Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het lijkt nu een andere kant op te gaan:

Engie heeft het tarief voor gas verlaagd naar € 1,46549, maar alleen nog voor een 3-jarig contract (bonus € 225) Geen 1-jarig contract meer beschikbaar. Of het is een bug op de site.
edit:
Thanks to @Novax: ik was te vroeg met kijken en de website was nog niet geactualiseerd vanmorgen.

[ Voor 20% gewijzigd door THE_BASE op 21-08-2026 09:05 ]

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:28:
Het lijkt nu een andere kant op te gaan:

Engie heeft het tarief voor gas verlaagd naar € 1,46549, maar alleen nog voor een 3-jarig contract (bonus € 225) Geen 1-jarig contract meer beschikbaar. Of het is een bug op de site.
Aanbiedingen kunnen tijdelijk verdwijnen als ze worden gewijzigd. 3 jaar in niet gewijzigd en staat al een tijdje op €1,46549.

1 jaar gas is gestegen van €1,52797 naar €1,57840
2 jaar gas is gestegen van €1,49159 naar €1,51848

Bonus is nog steeds hetzelfde en lager dan voorheen.

• THE_BASE
  • Niet online
Novax schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

Aanbiedingen kunnen tijdelijk verdwijnen als ze worden gewijzigd. 3 jaar in niet gewijzigd en staat al een tijdje op €1,46549.

1 jaar gas is gestegen van €1,52797 naar €1,57840
2 jaar gas is gestegen van €1,49159 naar €1,51848

Bonus is nog steeds hetzelfde en lager dan voorheen.
Je hebt gelijk, ik kijk elke morgen, maar deze ochtend viel het me op. Maar was misschien net toen het aangepast werd. Te vroeg gepiept, excuses voor de verwarring!

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:38
ben2513 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:57:
Juist in okt-nov-dec verbruiken wij natuurlijk veel, dus toch maar gekozen voor een vast contract. Terechtgekomen bij Vattenfall met €150 korting en 27 cent per kWh. Allesbehalve goedkoop maar goedkoper dan de rest na de korting. Ze passen per 1-1-2027 ook hun terugleverkosten aan en dan krijg ik netto 2 cent per kWh, wat ietjes meer is dan 1 cent bij GC, haha ;-)
[Afbeelding][Afbeelding]
Voor wie nog twijfelt over Vattenfall en hun terugleverkosten: ze zullen de schaal voor 2026 berekenen over de resterende maanden in 2026. Ik zal na verwachting maar rond 220 terugleveren in die periode dus val ik nog in een schaal zonder kosten. Gelukkig maar, want in het contract staat nog 647 euro voor de gehele periode.

Op die manier heb ik voor de rest van het jaar geen terugleverkosten ondanks dat ik nu overstap van leverancier.

Uitleg Vattenfall:

Zoals telefonisch besproken, bevestig ik graag het volgende per e-mail.

Wanneer uw contract op 1 oktober ingaat, worden de terugleverkosten over de periode van 1 oktober tot en met 31 december 2026 volgens de geldende schalen berekend.

Vanaf 1 januari 2027 worden de terugleverkosten berekend op basis van het aantal teruggeleverde kilowatturen (kWh).

Op 31 december 2026 verzamelen wij hiervoor alle meterstanden.

De hoogte van de daadwerkelijke terugleverkosten per schaal en per kWh vindt u terug op uw jaarafrekening. Deze ontvangt u ongeveer 12 maanden na de start van uw contract.

[ Voor 3% gewijzigd door ben2513 op 21-08-2026 09:19 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:16
Wat vinden jullie van het 3-jarige aanbod van VEH. Of zouden jullie nooit 3-jaar doen in deze tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU3sJkEvp5PO5B6xYpJ8bWlgqPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdcDHWaftbP1djNxuiji7dhT.jpg?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
AV1989 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:50:
Wat vinden jullie van het 3-jarige aanbod van VEH. Of zouden jullie nooit 3-jaar doen in deze tijd.

[Afbeelding]
Waarom blur je de totale kosten? :+

Ik zou nooit 3 jaar kiezen in deze tijd. Over een jaar kan het wéér duurder zijn, maar ook voordeliger. Bovendien krijg je nu slechts één keer een bonus.

• Novax
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:02:
Ik zou nooit 3 jaar kiezen in deze tijd. Over een jaar kan het wéér duurder zijn, maar ook voordeliger. Bovendien krijg je nu slechts één keer een bonus.
Wel 3 jaar hele lage vaste kosten

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06

The Third Man

The Third Jellyfish

De stelregel is eigenlijk dat 3-jaar zinvol is als de prijzen al laag zijn en de markt redelijk kalm, dat was dus eind 2025, voor Iran dus, een interessante optie geweest als je graag zekerheid op de lange termijn had gewild. Als je nu, midden in een crisis, het 3 jaar vast zet, zet je dus juist dat ongunstige prijsklimaat vast en betaal je vast 3 jaar lang redelijk veel.

Juist nu is 1-jarig logischer omdat je er dan slechts een jaar 'last' ervan hebt. Samen met een leuke korting/bonus kan dat nog best meevallen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Novax schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Wel 3 jaar hele lage vaste kosten
Uiteindelijk betaal je een jaarrekening. Welk component daarbinnen lager of hoger is maakt in wezen niks uit.

• Novax
  • Niet online
The Third Man schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:09:
Uiteindelijk betaal je een jaarrekening. Welk component daarbinnen lager of hoger is maakt in wezen niks uit.
Precies, daarom haalde ik dat aan.

Contractueel is er overigens wel verschil, er zitten meer voorwaarden aan een bonus, die ben je kwijt als je tussendoor opzegt. Hele lage vaste kosten zoals ze bij deze veilingen doen zijn in dat opzicht beter.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:56
The Third Man schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:08:
De stelregel is eigenlijk dat 3-jaar zinvol is als de prijzen al laag zijn en de markt redelijk kalm, dat was dus eind 2025, voor Iran dus, een interessante optie geweest als je graag zekerheid op de lange termijn had gewild. Als je nu, midden in een crisis, het 3 jaar vast zet, zet je dus juist dat ongunstige prijsklimaat vast en betaal je vast 3 jaar lang redelijk veel.

Juist nu is 1-jarig logischer omdat je er dan slechts een jaar 'last' ervan hebt. Samen met een leuke korting/bonus kan dat nog best meevallen.
Als je die logica doortrekt kom je op dynamisch uit.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
Klopt het als ik de aanbieding van 3 en 1 jaar zie bij VeH dat je bij het terug leveren 8 cent per kWh moet betalen en bij 1 jaar zelfs 10cent per kwh?

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:16
The Third Man schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:08:

1-jaar contract met de huidige prijzen is ook niet echt aantrekkelijk ;)

• Novax
  • Niet online
Tito129 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:14:
Klopt het als ik de aanbieding van 3 en 1 jaar zie bij VeH dat je bij het terug leveren 8 cent per kWh moet betalen en bij 1 jaar zelfs 10cent per kwh?
Nee, een negatief getal betekent dat je dat terug krijgt. Oftewel dat wordt positief aan jou betaald.

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het zou mooi zijn als ze in al die overzichtjes de terugleverkosten en de terugleververgoeding ook meteen met elkaar zouden verrekenen, want afaik gaan die altijd beide voor de zelfde aantal KWh's tellen... en verrekenen ze dus altijd met elkaar. Het verschil tussen de bedragen is 100x boeiender dan de hoogte ervan.

Zit zelf te kijken naar het dynamische aanbod van VEH, ik zit al bij BudgetThuis dynamisch, dus het enige effectieve verschil is dat ik dan 50ct/maand contractkosten betaal ipv 5.99 per maand.

Moet ik wel weer een jaartje lid worden van VEH, wat de helft van de winst meteen weer opsoept.... dus ik blijf nog wel even waar ik ben, wil hooguit overstappen naar een partij die de kwartierprijzen gebruikt ipv uurprijzen (wat Budget nog doet), die dan ook nog een beetje redelijke inkoopkosten hanteert.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Gerardus1956 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Als je die logica doortrekt kom je op dynamisch uit.
Die volg ik niet? De logica zit er wat mij betreft in het zoeken naar een kantelpunt of balans tussen de voor- en nadelen van op een bepaald punt instappen, vastzetten voor een bepaalde tijd en korting opstrijken. Die kantelpunten zijn bij een rustigere markt anders dan bij een gestresste markt, vandaar dat ik aangaf dat de 3-jaars wat meer in de eerste situatie voor de hand ligt (nog afhankelijk hoeveel zekerheid je wil) en (veel) minder in de tweede.

Dynamisch is wezenlijk anders, omdat je (ruim) voorbij dat kantelpunt gaat. Hoezo zou dat een logische manier van doortrekken zijn, want je levert alle zekerheden in, je krijgt geen tot weinig bonus en je handelt op een andere markt, namelijk de day ahead en niet meer de jaarfutures. Dynamisch kan best nuttig zijn voor andere redenen, maar ik zie dat even niet in deze context?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

AV1989 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

1-jaar contract met de huidige prijzen is ook niet echt aantrekkelijk ;)
Zeggen dat 3-jaars nu nog minder aantrekkelijk is, maakt 1-jaar slechts aantrekkelijker, dat is niet hetzelfde als beweren dat het wel aantrekkelijk zou zijn ;) ik zit zelf ook nog steeds te wachten met een variabel contract totdat ik wel iets interessanters voorbij zie komen.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 21-08-2026 17:53 ]

• THE_BASE
  • Niet online
sigio schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:06:
Het zou mooi zijn als ze in al die overzichtjes de terugleverkosten en de terugleververgoeding ook meteen met elkaar zouden verrekenen, want afaik gaan die altijd beide voor de zelfde aantal KWh's tellen... en verrekenen ze dus altijd met elkaar. Het verschil tussen de bedragen is 100x boeiender dan de hoogte ervan.

Zit zelf te kijken naar het dynamische aanbod van VEH, ik zit al bij BudgetThuis dynamisch, dus het enige effectieve verschil is dat ik dan 50ct/maand contractkosten betaal ipv 5.99 per maand.

Moet ik wel weer een jaartje lid worden van VEH, wat de helft van de winst meteen weer opsoept.... dus ik blijf nog wel even waar ik ben, wil hooguit overstappen naar een partij die de kwartierprijzen gebruikt ipv uurprijzen (wat Budget nog doet), die dan ook nog een beetje redelijke inkoopkosten hanteert.
Er zijn genoeg ander dynamische spelers die ook een flinke bonus geven van € 190 waardoor je onderaan de streep ook geen of weinig vaste kosten hebt.

Kwartierprijzen gaat Budget Energie ook echt nog wel gebruiken, dus daar zal het niet aan liggen.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Reintje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:59:
Per 1 oktober 2026 eindigt mijn huidige energiecontract.

Maar hoe snel wordt normaliter een overstap gerealiseerd?

Kan ik bv nog halverwege september een nieuw contract afsluiten en mag ik dan verwachten dat dit op 1 oktober kan ingaa , of werkt dit allemaal niet zo snel?
30 dagen. Mijn contract loopt op 5 september af en kon niet eerder dan 9 september het in laten gaan omdat ik op 9 augustus afsloot.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:05:
[...]

Je hebt gelijk, ik kijk elke morgen, maar deze ochtend viel het me op. Maar was misschien net toen het aangepast werd. Te vroeg gepiept, excuses voor de verwarring!
Je bent aardig fanatiek merk ik, goed bezig 👍🏻

Ik ben in ieder geval blij met mn keuze voor Engie van 14 dagen geleden. 27,5ct per kWh en 1,50 per m³ en 550€ bonus (op basis van iets te hoog "gegokte" verbruikscijfers).

Kunnen alle huidige contracten niet aan tippen met een laag verbruik.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• THE_BASE
  • Niet online
KoningPaulus schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:06:
[...]

Je bent aardig fanatiek merk ik, goed bezig 👍🏻

Ik ben in ieder geval blij met mn keuze voor Engie van 14 dagen geleden. 27,5ct per kWh en 1,50 per m³ en 550€ bonus (op basis van iets te hoog "gegokte" verbruikscijfers).

Kunnen alle huidige contracten niet aan tippen met een laag verbruik.
Haha, ja. Altijd voor de beste deal. ;)

Hier alleen gas en nu ook wel tevreden met € 1,52 per m3 en € 275 bonus + € 20 cashback. Ik houd het nog een week in de gaten, maar beter gaat het deze periode vast niet worden.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:40
KoningPaulus schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:48:
[...]

30 dagen. Mijn contract loopt op 5 september af en kon niet eerder dan 9 september het in laten gaan omdat ik op 9 augustus afsloot.
Dat is jammer voor me, want dan moet ik misschien toch op tijd iets gaan doen. Innova, waar ik nu nog met een vast contract tot 1 okt bij zit, hanteert nogal hoge variabele tarieven waar ik niet op zit te wachten.

Ik denk erover om bv tijdelijk naar een leverancier te gaan en te kiezen voor een variabel contract met lage tarieven. Dit om tijd te winnen op deze oververhitte energiemarkt.

Maar begrijp ik het nou goed dat het wisselen van de variabele tarieven per 1 jan en 1 juli ook iets uit de oude doos is? Wisselen ze tegenwoordig echt per maand zo’n beetje?

Heb interesse in Greenchoice. Gewoon lage tarieven en geen bonus, die ik toch niet krijg, omdat ik geen jaar ga volmaken.

Hoe denken jullie erover als het doel is om wat tijd te winnen?

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:40
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:39:
[...]

Haha, ja. Altijd voor de beste deal. ;)

Hier alleen gas en nu ook wel tevreden met € 1,52 per m3 en € 275 bonus + € 20 cashback. Ik houd het nog een week in de gaten, maar beter gaat het deze periode vast niet worden.
Ik heb iig spijt dat ik te lang gewacht heb.
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.