Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
Hou er rekening mee dat de meeste leveranciers zelf geen producenten zijn van groene stroom, ze kopen het in.

De bedrijven leven dus van de markup, het verschil tussen inkoop en verkoop.
Als je naar de overkoepelende eigenaren kijkt zijn de meeste wel degelijk producenten. Er zijn er maar weinig die echt onafhankelijk zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28
esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

En jij betaalt dan voor mij een nieuwe omvormer omdat het WiFi probleem in de omvormer zit.
Dan de vaste internet-aansluiting naar een AP zetten en dan alsnog wifi gebruiken. Meestal zit het probleem in de wifi-module en die kun je zo makkelijk omzeilen en een AP is een stuk goedkoper dan een nieuwe omvormer.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Als je naar de overkoepelende eigenaren kijkt zijn de meeste wel degelijk producenten. Er zijn er maar weinig die echt onafhankelijk zijn.
Vooral de grote 3 inderdaad, die een groot deel van de markt in handen hebben. Veel grijs, en steeds meer ook duurzame parken (wind/zo'n).

Bij kleinere dynamische aanbieders minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:50:
@Domba De achterliggende redenen voor de daling van de gemiddelde gas- en elektracomsumptie per woning zijn vermoedelijk ook onderzocht en dus bekend.
Ik vermoed dat sommige energieleveranciers hiermee nog steeds niet goed kunnen omgaan.

Bedankt voor de achtergrondinfo over MEGA - de verscherpte toezicht door de ACM is waarschijnlijk een standaard procedure bij een overname door een andere (buitenlandse) partij, of niet?
Hoe lang duurt deze soort toezicht meestal?
Die achterliggende redenen zijn niet zo moeilijk, effecientie verbetering, apparatuur die zuiniger wordt, gloeilamp naar led lamp etc. De energiecrisis 2021/22, dat op de rem werd getrapt vanwege de prijzen en zowel elektriciteit als gas het verbruik met ~25% daalde.
(Sommige hebben niets van die energiecrisis meegekregen, vanwege een langlopend vast contract soms 5 jaren, maar later bij aflopen nog eens door woning en pand gelopen zijn voor wat vervangen kan worden door energie effecienter)
Daarnaast zijn veel energieleveranciers om te kunnen groeien een verbinding aangegaan met een installateurs netwerk, met beeindiging van van salderen is die PV markt ingestort.
Als ook het aantal medewerkers blijft toenemen, bij krimpend volume om nieuwe diensten (aansturing van apparatuur laadpaal, warmtepomp etc) te ontwikkelen om tijdig te kunnen reageren op een verdere krimp (elektra).

Een potentiele verder krimp is bijv de mogelijke overgang van vaste netwerkkosten naar tijdsgebonden nettarieven in 2028. ACM is in juli '23 gestart met voorbereidingen voor de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027, na diverse alternatieve nettariefstelsels, is tijdsafhankelijk nettarieven in beeld gekomen.
De studie van Berenschot laat bijv zien dat voor 2/3 het zelfde of minder gaan betalen dan huidig stelsel doorzetten, met nettarieven met een delta van 16 en 21ct over de dag.
Veel meer van de 3 miljoen huishoudens zouden kunnen overwegen om een thuisaccu te nemen en niet enkel die nu dynamisch gaan om de avondperiode te overbruggen (eigenverbruik verhogen, besparing aan netwerkkosten komt boven op vermeden belastingen en de lagere terugleverkosten na einde salderen ) waardoor het volume gemiddeld krimpt.
En die groep is groter dan enkeld die met PV, ook een appartement zonder PV zou zijn energierekening verder kunnen drukken met nettarieven, door te wisselen naar dynamisch contract en de vele lagere prijs uren benutten en daarmee rond 100-300 euro per jaar extra op de netwerkkosten te besparen , waar uurprijs verschil alleen niet voldoende is om de stap te maken.

Voor de energieleveranciers is het een verdere verschuiving van marge op het volume naar meerdere aanvullende diensten met een sterke IT afhankelijkheid

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Die achterliggende redenen zijn niet zo moeilijk, effecientie verbetering, apparatuur die zuiniger wordt, gloeilamp naar led lamp etc. De energiecrisis 2021/22, dat op de rem werd getrapt vanwege de prijzen en zowel elektriciteit als gas het verbruik met ~25% daalde.
(Sommige hebben niets van die energiecrisis meegekregen, vanwege een langlopend vast contract soms 5 jaren, maar later bij aflopen nog eens door woning en pand gelopen zijn voor wat vervangen kan worden door energie effecienter)
Daarnaast zijn veel energieleveranciers om te kunnen groeien een verbinding aangegaan met een installateurs netwerk, met beeindiging van van salderen is die PV markt ingestort.
Als ook het aantal medewerkers blijft toenemen, bij krimpend volume om nieuwe diensten (aansturing van apparatuur laadpaal, warmtepomp etc) te ontwikkelen om tijdig te kunnen reageren op een verdere krimp (elektra).

Een potentiele verder krimp is bijv de mogelijke overgang van vaste netwerkkosten naar tijdsgebonden nettarieven in 2028. ACM is in juli '23 gestart met voorbereidingen voor de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027, na diverse alternatieve nettariefstelsels, is tijdsafhankelijk nettarieven in beeld gekomen.
De studie van Berenschot laat bijv zien dat voor 2/3 het zelfde of minder gaan betalen dan huidig stelsel doorzetten, met nettarieven met een delta van 16 en 21ct over de dag.
Veel meer van de 3 miljoen huishoudens zouden kunnen overwegen om een thuisaccu te nemen en niet enkel die nu dynamisch gaan om de avondperiode te overbruggen (eigenverbruik verhogen, besparing aan netwerkkosten komt boven op vermeden belastingen en de lagere terugleverkosten na einde salderen ) waardoor het volume gemiddeld krimpt.
En die groep is groter dan enkeld die met PV, ook een appartement zonder PV zou zijn energierekening verder kunnen drukken met nettarieven, door te wisselen naar dynamisch contract en de vele lagere prijs uren benutten en daarmee rond 100-300 euro per jaar extra op de netwerkkosten te besparen , waar uurprijs verschil alleen niet voldoende is om de stap te maken.

Voor de energieleveranciers is het een verdere verschuiving van marge op het volume naar meerdere aanvullende diensten met een sterke IT afhankelijkheid
Is dit toevallig je baan dat je zoveel weet van beleid energiemarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10
Domba schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:14:
Wat voor diensten moet ik aan denken? Elektriciteit moet het gewoon doen, daar zijn geen 'smaakjes' in. Geen premium stroom waar je extra geld voor kunt vragen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Domba De sterke (externe) IT-afhankelijkheid van (toekomstige) diensten ziet natuurlijk ook de overheid en stimuleert het verzamelen en verwerken van verbruiks- en opwekdata op alle niveau's.
Maar hoe wordt deze toekomstige infrastructuur beveiligd en wie is voor wat verantwoordelijk?

Hoe lang duurt de verscherpte toezicht van de ACM trouwens? Ik ben benieuwd.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 15:27
de Peer schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:31:
[...]

Ja dat klopt. Maakt dat uit?
Jazeker!
TLK betaal je over *alles* wat je invoedt

TLV krijg je (pas) als je meer hebt ingevoed dan zelf verbruikt.

Maw: als Vattenfall de TLK fors verhoogt (zoals OP opmerkt, en wat gebeurt), dan heeft een hogere TLV (jouw opmerking) daar - voor de meesten - nauwelijks/geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
Is dit toevallig je baan dat je zoveel weet van beleid energiemarkt?
Nee, ik ben actief geweest in no cure no pay deel van life science aan de chemische zijde.
Dan heb je er soms zijdelings mee te maken zoals bij opzetten van een productie faciliteit.
Voor de rest is het interesse daar ik zelf met eigen woning bezig ben.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

bart.koppers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Jazeker!

Maw: als Vattenfall de TLK fors verhoogt (zoals OP opmerkt, en wat gebeurt), dan heeft een hogere TLV (jouw opmerking) daar - voor de meesten - nauwelijks/geen invloed.
ja dat begrijp ik, maar in deze context (Waar de vraag over ging) was het volgens mij niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Wat voor diensten moet ik aan denken? Elektriciteit moet het gewoon doen, daar zijn geen 'smaakjes' in. Geen premium stroom waar je extra geld voor kunt vragen.
Achter de meter zoals aansturen van je WP of thuisaccu of laadpaal etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Nog een grafiek van het regelen van de omvormer en uit ervaring weet ik er niet aan ingestelde limiet moet worden gedraaid en pas als er grotere verandering zijn binnen de een minuut dan wordt ook de limiet aangepast. Dit is dan bij een GoodWe XS omvormer en de metingen geschieden in de meterkast en is het verlies van de stroomkabel van de omvormer naar de aardlek eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsnp9GY92B1Y92i3Lb0v5VDCXJg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vXG4MDkNGhXxIzah4F2uuhlR.jpg?f=user_large

Licht groen is de productie gemeten in de kWh meter.
Donker groen is het interne verbruik (productie - export).
Rode lijn is de limiter waarde die gezonden wordt aan de omvormer.

Iets hoger staat 11 Watt delta waarde (afwijkende schaalverdeling) en dat is het verschil tussen intern verbruik en productie. Je ziet aan de twee groene lijnen in de grafiek dat die niet gelijk zijn en dat is ook haast niet mogelijk als alleen de omvormer het doordraaien moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:26:
Hoe lang duurt de verscherpte toezicht van de ACM trouwens? Ik ben benieuwd.
Weet ik niet, in laatste rapport van ACM waren er 4 , waarvan twee door veranderende aandeelhouders posities. Als ik naar de holding kijk van mega zijn daar Nederlandse investeerders uitgestapt en MET group ingestapt en was de current ratio (1) 0,94 in Q3 '24. (Ik weet niet welke drempel ACM gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Domba schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:41:
Achter de meter zoals aansturen van je WP of thuisaccu of laadpaal etc
Voordat ik energieboeren achter mijn meter laat kijken lig ik tussen 6 plankjes onder de grond... :P

Serieus: dan wordt je in no-time ook belast over je directverbruik of thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
de Peer schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

ja dat begrijp ik, maar in deze context (Waar de vraag over ging) was het volgens mij niet relevant.
Volgens mij wel ;)

Jij opperde dat die hogere TLK wel eens gecompenseerd zouden (kunnen) zijn door hogere TLV….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bart.koppers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Jazeker!

Is dat ook nog zo na salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Is dat ook nog zo na salderen?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Voordat ik energieboeren achter mijn meter laat kijken lig ik tussen 6 plankjes onder de grond... :P

Serieus: dan wordt je in no-time ook belast over je directverbruik of thuisaccu.
Dit is toch precies wat betrijven als Tibber doen met slim energiemanagement icm accu. Als het de consument geld oplevert gaat het denk ik snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hoevenpe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Gelukkig woon je niet in D - daar kan (mag) dat namelijk al in zekere zin
(als schakeloptie voor het "Energiebedrijf" - bijvoorbeeld in Vaillant wp's: wp + bijverwarming
en ook bij omvormers)

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 17-08-2025 13:31 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:53:
Dit is toch precies wat betrijven als Tibber doen met slim energiemanagement icm accu. Als het de consument geld oplevert gaat het denk ik snel.
Dat is een veredelde P1 meter die reageert op de gegevens die uitgelezen worden, vrijblijvend en vrijwillig. Als de overheid of energieboeren extra belastingen verzinnen trek je die gewoon uit de muur.

Sowieso zou ik daar ver van blijven, mensen met een Ferraris meter zijn achteraf gezien ook spekkoper. No way dat ze iedereen voor 2027 kunnen dwingen een goed werkende meter te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

Dat is een veredelde P1 meter die reageert op de gegevens die uitgelezen worden, vrijblijvend en vrijwillig. Als de overheid of energieboeren extra belastingen verzinnen trek je die gewoon uit de muur.
Dat was toch ook de originele reactie. Energieleverancier die waarde leveren met extra it-diensten voor de meter. Geen belastingen.
Sowieso zou ik daar ver van blijven, mensen met een Ferraris meter zijn achteraf gezien ook spekkoper. No way dat ze iedereen voor 2027 kunnen dwingen een goed werkende meter te vervangen.
Dat dwingen kan wel, want per 1-1-2026 is het wettelijk verboden. Reageer je niet op een afspraak, dan kan last onder dwangsom worden opgelegd.

Of ze de capaciteit hebben om ze allemaal voor 1-1-2027 te vervangen is de vraag. Een groot deel vast wel, maar waarschijnlijk een aantal ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 09:12
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Snap je het nu echt niet, of loop je me te trollen?

Duurzame energiebronnen zijn variabel, je kan ze niet met een knop aan of uit zetten zoals een energiecentrale.

Daarom moet vraag en aanbod in een duurzaam electriciteitsnet worden gebalanceerd, op heel korte termijn telkens.

Private partijen (die stroom produceren en consumeren - daar gaat het om) kan je niks dwingen in Nederland, daarom de dynamische prijzen, zodat toch juiste beslissing wordt genomen over hoeveel wordt geproduceerd en geconsumeerd op moment X.

Een duurzaam elektriciteitsnet werkt enkel met dynamische tarieven, en nee, er is geen energieleverancier die dit aan de achterkant kan oplossen.
Jij probeert iedereen te overtuigen met informatie die weliswaar deels waar maar je schuift het probleem terzijde en waar dit topic over gaat.

Waarom moet de consument teruglever kosten betalen terwijl de energie verkoper het weer door verkoopt. En het is ook onzin bij zulke ‘nauwkeurigheid‘ van de verwachtte opbrengst dat een centrale zich niet kan omlaag regelen.
Bouw een nieuwe gas centrale ( snel regelbaar) en doek minimaal de kolen centrale op. Laat het dan efficiënte overtollige opwek maar verbranden, desnoods in zwembaden of fabriek koel torens. Er zijn genoeg bedrijven zoals Dow of Yara e.a die dit kunnen gebruiken.

Zo helpt men meer met de transitie en is dat gedoe van voor de consument ook niet nodig. Zij zijn weliswaar door het saldering impuls ge-trigert maar zijn ook degenen waar de meeste inzet in zat en daar moet de regering zuinig op zijn en niet met dit soort belazerij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:18:
Klopt, In het AD artikel wordt geschreven dat "de grote vervangingsoperatie drie jaar gaat duren. Uiteindelijk moet op 31 december 2029 de laatste draaischijfmeter zijn verwijderd."

In sommige gevallen zal het naar oordeel van de netbeheerder ook niet vervangen kunnen worden en mag de meter blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:24:
En jij betaalt dan voor mij een nieuwe omvormer omdat het WiFi probleem in de omvormer zit.
Ik zou er gewoon een ESP home voor gebruiken die dan op je eigen WiFi connect en met UTP aan je omvormer.

Maar die oplossing had je zelf vast ook kunnen verzinnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Dat dwingen kan wel, want per 1-1-2026 is het wettelijk verboden. Reageer je niet op een afspraak, dan kan last onder dwangsom worden opgelegd.

Of ze de capaciteit hebben om ze allemaal voor 1-1-2027 te vervangen is de vraag. Een groot deel vast wel, maar waarschijnlijk een aantal ook niet.
In principe kan netwerkbeheerder eerst die benaderen waar het vermoeden bestaat op teruglevering.
Als ook dat er afspraken met energieleveranciers zijn over aantallen gegevens opvragen per maand over bepaalde groep
(zoals voor bijv aansluitingen waar eigenaar van pand niet de gebruiker is/ mogelijk (buitenlandse) eigenaar via vastgoedbeheerder of stichting all-in verhuurt of andere constructies )

In die groep Ferraris meters zit ook nog een grote groep waar meer moet gebeuren, zoals nieuwe huisaansluiting (zoals meterkasten van 2 woningen op 1 huisaansluiting of meterboard op asbest plaat of een oude gietijzeren hoofdaansluit kast met smeltzekeringen met asbest en een oud type kabel die bij buigen grote kans op kort sluiting geeft etc)
Daar is geen sprake van weigering, is men na afspraak al eens langs geweest en weer vertrokken , deze vallen onder 1 van de 3 uitzonderingen die van toepassing kunnen zijn (technische reden om meter niet te vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Domba schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:53:
In principe kan netwerkbeheerder eerst die benaderen waar het vermoeden bestaat op teruglevering.
Als ook dat er afspraken met energieleveranciers zijn over aantallen gegevens opvragen per maand over bepaalde groep
(zoals voor bijv aansluitingen waar eigenaar van pand niet de gebruiker is/ mogelijk (buitenlandse) eigenaar via vastgoedbeheerder of stichting all-in verhuurt of andere constructies )
In plaats van vermoeden zouden de netbeheerders dan niet gewoon eerst de data van energieleveren.nl kunnen gebruiken? Of is het zo dat veel van de groep met analoge meters en zonnepanelen zich daar niet voor hebben aangemeld om dat ze toch wel salderen, ook al is aanmelding verplicht.

Het heeft verder niet veel zin om te reageren, ook hier zegt hij weer stellig dat het wettelijk verboden is, wat weer feitelijk onjuist is.

[ Voor 0% gewijzigd door Moonsugar op 15-09-2025 08:55 . Reden: Username van geanonimiseerde gebruiker weggehaald uit post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novax schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

In plaats van vermoeden zouden de netbeheerders dan niet gewoon eerst de data van energieleveren.nl kunnen gebruiken? Of is het zo dat veel van de groep met analoge meters en zonnepanelen zich daar niet voor hebben aangemeld om dat ze toch wel salderen, ook al is aanmelding verplicht.

Het heeft verder niet veel zin om te reageren, ook hier zegt hij weer stellig dat het wettelijk verboden is, wat weer feitelijk onjuist is.
In de nieuwe energiewet die ingaat per 2026 is het wettelijk verplicht een dubbel telwerk te hebben.

Hier is de bron:
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter

[ Voor 0% gewijzigd door Moonsugar op 15-09-2025 08:55 . Reden: Username van geanonimiseerde gebruiker weggehaald uit post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

In de nieuwe energiewet die ingaat per 2026 is het wettelijk verplicht een dubbel telwerk te hebben.

Hier is de bron:
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter
Lol, je bevestigt mijn punt, in je "bron" staat letterlijk het volgende:

"Voor wie is het vervangen van de analoge meter verplicht? Zijn er uitzonderingen?"

Er zijn inderdaad 3 uitzonderingen waarvan één is dat het technisch niet mogelijk is (wat Domba hierboven al benoemd heeft als je dat gelezen hebt). En ik heb in het artikel wat Tweakers hier over schreef toch best een aantal reacties gezien waar deze uitzondering van toepassing kan zijn. Een verbod staat dus ook hier niet in de wet.

Maar het zal wel weer om de "strekking" gaan en te verwarrend zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novax schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

"Voor wie is het vervangen van de analoge meter verplicht? Zijn er uitzonderingen?"

Er zijn inderdaad 3 uitzonderingen waarvan één is dat het technisch niet mogelijk is (wat Domba hierboven al benoemd heeft als je dat gelezen hebt). En ik heb in het artikel wat Tweakers hier over schreef toch best een aantal reacties gezien waar deze uitzondering van toepassing kan zijn. Een verbod staat dus ook hier niet in de wet.

Weer trollen om het trollen....
Voor elke verbod zijn uitzonderingen, je mag niemand doden, maar als het uit zelfverdediging is word je niet veroordeeld. Is doodslag dan ook niet verboden omdat er een uitzonderingsgrond is?

De uitzonderingen zijn prima, en niche cases. Doet niks af aan het feit dat dubbel telwerk wettelijk verplicht is vanaf 1-1-2026.
Er zijn 3 uitzonderingen:
  1. Als de meter niet het daadwerkelijke energieverbruik meet maar een voorspelbaar verbruik heeft, zoals bij straatlantaarns of lichtborden buiten (dit heet een onbemeten aansluiting).
  2. Als het technisch niet mogelijk is om de meter te vervangen. De netbeheerder beoordeelt dit.
  3. Als iemand stroom krijgt van een gesloten systeem, bijvoorbeeld bij bedrijven waar de stroom via een speciaal particulier systeem komt (gesloten distributiesysteem).
Als je een analoge meter hebt in je huis of (kleine) bedrijf, moet deze dus vervangen worden. Dat hoeft niet als één van deze drie uitzonderingen van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Novax schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Netbeheerder heeft toegang tot gegevens van energieleveren, maar netbeheerder moet zeker van zijn dat ze de juiste een aanbiedingsbrief hebben gestuurd en daarvoor hebben ze nodig de gegevens van wie een energiecontract heeft afgesloten op de aansluiting. Weigert deze dan kunnen ze het doorzetten naar de RDI met de Energiewet, de dan met last onder dwangsom (LOD) aan de slag gaat

PV aanmelden verplicht, dat is alleen voor PV die direct aangesloten is op de net aansluiting.
Met ferraris meter zal niet snel een thuisaccu hebben, maar het kan.

Bijv Ik heb meer PV dan capaciteit van mijn aansluiting en niet al mijn PV is aangemeld.
Ik heb afgelopen jaren, 2 keer met netbeheerder overlegt specifiek over de registratie, waarbij 1e keer ook een persoon van energieleveren.nl betrokken was. (Mijn thuisaccu is sinds juli 2022 aangemeld )
Hun aanbeveling was uiteindelijk max 25% de eerste keer, eigenlijk wilde ze helemaal niets van mijn PV weten, alleen mijn thuisaccu en regeling, daar ik in totaal >3x35A zou kunnen op een 3x25A aansluiting.
(>10% impact op de 250kVA LS-trafo waarop ik ben aangesloten)

Ook met beide aangemeldt, geeft het soms nog issue's in de praktijk dat je even moet nahaken bij energieleverancier en wijzen op de registratie (sommige gebruiken de informatie uit centraal aansluit register anderen weer niet)

Ik zit nu bij ZP en ben er nog niet achter hoe ze aan hun profiel komen voor de maand voorschotten, maar ze zitten er nog elke maand flink naast.

[ Voor 1% gewijzigd door Moonsugar op 15-09-2025 08:56 . Reden: Username van geanonimiseerde gebruiker weggehaald uit post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:30:
[...]

Ik zou er gewoon een ESP home voor gebruiken die dan op je eigen WiFi connect en met UTP aan je omvormer.

Maar die oplossing had je zelf vast ook kunnen verzinnen :+
Grappig hoor. :?

Werkende UTP ligt er al, alleen de laatste 50cm is nog draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:42:
De uitzonderingen zijn prima, en niche cases. Doet niks af aan het feit dat dubbel telwerk wettelijk verplicht is vanaf 1-1-2026.
helaas fout, die "niche cases" zijn gewoon in de wet beschreven hoor, zoek maar op in de echte bron: de Energiewet, Artikel 7.28, vierde lid. Dan kan je dat wel trollen of mierenneuken noemen maar feit is dat het per 1-1-2026 niet wettelijk is verboden een Ferraris meter te hebben.

En je bent ook in de war wat betreft een dubbel telwerk, dat is de benaming voor daltarief en laagtarief, je bedoelt een telwerk die teruglevering meet, maar de strekking is duidelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Novax schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Dan zie ik ook deze tekst staan en het lijkt mij dat zij over twee verschillende ontvangers spreken:

Maar u kunt ook zien dat een slimme meter uw maandelijkse energieverbruik aan u kan tonen en automatisch de meterstanden kan doorsturen naar de netbeheerder. Het automatisch doorsturen bij een slimme meter kunt u ook uit laten zetten.

De eerste zin gaat over de netbeheerders en de frequentie is veel hoger dan maandelijks, maar in de tweede zin lijkt mij dat het over de energieleverancier/derden gaat.

De netbeheerder krijgt bij een slimme meter altijd de meterstanden om die mee te nemen in het beheer van het stroomnet. Het administratief laten uitzetten heeft alleen uitwerking op de doorgave aan de energieleverancier en/of informatie verwerking door derden.

Als dit zo is waarom is het dan zo verwoordt en is het dan soms opzet, om het zo vaag en misleidend op te schrijven.

Bron: https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Dan zie ik ook deze tekst staan en het lijkt mij dat zij over twee verschillende ontvangers spreken:

Maar u kunt ook zien dat een slimme meter uw maandelijkse energieverbruik aan u kan tonen en automatisch de meterstanden kan doorsturen naar de netbeheerder. Het automatisch doorsturen bij een slimme meter kunt u ook uit laten zetten.

De eerste zin gaat over de netbeheerders en de frequentie is veel hoger dan maandelijks, maar in de tweede zin lijkt mij dat het over de energieleverancier/derden gaat.

De netbeheerder krijgt bij een slimme meter altijd de meterstanden om die mee te nemen in het beheer van het stroomnet. Het administratief laten uitzetten heeft alleen uitwerking op de doorgave aan de energieleverancier en/of informatie verwerking door derden.

Als dit zo is waarom is het dan zo verwoordt en is het dan soms opzet, om het zo vaag en misleidend op te schrijven.

Bron: https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter
Er zijn meerdere partijen die meetdata ontvangen.
Als eerste de netwerkbeheerder, deze leest de fysieke P3-poort uit, deze gebruikt de kwartierstanden voor onbalans toewijzing van de afname en invoeden per kwartier, die ze doorsturen naar Tennet die onbalanskosten opmaakt voor een balansverantwoordelijk (BRP), dit hoeft niet de zelfde te zijn als energieleverancier, die dit vaak uitbesteedt heeft.

Met administratief aan/uit bepaal je of de uitgelezen data van P3 beschikbaar komen in P4 portaal waar 1 energieleverancier deze kan ophalen en ook 1 ODA (slimme meterportaal, Umeter etc)

Die uitlezing is ook vaker ook met administratief uit, maar er was een minium van 1x per maand, vanwege de vereiste dat kwartier data in de slimme meter maar voor 10 dagen bewaart te hoeven blijven en netwerkbeheerders wijzen graag zo snel mogelijk kWh's toe aan een balansverantwoordelijke dan via profiel met achteraf verrekening en transportkosten moeten voorschieten voor langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:49:

De eerste zin is wat ongelukkig en het leest alsof de slimme meter het maandelijkse energieverbruik toont. Wat betreft de frequentie verwijst de zin specifiek naar het maandelijks verbruiksoverzicht dat energieleveranciers verplicht zijn door te sturen naar klanten die een slimme meter hebben (en die aan staat), niet naar de frequentie waarmee de netbeheerder het uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Novax Hoe meer ik die pagina lees hoe onduidelijker ik hem ga vinden. De verbinding staat altijd aan bij een slimme meter, terwijl zij aangeven dat die uit kan maar dan toch gegevens doorgeeft.

De gegevens worden alleen dan niet doorgegeven aan de contractant van de slimme meter. De energie meter loopt via de betreffende energieleverancier. Als eenvoudige klant kun je immers geen eigen contract afsluiten met een netbeheerder voor een energiemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:07:
@Novax Hoe meer ik die pagina lees hoe onduidelijker ik hem ga vinden. De verbinding staat altijd aan bij een slimme meter, terwijl zij aangeven dat die uit kan maar dan toch gegevens doorgeeft.
Eens, ook dat is in het overzichtsplaatje ongelukkig weergegeven bij de slimme meter met de term "verbinding" en het symbool dat vaak gebruikt wordt voor WiFi. Bij de digitale meter is het gebruik van die term en het symbool dan weer wel heel duidelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Novax op 17-08-2025 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:25
esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Grappig hoor. :?

Werkende UTP ligt er al, alleen de laatste 50cm is nog draadloos.
Anders vraag je een naam change aan :)
Ik vind iets met “doordraaier” wel toepasselijk aangezien u daar zo fan van bent >:) :+

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:52

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Domba schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

In die groep Ferraris meters zit ook nog een grote groep waar meer moet gebeuren, zoals nieuwe huisaansluiting (zoals meterkasten van 2 woningen op 1 huisaansluiting of meterboard op asbest plaat of een oude gietijzeren hoofdaansluit kast met smeltzekeringen met asbest en een oud type kabel die bij buigen grote kans op kort sluiting geeft etc)
Daar is geen sprake van weigering, is men na afspraak al eens langs geweest en weer vertrokken , deze vallen onder 1 van de 3 uitzonderingen die van toepassing kunnen zijn (technische reden om meter niet te vervangen)
Het zal inderdaad wel een laaghangend fruit constructie worden waarmee ze aan de slag gaan.
Mogelijk op basis van lucht / Sat beelden. Waar ze verwachten dat nog onbekende adressen terug leveren.

Want die half miljoen huishoudens nog met een analoge meter zouden in 500 dagen om moeten.
Dat zijn er dus 1000 per dag in een land waar zelfs niemand te vinden is voor klussen die wel lonen...

Tegen de tijd dat de laatste draaischijfmeter eruit gaat zijn we 30 jaar verder of nog veel later.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Anders vraag je een naam change aan :)
Ik vind iets met “doordraaier” wel toepasselijk aangezien u daar zo fan van bent >:) :+
Ik help hier de netbeheerders en dan is het nog niet goed. Het lijkt erop dat er diegenen zijn, die helemaal geen oplossing willen voor de gecreëerde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:25
esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Ik help hier de netbeheerders en dan is het nog niet goed. Het lijkt erop dat er diegenen zijn, die helemaal geen oplossing willen voor de gecreëerde situatie.
Ow ik help ze hier ook, heb een omvormer met export limiter, thuisaccu, airco’s en sindskort een ev met laadpaal die zich regelt adhv de export.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Het beste zou zijn om de salderingsregeling versneld af te schaffen per 1-1-2026.

Dan verdwijnen de TLK als sneeuw voor de zon, en stabiliseert het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Het beste zou zijn om de salderingsregeling versneld af te schaffen per 1-1-2026.

Ergens heb ik daar mijn twijfels bij. Daarnaast bestaat de salderingsregeling alleen nog maar op papier dus veel gaat dat niet meer uitmaken als je dat dan eerder afschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Ow ik help ze hier ook, heb een omvormer met export limiter, thuisaccu, airco’s en sindskort een ev met laadpaal die zich regelt adhv de export.
En in de avond toch stiekem terugleveren vanuit de thuisbatterij. Foei hoor ik dan de netbeheerders in koor roepen. Hebben zij weer een piraat die stroom teruglevert omdat de prijs op dat moment hoog is.

Help je ze dan wel echt? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

En in de avond toch stiekem terugleveren vanuit de thuisbatterij. Foei hoor ik dan de netbeheerders in koor roepen. Hebben zij weer een piraat die stroom teruglevert omdat de prijs op dat moment hoog is.

Help je ze dan wel echt? >:)
Dat is juist goed toch, energie verplaatsen van overschot naar avondtekort. De netbeheerders zijn hem dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Die TLK verdwijnen niet, voorspel ik - inmiddels door de schaapjes geaccepteerd

Netwerkstabiliteit heeft niks met saldeerregeling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bart.koppers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:59:
[...]

Leg uit...

(ben jij ook een schaap geworden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:45:
[...]
Dat is juist goed toch, energie verplaatsen van overschot naar avondtekort. De netbeheerders zijn hem dankbaar.
De netbeheerders kijken er echter anders er tegen aan: "Thuisbatterijen die handelen op de energiemarkten zorgen juist voor extra druk op het net. Daarom is het belangrijk om heldere voorwaarden op te stellen."

Stel de doordraaiers en de thuisbatterijen worden breed geaccepteerd dan is er geen overschot meer. Het handelen in stroom binnen een dynamisch contract is dan niet meer lonend. Dat neemt dan ook de incentive weg om meer capaciteit aan thuisbatterij te installeren dan je zelf kunt produceren.

Wat je aan zelf geproduceerde stroom overhoudt kun je laat in de avond invoeden of bewaren voor de volgende dag als die dag weinig of geen zon zal laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
bart.koppers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:59:
[...]

Nee.
Leg eerst zelf uit hoe jij tot dit soort vreemde uitspraken komt dat TLK verdwijnen (na einde salderen).

En hoe de netwerkstabiliteit (wat is dat?) erdoor zou verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bart.koppers schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 00:50:
[...]

Nee.
Leg eerst zelf uit hoe jij tot dit soort vreemde uitspraken komt dat TLK verdwijnen (na einde salderen).

En hoe de netwerkstabiliteit (wat is dat?) erdoor zou verbeteren
De taak van de netbeheerder is zorgen dat het netwerk stabiel is, dat vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd. Anders raakt het netwerk uit balans.

De salderingsregeling moedigt financieel aan om als de zon veel schijnt, zoveel als mogelijk te produceren. Dat zorgt voor onbalans gedurende de middag.

Daarnaast is electriciteit op pieken, zoals avond en winter, 'gratis'. Het kan worden weggestreept. Dat zorgt voor overconsumptie op tijden dat al tekort is aan stroom en netwerkcapaciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:46
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 01:42:
[...]

De salderingsregeling moedigt financieel aan om als de zon veel schijnt, zoveel als mogelijk te produceren. Dat zorgt voor onbalans gedurende de middag.
ik had altijd begrepen dat onbalans komt door foutief inschatten van verbruik en teruglevering versus de realiteit. Dus als de zon schijnt en we heel veel (nutteloze) stroom terugleveren, kan dat goed voorspelt worden en is kan het net prima stabiel gehouden worden. Het gaat pas mis als de weergoeden roet in het eten gooien, heb ik altijd geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 21:20
[...]

Maar al schaf je de salderingsregeling af: de productie blijft op een zonnige middag. Alle panelen liggen er immers al, nietwaar? Hooguit zal men, zo hoopt men, iets meer eigen energie verbruiken als de zon schijnt in de middag. Maar wij zijn hier gewoon werken hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
emielbf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 06:54:
[...]

ik had altijd begrepen dat onbalans komt door foutief inschatten van verbruik en teruglevering versus de realiteit. Dus als de zon schijnt en we heel veel (nutteloze) stroom terugleveren, kan dat goed voorspelt worden en is kan het net prima stabiel gehouden worden. Het gaat pas mis als de weergoeden roet in het eten gooien, heb ik altijd geleerd.
Inderdaad, doorzoek dit topic maar eens op "profileringskosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

emielbf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 06:54:
[...]

Klopt.

Ik bedoelde een andere vorm van 'onbalans.' Dat er veel meer stroom geproduceerd wordt dan dat er wordt gebruik in dat uur. Totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remzor schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:23:
[...]

Maar al schaf je de salderingsregeling af: de productie blijft op een zonnige middag. Alle panelen liggen er immers al, nietwaar? Hooguit zal men, zo hoopt men, iets meer eigen energie verbruiken als de zon schijnt in de middag. Maar wij zijn hier gewoon werken hoor ;)
Dat klopt inderdaad, je zal dan altijd 'teveel' zo'n hebben.

Het kan wel zijn dat bij afschaffen een aantal beweging op gang komen om het effect te verminderen. Bv meer panelen puur op wesrlt ipv zuid, thuisbatterijen die beter beschikbaar komen, aantrekkelijker ev laden tussen middag.

Dat soort bewegingen zijn door saldering nu onaantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
[...]

De taak van de netbeheerder is zorgen dat het netwerk stabiel is, dat vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd. Anders raakt het netwerk uit balans.

Daarnaast is electriciteit op pieken, zoals avond en winter, 'gratis'. Het kan worden weggestreept. Dat zorgt voor overconsumptie op tijden dat al tekort is aan stroom en netwerkcapaciteit.
Mooi dat je zelf uitlegt dat je uitspraak niet klopt.

Het principe van onbalans - die door eboeren deels via TLK wordt gerekend - wijzigt per 2027 niet.
Onbalans betreft mismatch tussen voorspelde en daadwerkelijk vraag/aanbod - niet door einde salderen of als gevolg van “aanmoedigen” maar door wolkjes voor de zon, minder wind, of: door andere vraag (e-auto’s die allemaal gaan laden bv)

Sterker nog, deze onbalans zou wel eens groter kunnen worden doordat PV bezitters actiever gaan sturen, dwz actief gaan terugregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
keuringsdienst schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Het zal inderdaad wel een laaghangend fruit constructie worden waarmee ze aan de slag gaan.
Mogelijk op basis van lucht / Sat beelden. Waar ze verwachten dat nog onbekende adressen terug leveren.

Want die half miljoen huishoudens nog met een analoge meter zouden in 500 dagen om moeten.
Dat zijn er dus 1000 per dag in een land waar zelfs niemand te vinden is voor klussen die wel lonen...

Tegen de tijd dat de laatste draaischijfmeter eruit gaat zijn we 30 jaar verder of nog veel later.
https://nos.nl/artikel/25...olgend-jaar-boete-krijgen
In ieder geval mag je dus vanaf 1-1-2026 niet meer weigeren, maar krijg je wel eerst een waarschuwing.
En "De RDI wil dat eind 2029 alle draaischijfmeters zijn verdwenen."...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Overconsumptie in de avond en winter door elektrisch verwarmen/laden...ga weg, hoe heeft dat nu kunnen gebeuren.

Iedereen zat toch lekker aan de fossiele brandstoffen. Invloeden die overigens niets te maken hebben met het salderen in de winter vanuit de zomer, hebben hier een grote rol in gespeeld:

https://www.omgevingsweb....pende-nieuwbouwprojecten/

https://www.bewustnieuwbouw.nl/geen-gas-in-nieuwbouw/

https://www.eigenhuis.nl/...gen-van-gas-af-te-sluiten

En dan heb ik nog niet eens over de miljarden die in EV's zijn gepompt die tweedehands hier aan straatstenen waren kwijt te raken en zo voor een particuliere eigenaar naar heb buitenland gingen.

Het salderen werd als incentive gebruikt om de transitie te maken en nu gooien de energieleveranciers roet in het eten en de overheid heeft ook koude voeten gekregen en schaft de nu mank lopende salderingsregeling af.

Ergens moet er iets geknapt (opgeblazen) zijn en zo lopen wij nu aan de andere leiband (Trump) voor het gas wat wij nu nog gebruiken. Zelf halen wij het haast niet meer uit onze eigen grond en het komt aan met grote schepen die de meest vervuilende diesel verstoken. En zo knap er de volgende zeepbel uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

esphome schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:40:

En dan heb ik nog niet eens over de miljarden die in EV's zijn gepompt die tweedehands hier aan straatstenen waren kwijt te raken en zo voor een particuliere eigenaar naar heb buitenland gingen.
Ga je daar nu ook al over klagen? Ja subsidie is vaak inefficient en komt niet terecht zoals je dat misschien zou willen. Feit is wel dat de transitie naar EV op gang is gebracht en dat Nederland nu 1 van de landen is met de hoogste laadpaaldichtheid van Europa.
Het salderen werd als incentive gebruikt om de transitie te maken
Inderdaad, en prima gelukt toch?
en nu gooien de energieleveranciers roet in het eten
dat kun je ze niet kwalijk nemen, het zijn geen filantropische instellingen.
en de overheid heeft ook koude voeten gekregen en schaft de nu mank lopende salderingsregeling af.
Volgens mij is inmiddels iedereen (inclusief jij) er over eens dat dat ook een verstandige keuze is die 5 jaar geleden al genomen had moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

In ieder geval mag je dus vanaf 1-1-2026 niet meer weigeren, maar krijg je wel eerst een waarschuwing.
En toen koos een ieder die zonnepanelen had voor een digitale meter.....de netbeheerders zijn zo nog geen spat opgeschoten zonder die kwartier gegevens.

O ja, wie is de winnaar hier....ja je raad het al. De energieleveranciers want die kunnen de boete nu exact berekenen en innen...ook profiteert de overheid in de vorm van BTW over de zonnepanelen boete wordt berekend.

Ik heb overigens ergens gelezen dat je twee keer een aanbod krijgt en dat na de tweede keer volgt er een boete van een nu onbekende hoogte, die kan worden opgelegd.

Overigens het artikel generaliseert. Ander familie lid kreeg ook een aanbod van de netbeheerder en gaf aan dat die koos voor een digitale meter. De reactie van netbeheerder was dan dat zij dat niet gingen doen en liever een slimme meter installeerde. Die Ferrarismeter hangt er nog steeds en draait ook lustig terug.

De netbeheerders willen graag die extra data en de vraag is dan wat hebben zij er dan daar voor over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Truus01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Die einddatum van eind 2029 is natuurlijk wensdenken. Het verschil tussen theorie en praktijk.
Ik verwacht dat het aantal van nog een half miljoen analoge meters een onderschatting is.
De handjes zijn er gewoon niet om 300+ huishoudens per dag om te zetten.

Ook na 2029 zullen er dus nog honderdduizenden huishoudens zijn met een analoge meter.
Maar ze zullen wel de PV eigenaren eruit pikken voor sancties of het verplichten van een slimme meter.
Want dat is natuurlijk waarom het gaat.

Mijn watermeter zou 15 jaar geleden ook verplicht vervangen worden, "want dat was de wet".
Maar ja, na drie pogingen gaven ze het maar op, ze kregen hem echt niet los. d:)b

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52
keuringsdienst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:00:
Mijn watermeter zou 15 jaar geleden ook verplicht vervangen worden, "want dat was de wet".
Maar ja, na drie pogingen gaven ze het maar op, ze kregen hem echt niet los. d:)b
Bedoel met niet los krijgen dat de meter zo vast zat ze hem fysiek niet los kregen of dat je zoveel tegenwerkt dat ze hebben opgegeven.

In het laatste geval heb je je zelf benadeeld. De watermeter wordt met vaste interval vervangen omdat als gevolg van het doorstroom effect er slijtage in de meter optreedt waardoor deze onnauwkeurig gaat meten. Ook kan dat op gegeven moment tot lekkage leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het RTL-nieuws doet een

"Oproep
Heeft u nog een oude analoge meter in uw huis die u liever wilt houden? Dan komen we graag met u in contact: mail de redactie."

Je kan/moet je natuurlijk afvragen wat ze met de meldingen [van zonnepaneelbezitters] doen.
Wordt vervolgd - vermoedelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
keuringsdienst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:00:
De handjes zijn er gewoon niet om 300+ huishoudens per dag om te zetten.
Al zouden ze er wel zijn, 300+ huishoudens per dag die er alles aan doen om 'toevallig' niet thuis te zijn als de monteur voor de deur staat... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

hanev001 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Bedoel met niet los krijgen dat de meter zo vast zat ze hem fysiek niet los kregen of dat je zoveel tegenwerkt dat ze hebben opgegeven.

In het laatste geval heb je je zelf benadeeld. De watermeter wordt met vaste interval vervangen omdat als gevolg van het doorstroom effect er slijtage in de meter optreedt waardoor deze onnauwkeurig gaat meten. Ook kan dat op gegeven moment tot lekkage leiden.
Ik heb geen belang bij defecte rmeters en heb ze gewoon hun werk laten doen.
Maar ja, dat werk kunnen ze dus blijkbaar niet aan.

Bij het vervangen van analoge stroommeters gaat dat allemaal niet heel anders zijn.
Het vervangen van honderden tot 1000 draaischijfmeters per dag is daarom echt een illusie.
Alleen al omdat de handjes er simpelweg niet zijn, zelfs wanneer alles verder mee zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
dunklefaser schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:22:
Je kan/moet je natuurlijk afvragen wat ze met de meldingen [van zonnepaneelbezitters] doen.
Als mensen blijven weigeren kan uiteindelijk een dwangsom worden opgelegd, als dat minder dan 1000 euro per jaar is nog steeds goedkoper met eeuwigdurend salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hoevenpe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Als mensen blijven weigeren kan uiteindelijk een dwangsom worden opgelegd, als dat minder dan 1000 euro per jaar is nog steeds goedkoper met eeuwigdurend salderen.
Het gaat mij daarom wat RTL-nieuws met de meldingen doet - ik hoop niet doorspelen aan de RDI _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:27
Heel gelijkaardige hysterie als we in Vlaanderen gekend hebben met de komst van de digitale meter (wat mij betreft de beste zet sinds de opkomst van het elektriciteitsnet).

Politiek gezever, populisme, complotten,... het is allemaal de revue gepasseerd.

Ondertussen gaat de uitrol met een rotvaart. En maken de mensen ook gebruik van de mogelijkheden.

Er zijn natuurlijk altijd speciale mensen en speciale situaties die wat extra aandacht vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
keuringsdienst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb geen belang bij defecte rmeters en heb ze gewoon hun werk laten doen.
Maar ja, dat werk kunnen ze dus blijkbaar niet aan.

Bij het vervangen van analoge stroommeters gaat dat allemaal niet heel anders zijn.
Het vervangen van honderden tot 1000 draaischijfmeters per dag is daarom echt een illusie.
Alleen al omdat de handjes er simpelweg niet zijn, zelfs wanneer alles verder mee zou zitten.
Het vervangen op zich is niet veel werk, hoogstens een half uur. Het zal vooral afhangen van de reistijd tussen elk adres. Maar 5 per dag is zeker mogelijk en 10 niet uitgesloten. Dan kom je per monteur op minstens 1000 en waarschijnlijk op 1500 per jaar uit. Dus met honderd monteurs over het hele land halen ze makkelijk het doel van 500000 vervangen binnen de gestelde termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
[...]

1000 Euro is gelijk aan een teruglevering van ca 4000kWh. Dat is een forse installatie als je rekening houd met het direct eigen gebruik dan moet die al richting een opwekking gaan van 6000kWh. Niet onmogelijk maar zeker niet wat op het gemiddelde rijtjeshuis ligt.

Daarnaast is er nog de vraag kan je wel een contract afsluiten met een leverancier zonder dat deze ook nog eens extra kosten in rekening brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

hanev001 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:32:
[...]
Het vervangen op zich is niet veel werk, hoogstens een half uur. Het zal vooral afhangen van de reistijd tussen elk adres. Maar 5 per dag is zeker mogelijk en 10 niet uitgesloten. Dan kom je per monteur op minstens 1000 en waarschijnlijk op 1500 per jaar uit. Dus met honderd monteurs over het hele land halen ze makkelijk het doel van 500000 vervangen binnen de gestelde termijn.
Dwz. wanneer altijd alles meezit en al die handjes voor jaren beschikbaar zijn puur voor alleen dit werk.
En het er niet veel meer zijn dan de genoemde half miljoen. Etc. etc.
Maar goed, toegegeven, in theorie is het niet onmogelijk.

Mijn watermeter heeft bijna tien manuren gekost en zit nog steeds vast. :)
Dat is een bekend probleem waarbij vaak de straat tijdelijk van het water moet en dan haken ze af.

Bij analoge stroommeters zullen er ook wel veel problemen en uitzonderingen zijn. Deels al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:40:
Overconsumptie in de avond en winter door elektrisch verwarmen/laden...ga weg, hoe heeft dat nu kunnen gebeuren.

....

Ergens moet er iets geknapt (opgeblazen)
Wat geknapt is... Is de natuurkunde.
Het blijkt helemaal niet mogelijk te zijn kWh in de winter, weg te strepen tegen kWh in de zomer. Niet op grote schaal.

Het mist aan beta's in de politiek, het is verworden tot clientalisme: elke politici wil zijn/haar eigen klanten tevreden houden met lekkere cadeautjes.

Daarom zijn de TLK als noodrem geïntroduceerd door de leveranciers. Met een duidelijke boodschap: Stop, tot hier en niet verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:32:
Heel gelijkaardige hysterie als we in Vlaanderen gekend hebben met de komst van de digitale meter (wat mij betreft de beste zet sinds de opkomst van het elektriciteitsnet).

Politiek gezever, populisme, complotten,... het is allemaal de revue gepasseerd.

Ondertussen gaat de uitrol met een rotvaart. En maken de mensen ook gebruik van de mogelijkheden.

Er zijn natuurlijk altijd speciale mensen en speciale situaties die wat extra aandacht vragen.
Hetzelfde probleem is er in Nederland, teveel individualisme, mensen die de systeemvernieuwing proberen te frustreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:02:
Daarom zijn de TLK als noodrem geïntroduceerd door de leveranciers. Met een duidelijke boodschap: Stop, tot hier en niet verder!
Met als gevolg dat de PV ingestort is en veel consumenten bij het volgende deel van de energietransitie denken 'amehoela, daar trappen we niet meer in'.

EV's waar opeens volle mep wegenbelasting over betaald mag worden hetzelfde laken en pak, particulier Nederland koopt massaal hybride of ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

Met als gevolg dat de PV ingestort is
de groei is afgenomen. Dat is heel wat anders. PV groeit door, maar langzamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

particulier Nederland koopt massaal hybride of ICE.
dat vereist een bronvermelding. En dan niet een artikel uit het AD.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 18-08-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Die dwangsom kan natuurlijk ook per keer hoger worden. Moet overigens wel in verhouding staan tot de ernst. En het zou kunnen dat ze de hoogte schatten op hoeveel financieel voordeel je er van hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:17:
Particulieren kopen zelden een nieuwe auto, EV occasions gaan vooral naar het buitenland:
Nederlanders laten gebruikte EV massaal links liggen

Van alle verkochte Nederlandse occasion in 2025 heeft bijna driekwart alleen een benzinemotor. Op plaats twee staat de hybride gevolgd door de dieselauto en dan pas de tweedehands EV. Daar zijn er op dit moment ruim 37.000 van verkocht in 2025, goed voor een marktaandeel van 4,1 procent.

Wat gebeurt er dan met alle nieuwe EV’s? Nou, de auto’s willen weleens naar het buitenland vertrekken. Na de VW Golf en Polo was de Tesla Model 3 het populairste model om te exporteren in 2024. En dat heeft jou en mij geld gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:59

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]
EV's waar opeens volle mep wegenbelasting over betaald mag worden hetzelfde laken en pak, particulier Nederland koopt massaal hybride of ICE.
"Opeens" is het ook niet he dat dit op den duur zou veranderen is vanaf Dag 1 al duidelijk geweest, en dat de regeling enkel bedoelt was om de verkoop van EV te promoten. Oorspronkelijk zou die regeling al afgeschaft worden in 2020 (EV/Wegenbelasting) maar is verlengt tot 2024 en wordt nu ook per jaar afgebouwd en vanaf 2030 zou het volkomen afgeschaft zijn

https://www.anwb.nl/auto/...elasting-elektrische-auto

Het probleem zit erin dat kopers zich niet gerealiseerd hebben dat een EV aanzienlijk zwaarder is dan een ICE en nog steeds zwaarder is ten opzichte van Hybride, in combinatie met dat wegenbelasting gaat op gewicht ( en per provincie). Een herziening van het wegenbelastingstelsel is misschien dan wel gewenst maar voorlopig kan onze regering nog niet eens gezonder eten in een goedkoper tarief krijgen (want de systemen kunnen wijzigingen naar beneden niet aan tenzij je een hele schijf gaat aanpassen) dus die kans is aanzienlijk klein, en dat staat al veel langer op de Agenda.

[ Voor 15% gewijzigd door ShadowBumble op 18-08-2025 12:57 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
ShadowBumble schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:55:
Een herziening van het wegenbelastingstelsel is misschien dan wel gewenst maar voorlopig kan onze regering nog niet eens gezonder eten in een goedkoper tarief krijgen (want de systemen kunnen wijzigingen naar beneden niet aan tenzij je een hele schijf gaat aanpassen) dus die kans is aanzienlijk klein, en dat staat al veel langer op de Agenda.
Hoezo zou het hele stelsel daarvoor moeten worden herzien en/of dit zo vreselijk ingewikkeld zijn? Een EV heeft gewoon een aparte brandstofcategorie in de database van het RDW. Net als dat er voor Diesel, Benzine en LPG aparte tariefklasses voor de MRB zijn maak je er gewoon 1 bij voor EV met een lager tarief per gewichtsschaal, klaar. Dat kan in een middag week paar maanden geregeld zijn, zelfs bij de belastingdienst.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Particulieren kopen zelden een nieuwe auto, EV occasions gaan vooral naar het buitenland:

[...]
hier zijn natuurlijk genoeg berichten tegenover te zetten waaruit blijkt dat de EV met een opmars bezig is binnen Nederland die zich voort zal zetten.

De toekomst is EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

RonJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Hoezo zou het hele stelsel daarvoor moeten worden herzien en/of dit zo vreselijk ingewikkeld zijn? Een EV heeft gewoon een aparte brandstofcategorie in de database van het RDW. Net als dat er voor Diesel, Benzine en LPG aparte tariefklasses voor de MRB zijn maak je er gewoon 1 bij voor EV met een lager tarief per gewichtsschaal, klaar. Dat kan in een middag week paar maanden geregeld zijn, zelfs bij de belastingdienst.
Ik heb geen idee hoe groot die ingreep is en hoelang dat zou duren ( helaas blijkt dat wij er sowieso al pragmatischer inzitten dan de IT van onze overheid, en dat IT projecten in het verleden bij onze overheid nu niet echt bekend staan op pragmatisch en efficient ), een herziening hoeft niet het hele stelsel te treffen maar kan ook een toevoeging zijn, echter zijn EV's niet het enige topic waardoor het wegenbelastingstelsel wringt. Denk aan de discussies omtrent misschien moeten we op omvang wegenbelasting gaan heffen of kilometer vergoeding. Kortom het zal vast en zeker weer veel langer duren en zal dan ook mijn inziens niet uitgevoerd worden voor de regeling afloopt in 2030. Uiteindelijk zal tijd het zeggen en tot die tijd zal ook EV gaan behoren tot de melkkoe van de overheid net zoals de ICE.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 18-08-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ShadowBumble schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb geen idee hoe groot die ingreep is en hoelang dat zou duren ( helaas blijkt dat wij er sowieso al pragmatischer inzitten dan de IT van onze overheid, en dat IT projecten in het verleden bij onze overheid nu niet echt bekend staan op pragmatisch en efficient ), een herziening hoeft niet het hele stelsel te treffen maar kan ook een toevoeging zijn, echter zijn EV's niet het enige topic waardoor het wegenbelastingstelsel wringt. Denk aan de discussies omtrent misschien moeten we op omvang wegenbelasting gaan heffen of kilometer vergoeding. Kortom het zal vast en zeker weer veel langer duren en zal dan ook mijn inziens niet uitgevoerd worden voor de regeling afloopt in 2030. Uiteindelijk zal tijd het zeggen en tot die tijd zal ook EV gaan behoren tot de melkkoe van de overheid net zoals de ICE.
Dat "ze" dit als haakje willen gebruiken om er een andere agenda c.q. gewenste wijziging doorheen te duwen is idd waar, maar dat is sec gezien dus helemaal niet nodig om een ander EV-tarief in rekening te brengen. Technisch gezien is dat nog makkelijker dan het eerder invoeren van de 100/75/30% kortingsregelingen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

RonJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Dat "ze" dit als haakje willen gebruiken om er een andere agenda c.q. gewenste wijziging doorheen te duwen is idd waar, maar dat is sec gezien dus helemaal niet nodig om een ander EV-tarief in rekening te brengen. Technisch gezien is dat nog makkelijker dan het eerder invoeren van de 100/75/30% kortingsregelingen.
Tja, linksom of rechtsom blijf je toch afhankelijk van die aanpassing het is natuurlijk lichtelijk naief om te denken dat het dan opeens wel gaat gebeuren omdat anders de EV markt potentieel instort ( zoals met de PV).

Als zou het een vinkje zijn, als men niet wil gaat men het niet doen of als met het wil gebruiken als stok tussen de deur voor andere wijzigingen zullen we het gewoon moeten afwachten en tot die tijd zal je dus gewoon per gewicht mogen aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
hoevenpe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

EV occasions gaan vooral naar het buitenland:

[...]
Niet vooral. Slechts zo'n 1/3e van de model 3's is geëxporteerd. Zo'n 2/3e is dus gewoon in Nederland gebleven, een veel betere verhouding dan dat er eerder met de een paar jaar eerder door fiscaliteit extreem populaire Foutlanders en V60's op Diesel is gebeurd, die waren hier totaal onverkoopbaar. Dat er 1/3e de grens over is gegaan is ook helemaal niet gek, NL'se ex-lease auto's zijn in het buitenland ontzettend gewild en daar was er meestal geen 4% bijtelling achtige regeling en de bijbehorende extreme verkooppiek. Ook daar zijn ze gewoon erg gewild als occasion voor de particulier.

Inmiddels moet je een gebruikte 2019/2020 model 3 die geen totale schadebak is met een vergrootglas zoeken, die zijn allemaal weg.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:54
de Peer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

hier zijn natuurlijk genoeg berichten tegenover te zetten waaruit blijkt dat de EV met een opmars bezig is binnen Nederland die zich voort zal zetten.

De toekomst is EV
Om de bal even te kaatsen; doe dan. @hoevenpe komt wel met een bron.
de Peer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

[ Voor 20% gewijzigd door big bang op 18-08-2025 13:37 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:19
RonJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
Inmiddels moet je een gebruikte 2019/2020 model 3 die geen totale schadebak is met een vergrootglas zoeken, die zijn allemaal weg.
Na 4-5 jaar van 50-60k naar 15-20k, je zou er haast medelijden van krijgen met de leasemaatschappijen.

Voor mij is vooral de vraag wat de relatie met de zonnepaneelboete is en hoe de politiek duurzame energie opwek daadwerkelijk eerlijk gaat faciliteren. Door mensen subsidies te blijven geven niet, zoveel is duidelijk, maar door verbruik en opslag zo ingewikkeld en duur te maken ook niet, imho.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
NiGeLaToR schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Na 4-5 jaar van 50-60k naar 15-20k, je zou er haast medelijden van krijgen met de leasemaatschappijen.

Voor mij is vooral de vraag wat de relatie met de zonnepaneelboete is en hoe de politiek duurzame energie opwek daadwerkelijk eerlijk gaat faciliteren. Door mensen subsidies te blijven geven niet, zoveel is duidelijk, maar door verbruik en opslag zo ingewikkeld en duur te maken ook niet, imho.
offtopic:
vrijwel iedereen heeft 60 maanden lang de bijtelling van 4% maximaal gerekt, dus dat valt allemaal nog wel te overzien voor ze. MRB was 0, onderhoud vrijwel ook.

Door de TLV c.q. afschaffen salderen houden iig een hoop mensen een flinke sloot vrijwel waardeloze stroom over, dat maakt een (PH)EV juist interessanter om dat op te slurpen (en evt voor de hoofdprijs aan de baas te verkopen).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
dunklefaser schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:22:
Het RTL-nieuws doet een

"Oproep
Heeft u nog een oude analoge meter in uw huis die u liever wilt houden? Dan komen we graag met u in contact: mail de redactie."

dunklefaser schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:29:
Het gaat mij daarom wat RTL-nieuws met de meldingen doet - ik hoop niet doorspelen aan de RDI _O-
Ik dacht ook al zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoevenpe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:23:
Al zouden ze er wel zijn, 300+ huishoudens per dag die er alles aan doen om 'toevallig' niet thuis te zijn als de monteur voor de deur staat... :P
Ik ga er vanuit dat ze netjes minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak maken.
Anders komen ze er niet in, want dat hoort wettelijk.
Je mag de meter per 1-1-2026 niet weigeren, je mag ze de toegang tot je huis niet weigeren (want dan mogen ze de rechter inschakelen en komt er deurwaarder en politie aan te pas), maar ze moeten wel 5 dagen van tevoren dat laten weten.
(Althans, zo interpreteer ik al wat ik gelezen heb in het laten verwijderen van gasmeters.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Moet ik tzt inderdaad even uitrekenen hoeveel me dat ongeveer scheelt, salderen, rekening houdend met dan geldende TLK en TLV. (En de tarieven van dan, etc.)
En welke boete/dwangsom dan nog te behappen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:29:
Die dwangsom kan natuurlijk ook per keer hoger worden. Moet overigens wel in verhouding staan tot de ernst. En het zou kunnen dat ze de hoogte schatten op hoeveel financieel voordeel je er van hebt.
Hoe kunnen ze dat schatten? Ze hebben geen gegevens. ;)
(Tenzij, en dat zal wel, dat ze de gegevens hebben van het aanmelden van de panelen en daar iets mee berekenen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:27
Truus01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:23:
[...]

[...]

Ik dacht ook al zoiets...
Het is gewoon een zielige poging om de boel een beetje op te stoken. En er zullen dan mensen zijn die het artikeltje als 'bron' zullen gebruiken.

Er zullen inderdaad een aantal moeilijke gevallen zijn. Maar als dat al een reden is om een project in zijn geheel af te blazen dan moet je gewoon nergens meer aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

[...]
Ik ga er vanuit dat ze netjes minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak maken.
Anders komen ze er niet in, want dat hoort wettelijk.
Je mag de meter per 1-1-2026 niet weigeren, je mag ze de toegang tot je huis niet weigeren (want dan mogen ze de rechter inschakelen en komt er deurwaarder en politie aan te pas), maar ze moeten wel 5 dagen van tevoren dat laten weten.
(Althans, zo interpreteer ik al wat ik gelezen heb in het laten verwijderen van gasmeters.)
Ik betwijfel of dat wel klopt.
Voor het onder rechterlijke dwang mensen tegen je zin toelaten in je huis moet een zeer dringende reden zijn.
Kleine economische redenen zonder veiligheidsrisico zullen daar waarschijnlijk niet onder vallen?

Dan blijft het bij boetes. Die je wel allemaal moet betalen, anders loopt het alsnog uit de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

Hoe kunnen ze dat schatten? Ze hebben geen gegevens. ;)
(Tenzij, en dat zal wel, dat ze de gegevens hebben van het aanmelden van de panelen en daar iets mee berekenen.)
Of ze kijken op je dak :) . Het schatten is geregeld in de Informatiecode Elektriciteit en Gas al weet ik niet zeker of dat ook op deze specifieke situatie van toepassing is.

Maar ze moeten de hoogte van de dwangsom goed kunnen motiveren en het is dan aan de rechter of die daar in meegaat mocht je bezwaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

keuringsdienst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Voor het onder rechterlijke dwang mensen tegen je zin toelaten in je huis moet een zeer dringende reden zijn.
Kleine economische redenen zonder veiligheidsrisico zullen daar waarschijnlijk niet onder vallen?

Dan blijft het bij boetes. Die je wel allemaal moet betalen, anders loopt het alsnog uit de hand.
Dwingende reden is rechtsgelijkheid.
Artikel 1 Grondwet:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.

Het is overigens geen boete, maar een last onder dwangsom. Dat is een boete die telkens terugkomt, totdat het resultaat is gerealiseerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Dwingende reden is rechtsgelijkheid.
Artikel 1 Grondwet:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Hoe laat Art 1. zich dan vertalen naar: met een veel te slappe reden toegang tot een woning afdwingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
keuringsdienst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Dat klopt perfect. De meter is eigendom van de netwerkbeheerder en je bent wettelijk verplicht ze daar toegang toe te verlenen. Als je dat verhinderd kunnen ze via de rechter de deurwaarder inschakelen die zonodig met dwang de deur kan laten openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

hanev001 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:06:
[...]
Dat klopt perfect. De meter is eigendom van de netwerkbeheerder en je bent wettelijk verplicht ze daar toegang toe te verlenen. Als dat je dat verhinderd kunnen ze via de rechter de deurwaarder inschakelen die zonodig met dwang de deur kan laten openen.
Alleen moet daar dan nog steeds een heel zwaarwegende reden voor zijn. En die is er nu niet.
Wanneer jij nooit je deur open doet is er geen rechter te vinden die voor de meterstanden of switch je huis laat binnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
keuringsdienst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Alleen moet daar dan nog steeds een heel zwaarwegende reden voor zijn. En die is er nu niet.
Wanneer jij nooit je deur open doet is er geen rechter te vinden die voor de meterstanden of switch je huis laat binnen vallen.
Blijf doordromen. Vanaf 01-o1-2026 is die meter wissel verplicht. Het weigeren op zich is ook een wets overtreding Dat zijn er dan al twee. Je denk echt dat een rechter dat zomaar wegwuift.
Pagina: 1 ... 151 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)