Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:42
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Als je je auto laadt met eigen zonnestroom is het toch geen gek idee om daar iets voor te betalen, gezien de extra belasting die het geeft op het net?
Welke netbelasting bedoel je dan? Je zonnestroom loopt door je eigen kabel naar je auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:09
AlphaRomeo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Tot dat ze op inductie gaan koken en een 2x16A kookgroep nodig hebben. Het minimum lijkt mij toch wel 32 of 40 ampère op een enkele fase.
Ik heb hier een 1x40A aansluiting (Vlaanderen). Als experiment heb ik mijn volledige woning na een 20A zekering geplaatst. Dit gaat nu al meer dan 5 jaar goed zonder ergens bewust op te letten.
Een relatief kleine woning maar wel alles elektrisch: inductie, airco om te verwarmen, boiler, wasmachine,...

Ik denk dat er 2 belangrijke aandachtspunten zijn:
- woningen gebruiken gemiddeld minder piekvermogen dan we denken, de installatie wordt te ruim aangelegd. Toestellen worden ook steeds zuiniger.
- een zekering klapt er niet uit van zodra je even kort de nominale waarde aan tikt. Bijvoorbeeld een 20A automaat: daar kan je 1h aan een stuk 27A doorsturen voor die er uit klapt op overbelasting.

Als ik actief zou bezig zijn met gelijktijdigheid dan zou ik mijn volledige woning waarschijnlijk zelfs op 1x16A kunnen laten draaien. Met een gepaste batterij en bijhorende sturing mogelijk zelfs op 1x6A wanneer de batterij de piekmomenten voor zijn rekening neemt en 24/24 met 6A kan bijladen op de rustige momenten.

Als de netbeheerder een 1x6A aansluiting zou aanbieden voor weinig geld dan zou ik dat zeker gaan proberen.
Maar omwille van de vaste kosten die nu eenmaal hoog zijn bij een elektriciteitsnet zie ik dat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Tot dat ze op inductie gaan koken en een 2x16A kookgroep nodig hebben. Het minimum lijkt mij toch wel 32 of 40 ampère op een enkele fase.
Misschien was dat vroeger zo. Tegenwoordig heb je inductiekookplaten op een enkele 16A groep. Dat gaat echt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:48
Martin7182 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Welke netbelasting bedoel je dan? Je zonnestroom loopt door je eigen kabel naar je auto.
Ik ging uit van de situatie genoemd in de berichten voor de mijne :)

Met behulp van een batterij ja. Als je die batterij niet hebt, is het dan niet zo dat je die 11kW beschikbare outout van je panelen sowieso al moet hebben, of je nu laadt of niet? Dat belast het net toch ook?

Ik heb geen elektrische auto, ook geen plannen in die richting omdat we nauwelijks gebruik maken van onze auto, dus mijn kennis is beslist onvoldoende. Ik leer graag wat nieuws hier in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:08

AlphaRomeo

FP PowerMod
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:03:
[...]
Als je je auto laadt met eigen zonnestroom is het toch geen gek idee om daar iets voor te betalen, gezien de extra belasting die het geeft op het net?
Als het eigen zonnestroom is belast dat het net juist niet, het komt dan niet eens voorbij de meter. Ook als het zonnestroom uit de buurt is wordt het net niet belast. Je belast pas als een hele wijk zwaar verbruikt of levert. Dus juist het verbruik terwijl er lokaal ook levering is zou gestimuleerd en niet afgestraft moeten worden, en dat gebeurt gelukkig ook dmv dynamische tarieven. Hierdoor kunnen mensen in een flatje indirect toch gebruik maken van de goedkope PV energie op zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Martin7182 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:18:
[...]
Misschien was dat vroeger zo. Tegenwoordig heb je inductiekookplaten op een enkele 16A groep. Dat gaat echt prima :)
Die maar verplichten voor mensen in een flat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Wozmro schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:16:
[...]
Ik heb hier een 1x40A aansluiting (Vlaanderen). Als experiment heb ik mijn volledige woning na een 20A zekering geplaatst. Dit gaat nu al meer dan 5 jaar goed zonder ergens bewust op te letten.
Dat het goed gaat voor een Tweaker wil niet zeggen dat het een oplossing is voor mensen in flats. Overigens is deze manier van werken niet aan te raden. Door elke keer op het trip punt van die 20A (trage) automaat te gaan zitten krijg je daar wel onnodige warmteontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
*offtopic politiek*

[ Voor 78% gewijzigd door Proton_ op 15-06-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:00
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Het is gelukkig ook niet aan mij. Maar ik denk wel dat het de energietransitie kan versnellen.
Dan zal een thuisaccu ook snel goedkoper moeten worden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke

*reactie op offtopic*

[ Voor 70% gewijzigd door Proton_ op 15-06-2024 11:29 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
AlphaRomeo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Die maar verplichten voor mensen in een flat dan?
Ik bedoel alleen dat een volledig elektrisch huishouden niet per se een zware aansluiting nodig heeft. We zitten hier op 1×35A met een 16A inductiekookplaat wat helemaal prima gaat. De hoogste stand gebruiken we amper. De techniek is beter dan vroeger; zo'n kookplaat regelt andere pitten automatisch terug zodat je nooit boven de 16 A komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:09
AlphaRomeo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:27:
[...]

Dat het goed gaat voor een Tweaker wil niet zeggen dat het een oplossing is voor mensen in flats. Overigens is deze manier van werken niet aan te raden. Door elke keer op het trip punt van die 20A (trage) automaat te gaan zitten krijg je daar wel onnodige warmteontwikkeling.
Er hangt een vermogenmetertje naast. Het opgenomen vermogen is heel zelden meer dan 3kW tegelijk. En het grootste deel van de tijd verbruikt de woning <50W dus tijd genoeg om weer af te koelen. Dus ik denk niet dat deze 20A overmatig belast wordt.

Het is inderdaad een tweakerding. Maar voor mij zijn er parallellen met bijvoorbeeld het vermogen van de gasketel, die werd/wordt ook altijd heel erg ruim gedimensioneerd, gooi er maar een 35kW in, dan hebben we zeker geen klachten achteraf.

Hetzelfde verhaal bij de elektro-installateur van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:34:
Waarom is het voor de eerlijkheidsgraad van hoeveel je betaalt voor je aansluiting voor jou van belang of iemand stadsverwarming gebruikt, een warmtepomp gebruikt, een openbare laadpaal gebruikt, in een flat woont, op de wachtlijst staat voor verzwaring of gedwongen wordt te betalen voor een gasaansluiting? Zo kan je er nog veel meer bijhalen denk ik.

Waar ik je niet over hoor is hoeveel stroom die persoon verbruikt en in welke mate men het net belast door eventuele hoge pieken in verbruik en teruglevering.

Iedereen betaalt al stevig voor netbeheerkosten, ook mensen met een 3x25A aansluiting. Waarom is het voor jou niet eerlijk als iemand op een flat met 1x25A (waarschijnlijk 1x35A), evenveel betaalt als iemand met een 3x25A aansluiting? Is het wel eerlijk als die persoon in een rijtjeswoning woont? Of moet die persoon meer betalen vanwege het huis, ongeacht het verbruik?

Nu heeft die persoon op de flat een verbruik van 4000kWh (houdt van steengrillen, brood bakken en heeft een groot tropisch aquarium) en neemt dit ook af. De persoon in een huis met 3x25A heeft een verbruik van 3000kWh waarvan 1800kWh wordt afgenomen. Hoe zit het dan met de eerlijkheid?

Volgens mij haal je er erg veel zaken bij die er weinig mee te maken hebben. Afname- en belasting van het net (en op welke momenten), is volgens mij het enige dat mee zou mogen tellen bij kosten voor netbeheer.
Je betaalt al voor je gebruik. Dus als iemand 4000 kWh gebruikt dan zal die er ook voor betalen. Waar het om gaat is de capaciteit die de netbeheerder moet reserveren.

Nu kunnen we wel een capaciteitstarief verzinnen. Heel leuk dan kunnen we alle elektriciteitsmeters in Nederland vervangen. Dan ben je een absurd bedrag kwijt aan nieuwe meters. Heb je enorme hoeveelheden monteurs nodig die anders nuttig werk hadden kunnen doen.

Op korte termijn is dat een slecht idee. Het zou geen gek idee zijn om nu meters te maken die dat kunnen meten. Maar je zit er ook nog mee dat met een digitale meter (dus niet een slimme meter) dit enorm fraude gevoelig zal zijn. Dan krijgen we ook meteen weer een privacy probleem.

Dus we moeten iets simpels hebben. Dat hoeft niet perfect te zijn. En simpel is gewoon verschillende tarieven voor verschillende aanslutingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Je betaalt al voor je gebruik. Dus als iemand 4000 kWh gebruikt dan zal die er ook voor betalen. Waar het om gaat is de capaciteit die de netbeheerder moet reserveren.

Nu kunnen we wel een capaciteitstarief verzinnen. Heel leuk dan kunnen we alle elektriciteitsmeters in Nederland vervangen. Dan ben je een absurd bedrag kwijt aan nieuwe meters. Heb je enorme hoeveelheden monteurs nodig die anders nuttig werk hadden kunnen doen.

Op korte termijn is dat een slecht idee. Het zou geen gek idee zijn om nu meters te maken die dat kunnen meten. Maar je zit er ook nog mee dat met een digitale meter (dus niet een slimme meter) dit enorm fraude gevoelig zal zijn. Dan krijgen we ook meteen weer een privacy probleem.

Dus we moeten iets simpels hebben. Dat hoeft niet perfect te zijn. En simpel is gewoon verschillende tarieven voor verschillende aanslutingen.
Ok, dus eerlijkheid is wat jou betreft een factor in het ene geval (1x35A en 3x25A gelijk tarief voor netbeheer) maar niet in het andere geval (verschillende tarieven voor de 2 soorten aansluitingen).

Dan hebben we dat duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:53
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Het grootste deel van de meters kan hiervoor al uitgelezen worden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:34:
Ok, dus eerlijkheid is wat jou betreft een factor in het ene geval (1x35A en 3x25A gelijk tarief voor netbeheer) maar niet in het andere geval (verschillende tarieven voor de 2 soorten aansluitingen).

Dan hebben we dat duidelijk.
Het grootste probleem zit 'm in de 3x25. Daar is (als je kijkt naar het nieuwe gebruik) in het verleden veel te weinig capaciteit voor gereserveerd. Dus die moet duurder worden.

Ja, je kan wel onderscheid gaan maken tussen 1x25 en 1x35. Maar dat is een onzin discussie. Daar ligt het probleem niet. Ja, je kan pro forma iedere aansluiting een andere tarief geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:36:
Het grootste deel van de meters kan hiervoor al uitgelezen worden.
We zitten met het probleem dat netbeheerders de analoge meters al niet in een redelijke termijn kunnen vervangen. En bij digitale meter zouden mensen dan zelf het gebruik van capaciteit door moeten geven. Dat wordt gewoon chaos.

En dat alleen om mensen die wel een 3x25 aansluiting hebben maar er weinig gebruik van maken minder te laten betalen.

Voor een netbeheerder is dat extra vervelend. Want iedereen die nu wel 3x25 heeft maar het niet gebruikt (en dan dus minder zou betalen) kan van de ene op de andere dag wel vol gebruik gaan maken van die aansluiting. En netbeheerder moet maar zorgen dat ze snel genoeg capaciteit bij plaatsen om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:57:
[...]

We zitten met het probleem dat netbeheerders de analoge meters al niet in een redelijke termijn kunnen vervangen. En bij digitale meter zouden mensen dan zelf het gebruik van capaciteit door moeten geven. Dat wordt gewoon chaos.

En dat alleen om mensen die wel een 3x25 aansluiting hebben maar er weinig gebruik van maken minder te laten betalen.

Voor een netbeheerder is dat extra vervelend. Want iedereen die nu wel 3x25 heeft maar het niet gebruikt (en dan dus minder zou betalen) kan van de ene op de andere dag wel vol gebruik gaan maken van die aansluiting. En netbeheerder moet maar zorgen dat ze snel genoeg capaciteit bij plaatsen om problemen te voorkomen.
Meten is weten. Als ze echt willen rollen ze dit binnen een jaar uit.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:59:
Meten is weten. Als ze echt willen rollen ze dit binnen een jaar uit.
Als ze echt willen, betalen wij ons blauw aan de kosten voor de uitrol. Nee, ik betaal liever niet aan zo'n ernome verspilling van geld en werknemers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Het grootste probleem zit 'm in de 3x25. Daar is (als je kijkt naar het nieuwe gebruik) in het verleden veel te weinig capaciteit voor gereserveerd. Dus die moet duurder worden.

Ja, je kan wel onderscheid gaan maken tussen 1x25 en 1x35. Maar dat is een onzin discussie. Daar ligt het probleem niet. Ja, je kan pro forma iedere aansluiting een andere tarief geven.
Je leest mijn tekst anders dan ik het bedoelde.

Mensen hebben het vaak over 1x25A als ze het over een enkelfasige aansluiting hebben, maar in de praktijk is dat vaak 1x35A. Ik had het niet over een verschillend tarief tussen 1x25A en 1x35A. Ik had het over dat je het wel erg vindt dat iemand met een enkelfasige aansluiting even veel betaalt voor de aansluiting als iemand met een 3-fasige aansluiting, maar dat je het blijkbaar geen probleem vindt als iemand met een 3-fasige aansluiting meer netwerkkosten betaalt dan iemand met een enkelfasige aansluiting terwijl die persoon misschien wel minder stroom afneemt en het net minder belast dan anderen met een enkelfasige aansluiting.

Mijn partner en ik, we hebben veel geinvesteerd in het verduurzamen van ons huis. Niet om dat bedrag terug te verdienen, wat ook niet gebeurt. Onze energiekosten zijn geen verdienmodel voor ons.
Voor dat verduurzamen moesten we van een 1x35A naar een 3x25A aansluiting omdat we er zoveel groepen bij kregen dat dat op 1 fase niet verantwoord was. Bovendien hadden we krachtstroom nodig.

Evengoed hebben we, met die zwaardere aansluiting hard gewerkt aan ons verbruik, hebben we oa bewust zaken opgegeven waarvan het verbruik niet meer in ons nieuwe plan past, waardoor we nu minder stroom afnemen dan we deden op de 1x35A, en geen gas meer.
En de dank voor de moeite en het geld dat we daar in staken (en nog steeds), zou volgens jou zijn het moeten betalen van een hogere prijs voor onze aansluiting, omdat het niet eerlijk is tegenover mensen met een enkelfasige aansluiting. Dat vind ik raar.

Je verbruik kan hoger liggen bij een 3x25A asnsluiting, maar dat hoeft niet zo te zijn. En wij zijn niet de enige.
Daarom vind ik dat een nieuw systeem beter kan kijken naar feitelijk verbruik en belasting van het net, dan alleen maar naar de vorm van de aansluiting.

Ik denk dat verduurzamen iets goeds is. Ik denk dat initiatief en inspanning leveren daarvoor niet beloont hoeft te worden, maar slechte regels waardoor je zulk gedrag bestraft gaat ons als land niet naar een succesvolle energie-transitie brengen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Als ze echt willen, betalen wij ons blauw aan de kosten voor de uitrol. Nee, ik betaal liever niet aan zo'n ernome verspilling van geld en werknemers.
Ruim 87 procent van alle Nederlandse woningen heeft volgens Netbeheer Nederland een slimme meter voor elektriciteit, gas, water of verwarming.

Bron

De benodigde effort valt dus wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:57:
[...]

Niet gebruikt? Je realiseert je dat het gebruiken en benutten van een 3x25A aansluiting niet perse hoeft te betekenen dat je je verbruik naar grote hoogtes stuwt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Niet gebruikt? Je realiseert je dat het gebruiken en benutten van een 3x25A aansluiting niet perse hoeft te betekenen dat je je verbruik naar grote hoogtes stuwt?
Vandaag weer zo'n geval van dat we stroom kunnen afnemen tegen 6 cent per kWh en tegelijkertijd alle PV terug leveren en daarvoor 24,8 cent per kWh krijgen. Mij hoor je niet klagen, maar toont wel aan hoe onhoudbaar de huidige situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:13:
Bovendien hadden we krachtstroom nodig.
Ja, je hebt wel een zware aansluiting nodig. Maar blijkbaar wil je net zoveel betalen als iemand met 1x25. Dat is gewoon niet logisch.

Om een voorbeeld te noemen, je kan ook een accu installeren, die vullen met 1x25 en dan met 3 fasen weer leeg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:15:
Nee, het betekent dat de netbeerder capaciteit moet reserveren voor het geval je dat wel gaat doen. De netbeheerder weet niet wat jij in de toekomst gaat doen. Misschien staat je huis wel leeg op dit moment.

Maar de netbeheerder moet wel zorgen dat iedereen op elk moment gebruik kan maken van zijn aansluiting zonder dat het net instort.

En die kosten moet gewoon betaald worden. Ook als je nu weinig gebruik maakt van je aansluiting.

En op dit moment is het dus zo dat mensen met een 1x25 aansluting betalen voor de capaciteit voor mensen met een 3x25 aansluiting.

Met een capaciteitstarief moet iedereen die al groen is (EV, warmtepomp, elektrisch koken) gaan betalen voor de capaciteit die gereserveerd wordt voor mensen die nog gas gebruiken. De omgekeerde wereld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Nee, het betekent dat de netbeerder capaciteit moet reserveren voor het geval je dat wel gaat doen. De netbeheerder weet niet wat jij in de toekomst gaat doen. Misschien staat je huis wel leeg op dit moment.

Maar de netbeheerder moet wel zorgen dat iedereen op elk moment gebruik kan maken van zijn aansluiting zonder dat het net instort.

En die kosten moet gewoon betaald worden. Ook als je nu weinig gebruik maakt van je aansluiting.

En op dit moment is het dus zo dat mensen met een 1x25 aansluting betalen voor de capaciteit voor mensen met een 3x25 aansluiting.

Met een capaciteitstarief moet iedereen die al groen is (EV, warmtepomp, elektrisch koken) gaan betalen voor de capaciteit die gereserveerd wordt voor mensen die nog gas gebruiken. De omgekeerde wereld dus.
Met een capaciteitstarief zoals in België kijken ze dus juist naar je pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:40
Dit is dus het weer waar het net mee op zijn kant gaat.
Veel wind, koud en wisselende zon.
Ik zie mijn PV panelen van 1200 naar 11.000 W schieten en weer terug in een paar minuten.
Mijn omvormer staat zelfs af te toppen. Spanning komt gelukkig niet boven de 236 V.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Ja, je hebt wel een zware aansluiting nodig. Maar blijkbaar wil je net zoveel betalen als iemand met 1x25. Dat is gewoon niet logisch.

Om een voorbeeld te noemen, je kan ook een accu installeren, die vullen met 1x25 en dan met 3 fasen weer leeg trekken.
Je kan ook een accu installeren zeg je. En daarna ontgaat het me wat je wil zeggen.

We gebruiken 14 groepen hier nu. Mij lijkt dat behoorlijk ruim voor een 1x35A, plus dan nog de krachtstroom. Een 1x35A aansluiting was hier niet meer verantwoord, daarom hebben we extra betaald voor het upgraden naar 3x25A. Ons verbruik daarna is niet gestegen maar gedaald.

Ik kan me voorstellen dat het verbruik en belasting van het elektriciteitsnet gemiddeld groter is bij mensen met een 3-fasige aansluiting dan bij een enkelfasige aansluiting. Maar dat nemen als uitgangspunt voor nieuwe tarieven voor netbeheer is op geen enkele manier meer eerlijk dan hoe het nu geregeld is.

Je geeft zelf al aan, we zouden meer kunnen gaan verbruiken. In dat geval zou ik het logisch vinden om meer te betalen. Niet prettig, wel logisch.

Het is als met de terugleverkosten.

Ik ben er niet blij mee en probeer ze te ontlopen (lees hallo Greenchoice voor 3jr).
Maar in tegenstelling tot sommige anderen zie ik er wel de logica van in.
Ondertussen gebruiken wij de periode van dat nieuwe contract om onze situatie aan te passen dusdanig dat wij minder kwetsbaar zullen zijn voor terugleverkosten, maar ook zo dat we de mogelijkheid krijgen niet of minder terug te leveren wanneer nodig voor het net. Omdat wat we terugleveren blijkbaar niet altijd goed is voor de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Pietje555 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:36:
Ik zie mijn PV panelen van 1200 naar 11.000 W schieten en weer terug in een paar minuten.
Mijn omvormer staat zelfs af te toppen. Spanning komt gelukkig niet boven de 236 V.
Zou beter zijn als consumenten omvormer ook begrenst wordt op 50% van de PV capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Vandaag weer zo'n geval van dat we stroom kunnen afnemen tegen 6 cent per kWh en tegelijkertijd alle PV terug leveren en daarvoor 24,8 cent per kWh krijgen. Mij hoor je niet klagen, maar toont wel aan hoe onhoudbaar de huidige situatie is.
Zolang ze nog honderden miljoenen euro winst maken zal dit niet zo'n vaart lopen. Daarnaast houden ze dat wel op peil of verhogen de winst al is het maar door een TLB onder het motto "het is niet eerlijk voor". Daarnaast verhogen ze het tarief vanavond wel en laten ze de stroom die al in bestaande batterij parken staan of van de windmolens komen gewoon het net invloeien tegen andere tarieven. De stroom kost vaker meer dan de huidige 5ct dan niet. Laatste waar je denk ik medelijden mee moet hebben is met energieleveranciers. Ik ken er geen die al op omvallen staat met deze situatie al jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 15-06-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:34:
Met een capaciteitstarief zoals in België kijken ze dus juist naar je pieken.
Daar zit nog een probleem. De pieken komen bij mij van koken. Maar daar is de gelijktijdigheid erg laag. De warmtepomp heeft een lage piek, maar wel een heel hoge gelijktijdigheid met andere warmtepompen.

Dus je wordt belast voor het deel dat geen probleem geeft (koken) terwijl het deel dat geen probleem geeft niet belast wordt.

Bij het laden van een EV wil je niet dat iedereen gelijk bij thuiskomst de auto aan de lader hangt, want dat is hoge gelijktijdigheid. Maar met een capaciteitstarief betaal je alleen voor je piek vermogen en niet wanneer je dat gebruikt.

Dus je laat mensen betalen op basis van iets wat weinig correlatie heeft met de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Zou beter zijn als consumenten omvormer ook begrenst wordt op 50% van de PV capaciteit.
Voortschrijdend inzicht zei ik vanochtend nog tegen mijn partner over exact dat onderwerp.

Toen ik de eerste keer las daarover was ik boos omdat ze mogelijk aan het nut van onze duurbetaalde installatie wilden morrelen.

Inmiddels zijn we hier de te kleine meterkast aan het omwerken naar een situatie die zero-export mogelijk maakt, en vind ik de gedachte van aftoppen op 50% prima.
Op dit moment zitten we op 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Daar zit nog een probleem. De pieken komen bij mij van koken. Maar daar is de gelijktijdigheid erg laag. De warmtepomp heeft een lage piek, maar wel een heel hoge gelijktijdigheid met andere warmtepompen.

Dus je wordt belast voor het deel dat geen probleem geeft (koken) terwijl het deel dat geen probleem geeft niet belast wordt.

Bij het laden van een EV wil je niet dat iedereen gelijk bij thuiskomst de auto aan de lader hangt, want dat is hoge gelijktijdigheid. Maar met een capaciteitstarief betaal je alleen voor je piek vermogen en niet wanneer je dat gebruikt.

Dus je laat mensen betalen op basis van iets wat weinig correlatie heeft met de kosten.
Op het moment dat jij/jullie koken koken er waarschijnlijk heel veel huishoudens. Die warmtepompen veroorzaken een kleinere piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:43:
[...]

Zolang ze nog honderden miljoenen euro winst maken zal dit niet zo'n vaart lopen. Daarnaast houden ze dat wel op peil of verhogen de winst al is het maar door een TLB onder het motto "het is niet eerlijk voor". Daarnaast verhogen ze het tarief vanavond wel en laten ze de stroom die al in bestaande batterij parken staan of van de windmolens komen gewoon het net invloeien tegen andere tarieven. De stroom kost vaker meer dan de huidige 5ct dan niet. Laatste waar je denk ik medelijden mee moet hebben is met energieleveranciers. Ik ken er geen die al op omvallen staat met deze situatie al jaren.
Ik heb ook geen medelijden met ze. Over een paar jaar is het ook gedaan met mijn leuke contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:58:
Op het moment dat jij/jullie koken koken er waarschijnlijk heel veel huishoudens. Die warmtepompen veroorzaken een kleinere piek.
Het klopt dat warmtepompen een kleinere piek hebben. Daarom is een piektarief juist onhandig. Het zijn juist warmtepompen die problemen geven.

Die piek van het koken, dat zit in het snel opwarmen van water. De rest van het koken heeft veel minder vermogen nodig. Maar die piek is als je pech heb wel wat je moet betalen.

Die piek van het opwarmen van water heeft als het gaat om koken een lage gelijktijdigheid. Het is niet gebruikelijk om precies op een bepaald moment de aardappels op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

Compleet mee oneens. De hoeveelheid Wp op je dak zegt niets over je netwerkbelasting. Een kleine installatie kan wel eens net genoeg opleveren om je eigen gebruik te dekken. Als je dan universeel zegt dat een omvormer daarvan maar 50% van mag gebruiken dwing je dus mensen om of meer panelen te leggen of om een onrendabele intallatie te hebben en daarboven op stroom te kopen die ze zelf hadden kunnen leveren.

Als je al een beperking wil gaan opleggen zal dat op de uitgaande kabel van de meter moeten plaatsvinden na aftrek dus van het eigen gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

Die keuze is helemaal aan jezelf; oplossing, plaats gewoon een omvormer die maar max 50% van je Wp belasting van je panelen kan hebben, dan gebeurt dat aftoppen van zelf.

Voor de rest is het gewoon onzin, kijk even niet zo kortzichtig maar bekijk het met een breedere blik, en wat zie je dan, dan valt het verschil heel erg mee en is er bijna niet meer.

Als het verschil namelijk echt zo groot zou zijn wat de energieboeren zouden beweeren dan was het verschil tussen de kWh die een pv betaald aanzienlijk duurder dan die voor een niet-pv bezitter,. En wat blijkt daar zit dus nauwelijks, verschil in.

dus als je zelf wilt aftoppen, ga vooral je gang maar laat anderen met rust. zolang je gewoon aan de wettelijke eisen blijft, dus de spanning op max 252,9V is er niets aan de hand, en vergeet niet niet alleen PV is voor de hogere belasting verantwoordelijk, de echte oorzaak verzwijgen ze namelijk liever, dat is dat men te laat en te weinig met de uitbreiding van het net bezig is geweest.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Pietje555 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:36:
Wat bedoel je met "op zijn kant"? Boven de 253 V komt de spanning nooit, want omvormers schakelen dan terug of uit.
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Het klopt dat warmtepompen een kleinere piek hebben. Daarom is een piektarief juist onhandig. Het zijn juist warmtepompen die problemen geven.

Die piek van het koken, dat zit in het snel opwarmen van water. De rest van het koken heeft veel minder vermogen nodig. Maar die piek is als je pech heb wel wat je moet betalen.

Die piek van het opwarmen van water heeft als het gaat om koken een lage gelijktijdigheid. Het is niet gebruikelijk om precies op een bepaald moment de aardappels op te zetten.
Wat bedoel je daar precies mee? Warmtepompen geven volgens mij juist geen problemen omdat ze geen hoge piekstroom trekken. Het net is ontworpen op de piekbelasting die het aan moet kunnen. Daar zitten dus de echte kosten. Daarom vind ik een piektarief wel een goed idee; je kunt kosten besparen als je slimmer stroom afneemt. En mensen die daar geen zin in hebben kopen het af d.m.v. een hoger tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
phicoh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Hier houden we rekening met pieken, opdat zoveel mogelijk van ons verbruik uit eigen panelen komt. Dus niet de aardappels koken op standje 9, maar rustig aan de kook brengen op 1/3e daarvan qua verbruik (stand 4 a 5), waardoor we niet of nauwelijks afnemen van het net.

Het opstarten van onze warmtepomp doen we geleidelijk waardoor er een veel lagere piek ontstaat dan het geval zou zijn wanneer we deze op vol vermogen zouden starten. Ook hierbij wordt vaak ten minste een leuk deel van het (opstart) verbruik weggestreept tegen de opwek van de zonnepanelen. Verder letten we goed op wanneer we de warmtepomp (hier lucht/lucht) opstarten met het oog op eigen opwek. Airco is natuurlijk wel eenvoudiger te sturen dan bijv warmtepomp lucht/water met vloerverwarming.

Het zou wat mij betreft positief zijn als maatregelen genomen worden waarbij het in de portomonee uitmaakt wanneer je stroom verbruikt en hoeveel, vooral in combinatie met zonnepanelen. Terugleverkosten zou het hier nauwelijks invloed op hebben, maar voor anderen kan het anders zijn. Voor afname zou het hier zeker schelen zonder salderen.

Verder heb ik begrepen dat voor het net de periode van wat, 17u-20u? Wel een probleem is. Dat vooral omdat mensen dan thuiskomen, van alles opstarten, gaan koken en een aantal ook de auto gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:20:
[...]

Die keuze is helemaal aan jezelf; oplossing, plaats gewoon een omvormer die maar max 50% van je Wp belasting van je panelen kan hebben, dan gebeurt dat aftoppen van zelf.

Voor de rest is het gewoon onzin, kijk even niet zo kortzichtig maar bekijk het met een breedere blik, en wat zie je dan, dan valt het verschil heel erg mee en is er bijna niet meer.

Als het verschil namelijk echt zo groot zou zijn wat de energieboeren zouden beweeren dan was het verschil tussen de kWh die een pv betaald aanzienlijk duurder dan die voor een niet-pv bezitter,. En wat blijkt daar zit dus nauwelijks, verschil in.

dus als je zelf wilt aftoppen, ga vooral je gang maar laat anderen met rust. zolang je gewoon aan de wettelijke eisen blijft, dus de spanning op max 252,9V is er niets aan de hand, en vergeet niet niet alleen PV is voor de hogere belasting verantwoordelijk, de echte oorzaak verzwijgen ze namelijk liever, dat is dat men te laat en te weinig met de uitbreiding van het net bezig is geweest.
Het gaat hier niet over prijzen. Dit doe je voor stabilisatie van het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Martin7182 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Wat bedoel je met "op zijn kant"? Boven de 253 V komt de spanning nooit, want omvormers schakelen dan terug of uit.

[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Warmtepompen geven volgens mij juist geen problemen omdat ze geen hoge piekstroom trekken. Het net is ontworpen op de piekbelasting die het aan moet kunnen. Daar zitten dus de echte kosten. Daarom vind ik een piektarief wel een goed idee; je kunt kosten besparen als je slimmer stroom afneemt. En mensen die daar geen zin in hebben kopen het af d.m.v. een hoger tarief.
Piekbelasting is niet het probleem, Het echte probleem is continue belasting. Het net is ontworpen met de gedachte dat niet alle gebruikers tegelijk een hoog gebruik hebben. Dat is echter wat nu wel ontstaan is vooral door warmtepompen en het laden van EV's waardoor de maximum transport capaciteit van de kabels bereikt wordt. Het is ook raar dat er zoveel aandacht besteed wordt aan de teruglevering in de zomer omdat het echte probleem juist in de winter het grootst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:47
[...]

Nee hoor
Hier pieken van 9600 watt incl 5700 voor een domme laadpaal. Met loadbalancing kan ik zo naar 1x25A

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Hier houden we rekening met pieken, opdat zoveel mogelijk van ons verbruik uit eigen panelen komt. Dus niet de aardappels koken op standje 9, maar rustig aan de kook brengen op 1/3e daarvan qua verbruik (stand 4 a 5), waardoor we niet of nauwelijks afnemen van het net.

Het opstarten van onze warmtepomp doen we geleidelijk waardoor er een veel lagere piek ontstaat dan het geval zou zijn wanneer we deze op vol vermogen zouden starten. Ook hierbij wordt vaak ten minste een leuk deel van het (opstart) verbruik weggestreept tegen de opwek van de zonnepanelen. Verder letten we goed op wanneer we de warmtepomp (hier lucht/lucht) opstarten met het oog op eigen opwek. Airco is natuurlijk wel eenvoudiger te sturen dan bijv warmtepomp lucht/water met vloerverwarming.

Het zou wat mij betreft positief zijn als maatregelen genomen worden waarbij het in de portomonee uitmaakt wanneer je stroom verbruikt en hoeveel, vooral in combinatie met zonnepanelen. Terugleverkosten zou het hier nauwelijks invloed op hebben, maar voor anderen kan het anders zijn. Voor afname zou het hier zeker schelen zonder salderen.

Verder heb ik begrepen dat voor het net de periode van wat, 17u-20u? Wel een probleem is. Dat vooral omdat mensen dan thuiskomen, van alles opstarten, gaan koken en een aantal ook de auto gaan laden.
Ben hier eens een dagje mee aan het spelen. Vaatwasser laten draaien bij overschot. Wasmachine idem. Dit in combi met HW. Wel een heel geklooi omdat er dan weer een wolkje zit. Dan net weer genoeg over. Schakel af en schakel op momenten. Zeker als het wil gaan verwarmen. Langzaam opwarmen gaat helaas daar niet. Koppie thee zetten is dan wel geduld hebben hoor 😂. Ik merk dat ik liever naar een systeem kijk die dit compleet regelt in huis of de boete dan maar betaal. Hier word ik rammel gek van 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:56
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Hier ook de focus op eigen verbruik. Zonnepanelen liggen bij ons op Oost / West.
Vandaag wel lastig met de bewolking hier in Twente.

@Sjamo , welke site gebruik je voor informatie over UV / zon ?
Ik merk dat zonradar nogal wisselend is mbt voorspelbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:13:
[...]

Ben hier eens een dagje mee aan het spelen. Vaatwasser laten draaien bij overschot. Wasmachine idem. Dit in combi met HW. Wel een heel geklooi omdat er dan weer een wolkje zit. Dan net weer genoeg over. Schakel af en schakel op momenten. Zeker als het wil gaan verwarmen. Langzaam opwarmen gaat helaas daar niet. Koppie thee zetten is dan wel geduld hebben hoor 😂. Ik merk dat ik liever naar een systeem kijk die dit compleet regelt in huis of de boete dan maar betaal. Hier word ik rammel gek van 🙈
Ik weet niet wat voor weer het is bij jou :)

Hier is het vandaag vol herfst, zelfs voor herfst is het hier een slechte dag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5z4l0LnoK1ODAER0_OunTwgJ8LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eg2YDlm6DeA5vtLDWJY75l6E.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent dat het hier ook niet altijd werkt.

Wasmachine is iets wat hier vaak lastig is, juist door het grillige gedrag van verwarmen. Ik kijk hooguit wat het weer qua zon ongeveer wordt, maar het heeft geen grote prioriteit.

Wpb start staat hier standaard op 13u. Vermogen ongeveer 450W oplopend naar 550W. Verbruik afhankelijk van jaargetijde rond de 0,6kWh (ongeveer standby) , via 0,8kWh in de zomer naar bijna 2kWh in de winter.
Dat betekent dat het automatisch bijna altijd, ook in de winter (dan start hij automatisch om 12u), volledig op eigen opwek draait.

We hebben een waterkoker die lager dan gebruikelijk water kookt (ongeveer 800W), en er dus wat langer over doet. Maar daarmee ook automatisch vaker binnen de eigen opwek valt.

Onze Eboiler hebben we gekozen en ingesteld op zo laag mogelijk vermogen, verwarmd op rond de 1100W. Die regel ik zelf via Homewizard wanneer ik het nodig ga hebben. Is doorgaans niet meer dan 0,3kWh per opwarmbeurt.

Onze airco voor koelen en verwarmen gebruiken we bijna alleen overdag. In de nacht alleen bij langdurige grote warmte of bij stevige kou. Ik regel de opstart door te starten op een zo laag mogelijk verschil tussen werkelijke temperatuur in de ruimte en gevraagde temperatuur. Wanneer de temperatuur ongeveer bereikt is zet ik deze steeds 1 graad dichter bij de gewenste temperatuur.
Wanneer het echt nodig is kijken we niet naar de opwek, anders proberen we het af te stemmen.
Zonder deze maatregelen start hij vaak op 1 tot enkele minuten op rond de 2500W, met de maatregelen start hij vaak tussen de 800W en 1500W. Daarna zakt het verbruik (voor 2 ruimtes) terug naar rond de 300W, tenzij het rond het vriespunt of kouder is.

Vaak is in de ochtend even naar het verwachtte weer kijken per uur voldoende om een idee te hebben (met Homewizard teruglevering bij de hand) wanneer we wat kunnen doen. Over het algemeen beperken we ons hier tot wat geen frustratie geeft, zoals een wasmachine wel doet :)

Verder hebben we hier naast onze 8 panelen op zuid nog 4 panelen oost-west gelegd wat in de 8 goede maanden helpt. In de 4 donkere maanden levert het door schaduw van het huis helaas zo goed als niets op. Helaas zorgen deze 4 panelen hier ook voor een opwek van ongeveer 1,5x wat we hadden. Dus 1 of 2 hogere groep(en) als we variabele terugleverkosten hadden moeten betalen.
Afgelopen 12 maanden ongeveer 3250kWh teruggeleverd, bij erg lage opwek vergeleken met andere jaren.

Ik ben blij met de vaste terugleverkosten van rond de 50euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Ik weet niet wat voor weer het is bij jou :)

Hier is het vandaag vol herfst, zelfs voor herfst is het hier een slechte dag :)

[Afbeelding]

Dat betekent dat het hier ook niet altijd werkt.

Wasmachine is iets wat hier vaak lastig is, juist door het grillige gedrag van verwarmen. Ik kijk hooguit wat het weer qua zon ongeveer wordt, maar het heeft geen grote prioriteit.

Wpb start staat hier standaard op 13u. Vermogen ongeveer 450W oplopend naar 550W. Verbruik afhankelijk van jaargetijde rond de 0,6kWh (ongeveer standby) , via 0,8kWh in de zomer naar bijna 2kWh in de winter.
Dat betekent dat het automatisch bijna altijd, ook in de winter (dan start hij automatisch om 12u), volledig op eigen opwek draait.

We hebben een waterkoker die lager dan gebruikelijk water kookt (ongeveer 800W), en er dus wat langer over doet. Maar daarmee ook automatisch vaker binnen de eigen opwek valt.

Onze Eboiler hebben we gekozen en ingesteld op zo laag mogelijk vermogen, verwarmd op rond de 1100W. Die regel ik zelf via Homewizard wanneer ik het nodig ga hebben. Is doorgaans niet meer dan 0,3kWh per opwarmbeurt.

Onze airco voor koelen en verwarmen gebruiken we bijna alleen overdag. In de nacht alleen bij langdurige grote warmte of bij stevige kou. Ik regel de opstart door te starten op een zo laag mogelijk verschil tussen werkelijke temperatuur in de ruimte en gevraagde temperatuur. Wanneer de temperatuur ongeveer bereikt is zet ik deze steeds 1 graad dichter bij de gewenste temperatuur.
Wanneer het echt nodig is kijken we niet naar de opwek, anders proberen we het af te stemmen.
Zonder deze maatregelen start hij vaak op 1 tot enkele minuten op rond de 2500W, met de maatregelen start hij vaak tussen de 800W en 1500W. Daarna zakt het verbruik (voor 2 ruimtes) terug naar rond de 300W, tenzij het rond het vriespunt of kouder is.

Vaak is in de ochtend even naar het verwachtte weer kijken per uur voldoende om een idee te hebben (met Homewizard teruglevering bij de hand) wanneer we wat kunnen doen. Over het algemeen beperken we ons hier tot wat geen frustratie geeft, zoals een wasmachine wel doet :)

Verder hebben we hier naast onze 8 panelen op zuid nog 4 panelen oost-west gelegd wat in de 8 goede maanden helpt. In de 4 donkere maanden levert het door schaduw van het huis helaas zo goed als niets op. Helaas zorgen deze 4 panelen hier ook voor een opwek van ongeveer 1,5x wat we hadden. Dus 1 of 2 hogere groep(en) als we variabele terugleverkosten hadden moeten betalen.
Afgelopen 12 maanden ongeveer 3250kWh teruggeleverd, bij erg lage opwek vergeleken met andere jaren.

Ik ben blij met de vaste terugleverkosten van rond de 50euro :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDHmGAxq5FMhTPTUfVqJ7G2FisI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvMDS0NwcJiXAJY3ueDxjtEN.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje op en af is het weer. Opwek loopt wel door. Ligt hier 3320 wattpiek. Gericht op zuid-west. Opbrengst 3000 kWh + per jaar ongeveer. Dr gaat 2100 terug het net in per jaar. Halen we met winter en tussendoor weer op uit de landelijke batterij opslag ;-) Huur 215 euro per jaar daarvoor.

Schalen gaan per 250 kWh. Je moet goed je best doen die schaal lager te pakken en de "winst" is dan maar een paar tientjes. Het kost meer tijd imo om dat allemaal op elkaar af te stellen. Dan nog. Ieder dag ander weer. Dus andere afstelling weer of bijsturing. Daar is de inspanning / opbrengst verhouding zoek naast de irritatie die het oplevert bij sommige in huis 😉.

Thuisbatterij zou hier een betere oplossing zijn. Laat een systeem het maar automatisch regelen. Nadeel..... je moet het als hobby zien want terugverdienen is wel een dingetje.

Je kunt met HW wel taken aanmaken. Bij dit weer haal je je eigen opwek wel op maar je moet wel accepteren dat een wasje of vaat wat langer gaat duren. Of het continue op en afschakelen fijn voor het apparaat is???????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Je leest mijn tekst anders dan ik het bedoelde.

Mensen hebben het vaak over 1x25A als ze het over een enkelfasige aansluiting hebben, maar in de praktijk is dat vaak 1x35A. Ik had het niet over een verschillend tarief tussen 1x25A en 1x35A. Ik had het over dat je het wel erg vindt dat iemand met een enkelfasige aansluiting even veel betaalt voor de aansluiting als iemand met een 3-fasige aansluiting, maar dat je het blijkbaar geen probleem vindt als iemand met een 3-fasige aansluiting meer netwerkkosten betaalt dan iemand met een enkelfasige aansluiting terwijl die persoon misschien wel minder stroom afneemt en het net minder belast dan anderen met een enkelfasige aansluiting.
tussen 1*25A en 1*35A zit eigenlijk geen verschil, dat begint pas bij 3*35A. Tenminste bij Enexis.
Mijn partner en ik, we hebben veel geinvesteerd in het verduurzamen van ons huis. Niet om dat bedrag terug te verdienen, wat ook niet gebeurt. Onze energiekosten zijn geen verdienmodel voor ons.
Voor dat verduurzamen moesten we van een 1x35A naar een 3x25A aansluiting omdat we er zoveel groepen bij kregen dat dat op 1 fase niet verantwoord was. Bovendien hadden we krachtstroom nodig.

Evengoed hebben we, met die zwaardere aansluiting hard gewerkt aan ons verbruik, hebben we oa bewust zaken opgegeven waarvan het verbruik niet meer in ons nieuwe plan past, waardoor we nu minder stroom afnemen dan we deden op de 1x35A, en geen gas meer.
En de dank voor de moeite en het geld dat we daar in staken (en nog steeds), zou volgens jou zijn het moeten betalen van een hogere prijs voor onze aansluiting, omdat het niet eerlijk is tegenover mensen met een enkelfasige aansluiting. Dat vind ik raar.

Je verbruik kan hoger liggen bij een 3x25A asnsluiting, maar dat hoeft niet zo te zijn. En wij zijn niet de enige.
Daarom vind ik dat een nieuw systeem beter kan kijken naar feitelijk verbruik en belasting van het net, dan alleen maar naar de vorm van de aansluiting.

Ik denk dat verduurzamen iets goeds is. Ik denk dat initiatief en inspanning leveren daarvoor niet beloont hoeft te worden, maar slechte regels waardoor je zulk gedrag bestraft gaat ons als land niet naar een succesvolle energie-transitie brengen denk ik.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-10 21:38
Novax schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:09:
[...]

GC heeft nooit terugleveringskosten is de voorwaarden zelf gehad. De terugleverkosten zitten in het hogere vastrecht in het aanbod maar dat is gewoon een bestaand tarief.
Lees trouwens vreselijke reviews over GC. Iemand hier met ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Sjamo @Devke Vertel mij even hoe ik mijn 20,8kWh tot nu toe vandaag op krijg? ;) Lang leven Zuid-West Nederland met veel zonuren. 8)

15/06/24 5:00PM 20.830kWh 2.850kWh/kW

En nee, ik ga niet aftoppen. Ik steek nog lekker salderen in mijn zak zonder kosten. Dank u GC!!! >:)

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GJP1987 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Huh? Ben al 3 jaar klant en heb een zalige verlenging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
GJP1987 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Voor wat het waard is :) Ik zit nu zo'n 20 jaar bij Greenchoice denk ik, in verschillende woningen. En eigenlijk altijd tevreden geweest.

Klantenservice vriendelijk alhoewel de informatie niet altijd 100 klopt, maar naar mijn idee doen ze het tov de gemiddelde klantenservice vrij goed.

Nooit een probleem gehad met nota's, alhoewel er soms wat kleine dingen zijn. Vorig jaar kregen we onze nota per 1 augustus terwijl de periode 27 augustus het jaar ervoor was gestart. Hadden net niet voldoende teruggeleverd maar dat bleek geen probleem financieel.

Ze hebben ons geen boete in rekening gebracht toen we na, ik geloof 2 jaar in ons 5-jarig contract, ons gas af lieten sluiten, omdat ze vonden dat ze als Greenchoice achter FE gaan zouden moeten staan, vond ik grappig en positief.

Zelf nooit onregelmatigheden gezien op de nota's, ook niet met saldering, maar wij hadden een vast contract en dat scheelt.

Wij hebben in elk geval met een goed gevoel een nieuw 3 jarig contract afgesloten per 1 nov dit jaar.

Greenchoice heeft normaal en dal omgedraaid. Het heet hetzelfde maar dal is nu duurder dan normaal. Om die reden gaan wij in ons nieuwe contract naar een enkel tarief.

Er zijn hele topics op Tweakers over Greenchoice geloof ik, dus bij twijfel misschien de moeite waard daar even te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:09:
@Sjamo @Devke Vertel mij even hoe ik mijn 20,8kWh tot nu toe vandaag op krijg? ;) Lang leven Zuid-West Nederland met veel zonuren. 8)

En nee, ik ga niet aftoppen. Ik steek nog lekker salderen in mijn zak zonder kosten. Dank u GC!!! >:)
Hier vandaag, ondanks erg lage opwek (ook ZW NL) nog maar 21,4% van onze opwek zelf verbruikt, dus ik denk niet dat je bij mij moet zijn voor advies :)

Wij toppen automatisch af door onze micro-omvormers (ong. 70%), maar in de praktijk zie ik nooit een verschil in opwek met vergelijkbare getallen bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Dat is hier niet moeilijk op dagen als deze verbruiken we ca. 34 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke

Beetje EV gaat al snel 60 Kwh in van de 20. Thuisbatterij (maar daar al eerder wat over geroeptoeterd) en anders lekker salderen. Betaal hier 215 euro in een heel jaar. Zonde natuurlijk maar het is niet het einde van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 21:31
Mijn totale energieverbruik is altijd lager dan de opbrengst van mijn zonnepanelen (4500 verbruik / 5500 opbrengst). Als ik wil overstappen naar een andere energiemaatschappij en ik heb sinds het aangaan van het variabele contract meer stroom verbruikt dan teruggeleverd, moet ik dan het verschil alsnog betalen aan de energiemaatschappij, ondanks dat ik op jaarbasis een stroomoverschot heb? Of wordt dit later alsnog verrekend?

In dat geval zou ik dus moeten wachten tot mijn zonnepanelen voldoende energie hebben opgewekt om de rekening in balans te brengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Devke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:55:
[...]

Beetje EV gaat al snel 60 Kwh in van de 20. Thuisbatterij (maar daar al eerder wat over geroeptoeterd) en anders lekker salderen. Betaal hier 215 euro in een heel jaar. Zonde natuurlijk maar het is niet het einde van de wereld.
EV? Die komt hier voorlopig echt niet met max 10.000 kilometer per jaar. Auto (Volvo V60) heeft 160.000 kilometer pas op de teller, net ingereden :+ , en die kan nog makkelijk naar de 3 ton. Kan nog 15 jaar mee. De buren snappen al jaren niet waarom ik geen andere haal. :D Omdat ik mijn geld zinnig besteed.

Voorlopig zolang het duurt maar lekker salderen en de buren zonder panelen mogen mooi mijn overschot in deze tijd van het jaar opsnoepen. Het is allemaal zo'n onzin dat we een overschot hebben aan zonnestroom met driekwart van de straat alleen hier al die geen panelen hebben. En dan hebben we het nog niet over heel veel huurwoningen en flats. Ik ga echt totaal geen moeite doen om me in allerlei bochten te wringen om het op te maken. O jawel, heb gisteren verwarmt met de L/L. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:31:
[...]

EV? Die komt hier voorlopig echt niet met max 10.000 kilometer per jaar. Auto (Volvo V60) heeft 160.000 kilometer pas op de teller, net ingereden :+ , en die kan nog makkelijk naar de 3 ton. Kan nog 15 jaar mee. De buren snappen al jaren niet waarom ik geen andere haal. :D Omdat ik mijn geld zinnig besteed.

Voorlopig zolang het duurt maar lekker salderen en de buren zonder panelen mogen mooi mijn overschot in deze tijd van het jaar opsnoepen. Het is allemaal zo'n onzin dat we een overschot hebben aan zonnestroom met driekwart van de straat alleen hier al die geen panelen hebben. En dan hebben we het nog niet over heel veel huurwoningen en flats. Ik ga echt totaal geen moeite doen om me in allerlei bochten te wringen om het op te maken. O jawel, heb gisteren verwarmt met de L/L. 8)7
Met 300.000 km is die nog steeds net ingereden. Hier had ik een Mazda 323F met > 650.000 kilometer, die moest jammergenoeg weg omdat ik een lease auto kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Voltex schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:30:
Mijn totale energieverbruik is altijd lager dan de opbrengst van mijn zonnepanelen (4500 verbruik / 5500 opbrengst). Als ik wil overstappen naar een andere energiemaatschappij en ik heb sinds het aangaan van het variabele contract meer stroom verbruikt dan teruggeleverd, moet ik dan het verschil alsnog betalen aan de energiemaatschappij, ondanks dat ik op jaarbasis een stroomoverschot heb? Of wordt dit later alsnog verrekend?

In dat geval zou ik dus moeten wachten tot mijn zonnepanelen voldoende energie hebben opgewekt om de rekening in balans te brengen?
Volgens mij reken je gewoon af bij de huidige en start op nul bij de nieuwe. Geen probleem toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Voltex schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:30:

Dat laatste inderdaad. Salderen is jaarlijks of per einde contract als dat eerder is. Je kunt qua kosten meestal beter overstappen zodra de balans rond nul is. Startdatum ergens in de winter vind ik zelf wel aantrekkelijk; dan kun je je overschot mooi opstoken of evt. wat minder stroom gebruiken als je tekort dreigt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:31:
[...]

Wat ik al zei eerder vandaag. Je eigenverbruik opkrikken is een optie maar die inspanning weegt niet op tegen het gewin. Dan die 215 euro over een heel jaar maar betalen. De panelen zijn nog steeds winstgevend of besparend. Hoe je er ook naar kijkt. Min de 215 euro. Ze zijn allang terugverdiend. Dat gestress is het me ook niet waard. Thuisaccu leuk! Niet echt rendabel nog maar als je er een hobby inziet en de centjes eraan uit wilt geven..... ieder zijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:49:
[...]

Dat laatste inderdaad. Salderen is jaarlijks of per einde contract als dat eerder is. Je kunt qua kosten meestal beter overstappen zodra de balans rond nul is. Startdatum ergens in de winter vind ik zelf wel aantrekkelijk; dan kun je je overschot mooi opstoken of evt. wat minder stroom gebruiken als je tekort dreigt te komen.
Niet als je dan volle mep aan kosten gaat betalen aan boete. In mijn eigen situatie ben ik nu zo'n €600,- per jaar goedkoper uit dan met kosten voor zonnepanelen. Ik zou nu nog maar snel toeslaan bij GC @Voltex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
  • Laatst online: 26-10 21:38
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Voor wat het waard is :) Ik zit nu zo'n 20 jaar bij Greenchoice denk ik, in verschillende woningen. En eigenlijk altijd tevreden geweest.

Klantenservice vriendelijk alhoewel de informatie niet altijd 100 klopt, maar naar mijn idee doen ze het tov de gemiddelde klantenservice vrij goed.

Nooit een probleem gehad met nota's, alhoewel er soms wat kleine dingen zijn. Vorig jaar kregen we onze nota per 1 augustus terwijl de periode 27 augustus het jaar ervoor was gestart. Hadden net niet voldoende teruggeleverd maar dat bleek geen probleem financieel.

Ze hebben ons geen boete in rekening gebracht toen we na, ik geloof 2 jaar in ons 5-jarig contract, ons gas af lieten sluiten, omdat ze vonden dat ze als Greenchoice achter FE gaan zouden moeten staan, vond ik grappig en positief.

Zelf nooit onregelmatigheden gezien op de nota's, ook niet met saldering, maar wij hadden een vast contract en dat scheelt.

Wij hebben in elk geval met een goed gevoel een nieuw 3 jarig contract afgesloten per 1 nov dit jaar.

Greenchoice heeft normaal en dal omgedraaid. Het heet hetzelfde maar dal is nu duurder dan normaal. Om die reden gaan wij in ons nieuwe contract naar een enkel tarief.

Er zijn hele topics op Tweakers over Greenchoice geloof ik, dus bij twijfel misschien de moeite waard daar even te kijken.
Nou ik zie het dan wel. Mocht het problemen gaan geven met GC dan zijn er hier genoeg leden om mee te strijden om ons recht te krijgen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Niet als je dan volle mep aan kosten gaat betalen aan boete. In mijn eigen situatie ben ik nu zo'n €600,- per jaar goedkoper uit dan met kosten voor zonnepanelen. Ik zou nu nog maar snel toeslaan bij GC @Voltex
Dat is inderdaad ook mijn intentie :). Ik loop nu alleen nog zo'n 600 kWh achter t.a.v. mijn contract qua gebruik en opbrengst. Of kan je contract op een bepaalde datum ingaan bij GreenChoice, zodat dit alsnog voordelig met de saldering kan worden verrekend?

Als de huidige zomer trouwens zo doorzet dan is de opbrengst dusdanig lager dat het bijna gelijk is aan mijn verbruik (eerder zo'n 1500kWh overschot). Is dan het contract van GreenChoice ook nog steeds interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Voltex schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:23:
[...]

Dat is inderdaad ook mijn intentie :). Ik loop nu alleen nog zo'n 600 kWh achter t.a.v. mijn contract qua gebruik en opbrengst. Of kan je contract op een bepaalde datum ingaan bij GreenChoice, zodat dit alsnog voordelig met de saldering kan worden verrekend?

Als de huidige zomer trouwens zo doorzet dan is de opbrengst dusdanig lager dat het bijna gelijk is aan mijn verbruik (eerder zo'n 1500kWh overschot). Is dan het contract van GreenChoice ook nog steeds interessant?
180 dagen van tevoren. Weet alleen niet of dat met variabel ook zo is. GC is interessant omdat je maar €10,26 per maand aan kosten betaald. Stroom GC 3 jaar nemen en gas elders met cashback voor 1 jaar.

Rekenen maar https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:28:
[...]

180 dagen van tevoren. Weet alleen niet of dat met variabel ook zo is. GC is interessant omdat je maar €10,26 per maand aan kosten betaald. Stroom GC 3 jaar nemen en gas elders met cashback voor 1 jaar.

Rekenen maar https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/
Ik heb alleen stroom en geen gas, vandaar het relatief hoge verbruik. Maar volgens mij heeft GreenChoice aanpassingen doorgevoerd aan de website. Het is inmiddels niet mogelijk of het is een tijdelijke storing, maar dat vraag ik mij af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HESn4bGPONU9ZqZeRBAGuwRlRYI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WPZun4z68I17HDgd9TjR8GBK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Voltex schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Ik heb alleen stroom en geen gas, vandaar het relatief hoge verbruik. Maar volgens mij heeft GreenChoice aanpassingen doorgevoerd aan de website. Het is inmiddels niet mogelijk of het is een tijdelijke storing, maar dat vraag ik mij af.

[Afbeelding]
Here we go again. Even zoeken in forum. Ik benader met firefox = geen probleem.

Truus01 in "De zonnepanelen-boete"

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
[...]

Lijkt me geen goed idee.
Allereerst wie controleert dat? Energie bedrijf weet echt niet met hoeveel panelen mijn teruglever vermogen wordt opgewekt. Ik kan ook een 20 kVA omvormer ophangen ipv 10 kVA omvormer. Het prijsverschil is niet erg groot.
Daarnaast heeft mijn buurman 800 panelen op zijn dak en die gieren net zo veel op en neer met dit weer. Mijn 36 paneeltjes maken dan ook niet veel meer uit.
Regels die niet te handhaven zijn is een schijnoplossing

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Voltex Laat even de uitkomst weten. Altijd leuk voor ook andere lezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Ik zei dan ook "meestal". En @Voltex heeft een variabel contract, dus in ieder geval geen afkoopboete.
Bij CG kun je inderdaad 180 dagen van tevoren aanmelden. Ik ga dat eind deze maand misschien ook nog wel doen. 3 jaar vast zou ik niet zo snel doen. Salderen is zoals het er nu uit ziet tot 2027, dus dan zit je nog een half tot vol jaar met het stroomtarief van nu. Maar goed, iedereen maakt daarin zijn eigen keuze.

€600 is wel wat overdreven. Ja bij de duurste leverancier betaal je dat. Maar die hoef je niet te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:07:
[...]

Ik zei dan ook "meestal". En @Voltex heeft een variabel contract, dus in ieder geval geen afkoopboete.
Bij CG kun je inderdaad 180 dagen van tevoren aanmelden. Ik ga dat eind deze maand misschien ook nog wel doen. 3 jaar vast zou ik niet zo snel doen. Salderen is zoals het er nu uit ziet tot 2027, dus dan zit je nog een half tot vol jaar met het stroomtarief van nu. Maar goed, iedereen maakt daarin zijn eigen keuze.

€600 is wel wat overdreven. Ja bij de duurste leverancier betaal je dat. Maar die hoef je niet te nemen.
Nope tov de goedkoopste als ik daar gas en stroom afsluit. Zonnepanelen rekenen ze €50,- per maand meer voor met 5000kWh teruggave op het net.

En salderen afschaffen? Denk dat dit kabinet daar niet eens aan toekomt. Pipo de Clown en Mama Lou kabinet. En niet te vergeten Tante Saar en Malle Eppie. :+ Dan weer verkiezingen enz enz bla bla bla. Tijd zat. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2024 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:30
Martin7182 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:07:
[...]

Geen garantie, maar GC doet niet heel moeilijk om de startdatum op een later tijdstip nog aan te passen: Elias2020 in "De energierekening - kroegtopic"

Wie zegt er dat je, als het al zo ver komt dat salderen afgeschaft wordt, vastzit aan een hoog tarief?
-Waarschijnlijk is salderen dan nog niet afgeschaft.
-Waarschijnlijk kun je zonder boete overstappen.
-Wie zegt dat het tarief dan ergens anders (veel) lager is?
-Wellicht, als het tarief bij GC zelf lager is, kun je boetevrij je contract openbreken. Kon namelijk eerder bij GC ook.
Persoonlijk zou ik liever een half jaar zekerheid hebben op geen TLK/TLB en met de mogelijkheden dat indien nodig ik toch wel een gunstiger contract kan krijgen. Dan de zekerheid dat ik dat half jaar open sta voor alles. Wellicht lagere tarieven, maar als salderen nog niet is afgelopen, ook hogere TLK, hogere vaste leveringskosten, hoger tarief, allerlei kosten die ze in de tussentijd verzinnen, etc.

@GJP1987 GC heeft negatieve ervaringen, maar dat hebben alle energieleveranciers.
Van alle die ik zelf heb gehad vond ik GC toch echt wel een van de betere. Hun service is wat beter. Zo hebben zij een 3-jarig contract opengebroken en kon ik (en velen met mij) betere tarieven krijgen. En ja, de eindafrekening klopte niet, maar na een paar mailtjes werd eea wel netjes opgelost. Ook al het andere contact met de klantenservice heb ik altijd als prettig ervaren. (Bij mij staat Budget Energie aan de andere kant van het spectrum...)

[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 15-06-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:09:
[...]

Nope tov de goedkoopste als ik daar gas en stroom afsluit. Zonnepanelen rekenen ze €50,- per maand meer voor met 5000kWh teruggave op het net.

En salderen afschaffen? Denk dat dit kabinet daar niet eens aan toekomt. Pipo de Clown en Mama Lou kabinet. Dan weer verkiezingen enz enz bla bla bla. Tijd zat. 8)
Je moet ook niet gas en stroom combineren. Gas is wat mij betreft hier offtopic. Als je stroom neemt bij CoolBlue, dan mag je de TV ook gerust ergens anders halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:02:
@Voltex Laat even de uitkomst weten. Altijd leuk voor ook andere lezers.
Met Safari kwam ik inderdaad verder om te registreren en ik heb inmiddels het contract al ontvangen van Greenchoice. In hoeverre is deze link trouwens anders dan de openbare link op GC, zoals hieronder? Deze lijken namelijk dezelfde voorwaarden te geven alleen moet je op deze pagina de opbrengst van je zonnepanelen doorgeven.

https://www.greenchoice.n.../3-jaar-vast/3-jaar-vast/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Je moet ook niet gas en stroom combineren. Gas is wat mij betreft hier offtopic. Als je stroom neemt bij CoolBlue, dan mag je de TV ook gerust ergens anders halen ;)
Ja duuuuuh. Dat wist ik nog niet, 8)7 Wel dus.

Scheelt gewoon €50,- per maand. Je wordt met panelen gewoon hard genaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Voltex schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Met Safari kwam ik inderdaad verder om te registreren en ik heb inmiddels het contract al ontvangen van Greenchoice. In hoeverre is deze link trouwens anders dan de openbare link op GC, zoals hieronder? Deze lijken namelijk dezelfde voorwaarden te geven alleen moet je op deze pagina de opbrengst van je zonnepanelen doorgeven.

Dat gaan we niet voor de tigtjes keer uitleggen. Daar draait dit hele topic om. Even je best doen. Vul hem eens in en je ziet het verschil in prijs volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Truus01 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Geen garantie, maar GC doet niet heel moeilijk om de startdatum op een later tijdstip nog aan te passen: Elias2020 in "De energierekening - kroegtopic"

Wie zegt er dat je, als het al zo ver komt dat salderen afgeschaft wordt, vastzit aan een hoog tarief?
Ik niet :) Wel dat je aan het tarief vast zit wat je nu afspreekt.
-Waarschijnlijk is salderen dan nog niet afgeschaft.
-Waarschijnlijk kun je zonder boete overstappen.
-Wie zegt dat het tarief dan ergens anders (veel) lager is?
-Wellicht, als het tarief bij GC zelf lager is, kun je boetevrij je contract openbreken. Kon namelijk eerder bij GC ook.
Persoonlijk zou ik liever een half jaar zekerheid hebben op geen TLK/TLB en met de mogelijkheden dat indien nodig ik toch wel een gunstiger contract kan krijgen. Dan de zekerheid dat ik dat half jaar open sta voor alles. Wellicht lagere tarieven, maar als salderen nog niet is afgelopen, ook hogere TLK, hogere vaste leveringskosten, hoger tarief, allerlei kosten die ze in de tussentijd verzinnen, etc.
Tja, ik zei al: iedereen maakt zijn eigen keuze. De TLB is nou ook weer niet zo'n wereldschokkend bedrag. En als de pleuris weer eens uitbreekt zoals een paar jaar geleden, dan piekt het stroomtarief en kun je je panelen binnen 1 of 2 jaar terugverdiend hebben. Geen garanties, er is voor elke strategie wel iets te zeggen en pas achteraf weet je welke strategie het beste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
MotorBeast schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:27:
[...]

Dat gaan we niet voor de tigtjes keer uitleggen. Daar draait dit hele topic om. Even je best doen. Vul hem eens in en je ziet het verschil in prijs volgens mij.
Ik zie het helaas niet direct terug in de openingspost. Maar via de link van Tweakers kan je de opbrengst van de zonnepanelen niet ingeven. Dit zou ik dan inderdaad even met de hand moeten uitrekenen

[ Voor 60% gewijzigd door Voltex op 15-06-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Voltex schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:25:

Dat is een zakelijke link voor het MKB, niet voor particulieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Die reviews van GC zijn zo slecht...... heb eens gekeken. Daar ga ik no way heen. Blijf dan liever zitten 😊

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10 23:11

de Peer

under peer review

Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:23:
Die reviews van GC zijn zo slecht...... heb eens gekeken. Daar ga ik no way heen. Blijf dan liever zitten 😊
dat kun je zo niet zeggen. Objectief blijven.
Leveranciers moeten dat soort reviewwebsites betalen om negatieve recensies te verwijderen. Sommige leveranciers steken daar geld en moeite in, andere niet. Dus laat je niet misleiden.

Mijn ervaring is dat het met bijna alle leveranciers 1 pot nat is. Je moet gewoon geluk hebben een capabel persoon aan de lijn te krijgen als je ze nodig hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 16-06-2024 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Mijn review is goed. Ik blijf dus gewoon bij GC zitten. ;) Ik lach me rot met €6,55 per maand voor stroom. oOo

Maar blijf vooral zitten met hoge kosten voor je zonnepanelen. Jouw rekening toch? Ieder zijn ding.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 16-06-2024 12:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:55
Ik heb meer dan 30 jaar bij Essent gezeten zonder enig probleem, en hun reviews zijn slechter dan die van Greenchoice.
Zit nu een halve maand bij Greenchoice, 3 vragen gesteld (per e-mail) en binnen 2 dagen telkens netjes antwoord gekregen en wat zaken geregeld. Bevalt prima.

Veel review sites zoals @de Peer terecht aangeeft verwijderen reviews na betaling.
Daar komt bij, wie laat nu een positieve review achter voor een energieleverancier? Alleen als je de stroom voor niets cadeau krijgt misschien? Normaal heb je toch niets met je energieprovider te maken, buiten het betalen van rekeningen?

Ieder zijn ding, maar GC is een prima deal nu met de zonnepaneelboetes.

[ Voor 12% gewijzigd door eltweako op 16-06-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
eltweako schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:38:
Ik heb meer dan 30 jaar bij Essent gezeten zonder enig probleem, en hun reviews zijn slechter dan die van Greenchoice.
Zit nu een halve maand bij Greenchoice, 3 vragen gesteld (per e-mail) en binnen 2 dagen telkens netjes antwoord gekregen en wat zaken geregeld. Bevalt prima.

Veel review sites zoals @de Peer terrecht aangeeft verwijderen reviews na betaling.
Daar komt bij, wie laat nu een positieve review achter voor een energieleverancier? Waarom zou je dat doen?

Die Groene Stroom stinkt wel een beetje uit het stopcontact. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MotorBeast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:35:
[...]

Mijn review is goed. Ik blijf dus gewoon bij GC zitten. ;) Ik lach me rot met €6,55 per maand voor stroom. oOo

Maar blijf vooral zitten met hoge kosten voor je zonnepanelen. Jouw rekening toch? Ieder zijn ding.
Natuurlijk zijn het kosten maar niet het einde van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
eltweako schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:38:

Veel review sites zoals @de Peer terecht aangeeft verwijderen reviews na betaling.
Daar komt bij, wie laat nu een positieve review achter voor een energieleverancier? Alleen als je de stroom voor niets cadeau krijgt misschien? Normaal heb je toch niets met je energieprovider te maken, buiten het betalen van rekeningen?

Belachelijk eigenlijk dat negatieve reviews verwijderen tegen betaling uberhaupt kan. "Ach als een klantervaring niet aanstaat dan halen we die tegen x vergoeding toch weg". Vind dat wel erg slecht dat dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:55
MotorBeast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:39:
[...]

Die Groene Stroom stinkt wel een beetje uit het stopcontact. :+
De stroom lijkt wel bedorven (YouTube: reclame - energiedirect).
Alle gekheid op een stokje, de energieleverancier heeft in feite niets te maken met het leveren van stroom, alleen op papier leveren ze je de stroom.

Dat het kiezen voor die prijsstunter die een kvk inschrijving op een thuisadres heeft een risico is dat begrijpt hopelijk iedereen wel. Maar bedrijven zoals GC zijn al 23 jaar actief op de Nederlandse markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10 23:11

de Peer

under peer review

Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Belachelijk eigenlijk dat negatieve reviews verwijderen tegen betaling uberhaupt kan. "Ach als een klantervaring niet aanstaat dan halen we die tegen x vergoeding toch weg". Vind dat wel erg slecht dat dit mogelijk is.
Tsja dat is het verdienmodel van dat soort reviewsites. Daar kunnen de leveranciers ook weinig aan doen, want zij worden eigenlijk gechanteerd.

Daarom altijd kritisch zijn en verder kijken dan je neus lang is ;) . Niet alle reviewsites zullen zo werken maar een paar zijn er berucht om, zoals trustpilot.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 16-06-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
de Peer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Tsja dat is het verdienmodel van dat soort reviewsites. Daar kunnen de leveranciers ook weinig aan doen, want zij worden eigenlijk gechanteerd.

Daarom altijd kritisch zijn en verder kijken dan je neus lang is ;) . Niet alle reviewsites zullen zo werken maar een paar zijn er berucht om, zoals trustpilot.
Vaak kijk ik ook nog wel naar de reviews onder de eigen website of reviews onder een app. Trustpilot ken ik wel maar niet dat ze zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Paar jaar geleden bij GC gezeten. Geen enkel probleem. Nu weer 3 jaar GC contract. Ik wilde dit aan mijn klantomgeving van voorheen koppelen voor het overzicht, maar mijn email adres was nu anders.
Gebeld, nauwelijks in de wacht en na een paar minuten was alles omgezet.
Ik heb echt geen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Natuurlijk zijn het kosten maar niet het einde van de wereld.
Ligt eraan hoeveel je levert. Als ik nu stroom berekenen bij GC betaal ik €6,55 per maand Zet ik stroom 3 jaar elders vast betaal ik €38,,- per maand. Scheelt dus alleen op stroom al €32,- per maand. Weet je hoeveel kratten bier dat zijn voor het EK? 8)

Pak ik gas met jaarlijkse cashback los. Tel uit je winst. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-06-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Grappig, de reviews van Vattenfall zijn nog slechter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MotorBeast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Ligt eraan hoeveel je levert. Als ik nu stroom berekenen bij GC betaal ik €6,55 per maand Zet ik stroom 3 jaar elders vast betaal ik €38,,- per maand. Scheelt dus alleen op stroom al €32,- per maand. Weet je hoeveel kratten bier dat zijn voor het EK? 8)

Pak ik gas met jaarlijkse cashback los. Tel uit je winst. ;)
😂😂 omzetten naar kratten bier altijd leuk. Typisch mannen 😂. Ik betaal 215 euro per jaar. Net geen 18 euro per maand. Liefst ga ik naar een thuisaccu. Dan is dynamischer handiger. Vandaar ik mezelf ff nog niet vast wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Novax schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:08:
[...]

Grappig, de reviews van Vattenfall zijn nog slechter ;)
Nog grappiger is dan dat ik er al 25 jaar zit zonder gezeur. Alleen laden met de auto aan hun laadpalen was een heel gezeur. Werkte op de zenuwen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:15
Zolang het verschil tussen het (door de ACM) vastgestelde maximum tarief en hun eigen tarief nog niet aan je te proberen te verkopen als korting ben ik van mening dat het wel meevalt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Laatst online: 09:46
Middag! Ik heb met Greenchoice een overeenkomst voor 3 jaar vast tarief afgesloten via een link van Tweakers - *https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ - en heb de papierloze papieren al in huis. Daarin vind ik niets over terugleverkosten, hoe goed ik ook zoek en lees.

Ik heb nog een week om gebruik te maken van mijn herroepingsrecht, en zou de overeenkomst dus graag eens aan jullie, liefst mensen die een overeenkomst goed kunnen doorgronden, voorleggen om duidelijk te krijgen of ik hiermee inderdaad geen terugleverkosten krijg aangerekend, ook niet in de toekomst. Ik zet de bestanden maar even op m'n website, zodat iedereen die dat wil erbij kan:

Mijn overeenkomst met GC:
Algemene voorwaarden van

Specifieke vraag: mag GC (vooral i.v.m. punt 19 in de Algemene voorwaarden) nu wel of niet terugleverkosten in rekening gaan brengen in de toekomst?

Andere vraag: ik lees nergens iets over energiebelasting en de teruggave van de energiebelasting. Blijft die helemaal buiten beschouwing of is die op een of andere manier al ergens in verrekend?

PS: het vaste maandbedrag verlaag ik nog wanneer de levering eenmaal loopt (dat niemand denkt: waarom zo hoog?!). PS2: Ik verwacht per jaar meer stroom terug te leveren dan af te nemen.

Groet!

EDIT: ik had in dit bericht de verkeerde link gekopieerd. Het moest zijn https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ en daarmee krijg ik een niet-verhooogd vastrecht (vaste leveringskosten) van circa 10 euro per maand. GC brengt, afhankelijk van de overeenkomst die je met ze sluit, sinds enige tijd een kleine 5 euro kosten in rekening aan klanten met zonnepanelen die stroom terugleveren

[ Voor 17% gewijzigd door Paut op 16-06-2024 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:12:
[...]

😂😂 omzetten naar kratten bier altijd leuk. Typisch mannen 😂. Ik betaal 215 euro per jaar. Net geen 18 euro per maand. Liefst ga ik naar een thuisaccu. Dan is dynamischer handiger. Vandaar ik mezelf ff nog niet vast wil zetten.
Zolang salderen er nog is is een accu een no go. Zelfs Zonneplan geeft dat aan. Zelfs gisteren met dit :X weer had ik nog ruim 20kWh. Krijg ik toch niet in een accu gepropt ook nog,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MotorBeast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Zolang salderen er nog is is een accu een no go. Zelfs Zonneplan geeft dat aan. Zelfs gisteren met dit :X weer had ik nog ruim 20kWh. Krijg ik toch niet in een accu gepropt ook nog,
Denk dat je 2 jaar moet gebruiken om evt onbalans te handelen. Accu stuk terugverdienen. Daarna pas de 2e optie dayahead en eigenconsumptie. 3e optie hopen dat de batterij goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MotorBeast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Klopt hier geen 20 maar kon er wel evt paar kwijt haha. Kunnen ook nog tegen dayahead dan terug bij dynamisch contract. Bij vast kun je idd beter gewoon niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Denk dat je 2 jaar moet gebruiken om evt onbalans te handelen. Accu stuk terugverdienen. Daarna pas de 2e optie dayahead en eigenconsumptie. 3e optie hopen dat de batterij goedkoper wordt.
Zonneplan:
De Zonneplan Nexus thuisbatterij behaalt voornamelijk rendement uit netstabilisatie. Je eigen zonnestroom speelt hierbij geen rol. Het hoge rendement wordt dus ook niet gegenereerd door eigen zonnestroom op te slaan. Wel ben je met de Nexus voorbereid op de toekomst, zodat je ook na het afschaffen van de salderingsregeling het maximale uit jou zonnepanelen haalt. Op het moment levert het nog weinig op om je eigen zonnestroom op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MotorBeast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:26:
[...]

Zonneplan:
De Zonneplan Nexus thuisbatterij behaalt voornamelijk rendement uit netstabilisatie. Je eigen zonnestroom speelt hierbij geen rol. Het hoge rendement wordt dus ook niet gegenereerd door eigen zonnestroom op te slaan. Wel ben je met de Nexus voorbereid op de toekomst, zodat je ook na het afschaffen van de salderingsregeling het maximale uit jou zonnepanelen haalt. Op het moment levert het nog weinig op om je eigen zonnestroom op te slaan.
Klopt. Ik zei ook niet dat het rendabel was he 😉

Pagina: 1 ... 84 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)