Accretion schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:22:
Met betrekking tot terugleverkosten (TLK), ik zit daar erg over in mijn hoofd en heb daar wat vragen over.
1) Als je een variabel contract hebt, moet je toch alsnog per jaar salderen/afrekenen?
Als je op de helft van het jaar zit en ze voeren dan ineens TLK in.
2) Dan neem ik aan dat het alleen gaat over het gedeelte dat opgewekt is na de invoering?
3) Maar als je net een straffe winter gehad hebt en het in de zomer/nazomer wil compenseren.
Dan wordt effectief de salderingsregeling buiten spel gezet?
4) Als consument heb je dan ook niet echt de optie om te wisselen van energieleverancier, je kunt niet je verbruik meenemen naar een andere leverancier om daar te salderen?
5) Vooralsnog moet je als zonnepaneel houder een vast contract nemen bij een partij die geen TLK vraagt.
En als vaste contracten niet meer werken, moet je voor een modelcontract gaan, daar kunnen ze geen TLK vragen?
Verdere rant zonder daadwerkelijke vragen:
M.i. kun je dan niet meer spreken van marktwerking, dan zijn ze doelmatig overheidsbeleid aan het dwarsbomen onder het mom van 'vrije markt' terwijl de consument vast zit.
TLK mogen ze wat mij betreft alleen rekenen over het verbruik dat over blijft nadat alle overheidsregelingen (salderen) zijn toegepast...
Volgens mij zijn jouw vragen nog niet beantwoord.
1) Ja.
2) Denk dat ze dat zo zullen doen, ja. Of misschien dat ze een harde knip maken. Je een afrekening sturen van voor de invoering en dan weer op 0 beginnen met de invoering.
3) Tja. Je kan het ook zien dat je in die winter hetgeen van de zomer ervoor hebt opgemaakt. Ligt natuurlijk een beetje aan wanneer je ooit bent begonnen met salderen en wanneer jouw jaarafrekening is.
Sowieso zijn de TLK er om het salderen tegen te gaan. (En andere kosten, zeggen ze.)
4) Nee, zodra je wisselt, krijg je een eindafrekening. En als dat alleen na een winter is, zal dat met verbruik zijn, na alleen een zomer juist niet.
5) Ja, als er geen vaste contracten zonder TLK zijn heb je alleen nog modelcontracten zonder TLK (maar vaak met hoge vaste leveringskosten) of dynamische contracten, zonder TLK (maar salderen is anders/onvoordeliger). Maar er zijn verschillen in TLK en de hoogte per bedrijf. Volgens mij is Vandebron, degene die er mee begon, nu een van de voordeligste met TLK.
Maar het ligt er echt net aan hoe je situatie is en hoe dat bedrijf de TLK berekend. Werken ze volgens staffels en zit je net onder een grens kan het gunstig zijn, of net boven een grens juist zeer ongunstig. Werken ze met nog een 'hoge' (netto, dus -TLK) TLV, dan komen die als gunstig uit de bus als je veel opwekt. Etc...
Gelukkig zijn de prijsvergelijkers redelijk goed bij met hoe de TLK berekend worden, als ik me niet vergis. (Alleen momenteel iets bij
BudgetEnergie niet.)
Als ik nu op zoek was, zou ik dus enkele prijsvergelijkers invullen. Op de site van de goedkoopste aanbieders eea nog even controleren en dan voor de goedkoopste gaan.