Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.
Welke bank?sander36 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:43:
[...]
In tegenstelling tot het aangehaalde bericht is het trouwens niet IP. Duurt een paar uur.
Vanmorgen toevallig een bedrag op gestort om 1023, was om 1203 op de flex rekening.
Hier vanaf Rabo tot nu toe wel elke keer instant.
Helaas omlaag (3 & 6 maanden : deposito's & Maxi Spaarrekening)
Ik ben niet Sander, maar ik had dezelfde ervaring. Bij mij kwam het van de ING af. Bedragen tussen de 2.500 en 6.500 euro. Dit was ongeveer 2 weken geleden (gewoon doordeweeks)Jerra schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:44:
@sander36 Interessant, je bent de allereerste die meld dat een overboeking naar een Klarna Spaarrekening niet-instant is. Had je een heel hoog bedrag overgemaakt?
[ Voor 6% gewijzigd door MarloesX op 20-01-2025 13:11 ]
Voor mijzelf houd ik een beetje bij welke transacties het instant is. Dan kan ik er rekening mee houden.
[ Voor 40% gewijzigd door W1ck1e op 20-01-2025 13:53 ]
Uiteraard maakt het uit welke banken het zijn en welke richting het is. Ten eerste is er EU wetgeving (onderweg) waarbij sinds kort één richting verpllicht is (ontvangen), en de ander pas verplicht wordt in oktober (verzenden). Daarnaast gaat IP via een tussenpartij, waarvan er minimaal 3 verschillende zijn. En IP werkt alleen als beide banken bij dezelfde tussenpartij zijn aangesloten. De meeste banken zijn wel bij 2 partijen aangesloten, en als er in totaal maar 3 zijn is er dan altijd een partij die beide banken gebruiken. Maar dus niet alle banken zijn bij 2 stuks aangesloten, dus dan is de kans al groter dat er geen overlap is.W1ck1e schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:13:
Over instant payments: Volgens maakt het uit welke banken (rekeningen) het betreft en de richting van de transactie.
Voor mijzelf houd ik een beetje bij welke transacties het instant is. Dan kan ik er rekening mee houden.
Wij begrijpen dat, maar posters die niet beide banken en de richting noemen wellicht niet.RobertMe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:38:
[...]
Uiteraard maakt het uit welke banken het zijn en welke richting het is. ...
Je begon met "Volgens [mij] maakt". Als je aangeeft te denken dat het zo is dan strookt dat niet met "Wij begrijpen dat"W1ck1e schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Wij begrijpen dat, maar posters die niet beide banken en de richting noemen wellicht niet.
Ik sluit (in principe) nooit uit dat ik mij vergisRobertMe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:45:
[...]
Je begon met "Volgens [mij] maakt". Als je aangeeft te denken dat het zo is dan strookt dat niet met "Wij begrijpen dat"
Zo had ik niet gezien dat het woordje "mij" ontbrak in mijn berichtje.
De kreet "volgens mij" betekent voor mij precies wat ik bedoelde.
Wat betekent de uitdrukking "volgens mij" in het Nederlands?
Volgens mij wordt gebruikt om een persoonlijke mening of inschatting uit te drukken. Het geeft aan dat de spreker iets gelooft op basis van zijn of haar eigen observatie, ervaring of overtuiging. Het wordt vaak gebruikt om een standpunt te verduidelijken zonder absolute zekerheid te claimen.
[ Voor 52% gewijzigd door W1ck1e op 20-01-2025 14:04 ]
Handig! Die tip had ik ook gemist. Zit wel goed verstopt zeg die instelling.
Het zou fijn zijn als iemand een Bewaarpost / Pinned Post voor Klarna aan zou maken.addictive_rhymz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:51:
[...]
Handig! Die tip had ik ook gemist. Zit wel goed verstopt zeg die instelling.
Zo heb je de meeste issues en tips bij elkaar.
Maar er lijkt weinig tot geen animo voor te zijn om ff 30-45 minuten daarvoor te gaan zitten.
Ik heb al 5 van die posts gemaakt en mag de TS bijhouden en vind het zo wel ff goed ...
Update: en betreffende de TS - net een klein stukje over IP/Instant Payment toegevoegd.
[ Voor 19% gewijzigd door GroteVoet459 op 20-01-2025 14:16 ]
Ik zie eigenlijk geen voordeel om zoiets te gebruiken, of zie ik iets over het hoofd?
Naast Raisin heb je bijvoorbeeld ABN Spaargeldslot, Rabo Tijdslot en de DHB 33/66/99 rekeningen.DjoeC schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
Ik vraag me af of er iemand is die gebruik maakt van de "spaarrekening met voorwaarden" ...
Ik zie eigenlijk geen voordeel om zoiets te gebruiken, of zie ik iets over het hoofd?
Als je het totaal-landschap van spaarrekeningen bekijkt lijken ze inderdaad weinig nuttig. Maar zoals we hier weten zitten veel mensen vast aan hun "huisbank" en dan zijn het voor die klanten mogelijk toch aantrekkelijke opties.
/f/image/v3fyWfBLRWn7djeSdzj4v8n6.png?f=fotoalbum_large)
Website: https://www.klarna.nl/
Rating: n.v.t. (https://thebanks.eu/banks/17635)
Actuele rente:
Klarna Balance - Vrij opneembaar: 1,00%
Klarna Flex (max. 3 vrij opneembare rekeningen): 2,40%
3 maanden - 2,20% per jaar
6 maanden - 2,38% per jaar
9 maanden - 2,50% per jaar
12 maanden - 2,59% per jaar
18 maanden - 2,58% per jaar
24 maanden - 2,68% per jaar
36 maanden - 2,74% per jaar
48 maanden - 2,67% per jaar
Rentebetaling: Maandelijks.
Kosten: Geen (voor sparen)
Type: Vrij opneembaar, deposito
DGS: Zweeds, tot SEK 1.050.000 (~ € 100.000)
Bronbelasting: Nee
Erfbelasting: Nee.
En/Of: Nee
App: Ja (Android & iOS)
Wordt opgebouwde rente getoond: Ja
Snelheid van overboeken: ASN naar Klarna (en terug!) is Instant, anderen (i.i.g. twee ING rekeninghouders) rapporteren niet altijd IP naar Klarna.
Beperkingen opnemen/overboeken: Van Flex rekeningen eerst naar balans rekening, daarna naar rekeningen die op naam van de Klarna rekeninghouder staan. Er moet minstens éénmaal geld vanaf deze tegenrekening zijn overgemaakt naar de Klarna rekening.
Moment van jaaropgaaf (voor IB): Eind januari
Andere diensten: Uitgesteld betalen
Doorlooptijd openen rekening: 1 werkdag.
Na openen heb je alleen een balans account en moet je nog zelfstandig de spaarrekening(en) openen via of app. Die krijgt dan een eigen IBAN, dit moet je los instellen per spaarrekening.
Identificatie: Foto identificatie, selfie-filmpje.
Bijzonderheden:
Matig bruikbare website voor internetbankieren, na MFA via SMS en e-mail is er ook nog verificatie nodig vanuit de app om (spaar)rekening info in te zien.
Klarna is in NL ook verkrijgbaar via het Raisin platform, maar bied daar een spaarproduct aan in iets andere vorm. (o.a. bepalingen deposito voorwaarden en renteniveau)
Klarna is kritisch op de namen op het identificatiebewijs, niet alleen moeten deze namen exact overeen komen voor een succesvol identificatieproces. Ook moeten de tegenrekeningen voldoen aan dezelfde naamgeving als die van de Klarna rekening.
Gerelateerd nieuws:
05-02-25: Klarna wil niet stoppen met aanbieden van achterafbetaaldienst in winkels (nos.nl)
24-11-24: Nederlandse consumenten storten tien miljoen euro per maand op Klarna-spaarrekeningen (Klarna.nl)
Rente-aanpassingen:
23-04-2025: 2,40%
11-04-2025: Deposito rentes aangepast
10-03-2025: 2,50%.
05-Feb-2025: 2,75%
20-Dec-2024: 3,05%
11-Dec-2024: 3,00%
25-Oct-2024: 2,90%
Aug-2024: 3,00% - direct beschikbaar, buiten Raisin om
[ Voor 45% gewijzigd door Jerra op 23-04-2025 10:08 . Reden: rente bijgewerkt ]
Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.
Ik zal er straks nog eens over heen gaan, laatste paar rentewijzigingen en nieuwsartikelen toevoegen en verder nog even controleren op foutenGroteVoet459 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:01:
[...]
Het zou fijn zijn als iemand een Bewaarpost / Pinned Post voor Klarna aan zou maken.
Zo heb je de meeste issues en tips bij elkaar.
Maar er lijkt weinig tot geen animo voor te zijn om ff 30-45 minuten daarvoor te gaan zitten.
Ik heb al 5 van die posts gemaakt en mag de TS bijhouden en vind het zo wel ff goed ...
Update: en betreffende de TS - net een klein stukje over IP/Instant Payment toegevoegd.
Thanks.Jerra schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Ik zal er straks nog eens over heen gaan, laatste paar rentewijzigingen en nieuwsartikelen toevoegen en verder nog even controleren op fouten
Die is er wel (app.klarna.com), maar je hebt de app alsnog nodig om jezelf te verifiëren als je naar de rekening-info moet dus is alleen erg onhandig.Geen website voor internetbankieren, alleen via de App mogelijk
Denk dat het is om even het gedoe met de namen aan te halen (bijvoorbeeld: The Third Man in "Het spaartopic - Deel 4"), zeker voor mensen die al een account voor de betaaldienst hadden. Als je het bankgedeelte van Klarna gaat gebruiken moet je mogelijk je naam laten aanpassen zodat die matched met die in je officiële papieren.
Misschien een opmerking erbij dat dit anders is dan Klarna (via Rasin).
Rente-aanpassingen:
20-Dec-2024: 3,05%
11-Dec-2024: 3,00%
25-Oct-2024: 2,90%
??-Aug-2024: 3,00% - direct beschikbaar, buiten Raisin om
@Zr40 Kun jij Jerra in "Het spaartopic - Deel 4" aanpassen zodat die niet na 4 dagen "op slot" gaat ?
[ Voor 28% gewijzigd door GroteVoet459 op 20-01-2025 15:09 ]
Tja, ik zat even te kijken: ABN is 24 uur opname termijn, dat valt wmb onder "gewone spaarrekening met extra actie en variable rente". Ik vergelijk het met de actie die je moet nemen om je betaallimiet te verhogen.GroteVoet459 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Naast Raisin heb je bijvoorbeeld ABN Spaargeldslot, Rabo Tijdslot en de DHB 33/66/99 rekeningen.
Als je het totaal-landschap van spaarrekeningen bekijkt lijken ze inderdaad weinig nuttig. Maar zoals we hier weten zitten veel mensen vast aan hun "huisbank" en dan zijn het voor die klanten mogelijk toch aantrekkelijke opties.
Rabo is heel anders: "plan 90 dagen vooruit" klinkt als een flexibel doorlopend 3 maands deposito met variable rente. De combinatie "lage(re) termijn en variabele rente trekt mij als spaarder niet.... Of is hier het doel ook om mensen weer in een "tijdelijk" gunstige regeling te rommelen waar ze blijven hangen?
DHB is soortgelijk aan Rabo.
Ik moet altijd een beetje denken aan de spaarrekeningen die ik door de jaren heen bij ING gehad heb: Interessante "top"rekeningen gedurende een beperkte periode waarna ze afzakken in de rekeningen soorten, onderaan de lijst eindigen en opgevolgd worden door nieuwe "top"rekeningen.
En juist daarom verbaast het me dat Raisin, dat zich toch richt op mensen die met hun spaargeld bezig zijn, ook dit "bijzondere" type rekeningen aanbied.
Dat is wel een belangrijke toevoeging denk ik.GroteVoet459 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:34:
Denk dat het is om even het gedoe met de namen aan te halen (bijvoorbeeld: The Third Man in "Het spaartopic - Deel 4"), zeker voor mensen die al een account voor de betaaldienst hadden. Als je het bankgedeelte van Klarna gaat gebruiken moet je mogelijk je naam laten aanpassen zodat die matched met die in je officiële papieren.
Ik heb me vorige week kunnen aanmelden bij Klarna. Zoals eerder hier gemeld ging de verificatie moeizaam, maar nadat ik me aangemeld heb met al mijn doopnamen (zoals op paspoort staat) lukte het wel. Een bedrag overgemaakt, wat er meteen op stond. Klarna Flex geopend, geen probleem. Ik test ook altijd even of het weer terugschrijven naar mijn bankrekening goed gaat. Dus ik probeer 50 euro over te maken naar mijn ASN rekening. Dat lukt niet, ik krijg steeds de melding: "Geld overmaken is mislukt. Probeer het nogmaals." Nu zie ik op de website dat de naamgeving van de rekening hetzelfde moet zijn als je Klarna rekening. Maar bij ASN heb je initialen en niet de volledige namen (dus bv bij Klarna is het Anton Bernard Cornelis Jansen en bij ASN is het A.B.C. Jansen).
Wat is jullie ervaring? Hebben jullie wel dezelfde naamgeving? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Ik zal ook contact opnemen met Klarna, maar ik vroeg me af wat jullie ervaring is.
Veel banken bieden die mogelijkheid wel, maar je betaalt een boete die varieert per bank. NIBC lijkt een soort “Hotel California”, of heb ik dat mis?
A'dam PVOutput
Correct, geen vroege beeindiging omdat je fiets kapot is en je geld nodig hebt. Heb je de voorwaarden al gelezen? Daar staat niets over extra kosten.ericplan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:07:
Klopt het dat je een spaardeposito bij NIBC niet kan beëindigen, behalve als er sprake is van scheiding, overlijden enz.
Veel banken bieden die mogelijkheid wel, maar je betaalt een boete die varieert per bank. NIBC lijkt een soort “Hotel California”, of heb ik dat mis?
Dat is van een tijdje terugDjoeC schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Correct, geen vroege beeindiging omdat je fiets kapot is en je geld nodig hebt. Heb je de voorwaarden al gelezen? Daar staat niets over extra kosten.
Maar van belang is, volgens mij, welke voorwaarden gelden/golden bij het openen van het deposito.Voorwaarden sparen - april 2023
Je kunt alleen overboeken naar gekoppelde rekeningen, dat is een rekening die je hebt gebruikt om geld toe te voegen.Jerra schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:21:
Beperkingen opnemen/overboeken: Van Flex rekeningen eerst naar balans rekening, daarna naar iedereen in je adresboek (n.t.b. overboeken mogelijk zonder ooit transactie hiervan te hebben ontvangen?).
Voor het koppelen dient de rekening op jouw naam te staan, je kunt dus niet naar iedereen overboeken.
Zie:
https://www.klarna.com/nl...op-van-mijn-klarna-saldo/
Ik probeer, als notarieel gevolmachtigde, de bankzaken van mijn oudere broer te ordenen. Hij heeft iets van twintig verschillende rekeningen bij acht banken. Dat is deels ontstaan voor de bankencrisis, maar hij zou nu met minder relaties kunnen, zonder risico te lopen. Sommige, waaronder NIBC, zijn niet echt interessant omdat de rente relatief laag is.DjoeC schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Correct, geen vroege beeindiging omdat je fiets kapot is en je geld nodig hebt. Heb je de voorwaarden al gelezen? Daar staat niets over extra kosten.
A'dam PVOutput
Ik ken uiteraard de situatie van je broer niet. Sowieso, goed dat je dat doet.ericplan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:25:
[...]
Ik probeer, als notarieel gevolmachtigde, de bankzaken van mijn oudere broer te ordenen. Hij heeft iets van twintig verschillende rekeningen bij acht banken. Dat is deels ontstaan voor de bankencrisis, maar hij zou nu met minder relaties kunnen, zonder risico te lopen. Sommige, waaronder NIBC, zijn niet echt interessant omdat de rente relatief laag is.
Rekeningen opheffen alleen vanwege het aantal zou ik niet doen. Laat maar gewoon doorlopen. Zoveel werk is het niet. En dan heb je meer keuze om het spaargeld maximaal te laten renderen.
Behalve rekeningen waar kosten aan verbonden zijn (betaalrekeningen).Tenzij ze de tegenrekening zijn.
Of rekeningen waar vanwege het land extra erf belasting kan zijn. Eerst leeghalen dan sluiten.
Deposito's met een lage rente. Tja, dat kan zo uitpakken.
Van ING. 1 euro om te proberen, geen IP.Jerra schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:44:
@sander36 Interessant, je bent de allereerste die meld dat een overboeking naar een Klarna Spaarrekening niet-instant is. Had je een heel hoog bedrag overgemaakt?
en 500 euro, geen IP.
Is aangepast.GroteVoet459 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:34:
[...]
@Zr40 Kun jij Jerra in "Het spaartopic - Deel 4" aanpassen zodat die niet na 4 dagen "op slot" gaat ?
Als die banken je verder met rust laten, prima. Maar dat doen ze niet. Dan weer moet een spaarprofiel ingevuld worden, dan is het tijd voor een nieuw wachtwoord. Dan moet er iets met sms-controle geregeld worden en bovendien willen een hoop banken niets te maken hebben met een gemachtigde, ook al is dat officieel en bij de notaris geregeld. Ik zou liever m’n eigen login kunnen gebruiken, zodat er een correct audit trail is.W1ck1e schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:55:
[...]
Ik ken uiteraard de situatie van je broer niet. Sowieso, goed dat je dat doet.
Rekeningen opheffen alleen vanwege het aantal zou ik niet doen. Laat maar gewoon doorlopen. Zoveel werk is het niet. En dan heb je meer keuze om het spaargeld maximaal te laten renderen.
Behalve rekeningen waar kosten aan verbonden zijn (betaalrekeningen).Tenzij ze de tegenrekening zijn.
Of rekeningen waar vanwege het land extra erf belasting kan zijn. Eerst leeghalen dan sluiten.
Deposito's met een lage rente. Tja, dat kan zo uitpakken.
@GroteVoet459 Misschien iets voor de topicstart? Banken die niet (of zeer beperkt) toestaan dat je een spaardeposito openbreekt?
A'dam PVOutput
Ik probeer terug te boeken naar mijn gekoppelde rekening. Ik heb van ASN geld overgemaakt, de rekening komt ook in de app te staan en ik probeer terug te boeken naar dezelfde rekening.Barrycade schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:47:
Heb je van je ASN het geld overgestort of via een andere rekening? Kan het daar niet aan liggen?
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 2,81% p.j. naar 2,76% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 27.01.2025.
Denk 't eerlijk gezegd niet - deposito's zijn er nu juist om geld langere tijd vast te zetten en daarvoor wordt je door de bank beloond met een hogere rente. Redenen om een deposito open te breken moet je daarom van te voren bekijken en in je selectie meenemen.ericplan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:49:
[...]
@GroteVoet459 Misschien iets voor de topicstart? Banken die niet (of zeer beperkt) toestaan dat je een spaardeposito openbreekt?
Consumentenbond had redelijk recent dit overzicht: https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositosGroteVoet459 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:41:
[...]
Denk 't eerlijk gezegd niet - deposito's zijn er nu juist om geld langere tijd vast te zetten en daarvoor wordt je door de bank beloond met een hogere rente. Redenen om een deposito open te breken moet je daarom van te voren bekijken en in je selectie meenemen.
A'dam PVOutput
Telegraaf.nl: NN geeft aftrap voor stevige daling van spaarrente in 2005
...
Internetspaarders bij Nationale-Nederlanden kregen voor spaarbedragen onder €25.000 tot nu toe 2%. Dat wordt 1,75%. Het tarief voor bedragen boven €25.000 gaat van 1,9% naar 1,65%.
[ Voor 43% gewijzigd door GroteVoet459 op 21-01-2025 12:42 ]
Ahhh, de grootbanken beginnen dus het nu al lage tarief maar weer te verlagen....GroteVoet459 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:20:
Per vandaag gaat de rente bij MeDirect op de gewone spaarrekening (MeSave) van 2,91 naar 2,76% (Effektief). De rente op de 3-maands MeDeposit gaat zelfs van 3,01% naar 2,60% (Effektief).
Internetspaarders bij Nationale-Nederlanden kregen voor spaarbedragen onder €25.000 tot nu toe 2%. Dat wordt 1,75%. Het tarief voor bedragen boven €25.000 gaat van 1,9% naar 1,65%.
Overigens, Distingo (Raisin) gaat per de 27e van 2.81% naar 2.76%.
[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 21-01-2025 12:51 ]
N26 is per 08-Nov vorig jaar al met hun gratis en goedkoopste abo al naar 1,30% gegaan, dus dan valt dat met die grootbanken nog wel mee, zowel qua timing als rente ...DjoeC schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:42:
[...]
Ahhh, de grootbanken beginnen dus het nu al lage tarief maar weer te verlagen....
Maar banken parkeren voor op de verwachting en die is simpelweg dat de ECB later deze maand (de 30e) met wederom 0,25% gaat verlagen, maar misschien zelfs 0,50%.
De voorspelling voor eind van het jaar is rond de 1,85% (gemiddelde via Reuters), maar er zijn er zelfs negatiever: 1,25% (door ABN).
I.d.d. - rechtsherstel in "Het spaartopic - Deel 4"DjoeC schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:42:
[...]
...
Overuegns, Distingo (Raisin) gaat per de 27e van 2.81% naar 2.76%.
Per vandaag gaat de rente bij MeDirect op de gewone spaarrekening (MeSave) van 2,91 naar 2,76% (Effektief). De rente op de 3-maands MeDeposit gaat zelfs van 3,01% naar 2,60% (Effektief).
Telegraaf.nl: NN geeft aftrap voor stevige daling van spaarrente in 2005 2025
...
Nationale Nederlanden is naar mijn mening geen grootbank (abnamro, rabo, ing, sns wel)DjoeC schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:42:
[...]
Ahhh, de grootbanken beginnen dus het nu al lage tarief maar weer te verlagen....
Overigens, Distingo (Raisin) gaat per de 27e van 2.81% naar 2.76%.
[ Voor 40% gewijzigd door W1ck1e op 21-01-2025 12:59 ]
Voeg Revolut daar maar aan toe. Gratis pakket daar is ook nog maar 1,50% sinds, ik meen begin deze maand. Waarmee ze ook een lagere rente hebben dan mijn grootbank.GroteVoet459 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:49:
[...]
N26 is per 08-Nov vorig jaar al met hun gratis en goedkoopste abo al naar 1,30% gegaan, dus dan valt dat met die grootbanken nog wel mee, zowel qua timing als rente ...
Al te druk gaat stuk.RobertMe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:00:
[...]Voeg Revolut daar maar aan toe. Gratis pakket daar is ook nog maar 1,50% sinds, ik meen begin deze maand. Waarmee ze ook een lagere rente hebben dan mijn grootbank.
O.a. banken kunnen beter een beetje (geld)honger hebben.
Volgens het Algemeen Dagblad is SNS geen grootbank. En NN is een verzekeraarW1ck1e schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:57:
Nationale Nederlanden is naar mijn mening geen grootbank (abnamro, rabo, ing, sns wel)
En weer worden de "je weet wel banken" niet genoemd, of het bestaan ervan ontkend.Spaarrente daalt, prijs hypotheek stijgt juisttoon volledige bericht
Het zijn weer zware tijden voor Nederlandse spaarders. De rente op spaarrekeningen is lager dan de inflatie en de kans is groot dat de rente nog verder zal zakken. De hypotheekrente stijgt juist.
Peet Vogels
Rotterdam
Verzekeraar NN kondigde deze week aan dat de rente op de spaarrekening met 0,25 procentpunt omlaag gaat naar 1,75 procent. De grootbanken ABN Amro, ING en de Rabobank zijn met rentes van 1,5 tot 1,7 procent al langer kampioen lage rente. En nu dalen de rentes op spaarrekeningen bij buitenlandse banken ook nog flink.
Het is een nieuw dieptepunt in een trend die halverwege vorig jaar inzette. De afgelopen jaren steeg de rente juist om de hoge inflatie in de eurolanden te beteugelen. Nu de inflatie onder controle is heeft de Europese Centrale Bank (ECB) de rente vorig jaar in een aantal stappen verlaagd. Dat zal dit jaar doorgaan, is de verwachting. Want de economie in de eurozone kan een oppepper gebruiken, lees: lagere rente.
De rente waar de ECB wat over te zeggen heeft is de rente op de geldmarkt, rente voor kortlopende leningen en uitzettingen. En daar kijken de banken naar voor de spaarrente. Als die rente daalt zijn de banken er meestal als de kippen bij die verlaging door te voeren. Afgelopen jaar daalde de spaarrente in Europa met 1 procentpunt tot maximaal 3 procent, berekende vergelijkingssite Geld.nl. Dat is overigens nog wel meer dan de maximaal 2 procent die Nederlandse banken en verzekeraars bieden.
Pineut
Nederlandse spaarders zijn de pineut van het rentebeleid van de ECB. In Nederland is de inflatie namelijk 3,3 procent, veel meer dan gemiddeld in de EU. Voor Nederland zou een hogere rente goed zijn, maar voor de eurolanden wordt de rente centraal bepaald door de ECB. Ook voor dit jaar is de verwachting dat de inflatie in Nederland hoger blijft dan gemiddeld in de eurozone. Dat samen met de verwachting dat de rente verder zal dalen betekent dat sparen helemaal niet meer loont in Nederland.
Wat te doen met uw spaargeld? Er zijn wel wat manieren om toch nog rendement te maken volgens Eelco Habets, directeur bij online spaarplatform Raisin. ,,Je moet in beweging blijven als spaarder. Bij buitenlandse banken kun je nog tot 3 procent rente krijgen op je spaargeld. Ook kan het lonend zijn om je geld voor een paar jaar vast te zetten. Dan krijg je ook meer rente.''
Nederlanders lijken de weg naar buitenlandse banken gevonden te hebben. Afgelopen jaar stond er voor meer dan 16 miljard euro Nederlands spaargeld op buitenlandse spaarrekeningen, een verviervoudiging in een paar jaar tijd.
Je kunt zelf je vraagtekens plaatsen bij de door mij vetgemaakte delen in het artikel.
Uiteraard is SNS geen grootbank. Dat is een handelsnaam van de Volksbank. Een handelsnaam die komende jaren zelfs zal verdwijnen. Als je de Volksbank een grootbank vindt zou je na deze aankondiging dus wel spreken over ASN, omdat dat de naam is die over blijft. Nu nog spreken over SNS in algemene zin is dan raar. (Sure, "je bent klant van SNS", zolang die overgang nog niet geweest is. Maar als ik een lijstje met (groot)banken moet opnoemen zou ik nu toch voor ASN gaan omdat die naam over 5 jaar ook nog bestaat en SNS niet).W1ck1e schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:02:
Volgens het Algemeen Dagblad is SNS geen grootbank.
Ik twijfelde wel tussen SNS & ASN, Volgens mij is SNS nu nog groter dan ASN.
Ondanks dat ik zelf vorig jaar gewisseld ben naar ASN
Nationale Nederlanden Bank is wel degelijk een bank, met een bankvergunning, die qua grootte al jarenlang 'net geen grootbank' is (volgens de ECB-definitie dan). Dat de moedermaatschappij een verzekeraar is verandert daar, vanuit het perspectief van de spaarder, eigenlijk niets aan. Gelden van de bank worden in principe niet gebruikt voor de verzekeringsactiviteiten.
Ze staan wel op redelijke afstand van de 'grote 4' inderdaad, en zijn als bank eigenlijk alleen in Nederland actief.
Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P
Afgelopen nov bij Raisin Klarna rekening met deposito geopend voor een half jaar.
Wanneer komt er een jaaroverzicht 2024.
Alvast bedankt
Voor de belastingaangifte is de situatie op 1 januari 2024 relevant. Je had die Klarna rekening toen nog niet, dus de waarde op die datum zal 0.00 zijn. Verder is er ook geen sprake van bronbelasting voor Zweedse banken, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.Cindy79 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:27:
Ik heb een vraag:
Afgelopen nov bij Raisin Klarna rekening met deposito geopend voor een half jaar.
Wanneer komt er een jaaroverzicht 2024.
Alvast bedankt
Het jaaroverzicht van Raisin komt in de regel aan het eind van februari beschikbaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 22-01-2025 11:32 ]
Het gaat wel hard onderuit zo:sander36 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:47:
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,75% p.j. naar 2,70% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 28.01.2025.
29-10-24 | 3.07% |
05-11-24 | 3.00% |
19-11-24 | 2.90% |
30-12-24 | 2.87% |
13-01-25 | 2.83% |
21-01-25 | 2.75% |
28-01-25 | 2.70% |
Alles deposito’s ook -0,10%.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Wat is je bron ?VidaR-9 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:26:
NIBC verlaagt vanaf morgen de variabele rente van 2,00% naar 1,75%.
Alles deposito’s ook -0,10%.
Ik heb nog geen mail gezien.
Ik wel.W1ck1e schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:36:
[...]Ik heb nog geen mail gezien.
@W1ck1e email inderdaad
wat veel en waanzinnig kleine stapjes! waar dient dat voor...?LA-384 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Het gaat wel hard onderuit zo:
29-10-24 3.07% 05-11-24 3.00% 19-11-24 2.90% 30-12-24 2.87% 13-01-25 2.83% 21-01-25 2.75% 28-01-25 2.70%
Kijken hoe ver ze kunnen gaan. Leuke test hoeveel kapitaal eruit stroomt.Coffeeroam schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:02:
[...]
wat veel en waanzinnig kleine stapjes! waar dient dat voor...?
Gokje, alle banken kijken naar elkaar en de ECB. Waarbij geen ene bank dus ineens fors omlaag durft te gaan. Zeker omdat je op een platform als Raisin zo over stapt naar een andere bank. Zomaar 0,5-procentpunt onder de hoogste aanbieders gaan zitten kan dan killing zijn. En uiteindelijk verlagen ze allemaal de rente. Distingo bv heeft ook al meermaals stapjes van rond de 0,05-procentpunt gedaan.Coffeeroam schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:02:
[...]
wat veel en waanzinnig kleine stapjes! waar dient dat voor...?
Met de mobiele app van DHB Bank kunt u nu 24/7:
- Uw saldo en transacties bekijken.
- Gemakkelijk geld overmaken tussen uw rekeningen.
- Nieuwe spaarrekeningen en deposito's openen met een paar tikken.
Onze app is uitgerust met de nieuwste beveiligingstechnologieën. Bovendien zorgen onze robuuste beveiligingsmaatregelen ervoor dat uw informatie beschermd is, zodat u met een gerust hart bij ons kunt sparen.
We nodigen u uit om onze mobiel bankieren app vandaag nog te ontdekken. Bezoek onze speciale pagina: www.dhbbank.nl/mobielbankieren voor meer informatie en om de app direct te downloaden.
Bedankt voor uw vertrouwen in DHB Bank. We kijken ernaar uit om u te verwelkomen in onze app.
Met vriendelijke groet,
DHB Bank N.V.
Afdeling Sparen
Dank voor je ervaringen met de app. Dan wacht ik wel even tot de kinderziektes eruit zijn.Sander12 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:58:
App van DHB na veel foutmeldingen geïnstalleerd maar met de toegangs code kom ik niet in. App verwijderd en mail gestuurd naar DHB met de foutschermen en codes.
Werk aan de winkel voor de IT boys.
[ Voor 5% gewijzigd door Coffeeroam op 24-01-2025 07:54 ]
Er zijn toch wel heel wat banken die "durven" met stappen van 0.25% omlaag te gaan. Dat is vervelend, maar geeft ook rust, omdat het daarna wel een tijdje duurt voordat ze het wéér doen.RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:02:
[...]
Gokje, alle banken kijken naar elkaar en de ECB. Waarbij geen ene bank dus ineens fors omlaag durft te gaan. Zeker omdat je op een platform als Raisin zo over stapt naar een andere bank. Zomaar 0,5-procentpunt onder de hoogste aanbieders gaan zitten kan dan killing zijn. En uiteindelijk verlagen ze allemaal de rente. Distingo bv heeft ook al meermaals stapjes van rond de 0,05-procentpunt gedaan.
Het lijkt me niet heel netjes als ze het achteraf doen...VidaR-9 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:47:
En fijn als banken dat vooraf communiceren. Zijn ze dat eigenlijk verplicht vooraf? Gister NIBC was slechts een dag van tevoren, maar heeft me wel de mogelijkheid gegeven nog even snel wat in een deposito te zetten wat ik normaal 1e van de maand probeer te doen.
Die discussie is laatst ook al een keer voorbij gekomen. Het zal niet met een wet zijn vastgelegd, wel in de voorwaarden dat ze het zullen melden.
App installeren en account aanmaken gaat super makkelijk, maar dan zit je dus nog alleen aan de "betalen" kant. Waarbij zelfs geen wachtwoord / pincode gevraagd wordt?! Aanvragen sparen moet je vervolgens doen via het "Wallet" tabje doen. Ook daar ben je heel snel doorheen, en moet je wel een PIN instellen voor gevoelige acties of iets dergelijks. Verder is er geen enkele handmatige controle dus je kunt meteen aan de slag.
Vraag je vervolgens een Flex spaarrekening aan krijg je na de vraag voor een naam van de rekening ook nog vragen over spaardoel, spaarbedrag, etc. Maar dit kun je vervolgens weer afsluiten / weg klikken... Zoals bekend / hier vaker voorbij is gekomen kun je vervolgens een IBAN activeren op de Flex rekening. Wel zo makkelijk zodat je geld rechtstreeks kunt over maken en het niet via de "spaar" rekening hoeft.
Vervolgens een beetje door de app (instellingen) geklikt en opties gevonden om op te starten op het Wallet tabblad (lijkt het al iets meer op een bankieren app) en om bij openen van de app meteen de pincode te vragen (dus die beveiliging is ook mogelijk).
Vervolgens een euro over gemaakt vanaf mijn Nederlandse grootbank en vanaf Revolut. Beide banken gaven een melding dat het geld onmiddellijk op de rekening zou staan, en dat was correct. Terug naar Revolut kwam vannacht rond 3 uur aan. Daar is dus een uur of 8 overheen gegaan denk ik. Geen instant payment, maar lijkt dus wel 24/7 door te lopen en niet alleen tussen 9 en 5 op maandag t/m vrijdag.
klopt, erg jammer vind ik, dat je hem niet ALLEEN via de pc kunt benaderen met sms controlle. Nu kan iemand die je vingerafdruk of telefooncode kan kraken, als je je telefoon kwijt bent/gestolen, gewoon aan je geld via: kies voor andere manier van inloggen. Wel moet je je opnieuw identificeren als je de app eraf gooit en opnieuw identificeerd.RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:59:
Gisteren rekening geopend bij Klarna, was allemaal wel een beetje "verrassend"
Overigens mis ik de tweetrapsverificatie ook bij Garantibank.
Weet iemand hoe dat bij Anadolubank zit?
Hebben zij tweetrapsverificatie?
Bij Anadolubank ontvang ik een smsje met een code op mijn 06.Moke11 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:39:
...
2FA vind ik persoonlijk niet heel belangrijk. Gezien geld alleen overgemaakt kan worden naar een vaste (/bekende) tegenrekening die op dezelfde naam staat en waarvan ook al een (identificatie) storting ontvangen is. Dus geld overmaken naar een willekeurige rekening kan sowieso al niet. 2FA voegt dan IMO weinig toe. Geld komt toch op een rekening van jezelf aan en die betaalrekening zal wel goede beveiliging hebben.Moke11 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:39:
En ook de grootbanken doen geen 2FA meer AFAIK. Betalen kan via telefoon waarbij je ondertekend met dezelfde pincode als waarmee je ook inlogt. Alleen Rabo heeft nog optioneel/instelbaar dat je (soms) moet ondertekenen met de Rabo Scanner. Maar dat kun je uit zetten en voor nieuwe klanten staat dat meen ik standaard al uit.
En hoe zouden ze dit dan moeten doen?Moke11 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:39:
[...]
Nu kan iemand die je vingerafdruk of telefooncode kan kraken, als je je telefoon kwijt bent/gestolen,
Je kunt ook alleen geld overmaken naar je eigen rekening, bij een Garantibank is dat ook zo.
Zelfs al kun je op iemands telefoon komen kun je er nog vrij weinig mee.
dat klopt je kunt er dan op zich weinig mee omdat het dan nog eerst van de betaalrekening afgeboekt zou moeten worden.dutchgio schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:47:
[...]
En hoe zouden ze dit dan moeten doen?
Je kunt ook alleen geld overmaken naar je eigen rekening, bij een Garantibank is dat ook zo.
Het is ook meer het idee van mezelf. Banken die hier wel aandacht aan besteden hebben bij mij toch wel een streepje voor, immers banken krijgen steeds meer uitdagingen op veiligheids gebied.
Nou als iemand op mijn telefoon kan komen dan ben je al een heel end. Want daar staan ook alle andere bankapps op.dutchgio schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:47:
[...]
En hoe zouden ze dit dan moeten doen?
Vandaar dat ik mijn telefoon goed dicht getimmerd heb en ook bv bij de Rabo ook een mix heb van fingerprint om in te loggen maar alleen een code moet invoeren om iets over te maken.
Klarna is dan ook geen spaarbank, maar een betaalprovider. Je moet met zo min mogelijk hindernissen een aankoop met gespreide betalingen kunnen doen en daar horen geen beveiligingshindernissen als PIN-codes bij.RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:59:
Gisteren rekening geopend bij Klarna, was allemaal wel een beetje "verrassend" en niet wat ik gewend ben (van een spaarbank).
...
Dat wij met ons spaargeld het kapitaal voor die dienst bieden is eerder een bijzaak - ze redden het al jaren zonder ons.
Ja maar dat is dus precies het punt. Je komt niet zomaar op iemand zijn telefoon, laat staan zijn bank app.Barrycade schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Nou als iemand op mijn telefoon kan komen dan ben je al een heel end. Want daar staan ook alle andere bankapps op.
Vandaar dat ik mijn telefoon goed dicht getimmerd heb en ook bv bij de Rabo ook een mix heb van fingerprint om in te loggen maar alleen een code moet invoeren om iets over te maken.
Ik heb liever een spaarbank waar het geld enkel terug kan naar de eigen rekening dan een constructie als Openbank, Bunq etc. waar het overal naar toe kan worden overgemaakt.
dat bedoel ik net. Je kunt niet zo maar op iemands telefoon maar bij Klarna kun je gewoon kiezen voor: andere manier inloggen. Dan kun je of met je telefoonnummer inloggen of mailadres, welke je gewoon op je telefoon kunt vinden. Deze optie kun je nergens uitzetten of omzeilen door bijvoorbeeld alleen met een pc(met sms)te werken. Hun systeem dwingt af dat je de app moet gebruiken.dutchgio schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:18:
[...]
Ja maar dat is dus precies het punt. Je komt niet zomaar op iemand zijn telefoon, laat staan zijn bank app.
Volgens de mail kan je nog tot 31 januari een deposito voor de oude rente openen.W1ck1e schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:49:
Op de website van nibc zijn op dit moment de rentes nog niet aangepast. Misschien nog een gelegenheid om een depo te openen tegen de oude rente.
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Verhip, je hebt gelijkTvanW schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Volgens de mail kan je nog tot 31 januari een deposito voor de oude rente openen.
Lol, die had ik ook even gemist. Voor niets gister nog van mijn deposito schema afgeweken en alvast een deposito geopend.TvanW schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Volgens de mail kan je nog tot 31 januari een deposito voor de oude rente openen.
Uiteindelijk geldt dat natuurlijk voor alle banken. Er is een andere kant die "gefinancierd" wordt met het spaargeld. Toch zie ik bij Ayvens geen grote reclames om een auto te leasen en wordt het mij ook niet extreem makkelijk gemaakt om dat te doen. Of bij andere banken om een hypotheek / lening af te sluiten, etc.GroteVoet459 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Klarna is dan ook geen spaarbank, maar een betaalprovider. Je moet met zo min mogelijk hindernissen een aankoop met gespreide betalingen kunnen doen en daar horen geen beveiligingshindernissen als PIN-codes bij.
Dat wij met ons spaargeld het kapitaal voor die dienst bieden is eerder een bijzaak - ze redden het al jaren zonder ons.
Waarom zou je dat willen doen tegen die lage rentes ?TvanW schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Niet, was een reactie op de ingangsdatum.sander36 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:52:
[...]
Waarom zou je dat willen doen tegen die lage rentes ?
Edit:
Of je moet zoveel hebben dat je NIBC nodig hebt om te spreiden
[ Voor 14% gewijzigd door TvanW op 24-01-2025 16:56 ]
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Geen problemen met inloggen hier, krijg netjes m'n MTAN opgestuurdMagreet1 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:29:
Zijn er hier meer met problemen met inloggen of bevestiging van opdrachten bij Bigbank? Ik krijg de benodigde Mtan codes niet op mn telefoon sinds gisteren.
"De bank informeert de rekeninghouder over rentewijzigingen en/of wijzigingen in de saldoklassen via
het e-mailadres van de rekeninghouder."
Dit is dus niet gebeurd.
Iemand wel iets van NN gehoord?
[ Voor 4% gewijzigd door Justie op 26-01-2025 10:32 ]
Ik heb op 20 januari een mail ontvangen met de aankondiging.Justie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:31:
Hoe gaan jullie om met een verlaagde spaarrente die niet door de bank is gemeld? Ik heb bv bij NN een spaarrekening en die is per 24 januari in rente verlaagd. In de voorwaarde staat:
"De bank informeert de rekeninghouder over rentewijzigingen en/of wijzigingen in de saldoklassen via
Dit is dus niet gebeurd.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 26-01-2025 12:50 ]
Ik heb ook geen melding ontvangen van NN, ook niet in mijn spamfolder.Justie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:31:
Hoe gaan jullie om met een verlaagde spaarrente die niet door de bank is gemeld? Ik heb bv bij NN een spaarrekening en die is per 24 januari in rente verlaagd. In de voorwaarde staat:
Dit is dus niet gebeurd.
Hier hetzelfde probleem: krijg gewoon geen smsje.Magreet1 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:29:
Zijn er hier meer met problemen met inloggen of bevestiging van opdrachten bij Bigbank? Ik krijg de benodigde Mtan codes niet op mn telefoon sinds gisteren.
Nee, ook niets van hun gehoord
[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 26-01-2025 12:57 ]
Net als anderen heb ik ook geen mailtje ontvangen. Krijg jij ook een mail bij veranderingen van de depositorentes?Wolly schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Ik heb op 20 januari een mail ontvangen met de aankondiging.
[Afbeelding]
even als advocaat van de duivel:Justie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:52:
NN mag dus eigenlijk niet de rente verlaagd hebben omdat ze ons niet geïnformeerd hebben. Ze zullen het waarschijnlijk afdoen met 'foutje'. Ik zal het morgen navragen.
als jouw citaat
klopt, dan staat DAAR NIET dat dat informeren op tijd (op de dag van de verlaging of eerder) gebeurt. Maar misschien heb je wel doorgegeven dat je geen mails wilt ontvangen. Dus navragen bij NN lijkt mij inderdaad de beste actie."De bank informeert de rekeninghouder over rentewijzigingen en/of wijzigingen in de saldoklassen via
4.6 Alle communicatie met betrekking tot de internet-
spaarrekening wordt per e-mail aan de aanvrager en in
het geval van een en/of internetspaarrekening ook aan
de mederekeninghouder gezonden.
Internetsparen | Productvoorwaarden 5
9.2 De actuele rentepercentages en saldoklassen
worden gepubliceerd op de website van de bank.
De bank informeert de rekeninghouder over
rentewijzigingen en/of wijzigingen in de saldoklassen via
het e-mailadres van de rekeninghouder. De bank kan
de hoogte van de rentepercentages met onmiddellijke
ingang wijzigen. Bij wijziging van saldoklassen en/of als
een rentepercentage van een saldoklasse voor het eerst
negatief wordt, informeren wij u minimaal veertien (14)
dagen van tevoren.
we wachten even af.
Dat citaat is duidelijker.Justie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:09:toon volledige bericht
NN:
4.6 Alle communicatie met betrekking tot de internet-
spaarrekening wordt per e-mail aan de aanvrager en in
het geval van een en/of internetspaarrekening ook aan
de mederekeninghouder gezonden.
Internetsparen | Productvoorwaarden 5
9.2 De actuele rentepercentages en saldoklassen
worden gepubliceerd op de website van de bank.
De bank informeert de rekeninghouder over
rentewijzigingen en/of wijzigingen in de saldoklassen via
het e-mailadres van de rekeninghouder. De bank kan
de hoogte van de rentepercentages met onmiddellijke
ingang wijzigen. Bij wijziging van saldoklassen en/of als
een rentepercentage van een saldoklasse voor het eerst
negatief wordt, informeren wij u minimaal veertien (14)
dagen van tevoren.
we wachten even af.
14 dagen van tevoren is wanneer de rente negatief wordt.
Maar "onmiddellijke ingang" suggereert wel dat er een mail uiterlijk op de dag van de verlaging wordt verstuurd. (eerst mailen en dan meteen verlagen)
Deel je morgen de reactie van NN ook even ?
De wet stelt scherpe eisen waaronder een commerciële partij eenzijdig de voorwaarden bij een overeenkomst met een consument mag wijzigen.
Één van die eisen is dat de consument tijdig op de hoogte wordt gebracht van de eenzijdige wijziging, zodat de consument de overeenkomst nog kan beëindigen voordat de nieuwe voorwaarden van kracht worden.
Dit is dwingend recht wat zoveel wil zeggen dat er niet van mag worden afgeweken in bijvoorbeeld de Algemene Voorwaarden. Doet men dat wel dan zal het beding door de rechter als nietig worden beschouwd.
Pas deze wijziging aan een consument doorgeven als deze dezelfde dag nog ingaat voldoet hier zeker niet aan, zelfs als het in de voorwaarden staat dat het mag.
Zie o.a. artikel 6:237 sub c van het Burgelijk Wetboek: https://wetten.overheid.n...eel5_Afdeling3_Artikel237
Edit:
Of voor mensen die meer vertrouwen in AI dan in mij hebben
Mag een bank in Nederland eenzijdig een rentepercentage op een spaarrekening wijzigen nadat dit pas dezelfde dag is medegedeeld?toon volledige bericht
.
GPT-4o mini
In Nederland hebben banken het recht om de rente op spaarrekeningen te wijzigen, maar er zijn regels en voorwaarden aan verbonden. Over het algemeen geldt dat banken klanten tijdig moeten informeren over wijzigingen in de rente. Dit betekent dat als een bank een rentepercentage wil wijzigen, ze dit meestal van tevoren moeten aankondigen, zodat klanten de kans hebben om hun beslissing te heroverwegen.
Als een bank een rentepercentage op dezelfde dag wijzigt en dit ook op diezelfde dag meedeelt, kan dit als onredelijk worden beschouwd, afhankelijk van de omstandigheden en de voorwaarden van de rekening. Klanten hebben vaak recht op een redelijke opzegtermijn of informatie over de wijziging.
Het is altijd verstandig om de specifieke voorwaarden van je spaarrekening te raadplegen en, indien nodig, contact op te nemen met de bank voor verduidelijking. Als je denkt dat de wijziging onterecht is, kun je ook overwegen om een klacht in te dienen bij de bank of bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
[ Voor 64% gewijzigd door marktweakt op 26-01-2025 15:15 ]
Nee, alleen van internetsparen. Heb ook geen deposito daar.MarcelNH schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:31:
[...]
Net als anderen heb ik ook geen mailtje ontvangen. Krijg jij ook een mail bij veranderingen van de depositorentes?
@W1ck1eW1ck1e schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:57:
@JAN-B Misschien even contact opnemen met NN en vragen wat de reden is ?
Nee hoor, niet nodig; ik volg dit topic elke dag, dus zo hou ik wijzigingen bij.
en die NN rekening is alleen voor noodgevallen / korte termijn, dus staat niet veel op
De kans is best aanwezig dat er nog een handmatig proces / validatie achter zit ja. Bij de fintechs is dat allemaal wel geautomatiseerd. Maar een DHB is geen fintech. Heb er zelf geen rekening, maar bv bij Garanti Bank en CreditEurope Bank zit er ook gewoon nog een handmatig proces aan hun kant bij. Gaat allemaal wel vrij vlot en kan binnen een paar uurtjes geregeld zijn, maar uiteraard dan wel tijdens kantooruren. En ook bij OpenBank gaat er een tijd overheen, en idem dito voor Raisin etc. Terwijl die toch een stuk groter zijn. Bij OpenBank kreeg ik toentertijd wel in het weekend al bericht dat de identificatie niet goed was en ik nieuwe foto moest uploaden. Dus daar werd wel gewerkt tijdens het weekend. Maar bij de kleine NL banken zal dat zeker niet het geval zijn.kbus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:28:
Dit weekend een DHB spaarrekening aangevraagd, de welkomsrente is goed, 2,85% voor 6 maanden. Ik heb alles doorlopen, maar geen bevestigingsmail ontvangen. Iemand ervaring hiermee? Komt dat doordat het weekend is?
Ik heb op 20 januari een mail gehad.Justie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:31:
Dit is dus niet gebeurd.
Eigenlijk snap ik je probleem niet. NN was ook met het oude rentepercentage totaal niet interessant.
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling