Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:33
esphome schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:47:
Overigens, welke maatschappijen hebben overigens de kosten voor de klanten zonder zonnepanelen verlaagd? Het was toch niet zo dat de ACM om in het verleden om kosten ontstaan uit teruglevering niet over alle klanten te verdelen? Sterker de energiemaatschappijen gebruikten dat juist als breekijzer om die als klanten zielig af te schilderen.
Ik meen dat Essent of Eneco tarieven verlaagd hebben (of aangekondigd hebben) met precies dat wat ze bij de zonnepaneelhouders vangen.
En Greenchoice heeft nu met het invoeren van de TLV ook gelijk het tarief verlaagd.
Of er meer dat gedaan hebben, weet ik niet, zo zeer heb ik dat niet bijgehouden.

Truus01 in "De zonnepanelen-boete"

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 21-06-2024 10:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:19
Verschillende energieleveranciers hanteren verschillende manieren van berekenen van terugleverkosten.

Tenzij een specifieke leverancier genoemd is, zoals hier het geval was, is het denk ik goed om voorzichtig te zijn met het doen van algemene uitspraken die niet algemeen gelden.

De uitspraak terugleverkosten worden altijd berekend over je volledige teruglevering, klopt niet.
Kijk maar naar het volgende voorbeeld bij Budget Energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXN-uKwlwsQUC3-aeptGKrTfvbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhMrraywy39jngn71gjGEIMb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben (gelukkig) niet bekend met de details van elke vorm van teruglevering, maar met het doen van zulke brede algemene uitspraken kan je mensen onbedoeld op het verkeerde been zetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
dcell schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:34:
[...]
  1. beginstand teruglevering telwerk 4000 -> eindstand 6800 dus ik heb 2800 kwh teruggeleverd
  2. beginstand afname telkwerk 1500 -> eindstand 3000 dus ik heb 1500 kwh afgenomen van/bij Greenchoice.
Een beetje onduidelijk zo, omdat de termen ook door elkaar lopen. Zoals ik het zie (en interpreteer):

Feiten
  • Volgens de jaarafrekening (ik heb geen apart telwerk voor teruglevering en ken niemand die dit heeft) heb je 2800 kWh teruggeleverd. Dat is de werkelijk gemeten teruglevering. Instantane productie - instantaan gebruik.
  • Volgens dezelfde eindafrekening heb je 1500 kWh afgenomen (dus de momenten dat de zonnepanelen onvoldoende stroom leverden t.a.v het gebruik, zoals winter / avond / bewolkt)
  • Edit: De productie die je meteen hebt gebruikt is dus in deze berekening niet bekend
Dan krijg je in de salderingssituatie de volgende berekening:
Je betaalt bij GC als terugleverkosten: 11.6 ct x 2600 kWh = 301 Euro
Je krijgt van GC een vergoeding voor teruglevering van 14,5 = 14,5 x 2600 kWh = 377 Euro
Onder de streep: je krijgt 76 Euro van GC voor jouw overproductie

Dan heb je nog de saldering. Dat is de netto PV productie per jaar. Dus totaal opgewekt - totaal afgenomen vermenigvuldigd met jouw energietarief.
Je hebt netto geproduceerd: 2800 - 1500 = 1300 kWh. Het tarief is 25,0 ct. Dus je krijgt 325 Euro Saldering.

Je hebt 1500 kWh afgenomen. Je betaalt hierover 25 ct per kWh. Totaal betaal je 375 Euro

Eindafrekening
Met saldering (tot 2027) krijg je 375 - 401 = 26 Euro per jaar
Na stopzetten saldering betaal je 375 - 76 = 299 Euro per jaar
Zonder zonnepanelen zou je veel meer hebben betaald, want dan betaal je ook de energie die je instantaan hebt gebruikt die je met je zonnepanelen hebt opgewekt. Dat deel is niet bekend.

Ik heb mijn berekening iets ge-edit. Om ook de kosten voor gebruik hierin op te nemen
Correct me if I am wrong ;) .

[ Voor 19% gewijzigd door oltk op 21-06-2024 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:23
oltk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:44:

[list]
• Volgens de jaarafrekening (ik heb geen apart telwerk voor teruglevering en ken niemand die dit heeft) heb je 2800 kWh teruggeleverd. Dat is de werkelijk gemeten teruglevering. Instantane productie - instantaan gebruik.
Zover ik weet heeft elke digitale of slimme meter een telwerk voor teruglevering. Analoge draaischijven hebben dat niet.
Mijn slimme meter heeft voor gebruik 2 telwerken (normaal en dal) en voor teruglevering ook 2 (normaal en dal).
Dan krijg je in de salderingssituatie de volgende berekening:
Je betaalt bij GC als terugleverkosten: 11.6 ct x 2600 kWh = 301 Euro
Je krijgt van GC een vergoeding voor teruglevering van 14,5 = 14,5 x 2600 kWh = 377 Euro
Onder de streep: je krijgt 76 Euro van GC voor jouw overproductie
Terugleververgoeding is alleen op 2800 - 1500 = 1300 kWh

Dan heb je nog de saldering. Dat is de netto PV productie per jaar. Dus totaal opgewekt - totaal afgenomen vermenigvuldigd met jouw energietarief.
Je hebt netto geproduceerd: 2800 - 1500 = 1300 kWh. Het tarief is 25,0 ct. Dus je krijgt 325 Euro Saldering. Zodra dat wordt stopgezet heb je dus nog alleen de terugleververgoeding van 76 Euro

Correct me if I am wrong ;) .
Saldering is het wegstrepen van verbruik met opgewekt. De 1500 wordt dus volledig weggestreept en dan is er nog 1300 over (waar je terugleververgoeding op krijgt).
Saldering in euro's vind ik zelf altijd moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Plenkske schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:50:
Saldering in euro's vind ik zelf altijd moeilijker maken dan het is.
Maar daar juist wel nog je winst!

Daardoor klopt deze stelling ook niet:
Plenkske schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:48:
Je bent dus het duurste uit als je geen of weinig "terugleververgoeding" krijgt. Want je betaald dan wel de terugleverkosten op was wat je teruglevert, maar omdat je meer of evenveel verbruikt in een jaar krijg je geen vergoeding.

[ Voor 47% gewijzigd door Truus01 op 21-06-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Truus01 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Maar daar juist wel nog je winst!
Ja, dat klopt. Maar ik bereken het dan liever zo:
2500 teruggelevert
3000 verbruikt
= 500 over
x je tarief = wat je betaald

of andersom

3000 teruggelevert
2500 verbruikt
= 500 over (teruggelevert)
x je teruglevertarief = wat je krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Plenkske schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:50:

[...]

Terugleververgoeding is alleen op 2800 - 1500 = 1300 kWh

[...]
Nee. De terugleververgoeding is op alles dat je teruglevert >:) Ik denk dat het hier fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Plenkske schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:48:
Je bent dus het duurste uit als je geen of weinig "terugleververgoeding" krijgt. Want je betaald dan wel de terugleverkosten op was wat je teruglevert, maar omdat je meer of evenveel verbruikt in een jaar krijg je geen vergoeding.
Want je saldeert 25ct aan kosten weg. Netto, door de TLK, nog maar 25-11,6= 13,4ct.
Maar aan TLV krijg je , netto, door de TLK, nog maar 14,5-11,6= 2,9ct.
Dus als je veel teruglevert, levert dat niet veel op, maar als je veel saldeert, levert dat altijd nog het meeste op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
oltk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Nee. De terugleververgoeding is op alles dat je teruglevert >:) Ik denk dat het hier fout gaat.
Nee, de TLV is alleen op het overschot. Netto TLV heet het nu ook.

(Wat overigens weer verwarrend is, want netto TLV zie ik als die 2,9ct.)

[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 21-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Truus01 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:51:
Daardoor klopt deze stelling ook niet:

[...]
Ja, die vergt extra uitleg.
Ik bedoelde het eigenlijk tov oude sitautie (dus zonder terugleverkosten).
Uiteraard levert saldering veel op. Maar met de terugleverkosten is het stukke minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Plenkske schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:56:
[...]

Ja, die vergt extra uitleg.
Ik bedoelde het eigenlijk tov oude sitautie (dus zonder terugleverkosten).
Uiteraard levert saldering veel op. Maar met de terugleverkosten is het stukke minder.
Ja, saldering levert nu stukken minder op, en het overschot levert ietsjes minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Nee, hier staat het omschreven:
https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
[...]

Zoals eerder gesteld; er is een teruglever-vergoeding en een teruglever-kosten deel. De vergoeding krijg je (vaak) alleen op het deel wat je na salderen extra levert en de kosten is over alles wat je teruglevert.

Het is niet heel duidelijk omschreven en zorgt voor veel verwarring, lijkt me ook dat dit hier het geval is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
Wij zitten momenteel te kijken na een energie contract en sommige dingen zijn me nog niet geheel duidelijk, ik zie namelijk een groot verschil als ik bij Essent 1 jaar vast zet of dat ik voor flexibel kies, hier zit een verschil in van bijna 900 euro. Klopt het dat wanneer je kiest voor Flexibel niet het deel Terugleverkosten ? (voor mij is Flexibel prima gezien we een gasloos huis krijgen)

Zie info vanuit Essent, nu zal het terugleveren wel iets minder zijn denk ik gezien ik nog geen inzicht heb wat de warmtepomp daadwerkelijk zal verbruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we41momboHdOyqOoJD0YsFFwHq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iYffDmCOY3tCiLnkzRMjzuh7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door LightStar op 21-06-2024 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:41:
Verschillende energieleveranciers hanteren verschillende manieren van berekenen van terugleverkosten.

Tenzij een specifieke leverancier genoemd is, zoals hier het geval was, is het denk ik goed om voorzichtig te zijn met het doen van algemene uitspraken die niet algemeen gelden.

De uitspraak terugleverkosten worden altijd berekend over je volledige teruglevering, klopt niet.
Kijk maar naar het volgende voorbeeld bij Budget Energie.

[Afbeelding]

Ik ben (gelukkig) niet bekend met de details van elke vorm van teruglevering, maar met het doen van zulke brede algemene uitspraken kan je mensen onbedoeld op het verkeerde been zetten denk ik.
Klopt inderdaad, maar waar ik en anderen op doelde, is dat je niet alleen TLK betaald over jouw overproductie maar ook over het salderen aantal kWh.

Bij Budgetthuis rekenen zij € 120,87 p/j als je ook maar een flintertje aan zonnepaneel hebt.

Bij Engie heb ik een MODEL contract waar geen TLK kan worden berekend en Engie verrekend het als Budgetthuis als een maandbedrag. Maar dan geen 10 Euro maar 30 Euro per maand.

Algemene tip: kijk bij andere leveranciers wat zij bereken in hun model contract en zij moeten dat verplicht aanbieden als jij er om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:03
Begin deze week heb ik een nieuw contract aangevraagd bij GC voor 2 jaar stroom en gas. Gelukkig nog net voor de invoer van hun terugleverboete gisteren. We zijn echter al klant bij GC, maar dat zou met de deal zoals @Novax beschreef geen probleem moeten zijn. Toch een vraag hierover, om geen slapende honden bij GC wakker te maken.

Het nieuwe contract start in oktober en heb ik aangevraagd op naam van mijn vrouw. Zij regelt eigenlijk al deze zaken bij ons thuis, dus dat leek alleen maar logisch. Naast het nieuwe contract heb ik daarom wel een mail van GC ontvangen met de vraag of dit klopt, omdat het een nieuwe naam is op hetzelfde huisnummer. De mail leest:

Onlangs ontvingen wij een aanmelding om te leveren op het bovenstaande adres. Deze aanmelding is gedaan op een andere naam dan die van jou. Natuurlijk kan het zijn dat je verhuisd bent of binnenkort gaat verhuizen. Het kan ook zijn dat de aanvrager een fout heeft gemaakt door een onjuist adres in de aanmelding door te geven.

Ben je verhuisd of ga je binnenkort verhuizen? Geef dan je verhuizing eenvoudig door via Mijn Greenchoice.

Ben je niet verhuisd en ga je niet verhuizen? Dan is er mogelijk sprake van een vergissing. Zou je ons, in het geval van een vergissing, willen mailen? Dat kan eenvoudig door deze mail te beantwoorden.

Vernemen wij binnen een week niets van je? Dan gaan we er van uit dat de nieuwe aanmelding juist is. Wij verwerken de nieuwe aanmelding en beëindigen dan de levering van onze energie op jouw naam.

Ik neem even aan dat ik het beste niets kan laten weten, ze gewoon door gaan met het verwerken en ze in oktober het contract op mijn naam stopzetten als hij afloopt en de volgende dag het contract op naam van mijn vrouw begint. Iemand die dit kan beamen, of toch even contact opnemen met GC met de kans dat ze dit aanbod misschien wel intrekken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Overigens staat ook in die link echt weer complete onzin:
Steeds meer mensen installeren zonnepanelen, en ook veel klanten van Greenchoice kiezen voor opwekking uit zonne-energie. Dit is fantastisch nieuws! Maar, deze positieve groei brengt ook uitdagingen met zich mee. De toename van zonnepanelen zorgt ervoor dat het elektriciteitsnet overbelast raakt, waardoor de kosten stijgen, ook voor mensen zónder zonnepanelen.

In plaats van dat iedereen meebetaalt aan de kosten voor zonnepanelen, kiezen we ervoor om deze kosten door te berekenen aan klanten die zonnepanelen hebben.
- netwerkbelasting is zaak voor de netbeheerder, niet de energieleverancier.
- niet gecalculeerde netwerk belasting (er is meer/minder energie dan 'afgesproken') ontstaat door vele factoren niet alleen PV, ook EV thuis laden speelt hier een grote rol in.

Persoonlijk blijf ik de TLK echt onvoorstelbaar vinden. Het is graaien van de energiebedrijven zonder dat ze met daadwerkelijke cijfers komen om het te onderbouwen. Ze zeggen ook allemaal net iets anders. Dan is het weer salderings onbalanskosten (prijs zomer vs prijs winter), dan is het weer onbalans in de zin van energieleverancier heeft verkeerd ingeschat en moet aan de beheerder betalen om overschot af te voeren.

Als je de marktcijfers in het enphase onderzoek mag geloven (https://enphase.com/nl-nl...voor-de-nederlandse-markt) is het benodigde balanceringsvolume in 7 jaar 2,7x gestegen maar de kosten hiervan ruim 10x! Deze kostenstijging wordt nu aan 1 groep toegekend: De particuliere PV bezitters. Dat is zo krom als wat. Het afschalen van gas in groningen en oorlog Oekraine hebben mijns inziens veel meer de prijs beïnvloed dan onze zonnepanelen.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Deze kosten werden doorberekend in de stroomprijs voor alle klanten. Dus ook klanten zonder zonnepanelen betaalden hieraan mee. We kiezen nu voor een nieuwe aanpak om deze kosten anders te verdelen. We gaan kosten rekenen per kilowattuur (kWh) stroom die je teruglevert. Dat is opgewekte stroom die je zelf niet gebruikt. Gebruik je de zonnestroom meteen als je het opwekt? Dan betaal je daar geen terugleverkosten over.

Het vette is te lezen als, te salderen kWh plus overproductie kWh.

Je kunt iets vaag opschrijven en dan op een andere pagina dat verder verduidelijken. Dat zou niet mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:50
Was GC de laatste leverancier zonder duidelijke zonnepaneelboete? Dan kunnen we nu de ACM opnieuw vragen hoe ze erover denken. De "je hebt toch keuze" smoes telt niet meer :Y)

Ik ga pas begin volgend jaar overstappen, maar het niet kunnen salderen zoals beschreven in de energiewet wordt dan wel een dingetje. Het duurt nog even, in een half jaar kan er nog veel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
Nu ik hier het laatste nieuws lees van GC dat ze nu ook definitief TLK gaan invoeren ben ik maar al te blij in februari een 3 jarig contract (via de coöperatie link) te hebben afgesloten die op 28 juni, dus over 7 dagen, ingaat. Ik zag de bui toen al hangen, en die bui is inmiddels gearriveerd! Als ik inlog in Mijn Greenchoice staat daar netjes een teller met nog 7 dagen te gaan, dus ik verwacht niet gebeld te worden dat ze het contract gaan openbreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Hmmm. Volgens deze link is dat niet helder, want je kan ook lezen dat dit het gedeelte is dat je zelf niet gebruikt. Instantane opwekking - instantaan gebruik. Maar eens, het is wel anders dan bij Eneco want in de Solarlink staat een berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QJQzDD8T4_VWWQpEhwS4TsN27s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DhVXSNLZg32d0FtOUZhXd1e4.png?f=fotoalbum_large

Ik hanteer even deze getallen en de onderliggende gedachtengang.

De TLV gaat bij GC over het jaarsaldo. (Bij Eneco is dat per kWh dat je teruglevert dacht ik). Ik haal uit de tabel dat ze geen TLV geven als er al sprake is van saldering 8)7. Klopt dit?

Saldering voor 20 juni:
(1500 kWh gebruik - 2800 kWh teruglevering) x 25 ct = 325 krijg je terug.

Bij Saldering na 20 juni:
GC berekent dit over het saldo per jaar: het jaaroverschot dat je teruglevert x (25 - 11,6 TLK) = 13,4 ct. In de berekening x (2800 - 1500) = 1300 = 174 euro krijg je terug.

Geen saldering:
De netto vergoeding per teruggeleverde stroom = 2,9 ct. = 2600 x 2,9 = 76 Euro krijg je terug

In beide gevallen betaal je 1500 x 25 ct = 375 euro
dus:
met traditionele saldering (voor 20 juni): teruggave 325
met saldering: je betaalt 201 euro
zonder saldering: je betaalt 299 euro

je gaat er meteen al 525 euro op achteruit en vanaf 2027 624 euro

Ik ben benieuwd hoe dat met Eneco zit, omdat dit per kWh gaat en er geen netto jaartotaal wordt gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
esphome schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Deze kosten werden doorberekend in de stroomprijs voor alle klanten. Dus ook klanten zonder zonnepanelen betaalden hieraan mee. We kiezen nu voor een nieuwe aanpak om deze kosten anders te verdelen. We gaan kosten rekenen per kilowattuur (kWh) stroom die je teruglevert. Dat is opgewekte stroom die je zelf niet gebruikt. Gebruik je de zonnestroom meteen als je het opwekt? Dan betaal je daar geen terugleverkosten over.

Het vette is te lezen als, te salderen kWh plus overproductie kWh.

Je kunt iets vaag opschrijven en dan op een andere pagina dat verder verduidelijken. Dat zou niet mijn keuze zijn.
Precies dit. Ik las dit ook als instantane teruglevering. Zo werkt het bij Eneco en Vattenval.
Maar in het tabelletje, volgens de verduidelijking op solar, wordt uitgegaan van een jaartotaal. Conform de werkwijze van de saldering dus. Je streept de hoeveelheden weg. GC kiest er hierbij voor geen TLV te geven bij saldering (wel een TLK). En zodra saldering eruit is een eigen variant te bedenken op salderen met een veel lager tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Badmeerkoet schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:14:
Zelf hadden we zonnepalen al een tijdje op het lijstje staan om mee te pakken met de verbouwing. Zeker aangezien de panelen ons niet heel veel zouden kosten (rond de 4000 euro). Maar ik twijfel nu toch wel ernstig of we dit nog moeten gaan doen want eerlijk is eerlijk, je wilt ze ook gewoon snel terug verdiend hebben en daarna toch wel minder gaan betalen dan nu zonder panelen. Wat zouden de mensen hier adviseren? Toch plaatsen of lekker het geld in de zak houden?
Kijk, met de huidige lage prijzen lijkt het handig om ook nu nog zonnepanelen te kopen.

voordelen zijn:
1) lage prijs
2) je verlaagd daardoor een deel van je stroomkosten, zeker tot het einde van de saldering. (2027 ??? groot vraagteken)
3) ook na saldering hou je voordeel omdat je circa 30-35% van je opbrengst direct verbruikt den daarvoor dus geen stroom hoeft in te kopen.
4) je doet iets voor het milieu, omdat je mbv je zonnepanelen minder CO2 de lucht in produceerd (vergeet niet dat een deel van de stroom gewoon door gascentrales wordt geproduceerd en dus CO2 producerd. )

nadelen heb je ook
1) ze kosten geld, ook als ze nu goedkoper zijn geworden
2) bij veel energieboeren betaal je nu TLK, dus kijk mn goed uit welk soort contract je nu hebt. Heb je nu nog een (langlopend) vast contract (veelal nog zonder TLK) dan hoef je tot dat contract afloopt dus geen zorgen te maken. Helaas zijn er nu nagenoeg geen energieboeren meer die bij nu nieuwe contracten geen TLK (op een of andere manier) meer aanbieden.
3) terugleveren is vrij lastig te voorkomen, zet je de zonnepanelen uit heb je ook geen opbrengst voor je direct verbruik. Echter zolang je geen TLK door je nieuw contract hebt is dat dus eigenlijk geen nadeel.
4) het uitzoeken van een nieuw enegiecontract is met zonnepanelen complex

Onder de streep zijn nog steeds de voordelen groter dan de nadelen. Zeker in de tijd dat er nog gesaldeerd kan worden, en belangrijk, of en hoe de saldering in 2027 echt gaat verdwijnen en nog meer de vraag, vergeet niet dat de nieuwe regering in de EK geen meerderheid heeft, in feite hebben ze bv de hulp van het CDA nodig om dat er door te krijgen, als je echter kijkt hoe het CDA nu tegen deze nieuwe regering aan kijkt hoef je op een meewerken niet echt de denken.
En vergeet niet, de levensduur van je panelen is ruim 30 jaar en je omvormer als je een beetje goed merk kiest, is ook ruim 10-15 jaar. Solaregde geeft standaard 12 jaar garantie.
Dus heb je het geld is en zeker op lange tijd gewoon een voordeel. d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
oltk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:13:
[...]

De TLV gaat bij GC over het jaarsaldo. (Bij Eneco is dat per kWh dat je teruglevert dacht ik). Ik haal uit de tabel dat ze geen TLV geven als er al sprake is van saldering 8)7. Klopt dit?
Klopt. Zo rekenen nagenoeg alle energiemaatschappijen met een TLV

En nogmaals; de terugleverkosten rekenen ze over alle geleverde kWu, dus ook die in de saldering wegvallen voor de vergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:27
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:20:
[...]
3) terugleveren is vrij lastig te voorkomen, zet je de zonnepanelen uit heb je ook geen opbrengst voor je direct verbruik. Echter zolang je geen TLK door je nieuw contract hebt is dat dus eigenlijk geen nadeel.
Dit is juist hartstikke makkelijk bij een A-merk omvormer (oa SMA, SolarEdge, Enphase IQ8 ). En er zijn er vast nog veel meer die ik niet volg die het kunnen. Kwestie van een extra metertje plaatsen en een vinkje aanzetten, dan regelt ie automatisch naar alleen je eigen verbruik opwekken.

Waarom je het zou doen zolang het terugleveren netto ook maar 0,001 cent oplevert snap ik alleen niet. De panelen liggen er al, slijten niet van opwekken, dus alles is meegenomen. Vooralsnog is dat dus alleen interessant bij dynamische contracten.
vergeet niet dat de nieuwe regering in de EK geen meerderheid heeft, in feite hebben ze bv de hulp van het CDA nodig om dat er door te krijgen, als je echter kijkt hoe het CDA nu tegen deze nieuwe regering aan kijkt hoef je op een meewerken niet echt de denken.
offtopic:
1. CDA’ers verkopen hun eigen moeder nog voor een kruimeltje macht. 2. Lees even het CV van Bontenbal. 3. Laat je afkeer voor het nieuwe kabinet niet teveel tot emotioneel gedreven wishful thinking leiden. Dat kan nog wel eens teleurstellen. ;)

Salderen is qua wetgeving voorlopig nog niet weg, eens. De politiek is wispelturig, gevoelig voor lobbies en hoe dan ook, altijd lastig te voorspellen. Afschaffen is dus nog geen gegeven (voor zover het in feite niet allang een voldongen feit is door de TLB. Ik zie het als dode letter inmiddels). Reken er in je business case dus maar gewoon niet op (vanaf ingaan evt nieuw- tot uiterlijk 1-1-‘27 in een lopend contract), dan kan het je alleen maar meevallen.

Ook zonder salderen blijft het prima rendabel en zou ik ze zeker plaatsen. Uiteindelijk verdien je ze dik terug. Heb ik zelf ook recent nog gedaan, bij mezelf en familie/vrienden. Zie de prijzen ook niet heel significant verder dalen dan nu.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 21-06-2024 15:04 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Help net iemand via DM met zijn stroom die er even niet uitkomt. Levert onderaan de streep 885kWh terug. Krijg je bij Pure Energie nog €83,- per jaar terug. Mag je bij GC €115,- per jaar betalen. Ja lekkere Groene Keuze. Ronduit belachelijk dit. 8)7

Groet uw Energie Advies Bureau. 8)

Als ik opnieuw zou moeten beginnen nam ik denk ik geen panelen meer. Waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

RonJ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:49:
[...]

Dit is juist hartstikke makkelijk bij een A-merk omvormer (oa SMA, SolarEdge, Enphase IQ8 ). En er zijn er vast nog veel meer die ik niet volg die het kunnen. Kwestie van een extra metertje plaatsen en een vinkje aanzetten, dan regelt ie automatisch naar alleen je eigen verbruik opwekken.

Waarom je het zou doen zolang het terugleveren netto ook maar 0,001 cent oplevert snap ik alleen niet. De panelen liggen er al, slijten niet van opwekken, dus alles is meegenomen. Vooralsnog is dat dus alleen interessant bij dynamische contracten.

[...]
Dit mis ik ook wel vaak op Tweakers. Er worden topics volgeschreven over batterijen en panelen inregelen zodat er niet teruggeleverd wordt. Maar zolang je netto iets krijgt voor teruglevering heeft dat laatste sowieso geen zin lijkt me.. En voor het eerste is nog niet echt een case te maken, voordat je hem terugverdient hebt is de accu versleten..

Wat me nog niet helemaal duidelijk is (boven staan allemaal moeilijke rekenvoorbeelden).

Stel, mijn contract loopt december 2024 af, ik ga door met GC. Ze doen het dan onder deze voorwaarden en salderen bestaat nog (uiteraard):

Ik heb een 3000kwh installatie liggen. Voordat het er lag gebruikte ik 4500kwh/jaar.

Dus nieuwe situatie is grofweg:
Verbruik 3500/jaar (want 1000 eigen verbruik)
Teruglevering 2000/jaar keer 13.431ct ?

Of begrijp ik hem dan verkeerd?

(hypothetisch, ik heb in februari al 3 jaar vastgezet bij GC)

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 21-06-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:44
Truus01 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Uit het aanbiedingen topic:

[...]

[...]

Zou dit hetgeen zijn waar eerder voor gewaarschuwd is? Dat GC nu, nu dat ze TLK hebben ingevoerd en ze de systemen hebben aangepast, mensen gaan bellen om contracten (waarvan de levering nog niet is ingegaan) proberen te annuleren?!

@wout1981 Als je moeder een contract heeft, geldt dat contract. Het nieuwe aanbod gewoon niet accepteren. Want nee, GC mag een contract niet zomaar opzeggen.
Succes.
Schandalige praktijken van GC. Weten we meteen weer hoe ze werkelijk zijn. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:44
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:56:
Help net iemand via DM met zijn stroom die er even niet uitkomt. Levert onderaan de streep 885kWh terug. Krijg je bij Pure Energie nog €83,- per jaar terug. Mag je bij GC €115,- per jaar betalen. Ja lekkere Groene Keuze. Ronduit belachelijk dit. 8)7

Als ik opnieuw zou moeten beginnen nam ik denk ik geen panelen meer. Waardeloos.
Tja, GC is een echte Eneco-dochter, dat blijkt wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:56:

Met een beetje geluk is mijn eerste set van 8 panelen gelegd in maart 2021 op het dak van mijn huis eind deze zomer terugverdiend. Van de tweede set van 4 panelen, die ik een jaar later zelf heb geplaatst op het dak van de garage, duurt de terugverdientijd door meer schaduw aan het einde van de dag en in de winter iets langer, maar dat zal ergens eind volgend jaar zijn. Dat is voor beide sets krap 4 jaar tijd! Daarna brengen ze alleen nog maar geld op, met of zonder saldering.

Ondanks dat de panelen een stuk goedkoper zijn geworden, waar installateurs ook de hele tijd mee schermen, zijn de installatiekosten dat niet. Als je zelf panelen kan leggen, ben je altijd spekkoper en zal het altijd zin hebben en zul je ze veel sneller hebben terugverdiend. Moet je een dure installateur inschakelen zou ik me ook nog even achter de oren krabben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42
Martin7182 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:01:
Was GC de laatste leverancier zonder duidelijke zonnepaneelboete? Dan kunnen we nu de ACM opnieuw vragen hoe ze erover denken. De "je hebt toch keuze" smoes telt niet meer :Y)
Helemaal gelijk: die smoes kan niet meer. Maar wat gaan ze dan als nieuwe smoes gebruiken. Veel erger. Het is dus voor niet een energiemaatschappij mogelijk om winstgevend te zijn zonder TLK. Als er maar een was die een gaatje zag, kon die rekenen op heel veel klanten.

En om al die roependen die vinden dat het alleen maar om overwinst gaat voor te zijn. Waarom richt je niet zelf met een aantal roepende Tweakers een energiemaatschappij op. Rijke mensen en juridische kennis is er volop.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:22:
[...]

Helemaal gelijk: die smoes kan niet meer. Maar wat gaan ze dan als nieuwe smoes gebruiken. Veel erger. Het is dus voor niet een energiemaatschappij mogelijk om winstgevend te zijn zonder TLK. Als er maar een was die een gaatje zag, kon die rekenen op heel veel klanten.

En om al die roependen die vinden dat het alleen maar om overwinst gaat voor te zijn. Waarom richt je niet zelf met een aantal roepende Tweakers een energiemaatschappij op. Rijke mensen en juridische kennis is er volop.
Vlag kwartslag draaien ( willen tenslotte los staan de protesterende boeren) en massaal de autowegen blokkeren met onze zonnepanelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badmeerkoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 16:45
[...]

Kijk, met de huidige lage prijzen lijkt het handig om ook nu nog zonnepanelen te kopen.

voordelen zijn:
1) lage prijs
2) je verlaagd daardoor een deel van je stroomkosten, zeker tot het einde van de saldering. (2027 ??? groot vraagteken)
3) ook na saldering hou je voordeel omdat je circa 30-35% van je opbrengst direct verbruikt den daarvoor dus geen stroom hoeft in te kopen.
4) je doet iets voor het milieu, omdat je mbv je zonnepanelen minder CO2 de lucht in produceerd (vergeet niet dat een deel van de stroom gewoon door gascentrales wordt geproduceerd en dus CO2 producerd. )

nadelen heb je ook
2) bij veel energieboeren betaal je nu TLK, dus kijk mn goed uit welk soort contract je nu hebt. Heb je nu nog een (langlopend) vast contract (veelal nog zonder TLK) dan hoef je tot dat contract afloopt dus geen zorgen te maken. Helaas zijn er nu nagenoeg geen energieboeren meer die bij nu nieuwe contracten geen TLK (op een of andere manier) meer aanbieden.
4) het uitzoeken van een nieuw enegiecontract is met zonnepanelen complex

Onder de streep zijn nog steeds de voordelen groter dan de nadelen. Zeker in de tijd dat er nog gesaldeerd kan worden, en belangrijk, of en hoe de saldering in 2027 echt gaat verdwijnen en nog meer de vraag, vergeet niet dat de nieuwe regering in de EK geen meerderheid heeft, in feite hebben ze bv de hulp van het CDA nodig om dat er door te krijgen, als je echter kijkt hoe het CDA nu tegen deze nieuwe regering aan kijkt hoef je op een meewerken niet echt de denken.
En vergeet niet, de levensduur van je panelen is ruim 30 jaar en je omvormer als je een beetje goed merk kiest, is ook ruim 10-15 jaar. Solaregde geeft standaard 12 jaar garantie.
Thanks allemaal :-)

Helaas loopt mijn huidige variabele contract nog maar een half jaartje ofzo, dus dat helpt niet. Qua omvormers krijg ik enphase IQ8+ omvormers. Volgens mij zit dat wel goed. We gaan het maar gewoon doen en dan maar even goed kijken waar we het beste terecht zouden gaan kunnen qua contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 22:57

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

voordelen zijn:
1) lage prijs

nadelen heb je ook
4) het uitzoeken van een nieuw energiecontract is met zonnepanelen complex

Eens.
Als aanvulling wordt dan de usecase van een thuisbatterij interessanter. Momenteel nog niet zo (m.i. nog veel te hoge aanschafprijs waardoor terugverdientijd lang is), maar ik ben benieuwd hoe dat eind 2026 zal zijn.

Met zo'n batterij kun je jouw verbruik voor de meter van rond 30% verdubbelen. Of - met meer min/maxing - nog meer wellicht. Scheelt weer wat terugleverboete :) (ik stel boete, want kosten of vergoeding vind ik passen bij een heldere opsomming van kosten/opbrengsten/normale winstmarge etc. De huidige gang van zaken is alleen winstmaximalisatie, unchecked door de ACM of politiek).

Diablo3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Badmeerkoet schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Helaas loopt mijn huidige variabele contract nog maar een half jaartje ofzo, dus dat helpt niet. Qua omvormers krijg ik enphase IQ8+ omvormers. Volgens mij zit dat wel goed. We gaan het maar gewoon doen en dan maar even goed kijken waar we het beste terecht zouden gaan kunnen qua contract.
Als ik op dit moment zonnepanelen zou nemen met Enphase micro-omvormers, zou ik daar een metered gateway bij willen met ct's op de consumptie en productie-kant.
Dat geeft je flexibiliteit in de toekomst voor instellingen die kunnen helpen bij het sturen van je panelen en/of een eventuele toekomstige batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badmeerkoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 16:45
Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:03:
[...]

Als ik op dit moment zonnepanelen zou nemen met Enphase micro-omvormers, zou ik daar een metered gateway bij willen met ct's op de consumptie en productie-kant.
Dat geeft je flexibiliteit in de toekomst voor instellingen die kunnen helpen bij het sturen van je panelen en/of een eventuele toekomstige batterij.
Ik heb geen idee wat dat is 😅 maar degene die het gaat plaatsen zijn vrienden van me dus zal het eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Badmeerkoet schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Als je nu nog geen zonnepanelen hebt kan je als het goed is nog bij Oxxio een 1 of 3 jarig contract afsluiten onder de oude voorwaarden zonder zonnepanenboete. (ook niet in het vastrecht). Dan hangt het nog af van het tarief, als je denkt je verbruik volledig te salderen met je zonnepanelen dat maakt de hoogte van het tarief niet zoveel uit.

En dan gas eventueel apart nemen.

van de FAQ:
Ik heb een vast contract en ga zonnepanelen plaatsen. Ga ik terugleverkosten betalen?

Tijdens de vaste looptijd van je huidige contract ga je geen terugleverkosten betalen. Als de vaste looptijd van je contract afloopt en je een nieuw stroomcontract afsluit, krijg je hier vanaf de zomer wel mee te maken. Dat is ook het geval wanneer je niets doet en het contract overgaat naar variabele tarieven.

[ Voor 21% gewijzigd door Novax op 21-06-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:03:
[...]

Zijn ook weer navenante kosten.

Ik zou juist zeggen dat je nu een simpel systeem moet leggen. Ik heb in december een simpel stringsysteem laten leggen, die is als salderen eraf is (2027?) en vaste contract afgelopen al voor 60% terugverdiend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Badmeerkoet schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:12:
[...]

Ik heb geen idee wat dat is 😅 maar degene die het gaat plaatsen zijn vrienden van me dus zal het eens vragen.
Normaalgesproken zie je in de app van Enphase de opwek zoals doorgegeven door de micro-omvormers, en als informatie is dat prima.

Wanneer je in de toekomst gebruik wil maken van een thuisbatterij of bijvoorbeeld zero-export (wel direct verbruik in huis plus evt vullen batterij, maar geen export naar de energieleverancier en dus geen terugleverkosten), dan heb je een ander meetsysteem nodig. De ct's zijn spoelen die het verbruik en de opwek meten. Hiermee zijn al die andere opties mogelijk. Ook bijvoorbeeld het automatisch afstemmen van de zonnepanelen op een dynamisch energiecontract etc.

Zou je nu de spoelen nog niet aansluiten is dat niet zo'n probleem, dat kan later. Maar wanneer je nu een normale gateway krijgt (centrale informatie-centrum voor het systeem), dan is dat later heel lastig te vervangen. Daarom, mocht je belangstelling hebben voor uitgebreidere opties, dan beter nu gelijk een metered gateway laten installeren.

Kijk ook altijd goed bij de offerte. Doorgaans horen er standaard 2 tot 6 spoelen standaard bij een metered gateway, maar vaak worden deze niet geïnstalleerd en door de installateur weer meegenomen om ze ergens anders weer los te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
FreakNL schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Ik zou juist zeggen dat je nu een simpel systeem moet leggen. Ik heb in december een simpel stringsysteem laten leggen, die is als salderen eraf is (2027?) en vaste contract afgelopen al voor 60% terugverdiend.
De meeste extra kosten worden al gemaakt in de micro-omvormers plus overige aanvullende apparatuur. Van een simpel systeem is dus al geen sprake.

Met de, verhoudingsgewijs kleine aanvulling, krijg je naar mijn mening fors meer waar bij je duurdere systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FreakNL schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Micro tov mijn string in mijn situatie bijna 2 mille duurder. Au. Ben je wel even bezig met terugverdienen zonder noemenswaardige meeropbrengst zelfs met schaduw. Mijn Goodwe heeft schaduwmanagement en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:22:
[...]
En waarom zou die dat doen? Dan verdient ie minder en veel meer klanten willen ze helemaal niet. Dat zag je in het verleden net zo goed, als er eentje wat klanten wilde, dan zakten zijn prijzen totdat ie op het nivo zat dat ie wilde waarna de prijzen weer omhoog gingen. Er zijn simpelweg 4 grote partijen die de boel moeten verdelen en waarbij de verdeling al tijden ongeveer hetzelfde is. Die zitten helemaal niet te wachten op een groter marktaandeel.
Als jij me even een paar miljard wil lenen om dat op te zetten stap ik graag in. Waarom iemand dat in mij zou willen investeren is me echter onduidelijk, want als je dat in 1 van de 4 grote bedrijven investeert is je winst veel groter. En daar zit het grote probleem, we hebben de energiemarkt overgelaten aan een paar grote bedrijven waar het bovenal om winst gaat.

Oftewel wat een compleet onzinnige argument 8)7

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Holk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Klopt. Zo rekenen nagenoeg alle energiemaatschappijen met een TLV
Nee, een TLV (=Terugleververgoeding, is heel wat anders, dat is namelijk het deel wat eventueel overblijft na het salderen, over die hoeveelheid (maar dan moet je dus al 100% van je verbruik hebben gesaldeerd) krijg je de TLV betaald, circa 3-6 ct per kWh.
wat je waarschijnlijk bedoeld is de TLK ( terugleverkosten, dat zijn de kosten die een energieboer in rekening brengt voor elke kWh die je op het net terugstuurt ( dus dat deel van je opbrengst wat je niet zelf direct verbruikt), en helaas kan dit behoorlijk in de papieren lopen.
soms wordt dit ook wel TLB (terugleverboete genoemd), maar omdat dit mogelijk door de ACM voor comentaar zorgt zie je dat nu vrijwel alle energieboeren alleen nog over kosten spreken.

waarbij ik zelf nog heel veel vraagtekens over de hoogte van die kosten heb, ja er zijn zeker kosten, kijk je echter naar beschikbare gegevens vanuit de overheid dan zijn dit als extra kosten hooguit 1-2 ct per kWh en niet de giga bedragen die men nu in rekening brengt. :(
En nogmaals; de terugleverkosten rekenen ze over alle geleverde kWu, dus ook die in de saldering wegvallen voor de vergoeding.

overigens zouden we de topic titel ook naar teruglever kosten moeten wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
bgrr schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Vlag kwartslag draaien ( willen tenslotte los staan de protesterende boeren) en massaal de autowegen blokkeren met onze zonnepanelen :-)
Met zijn allen op een zonnige dag op een vast moment de boel uitzetten en een half uurtje later weer aan zal meer effect hebben :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
bgrr schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Dan ga wel wel uit van dat de nieuwe regering dat snapt, als ik zie dat de PVV nu al een tachtig jarige persoon naar de tweede kamer gaat halen, dat is een duidelijke daad van onvermogen., kunnen ze de tweede kamer direct ombenoemen naar tweede bejaardentehuis-kamer, ze volgen daar ook al prima de trend in de EK, deze zitten ook vol met bejaarden.
Gewoon, met 67 is het einde oefening en heb je daar niets meer te zoeken, verplicht de AOW in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Nee, een TLV (=Terugleververgoeding, is heel wat anders, dat is namelijk het deel wat eventueel overblijft na het salderen, over die hoeveelheid (maar dan moet je dus al 100% van je verbruik hebben gesaldeerd) krijg je de TLV betaald, circa 3-6 ct per kWh.
wat je waarschijnlijk bedoeld is de TLK ( terugleverkosten, dat zijn de kosten die een energieboer in rekening brengt voor elke kWh die je op het net terugstuurt ( dus dat deel van je opbrengst wat je niet zelf direct verbruikt), en helaas kan dit behoorlijk in de papieren lopen.
soms wordt dit ook wel TLB (terugleverboete genoemd), maar omdat dit mogelijk door de ACM voor comentaar zorgt zie je dat nu vrijwel alle energieboeren alleen nog over kosten spreken.

waarbij ik zelf nog heel veel vraagtekens over de hoogte van die kosten heb, ja er zijn zeker kosten, kijk je echter naar beschikbare gegevens vanuit de overheid dan zijn dit als extra kosten hooguit 1-2 ct per kWh en niet de giga bedragen die men nu in rekening brengt. :(

[...]
Ik weet prima waar het over gaat en wat kosten en vergoeding is. Maak het nou niet moeilijker dan het is en lees gewoon mijn reactie op die post en dan zie je dat we het beide over hetzelfde hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Holk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Ik weet prima waar het over gaat en wat kosten en vergoeding is. Maak het nou niet moeilijker dan het is en lees gewoon mijn reactie op die post en dan zie je dat we het beide over hetzelfde hebben
Prima, maar benoem het dan ook zo. _/-\o_ Je noemd TLV maar bedoelt eigenlijk TLK, wat je in de zin daaronder ook aangeeft.
Ik maak het juist inzichtelijk voor die mensen die (zie je ohier ook vaak) deze twee begrippen door elkaar gaan halen). dus prima als jij dat wel snapt.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 21-06-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Prima, maar benoem het dan ook zo. _/-\o_
Ik noem het ook zo, jij maakt zelf de vergissing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Prima, maar benoem het dan ook zo. _/-\o_ Je noemd TLV maar bedoelt eigenlijk TLK, wat je in de zin daaronder ook aangeeft.
Ik maak het juist inzichtelijk voor die mensen die (zie je ohier ook vaak) deze twee begrippen door elkaar gaan halen). dus prima als jij dat wel snapt.
Volgens mij stond het er prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:39
Als je op jaarbasis meer opwerkt dan je verbruikt is het toch slim om om voor een modelcontract te kiezen? Dan betaal je geen terugleververgoeding en de hoogte van de tarieven is niet belangrijk zolang de energieleverancier maar op jaar basis saldeert. Of mis ik hier iets?

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wollie91 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:50:
Als je op jaarbasis meer opwerkt dan je verbruikt is het toch slim om om voor een modelcontract te kiezen? Dan betaal je geen terugleververgoeding en de hoogte van de tarieven is niet belangrijk zolang de energieleverancier maar op jaar basis saldeert. Of mis ik hier iets?
Je betaalt met zonnepanelen altijd. Linksom rechtsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Holk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:48:
[...]

Ik noem het ook zo, jij maakt zelf de vergissing
heb het nog een keer teruggelezen. "De TLV gaat bij GC over het jaarsaldo. (Bij Eneco is dat per kWh dat je teruglevert dacht ik). Ik haal uit de tabel dat ze geen TLV geven als er al sprake is van saldering.

Jou antwoord hierop was "Klopt. Zo rekenen nagenoeg alle energiemaatschappijen met een TLV"

als je dus goed leest geeft de vragensteller, twee dingen aan.
1) De TLV gaat bij GC over het jaarsaldo
2) Bij Eneco is dat per kWh dat je teruglevert dacht ik

jou antwoord klopt dus wel voor het eerste deel, echter zeker niet voor het tweede deel, en daar werd ik dus op getrikkert.
Dus, sorry, ja voor vraag 1 heb je helemaal gelijk en gaat het hier wel over de door jou genoemde TLV.

echter voor vraag 2 is dat dus zeker niet zo, want hier word dus wel over de TLK gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wollie91 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:50:
Dat laatste is dan wel essentieel. De laatste paar jaar genoeg gezien dat daar allemaal trucs mee worden uitgehaald. Daarnaast verhogen ze momenteel de vaste leveringskosten in modelcontracten naar zulke bedragen, om ze alsnog onaantrekkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Je betaalt met zonnepanelen altijd. Linksom rechtsom.
klopt, @Wollie91 vergeet dat een modelcontract geen vast contract is en ze dus per tariefperiode, vaak meerdere keren per jaar andere tariefen moegen salderen. dus geen salderen van je zommer tegoeden in de winter, en daar gaat je winst.
los van de hierboven aangehaalde hogere vaste kosten. dus wat @MotorBeast aangeeft is helaas waar, je wordt of linksom of rechts genaait, vaststaat dat je genaait gaat worden.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 21-06-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:58:
[...]

heb het nog een keer teruggelezen. "De TLV gaat bij GC over het jaarsaldo. (Bij Eneco is dat per kWh dat je teruglevert dacht ik). Ik haal uit de tabel dat ze geen TLV geven als er al sprake is van saldering.

Jou antwoord hierop was "Klopt. Zo rekenen nagenoeg alle energiemaatschappijen met een TLV"

als je dus goed leest geeft de vragensteller, twee dingen aan.
1) De TLV gaat bij GC over het jaarsaldo
2) Bij Eneco is dat per kWh dat je teruglevert dacht ik

jou antwoord klopt dus wel voor het eerste deel, echter zeker niet voor het tweede deel, en daar werd ik dus op getrikkert.
Dus, sorry, ja voor vraag 1 heb je helemaal gelijk en gaat het hier wel over de door jou genoemde TLV.

echter voor vraag 2 is dat dus zeker niet zo, want hier word dus wel over de TLK gesproken.
Dan misschien nog eens lezen.

Het gaat over de terugleververgoeding. Die betaalt Greenchoice voor je netto teruglevering. Dat gebeurt vaker dus wat er staat klopt.

Een cm lager noemt hij de terugleverkosten. Apart.

Juist dit soort foute correcties maken de boel in mijn ogen erg onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:33:
[...]

Micro tov mijn string in mijn situatie bijna 2 mille duurder. Au. Ben je wel even bezig met terugverdienen zonder noemenswaardige meeropbrengst zelfs met schaduw. Mijn Goodwe heeft schaduwmanagement en werkt perfect.
offtopic:
Ik zou zelf in veruit de meeste situaties ook eerder kiezen voor een string- (of solaredge) systeem dan enphase, maar dat is aan de koper om zelf verder af te wegen.

Zorg hoe dan ook voor een mogelijkheid om te meten. Bij het ene systeem (SMA, SE) kan dat wat makkelijker achteraf en ben je er voor nu al met een goed ethernet kabeltje (of 2) meetrekken, bij andere systemen waaronder enphase moet je dan weer een component wat prima is (in dat geval de gateway) weer vervangen. Dan zou ik het toch echt meteen goed doen.

Als de reden om voor enphase te kiezen is dat de installerende persoon geen zin heeft om MC4 stekkers te knijpen, kijk dan eens naar Weidmüller pv-sticks.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:47
thatanas schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:31:
[...]
ze communiceren daar heel dubbelop over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEyMyRwR6YkHFyWHAhk7mUIQkuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vZH9iNsW81Z0OCZsBsGh1bO.jpg?f=fotoalbum_large
Bedoel je dit? Dit is uit mijn jaarrekening tot afgelopen maart. On line kan ik per maand zien wat ik terugleverde in de daluren en in de normaal uren. Ik neem aan dat dit voor iedereen bij GC met teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:16
SmiGueL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Je betaald die kosten natuurlijk niet voor wat de stroom op dat moment waard is,
Je betaald die kosten omdat ze het met de winter stroom moeten salderen.

Maar de hoogte ervan is wel discutabel. :/
De kale levertarieven bij GC zijn inmiddels gedaald tot €0,10 /kWh.
Terwijl de terugleverkósten inmiddels hoger zijn met €0,12+ /kWh?

De enige reden dat panelen dan uit kunnen is vanwege de belastingen, want als die voor iedereen €0 zouden zijn zou salderen dus duurder zijn dan de panelen uitzetten.. 8)7
Ik heb nog geen elektrische auto (net wel een warmtepomp), maar heb wel alvast zonnepanelen hierop aangekocht (geld groeit niet op m'n rug, alles stap voor stap)

Maar ik lever nu ca 1,5x meer terug dan ik verbruik.
Die extra capaciteit ga ik nooit gebruiken. Koste me een hoop geld om te investeren, maar ga ik nu dus ook flink betalen als ik ze gebruik? (Ik saldeer niet alles dus).

Dus ze krijgen van mij gratis stroom + 12ct. En ik een hoge elektriciteit rekening??

Ik gooi die warmtepomp en zonnepanelen er uit, ga terug aan het gas en hou mn diesel zonder roetfilter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Met zijn allen op een zonnige dag op een vast moment de boel uitzetten en een half uurtje later weer aan zal meer effect hebben :+
Ik doe mee 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:05:
[...]

Ik heb nog geen elektrische auto (net wel een warmtepomp), maar heb wel alvast zonnepanelen hierop aangekocht (geld groeit niet op m'n rug, alles stap voor stap)

Die extra capaciteit ga ik nooit gebruiken. Koste me een hoop geld om te investeren, maar ga ik nu dus ook flink betalen als ik ze gebruik? (Ik saldeer niet alles dus).

Dus ze krijgen van mij gratis stroom + 12ct. En ik een hoge elektriciteit rekening??

Ik gooi die warmtepomp en zonnepanelen er uit, ga terug aan het gas en hou mn diesel zonder roetfilter.
Die WP is het probleem niet. Die stookt altijd goedkoper dan een ketel. Zonnepanelen zijn een ander verhaal. Ik stookte al bij 5 graden en kouder buiten 24/7 met mijn L/L maar dat gaat vanaf nu gewoon het hele stookseizoen worden. Lekker alles opstoken die stroom. Comfort gaat gewoon weer voor zuinigheid. Ik stop met 1 mijn eentje de wereld redden. Ik geef het op......

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 21-06-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:20:
[...]

offtopic:
Ik zou zelf in veruit de meeste situaties ook eerder kiezen voor een string- (of solaredge) systeem dan enphase, maar dat is aan de koper om zelf verder af te wegen.

Zorg hoe dan ook voor een mogelijkheid om te meten. Bij het ene systeem (SMA, SE) kan dat wat makkelijker achteraf en ben je er voor nu al met een goed ethernet kabeltje (of 2) meetrekken, bij andere systemen waaronder enphase moet je dan weer een component wat prima is (in dat geval de gateway) weer vervangen. Dan zou ik het toch echt meteen goed doen.

Als de reden om voor enphase te kiezen is dat de installerende persoon geen zin heeft om MC4 stekkers te knijpen, kijk dan eens naar Weidmüller pv-sticks.
Ik lees in meterkast uit en kan dat monitoren middels domotica. Ongeacht welke omvormer dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jailhouse schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:38:
[...]

[Afbeelding]
Bedoel je dit? Dit is uit mijn jaarrekening tot afgelopen maart. On line kan ik per maand zien wat ik terugleverde in de daluren en in de normaal uren. Ik neem aan dat dit voor iedereen bij GC met teruglevering.
beetje vreemd; m.n. omdat hier dus geen saldering bij staat, mogelijk dat dit ergens anders dan wel staat, want het bedrijf bij terugleverling krijg je natuurlijk binnen je saldering, daarna komt de TLV om de hoek kijken en is dan je stroom wat je dan nog overhoud plots veel minder waard, meer richting 5ct of zo, ik weet even niet welke TLV je contract bij GC hebt.
dus eigenlijk zegt deze nog niet veel als je niet weet wat je verbruik was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Ik lees in meterkast uit en kan dat monitoren middels domotica. Ongeacht welke omvormer dan ook.
Dat kan ik ook. En de omvormer aansturen kan ik ook. De dynamische prijzen ophalen is óók een koud kunstje. Toch heb ik geen zin om dat vervolgens zelf te integreren, te onderhouden (lees: fixen na een of andere breaking update op een onmogelijk moment) en dergelijk geknutsel is niet te verkopen als je gaat verhuizen.

Dan vind ik 3-400 euro (solaredge meter) voor een OEM-oplossing waarbij dat allemaal uit handen wordt genomen en die een evt. Installateur van buiten ook nog wel met een tang wil aanraken echt helemaal prima.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:31:
[...]

volgens mij kun je via je meterkast (slime meter vermoed ik dan alleen je teruglevering monitoren, en niet je opbrengst, je eigen verbruikt kan namelijk niet door de slime meter gemeten worden.

via home wizzard die dus naast de slimme meter ook gekoppeld is aan je omvormer kan dit dus wel. dan krijg je ook beter inzicht tussen je verbruik (NV), teruglevering (TL) en eigen gebruik van je zonnestroom (EV).
je ziet dan meeer iets in deze tremd, tuurlijk is dit ook met andere domotica in te zien zolang je beide maar aan elkaar koppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ-3scdqXy2CiDL8niudfguXzs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HM2UKbA2zKcRKtlwReYMluYt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:05:
[...]

Stel:
1) Je verbruik is 5000 kWu, opbrengst 5000 kWu. Boete is 10c/kWu, salderen werkt gewoon, kWu kost 30c/kWu, vergoeding is 15 c/kWu

Salderen is van kracht, dus 5000 in de plus (opwekken panelen) en 5000 in de min (uit net trekken) = 0 euro stroomkosten. De boete (teruglever kosten) is dan 5000 maal 10 cent = 500 euro op jaarbasis. Je betaald per jaar 500 euro

2) Je verbruik is 5000 kWu, opbrengst 7500 kWu (je 1.5x). Boete is 10c/kWu, salderen werkt gewoon, kWu kost 30c/kWu, vergoeding is 15 c/kWu

Salderen is van kracht, dus 5000 in de plus (opwekken panelen) en 5000 in de min (uit net trekken) = 0 euro stroomkosten. De boete (teruglever kosten) is dan 7500 maal 10 cent = 750 euro op jaarbasis. De vergoeding is over 2500 kWu = 375 euro. Je betaald per jaar 750 - 375 = 375 euro

3) Voorbeeld 1 maar dan zonder salderen: Je verbruik is 5000 kWu, opbrengst 5000 kWu. Boete is 10c/kWu, kWu kost 30c/kWu, vergoeding is 15 c/kWu

5000 x 30 cent = 1500 euro. 5000 x 15 cent = 750 euro. 5000 x 10 cent boete = 500 euro. Je betaald per jaar 1250 euro

4) Voorbeeld zoals 3 maar overproductie 1.5x. Je verbruik is 5000 kWu, opbrengst 7500 kWu (je 1.5x). Boete is 10c/kWu, kWu kost 30c/kWu, vergoeding is 15 c/kWu

5000 x 30 cent = 1500 euro 7500 x 15 cent = 1125. 7500 x 10 cent = 750. Je betaald per jaar 1125

5) Voorbeeld 1 zonder panelen: Je verbruik is 5000 kWu, kWu kost 30c/kWu

5000 x 30 cent = 1500 euro. Je betaald 1500 euro per jaar

Het blijft zo dat panelen altijd voordeel opleveren, sterker nog, overcapaciteit loont. En nee, je hebt ze er niet meer in 6 jaar uit, maar onder aan de streep scheelt het op je jaarrekening.

Disclaier; verschillen kunnen wat minder schokkend zijn bij echte prijzen en waar staat 'opbrengst' is het netto, dus nadat het deel wat je direct van de zon gebruikt er al af is. Dat zal overigens nadelig zijn in voorbeeld 5 omdat je verbruik waarschijnlijk met een kWu of 1000 omhoog gaat.

En als je disclaimer goed leest weet je ook gelijk waarom een accu in het geval waar salderen niet meer mogelijk is best rendabel kan zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Holk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Stel:
1) Je verbruik is 5000 kWu, opbrengst 5000 kWu. Boete is 10c/kWu, salderen werkt gewoon, kWu kost 30c/kWu, vergoeding is 15 c/kWu

Salderen is van kracht, dus 5000 in de plus (opwekken panelen) en 5000 in de min (uit net trekken) = 0 euro stroomkosten. De boete (teruglever kosten) is dan 5000 maal 10 cent = 500 euro op jaarbasis. Je betaald per jaar 500 euro

2) Je verbruik is 5000 kWu, opbrengst 7500 kWu (je 1.5x). Boete is 10c/kWu, salderen werkt gewoon, kWu kost 30c/kWu, vergoeding is 15 c/kWu

Salderen is van kracht, dus 5000 in de plus (opwekken panelen) en 5000 in de min (uit net trekken) = 0 euro stroomkosten. De boete (teruglever kosten) is dan 7500 maal 10 cent = 750 euro op jaarbasis. De vergoeding is over 2500 kWu = 375 euro. Je betaald per jaar 750 - 375 = 375 euro

3) Voorbeeld 1 maar dan zonder salderen: Je verbruik is 5000 kWu, opbrengst 5000 kWu. Boete is 10c/kWu, kWu kost 30c/kWu, vergoeding is 15 c/kWu

5000 x 30 cent = 1500 euro. 5000 x 15 cent = 750 euro. 5000 x 10 cent boete = 500 euro. Je betaald per jaar 1250 euro

4) Voorbeeld zoals 3 maar overproductie 1.5x. Je verbruik is 5000 kWu, opbrengst 7500 kWu (je 1.5x). Boete is 10c/kWu, kWu kost 30c/kWu, vergoeding is 15 c/kWu

5000 x 30 cent = 1500 euro 7500 x 15 cent = 1125. 7500 x 10 cent = 750. Je betaald per jaar 1125

5) Voorbeeld 1 zonder panelen: Je verbruik is 5000 kWu, kWu kost 30c/kWu

5000 x 30 cent = 1500 euro. Je betaald 1500 euro per jaar

Het blijft zo dat panelen altijd voordeel opleveren, sterker nog, overcapaciteit loont. En nee, je hebt ze er niet meer in 6 jaar uit, maar onder aan de streep scheelt het op je jaarrekening.

Disclaier; verschillen kunnen wat minder schokkend zijn bij echte prijzen en waar staat 'opbrengst' is het netto, dus nadat het deel wat je direct van de zon gebruikt er al af is. Dat zal overigens nadelig zijn in voorbeeld 5 omdat je verbruik waarschijnlijk met een kWu of 1000 omhoog gaat.

En als je disclaimer goed leest weet je ook gelijk waarom een accu in het geval waar salderen niet meer mogelijk is best rendabel kan zijn
Goed uitgelegd overzicht, dank! Optie 4 is exact mijn situatie

Ik bespaar dus 1500 - 1125 = 375 per jaar.
De zonnepanelen + aanpassen meterkast koste me ongeveer € 9.000 (ex btw) Dus dan zou ik dit in de huidige tijd 9000 / 375 = in 24 jaar terugverdienen (zonder rekening te houden met degradatie van de zonnepanelen / levensduur van de omvormer).

... Had ik maar geen zonnepanelen genomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:46:
[...]

volgens mij kun je via je meterkast (slime meter vermoed ik dan alleen je teruglevering monitoren, en niet je opbrengst, je eigen verbruikt kan namelijk niet door de slime meter gemeten worden.

via home wizzard die dus naast de slimme meter ook gekoppeld is aan je omvormer kan dit dus wel. dan krijg je ook beter inzicht tussen je verbruik (NV), teruglevering (TL) en eigen gebruik van je zonnestroom (EV).
je ziet dan meeer iets in deze tremd, tuurlijk is dit ook met andere domotica in te zien zolang je beide maar aan elkaar koppeld.
[Afbeelding]
Ik meet middels een kWh meter en oude youless aan een Pi de opbrengst alleen van de panelen. Wordt ook geupload naar PVoutput.

Voorlopig zit ik nog 3jaar en 5 maanden zonder boete en zolang salderen er nog is no problemo. Tegen die tijd dat salderen gekilled wordt zal ik me er eens verder in gaan verdiepen maar laten we wel zijn...... Voor de gemiddelde panelenbezitter wordt dit allemaal wel een stap te ver. En de lol is wel af. Denk dat vele de komende maanden als contracten vervallen de hele tent bij elkaar vloeken.....en zichzelf. Had ik nu maar wat anders gestemd. 8) Goed man, vrije markt economie. :X Voor sommige zaken wel maar niet voor energie en andere basis voorzieningen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 21-06-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Kijk. Dat lijkt me ook logisch. Je kan de saldering nu niet eenzijdig opzeggen en vervangen door een TLV.

De vraag is: wat blijft er nog over na salderen? M.i. niets. Dus de TLV is geïntroduceerd voor de situatie dat de saldering er niet meer is. We moeten dus in salderingstijden alleen rekenen met
(totale teruglevering - gebruik) x kWhprijs - totale teruglevering x TLK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
oltk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:33:
[...]

Kijk. Dat lijkt me ook logisch. Je kan de saldering nu niet eenzijdig opzeggen en vervangen door een TLV.

De vraag is: wat blijft er nog over na salderen? M.i. niets. Dus de TLV is geïntroduceerd voor de situatie dat de saldering er niet meer is. We moeten dus in salderingstijden alleen rekenen met
Eigenlijk kan dit hele verhaal sowieso niet. Er zijn, net als ik, nog duizenden gebruikers met een Ferrarismeter. Nu heb ik toevallig een contract zonder boete. Hoe hadden ze dat aangepakt als ik niet zo'n contract had gehad? Succes. Ik heb gewoon een netto verbruik van zo'n 500kWh. Ze kunnen nooit de rest bepalen. En wellicht kom ik nu met 1 kind uit huis een stukje negatief uit. Hoeveel kwH heb ik dan gesaldeert voor een boete in schalen? Dat weet dus geen energiemaatschappij. Zelfs de netwerkbeheerder niet. Er klopt gewoon geen mallemoer meer van de energiemarkt.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 21-06-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Eigenlijk kan dit hele verhaal sowieso niet. Er zijn, net als ik, nog duizenden gebruikers met een Ferrarismeter. Nu heb ik toevallig een contract zonder boete. Hoe hadden ze dat aangepakt als ik niet zo'n contract had gehad? Succes. Ik heb gewoon een netto verbruik van zo'n 500kWh. Ze kunnen nooit de rest bepalen.
Dat kunnen ze wel; panelen dien je aan te melden en ze hebben Google Maps nog. Ze kunnen je opbrengst vrij nauwkeurig schatten. En de ACM vindt het ok om allerlei vage kostenposten in rekening te laten brengen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
oltk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:33:
[...]

Ik vrees dat wat na het einde saldering gaat gebeuren indien er niet een minimale prijs wettelijk is vastgesteld (ooit was er sprake van 80% van de netto waarde van de stroom), maar ik vrees met deze nieuwe regering dat daar ook niets van over blijft.
Dan krijg je dus wat bij eneco nu al gebeurt met een TLV van14,5ct/kWh en een TLK van 11,5ct/kWh, effectief dus een netto TLV van 3ct, maar tot nu toe een TLV van 5 a 6 ct/kWh gebruikelijk was. stel dat dit nog erger gaat worden krijg je dadelijk helemaal niets meer (ok 1ct/kWh voor de moeite) van al je teruggeleverde stroom, met een vriendelijk bedankje van je vriendelijke energieboer (dat laatste als je heel veel geluk hebt).

Een groot deel van deze stroom kan echter prima door de Energieboeren voor het volle pond verkocht worden, kijk heel slim van hun bekeken, met een winst die ze bij een nommale inkoop nooit zouden kunnen halen. al kunnen ze 50% van die zonnestroom op deze manier gewoon verkopen is het een pure geldmachine geworden, waarbij het risico geheel aan de kant van de consument ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Dat kunnen ze wel; panelen dien je aan te melden en ze hebben Google Maps nog. Ze kunnen je opbrengst vrij nauwkeurig schatten. En de ACM vindt het ok om allerlei vage kostenposten in rekening te laten brengen ;)
Laat mijn huis nu lekker geblurt zijn op Google maps. En je mag/kan niet afrekenen op basis van schatting. Succes met die schalen gestuurde boetes. Dat wordt helemaal niets.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 21-06-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Eigenlijk kan dit hele verhaal sowieso niet. Er zijn, net als ik, nog duizenden gebruikers met een Ferrarismeter. Nu heb ik toevallig een contract zonder boete. Hoe hadden ze dat aangepakt als ik niet zo'n contract had gehad? Succes. Ik heb gewoon een netto verbruik van zo'n 500kWh. Ze kunnen nooit de rest bepalen. En wellicht kom ik nu met 1 kind uit huis een stukje negatief uit. Hoeveel kwH heb ik dan gesaldeert voor een boete in schalen? Dat weet dus geen energiemaatschappij. Zelfs de netwerkbeheerder niet. Er klopt gewoon geen mallemoer meer van de energiemarkt.
ik hoop voor je dat je oude Ferrarismeter niet snel afgekeurd gaat worden. Ze moeten overigens ook nog heel veel oude slimme meters ook nog gaan vervangen (de kommende 2 jaar). De Netbeheerders gaven al aan dat ze dat niet gaat lukken, gebrek aan slimme meters en personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Ik vrees dat wat na het einde saldering gaat gebeuren indien er niet een minimale prijs wettelijk is vastgesteld (ooit was er sprake van 80% van de netto waarde van de stroom), maar ik vrees met deze nieuwe regering dat daar ook niets van over blijft.
Dan krijg je dus wat bij eneco nu al gebeurt met een TLV van14,5ct/kWh en een TLK van 11,5ct/kWh, effectief dus een netto TLV van 3ct, maar tot nu toe een TLV van 5 a 6 ct/kWh gebruikelijk was. stel dat dit nog erger gaat worden krijg je dadelijk helemaal niets meer (ok 1ct/kWh voor de moeite) van al je teruggeleverde stroom, met een vriendelijk bedankje van je vriendelijke energieboer (dat laatste als je heel veel geluk hebt).

Een groot deel van deze stroom kan echter prima door de Energieboeren voor het volle pond verkocht worden, kijk heel slim van hun bekeken, met een winst die ze bij een nommale inkoop nooit zouden kunnen halen. al kunnen ze 50% van die zonnestroom op deze manier gewoon verkopen is het een pure geldmachine geworden, waarbij het risico geheel aan de kant van de consument ligt.
Precies. Het lijkt er trouwens op dat in bepaalde gevallen de boete van GC niet eens zoveel verschilt met een oud contract zonder boete. Lager vastrecht, hogere TLV, welkomstbonus van €95. Het oude contract met 4 of 5 cent TLV was in feite ook al een flinke 'boete'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:49:
[...]

ik hoop voor je dat je oude Ferrarismeter niet snel afgekeurd gaat worden. Ze moeten overigens ook nog heel veel oude slimme meters ook nog gaan vervangen (de kommende 2 jaar). De Netbeheerders gaven al aan dat ze dat niet gaat lukken, gebrek aan slimme meters en personeel.
Voor mij maakt het niet uit zonder boete. Andere kunnen nu wel zwaar in de problemen en discussie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:07
Elias2020 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Zojuist contact gehad met GC en gevraagd of ze per telwerk of het totaal salderen. Het antwoord was: we salderen op jaarbasis :?

Om eventueel gedoe te voorkomen geen vragen meer gesteld en om laten zetten naar enkel tarief :)
Mn contract is vandaag ingegaan. En ze zouden me van dubbel naar enkel tarief zetten. Als mn contract inging. Het staat nog steeds op dubbel tarief. Maken ze niet meer gebruik van whatsapp?

Heb jij gewoon gebeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Laat mijn huis nu lekker geblurt zijn op Google maps. En je mag/kan niet afrekenen op basis van schatting. Succes met die schalen gestuurde boetes. Dat wordt helemaal niets.
Hmm. Ik weet dat ze ook satellietbeelden gebruiken tegenwoordig. AI kan veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Zijn nog genoeg andere satelliet beelden in te zien.https://www.satellietdata...%2C0.5&datemin=21-06-2023.
Afrekenen op schatting wordt zeker wel gedaan, was een gewoonte als je nooit thuis was als de meteropnemer niet binnen kon.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Onze ferrarismeter ging eens defect waardoor een van de telwerken stil bleef staan. Ze hebben toen wel degelijk een schatting gemaakt. Het maakte bij de afrekening dus niet uit wat we in die periode daadwerkelijk verbruikt hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:16:
[...]

Zijn nog genoeg andere satelliet beelden in te zien.https://www.satellietdata...%2C0.5&datemin=21-06-2023.
Afrekenen op schatting wordt zeker wel gedaan, was een gewoonte als je nooit thuis was als de meteropnemer niet binnen kon.
Lekker actueel. Mijn panelen staan er voor niet eens op. _O-

Als ze hier een schatting gaan doen wordt het een gang naar de rechter. Ben ik de eerste. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:31:
[...]

Lekker actueel. Mijn panelen staan er voor niet eens op. _O-

Als ze hier een schatting gaan doen wordt het een gang naar de rechter. Ben ik de eerste. :+
Was alleen maar om aan te geven dat er meer beschikbaar is buiten google maps.
Succes dan bij de rechter.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-05 20:06
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Goed uitgelegd overzicht, dank! Optie 4 is exact mijn situatie

Ik bespaar dus 1500 - 1125 = 375 per jaar.
De zonnepanelen + aanpassen meterkast koste me ongeveer € 9.000 (ex btw) Dus dan zou ik dit in de huidige tijd 9000 / 375 = in 24 jaar terugverdienen (zonder rekening te houden met degradatie van de zonnepanelen / levensduur van de omvormer).

... Had ik maar geen zonnepanelen genomen.
Volgens mij klopt dit niet. Ik denk dat je meer bespaart als gevolg van zelfconsumptie. Je gaat nu uit van 5000 kWh afname vs 5000 kWh afname + 7500 kWh productie. Maar dat is denk ik een valse vergelijking omdat je dan uitgaat dat je elke geproduceerde kWh ook invoedt in het net.

Zonder zonnepanelen had je geen 5000 kWh verbruik gehad maar iets van 7250 kWh (uitgaande van 30% eigen verbruik van die 7500 productie).
Of je moet kijken naar je invoeding. Dus 5000 kWh verbruik en 70% van je productie voed je in (als gevolg van eigen verbruik), dus de terugleverkosten betaal je dan "maar" over 5250 kWh.

Of zeg ik nu gekke dingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Flow schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:49:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Ik denk dat je meer bespaart als gevolg van zelfconsumptie. Je gaat nu uit van 5000 kWh afname vs 5000 kWh afname + 7500 kWh productie. Maar dat is denk ik een valse vergelijking omdat je dan uitgaat dat je elke geproduceerde kWh ook invoedt in het net.

Zonder zonnepanelen had je geen 5000 kWh verbruik gehad maar iets van 7250 kWh (uitgaande van 30% eigen verbruik van die 7500 productie).
Of je moet kijken naar je invoeding. Dus 5000 kWh verbruik en 70% van je productie voed je in (als gevolg van eigen verbruik), dus de terugleverkosten betaal je dan "maar" over 5250 kWh.

Even de disclaimer onder m’n uitleg bericht lezen ;)

Want inderdaad, zelfconsumptie is beter voor alles en vooral portemonnee maar met de huidige saldering en zeker bij mensen die nog geen terugleverkosten (boete) hebben, is de aanschaf nog niet rendabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:30
[...]

Hier ooit eens een slootje willen dempen. Het zou je verbazen welke gedetailleerde foto's het waterschap tot zijn beschikking heeft. Daar is Google maps niks bij. Ik vermoed niet dat ze deze allemaal zelf maken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
jaaoie17 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Mn contract is vandaag ingegaan. En ze zouden me van dubbel naar enkel tarief zetten. Als mn contract inging. Het staat nog steeds op dubbel tarief. Maken ze niet meer gebruik van whatsapp?

Heb jij gewoon gebeld?
Onderstaande reactie kregen wij enkele dagen geleden. Het zal wss gewoon aangepast zijn, je ziet het alleen niet terug in je account. Zo is het nu bij ons bij Delta ook al jaren, ooit afgesloten op dubbel tarief en achter de schermen omgezet naar enkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meEZhrQt_mFbrG7QSS3DIhDnQB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CPQ7UxiRP4G8LmLs7KbWc3dG.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door WendyW1 op 21-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
Holk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:57:
[...]

Even de disclaimer onder m’n uitleg bericht lezen ;)

Want inderdaad, zelfconsumptie is beter voor alles en vooral portemonnee maar met de huidige saldering en zeker bij mensen die nog geen terugleverkosten (boete) hebben, is de aanschaf nog niet rendabel
Ja eens :). Maar daarom reageerde ik op degene die, volgens mij, een verkeerde interpretatie doet van jouw getallenvoorbeeld en daardoor een conclusie trekt die fout is. De jaarlijkse besparing moet groter zijn dan nu wordt gesuggereerd en dus zal de terugverdientijd een stuk korter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
[...]

Ja dat lijkt me ook ja, dus zeg dat de terugverdientijd nu 15jr zou zijn ipv 24jr (ben ik nog optimistisch denk ik).
Dat is ongeveer de levensduur van de omvormer.

Maargoed, liever gebruik ik de stroom dan dat ik er voor moet betalen om terug te leveren.
Ipv een nieuwe elektrische auto ga ik denk ik voor een paar airco's. Een auto laad ik savonds / snachts op, dan wek ik geen stroom op.
Mijn Skoda Fabia diesel is nu 14je oud, ik breng hem dadelijk wel zakelijk in als youngtimer.

https://www.energievergel...erugleveren-zonne-energie

Ik ben niet de enige die zo denkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 21-06-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Ja dat lijkt me ook ja, dus zeg dat de terugverdientijd nu 15jr zou zijn ipv 24jr (ben ik nog optimistisch denk ik).

Maargoed, liever gebruik ik de stroom dan dat ik er voor moet betalen om terug te leveren.
Ipv een nieuwe elektrische auto ga ik denk ik voor een paar airco's. Een auto laad ik savonds / snachts op, dan wek ik geen stroom op.
Mijn Skoda Fabia diesel is nu 14je oud, ik breng hem dadelijk wel zakelijk in als youngtimer.

https://www.energievergel...erugleveren-zonne-energie

Ik ben niet de enige die zo denkt.
Dan moet je er wel mee gaan verwarmen. Koelen vraagt geen drol aan stroom. Doe hier 300kWh in een hete zomer op 140m2 als ze 24/7 draaien. Dat vertelt dat stuk er maar even niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:12:
[...]

Dan moet je er wel mee gaan verwarmen. Koelen vraagt geen drol aan stroom. Doe hier 300kWh in een hete zomer op 140m2 als ze 24/7 draaien. Dat vertelt dat stuk er maar even niet bij.
Ik heb al een full electric warmtepomp voor de verwarming. Nee is enkel om te koelen dan. Dan gebruik ik de stroom ipv dat ik moet betalen voor opwekking.
Ik denk dat ik die airco's nog wel redelijk hiermee kan "terugverdienen" door de terugleverkosten te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
Verwarmen doe je dan weer op momenten dat je toch niet aan het invoeden bent. In de winter lever je echt heel weinig terug namelijk. Dus dat zorgt alleen voor extra leveringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Ik heb al een full electric warmtepomp voor de verwarming. Nee is enkel om te koelen dan. Dan gebruik ik de stroom ipv dat ik moet betalen voor opwekking.
Ik denk dat ik die airco's nog wel redelijk hiermee kan "terugverdienen" door de terugleverkosten te verminderen.
Ik zeg je toch dat koelen bijna niets verbruikt. Het is wel lekker. Volgende week eindelijk ze weer eens laten snorren om te koelen. Heb zelfs verwarmt in juni omdat het kil werd in huis door al het vocht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Flow schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:16:
Verwarmen doe je dan weer op momenten dat je toch niet aan het invoeden bent. In de winter lever je echt heel weinig terug namelijk. Dus dat zorgt alleen voor extra leveringskosten.
150kWh in januari. Kan de WP mooi opsnoepen overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Nee, daar zat ik namelijk ook al aan te denken, zonder de zonnepanelen zal je verbruik circa 30% meer zijn. Dus die 30% eigen gebruik heeft dus ook een geldwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
jaaoie17 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Heb jij gewoon gebeld?
Mijn GC contract is 14-6 ingegaan op dubbel tarief.
Gisteren even gebeld en gelijk iemand aan de lijn en die heeft het aangepast.

Uurtje later ingelogd op de website en staat onder contract nu keurig enkeltarief ipv dubbeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
[...]

Als je een slimme meter hebt kan je al van afstand precies doormeten wat je PV gebruik is. Namelijk
- het is bekend wat jouw gebruik is in de nacht
- het is bekend wat de opbrengst is van buren / wijkgenoten (precies mbt pW van hun PV's)
- jij hebt een afwijkend profiel, met machinelearning kan je precies achterhalen hoeveel panelen jij hebt

Er zijn geregeld vliegtuigen die luchtfoto's maken. O.a. voor niet aangemelde verbouwingen.

Kadaster heeft een satellietbeeld programma. En hun beelden worden alleen voor overheden geleverd (door RVO, die alle contracten heeft die er zijn)

diverse mogelijkheden. Ik denk dat het wel los zou lopen omdat er geen actief monitoringsprogramma is. Maar het kan vrij gemakkelijk. En inderdaad: wetenschappelijk je schatting hard maken zal enige moeite kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk als de klant geen slimme meter heeft. Hoe denkt dan een energiemaatschappij de TLK te kunnen berekenen? Er zijn immers geen verbruik en teruglevering bekend.

Bij een overproductie hebt dan is eenvoudig de meterstand een jaar later lager dan het jaar daarvoor. De TLK kan dan alleen over de overproductie gerekend worden. Gebruik de klant meer dan er door de zonnepanelen wordt geproduceerd dan zijn er helemaal geen TLK van toepassing.

Zie ik dat zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
esphome schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:52:
Hoe zit het eigenlijk als de klant geen slimme meter heeft. Hoe denkt dan een energiemaatschappij de TLK te kunnen berekenen? Er zijn immers geen verbruik en teruglevering bekend.

Bij een overproductie hebt dan is eenvoudig de meterstand een jaar later lager dan het jaar daarvoor. De TLK kan dan alleen over de overproductie gerekend worden. Gebruik de klant meer dan er door de zonnepanelen wordt geproduceerd dan zijn er helemaal geen TLK van toepassing.

Zie ik dat zo goed?
Mijn ouders hebben nog een draaischijf en die zagen in hun nieuwe aanbod bij terugleverkosten: 0 euro.
Ze hebben 6 oude zonnepanelen, geen idee hoeveel Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Zie ik dat zo goed?
Ja.
Maar... Ze zouden (onvoordelig) kunnen gaan schatten. Het is niet duidelijk of dat wel of niet mag.
Gelukkig wil @MotorBeast wel de eerste zijn die dat dan wil aanvechten.
Er zijn maatschappijen waarbij ze hun TLK dan anders heffen. Ik meen dat er maatschappijen zijn die hogere vaste leveringskosten vragen bij mensen met een Ferrarismeter (weet niet of dat alleen met zonnepanelen is, of ook zonder). Er zijn er ook die je voor de zekerheid inschalen in hun hoogste staffel vwb TLK (dus zelfs zonder te schatten).
En ze mogen je weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk als de klant geen slimme meter heeft. Hoe denkt dan een energiemaatschappij de TLK te kunnen berekenen. Er zijn immers geen verbruik en teruglevering bekend.

Zie ik dat zo goed?
Je bedoelt een analoge ferrarismeter (er zijn ook nog digitale niet slimme meters). Dat hangt van de energieleverancier af, of je hebt mazzel en ze doen er niks mee, of zoals Innova Energie verhogen ze de vaste leveringskosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
MotorBeast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Ik zeg je toch dat koelen bijna niets verbruikt. Het is wel lekker. Volgende week eindelijk ze weer eens laten snorren om te koelen. Heb zelfs verwarmt in juni omdat het kil werd in huis door al het vocht. 8)7
Ohja dat gaf je aan idd.

Maar serieus, het is dus slim om AL je stroom te verbruiken??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZNEBhptnaJ6u9Ntd8ARfNXJG04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IneZOjlLoXlYfWc0tSHRP9lv.jpg?f=user_large
€15 bij de action

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VgrxZZh_xwrILpQMuKfdIIGrxI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QJwIg2j18zs0udoXvKJnofkr.webp?f=user_large
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Het is vrij makkelijk om een elektrische kachel in het tuinhuisje te zetten, die aan gaat bij overproductie.
Dit is misschien een makkelijker en betaalbare manier om dus geld te besparen.
Met 2 of 3 kacheltjes (van de action) zelfs makkelijk trapsgewijs te laten opereren. Een soort omgekeerde load balancing :p

(Dan heb je dus wel het nut van je zonnepanelen voor je eigen verbruik, maar elimineer je terugleveren).

Voelt gek gezien de dynamische stroomprijs maar af en toe nul of minder is, maar dit is dus blijkbaar de nieuwe manier om geld te besparen.

[ Voor 33% gewijzigd door Whiskey48 op 21-06-2024 20:14 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 144 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)