Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
@True
Ik vergelijk altijd bij gaslicht.com. Heb veel ervaring met overstappen en hun vergelijking klopt.
Er van uitgaande dat je client op geen betalingsproblemen gaat hebben ben je zeker van de korting.
Er wordt vaak wat gespeeld met leverancierskosten, energieprijzen en de korting.
Neem de goedkoopste per jaar na verrekening van die korting.

Je kan nog een beetje spelen met de inschatting van je verbruik. Als je "hoog" zit kan je veel terugkrijgen.
Ook rekening te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...

De steun uit het Noodfonds is als volgt:
Inkomen (% van het sociaal minimum) tot 130%
Noodfonds betaalt een deel (voorstel is 50%) van de energiekosten boven 8% van je inkomen.
https://www.noodfondsener...odfonds-Energie-open-2026

Nog een tip: ik kon bij Vattenfall na mijn aanmelding een paar keer probleemloos vernieuwen/wijzigen toen de prijzen daalden. Ze namen automatisch de laatste (=laagste).

[ Voor 20% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-09-2026 15:12 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bruin Poeper schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:00:
@True
Ik vergelijk altijd bij gaslicht.com. Heb veel ervaring met overstappen en hun vergelijking klopt.
Er van uitgaande dat je client op geen betalingsproblemen gaat hebben ben je zeker van de korting.
Er wordt vaak wat gespeeld met leverancierskosten, energieprijzen en de korting.
Neem de goedkoopste per jaar na verrekening van die korting.

Je kan nog een beetje spelen met de inschatting van je verbruik. Als je "hoog" zit kan je veel terugkrijgen.
Ook rekening te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...

De steun uit het Noodfonds is als volgt:
Inkomen (% van het sociaal minimum) tot 130%
Noodfonds betaalt een deel (voorstel is 50%) van de energiekosten boven 8% van je inkomen.
https://www.noodfondsener...odfonds-Energie-open-2026
Bedankt voor je input, maar ik heb hier niet heel veel aan. Het gaat hier om een kennis, niet om een client. De cashbacks worden zichtbaar niet hoger met een hoger verbruik zoals ik in de post al aangaf. Gaslicht biedt niet alle contracten aan, United Consumers staat er bijv. niet eens tussen terwijl dit wel bij Pricewise staat.
Andersom zou ik jou juist aanraden verder te kijken dan alleen jouw gaslicht.com ;) immers geeft die klaarblijkelijk niet het volledige plaatje.

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:18
@True United Consumers stort de korting niet direct op de bankrekening, maar zetten het op het bespaartegoed op hun website. Vanaf daar kan het overgeschreven worden naar de rekening van je kennis zodra het geld beschikbaar is.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
True schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:34:
Ik zit voor een kennis te kijken naar het volgende scenario:
  • appartement,
  • weinig thuis,
  • weinig verbruik (normaal: 433 kWh, dal: 636 kWh, 264 m3 gas april-april '25-26)
Ik vind dan deze (via Pricewise):
[Afbeelding]

Zit nu met een variabel contract bij Oxxio (normaal: €0,35979 dal: €0,29473 gas: €1,60251), ik wil adviseren om z.s.m. over te stappen naar een vast contract om het risico op hogere prijzen te mitigeren.

Zie ik nog iets over het hoofd in dit scenario of bij deze specifieke providers? Als ik verbruik bewust wat hoger zet kom ik ook op ongeveer dezelfde prijzen uit, dus mocht het scenario veranderen: meer thuis en/of koudere winter, zijn alle drie de opties vergelijkbaar duur.

[Afbeelding]

Enig echt realistische alternatief wat ik mij kan bedenken: enkel gas vast zetten en stroom dynamisch houden, maar dat voegt m.i. weinig toe omdat verbruik op juist de duurdere momenten is en er toch niet op stroom gestuurd kan worden in dit scenario.
Korting in tweede voorbeeld is hoger bij UC. Als je een hoge korting wilt bij UC ondanks verbruik kijk dan via de link hier: Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" bij UC zelf.

Maar lees actievoorwaarden goed, o.a. wat @AMD1800 hierboven schrijft.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bruin Poeper schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:00:
@True
te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...
Dat lijkt me sterk. Het gaat natuurlijk om energiekosten, niet om het maandbedrag (dat is immers een voorschot, het zijn niet je daadwerkelijke kosten). Anders zou je je maandbedrag maximaal kunnen zetten zodat je aan het eind van het jaar veel geld terug krijgt én in aanmerking komt voor het energiefonds.
Als dat zou werken, dan klinkt dat meer als fraude oftewel: diefstal van de medemens die wél belasting kunnen/moeten betalen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:06
ocaj schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:20:
[...]

Dat lijkt me sterk. Het gaat natuurlijk om energiekosten, niet om het maandbedrag (dat is immers een voorschot, het zijn niet je daadwerkelijke kosten). Anders zou je je maandbedrag maximaal kunnen zetten zodat je aan het eind van het jaar veel geld terug krijgt én in aanmerking komt voor het energiefonds.
Als dat zou werken, dan klinkt dat meer als fraude oftewel: diefstal van de medemens die wél belasting kunnen/moeten betalen.
Maar zo werkt het helaas wel...

* edit: Althans, zo was het wel. Nu moet je het geloof ik ook daadwerkelijk aantonen.
** edit 2: Waarschijnlijk gaat het toch weer zo werken, als ik het rekenvoorbeeld op de website mag geloven:
Rekenvoorbeeld
Een alleenstaande verdient bruto € 2.000 per maand. Dat is ongeveer 112% van het sociaal minimum. Met dit inkomen zou de energierekening niet hoger dan € 160 per maand moeten zijn (8% van het bruto-inkomen).
Maar, de energierekening is € 200 per maand. Van dit inkomen gaat dus 10% naar energie. Het Noodfonds Energie kijkt naar het deel van de energiekosten boven de 8% van het inkomen. In dit voorbeeld is dat € 40 per maand.
Het Noodfonds verrekent de helft van dit bedrag: € 20 per maand. Deze persoon krijgt gedurende 1 jaar in totaal € 240 aan steun van het Noodfonds Energie.
*** edit 3: Bij Veelgestelde vragen vind ik wel:
Hoe wordt het geld uitgekeerd?
Als je aanvraag wordt goedgekeurd, ontvang je de tegemoetkoming (in delen) via jouw energieleverancier of je ontvangt de tegemoetkoming direct op jouw eigen rekening als dat niet mogelijk is.
Misschien, omdat het via de energieleverancier gaat, dat het dan toch anders is.
Ik meen ook dat daar de gegevens omgehaald worden, dus die zullen inderdaad niet het voorschot doorgeven, maar de werkelijk (verwachte) kosten (hoop ik toch).

[ Voor 60% gewijzigd door Truus01 op 12-09-2026 10:39 ]

• Bruin Poeper
  • Niet online
ocaj schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:20:
[...]

Energiebedrijven berekenen (pushen!) zelf een voorschot zodanig dat je vrijwel zeker iets terug krijgt. Of je in dat pushen meegaat of juist niet is erg afhankelijk van de rijksenergiesteun voor "arme" mensen: het loont in NL enorm om "arm" te zijn.
De daadwerkelijke kosten weet je pas bij de eindafrekening over 1 jaar. Als je het niet breed hebt is het onverstandig om toekomstige problemen te zoeken met een te laag voorschot.

• Truus01
Bruin Poeper schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:38:
[...]

Energiebedrijven berekenen (pushen!) zelf een voorschot zodanig dat je vrijwel zeker iets terug krijgt. Of je in dat pushen meegaat of juist niet is erg afhankelijk van de rijksenergiesteun voor "arme" mensen: het loont in NL enorm om "arm" te zijn.
De daadwerkelijke kosten weet je pas bij de eindafrekening over 1 jaar. Als je het niet breed hebt is het onverstandig om toekomstige problemen te zoeken met een te laag voorschot.
In NL loont het om arm te zijn? Wat een onzin!!

Ik denk dat de meeste mensen waar het om gaat ook niet even hun voorschot bv op €200 kunnen zetten, als het normaal €100 is, om dan zo een paar honderd Euro te behalen. Die kunnen die €100 die ze die maanden kwijt zijn aan hun voorschot helemaal niet missen.

En inderdaad, veel mensen die het niet breed hebben zullen een laag voorschot hebben, omdat ze het maandelijks gewoon niet kunnen missen, en komen dan bij de jaarafrekening in de problemen.

• Bruin Poeper
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:41:
[...]

In NL loont het om arm te zijn? Wat een onzin!!

Ik denk dat de meeste mensen waar het om gaat ook niet even hun voorschot bv op €200 kunnen zetten, als het normaal €100 is, om dan zo een paar honderd Euro te behalen. Die kunnen die €100 die ze die maanden kwijt zijn aan hun voorschot helemaal niet missen.

En inderdaad, veel mensen die het niet breed hebben zullen een laag voorschot hebben, omdat ze het maandelijks gewoon niet kunnen missen, en komen dan bij de jaarafrekening in de problemen.
@Truus01
Ik zie dat je de kunst beheerst. Omdat arme mensen niet dom zijn denk ik dat je vast al hierop gestudeerd:
https://www.rijksoverheid...0-huishoudens-deze-winter
Lees daar ook de links bij "Meer over dit onderwerp"

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik wil in december naar een dynamisch contract. Ik zit nu bij essent, volgens mij loont het om sowieso te vertrekken bij essent als ik naar dynamisch wil? maar is dynamisch wil interessant in mijn geval? ik heb als 10 jarige klant 10% korting op stroom. Maar ik weet niet of dit zoden aan de dijk zet.

dit zijn mijn gegevens over 2025:

verbruikt: 3853 kwh
teruggeleverd: 1499kwh
gas:549 m³
Ik heb een hybride warmtepomp, geen EV en geen thuisbatterij.

Een snelle zoekresultaat zegt dat ik naar zonneplan of frank enerige moet gaan. kan iemand me op het juiste spoor helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 13:46 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57

The Third Man

The Third Jellyfish

@Farabi het juiste spoor begint sowieso hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. en de topicstart daarvan. Er zijn diverse aspecten waarom Tibber, Frank en Zonneplan de bekendste zijn, en daar kan je veel terugvinden qua afwegingen en zaken om op te letten.

De vraag of het zinvol is is nooit eenvoudig te beantwoorden. Dynamisch helpt vooral als je bereid bent je verbruik en opwek te sturen, of laten sturen met allerlei domotica oplossingen. Als dat niet praktisch uitvoerbaar is, wordt het snel de vraag of variabel niet beter is, immers gemiddeld betaal je dan praktisch hetzelfde tarief, maar vast per piek/dal periode. Bij dynamisch heb je nou eenmaal ook pittige uitschieters (eergister tikten ze even de 80 cent per kWh aan) en als je net dan flink verbruikt is het snel duurder. Omgekeerd, als je verbruik toch al hoofdzakelijk midden op de dag is en je teruglevering juist goed in de duurdere uren plaatsvindt, is het weer snel goedkoper. Kortom je kan het beste je eigen verbruik- en teruglever profielen op die van dynamisch leggen, daar kan de website Jeroen je goed bij helpen (gelinkt in de topicstart).

[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 12-09-2026 14:49 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:22
@Farabi zonder je huidige tarieven is het lastig. 10 procent korting op wat? Als die basis tarieven al hoger zijn is dat een sigaar uit eigen doos.

Daarbij is dynamisch aantrekkelijk als je zelf je verbruik een beetje kunt sturen door in de goedkopere uren je (warmtepomp)boiler te laten opwarmen, wassen, vaatwasser aanzetten etc. Als je dan ook nog elektrisch kookt en tussen de middag warm eet zit je volgens mij helemaal optimaal 😀. Blijkbaar heb je aan de andere kant ook nog zonnepanelen, dan zou je dit inprincipe al moeten doen om zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken, zekers straks met salderen. Maar als je zenuwachtig wordt dat je op bepaalde uren beter je groot verbruikers aan kunt zetten raad ik het af. Is ook niet dat je er honderden euros goedkoper mee bent.

Mijn persoonlijke mening is dat met zonnepanelen dynamisch minder aantrekkelijk is omdat je in de negatieve uren ook moet betalen voor terugleveren. En laten dat net de uren met veel zon zijn... Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 12-09-2026 14:50 ]

• JBZ
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:57

JBZ

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:44:
Ik wil in december naar een dynamisch contract. Ik zit nu bij essent, volgens mij loont het om sowieso te vertrekken bij essent als ik naar dynamisch wil? maar is dynamisch wil interessant in mijn geval? ik heb als 10 jarige klant 10% korting op stroom. Maar ik weet niet of dit zoden aan de dijk zet.

Een snelle zoekresultaat zegt dat ik naar zonneplan of frank enerige moet gaan. kan iemand me op het juiste spoor helpen?
Ik betwijfel of je in jouw geval met een dynamisch contract wel op het “juiste spoor” zit. Zonder EV en thuisbatterij heb je geen of nauwelijks mogelijkheden om je elektriciteitsverbruik te sturen. Gas zou ik sowieso niet dynamisch doen, tenzij je verwacht dat de huidige hoge gasprijs over een tijdje zal dalen.

Ik adviseer je om met Gaslicht en/of Independer te kijken of je met een één- of tweejarig vast contract met forse welkomstbonus goedkoper uit kunt zijn dan bij Essent. Waarschijnlijk wel.

• Farabi
  • Niet online
@jongetje @JBZ @The Third Man

Bedankt voor het meedenken. De reden dat ik naar dynamisch wil is omdat ik van mijn terugleverboete afwil. Of is mijn teruglevering niet de moeite waard met 1500kwh? (Mus & olifant?)

Want daar gaat natuurlijk ook mijn directe verbruik af in 2027. Ik ga dus waarschijnlijk zelfs minder terugleveren?

Overigens, Ik betaal nu bij essent 25 cent per kwh en 1,27 voor gas.

[ Voor 22% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 14:59 ]

• JBZ
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:57

JBZ

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:57:

Bedankt voor het meedenken. De reden dat ik naar dynamisch wil is omdat ik van mijn terugleverboete afwil. Of is mijn teruglevering niet de moeite waard met 1500kwh? (Mus & olifant?)

Want daar gaat natuurlijk ook mijn directe verbruik af in 2027. Ik ga dus waarschijnlijk zelfs minder terugleveren?

De terugleverboete was voor mij ook een aanleiding om naar een dynamisch contract te gaan, nadat in juni mijn vaste contract zonder terugleverboete bij GC afliep. En dankzij EV en thuisbatterij kan ik tot op heden goedkoop stroom laden (van de zonnepanelen of uit het net) en zelf gebruiken of (beperkt, want de thuisbatterij is met 14 kWh niet zo heel groot) terugleveren als de prijs hoog is. Ik ben wel een beetje bezorgd hoe dat in de winter zal gaan als de (hybride) warmtepomp bijna continu staat te draaien…. Maar zonder mogelijkheden om mijn verbruik te sturen, was ik niet aan een dynamisch contract begonnen.

Als je contract bij Essent nog een tijd door loopt, zou ik niet overstappen als ik jou was. De prijzen, zeker voor gas, liggen nu veel hoger. En denk ook even aan de consequenties voor de saldering als je voortijdig overstapt. En wat rekent Essent voor je terug geleverde stroom vanaf 1 januari 2027?

Om wat vergelijk te krijgen, adviseer ik je om een prijsvergelijker in te vullen. Dan krijg je er veel meer gevoel bij.

• Farabi
  • Niet online
JBZ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:13:
[...]

De terugleverboete was voor mij ook een aanleiding om naar een dynamisch contract te gaan, nadat in juni mijn vaste contract zonder terugleverboete bij GC afliep. En dankzij EV en thuisbatterij kan ik tot op heden goedkoop stroom laden (van de zonnepanelen of uit het net) en zelf gebruiken of (beperkt, want de thuisbatterij is met 14 kWh niet zo heel groot) terugleveren als de prijs hoog is. Ik ben wel een beetje bezorgd hoe dat in de winter zal gaan als de (hybride) warmtepomp bijna continu staat te draaien…. Maar zonder mogelijkheden om mijn verbruik te sturen, was ik niet aan een dynamisch contract begonnen.

Als je contract bij Essent nog een tijd door loopt, zou ik niet overstappen als ik jou was. De prijzen, zeker voor gas, liggen nu veel hoger. En denk ook even aan de consequenties voor de saldering als je voortijdig overstapt. En wat rekent Essent voor je terug geleverde stroom vanaf 1 januari 2027?

Om wat vergelijk te krijgen, adviseer ik je om een prijsvergelijker in te vullen. Dan krijg je er veel meer gevoel bij.
Dit contract loopt eind november af. Hoeveel deed jij terugleveren? Ik vraag me af of de schade meevalt als ik 1000-1500kwh teruglever op jaarbasis? misschien dan maar variabel aanhouden inderdaad en inspringen wanneer vast weer goedkoper wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 15:52 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:22
@Farabi Bij bijna alle vaste contracten krijg je nog wel iets (al is het niet veel) voor je teruggeleverde stroom. Met dynamisch moet je betalen als de prijs negatief is. Dat is natuurlijk ook niet elke dag dus dat kun je voor lief nemen. Het beste is natuurlijk zoveel mogelijk eigen stroom gebruiken van je panelen.

Die tarieven die je nu betaald ga je iig sowieso niet meer krijgen komende tijd als je huidige contract afloopt.

• Truus01
Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:44:

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:57:

Zoals al door meerdere gezegd, als je je verbruik niet kunt verplaatsen, zal dynamisch niet zinvol zijn. (Sowieso niet/zelden voor gas.)
Je moet de terugleverkosten ook in de juiste context zien.
Stel je pakt nu een vast contract. Dan is de netto terugleververgoeding (terugleververgoeding - terugleverkosten) zo'n +2ct. En je betaalt 35ct voor je verbruik. Altijd.
Bij dynamisch kan het zijn dat je meer krijgt dan die 2ct, maar omdat je opwekt op de tijden dat stroom goedkoop is, zal het niet heel veel meer zijn. Ik las ergens gemiddeld 11ct, geen idee of dat nog zo is. Maar je betaalt ook voor je verbruik meer, omdat je verbruikt op de dure momenten. Dat kan 25ct, maar ook 80ct of meer.
Ik denk dus dat variabel niet de juiste optie is voor jou. Ja, je hebt dan geen terugleverkosten, maar uiteindelijk betaal je zeer waarschijnlijk meer over een jaar geteld.

In jouw geval zou ik nog afwachten. Nu zijn de prijzen erg hoog. Het is koffiedik kijken of dat beter wordt, maar eind november is nog een klein eindje weg. En dan zijn de midterm in de VS geweest...
Misschien dat het tegen die tijd duidelijk is dat variabel inderdaad de betere keus is en dan zodra de prijzen werkelijk dalen een vast contract te nemen.
Maar op zich zou een redelijk vast contract nu al, met een mooie welkomstbonus of cashback, ook niet verkeerd zijn, dan weet je waar je aan toe bent tijdens de dure wintermaanden.
En je kan steeds binnen 14 dagen opzeggen.

'We' zeggen ook wel eens dat de bonus de teruglverkosten enigszins goedmaken. Ook al zijn er tegenwoordig ook dynamische contracten waarbij je een bonus kunt krijgen.

Vul je gegeven in bij een paar vergelijkers en kijk wat daar uitkomt. Misschien dat je dan toch kiest voor een vast contract, of voor nu toch nog even afwacht.
Schrijf je eventueel ook in voor de komende VEH-veiling en de CB-veiling. Dat zijn vaak toch nog iets interessantere contracten dan die je gewoon op de vergelijkers vindt.

Succes.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
@Farabi Misschien is een soort tussen vorm van electriciteits contract wel iets passender voor je?

Kijk een op het TijdPrijs Trend contract van Vattenfall. Heeft jaar in 4 seizoenen ingedeeld, en uiteindelijk zijn er 6 verschillende tijds blokken met bijhorende tariefen.

Van 37,5 Eurocent in de dure uren in de winter tot 11 Eurocent in de weekend uren in voorjaar en de zomer. Terug geleverde stroom levert nog een 3 Eurocent op. (na verekenen terug leverkosten)

Ik heb voor deze contract wijze gekozen, want na 3 jaar vast, zonder terug leverkosten voor terug geleverde stroom, vindt ik het dynamische nog net iets te onzeker. Zeker ook gezien de huidige situatie in de wereld van vandaag. Dus toch nog wat zekerheid voor lief genomen, dan maar rond een 10 Euro per maand meer. Voorschot is nog steeds negatief.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.