esphome schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:13:
Toch even een stap terug en waar begon het mee. Er was een brede campagne om buren die geen zonnepanelen een ongenoegen te laten ervaren dat zij meebetaalden aan het profijt wat buren die wel zonnepanelen hadden hadden van hun panelen.
Dit heet dan collectieveren van de kosten en in dit geval dan onbalans/congestiekosten. De opzet was dan om de collectievering van die kosten asymmetrisch te verreken en zo betalen diegenen die terugleveren een groter aandeel van de kosten dan diegenen die niet terugleveren.
Het salderen bestaat nog wel maar de ACM volgde de energie leveranciers en liet dat toe en liet vrij hoe de energie leveranciers dat zouden implementeren.
Er is natuurlijk veel weerstand en terecht ook. Er is geen nieuwe energiewet die een zo'n radicale wijziging zou kunnen verantwoorden. De weggestemde energie wet had het over een geleidelijke afbouw van het kunnen salderen.
Dus wettelijk is er niets veranderd en toch moest het ineens anders en daarom werd eerst de buren tegen elkaar opgezet, ik kan het niet anders zien. Beter had kunnen gewacht op een wettelijke regeling en er is nu al een andere energie wet door de Tweede Kamer dus er was ook geen urgentie om het roer om te gooien.
Resultaat, ik vraag mij af de buren nu zonder zonnepanelen nu zoveel blijer zijn en nu zij wat minder betalen. Diegenen met zonnepanelen zien ineens kosten die zij nu voor het eerst zien en die zijn best stevig. In plaats van 15ct per kWh bijvoorbeeld is het nu 1ct per kWh bij overproductie. Voor het te salderen aantal kWh wordt er nu ook nog eens afgeroomd door de energie leverancier. Ja de kosten worden gemaakt voor elke kWh aan teruglevering maar het salderen is niet meer zo als het ooit bedoelt was.
Nu zou er eigenlijk een campagne moeten komen dat teruggeleverde stroom niet voor het volle pond aan de buren wordt verkocht. De terug leveraar krijgt immers nu een stuk minder terug voor die stroom die ook nog eens goed is, in de strijd om minder CO2 productie hebben.
Een campagne voor een reële prijs van stoom waardeloos is en tien meter verderop dan voor het volle pond wordt afgerekend en dan ook nog eens belast worden met energiebelasting en daarover nog eens BTW.
Gesproken over BTW, de overheid mist natuurlijk inkomsten op teruggeleverde stroom. Nu ontvangen zij wel weer de BTW over de teruglever kosten en zo is er een financieel voordeel.
De teruglever kosten gelden voor het te salderen en de overproductie en als de teruglever kosten 14ct zijn van de waarde van teruggeleverde stroom van 15ct dan is dat een beste meevaller.
Overigens als je een lopend contract (onbepaalde tijd) of een modelcontract dan betaal je ook extra BTW over de extra vaste leveringskosten.
Ik blijf uiteindelijk zitten met het gevoel van een onbetrouwbare overheid, ja kon de nog bij, omdat het wettelijk niet goed geregeld was en er ruimte was gelaten om er nog iets in te frummelen. Tevens het gevoel dat energie leveranciers een vijandige groep is in de samenleving die koste wat het kost tot winstmaximalisatie te komen en zelfs bereid waren met hulp van de media, om het risico aan te gaan om de samenleving te ontwrichten.
De reden voor het versneld afschaffen van de saldering is juist die energiebelasting.
Niet meer salderen scheelt (terugkerend) iets van 750 miljoen in de begroting als ik me goed herinner.
Redelijk peanuts op het totaal, maar goed, het zal de overheid niet zoveel uitmaken allemaal, vrees ik. Staat al in de boeken.
Het staat echter los van de TLK/B.
De onbalanskosten zijn een stuk lager dan verwacht, en de framing van de eboeren is gelukt.
Hoera zal er klinken, maar volgens mij is er zat op af te dingen.
Rest ons hier om- in ieder geval voor de tijd dat de saldering er nog wel is -
daar het maximale uit te halen.
En dat lukt: die TLK/B rammelt nl aan alle kanten.
Ja, in mijn optiek.
Nb: wie stelt dat “het niet in de wet verboden is”, en “dus” mag snapt in ieder geval het doel van de oorspronkelijke regelgeving niet, of gaat daar (on)bewust aan voorbij.
Dat doel was stimuleren van (snel) PV als onderdeel van vergroenen.
Dat partijen daar last van zouden hebben, incl de overheid, namelijk door het missen van de energiebelasting over gesaldeerde energie, wist iedereen.
Inmiddels wordt elke consument steeds meer in het pak genaaid en zijn kosten van een kale kWh in een vast contract - ondanks alle verduurzaming - historisch aan de hoge kant. Bizar eigenlijk.
De énige kosten die een eboer hooguit (in mijn optiek!) eventueel kan/mag verrekenen zijn individueel (!) en gespecificeerde onbalanskosten.
Kunnen ze dat in niet, en dat is heel lastig verwacht ik, dan is de TLK/B een regeling die niet aan de wet voldoet.
In ieder geval niet zoals nu, waar het gaat om TLK/B-kosten vóórdat er maar is gesaldeerd.
Ik zou wél snappen dat - omdat de salderingsregeling daarvoor dus nooit bedoeld is - dat degenen die (veel) meer terugleveren (na salderen) dan zelf verbruiken, in een vast contract heel veel minder zouden terugkrijgen (dan nu), of dat die zouden zelfs moeten betalen voor het teveel ingevoede (en ná salderen).
.