Uitgaande van de panelen die ik bij kan leggen en de geschatte opbrengst van 2400 kWh. Met salderen is dat @ 30 cent per kWh salderen dus maximaal 720 euro per jaar waard.
Over 20 jaar met eigen verbruik door warmtepomp en boiler en constante 30 cent per kWh is dat dus een slordige 14400 euro waard of een terugverdientijd van 6.25 jaar met salderen en een warmtepomp en boiler (wat het meteen een raadsel maakt hoe je OOIT een 7 jaar terugverdientijd zonder salderen kan realiseren zoals Jetteketet ons doet geloven.
Zelfde situatie zonder salderen is dat 2400x8 cent 192 euro waard dit is laag geschat er marginaal iets meer eigen gebruik is (door de noord ligging van de panelen en dis 1.5 a 2 uur langer bruikbare opwek en wat winter opwek maar ik schat dat dit niet meer is als 200 kWh per jaar gebaseerd op mijn verbruik grafieken.
Een realistischer getal is dus ongeveer 2200x 0.08 = 176 + 200x0.3x = 236 ofwel een rendement van 4720 euro over 20 jaar maar dan komt er nog een defecte omvormer bij en dan sta je ineens 300 euro negatief.
Een setje die daar zou komen te liggen kost 4500 momenteel.
Echter staat dat geld momenteel ook gewoon lekker op de bank te rentenieren met 2.8% rente maar 20 jaar vast zou 3.6% zijn.
20x 3,6% van 4500 = 162 x 20 = 3240 euro. Wil ik er dus financieel niet op achteruit gaan moet de aanschaf subsidie zonder salderen 3240+300 voor restant nieuwe omvormer zijn. Ofwel ruim 3500 euro ofwel 78% subsidie. En dit negeert nog alle potentiële boetes en andere onzin die ze momenteel uithalen.
Maar dan ben je er nog niet dit is immers alleen een scenario zonnepanelen voor vergroening bovenop deel eigen verbruik wat al op het dak ligt.
Dus aan de warmtepomp en boiler en vloer/dak isolatie anders word het niks (isolatie kan ik gelukkig zelf wat het "betaalbaar" houdt). Ofwel een ruime investering van 8500+
Mijn hele gasrekening momenteel is 660 euro met vastrecht inbegrepen. Gelukkig hebben andere mensen aan de overkant zich al laten verleiden/dwingen tot een warmtepomp. laten we voor het gemak uit gaan van een gemiddelde rekening van 750 euro over 20 jaar dus 20x750 = 15k kosten gasrekening.
15k- 8500 = 6500 mindere kosten over 20 jaar als ik overstap op de warmtepomp en boiler en binnen die 2400 gesaldeerd blijf. Mooie winst zou je zeggen. Maarja 8500x 20 jaar vast = 7200 euro rente misgelopen dat is dus ineens 700 negatief en dan gaan we nog op de goede hoop dat beide de pomp en de boiler het 20 jaar volhouden en niet duurder in onderhoud zijn als een gas ketel. en dit is dan het scenario MET salderen. het scenario zonder salderen mag je zelf berekenen wantje kan natuurlijk wel inzien dat dat nog veel slechter gaat worden.
Dus hoe erg loont het nog om geld op je dak te leggen in in je huis te stoppen ipv simpelweg vast te zetten op de bank en rent te trekken en met die rente je energie rekening te betalen?
Zelfs met salderen is de rekening al niet geweldig maar zonder salderen is het gewoon een money sink om ook maar iets te vergroenen.
Maar goed zelfs best case waar we de rente negeren heb je dus een opbrengst van 4720€ aan stroom over 20 jaar en daar staan tegenover investeringen van 13k. en een extra stroomafname van geschat gebaseerd op overburen in zelfde huis 2600 kWh
Extra stroomverbruik is dan 780 euro per jaar @ 0.3 euro per kWh= 15600€ over 20 jaar - 4720 euro terglevertarief = 10880/ 20 jaar = 544 aan stroom per jaar.
geschatte gas rekening per jaar 750 - 544 = 206 euro per jaar goedkoper uit aan verbruik.
totale som : 13k aanschaf - 20x 206 = 4120 = 8880 = 6120 euro goedkoper uit over 20 jaar.
Maarja dan hou je dus geen rekening met de omvormer die kapot kan gaan, ga je ervan uit dat het hele zaakje 20 jaar mee gaat, dat het onderhoud goedkoper is als een CV waarover de meningen momenteel verdeeld zijn, en negeren we de allergrootste factor de enorme zak gemiste rente.
Hou je wel rekening met de rente zou de aanschaf subsidie dus voor het geheel ruim 3600 euro moeten zijn wil ik er in mijn situatie niet op achteruit gaan en ga je uit van een levensduur van 15 jaar voor de boiler en pomp en een vervangende omvormer dan is dat al 5600 euro ofwel 28-43%.
Hoop niet dat ik wat vergeten ben want het zijn een hele hoop factoren die mee spelen maar dit lijkt het zo ongeveer voor mijn situatie en dan is alles in het voordeel van elektrificatie berekend.
* Bij all rente geen rekening gehouden met rente op rente omdat dat de berekening te ingewikkeld maakt.