Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:15:
[...]
De verzekeringen met fysio kunnen vaak wel uit, maar dat zeg ik even uit mijn hoofd. Het is echt een zoektocht naar wat je nodig hebt, denkt nodig te hebben en wat je zelf kan dragen aan kosten.
[...]
Klopt, hiervoor heb je geen duurdere of aanvullende verzekering nodig. Alleen die max ER zou ik niet doen als je overweegt om dat bultje weg te laten halen, dat is namelijk precies wat ik een paar jaar geleden heb laten doen en waar ik mijn max ER aan kwijt was.
Ooglaseren is sowieso geen verzekeringskwestie (correct me if I'm wrong), sterilisatie kan je afwegen wanneer je dat wil en dan zelf betalen. Tandarts gaat altijd meer kosten dan je verzekering gaat vergoeden, zeker als je jaren niet geweest bent.
Ooglaseren is gewoon eigen kosten inderdaad.
Je tandarts bewering is (soms) broodje aap, dat kan prima een kleine winst opleveren als je hoge kosten verwacht. Neem de CZ tandarts aanvullende verzekering van €25,30 die 75% vergoed per behandeling tot een maximum van 450 euro (en controles 100% vergoed, maar dat laten we even buiten beschouwing).
Stel je verwacht ruim 600 euro aan tandartskosten voor een kroon/wortelkanaal/facing:
Zonder verzekering
600 euro direct aftikken aan tandarts.
Met verzekering
12 * 25,30 = €303,60 extra premie op jaarbasis.
Rekening €600 * 75% vergoed = 450 euro (= vergoed door verzekering)
€600 * 25% bijleggen = €150 (= zelf bijleggen)
€303,60 + €150 = €453.6 aftikken in totaal.
Je winst bij rekeningen van in totaal €600 is in dit geval +- €147. Best leuk als je toch al een dure behandeling verwacht.
Alleen moet je oneindig verder rekenen omdat elke verzekeraar:
1. Andere prijs basisverzekering heeft
2. Andere prijs tandartsverzekering heeft
3. Andere voorwaarden heeft per tandartsverzekering
Dus soms is een andere verzekeraar met iets slechtere tandarts vergoeding weer interessanter omdat de basisverzekering wat minder kost. Ik vind het maar een kut systeem, buitenlanders snappen hier ook geen hol van en terecht.