Ik vind dat er nog veel te weinig zonnepanelen geinstalleerd zijn. Ik zeg er ligt nog veel te weinig. Alles volleggen! Ja, dat levert "problemen" op, is er te weinig vraag dan schakelen omvormers uit. Maar is dat erg? Nee, niet echt. Want er zijn veel meer momenten dat we die stroom wel hard nodig hebben als de zon minder fel aanwezig is.tinyme schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:08:
[...]
Dat is het inderdaad. Maar het maakt alternatieve bronnen wel minder en minder rendabel hé. Ik had ergens een linkje gezien van de volledige capaciteit van het Belgische stroomnet. 17 percent van het geïnstalleerde vermogen zorgde voor 42 tot 50 percent van de elektriciteit. Je mag twee keer raden welke technologie dit is. Zon stond in voor 27 percent van het geïnstalleerde vermogen btw maar vraag me niet meer wat het percentage was van de hoeveelheid opgewekte elektriciteit.
Edit:
Volgens mij heeft de overheid op het verkeerde paard gewed. In plaats van zonnepanelen te steunen had men van in het begin meer moeten inzetten op warmtepompen en isolatie. De periode waar men de laagste prijzen heeft is immers deze waar je verwarming ongeveer opslaat. In mijn geval is dit rond 6 uur maar dit kan gerust uurtje eerder gezet worden. Het moment dat mijn verwarming dan een tweede keer opslaat ligt dan ook uurtje eerder en zal dan meestal zijn rond de tweede piek van aanbod.
En je dwingt mensen om eens na te gaan denken over stroomsturing als er veel zon is. Want het raakt mensen in de portemonnee.
Overigens heb je gelijk dat veel meer gestuurd had moeten worden op voornamelijk energie besparen. Daar hoor ik relatief weinig over.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)