Wel een erg simplistische benadering.jbhc schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:50:
[...]
Energie delen kan prima zonder slimme meter. Gewoon salderen samen met de buren lijkt mij een prima alternatief. (Als in alles wat ik extra terug lever nadat het salderen op 0 staat wordt afgetrokken van de buren en wat hun dan betalen wordt niet aan de leverancier maar aan mij betaald en de leverancier hoeft mij niet te batalen. Effectief lever ik toch al aan de buurt op mooie zonnige dagen. (Bij mij in de ghetto zijn er toch weinig mensen met zonnepanelen.)
Om te beginnen salderen wordt afgeschaft en een slimme meter (of een domme met gescheiden tellers) wordt verplicht.
Hoe weet de netwerkbeheerder en de leverancier dat jij aan de buren wil leveren?
Hoe weten ze hoeveel jij aan hun levert en zij afnemen? Wordt extra moeilijk bij meerdere deelnemers.
Hoe weten ze wat voor prijs afspraak je onderling gemaakt wordt?
Hoe wordt er voor gezorgt dat de betaling van de buren aan jouw plaatsvindt?
Er zijn waarschijnlijk nog wel meer pijn punten te bedenken. Kortom je zult een bemiddelende instantie nodig hebben die dat regelt want de netwerkbeheerder en/of de leverancier gaan dat niet voor je doen en als ze al bereid zijn tot actie op dit gebied zal het niet gratis zijn.
Energie delen is een concept bedacht achter een buro maar of het in de praktijk zal werken waag ik te betwijfelen.