jaars deposito rentes geven (2,85% en 2,80% resp) gaat er weer meer terugvloeien naar NL .. :+
Anadolubank is vandaag en morgen nog, maandag is het al 2,65%.
Maar er is voor de kleinere Nederlandse banken meer te halen bij de grootbanken. Daar zit 90% van het geld (of de klanten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 17:47
Ik dacht dat het inmiddels ook veel meer zou zijn. Maar ruim 97% spaart dus gewoon nog in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:02:
[...]

ik concludeer er ook wel een beetje uit dat schijnbaar veel kapitaal naar verschillende soorten van beleggen gaat. Of gaat het puur over spaargeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Moke11 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:15:
[...]
ik concludeer er ook wel een beetje uit dat schijnbaar veel kapitaal naar verschillende soorten van beleggen gaat. Of gaat het puur over spaargeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq-pyclo_7Ar9MWsLoR8cv5YtrI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q9gYXS0PeKjTMUpd3NVWrwzs.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Het bronartikel van DNB: https://www.dnb.nl/algeme...dbedrag-wat-zit-erachter/

Dan blijkt dat spaargeld "maar" 487 miljard is. Wel interessant zijn de verdelingen over de lengtes van depositos (tabellen/grafieken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
DjoeC schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:23:

Dan blijkt dat spaargeld "maar" 487 miljard is. Wel interessant zijn de verdelingen over de lengtes van depositos (tabellen/grafieken).
Oeps - aangepast
Inderdaad - grofweg staat er 113 miljard op niet rentedragende betaalrekeningen.
Maar dat is effektief €8K per volwassene (~14M) - past bij eerdere observaties in diverse topics on dit forum.

[ Voor 9% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-01-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:23:

Inderdaad, dus 113 miljard staat op betaalrekeningen. Ik ga er even vanuit zonder dat er rente wordt verdiend. Dat is bij een bevolking van 18 miljoen (geen idee) toch een saldo van dik 6000 euro per persoon (baby ... bejaarde). Dat kan toch beter (minder).

@GroteVoet459 je mist 100 miljard, dat zie ik niet over het hoofd ;)

Gratis tip van Jip:
Zoektocht van het kabinet naar 1,2 miljard loopt meteen spaak na verzet tegen btw-verhoging. ‘Niks ervan’, tweette Wilders
Als de overheid nu eens de hand op houdt bij de Nederlandse grootbanken om bijvoorbeeld 1% van het op de betaalrekeningen geparkeerde spaargeld te incasseren. Volgens mij heb je dan al een groot deel van die 1,2 miljard. Banken die wel rente uitkeren op betaalrekeningen kunnen dan uitgesloten worden. Dat zou ze leren.

[ Voor 29% gewijzigd door W1ck1e op 30-01-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:27:
Maar dat is effektief €8K per volwassene (~14M) - past bij eerdere observaties in diverse topics on dit forum.
En velen zullen die €8k er niet op hebben staan. Of koppels die alleen een en/of hebben en er al €16k op moet staan (maar er effectief maar €2k bv op staat). Dan zijn er dus ook voldoende die tientallen duizenden euro's op betaalrekening(en) hebben staan om alsnog op dat gemiddelde van €8k uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:50:
[...]

En velen zullen die €8k er niet op hebben staan. Of koppels die alleen een en/of hebben en er al €16k op moet staan (maar er effectief maar €2k bv op staat). Dan zijn er dus ook voldoende die tientallen duizenden euro's op betaalrekening(en) hebben staan om alsnog op dat gemiddelde van €8k uit te komen.
Zoals ik zei -dit is vele malen besproken. Zeker met de periode van negatieve rente vinden een heleboel mensen een aparte spaarrekening maar gedoe. En die gaan wij niet overtuigen, want dat soort mensen ga je hier of op bijvoorbeeld het Spaarinfo forum niet ontmoeten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:30:[...]Als de overheid nu eens de hand op houdt bij de Nederlandse grootbanken om bijvoorbeeld 1% van het op de betaalrekeningen geparkeerde spaargeld te incasseren.
En wie gaat dat uiteindelijk betalen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:57:
[...]
En wie gaat dat uiteindelijk betalen denk je?
Daarvoor wil ik jou wel nomineren ;)

btw : die mensen van die 113 miljard missen de rente blijkbaar toch niet.

[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 30-01-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Verrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44
Records zullen blijven worden gevestigd, met de waanzinnige snelheid waarmee er meer geld in omloop wordt gebracht. Gelukkig zegt de ECB dat het allemaal wel meevalt met de inflatie. Dan zal het wel kloppen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
outlandos schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:10:
[...]
...
Gelukkig zegt de ECB dat het allemaal wel meevalt met de inflatie. Dan zal het wel kloppen :+
In de gehele Euro-zone valt het ook best mee. Alleen NL moet nu gaan leren te werken zonder gasbaten, met vertrekkende multinationals en milieu-limieten aan Rotterdam en Schiphol. 0,4% BTW verhoging telt gewoon mee voor ons als NL-burger.

En inflatie is maar één van de zaken waar de ECB naar kijkt. Economische krimp in de grootste landen (Frankrijk en Duitsland) telt hard mee.

ECB verlaagt rente weer omdat Europese inflatie genoeg is gezakt (NU.nl)

Het ECB-besluit van vandaag:
Basisrentetarieven van de ECB
De Raad van Bestuur heeft vandaag besloten de drie basisrentetarieven van de ECB met 25 basispunten te verlagen. Dit betekent dat de rente op de depositofaciliteit, de rente op de basisherfinancieringstransacties en de rente op de marginale beleningsfaciliteit met ingang van 5 februari 2025 worden teruggebracht naar respectievelijk 2,75%, 2,90% en 3,15%.

[ Voor 37% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-01-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 08:56
W1ck1e schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:30:
Als de overheid nu eens de hand op houdt bij de Nederlandse grootbanken om bijvoorbeeld 1% van het op de betaalrekeningen geparkeerde spaargeld te incasseren. Volgens mij heb je dan al een groot deel van die 1,2 miljard. Banken die wel rente uitkeren op betaalrekeningen kunnen dan uitgesloten worden. Dat zou ze leren.
:P :9 Ja joh, weet je wat, laten we gelijk al die grootbanken gewoon onteigenen. Verdelen we de buit over alle Nederlanders.

Of nog beter; we verkopen heel Nederland aan een Saoedische oliesjeik. Dan is iedereen in Nederland gelijk miljonair. Geen gezeik iedereen rijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Mijn kort-door-de-bocht-theorie van inflatie tegengaan door hogere rentes (spaar en leen) zodat het meer loont te sparen en duurder is om te lenen om minder vraag te hebben en uiteindelijk lagere prijzen wordt niet gevolgd. Gelukkig of helaas, dat weet ik echter niet, ik ben maar leek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
marktweakt schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:23:
... Dan is iedereen in Nederland gelijk miljonair. Geen gezeik iedereen rijk!
Wat denk je dat een brood dan gaat kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
RobertMe schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Een beetje verder gekeken. Er zijn 1 miljoen huishoudens met een negatief vermogen. Die gaan echt hun geld niet vastzetten.... Daarnaast: er zijn (CBS 2024) 8.4 miljoen huishoudens. Dan kom je gemiddeld per huishouden (inclusief die met negatief vermogen) op 54K spaargeld + 13K op de betaalrekening....

Als 50% van degenen die aan dat gemiddelde zitten wat kritischer naar hun rente gaan kijken (1% extra rente is elk jaar al € 500,-) kan dat al een forse verschuiving opleveren.... NB: Als ik het goed lees valt vermogen in beleggingen buiten deze statistieken.
Pagina: 1 ... 125 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling