18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat was niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat ik denk dat er altijd een vorm van kosten in rekening gebracht zal worden voor zonnepaneelhouders, ook wanneer salderen stopt. Daarmee zeg ik niet dat je niets meer krijgt voor teruggeleverde kWh's. Ik weet dat niet. We weten nog niet eens of salderen afgeschaft gaat worden.Devke schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:32:
[...]
Als opwek een negatief resultaat gaat opleveren en dan bedoel ik echt dat iedere kWh die je opwekt geld kost, niet minder oplevert..... dan gaan mensen hun omvormer uitzetten. Dat lijkt mij gezien de verduurzaming dus niet een hele handige zet als energieboeren dat gaan doen. Of ze moeten zelf zoveel neerleggen dat ze niet meer op Piet Particulier zitten te wachten. Dan nog. Piet particulier gaat zelf opslaan. Als alle mensen alleen nog zorgen dat ze voorzien in hun eigen verbruik opwek en opslag dan is het hele verdienmodel van de energieboer weer weg. Links om of rechtsom.... stroom hebben we (steeds) meer nodig. Dat het geld gaat kosten zie ik niet gebeuren. Als we allemaal zelf voorziend zijn dan is die branche ten dode opgeschreven.
Maar ik denk dat een gedeelte van de huidige "boetes" in rekening gebracht zal worden, ook in de toekomst. En oa de hoogte van de huidige boetes" tov kale inkoopprijs, dus feitelijk hun deel van de gesaldeerde kWh, zeggen me dat.
Ik weet niet hoe ze het gaan doen, maar volgens mij komt wat was niet meer terug.
Juist vanwege de complete onvoorspelbaarheid van zowel innovatie, marktwerking, de toestand in de wereld en alle overige ontwikkelingen op het gebied van oa de energie-transitie, blijf ik denken dat in het algemeen verlagen van verbruik waar mogelijk, verschuiven van verbruik richting direct verbruik (meer pv?) en zo mogelijk het inrichten van de PV-installatie dusdanig dat je flexibel bent in terugleveren de beste koers is de komende jaren.
Wat mij betreft is jezelf waar mogelijk voorbereiden altijd beter dan jezelf gek maken met allerlei scenarios die waarschijnlijk helemaal niet uit gaan komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 22-06-2024 13:48 ]
Dan ben ik toch heel blij dat ik van GC 100% saldering krijg en dat dit ook altijd zo blijft.
Ongeacht al mijn technische installaties. Succes met die puzzel.
[ Voor 62% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2024 16:51 ]
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Wat versta jij onder "altijd zo blijft" ?keuringsdienst schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:50:
snip
Dan ben ik toch heel blij dat ik van GC 100% saldering krijg en dat dit ook altijd zo blijft.![]()
Ongeacht al mijn technische installaties. Succes met die puzzel.
[ Voor 49% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2024 16:51 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Bedankt voor je reply,klump4u schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:46:
[...]
7500kWh verbruik en 16000kWh opwek dan kom ik bij de ANWB en energieZero op -€100,- per maand uit.
Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar kom VER van jouw bedrag. (ANWB) -21,19 /mnd = -254,28 /jaar.
geschat jaarverbruik: 7.500kWh
geschat teruglevering: (16.000-7.500) 8.500kWh
Heb je voor mij een prtscn?? zodat we wellicht kunnen zien waar het foud gaat?
edit: Tibber voorbeeld, al een stuk beter..
[ Voor 29% gewijzigd door Hansieo op 22-06-2024 14:10 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Je moet het verbruik niet van de opwek af trekken, daar ga je fout. het programma houd zelf al rekening met salderen.Hansieo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:01:
[...]
Bedankt voor je reply,
Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar kom VER van jouw bedrag. (ANWB) -21,19 /mnd = -254,28 /jaar.
geschat jaarverbruik: 7.500kWh
geschat teruglevering: (16.000-7.500) 8.500kWh
Heb je voor mij een prtscn?? zodat we wellicht kunnen zien waar het foud gaat?
edit: Tibber voorbeeld, al een stuk beter..[Afbeelding]
Je auto aansluiten overdag. Een oplader die geschikt is om zonneenergie te onderscheiden van gewone stroom gebruiken. En dan de optie gebruiken om alleen op zonneenergie op te laden. Dat start pas vanaf 1.6 kW overigens, daaronder kan een auto niet laden. Dus pas bij pv opwekking vanaf 1600W lukt dit.Rincon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:32:
[...]
Ik zou bij overproductie mijn auto willen opladen, b.v. ik heb een overproductie van 2 Kw en dit wil ik dus in de auto accu laden, natuurlijk zal in dit voorbeeld de overproductie fluctueren als er een wolk verschijnt, hoe kan ik dit regelen dan ? Iemand een idee?
Een goede oplader is de zappi
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2024 16:52 ]
Er is onbegrip over het gebruik van scenarios. Voor mij is het gebruik van scenarios een manier om mijn situatie in te schatten ten opzichte van omgevingsfactoren waar ik geen invloed op heb. Niet om me voor te bereiden op "een hypothetische situatie". Ik wil dus weten hoe well prepared ik ben en waar mogelijkheden zijn om te tweaken. Zodat ik bij de onverwachte en niet vooruit bekende toekomstige werkelijkheid een aantal tools heb die ik kan gebruiken en niet pas op dat moment op zoek hoef te gaan.Sjamo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:46:
[...]
Dat was niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat ik denk dat er altijd een vorm van kosten in rekening gebracht zal worden voor zonnepaneelhouders, ook wanneer salderen stopt. Daarmee zeg ik niet dat je niets meer krijgt voor teruggeleverde kWh's. Ik weet dat niet. We weten nog niet eens of salderen afgeschaft gaat worden.
Maar ik denk dat een gedeelte van de huidige "boetes" in rekening gebracht zal worden, ook in de toekomst. En oa de hoogte van de huidige boetes" tov kale inkoopprijs, dus feitelijk hun deel van de gesaldeerde kWh, zeggen me dat.
Ik weet niet hoe ze het gaan doen, maar volgens mij komt wat was niet meer terug.
Juist vanwege de complete onvoorspelbaarheid van zowel innovatie, marktwerking, de toestand in de wereld en alle overige ontwikkelingen op het gebied van oa de energie-transitie, blijf ik denken dat in het algemeen verlagen van verbruik waar mogelijk, verschuiven van verbruik richting direct verbruik (meer pv?) en zo mogelijk het inrichten van de PV-installatie dusdanig dat je flexibel bent in terugleveren de beste koers is de komende jaren.
Wat mij betreft is jezelf waar mogelijk voorbereiden altijd beter dan jezelf gek maken met allerlei scenarios die waarschijnlijk helemaal niet uit gaan komen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nee daar gaat het niet om. is algemene etiquette op een forum.keuringsdienst schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:50:
Meerdere zoekopdrachten uitvoeren omdat iemand misschien wel eens op zijn teentjes getrap kan zijn.
Ik denk het ffe niet.
Het is bovendien veel efficiënter als je even zoekt of het al besproken is. Dan heb je gelijk je antwoord. Sterker nog, dan heb je meer dan 10 mogelijke antwoorden en kun je dus zelf een mening vormen en kijken wat je nodig hebt.
Alleen maar hier in het forum gooien: Hoi ik ben piet en ik moet opeens een zonnepaneelboete betalen, wat moet ik nu doen??
daar schiet niemand iets mee op.
Bedankt voor de info, alleen ik heb al een Alfen Pro line hangen, ik dacht misschien is er iets op de markt om dit dus vanaf 1600 Watt te regelen.oltk schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:24:
[...]
Je auto aansluiten overdag. Een oplader die geschikt is om zonneenergie te onderscheiden van gewone stroom gebruiken. En dan de optie gebruiken om alleen op zonneenergie op te laden. Dat start pas vanaf 1.6 kW overigens, daaronder kan een auto niet laden. Dus pas bij pv opwekking vanaf 1600W lukt dit.
Een goede oplader is de zappi
Dit zou natuurlijk helpen om eigen opgewekte stroom direct te gebruiken i.v.m. terug lever boete.
[ Voor 7% gewijzigd door Rincon op 22-06-2024 14:51 ]
Je Alfen moet weten wat de zonnestroom is. Kan je vanaf een app regelen wanneer je oplaad? Dan zou je kunnen kijken naar Home Assistant. Die houdt bij wat je zonneopwekking is en kan afhankelijk van de netto opwekking (dus minus overig gebruik) bepalen wanneer je auto wordt opgeladen.Rincon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:49:
[...]
Bedankt voor de info, alleen ik heb al een Alfen Pro line hangen, ik dacht misschien is er iets op de markt om dit dus vanaf 1600 Watt te regelen.
Dit zou natuurlijk helpen om eigen opgewekte stroom direct te gebruiken i.v.m. terug lever boete.
Premisse:
Je app moet worden ondersteund door HA
Je moet actief gaan configureren (niets is out of the box)
Maarrr: er is een heel actief (niet giftig) forum van HA waarin men jou graag helpt
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 14:24
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2024 16:57 ]
Die heeft er alsnog miljoenen in gestoken, en maakt schijnbaar genoeg winst om de boetes die zijn opgelopen tot rond de miljoen te kunnen betalen. Maar hij kan dat alleen zo doen omdat ie via allerlei constructies en BVtjes illegaal mensen/contracten ronselt. Het geeft dus aan dat er prima winst te maken is, maar ook dat je niet in de markt kunt komen zonder allerlei vage constructies te bedenken.Gerardus1956 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:33:
[...]
Ik heb je niet aangeraden om een miljardenbedrijf op te zetten. Kan ook met enkele tonnen. Ken je het verhaal van die varkensboer uit Hardenberg. Zo zijn er nog meer kleine energiebedrijven.
Dat er niet meer van die kleine bedrijfjes opgezet worden heeft misschien wel te maken dat er helemaal geen overwinsten behaald worden.
Ik ben het wel met markt en marktwerking eens, alleen niet in een markt voor iets wat een levensbehoefte is. Daarbij ging de discussie niet eens om markt en marktwerking, maar dat er nu allerlei boetes verzonnen worden onder het mom dat zonnepanelen zoveel geld kosten. En zoals hier al eerder is aangetoond, lopen de kosten op tot maximaal zo'n 2 cent per kWh. En dat staat totaal niet in verhouding met de boetes die nu worden gerekend.Als je het niet met markt en marktwerking eens bent, kan je op één bepaalde Nederlandse politieke partij gaan stemmen. Is alleen niet zo'n grote partij.
Daarbij heb ik al vaker aangegeven dat ik de bedrijven best snap. Ik snap alleen de overheid niet die toestaat dat bedrijven haaks op regeringsbeleid en over de ruggen van de burgers nu extra geld aan het verdienen zijn. En daarmee ook nog eens de energietransitie een stap terug aan het zetten is.
[removed]
450m3 gas 5500kWh verbruik salderen 5000kwH.
Zonder panelen dus niet salderen: GreenChoice 1 jaar vast €1816,73 per jaar ,
Met panelen dus salderen, netto 500kWH verbruik: Oxio 1 jaar vast €933,- per jaar
Voordeel dus €883,73 per jaar. Zou in mijn geval betekenen dat ik de panelen in 7,8 jaar breakeven heb. Dus een ieder die nog twijfelt of panelen nog zinvol zijn om te leggen? Ja!!!
Ik vind het al met al nogal meevallen de impact. Ja de tijd van even binnen 4 jaar je panelen terugverdienen is voorbij maar ik vind 7,8 jaar toch echt acceptabel en het voordeel nog steeds voldoende.
Heb je in die berekening je direct verbruik meegenomen?MotorBeast schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:35:
Hebben panelen nog nut met de boete? Ik heb eens even voor mijn eigen cijfers een berekening gemaakt.
Met panelen dus salderen, netto 500kWH verbruik: Oxio 1 jaar vast €933,- per jaar
Voordeel dus €883,73 per jaar. Zou in mijn geval betekenen dat ik de panelen in 7,8 jaar breakeven heb. Dus een ieder die nog twijfelt of panelen nog zinvol zijn om te leggen? Ja!!!
Ik vind het al met al nogal meevallen de impact. Ja de tijd van even binnen 4 jaar je panelen terugverdienen is voorbij maar ik vind 7,8 jaar toch echt acceptabel en het voordeel nog steeds voldoende.
Heb ingevuld normaal verbruik 5500 normaal teruglevering 5000. Enkel meter. Dal heb ik niet.Sjamo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:40:
[...]
Heb je in die berekening je direct verbruik meegenomen?
Als ik het alleen op 500kWh zou zetten kom ik zelfs op €557,- uit.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 22-06-2024 18:47 ]
Ik kan er helemaal niks afsluiten, gaat niet met ook maar 1kWh overschot, zij tellen nog geen TLK maar het vastrecht is hoger, die krijgen dus dadelijk de aanloop van zonnepanelen bezitters en dan gaat daar ook de kermis draaien, is ook een dochter van Eneco.MotorBeast schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:35:
Hebben panelen nog nut met de boete? Ik heb eens even voor mijn eigen cijfers een berekening gemaakt.
Ik kom ook op 8 jaar uit.MotorBeast schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:35:
Zonder panelen neem ik 2500 kWh (dus levering) -> Vattenfal 2405 euro
Met panelen 1680 levering, 1628 kWh teruglevering -> Budget 1914 euro
Verschil is ongeveer 500 op jaarbasis. Dan zit ik op 8 jaar terugverdienen.
Panelen houden nut en het stukje eigen verbruik voor de meter, daar komt niemand nog aan, dus dat is sowieso al winst. De gouden tijden (zeker in 2022 met 90ct terugleververgoeding bij sommige partijen, toen hoorde ik niemand klagen over de marktwerking) zijn voorbij. En dat is prima.
[ Voor 11% gewijzigd door Kalentum op 22-06-2024 19:08 ]
Ok, dank je.MotorBeast schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:44:
[...]
Heb ingevuld normaal verbruik 5500 normaal teruglevering 5000. Enkel meter. Dal heb ik niet.
Als ik het alleen op 500kWh zou zetten kom ik zelfs op €557,- uit.
Ik bedoelde met direct verbruik dat gedeelte wat je verbruikt voor de meter, dus wat je daar niet in zou vullen.
Maar wel goed om te zien die cijfers.
Ik ben trouwens wel min of meer met je eens wat je eerder zei. We gaan hier geen kWh's verspillen of weggooien, maar met al dit gedoe over boetes etc hebben wij dit voorjaar ook gekozen voor een wat rianter beleid met de airco. Vrijwel dagelijks de airco aangehad overdag. Was prettig warm
Koelen en ontvochtigen was nog niet nodig dit jaar, maar met de voorspelde temperaturen gaan we hem deze week denk ik ook weer standby zetten voor eventueel koelen.
Er was een tijd dat ik luisterde naar mensen die vonden dat je zelfs met zelf opgewekte stroom enorm zuinig moet zijn. Daar ben ik wel wat overheen gestapt
Heb je bewijs van de door jouw geuite beschulding van illegaal handelen. Indien dit het geval is doe dan aangifte in plaats van geklaag hier.redwing schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:48:
[...]
Die heeft er alsnog miljoenen in gestoken, en maakt schijnbaar genoeg winst om de boetes die zijn opgelopen tot rond de miljoen te kunnen betalen. Maar hij kan dat alleen zo doen omdat ie via allerlei constructies en BVtjes illegaal mensen/contracten ronselt. Het geeft dus aan dat er prima winst te maken is, maar ook dat je niet in de markt kunt komen zonder allerlei vage constructies te bedenken.
Is dat echter niet het geval dan is het compleet onacceptabel dat je iemand beschuldigd van een misdrijf alleen omdat je het niet eens bent met hoe de markt werkt.
1. Zijsprong thuisaccu: https://www.eigenhuis.nl/...nne-energie/thuisbatterij zie ook rapport CE Delft. Nog niet aantrekkelijk.President schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:18:
[...]
Yes, en dan hopen dat de accu's ook in prijs dalen zodat je die kan kopen met een tvt van 10 jaar! Al weet ik niet of een accu voor of na de meter gaat, maar dat komt tegen die tijd wel (neem aan dat die stroom niet bij de meter meetelt, maar ergens heb ik ook wel twijfels tzt).
Dat we moeten betalen is ook wel logisch, het hele netwerk moet ook betaald worden door een ieder die is aangesloten en het gebruikt.
Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen, heeft ook niet zoveel nut om daar nu al over na te denken?
Ik heb even gekeken bij de Zonneplan accu en de Tibber accu. Mooi spul 5000-8000 € investering. Er worden hoge rendementen voorgespiegeld (net als (te) hoge TLV bij dynamisch contract) die ik sterk wantrouw. Stel je doet je accu vol met je eigen PV stroom kosten 0 € en verkoopt al je 20 kWh 's avonds voor 0.13 €/kWh dan is dat 2.60 €/dag. Stel dat je dat elke dag kan doen dan levert dat ca 950 €/jaar op. Dan heb je een PBP van 8.4 jaar, wat langer zou zijn dan de levensduur geschat 7 jaar. Maar je kan de volle capaciteit niet benutten want je hebt ook je eigen verbruik. Dus terugverdienen?
2. We betalen al voor het netwerk en verrekte veel ook.
3. Nadenken over de toekomst is iha wel slim. Niet alles is te voorspellen, dus hoe goed je ook nadenkt er zal wel een afwijking zijn. Korte termijn is de kans groter dat je goed zit. Maar die TLB's zijn echt wel als paddestoelen uit de grond geschoten. Was dat te voorspellen?
[ Voor 3% gewijzigd door Crapton op 22-06-2024 19:29 ]
Gewoon genieten van dat ding. Vergeet niet dat je het al veel beter doet dan de gemiddelde Nederlander. Ik ga niet beknibbelen op een paar kWh. Warm in huis in de winter, koel in de zomer met L/L is nog altijd beter dan mijn buren die geen panelen hebben, niet hebben na geïsoleerd en schat ik 1800m3 gas verstoken. Mijn footprint is vele malen lager. En mijn voorschot helemaal.Sjamo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:04:
[...]
Ok, dank je.
Ik bedoelde met direct verbruik dat gedeelte wat je verbruikt voor de meter, dus wat je daar niet in zou vullen.
Maar wel goed om te zien die cijfers.
Ik ben trouwens wel min of meer met je eens wat je eerder zei. We gaan hier geen kWh's verspillen of weggooien, maar met al dit gedoe over boetes etc hebben wij dit voorjaar ook gekozen voor een wat rianter beleid met de airco. Vrijwel dagelijks de airco aangehad overdag. Was prettig warm![]()
Koelen en ontvochtigen was nog niet nodig dit jaar, maar met de voorspelde temperaturen gaan we hem deze week denk ik ook weer standby zetten voor eventueel koelen.
Er was een tijd dat ik luisterde naar mensen die vonden dat je zelfs met zelf opgewekte stroom enorm zuinig moet zijn. Daar ben ik wel wat overheen gestapt
Als ik puur op eigengebruik reken kom ik op 8 jaar terugverdientijd bij een stroomprijs van 0,25 euro/kWh (zo'n 8000 kWh/jaar aan eigen gebruik van eigen PV). Wanneer ik reken dat ik nog mag salderen gaat dat naar 5,5 jaar, met huidige TLV's en TLK's. Mijn set kost 0,70 euro/Wp, vergelijkbaar met prijzen nu incl installatie.Kalentum schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:02:
[...]
Ik kom ook op 8 jaar uit.
Zonder panelen neem ik 2500 kWh (dus levering) -> Vattenfal 2405 euro
Met panelen 1680 levering, 1628 kWh teruglevering -> Budget 1914 euro
Verschil is ongeveer 500 op jaarbasis. Dan zit ik op 8 jaar terugverdienen.
Panelen houden nut en het stukje eigen verbruik voor de meter, daar komt niemand nog aan, dus dat is sowieso al winst. De gouden tijden (zeker in 2022 met 90ct terugleververgoeding bij sommige partijen, toen hoorde ik niemand klagen over de marktwerking) zijn voorbij. En dat is prima.
Als je alles elektricsh doet wil je echt wel panelen, ook nu nog.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Ik heb even op een rekenvoorbeeld van Eneco gekeken. Maar daar wordt vlgns mij alleen een vergoeding gegeven voor de netto teruglevering (dus min het gebruik)Devke schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:35:
[...]
Vlgs mij vergeet je het verschil mee te nemen wat je anders zou betalen als je die 5880 wel rechtstreeks moet betalen. Die 5880 x 11 ct is de boete. Maar het verschil tussen die 11 ct en de kWh prijs per afname is ook een besparing nog steeds.
Ik hoop op rekentools tegen de tijd dat de mist optrekt
Ben het eens met je.de Peer schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:41:
[...]
Nee daar gaat het niet om. is algemene etiquette op een forum.
Het is bovendien veel efficiënter als je even zoekt of het al besproken is. Dan heb je gelijk je antwoord. Sterker nog, dan heb je meer dan 10 mogelijke antwoorden en kun je dus zelf een mening vormen en kijken wat je nodig hebt.
Alleen maar hier in het forum gooien: Hoi ik ben piet en ik moet opeens een zonnepaneelboete betalen, wat moet ik nu doen??
daar schiet niemand iets mee op.
Anderzijds is er niet voor gekozen om een FAQ met veelgestelde vragen op te nemen, zodat herhalingsvragen eenvoudig daarnaar terugverwezen kunnen worden. Nu komt alles eh veel
Dat was ook de kritiek van de ACM.klump4u schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:59:
Als ik op gaslicht.com 7500kWh verbruik invul en 7500kWh opwek hoef ik bij een jaarcontract bij Eneco geen terugleverkosten te betalen, wel een hoger vastrecht, het wordt er allemaal niet eenvoudiger op voor de doorsnee burger.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
If you cant convince then, confuse them. Het lijkt op een moedwillige poging zoveel chaos te creeëren dat de meeste burgers niet meer in staat zijn een weloverwogen -en voor hen gunstige- keuze te maken. En dus maar wat doen, wat vaak in het voordeel zal zijn van de energieboer.
Volgens mij is dat nog altijd het enige, confuse them...oltk schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:08:
[...]
If you cant convince then, confuse them. Het lijkt op een moedwillige poging zoveel chaos te creeëren dat de meeste burgers niet meer in staat zijn een weloverwogen -en voor hen gunstige- keuze te maken. En dus maar wat doen, wat vaak in het voordeel zal zijn van de energieboer.
Ik geloof niet dat TLK's per kWh, eventueel gestaffeld, stand houden bij de rechter. Ik geloof ook niet dat e-boeren denken dat dit wel zo is. Ik denk wel dat het allemaal ingevoerd is om PV-klanten weg te jagen, en dat die TLK's over ca een jaar allemaal weer ingetrokken worden.
Maar ik wil het toch begrijpen als is het maar om geïnformeerd te zijn voor mijzelf en/of andere.
Als ik dit haal uit begin:
"Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €96,80 inclusief btw aan vaste terugleveringskosten. Dat is €0,265205 inclusief btw per dag.
Voor iedere 500 kWh die je extra teruglevert, betaal je €36,30 inclusief btw extra. Dat is €0,099452 inclusief btw per dag.
De vaste terugleveringskosten gelden voor de totale hoeveelheid energie die je teruglevert. Het gaat dus niet alleen om de netto teruglevering."
Dan is alles wat je terugleveren wordt beboet?
/f/image/C4ipHxMXO2qljhSLivkGmBpZ.png?f=fotoalbum_large)
Als voorbeeld vorig jaar mijn gegevens zou ik voor 3728 kwh boete moeten betalen? - terugleververgoeding?
Ik snap het niet meer
Als ik Essent bekijk:
/f/image/DjfL3zbt7pII0AeRNLv1RQF7.png?f=fotoalbum_large)
Kom ik dan in de € 39,28 per maand.
Is ik iets of doe ik verkeerde aannames?
AnimeAdicted
Klopt helemaal. 39,28 per maand betalen inderdaad om 3728 kWh per jaar terug te mogen leveren.Offens1490 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:53:
Ik heb gelukkig geen last van dit jaar maar volgend jaar zal ik er ook niet onder uitkomen(boete)
Maar ik wil het toch begrijpen als is het maar om geïnformeerd te zijn voor mijzelf en/of andere.
Als ik dit haal uit begin:
"Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €96,80 inclusief btw aan vaste terugleveringskosten. Dat is €0,265205 inclusief btw per dag.
Voor iedere 500 kWh die je extra teruglevert, betaal je €36,30 inclusief btw extra. Dat is €0,099452 inclusief btw per dag.
De vaste terugleveringskosten gelden voor de totale hoeveelheid energie die je teruglevert. Het gaat dus niet alleen om de netto teruglevering."
Dan is alles wat je terugleveren wordt beboet?
[Afbeelding]
Als voorbeeld vorig jaar mijn gegevens zou ik voor 3728 kwh boete moeten betalen? - terugleververgoeding?
Ik snap het niet meer.
Als ik Essent bekijk:[Afbeelding]
Kom ik dan in de € 39,28 per maand.
Is ik iets of doe ik verkeerde aannames?
Kom te dus eigenlijk op neer dat je van zo'n 11 euro elektra verbruikskosten naar 50 euro per maand gaat.
en als je geen zonnepanelen zou hebben waren de verbruikskosten elektra zo'n 112 euro geweest. (gebaseerd op 5000kWh)
Je gebruikt erg weinig van je eigen opwek zelf. Je zou je directe verbruik kunnen verhogen door overdag te wassen, vaatwasser, etc. Of thuisaccu, warmtepomp warmwater verwarmen, boilervat voor ww, elektrisch koken, etc.
[ Voor 11% gewijzigd door RaymondD op 22-06-2024 22:02 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Toch ga ik 12,- meer betalen per maand dan mijn vorige verlengaanbod. Terwijl ik zou denken dat de terugleverkosten en -vergoeding elkaar opheffen? Waar gaat het fout in mijn gedachten, waardoor wordt mijn rekening nu duurder?
P.s. de gasprijs is hetzelfde gebleven. Het is sinds ze die terugleverkosten rekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door bsmpower op 22-06-2024 22:55 ]
TLV = over alleen het deel na salderen
Denk dat je een rekenfoutje maakt.bsmpower schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:54:
Pff ik begrijp het niet meer zo goed. Greenchoice rekent nu terugleverkosten per kWh. Maar we krijgen ook een terugleververgoeding. Omdat ze nu terugleverkosten rekenen zijn de stroomprijzen en vaste leveringskosten naar beneden gegaan.
Toch ga ik 12,- meer betalen per maand dan mijn vorige verlengaanbod. Terwijl ik zou denken dat de terugleverkosten en -vergoeding elkaar opheffen? Waar gaat het fout in mijn gedachten, waardoor wordt mijn rekening nu duurder?
P.s. de gasprijs is hetzelfde gebleven. Het is sinds ze die terugleverkosten rekenen.
[Afbeelding]
Je betaalt over elke kWh die je zelf niet meteen gebruikt, en dus door de teller terug het net op gaat terugleverkosten.
De terugleververgoeding geld alleen voor de stroom die overblijft na het salderen.
Stel dat je 3000kWh opwekt en niet zelf gebruikt en dus teruglevert.
En je verbruikt zelf 2800kWh.
Dan saldeer je 2800kWh en hoef je dus geen stroom te betalen.
Maar nu de terugleverkosten:
Over 3000kWh moet je terugleverkosten betalen á €0,11616 per kWh (3000*0,011616=€348,48).
Voor de 200kWh die je overhoudt na salderen krijg je €0,14500 per kWh (200*0.14500=€29)
[ Voor 7% gewijzigd door eltweako op 22-06-2024 23:26 ]
even duidelijk, de terugleverkosten (TLK of TLB) soms ook boete genoemd betaal je dus over al je hoeveel wat je terugleverd, dus ook voor de saldering.bsmpower schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:54:
Pff ik begrijp het niet meer zo goed. Greenchoice rekent nu terugleverkosten per kWh. Maar we krijgen ook een terugleververgoeding. Omdat ze nu terugleverkosten rekenen zijn de stroomprijzen en vaste leveringskosten naar beneden gegaan.
dus stel je leverd 3.000 kWh per jaar terug en verbruikt (dus uit het net) 2.500 kWh.
dan is je terugleverkosten op die 3.000 kWh gebasseerd.
je terugleververgoeding (TLV) is echter heel wat anders, namelijk wat er na de saldering nog overblijft.
in het voorbeeld kun je 2.500 kWh (je verbruik) van je teruglevering van 3.000 kWh (je teruglevering) salderen ( 3.000 -/- 2.500 = 500 kWh), dus blijft er 500 kWh van je teruglevering over, over deze hoeveelheid krijg je dus je terugleververgoeding.
Verbruik je echter meer dan wat je terugleverd, krijg je helemaal geen terugleververgoeding, want er bleef ook niets meer over.
Vul hier dus eens je eigen getalen in, dan zie je direct ook dat de terugleververgoeding dus zeker niet de terugleverkosten (boete) kan op heffen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Helder dank je. Plaatje was niet helemaal niet helemaal representatief. Home wizard heeft pas vorig jaar ergens update uitgebracht voor eigen verbruik in te zien.RaymondD schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:55:
[...]
Klopt helemaal. 39,28 per maand betalen inderdaad om 3728 kWh per jaar terug te mogen leveren.
Kom te dus eigenlijk op neer dat je van zo'n 11 euro elektra verbruikskosten naar 50 euro per maand gaat.
en als je geen zonnepanelen zou hebben waren de verbruikskosten elektra zo'n 112 euro geweest. (gebaseerd op 5000kWh)
Je gebruikt erg weinig van je eigen opwek zelf. Je zou je directe verbruik kunnen verhogen door overdag te wassen, vaatwasser, etc. Of thuisaccu, warmtepomp warmwater verwarmen, boilervat voor ww, elektrisch koken, etc.
Ik heb 5475wp die haal ik ook wel.
We koken al op inductie,we hebben een airco. De rest zal is nog een dingetje. Bij ons gaat alles aan als het vol is en als we thuis zijn.
AnimeAdicted
lol, dan is het dus niet door "onwetendheid" maar puur opzet... (niet dat ík daaraan twijfelde)oltk schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:08:
[...]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Afgelopen nacht de vaatwasser maar laten draaien in plaats van overdag op PV, mag GC fijn duurdere stroom voor mij inkopen.
Je hebt toch alle tijd gehad om een GC-3-jaar-vast contract af te sluiten?Tinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:12:
Wat mij vooral stoort aan de invoering van TLK bij Greenchoice is dat ik niet kan overstappen omdat ik dan bij moet betalen omdat ik deze facturatie periode nog onvoldoende heb teruggeleverd voor saldering. Ik moet de TLK dus wel slikken.
daar hebben ze vast niet van terugAfgelopen nacht de vaatwasser maar laten draaien in plaats van overdag op PV, mag GC fijn duurdere stroom voor mij inkopen.
Tja, als je jaarlijks wilt kunnen salderen dan kun je beter niet voor een flexibel contract kiezen maar voor een jaarcontract of langer. Flexibiliteit komt met voordelen en ook met nadelen.Tinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:12:
Wat mij vooral stoort aan de invoering van TLK bij Greenchoice is dat ik niet kan overstappen omdat ik dan bij moet betalen omdat ik deze facturatie periode nog onvoldoende heb teruggeleverd voor saldering. Ik moet de TLK dus wel slikken.
Afgelopen nacht de vaatwasser maar laten draaien in plaats van overdag op PV, mag GC fijn duurdere stroom voor mij inkopen.
Ook zonder TLB is het goed om alvast nieuwe patronen aan te leren: gebruik stroom als de zon schijnt, probeer zoveel mogelijk direct te gebruiken.Tinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:12:
De airco staat hier de hele dag aan, zo is het bij zonsondergang lekker koel in de slaapkamers en kan het dan uit.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
knip over smaak gaan we niet twisten, bovendien offtopichoevenpe schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Ook zonder TLB is het goed om alvast nieuwe patronen aan te leren: gebruik stroom als de zon schijnt, probeer zoveel mogelijk direct te gebruiken.
De airco staat hier de hele dag aan, zo is het bij zonsondergang lekker koel in de slaapkamers en kan het dan uit.
[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 24-06-2024 09:02 ]
De energiemaatschappijen krijgen dan zo geen meterstanden meer door van jouw netwerkbeheerder.
Nadeel, jij moet dan ééns in het jaar de meterstand(en) dan aan jouw energieleverancier doorgeven.
Jaarlijks wordt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken stroom en de teruggeleverde stroom aan het net gedeeld met jouw energieleverancier. Die hebben dan geen meterstanden meer op dagbasis.
Zie dit als een incentive om energiemaatschappijen te bewegen om hun klanten weer zien staan, in plaats van alleen achter Euro tekens aan te jagen!?
Als klant sta je immers niet geheel machteloos want je bent nog steeds baas in jouw huis en over de data die jij deelt en met wie....nog wel.
* bij het administratief uitzetten ontvangt de netwerkbeheerder nog steeds meterstanden, maar stelt niet meer beschikbaar aan jouw energieleverancier.
De slimme meter houdt bij hoeveel energie het net ingaat en wordt verbruikt, en waar. Zo kan de netbeheerder tekort aan elektriciteit, overbelasting en storingen voorkomen. Die functionaliteit wordt niet ondergraven door het administratief uitzetten.
[ Voor 255% gewijzigd door esphome op 23-06-2024 13:15 . Reden: Aangepast aan de werkelijkeheid ]
Je gaat geen TLK betalen over dat wat je opgeeft, je gaat hoe dan ook TLK betalen conform je eindafrekening volgend jaar, of je contract heeft geen TLK (oud contract van voor de TLK periekelen) of je hebt nu nog steeds in je contract geen TLK.DaanTriple7 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:15:
@esphome
Dan moet ik nog steeds opgeven hoeveel ik heb teruggeleverd, en daarover TLK betalen.
edit: sorry verkeerd gelezen; dat gebeurt dus wel als je je meterstanden dan moet doorgeven.
een nieuw opverzicht, die heeft iemand hier wel eens gepost, weet even zo snel niet meer wie dat was, zou ook wel handig zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 23-06-2024 14:31 ]
Het patroon is hier: zo min mogelijk stroom gebruiken. Met goede isolatie hou je de warmte makkelijker buiten, dus hoeft de airco niet aan. Wel de zon wat tegenhouden indien nodig. Als je stroom over hebt dan levert ook een lage TLV meer op dan niets.hoevenpe schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Ook zonder TLB is het goed om alvast nieuwe patronen aan te leren: gebruik stroom als de zon schijnt, probeer zoveel mogelijk direct te gebruiken.
En dat lost wat op? Door er voor te zorgen dat de leverancier minder data krijgt wordt het voor hun moeilijker om levering en teruglevering in te schatten. Gevolg de kans op meer onbalans problemen en dus hogere kosten. Het gevolg zal zijn dat de terugleverheffing hoger wordt. Lijkt mij geen slimme manier van handelen.esphome schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:47:
Zou soms een een protest tegen de terugleverkosten per kWh die de energiemaatschappijen nu massaal invoeren kunnen zijn, om bij jouw netwerkbeheerder een eventueel aanwezige slimme meter administratief uit te laten zetten*.
De energiemaatschappijen krijgen dan zo geen meterstanden meer door van jouw netwerkbeheerder.
Nadeel, jij moet dan ééns in het jaar de meterstand(en) dan aan jouw energieleverancier doorgeven.
Jaarlijks wordt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken stroom en de teruggeleverde stroom aan het net gedeeld met jouw energieleverancier. Die hebben dan geen meterstanden meer op dagbasis.
Zie dit als een incentive om energiemaatschappijen te bewegen om hun klanten weer zien staan, in plaats van alleen achter Euro tekens aan te jagen!?
Als klant sta je immers niet geheel machteloos want je bent nog steeds baas in jouw huis en over de data die jij deelt en met wie....nog wel.
* bij het administratief uitzetten ontvangt de netwerkbeheerder nog steeds meterstanden, maar stelt niet meer beschikbaar aan jouw energieleverancier.
De slimme meter houdt bij hoeveel energie het net ingaat en wordt verbruikt, en waar. Zo kan de netbeheerder tekort aan elektriciteit, overbelasting en storingen voorkomen. Die functionaliteit wordt niet ondergraven door het administratief uitzetten.
Dat de leverancier geen data meer krijgt is niet helemaal juist. Ze ontvangen de data die nodig is om de rekening op te maken. Afhankelijk van je contract is dit minimaal 1 maal per jaar.
lol, @de Peer heeft gelijk, maar er zít een kern van waarheid in.Tinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:12:
Doet IEDEREEN met panelen EN goede saldering dat,
dan gaat het een duur weg-streep handeltje worden.
(Mmm... goed alternatief voor PV uítzetten als protest? wat een keer voorbijkwam??)
[ Voor 6% gewijzigd door Hansieo op 23-06-2024 15:54 ]
Ik heb dit ook al eeb x geopperd in het forum. Zonnepanelen massaal een x aan uit aan uit aan uit zetten. Onze boeren gaan naar Brussel en Malieveld met de tractor. Om nu met de panelen onder de arm daarheen te gaan gaat me wat ver 😉 maar een vorm van protest rondom die boetes doe ik zeker wel aan mee. 🤡Hansieo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:22:
[...]
lol, @de Peer heeft gelijk, maar er zít een kern van waarheid in.
Doet IEDEREEN met panelen EN goede saldering dat,
dan gaat het een duur weg-streep handeltje worden.
(Mmm... goed alternatief voor PV uítzetten als protest? wat een keer voorbijkwam??)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik ben sinds kort gasloos, dus zo veel tijd om een vast contract af te sluiten had ik niet. In theorie was het natuurlijk mogelijk geweest, maar ik had niet de tijd en energie om het op tijd te doen.de Peer schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:48:
[...]
Je hebt toch alle tijd gehad om een GC-3-jaar-vast contract af te sluiten?
[...]
daar hebben ze vast niet van terug
Mijn punt is meer dat de huidige energiemarkt compleet disfunctioneel is. Door de salderingsregeling kan je feitelijk maar 1 keer per jaar overstappen terwijl de energieleveranciers op elk willekeurig moment allerlei creatieve extra kosten kunnen introduceren zoals de TLK. En de ACM staat er bij een kijkt er naar.
Als tweaker kan je dat dan nog enigszins proberen te min-maxen door er bovenop te zitten. Maar als gewone doorsnee consument?
Het lijkt mij wenselijk dat de salderingsregeling wordt afgeschaft en dat er tegelijkertijd steviger wordt gehandhaafd door de ACM tegen semi-arbitraire extra kosten op de energierekening.
En ja, de vaatwasser snachts laten draaien is natuurlijk een beetje flauw en grotendeels symbolisch. Maar als ze de spelregels halverwege het spel veranderen dan voel ik mij niet zo genoodzaakt om nog fair te spelen.
De stelling dat een leverancier op elk willekeurig moment de regels kan wijzingen is niet waar. Ze kunnen nieuwe regels invoeren bij het ingaan van een nieuw contract, tenzij je zelf mee akkoord bent gegaan met contractvoorwaarden die tussentijdse aanpassing mogelijk maken.Tinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:19:
[...]
Ik ben sinds kort gasloos, dus zo veel tijd om een vast contract af te sluiten had ik niet. In theorie was het natuurlijk mogelijk geweest, maar ik had niet de tijd en energie om het op tijd te doen.
Mijn punt is meer dat de huidige energiemarkt compleet disfunctioneel is. Door de salderingsregeling kan je feitelijk maar 1 keer per jaar overstappen terwijl de energieleveranciers op elk willekeurig moment allerlei creatieve extra kosten kunnen introduceren zoals de TLK. En de ACM staat er bij een kijkt er naar.
Als tweaker kan je dat dan nog enigszins proberen te min-maxen door er bovenop te zitten. Maar als gewone doorsnee consument?
Het lijkt mij wenselijk dat de salderingsregeling wordt afgeschaft en dat er tegelijkertijd steviger wordt gehandhaafd door de ACM tegen semi-arbitraire extra kosten op de energierekening.
En ja, de vaatwasser snachts laten draaien is natuurlijk een beetje flauw en grotendeels symbolisch. Maar als ze de spelregels halverwege het spel veranderen dan voel ik mij niet zo genoodzaakt om nog fair te spelen.
Uit de voorwaarden van Greenchoice:hanev001 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:52:
[...]
De stelling dat een leverancier op elk willekeurig moment de regels kan wijzingen is niet waar. Ze kunnen nieuwe regels invoeren bij het ingaan van een nieuw contract, tenzij je zelf mee akkoord bent gegaan met contractvoorwaarden die tussentijdse aanpassing mogelijk maken.
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering
schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel
deze voorwaarden.
Dan mag je dus opzeggen, sta je dan met een dikke rekening omdat je nog niet al je gebruik gesaldeerd hebt.
Dat komt uit het standaard voorwaarden overzicht. Dit is echter ondergeschikt aan wat in de Contractvoorwaarden staatTinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:10:
[...]
Uit de voorwaarden van Greenchoice:
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering
schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel
deze voorwaarden.
Dan mag je dus opzeggen, sta je dan met een dikke rekening omdat je nog niet al je gebruik gesaldeerd hebt.
In mijn recent bij Eneco afgesloten Jaarcontract staat bij de Contractvoorwaarden dat de tarieven gedurende het jaar niet gewijzigd worden. In de Algemene voorwaarden staat wat jij aangeeft.
Dit betekend dat ze inderdaad de Algemene voorwaarden tussentijds kunnen aanpassen maar dat deze wijzigingen pas actief worden na het einde van de lopende contract.
Les 1 bij bezit zonnepanelen is dat je altijd moet zorgen dat je vaste contract loopt van 1 juli tot 1 juli of van 1 jan tot 1 jan. Je zit dan halverwege contract altijd goed kwa saldering, heb je een variabel contract dat moet je niet zeuren maar accepteren dat de spelregels veranderen.Tinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:19:
[...]
Ik ben sinds kort gasloos, dus zo veel tijd om een vast contract af te sluiten had ik niet. In theorie was het natuurlijk mogelijk geweest, maar ik had niet de tijd en energie om het op tijd te doen.
uitzetten, lijkt mij niet goed, want je helpt hún...(onbalans verlagen)Devke schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:01:
[...]
Ik heb dit ook al eeb x geopperd in het forum. Zonnepanelen massaal een x aan uit aan uit aan uit zetten. Onze boeren gaan naar Brussel en Malieveld met de tractor. Om nu met de panelen onder de arm daarheen te gaan gaat me wat ver 😉 maar een vorm van protest rondom die boetes doe ik zeker wel aan mee. 🤡
en je verliest waarschijnlijk (ietswat) inkomen/vergoeding.
Jouw s'nachts stroomtrekken zie ik wel zitten, zeker voor mijn EV
kost (met overschot/salderen) niets, en kan een stérk signaal afgeven...
óók naar de politiek ... (en dat zónder trekkers..
Of onbalans veroorzaken juist. Verwachten stroom die er niet komt. Systemen regelen op. Dan weer gaan invoeden zodat ze met overschot zitten. Alleen wij 2 samen gaan dat niet redden 🤣. Dit soort acties moet je massaal doen. Het moet dan zeer doen op de juiste plek. Wat eerder al genoemd werd.... de rekening voor onbalans komt uiteindelijk bij de eindgebruiker terrecht. Consument is de laatste schakel in de commerciële keten dus altijd de ... 🙈Hansieo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:55:
[...]
uitzetten, lijkt mij niet goed, want je helpt hún...(onbalans verlagen)
en je verliest waarschijnlijk (ietswat) inkomen/vergoeding.
Jouw s'nachts stroomtrekken zie ik wel zitten, zeker voor mijn EV
kost (met overschot/salderen) niets, en kan een stérk signaal afgeven...
óók naar de politiek ... (en dat zónder trekkers..)
[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 23-06-2024 18:18 ]
Dus je wilt het in rekening brengen van kosten oplossen door meer kosten te veroorzaken?Devke schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:15:
[...]
Of onbalans veroorzaken juist. Verwachten stroom die er niet komt. Systemen regelen op. Dan weer gaan invoeden zodat ze met overschot zitten. Alleen wij 2 samen gaan dat niet redden 🤣
Hoe denk je dat dit uitpakt? Juist een hoger tarief.
Was nog niet klaar met mijn betoog. Zie aanvullinghanev001 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:17:
[...]
Dus je wilt het in rekening brengen van kosten oplossen door meer kosten te veroorzaken?
Hoe denk je dat dit uitpakt? Juist een hoger tarief.
Tja.. mijn contract bij Greenchoice liep van 2 feb tot 1 feb, maar op een gegeven moment besloot Greenchoice eenzijdig en zonder verdere aankondiging of toelichting de jaarrekening te verschuiven van februari naar september (gedurende de contractperiode).klump4u schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Les 1 bij bezit zonnepanelen is dat je altijd moet zorgen dat je vaste contract loopt van 1 juli tot 1 juli of van 1 jan tot 1 jan. Je zit dan halverwege contract altijd goed kwa saldering, heb je een variabel contract dat moet je niet zeuren maar accepteren dat de spelregels veranderen.
Blijkbaar kan dat allemaal.
Was daar niet iets bijzonders aan vooraf gegaan, zoals een meterwisseling of einde gascontract etc?Tinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:27:
[...]
Tja.. mijn contract bij Greenchoice liep van 2 feb tot 1 feb, maar op een gegeven moment besloot Greenchoice eenzijdig en zonder verdere aankondiging of toelichting de jaarrekening te verschuiven van februari naar september (gedurende de contractperiode).
Hangt er vanaf wat er in je contract staat maar zou bij een jaarcontract niet mogelijk moeten zijn. Ik zou eens goed in de kleine letters ven je contract duiken en kijken wat daar nu exact staatTinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:27:
[...]
Tja.. mijn contract bij Greenchoice liep van 2 feb tot 1 feb, maar op een gegeven moment besloot Greenchoice eenzijdig en zonder verdere aankondiging of toelichting de jaarrekening te verschuiven van februari naar september.
Bij Eneco kriijg ik tot op de dag nauwkeurig 1 maal per jaar een afrekening in overeenkomst met het contract. Bovendien krijg ik ruim een maand van te voren bericht dat mijn contract de einddatum nadert zodat ik tijdig een nieuw contract kan afsluiten. Eneco is misschien niet de goedkoopste maar probeert zijn klanten niet te beduvelen wat sommige leveranciers blijkbaar wel doen.
Vast of variabel?Tinkerer84 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:27:
[...]
Tja.. mijn contract bij Greenchoice liep van 2 feb tot 1 feb, maar op een gegeven moment besloot Greenchoice eenzijdig en zonder verdere aankondiging of toelichting de jaarrekening te verschuiven van februari naar september (gedurende de contractperiode).
Edit, variabel dus, niet goed gelezen.
Tja dat is nu op de blaren zitten, les voor de volgende keer. Als je minder teruglevert dan verbruikt kun je bij Eneco of oxxio nog een jaarcontract afsluiten zonder TLB, alleen een hoger vastrecht.
[ Voor 22% gewijzigd door klump4u op 23-06-2024 19:18 ]
Jakbuntu schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:56:
Kwam er net achter dat ik mijn 3 jarig greenchoice niet op 1 november maar op 2 november laat ingaan, huidige loopt dus tot 1 november.. is dat dan gewoon een dagje stroom tegen andere voorwaarden?
Die oude loopt niet tot 1 november. Maar tot en met 1 november. Dat is niet hetzelfde
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 23-06-2024 19:58 ]
Ik heb het topic al een paar keer doorgelezen maar het is me nog niet helemaal helder...
Gister heb ik bij Greenchoice een jaarcontract afgesloten. De teruglevertarieven van 0,11 cent zijn dus op dit contract van toepassing. Mijn boerenverstand zegt dat het beter is om mijn panelen uit te zetten op zonnige dagen aangezien ik terugleverkosten betaal. De website van Greenchoice geeft echter aan dat terugleveren nog steeds interessant is vanwege de salderingsregeling. Maar wát saldeer ik dan? Ik betaal toch nog steeds 0,11 cent per teruggeleverde kwh?
https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/
Ik lever gemiddeld 2.500 kwh terug en verbruik ongeveer 12.000 kwh per jaar i.v.m. opladen EV.
Klopt het dan dat het inderdaad voordeliger is om terug te leveren aan het net dan mijn panelen in z'n geheel uit te zetten als ik bijvoorbeeld 3 weken op vakantie ben en niks verbruik?
Als je zelf opgezegd hebt kan het zijn dat je 1 dag zonder leverancier zit, dan geld "Verbruik zonder contract" en krijg je voor het verbruik op die dag een tijdje later een rekening van de netbeheerder. Er zit geen boete of zo aan, maar het verbruik wordt dan volgens mij tegen dagprijzen berekend, kost de wereld niet.kbuntu schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:56:
Kwam er net achter dat ik mijn 3 jarig greenchoice niet op 1 november maar op 2 november laat ingaan, huidige loopt dus tot 1 november.. is dat dan gewoon een dagje stroom tegen andere voorwaarden?
De energiebelasting is 13 cent dus je "verdient" met de teruglevering in ieder geval 2 cent plus de waarde van het tarief van de leverancier omdat je als gevolg van salderen beide tegen je verbruik kan wegstrepenTijnzz schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:30:
Ha Tweakers,
Ik heb het topic al een paar keer doorgelezen maar het is me nog niet helemaal helder...
Gister heb ik bij Greenchoice een jaarcontract afgesloten. De teruglevertarieven van 0,11 cent zijn dus op dit contract van toepassing. Mijn boerenverstand zegt dat het beter is om mijn panelen uit te zetten op zonnige dagen aangezien ik terugleverkosten betaal. De website van Greenchoice geeft echter aan dat terugleveren nog steeds interessant is vanwege de salderingsregeling. Maar wát saldeer ik dan? Ik betaal toch nog steeds 0,11 cent per teruggeleverde kwh?
https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/
Ik lever gemiddeld 2.500 kwh terug en verbruik ongeveer 12.000 kwh per jaar i.v.m. opladen EV.
Klopt het dan dat het inderdaad voordeliger is om terug te leveren aan het net dan mijn panelen in z'n geheel uit te zetten als ik bijvoorbeeld 3 weken op vakantie ben en niks verbruik?
Dus als bv het totale levertarief 25 cent is dan gaat daar die 11 cent vanaf en is de opwekking die je teruglevert nog altijd 14 cent waard. Dus uitzetten is geld weggooien.
Tja slimme meters en meters met een apart teruglever telwerk zijn nu niet in ons het voordeel. Ik kan het eenmaal niet mooier maken dan het is.DaanTriple7 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:15:
@esphome
Dan moet ik nog steeds opgeven hoeveel ik heb teruggeleverd, en daarover TLK betalen.
Een niet verkende optie is het verwijderen van de zonnepanelen bij Energieleveren en dan overstappen.
Helaas moet je wettelijk gezien ze wel registreren. Zijn je zonnepanelen niet geregistreerd, dan hoeft jouw leverancier niet te salderen en ook geen terugleververgoeding te geven.
Of het een economisch delict is dat kunnen anderen mij hier waarschijnlijk wel vertellen.
Ehm, je komt zelf met hem en dan heb je het nieuws over hem niet gevolgd? Ik raad je aan even op hem te zoeken inclusief de boetes en praktijken die hij er op na hield. Fout gelezen, dat was iemand anders.hanev001 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:19:
[...]
Heb je bewijs van de door jouw geuite beschulding van illegaal handelen. Indien dit het geval is doe dan aangifte in plaats van geklaag hier.
Begin eens met zelf wat onderzoek te plegen voordat je anderen gaat beschuldigen van onacceptabel gedrag. Even googlen had je zo bij een 400k boete gebracht (b.v. https://www.acm.nl/nl/pub...verkoop-energiecontracten )Is dat echter niet het geval dan is het compleet onacceptabel dat je iemand beschuldigd van een misdrijf alleen omdat je het niet eens bent met hoe de markt werkt.
[removed]
Moet je wel even teruglezen wie er over een varkensboer uit Hardenberg begon.redwing schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:39:
[...]
Ehm, je komt zelf met hem en dan heb je het nieuws over hem niet gevolgd? Ik raad je aan even op hem te zoeken inclusief de boetes en praktijken die hij er op na hield.
[...]
Begin eens met zelf wat onderzoek te plegen voordat je anderen gaat beschuldigen van onacceptabel gedrag. Even googlen had je zo bij een 400k boete gebracht (b.v. https://www.acm.nl/nl/pub...verkoop-energiecontracten )
Ik wist zelf ook niet waar het over ging
DGB Energie uit Hardenberg dus.
Heeft verder niets met dit topic te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 23-06-2024 21:53 ]
Energiemaatschappijen hoeven geen energieproducenten te zijn. Ik zie de ANWB zo nog geen energiecentrales bouwen. Zij kopen stroom in op de markt.hanev001 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:33:
[...]
En dat lost wat op? Door er voor te zorgen dat de leverancier minder data krijgt wordt het voor hun moeilijker om levering en teruglevering in te schatten. Gevolg de kans op meer onbalans problemen en dus hogere kosten. Het gevolg zal zijn dat de terugleverheffing hoger wordt. Lijkt mij geen slimme manier van handelen.
Dat de leverancier geen data meer krijgt is niet helemaal juist. Ze ontvangen de data die nodig is om de rekening op te maken. Afhankelijk van je contract is dit minimaal 1 maal per jaar.
Ik heb gelezen dat bij het administratief uitzetten van de meter de energiemaatschappij totaal geen exacte meterstand gegevens meer krijgen van de netbeheerder. Of zij dan wel kunnen opvragen of een stand logisch of niet logisch is is waarschijnlijk wel iets wat toegestaan is.
Uit de gedragscode Slim Netbeheer van Netbeheer Nederland:
Naast onderhoud en beheer van het net, staat in de wet dat we als netbeheerders meetgegevens moeten doorgeven aan energieleveranciers en andere overige dienstenaanbieders . Dat zijn gegevens over verbruik en die zijn nodig voor bijvoorbeeld facturatie van verbruikte energie, het switchen van energieleverancier, of om huishoudens in staat te stellen zelf slim en duurzaam met energie om te gaan. Dat noemen we ‘slimme marktfacilitering’. Het is een andere tak van sport en heeft niets te maken met Slim Netbeheer.
Bron: https://www.netbeheernederland.nl/gedragscodeEn ben ik nog wel in controle?
Jij bepaalt.
Meetgegevens die mogelijk iets over energieverbruik zeggen kunnen wij netbeheerders alleen uitlezen als de slimme meter op ‘aan’ staat. Dat beslis je zelf en geef je aan bij je netbeheerder. Als je de meter op ‘uit’ zet, krijgt niemand automatisch jouw energieverbruiksgegevens. Ook je energieleverancier niet. Je moet dan zelf jaarlijks de meterstanden doorgeven zodat je energieleverancier weet voor hoeveel verbruikte energie hij jou een factuur moet sturen. Als de meter op ‘uit’ staat gebeurt dat niet automatisch.
Kijk, de TLK / TLB waren voorheen bedrijfsrisico en nu ligt dat bij de klant met zonnepanelen, zonder dat de klanten zonder zonnepanelen er ook één millimeter mee opgeschoten. Er was alleen het geluid van ploppende champagne flessen wat te horen op de directie etage van de energiemaatschappijen.
Probeer je te verplaatsen in de energieleverancier:esphome schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:47:
Zou soms een een protest tegen de terugleverkosten per kWh die de energiemaatschappijen nu massaal invoeren kunnen zijn, om bij jouw netwerkbeheerder een eventueel aanwezige slimme meter administratief uit te laten zetten*.
"Oh we moeten binnenkort een jaarrekening van @esphome op maken, maar we hebben geen meterstanden van Enexis gekregen"
"OK we sturen een mailtje met een link, kan hij het zelf invullen"
Dit is gewoon een geautomatiseerd proces.
Je kan het doen, waarom niet. Maar ze weten niet waarom je het hebt uitgezet. Dus dat jij dat om privacy redenen doet of omdat je ergens tegen bent, ze hebben geen idee.
Als je wil protesteren moet je iets bedenken dat media-aandacht genereert.
Bij Essent schieten de klanten er wel wat mee op:esphome schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:12:
Kijk, de TLK / TLB waren voorheen bedrijfsrisico en nu ligt dat bij de klant met zonnepanelen, zonder dat de klanten zonder zonnepanelen er ook één millimeter mee opgeschoten. Er was alleen het geluid van ploppende champagne flessen wat te horen op de directie etage van de energiemaatschappijen.
Per 1 juli verlaagt Essent het stroomtarief met maar liefst 35 procent. Het nieuwe tarief* voor stroom (€0,26522) en gas (€1,28010) gaat in per 1 juli en geldt voor circa 1 miljoen huishoudens met een variabel energiecontract. Klanten zonder zonnepanelen gaan er het meest op vooruit, ruim 250 euro per jaar bij een gemiddeld verbruik van 2900 kWh en 1200 m3. Deze significante tariefsverlaging is mede mogelijk door de invoering van terugleverkosten op de overproductie van opgewekte zonnestroom.
Onder mijn contract staat nu wel enkeltarief, maar als ik kijk bij mijn verbruik staat er nog steeds normaal tarief en dal tarief. Heb jij dat ook?WendyW1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:48:
[...]
Ik heb gewoon gemaild.
Op de website van GC kun je gewoon alle contactmogelijkgeden vinden
Zoiets? https://gathering.tweaker...message/79357514#79357514Kalentum schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:23:
[...]knip
Als je wil protesteren moet je iets bedenken dat media-aandacht genereert.
Als klant hebben wij nog altijd de hand aan de schakelaar en als iedereen dat gelijktijdig doet dan gaat dat zeker media-aandacht opleveren.
Dat duurt even, ik had het een maand voor ingang van mijn contract aangevraagd, en pas na een week of zo nadat mijn contract ingegaan was gaf het systeem enkeltarief aan. Dat gaat overigens met terugwerkende kracht.jaaoie17 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:38:
[...]
Onder mijn contract staat nu wel enkeltarief, maar als ik kijk bij mijn verbruik staat er nog steeds normaal tarief en dal tarief. Heb jij dat ook?
Massaal je EV (als je die hebt) opladen met zonne-energie en dan de accu met de kachel aan en ramen open leeg trekken op het malieveld?esphome schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:45:
[...]
Zoiets? https://gathering.tweaker...message/79357514#79357514
Als klant hebben wij nog altijd de hand aan de schakelaar en als iedereen dat gelijktijdig doet dan gaat dat zeker media-aandacht opleveren.
Even kijken hoe we dan weer thuis komen.
[ Voor 35% gewijzigd door eltweako op 23-06-2024 22:48 ]
Bij mij staat er sinds een dag wel enkel tarief bij mijn contract, maar niet bij mijn verbruik. Maar dat van mijn verbruik ook even wachten dus?eltweako schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:46:
[...]
Dat duurt even, ik had het een maand voor ingang van mijn contract aangevraagd, en pas na een week of zo nadat mijn contract ingegaan was gaf het systeem enkeltarief aan. Dat gaat overigens met terugwerkende kracht.
Onze levering start 15-12 pas.jaaoie17 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:38:
[...]
Onder mijn contract staat nu wel enkeltarief, maar als ik kijk bij mijn verbruik staat er nog steeds normaal tarief en dal tarief. Heb jij dat ook?
Er is bij mij tot die tijd nog niets zichtbaar, enkel de contractbevestiging met de afgesloten tarieven en de voorwaarden en de bevestiging per mail van GC dat ze hem omzetten.
Je hebt een dubbele meter met meerdere tellers.
Bij Delta hebben we, en de leveranciers daarvoor ook, altijd enkeltarief gehad omdat we dat overzichtelijker vinden. Bij verbruik stond wel altijd gewoon normaal en dal, wat mij logisch lijkt gezien de meter met meerdere tellers. De jaarafrekening gebeurde echter gewoon netjes op het besproken enkel tarief.
Ik zou me niet zo'n zorgen maken, je ziet enkeltarief staan en anders gewoon even bellen/mailen of appen met GC
[ Voor 3% gewijzigd door WendyW1 op 23-06-2024 23:01 ]
Ik denk het niet. Voor media-aandacht heb je beeld nodig. Beeld krijg je door de media in te lichten. Er is geen "vereniging van particuliere zonnepaneelbezitters" ofzo die iets kan organiseren.esphome schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:45:
[...]
Enige wat je bereikt is een kleine rimpeling in de grote vijver van de onbalans. Ik denk namelijk niet dat je heel veel mensen zal bereiken om mee te doen. Want hoe wil je regelen dat bv 100.000 mensen hun omvormer uit zetten?
[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 24-06-2024 07:35 ]
Oproepen tot een bankrun is strafbaar. Datzelfde zou moeten gelden voor oproepen om ons elektriciteitsnet te verstoren.esphome schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:45:
[...]
Negatieve rente inrekening brengen zoals paar jaar geleden zou ook strafbaar moeten zijn. ECB aanpakken.RemcoDelft schreef op maandag 24 juni 2024 @ 07:53:
[...]
Oproepen tot een bankrun is strafbaar. Datzelfde zou moeten gelden voor oproepen om ons elektriciteitsnet te verstoren.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Zojuist onze airco uit de lente-slaap gehaald en in de standby gezet
Dat is toch 8-9W de hele dag, geheel onverwacht
Dat legt vast alles plat.
Nee. Ik ben niet blij met terugleverkosten. Oa daarom hebben we hier een contract afgesloten dat de gevolgen voor hier de komende jaren beperkt. Volgens mij houdt het nog steeds in dat je per saldo minder krijgt voor wat je teruglevert, niet dat je moet betalen om terug te leveren.
En niet alles wat ik vervelend vind is per definitie oneerlijk. Soms lijkt het of mensen die 2 niet meer uit elkaar kunnen houden.
Wij betaalden hier in 2020 nog zo'n 1200 euro per jaar voor energie. Kort daarvoor, voordat we begonnen met isolatie, betaalden we rond de 1500 euro.
De afgelopen jaren hebben we honderden euros per jaar teruggekregen. Nu gaan we naar een rekening rond 0. Met volle terugleverkosten zouden we 300 tot 400 euro moeten betalen. Een stuk minder riant dan de afgelopen jaren maar nog steeds hebben we fors voordeel van onze investeringen. En dat nog los van het verhoogde comfort dat we hier hebben, zoals een stabielere temperatuur in huis en koeling in de zomer, ook door het hele huis.
Om je heen kijken en je voorbereiden loont bijna altijd. In mijn ogen is dat normaal en helpt dat beter dan klagen en blijven roepen dat alles zo oneerlijk is.
Ik weet niet of je dat bedoeld, maar uiteindelijk ben je verplicht je meterstanden door te geven. Als je dus een teruglevermeterstand hebt, zul je die door moeten geven. Dat is het verschil met een Ferrarismeter (en enkele andere oude meters). Daar heb je geen teruglevertelwerk en kun je die meterstand ook niet doorgeven.esphome schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:12:
Ik heb gelezen dat bij het administratief uitzetten van de meter de energiemaatschappij totaal geen exacte meterstand gegevens meer krijgen van de netbeheerder. Of zij dan wel kunnen opvragen of een stand logisch of niet logisch is is waarschijnlijk wel iets wat toegestaan is.
Het bewust foutief doorgeven van standen is fraude en strafbaar, meen ik.
Hierboven wordt Essent al genoemd. En Eneco heeft de prijzen verlaagd en Greenchoice ook direct met het in laten gaan van de TLK.Kijk, de TLK / TLB waren voorheen bedrijfsrisico en nu ligt dat bij de klant met zonnepanelen, zonder dat de klanten zonder zonnepanelen er ook één millimeter mee opgeschoten. Er was alleen het geluid van ploppende champagne flessen wat te horen op de directie etage van de energiemaatschappijen.
Dus ja, ze lijken zich toch aan hun woord te houden.
De prijzen liggen nu een stuk dichter bij dynamisch. Ik denk dat dynamisch op een bepaald punt wel een hoofdpijndossier was. Er werd ernom veel gesproken over dynamisch. Dan is het niet handig als je een opslag in je leveringstarief moet hebben vanwege de salderingsregeling.Truus01 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:00:
Hierboven wordt Essent al genoemd. En Eneco heeft de prijzen verlaagd en Greenchoice ook direct met het in laten gaan van de TLK.
Dus ja, ze lijken zich toch aan hun woord te houden.
Daar kom nog bij dat in de visie van de overheid, het salderen vervangen zou worden door een minimale TLV van 80%. Dus dat schiet niet echt op.
Met de huidige truc hebben ze die regelingen aan de kant gezet, en hebben ze er minder last van dat mensen zonder PV naar dynamisch gaan. Mensen met PV gaan toch niet naar dynamisch want die denken dat je dan alleen maar moet betalen om te mogen terugleveren. Dus die worden nu een poot uitgedraaid.
Wordt een keer tijd voor zo'n vereniging. In de eerste plaats aan de kaak stellen bij de politiek dat de TLB's indruisen tegen de saldering, dat lijken ze totaal te vergeten daar. Misschien gewoon omdat er geen lobby kracht achter zit.Kalentum schreef op maandag 24 juni 2024 @ 07:29:
[...]
Ik denk het niet. Voor media-aandacht heb je beeld nodig. Beeld krijg je door de media in te lichten. Er is geen "vereniging van particuliere zonnepaneelbezitters" ofzo die iets kan organiseren.
Een begin is dit. Ze hebben ook een Facebookpagina.Srednier schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Wordt een keer tijd voor zo'n vereniging. In de eerste plaats aan de kaak stellen bij de politiek dat de TLB's indruisen tegen de saldering, dat lijken ze totaal te vergeten daar. Misschien gewoon omdat er geen lobby kracht achter zit.
Het is geen vereniging met leden en een bestuur en statuten. Gewoon iemand die zich druk maakt. En iets doet.
Heb al eens in dit topic een poll als eerste mogelijkheid aangekaart om bereidwilligheid te peilen. Wellicht ander topic beginnen "Belangen Vereniging PV Particulieren"Srednier schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Wordt een keer tijd voor zo'n vereniging. In de eerste plaats aan de kaak stellen bij de politiek dat de TLB's indruisen tegen de saldering, dat lijken ze totaal te vergeten daar. Misschien gewoon omdat er geen lobby kracht achter zit.
Tja wat kan je als initatief ondernemen om eens te beginnen een poll hier houden met de vraag is men bereid zich als particuliere PV bezitters zich te gaan organiseren en te gaan lobbyen in den haag waar het allemaal beslist word. Uitgangspunten/ voorzetjes: goede redenen aangeven om salderen te behouden die zijn er zat. Inkomenspolitiek reden als niet relevant te beschouwen omdat het eind dan zoek is ( daar zijn al verschillende politieke partijen als de PvdA/GroenLinks mee gekomen EK). Boetes mogen uitsluitend door de overheid geheven worden ( indien juridische onderbouwd). Vul andere uitgangspunten maar in...
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Bedankt, ben het even aan het doornemen. Zie dat het met name over behoud van saldering gaat, met niet altijd even zinnige argumenten. Dat hoeft van mij nou ook weer niet. Gaat mij er om dat als de overheid stelt dat er saldering is je er als consument op moet kunnen vertrouwen, en dat dit niet ondergraafd wordt door e-boeren met hun TLB's. Naast een paar andere akkefietjes gaat dit ten koste van de energie transitie.Kalentum schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:17:
[...]
Een begin is dit. Ze hebben ook een Facebookpagina.
Het is geen vereniging met leden en een bestuur en statuten. Gewoon iemand die zich druk maakt. En iets doet.
De installatie branche heeft meerdere keren de noodklok geluid dat door TLK de installatie zo goed als stopt.
De milieu lobby in al zijn vormen en smaken staat ook aan de kant van PV bezitters en investeerders.
En geloof het of niet ook vanuit de overheid zijn er signalen dat te hoge kosten de vergroening schaden.
(dit is wel volledig politieke richting afhankelijk)
Dus kritische medestanders genoeg wanneer het op boetes of kosten aankomt voor PV terug levering.
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Mijn mening is:Snarfie31 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:25:
Tja wat kan je als initatief ondernemen om eens te beginnen een poll hier houden met de vraag is men bereid zich als particuliere PV bezitters zich te gaan organiseren en te gaan lobbyen in den haag waar het allemaal beslist word. Uitgangspunten/ voorzetjes: goede redenen aangeven om salderen te behouden die zijn er zat.
1) subsidie wordt alleen gegeven door de overheid. Verplichtingen aan energieleveranciers zo snel mogelijk afschaffen.
2) subside van de overheid moet hoger zijn voor dynamische tarieven waarbij de subsidie 0 zal zijn op uren dat de dynamische prijs negatief is.
En hier kan je je inschrijven als lid NVVPZ net gedaan hebben nu ruim 2000 leden. Kan nog wel wat bij.Kalentum schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:17:
[...]
Een begin is dit. Ze hebben ook een Facebookpagina.
https://www.facebook.com/groups/1230094937830273/
[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 24-06-2024 10:50 ]
# 1 JAphicoh schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Mijn mening is:
1) subsidie wordt alleen gegeven door de overheid. Verplichtingen aan energieleveranciers zo snel mogelijk afschaffen.
2) subside van de overheid moet hoger zijn voor dynamische tarieven waarbij de subsidie 0 zal zijn op uren dat de dynamische prijs negatief is.
#2 Absoluut niet. Je gaat dan mensen die zich niet kunnen veroorloven om het risico van onvoorspelbare dynamische tarieven te nemen benadelen.
Dit lijkt me meer iets voor de energiebelasting: differentieren die hap! Energiebelasting betalen op momenten dat er een overschot is aan zonnestroom heeft niets met het milieu te maken.phicoh schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Mijn mening is:
Dat is wel het lastige, hier allemaal particuliere PV bezitters en al zo veel meningen. Voor de wat langere termijn vind ik dat je moet gaan betalen naar de CO2 uitstoot, en dat alle subsidies de prullebak in kunnen.phicoh schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Mijn mening is:
Nee, wat er hoeft geen koppeling te zijn tussen afname en invoeding. Dus een leverancier kan vaste of variabele prijzen rekenen voor levering en dynamische prijzen voor invoeding.hanev001 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:48:
#2 Absoluut niet. Je gaat dan mensen die zich niet kunnen veroorloven om het risico van onvoorspelbare dynamische tarieven te nemen benadelen.
Dus allemaal aan de belastingvrije houtstook, wat nu al duizenden levens per jaar kost alleen al in Nederland?Srednier schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Dat is wel het lastige, hier allemaal particuliere PV bezitters en al zo veel meningen. Voor de wat langere termijn vind ik dat je moet gaan betalen naar de CO2 uitstoot, en dat alle subsidies de prullebak in kunnen.
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic