Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
@True
Ik vergelijk altijd bij gaslicht.com. Heb veel ervaring met overstappen en hun vergelijking klopt.
Er van uitgaande dat je client op geen betalingsproblemen gaat hebben ben je zeker van de korting.
Er wordt vaak wat gespeeld met leverancierskosten, energieprijzen en de korting.
Neem de goedkoopste per jaar na verrekening van die korting.

Je kan nog een beetje spelen met de inschatting van je verbruik. Als je "hoog" zit kan je veel terugkrijgen.
Ook rekening te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...

De steun uit het Noodfonds is als volgt:
Inkomen (% van het sociaal minimum) tot 130%
Noodfonds betaalt een deel (voorstel is 50%) van de energiekosten boven 8% van je inkomen.
https://www.noodfondsener...odfonds-Energie-open-2026

Nog een tip: ik kon bij Vattenfall na mijn aanmelding een paar keer probleemloos vernieuwen/wijzigen toen de prijzen daalden. Ze namen automatisch de laatste (=laagste).

[ Voor 20% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-09-2026 15:12 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bruin Poeper schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:00:
@True
Ik vergelijk altijd bij gaslicht.com. Heb veel ervaring met overstappen en hun vergelijking klopt.
Er van uitgaande dat je client op geen betalingsproblemen gaat hebben ben je zeker van de korting.
Er wordt vaak wat gespeeld met leverancierskosten, energieprijzen en de korting.
Neem de goedkoopste per jaar na verrekening van die korting.

Je kan nog een beetje spelen met de inschatting van je verbruik. Als je "hoog" zit kan je veel terugkrijgen.
Ook rekening te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...

De steun uit het Noodfonds is als volgt:
Inkomen (% van het sociaal minimum) tot 130%
Noodfonds betaalt een deel (voorstel is 50%) van de energiekosten boven 8% van je inkomen.
https://www.noodfondsener...odfonds-Energie-open-2026
Bedankt voor je input, maar ik heb hier niet heel veel aan. Het gaat hier om een kennis, niet om een client. De cashbacks worden zichtbaar niet hoger met een hoger verbruik zoals ik in de post al aangaf. Gaslicht biedt niet alle contracten aan, United Consumers staat er bijv. niet eens tussen terwijl dit wel bij Pricewise staat.
Andersom zou ik jou juist aanraden verder te kijken dan alleen jouw gaslicht.com ;) immers geeft die klaarblijkelijk niet het volledige plaatje.

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:24
@True United Consumers stort de korting niet direct op de bankrekening, maar zetten het op het bespaartegoed op hun website. Vanaf daar kan het overgeschreven worden naar de rekening van je kennis zodra het geld beschikbaar is.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
True schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:34:
Ik zit voor een kennis te kijken naar het volgende scenario:
  • appartement,
  • weinig thuis,
  • weinig verbruik (normaal: 433 kWh, dal: 636 kWh, 264 m3 gas april-april '25-26)
Ik vind dan deze (via Pricewise):
[Afbeelding]

Zit nu met een variabel contract bij Oxxio (normaal: €0,35979 dal: €0,29473 gas: €1,60251), ik wil adviseren om z.s.m. over te stappen naar een vast contract om het risico op hogere prijzen te mitigeren.

Zie ik nog iets over het hoofd in dit scenario of bij deze specifieke providers? Als ik verbruik bewust wat hoger zet kom ik ook op ongeveer dezelfde prijzen uit, dus mocht het scenario veranderen: meer thuis en/of koudere winter, zijn alle drie de opties vergelijkbaar duur.

[Afbeelding]

Enig echt realistische alternatief wat ik mij kan bedenken: enkel gas vast zetten en stroom dynamisch houden, maar dat voegt m.i. weinig toe omdat verbruik op juist de duurdere momenten is en er toch niet op stroom gestuurd kan worden in dit scenario.
Korting in tweede voorbeeld is hoger bij UC. Als je een hoge korting wilt bij UC ondanks verbruik kijk dan via de link hier: Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" bij UC zelf.

Maar lees actievoorwaarden goed, o.a. wat @AMD1800 hierboven schrijft.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bruin Poeper schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:00:
@True
te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...
Dat lijkt me sterk. Het gaat natuurlijk om energiekosten, niet om het maandbedrag (dat is immers een voorschot, het zijn niet je daadwerkelijke kosten). Anders zou je je maandbedrag maximaal kunnen zetten zodat je aan het eind van het jaar veel geld terug krijgt én in aanmerking komt voor het energiefonds.
Als dat zou werken, dan klinkt dat meer als fraude oftewel: diefstal van de medemens die wél belasting kunnen/moeten betalen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
ocaj schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:20:
[...]

Dat lijkt me sterk. Het gaat natuurlijk om energiekosten, niet om het maandbedrag (dat is immers een voorschot, het zijn niet je daadwerkelijke kosten). Anders zou je je maandbedrag maximaal kunnen zetten zodat je aan het eind van het jaar veel geld terug krijgt én in aanmerking komt voor het energiefonds.
Als dat zou werken, dan klinkt dat meer als fraude oftewel: diefstal van de medemens die wél belasting kunnen/moeten betalen.
Maar zo werkt het helaas wel...

* edit: Althans, zo was het wel. Nu moet je het geloof ik ook daadwerkelijk aantonen.
** edit 2: Waarschijnlijk gaat het toch weer zo werken, als ik het rekenvoorbeeld op de website mag geloven:
Rekenvoorbeeld
Een alleenstaande verdient bruto € 2.000 per maand. Dat is ongeveer 112% van het sociaal minimum. Met dit inkomen zou de energierekening niet hoger dan € 160 per maand moeten zijn (8% van het bruto-inkomen).
Maar, de energierekening is € 200 per maand. Van dit inkomen gaat dus 10% naar energie. Het Noodfonds Energie kijkt naar het deel van de energiekosten boven de 8% van het inkomen. In dit voorbeeld is dat € 40 per maand.
Het Noodfonds verrekent de helft van dit bedrag: € 20 per maand. Deze persoon krijgt gedurende 1 jaar in totaal € 240 aan steun van het Noodfonds Energie.
*** edit 3: Bij Veelgestelde vragen vind ik wel:
Hoe wordt het geld uitgekeerd?
Als je aanvraag wordt goedgekeurd, ontvang je de tegemoetkoming (in delen) via jouw energieleverancier of je ontvangt de tegemoetkoming direct op jouw eigen rekening als dat niet mogelijk is.
Misschien, omdat het via de energieleverancier gaat, dat het dan toch anders is.
Ik meen ook dat daar de gegevens omgehaald worden, dus die zullen inderdaad niet het voorschot doorgeven, maar de werkelijk (verwachte) kosten (hoop ik toch).

[ Voor 60% gewijzigd door Truus01 op 12-09-2026 10:39 ]

• Bruin Poeper
  • Niet online
ocaj schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:20:
[...]

Energiebedrijven berekenen (pushen!) zelf een voorschot zodanig dat je vrijwel zeker iets terug krijgt. Of je in dat pushen meegaat of juist niet is erg afhankelijk van de rijksenergiesteun voor "arme" mensen: het loont in NL enorm om "arm" te zijn.
De daadwerkelijke kosten weet je pas bij de eindafrekening over 1 jaar. Als je het niet breed hebt is het onverstandig om toekomstige problemen te zoeken met een te laag voorschot.

• Truus01
  • Nu online
Bruin Poeper schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:38:
[...]

Energiebedrijven berekenen (pushen!) zelf een voorschot zodanig dat je vrijwel zeker iets terug krijgt. Of je in dat pushen meegaat of juist niet is erg afhankelijk van de rijksenergiesteun voor "arme" mensen: het loont in NL enorm om "arm" te zijn.
De daadwerkelijke kosten weet je pas bij de eindafrekening over 1 jaar. Als je het niet breed hebt is het onverstandig om toekomstige problemen te zoeken met een te laag voorschot.
In NL loont het om arm te zijn? Wat een onzin!!

Ik denk dat de meeste mensen waar het om gaat ook niet even hun voorschot bv op €200 kunnen zetten, als het normaal €100 is, om dan zo een paar honderd Euro te behalen. Die kunnen die €100 die ze die maanden kwijt zijn aan hun voorschot helemaal niet missen.

En inderdaad, veel mensen die het niet breed hebben zullen een laag voorschot hebben, omdat ze het maandelijks gewoon niet kunnen missen, en komen dan bij de jaarafrekening in de problemen.

• Bruin Poeper
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:41:
[...]

In NL loont het om arm te zijn? Wat een onzin!!

Ik denk dat de meeste mensen waar het om gaat ook niet even hun voorschot bv op €200 kunnen zetten, als het normaal €100 is, om dan zo een paar honderd Euro te behalen. Die kunnen die €100 die ze die maanden kwijt zijn aan hun voorschot helemaal niet missen.

En inderdaad, veel mensen die het niet breed hebben zullen een laag voorschot hebben, omdat ze het maandelijks gewoon niet kunnen missen, en komen dan bij de jaarafrekening in de problemen.
@Truus01
Ik zie dat je de kunst beheerst. Omdat arme mensen niet dom zijn denk ik dat je vast al hierop gestudeerd:
https://www.rijksoverheid...0-huishoudens-deze-winter
Lees daar ook de links bij "Meer over dit onderwerp"

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik wil in december naar een dynamisch contract. Ik zit nu bij essent, volgens mij loont het om sowieso te vertrekken bij essent als ik naar dynamisch wil? maar is dynamisch wil interessant in mijn geval? ik heb als 10 jarige klant 10% korting op stroom. Maar ik weet niet of dit zoden aan de dijk zet.

dit zijn mijn gegevens over 2025:

verbruikt: 3853 kwh
teruggeleverd: 1499kwh
gas:549 m³
Ik heb een hybride warmtepomp, geen EV en geen thuisbatterij.

Een snelle zoekresultaat zegt dat ik naar zonneplan of frank enerige moet gaan. kan iemand me op het juiste spoor helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 13:46 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46

The Third Man

The Third Jellyfish

@Farabi het juiste spoor begint sowieso hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. en de topicstart daarvan. Er zijn diverse aspecten waarom Tibber, Frank en Zonneplan de bekendste zijn, en daar kan je veel terugvinden qua afwegingen en zaken om op te letten.

De vraag of het zinvol is is nooit eenvoudig te beantwoorden. Dynamisch helpt vooral als je bereid bent je verbruik en opwek te sturen, of laten sturen met allerlei domotica oplossingen. Als dat niet praktisch uitvoerbaar is, wordt het snel de vraag of variabel niet beter is, immers gemiddeld betaal je dan praktisch hetzelfde tarief, maar vast per piek/dal periode. Bij dynamisch heb je nou eenmaal ook pittige uitschieters (eergister tikten ze even de 80 cent per kWh aan) en als je net dan flink verbruikt is het snel duurder. Omgekeerd, als je verbruik toch al hoofdzakelijk midden op de dag is en je teruglevering juist goed in de duurdere uren plaatsvindt, is het weer snel goedkoper. Kortom je kan het beste je eigen verbruik- en teruglever profielen op die van dynamisch leggen, daar kan de website Jeroen je goed bij helpen (gelinkt in de topicstart).

[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 12-09-2026 14:49 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 22:06
@Farabi zonder je huidige tarieven is het lastig. 10 procent korting op wat? Als die basis tarieven al hoger zijn is dat een sigaar uit eigen doos.

Daarbij is dynamisch aantrekkelijk als je zelf je verbruik een beetje kunt sturen door in de goedkopere uren je (warmtepomp)boiler te laten opwarmen, wassen, vaatwasser aanzetten etc. Als je dan ook nog elektrisch kookt en tussen de middag warm eet zit je volgens mij helemaal optimaal 😀. Blijkbaar heb je aan de andere kant ook nog zonnepanelen, dan zou je dit inprincipe al moeten doen om zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken, zekers straks met salderen. Maar als je zenuwachtig wordt dat je op bepaalde uren beter je groot verbruikers aan kunt zetten raad ik het af. Is ook niet dat je er honderden euros goedkoper mee bent.

Mijn persoonlijke mening is dat met zonnepanelen dynamisch minder aantrekkelijk is omdat je in de negatieve uren ook moet betalen voor terugleveren. En laten dat net de uren met veel zon zijn... Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 12-09-2026 14:50 ]

• JBZ
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:36

JBZ

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:44:
Ik wil in december naar een dynamisch contract. Ik zit nu bij essent, volgens mij loont het om sowieso te vertrekken bij essent als ik naar dynamisch wil? maar is dynamisch wil interessant in mijn geval? ik heb als 10 jarige klant 10% korting op stroom. Maar ik weet niet of dit zoden aan de dijk zet.

Een snelle zoekresultaat zegt dat ik naar zonneplan of frank enerige moet gaan. kan iemand me op het juiste spoor helpen?
Ik betwijfel of je in jouw geval met een dynamisch contract wel op het “juiste spoor” zit. Zonder EV en thuisbatterij heb je geen of nauwelijks mogelijkheden om je elektriciteitsverbruik te sturen. Gas zou ik sowieso niet dynamisch doen, tenzij je verwacht dat de huidige hoge gasprijs over een tijdje zal dalen.

Ik adviseer je om met Gaslicht en/of Independer te kijken of je met een één- of tweejarig vast contract met forse welkomstbonus goedkoper uit kunt zijn dan bij Essent. Waarschijnlijk wel.

• Farabi
  • Niet online
@jongetje @JBZ @The Third Man

Bedankt voor het meedenken. De reden dat ik naar dynamisch wil is omdat ik van mijn terugleverboete afwil. Of is mijn teruglevering niet de moeite waard met 1500kwh? (Mus & olifant?)

Want daar gaat natuurlijk ook mijn directe verbruik af in 2027. Ik ga dus waarschijnlijk zelfs minder terugleveren?

Overigens, Ik betaal nu bij essent 25 cent per kwh en 1,27 voor gas.

[ Voor 22% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 14:59 ]

• JBZ
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:36

JBZ

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:57:

Bedankt voor het meedenken. De reden dat ik naar dynamisch wil is omdat ik van mijn terugleverboete afwil. Of is mijn teruglevering niet de moeite waard met 1500kwh? (Mus & olifant?)

Want daar gaat natuurlijk ook mijn directe verbruik af in 2027. Ik ga dus waarschijnlijk zelfs minder terugleveren?

De terugleverboete was voor mij ook een aanleiding om naar een dynamisch contract te gaan, nadat in juni mijn vaste contract zonder terugleverboete bij GC afliep. En dankzij EV en thuisbatterij kan ik tot op heden goedkoop stroom laden (van de zonnepanelen of uit het net) en zelf gebruiken of (beperkt, want de thuisbatterij is met 14 kWh niet zo heel groot) terugleveren als de prijs hoog is. Ik ben wel een beetje bezorgd hoe dat in de winter zal gaan als de (hybride) warmtepomp bijna continu staat te draaien…. Maar zonder mogelijkheden om mijn verbruik te sturen, was ik niet aan een dynamisch contract begonnen.

Als je contract bij Essent nog een tijd door loopt, zou ik niet overstappen als ik jou was. De prijzen, zeker voor gas, liggen nu veel hoger. En denk ook even aan de consequenties voor de saldering als je voortijdig overstapt. En wat rekent Essent voor je terug geleverde stroom vanaf 1 januari 2027?

Om wat vergelijk te krijgen, adviseer ik je om een prijsvergelijker in te vullen. Dan krijg je er veel meer gevoel bij.

• Farabi
  • Niet online
JBZ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:13:
[...]

De terugleverboete was voor mij ook een aanleiding om naar een dynamisch contract te gaan, nadat in juni mijn vaste contract zonder terugleverboete bij GC afliep. En dankzij EV en thuisbatterij kan ik tot op heden goedkoop stroom laden (van de zonnepanelen of uit het net) en zelf gebruiken of (beperkt, want de thuisbatterij is met 14 kWh niet zo heel groot) terugleveren als de prijs hoog is. Ik ben wel een beetje bezorgd hoe dat in de winter zal gaan als de (hybride) warmtepomp bijna continu staat te draaien…. Maar zonder mogelijkheden om mijn verbruik te sturen, was ik niet aan een dynamisch contract begonnen.

Als je contract bij Essent nog een tijd door loopt, zou ik niet overstappen als ik jou was. De prijzen, zeker voor gas, liggen nu veel hoger. En denk ook even aan de consequenties voor de saldering als je voortijdig overstapt. En wat rekent Essent voor je terug geleverde stroom vanaf 1 januari 2027?

Om wat vergelijk te krijgen, adviseer ik je om een prijsvergelijker in te vullen. Dan krijg je er veel meer gevoel bij.
Dit contract loopt eind november af. Hoeveel deed jij terugleveren? Ik vraag me af of de schade meevalt als ik 1000-1500kwh teruglever op jaarbasis? misschien dan maar variabel aanhouden inderdaad en inspringen wanneer vast weer goedkoper wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 15:52 ]

• jongetje
@Farabi Bij bijna alle vaste contracten krijg je nog wel iets (al is het niet veel) voor je teruggeleverde stroom. Met dynamisch moet je betalen als de prijs negatief is. Dat is natuurlijk ook niet elke dag dus dat kun je voor lief nemen. Het beste is natuurlijk zoveel mogelijk eigen stroom gebruiken van je panelen.

Die tarieven die je nu betaald ga je iig sowieso niet meer krijgen komende tijd als je huidige contract afloopt.

• Truus01
  • Nu online
Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:44:

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:57:

Zoals al door meerdere gezegd, als je je verbruik niet kunt verplaatsen, zal dynamisch niet zinvol zijn. (Sowieso niet/zelden voor gas.)
Je moet de terugleverkosten ook in de juiste context zien.
Stel je pakt nu een vast contract. Dan is de netto terugleververgoeding (terugleververgoeding - terugleverkosten) zo'n +2ct. En je betaalt 35ct voor je verbruik. Altijd.
Bij dynamisch kan het zijn dat je meer krijgt dan die 2ct, maar omdat je opwekt op de tijden dat stroom goedkoop is, zal het niet heel veel meer zijn. Ik las ergens gemiddeld 11ct, geen idee of dat nog zo is. Maar je betaalt ook voor je verbruik meer, omdat je verbruikt op de dure momenten. Dat kan 25ct, maar ook 80ct of meer.
Ik denk dus dat variabel niet de juiste optie is voor jou. Ja, je hebt dan geen terugleverkosten, maar uiteindelijk betaal je zeer waarschijnlijk meer over een jaar geteld.

In jouw geval zou ik nog afwachten. Nu zijn de prijzen erg hoog. Het is koffiedik kijken of dat beter wordt, maar eind november is nog een klein eindje weg. En dan zijn de midterm in de VS geweest...
Misschien dat het tegen die tijd duidelijk is dat variabel inderdaad de betere keus is en dan zodra de prijzen werkelijk dalen een vast contract te nemen.
Maar op zich zou een redelijk vast contract nu al, met een mooie welkomstbonus of cashback, ook niet verkeerd zijn, dan weet je waar je aan toe bent tijdens de dure wintermaanden.
En je kan steeds binnen 14 dagen opzeggen.

'We' zeggen ook wel eens dat de bonus de teruglverkosten enigszins goedmaken. Ook al zijn er tegenwoordig ook dynamische contracten waarbij je een bonus kunt krijgen.

Vul je gegeven in bij een paar vergelijkers en kijk wat daar uitkomt. Misschien dat je dan toch kiest voor een vast contract, of voor nu toch nog even afwacht.
Schrijf je eventueel ook in voor de komende VEH-veiling en de CB-veiling. Dat zijn vaak toch nog iets interessantere contracten dan die je gewoon op de vergelijkers vindt.

Succes.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:50
@Farabi Misschien is een soort tussen vorm van electriciteits contract wel iets passender voor je?

Kijk een op het TijdPrijs Trend contract van Vattenfall. Heeft jaar in 4 seizoenen ingedeeld, en uiteindelijk zijn er 6 verschillende tijds blokken met bijhorende tariefen.

Van 37,5 Eurocent in de dure uren in de winter tot 11 Eurocent in de weekend uren in voorjaar en de zomer. Terug geleverde stroom levert nog een 3 Eurocent op. (na verekenen terug leverkosten)

Ik heb voor deze contract wijze gekozen, want na 3 jaar vast, zonder terug leverkosten voor terug geleverde stroom, vindt ik het dynamische nog net iets te onzeker. Zeker ook gezien de huidige situatie in de wereld van vandaag. Dus toch nog wat zekerheid voor lief genomen, dan maar rond een 10 Euro per maand meer. Voorschot is nog steeds negatief.

• Brent
  • Nu online
Ik zie veel vergelijkers nog 2026 cijfers melden. Waar en hoe kan ik alleen tonen prijzen/kosten van na 1 januari afdwingen? Schattingen en belastingen van vandaag heb ik niet zoveel aan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-09 09:24

K van k

18x 400 wp oost-west

Ik zat 5 jaar vast bij pure energie,stroom was 0,19 cent en gas meen ik 0,81 cent, na het eerste jaar contract zonnepanelen en jaar later warmtepomp viessman met 220 liter boiler die circa 380 douvhewater dan afgeeft, genoeg voor 5 personen. Betaalde 5€ per maand, en kreeg na die 5 jaar uiteindelijk 460€ terug, dus die 5 jaar heb ik alles terugverdiend, want zat in 2020 op circa 175€ per maand, en daarna begon Rusland en zou het eigelijk verdubbelen.

In 2025 3 jaar vast alleen stroom bij coolblue energie 0,22 per kwh en verbruik 7850 kwh per jaar met electrische auto erbij.

Mijn zwagers hebben dynamische maar als ik zie wat dat kost, via jeroen app is het gemiddelde per jaar 0.26 cent maar dat word nu stuk hoger.

Je kan bij sommige 6 maanden van tevoren al 1 of 2 of 3 jaar contract vast laten leggen.

Ook vorig jaar voor mn moeder gedaan, was toen nog best hoog maar die betaalt nu 3 jaar lang 1,39 gas en 0.24 per kwh, stuk lager als wat ze de 3 jaar daarvoor had.

Nu loopt saldering af en te kijken om accu, wel hybride omvormer ondertussen, maar bv 15 kwh met installatie kwam op 9500 € om en nabij.

Dus dat worden 2 stekker batterijen die samen 800 watt per stuk afleveren van marstek denk ik.

1600 watt afgifte vangt veel op, en de hele zomer zou ik bij zon de auto op kunnen laden, want wall box staat toch maar ingesteld op 2,8 kw/ kan ik nog verlagen ook met mn app, maar ondertussen ook 6 panelen op veranda laten leggen dus nu 24 totaal, dat zou geen probleem moeten zijn.

Wel mn voorschot verhoogt naar 130€, want betaalde laatste jaar 100€ maar vorige maand afrekening en moest 103 bij betalen, dus zat op 108 gemiddeld, en dat met ev waar geen benzine in hoeft.

Accu koop ik pas in feb want nu geen nut, en daarna zullen we het wel weer zin.

Dynamische zou voor mij niets zijn om er hele tijd mee bezig te zijn, kachel in winter op 22 graden en dan is het 24 graden in huis(snel koude botten)

Naja elk jaar wat geinvesteerd en valt ook niet meer te sparen tegenwoordig met alle prijsverhogingen en je loon blijft hetzelfde.

Schat in dat gas naar de 2,50 a 3€ de kuub zal gaan, want 1 jan word er niets meer uit Rusland gehaald, en houti s maken het op dit moment erg lastig om gas te krijgen. Denk beste evendynamische of variabel of 1 jaar vast en dan kijken of het van de zomer zakt.

Net als hypotheekrente zou ik nu voor kort gaan en niet lang vast zetten.

• sidney013
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:52
Kreeg vorige week een email van de consumentenbond dat ze in september weer met een energie collectief komen.

Heb gisteren een email gestuurd of er al iets bekend is wanneer, eigenlijk geen zin meer om af te wachten. Al verwacht ik er niet veel van...

[ Voor 23% gewijzigd door sidney013 op 14-09-2026 07:15 ]

• Farabi
  • Niet online
De terugleverboete bij essent is 0,08ct als ik eventueel een vast contract neem. Is dit in verhouding met andere bedrijven?

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:50
Brent schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:10:
Ik zie veel vergelijkers nog 2026 cijfers melden. Waar en hoe kan ik alleen tonen prijzen/kosten van na 1 januari afdwingen? Schattingen en belastingen van vandaag heb ik niet zoveel aan.
bij de resultaten van gaslicht zie je in het prijsdetail tabelletje een extra rij met ' per 1-1-27 prijzen.

Er zitten hele bijzondere tussen met getallen 0.00001 € mbt teruglever opbrengst en kosten.

• Novax
  • Niet online
Farabi schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:07:
De terugleverboete bij essent is 0,08ct als ik eventueel een vast contract neem. Is dit in verhouding met andere bedrijven?
De terugleverboete alleen zegt niets. Als je uitgaat van 2027 zonder saldering moet je de terugleverboete van de terugleververgoeding aftrekken om op een netto terugleververgoeding te komen wat je dan kan vergelijken.

• Farabi
  • Niet online
Novax schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:39:
[...]

De terugleverboete alleen zegt niets. Als je uitgaat van 2027 zonder saldering moet je de terugleverboete van de terugleververgoeding aftrekken om op een netto terugleververgoeding te komen wat je dan kan vergelijken.
Dat is een goede inderdaad. Even gevraagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDum90WfmGWxOCgPdwk0pV8SiC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJzXhAbrFeQeuONfFFK1QB5R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb_yOzitLOAPkB40fik1idgT5sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztf5HwOtINxNAu15sOvGnsjN.jpg?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
ThinkPad schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:24:
[Afbeelding][Afbeelding]
Klik voor groot

Gegeven de volgende cijfers (12 maanden, 2025 en 2026) vanuit Homewizard P1.

Welke cijfers vul ik dan in op Gaslicht? Is dat 719+1458 als verbruik, en 154+2116 voor teruglevering? (en dan verbruik met 60%/40% verdeling en teruglevering 70%/30% die ze in hun voorbeeldcijfers hanteren)
Iemand hier nog een antwoord op of dat inderdaad de juiste getallen zijn om op Gaslicht in te vullen?

• Novax
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:57:
[...]

Iemand hier nog een antwoord op of dat inderdaad de juiste getallen zijn om op Gaslicht in te vullen?
Ja, als dat je levering en teruglevering van het net zijn.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-10 15:29
phaas schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:49:
[...]

Halverwege januari (wanneer mijn contract afloopt), heb ik ongeveer 2/5e van het stookseizoen gehad. Ik gok dat de prijzen tegen die tijd helemaal hoog zullen zijn. Is het dan misschien beter om tijdelijk een variabel contract te nemen en te wachten totdat de prijzen iets zakken? Of is een variabel contract tijdens de laatste koude maanden sowieso een financiële ramp?
Je kunt overwegen om een gascontract dynamisch te nemen. Kan je dagelijks af.

Je kunt dan - goed lettend op de portemonnee - bijvoorbeeld de kachel tijdens hele dure uren uit doen, je douchen wat sturen en kaarsen aan doen of een trui. Dit zou ik zelf die 2 maanden volhouden

• jongetje
mrVroom schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:34:
[...]

Je kunt overwegen om een gascontract dynamisch te nemen. Kan je dagelijks af.

Je kunt dan - goed lettend op de portemonnee - bijvoorbeeld de kachel tijdens hele dure uren uit doen, je douchen wat sturen en kaarsen aan doen of een trui. Dit zou ik zelf die 2 maanden volhouden
Hoe doe je dat dan, gasprijzen zijn zover ik kan zien per 24uur bij een dynamisch contract.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-10 15:29
jongetje schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:57:
[...]

Hoe doe je dat dan, gasprijzen zijn zover ik kan zien per 24uur bij een dynamisch contract.
Dat is ook zo! Dan is mijn bericht volstrekte nonsens. 8)7

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil graag even mijn situatie tegen jullie aanhouden. Ik zit nu nog op een maandelijks opzegbaar modelcontract bij Mega en wil/moet dus snel overstappen, zeker met het oog op de nieuwe regels vanaf 2027.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Mijn plan is nu om over te stappen naar dynamisch via Tibber, vooral omdat die app straks een slimme airco automatisch kan aansturen op de goedkoopste uren. Bij vaste contracten schrik ik nogal van de hoge terugleverboetes en staffels met mijn overschot. Toch voelt dynamisch ergens nog als een gok.

Is de overstap naar dynamisch (Tibber) in mijn situatie inderdaad de slimste keuze richting 2027, of zie ik addertjes over het hoofd?

Hoor graag jullie mening!

• Novax
  • Niet online
Foutlook schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:16:
Ik wil graag even mijn situatie tegen jullie aanhouden. Ik zit nu nog op een maandelijks opzegbaar modelcontract bij Mega en wil/moet dus snel overstappen, zeker met het oog op de nieuwe regels vanaf 2027.

***members only***

Mijn plan is nu om over te stappen naar dynamisch via Tibber, vooral omdat die app straks een slimme airco automatisch kan aansturen op de goedkoopste uren. Bij vaste contracten schrik ik nogal van de hoge terugleverboetes en staffels met mijn overschot. Toch voelt dynamisch ergens nog als een gok.

Is de overstap naar dynamisch (Tibber) in mijn situatie inderdaad de slimste keuze richting 2027, of zie ik addertjes over het hoofd?

Als je zoveel overschot hebt en je kan sturen (dus eventueel ook zonneproductie afschalen) zou ik het gewoon proberen. En van een dynamisch contract kan je ook makkelijk weer af. (van variabel overigens ook met de nieuwe regels).

Al zou ikzelf niet afhankelijk willen zijn van apps van de energieleverancier om mijn apparaten te sturen. Het heeft de voorkeur dat de energieleverancier makkelijk inwisselbaar is.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 15:59
Foutlook schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:16:

***members only***

Als je wilt dat de nieuwe airco automatisch door Tibber kan worden aangestuurd, is het belangrijk om bij de aanschaf te controleren of de airco geschikt is voor de Sensibo-integratie van Tibber.

Voor deze aansturing is het volgende nodig:
. Een airco/lucht-luchtwarmtepomp die met een normale  infrarood afstandsbediening kan worden bediend. Sensibo neemt de functies van deze afstandsbediening over via infrarood.
. Een Sensibo Air of Sensibo Sky als tussenstation. De Sensibo communiceert via infrarood met de airco en via wifi/internet met Tibber.
. Een 2,4 GHz wifi-netwerk.
. Een Tibber-energiecontract en de Tibber-app.
. In de Tibber-app moet vervolgens de Sensibo-integratie (Power-up) worden gekoppeld.

De verbinding werkt als volgt: Tibber → Sensibo → infrarood → airco

Kosten
Naast het Tibber-energiecontract is voor de aansturing een Sensibo-controller nodig. Voor één airco moet je momenteel rekenen op ongeveer €90–€120 eenmalig, afhankelijk van het model en de leverancier.

De Sensibo Sky is momenteel het goedkopere model en kan voor de basisaansturing voldoende zijn. De Sensibo Airbiedt aanvullende functies, waaronder ondersteuning voor Apple HomeKit.

Belangrijk: laat vóór aanschaf van de airco door de leverancier bevestigen dat het betreffende merk en type via een infrarood afstandsbediening kan worden bediend en daarmee geschikt is voor gebruik met Sensibo/Tibber. Een airco die alleen via een eigen wifi-app werkt, is niet automatisch geschikt voor deze koppeling

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 14:05
Ik zie nu dat Energiek mogelijk een aantrekkelijke aanbieder is voor variabele contracten. Sinds deze maand zit ik ook aan een variabel contract van vandebron. Ik overweeg nu voor een vast contract voor hoog tarief te gaan (na de winter gebruiken we minimaal). Of variabel de winter door te gaan en daarna een goedkoper vast contract te nemen. Stroom in de zomer wil nog wel eens hoog gaan ivm airco. Verder gebruiken we eigenlijk minimaal

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 12:05
Ik moet zeggen dat ik dankbaar ben voor de tip over het noodfonds energie (ik leef redelijk onder een steen geloof ik). Als ik nu een jaarcontract zou afsluiten wordt mijn maandbedrag volgend jaar ongeveer 15% van mijn maandelijkse inkomen :X Ik hoop van harte voor de mensen die in hetzelfde schuitje zitten, dat deze plannen doorgang vinden.

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 22:44
twowheeler schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:39:
Ik zie nu dat Energiek mogelijk een aantrekkelijke aanbieder is voor variabele contracten. Sinds deze maand zit ik ook aan een variabel contract van vandebron. Ik overweeg nu voor een vast contract voor hoog tarief te gaan (na de winter gebruiken we minimaal). Of variabel de winter door te gaan en daarna een goedkoper vast contract te nemen. Stroom in de zomer wil nog wel eens hoog gaan ivm airco. Verder gebruiken we eigenlijk minimaal
ik zat ook naar hen te kijken voor 1 jaar vast alleen rekenen kunnen ze niet :X . Maar even de vraag gesteld via WA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uinCcmOzef5u-hJPZjwnU-kF1dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fkkXrZUuhxG7HWqr5oQlv1Is.png?f=fotoalbum_large

• Novax
  • Niet online
master_JE schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:05:
[...]

ik zat ook naar hen te kijken voor 1 jaar vast alleen rekenen kunnen ze niet :X . Maar even de vraag gesteld via WA
[Afbeelding]
Bij het totaal van terugleververoeding hebben ze BTW er bij gedaan, maar dat krijg je niet.

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:34
Energiecollectief via Consumentenbond. In de e-mail:
Tijdelijk hebben we 1- en 3-jarige contracten van Budget Thuis voor je klaarstaan. Jij kunt als eerste gebruikmaken van dit aanbod. De vaste, scherpe tarieven geven zekerheid voor een langere periode. De loyaliteitsbonus van maximaal €480 levert je extra voordeel op. Zo weet je precies waar je aan toe bent én bespaar je op je energiekosten.

De 1- en 3-jarige contracten waren in het vorige collectief rap uitverkocht, dus wees er snel bij. Op = op.
Dan de aanbieding (let op: ik laat alleen de prijzen vanaf 1-1-27 zien):
3 jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVLZyZiGN8WKQ52Ngi1MpoVWW4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/emX2RsrcNfm57HoMIZncptOs.png?f=fotoalbum_large

1 jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUAiTpakA3VKStVSj36oowYaQ8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XjUEGXxd6rFY1TCsELLWlD0G.png?f=fotoalbum_large

Dynamisch (via MEGA)
200 euro korting na 1 jaar

Stroom
- Inkoopopslag: € 0,00696
- Terugleveropslag: € 0,01452

Gas
- Inkoopopslag: € 0,07170

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb hem ook binnen van de consumentenbond, BudgetEnergie. Hogere prijzen dan andere aanbieders. Wel iets hogere korting, maar zelfs daarmee is het zo’n €70 duurder op jaarbasis dan andere deals via GL. Ik vergelijk met 4000kWh en 1200m3 en krijg dan €3720 aan kosten en €350 bonus = €3370. Dit op basis van €1,83860/m3 en €0,33215/kWh. Wel lage vaste kosten, maar geen interessante deal vergeleken met de aanbiedingen bij de prijsvergelijkers.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Moet binnenkort ook overstappen (full electric nieuwbouw + EV) en nu nog op vast a 0.19 eur/kwh. Ga maar naar dynamisch, want het aanbod van Consumentenbond voor alleen elektra zijn dezelfde tarieven als voor met gas, maar nu slechts 25 euro (3 jaar) of 50 euro bonus (1 jaar). Dus hop naar Zonneplan :w

• Novax
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:05:
Moet binnenkort ook overstappen (full electric nieuwbouw + EV) en nu nog op vast a 0.19 eur/kwh. Ga maar naar dynamisch, want het aanbod van Consumentenbond voor alleen elektra zijn dezelfde tarieven als voor met gas, maar nu slechts 25 euro (3 jaar) of 50 euro bonus (1 jaar). Dus hop naar Zonneplan :w
Consumentenbond heeft ook dynamisch, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

• Rene85
  • Niet online
Yes, maar heb 16 panelen die niet (eenvoudig) af te schakelen zijn. Bij Zonneplan krijg ik 2 cent + 10% waardoor het aantal negatieve uren voor mij erg mee zal vallen. Bij die Consumentenbond deal betaal je 1.45 cent, dat scheelt nogal niet wat. Zelfs al zou het aantal uur met negatieve prijzen meevallen wordt een groot deel van die bonus van 100 euro tenietgedaan door dit verschil. Daarnaast heb je bij Zonneplan via een referral link een bonus van 30 euro, verschil is dus maar 70.

• Novax
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:30:
[...]

Yes, maar heb 16 panelen die niet (eenvoudig) af te schakelen zijn. Bij Zonneplan krijg ik 2 cent + 10% waardoor het aantal negatieve uren voor mij erg mee zal vallen. Bij die Consumentenbond deal betaal je 1.45 cent, dat scheelt nogal niet wat. Zelfs al zou het aantal uur met negatieve prijzen meevallen wordt een groot deel van die bonus van 100 euro tenietgedaan door dit verschil. Daarnaast heb je bij Zonneplan via een referral link een bonus van 30 euro, verschil is dus maar 70.
Vaste kosten zijn ook lager. En het is dynamisch, dus je zou de winter periode Mega kunnen doen en dan vanaf de lente Zonneplan. Ik weet alleen niet wat de actievoorwaarden van die €100 bonus zijn, of dat pro rata per maand is.

• Rene85
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:39:
[...]

Vaste kosten zijn ook lager. En het is dynamisch, dus je zou de winter periode Mega kunnen doen en dan vanaf de lente Zonneplan. Ik weet alleen niet wat de actievoorwaarden van die €100 bonus zijn, of dat pro rata per maand is.
Ah kijk, dan kan het voor enkel de winterperiode idd interessant zijn. De inkoopvergoeding is ook lager, dus half oktober tot half maart bij Mega en zo 5/12 van die bonus krijgen zou aardig zijn. Dan de switch maken naar Zonneplan voor de betere terugleververgoeding.

Of ze die bonus pro rata uitkeren staat er echter niet bij. Net de CB even gebeld en ze wisten het niet. Wordt uitgezocht en ik word gemaild. Laat hier wel even weten als ik iets hoor. Ook zonder bonus zou dit voor de winterperiode een aardige optie zijn ivm lage maandkosten + lage inkoopkosten. Moet je wel zin hebben (minstens) 2x per jaar te switchen.

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:49
Ik was sceptisch toen ik de reacties las maar ik heb toch gekeken naar het aanbod van de consumentbond.

Valt bij mij 10% lager uit dan de goedkoopste optie van gaslicht of independer, dus meteen afgesloten. Het is vooral interessant bij een laag verbruik door de hoge bonus en lage vaste kosten. Mijn verbruik is 1200 kwh en 550m3 gas, geen teruglevering.

Ik heb nu nog 14 dagen om te annuleren als de situatie in het midden oosten veel beter wordt maar anders heb ik een redelijk prijs voor deze winter.

• Novax
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:57:
Moet je wel zin hebben (minstens) 2x per jaar te switchen.
Ook interessant, krijg je dan ook iedere keer de referral link bonus van Zonneplan?

• Rene85
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:13:
[...]

Ook interessant, krijg je dan ook iedere keer de referral link bonus van Zonneplan?
Helaas, die geldt alleen voor 'nieuwe' klanten. Dus alleen de eerste keer dat je naar ZP gaat. En deze wordt niet pro rata uitgekeerd, echt pas na 12 maanden. Dus als ik in maart/april naar ZP zou gaan, moet ik de daarop volgende winterperiode ook bij hen uitzitten om die referral te krijgen. Maar ach, is maar 30 euro. Je kan beter elk jaar een goede 'winterpartij' regelen via een collectief met lage inkoopkosten en lage maandlasten. Het verschil over 5 wintermaanden tussen deze Mega CB deal en de standaard ZP tarieven bedragen al 85 euro (ex eventuele pro rata bonus) bij 4,500 kWh verbruik.

• Truus01
  • Nu online
Er is nu een week lang, tot 25 september, extra korting te krijgen bij Vanderbron, via de KPN-app (vrijdag-actie).
Er staat 'tot €510 korting'.
Maar ik kan helaas geen link vinden.
Wellicht dat anderen wel een link kunnen achterhalen.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:18
Truus01 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:30:
Er is nu een week lang, tot 25 september, extra korting te krijgen bij Vanderbron, via de KPN-app (vrijdag-actie).
Er staat 'tot €510 korting'.
Maar ik kan helaas geen link vinden.
Wellicht dat anderen wel een link kunnen achterhalen.
Vanuit de Mijn KPN app zou je je moeten kunnen aanmelden, de link daarin werkt echter niet. Er wordt trouwens gesproken over € 100 euro extra korting ‘bovenop het scherpe aanbod’, waarmee je in totaal € 510 korting zou ontvangen.

• Rene85
  • Niet online
@Novax

Bericht terug van de Consumentenbond:
de bonus voor het dynamische contract van MEGA word inderdaad naar rato uitgekeerd bij een eventuele opzegging.
Dat maakt het aanbod extreem goed voor diegene die toch al dynamisch van plan was gedurende de winterperiode (wanneer je aardig wat zonnepanelen hebt) of gewoon altijd (weinig of geen panelen). Overigens staat er onbepaalde tijd, dus als je dit afsluit zou je wellicht zelfs na een jaar nog deze tarieven kunnen claimen. Er staat nergens dat de tarieven na 1 jaar herzien worden...

• Novax
  • Niet online
Rene85 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:46:
@Novax
de bonus voor het dynamische contract van MEGA word inderdaad naar rato uitgekeerd bij een eventuele opzegging.
Dat is mooi, zou wel fijn zijn als ze die voorwaarden ook ergens neer zetten dan, of dat je die krijgt na aanvraag. (mag officieel niet)

• Rene85
  • Niet online
Novax schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:15:
[...]

[...]

Dat is mooi, zou wel fijn zijn als ze die voorwaarden ook ergens neer zetten dan, of dat je die krijgt na aanvraag. (mag officieel niet)
Ik zie deze voorwaarden idd niet op de site van de CB. Ik heb mezelf inmiddels aangemeld en heb van Mega zelf de actievoorwaarden ontvangen en daarin staat bevestigd dat het naar rato uitbetaald wordt bij vertrek voordat het jaar om is

• Relesi
@Truus01 de KPN link werkt nu wel
edit:
510 euro korting geldt bjj een driejaars contract. Tarieven zjjn dan:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,29470 en voor daltarief € 0,23702. De leverprijs per m³ is € 1,58310.

Bij een teruglevering van 3.000 kWh of hoger kun je bij ons alleen een dynamisch contract of een modelcontract afsluiten.

[ Voor 94% gewijzigd door Relesi op 19-09-2026 00:35 ]

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:24
@Relesi
Je schrijft prijzen op voor het driejarige contract. Ik weet niet waarom je dat in het klein schrijft.

De prijzen voor het eenjarige contract zijn:
kWh normaal: 0,34132
kWh dal: 0,27152
Vaste leverkosten stroom: € 0,36140 per dag

m3 gas: 1,72583
Vaste leverkosten gas: € 0,31211 per dag

Bonus: ik krijg 400 euro bonus te zien. Dit is inclusief de 100 euro extra korting via KPN.

[ Voor 11% gewijzigd door AMD1800 op 19-09-2026 06:43 ]

• Relesi
AMD1800 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 06:42:
@Relesi
Je schrijft prijzen op voor het driejarige contract. Ik weet niet waarom je dat in het klein schrijft.
Tekst gekopieerd van de website :)

• Brent
  • Nu online
Weet iemand waarom CB>Mega een kWh prijs van 0,31365 noemt? Welke prijs is dat? Dynamische prijzen zijn nu niet zo hoog, noch gemiddeld over 2026 oid.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Novax
  • Niet online
Brent schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:08:
Weet iemand waarom CB>Mega een kWh prijs van 0,31365 noemt? Welke prijs is dat? Dynamische prijzen zijn nu niet zo hoog, noch gemiddeld over 2026 oid.
Dat is een geschatte verwachte gemiddelde prijs voor het aankomende jaar, zie https://www.consumentenbo...ieven-beter-vergelijkbaar

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Rene85 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:46:
@Novax

[...]

Dat maakt het aanbod extreem goed voor diegene die toch al dynamisch van plan was gedurende de winterperiode (wanneer je aardig wat zonnepanelen hebt) of gewoon altijd (weinig of geen panelen). Overigens staat er onbepaalde tijd, dus als je dit afsluit zou je wellicht zelfs na een jaar nog deze tarieven kunnen claimen. Er staat nergens dat de tarieven na 1 jaar herzien worden...
Wat is de reden dat een dynamisch contract tijdens de winterperiode met veel panelen interessant is?

Ik ben ook het energiecollectief aanbod van de consumentenbond aan het bekijken en het verschil tussen 1 jaar vast bij Budget Thuis en Mega is nogal groot. Maar hoe weet CB nu hoe dit voor mij gaat uitpakken met een dynamisch tarief?

Berekend op basis van:

Stroom normaal: 700 kWh
Stroom dal: 700 kWh
Teruglevering normaal: 5131 kWh
Teruglevering dal: 2195 kWh

PV: 11,5 kWp (26 panelen op zuid-zuidwest)
Accu: 5 kWh (DC)

Per 1-1-2027 zou ik een nieuw contract willen laten ingaan, zodat ik t/m december nog kan salderen. Dat is overigens best lastig vergelijken op bijvoorbeeld gaslicht.com of de consumentenbond energievergelijker, want die pakken dan ook nog een deel Q4 2026 in de berekening mee, wat een vertekend beeld geeft.

Ik heb altijd wat sceptisch tegen een dynamisch contract aangekeken, maar zou dit in mijn situatie daadwerkelijk veel voordeliger zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ixUb7JEqaneIF3XgmExYw26p8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9PLFLsMC4OoCN9erOXnsjxjT.png?f=fotoalbum_large

• Rene85
  • Niet online
M-ThijZ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:47:
[...]

Wat is de reden dat een dynamisch contract tijdens de winterperiode met veel panelen interessant is?
Ik zei eerder: als je toch al voor dynamisch gaat, dan is deze deal voor de winter beter dan bij Zonneplan, Tibber of een andere meer gangbare dynamische partij. In de winter lever je nauwelijks iets terug, dus de slechte terugleververgoeding boeit niet. Daarnaast heb je zeer lage vaste kosten, zo'n 5 of 6 euro per maand lager dan bij andere dynamische providers. Dus tot maart / april deze CB deal en dan over naar bijv. Zonneplan. Ik had het niet voor het vergelijk tussen dynamisch en vast.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

In dat geval had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je over het algemeen dynamisch adviseerde voor mensen met veel zonnepanelen. Het aanbod van €-25,- per maand lijkt mij iets te rooskleurig, maar ik zou het kunnen afsluiten voor het eerste kwartaal. Ik zit er dan in ieder geval niet te lang aan vast. de CB tarieven voor Budget Thuis vind ik niet heel interessant als ik het vergelijk met het aanbod via Vereniging Eigen Huis van een maand geleden.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:13
M-ThijZ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:47:
[...]Per 1-1-2027 zou ik een nieuw contract willen laten ingaan, zodat ik t/m december nog kan salderen.
Je kunt prima nu een contract nemen. Dat wordt gewoon netjes gesaldeerd dit jaar. Ik ga al mn overschot van september en oktober in november en december er doorheen stoken 😉

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:10
Na bijna 5 jaar een vast contract bij eerst Zondergas (later Energyzero geworden) met domme meter weet ik het nu even niet meer. Mijn contract loopt 27maart af, maar 5 november geef ik altijd al mijn meterstand door.

Zelfs met mijn domme meter deze winter dan dus geen salderen omdat ik begin en eind winter mijn stand moet doorgeven. Wellicht dat nu overstappen dus interessant is. maar door alle variabelen vind ik het lastig in te schatten.
  • Vanwege electrisch verwarmen 5000 kwh opwek en ongeveer 5000 verbruik
  • Domme meter (voor zolang het nog duurt, nog steeds geen uitnodiging tot vervanging gehad)
  • Als de meter vervangen wordt, kan ik eventueel direct een accu nemen
  • Einde salderingsregel (al hoewel bij mij onbekend wanneer i.v.m. domme meter)
Iemand een idee wat het beste te doen?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Job_04 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:00:
Bedoel je met “domme meter” een draaischijfmeter (de klassieke analogische mechanische) of een eerste generatie digitale die geen live standen kan doorsturen?

• Job_04
The Third Man schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:52:

Bedoel je met “domme meter” een draaischijfmeter (de klassieke analogische mechanische) of een eerste generatie digitale die geen live standen kan doorsturen?
Een draaischijfmeter die terug draait.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:54
Na bijna 5 jaar een vast contract bij eerst Zondergas (later Energyzero geworden) met domme meter weet ik het nu even niet meer. Mijn contract loopt 27maart af, maar 5 november geef ik altijd al mijn meterstand door.

Zelfs met mijn domme meter deze winter dan dus geen salderen omdat ik begin en eind winter mijn stand moet doorgeven. Wellicht dat nu overstappen dus interessant is. maar door alle variabelen vind ik het lastig in te schatten.
  • Domme meter (voor zolang het nog duurt, nog steeds geen uitnodiging tot vervanging gehad)
Met een "domme" meter ben je spekkoper.
Zolang je de "domme" meter hebt gewoon kijken bij een variabel contract. Deze kun je dan opzeggen/overstappen wanneer je een slimme meter hebt. Deze "domme" meter registreert geen teruglevering omdat de schijf terugdraait, dus de netbeheerder/je leverancier ziet alleen wat je hebt verbruikt en dat is niet veel gezien je opgave.

• Truus01
  • Nu online

Waarom moet je je meterstanden doorgeven? Want waarom niet bij ZonderGas blijven en de meterstand op einde contract doorgeven?!

Een accu nemen, alleen maar omdat de meter wordt vervangen is niet slim. Die verdien je vooralsnog niet terug.

• jongetje
Truus01 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:41:
[...]

Een accu nemen, alleen maar omdat de meter wordt vervangen is niet slim. Die verdien je vooralsnog niet terug.
Er is een enorme groep die uit gevoel een thuisbatterij koopt.

Ik heb een aanbieding, ze mogen mij ook 1000euro geven, en dan krijg je van mij 8 jaar lang 100euro.

• Job_04
Truus01 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:41:
[...]

Waarom moet je je meterstanden doorgeven?
Omdat mijn vaste contract afloopt in maart en ik dan dus een nieuw contract met ze moet afsluiten.

En over de accu ik begrijp je punt, maar als je ze zelf installeert en bijvoorbeeld uit Duitsland haalt kan een kleine accu om de nacht te overbruggen echt financieel nog wel uitkomen.

Maar discussie over accu wil ik niet persee aanslingeren, het gaat mij meer om wat met mijn grote verbruik en hopelijk nog een tijdje de terugdraaimeter nu het slimst is om te doen.

Nu opzeggen en een vast contract afsluiten of blijven zitten tot maart en dan weer verder kijken.

• Job_04
evertmulder schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:22:
[...]

Zolang je de "domme" meter hebt gewoon kijken bij een variabel contract.
Dit klinkt interessant, zijn er ook variabele contracten die slechts eens per half jaar prijzen aanpassen? Want het heeft pas zin als ik in 1 periode winter en zomer heb zitten die dan tegen elkaar wegvallen.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
evertmulder schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:22:
[...]

Met een "domme" meter ben je spekkoper.
Zolang je de "domme" meter hebt gewoon kijken bij een variabel contract. Deze kun je dan opzeggen/overstappen wanneer je een slimme meter hebt. Deze "domme" meter registreert geen teruglevering omdat de schijf terugdraait, dus de netbeheerder/je leverancier ziet alleen wat je hebt verbruikt en dat is niet veel gezien je opgave.
Dit is niet helemaal correct. Sommige leveranciers werken met een boete bij een oude meter + zonnepanelen (600 euro/jaar voorbij zien komen in een veh aanbod enige tijd geleden). Dus zeker de kleine lettertjes even lezen in dit geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Kameelstok op 26-09-2026 15:13 ]

• Truus01
  • Nu online
Job_04 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:06:
[...]

Omdat mijn vaste contract afloopt in maart en ik dan dus een nieuw contract met ze moet afsluiten.

En over de accu ik begrijp je punt, maar als je ze zelf installeert en bijvoorbeeld uit Duitsland haalt kan een kleine accu om de nacht te overbruggen echt financieel nog wel uitkomen.

Maar discussie over accu wil ik niet persee aanslingeren, het gaat mij meer om wat met mijn grote verbruik en hopelijk nog een tijdje de terugdraaimeter nu het slimst is om te doen.

Nu opzeggen en een vast contract afsluiten of blijven zitten tot maart en dan weer verder kijken.
Het ging mij vooral om het doorgeven van de meterstanden in november.
Als je t/m maart netjes kunt salderen (met de analoge meter), hoef je er niet weg.
Ik ga er dan in ieder geval ook vanuit dat je de jaarafrekening normaal ook per maart krijgt en dus je verbruik t/m maart normaal gesproken (automatisch) saldeert over dat jaar. Dus eigenlijk dat je je opwek voor de winter opverbruikt in de winter.

Ik ben bang dat als je nu zou overstappen, je waarschijnlijk een nieuwe meter krijgt, voordat je de winter met de oude metter 'weggesaldeerd' hebt.

Je zult ook vanaf 'nu' (oktober denk ik) niet heel veel nog opwekken, maar voornamelijk gaan verbruiken. Dan ben je dus onder een variabel contract duur aan het verbruiken, terwijl je er nauwelijks opwek tegenover kunt zetten.

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan welke tarieven je hebt bij Zondergas, maar daar moeten ze sowieso (ongeacht meter) je verbruik t/m december salderen.
Voor die tijd lijkt me overstappen nog niet zo handig. Tenzij je t/m december nog zoveel op kunt wekken dat je er januari en februari nog profijt van denkt te hebben, als je de oude meter zo lang ook nog behoudt.
offtopic:
Zelfs dan is een accu nog niet rendabel. Op dit moment alleen als je er mee handelt, is een accu terug te verdienen. Eigen verbruik (nog) niet.
Hopelijk reken je het, als het zover is, goed door. Zoals @jongetje ook al aangeeft, teveel mensen kopen een accu op gevoel, niet op terugverdientijd. En voor sommigen is het een hobby, dan mag het geld kosten. ;)

• lucknopfler
  • Laatst online: 08:07
Mijn contract loopt 2 oktober a.s. af. Mijn verbruik is:

Energie 892 kwh normaal, 1419 kwh dal.
Teruglevering 1569 kwh normaal, 672 kwh dal.
Gas 1295 m3.

Er komt in februari 2027 een zakelijke EV dus dan zal ik flink wat meer energie gaan verbruiken met een thuis laadpaal.

Wat is volgens jullie nu wijsheid om te doen? Dynamisch omdat er een EV komt?

Dank!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:05
lucknopfler schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:48:
Wijsheid is vooral je thuislader zo te organiseren dat je zoveel mogelijk met het overschot van je PV kunt laden en je daar een vergoeding voor krijgt.
Overschotladen = energiebelasting + btw vermijden

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vanaf deze week gaat mijn nieuwe tarief in: 22,2/19,7 ct per kWh! :). Verbruik ca 11k kWh per jaar.

Was een gok(je) dit voorjaar maar pakt goed uit volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 26-09-2026 20:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Truus01
  • Nu online
lucknopfler schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:48:
Mijn contract loopt 2 oktober a.s. af.
[...]
De beste tip is om volgend jaar niet pas 6 dagen voordat je contract afloopt rond te gaan kijken...

Helaas is het op dit moment allemaal erg lastig, ivm de oorlog (en nu wellicht toch snel een oplossing), lege gasvoorraden, etc.
Gas dynamisch is niet slim. Maar om dit nu vast te zetten voor een jaar, ook niet. Waarschijnlijk is variabel de betere optie, zodat je wel snel kunt overstappen mocht er een goede deal komen.
Stroom... Ik denk variabel of dynamisch.
Die EV, kun je die ook opladen tijdens goedkope uren en van je eigen zonnestroom? Of is dat niet mogelijk? Want als je die alsnog in de dure uren moet laden, wordt het zelfs alleen maar duurder met dynamisch.
Dan ook variabel of dynamisch totdat je een goed vast contract kunt vinden.
Of dynamisch (of variabel) blijven (of gaan) als je het verbruik (van de EV) wel kunt sturen, en de contractvorm je bevalt.

• Farabi
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:36:
Vanaf deze week gaat mijn nieuwe tarief in: 22,2/19,7 ct per kWh! :). Verbruik ca 11k kWh per jaar.

Was een gok(je) dit voorjaar maar pakt goed uit volgens mij.
Waar kreeg je deze aanbieding?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

Farabi schreef op zondag 27 september 2026 @ 00:13:
[...]

Gewoon thuis.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Farabi schreef op zondag 27 september 2026 @ 00:13:
[...]

”dit voorjaar” ;)

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-09 15:50
Advies gevraagd!

Net als velen denk ik, dit topic lezend, vraag ik me af wat voor ons wijsheid is.
Wij hebben nu een nog lopend contract bij Greenchoice; dit loopt 1 januari af.
Hadden een 3-jarig contract met een nog goede terugleververgoeding en geen terugleverkosten.

Ons verbruik is:
teruglevering ca 5500 kwh
afname stroom ca 4000 kwh (werkelijke afname, dus gefactureerd)
afname gas ca 550 m3 (voor de zonnepanelen en airco's was dit 1200 m3)

We hebben 17 zonnepanelen en 3 airco's. Verbruiken veel stroom door oa verwarmen met airco als het niet vriest. Hebben geen elektrische auto.

Ik vind het bijzonder lastig aanbiedingen te vergelijken op de sites omdat ook dit jaar nog meegerekend wordt. Dat we meer gaan betalen dan nu (EUR 100) lijkt me logisch en is ook niet erg maar ik kan niet bedenken of we er nu goed aan doen om voor een variabel of dynamisch of vast contract te gaan of eventueel het gascontract te splitsen

[ Voor 6% gewijzigd door Lowlands op 27-09-2026 11:22 ]

• Truus01
  • Nu online
Lowlands schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:20:
ik kan niet bedenken of we er nu goed aan doen om voor een variabel of dynamisch of vast contract te gaan of eventueel het gascontract te splitsen
Volgens mij kun je aangeven dat je alleen voor 2027 wilt zien, meen ik in ieder geval ergens gelezen te hebben.

Gas en stroom splitsen kan heel vaak wel een voordeel opleveren, maar soms een nadeel ivm een lagere korting/bonus.
Gas sowieso niet dynamisch. Maar om dit nu vast te zetten voor een jaar, ook niet. Waarschijnlijk is variabel de betere optie, zodat je wel snel kunt overstappen mocht er een goede deal komen.
Stroom, denk ik ook niet dynamisch. Je kunt je verbruik niet sturen en dat is hetgene wat dynamisch voordelig maakt. Alhoewel, lage vast leveringskosten en geen (of lage) terugleverkosten moet je wel ook naar kijken, maar bij jou verbruik denk ik dat dat minder effect zal hebben.
Helaas is vast op dit moment ook niet het beste, want de prijzen zijn hoog. Kan natuurlijk nog slechter worden, maar we hopen met z'n allen toch erop dat het beter wordt. Dus dan is variabel de betere optie, omdat je dan alsnog snel over kunt stappen mochten de prijzen dalen en je ergens een goede deal tegenkomt.

• Job_04
Truus01 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:04:

Het ging mij vooral om het doorgeven van de meterstanden in november.
Als je t/m maart netjes kunt salderen (met de analoge meter), hoef je er niet weg.
Beetje onduidelijke situatie heb ik, vanwege een verhuizing vermoed ik. Het contract loopt tot maart 2027. Maar eindafrekening is altijd begin november.

Maar ik denk dat in mijn geval het dan dus het handigst is om bij zondergas te blijven tot ik op nul uitkom, vermoedelijk ergens in november, dan te vragen wat de opzegboete zou zijn, en dan eventueel overstappen naar een variabel contract. En dan maar hopen dat de meter nog even blijft zitten.

Zodra de meter vervangen is kan ik verder kijken en als het gunstig is weer overstappen.

Mee eens dat dit het handigste is? Of zijn er nog andere opties?

• Novax
  • Niet online
Job_04 schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:27:
[...]

Beetje onduidelijke situatie heb ik, vanwege een verhuizing vermoed ik. Het contract loopt tot maart 2027. Maar eindafrekening is altijd begin november.

Maar ik denk dat in mijn geval het dan dus het handigst is om bij zondergas te blijven tot ik op nul uitkom, vermoedelijk ergens in november, dan te vragen wat de opzegboete zou zijn, en dan eventueel overstappen naar een variabel contract. En dan maar hopen dat de meter nog even blijft zitten.

Zodra de meter vervangen is kan ik verder kijken en als het gunstig is weer overstappen.

Mee eens dat dit het handigste is? Of zijn er nog andere opties?
Heeft Zondergas al de voorwaarden aangepast vanwege het einde van de salderingsregeling? Zo niet dan kan je boetevrij opzeggen zodra ze dat wel doen.

• Job_04
Novax schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:50:
[...]

Heeft Zondergas al de voorwaarden aangepast vanwege het einde van de salderingsregeling? Zo niet dan kan je boetevrij opzeggen zodra ze dat wel doen.
Goede tip, ga ik checken! En dan een variabel contract zoeken dat niet zoals ik hier ergens las boetes voor ouderwetse meters heeft. Iemand in hetzelfde schuitje als ik die een goede leverancier kent?

• Farabi
  • Niet online
Ik zit te twijfelen om na mijn vast contract in november variabel te nemen of direct voor dynamisch te gaan. Bij variabel betaal je sowieso de hoofdprijs voor het kwartaal toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 28-09-2026 08:56 ]

• Novax
  • Niet online
Farabi schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:55:
Ik zit te twijfelen om na mijn vast contract in november variabel te nemen of direct voor dynamisch te gaan. Bij variabel betaal je sowieso de hoofdprijs voor het kwartaal toch?
Bij variabele modelcontracten kunnen per kwartaal de tarieven wijzigen. Bij "normale" variabele contracten hangt het af van de voorwaarden.

Energiek en Frank Energie hebben op dit moment nog redelijke tarieven die lager liggen dan veel vaste contracten. Maar dat kan 1 oktober weer veranderen.

• Truus01
  • Nu online
Farabi schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:55:
En bij dynamisch de hoofdprijs per uur/kwartier.
Ik denk, dat als je dus niet je verbruik kunt sturen naar de goedkope uren, dat variabel (met een meer gemiddeld tarief) uiteindelijk iets voordeliger is.
Maar ik heb begrepen dat de vaste kosten van dynamisch vaak laag zijn, dat weegt misschien op tegen het hogere tarief op die verbruiksuren.

En waar ik eerst meende dat je bij variabel een maand opzegtermijn is, is dat ook nog maar 2 of 5 dagen. (Al kan ik dat zo snel online niet terugvinden.)

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:45:
En waar ik eerst meende dat je bij variabel een maand opzegtermijn is, is dat ook nog maar 2 of 5 dagen. (Al kan ik dat zo snel online niet terugvinden.)
Klopt, staat in de nieuwe Algemene Voorwaarden 2026 die alle leveranciers gebruiken:
7.5. Een Overeenkomst voor onbepaalde tijd kunt u altijd kosteloos opzeggen.
Hierbij geldt een opzegtermijn van vijf (5) werkdagen

• Pakhtun
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 12:08
Mijn contract bij Greenchoice gaat binnenkort aflopen. Met 6 zonnepanelen krijg ik de volgende cijfers:

Afname (normaal): 1069 kWh

Dal: 979 kWh

Teruglevering (normaal): 1090 kWh

Dal: 450 kWh

Ik kreeg via een energiecoach te horen dat ik beter kan mikken op een contract met lage terugleverkosten.

Is het voor mij voldoende om alleen naar de terugleverkosten te kijken, aangezien ik maar 6 zonnepanelen heb en mijn verbruik aan de lage kant is?

Ter info: Ik heb geen gasaansluiting.

• Novax
  • Niet online
Pakhtun schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:50:
Mijn contract bij Greenchoice gaat binnenkort aflopen. Met 6 zonnepanelen krijg ik de volgende cijfers:

Ik kreeg via een energiecoach te horen dat ik beter kan mikken op een contract met lage terugleverkosten.

Is het voor mij voldoende om alleen naar de terugleverkosten te kijken, aangezien ik maar 6 zonnepanelen heb en mijn verbruik aan de lage kant is?

Naar terugleverkosten alleen kijken heeft vanaf 1 januari 2027 geen zin meer. Dan moet je wat betreft teruglevering kijken naar de netto terugleververgoeding, oftewel de terugleververgoeding per kWh minus de terugleverkosten per kWh.

• Truus01
  • Nu online
Pakhtun schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:50:

Op zich zijn jouw verbruik en teruglevering niet heel hoog. Om alleen naar de terugleverkosten te kijken is dan niet zo slim.
Mogelijk zelfs dat een hoge bonus/korting jou nog het meeste helpt. Dat icm lage vaste leverkosten en hopelijk een laag tarief.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:13
Novax schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:39:
[...]

Naar terugleverkosten alleen kijken heeft vanaf 1 januari 2027 geen zin meer. Dan moet je wat betreft teruglevering kijken naar de netto terugleververgoeding, oftewel de terugleververgoeding per kWh minus de terugleverkosten per kWh.
Met dit soort cijfers is dat verwaarloosbaar lijkt me. Bovendien is de netto vergoeding vaak maar een cent of twee. Je kunt beter de hoogste bonus pakken op 1 jaar contracten.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Novax
  • Niet online
KoningPaulus schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:54:
Met dit soort cijfers is dat verwaarloosbaar lijkt me. Bovendien is de netto vergoeding vaak maar een cent of twee. Je kunt beter de hoogste bonus pakken op 1 jaar contracten.
Dat klopt, maar ik reageerde specifiek op de opmerking van de energie coach over terugleverkosten.

• mike--ie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 14:06
Ook loopt per 1-11 mijn huidige (gunstige) contract af. We wonen hier net een half jaar en hebben de huidige radiatoren vervangen voor vloerverwarming (met nog Intergas HR ketel). Dus geen idee wat ik komende winter ga gebruiken.

Inschatting 1700 KwH / 1300 m3.

Wat denken jullie? Voor 1jr vast Eneco incl. de EUR 450 cashback? Of toch even in het modelcontract blijven?
Huidig BEBudgetenergieBudgetenergie Eneco
tot 31-101 jaar vastmodelcontract1 jaar vast
Stroom0,18167                       0,298400,370830,31186
Gas1,15225                       1,663341,750621,74751
Cashback20000450

• jongetje
@mike--ie het 1 jarige contract is goedkoper en je krijgt een bonus van 450euro... Tenzij je verwacht dat over een half jaar de wereldvrede is gesloten en de prijzen snel dalen.

• bkaltijdveilig
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 19:16
Vergeet de cashback xxl van eneco niet. Dus 450+60 euro ongv

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:45
mike--ie schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:37:
Ook loopt per 1-11 mijn huidige (gunstige) contract af. We wonen hier net een half jaar en hebben de huidige radiatoren vervangen voor vloerverwarming (met nog Intergas HR ketel). Dus geen idee wat ik komende winter ga gebruiken.

Inschatting 1700 KwH / 1300 m3.

Wat denken jullie? Voor 1jr vast Eneco incl. de EUR 450 cashback? Of toch even in het modelcontract blijven?
Huidig BEBudgetenergieBudgetenergie Eneco
tot 31-101 jaar vastmodelcontract1 jaar vast
Stroom0,18167                       0,298400,370830,31186
Gas1,15225                       1,663341,750621,74751
Cashback200450
Waar kan je de 450 cashback van eneco vinden?
Mijn Budget Thuis contract loopt 1-12 af dus ik moet ook de markt op..
Mijn verbruik is niet hoog, interessant om hierboven de meningen te lezen.
Verbruik stroom 2100 KWH, 500m3 gas en onze panelen hebben 1600 teruggeleverd.

• mike--ie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 14:06
Dank allen - Eneco lijkt inderdaad toch wel interessant.
wokkelz schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:05:
[...]

Waar kan je de 450 cashback van eneco vinden?
Mijn Budget Thuis contract loopt 1-12 af dus ik moet ook de markt op..
Mijn verbruik is niet hoog, interessant om hierboven de meningen te lezen.
Verbruik stroom 2100 KWH, 500m3 gas en onze panelen hebben 1600 teruggeleverd.
Zie hier:
Novax schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:12:
[...]

@Jckx en @REDN4S , de aanbieding van Eneco hier werkt nog: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" . De tarieven kunnen inmiddels wel anders zijn.

• thijs88
  • Laatst online: 22:28
mike--ie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:08:
Dank allen - Eneco lijkt inderdaad toch wel interessant.

[...]

Zie hier:

[...]
Hier ook aan het kijken, ons contract bij Budget loopt op 7-1-27 af zie onderstaand aanbod van budget vs eneco.
Ons verbuik is 4200kwh teruglevering 3200kwh en gas 1000m3 we zitten nu op:
momenteel 1,12223 per m3 gas. 18ct stroomtarief.

ivm verbouwing verwachten we in 2028 gasloos te zijn, ik twijfel nog om voor komend jaar een vast Gas contract af te sluiten en stroom dynamisch. gezien de relatief hoge stroom en gas tarieven.. Mischien dat het na de winterperiode nog compenseert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cic5HSDqV-ZzvZlWQUJJ-2Ug-cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7PX0jYfdUydGwI7i6w9rkcq7.png?f=fotoalbum_large

• Truus01
  • Nu online
thijs88 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 23:34:
[...]

Hier ook aan het kijken, ons contract bij Budget loopt op 7-1-27 af zie onderstaand aanbod van budget vs eneco.
Ons verbuik is 4200kwh teruglevering 3200kwh en gas 1000m3 we zitten nu op:
momenteel 1,12223 per m3 gas. 18ct stroomtarief.

ivm verbouwing verwachten we in 2028 gasloos te zijn, ik twijfel nog om voor komend jaar een vast Gas contract af te sluiten en stroom dynamisch. gezien de relatief hoge stroom en gas tarieven.. Mischien dat het na de winterperiode nog compenseert?

[Afbeelding]
Je kunt je stroomverbruik sturen?
Anders is variabel, of een modelcontract waarschijnlijk een betere optie.
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.