Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Voor € 500 extra ER is slechts € 5,= p/m korting 🤦🏻♂️
[ Voor 27% gewijzigd door Geen12 op 13-11-2023 00:45 ]
Dat kan weleens een slimme zet blijken van FBTO. Niemand gaat daar nog een hoog eigen risico kiezen, maar met het lage eigen risico zitten ze relatief voordelig. Zo voordelig dat je zelfs met een hoog eigen risico bij een van de concurrenten maar vijf tot tien euro per maand bespaart ten opzichte van FBTO met laag eigen risico.Geen12 schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:33:
FBTO Basis is de goedkoopste met € 385 ER: € 131,95! Ook hun tandartsverzekering voor 75% € 250,= is met € 9,50 erg goedkoop!
Het is nog even afwachten tot alle premies bij hoog eigen risico bekend zijn (Menzis lijkt tot nu toe met €
122,75 per maand de laagste), maar het hoge eigen risico zal voor 2024 vermoedelijk een stuk minder in trek zijn.
Premie basis is 1748/jaar (145/maand)
Top pakket is 258/jaar (22.maand) maar die betaald werkgever dus geen omkijken naar.
Tandarts is 189/jaar (15.75/maand) maar dat is eigenlijk geen verzekering maar meer een strippenkaart (zoals hier eerder aangegeven). Max uitkering 250,- Maar aangezien ik jaarlijks sowieso 268 euro aan kosten maak (2 keer controle en 2 keer mondhygieniste) maak ik "winst" op deze "verzekering. (ook weer pervers)
De basisverzekering is een euro of 8 duurder geworden per maand. En de tandarts 50ct/maand. Het Top pakket ook een paar cent maar dat boeit me niet.
Al met al valt de stijging mee.
Geen zorgplafond (als 1 van de weinige) maar wel een Natura verzekering. Dat laatste ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander van maar aan de andere kant; Ik woon in de randstad en er zitten hier 15 ziekenhuis in een straal van 30 kilometer. Alleen in Rotterdam zitten er al een stuk of 6. Ook het grote ziekenhuis in mijn eigen woonplaats zit altijd bij de gecontracteerden. En het gaat in dit geval altijd om planbare zorg.
[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 13-11-2023 05:47 ]
Hij is dus in 10 jaar tijd 50 euro duurder geworden, bierviltje. Dat vind ik eigenlijk wel meevallen.Antonio di schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:32:
[...]
Klopt, CZ (en dus ook Just) wil dit jaar geen reserves inzetten. Zie ook artikel NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws...net-had-verwacht-a4180518
Uit artikel blijkt ook dat de premies sinds 2014 flink stijgen bij alle grote zorgverzekeraars en dat de premies nu 2024 allemaal erg dicht bij elkaar liggen. Zie ook foto hieronder.
[Afbeelding]
Offtopic:
Ik heb in 2014 een lineaire hypotheek afgesloten met het oog op de immer stijgende zorgpremies. Toen betaalde ik bruto 1055, nu inmiddels bruto 823. Dat compenseert ruimschoots. Eigenlijk had ik op 935 bruto moeten zitten maar ik heb nog een keer gemiddeld.. Maar zelfs met 935 bruto had ik uitgekomen. Het slaat verder nergens op want het is alleen maar een beetje schuiven met geld. Maargoed, zowel mijn hypotheek als zorgverzekering wordt van dezelfde rekening afgeschreven dus het middelt elkaar aardig uit.
Als we in 2034 op 200/maand zitten voor de basisverzekering zou me dat niks verbazen. Sterker nog, het valt me dan nog reuze mee.
En dat was 102,95, even ruim 15% er bovenopBarneveld1991 schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:10:
Goedkoopste met hoog ER lijkt Univé met €118,95

Maar bij nog ontzettend veel instellingen in de zorgzoeker “nog geen contract. Wel vergoed zolang de onderhandeling loopt“. Oftewel je weet totaal niet waar je aan toe bent. Zonder contract krijg je immers maar 60% vergoed.Barneveld1991 schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:10:
Dit is echt shit. Iedereen moet verplicht de prijzen bekend maken voor datum x, maar wat er dan verzekerd gaat worden mag ook gewoon bekendbaar gemaakt worden in het jaar 2024..Echt zo krom.sverzijl schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:35:
[...]
Maar bij nog ontzettend veel instellingen in de zorgzoeker “nog geen contract. Wel vergoed zolang de onderhandeling loopt“. Oftewel je weet totaal niet waar je aan toe bent. Zonder contract krijg je immers maar 60% vergoed.
Zit maar een ding op, gewoon niet aan meedoen.Dacuuu schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:36:
[...]
Dit is echt shit. Iedereen moet verplicht de prijzen bekend maken voor datum x, maar wat er dan verzekerd gaat worden mag ook gewoon bekendbaar gemaakt worden in het jaar 2024..Echt zo krom.
Kun je mij niet vertellen waar ik met je verzekering terecht kan, dan hoef ik m niet.
Cash is king.
Hier een lijst van de verschillende aanbieders en wijziging in prijs voor 2024
138.95, 122.95 bij 885 erNapsju schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:48:
Toch vreemd dat er zelfs ruim na middernacht nog steeds premies moeten ‘volgen’.
[Afbeelding]
Verras ons, UC!
Het meeste wordt toch pas in de loop van januari bekend. En plus als het spoedeisend is wordt het gewoon vergoed. Voor de 'gezonde' tweaker.sverzijl schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:35:
[...]
Maar bij nog ontzettend veel instellingen in de zorgzoeker “nog geen contract. Wel vergoed zolang de onderhandeling loopt“. Oftewel je weet totaal niet waar je aan toe bent. Zonder contract krijg je immers maar 60% vergoed.
Spoedeisend interesseert me niet inderdaad, want iedereen weet dat je dan overal terecht kunt.Boerenlater schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:03:
[...]
Het meeste wordt toch pas in de loop van januari bekend. En plus als het spoedeisend is wordt het gewoon vergoed. Voor de 'gezonde' tweaker.
Maar het is toch van de zotte dat je tot (eind) januari moet wachten voordat je een goed geïnformeerde keuze kunt maken?
Zie kleine aanpassing hierboven. "Pro Life" is nu "De christelijke zorgverzekeraar"marana schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:20:
Mooi overzicht hoor. Wel mis ik een beetje onder welk concern de diverse polissen horen. CZ, VGZ en Zilveren Kruis hebben een heel groot deel van de markt (resp 20, 23 en 29%), en zijn daarom erg bepalend. Voor mij een reden om mij daar niet te verzekeren. Maar ik ben vrij principieel, ga niet voor de goedkoopste, maar voor degene die bij mijn principes past.
Dit is het overzicht:
Zilveren Kruis: De Friesland, FBTO, Interpolis, ProLife De christelijke zorgverzekeraar, ZieZo, Zilveren Kruis
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Inmiddels verhoogd naar 122.95 of ze moeten een fout op hun website hebben want Zorg Select en Basis zijn nu beide dezelfde prijs.Barneveld1991 schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:10:
/f/image/RKH0uDvY4nGYOUAvBiZLg5oD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door qwasd op 13-11-2023 08:26 ]
Ze hebben de korting voor extra € 500,= ER verlaagd naar € 17,= p/m. Premie is dus € 122,95 p/m. Menzis zit daar net onder met € 122,75 p/m. Oftewel prijsstijging van ruim 19% (tov € 102,95 p/m)!!!Barneveld1991 schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:10:
CZ Direct is qua korting van 20 naar 15 euro gezakt, samen met de forse stijging kom ik (inc. aanvullende verzekering) op +16% per maand. Vrij fors.Geen12 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:27:
[...]
Ze hebben de korting voor extra € 500,= ER verlaagd naar € 17,= p/m. Premie is dus € 122,95 p/m. Menzis zit daar net onder met € 122,75 p/m. Oftewel prijsstijging van ruim 19% (tov € 102,95 p/m)!!!
In mijn polis staat 126,95 euro. Er gaat waarschijnlijk weer 4 euro je spaarpot in UC in.MadBear schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:28:
Vgz / Uc bewuste keuze is 138,95 bij 385 ER en 122,95 bij 885 ER.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Dat hebben ze dan net gedaan, op mijn open tabje stond ie nog op 118,95.qwasd schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:20:
[...]
Inmiddels verhoogd naar 122.95 of ze moeten een fout op hun website hebben want Zorg Select en Basis zijn nu beide dezelfde prijs.
[Afbeelding]
Ik had eind 2022 zorg nodig en zo ook nog in 2023. Ik moest serieus tot 30 januari 2023 wachten tot mijn eigen zorgverzekeraar aangaf niet meer samen te werken met mijn zorginstelling. Ik moest dus in één dag overstappen…sverzijl schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:06:
[...]
Spoedeisend interesseert me niet inderdaad, want iedereen weet dat je dan overal terecht kunt.
Maar het is toch van de zotte dat je tot (eind) januari moet wachten voordat je een goed geïnformeerde keuze kunt maken?
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ja klopt een uur geleden stond het nog op 118.95sverzijl schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:30:
[...]
Dat hebben ze dan net gedaan, op mijn open tabje stond ie nog op 118,95.
Het vreemde is wel dat Zorg Select en Zorg Basis met een eigen risico van 885 nu beide 122.95 is.
Correctie op mezelf: Aevitae is de goedkoopste met € 885,= ER met een premie van € 119,45 p/m. Ze hebben de korting voor verhoogd ER ook teruggeschroefd van € 22,50 vorig jaar naar € 20,= dit jaar.Geen12 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:27:
[...]
Ze hebben de korting voor extra € 500,= ER verlaagd naar € 17,= p/m. Premie is dus € 122,95 p/m. Menzis zit daar net onder met € 122,75 p/m. Oftewel prijsstijging van ruim 19% (tov € 102,95 p/m)!!!
[ Voor 11% gewijzigd door Geen12 op 13-11-2023 08:39 ]
Anders kunnen consumenten niks. De politieke partijen moeten eens ingrijpen....
Dat is echt al vele jaren het geval dat dit niet zo is. En blijkbaar vind de politiek het allemaal maar primaJoostje123 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:37:
De contracten met zorginstellingen moeten gewoon in december uiterlijk bekend zijn.
Anders kunnen consumenten niks. De politieke partijen moeten eens ingrijpen....
Deze week maar eens afwachten, zit nu UC VGZ op 107,95 per maand, zo te zien gaat dat dus een absurde stijging doormaken.
Uc vgz binnen, 122 ook net als de meestenDrardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:43:
Lekkere stijgingen weer, het is duidelijk welke maas de zorgverzekeraars hebben gevonden. Waar voorheen de korting op de premie bij een hoog ER makkelijk rond de 25 euro per maand lag gaat dat nu langzaam naar 0. Het loont steeds minder, zelfs als je eigenlijk nooit zorgkosten hebt of de eerste 885 prima kan dragen.
Deze week maar eens afwachten, zit nu UC VGZ op 107,95 per maand, zo te zien gaat dat dus een absurde stijging doormaken.
Heb tot dusver alleen op Zorgwijzer vergeleken, tussen min en max eigen risico zit op een basisverzekering 109 euro verschil (FBTO 1567, Menzis 1458).Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:43:
Lekkere stijgingen weer, het is duidelijk welke maas de zorgverzekeraars hebben gevonden. Waar voorheen de korting op de premie bij een hoog ER makkelijk rond de 25 euro per maand lag gaat dat nu langzaam naar 0. Het loont steeds minder, zelfs als je eigenlijk nooit zorgkosten hebt of de eerste 885 prima kan dragen.
Dus 109 euro verdienen of voor 500 euro het schip in? Slechte deal.
Nvm, Zorgwijzer geeft veel hogere prijzen dan andere vergelijkers.
[ Voor 4% gewijzigd door mk1992 op 13-11-2023 09:05 ]
Cash is king.
Is dat een maas? Of heeft het gewoon te maken met Risicoverevening, wat eigenlijk een logisch middel is ivm het solidariteitsprincipe? Een hoger eigen risico met korting op de premie wordt per definitie afgewenteld op mensen die wel zorg nodig hebben en staat nogal haaks op dat principe en door dit middel heeft het (veel) minder zin om gericht te marketen.Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:43:
[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 13-11-2023 09:02 ]
Wat mij betreft wel. De verzekeraar hoeft per jaar gegarandeerd 500 euro minder uit te keren (ik ga even uit van max ER), dat levert hen direct een voordeel op van 41 euro per maand. Daar hoeven ze niets voor te doen en niemand hoeft daar extra premie voor te betalen, dat risico ligt voor 100% bij de verzekerde die kiest voor een maximaal ER.ZieMaar! schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:02:
[...]
Is dat een maas? Of heeft het gewoon te maken met Risicoverevening, wat eigenlijk een logisch middel is ivm het solidariteitsprincipe? Een hoger eigen risico met korting op de premie wordt per definitie afgewenteld op mensen die wel zorg nodig hebben en staat nogal haaks op dat principe en door dit middel heeft het (veel) minder zin om gericht te marketen.
Nu snap ik dat het commerciële bedrijven zijn en er een risicocalculatie zal plaatsvinden en er rekening mee gehouden wordt dat een deel van de mensen die max ER kiezen dit uiteindelijk niet kunnen betalen. Maar de verhoudingen zijn compleet zoek, een verzekerde loopt extra risico tegen een absurd lage vergoeding (20 euro max), de andere 21 euro verdwijnt zo in de zakken van de zorgverzekeraars.
De link die je aanhaalt is terecht, maar dat gaat naar mijn idee enkel over de gelijk zijnde basisverzekering en eventueel het wettelijk verplichte ER.
Om de vraag voor te zijn, ik vind ons hele systeem in en in verrot en ik schaam mij kapot dat in een ontwikkeld land als Nederland we op deze manier voor onze burgers zorgen. We moeten per direct terug naar het oude systeem waar winst geen belang is.
[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 13-11-2023 09:16 ]
Dat is toch een belachelijk stijging van 15 euro per maand! Dat is zelfs 50% meer dan de overheid als stijging aangaf met Prinsjesdag. Alle premies zonder max ER verhogen vele malen minder.hoihoi66 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:54:
[...]
Uc vgz binnen, 122 ook net als de meesten
Nou, het kan dus veel erger. Ik ben vanochtend geschrokken nadat ik mijn nieuwe premies heb kunnen inzien. Een verhoging van 18 euro!Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:17:
[...]
Dat is toch een belachelijk stijging van 15 euro per maand! Dat is zelfs 50% meer dan de overheid als stijging aangaf met Prinsjesdag. Alle premies zonder max ER verhogen vele malen minder.
2023
:strip_exif()/f/image/Ptqsl0qYwpkqVdfa1JURjw8C.jpg?f=fotoalbum_large)
2024
:strip_exif()/f/image/C98YxA6ggOb7znv8zGKpefPG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door naruto39 op 13-11-2023 09:30 ]
Alleen vele jaren terug was eigenlijk restitutiepolis de norm en niet naturapolis.Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:41:
[...]
Dat is echt al vele jaren het geval dat dit niet zo is. En blijkbaar vind de politiek het allemaal maar prima
Dus vanaf nu begint het eigenlijk pas echt een probleem te worden.
En hiermee heb je het hele probleem van de zorg te pakken. Ze mogen geen winst maken maar doen het dus wel.Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:15:
[...]
Nu snap ik dat het commerciële bedrijven...
Ach, Zekur doet het ook leuk. De Zekur Zorg Basis zorgverzekering ging van €122,95 (met €385 eigen risico) naar maar liefst €147,30. Dat is zelfs duurder dan Univé Basis waar Zekur dus onderdeel van is.naruto39 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:30:
[...]
Nou, het kan dus veel erger. Ik ben vanochtend geschrokken nadat ik mijn nieuwe premies heb kunnen inzien. Een verhoging van 18 euro!
2023
[Afbeelding]
2024
[Afbeelding]
"When you grow up your heart dies"
Ik schrok wel van de maar 60 euro korting voor het hogere ER. Ik vind het eigenlijk belachelijk, waarom zou ik voor 5 euro per maand, 500 euro risico lopen (boven op de 385, dat natuurlijk wel).TexMex schreef op maandag 13 november 2023 @ 01:14:
[...]
Dat kan weleens een slimme zet blijken van FBTO. Niemand gaat daar nog een hoog eigen risico kiezen, maar met het lage eigen risico zitten ze relatief voordelig. Zo voordelig dat je zelfs met een hoog eigen risico bij een van de concurrenten maar vijf tot tien euro per maand bespaart ten opzichte van FBTO met laag eigen risico.
Het is mogelijk om met andere goedkoper uit te komen, zoals Ziezo van Zilveren Kruis. Zilvereren kruis zelf is nog gunstiger, maar ZK heeft hier geen contracten, dus dat is geen optie voor mij.
Ziezo is maar 15 euro goedkoper ofzo op jaarbasis. Dat is voor mij de overstap niet waard.
Menzis lijkt ook duurder met jaarbetaling en ER van 850.
[ Voor 88% gewijzigd door THE_BASE op 13-11-2023 09:48 ]
Ik vind het echt wonderlijk van de verzekeraars, dit kost ze meer geld dan het oplevert volgens mij. Ik ben echt benieuwd naar het addertje onder het gras, je zou in deze dure tijden eerder verwachten dat de korting bij verhogen van ER omhoog gaat eigenlijk zodat ze aantrekkelijker in de markt liggen.THE_BASE schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:46:
Bij Aevitae is het voordeel nog wel 20 euro per maand, dus 240 euro, maar anders begrijp ik volkomen dat je (en andere mensen) stoppen met een verhoogd eigen risico.
Dochter krijgt volgend jaar een beugel dus aanvullend pakket is wenselijk. Ik sport zelf regelmatig dus 1x per jaar naar een sportarts en 9x fysio is ook wel fijn.
Fit Pakket (alle personen)
€ 0,00
1e volwassene
Basisverzekering Zorg Vrij
€ 116,62
Aanvullende verzekering (Extra)
€ 25,25
2e volwassene
€ 137,45
Verrekende Kortingen
Inclusief korting eigen risico € 885 (1e volwassene)
€ 20,83
Inclusief korting eigen risico € 385 (2e volwassene)
€ 0,00
Totale premie per maand
€ 279,32
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Deze heb ik nu, en betaal 107,45 per maand (wat al een behoorlijke stijging was volgens mij t.o.v. 2022), en nu dus 14 euro duurder. Het is toch van de zotte....MadBear schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:28:
Vgz / Uc bewuste keuze is 138,95 bij 385 ER en 122,95 bij 885 ER.
Professioneel Heftruck Syndroom
Vorig jaar klanten binnen harken en nu de premies verhogen. Zo werkt dat nu eenmaal. Ook dit jaar is weer iemand de voordeligste.NeFoRcE schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:13:
[...]
Deze heb ik nu, en betaal 107,45 per maand (wat al een behoorlijke stijging was volgens mij t.o.v. 2022), en nu dus 14 euro duurder. Het is toch van de zotte....
Helaas is er voor Aevitae geen cashback te vinden dus daarmee gaan we uitkomen op € 238.90 per maand --> € 2866.8 per jaar
Dat ga ik dus doen zit nu bij Ziezo.THE_BASE schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:46:
Bij Aevitae is het voordeel nog wel 20 euro per maand, dus 240 euro, maar anders begrijp ik volkomen dat je (en andere mensen) stoppen met een verhoogd eigen risico.
Premie voor 2024:
Ziezo met tandarts 75% tot €250,00 wordt bij jaarbetaling €1665,80 eigen risico €885,00.
Stap over naar FBTO Basis.
FBTO basis met tandarts 75% tot €250,00 jaarbetaling €1680,43 eigen risico €385,00.
Zoekende naar verzekering met hoog eigen risico en volledige tandartsvergoeding twv 500 euro.
Independer beveelt IZA aan (van VGZ). Zou alle ziekenhuizen in mijn buurt vergoeden.
Kijk op de site van hen 'nog geen contract'. GRRRRR.
Cash is king.
Zorgroulettemk1992 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:28:
En daar begint het pokerspel weer.
Let op, Independer heeft nog de verzekeringen van vorig jaar er in staanmk1992 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:28:
En daar begint het pokerspel weer.
Zoekende naar verzekering met hoog eigen risico en volledige tandartsvergoeding twv 500 euro.
Independer beveelt IZA aan (van VGZ). Zou alle ziekenhuizen in mijn buurt vergoeden.
Kijk op de site van hen 'nog geen contract'. GRRRRR.

Komt later pas met geupdate prijzen. Ik ging ook in de mist, maar het viel op omdat ik op hetzelfde bedrag als dit jaar uitkwam.
Geldt ook voor Zorgkiezer.
Zorgwijzer is wel actueel.
Ik heb ook net m'n polis binnen, maar waar ik in de media vernam dat de stijging maar 5 euro p.p.p.m zou zijn zit ik met de goedkoopste polis en max ER op een stijging van 15(!)Geen12 schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:33:
FBTO Basis is de goedkoopste met € 385 ER: € 131,95! Ook hun tandartsverzekering voor 75% € 250,= is met € 9,50 erg goedkoop!
Edit: ze hebben in het ER gesneden. Dat was dus 15 euro per maand korting maar dat is nu 5.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 13-11-2023 10:53 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Kan je dan nog steeds per 1 Januari switchen?
Ja, gaat per kalenderjaar.Dracula schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:35:
Hoe werkt het eigenlijk als je net 18 bent geworden en pas sinds November een zorgverzekering hebt.
Elk jaar komt voor de normale natura-polissen de contractering voor alle ziekenhuizen gewoon rond, soms met wat vertraging, maar je kan eigenlijk altijd gewoon terecht. Voor behandelingen in bepaalde ZBC's geldt dat je soms niet terecht kan, maar ik moet zeggen dat ik mijn keuze daar zelf in ieder geval nooit van laat afhangen.
Behalve de selectieve polissen (Zilveren Kruis Basis Budget en Aevitae Natura Select) kan je er sowieso vanuit gaan dat je normale ziekenhuiszorg altijd wordt vergoed.
In een enkel geval zal je voor een specifieke behandeling naar een ander ziekenhuis moeten.
Dat verklaard waarom ik daar vaak 200 euro meer kwijt was dan independer

Probeer het komend weekend wel opnieuw.
Cash is king.
ja, zorgverzekeringen lopen per kalenderjaar (lees: per kalenderjaar af).Dracula schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:35:
Hoe werkt het eigenlijk als je net 18 bent geworden en pas sinds November een zorgverzekering hebt.
Cash is king.
Dat is tot heden de praktijk: maar blijkbaar maken zorgverzekeraars een voorbehoud, dus is het logisch dat dat voorbehoud wordt meegewogen in je keuze. Eens moet de eerste keer zijn dat een ziekenhuis niet gecontracteerd wordt, en als dat gebeurd en je hebt je verzekering er op afgesloten dat het wel goed komt, dan ben je wel zwaar het bokje met een beetje pech. Dus we moeten óf zeggen je kunt gewoon overal terecht, óf tijdig de contracten rondmaken en afdwingen dat dit gebeurd, óf we leggen dit risico gewoon bij de burger neer. En dit is nou net een risico wat je wilt kunnen verzekeren, maar dat kan dan niet.....MadBear schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:44:
Waarom maken mensen zich nou zo druk om de contractering?
Elk jaar komt voor de normale natura-polissen de contractering voor alle ziekenhuizen gewoon rond, soms met wat vertraging, maar je kan eigenlijk altijd gewoon terecht. Voor behandelingen in bepaalde ZBC's geldt dat je soms niet terecht kan, maar ik moet zeggen dat ik mijn keuze daar zelf in ieder geval nooit van laat afhangen.
Behalve de selectieve polissen (Zilveren Kruis Basis Budget en Aevitae Natura Select) kan je er sowieso vanuit gaan dat je normale ziekenhuiszorg altijd wordt vergoed.
In een enkel geval zal je voor een specifieke behandeling naar een ander ziekenhuis moeten.
Maar dit is gewoon onderdeel van het strippenkaart systeem wat we aan het opbouwen zijn: zie de tandarts verzekering: ik wil me helemaal niet tot 250 euro kunnen verzekeren, ik wil vanaf 250 euro verzekeren. Alles daarboven is 'onderdragelijk' voor mij. In feite is dat met de contracteringsstrategie gewoon hetzelfde, al geldt dat voor de top 20% van het niet gecontracteerde bedrag.
[ Voor 13% gewijzigd door Sammy_tukker op 13-11-2023 10:50 ]

Yep, het lokale ziekenhuis hier (Ede) liet bijna 2 maand veel verzekerden in spanning (risico op geen contract). Nu is dat natuurlijk onderdeel van de tactiek, maar het werd breed uitgemeten in de regionale krant. En toevallig had ik dit jaar ook (UC) VGZ.Sammy_tukker schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:47:
[...]
Dat is tot heden de praktijk: maar blijkbaar maken zorgverzekeraars een voorbehoud, dus is het logisch dat dat voorbehoud wordt meegewogen in je keuze. Eens moet de eerste keer zijn dat een ziekenhuis niet gecontracteerd wordt, en als dat gebeurd en je hebt je verzekering er op afgesloten dat het wel goed komt, dan ben je wel zwaar het bokje met een beetje pech. Dus we moeten óf zeggen je kunt gewoon overal terecht, óf tijdig de contracten rondmaken en afdwingen dat dit gebeurd, óf we leggen dit risico gewoon bij de burger neer. En dit is nou net een risico wat je wilt kunnen verzekeren, maar dat kan dan niet.....
Maar dit is gewoon onderdeel van het strippenkaart systeem wat we aan het opbouwen zijn: zie de tandarts verzekering: ik wil me helemaal niet tot 250 euro kunnen verzekeren, ik wil vanaf 250 euro verzekeren. Alles daarboven is 'onderdragelijk' voor mij. In feite is dat met de contracteringsstrategie gewoon hetzelfde, al geldt dat voor de top 20% van het niet gecontracteerde bedrag.
https://www.geldersevalle...delingen-zorgverzekeraars
Hier ook Ede, dus daarom ben ik er best wel 'kien op'Cheesy schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:51:
[...]
Yep, het lokale ziekenhuis hier (Ede) liet bijna 2 maand veel verzekerden in spanning (risico op geen contract). Nu is dat natuurlijk onderdeel van de tactiek, maar het werd breed uitgemeten in de regionale krant. En toevallig had ik dit jaar ook (UC) VGZ.
https://www.geldersevalle...delingen-zorgverzekeraars

Maar gelukkig zijn ze al wel een contract met de 'christelijke zorgverzekeraar' (oud prolife) overeengekomen, dat is immers een van hun grootste sponsors

Weet je zeker dat dit klopt? NN Zorg Vrij kost volgens de eigen site € 147 per maand, zonder verhoogd ER. 137,45 is de premie van 2023.HekkeySE schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:06:
Tot nu toe is voor mij denk ik NN het beste.
Dochter krijgt volgend jaar een beugel dus aanvullend pakket is wenselijk. Ik sport zelf regelmatig dus 1x per jaar naar een sportarts en 9x fysio is ook wel fijn.
Fit Pakket (alle personen)
€ 0,00
1e volwassene
€ 116,62
Aanvullende verzekering (Extra)
€ 25,25
2e volwassene
€ 137,45
Verrekende Kortingen
Inclusief korting eigen risico € 885 (1e volwassene)
€ 20,83
Inclusief korting eigen risico € 385 (2e volwassene)
€ 0,00
Totale premie per maand
€ 279,32
[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 13-11-2023 11:09 ]
Nee bedankt. Het wordt tijd dat we het ER afschaffen, tezamen met de verzekeraars die winst maken en ondertussen bepalen welke zorg men krijgt.Farabi schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:08:
het wordt tijd dat we hogere eigen risico's kunnen selecteren om het maandbedrag omlaag te halen. bijv. tot 2K of 5K.
Ophogen van max ER gaat enkel voor veel meer problemen zorgen en gaat niets oplossen.
Dat is een utopie. Die van mij niet.Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:10:
[...]
Nee bedankt. Het wordt tijd dat we het ER afschaffen, tezamen met de verzekeraars die winst maken en ondertussen bepalen welke zorg men krijgt.
Ophogen van max ER gaat enkel voor veel meer problemen zorgen en gaat niets oplossen.
Anoniem: 374460
Dat denk ik wel, als je bedenkt dat 500 extra risico je nu zo'n 15 euro oplevert per maand dan is het alles behalve rendabel om dit op te hogen. Dat zal er vooral voor zorgen je nog minder korting krijgt, het risico voor de verzekeraar wordt vele malen groter.
Maar ik ageer sowieso tegen élke stap die ons zorgsysteem verder de vernieling in helpt. Genoeg is genoeg. Het is tijd om een radicale ommezwaai te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 13-11-2023 11:14 ]
Jij wil dus gewoon weer terug naar het oude systeem.Farabi schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:08:
het wordt tijd dat we hogere eigen risico's kunnen selecteren om het maandbedrag omlaag te halen. bijv. tot 2K of 5K. vrije marktwerking toch?
Relatief beperkte wijziging, lager dan wat men had verwacht in ieder geval. De 'bewuste keuze' propositie is waarschijnlijk bewust dezelfde premie gehouden ten opzichte van de Vrije Keuze, zodat meer mensen mogelijk kiezen voor deze variant.
Ook de aanvullende verzekeringen zijn wat gestegen. Bij ons wordt zowel Optifit (+1,40) als Topfit(+6,25) afgenomen. Daarbij hebben ze een hiaat gedicht; vorig jaar zijn vitamine D supplementen uit de basiszorg verdwenen, deze werden nog wel vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Vanaf volgend jaar ook niet meer.
Verder wel een opvallende wijziging. ONVZ voert een maximum tarief in voor fysiotherapie. Daarmee verdwijnt weer een deel van de vrije keuze (nu dus voor: GGZ, verpleging thuis).
Dance with the stars
Wordt wel even puzzelen waar we nu naartoe gaan. Blijf ik bij CZ, dan is mijn premiestijging een 'whopping' 16%. Heerlijk die vrije marktwerking.....

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
CZ geeft nog steeds 2% korting bij jaar betaling. En kan tevens helpen om je VRH te drukken als je boven de vrijstelling zit. Maar idd, vergeleken met vorig jaar al stuk minder aantrekkelijk.Leut schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:35:
De jaarkorting is nagenoeg overal verlaagd naar 1%. Weg is de incentive om dan een jaarbetaling te doen, aangezien het rendemente op de spaarrekening hoger is...
Wordt wel even puzzelen waar we nu naartoe gaan. Blijf ik bij CZ, dan is mijn premiestijging een 'whopping' 16%. Heerlijk die vrije marktwerking.....
Die beperkte stijging volgens de media lijkt vooral te gelden voor de 'normale' polissen met ruimere voorwaarden. Maar de budgetpolissen zijn inderdaad flink duurder geworden en het hoge eigen risico is veel minder aantrekkelijk gemaakt: https://www.geld.nl/nieuw...erhogen-eigen-risico-2024.Gunner schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:30:
[...]
Ik heb ook net m'n polis binnen, maar waar ik in de media vernam dat de stijging maar 5 euro p.p.p.m zou zijn zit ik met de goedkoopste polis en max ER op een stijging van 15(!)
Edit: ze hebben in het ER gesneden. Dat was dus 15 euro per maand korting maar dat is nu 5.
Ik lees ook veel politieke discussie over de oorzaak en mogelijke oplossingen. Is dat niet meer iets voor het politiek-topic? Ik zou dit topic graag zuiver willen houden op wijzigingen in 2024 en goede deals.
Dat zegt waarschijnlijk meer over je hypotheek dan over je zorgverzekering.Wowhead schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:49:
Wow ik betaal binnenkort gewoon 50% van mijn hypotheek aan maandelijkse verzekering
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wel wat duurder dan de overige, tijd om over te stappen.
Het eigen risico is een heel effectief in het terugbrengen van zorggebruik.Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:10:
Net als een werkgever die aan het eind van het jaar 3 bonus vrije dagen geeft aan mensen die niet ziek zijn geweest. Het verzuim verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
..maar heeft ook als neveneffect dat ALS iemand ziek wordt, dat ze dan meteen maar wat extra dagen thuisblijven, want die bonus zijn ze dan immers toch al kwijt (tenminste, dat is het gedrag wat we 20 jaar geleden zagen toen het bedrijf waar ik destijds werkte dit had ingevoerd. 2 jaar later werd het dan ook weer afgeschaft).Delay schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:01:
[...]
Net als een werkgever die aan het eind van het jaar 3 bonus vrije dagen geeft aan mensen die niet ziek zijn geweest. Het verzuim verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
edit: precies de reactie hieronder dus
[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 13-11-2023 12:13 ]
Heb je hier ook bronnen voor? En dan graag afzetten tegen zorgmijding en de daaruit voortvloeiende extra zorgkosten als kleine gezondheidsproblemen ineens ernstig worden.Delay schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:01:
[...]
Het eigen risico is een heel effectief in het terugbrengen van zorggebruik.
En de werkgever vergelijking.. als je dus een dag ziek bent dan maak je er maar even 3 dagen van, heb je meteen wat bonusdagen gecashed. Of je gaat half ziek naar kantoor, steekt andere mensen aan die zich dan ook weer ziek melden. Maarja dan ben je wel écht een bikkel, alles voor de baas.
dat is een fenomeen dat ieder jaar blijft terugkomen. dus niet gek.hotymoty schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:50:
Ik vind het opvallend dat je bij veel verzekeringen nog niet kan zien welke ziekenhuizen gecontracteerd zijn voor 2024. Is toch wel gek?
Eigen risico is geen keus, dus nee. Je wordt doorverwezen omdat de dokter vind dat je een probleem hebt. Tsja dat sommige mensen dan niet naar het ziekenhuis gaan voor financiële gevolgen ( heb verhalen gehoord ) zie ik niet als een besparing, maar als een probleem. De dokter stuurt je niet voor niets door naar het ziekenhuis…Delay schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:01:
[...]
Als het een besparing zou zijn zou het eigen risico ook bij de huisarts moeten gelden, want dat is een keuze om daarheen te gaan of niet. En dan ga je niet zomaar voor niets naar de huisarts. Maar of dat wenselijk is?
Omdat het vorige jaren ook zo was is het ineens niet meer gek? Ik vind het nog steeds gek. (Al heb ik het idee dat het dit jaar nóg erger is).Farabi schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:15:
[...]
dat is een fenomeen dat ieder jaar blijft terugkomen. dus niet gek.
Maar dus onwerkbaar om een goede keuze te maken. De stress wordt bij de verzekerde gelegd. Want de bekendmaking van de zorgpremies zorgt bij heel veel mensen voor keuzestress. Eigenlijk zou de politiek ook moeten verplichten dat die contracten tegelijk met het bekendmaken van de zorgpremie bekend zijn. Zo niet dan lekker beboeten want daar zijn ze toch gek op in dit land.Farabi schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:15:
[...]
dat is een fenomeen dat ieder jaar blijft terugkomen. dus niet gek.
Want dan kunnen de zorgpremies nog verder omhoog.
[ Voor 5% gewijzigd door sjaool op 13-11-2023 12:18 ]
dit systeem is zo shit, dat dit er ook wel bij kan.sjaool schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:17:
[...]
Maar dus onwerkbaar om een goede keuze te maken. De stress wordt bij de verzekerde gelegd. Want de bekendmaking van de zorgpremies zorgt bij heel veel mensen voor keuzestress. Eigenlijk zou de politiek ook moeten verplichten dat die contracten tegelijk met het bekendmaken van de zorgpremie bekend zijn. Zo niet dan lekker beboeten want daar zijn ze toch gek op in dit land.
Een van de functies van een huisarts is om mensen weg te houden bij de tweedelijns zorg. Als je de huisarts onder het eigen risico laat vallen werkt die functie niet meer. Sterker nog, mensen proberen dan de kosten van de huisarts te vermijden, en zoeken directe wegen naar specialistische zorg.AMD and INTEL schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:17:
Als het een besparing zou zijn zou het eigen risico ook bij de huisarts moeten gelden, want dat is een keuze om daarheen te gaan of niet. En dan ga je niet zomaar voor niets naar de huisarts. Maar of dat wenselijk is?
Daarom is het geen kostenbesparing. Daarom “maar of dat wenselijk is” Eigen risico zou er gewoon niet moeten zijn. Het is geen eigen risico, de dokter stuurt je door. Geen eigen keus maar een beslissing van de dokter dat je het nodig hebt.Delay schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:23:
[...]
Een van de functies van een huisarts is om mensen weg te houden bij de tweedelijns zorg. Als je de huisarts onder het eigen risico laat vallen werkt die functie niet meer. Sterker nog, mensen proberen dan de kosten van de huisarts te vermijden, en zoeken directe wegen naar specialistische zorg.
Het een spreekt het ander niet tegen. Zowel de huisarts als het eigen risico hebben een beperkt ontmoedigend effect op het gebruik van duurdere zorg.AMD and INTEL schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:33:
Daarom is het geen kostenbesparing. Daarom “maar of dat wenselijk is” Eigen risico zou er gewoon niet moeten zijn. Het is geen eigen risico, de dokter stuurt je door. Geen eigen keus maar een beslissing van de dokter dat je het nodig hebt.
En dan neem je niet eens de 6.7% werkgeversbijdrage mee. Ja, de zorg is goed in NL maar kost ook heel veel geld.Wowhead schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:49:
Wow ik betaal binnenkort gewoon 50% van mijn hypotheek aan maandelijkse verzekering
In Nederland geven we per persoon per jaar 5700 euro uit aan zorg. De verzekeringspremies dekken daar nog niet eens de helft van.pdukers schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:44:
En dan neem je niet eens de 6.7% werkgeversbijdrage mee. Ja, de zorg is goed in NL maar kost ook heel veel geld.
Je hebt gelijk! NN was nog niet bijgewerktDrardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:06:
[...]
Weet je zeker dat dit klopt? NN Zorg Vrij kost volgens de eigen site € 147 per maand, zonder verhoogd ER. 137,45 is de premie van 2023.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Bij vele verzekeraars (zilveren kruis, cz etc.) is bij duurdere polissen ook niet bekend dat je bij ziekenhuizen terecht kan. Bij allemaal staat er dat ze nog geen contract hebben.THE_BASE schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:19:
Nog even naar de goedkoopste Aevitae zitten kijken, daar kun je in Utrecht slechts bij één ziekenhuis terecht. De rest valt onder de polis van 130,95 euro, dan kun je wel naar UMC en andere ziekenhuizen. Let daar goed op.
Volgens mij zag ik die vanmorgen ook live verdwijnen bij Zorgwijzer. Stond bovenaan als goedkoopste en even later geen spoor meer van te bekennen... Ik wacht wel een paar dagen zodat alle kinderziektes verholpen zijn, en wellicht iets meer aan cashback / cadeautjes bekend zijn. En in de tussentijd is er vast een Tweaker geweest die de beste aanbieding gevonden heeftHekkeySE schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:05:
[...]
Je hebt gelijk! NN was nog niet bijgewerktIets later wel.
Anoniem: 2022072
Dat is al jaren zo, over een maand ook nog. Wat mij betreft moeten ze naast de deadline voor het bekendmaken van de nieuwe premie, ook een deadline zetten op het aangaan van gecontracteerde zorg. Dan weet je in ieder geval daadwerkelijk waar je aan toe bent. Als je voor de jaarwisseling een zorgverzekering uitkiest, heb je vaak nog geen idee welke ziekenhuizen uit de regio een contract krijgen met de verschillende verzekeraars.hotymoty schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:50:
Ik vind het opvallend dat je bij veel verzekeringen nog niet kan zien welke ziekenhuizen gecontracteerd zijn voor 2024. Is toch wel gek?
Ik ben het volledig met je eens, maar bedenk je wel dat het aantal gecontracteerde ziekenhuizen dan wellicht naar beneden gaat tot het absolute minimum. Daarnaast zullen dan niet meer ziekenhuizen zich laten verleiden tot het sluiten van contracten voor bijvoorbeeld 1 december. Nu zou je dat ook als peildatum kunnen laten gelden en dan gewoon een zorgverzekeraar kiezen die een contract heeft met jou voorkeurszorgverlen(ers).. Wellicht betaal je dan nu wat meer, maar je hebt wel verzekerde zorg. Als dan later in het 'seizoen' toch nog een contract met een extra zorgverlener wordt gesloten is dat voor jou alleen maar gunstig.Anoniem: 2022072 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:32:
[...]
Dat is al jaren zo, over een maand ook nog. Wat mij betreft moeten ze naast de deadline voor het bekendmaken van de nieuwe premie, ook een deadline zetten op het aangaan van gecontracteerde zorg. Dan weet je in ieder geval daadwerkelijk waar je aan toe bent. Als je voor de jaarwisseling een zorgverzekering uitkiest, heb je vaak nog geen idee welke ziekenhuizen uit de regio een contract krijgen met de verschillende verzekeraars.
Het is dus wellicht andersom: kies een verzekeraar die jouw zorgverleners vergoed, en dat is wellicht niet de allergoedkoopste, want hij heeft zijn zorg al ingekocht, bij jouw ultradeluxe goede zorgverlener.
Zo denken werkgevers, in de echte wereld werkt het anders. Ik heb ook ooit gewerkt waar een wachtdag de regel was in combinatie met een bonus van 50 euro netto als je niet ziek was.Delay schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:01:
[...]
Het resultaat was dat iedereen op kantoor bleef zitten tot ze niet meer konden lopen, ondertussen Jan en Alleman besmettend met hun ziektekiemen. En als je men dan toch ziek werd dan plakte men er voor het gemak maar een dag of 3-4 aan vast om zeker helemaal beter te zijn.
Contraproductief en een messteek in de rug van mensen die er niets aan kunnen doen die niet gezegend zijn met een ijzersterk gestel.
En dat geldt ook voor het ER in de zorg. Net als de dure tandarts die niet bezocht wordt zorgt dit voor bakken ellende in de toekomst. Mensen blijven nu weg, of langer weg, dan nodig bij de zorg. Dat moet je nooit stimuleren, dat is echt 1 van de grootste afbraken die er heeft plaatsgevonden in de zorg. Liever 100 keer teveel naar de dokter dan 1 keer te laat wat mij betreft.
Maar hier staat wel duidelijk verschil in de tabel. Dus dat zou moeten kloppen. Maar ik snap wat je bedoelt.hotymoty schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:24:
[...]
Bij vele verzekeraars (zilveren kruis, cz etc.) is bij duurdere polissen ook niet bekend dat je bij ziekenhuizen terecht kan. Bij allemaal staat er dat ze nog geen contract hebben.
Het is dan ook een hardnekkig misverstand dat de zorg betaald wordt door de premies die men betaalt. Het grootste deel wordt betaalt via een andere weg (simpel gezegd via de belastingen op andere zaken en geld wat bij de werkgevers opgehaald wordt).Delay schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:03:
[...]
In Nederland geven we per persoon per jaar 5700 euro uit aan zorg. De verzekeringspremies dekken daar nog niet eens de helft van.
Sowieso zou de (half)jaarlijkse tandartscontrole eindelijk eens in het basispakket moeten komen. Preventief valt er nog zoveel te halen door de controles ‘gewoon gratis’ te maken. Dat scheelt weer veel duurdere ingrepen en andere aandoeningen die in het gebit beginnen op een later moment.Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:45:
[...]
En dat geldt ook voor het ER in de zorg. Net als de dure tandarts die niet bezocht wordt zorgt dit voor bakken ellende in de toekomst. Mensen blijven nu weg, of langer weg, dan nodig bij de zorg. Dat moet je nooit stimuleren, dat is echt 1 van de grootste afbraken die er heeft plaatsgevonden in de zorg. Liever 100 keer teveel naar de dokter dan 1 keer te laat wat mij betreft.
Dat is inderdaad hoe het nu in de praktijk werkt. Dit jaar waren in januari nog onderhandelingen bezig. Daar kan ik niet op wachten totdat ze eindelijk eens tot een akkoord komen, of niet. Voor 1 februari moet er een zorgverzekering gekozen zijn.Sammy_tukker schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:40:
[...]
Ik ben het volledig met je eens, maar bedenk je wel dat het aantal gecontracteerde ziekenhuizen dan wellicht naar beneden gaat tot het absolute minimum. Daarnaast zullen dan niet meer ziekenhuizen zich laten verleiden tot het sluiten van contracten voor bijvoorbeeld 1 december. Nu zou je dat ook als peildatum kunnen laten gelden en dan gewoon een zorgverzekeraar kiezen die een contract heeft met jou voorkeurszorgverlen(ers).. Wellicht betaal je dan nu wat meer, maar je hebt wel verzekerde zorg. Als dan later in het 'seizoen' toch nog een contract met een extra zorgverlener wordt gesloten is dat voor jou alleen maar gunstig.
Het is dus wellicht andersom: kies een verzekeraar die jouw zorgverleners vergoed, en dat is wellicht niet de allergoedkoopste, want hij heeft zijn zorg al ingekocht, bij jouw ultradeluxe goede zorgverlener.
Een consult zelf kost niet zoveel dus ik begrijp de keuze sowieso niet. Als je foto's weglaat en de reiniging heb je het over nog geen 3 tientjes per half jaar (eigenlijk is 1x al voldoende voor veel mensen). Voordeel is wel dat er minder mensen de verzekering zullen aanspreken als ze wel wat hebben.Anoniem: 2022072 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:51:
[...]
Sowieso zou de (half)jaarlijkse tandartscontrole eindelijk eens in het basispakket moeten komen. Preventief valt er nog zoveel te halen door de controles ‘gewoon gratis’ te maken. Dat scheelt weer veel duurdere ingrepen en andere aandoeningen die in het gebit beginnen op een later moment.
Voorkomen is beter dan genezen maar ja, wie ben ik.
[ Voor 3% gewijzigd door OMD op 13-11-2023 13:55 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X