Crapton schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:58:
[...]
Zonnepanelen en inverters zijn veel en veel simpeler dan deze waterstof fabrieken, en kunnen grootschalig gemaakt worden in China. Dus echt totaal niet te vergelijken met grootschalig waterstof, alleen al wegens het gevaar van waterstof. Waarom denk je dat waterstof technologie spotgoedkoop zou kunnen worden, wensdenken of baseer je dat ergens op?
Ik zou het verhaal eens goed doorlezen en daarna opnieuw reageren. O.a. de noodzaak voor veel zuiver water en koelwater is niet zomaar opgelost. Stroomoverschot uren zijn gering in verhouding tot economisch wenselijke productie uren. Afnemers en distributie.
Bovendien zal het stroomoverschot gaan verdwijnen door andere energievraag (o.a. wegverkeer) en simpelweg als er nut is voor stroom zoals in electrolyser is het geen overschot meer. De huidige nul- of negatieve prijzen zullen uitvlakken als er buffers komen, wat dan groene waterstof weer nog duurder maakt.
Als je mijn posts hebt gelezen had ik al jaren geleden ingezet op zout gekoelde breeder reactoren. Een robuuste 24/7 stabiele goedkope bron van stroom. En ook een oplossing voor alle opgeslagen nucleair afval. Maar in de politiek en ramptenarij overheerst het wensdenken. Dit PBL rapport is gelukkig al wat kritischer.
Ik baseer me op de wetmatigheid (vuistregel in dit geval) die van toepassing is op het opschalen van technologie.
Als de productie van goed X verdubbelt, dalen de kosten met Y procent.
Dit wordt ook wel het leerefdect/ervaringscurve genoemd. Zie ook hoe het gegaan is bij zonnepanelen, of Moore's law.
Waterstof maken is in essentie makkelijk, we deden dit al in het scheikunde lokaal op de middelbare school. De echte uitdaging zit bij het opschalen van de technologie zoals jij terecht aangeeft. Denk aan: veiligheid, opslag, efficiënt uitvoeren.
Hier komt de leercurve weer om de hoek kijken (vuistregel). Als de productie wordt verdubbeld, gaan waterstof bedrijven inzetten op verbeteren van de processen en innovatie. Een voorbeeld van innovatie is waterstof opslaan in oude gasvelden, waardoor je onbeperkt opslag hebt, en het niet zelf onder grote druk hoeft te bewaren. Super veilig.
Waterstof is een bewezen technologie, maar met heel beperkt schaal. Dan werkt de leercurve heel goed.
Breeder reactoren zitten nog in de onderzoeksfase, dat is echt ver daarvoor.
De reden waarom mensen tegen waterstof zijn is vaak het efficiëntie argument. De uitspraak van
Elon Musk: Waterstof is als een extra blinde darm, weg ermee.
Dat is helemaal waar voor auto's. In Tesla Masterplan part 3 (de omslag naar een duurzaam energiesysteem), zegt tesla echter dat waterstof essentieel is voor industrie en zomer-winter opslag (peakerplants).
Mijn vraag aan jou zou zijn: waarom ben jij inherent tegen waterstofopslag, in zoverre dat je experimentele technologie aanbeveelt als alternatief?