Weet iemand toevallig of je ook de 50% zonnebonus bij NextEneryg kunt activeren als je overstapt via Independer of een andere vergelijkingssite? Voorwaarden willen dan nog wel eens verschillen, alleen dan krijg ik in ieder geval wel de loyaliteitskorting erbij.
Ik dacht dat dat automatisch ging, maar... je hebt via vergelijkings-sites wel vaak 1 cent per kWh terugleverkosten die je meestal via VEH of direct volgens mij niet hebt, maar ligt aan je teruglevering of dat significant is. *(via jeroen.nl niet die 1 cent geloof ik)Mooper schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:53:
Weet iemand toevallig of je ook de 50% zonnebonus bij NextEneryg kunt activeren als je overstapt via Independer of een andere vergelijkingssite? Voorwaarden willen dan nog wel eens verschillen, alleen dan krijg ik in ieder geval wel de loyaliteitskorting erbij.
[ Voor 3% gewijzigd door Vdvmark op 01-10-2026 21:10 ]
Wat me opvalt is dat de tarieven (voor stroom, wij zijn gas-loos) voor langere contracten van 2 of 3 jaar lager zijn dan de tarieven voor jaar-contracten. Bijvoorbeeld voor Budget Thuis: contract van 3 jaar is het tarief 0,2625 maar voor het 2 jarige contract is het 0,2839, en voor het 1 jarige contract 0,3089. Dat is 4,6 cent verschil per kWh, en omdat ik een warmtepomp heb zal ik dat echt wel merken. (Vorig jaar 4 MWh geimporteerd, zal nu wel veel minder zijn vanwege wat thuisbatterijtjes, maar die houden de warmtepomp 's winters natuurlijk niet aan de praat.)
"Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen" -- dat snap ik, maar verwachten we dat stroom goedkoper gaat worden? Nee toch? Dan zou ik er toch nu goed aan doen om een langer vast contract te nemen met die lagere tarieven? Dan ben ik in het eergste jaar al EUR 186 goedkoper uit per jaar tov het 1-jarige contract, en als de tarieven gaan stijgen dan wordt dat verschil in het 2e en 3e jaar alleen maar groter.
Wat zie ik over het hoofd?
"Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen" -- dat snap ik, maar verwachten we dat stroom goedkoper gaat worden? Nee toch? Dan zou ik er toch nu goed aan doen om een langer vast contract te nemen met die lagere tarieven? Dan ben ik in het eergste jaar al EUR 186 goedkoper uit per jaar tov het 1-jarige contract, en als de tarieven gaan stijgen dan wordt dat verschil in het 2e en 3e jaar alleen maar groter.
Wat zie ik over het hoofd?
Wel, dat is precies wat een goedkoper langjarig contract ten opzichte van een duurder kortlopend contract uitdrukt.fub schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:54:
"Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen" -- dat snap ik, maar verwachten we dat stroom goedkoper gaat worden? Nee toch?
Ik eigenlijk wel... Alleen de leveringskosten en de belasting zullen de komende 2 jaar stijgen. Zodra het gas weer gaat stromen kunnen er zo weer een paar centen van het stroomtarief en het gastarief af.fub schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:54:
"Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen" -- dat snap ik, maar verwachten we dat stroom goedkoper gaat worden?
Ik ga NU niet voor langjarig, heb wel net per november een nieuw 1 jarig contract afgesloten. Tarieven bijna 50% hoger als vorug jaar...... Even door de zure appel heen bijten want de oorlogen gaan zeker nog een paar maanden duren en herstel van leveringen nog wat langer. Volgend jaar maar opnieuw bekijken.
Balen ik zit al bij Eneco.bkaltijdveilig schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:28:
Vergeet de cashback xxl van eneco niet. Dus 450+60 euro ongv
Xiaomi 13T Pro
En dat zou dus zomaar kunnen betekenen dat stroom duurder gaat worden. Ik zie niet zo goed waar de verwachting van goedkoper stroom op gebaseerd zou kunnen zijn. Het netwerk is heel erg druk bezet en er moeten enorme investeringen gedaan worden. Geen recept voor lage prijzen.DjoeC schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:24:
[...]
Ik eigenlijk wel... Alleen de leveringskosten en de belasting zullen de komende 2 jaar stijgen.
"Goedkoper" gaat hier over de kale stroomprijs. Die wordt niet beinvloed door een vol stroomnet of welke andere net-investeringen dan ook. Als de belasting omhoog gaat zal dat ongeacht je contract worden doorgevoerd, Energiebelasting en BTW zijn niet contractueel beperkt. Netbeheerkosten kunnen ook altijd worden aangepast. Bij een vast contract zijn dus alleen de kale stroom(of gas) prijs en de leveringskosten van jouw leverancier blijvend bekend. Al het andere is variabel.Marcel a schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:48:
[...]
En dat zou dus zomaar kunnen betekenen dat stroom duurder gaat worden. Ik zie niet zo goed waar de verwachting van goedkoper stroom op gebaseerd zou kunnen zijn. Het netwerk is heel erg druk bezet en er moeten enorme investeringen gedaan worden. Geen recept voor lage prijzen.
Tsja, dan maak je jezelf iets wijs. De netwerkkosten zijn gewoon onderdeel van de stroomprijzen. Ik zou overigens niet te snel roepen dat die prijs niet afhankelijk is van een vol stroomnet. Iets dat schaars is heeft de nare gewoonte duurder te worden.DjoeC schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:07:
[...]
"Goedkoper" gaat hier over de kale stroomprijs. Die wordt niet beinvloed door een vol stroomnet of welke andere net-investeringen dan ook. Als de belasting omhoog gaat zal dat ongeacht je contract worden doorgevoerd, Energiebelasting en BTW zijn niet contractueel beperkt. Netbeheerkosten kunnen ook altijd worden aangepast. Bij een vast contract zijn dus alleen de kale stroom(of gas) prijs en de leveringskosten van jouw leverancier blijvend bekend. Al het andere is variabel.
Wegenbelasting (netwerkkosten) is toch ook geen onderdeel van de prijs die je voor de brandstof betaald. Zelfde geldt voor ons stroomnet. Net als de file, die niets met de brandstof prijs te maken heeft.Marcel a schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:58:
[...]
Tsja, dan maak je jezelf iets wijs. De netwerkkosten zijn gewoon onderdeel van de stroomprijzen. Ik zou overigens niet te snel roepen dat die prijs niet afhankelijk is van een vol stroomnet. Iets dat schaars is heeft de nare gewoonte duurder te worden.
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Nee, maar als mijn tankstation voor elke liter die ik tank leveringskosten gaat rekenen, wordt tanken toch echt duurder.RemmyB83 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:09:
[...]
Wegenbelasting (netwerkkosten) is toch ook geen onderdeel van de prijs die je voor de brandstof betaald. Zelfde geldt voor ons stroomnet. Net als de file, die niets met de brandstof prijs te maken heeft.
Dat is niets nieuws, dat betaal ik als jaren.Marcel a schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:11:
[...]
Nee, maar als mijn tankstation voor elke liter die ik tank leveringskosten gaat rekenen, wordt tanken toch echt duurder.
Maar ik reageerde op je, omdat je zei dat netwerkkosten onderdeel zijn van de stroomprijs, wat niet zo is. Je netwerkkosten zijn eerder een soort abonnement, om van het netwerk gebruik te mogen maken. Dit heeft niets met de prijs per kWh zelf te maken.
Maar even een voorbeeld.
Als de (kale) brandstofprijs per liter bij je tankstation met 5ct zakt, en hij gaat 2ct extra leveringskosten vragen per liter, ben je onder aan de streep toch 3ct goedkoper uit per liter.
Dus dan is tanken niet duurder geworden, ook al is hij leveringskosten gaan rekenen.
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Ik heb hem nu ook afgesloten van Budget Energie naar Eneco. Ook gezien we nu nog niet veel kunnen sturen op energieverbuik. Met CashbackXL link kwam ik op 450 +45 ("korting nieuwe klant"). Je hebt dan nog de 2 weken bedenktijd mocht er nog een betere aanbieding elders komen..
Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.