Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:14
@thijspillen
Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat jouw vraag niet simpel eenduidig beantwoord kan worden zonder verdere discussie.

Ik zou willen voorstellen om deze (juridische) vraag in het topic 'het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum te stellen. Dat topic is speciaal bedoeld voor dit soort juridische vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Crapton schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Deze framing is gewoon aantoonbaar niet waar. Zie ook mijn vorige posts.

's Nachts is de stroomprijs het laagste in de winter, zie bewijs onder. In de zomer is het wel regelmatiger overdag dat stroomprijs nul of negatief is. Met dank aan biomassa-kolencentrales en kerncentrale die aan blijven staan, en die extra nieuwe zonneparken (die een dikke vergoeding vangen bij afschakelen).

Mensen, we worden gewoon in het pak genaaid door de energie cowboys en de politiek.

[Afbeelding]

https://www.stroomperuur.nl/historie/30-dagen
90% van de Nederlanders boeit dat geen ruk, die luisteren alleen maar wat de leveranciers zeggen wat die hebben de "wijsheid", als je al ziet hier op het forum hoeveel er bezig zijn met piek/dal stroom dan kan ik deze move wel begrijpen van GC

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:03
Poeh net even het nieuws gelezen op https://www.telegraaf.nl/...-ook-extra-kosten-rekenen

Zo blij met de tips hier om alvast een Greenchoice contract af te sluiten per 14 augustus een aantal dagen geleden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:39:
[...]
Laten we het er maar op houden dat we het niet elkaar eens zijn. Het lijkt mij niet zinvol om hier inhoudelijk nog op te gaan reageren.
Dat mag natuurlijk, maar ik geef juist een heel inhoudelijke reaktie waar je dan weer niet op in gaat. Prima dat je het niet eens bent met de conclusie, maar ik zou wel graag horen hoe je dan verklaart dat de energiemaatschappijen de afgelopen jaren zo goed gedraaid hebben.

En voor de duidelijkheid, het gaat mij er vooral om dat de energiemaatschappijen onder een valse noemer boetes bedenken voor zonnepaneel-bezitters. En bovenal dat de regering/ACM die boetes niet aanpakt. Want dat de maatschappijen proberen meer winst te maken lijkt me logisch (en ook precies de reden waarom je zo'n basisbehoefte niet geprivatiseerd wilt hebben)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:38
redwing schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Dat mag natuurlijk, maar ik geef juist een heel inhoudelijke reaktie waar je dan weer niet op in gaat. Prima dat je het niet eens bent met de conclusie, maar ik zou wel graag horen hoe je dan verklaart dat de energiemaatschappijen de afgelopen jaren zo goed gedraaid hebben.

En voor de duidelijkheid, het gaat mij er vooral om dat de energiemaatschappijen onder een valse noemer boetes bedenken voor zonnepaneel-bezitters. En bovenal dat de regering/ACM die boetes niet aanpakt. Want dat de maatschappijen proberen meer winst te maken lijkt me logisch (en ook precies de reden waarom je zo'n basisbehoefte niet geprivatiseerd wilt hebben)
Jij gaat er bij voorbaat al van uit dat de leveranciers dit doen om meer winst binnen te harken. Niet helemaal onlogisch gezien de staat van het huidige kapitalisme.

Maar de energiemarkt is best wel streng gereguleerd. De leveranciers zullen echt wel aan de ACM moeten kunnen aantonen dat het kostendekkend is, en wat die kosten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-10 10:13
mheerde schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Hee, waar/hoe kom je aan die 55EU p/j.?
Op de Greenchoice website een contract simuleren met en zonder zonnepanelen. Onder de tarief specificatie zie je dan dat er ongeveer 4,50 aan vaste leverkosten extra per maand gerekend wordt bij de met zonnepanelen variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 07:20
[...]

Ik heb elders begrepen dat het probleem de distributie van het overschot aan stroom (netcongestie) is en niet het overschot an sich. Die distributie in/naar goede kanalen/banen leiden is een taak van de netbeheerder en die netbeheerder dient het net dus te upgraden (whatsinaname). Daarom dient de netbeheerder terug naar de overheid te gaan. Energiemaatschappijen mogen privaat blijven.

Als de netbeheerder terug bij de overheid is, zijn hun belangen weer op ƩƩn locatie. Beiden hebben er namelijk baat bij dat stroom van ZP-bezitters zo efficiƫnt mogelijk worden gebruikt.
Energiemaatschappijen zijn privaat en hebben als bedrijf in principe winstmaximalisatie als prioriteit bovenaan staan. Dat bots op gegeven moment met de belangen om zo zuinig en efficiƫnt mogelijk om te gaan met energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[...]

Maar de vraag is: wat is wel eerlijk?
Is salderen eerlijk? Het is eerlijk als stroom het hele jaar door dezelfde waarde heeft, maar oneerlijk als dure stoom mag worden weggestreept tegen goedkope zomer stroom.

Dan is de vraag: wat is wel eerlijk? Feitelijk is dat als de waarde van de stroom op jaarbasis wordt verrekend met de waarde van de gebruikte stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
President schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:52:
Poeh net even het nieuws gelezen op https://www.telegraaf.nl/...-ook-extra-kosten-rekenen

Zo blij met de tips hier om alvast een Greenchoice contract af te sluiten per 14 augustus een aantal dagen geleden!
Er staat niet direct voor bestaande klanten. Dat zegt dus weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Davidrrr schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Er staat niet direct voor bestaande klanten. Dat zegt dus weinig.
Als eerste zijn huishoudens met een nieuw contract bij Greenchoice aan de beurt.

Wie een variabel contract heeft, gaat direct minder terugkrijgen; bij mensen met een vast contract gaat de verandering in per 1 april dit jaar.
Dat suggereert dat er voor bestaande klanten op een gegeven moment ook wel wat zal wijzigen... En blijkbaar al per 1 april, dus zelfs mijn vaste contract wordt mogelijk gewijzigd?

[ Voor 23% gewijzigd door President op 21-02-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
President schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Is salderen eerlijk? Het is eerlijk als stroom het hele jaar door dezelfde waarde heeft, maar oneerlijk als dure stoom mag worden weggestreept tegen goedkope zomer stroom.

Dan is de vraag: wat is wel eerlijk? Feitelijk is dat als de waarde van de stroom op jaarbasis wordt verrekend met de waarde van de gebruikte stroom...
Bij een vast contract. Ja dat is eerlijk. Er is tenslotte een grote opslag cq risico voor aanbieder.
Dynamische contracten zijn voor een reden lager. Risico ligt bij de afnemer. Salderen levert dus ook minder op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05:30
Hansieo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:44:
[...]

zachte winter...ja

maar als je je (trieste) winter opwek meeneemt... kom je (ik iig) slechter uit...
Ik zie zelfs minder opwek dan het toch al slechte jaarstart 2023... en dat zegt wat... :'(
2024 zal je bedoelen toch. Ik heb sinds 2014 nog nooit zo'n slechte opwek gezien vanaf october 2023 tot nu hou me hart vast voor de rest van het jaar. Komende dagen zijn ook prut tot stormen aan toe lees ik. Mn winter opwek is minder dan 8% van het jaar totaal dus heeft geen doorslag gevend resultaat. Ik heb eind vorig jaar eens gekeken naar mn stroom verbruik dat heb ik met 30% naar beneden gekregen. Metname nieuwe wasmaschine 1 1/2 jaar oude 60 graden was hebben we op eco stand 60 graden laten wassen scheelt meteen 800 watt per was beurt. Ook plasma tv van 300 watt/u vervangen nieuwe gekocht Qled naar 65 watt/u (contrast naar 65% is nog bijna te helder) bezuinigd veel. Tal van apparaten die in standby gewoon 3 watt of meer verbruiken x24 uur x 365 dagen hakte erin. Van 280kwh per maand naar iets minder dan 190 watt gegaan. Exclusief airco uiteraard.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
President schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:25:
Dat suggereert dat er voor bestaande klanten op een gegeven moment ook wel wat zal wijzigen... En blijkbaar al per 1 april, dus zelfs mijn vaste contract wordt mogelijk gewijzigd?
Die nieuwssites zijn niet zo precies, hier staat het wat duidelijker https://solarmagazine.nl/...ger-vastrecht-in-rekening
Deze verandering gaat voor nieuwe contracten per direct in en voor variabele contracten per 1 april 2024.
Oftewel, niet voor huidige vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
President schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:25:
[...]

[...]

Zou dat niet zijn, dat contracten die per 1 April worden afgesloten die nieuwe regeling krijgen?

Wel zie ik dat de terugleververgoeding bij GC nu al naar 0.05 is gezet. Zelf heb ik maandag een 3 jaar contract bij GC genomen; daar staat nog 0.08 (maakt voor mij geen deuk uit omdat ik meer gebruik dan opwek, maar toch). Ook zijn de vaste leveringskosten nu hoger dan wat ik mijn kersverse contract heb staan.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
Nu ook GC terugleverkosten gaat rekenen. Waar kan ik nu nog terrecht als ik geen boete wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 21:16
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:32:
Die nieuwssites zijn niet zo precies, hier staat het wat duidelijker https://solarmagazine.nl/...ger-vastrecht-in-rekening

Oftewel, niet voor huidige vaste contracten.
Als ze die extra kosten ook op de bestaande klanten toe zouden kunnen (of mogen) passen zouden ze die 3-jarige contracten afgelopen week ook niet zo snel van de site gehaald hebben. :P
klump4u schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:29:
Het probleem wordt er ook niet helemaal mee opgelost maar het geeft wel een prikkel om overdag te wassen e.d.
Alle kleine beetjes helpen.
Als dal en normaaltarief letterlijk omgedraaid wordt dan is de prikkel om 's nachts te wassen nu dus compleet weg, en gaat de wasmachine gewoon aan als men thuis komt van het werk om 18:00 uur, gelijk met het fornuis en de auto aan de lader.
Dit is Ʃcht niet beter..

De beste oplossing om verbruik naar de middaguren te pushen is een 2e daltarief invoeren, naast de normale tijden 23:00 - 7:00 ook tussen bijvoorbeeld 11:00 en 16:00 uur.
Alleen dƔn is het echt beter. :)

[ Voor 43% gewijzigd door SmiGueL op 21-02-2024 11:52 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
rfoppen schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Zou dat niet zijn, dat contracten die per 1 April worden afgesloten die nieuwe regeling krijgen?

Wel zie ik dat de terugleververgoeding bij GC nu al naar 0.05 is gezet. Zelf heb ik maandag een 3 jaar contract bij GC genomen; daar staat nog 0.08 (maakt voor mij geen deuk uit omdat ik meer gebruik dan opwek, maar toch). Ook zijn de vaste leveringskosten nu hoger dan wat ik mijn kersverse contract heb staan.
Ik had 15 februari dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgKXzvD8qJPHalX2Bs3htlzMhUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNhfg2TJ9z7GOe4jE9M4i3NN.jpg?f=fotoalbum_large

Dus lijkt 11,5 cent nog te zijn, al staat er wel bij exclusief btw. Dus misschien zit ik ook op die 8 cent van jou?

Hmm in de tabel staat inclusief btw, maar verderop in het overzicht:
Terugleververgoeding 

Levert u energie terug aan het net? De vergoeding voor de netto teruglevering is gelijk aan het kale levertarief
met een maximum van €0,115 per kWh exclusief btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden
over netto teruglevering.

[ Voor 14% gewijzigd door President op 21-02-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Vreemd ik heb per per begin april vrijdag bijna 2 weken geleden een 3 jarig contract afgesloten zonder terug lever boetes werd me bezworen.
Als ik bovenstaande lees kan dat per april een zijdig veranderd worden door de energie Maatschappij omdat ik tot die tijd GEEN klant ben ondanks dat ik een contract met ze heb afgesloten bijna 2 weken geleden dat over 1 maand begint. ???

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariegold
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-02-2024
Via de energiecoƶperaties van GC kun je nog steeds een 1-jarig contract afsluiten met een tlv van 11,5 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Snarfie31 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:48:
Vreemd ik heb per per begin april vrijdag bijna 2 weken geleden een 3 jarig contract afgesloten zonder terug lever boetes werd me bezworen.
Als ik bovenstaande lees kan dat per april een zijdig veranderd worden door de energie Maatschappij omdat ik tot die tijd GEEN klant ben ondanks dat ik een contract met ze heb afgesloten bijna 2 weken geleden dat over 1 maand begint. ???
Nee, je bent al klant en wat je hebt afgesproken in het contract blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Laatst online: 15:13
ariegold schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:48:
Via de energiecoƶperaties van GC kun je nog steeds een 1-jarig contract afsluiten met een tlv van 11,5 cent.
En hoe/waar doe ik dat? 11,5 ct is een enorme verbetering t.o.v. de 5 die ik straks krijg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01

FreakNL

Well do ya punk?

https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

Is al ongeveer 20x genoemd in het topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Laatst online: 15:13
Je snapt dat ik pas meelees sinds het nieuws van vanochtend :P
Maar dank je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

Snarfie31 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:48:
Dit soort paniek is echt onnodig. Je hebt een contract afgesloten met daaraan gekoppelde voorwaarden, deze zijn geldig voor jou. Wat GC daarna doet en afspreekt met anderen heb jij niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Die staan nu ook op 5 cent teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waar je volgens mij geen bal aan hebt als je niet bij een cooperatie aan kunt sluiten. Met 6 (dunstbevolkte) van 12 provincies helpt dat lang niet iedereen.

Overigens krijg ik nog steeds (met variabel constract) voor teruglevering, ook als ik netto meer teruglever dan afneem de stroomprijs van die maand. Uiteraard bij meer leveren dan verbruik zonder de belastingen. Die krijg je niet terug.

[ Voor 0% gewijzigd door kdekker op 21-02-2024 12:01 . Reden: Er stonden meer provincies in het lijstje (bijna alle). ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

kdekker schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:55:
[...]

Waar je volgens mij geen bal aan hebt als je niet bij een cooperatie aan kunt sluiten. Met 6 (dunstbevolkte) van 12 provincies helpt dat lang niet iedereen.
Pff lees nu eens terug joh, je hoeft niet aangesloten te zijn; alleen sympathisant. Dit ben je als je een contract afsluit. Maakt niet uit welke en waar.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariegold
  • Laatst online: 21-02-2024
President schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Die staan nu ook op 5 cent teruglevering.
Edit: dit gaat alleen om variabel, bij 1-jaar vast is het inderdaad nu ook 0,05 cent.

In dit overzicht niet (vandaag, 11:55 uur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAl1FBpU4Gd04D3EL_wz-P-ErUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m2JDkPo5BEfFoUI9VTSrxLr2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ariegold op 21-02-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Pff lees nu eens terug joh, je hoeft niet aangesloten te zijn; alleen sympathisant. Dit ben je als je een contract afsluit. Maakt niet uit welke en waar.
Die had ik gemist. Wel raar dan een beetje dat je dan ook niet eens in die provincie moet worden. Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

kdekker schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Die had ik gemist. Wel raar dan een beetje dat je dan ook niet eens in die provincie moet worden. Hmm.
Dat is idd apart, ik zit ook bij een coöperatie in Gelderland vanuit Flevoland; maar in mijn contract staat er niets over die coöperatie überhaupt. Naja; ik ben blij met de hogere TLV die ik ontvang en het ontbreken van een boete.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Kakaisan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:17:
[...]
Jij gaat er bij voorbaat al van uit dat de leveranciers dit doen om meer winst binnen te harken. Niet helemaal onlogisch gezien de staat van het huidige kapitalisme.

Maar de energiemarkt is best wel streng gereguleerd. De leveranciers zullen echt wel aan de ACM moeten kunnen aantonen dat het kostendekkend is, en wat die kosten zijn.
Voorlopig is bijna elke uitspraak van het ACM hierover in het voordeel van de maatschappijen geweest. En dan gaat het zelfs over uitspraken die later bij de rechter zijn aangevochten en gewonnen door individuele consumenten. Het is dus wel duidelijk dat er bij het ACM iets niet goed gaat of dat ze niet de macht hebben/gebruiken die ze zouden moeten hebben/gebruiken. Want dat deze zonnepaneelboetes onnodig zijn is wel duidelijk. Omvormers zorgen simpelweg niet voor problemen op het net. Daarbij zouden ze bij de regering moeten zijn als ze problemen hebben met het salderen en niet doelbewust regeringsbeleid torpederen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:54

nwagenaar

God, root. What's the differen

mortal schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:37:
Nu ook GC terugleverkosten gaat rekenen. Waar kan ik nu nog terrecht als ik geen boete wil?
Qua reguliere energieaanbieders blijft er weinig over als ik het zo lees (of je moet voor 1-4 nog even snel een contract afsluiten met GC).

Wij zitten sinds juli 2023 bij een dynamische energieleverancier (ANWB Energie) waarbij ik effectief niet heb te maken met saldering problematiek en-of zonnepaneel boetes. We gebruiken 7000KwH p/j en leveren ong. 5500 KwH p/j op (geen gas), volgens de vooruitzichten krijgen we € 100,- terug terwijl we € 60,- betalen.

Uiteraard blijft er een risico dat je in bepaalde uren, maanden en-of situaties meer gaat betalen of moet betalen (bij meer dan € - 0,17) dan met een vast contract, desondanks zijn de maandelijkse kosten bij mij aanzienlijk minder dan bij mijn vorige energieleverancier (Essent, variabel met een termijnbedrag van € 120,- en moesten om en nabij de € 900,- bijbetalen). Overigens zouden wij in de Essent periode (2022/2023) aanzienlijk goedkoper uit zijn geweest als we toen al hadden gekozen voor een Dynamische energiecontract, maar dat terzijde.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:54
mortal schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:37:
Vraag ik me ook af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ruben26 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:19:
[...]
Ik heb elders begrepen dat het probleem de distributie van het overschot aan stroom (netcongestie) is en niet het overschot an sich.
Het hele punt is juist dat omvormers zelf al uitschakelen als de spanning te hoog wordt. Er is dus helemaal geen overschot want zodra dat het geval is wordt het al automatisch uitgeschakeld. Het slaat dus helemaal nergens op om netcongestie toe te schrijven aan de zonnepanelen van partikulieren.
Die distributie in/naar goede kanalen/banen leiden is een taak van de netbeheerder en die netbeheerder dient het net dus te upgraden (whatsinaname). Daarom dient de netbeheerder terug naar de overheid te gaan. Energiemaatschappijen mogen privaat blijven.

Als de netbeheerder terug bij de overheid is, zijn hun belangen weer op ƩƩn locatie. Beiden hebben er namelijk baat bij dat stroom van ZP-bezitters zo efficiƫnt mogelijk worden gebruikt.
Energiemaatschappijen zijn privaat en hebben als bedrijf in principe winstmaximalisatie als prioriteit bovenaan staan. Dat bots op gegeven moment met de belangen om zo zuinig en efficiƫnt mogelijk om te gaan met energie.
Precies om dit laatste moeten naar mijn idee beide niet privaat zijn. De netbeheerder gaat om het gehele net en dat is een landelijk iets en zou dus via de regering moeten gaan. Bij de energiemaatschappijen gaan de belangen van de consument en de regering in tegen winstmaximalisatie. Aangezien het hier om een eerste levensbehoefte gaat zou daarbij die winstmaximalisatie nooit de hoogste prio moeten hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt gelijk @President

Vanochtend nog niet

[ Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 21-02-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

silverball schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Dat is idd apart, ik zit ook bij een coöperatie in Gelderland vanuit Flevoland; maar in mijn contract staat er niets over die coöperatie überhaupt. Naja; ik ben blij met de hogere TLV die ik ontvang en het ontbreken van een boete.
Nee daar staat alleen ā€œlokaal groenā€ idd (in je contact).

Is sowieso gewoon een vage constructie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Eerlijk is wat de regering wil. En die willen zonnepanelen stimuleren en daarom de zonepaneelbezitter dus een voordeel geven. In dit geval loopt de subsidie weliswaar via de energiemaatschappijen, maar het is niets meer of minder dan een subsidie. Als de energiemaatschappijen het er niet mee eens zijn dat die subsidie via hun gaat moeten ze daarover klagen (of compensatie via de overheid vragen). Doelbewust de regeringsplannen tegenwerken zou echter hard afgestraft moeten worden, maar dat wordt helaas totaal niet gedaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:59
President schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Ik had 15 februari dit:
[Afbeelding]

Dus lijkt 11,5 cent nog te zijn, al staat er wel bij exclusief btw. Dus misschien zit ik ook op die 8 cent van jou?

[...]
Ter vergelijking, deze heb ik op 19 febr kunnen afsluiten bij GC (3jr met zonnepanelen en zonder coƶperatie, zie hier):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GoCTkrl5AFJQHzYgXbg3SQ4wM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oy2ld67sOb4BQbcVXL9tMe3z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door verguldebarman op 21-02-2024 12:24 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
redwing schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Het hele punt is juist dat omvormers zelf al uitschakelen als de spanning te hoog wordt. Er is dus helemaal geen overschot want zodra dat het geval is wordt het al automatisch uitgeschakeld. Het slaat dus helemaal nergens op om netcongestie toe te schrijven aan de zonnepanelen van partikulieren.

[...]

Precies om dit laatste moeten naar mijn idee beide niet privaat zijn. De netbeheerder gaat om het gehele net en dat is een landelijk iets en zou dus via de regering moeten gaan. Bij de energiemaatschappijen gaan de belangen van de consument en de regering in tegen winstmaximalisatie. Aangezien het hier om een eerste levensbehoefte gaat zou daarbij die winstmaximalisatie nooit de hoogste prio moeten hebben.
De netbeheerders, landelijk (Tennet) en regionaal (Liander, Enexis, Stedin) zijn al 100% van de overheid. Is ook nooit anders geweest.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
RonJ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:09:
[...]

De netbeheerders, landelijk (Tennet) en regionaal (Liander, Enexis, Stedin) zijn al 100% van de overheid. Is ook nooit anders geweest.
Weet ik, ik bedoelde vooral aan te geven dat dat naar mijn idee niet genoeg is en ook de energiemaatschappijen daar zouden moeten zitten. Maar ook dat de regering ook op dat stuk niet zijn verantwoordelijkheid heeft genomen, aangezien ze uitbreiding van het net juist jarenlang geblokkeerd hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 21-02-2024 12:13 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
RonJ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Dat wist ik niet. Maar met andere woorden, de overheid verzaakt hier dus feitelijk al enkele decennia door het net niet te upgraden zodat de stroom z.s.m. van A naar B (waar het nodig is) te verplaatsen. @redwing, Ik heb je punt gelezen m.b.t. omvormers uitzetten bij netcongestie, maar er is ook nog zoiets als negatieve prijzen waarbij we niet zouden moeten terugleveren of waarbij snelle distributie van A naar B kan helpen.

Sinds kabinet demissionair is, zijn de energiemaatschappijen n.a.v. initiatief van VandeBron een eigen plan aan het trekken waarbij eigenlijk onze overheid had moeten ingrijpen. In plaats daarvan trekken ze aanpassing van beleid m.b.t. salderen in zonder goed alternatief voor te stellen. En burgers met zonnepanelen moeten maar wachten tot er wel 'n eerlijk gebalanceerd beleid komt in de driehoek Overheid, Burger & Energiemaatschappijen... Het is duidelijk hoe zonnepaneelbezitters geframed worden door de energiemaatschappijen tot die tijd. :/

[ Voor 9% gewijzigd door Ruben26 op 21-02-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ruben26 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Dat wist ik niet. Maar met andere woorden, de overheid verzaakt hier dus feitelijk al enkele decennia door het net niet te upgraden zodat de stroom z.s.m. van A naar B (waar het nodig is) te verplaatsen. @redwing, Ik heb je punt gelezen m.b.t. omvormers uitzetten bij netcongestie, maar er is ook nog zoiets als negatieve prijzen waarbij we niet zouden moeten terugleveren of waarbij snelle distributie van A naar B kan helpen.
Maar dat heeft alleen met kosten te maken, en totaal niets met netcongestie. Naar mijn idee valt dit dan ook puur onder de kosten die gemaakt worden om zonnepanelen te stimuleren. En zoals ik hierboven al zei, als de energiemaatschappijen vinden dat die kosten onredelijk hoog worden, dan moeten ze bij de regering aankaarten dat ze compensatie krijgen of dat de regeling wordt aangepast.
Sinds kabinet demissionair is, zijn de energiemaatschappijen n.a.v. initiatief van VandeBron een eigen plan aan het trekken waarbij eigenlijk onze overheid had moeten ingrijpen. In plaats daarvan trekken ze aanpassing van beleid m.b.t. salderen in zonder goed alternatief voor te stellen. En burgers met zonnepanelen moeten maar wachten tot er wel 'n eerlijk gebalanceerd beleid komt in de driehoek Overheid, Burger & Energiemaatschappijen... Het is duidelijk hoe zonnepaneelbezitters geframed worden door de energiemaatschappijen tot die tijd. :/
Precies dit is waar ik problemen mee heb. Een regering die zijn taak niet doet, energiemaatschappijen die daar gretig gebruik van maken en de consument die daar dan weer de dupe van is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
nwagenaar schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Qua reguliere energieaanbieders blijft er weinig over als ik het zo lees (of je moet voor 1-4 nog even snel een contract afsluiten met GC).

Wij zitten sinds juli 2023 bij een dynamische energieleverancier (ANWB Energie) waarbij ik effectief niet heb te maken met saldering problematiek en-of zonnepaneel boetes. We gebruiken 7000KwH p/j en leveren ong. 5500 KwH p/j op (geen gas), volgens de vooruitzichten krijgen we € 100,- terug terwijl we € 60,- betalen.

Uiteraard blijft er een risico dat je in bepaalde uren, maanden en-of situaties meer gaat betalen of moet betalen (bij meer dan € - 0,17) dan met een vast contract, desondanks zijn de maandelijkse kosten bij mij aanzienlijk minder dan bij mijn vorige energieleverancier (Essent, variabel met een termijnbedrag van € 120,- en moesten om en nabij de € 900,- bijbetalen). Overigens zouden wij in de Essent periode (2022/2023) aanzienlijk goedkoper uit zijn geweest als we toen al hadden gekozen voor een Dynamische energiecontract, maar dat terzijde.
Je bedoeld dat ik tot 1 april heb om bij GC een vast contract af te sluiten om de boete te ontlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:23
Het kabinet deed juist wel zijn werk en stelde de afbouw van de salderingsregeling voor. Dit werd geblokkeerd door pvda/gl om mensen die nog geen panelen hebben de kans te geven deze te kopen en nog een poos te kunnen salderen.

Het nieuwe kabinet zal hier heus wat van gaan vinden, omdat dit ook gaat over de achterban van VVD (veelal huizenbezitters) en de BBB (agrariërs met veel panelen). Het kan alleen nog wel even duren 🤨. Tot die tijd proberen de energiemaatschappijen van de ruimte gebruik te maken met de hoop dat ze niet worden teruggefloten, wat sowieso wél gaat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
mortal schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Je bedoeld dat ik tot 1 april heb om bij GC een vast contract af te sluiten om de boete te ontlopen?
Als via Gaslicht.com kijkt zie je dat er 12 zijn die bij een 1 jaar vast contract GEEN terugleverkosten rekenen. Scheelt mij €20,- per maand dan vast via GC 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
kbuntu schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:46:
Het kabinet deed juist wel zijn werk en stelde de afbouw van de salderingsregeling voor. Dit werd geblokkeerd door pvda/gl om mensen die nog geen panelen hebben de kans te geven deze te kopen en nog een poos te kunnen salderen.

Het nieuwe kabinet zal hier heus wat van gaan vinden, omdat dit ook gaat over de achterban van VVD (veelal huizenbezitters) en de BBB (agrariërs met veel panelen). Het kan alleen nog wel even duren 🤨. Tot die tijd proberen de energiemaatschappijen van de ruimte gebruik te maken met de hoop dat ze niet worden teruggefloten, wat sowieso wél gaat gebeuren
Zonder dat ik politieke kleur wens te bekennen met wat ik vind van PvdA/GL, was het dus bijzonder idealistisch en naĆÆef van ze om die aanpassing af te schieten om zo mensen zonder panelen de kans te geven om ook te investeren. Ik acht de kans aanwezig dat mensen nu gaan wachten met investeren tot er weer een eerlijk beleid is (voor iedereen in die driehoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Jesse- schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Je snapt dat ik pas meelees sinds het nieuws van vanochtend :P
Maar dank je :)
Ja dat zijn de echte, als er stront aan de knikker is reageren |:(

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Laatst online: 12:21
verguldebarman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Ter vergelijking, deze heb ik op 19 febr kunnen afsluiten bij GC (3jr met zonnepanelen en zonder coƶperatie, zie hier):

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNG6ifv5It58ud_A7PPoEK_ATRc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hr0AXjKvYGEIDlzRtcX4mkDq.png?f=user_large@President ook

Dit is mijn contract, per afgelopen maandag. Officieel zit ik tot jan 25 bij Vandebron, de 50 euro boete neem ik wel op de koop toe. Blijft (veel) voordeliger zo.

Wel verschil al in netbheerkosten....

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:05
Kakaisan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:17:
[...]

dus de ACM gaat een onderzoek doen... naar wat ze al wƩten?? :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

waarde of wĆ­nst??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Goedkoopste via Gaslicht.com zonder terugleverkosten 1 jaar vast.

De tarieven zijn incl. 21% btw, en overheidsheffingen van 2024
Stroom
€ 0,2790 /kWh
0-10000 kWh
Teruglevering
€ 0,0500 /kWh
0-10000 kWh
Gas
€ 1,2000 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
€ 23,72 per maand
Stroom
€ 216,97
Gas
€ 842,99
Subtotaal
€ 1059,96
Korting
- € 200,00
Totale jaarkosten (incl. 21% btw)
€ 859,96
Per maand:€ 71,66
Deze kosten zijn incl. 21% btw, overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ruben26 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Zonder dat ik politieke kleur wens te bekennen met wat ik vind van PvdA/GL, was het dus bijzonder idealistisch en naĆÆef van ze om die aanpassing af te schieten om zo mensen zonder panelen de kans te geven om ook te investeren. Ik acht de kans aanwezig dat mensen nu gaan wachten met investeren tot er weer een eerlijk beleid is (voor iedereen in die driehoek).
Ik verwacht niet dat de groep mensen die volgens PvdA/GL benadeeld zouden zijn door het afbouwen van de salderingsregeling nu ineens staan te springen om alsnog een PV-installatie te laten leggen. Te veel risico dat er PV-boetes of andere zaken worden aangepast waardoor de TVT halen veel langer duurt. Daarbij komt het risico op handje klap in de 2e kamer tijdens coalitiebesprekingen voor wetten die goedgekeurd worden in de 1ste kamer. En natuurlijk nog het feit dat de investering voor een PV-installatie ergens vandaan moet komen.

Zolang er geen garantie is op een TVT van 7-10 jaar zal er zeer terughoudend geĆÆnvesteerd worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Snarfie31 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:28:
[...]

2024 zal je bedoelen toch. Ik heb sinds 2014 nog nooit zo'n slechte opwek gezien vanaf october 2023 tot nu hou me hart vast voor de rest van het jaar. Komende dagen zijn ook prut tot stormen aan toe lees ik. Mn winter opwek is minder dan 8% van het jaar totaal dus heeft geen doorslag gevend resultaat. Ik heb eind vorig jaar eens gekeken naar mn stroom verbruik dat heb ik met 30% naar beneden gekregen. Metname nieuwe wasmaschine 1 1/2 jaar oude 60 graden was hebben we op eco stand 60 graden laten wassen scheelt meteen 800 watt per was beurt. Ook plasma tv van 300 watt/u vervangen nieuwe gekocht Qled naar 65 watt/u (contrast naar 65% is nog bijna te helder) bezuinigd veel. Tal van apparaten die in standby gewoon 3 watt of meer verbruiken x24 uur x 365 dagen hakte erin. Van 280kwh per maand naar iets minder dan 190 watt gegaan. Exclusief airco uiteraard.
ik bekijk:

2023 verbruik (airco) jan-feb en opwek jan-feb(verwachting)

met
2024 verbruik (airco) jan-feb en opwek jan-feb (verwachting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ruben26 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Verwacht jij van de energieboeren ook maar enige eerlijkheid?
Kun je lang op wachten, gaat dus niet gebeuren, ze hebben maar ƩƩn belang, dat is hun winsten zo hoog mogelijk te laten zijn, aangezien ze zelfs niets produceren of andere meerwaarde creƫren kan dit dus alleen om de consument zo veel mogelijk geld uit hun portemonnee te trekken.

Juist nu met de zeer lage prijzen en de zeer lage afname zijn de prijzen dus extreem laag, nu zijn er nog aanbiedingen die nog steeds interessant zijn. Dus wie slim is slaat nu toe. Zeker in combinatie met een warmtepomp kan je totale kosten energie duidelijk verlaagd worden. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Nee, het kabinet deed niet zijn werk en is daarvoor afgestraft door een afkeuring in de 1e Kamer. Het is nl. niet afgeketsts omdat de salderingsregeling zo goed is, maar omdat er geen alternatief is. Het kabinet geeft aan de ene kant aan dat ze meer zonnepanelen willen, maar dat de saldering daarvoor niet meer nodig zou zijn. Dat laatste kunnen ze echter niet goed genoeg onderbouwen en dus zullen ze met een beter voorstel moeten komen.
Het is in dit geval dus juist de Eerste Kamer die zijn werk goed gedaan heeft en niet het kabinet.
Zowel het oude als het nieuwe kabinet zou eerst eens een goed plan moeten hebben/maken. Je kunt niet met de waan van de dag dingen bedenken en afschaffen, daar moet een beleidsplan achter zitten. Zolang dat plan er niet is zal het een zooitje blijven waar in de meeste gevallen vooral de consumenten last van hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
rfoppen schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Wel verschil al in netbheerkosten....
Ja, ik was net 21 euro te laat..... 😬

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ruben26 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Dat wist ik niet. Maar met andere woorden, de overheid verzaakt hier dus feitelijk al enkele decennia door het net niet te upgraden zodat de stroom z.s.m. van A naar B (waar het nodig is) te verplaatsen.
Netbeheerders en Tennet zijn al heel lang bezig met het uitbreiden van het netwerk....maar hebben heel veel last van stroperige procedures, gasnetten die telkens maar weer vernieuwd moeten worden, NIMBY mensen, maar vooral ook een enorm gebrek aan personeel. Dat is echt niet zomaar opgelost.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Heb vrijdag bijna 2 weken geleden 3 jarig Vattenfall contract afgesloten. Kan dus tm vrijdag nog annuleren. Ondanks hogere prijs 28,- zie ik geen reden om bijvoorbeeld naar een 1 jarig contract te gaan van nu 23,- euro ivm toekomstige stijging gas prijzen schat ik in en uiteraard 3 jaar lang geen gezeur over teruglever kosten. Gaat hier om uitsluitend 100 kuub gas 0 kwh electra zolang we kunnen salderen. Zijn er nog andere argumenten om toch een 1 jarig contract alsnog af te sluiten en het 3 jarig voorlopig contract te annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Snarfie31 Als die terugleverkosten bijna gelijk zijn aan je voordeel bij 1 jaar vast.....wat is dan je risico? Geen toch?

Verder verwacht ik ingrijpen vanuit de overheid. Dit kan zo niet. Een markt wbt transparantie weg is voor de consument.

[ Voor 33% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2024 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ik vind het "nieuws" van Greenchoice echt een non-issue. Dat is echt peanuts vergelijken met wat SamenOm mij wilde flikken ingang 2024, ik zou dik 600 euro meer gaan betalen om überhaupt te kunnen salderen met mijn 9 kWp systeem.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
[quote]MacD007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:24:
[...]
Kun je lang op wachten, gaat dus niet gebeuren, ze hebben maar ƩƩn belang, dat is hun winsten zo hoog mogelijk te laten zijn, aangezien ze zelfs niets produceren of andere meerwaarde creƫren kan dit dus alleen om de consument zo veel mogelijk geld uit hun portemonnee te trekken.
Nee, lees mijn overige berichten her en der maar na. Ik verwacht van energiemaatschappijen dat ze alleen hun eigen belang, winstmaximalisatie, nastreven.
Juist nu met de zeer lage prijzen en de zeer lage afname zijn de prijzen dus extreem laag, nu zijn er nog aanbiedingen die nog steeds interessant zijn. Dus wie slim is slaat nu toe. Zeker in combinatie met een warmtepomp kan je totale kosten energie duidelijk verlaagd worden. :)
We hebben sinds november een warmtepomp en alhoewel ik vermoed dat het lood om oud ijzer gaat zijn, zijn we onlangs overgestapt van Essent naar Vattenfal (discriminerende prijzen van Essent tussen mensen met en zonder panelen staat mij nl niet aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 15:12
Snarfie31 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:38:
Heb vrijdag bijna 2 weken geleden 3 jarig Vattenfall contract afgesloten. Kan dus tm vrijdag nog annuleren. Ondanks hogere prijs 28,- zie ik geen reden om bijvoorbeeld naar een 1 jarig contract te gaan van nu 23,- euro ivm toekomstige stijging gas prijzen schat ik in en uiteraard 3 jaar lang geen gezeur over teruglever kosten. Gaat hier om uitsluitend 100 kuub gas 0 kwh electra zolang we kunnen salderen. Zijn er nog andere argumenten om toch een 1 jarig contract alsnog af te sluiten en het 3 jarig voorlopig contract te annuleren.
Ik zou het lekker laten voor wat het was.
Ik ken je situatie niet, maar ik zou dan zelf eerder eens kijken of ik niet van die 100m3 gas af kon komen. Want die wordt relatief gezien (omdat je steeds minder gebruikt) steeds duurder per m3. En je kan op je klompen wel aanvoelen dat de lasten omhoog gaan en het gebruik van gas wordt ontmoedigd door het duurder te maken.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:24:
[...]

Dat klopt dus niet want ik ben met 1 jaar vast als ik nu zou afsluiten goedkoper uit dan met 3 jaar GC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
Doggieman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Ik zou het lekker laten voor wat het was.
Ik ken je situatie niet, maar ik zou dan zelf eerder eens kijken of ik niet van die 100m3 gas af kon komen. Want die wordt relatief gezien (omdat je steeds minder gebruikt) steeds duurder per m3. En je kan op je klompen wel aanvoelen dat de lasten omhoog gaan en het gebruik van gas wordt ontmoedigd door het duurder te maken.
Heb je een punt. Echte in 2014 nieuwe meer efficiƫnte cv ketel aangeschaft die gebruikt word nu uitsluitend voor douchen en koken. Overgaan naar helemaal electrische zou nieuwe investering in 1600 kwh aan nieuwe panelen electra boiler electrische koken extra groepen etc etc betekenen met de kans dat salderen alsnog word afgeschoten. Vermoed in de toekomst die 100 kuub zal me denk ik minder pijn doen. Tevens is mn huidige CV een betrouwbaar backup systeem om te (bij) verwarmen bij strenge winters of problemen indien me airco verwarming het laat afweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Snarfie31 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Heb je een punt. Echte in 2014 nieuwe meer efficiƫnte cv ketel aangeschaft die gebruikt word nu uitsluitend voor douchen en koken. Overgaan naar helemaal electrische zou nieuwe investering in 1600 kwh aan nieuwe panelen electra boiler electrische koken extra groepen etc etc betekenen met de kans dat salderen alsnog word afgeschoten. Vermoed in de toekomst die 100 kuub zal me denk ik minder pijn doen. Tevens is mn huidige CV een betrouwbaar backup systeem om te (bij) verwarmen bij strenge winters of problemen indien me airco verwarming het laat afweten.
WP boiler met subsidie en een inductieplaat kost ook niet veel. Scheelt je alleen al €250/300 per jaar aan vastrecht. Op 10 jaar €3000,-.

Hier komt dit voorjaar hopelijk toch echt L/W met boiler. Ben klaar met L/L en het missen van comfort van CV. L/L wel blij mee voor koelen.

Nb: voor je ketel had je ook geen backup toch? Ook zonder salderen is WP altijd goedkoper dan gas.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
President schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Ik had 15 februari dit:
[Afbeelding]

[...]
Die 11,5 cent is zonder BTW dacht ik, dus dan is excl of incl btw hetzelfde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 15:12
Snarfie31 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Duidelijk... Dan heeft dat inderdaad (nu nog) geen zin in jou situatie en met jou prioriteiten.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Als het kabinet zijn werk gedaan zou hebben, dan hadden ze de energiewet aangescherpt en/of de kosten van saldering niet op de energieleveranciers afgewenteld. Dat het netwerk al veel eerder verzwaard had moet worden ziet zelfs een blind paard nog. Niet dat het laatste in praktische zin uitmaakt, maar het geeft energieleveranciers een extra argument om te doen wat ze willen. Ze hebben liggen slapen in Den Haag |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:53
redwing schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Ik snap ook niet waarom energieleveranciers überhaupt over netcongestie beginnen. Op een mooie lentedag is de netspanning in mijn wijk onder de 240V (ik denk omdat er bedrijfsterreinen vlakblij liggen) terwijl met dat zelfde mooie weer een andere wijk last heeft van uitvallende omvormers.

Netcongestie = probleem van netbeheerder, daar betalen we voor (en dit jaar relatief meer).
Netcongestie wordt veroorzaakt door de energietransitie, letterlijk. We gaan van benzine en aardgas (autorijden -> EV, koken -> inductie, verwarming -> WP) naar electriciteit. Dus ja, er wordt meer stroom verbruikt. En ja, PV draagt ook bij aan netcongestie maar omdat er toch een aardig percentage in huis blijft, is PV niet alleen schuldig daaraan.

Wat wel een probleem is is onbalanskosten. Dat doet PV wel. Bij grote parken (zon, wind) kunnen die kosten beheersbaar worden gemaakt door uitschakelen (curtailment). Grote parken dumpen hun stroom niet zomaar op het net. Ook zijn er steeds meer parken waar (gesubsidieerd!) batterijen geplaatst worden zodat zonneparken ook bijdragen aan het opheffen van onbalans. Dat is winst, zowel commercieel als qua duurzaamheid.

Bij de kleine dakinstallaties kan namelijk niet eenvoudig worden op/afgeschakeld. Die omvormers zijn niet aan te sturen. De 'slimme' meetgegevens zijn niet geschikt (want de slimme meter, zelfs al zou die elk kwartier uitgelezen worden, kan niet het directe gebruik achter de meter uitlezen). Dus in die zin zijn kleine dakinstallaties gewoon ongeleide projectielen. Ze gaan knallen wanneer de zon schijnt en hebben compleet geen idee van of het nu wel zo handig is om te produceren.

En hoe meer PV op 'domme' slimme meters, hoe groter dit effect wordt. Onbalanskosten nemen alleen maar toe.

Nou weet ik dat de hoogte van de bedragen onbekend zijn. En dat mense nhier vinden dat dat 'normale bedrijfskosten' zijn. Maar er zit een limiet aan wat nog 'normaal' is. Om een voorbeeld te noemen: sommige bezorgdiensten rekenen een hoger tarief voor bezorgen op Waddeneilanden. Omdat het onevenredig veel kost.

Ik kan me goed voorstellen dat met 1 miljoen systemen en een gemiddelde opwek van onder de 2500 kWh,de onbalanskosten nogwel meevallen. Maar dat het bij 3 miljoen lstig wordt. en bij 4 miljoen huishoudens enorm scheef gaat lopen.

We gaan het zien.

Voorlopig is het duidelijk: PV klanten zijn dure klanten. Want als dat niet zo was, dan zou ik nu als energiebedrijf roepen 'kom bij mij, TLV van 10 cent, geen terugleverboetes' en dikke winst maken. Maar dat is niet zo. De 1 na de ander voert terugleververgoedingen in. De kleintjes het eerst (VDB, Samenom, energie van ons) de groten daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51
Even een simpele vraag. Wat weerhoudt mensen er eigenlijk van om simpelweg het vinkje "ik heb zonnepanelen" niet aan te vinken en een contract aan te vragen. De contracten die dan naar voren komen hebben ook gewoon een TLV.
Wat maakt mij verplicht te vertellen dat ik panelen heb?
Ze zijn netjes aangemeld maar ik hoef dat hun toch niet te vertellen? Dan heb ik namelijk wel de mogelijkheid een 3 jaar contract aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:52:
Ze zijn netjes aangemeld maar ik hoef dat hun toch niet te vertellen? Dan heb ik namelijk wel de mogelijkheid een 3 jaar contract aan te vragen.
Juridisch heet dat dwaling, je gaat een overeenkomst aan zonder een juiste voorstelling van de zaken te geven. Overeenkomsten gesloten onder dwaling zijn vernietigbaar.

Ze kunnen trouwens prima zien zonder dat vinkje of je panelen hebt, kijk maar naar Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Even een simpele vraag. Wat weerhoudt mensen er eigenlijk van om simpelweg het vinkje "ik heb zonnepanelen" niet aan te vinken en een contract aan te vragen. De contracten die dan naar voren komen hebben ook gewoon een TLV.
Dat is wat sommige hier al succesvol gedaan hebben voor de huidige wijziging van de vaste kosten voor teruglevering en laat ook meteen de inconsistentie zien in de constructie die GC nu gebruikt ten opzichte van een echte heffing. De vraag is of ze de backend ook al aangepast hebben om de aanmelding af te wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 04-10 09:18
@computerjunky Volgens mij alleen dat wanneer je overproductie hebt, je geen terugleververgoeding krijgt, maar die paar centen is waarschijnlijk helemaal niet interessant meer.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
ELD schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Juridisch heet dat dwaling, je gaat een overeenkomst aan zonder een juiste voorstelling van de zaken te geven. Overeenkomsten gesloten onder dwaling zijn vernietigbaar.

Ze kunnen trouwens prima zien zonder dat vinkje of je panelen hebt, kijk maar naar Essent.
Exact. Of ze vernietigen de overeenkomst niet maar behandelen je alsof je geen zonnepanelen hebt. Dus op de jaarafrekening geen saldering en ook geen TLV.
Dat wordt dan wel een spannende jaarafrekening...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

met of zonder zonnepanelen; zelfde prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door verguldebarman op 21-02-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Pietje555 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:59:
@computerjunky Volgens mij alleen dat wanneer je overproductie hebt, je geen terugleververgoeding krijgt, maar die paar centen is waarschijnlijk helemaal niet interessant meer.
Waarom zou ik geen terugleververgoeding krijgen? ze hebben immers wel gewoon een terglevertarief bij die contracten. Alleen maar 8 cent ipv 11.5 bij verlenging maar dat verschil kost me maar 21 euro.

En ja ik weet dat ze zonder vinkje prima weten of ik panelen heb, ze zijn immers geregistreerd maar ik krijg wel andere tarieven dus of ze er wat mee gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:52
Kalentum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:43:

Netcongestie = probleem van netbeheerder, daar betalen we voor (en dit jaar relatief meer).
Netcongestie wordt veroorzaakt door de energietransitie, letterlijk. We gaan van benzine en aardgas (autorijden -> EV, koken -> inductie, verwarming -> WP) naar electriciteit. Dus ja, er wordt meer stroom verbruikt. En ja, PV draagt ook bij aan netcongestie maar omdat er toch een aardig percentage in huis blijft, is PV niet alleen schuldig daaraan.
Prima post. Tussen al dat negativisme. Alleen met bovenstaande ben ik het niet geheel mee eens. PV draagt niet (direct) mee aan netcongestie. De stroom is in 90 % van de tijd nuttig. En is het niet nuttig dan schakelt het modem vaak uit als de spanning te hoog wordt.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Bah ik zie dat ze overal de TLV fors verlaagd hebben en ook nog eens fors hogere vastlevertarieven hebben nu.
Dat maakt het accepteren van het verlengaanbod toch een stuk interessanter ook al is het maar 2 jaar. scheelt al snel 200 euro... de vraag is voor hoe lang want ook die zal wel veranderen een deze dagen... ga er maar eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:01:
[...]

WP boiler met subsidie en een inductieplaat kost ook niet veel. Scheelt je alleen al €250/300 per jaar aan vastrecht. Op 10 jaar €3000,-.

Hier komt dit voorjaar hopelijk toch echt L/W met boiler. Ben klaar met L/L en het missen van comfort van CV. L/L wel blij mee voor koelen.

Nb: voor je ketel had je ook geen backup toch? Ook zonder salderen is WP altijd goedkoper dan gas.
Even dan een praktische vraag stel na 1 jaar van mn 3 jarig Vattenfall contract besluit ik van het gas af te gaan. Mn gas word letterlijk door de netbeheerder afgesloten. Onder het zelfde contract vervallen dan toch alle kosten mbt gas zoals vastrecht leverings kosten voor de resterende 2 jaar looptijd van het Vattenfall contract en daarna ?

Oeps heb het antwoord al indien aansluiting vervalt word er niks meer mbt gas inrekening gebracht. Moet wel een afmelding van de netbeheerder zijn verstuurd naar de energie Maatschappij.

[ Voor 14% gewijzigd door Snarfie31 op 21-02-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:52
computerjunky schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Bah ik zie dat ze overal de TLV fors verlaagd hebben en ook nog eens fors hogere vastlevertarieven hebben nu.
Dat maakt het accepteren van het verlengaanbod toch een stuk interessanter ook al is het maar 2 jaar. scheelt al snel 200 euro... de vraag is voor hoe lang want ook die zal wel veranderen een deze dagen... ga er maar eens over nadenken.
Ik zit ook te kijken naar het verlengaanbod voor 2 jaar, het lijkt aantrekkelijk om dit nu snel te accepteren voordat deze aangepast worden met de nieuwe tarieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FliepFlapFloot
  • Laatst online: 16-06-2024
Vandaag telefonisch contact gehad, mijn variabel tarief zou piek/dal per 1-4 overeenkomen met het tarief van 2 jaar vast. Leveringstarief staat nog op €10,26 bij het verlengaanbod, maar de dame aan de telefoon wist me te vertellen dat deze naar €45 per maand gaan. Dus nu toch maar vast gezet voor 2 jaar, dan maar met €0,05 ipv €0,115 terugleververgoeding, heb netto toch maar 100 kWh over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:37
Probeer zo min mogelijk terug te leveren, de warmtepomp draait op fase 1, fase 2 en 3 alleen kleinschalig verbruik, wasmachine en droger, als ik nu naar deze grafiek kijk lijkt het wel of fase 2 en 3 terug leveren en fase 1 belast van het net, zou graag meeste verbruik van panelen op warmtepomp zien, klopt dit of zie ik dit verkeerd, en kan ik dit eventueel veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOzdfbT5nHB0Ps-R36_gRb4LLns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2gn919VCohP6PhsPbzgVtIV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bij dat aanbod zie je dus dat ze bij GC aan het rommelen zijn met de aanbiedingen die je krijgt en niet de contracten wat betreft de "boete". Als je daar namelijk invult geen zonnepanelen te hebben moet je nog steeds € 14,79 betalen aan vaste kosten :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball

silverball

hortens9273 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:48:
Probeer zo min mogelijk terug te leveren, de warmtepomp draait op fase 1, fase 2 en 3 alleen kleinschalig verbruik, wasmachine en droger, als ik nu naar deze grafiek kijk lijkt het wel of fase 2 en 3 terug leveren en fase 1 belast van het net, zou graag meeste verbruik van panelen op warmtepomp zien, klopt dit of zie ik dit verkeerd, en kan ik dit eventueel veranderen?

[Afbeelding]
Je saldeert sowieso tussen de fases, dus voor je eigen levering/terugleveringsratio maakt dit niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Bij dat aanbod zie je dus dat ze bij GC aan het rommelen zijn met de aanbiedingen die je krijgt en niet de contracten wat betreft de "boete". Als je daar namelijk invult geen zonnepanelen te hebben moet je nog steeds € 14,79 betalen aan vaste kosten :+
Dit is echt iets van vandaag want gisteren was het nog anders. Ze zijn dus duidelijk aan het reageren op het blijven van salderen. vooral de 5 cent tlv doet me er toch over denken om na 8 jaar weg te gaan bij greenchoice. Ik heb maar 600 kWh teruglevering dus dat is het geld niet maar puur de houding irriteert me.
plus dat ze niet te bereiken zijn en me niet terugbellen. Heb al tig keer het terugbelverzoek ingevuld afgelopen maanden.
Ik heb maar beperkt minuten dus ga geen uur aan de lijn hangen voor ze dat kost me een vermogen.

Verder kan ik met deze tlv nooit nieuwe panelen terugverdienen. ik zat te denken aan 2 extra op oost 2 op west en 3 op noord voor meer spreiding maar met 5 cent per TLV en een verwacht eigen verbruik van 15% ga ik dat echt niet terug verdienen.

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 21-02-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
FliepFlapFloot schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:48:
Vandaag telefonisch contact gehad, mijn variabel tarief zou piek/dal per 1-4 overeenkomen met het tarief van 2 jaar vast. Leveringstarief staat nog op €10,26 bij het verlengaanbod, maar de dame aan de telefoon wist me te vertellen dat deze naar €45 per maand gaan. Dus nu toch maar vast gezet voor 2 jaar, dan maar met €0,05 ipv €0,115 terugleververgoeding, heb netto toch maar 100 kWh over.
45 per maand?? Dat is niet niks nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FliepFlapFloot
Davidrrr schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:56:
[...]

45 per maand?? Dat is niet niks nee.
Dus €35 euro per maand extra als zonnepaneel-straf. Zie dat bedrag nog nergens terug, wel de eerder genoemde €14,.. ipv de €10,.. Die ik nu nog kon aanklikken.

Deze week getwijfeld of ik vast zou zetten voor 2 jaar en dan de 14 dagen annuleren termijn aan zou houden voor als er ineens toch nog iets beters kwam, maar helaas te lang gewacht.

Zo'n beetje iedere week gekeken naar het aanbod sinds september. KWh prijzen zijn nu overigens wel de laagste die ik gezien heb sindsdien. Dus ik zie het toch nog maar als een win voor mijn eigen gemoedsrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Nieuwe kooplaat: 5000 euro (wij hebben geen inbouw). WP boiler? 10 tot 20K? (want er moet nogal wat gebeuren om sowieso een boiler te kunnen plaatsen). Met alleen vastrecht besparing is dat gewoon niet de moeite waard.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ruben26 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:43:
[quote]MacD007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:24:
[...]

[...]

Nee, lees mijn overige berichten her en der maar na. Ik verwacht van energiemaatschappijen dat ze alleen hun eigen belang, winstmaximalisatie, nastreven.
volgens mij zeg ik exact het zelfde.
[...]

We hebben sinds november een warmtepomp en alhoewel ik vermoed dat het lood om oud ijzer gaat zijn, zijn we onlangs overgestapt van Essent naar Vattenfal (discriminerende prijzen van Essent tussen mensen met en zonder panelen staat mij nl niet aan).
als je een goede combinatie met warmtepomp en zonnepanelen hebt en die opelkaar hebt afgestemd is het resulaat wat ik reeds aangaf dat je stroomrekening NUL bedraagt (verbruik = gelijk aan opwek (dus geheel salderen, daarbij is dus ook de prijs wat die energieboer vraagt is dan niet meer van belang).
plus door je warmtepomp (bij hybride) daalt je gasverbruik ergens tussen 75-95% (ik zelf verbruik waarschijnlijk per jaar bijna 95% minder aan gas), bij FE heb je dus geen gas meer.
uitkomst = je energierekening bestaat voornamelijk van de vaste kosten, die worden grotendeels door de korting energiebelasting betaald. :)
welk je nog meer op dan krijg je zelfs nog geld terug via de TLV. maar daar zit niet echt je winst, je winst zit hem in de continu lage energiekosten. jaar in jaar uit.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 19:56

Osxy

Holy crap on a cracker

Klinkt wel heel extreem en is nergens nog gepubliceerd / online te vinden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
Kamervragen CDA over terugleverkosten voor eigenaren zonnepanelen
Zie: https://solarmagazine.nl/...or-eigenaren-zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Nieuwe kooplaat: 5000 euro (wij hebben geen inbouw). WP boiler? 10 tot 20K? (want er moet nogal wat gebeuren om sowieso een boiler te kunnen plaatsen). Met alleen vastrecht besparing is dat gewoon niet de moeite waard.
nee, niet echt, je hebt ook inductiekookplaten los 388 euro. inductiekookplaat coolblue , dus geen 5000 euro, daar heb je een complete keuken met inductie voor.

een warmtepompboiler kost circa 2.000 - 3.000 euro incl. installatie en geen 10 - 20 K, mogelijk dat je dat met een warmtepomp verward, maar ook die zijn er duidelijk goedkoper, die van mij heeft nog geen 2.000 euro incl. installatie gekost. nu kost deze nog geen 3.000 euro, en is voldoende voor een gemiddeld huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
marktweakt schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:10:
Kamervragen CDA over terugleverkosten voor eigenaren zonnepanelen
Zie: https://solarmagazine.nl/...or-eigenaren-zonnepanelen
ā€˜Zijn terugleverkosten onderdeel van het contract dat consumenten met een energieleverancier afsluiten? Is het dan wettelijk toegestaan om tijdens de looptijd van het contract terugleverkosten in rekening te gaan brengen, als dat geen onderdeel was van het afgesloten contract?’
Dat hoeft hij toch niet aan de minister te vragen, hij kan dat toch zelf ook uitzoeken of aan een juridisch adviseur vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dergelijke uitspraken direct melden bij de ACM. geloof het zelf, mogelijk op de dag dat pasen en kerstmis op ƩƩn dag vallen.
ja, als het aan hun ligt is dat prima, winst gaat direct met 2000% omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:16:
[...]

[...]

Dat hoeft hij toch niet aan de minister te vragen, hij kan dat toch zelf ook uitzoeken of aan een juridisch adviseur vragen?
op zich niet verkeerd om deze vragen steeds opnieuw te stellen.
want alleen dan worden ze in Den Haag actief.
overigens bij een lopend vast contract zal ze dat vrij lastig worden, zo niet onmogelijk.
bij een variabel tarief ben je het haasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hortens9273 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:48:

[Afbeelding]
leuke grafiek, nee je hoeft helemaals niets te maken, je hebt een slimme meter Ja (anders had je die grafiek niet kunnen maken).
in je slimme meter heb je 4 telwerken voor stroom 2 voor verbruik (normaal en dal) en 2 voor terugleveren (ook weer voor normaal en dal), heb je alleen ƩƩn tarief dan staat ƩƩn telwerk stil.
zoals je dus op je telwerk ziet heb je dus geen verschillende telwerken voor L1, L2 en L3, maar gewoon een gezamelijk telwerk. Deze worken dus bij elkaar opgeteld, idem voor het terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 19:54
marktweakt schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:51:
@thijspillen
Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat jouw vraag niet simpel eenduidig beantwoord kan worden zonder verdere discussie.

Ik zou willen voorstellen om deze (juridische) vraag in het topic 'het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum te stellen. Dat topic is speciaal bedoeld voor dit soort juridische vragen.
Bedankt voor de imput en dat zal ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:37
Dank jullie wel voor reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FliepFlapFloot
Osxy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Klinkt wel heel extreem en is nergens nog gepubliceerd / online te vinden.
Klopt call center mensen waren gistermiddag geĆÆnformeerd. Ik wilde niet wachten tot het ook in verlengvoorstellen kwam te staan. Komende 2 weken toch nog maar even heel goed kijken en vergelijken.
Pagina: 1 ... 15 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)