redwing schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Het hele punt is juist dat omvormers zelf al uitschakelen als de spanning te hoog wordt. Er is dus helemaal geen overschot want zodra dat het geval is wordt het al automatisch uitgeschakeld. Het slaat dus helemaal nergens op om netcongestie toe te schrijven aan de zonnepanelen van partikulieren.
Ik snap ook niet waarom energieleveranciers überhaupt over netcongestie beginnen. Op een mooie lentedag is de netspanning in mijn wijk onder de 240V (ik denk omdat er bedrijfsterreinen vlakblij liggen) terwijl met dat zelfde mooie weer een andere wijk last heeft van uitvallende omvormers.
Netcongestie = probleem van netbeheerder, daar betalen we voor (en dit jaar relatief meer).
Netcongestie wordt veroorzaakt door de energietransitie, letterlijk. We gaan van benzine en aardgas (autorijden -> EV, koken -> inductie, verwarming -> WP) naar electriciteit. Dus ja, er wordt meer stroom verbruikt. En ja, PV draagt ook bij aan netcongestie maar omdat er toch een aardig percentage in huis blijft, is PV niet alleen schuldig daaraan.
Wat wel een probleem is is onbalanskosten. Dat doet PV wel. Bij grote parken (zon, wind) kunnen die kosten beheersbaar worden gemaakt door uitschakelen (curtailment). Grote parken dumpen hun stroom niet zomaar op het net. Ook zijn er steeds meer parken waar (gesubsidieerd!) batterijen geplaatst worden zodat zonneparken ook bijdragen aan het opheffen van onbalans. Dat is winst, zowel commercieel als qua duurzaamheid.
Bij de kleine dakinstallaties kan namelijk niet eenvoudig worden op/afgeschakeld. Die omvormers zijn niet aan te sturen. De 'slimme' meetgegevens zijn niet geschikt (want de slimme meter, zelfs al zou die elk kwartier uitgelezen worden, kan niet het directe gebruik achter de meter uitlezen). Dus in die zin zijn kleine dakinstallaties gewoon ongeleide projectielen. Ze gaan knallen wanneer de zon schijnt en hebben compleet geen idee van of het nu wel zo handig is om te produceren.
En hoe meer PV op 'domme' slimme meters, hoe groter dit effect wordt. Onbalanskosten nemen alleen maar toe.
Nou weet ik dat de hoogte van de bedragen onbekend zijn. En dat mense nhier vinden dat dat 'normale bedrijfskosten' zijn. Maar er zit een limiet aan wat nog 'normaal' is. Om een voorbeeld te noemen: sommige bezorgdiensten rekenen een hoger tarief voor bezorgen op Waddeneilanden. Omdat het onevenredig veel kost.
Ik kan me goed voorstellen dat met 1 miljoen systemen en een gemiddelde opwek van onder de 2500 kWh,de onbalanskosten nogwel meevallen. Maar dat het bij 3 miljoen lstig wordt. en bij 4 miljoen huishoudens enorm scheef gaat lopen.
We gaan het zien.
Voorlopig is het duidelijk: PV klanten zijn dure klanten. Want als dat niet zo was, dan zou ik nu als energiebedrijf roepen 'kom bij mij, TLV van 10 cent, geen terugleverboetes' en dikke winst maken. Maar dat is niet zo. De 1 na de ander voert terugleververgoedingen in. De kleintjes het eerst (VDB, Samenom, energie van ons) de groten daarna.