Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Reintje schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:20:
Vorig jaar ook een contract afgesloten bij Innova met bonus.

Wat mij opviel was dat mijn bonus, toen ik hem afsloot, hoger was dan de dag erna en de dag daarna en de dag daarna. Werd steeds lager bij dezelfde verbruikscijfers.

Ben heel benieuwd wat ze gaan rekenen uiteindelijk.
Innova was vorig jaar elk moment van de dag anders, zwaar irritant om op te vertrouwen.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
DjoeC schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Eigenlijk dus een knettergekke regeling want dan is de bonus niets meer of minder dan x cent per kWh/m3 die ze ook gewoon in de prijs hadden kunnen verrekenen.....
Zo werkt dat altijd met promoties. Ook bij Samsung die tot 500 euro cashback geeft bij aanschaf van een tv of smartphone. Een bonus is gewoon aantrekkelijker dan een lager tarief voor velen.

Mijn ouders blijven ook maar zeggen: dus ik krijg wel die 400 euro? Want dan kunnen we dat lekker gebruiken in de vakantie. Broekzak vestzak.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
JMS-2 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Ja precies dat inderdaad.

Jij en @Novax hebben me het laatste zetje gegeven, en inderdaad maar afgesloten.

We zijn ook verpest met de tlv van de laatste jaren, maar waarom twijfel ik over nog geen 30 euro voor een heel jaar 8)7. Al ga ik de nul euro per maand nota's en ook nog geld gestort krijgen aan het eind van elk jaar wel missen...
Precies. Ik snap ook niet dat ik soms baal als het over zo’n bedrag gaat. Maar het is het spelletje en dat wil ik winnen. Althans een goed gevoel over hebben.

Liep je contract dit of volgend jaar af dat je VEH snel afsluit?

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:24
The Third Man schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:26:
[...]
Hoe kunnen ze vooraf controleren wat jij in de toekomst gaat doen :?
Nee dat klopt maar ze kunnen wel vooraf zien wat je verbruik de laatste jaren was. Dit gebruiken ze ook voor het vaststellen van je voorschotbedrag.
En nogmaals, waarom zou het achteraf juridisch zeer discutabel zijn? Er is geen wet of andere regel die eist wat je met bonussen, kortingen e.d. doet. Ze zijn immers een commerciele stimulans, geen gestandaardiseerde tarieven e.d. en zoals bij elk commercieel voordeel weet je als consument (en dat mag van jou zelfs verwacht worden, dat is wel een juridisch feit) dat er dan voorwaarden aan verbonden zijn. En dan is het zowat de meest voor de hand liggende voorwaarde dat de korting/bonus onderhevig is aan de data die je bij aanmelding opgaf. Qua adres, qua verbruik, of je stroom teruglevert of niet enzovoort. Lijkt me juridisch juist moeilijk om maar een speld tussen te krijgen.
Zoek maar eens op:
1) Onredelijk bezwarend beding (en de zogenaamde grijze lijst)
2) Wet oneerlijke handelspraktijken (misleiding)
3) Gebrek aan Transparantie (de Europese transparantie-eis)
4) Nietigheid wegens onbepaalbaarheid van de prestatie

Allemaal wettelijke eisen waar een contract met een consument aan moet voldoen of wat juist niet in zo'n contract mag staan.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:24
Novax schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Het is bij die uitspraak niet duidelijk om welke website/vergelijker het gaat. Innova zegt daarover het volgende:

[...]

Bij een site als energievergelijk.nl die met affiliate links werkt kan bovenstaande voorkomen, bij de grote vergelijkers niet en wordt de getoonde bonus van begin tot aanvraag meegenomen.
Ja precies, en dus vroeg ik mij af hoe ze dan omgaan met mensen die hun verwachte verbruik flink opschroeven om zo een hogere korting te krijgen.

Het gaat er natuurlijk om wat er in het aanbod van de leverancier zelf staat en niet zozeer wat op de vergelijkingssite staat. Een leverancier kan op dat laatste natuurlijk maar beperkt worden aangesproken.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

marktweakt schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:03:
Zoek maar eens op:

Allemaal wettelijke eisen waar een contract met een consument aan moet voldoen of wat juist niet in zo'n contract mag staan.
Juist, maar de voorwaarden horen daar gewoon bij een contract. Zelfs bij de sportschool krijg je een a4tje aan algemene voorwaarden erbij. Die Geschillencommissie-uitspraak ging over een situatie waarbij de maatschappij het niet in de voorwaarden had staan, dat is niet de gebruikelijke situatie.

• THE_BASE
  • Niet online
marktweakt schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Nee dat klopt maar ze kunnen wel vooraf zien wat je verbruik de laatste jaren was. Dit gebruiken ze ook voor het vaststellen van je voorschotbedrag.

[...]

Zoek maar eens op:

En als ik een nieuwe bewoner ben? Of is het dan nog steeds onlogisch zoveel meer gebruik op te geven?

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zie bij het aanbod van VEH: ‘Door grote interesse is het aanbod voor 3-jarige contracten nu uitverkocht. We doen ons best om meer contracten beschikbaar te maken. Het is nog onzeker of dat gaat lukken.’

Hebben ze er niet gewoon een stop op gezet? Ik weet dat ze altijd communiceren met op=op, maar vind het wel toevallig.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:03
THE_BASE schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:15:
[...]

En als ik een nieuwe bewoner ben? Of is het dan nog steeds onlogisch zoveel meer gebruik op te geven?
Kom op, doe eens allemaal niet zo raar. Bonus krijg je bij iedereen achteraf. Als je tussentijds stopt krijg je hem ook niet. En als jij 18000 m3 gasverbruik opgeeft Om 15000 bonus te krijgen, en je gebruikt maar 300 m3, dan is het logisch dat je geen 15k bonus krijgt. We zijn geen kleuters toch?

• THE_BASE
  • Niet online
MrDirect schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Kom op, doe eens allemaal niet zo raar. Bonus krijg je bij iedereen achteraf. Als je tussentijds stopt krijg je hem ook niet. En als jij 18000 m3 gasverbruik opgeeft Om 15000 bonus te krijgen, en je gebruikt maar 300 m3, dan is het logisch dat je geen 15k bonus krijgt. We zijn geen kleuters toch?
Doe eens even niet zo ongezellig, dat soort verbruik wordt hier niet bedoelt. Het gaat over het invullen van 2000 m3 in plaats van 900 m3. Consumentenverbruik dus.

En nee, ik ben geen kleuter.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
marktweakt schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

Ja precies, en dus vroeg ik mij af hoe ze dan omgaan met mensen die hun verwachte verbruik flink opschroeven om zo een hogere korting te krijgen.

Het gaat er natuurlijk om wat er in het aanbod van de leverancier zelf staat en niet zozeer wat op de vergelijkingssite staat. Een leverancier kan op dat laatste natuurlijk maar beperkt worden aangesproken.
Opmerkelijk, in de zaak van je link blijkt het overigens wel over gaslicht.com te gaan, zie https://radar-forum.avrot...gie-t205314.html#p3017652
PeepPeepPeep schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:45:
Okee, maar wat mij hierbij in opviel is dat de persoon een schermafbeelding had als bewijs. Dat vind ik verdacht, wie maakt van schermen die je invul bij bestellingen printsceens? Ik in ieder geval niet. Lijkt mij dus dat dit al bewust gedaan is omdat het vermoeden bestond dat het toch fout zou gaan. En dus alvast bewijs heeft verzameld als voorbereiding.
Als ik het goed begrijp op dat forum van Radar heeft hij een screenshot gemaakt van een webarchive :+ :
"Ik ging er niet van uit. Er was een bonusregeling, alleen wist ik het bedrag niet meer. Die heb ik teruggevonden door een oude website van gaslicht te bekijken."

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Okee, maar wat mij hierbij in opviel is dat de persoon een schermafbeelding had als bewijs. Dat vind ik verdacht, wie maakt van schermen die je invul bij bestellingen printsceens? Ik in ieder geval niet. Lijkt mij dus dat dit al bewust gedaan is omdat het vermoeden bestond dat het toch fout zou gaan. En dus alvast bewijs heeft verzameld als voorbereiding.
"wie maakt van schermen die je invul bij bestellingen printsceens?"
Dat doe ik met regelmaat, ik merk zeker ook bij energiecontracten dat het helemaal niet zo evident is dat je als consument ook netjes alle informatie doorkrijgt. En er dan weer achteraan mag mailen of bellen.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:35

RUFFNECK

Poentje

THE_BASE schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

Ik zie het staan inderdaad, mijn inziens een prima deal als je voor dynamisch gaat. Zou alleen zelf niet zo snel bij Powerpeers willen zitten, maar dat is een persoonlijk gevoel na een grondig onderzoekje.
Mag ik vragen wat voor onderzoekje, dus wat de reden voor jou is geweest om niet daar te willen zitten? Ben oprecht benieuwd, omdat Powerpeers aan het overwegen ben

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RUFFNECK schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Mag ik vragen wat voor onderzoekje, dus wat de reden voor jou is geweest om niet daar te willen zitten? Ben oprecht benieuwd, omdat Powerpeers aan het overwegen ben
Powerpeers is 100% Vattenfall. Persoonlijk heb ik er in het verleden geen enkele problemen mee gehad.

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04:41
THE_BASE schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Precies. Ik snap ook niet dat ik soms baal als het over zo’n bedrag gaat. Maar het is het spelletje en dat wil ik winnen. Althans een goed gevoel over hebben.

Liep je contract dit of volgend jaar af dat je VEH snel afsluit?
Ja haha erg he ik heb dit ook, maar besef me ook dat het zich tegen me kan keren deze keer.

Mijn contract loopt tot 1 januari 2027.

• THE_BASE
  • Niet online
RUFFNECK schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Mag je zeker vragen: het kwam er op neer dat het voor mij niet voldoet omdat ik meer wensen heb dan alleen leveren van energie. Vandaar dat ik nu zelf Frank Energie met € 140 cashback heb aangevraagd.

Daarnaast kwam ik hier en daar gezeur tegen met jaarnota’s (maar dat is overal wel).

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:55
[...]

Is eigenlijk juist heel verstandig gezien de betrouwbaarheid van energieleveranciers. In dit specifieke geval stelde de leverancier dat er geen sprake was van een bonus terwijl de tussenpartij die wel toonde. En jij verdenkt de klant 8)7

Als voorbeeld aanmelding afgelopen jaar bij Innova. Ik geef 950m3 op in de aanvraag, en krijg later netjes een contractbevestiging met daarin: Opgegeven jaarverbruik gas 1.230 m3... Dat was toen volgens de netbeheerder het jaarverbruik, staat in die maandelijkse overzichten.

Die geannuleerd en nieuwe aanvraag gedaan omdat de bonus verder opliep, en om te voorkomen dat Innova achteraf stelt dat de bonus gebaseerd is op die 1230 m3 heb ik dus een screenshot gemaakt waarop die 950m3 te zien is in combinatie met het bonusbedrag van €410,-, juist omdat Innova dat aanpassingsbeding in de voorwaarden heeft staan.

Zo weet ik zeker dat ze met die 950 moeten rekenen, en doen ze dat niet kan ik het bewijzen.

Ik wens ze succes als ze gaan korten.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:12
Bij Engie staat er niks specifieks over vermeld. Daar heb ik mijn verbruik 1000m3 "te hoog" ingeschat. Stroom ook 1000kWh ongeveer. Niks buitensporigs, maar levert wel ruim honderd euro op. En ja, als die horrorwinter er toch komt heb ik al dat extra gas en stroom misschien wel nodig. Het is en blijft natuurlijk een schatting :+

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Zijn er op dit moment betere alternatieven dan het Energiek modelcontract voor alleen gas? Die gaan vanaf 1 oktober naar € 1.5980 per m2. Ik heb nu niet de indruk dat 1jr vastzetten heel gunstig is op dit moment.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:08:
Zijn er op dit moment betere alternatieven dan het Energiek modelcontract voor alleen gas? Die gaan vanaf 1 oktober naar € 1.5980 per m2. Ik heb nu niet de indruk dat 1jr vastzetten heel gunstig is op dit moment.
Een optie is omzetten naar het Energiek normale variabele contract met € 1,4528 /m3 en € 5,99 per maand. Maar in tegenstelling tot het modelcontract kan dit tarief per maand wijzigen. Dat moeten ze wel weer 30 dagen van tevoren aankondigen.

Andere optie is Frank Energie variabel (via gaslicht.com) met € 1,4578 /m3 en € 7,00 per maand, en op jaarbasis een bonus van €50, pro rata is dat €4.17 per maand.

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Novax schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Een optie is omzetten naar het Energiek normale variabele contract met € 1,4528 /m3 en € 5,99 per maand. Maar in tegenstelling tot het modelcontract kan dit tarief per maand wijzigen. Dat moeten ze wel weer 30 dagen van tevoren aankondigen.

Andere optie is Frank Energie variabel (via gaslicht.com) met € 1,4578 /m3 en € 7,00 per maand, en op jaarbasis een bonus van €50, pro rata is dat €4.17 per maand.
Hoe kom je aan die maandelijkse tarieven van €5,99 en €4,17? De vaste leveringstarieven met en/of zonder korting(en)?

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Hoe kom je aan die maandelijkse tarieven van €5,99 en €4,17? De vaste leveringstarieven met en/of zonder korting(en)?
Die €5,99 zijn inderdaad de vaste leveringskosten van Energiek per maand.

Die €4,17 is de bonus van Frank Energie per maand (€50 / 12) voor als je niet een jaar klant blijft. Bonus is alleen bij een verbruik van 500m3 of hoger op jaarbasis.

• Novax
  • Niet online
Overigens heeft Energiek ook een bonus maar daarvan weet je niet hoe hoog die is: https://www.energiek.nl/zit-jij-nog-goed/anti-graai

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Novax schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Die €5,99 zijn inderdaad de vaste leveringskosten van Energiek per maand.

Die €4,17 is de bonus van Frank Energie per maand (€50 / 12) voor als je niet een jaar klant blijft. Bonus is alleen bij een verbruik van 500m3 of hoger op jaarbasis.
Pff, het is eigenlijk allemaal ook echt shit :| . M.i. zou ik dan inderdaad kunnen 'overstappen' naar het Energiek variabele contract. Zouden me de maandelijkse tarieven niet meer bevallen, kan ik altijd weer terugswitchen naar het modelcontract, al kunnen ze die per 1 januari weer veranderen. Onderaan de streep levert het in ieder geval niet veel op.

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.