Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:14
Voor de kamervragen zelf van Bontebal zie: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D06367

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
In plaats van klagen hier heb ik een mail gestuurd naar D66 Jetten. Er is maar 1 instantie die deze gekkigheid kan stoppen en dat is de overheid. Tot die tijd zijn we overgeleverd aan de graaicultuur van de energiemaatschappijen. Ik raad iedereen hetzelfde te doen zodat daar de mailbox overstroomt.

Had net GC aan de lijn en die weten zelf niet meer wat ze aanbieden. Kan niet meneer wij bieden al heel lang geen 3 jarige tarieven aan aan mensen met zonnepanelen. Ze kennen hun eigen producten niet eens. :'(

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2024 16:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51
MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:45:
In plaats van klagen hier heb ik een mail gestuurd naar D66 Jetten. Er is maar 1 instantie die deze gekkigheid kan stoppen en dat is de overheid. Tot die tijd zijn we overgeleverd aan de graaicultuur van de energiemaatschappijen. Ik raad iedereen hetzelfde te doen zodat daar de mailbox overstroomt.
Ik heb nou niet de illusie dat die daar ook maar iets aan gaat willen doen. Die heeft het zelfs als dreigmiddel gebruikt om zijn afbouw erdoor te drukken dus het beste voor de consument staat zeker niet voorop bij deze goof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Ik heb nou niet de illusie dat die daar ook maar iets aan gaat willen doen. Die heeft het zelfs als dreigmiddel gebruikt om zijn afbouw erdoor te drukken dus het beste voor de consument staat zeker niet voorop bij deze goof.
Kosten kan wellicht nog,.....maar complete willekeur waar je als consument niet meer weet waar je aan toe bent kan niet. Waarom kan ik bij 1 jaar vast wel zonder kosten afsluiten? En is dat na 1 jaar nog? En zo ja, hoe hoog? Met welk maximum? etc etc.

Hier klagen levert zeker niets op. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:56

Osxy

Holy crap on a cracker

FliepFlapFloot schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Klopt call center mensen waren gistermiddag geïnformeerd. Ik wilde niet wachten tot het ook in verlengvoorstellen kwam te staan. Komende 2 weken toch nog maar even heel goed kijken en vergelijken.
Toch is dit bizare bedrag van 45 euro nergens te vinden dus vraag me af of dit niet uit de lucht gegrepen was door de call center medewerker.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Osxy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Toch is dit bizare bedrag van 45 euro nergens te vinden dus vraag me af of dit niet uit de lucht gegrepen was door de call center medewerker.
15 februari vertelde mij een medewerker van GC heel stellig dat zij geen kosten gingen invoeren. Yeah.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Osxy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Misschien had die medewerker het verkeerd begrepen en was het per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-10 10:13
MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:01:
[...]

WP boiler met subsidie en een inductieplaat kost ook niet veel. Scheelt je alleen al €250/300 per jaar aan vastrecht. Op 10 jaar €3000,-.

Hier komt dit voorjaar hopelijk toch echt L/W met boiler. Ben klaar met L/L en het missen van comfort van CV. L/L wel blij mee voor koelen.

Nb: voor je ketel had je ook geen backup toch? Ook zonder salderen is WP altijd goedkoper dan gas.
Dat bedrag van 250/300 eu is als je meer dan 500m3 gas verbruikt. Met slechts 100m3 gas heb je ook een lager vastrecht bedrag. (Moet alleen nog even zoeken hoeveel dat is, want ik ga ook onder de 500m3 komen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Evanrvb schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Dat bedrag van 250/300 eu is als je meer dan 500m3 gas verbruikt. Met slechts 100m3 gas heb je ook een lager vastrecht bedrag. (Moet alleen nog even zoeken hoeveel dat is, want ik ga ook onder de 500m3 komen ;) )
Rijk word je er niet van. Zit er al 4 jaar onder en mijn 450m3 vind ik klappen met geld kosten. Eruit met dat dure gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:05
MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Kosten kan wellicht nog,.....maar complete willekeur waar je als consument niet meer weet waar je aan toe bent kan niet. Waarom kan ik bij 1 jaar vast wel zonder kosten afsluiten? En is dat na 1 jaar nog? En zo ja, hoe hoog? Met welk maximum? etc etc.

Hier klagen levert zeker niets op. ;)
zeker wel!! je kan hier vernemen wie je het mínste n@@it,
en als vervolgens iedereen (dat is wel héél veel ;) ) naar die partij overstapt, dan zullen de andere wel bijsturen. gaat dan nl bonussen kosten... en dat vinden ze nie leuk -O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hansieo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:20:
[...]

zeker wel!! je kan hier vernemen wie je het mínste n@@it,
en als vervolgens iedereen (dat is wel héél veel ;) ) naar die partij overstapt, dan zullen de andere wel bijsturen. gaat dan nl bonussen kosten... en dat vinden ze nie leuk -O-
Dus hier klagen levert niets op zoals ik zei. Andere acties wellicht wel....zoals overstappen. Al denk ik niet dat van die paar Tweakers die naar GC of Vattenfall gaan, ze wakker liggen. Net zoals die paar spaarders die van NL Banken naar Raisin gaan. Daar liggen de banken ook niet van wakker. Duizenden klanten en die paar mopperaars......jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:45:

Had net GC aan de lijn en die weten zelf niet meer wat ze aanbieden. Kan niet meneer wij bieden al heel lang geen 3 jarige tarieven aan aan mensen met zonnepanelen. Ze kennen hun eigen producten niet eens. :'(
Dit had je al bij de stemming in de 1e kamer kunnen zien aankomen, dus waarom nog klagen nu? Jetten zal het een worst wezen die maakt zich er niet meer druk om.
Degene die nu nog actie willen ondernemen zijn gewoon te laat. Helaas pindakaas.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Bah ik zie dat ze overal de TLV fors verlaagd hebben en ook nog eens fors hogere vastlevertarieven hebben nu.
Dat maakt het accepteren van het verlengaanbod toch een stuk interessanter ook al is het maar 2 jaar. scheelt al snel 200 euro... de vraag is voor hoe lang want ook die zal wel veranderen een deze dagen... ga er maar eens over nadenken.
I.p.v. zo te klagen had je allang actie kunnen ondernemen, dadelijk klaag je weer dat het verlengaanbod weg is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:17
vandaag antwoord gehad op de vraag of de info niet verouderd was:
Dank voor je bericht en goede vraag! De vrijstelling is nog steeds het geval, ook voor nieuwe leden.
De pagina van de Belastingdienst waar je aan refereert is wel juist maar niet helemaal volledig.
Er is namelijk ook nog een recht waarbij een nieuw lid in de plaats kan komen van een vertrekkend lid.
In artikel 59c van de wet is bepaald dat in het geval van het vertrekken van een lid de opvolger van dat lid eveneens recht krijgt op de voordelen van de regeling.
Een en ander kun je in het Handboek Milieubelastingen)teruglezen.
Maar ja, die vrijstelling van de energiebelasting heb ik pas wat aan als ik meer ga verbruiken dan ik opwek, of als salderen toch onverhoopt gaat verdwijnen... :+. Maar toch een prettig idee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:43:
[...]

Dit had je al bij de stemming in de 1e kamer kunnen zien aankomen, dus waarom nog klagen nu? Jetten zal het een worst wezen die maakt zich er niet meer druk om.
Degene die nu nog actie willen ondernemen zijn gewoon te laat. Helaas pindakaas.
Jetten maakt zich niet druk? Dat lijkt me wel na de afstraffing bij de verkiezingen. Die zal alles eraan doen weer kiezers te trekken. Zo werkt de politiek nu eenmaal. Pas als ze pijn voelen gaan ze weer rennen.

En te laat? Ik weet het niet. Nogmaals, 1 jaar vast United Consumers is fors goedkoper dan GC. Ik heb nog tijd te beslissen wat ik ga doen. Neig toch naar 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

marktweakt schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:10:
Kamervragen CDA over terugleverkosten voor eigenaren zonnepanelen
Zie: https://solarmagazine.nl/...or-eigenaren-zonnepanelen
De kosten verschillen inderdaad erg veel bij verschillende leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Jetten maakt zich niet druk? Dat lijkt me wel na de afstraffing bij de verkiezingen. Die zal alles eraan doen weer kiezers te trekken. Zo werkt de politiek nu eenmaal. Pas als ze pijn voelen gaan ze weer rennen.

En te laat? Ik weet het niet. Nogmaals, 1 jaar vast United Consumers is fors goedkoper dan GC. Ik heb nog tijd te beslissen wat ik ga doen. Neig toch naar 1 jaar.
Yep en dan volgend jaar een flinke terugleverboete betalen misschien, ik heb voor 3 jaar "vastigheid" gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:53:
[...]

Yep en dan volgend jaar een flinke terugleverboete betalen misschien, ik heb voor 3 jaar "vastigheid" gekozen.
Misschien....precies. Als het niet zo is betaal ik bijna €1000,- verzekeringspremie op 3 jaar. Veel geld. Je moet een risico verzekeren wat jezelf niet kan opbrengen is mijn credo. Heb ook jaren 1 jaar vast gehad op mijn hypotheek. Dat durft ook bijna niemand.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Misschien....precies. Als het niet zo is betaal ik bijna €1000,- verzekeringspremie op 3 jaar. Veel geld. Je moet een risico verzekeren wat jezelf niet kan opbrengen is mijn credo.
Daar zit ook wat in, voor mij was de keuze simpel, ik lever netto nog ca 5000kWh terug dus kijk alleen naar de TLV en leverancierskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Daar zit ook wat in, voor mij was de keuze simpel, ik lever netto nog ca 5000kWh terug dus kijk alleen naar de TLV en leverancierskosten.
Kijk maar uit. MP veel verkopen weet de belastingdienst je ook te vinden. Straks vinden ze weer wat uit. U bent ondernemer in energie. Betalen maar. >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Misschien....precies. Als het niet zo is betaal ik bijna €1000,- verzekeringspremie op 3 jaar. Veel geld. Je moet een risico verzekeren wat jezelf niet kan opbrengen is mijn credo. Heb ook jaren 1 jaar vast gehad op mijn hypotheek. Dat durft ook bijna niemand.
Hoe reken je zoiets uit op basis van een moment opname als je niet weet wat je volgend jaar bijv moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Figo112 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:00:
[...]

Hoe reken je zoiets uit op basis van een moment opname als je niet weet wat je volgend jaar bijv moet betalen.
Ik pak mijn voordeel eerste jaar met wat verhoging. Het blijft altijd een schatting natuurlijk. Anders zou ik gaan handelen in termijn contracten in energie als ik precies zou weten wat energieprijzen gaan doen. Werd ik slapend rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:27
Is het niet bij als je quite speelt dat je dan beter voor een model-contract kunt kiezen? Dacht dat hier geen hogere leveringskosten gevraagd mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Retep91 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:05:
Is het niet bij als je quite speelt dat je dan beter voor een model-contract kunt kiezen? Dacht dat hier geen hogere leveringskosten gevraagd mogen worden?
Dat mag volgens mij wel. Ze mogen alleen geen extra kosten component toevoegen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 21:44
Goedenavond

Vraag waar ik nog niet duidelijk (of eenvoudig) antwoord op kan vinden.

De terugleverboete, wordt die na salderen berekend of gewoon op basis van wat je terug levert?

In ons geval hebben wij 12 panelen die totaal zo'n 3800kWh opleveren per jaar.

Door onze all-electric warmtepomp is ons totale jaarverbruik bruto echter 6500kWh

Als ze na salderen rekenen zullen wij dus nooit de terugleverboete hoeven betalen.

Als ze echter gewoon op basis van invoeren op het net rekenen, ongeacht andere zaken, dan zouden wij dus al snel in een redelijk hoge staffel zitten.

Iemand al duidelijkheid hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:59:
[...]

Kijk maar uit. MP veel verkopen weet de belastingdienst je ook te vinden. Straks vinden ze weer wat uit. U bent ondernemer in energie. Betalen maar. >:) :+
Dan gaat gewoon de schakelaar om, gaan we quitte spelen.
Even een vergelijk gemaakt nu.
8000kWh verbruik en 13000 teruglevering.
1 jaar vast contract.
Eneco, -€45,68 p. m.
Mega, -€26,28 p. m.
GC, -€23,78 p. m.
Vandebron, -€3,78 p. m.
Budget Energie, €44,26 p. m.
Ik heb nu nog die van Eneco tot 1 juli en dan ga ik naar GC 3 jaar -€56,75 p. m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Middenberm schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:12:
Goedenavond

De terugleverboete, wordt die na salderen berekend of gewoon op basis van wat je terug levert?

Door onze all-electric warmtepomp is ons totale jaarverbruik bruto echter 6500kWh

Als ze na salderen rekenen zullen wij dus nooit de terugleverboete hoeven betalen.

Als ze echter gewoon op basis van invoeren op het net rekenen, ongeacht andere zaken, dan zouden wij dus al snel in een redelijk hoge staffel zitten.

Vul je gegevens eens in bij een energievergelijker, dan krijg je al antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:10
mortal schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:37:
Nu ook GC terugleverkosten gaat rekenen. Waar kan ik nu nog terrecht als ik geen boete wil?
Vroeg het prinsje zichzelf hardop af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vraag aan de saldeerders: Het voorstel van 80% salderen was toch helemaal niet zo slecht? Ik verbaasde me juist dat het alsnog aan de hoge kant was, ben je daarmee niet beter af dan met een teruglevertoeslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42
RemcoDelft schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:33:
Vraag aan de saldeerders: Het voorstel van 80% salderen was toch helemaal niet zo slecht?
Dat ging om het kale tarief, nu betalen we de komende jaren op al onze stroom geen BTW en energiebelasting.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 02:22

Zenix

BOE!

hoevenpe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:37:
[...]

Dat ging om het kale tarief, nu betalen we de komende jaren op al onze stroom geen BTW en energiebelasting.
Daarnaast hadden leveranciers niet aangegeven dat ze gingen stoppen met de boete. Dat heeft vast niet bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 12:21
Goedenavond

Bij vandebron wordt dat gedaan over je totale hoeveelheid die je teruglevert. Dus zelfs als je netto gebruiker bent aan het einde van het jaar; krijg je nog gewoon een rekening voor de KW's die je gedurende de zomer aan het net hebt geleverd. De hoogte van de rekening gaat op basis van een staffel.

Zie hier https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Andere leveranciers kunnen er natuurlijk andere regels op gaan nahouden.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Laatst online: 05-10 10:14
Goedenavond

Bij de meeste energieleveranciers gaat het om de bruto teruglevering. Dus de totale teruglevering.
Budget Energie berekend het over het saldeerbare deel van de teruglevering.

Wil je dit zeker weten dan zul je het bij je energieleverancier moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
klump4u schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:46:
[...]

I.p.v. zo te klagen had je allang actie kunnen ondernemen, dadelijk klaag je weer dat het verlengaanbod weg is.
Wat lekker simplistisch weer... NEE het is een kwestie van gokken.
Ik was niet overtuigd dat de prijs van gas 1.35 bleef en dus heb ik variabel nog even door laten lopen en ondertussen zie je al gas voorbij komen voor minder als 1.2 euro. Het is en blijft een verzameling van rekensommetjes om te kijken wat het voordeligste is.

Helaas is nu gas goedkoper maar betaal ik weer meer voor vastlever tarief waardoor de energie rekening als geheel exact hetzelfde uit valt als mijn variabel momenteel. Puntje bij paaltje had het dus geen drol uitgemaakt wat ik had gedaan.

Sterker nog mijn rekening is nog steeds hoger als voor ik zonnepanelen nam. Dat is het mooie van dit land. Je zal er nooit op vooruit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:26
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Nieuwe kooplaat: 5000 euro (wij hebben geen inbouw). WP boiler? 10 tot 20K? (want er moet nogal wat gebeuren om sowieso een boiler te kunnen plaatsen). Met alleen vastrecht besparing is dat gewoon niet de moeite waard.
Hoe kom je erbij. Een losse kookplaat kost vanaf 350 euro, WP boiler 1000 euro. Je hebt het er na 4 jaar al uit en dan ga ik er nog vanuit dat het vastrecht niet hoger wordt en de gasprijs ook niet. En misschien nog wel het belangrijkste voordeel; de boiler voorziet in een gedeeltelijke eigen "teruglevering/saldering" waar je dus ook geen boete over betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:07:
[...]
Ik was niet overtuigd dat de prijs van gas 1.35 bleef en dus heb ik variabel nog even door laten lopen en ondertussen zie je al gas voorbij komen voor minder als 1.2 euro. Het is en blijft een verzameling van rekensommetjes om te kijken wat het voordeligste is.

Helaas is nu gas goedkoper maar betaal ik weer meer voor vastlever tarief waardoor de energie rekening als geheel exact hetzelfde uit valt als mijn variabel momenteel. Puntje bij paaltje had het dus geen drol uitgemaakt wat ik had gedaan.

Sterker nog mijn rekening is nog steeds hoger als voor ik zonnepanelen nam. Dat is het mooie van dit land. Je zal er nooit op vooruit gaan.
Je kan ook een apart gas en stroom contract nemen, met de huidige ontwikkelingen om stroom gebied ben je dan wat flexibeler.

En je hebt ook nog de 14 dagen bedenktijd waar je gebruik van kan maken

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 21-02-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Noem het gokken, op een gegeven moment moet je een keus maken, soms ben je te vroeg, soms te laat en soms op het juiste moment. Dat hoort gewoon bij het leven. Er zijn genoeg voorbeelden die er wel op vooruit zijn gegaan (waaronder ik) dus het kan zeker wel. Keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:26
ELD schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Juridisch heet dat dwaling, je gaat een overeenkomst aan zonder een juiste voorstelling van de zaken te geven. Overeenkomsten gesloten onder dwaling zijn vernietigbaar.

Ze kunnen trouwens prima zien zonder dat vinkje of je panelen hebt, kijk maar naar Essent.
Dat is de geest van de overeenkomst. Maar moet je je daaraan houden wettelijk gezien? De energieleveranciers houden zich duidelijk ook niet aan de geest van salderen.

Stap 1: Je trekt je zonnepanelen eruit, verkoopt de boel voor een symbolisch bedrag aan de buren, verhangt je omvormer naar de buren en sluit daar "hun" zonnepanelen aan via een verlengsnoer.
Stap 2: Je sluit een nieuwe energiecontract af: "heeft u zonnepanelen:" NEE
Stap 3: Terugdraaien stap 1 en je meldt braaf dat je nu wel panelen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

RemcoDelft schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:33:
[...]

Vraag aan de saldeerders: Het voorstel van 80% salderen was toch helemaal niet zo slecht? Ik verbaasde me juist dat het alsnog aan de hoge kant was, ben je daarmee niet beter af dan met een teruglevertoeslag?
Ik heb vorig jaar mijn hele installatie aangepast naar 80% TLV (dus niet 80% salderen) maar dit stond maar 2 jaar vast en zou dan bekeken worden, ik klaag dus niet nu salderen nog voorlopig blijft (mits je geen al te hoge teruglevertoeslag hoeft te betalen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 08:14
* dabutcha76 knuffelt onderwijl zijn ferrarismeter nog maar eens :+

Wat een zooitje is dit aan het worden zeg, ongelooflijk.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:47

FreakNL

Well do ya punk?

Ruben26 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Je bedoelt dat consuminderen groener is dan airco en EV energie laten gebruiken van je PV? Dat is natuurlijk per definitie waar, maar áls je moet verbruiken om huis warm te houden of voor woon-werkverkeer dan is verbruik van je PV natuurlijk groener dan de alternatieven. Als dat namelijk niet zo zou zijn waarom dan überhaupt (gedeeltelijk) overstappen naar n PV?....

PS: Ik doe de investeringen met in achterhoofd de vraag hoe lang het duurt dat ik dat terug verdien. Dat het goed is voor het milieu is meegenomen. Momenteel nieuwe investeringen doen is niet gunstig want maandlasten zitten momenteel op €25-30,- (dankzij salderen).
Consuminderen is helemaal geen airco hebben of gebruiken.

Verwarmen met L/L vind in een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

hoevenpe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:35:
[...]

Niets moet, maar het is wel mooi spul... 8)

Besef dat wie veel zonnepanelen laat leggen z'n keuken meestal niet bij de keukenknaller of IKEA koopt. Beetje knappe keuken met eiland doet anno 2024 30k-50k.
En dan wordt er niet TvT gekeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:39:
Dit draadje gaat niet over consuminderen, door deze trucs loont het juist om zo min mogelijk het net op te sturen.

Dus een airco en jaccuzi in de zomer, een elektrische kachel in de winter om overtollige PV stroom op te maken. Doe je dat niet dan profiteren de energiebedrijven, gun je ze de winst van onze stroom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
klump4u schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Noem het gokken, op een gegeven moment moet je een keus maken, soms ben je te vroeg, soms te laat en soms op het juiste moment. Dat hoort gewoon bij het leven. Er zijn genoeg voorbeelden die er wel op vooruit zijn gegaan (waaronder ik) dus het kan zeker wel. Keuzes.
Tja de ene situatie is de andere niet. Mijn verbruik enz is allemaal flink lager als menig andere woning dus het is allemaal niet heel spannend en vergroenen en meer elektrisch gaan loont dan ook totaal niet evenals meer panelen. Zeker nu niet meer met maar 5 cent TLV ga ik niet meer bijplaatsen.

Hoe meer je gebruikt hoe groter een paar cent verschil in levertarief als impact heeft. Bij mij is het verbruik zo laag dat leve en teruglever tarief weer gecompenseerd word door hogere/lagere andere tarieven. Ik wil het nu gewoon vast gaan zetten omdat ik simpelweg geen zin meer heb om me er nog mee bezig te houden. mijn leven heeft momenteel andere inspanningen nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
hoevenpe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:47:
[...]

Dit draadje gaat niet over consuminderen, door deze trucs loont het juist om zo min mogelijk het net op te sturen.

Dus een airco en jaccuzi in de zomer, een elektrische kachel in de winter om overtollige PV stroom op te maken. Doe je dat niet dan profiteren de energiebedrijven, gun je ze de winst van onze stroom?
Voor de zoveelste keer. L/L koelen zet totaal geen zoden aan de dijk. Hier max 300kWh op 140m2 voor een hele zomer. Poe poe ...... dat schiet lekker op. Not.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
hoevenpe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:47:
Doe je dat niet dan profiteren de energiebedrijven, gun je ze de winst van onze stroom?
Ik gun ze niets ik ga dus ook de zomer doorbrengen met een airco door de grappen die ze nu uithalen. Ik heb 600-800 kWh op te stoken afhankelijk van hoe goed de zomer is. liever zou ik gewoon de winst delen a 60-40 omdat ik immers de investering heb gedaan maarja daar denken zij anders over en dus krijgen ze niets.

Ik zit hier al 8+ jaar in de zomer in een huis die 32 graden is. Dat gaan we niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
FreakNL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Verwarmen met L/L vind in een ander verhaal
Ik heb dan ook PV om te commieminderen. Niet om te consuminderen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Hoe meer je gebruikt hoe groter een paar cent verschil in levertarief als impact heeft. Bij mij is het verbruik zo laag dat leve en teruglever tarief weer gecompenseerd word door hogere/lagere andere tarieven. Ik wil het nu gewoon vast gaan zetten omdat ik simpelweg geen zin meer heb om me er nog mee bezig te houden. mijn leven heeft momenteel andere inspanningen nodig.
Precies dit is bij mij het probleem: Netto verbruik ik rond de 1000 kWh - met een totale opwek van 12000 kWh verbruik ik dus in totaal 13000 kWh. Dit verbruik heeft alles te maken met elektrificatie (en dus verduurzaming): BEV, PHEV, warmtepomp en airco's. Blijft toch erg dubbel dat je dan gestraft wordt omdat je moet gaan betalen voor teruglevering.

Ik heb gelukkig de avond dat het bekend werd van het salderen een 3-jarig vast contract afgesloten bij GC - nu hopen dat dit met dezelfde voorwaarden blijft. Dan heb ik nog 3 jaar om me goed te orienteren op een thuis accu, of tegen die tijd wellicht een elektrische auto die bi-directioneel kan laden. Ook al zullen ze dan wel weer iets verzinnen om de wegenbelasting te verdubbelen als je dit doet...

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:49:
Voor de zoveelste keer. L/L koelen zet totaal geen zoden aan de dijk. Hier max 300kWh op 140m2 voor een hele zomer. Poe poe ...... dat schiet lekker op. Not.
De airco is net geplaatst, volgend jaar kan ik het bevestigen. Doet het ook goed om dure stadsverwarming te vermijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 15:33

ErA

Allen,

Ik had even de kat uit de boom gekeken maar heb nu voor de zekerheid een offerte voor pv aangevraagd. Die is prima verder.

mijn situatie:

nieuw energiecontract vattenfall tot volgend jaar (0,282293 / kw). geen bepalingen over pv.

verwacht verbruik 3000Kwh.
verwacht opbrengst pv: ~3000 Kwh.

Ik heb moeite met het trekken van een sluitende conclusie: wel of niet doen.
Vooropgesteld: ik vind het salderingsverhaal idioot en typisch nederlands en de hele energietransitie een farce.

maar dat staat los van mijn overweging.

Waar het me nu om gaat is het volgende:

als ik netjes 3000kwh kan salderen scheelt me dat € 750.

Wat ik probeer te begrijpen is hoeveel % daarvan momenteel in het meest negatieve scenario wegvalt; Is het al zo dat je met pv onderaan de streep MEER kwijt bent?

de investering die ik moet doen kan ik missen. Daarnaast geloof ik op termijn in de thuis accu etc.

Ik heb er geen moeite mee als de terugverdientijd terug gaat naar 12 jaar, ipv geprojecteerde 4 jaar. Maar het moet geen negatieve business case worden.

Bestaat dat negatieve scenario al? Of is dat een realistisch scenario naar de toekomst toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 02:22

Zenix

BOE!

MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:49:
[...]

Afgelopen jaar met Innova was het toch bijna 300 euro >:)
Nu maakt het niks meer uit inderdaad. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan--
  • Laatst online: 18-08 20:48
Maarten69 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Beetje offtopic, maar je plaats een kookgroep (dubbele/gekoppelde automaat) in meterkast en daar vandaan lopen er 2x fase en nul naar de kookplaat. Dit is mogelijk op een enkele 1 fase 35A (40A) standaard aansluiting. Google maar eens of vraag een bekende.
Is inderdaad offtopic hier. Maar toch bedankt voor de tip. Maar de indruk werd gewekt dat je met een inductiekookplaat van €388 klaar bent met dat onderdeel om van het gas af te gaan. Daar komt dus meestal wat meer bij kijken.

Ik had even gegoogeld en daar zag ik inductiekookplaten met 1 stekker. Maar dan zal je vast meer tijd moeten gaan inplannen als je gaat koken. En als je over gaat op 1 fase 32A hou ik te weinig over voor de rest van het huis. Dus dan zal er toch een 3x 25A aansluiting moeten komen, dus ook ombouw van de meterkast.

En een warmtepompboiler klinkt in eerste instantie mooi zuinig, maar voor een 1 persoons huishouden tellen de stilstandsverliezen dan weer zwaar.

"probleem" is dat mijn energiekosten maar iets van €40 a €50 per maand zijn. Als ik daar nog wat aan wil doen moet ik af van de vaste kosten voor gas. Maar dat haal ik er niet zo snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ErA schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:10:
Allen,

Ik had even de kat uit de boom gekeken maar heb nu voor de zekerheid een offerte voor pv aangevraagd. Die is prima verder.

mijn situatie:

nieuw energiecontract vattenfall tot volgend jaar (0,282293 / kw). geen bepalingen over pv.

Vooropgesteld: ik vind het salderingsverhaal idioot en typisch nederlands en de hele energietransitie een farce.

Wat ik probeer te begrijpen is hoeveel % daarvan momenteel in het meest negatieve scenario wegvalt; Is het al zo dat je met pv onderaan de streep MEER kwijt bent?

de investering die ik moet doen kan ik missen. Daarnaast geloof ik op termijn in de thuis accu etc.

Ik heb er geen moeite mee als de terugverdientijd terug gaat naar 12 jaar, ipv geprojecteerde 4 jaar. Maar het moet geen negatieve business case worden.

Bestaat dat negatieve scenario al? Of is dat een realistisch scenario naar de toekomst toe?
En wat zeggen de energievergelijkers waar je al je gegevens kunt invullen en dan ziet wat de verschillende kosten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jan-- schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Is inderdaad offtopic hier. Maar toch bedankt voor de tip. Maar de indruk werd gewekt dat je met een inductiekookplaat van €388 klaar bent met dat onderdeel om van het gas af te gaan. Daar komt dus meestal wat meer bij kijken.

Ik had even gegoogeld en daar zag ik inductiekookplaten met 1 stekker. Maar dan zal je vast meer tijd moeten gaan inplannen als je gaat koken. En als je over gaat op 1 fase 32A hou ik te weinig over voor de rest van het huis. Dus dan zal er toch een 3x 25A aansluiting moeten komen, dus ook ombouw van de meterkast.

En een warmtepompboiler klinkt in eerste instantie mooi zuinig, maar voor een 1 persoons huishouden tellen de stilstandsverliezen dan weer zwaar.

"probleem" is dat mijn energiekosten maar iets van €40 a €50 per maand zijn. Als ik daar nog wat aan wil doen moet ik af van de vaste kosten voor gas. Maar dat haal ik er niet zo snel uit.
Hier was afgelopen jaar de warmtepompboiler afgedekt met 1 paneel van 450Wp, 445kWh verbruik met 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:41
computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:52:
Even een simpele vraag. Wat weerhoudt mensen er eigenlijk van om simpelweg het vinkje "ik heb zonnepanelen" niet aan te vinken en een contract aan te vragen. De contracten die dan naar voren komen hebben ook gewoon een TLV.
Wat maakt mij verplicht te vertellen dat ik panelen heb?
Ze zijn netjes aangemeld maar ik hoef dat hun toch niet te vertellen? Dan heb ik namelijk wel de mogelijkheid een 3 jaar contract aan te vragen.
Volgens mij is deze optie nog niet benoemd, zo wel dan niet gezien;

TLV vermelding maken voor mensen zónder PV = voor mensen die nóg geen PV hebben bij aangaan contract. Zodra er alsnog een PV installatie volgt dan is er geen aanpassing nodig op contract.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Laatst online: 18-08 20:48
klump4u schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Hier was afgelopen jaar de warmtepompboiler afgedekt met 1 paneel van 450Wp, 445kWh verbruik met 2 personen.
En het zou maar zo kunnen dat ik dan met 2 panelen en een ouderwetse elektrische boiler (met een COP van 1) goedkoper uit ben. Dus dat is weer zo'n voorbeeld dat het salderen de energietransitie niet altijd helpt. De energieleverancier buffert mijn stroom toch bijna gratis.

[ Voor 6% gewijzigd door jan-- op 21-02-2024 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Graag weer terug on-topic: de kookplaatdiscussie hoort hier niet thuis (en die reacties zijn dus ook verdwenen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jan-- schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:53:
[...]

En het zou maar zo kunnen dat ik dan met 2 panelen en een ouderwetse elektrische boiler (met een COP van 1) goedkoper uit ben. Dus dat is weer zo'n voorbeeld dat het salderen de energietransitie niet altijd helpt. De energieleverancier buffert mijn stroom toch bijna gratis.
Met een element van 400 Watt overdag opwarmen als de panelen produceren, goed voor het net. Maar met salderen maakt het voor jou niet uit wanneer je de boiler verwarmd.
Op zich vindt ik de regeling van Budget energie niet zo gek, een vergoeding betalen over hetgeen je saldeert, alleen is die vergoeding buiten alle proporties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Goedenavond

afhankelijk van je energieboer, iedereen doet het weer anders. welkom in de jungle

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:41
klump4u schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Met een element van 400 Watt overdag opwarmen als de panelen produceren, goed voor het net. Maar met salderen maakt het voor jou niet uit wanneer je de boiler verwarmd.
Op zich vindt ik de regeling van Budget energie niet zo gek, een vergoeding betalen over hetgeen je saldeert, alleen is die vergoeding buiten alle proporties.
Inderdaad.. net even gekeken en ik zou hier komende jaren - vermoedelijk - de maximale kosten krijgen á ~€900..

Mijn contract dat ik op de valreep (zondag) bij GC heb afgesloten gaat me in totaal op jaarbasis ongeveer €1000-1100 kosten…

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Thalaron schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Volgens mij is deze optie nog niet benoemd, zo wel dan niet gezien;

TLV vermelding maken voor mensen zónder PV = voor mensen die nóg geen PV hebben bij aangaan contract. Zodra er alsnog een PV installatie volgt dan is er geen aanpassing nodig op contract.
Dat gaat dus niet werken. Ik had mijn panelen nog nooit aangemeld via Energieleveren.nl en GC weet toch dat ik zonnepanelen heb. Ik vermoed dat de netbeheerder kan "zien" op de een of andere manier dat ik teruglever en die geven dat door aan de leverancier. Aan de meter kunnen ze het bij mij niet zien want ik heb een Ferraris.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
ErA schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:10:
Allen,

mijn situatie:

Dus je gaat voor NUL, een prima streven, ik zou wel circa 10-15% erboven zitten, zodat je ook tijdens een slechte zomer/ jaar nog op NUL uit kunt komen.

weet niemand waar de reis naar toe gaat, mijn glazen bol is helaas tijdens de laatste energiecrisis van schikt uit elkaar gesprogen. moet net mij weer gebeuren.
Vergeet een thuisbatterij, dat is het zelfde als je duur verdiende geld naar zee te dragen. Niet doen.
Lijkt me niet waarschijnlijk, de 10-12 jaar zou het wel eens kunnen worden, maar kan ook zo weer omslaan als de politiek besluit dat het nu echt te ver gaat. en dat laatste zou best wel eens kunnen gebeuren, de energieboeren begevens zich nu wel erg op glad ijs.
weet niemand, er zijn genoeg gekken die iets roepen, maar 2 jaar geleden had dit senario je ook niemand kunnen vertellen.

ik blijf van mening dat zonne-energie gewoon noodzakelijk is voor de huidige energietransitie, het enige wat nu moet gebeuren is de energieboeren weer in het gareel krijgen. nu lijkt het wel een losgeslagen kudde, die zelf ook niet exact weet welke kant ze nu weer moeten oprennen.
Wat helaas op dit moment vergeten word is het effect wat de huidige zonne bezitters op de stroomprijs hebben. Als iedereen nu in de zomer zijn PV installatie uitschakeld omdaty ze bang zijn voor de boetes dan valt het hele kaartenhuis van de energieprijzen volledig inelkaar en kunnen de gascentrales dit met vol power gaan goedmaken, resultaat prijzen schieten in de hoogte, mensen met een dynamisch kontract zijn direct de klos, nieuwe contracten worden stervens duur enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

computerjunky in "De zonnepanelen-boete"computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:07
Ik betaal al vrij lang weinig voor stroom en met Engie was het zelf best goed geld verdienen. Er zijn goede keuzes te maken om je kosten te verlagen. Maar dan moet je wel actie ondernemen. Je had ook alleen stroom kunnen afnemen bij Vattenfall voor drie jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jan-- schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Met deze achtergrond helaas dus niet, gas af moet ook niet het doel zijn, slim je energieverbruik gaan regelen en keuze van contract is dat wel. En dan zijn ook weer mooi on-topic. Kies dus het energiecontract wat in jou situatie het best past incl. gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:06:
[...]

Dat gaat dus niet werken. Ik had mijn panelen nog nooit aangemeld via Energieleveren.nl en GC weet toch dat ik zonnepanelen heb. Ik vermoed dat de netbeheerder kan "zien" op de een of andere manier dat ik teruglever en die geven dat door aan de leverancier. Aan de meter kunnen ze het bij mij niet zien want ik heb een Ferraris.
Wat dacht je van Google? Streetview ed, deze info is gewoon te koop. Het zou ook zo maar kunnen dat jouw installateur deze heeft aan gemeld, heb je wel eens op de site gekeken welke informatie daar op jouw adres staat vermeld?

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Greenchoice gaat ook de dal- en normaal tarieven omgooien.
https://www.nu.nl/economi...or-zonnepanelenklant.html

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-10 05:30
Nu ik een 3 jarig vast contract hebt zonder terug lever boetes zou je kunnen overwegen een WP aan te schaffen. Echter negatieve ervaringen direct omheen buren oa en allerlei artikelen mbt huidig WP schrikken mij af. Metname cop onder 0 graden ziet er niet best uit ook niet met salderen en zonder teruglever boete.

Vond dit stukje in het Eindhovens Dagblad.
https://www.ed.nl/opinie/...e8f33f6cde7d4e0&auth_rd=1

Valkenswaardse adviseur Alice Bots: ‘Er zitten veel haken en ogen aan warmtepomp’
PRAAT MEEAlice Bots is onafhankelijk adviseur duurzaamheid en komt uit Valkenswaard. Ze wil waarschuwen voor al te veel enthousiasme rond de warmtepomp en stuurde daarom deze ingezonden brief naar het ED.

1. De warmtepomp gebruikt stroom. Als die stroom niet duurzaam is opgewekt (zonnepanelen doen in de winter zo goed als niks), en je koopt je stroom in de winter niet duurzaam in (want duurder), dan stoot je net zo veel als of meer CO2 uit dan met gas (afhankelijk van het gemiddelde rendement van je warmtepomp, dat wordt uitgedrukt in COP.)

2. Stroom is per eenheid van energie duurder dan gas (weer afhankelijk van de COP en van je energieprijzen of je op stroom of op gas duurder uit bent).

3. Een huis moet enorm goed geïsoleerd zijn en je moet lage temperatuur (LT) radiatoren of LT fijnmazige vloerverwarming hebben om met water van 35-40°C je huis warm te kunnen stoken. Anders houd je een koudeval bij de ramen en heb je altijd koude voeten. Dat vergt nogal een investering.
Bij vorst moet je overschake­len op je gasketel anders ben je stukken duurder uit.

4. De COP van een warmtepomp is alleen hoog als de buitentemperatuur niet te laag wordt. Tegen de tijd dat het een paar graden vriest is de COP van een warmtepomp zo ongeveer 1, net zoals bij een gasketel. Maar ondertussen stoot je veel meer CO2 uit (want niet duurzaam geproduceerde stroom stoot veel meer CO2 uit dan gas) en ben je stukken duurder uit dan met gas. Dus bij vorst moet je overschakelen op je gasketel.

5. Als je dan je huis extreem geïsoleerd hebt en een LT-afgiftesysteem hebt aangelegd (best een ingreep) om plezier te kunnen hebben van je warmtepomp dan krijg je problemen met je ventilatie (als je daar niet tijdig aan gedacht hebt). Je huis moet kunnen ademen anders krijg je schimmelvorming. Waarschijnlijk heb je nu geforceerde ventilatie nodig. Dus op stroom en met soms een permanent irritant gezoem en energieverlies omdat je warme lucht naar buiten blaast. Dat kun je dan weer oplossen met warmteterugwinning (investering en vaak buizen!).
Onvoldoende uitgerust en

6. We gaan maar oeverloos door met het uitvinden en in gebruik nemen van nieuwe elektrische apparaten terwijl we pas 15% duurzame stroom hebben in Nederland. We zouden eerst ons huidige stroomverbruik moeten verduurzamen voordat we nieuwe toepassingen verzinnen.

7. Het stroomnetwerk is volstrekt onvoldoende uitgerust voor die explosieve toename van het stroomverbruik. De stroomvoorziening loopt volledig vast. Het kost miljarden en decennia om dat allemaal te verzwaren.

8. Met de toename van het stroomverbruik en de uitbreiding van het (hoogspanning) stroomnetwerk krijg je ook een toename van de elektromagnetische straling met alle gezondheidsklachten van dien.
Alice Bots, Valkenswaard

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 22-02-2024 05:37 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-10 15:06
Zou niet teveel waarde hechten aan een ingezonden brief van “warmteadviseur Alice”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 11:54

nwagenaar

God, root. What's the differen

@Snarfie31
De hedendaagse generaties WP hebben geen of amper issues bij -15 graden. Hell, in Noorwegen hebben 60% een WP in gebruik, daar wordt het een stuk kouder dan in Nederland is mijn ervaring en ik zie het hier niet meer -15 worden.

In any case. Wij hebben een dynamisch energie contract en verwarmen onze woning (eind jaren 70) met een 3-tal airco’s (of te wel een L/L WP) icm enkele IR-panelen zoals in de badkamer en toilet. Aanvullend hebben wij een warmtepomp boiler (WPB) sinds juli voor warm water in de badkamer ter vervanging van de CV-ketel (we hebben geen vloerverwarming of radiatoren). In de keuken hebben wij een e-boiler.

Verwarmen met airco’s en IR-panelen doen we 1 jaar en 9 maanden, de WPB is sinds 9 maanden in gebruik. We hebben wel onze woning nageisoleerd (muur, vloer en bodem). Al onze kozijnen (dubbel glas) zijn nog van hout, de ventilatie punten in de kozijnen staan altijd open.

We hebben geen issues met vocht, ventilatie, warmte en comfort, zelfs niet tijdens de koude maanden en het huis is lekker warm en constant (en in de zomer lekker fris). Hetzelfde geldt voor de WPB, het 200L vat is ruim voldoende voor gebruik van ons bad en de douche.

We verbruiken 7000KwH voor al ons stroomgebruik (dus ook regulier verbruik, inductie, verwarmen/koelen, etc), wekken om en nabij de 6000kwh op en leveren om en nabij de 3000kwh terug. Op jaarbasis betalen we 720 euro p/j aan termijnbedragen, we krijgen 100 euro terug. Het bedrag van € 620,- staat trouwens gelijk aan ons 300m3 gasverbruik in de periode 2022/2023 en dan reken ik de leveringskosten/transportkosten van € 300,- niet mee ;)

Qua geluidsoverlast hebben wij en de buren geen klachten over de buiten units, dit terwijl wij ze in de winter 24/7 aan hebben.

Natuurlijk n=1, maar dit forum staat vol met (positieve) ervaringen icm WP en WPB.

Het enige waar ik wel gelijk in kan geven is dat als Nederland morgen besluit over te stappen op WP en van het gas afgaan, dan hebben we een groot probleem in ons energienet. Praktisch gezien zal dat nooit gebeuren en ze zijn (of gaan) hard bezig met dit probleem op te lossen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FliepFlapFloot
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-06-2024
MacD007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Wat helaas op dit moment vergeten word is het effect wat de huidige zonne bezitters op de stroomprijs hebben. Als iedereen nu in de zomer zijn PV installatie uitschakeld omdaty ze bang zijn voor de boetes dan valt het hele kaartenhuis van de energieprijzen volledig inelkaar en kunnen de gascentrales dit met vol power gaan goedmaken, resultaat prijzen schieten in de hoogte, mensen met een dynamisch kontract zijn direct de klos, nieuwe contracten worden stervens duur enz.
Dank je wel! Precies wat ik zeg, wij als PV eigenaren zijn niet alleen maar de boeven zoals we nu wel worden afgeschilderd. Waarom hoor je hier niemand over?

Ja sommigen hebben echt flink geïnvesteerd en maken flinke overproductie, maar die 8 paneeltjes die ik met m'n zuurverdiende centjes op m'n dak heb gelegd en waarbij ik op 0kwh per jaar uit kom, zijn echt niet de bron van de instabiliteit van het net.

Ik heb lijf het frustrerend vinden dat wij nu weggezet worden als boeven en die zonnepaneel-straf krijgen.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:06:
[...]

Sterker nog, mijn ouders hebben een terugdraaiende Ferraris meter met PV. Zij hebben PV niet aangevinkt, en bij het doorgeven van de meterstanden kunnen ze alleen het vak van opgenomen stroom invullen. Teruggeleverd kun je niet invullen. Ze kunnen dus niet salderen (in hun geval prima).
Ik denk dat bij een (slimme) digitale meter het teruglever telwerk ook niet opgenomen wordt. Dat is precies wat ze willen.... niet salderen. Met het vinkje geef je aan dat je het teruglevertelwerk ook wil verrekenen.
Minder teruglever vermogen maakt ook niks uit want de boete wordt met de eindafrekening gecorrigeerd, net als gewijzigde belastingen vanuit de overheid.
Je hebt geen contract voor vaste levering, alles is op nacalculatie.
Contracten voor 3 jaar vast geloof ik niet in. Ik heb de voorwaarden eens doorgelezen en allen hebben een clausule dat ze het contract eenzijdig aan mogen passen, vaak zelfs als het ter bescherming van het energiebedrijf is of door wijziging van uit de overheid zonder dat je recht heb op opzeggen van het contract.
Daarnaast zijn we met zijn allen vorig jaar akkoord gegaan dat de boete op het vroegtijdig verbreken van het contract enorm omhoog is gegaan om de energiebedrijven meer zekerheid te bieden waardoor ze weer meerjarige contracten konden aanbieden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zat vanmorgen nog een stukje te lezen over de problemen op het netwerk. En ik snap 1 ding gewoon niet. Energie leveranciers lopen zo te klagen dat we teveel terugleveren. Waarom is er dan werkelijke geen enkele leverencier die begint over batterijen? Tot vorig jaar werd je platgegooid met reclames over zonnepanelen, maar nog steeds niets over batterijen, wat natuurlijk een hele goede eerste stap is voor het balanceren van vraag en aanbod. Ook voor mensen zonder panelen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• hoevenpe
Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:29:
Waarom is er dan werkelijke geen enkele leverencier die begint over batterijen? Tot vorig jaar werd je platgegooid met reclames over zonnepanelen, maar nog steeds niets over batterijen, wat natuurlijk een hele goede eerste stap is voor het balanceren van vraag en aanbod.
Batterijen zijn gewoon niet rendabel, los van het feit dat je hooguit 10-20kWh op kunt slaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Johan Bogle schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:11:
Zou niet teveel waarde hechten aan een ingezonden brief van “warmteadviseur Alice”
Sterker nog dit een duidelijk voorbeeld van Desinformatie in zijn meest pure vorm.
Trap in deze onzin niet in. Ze hebben niet eens de moeite genomen om het wat geloofwaardiger te omschrijven, wat een clowns zijn het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:38
FliepFlapFloot schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:29:
[...]

Dank je wel! Precies wat ik zeg, wij als PV eigenaren zijn niet alleen maar de boeven zoals we nu wel worden afgeschilderd. Waarom hoor je hier niemand over?

Ja sommigen hebben echt flink geïnvesteerd en maken flinke overproductie, maar die 8 paneeltjes die ik met m'n zuurverdiende centjes op m'n dak heb gelegd en waarbij ik op 0kwh per jaar uit kom, zijn echt niet de bron van de instabiliteit van het net.

Ik heb lijf het frustrerend vinden dat wij nu weggezet worden als boeven en die zonnepaneel-straf krijgen.
Ik lees dat wel vaker, dat mensen zich ineens 'boef' voelen. Dan moet je eerst vaststellen WIE dat dan doen. Ik zie in elk geval de energieleveranciers het woord 'boef' of 'crimineel' niet gebruiken.

Persoonlijk voel ik me geen boef en ervaar ik die terugleververgoedingen niet als straf.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bij GC kun je nu weer wel voor 3 jaar afsluiten…

Ik dacht even dat dat “weg” was?

Maar ik ben ook het spoor even bijster
https://www.greenchoice.n...t/?pid=248#product-tariff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ik zat vanmorgen nog een stukje te lezen over de problemen op het netwerk. En ik snap 1 ding gewoon niet. Energie leveranciers lopen zo te klagen dat we teveel terugleveren. Waarom is er dan werkelijke geen enkele leverencier die begint over batterijen? Tot vorig jaar werd je platgegooid met reclames over zonnepanelen, maar nog steeds niets over batterijen, wat natuurlijk een hele goede eerste stap is voor het balanceren van vraag en aanbod. Ook voor mensen zonder panelen.
Een heel simpel antwoord, om dat achter een huisaansluiting niet werkt. Toepassing in een decentrale locale (wijk) toepassingen zoals wijkopslag zou dat wel kunnen maar daarvoor zit eigenlijk de huidige wetgeving in de weg, want wie zou dat moeten doen?
Netbeheerders, zou je denken, alleen die mogen niet handelen, en dat heb je wel nodig.
Energieboeren, zou ook kunnen, alleen die mogen zich niet met de infrastructuur bezig houden. Dus ook niet.

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:23

swat!

computeraar

MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Een heel simpel antwoord, om dat achter een huisaansluiting niet werkt.
Kan je dat eens toelichten?

[ Voor 60% gewijzigd door swat! op 22-02-2024 08:45 ]

EV6 Plus

• MacD007
FreakNL schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:39:

Kip zonder kop syndroom.

• MacD007
swat! schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:44:
quote]MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Een heel simpel antwoord, om dat achter een huisaansluiting niet werkt.
[/quote]

Kan je dat eens toelichten?
Staat hier en ook op andere forums al vaak genoeg uitgelegd. En is ook pas nog breed in de media geweest.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bedoel je mij? :+

Ik geef het alleen even hier aan als mensen wellicht nog interesse hebben. Ik dacht namelijk dat het niet meer mogelijk was…

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik neem aan dat ze na de aanpassingen die gisteren in het nieuws waren er weer mee begonnen zijn. Dat het er afgehaald werd vanwege diezelfde reden ook.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

GC heeft sinds kort de dagstroom goedkoper gemaakt dan de nachtstroom.
Misschien heeft het invloed op de terugleververgoeding?
En kunnen ze hier door het 3-jarige contract weer voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
FreakNL schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Bedoel je mij? :+

Ik geef het alleen even hier aan als mensen wellicht nog interesse hebben. Ik dacht namelijk dat het niet meer mogelijk was…
Nee, sorry, tuurlijk niet, ik zou niet durven.
Nee, ik bedoelde het gedrag van GC en energieboeren in het algemeen, ze acteren op dit moment net als een kip zonder kop. Rennen in paniek alle kanten ( behalve de juiste) op omdat ze kun kop (= winst) zien vervliegen, ten minste dat willen ze laten geloven, in werkelijkheid is het puur grasiwerk om de winst nog meer op te schroeven.
:?
Dus wees gewaarschuwd, controleer hun aanbod goed na om te kijken of het wel voor jou ook een meerwaarde heeft voor dat je een kat in de zak hebt gekocht.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2024 09:23 ]

• MacD007
Thombias schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:51:
[...]

GC heeft sinds kort de dagstroom goedkoper gemaakt dan de nachtstroom.
Misschien heeft het invloed op de terugleververgoeding?
En kunnen ze hier door het 3-jarige contract weer voeren.
Dat doen ze echt niet voor ons arme consumenten, want zij zien ons alleen als pure melkkoeien die uitgemolken moeten worden.
Nee, ze zien dus weer een kans om nog meer winst te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 04-10 17:36
Alstublieft. Wie het betaalt en hoe de business case is weet ik natuurlijk niet, maar winst maken ze vast wel.

https://www.omroepzeeland...terijen-komt-naar-zeeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 15:12
Nee.... inderdaad zeker niet teveel waarde aan hechten. Een paar nuances van haar kant waren wel op hun plaats geweest in haar verhaal.

Je zou d'r over de vloer krijgen als zijnde leek voor een onafhankelijk advies. Ben je dan mooi klaar mee met zo'n "adviseur/coach "
Een slechte zaak.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
MacD007 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:18:
[...]

Dat doen ze echt niet voor ons arme consumenten, want zij zien ons alleen als pure melkkoeien die uitgemolken moeten worden.
Nee, ze zien dus weer een kans om nog meer winst te maken.
Graaien, winst, ... Wat is jouw probleem eigenlijk? Allemaal duidelijk 'vieze woorden' voor jou blijkbaar. Vind je ook dat je salaris 'graaien' is? Ga je wat inleveren bij de werkgever? Je salaris komt uit de hemel vallen misschien? Wel consequent blijven, je kan vast ook met wat minder leven. De communistische partij is opgedoekt, meen ik me te herinneren.

Het spijt me, maar ik vind het vervallen in een discours van mensen die qua financieel inzicht in de lagere school zijn blijven steken. Koekjes verkopen op de speelplaats aan kostprijs + kleine marge om het speelplein te verbouwen.

Winst noem ik gezonde bedrijfsvoering. En er is genoeg competitie, dat als 1 bedrijf onredelijk gaat graaien, een ander die klanten graag oppikt. Dat is hier ook al eerder gezegd. Het feit dat elk bedrijf spartelt, betekent echt wel dat er iets aan de hand is in de energiemarkt. Dat er dingen zijn die niet uit komen.

Als je zo een afkeer hebt van de ene graaier, dan ga je toch gewoon naar dat doodeerlijk andere bedrijf die niet hetzelfde doet? Ah wacht, dat ander bedrijf doet iets gelijkaardig. Dus? Misschien is er echt iets aan de hand?

Als je zo'n probleem hebt met de aandeelhouders die blijkbaar toch maar cashen zonder risico, waarom wordt je dan zelf geen aandeelhouder? Dan kan je mee genieten en delen in die gezonde bedrijfsvoering, en krijg je wat er 'gegraaid' wordt op je factuur er via de achterdeur terug uit.

Ik heb het echt heel moeilijk met dit soort taal, maar dat zal wel persoonlijk zijn. Ik heb genoeg mensen gezien die bij de staat 'werken', hun administratie en inzet, en een ding is duidelijk, je kan deze high tech industrie echt niet meer publiek maken. Het bekt wellicht goed in de politieke discussies aan de toog, maar is totaal onrealistisch. Die hele obsessie met alles naar de staat overhevelen, dan komt het helemaal nooit meer goed.

Op zijn minst is er in de privé een incentive om efficient te zijn, en geen kapitalen door het toilet te spoelen. Ja, er is ook een incentive om aandeelhouders en investeerders uit te betalen, maar tussen twee niet-perfecte systemen, heeft privatisering zeer duidelijk de voorkeur.. Maar dat is dan mijn mening.

Plus, van dat 'graaien' trekken vakmensen (elektrotechnici, misschien iemand in je familie, straat of je buren) ook een salaris en bestaanszekerheid.

Erg gemakkelijk om alles maar 'graaien' te noemen. In vermoed dat alles wat in Nederland niet gratis is, of 0 euro kost, of aan kostprijs is, als 'graaien' gezien wordt. Dus ik kan sowieso de discussie sowieso niet meer plaatsen met dit soort hyperbolisch taalgebruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58
@Amos_x Het gaat er niet zozeer om wat ze doen alswel hoe ze het doen. Want dat ze meer winst willen lijkt me logisch. Alleen alle energiemaatschappijen die met die boetes komen zijn aan het klagen omdat de zonnepanelen voor netcongestie zorgen, ze er failliet door aan het gaan zijn e.d. Waarbij al die punten steevast nergens op slaan of iig voorlopig nog geen enkel probleem voor de maatschappijen zijn.

En ja dan noem ik het ook graaien, ze zijn nl. met valse redenen de prijzen aan het verhogen en daarmee ook nog eens het regeringsbeleid actief aan het tegenwerken.

En dat naar de staat overhevelen kan natuurlijk altijd. Het is niet dat er dan plotseling andere mensen aan het werk moeten zijn. Het belangrijkste wat er dan verandert is dat de top minder bezig zal zijn met winstmaximalisatie, en meer met het beleid volgen (moeten we wel eerst een goed regering hebben natuurlijk, maar dat is een andere discussie)

Oh, en wat aandeelhouders betreft doe ik trouwens lekker mee, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het ermee eens ben dat de focus naar de aandeelhouders gaat en niet naar de maatschappij zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 22-02-2024 10:20 ]

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
@Amos_x Met “graaien” wordt bedoeld dat de energiemaatschappijen een erg naar zichzelf gekeerd beeld geven, en slechts de halve waarheid vertellen. Zonnepaneelhouders waren 10 jaar geleden helden, en nu opeens paria’s. Nu opeens kan het allemaal niet meer uit, en moeten de eigenaren met de billen bloot “want het is allemaal niet eerlijk”. En een deel hiervan is waarheid, maar een ander deel niet. En op basis van die ene waarheid worden de eigenaren nu onevenredig belast, maar je hoort maar weinig van de leveranciers zelf met hun enorme velden met panelen - die as we speak nog gewoon worden bijgebouwd. Met “graaien” wordt dan het eenzijdige en subjectieve beeld bedoeld op basis waarvan eigenaren worden belast, en het andere deel wordt “gemakshalve vergeten” - want dat is een “inconvenient truth”. My 2 cents…..

[ Voor 9% gewijzigd door Ribruijn op 22-02-2024 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Doggieman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Nee.... inderdaad zeker niet teveel waarde aan hechten. Een paar nuances van haar kant waren wel op hun plaats geweest in haar verhaal.

Je zou d'r over de vloer krijgen als zijnde leek voor een onafhankelijk advies. Ben je dan mooi klaar mee met zo'n "adviseur/coach "
Een slechte zaak.
Voormalig adviseur
https://www.facebook.com/...raZ8Np7jq4LCbrSyd1f4j6L1l

En dat 'duurzaamheid' en 'adviseur' valt ook wel tegen:
https://bouwprofsnederland.nl/profile/AliceBots

(voormalig) marketing en sales van o.a. Solarwall (lucht opwarmen met gevelpanelen), infraroodpanelen

De brief staat inmiddels in meerdere regionale AD-gerelateeerde kranten (zoals ED, Gelderlander e.d.). Jammer dat dit soort kranten zich inlaten met het verspreiden van onjuiste informatie.

• FliepFlapFloot
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-06-2024
Kalentum schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:35:
[...]

Ik lees dat wel vaker, dat mensen zich ineens 'boef' voelen. Dan moet je eerst vaststellen WIE dat dan doen. Ik zie in elk geval de energieleveranciers het woord 'boef' of 'crimineel' niet gebruiken.

Persoonlijk voel ik me geen boef en ervaar ik die terugleververgoedingen niet als straf.
Ik voel me geen boef, maar ik wordt wel weggezet, want ik heb iets gekocht een jaar geleden wat er nu voor zorgt dat ik anders ben dan 'normaal'. Daarom heb ik sterk het straf gevoel. Dit wordt versterkt door opmerkingen als gebruik overdag dan maar meer stroom. Maar dat lukt simpel weg niet als je fulltime werkt, een huis van >30 jaar oud hebt wat niet geïsoleerd genoeg is voor een warmtepomp en bovendien vastgeknoopt zit aan een stadsverwarming. Ik kan niet m'n huis nu verwarmen met de stroom die ik in de winter nauwelijks opwek.

En wat ik dan helemaal krom vind is dat men zegt dat de kosten zo hoog zijn, dat ze nu moeten komen te liggen bij de PV-profiteurs en dat de prijzen voor niet PV-houders niet dalen, terwijl die nu als het goed is niet meer hoeven te betalen voor de PV-ellende, want dat doen de PV-houders vanaf nu. Maar de energiebedrijven maakten al mooie winsten, dus wie wie wordt er nu beter van? Juist de echte boeven, de energieleveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 09:13

Dat klopt. Naast dat ze NORM en DAL hebben omgedraaid, zijn de vaste leveringskosten verdubbeld naar € 14,79. Dit is dus in feite de terugleverboete zou je denken, ware het niet dat je datzelfde bedrag ook ziet wanneer je "ik heb zonnepanelen" uitvinkt..

• MotorBeast
Skyaero schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:24:
[...]

[...]

Voormalig adviseur
https://www.facebook.com/...raZ8Np7jq4LCbrSyd1f4j6L1l

En dat 'duurzaamheid' en 'adviseur' valt ook wel tegen:
https://bouwprofsnederland.nl/profile/AliceBots

(voormalig) marketing en sales van o.a. Solarwall (lucht opwarmen met gevelpanelen), infraroodpanelen

De brief staat inmiddels in meerdere regionale AD-gerelateeerde kranten (zoals ED, Gelderlander e.d.). Jammer dat dit soort kranten zich inlaten met het verspreiden van onjuiste informatie.
En wie is eigenaar van die kranten? DPG Media. En wie is eigenaar van Tweakers? DPG Media. En zo is de cirkel weer rond.

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:04
FliepFlapFloot schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:26:
[...]

En wat ik dan helemaal krom vind is dat men zegt dat de kosten zo hoog zijn, dat ze nu moeten komen te liggen bij de PV-profiteurs en dat de prijzen voor niet PV-houders niet dalen, terwijl die nu als het goed is niet meer hoeven te betalen voor de PV-ellende, want dat doen de PV-houders vanaf nu. Maar de energiebedrijven maakten al mooie winsten, dus wie wie wordt er nu beter van? Juist de echte boeven, de energieleveranciers.
Nu weet ik niet hoe het bij andere leveranciers zit, maar was het niet zo dat bij Vandebron de prijzen wel degelijk daalden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakaisan
Ribruijn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:22:
@Amos_x Met “graaien” wordt bedoeld dat de energiemaatschappijen een erg naar zichzelf gekeerd beeld geven, en slechts de halve waarheid vertellen. Zonnepaneelhouders waren 10 jaar geleden helden, en nu opeens paria’s. Nu opeens kan het allemaal niet meer uit, en moeten de eigenaren met de billen bloot “want het is allemaal niet eerlijk”. En een deel hiervan is waarheid, maar een ander deel niet. En op basis van die ene waarheid worden de eigenaren nu onevenredig belast, maar je hoort maar weinig van de leveranciers zelf met hun enorme velden met panelen - die as we speak nog gewoon worden bijgebouwd. Met “graaien” wordt dan het eenzijdige en subjectieve beeld bedoeld op basis waarvan eigenaren worden belast, en het andere deel wordt “gemakshalve vergeten” - want dat is een “inconvenient truth”. My 2 cents…..
Ik hoor veel over dat de recent aangelegde velden allemaal aan curtailment doen, dus daar gebeurt ook wel degelijk wat.

• redwing
Kakaisan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Nu weet ik niet hoe het bij andere leveranciers zit, maar was het niet zo dat bij Vandebron de prijzen wel degelijk daalden?
Als ik de prijzen nu bekijk voor mensen zonder zonnepanelen zijn die niet echt lager dan bij andere leveranciers. Dus misschien zijn de prijzen wel gedaald, maar dan als gevolg van de markt en zeker niet meer/minder dan bij andere leveranciers.

[removed]

• redwing
Kakaisan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Ik hoor veel over dat de recent aangelegde velden allemaal aan curtailment doen, dus daar gebeurt ook wel degelijk wat.
Yup, waarbij ze met die curtailment meer verdienen dan ze op andere dagen bij normaal gebruik verdienen. Ze verdienen dus erg goed aan de momenten dat ze de boel uitschakelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:05
@Amos_x
veel krachtige taal waar ik (persoonlijk) uit proef dat je (wat) naast de werkelijkheid staat.
quote: En er is genoeg competitie, dat als 1 bedrijf onredelijk gaat graaien, een ander die klanten graag oppikt.
werkelijk? nooit van "achterkamertjes" vernomen? (kartel moet je bewijzen en dat gáát niet in NL)
is dat een taak van ACM ??? en dat gaat goed?
heeft deze partij niet foute aannames overgenomen als waarheid? en doet dat nog steeds?

en dan nog,
quote:
Het feit dat elk bedrijf spartelt, betekent echt wel dat er iets aan de hand is in de energiemarkt. Dat er dingen zijn die niet uit komen.

laat dat dan ZIEN..... kom óp met de slechte cijfers als je broek reeds op je enkels hangt, dan is schaamte al lang voorbij, en moet je juist blij zijn deze te mogen presenteren en je ondersteuning gaat krijgen.
wáárom denk JIJ (graag beantwoorden/) dat deze cijfers nog stééds niet komen?
en kom aub niet met bedrijfsgeheim want het is geen rocket-sience octrooirecht wel?

je advies: quote:
Als je zo'n probleem hebt met de aandeelhouders die blijkbaar toch maar cashen zonder risico, waarom wordt je dan zelf geen aandeelhouder? Dan kan je mee genieten en delen in die gezonde bedrijfsvoering, en krijg je wat er 'gegraaid' wordt op je factuur er via de achterdeur terug uit.

helemaal waar (je hebt soms best wel goede argumenten..)
maar WIE hebben genoeg geld om weg te zetten in aandelen??
de kleine man?? werkelijk? die worden dan dubbel gen@@id

Voor mij geen probleem die aandelen /winstuitkeringen. Als ik zie dat meerdere(?) hier het eens zijn met deze rare energiereus fratsen, en begrijp (ja dat doe ik) dat daarmee de transitie in gevaar komt, dan zwem ik tegen de stroom in en pak links of rechts mijn deel van deze foute koek. Eigen schuld dikke bult.

Ik wel best een duit in het zakje doen en op de barricade springen voor de kleinere budgets, maar dan moeten er niet teveel van die "energieboeren papegaaien na-praters" voorbij vliegen die zelf niet willen snappen dat krom króm is, en niet recht te l.l.n
m2C

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Kakaisan
redwing schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Als ik de prijzen nu bekijk voor mensen zonder zonnepanelen zijn die niet echt lager dan bij andere leveranciers. Dus misschien zijn de prijzen wel gedaald, maar dan als gevolg van de markt en zeker niet meer/minder dan bij andere leveranciers.
Vandebron gaf aan dat zij de extra kosten in eerste instantie in hun kWh prijs hadden verwerkt. Door de kosten los te trekken als zijnde teruglever vergoeding, konden ze de kWh prijs (voor iedereen) verlagen. In die periode had Vandebron dus ook een zeer aantrekkelijk tarief
Pagina: 1 ... 16 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)