Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
boyette schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:23:
[...]

Denk je echt dat er mensen zijn die zo dom zijn.. en zo hun geld laten verdampen ?

Dat bedoel ik met dat is theorie..

Maar ja.. misschien ook wel..
Wat zie jij dan als andere mogelijkheid die wel conform de uitspraak van de kantonrechter is?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 23:49
Ik krijg de laatste tijd het idee dat er vaak niet zo goed gelezen / nagedacht wordt voordat er een reactie wordt geplaatst in dit topic.
Dat doet m.i. de kwaliteit van de reacties en daarmee de kwaliteit van dit topic weinig goed en dat is jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:01

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Recent ook in het Raisin boodje gestapt, waarbij dit topic een handige informatiebron was, waarvoor dank!

Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met de spreiding van banken voor zowel spaarrekeningen als deposito's. Houden jullie rekening met het land van de bank? Bijv. nooit 2 rekeningen bij dezelfde bank, of überhaupt in hetzelfde land?

Blindstaren op alleen de mogelijke risico's, terwijl er al zoveel garantie is, zou ook weer zonde zijn. Maar het blijven toch je spaarcentjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:18
Pendaco schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:28:
Recent ook in het Raisin boodje gestapt, waarbij dit topic een handige informatiebron was, waarvoor dank!

Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met de spreiding van banken voor zowel spaarrekeningen als deposito's. Houden jullie rekening met het land van de bank? Bijv. nooit 2 rekeningen bij dezelfde bank, of überhaupt in hetzelfde land?

Blindstaren op alleen de mogelijke risico's, terwijl er al zoveel garantie is, zou ook weer zonde zijn. Maar het blijven toch je spaarcentjes :)
Wat ik doe:
Eerste afweging is het DGS en de totaal spaartegoeden bij een bank, hoewel ik persoonlijk er best overeen zou durven gaan. Die luxe heb ik nog niet ;)
Tweede afweging is voor de reviews van de bank, in dit topic of andere fora. Mbt hoe handig alles werkt en hoeveel gezeur er is (zie bv alle recente Rabo problemen veiligheden ;))
Als derde de rating van het land, locatie van het land, overige reputatie van het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:57

Niet perse naar jou gericht, maar IMO is dat wel een raar ding dan. Want is het erger om bv 2x 10k bij een bank / land te hebben i.p.v. 1x 50k? In dat laatste geval is het maar 1 rekening / deposito, maar natuurlijk wel een veel groter (totaal) bedrag.

Verder doe ik het meer op gevoel / ervaringen (van anderen). Uiteindelijk heb je (theoretisch) overal dezelfde garanties. En op het moment dat die garanties niet werken weet je toch niet wat er gaat gebeuren en of bv Italië dan echt een slechter land is dan Frankrijk of whatever. Naast dat natuurlijk uberhaupt de landen geen verplichting hebben om bij te springen als het DGS geld tekort komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:38:

Wat ik doe:
Eerste afweging is het DGS en de totaal spaartegoeden bij een bank, hoewel ik persoonlijk er best overeen zou durven gaan. Die luxe heb ik nog niet ;)
...
@Pendaco
Ik wil NOOIT over de grens van het DGS heen gaan. Ook niet slechts voor een dag. Saldo of opgebouwde rente kwijt raken doet heel lang rente sparen teniet.

[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 09-11-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29

Het DGS is voor mij de belangrijkste overweging, de rest is aanzienlijk minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met de spreiding van banken voor zowel spaarrekeningen als deposito's.
Omdat iedereen recht heeft op mijn mening, ik blijf ver weg van de avonturen bij Raisin.
En als ik er onverhoopt toch verliefd op zou worden, dan zeer zeker geen deposito's.
Hardlopers zijn doodlopers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10

sanook

_/-\o_

Harry720A schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:51:
[...]
Omdat iedereen recht heeft op mijn mening, ik blijf ver weg van de avonturen bij Raisin.
En als ik er onverhoopt toch verliefd op zou worden, dan zeer zeker geen deposito's.
Goed onderbouwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Ik vertrouw maar weer op mijn voorgevoel.
Dat heeft het o.a. met bankieren wel vaker goed gehad.

Ik ga lekker mijn eigen weg en heb momenteel vrij opneembaar slechts 0,01 (éénhonderdste) % (!) minder rente dan de hoogste vrij opneembare rekeningen bij Raisin.

[ Voor 61% gewijzigd door Zr40 op 11-11-2024 18:43 . Reden: Geen verbastering aub ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:28

tomic

Smexylittlebabe!

Het hangt er weer helemaal van af wat je horizon is. Groter dan 2 jaar? Deposito voor twee jaar. Kleiner dan twee jaar of onbekend? Vrij opneembaar. De rentes gaan natuurlijk wel naar beneden momenteel, dus vastzetten voor twee of 5 jaar kan handig zijn.

Persoonlijk wil ik alleen zoveel mogelijk de inflatie verslaan, tegengaan, dus stop zoveel mogelijk in depositos maar hou wel een vij opneembare buffer voor 3 maanden. (Is ook weer afhankelijk van je situatie…)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

DGS neem ik idd mee, net als geen gedoe hebben vant bronbelasting. Beiden zijn vziw al goed ondervangen en beschreven bij Raisin.
RobertMe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:56:
[...]

Niet perse naar jou gericht, maar IMO is dat wel een raar ding dan. Want is het erger om bv 2x 10k bij een bank / land te hebben i.p.v. 1x 50k? In dat laatste geval is het maar 1 rekening / deposito, maar natuurlijk wel een veel groter (totaal) bedrag.
Nou bijv. een spaarrekening in combinatie met 1 of meerdere deposito's. Bij een Nederlands bank zal ik daar niet eens bij stilstaan, even los van de rente. Maar dat alles onderbrengen bij bijv. dezelfde Franse, Noorse, Zweedse etc. bank tjah. Is spreiden dan veiliger? Hooguit als je dan dus gecombineerd over de 100K gaat?

Een ander punt zou de rente zijn, niet om je daar voor die paar procenten op blind te staren, maar over 3 of 6 maanden kan er weer een voorbijkomen die een stuk hoger zit dan je huidige. Dan kan je alles over gaan zitten huizen, of al een 2de hebben lopen die het procentueel toevallig beter doet / blijft doen (in dit geval dan een spaarrekening).
Verder doe ik het meer op gevoel / ervaringen (van anderen). Uiteindelijk heb je (theoretisch) overal dezelfde garanties. En op het moment dat die garanties niet werken weet je toch niet wat er gaat gebeuren en of bv Italië dan echt een slechter land is dan Frankrijk of whatever. Naast dat natuurlijk uberhaupt de landen geen verplichting hebben om bij te springen als het DGS geld tekort komt.
Ja en toch geeft zo'n BBB rating bij veel van de Italiaanse banken mij wel direct een wat minder gevoel.
Harry720A schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:51:
[...]
Maar, slechte ervaringen? En hardlopers als in korte deposito's, korter dan een jaar, 6 maanden? Of vanwege de hoge rentes? Op dit moment dus een aantal Italiaanse banken.
tomic schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:37:
Het hangt er weer helemaal van af wat je horizon is. Groter dan 2 jaar? Deposito voor twee jaar. Kleiner dan twee jaar of onbekend? Vrij opneembaar. De rentes gaan natuurlijk wel naar beneden momenteel, dus vastzetten voor twee of 5 jaar kan handig zijn.

Persoonlijk wil ik alleen zoveel mogelijk de inflatie verslaan, tegengaan, dus stop zoveel mogelijk in depositos maar hou wel een vij opneembare buffer voor 3 maanden. (Is ook weer afhankelijk van je situatie…)
Ben eigenlijk eerst nog aan het overwegen of ik zoveel mogelijk uit mijn Nederlandse bank volledig overzet :P Deposito's langer dan 2 jaar voelt allemaal nog ver weg. En in mijn geval zou ik hooguit een kwart of een derde in deposito's zetten. Maar komt ook omdat deze stap nog redelijk nieuw is.

[ Voor 17% gewijzigd door Pendaco op 09-11-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:56
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:26:
[...]

Wat zie jij dan als andere mogelijkheid die wel conform de uitspraak van de kantonrechter is?
Dat zou ik idd graag horen. Ik overweeg nu ook het Meesman rentefonds. Is eigenlijk beleggen maar risicoklasse 1 dus mag van kantonrechter. Maar hier geen DGS maar ook geen risico als Meesman failliet gaat. Maar ik weet niet precies hoe dat zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55
Harry720A schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:04:
Ik vertrouw maar weer op mijn voorgevoel.
Dat heeft het o.a. met bankieren wel vaker goed gehad.

Ik ga lekker mijn eigen weg en heb momenteel vrij opneembaar slechts 0,01 (éénhonderdste) % (!) minder rente dan de hoogste vrij opneembare rekeningen bij Raisin.
Voorgevoel? Graag wat onderbouwing, links etc. En waarom ben jij de enige die dit zo goed weet en snapt de rest er dus helemaal niks van?

[ Voor 1% gewijzigd door Zr40 op 11-11-2024 18:44 . Reden: Originele reactie bewerkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Pendaco schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:43:
[...]
Maar, slechte ervaringen? En hardlopers als in korte deposito's, korter dan een jaar, 6 maanden? Of vanwege de hoge rentes? Op dit moment dus een aantal Italiaanse banken.
Je zet jezelf klem met deposito's.
Het is nogal onrustig in de wereld m.b.t. allerlei grootmachten.
In zo'n situatie wil ik graag flexibel blijven. Dan maar minder snel stinkend rijk.
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Naast wat al genoemd is, sla ik banken in landen met bronbelasting over. Ja, je kan het (al dan niet deels) terugvragen maar dat is gedoe waar ik geen tijd aan wil besteden, bovendien heb ik ook weer niet zoveel verschillende banken nodig dat 'geen bronbelasting' mijn keuze beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:59:
[...]

@Pendaco
Ik wil NOOIT over de grens van het DGS heen gaan. Ook niet slechts voor een dag. Saldo of opgebouwde rente kwijt raken doet heel lang rente sparen teniet.
Ter informatie, ook voor @Pendaco : Bij Raisin kan je bij partnerbanken in totaal niet meer inleggen dan het maximale bedrag (en dat is meestal het DGS bedrag)

Hoet ze dat precies doen met rente uitkering waardoor je boven het maximum uitkomt weet ik niet, of ze keren het uit naar je Raisin rekening of ze betalen geen rente meer boven het maximale bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
*knip* reactie op verwijderde post

[ Voor 90% gewijzigd door Zr40 op 10-11-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Novax schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:10:
[...]

Ter informatie, ook voor @Pendaco : Bij Raisin kan je bij partnerbanken in totaal niet meer inleggen dan het maximale bedrag (en dat is meestal het DGS bedrag)

Hoet ze dat precies doen met rente uitkering waardoor je boven het maximum uitkomt weet ik niet, of ze keren het uit naar je Raisin rekening of ze betalen geen rente meer boven het maximale bedrag.
Wat ik in de voorwaarden las is dat het bij een normale storting wordt afgewezen en weer terugkomt op je Raisin rekening (of tegenrekening, als het een automatische storting is). Maar hoe dat met de uitgekeerde rente zit die over de max zou gaan zie ik nergens staan. Ik zal daar ook sowieso niet zo snel overheen gaan, dus voor mij al niet van toepassing ;)
*knip* reactie op verwijderde post

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 10-11-2024 22:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
[b]Harry720A in "Het spaartopic - Deel 4"Harry720A schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:43[/
En dan hoef ik mij niet binnenstebuiten te laten keren met best wat flauwekul met loonstroken, kopie belastingaangiften, herkomst, bronbelasting en videogesprekken waarbij m'n kop in allerlei richtingen moet draaien of huisbezoek.
Jaja, informatie verzamelen is big business. M.i. ook een verdienmodel van Raisin.
Het enige van al die dingen waar ik ervaring mee heb is identificatie. En als jij je bij een bank niet hebt hoeven te identificeren ben je daar vast al een jaar of 10 klant. Want Raisin is dan wellicht wel uniek in videobellen en BigBank uniek in iemand die aan de deur komt. Maar elke bank heeft een volledige kopie van je ID kaart nodig. Ik ben dan ook nog geen enkele bank tegengekomen waar je niet (via de app / website) een kopie van de voor- en achterkant van de ID kaart en een selfie moet uploaden. En dan hen ik: Ayvens (/doorlopem toen het nog LeasePlan was), NIBC (doorlopen toen het nog NIBC Direct was), Lloyds Bank, Raisin, OpenBank, Santander, Garanti Bank, Revolut (en dan vergeet ik er vast nog).

Zelfs mijn Nederlandse grootbank heeft mij een jaar of 2 terug gevraagd om mij opnieuw te identificeren middels het uploaden van een foto van de ID kaart en selfie.

Maar jij zit blijkbaar bij een bank die denkt dat ze niet aan de wettelijke verplichtingen v.w.b. het hebben van een volledige kopie van de ID kaart en het uitvoeren van een goede/zorgvuldige identificatie hoeven te doen. Helemaal prima natuurlijk, maar dan moet je ook niet verbaasd zijn als daar later alsnog gezeik over komt.
En ook die andere zaken komen voort uit wettelijke verplichtingen en hebben niks te maken met de data honger van de banken.

[ Voor 0% gewijzigd door Zr40 op 11-11-2024 18:47 . Reden: Originele reactie bewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Teveel aannames.
Ben geen 10 jaren klant bij mijn spaarbank en is in het bezit van mijn ID.
Zonder geleuter van selfie o.i.d.
Daar vertrouwen ze nog op afgeleide identificatie kennelijk.
Lekker simpel.

[ Voor 26% gewijzigd door Harry720A op 10-11-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Onze actierente bij CEB is afgelopen en ben me nu een beetje aan het oriënteren op de 'volgende stap'. Heb destijds voor CEB gekozen vanwege het Nederlandse DGS en dus niet hoeven nadenken over bronbelasting/erfbelasting/wisselkoersen.

Met het nieuwe speelveld lijkt het interessanter om over de grens te gaan kijken. Heb geprobeerd met gericht zoeken in dit topic me wat in te lezen, maar merk dat de informatie me ook een beetje duizelt en dat ik daardoor minder goed een keuze kan maken.

Santander of Trade Republic lijken me goede keuzes, maar zijn er nog obvious nadelen waar ik rekening mee moet houden bij de één t.o.v. de ander of zelfs tov een bank met Nederlands DGS? Het gaat overigens niet om een groot bedrag, dus opknippen voelt ook een beetje nutteloos. Het is ons 'rainy day fund' dus we willen er wel bij kunnen als dat nodig is.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RobertMe
Harry720A schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:52:
Zonder geleuter van selfie o.i.d.
Daar vertrouwen ze nog op afgeleide identificatie kennelijk.
Lekker simpel.
En dat is dus iets dat al jaren niet meer mag. Banken waar ik mij "daarvoor" heb aangemeld en dit toepasten hebben later allemaal opnieuw om identificatie gevraagd onder vermelding van dat afgeleide identificatie niet meer mag / geldig is (dat geldt in ieder geval voor LPB / Ayvens).

De overheid vindt dit geen voldoende vorm van identificatie omdat er niet vertrouwd mag worden op dat die andere bank zijn werk goed heeft gedaan. Los van dat iemand anders ook toegang tot jouw bank verkregen kan hebben en vervolgens prima die afgeleide identificatie zou kunnen doorlopen.

Overigens kom je op mij, op basis van toon en manier van (gebrek aan) discussiëren meer over dan een troll dan iemand die daadwerkelijk iets wilt bijdragen aan dit topic.
Voldoende personen die al veel langer in dit topic rondhangen en niet sparen bij Raisin of uberhaupt buitenlandse banken die wél op een respectvolle manier naar anderen kunnen reageren en vragen beantwoorden. Maar ik ben nu nog geen enkele reactie van jou tegengekomen waar je op een normale toon reageert met iets dat daadwerkelijk klopt en iets bijdraagt aan dit topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
ducoquelicot schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:02:
Santander of Trade Republic lijken me goede keuzes, maar zijn er nog obvious nadelen waar ik rekening mee moet houden bij de één t.o.v. de ander of zelfs tov een bank met Nederlands DGS? Het gaat overigens niet om een groot bedrag, dus opknippen voelt ook een beetje nutteloos. Het is ons 'rainy day fund' dus we willen er wel bij kunnen als dat nodig is.
Zaken om rekening mee te houden is dat je bij TR niet bij TR spaart maar het geld bij een andere bank wordt gestalt. Welke bank dat is heb je geen invloed op, maar het heeft wel invloed op zaken als DGS (aangezien het bv Citi Bank kan zijn dat onder het Ierse DGS valt). V.w.b. rente maakt het echter niet uit.
Santander is dan weer een Spaanse bank (waarbij je klant bent van de Belgische vestiging, dus Spaans DGS, uitkering door Belgische DGS (zij krijgen het geld uit Spanje, en als het goed is Belgische wetgeving).

V.w.b. sparen in het buitenland zijn er sowieso altijd wat twijfels over erfbelasting. Over OpenBank (Spaans) zijn daarvan online meerdere horrorverhalen te vinden (veel gedoe om in het geval van overlijden het geld uit Spanje terug te krijgen incl. Spaanse erfbelasting betalen en vervolgens ook nog eens in Nederland). Van Santander (Spaans hoofdkantoor dus) zijn er AFAIK geen ervaringen. En bij navraag (door anderen) geven ze aan dat ze geen erfbelasting inhouden. Of dat komt doordat het een Belgische vestiging is, of dat het alleen een spaarbank is (daar waar OpenBank een volledige bank is incl betaalrekening) is onduidelijk.

Wat je overigens nog ter "overbrugging" kunt doen is snel een rekening openen bij Garanti Bank. Dan zit je in Nederland en heb je tot 31-12 gegarandeerd 3,50% rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Onze actierente bij CEB is afgelopen en ben me nu een beetje aan het oriënteren op de 'volgende stap'. Heb destijds voor CEB gekozen vanwege het Nederlandse DGS en dus niet hoeven nadenken over bronbelasting/erfbelasting/wisselkoersen.

Met het nieuwe speelveld lijkt het interessanter om over de grens te gaan kijken. Heb geprobeerd met gericht zoeken in dit topic me wat in te lezen, maar merk dat de informatie me ook een beetje duizelt en dat ik daardoor minder goed een keuze kan maken.

Ik zit bij beide (Santander en Trade Republic).
Santander voelt als een traditionele bank. De online identificatie is wat eigenwijs (moest het paar keer proberen), maar eenmaal een rekenening geopend werkt het verder prima.
Trade Republic is echt een digi-bank. Gaat allemaal soepel, maar je moet wel handmatig de rente activeren over je saldo. En je niet te veel laten afleiden door de opties voor beleggen.

Beide hebben een prima rente, waarbij Trade Republic iets hoger is, maar ook iets vaker bijsteld.

PS, Santander heeft nog een leuke actie via CashbackXL. Open via hun link een rekening en je krijgt €27,50 cadeau :)

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online

Ik zit zelf onder andere bij TR, Garanti, Bunq en N26.
Garanti & Bunq zijn NL DGS, TR & N26 niet.
vanwege de rente staat mijn vrij opneembare geld binnen deze 4 op dit moment alleen bij Garanti 3,5% & Bunq 3,36% (omdat ik 6 maanden geleden daar nog geen rekening had)
Bunq werkt met bonus rente en maximaal 2 opnames per maand.
De rente van Garanti is voor nieuw geld gegarandeerd tot het eind van het jaar.
Het is de vraag of ik de metal rekening bij N26 verleng, TR laat ik zeker doorlopen want gratis (al dan niet met saldo)
Ik heb geen ervaring met Raisin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Dank @RobertMe, @Jeldert en @W1ck1e voor de snelle reacties! Misschien doen we inderdaad nog even snel Garantibank tot het eind van het jaar, dat is geen slecht idee. Ga het even bespreken met mijn betere helft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ducoquelicot schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:26:
Dank @RobertMe, @Jeldert en @W1ck1e voor de snelle reacties! Misschien doen we inderdaad nog even snel Garantibank tot het eind van het jaar, dat is geen slecht idee. Ga het even bespreken met mijn betere helft :)
Garantibank kan je aanstaande dinsdag al geregeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Bij Santander Consumer Bank krijg je overigens ook te maken met bronbelasting maar omdat je bij aanvraag direct een vooringevuld formulier tekent is deze 0% en merk je er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Harry720A schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:05:
@RobertMe
Ik heb een scala aan bankrekeningen en nooit een selfie hoeven afgeven of raar met mijn kop hoeven schudden ter identificatie.
Slechts - heel wat jaren geleden- bij een bankfiliaal een nieuwe kopie ID ingeleverd en bij een spaarbank een nieuwe ID, gemaild, nadat de oude met geldigheid dreigde te verlopen. Dat hadden ze prima bijgehouden.
Dus ik snap al die heisa bij Rozijntje niet en ga er zeker niet aan meedoen.
Voor de rest laat ik op- en aanmerkingen aan mij maar voor wat het is.
Laten we het leuk houden.
Bij een bankfiliaal kunnen ze je direct identificeren omdat je er zelf in persoon bij bent. Bij BigBank komt er iemand langs en die kan je ook direct identificeren. Je hoeft dan niet met je kop te schudden want de persoon die de identificatie doet kan dan zelf je hoofd van alle kanten bekijken ;) Bij Raisin (en andere internetbanken) kiezen ze ervoor om de identificatie digitaal op afstand te doen maar daarom moet je dus wel met je kop schudden. Elke methode heeft zijn voor en nadelen maar het is niet zo dat Raisin meer data vergaart met hun methode dan anderen.

En ook bij Raisin kan je bij een verlopen ID gewoon een nieuwe kopie opsturen zonder opnieuw de identificatie te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Novax schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:34:
[...]
Elke methode heeft zijn voor en nadelen maar het is niet zo dat Raisin meer data vergaart met hun methode dan anderen.
Toch wel, ik meen gelezen te hebben dat men inzage/bewijs dient te geven van inkomen, erfenis, verkoop van woning o.i.d.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Mensen, laten we het gezellig houden. Dus geen op de man reacties: reageer dan niet. Zie je een “verkeerde” post: maakt dan alleen een TR en ga niet reageren.

Identificatie bij een spaarrekening speelt natuurlijk een rol, maar laten we niet verzanden in een compleet topic over identificaties. Het is het spaar topic :)

Ik heb het topic wat opgeschoond: als ik wat heb overgeslagen is dat niet bewust. Vanaf hier weer ontopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
feedback mag in feedback topic of via DM: niet in het topic zelf

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 10-11-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 10-11-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:58
Bovenstaande modbreak is voldoende.

[ Voor 92% gewijzigd door Zr40 op 10-11-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,06% p.j. naar 3,01% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 15.11.2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:24
W1ck1e schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:25:
[...]

vanwege de rente staat mijn vrij opneembare geld binnen deze 4 op dit moment alleen bij Garanti 3,5% & Bunq 3,36% (omdat ik 6 maanden geleden daar nog geen rekening had)
Bunq werkt met bonus rente en maximaal 2 opnames per maand.
De rente van Garanti is voor nieuw geld gegarandeerd tot het eind van het jaar.
Het is de vraag of ik de metal rekening bij N26 verleng, TR laat ik zeker doorlopen want gratis (al dan niet met saldo)
Ik heb geen ervaring met Raisin
maar je hebt nu 3,5 bij garanti nog maar voor minder dan 2 maanden ik neem aan dat per 1 jan 2025 deze wegvalt op het oudere nivo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Maxwp schreef op maandag 11 november 2024 @ 01:25:
[...]
maar je hebt nu 3,5 bij garanti nog maar voor minder dan 2 maanden ik neem aan dat per 1 jan 2025 deze wegvalt op het oudere nivo niet?
Waarschijnlijk wijzigt de rente bij Garanti dan. Niet noodzakelijk naar het oudere nivo. Ook kan de aktie verlengd worden. Dat heeft de bank in het verleden ook al gedaan.

Een ding is zeker: hoe langer je wacht des te minder is de winst. Het is een "loterij zonder nieten", mochten andere banken meer geven dan kan je het geld weer opnemen. Het is vrij opneembaar.

Reken uit wat het verschil is en bepaal of het de moeite loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceas
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-08 18:41
sander36 schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:08:
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,06% p.j. naar 3,01% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 15.11.2024.
Dus rustig laten staan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:34
Er kwam weinig zinnigs uit Advanzia op reactie van mijn e-mails met vragen over wat ze dan nodig hadden en of het voldoende was. Aangezien ik geen bevestiging heb dat ze over een paar dagen niet mijn rekening blokkeren heb ik de boel net maar leeggehaald. Hoe is dit bij jullie verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:39
DutchCommando schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:30:
[...]

[...]

[...]

Er kwam weinig zinnigs uit Advanzia op reactie van mijn e-mails met vragen over wat ze dan nodig hadden en of het voldoende was. Aangezien ik geen bevestiging heb dat ze over een paar dagen niet mijn rekening blokkeren heb ik de boel net maar leeggehaald. Hoe is dit bij jullie verlopen?
Uiteindelijk kwam er reactie dat mijn informatie was opgeslagen en afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:34
ebk71 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:37:
[...]

Uiteindelijk kwam er reactie dat mijn informatie was opgeslagen en afgehandeld.
Die reactie had ik al gehad alvorens men ging dreigen met de blokkade na 30 dagen. Vervolgens nogmaals dezelfde gegevens opgestuurd en weer dezelfde reactie gehad. Maar geen moment duiding of dat dan voldoende is. Ik wacht even af wat er komen gaat. Terugstorten kan altijd weer (en ja, dat kost dan wel wat rente, maar so be it).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:39
DutchCommando schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:45:
[...]

Die reactie had ik al gehad alvorens men ging dreigen met de blokkade na 30 dagen. Vervolgens nogmaals dezelfde gegevens opgestuurd en weer dezelfde reactie gehad. Maar geen moment duiding of dat dan voldoende is. Ik wacht even af wat er komen gaat. Terugstorten kan altijd weer (en ja, dat kost dan wel wat rente, maar so be it).
De exacte reactie was:
Thank you for the information about the origin of the funds.
We have noted this accordingly in our system.

Kijk anders nog even of de dreigmail niet een ander casenummer heeft, dat was bij mij het geval. Omdat ze er een bende van maken lopen zaken door elkaar heen.
Het heeft 25 dagen geduurd voordat zij bovenstaande boodschap stuurden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:24
DutchCommando schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:30:
[...]

[...]

[...]

Gevraagd over welke transacties ze info wilden.
Antwoord was wat de herkomst van m’n geld is (savings). Dat was voldoende.
Ze hebben, even afkloppen, niet om bewijs gevraagd. Ze waren tevreden met m’n antwoord. Nu afwachten of alles ook daadwerkelijk goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:45:
[...]

Na bellen was dit ook wat ik telefonisch hoorde. Ik moet blijkbaar nog formeel geaccepteerd worden en dan wordt die Welkom Spaarrekening alsnog/automatisch aangemaakt. Dank!
Een week later toch nog maar eens gebeld met Openbank, want ik zag de Welkom Spaarrekening nog steeds niet. In mijn ongeduld had ik zelf al een 'normale' spaarrekening geopend en daardoor hadden ze de Welkom Spaarrekening niet meer hadden aangemaakt. :/

Na bellen was dit binnen een uur alsnog geregeld. Dus bij dezen even hier in het topic voor anderen die bij Openbank gaan openen/starten: maak via de juiste link een rekening aan en wacht rustig af. Als het dan na een week nog niet geregeld is: nabellen.

[ Voor 14% gewijzigd door MrAcid op 11-11-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
W1ck1e schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:25:
[...]

Waarschijnlijk wijzigt de rente bij Garanti dan. Niet noodzakelijk naar het oudere nivo. Ook kan de aktie verlengd worden. Dat heeft de bank in het verleden ook al gedaan.

Een ding is zeker: hoe langer je wacht des te minder is de winst. Het is een "loterij zonder nieten", mochten andere banken meer geven dan kan je het geld weer opnemen. Het is vrij opneembaar.

en garanti bank valt onder het nl doposito? ze maken er niet echt reclame mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Maxwp schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:31:
[...]

Ik ken bijna geen kleine Nederlandse banken met goede rente die veel reclame maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Maxwp schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:31:
[...]

Als je bedoelt met het NL DGS - Niet ... ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scchRy1w3kM9v14nliRVBqKvUFI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IhPZsiMiA6NXoyvCRB93GVrC.png?f=user_large

Als je bedoelt met hun rente - inderdaad nog nooit een reclame van ze gezien, maar als ze genoeg binnen halen hoeft dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Laatst online: 08-09 17:09
W1ck1e schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:25:
[...]

Ik heb ook sinds eind september een rekening bij Garantibank vanwege de actie rente van 3,5%.
Je schrijft dat ze in het verleden ook wel een actie hebben verlengd voor bestaande klanten.
Hoe ziet de actie er dan uit? Dezelfde rente als nieuwe klanten over het gehele saldo? Of is dit een andere vorm? Ik hoor het graag. Dit ivm evtueel te nemen actie aan het eind van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
kbus schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:47:

Ik heb ook sinds eind september een rekening bij Garantibank vanwege de actie rente van 3,5%.
Je schrijft dat ze in het verleden ook wel een actie hebben verlengd voor bestaande klanten.
Hoe ziet de actie er dan uit? Dezelfde rente als nieuwe klanten over het gehele saldo? Of is dit een andere vorm? Ik hoor het graag. Dit ivm evtueel te nemen actie aan het eind van het jaar.
Mailtje vlak voor kerst vorig jaar met de volgende inhoud:
Geachte relatie,

Goed nieuws! De Gouden Bonusrente actie van 2,50% hebben wij verlengd.

Voor iedere euro die u spaart sinds 14 juli 2023 ontvangt u maar liefst 2,50% over het extra gespaarde bedrag op uw Gouden Internet Rekening, Gouden Klaver Rekening of Gouden Zakelijke Rekening. De Gouden Bonusrente actie hebben voor onze klanten verlengd tot en met 31 maart 2024.

De voorwaarden opnieuw in het kort:
✓ Actie loopt van 14 juli 2023 tot en met 31 maart 2024
✓ Het spaarbedrag is vrij opneembaar
✓ Het spaarsaldo op 14 juli 2023 is de startbalans
✓ Voor iedere extra inleg vanaf de start van de actie ontvangt u de Gouden Bonusrente
✓ De Gouden Bonusrente is effectief op jaarbasis
✓ Jaarlijks op 1 januari wordt de opgebouwde rente uitgekeerd.

Wist u dat u ook een of meerdere deposito’s kunt openen, terwijl u meedoet met de Gouden Bonusrente actie?

Meer lezen over onze deposito's? Klik dan hier.

Met vriendelijke groet,
Garanti BBVA International
Ik laat sowieso het saldo tot ergens vroeg in het nieuwe jaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:53:
[...]

Mailtje vlak voor kerst vorig jaar met de volgende inhoud:

[...]

Ik laat sowieso het saldo tot ergens vroeg in het nieuwe jaar staan.
Dat begon met een "verhoog het saldo en krijg extra rente over het ingelegde deel" als ik het goed begrijp? En die is dan na de originele einddatum verlengd. Juist om die reden denk ik aan legen voor 31-12. Als er dan vanaf 1-1 een "hoge rente op nieuwe inleg" zou komen dan was het saldo op 1-1 dus €0 en is alles nieuwe inleg. Wordt de bestaande actie gewoon verlengd is het geld snel genoeg terug. En komt er geen nieuwe actie zou het geld sowieso weg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:03:
[...]

Dat begon met een "verhoog het saldo en krijg extra rente over het ingelegde deel" als ik het goed begrijp? En die is dan na de originele einddatum verlengd. Juist om die reden denk ik aan legen voor 31-12. Als er dan vanaf 1-1 een "hoge rente op nieuwe inleg" zou komen dan was het saldo op 1-1 dus €0 en is alles nieuwe inleg. Wordt de bestaande actie gewoon verlengd is het geld snel genoeg terug. En komt er geen nieuwe actie zou het geld sowieso weg gaan.
Vorig jaar werd de aktie verlengd tot in dit jaar, de datum waarvan het saldo werd vergeleken wijzigde echter niet. Die bleef dus 14 juli. De huidige aktie is volgens/voor mij voorafgegaan door een periode zonder aktie. Ik had gelukkig een laag saldo (vanwege lage rente) rond 25 september, de vergelijkdatum van de huidige herfst aktie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 11-11-2024 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
HoistSparen (via Raisin) vandaag de vrij opneembare rente van 3,09% naar 3,07% en de 1- en 2-jaars deposito's van resp 3,18% naar 3,10% en 3,05% naar 3,00%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nah. Dat geldt natuurlijk voor al die banken met acties, en die verlengen ook echt niet. Advanzia verlengd AFAIK niet? (Maar kun je wel opzeggen en vrij snel opnieuw openen). CreditEurope Bank verlengd niet. OpenBank eerst wel als je er om vroeg en vanaf gegeven moment niet meer. En lijkt mij dat er na acties niet snel minder staat dan voor acties. En grotere kans dat er daarna juist meer over blijft ("slapers" die er niet aan denken en het geld tegen lagere rente blijft staan). En daarnaast zijn de deposito rentes van Garanti denk ik ook redelijk? Dus best een kans dat de actierente klanten trekt die het daarna in een deposito zetten. 3,10% voor 3 maanden of 2,90% voor 6 maanden is relatief veilig en een best aardige rente voor in ieder geval Nederlandse begrippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:28:
[...]

Nah. Dat geldt natuurlijk voor al die banken met acties, en die verlengen ook echt niet. Advanzia verlengt AFAIK niet? (Maar kun je wel opzeggen en vrij snel opnieuw openen). CreditEurope Bank verlengt niet. OpenBank eerst wel als je er om vroeg en vanaf gegeven moment niet meer. En lijkt mij dat er na acties niet snel minder staat dan voor acties. En grotere kans dat er daarna juist meer over blijft ("slapers" die er niet aan denken en het geld tegen lagere rente blijft staan). En daarnaast zijn de deposito rentes van Garanti denk ik ook redelijk? Dus best een kans dat de actierente klanten trekt die het daarna in een deposito zetten. 3,10% voor 3 maanden of 2,90% voor 6 maanden is relatief veilig en een best aardige rente voor in ieder geval Nederlandse begrippen.
Dan zijn ik en jij uitzonderingen. Slapers zullen er zeker zijn. Die zullen dan wanneer ze er achter komen vast lelijk doen over de bank. Deposito's heb ik wel (2 kleintjes) maar recentelijk niet meer geopend want lager dan vrij opneembaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Denk niet dat dit het forum van de slapers is, ook al zijn er vast een paar nog pas recent wakker geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:40:
Denk niet dat dit het forum van de slapers is, ook zijn er een vast een paar nog pas recent wakker geworden :+
Ik bedoelde natuurlijk slapers in het hele klanten bestand van de bank(en). Als je regelmatig aanlogt op je persoonlijke pagina van de bank (wat vaak een voorwaarde is bij een rekening) dan kan je ook daar zien dat de rente weer lager is. En er zijn tweakers die de "snooze" knop van de wekker gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
ING
Het 6-maands Spaardeposito is niet meer te openen.
3,0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Laatst online: 08-09 17:09
RobertMe schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:03:
[...]

Ik was ook van plan om de rekening te legen vlak voor de jaarwisseling. Maar als ik de ervaringen uit het verleden lees is dat helemaal een goed plan. Stel dat ze met een nieuwe actie komen, zou het goed kunnen dat dat over extra saldo gaat. Ik ga dus ook voor € 0 op 31/12/2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
kbus schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:00:

Ik was ook van plan om de rekening te legen vlak voor de jaarwisseling. Maar als ik de ervaringen uit het verleden lees is dat helemaal een goed plan. Stel dat ze met een nieuwe actie komen, zou het goed kunnen dat dat over extra saldo gaat. Ik ga dus ook voor € 0 op 31/12/2024.
Als een aktie verlengd is werd dat van te voren gecommuniceerd. (dus dat verwacht ik voor eind van dit jaar als het gebeurt)
Het starten van een nieuwe aktie is in het verleden op of rond de vergelijkdatum gebeurd. Daarom haal ik mijn rekening leeg (behoudens de depositio's) als de aktie niet verlengd is. Leeghalen voor 31-12-24 is zeker niet slechter dan na 1-1-25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@DutchCommando

18-09-2024 Eerste email : "inquire about the origin of our customers' funds."
15-10-2024 Tweede email : Reminder + dreiging van rekening blokkeren (dreiging binnen 30x dagen). Tussen eerste en tweede emails geen enkele reactie op mijn emails / bellen.
21-10-2024 Rekening leeggehaald
28-10-2024 Eerste reactie sinds 18 Septemeber : "Thank you for the information about the origin of the funds.
We have noted this accordingly in our system."

[ Voor 3% gewijzigd door Harbo op 12-11-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
gisteren garanti bank aangevraagd de 1 euro overgemaakt
hoelang duurt het voordat je de mail krijgt voor persoonlijke identificatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Gisteren een 2e spaarrekening geopend bij Santander. Ging erg eenvoudig en direct beschikbaar.
Zo kan ik daar toch een soort spaarpotjes bijhouden.

Juist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Maxwp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:57:
Ik had in het weekend aangevraagd, maandagmorgen (rond een uur of 9?) de IBAN ontvangen (en toen de euro over gemaakt), en rond de middag de mail v.w.b. identificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Maxwp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:57:
Dat valt mij dan weer mee, een tweaker die werkelijk iets doet met de antwoorden op de vragen over Garantibank en er een rekening opent. Chapeau ;)
Dat zouden er meer moeten doen.

btw: veel vragen over Garantibank zijn hier al beantwoord. Dan kan je nog sneller handelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Even terug in de tijd naar een bank die we nu niet meer hebben.

Over de "Amsterdam Trade Bank" waar ik in het verleden ook gespaard heb een citaatje uit de Volkskrant van vandaag:
Symptomatisch voor de geopolitieke spanningen is de ondergang van de Amsterdam Trade Bank, een kleine, sinds 1994 actieve bank met Russische aandeelhouders, vertelt Maijoor. 'Door de Amerikaanse sancties tegen Rusland konden Amerikaanse ICT-bedrijven geen diensten meer verlenen aan ATB. Daardoor kon de bank zelfs geen interne e-mails meer sturen of transacties doen.' Binnen twee maanden was ATB failliet.
Met mijn kennis van toen (2008 of zo) was dat voor mij een aantrekkelijke bank met een mooie rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:05
Heeft iemand hier zich wel eens verdiept in de mogelijkheden voor sparen in Dollars bij Europese banken? Welke banken bieden het aan, tegen welke rentes et cetera?

(ik heb het niet over moedwillig euros wisselen voor dollars voor een hogere rente, maar een dollar saldo bij aanvang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
wibblemoo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:23:
Heeft iemand hier zich wel eens verdiept in de mogelijkheden voor sparen in Dollars bij Europese banken? Welke banken bieden het aan, tegen welke rentes et cetera?

(ik heb het niet over moedwillig euros wisselen voor dollars voor een hogere rente, maar een dollar saldo bij aanvang).
Als Nederlander in de eurozone zie ik sparen in Dollars als beleggen, vanwege de mogelijke koerswisselingen. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Maar hoe kom je aan die dollars voor de aanvang als je ze niet koopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Maakt dat uit voor het verhaal? Laten we de discussie of het beleggen is buiten dit topic houden.

[ Voor 51% gewijzigd door wibblemoo op 12-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:41:
Maar hoe kom je aan die dollars voor da aanvang als je ze niet koopt ?
Misschien werkt @wibblemoo wel voor een Amerikaans bedrijf. In het Revolut topic komen die ervaringen wel eens langs. "Inkomsten in dollars bewaren in dollars om later weer te besteden in dollars". En volgens mij kun je bij Revolut ook een dollar spaarrekening hebben.

V.w.b. geld wisselen naar dollars vind ik het persoonlijk ook meer onder beleggen vallen en dus offtopic. Dollars ontvangen, bewaren, en uitgeven is in ieder geval "sparen". Maar wel niche voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459

Heb jarenlang GBP en USD-rekeningen gehad bij Paypal, om geen wisselkosten te hebben, maar dat waren geen spaarrekeningen en dus geen rente..

Voor zover ik weet is het (binnen Europa bij gewone banken) altijd storten in Euro en omwisselen. Op enkele uitzonderingen na maak je normaliter geld over naar de betaalrekening en zet je het zelf over naar een spaarrekening.

Belangrijkste reden om het niet te doen is (naast valuta-risico) dat GBP en USD rekeningen niet onder het EU DGS vallen.`

Freedom24 is een van de aanbieders die je laten sparen in USD. Bunq biedt het alleen nog in hun Easy Bank Pro pakketten, vanaf €9,99/mnd. Garantibank heeft een optie, maar tegen maar 1,50%.

Aanvulling:
- Freedom24 is op basis van rente-swaps, dus geen sparen maar beleggen.
- Als per @RobertMe is Revolut ook een optie, inclusief in het gratis plan, maar ook hier is dat op basis van een geldmarktfonds en dus geen sparen..

[ Voor 10% gewijzigd door GroteVoet459 op 12-11-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
GroteVoet459 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:45:
[...]

Freedom24 is een van de aanbieders die je laten sparen in USD. Bunq biedt het alleen nog in hun Easy Bank Pro pakketten, vanaf €9,99/mnd. Garantibank heeft een optie, maar tegen maar 1,50%.
Freedom24 zag ik, maar dat lijkt mij geen reguliere spaarrekening maar een forex-achtige constructie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
wibblemoo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:44:
Maakt dat uit voor het verhaal? Laten we de discussie of het beleggen is buiten dit topic houden.
Nou, sorry hoor ;)
Ik wilde geen discussie starten. De vraag die ik stelde is inmiddels wat mij betreft door @RobertMe beantwoord. En het antwoord van @GroteVoet459 lijkt mij relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
wibblemoo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:44:
Dat maakt zeker uit voor het verhaal. Hoe ziet de fiscus een andere valuta (box3)? Als belegging of spaargeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Ik woon in een land waar geen box3 heffing bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
wibblemoo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:47:
Ik woon in een land waar geen box3 heffing bestaat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-09 09:18
nibc

Goed nieuws! Wij verhogen per 13 november 2024 tijdelijk het rentetarief op ons 1-jaars termijndeposito naar 2,70%. Wilt u gebruikmaken van dit aantrekkelijke tarief? Open dan snel een termijndeposito! Deze actie loopt tot en met 9 december 2024. Spaart u liever via een vrij opneembare spaarrekening? Lees hieronder dan alles over onze "Heel Holland Bakt actie".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Dalingen vandaag:
CKV (via Raisin): 2,85% (-0.05)
InBank (via Raisin): 2,90% (-0.05)
BigBank deposito's: 3 mnd 3,30% (-0.10), 6 mnd 3,20 (-0.05)

Morgen:
Brand New Day:- Alle deposito's tussen de -0.25 en -0,30% - en ze waren al niet hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Sander12 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:54:
nibc

Goed nieuws! Wij verhogen per 13 november 2024 tijdelijk het rentetarief op ons 1-jaars termijndeposito naar 2,70%.
Poeh hé - dan zijn er nog maar 33 betere opties beschikbaar voor een 1-jaars deposito (waarvan 4 onder NL DGS).
Maar ja, die zijn dan wel zonder een kookboek van 2 jaar geleden ... :+

[ Voor 11% gewijzigd door GroteVoet459 op 12-11-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 12:22

zit

Bij aanmaken account bij Santander moest ik meerdere keren verifiëren dmv sms. Echter kwamen de sms'jes vanuit verschillende nummers en stond onder andere bij de één 88888 en bij de andere tulipan... Is dat vreemd?

[ Voor 3% gewijzigd door zit op 12-11-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
zit schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:14:
Bij aanmaken account moest ik meerdere keren verifiëren dmv sms. Echter kwamen de sms'jes vanuit verschillende nummers en stond onder andere bij de één 88888 en bij de andere tulipan... Is dat vreemd?
Welke bank of .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 12:22

zit

Bij Santander, heb het bericht gewijzigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
zit schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:14:
Bij aanmaken account moest ik meerdere keren verifiëren dmv sms. Echter kwamen de sms'jes vanuit verschillende nummers en stond onder andere bij de één 88888 en bij de andere tulipan... Is dat vreemd?
Misschien handig om te vermelden bij welke bank je probeert een account aan te maken.
Die van Santander Consumer Bank kwamen bij mij ook van 88888.

Veel bedrijven gebruiken short-codes voor SMS-berichten en daar zal vast wel eens een overlap inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

Met de huidige politiek in usa word dat zeker een rollercoaster ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Weet iemand hoe snel Raisin normaal reageert? Ik krijg al paar dagen dat er iets fout is gegaan (geen error code of wat dan ook) bij aanklikken van aanbieders (Wil mijn geld van Bunq nu elders neer gaan zetten). We zijn nu 5 dagen verder na openen van support case.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
Maxwp schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:12:
[...]

Met de huidige politiek in usa word dat zeker een rollercoaster ride
De verwachting is toenemende inflatie - dat zou hogere rente brengen, een poging om de Fed onder regeringsinvloed te brengen - dat zou rente verlaging opleveren, een ministerie van overheidsefficientie - de werkloosheid zou oplopen en dus moet de rente naar beneden, extra staatsschuld wanrt belasting verlaging - de rente moet omhoog want het buitenland wil de US schuld niet meer kopen.

De Duitse economie ligt in puin net als het D kabinet, de rente moet omlaag. Nederland komt geld tekort, loondruk en dus stijgende kosten: extra inflatie.

Wie t weet mag t zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:33:
Weet iemand hoe snel Raisin normaal reageert? Ik krijg al paar dagen dat er iets fout is gegaan (geen error code of wat dan ook) bij aanklikken van aanbieders (Wil mijn geld van Bunq nu elders neer gaan zetten). We zijn nu 5 dagen verder na openen van support case.
Lijkt van het probleem af te hangen. Simpele vragen kunnen vrij snel beantwoord worden, als het lastiger wordt kom je waarschijnlijk in een ander rijtje terecht en kan het langer duren.

Waar heb je dit probleem, mobiele app of browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:51:
[...]

Lijkt van het probleem af te hangen. Simpele vragen kunnen vrij snel beantwoord worden, als het lastiger wordt kom je waarschijnlijk in een ander rijtje terecht en kan het langer duren.

Waar heb je dit probleem, mobiele app of browser?
mobiele app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Heb je de mogelijkheid om het op de desktop via de browser te proberen? (Kan je eventueel nog in de console een error zien)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Morrow (via Raisin) gaat per 14-Nov de rente op vrij opneembaar verlagen van 3,00% naar 2,91% (-0,09).
Hoist Sparen (via Raisin) gaat per 15-Nov de rente op vrij opneembaar verlagen van 3,07% naar 2,90% (-0,17).
De verlaging van Distingo (via Raisin) op dezelfde dag was al eerder gemeld (sander36 in "Het spaartopic - Deel 4" = (-0,05))
Collector (via raisin) ging op 02-Nov al omlaag, maar verlaagt op de 19-Nov wederom, nu van 3,07% naar 3,02% (-0,05)
Dezelfde dag gaat Nordax (via Raisin) van 3,00% naar 2,90% (-0,10)

Het wordt winter in Scandinavië ... :X

[ Voor 37% gewijzigd door GroteVoet459 op 13-11-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:18
Bij mij zelfs voor een simpele vraag traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-09 09:18
Vaak helemaal niet. Anders kan het variëren van weken tot maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:51
GroteVoet459 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:10:
[...]

Poeh hé - dan zijn er nog maar 33 betere opties beschikbaar voor een 1-jaars deposito (waarvan 4 onder NL DGS).
Maar ja, die zijn dan wel zonder een kookboek van 2 jaar geleden ... :+
Moet ik nu blij zijn met een kookboek, in plaats van gewoon rente? Het moet niet veel gekker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56
GroteVoet459 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:45:
Morrow (via Raisin) gaat per 14-Nov de rente op vrij opneembaar verlagen van 3,00% naar 2,91% (-0,09).
Hoist Sparen (via Raisin) gaat per 15-Nov de rente op vrij opneembaar verlagen van 3,07% naar 2,90% (-0,17).
De verlaging van Distingo (via Raisin) op dezelfde dag was al eerder gemeld (sander36 in "Het spaartopic - Deel 4" = (-0,05))
Collector (via raisin) ging op 02-Nov al omlaag, maar verlaagt op de 19-Nov wederom, nu van 3,07% naar 3,02% (-0,05)
Dezelfde dag gaat Nordax (via Raisin) van 3,00% naar 2,90% (-0,10)

Het wordt winter in Scandinavië ... :X
Ja als het zo daar gaat kan ik beter de hypotheek gaan aflossen.
Zijn er nog wat alternatieven voor een bedrag boven de 50k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:15:
[...]

Moet ik nu blij zijn met een kookboek, in plaats van gewoon rente? Het moet niet veel gekker worden.
Die 10k hoef je er niet nu al op te zetten, begin december is voldoende. Dan kost het je weinig rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:23:
[...]
Dan kost het je weinig rente.
Als je die €10K in een deposito bij NIBC zet kost het je sowieso rente.
Minimaal €70 en €30 als je in NL DGS wilt blijven.

Alle kleine beetjes helpen wordt steeds gezegd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:57:
[...]

Als je die €10K in een deposito bij NIBC zet kost het je sowieso rente.
Minimaal €70 en €30 als je in NL DGS wilt blijven.

Alle kleine beetjes helpen wordt steeds gezegd ...
Volgens mij mag het ook vrij opneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:04:
[...]

Volgens mij mag het ook vrij opneembaar.
Zelfs met hun tijdelijke aanbieding met 2,70% blijft het bij NIBC gewoon een lage rente, hoe je het ook wendt of keert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 08:22
Mijn eerste Raisin deposito loopt komende week af. Indien ik deze wil verlengen, welk bedrag kan ik hiervoor dan gebruiken?

- Optie 1: Alleen originele inleg
- Optie 2: Originele inleg + rente

Indien optie 2, kan ik het 'eindbedrag' van de aflopende deposito ergens zien? (Buiten zelf berekenen natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Diagonaal schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:45:
Indien optie 2, kan ik het 'eindbedrag' van de aflopende deposito ergens zien? (Buiten zelf berekenen natuurlijk)
Nee, niet tot het "uitgekeerd" is (in jouw geval: gebruikt voor de verlenging).

Maar dat hoef je niet uit te rekenen - dat doet de bank voor je. En dat bedrag is niet anders, of je het laat uitbetalen (dan komt het op je Raisin tussenrekening) of opnieuw mee neemt.

Gebruik bij zelf berekenen wel even de goede berekening die telt voor de betreffende bank: ACT/360, ACT/ACT, etc. Wat geldt staat in de Algemene Voorwaarden bij de bank details.
Als voorbeeld LHV:
4.6.2 Voor alle Deposito's waarop deze AV van
toepassing zijn, wordt rente betaald in euro,
berekend op basis van het toepasselijke
Rentetarief en wordt op het Deposito
opgebouwd over een periode vanaf de Werkdag
volgend op de Werkdag waarop de inleg naar de
Bank is overgemaakt tot en met de dag vóór de
Vervaldatum. Voor de berekening van de rente
gaat de Bank uit van ACT/ACT, d.w.z. de
berekening is gebaseerd op het werkelijke
aantal dagen in een maand en het jaar met 365
of 366 dagen.

[ Voor 29% gewijzigd door GroteVoet459 op 13-11-2024 21:55 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling