Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
@THE_BASE en @Novax bedankt voor de snelle antwoorden! Ik ga dit goed uitpluizen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

ASW1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:38:
[...]

Als je ziet hoe weinig gas er is opgeslagen in zowel Nederland als Duitsland voor de komende winter zou ik het risico van dynamisch dit stookseizoen niet willen nemen. Als die voorraden echt leeg dreigen te raken zal de prijs door het dak gaan.
Waar baseer je dit op? De voorraad is geen proviandkast, het is een extra buffer om de marktpartijen tegemoet te komen. De hoofdmoot van het gebruikte gas komt uit recente leveringen, alleen het extraatje gaat nu de voorraad in en in de winter gaat er een extraatje uit de voorraad. Waar mogelijk. De internationale gasprijs is daarnaast niet gekoppeld aan onze voorraad, dat hangt via vraag en aanbod af van wat er vanuit producenten geleverd wordt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:02
The Third Man schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Waar baseer je dit op? De voorraad is geen proviandkast, het is een extra buffer om de marktpartijen tegemoet te komen. De hoofdmoot van het gebruikte gas komt uit recente leveringen, alleen het extraatje gaat nu de voorraad in en in de winter gaat er een extraatje uit de voorraad. Waar mogelijk. De internationale gasprijs is daarnaast niet gekoppeld aan onze voorraad, dat hangt via vraag en aanbod af van wat er vanuit producenten geleverd wordt.
Het valt buiten de scope van dit topic, maar hier is je leesvoer, leef je uit in de simulaties. https://www.gaspeil.nl/

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

ASW1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Het valt buiten de scope van dit topic,
Waar ik me een beetje aan stoor is dat als het buiten de scope van het topic zou vallen, er niet over begonnen moet worden. Maar in plaats daarvan wordt het knuppeltje wel steeds in het hoenderhok gegooid met "ja maar als de gasvoorraad leeg is..." en als er repliek op komt volgt gelijk "ja he dat is off-topic" of "buiten de scope" of wat dan ook. Zo mag het beeld dus wel ontstaan, maar kritiek en discussie erop dus niet? Bangmakerij gaat boven waarheidsvinding?
maar hier is je leesvoer, leef je uit in de simulaties. https://www.gaspeil.nl/
Dit is wel een individueel particulier project en niet een officiele bron. Het is niet dat de Gasunie of de marktpartijen die voorstellen als wat er gaat gebeuren bij dit en bij dat. Ik ziet dat niet als "mijn leesvoer" maar als een rekentool voor als je meegaat in de overtuiging.

In de toelichting staat ook dat niet alle scenario's worden meegerekend en dat het, het belangrijkst, geen marktvoorspelling is.
Beperkingen — wat dit dashboard niet doet
  • Geen marktvoorspelling. We schatten fysieke gas-balans op basis van historische patronen. Markt-respons op prijsschokken (LNG-cargoes die naar Azië trekken, industrie die kort sluit) zit niet in de modellen.
En laat nou dat juist datgene zijn waar het hier als argument voor wordt toegepast, juist wat de markt er vervolgens mee zou doen (en dus o.a. dynamisch er wel of niet door beinvloed zou worden).

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:03
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:57:
[...]

Gas zou ik nooit dynamisch nemen, tenzij de prijzen op moment van vastleggen erg hoog zijn. Ik denk dat het nu nog best behapbaar is, zeker als je weinig verbruik en een hoge bonus hebt. Engie is daar een mooi voorbeeld van tarief ligt nu rond de € 1,52 en 208 euro cashback.
Jazeker. Denk dat ik daarvoor ga
jongetje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:00:
[...]

Als je je warmwater op een andere manier kan maken dan zou je ook flessengas voor je haard kunnen overwegen. Maar dan moet je uitrekenen waar het omslagpunt is in kosten.
warmwater zou met een aparte WPB kunnen (door ISDE subsidie kan dat vrij snel uit). Alleen gashaard kan niet worden omgebouwd naar propaan volgens de leverancier. Aardgas in flesvorm bestaat volgens mij niet? We hebben hem echt zelden aan..

Zijn er anderen die specifiek dynamisch elektra nu naar vast omschakelen ivm impact gasprijs op elektraprijs?

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wie heeft er hier ook gebruik gemaakt van aanbiedingen van dynamische leveranciers om de gasprijs vast te zetten voor een bepaald tarief en wat waren daarbij je overwegingen? Ik zit er nu met alle gedonder toch over te denken om van dynamisch stroom + gas naar dynamisch stroom + vast gas te gaan voor komende winter (eigenlijk voor een jaar). De beursprijs voor vandaag is 0,79/m3 en ik zou dan een jaar lang 0,85/m3 gaan betalen. Op mijn jaarverbruik zou dat een paar tientjes schelen. Wie heeft dit ook onlangs gedaan (of juist niet!)?

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:24
Misschien een domme vraag, maar heeft de gasprijs serieuze invloed op de stroomprijs?

Ik woon hier gasloos en volledig elektrisch, met een variabel contract.
Ik zag net de nieuwsberichten over mogelijk "zeer hoge" gasprijzen en mogelijke tekorten. Dus twijfel dan toch weer of ik voor 1 jaar moet vastzetten.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:41
@Servor De reden dat de voorraden veel minder vol zijn is dat er verwacht wordt dat de prijs gaat dalen. Maar als er weer van alles speelt in de wereld kan het alsnog zomaar hoger worden.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Cheezborger schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:36:
Misschien een domme vraag, maar heeft de gasprijs serieuze invloed op de stroomprijs?

Ik zag net de nieuwsberichten over mogelijk "zeer hoge" gasprijzen en mogelijke tekorten. Dus twijfel dan toch weer of ik voor 1 jaar moet vastzetten.
Ik vind het helemaal geen domme vraag. De gasvoorraad wordt in grote mate door de industrie verbruikt en In Nederland en Duitsland zijn er relatief veel gasgestookte energiecentrales (steenkool veel in China/Rusland) die dus gas consumeren om stroom op te wekken.

Mooi overzichtje met energiecentrales en de gebruikte bronnen: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland - Wikipedia

[ Voor 13% gewijzigd door Mad_Manic op 26-08-2026 15:43 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Deze winter mogelijk zeer hoge gasprijs door kleine voorraad

https://www.nu.nl/economie/6407605/deze-winter-mogelijk-zeer-hoge-gasprijzen-door-kleine-voorraad.html

Paniekvoetballers. :)

[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 26-08-2026 15:50 ]

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Wie heeft er argumenten (ik zou het niet weten)?

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:39
Zeggen ze elke keer,....

in jan 2026 heb ik 1 jaar vast bij budget €1.12 M3 en €0.21 electra. geen teruglever boete.

Nu een nieuwe aanbieding gekregen. Gas is lekker duur

Gas €1.41 en elec €0.24

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:29
Of de prijs daadwerkelijk sky high gaat zijn valt uiteraard te betwisten, maar dat de vulgraad cijfers vergeleken met afgelopen jaren wel flink lager staan en de voorspellingen mede daardoor negatiever zijn valt toch niet te ontkennen. Die onzekerheid zit ingebakken in de huidige vaste prijzen.

Vorig jaar zelfde tijd vh jaar was mijn aanbod van Budget Thuis voor 1 jaar vast 0,18 per kWh vs 0,27 per kWh dit jaar. Dat scheelt voor mij 900 euro per jaar :-(

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:15

In 2022 betaalden we meer dan 80cent per kWh met variabel contract. Maar ook in vast zit een dergelijke component, je krijgt nu geen jaarcontract meer met €0,18 per kWh zoals begin dit jaar. Zodra zon en wind het af laten weten bepaalt de gasprijs de stroomprijs. En dat wordt meegewogen in de prijsbepaling.

Welk risico ben je bereid te lopen, en afhankelijk daarvan handelen.

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:59
Mijn Greenchoice contract (zonder TLK) voor stroom en gas loopt half november af. We gebruiken zo'n 850 m3 gas per jaar en betaal bij GC nu 1,20 per m3. Ik heb voor gas alvast het Engie contract met 208 euro korting afgesloten, ik kan altijd nog annuleren binnen 14 dagen. Goede zet, of toch nog even wachten in de hoop op een daling van de gasprijs?

Voor stroom kijk ik nog even aan wat ik ga doen na november, mogelijk dynamisch of even wachten wat er gebeurt in januari na het afschaffen van de salderingsregeling.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:24
MazzHead schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:36:
[...]

In 2022 betaalden we meer dan 80cent per kWh met variabel contract. Maar ook in vast zit een dergelijke component, je krijgt nu geen jaarcontract meer met €0,18 per kWh zoals begin dit jaar. Zodra zon en wind het af laten weten bepaalt de gasprijs de stroomprijs. En dat wordt meegewogen in de prijsbepaling.

Welk risico ben je bereid te lopen, en afhankelijk daarvan handelen.
Mijn vast contract liep pas juni dit jaar af. Een paar maanden daarvoor al gekeken naar aanbiedingen. Het beste wat ik toen tegenkwam was € 0,24 - € 0,25 per kWh.

Ik kijk het nog even aan. Gaat bij mij denk ik maar om tientjes werk.

• THE_BASE
  • Niet online
sh4dow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:17:
Mijn Greenchoice contract (zonder TLK) voor stroom en gas loopt half november af. We gebruiken zo'n 850 m3 gas per jaar en betaal bij GC nu 1,20 per m3. Ik heb voor gas alvast het Engie contract met 208 euro korting afgesloten, ik kan altijd nog annuleren binnen 14 dagen. Goede zet, of toch nog even wachten in de hoop op een daling van de gasprijs?

Voor stroom kijk ik nog even aan wat ik ga doen na november, mogelijk dynamisch of even wachten wat er gebeurt in januari na het afschaffen van de salderingsregeling.
Goede zet, ze zijn al een lange tijd de voordeligste optie in de prijsvergelijkers. Ben bang dat het goedkoper niet gaat worden.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:56

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

THE_BASE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:01:
[...]

Goede zet, ze zijn al een lange tijd de voordeligste optie in de prijsvergelijkers. Ben bang dat het goedkoper niet gaat worden.
Wel als Trump en Iran rond de midterms (dinsdag 3 november 2026) overeenstemming bereiken. Maar dat is koffiedik kijken.

Theoretisch heeft Trump baat bij een 'overwinning' vóór 3 november.

Het kan ook allemaal van kwaad tot erger gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door ocn op 26-08-2026 18:32 ]

• THE_BASE
  • Niet online
ocn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

Wel als Trump en Iran rond de midterms (dinsdag 3 november 2026) overeenstemming bereiken. Maar dat is koffiedik kijken.

Theoretisch heeft Trump baat bij een 'overwinning' vóór 3 november.

Het kan ook allemaal van kwaad tot erger gaan.
Die neem ik al totaal niet meer serieus, ik kies liever zelf voor zekerheid dan te vertrouwen op die clown.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
sh4dow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:17:

Voorlopig een goede zet want ENGIE zelf heeft vandaag de bonus bij 1 jaar gas verwijderd. Grote kans dat ze dat via de vergelijkers ook gaan doen.

Edit: ENGIE is voor 1 jaar gas zelfs al helemaal verdwenen bij een aantal vergelijkers

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 26-08-2026 18:48 ]

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:59
Novax schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:44:
Voorlopig een goede zet want ENGIE zelf heeft vandaag de bonus bij 1 jaar gas verwijderd.
Ik zie het inderdaad! Hopelijk was ik dan op tijd, ik heb een bevestiging per mail maar wacht nog op het contract. Dat duurt enkele dagen geven ze aan.

• THE_BASE
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:44:
[...]

Voorlopig een goede zet want ENGIE zelf heeft vandaag de bonus bij 1 jaar gas verwijderd. Grote kans dat ze dat via de vergelijkers ook gaan doen.

Edit: ENGIE is voor 1 jaar gas zelfs al helemaal verdwenen bij een aantal vergelijkers
Ik zag het eerder vanavond, maar dacht dat ze weer aan het updaten waren, dus meldde het maar niet. :+

Toch blij dat ik nog een ‘goede’ deal heb mee kunnen pakken met € 1,52 en € 275 bonus.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

VidaR-9 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:18:
[...]

Of de prijs daadwerkelijk sky high gaat zijn valt uiteraard te betwisten, maar dat de vulgraad cijfers vergeleken met afgelopen jaren wel flink lager staan en de voorspellingen mede daardoor negatiever zijn valt toch niet te ontkennen. Die onzekerheid zit ingebakken in de huidige vaste prijzen.
Als de internationale futures lager geprijsd waren en de vaste contracten toch hoog bleven, dan pas is het duidelijk afkomstig uit de lagere vulgraad. Dit is nog nooit voorgkomen. Het is elke keer de futuresmarkt die de vaste contracten duur, dan wel goedkoop maken. Net als afgelopen winter, toen de contracten, tegen de gewoonte in, juist goedkoop bleven (en toen was de vulgraad ook beduidend lager dan de jaren ervoor, kan je nagaan).

Dus het is eerder het omgekeerde: het valt niet te onderbouwen dat de Nederlandse lage vulgraad een dermate groot effect op de internationale gasprijzen heeft. De boel wordt echter wel (omgekeerde wereld) zo neergezet. "Wij moeten het doen met onze voorraad en dus bepaalt het gebrek eraan hoge onzekerheid". Terwijl de causale relatie daar juist niet zit, die zit in de levering (en dus indirect productie) en de vraag. En doordat die levering totaal veranderd is sinds de Russische gascrisis is de situatie ook niet meer met 2022 te vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 26-08-2026 19:38 ]

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.