Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb toch besloten om het VEH Innova 3 jarig contract te herroepen/annuleren. De tarieven zijn prima, maar met jaarlijkse welkomstbonussen ben ik vaak wat goedkoper uit en met het huidige gebrek aan concurrentie wil ik me niet voor 3 jaar commiteren aan een enegiecontract. De kWh tarieven zijn overal hetzelfde, niemand concurreert echt zo richting einde saldering.

M'n Greenchoice vaste contract eindigt volgende maand en tot eind 2027 ga ik over naar een variabel contract. Ondertussen maar wat blijven vergelijken. Hopelijk begin 2027 wat meer leuke aanbiedingen.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Vinny1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:30:
Wat me ook opvalt is de lage leveringskosten bij Van de Bron.
De Budget aanbieding heeft dat ook, zie het als een verkapte bonus. Het kan zijn dat ze het zo doen en niet via een normale bonus zodat bestaande klanten ook een voordeliger aanbod krijgen. De loyaliteitsbonus is alleen voor nieuwe klanten en op deze manier kunnen ze dat onderscheid toch via hun IT systemen implementeren zonder aanpassingen.

Geeft wel aan dat die hele kostenstructuur met tarieven, vaste kosten, en bonussen een wassen neus is.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
Novax schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:42:
[...]

De Budget aanbieding heeft dat ook, zie het als een verkapte bonus. Het kan zijn dat ze het zo doen en niet via een normale bonus zodat bestaande klanten ook een voordeliger aanbod krijgen. De loyaliteitsbonus is alleen voor nieuwe klanten en op deze manier kunnen ze dat onderscheid toch via hun IT systemen implementeren zonder aanpassingen.

Geeft wel aan dat die hele kostenstructuur met tarieven, vaste kosten, en bonussen een wassen neus is.
Mogen ze bestaande klanten geen bonus geven?
En juist een 'loyaliteitsbonus' klinkt als iets voor loyale klanten en niet nieuwe... ;)

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:27:
Mogen ze bestaande klanten geen bonus geven?
En juist een 'loyaliteitsbonus' klinkt als iets voor loyale klanten en niet nieuwe... ;)
Dat mag wel, maar ik denk simpelweg dat het systeem dat onderscheid via VEH niet kan maken. Anders heb ik geen verklaring waarom ze de vaste kosten gebruiken voor het voordeel en niet de loyaliteitsbonus. (En die term is inderdaad misleidend maar dat terzijde).

  • Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:13
fijn dat die bonus zo verwerkt wordt allemaal maar de vraag bij mij is nog steeds, is de variabele optie interessant of to good to be true in mijn situatie?😆

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Broerkonijn1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:49:
fijn dat die bonus zo verwerkt wordt allemaal maar de vraag bij mij is nog steeds, is de variabele optie interessant of to good to be true in mijn situatie?😆
De berekening van de verwachte kosten bij VEH schijnt niet correct te zijn omdat ze geen rekening houden met de afschaffing van de saldering. En Vandebron is dynamisch dus altijd moeilijk te vergelijken met vaste contracten.

  • Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 21:38
Ik wilde bijna 1 of 3 jaar budget afsluiten vandaag maar gezien het nieuws over een akkoord tussen VS en Iran wacht ik nog maar even. Huidig GC contract loopt tot eind augustus.

MacBook Air M3 16GB - iPhone 17 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"


  • louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:42
De medewerker van Essent die ik nu spreek kan het me niet uitleggen dus ik ga het toch maar even aan jullie vragen:

Ik heb een vast contract bij Essent tot halverwege 2027. Ik verbruik 10.000 kwh stroom en lever 3.000 kwh stroom terug.

In dat contract staat dat ik geen terugleverkosten heb voor mijn opgewekte stroom.
Er staat ook in dat ik een terugleververgoeding heb van :
"Teruglevering boven verbruik (geen btw) - € 0,15000/kWh"

Op hun site lees ik verder
"Bij Essent geldt op dit moment een terugleververgoeding van € 0,15 per kWh (exclusief btw). Het is een vaste vergoeding voor iedereen met vaste contracten en variabele contracten. Dit bedrag is exclusief energiebelasting. Over de teruglevering boven verbruik wordt dus geen energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw vergoed."

Nu heb ik een mail ontvangen dat per 2027 het salderen stopt (goh) en wat dat betekent voor mijn contract en daarin zeggen ze doodleuk:
"Teruglevergoeding - € 0,07000/kWh"

Op de site van het ACM staat dat een leverancier niet zomaar de teruglevergoeding aan mag passen
maar...
onder het kopje terugleveren na 2027 staat deze bullet er niet meer bij en enkel "U krijgt voor de teruggeleverde elektriciteit een redelijke vergoeding van uw energieleverancier. Tot 1 januari 2030 is dit minstens 50% van de prijs die u betaalt voor elektriciteit zonder energiebelasting en btw."

oftewel, geen poot om op te staan en maar te slikken?

[ Voor 18% gewijzigd door louzy82 op 16-06-2026 08:49 ]

Louzy#2475


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
louzy82 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:44:
De medewerker van Essent die ik nu spreek kan het me niet uitleggen dus ik ga het toch maar even aan jullie vragen:

Ik heb een vast contract bij Essent tot halverwege 2027. Ik verbruik 10.000 kwh stroom en lever 3.000 kwh stroom terug.

In dat contract staat dat ik geen terugleverkosten heb voor mijn opgewekte stroom.
Er staat ook in dat ik een terugleververgoeding heb van :
"Teruglevering boven verbruik (geen btw) - € 0,15000/kWh"

Op hun site lees ik verder
"Bij Essent geldt op dit moment een terugleververgoeding van € 0,15 per kWh (exclusief btw). Het is een vaste vergoeding voor iedereen met vaste contracten en variabele contracten. Dit bedrag is exclusief energiebelasting. Over de teruglevering boven verbruik wordt dus geen energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw vergoed."

Nu heb ik een mail ontvangen dat per 2027 het salderen stopt (goh) en wat dat betekent voor mijn contract en daarin zeggen ze doodleuk:
"Teruglevergoeding - € 0,07000/kWh"

Op de site van het ACM staat dat een leverancier niet zomaar de teruglevergoeding aan mag passen
maar...
onder het kopje terugleveren na 2027 staat deze bullet er niet meer bij en enkel "U krijgt voor de teruggeleverde elektriciteit een redelijke vergoeding van uw energieleverancier. Tot 1 januari 2030 is dit minstens 50% van de prijs die u betaalt voor elektriciteit zonder energiebelasting en btw."

oftewel, geen poot om op te staan en maar te slikken?
Essent heeft vorig jaar de TLV verhoogd van €0,055 naar €0,15 voor alle contracten, dus ook vaste contracten, wat nogal opmerkelijk is wat dat zou bij die contracten niet mogen. Maar bij een verhoging gaat daar natuurlijk niemand over klagen. (https://solarmagazine.nl/...-eurocent-per-kilowattuur)

Nu is er dus die €0,07 vanaf 2027 en is weer de vraag of dit mag bij vaste contracten. Hier meerdere tweakers die met hetzelfde zitten JJmac in "De energierekening - kroegtopic"
en buiter in "De energierekening - kroegtopic" . En daar zullen nog wel meer bij komen.

  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Maikjuh schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:10:
Ik wilde bijna 1 of 3 jaar budget afsluiten vandaag maar gezien het nieuws over een akkoord tussen VS en Iran wacht ik nog maar even. Huidig GC contract loopt tot eind augustus.
Ik verwacht persoonlijk geen grote prijsverlaging deze zomer. Zeker niet voor elektriciteitsprijzen. Ook al is er een (dun) akkoord, het gaat nog maanden duren voordat de oliehandel weer opgang komt. Voor sommige installaties wordt al gerekend op enkele jaren om weer volledig op het oude niveau te zijn.

En daarnaast was/is dit vooral een oliecrisis en minder een gascrisis (voor Europa). Dat dempt het effect op de elektriciteitsprijs aanzienlijk.

Het blijft altijd een gokje als je een contract aangaat.

  • Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:42
japie06 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Ik verwacht persoonlijk geen grote prijsverlaging deze zomer. Zeker niet voor elektriciteitsprijzen. Ook al is er een (dun) akkoord, het gaat nog maanden duren voordat de oliehandel weer opgang komt. Voor sommige installaties wordt al gerekend op enkele jaren om weer volledig op het oude niveau te zijn.

En daarnaast was/is dit vooral een oliecrisis en minder een gascrisis (voor Europa). Dat dempt het effect op de elektriciteitsprijs aanzienlijk.

Het blijft altijd een gokje als je een contract aangaat.
Volledig mee eens, dat is ook wat de energie-experts zeggen.

Als je terugkijkt in de historie van de gemiddelde elektriciteitsprijs voor vaste contracten sinds 2022, is deze nooit onder de 23 cent per kWh gewe est, gemiddeld gezien zelfs boven de 25 cent. Dus qua prijs is het volgens mij solide. Het terugleveren van stroom levert dan weer echt geen moer op, maar dat lijkt eigenlijk zowat overal zo te zijn buiten een dynamisch contract. Welkomsbonussen kunnen natuurlijk nog wel impact maken, maar ik ben toch maar gewoon voor 3 jaar vast via VEH gegaan. Met een (slimme) warmtepomp en elektrische auto is die zekerheid op zich ook wat waard, en ik geloof er weinig van dat er honderden euro's besparingen te halen zijn op een kostenpost van 2000 euro per jaar als de prijzen wel gaan dalen.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Zinloos1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Volledig mee eens, dat is ook wat de energie-experts zeggen.

Als je terugkijkt in de historie van de gemiddelde elektriciteitsprijs voor vaste contracten sinds 2022, is deze nooit onder de 23 cent per kWh gewe est, gemiddeld gezien zelfs boven de 25 cent. Dus qua prijs is het volgens mij solide. Het terugleveren van stroom levert dan weer echt geen moer op, maar dat lijkt eigenlijk zowat overal zo te zijn buiten een dynamisch contract. Welkomsbonussen kunnen natuurlijk nog wel impact maken, maar ik ben toch maar gewoon voor 3 jaar vast via VEH gegaan. Met een (slimme) warmtepomp en elektrische auto is die zekerheid op zich ook wat waard, en ik geloof er weinig van dat er honderden euro's besparingen te halen zijn op een kostenpost van 2000 euro per jaar als de prijzen wel gaan dalen.
Behalve een algemene trend zegt de gemiddelde elektriciteitsprijs niet zo veel. De laagste stroomprijs is afgelopen jaren onder de €0,20 geweest (ook via VEH). Maar het gaat juist om de laagste totaalprijs per jaar, waar de vergelijkers zich ook op richten, dus inclusief overstapbonus, en voor zonnepanelenbezitters vanaf 2027 ook zeker de terugleververgoeding.

  • Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:42
Novax schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Behalve een algemene trend zegt de gemiddelde elektriciteitsprijs niet zo veel. De laagste stroomprijs is afgelopen jaren onder de €0,20 geweest (ook via VEH). Maar het gaat juist om de laagste totaalprijs per jaar, waar de vergelijkers zich ook op richten, dus inclusief overstapbonus, en voor zonnepanelenbezitters vanaf 2027 ook zeker de terugleververgoeding.
Dat er momenten zijn dat het goedkoper is geweest, dat klopt want daar kom ik zelf ook vandaan (alhoewel je dan wel constant moet blijven volgen en deze echt niet zo vaak voorkomen). Ik snap dat er hier veel mensen zijn die tot het gaatje willen gaan qua besparingen, ik vind het met een totaal verbruik van rond de 12.000kWh belangrijker dat ik niet ergens onverwacht hele hoge kosten krijg zoals met de gasprijzen mensen is overkomen de afgelopen jaren. Die honderd euro die het misschien goedkoper had kunnen zijn met welkomsbonussen interesseert mij niet zo (in het verleden zijn die geregeld niet betaald of zijn bedrijven omgevallen). Terugleververgoedingen is het enige wat mij nog laat twijfelen, dit omdat ik 50% van mijn opwek nog teruglever en de zonnepanelen nog niet terugverdiend zijn hier. Maar wellicht is het zinvoller om een airco aan te schaffen en je eigen zonnestroom zo te gebruiken. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen uiteraard.

  • marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Gasprijs de laatste dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2fqV9xniJ9oj5lKeN75J0Fs4ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fMOocbeG13Mpy9BTdWTRn8JR.png?f=fotoalbum_large

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Zinloos1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Dat er momenten zijn dat het goedkoper is geweest, dat klopt want daar kom ik zelf ook vandaan (alhoewel je dan wel constant moet blijven volgen en deze echt niet zo vaak voorkomen). Ik snap dat er hier veel mensen zijn die tot het gaatje willen gaan qua besparingen, ik vind het met een totaal verbruik van rond de 12.000kWh belangrijker dat ik niet ergens onverwacht hele hoge kosten krijg zoals met de gasprijzen mensen is overkomen de afgelopen jaren. Die honderd euro die het misschien goedkoper had kunnen zijn met welkomsbonussen interesseert mij niet zo (in het verleden zijn die geregeld niet betaald of zijn bedrijven omgevallen). Terugleververgoedingen is het enige wat mij nog laat twijfelen, dit omdat ik 50% van mijn opwek nog teruglever en de zonnepanelen nog niet terugverdiend zijn hier. Maar wellicht is het zinvoller om een airco aan te schaffen en je eigen zonnestroom zo te gebruiken. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen uiteraard.
Maar met 12.000kWh verbruik ben je dan ook niet een gemiddelde consument ;) Dan heeft een bonus inderdaad een stuk minder invloed.

  • Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:13
Broerkonijn1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:16:
Hoi allemaal hier ook weer de tijd van het jaar, en zoals eerder in dit forum aangegeven, het wordt er allemaal niet makkelijker op zo. Ik me ook ingeschreven via het VEH collectief, en krijg nu een voorstel, welke ik aan het overwegen ben.

Echter valt het me op dat, het Van de bron dynamische contract substantieel lager zit in de kosten tov een budget 1 jaar contract , of de innova 3 jaar. to good to be true? altijd vaste jaarcontracten aangegaan in het verleden, vaak met goede resultaten, dynamisch is nieuw voor ons. We gebruiken wel veel gas in de koude maanden, met ons jaren 30 huis. En leveren veel terug in de zomer met de panelen, ik vermoed dat de gemiddeld genomen prijzen dan wellicht niet realistisch zijn of is dit gewoon een hele goede deal?

Ingegeven verbruiken:

Verbruik 1200 kWh / jaar

Verbruik (dal) 850 kWh / jaar

Teruglevering 1600 kWh / jaar

Teruglevering (dal) 1200 kWh / jaar

Gas 950 m3 / jaar

Voorstellen:

[Afbeelding]

tarieven 1 jaar budget:

[Afbeelding]

Het dynamische contract van van de bron

[Afbeelding]
Wat zouden jullie dan doen in mijn geval, twijfel tussen de 1jaar deal of dynamisch via vd bron, of een ander niet VEH voorstel? Met mogelijk dalende gasprijzen is een dynamisch wel interessant wellicht?

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Broerkonijn1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Met mogelijk dalende gasprijzen is een dynamisch wel interessant wellicht?
Misschien nog even wachten?
Mijn verwachting is dat de dynamische gasprijzen richting de winter weer gaan oplopen. Dus vast zetten lijkt mijn handig, maar niet nu....

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
De gasvoorraden zijn nog maar tot 22% gevuld. Het vullen gaat op dit moment weliswaar ietsje sneller, maar een jaar geleden zaten we op deze datum op 44%. We zitten dit jaar zelfs nog lager dan 2021 toen Rusland de gastoevoer begon dicht te knijpen in voorbereiding voor hun oorlog. (Toen zijn we door een milde winter door het oog van de naald gegaan)

Alles wat op dit moment buiten de bestaande termijncontracten wordt ingekocht zal neem ik aan ook hardstikke duur zijn.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Broerkonijn1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Wat zouden jullie dan doen in mijn geval, twijfel tussen de 1jaar deal of dynamisch via vd bron, of een ander niet VEH voorstel? Met mogelijk dalende gasprijzen is een dynamisch wel interessant wellicht?
Het is op dit moment gewoon heel lastig om voor iemand te bepalen wat het beste is want we zitten met het Iran conflict en, wat betreft stroom, met de aankomende afschaffing van de salderingsregeling waarbij de keuze heel erg afhangt van hoe flexibel iemand is met zijn stroom verbruik en teruglevering.

Je kan ook nog gas en stroom apart doen, dus bijvoorbeeld gas vast en stroom dynamisch.

Maar je hebt 14 dagen bedenktijd. Als het Iran akkoord doorzet en de prijzen dalen verder in de komende weken kan je annuleren en weer aanvragen. (Niet bij VEH)

  • Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Hebben we ergens een overzicht, hoe lang van te voren je een nieuw contract kan afsluiten, per leverancier?

Vorig jaar kwam ik bij meesten 60 of 90 dagen tegen. Maar kan me herinneren dat ik er ook één tussen zat met 120 dagen.

Meta Quest 3


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Aldoendex schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:00:
Hebben we ergens een overzicht, hoe lang van te voren je een nieuw contract kan afsluiten, per leverancier?

Vorig jaar kwam ik bij meesten 60 of 90 dagen tegen. Maar kan me herinneren dat ik er ook één tussen zat met 120 dagen.
https://www.overstappen.nl/energie/kijkvenster/

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
Aldoendex schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:00:
Hebben we ergens een overzicht, hoe lang van te voren je een nieuw contract kan afsluiten, per leverancier?

Vorig jaar kwam ik bij meesten 60 of 90 dagen tegen. Maar kan me herinneren dat ik er ook één tussen zat met 120 dagen.
(Link staat ook in de TS, onderaan het kopje Leveranciers.)

  • hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:48
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht (tussenwoning, gasloos, lucht-/waterwarmtepomp, 13 zonnepanelen), waarvoor ik een energiecontract moet afsluiten. Omdat ik nu bij anderen woon en dus geen eigen woning heb, heb ik geen idee hoeveel energie ik ga verbruiken. Ik ga er alleen wonen en ben vrij 'zuinig', dus absurd hoog zal het in elk geval niet zijn. Prijsvergelijkers zeggen dat zij mij kunnen helpen met inschatten, maar daarbij wordt (als ik het goed zie) geen verschil gemaakt tussen wel of geen gasloze woning. Terwijl ik overal lees dat je bij een warmtepomp het dubbele aan stroomverbruik moet rekenen.

Denken jullie dat onderstaande aannames plausibel zijn?
  • Stroomafname: 1.800 kWh normaal / 1.400 kWh dal
  • Stroomteruglevering: 2.500 kWh normaal / 1.000 kWh dal
  • Omdat mijn woning pas over enkele maanden wordt opgeleverd en ik daarna nog in de woning aan de slag moet, heb ik de eerste tijd weinig invloed op mijn verbruik en het tijdstip waarop ik verbruik. Daarom lijkt het mij beter om eerst te kiezen voor een vast contract, en niet gelijk te kiezen voor een dynamisch contract. Dat lijkt mij meer iets voor als ik er echt woon.

  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
hherrie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:25:
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht (tussenwoning, gasloos, lucht-/waterwarmtepomp, 13 zonnepanelen), waarvoor ik een energiecontract moet afsluiten. Omdat ik nu bij anderen woon en dus geen eigen woning heb, heb ik geen idee hoeveel energie ik ga verbruiken. Ik ga er alleen wonen en ben vrij 'zuinig', dus absurd hoog zal het in elk geval niet zijn. Prijsvergelijkers zeggen dat zij mij kunnen helpen met inschatten, maar daarbij wordt (als ik het goed zie) geen verschil gemaakt tussen wel of geen gasloze woning. Terwijl ik overal lees dat je bij een warmtepomp het dubbele aan stroomverbruik moet rekenen.

Denken jullie dat onderstaande aannames plausibel zijn?
  • Stroomafname: 1.800 kWh normaal / 1.400 kWh dal
  • Stroomteruglevering: 2.500 kWh normaal / 1.000 kWh dal
  • Omdat mijn woning pas over enkele maanden wordt opgeleverd en ik daarna nog in de woning aan de slag moet, heb ik de eerste tijd weinig invloed op mijn verbruik en het tijdstip waarop ik verbruik. Daarom lijkt het mij beter om eerst te kiezen voor een vast contract, en niet gelijk te kiezen voor een dynamisch contract. Dat lijkt mij meer iets voor als ik er echt woon.
Onze warmtepomp heeft in 2025: 1.230 kWh verbruikt om de woning (155 m2, opleverjaar 2021) te verwarmen en 800 kWh verbruikt voor het douchewater (gezin met 2 pubers).

Totaal hadden wij 4.900 kWh verbruikt (inclusief warmtepomp, wtw en Quooker).

Ik denk dat je schatting wel klopt qua totaal verbruik (3.000 - 3.500 kWh). Hoe het zit tussen dal en normaal weet ik niet.

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
Bravertal schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:04:
Ik denk dat je schatting wel klopt qua totaal verbruik (3.000 - 3.500 kWh). Hoe het zit tussen dal en normaal weet ik niet.
@hherrie Mij lijkt de schatting op zich ook wel prima. Vwb normaal/dal, zou ik eens kijken of je niet het enkeltarief kunt pakken, dan hoef je daar ook niet over na te denken het eerste jaar.
Meestal zit er ook niet meer zo'n groot verschil in.
(En bij sommigen, ik meen Greenchoice, is het omgedraait, is normaal goedkoper dan dal.)

  • hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:48
Dank voor het meedenken!

Wat enkel-/dubbeltarief betreft: de meeste vergelijkers gaan (blijkbaar) uit van dubbeltarief, vandaar dat ik dat had genoemd. Goed om ook nog even naar enkeltarief te kijken.

  • PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

PoweRoy

funky!

Mijn god wat zijn de energie contracten irritant.

Ik heb nog een modelcontract van energiek (2017 voorwaarden), maar gezien de prijsstijging ben ik aan t kijken voor het volgende.

Verbruik: 3750 (laag 2300, hoog 1450)

Terug levering: 5400 (laag 1600, hoog 3800)

Nu had ik op zonneplan het ingevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnsPLMJvl5qlhyteVl4UFwonqaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MXPRTjd4GSIXUXunBA856vGE.png?f=user_large

Alleen in de mail met het aanbod staat met grote kop:

Verwachte maandbedrag Zonneplan Energie: € 60

Wat mis ik hier? -34 of +60 vind ik nogal raar

Op independer vaste contracten voor 20 euro per maand. Dynamisch voor -50 euro per maand. (negatief)

Op gaslicht vaste contracten voor 42 euro per maand. Dynamisch voor 22 euro per maand.

Ik snap het niet dat tussen die 2 website er zo'n groot verschil zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door PoweRoy op 17-06-2026 22:35 ]

[This space is for rent]


  • hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:48
Ja, het is echt een drama om de contracten te vergelijken. De tariefstructuren zijn ingewikkeld en het is lastig om ze volledig in beeld te krijgen. En dan doet blijkbaar elke vergelijker andere aannames, waardoor de uitkomsten ervan ook enorm kunnen verschillen.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@PoweRoy Je gaat van een contract met vaste half jaarlijkse prijzen vergelijken met een dynamisch energiecontract bij, in dit geval, Zonneplan. Met een dynamisch contract moet je je verbruik zoveel mogelijk in de goedkope uren sturen. Is daarom ook niet te vergelijken omdat je niet in de toekomst kunt kijken.

  • PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

PoweRoy

funky!

jongetje schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:50:
@PoweRoy Je gaat van een contract met vaste half jaarlijkse prijzen vergelijken met een dynamisch energiecontract bij, in dit geval, Zonneplan. Met een dynamisch contract moet je je verbruik zoveel mogelijk in de goedkope uren sturen. Is daarom ook niet te vergelijken omdat je niet in de toekomst kunt kijken.
Ik bedoelde meer prijzen tussen dezelfde soorten contracten.

Dus zonneplan: op de website -34 euro maar in de mail (van hetzelfde aanbod) staat ineens +60 euro.

Independer/gaslicht vaste contracten: 20 vs 42 euro

Independer/gaslicht dynamische contracten -50 vs +22

[This space is for rent]


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben bij VEH collectieve inkoop weer twee fouten tegengekomen (vooralsnog enkel 3 jaar en enkel kijkend naar stroom).
  1. in de tekst staat: "Bij Innova zijn de terugleverkosten vanaf 2027 een kwart cent lager dan de terugleververgoeding. Per teruggeleverde kWh ontvang je dus € 0,0025." maar in de tabel kom je uit op € 0,0027 per teruggeleverde kWh met € 0,04923 en € 0,05193.
  2. onderwater gaat er iets mis in hun berekening met terugleveren na '27 waardoor ze bij mij nog € 28 goedkoper uit denken te zijn dan wanneer ik het zelf met de hand bereken. Als ik mijn teruglevering van 3500 en 1700 terugschroef naar resp. 35 en 17 kWh word het verschil ineens centen werk.
Ik vind het inconsistente gebruik van negatieve getallen in de tabel ook niet om over naar huis te schrijven, maar dat zal het voor de gemiddelde consument vast duidelijker maken .. 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-06 11:23
Ons 2 jarig grenchoice contract loop over 3 weken af, nu twijfel ik om niks te doen en verder te gaan met contract voor onbepaalde tijd tegen variabele tarieven. Zodat ik januari 2027 vrije keuze heb voor een nieuwe contract, gezien dan de saldering definitief vervalt verwacht ik wel dat er leveranciers gaan inspringen op bepaalde situaties.

Ik heb plannen voor 5 of 10kw aan plugin accu. Deze komen zeker voor jan 2027 (einde saldering).Daarmee kan ik in de zomer en ook deel lente/herfst bijna zonder net verbruik draaien, in de winter zal er toch stroom aangekocht moeten worden voor de warmtepomp.

Onze situatie, jaren 80 2/1kap met warmtepomp en wpb boiler. Geen gas.

Cijfers:

Opbrengt zonnepanalen ongeveer +- 4000kw

1519kw zelf verbruikt (zelfvoorzienend)

4731kw net verbruik

2513kw teruggeleverd.

 Verwacht vanaf augustus ongeveer 575kw per jaar minder te verbruiken, er is nu een bouwkeet met stroom aangesloten bij ons, deze gaat bijna weg.

Voor mijn gevoel lever ik mijn een thuis accu niet zo heel veel stroom meer terug, dus is de teruglevergoeding niet heel belangrijk, maar kan ik beter kiezen voor de laagste stroomprijs voor de stroom die ik in de winter moet kopen. Heeft iemand nog tips/adviezen?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb


  • Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:42
True schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:31:
Ik ben bij VEH collectieve inkoop weer twee fouten tegengekomen (vooralsnog enkel 3 jaar en enkel kijkend naar stroom).
  1. in de tekst staat: "Bij Innova zijn de terugleverkosten vanaf 2027 een kwart cent lager dan de terugleververgoeding. Per teruggeleverde kWh ontvang je dus € 0,0025." maar in de tabel kom je uit op € 0,0027 per teruggeleverde kWh met € 0,04923 en € 0,05193.
  2. onderwater gaat er iets mis in hun berekening met terugleveren na '27 waardoor ze bij mij nog € 28 goedkoper uit denken te zijn dan wanneer ik het zelf met de hand bereken. Als ik mijn teruglevering van 3500 en 1700 terugschroef naar resp. 35 en 17 kWh word het verschil ineens centen werk.
Ik vind het inconsistente gebruik van negatieve getallen in de tabel ook niet om over naar huis te schrijven, maar dat zal het voor de gemiddelde consument vast duidelijker maken .. 8)7
Ik zit voornamelijk met de vraag wat de flat fee (€266,20) van de terugleverkosten per jaar tot 2027 betekent en hoe die wordt berekend. Op hun eigen site zeggen ze dat dit brackets zijn en je nog steeds geld zou moeten krijgen voor je stroom. Maar met deze getallen zou ik uitkomen op een negatief bedrag per opwek. Oftewel tot einde dit jaar kost het me dan geld om terug te leveren, dat is wel heel grof.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
PoweRoy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:58:
[...]

Ik bedoelde meer prijzen tussen dezelfde soorten contracten.

Dus zonneplan: op de website -34 euro maar in de mail (van hetzelfde aanbod) staat ineens +60 euro.

Independer/gaslicht vaste contracten: 20 vs 42 euro

Independer/gaslicht dynamische contracten -50 vs +22
Zonneplan zal op de site en in de mail waarschijnlijk al andere getallen gebruiken. Daarbij zegt het maandbedrag niks en moet je kijken naar de tarieven.
Dynamisch is gewoon niks over te zeggen.

Andere prijsverschillen kunnen ook komen door andere kortingen of bonussen.

  • Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 21:38
Zinloos1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Ik zit voornamelijk met de vraag wat de flat fee (€266,20) van de terugleverkosten per jaar tot 2027 betekent en hoe die wordt berekend. Op hun eigen site zeggen ze dat dit brackets zijn en je nog steeds geld zou moeten krijgen voor je stroom. Maar met deze getallen zou ik uitkomen op een negatief bedrag per opwek. Oftewel tot einde dit jaar kost het me dan geld om terug te leveren, dat is wel heel grof.
Inderdaad, die vraag had ik ook. Vind overigens de tarieven van innova voor zowel gas als stroom voor 3 jaar wel heel aantrekkelijk

MacBook Air M3 16GB - iPhone 17 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"


  • Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:42
Maikjuh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:47:
[...]

Inderdaad, die vraag had ik ook. Vind overigens de tarieven van innova voor zowel gas als stroom voor 3 jaar wel heel aantrekkelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX-CayosQmMeluKOKf4qZGtXk7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3m8H5fjDtmO54IpkZVkhoGx.jpg?f=fotoalbum_large In het contract zelf ziet het er weer heel anders uit. Maar elke kWh die je teruglevert kost je met dit contract 8 cent effectief.

  • Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 21:38
Zinloos1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding] In het contract zelf ziet het er weer heel anders uit. Maar elke kWh die je teruglevert kost je met dit contract 8 cent effectief.
Ah kijk! Dat is overzichtelijk, dank! Hmm ja lastige afweging of dat die korte periode waard is. Vind de tarieven vanaf 2027 erg scherp. Huidig contract loopt tot midden augustus….. keuzes keuzes…

MacBook Air M3 16GB - iPhone 17 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"


  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Zinloos1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding] In het contract zelf ziet het er weer heel anders uit. Maar elke kWh die je teruglevert kost je met dit contract 8 cent effectief.
Hoe kom je op die 8ct? Bedoel je de terugleverkosten tot eind 2026? Dat is bij ieder vast contract toch vergelijkbaar?

  • Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:42
Kameelstok schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Hoe kom je op die 8ct? Bedoel je de terugleverkosten tot eind 2026? Dat is bij ieder vast contract toch vergelijkbaar?
Mijn huidige contract betaalt nog steeds iets voor het terugleveren. In dit contract krijg je een terugleververgoeding van 5 cent en terugleverkosten van 13 cent per kWh. Dus effectief elke kWh stroom die je teruglevert (bovenop salderen I guess?) kost je 8 cent.

Maar ik bedenk me net dat dat voor mijn situatie waarbij ik veel meer verbruik niet relevant is, ik saldeer natuurlijk gewoon nog. Dus effectief dan dus 10 cent per kWh.
Kameelstok schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:25:
[...]

Dan zou ik die pagina uit het contract nog maar even wat beter lezen. Ik lees namelijk tot 2027 13 ct/kWh terugleverkosten oftewel netto +10ct rekening houdende met salderen. Vanaf 2027 een terugleververgoeding die ietsje hoger is dan de terugleverkosten. Meer terugleveren dan je verbruikt in 2026 is wel onhandig.
Yes, je hebt helemaal gelijk, kleine brainfart. Zat al met de nieuwe situatie in het hoofd (daar levert het echt weinig meer op, 4 hele euro's op jaarbasis met mijn teruglevering)

[ Voor 45% gewijzigd door Zinloos1 op 18-06-2026 22:28 ]


  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Zinloos1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Mijn huidige contract betaalt nog steeds iets voor het terugleveren. In dit contract krijg je een terugleververgoeding van 5 cent en terugleverkosten van 13 cent per kWh. Dus effectief elke kWh stroom die je teruglevert (bovenop salderen I guess?) kost je 8 cent.
Dan zou ik die pagina uit het contract nog maar even wat beter lezen. Ik lees namelijk tot 2027 13 ct/kWh terugleverkosten oftewel netto +10ct rekening houdende met salderen. Vanaf 2027 een terugleververgoeding die ietsje hoger is dan de terugleverkosten. Meer terugleveren dan je verbruikt in 2026 is wel onhandig.

[ Voor 4% gewijzigd door Kameelstok op 18-06-2026 22:25 ]


  • Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:53
Mijn contract loopt 1 oktober af. Wat zijn mijn opties?

Ik kan nu verlengen met een contract dat ingaat op 1 oktober. Maar dan zit ik elk jaar in oktober met verlengen: dus duurdere tarieven ivm de winter. De contracten waar ik nu uit kan kiezen, zijn er niet veel: omdat het te ver in de toekomst is

Of

Nu opzeggen en per vandaag verlengen. Dan loop ik wel mijn 200 euro welkomstbonus mis. Maar dan zit ik de rest van mijn leven in een gunstige tijd om lage tarieven vast te leggen.


Wat zouden jullie doen? Of zie ik dingen over het hoofd?

[ Voor 9% gewijzigd door Bestseller op 18-06-2026 23:36 ]


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bestseller schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:35:
Mijn contract loopt 1 oktober af. Wat zijn mijn opties?

Ik kan nu verlengen met een contract dat ingaat op 1 oktober. Maar dan zit ik elk jaar in oktober met verlengen: dus duurdere tarieven ivm de winter. De contracten waar ik nu uit kan kiezen, zijn er niet veel: omdat het te ver in de toekomst is

Of

Nu opzeggen en per vandaag verlengen. Dan loop ik wel mijn 200 euro welkomstbonus mis. Maar dan zit ik de rest van mijn leven in een gunstige tijd om lage tarieven vast te leggen.


Wat zouden jullie doen? Of zie ik dingen over het hoofd?
Je ziet over het hoofd dat je bij leveranciers vaak 3 maanden van tevoren een contract kan afsluiten, en bij sommigen nog eerder, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

  • ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06 12:27
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik werd vandaag door Engie gebeld met een aanbieding omdat ik daar weg was en nu ziet het er best goed uit alleen zou graag jullie mening willen hebben. Ik verbruik 3200 kWh en 1000 m3 per jaar. Ik lever ongeveer 4600 kWh terug. Contract zou ik nu al kunnen tekenen voor 3 jaar en gaat per oktober in nadat mijn oude contract verloopt
Stroomtarief€ 0,13671 p/kWh
Teruglevertarief
Tot 2027€ 0,11565 p/kWh
Vanaf 2027€ 0,11298 p/kWh
Terugleverkosten
Tot 2027€ 0,10565 p/kWh
Vanaf 2027€ 0,10565 p/kWh
Vaste kosten stroom€ 16,22 p/maand
Gastarief€ 0,71496 p/m3
Vaste kosten gas€ 11,34 p/maand
In vergelijking met nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/au_XNAadzFWjDO7ZA1brBPgqL6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f7vrDb5cJEfloByehHagQibH.png?f=fotoalbum_large

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:31:
Ik ben bij VEH collectieve inkoop weer twee fouten tegengekomen (vooralsnog enkel 3 jaar en enkel kijkend naar stroom).
  1. in de tekst staat: "Bij Innova zijn de terugleverkosten vanaf 2027 een kwart cent lager dan de terugleververgoeding. Per teruggeleverde kWh ontvang je dus € 0,0025." maar in de tabel kom je uit op € 0,0027 per teruggeleverde kWh met € 0,04923 en € 0,05193.
  2. onderwater gaat er iets mis in hun berekening met terugleveren na '27 waardoor ze bij mij nog € 28 goedkoper uit denken te zijn dan wanneer ik het zelf met de hand bereken. Als ik mijn teruglevering van 3500 en 1700 terugschroef naar resp. 35 en 17 kWh word het verschil ineens centen werk.
Ik vind het inconsistente gebruik van negatieve getallen in de tabel ook niet om over naar huis te schrijven, maar dat zal het voor de gemiddelde consument vast duidelijker maken .. 8)7
VEH heeft snel gereageerd, en ik moet toegeven, heeft mij op een fout in mijn berekening gewezen. Daarmee is B opgelost, A zou een komen door inclusief/exclusief belasting en die negatieve getallen doen ze bewust.
De reactiesnelheid is erg netjes van ze.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:20

Vos

AFCA

ptribbyz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 05:58:
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik werd vandaag door Engie gebeld met een aanbieding omdat ik daar weg was en nu ziet het er best goed uit alleen zou graag jullie mening willen hebben. Ik verbruik 3200 kWh en 1000 m3 per jaar. Ik lever ongeveer 4600 kWh terug. Contract zou ik nu al kunnen tekenen voor 3 jaar en gaat per oktober in nadat mijn oude contract verloopt
Stroomtarief€ 0,13671 p/kWh
Teruglevertarief
Tot 2027€ 0,11565 p/kWh
Vanaf 2027€ 0,11298 p/kWh
Terugleverkosten
Tot 2027€ 0,10565 p/kWh
Vanaf 2027€ 0,10565 p/kWh
Vaste kosten stroom€ 16,22 p/maand
Gastarief€ 0,71496 p/m3
Vaste kosten gas€ 11,34 p/maand
In vergelijking met nu:

[Afbeelding]
Dit kan niet kloppen?

#36


  • Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:05
ptribbyz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 05:58:
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik werd vandaag door Engie gebeld met een aanbieding omdat ik daar weg was en nu ziet het er best goed uit alleen zou graag jullie mening willen hebben. Ik verbruik 3200 kWh en 1000 m3 per jaar. Ik lever ongeveer 4600 kWh terug. Contract zou ik nu al kunnen tekenen voor 3 jaar en gaat per oktober in nadat mijn oude contract verloopt
Stroomtarief€ 0,13671 p/kWh
Teruglevertarief
Tot 2027€ 0,11565 p/kWh
Vanaf 2027€ 0,11298 p/kWh
Terugleverkosten
Tot 2027€ 0,10565 p/kWh
Vanaf 2027€ 0,10565 p/kWh
Vaste kosten stroom€ 16,22 p/maand
Gastarief€ 0,71496 p/m3
Vaste kosten gas€ 11,34 p/maand
In vergelijking met nu:

[Afbeelding]
Ik vrees dat je de kale tarieven (aanbod) vergelijkt met de all-in tarieven (huidig contract).

  • Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:53
Novax schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:01:
[...]

Je ziet over het hoofd dat je bij leveranciers vaak 3 maanden van tevoren een contract kan afsluiten, en bij sommigen nog eerder, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Maar je keuze is altijd beperkt dan en je zit in de cyclus van oktober te rommelen altijd. En dan zou ik in juli moeten verlengen: ze zeggen dat in het voorjaar de prijzen het laagst zijn.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ptribbyz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 05:58:
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik werd vandaag door Engie gebeld met een aanbieding omdat ik daar weg was en nu ziet het er best goed uit alleen zou graag jullie mening willen hebben. Ik verbruik 3200 kWh en 1000 m3 per jaar. Ik lever ongeveer 4600 kWh terug. Contract zou ik nu al kunnen tekenen voor 3 jaar en gaat per oktober in nadat mijn oude contract verloopt
Stroomtarief€ 0,13671 p/kWh
Teruglevertarief
Tot 2027€ 0,11565 p/kWh
Vanaf 2027€ 0,11298 p/kWh
Terugleverkosten
Tot 2027€ 0,10565 p/kWh
Vanaf 2027€ 0,10565 p/kWh
Vaste kosten stroom€ 16,22 p/maand
Gastarief€ 0,71496 p/m3
Vaste kosten gas€ 11,34 p/maand
In vergelijking met nu:

[Afbeelding]
De tarieven in het groen lijken inclusief BTW maar exclusief energiebelasting, all-in tarieven zijn dan:
Stroomtarief: € 0,24756
Gastarief: € 1,44096
Met jouw gasverbruik is dat tarief voor 3 jaar te hoog.

Er staat ook in je huidige contract dat het pas in november verloopt. Als je nieuwe contract daadwerkelijk in oktober ingaat betaal je een (kleine) opzegboete en mis je die €200 bonus van Budget.

Eigenlijk moet je nooit ingaan op een telefonisch aanbod, dit komt in de buurt van oplichting.

  • ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06 12:27
Novax schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:00:
[...]

De tarieven in het groen lijken inclusief BTW maar exclusief energiebelasting, all-in tarieven zijn dan:
Stroomtarief: € 0,24756
Gastarief: € 1,44096
Met jouw gasverbruik is dat tarief voor 3 jaar te hoog.

Er staat ook in je huidige contract dat het pas in november verloopt. Als je nieuwe contract daadwerkelijk in oktober ingaat betaal je een (kleine) opzegboete en mis je die €200 bonus van Budget.

Eigenlijk moet je nooit ingaan op een telefonisch aanbod, dit komt in de buurt van oplichting.
Dat is dus het vreemde dat ik daar niet helemaal uitkom of de belastingen er in zitten of niet. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn haha.

Ik heb hierbij nog drie afbeelding zoals het mij gepresenteerd wordt inclusief de opbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NolJKlzzX82ZGefRoEJNHNKG_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MCqkuU4f1GFHusYXhuElAIAW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CG5wA3oAJKd96_sGLtTcJy13BfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovLx88jMTz6mStA5x5lfZTCf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfO7MEXRrgqHQLyhqXNksuHOUOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpIE4RmvpEO2Is2uDatvJ9ix.jpg?f=fotoalbum_large

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ptribbyz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:14:
[...]


Dat is dus het vreemde dat ik daar niet helemaal uitkom of de belastingen er in zitten of niet. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn haha.

Ik heb hierbij nog drie afbeelding zoals het mij gepresenteerd wordt inclusief de opbouw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er staat dus inclusief BTW en de tarieven voor Energiebelasting staan apart in de regels daaronder:

Energiebelasting tarief voor stroom inc BTW: € 0,11085
Energiebelasting tarief voor gas inc BTW: € 0,72680

Dat moet je dan bij de tarieven optellen voor de all-in tarieven die je dan kan vergelijken met je huidige contract.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ptribbyz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn haha.
Als het te mooi is om waar te zijn....

(Dan zit er (vaak) een "addertje" onder het gras zoals @Novax al aangeeft).

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 19-06-2026 09:35 ]


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bestseller schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:55:
Maar je keuze is altijd beperkt dan en je zit in de cyclus van oktober te rommelen altijd. En dan zou ik in juli moeten verlengen: ze zeggen dat in het voorjaar de prijzen het laagst zijn.
Dat tarieven in een bepaalde periode van het jaar voordeliger zijn geldt niet meer de afgelopen jaren vanwege alle geopolitieke spanningen. En met de afschaffing van de saldering is het sowieso moeilijk te zeggen of je dit jaar een vast contract moet afsluiten als je zonnepanelen hebt.

Als je uit de cyclus van oktober wilt met een vast contract zou je voor Vattenfall kunnen gaan want die contracten lopen niet altijd een volledig jaar. Moet je wel wachten tot 60 dagen voor 1 oktober en dan hopen dat Vattenfall een goede aanbieding heeft.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
Bestseller schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:35:
Mijn contract loopt 1 oktober af. Wat zijn mijn opties?

Ik kan nu verlengen met een contract dat ingaat op 1 oktober. Maar dan zit ik elk jaar in oktober met verlengen: dus duurdere tarieven ivm de winter. De contracten waar ik nu uit kan kiezen, zijn er niet veel: omdat het te ver in de toekomst is

Of

Nu opzeggen en per vandaag verlengen. Dan loop ik wel mijn 200 euro welkomstbonus mis. Maar dan zit ik de rest van mijn leven in een gunstige tijd om lage tarieven vast te leggen.


Wat zouden jullie doen? Of zie ik dingen over het hoofd?
Bestseller schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Maar je keuze is altijd beperkt dan en je zit in de cyclus van oktober te rommelen altijd. En dan zou ik in juli moeten verlengen: ze zeggen dat in het voorjaar de prijzen het laagst zijn.
Wat je nu hebt is een vast contract? En als je nu op zou zeggen, moet je dan niet ook nog een afkoopsom betalen, buiten dat je de welkomstbonus mist?

Als je nu een goed contract ziet, wat is het voordeel om dat nu in te laten gaan ipv pas in oktober?
Ergens is het juist gunstiger dat je contract niet midden in de zomer ingaat, want dan kun je blijven kijken en afwachten (of steeds 14 dagen bedenktijd nemen) om iets te vinden wat pas in de herfst/winter ingaat.
Dus het lijkt mij eerder voordelig.

Als je contract steeds 1 juli in moet gaan, moet je dus uiterlijk 1 juni een nieuw contract gekozen hebben. Zo zal ik volgend jaar zitten en ik kan dan dus eigenlijk alleen maar kijken naar de nieuwe contracten vanaf 1 januari en hopen dat ik dan voor 1 juni een goed contract vind.
Jij hebt langer de tijd om te zoeken.

(Ik zit ook nog elders met een contract wat ik per 1-8 moet vernieuwen en net nu is het echt gerommel met de prijzen. Ik hoop dat er volgende week gunstige prijzen voor dat contract komen, want vorige week was het nog OK, maar nu is het juist slecht. En ik hoop dus dat het akkoordje in het MO een vertragend effect heeft of zo en de prijzen volgende week weer OK of nog beter zijn.)

Conclusie. Als je nu een goed contract ziet, zou ik het lekker afsluiten en in oktober in laten gaan. Die €200 maak je ook niet heel snel goed. (Ligt natuurlijk aan je verbruik en zo.)

Oh, verlengen is niet altijd de beste optie, kijk even rond, want dan heb je waarschijnlijk ook weer het voordeel van een nieuwe welkomstbonus.

  • ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06 12:27
Novax schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Er staat dus inclusief BTW en de tarieven voor Energiebelasting staan apart in de regels daaronder:

Energiebelasting tarief voor stroom inc BTW: € 0,11085
Energiebelasting tarief voor gas inc BTW: € 0,72680

Dat moet je dan bij de tarieven optellen voor de all-in tarieven die je dan kan vergelijken met je huidige contract.
Je bent een topper! Ze proberen je altijd zo goed mogelijk te misleiden. Uiteraard met deze info terug gebeld en aangeven dat dit geen nette manier van verkoop is en toen werd de verbinding verbroken.

  • Limbo1988
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p950e0qYhUpO-A7s-sC4HYlQjZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvCm2TFlgNr6p9v2xUTxKDdn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRQWxMZoFx3noD-H963j73Q_XO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wL0TCvsEEah3BVZs1p27yCEs.jpg?f=fotoalbum_large


Is dit een goed aanbod? 3 jaar vast

in augustus loopt ons 5 jarig vast contract af. Onze woning is sinds deze maand Full elektric.

Eigen opwek is ongeveer 8800kw, verbruik rond de 5000, dit zal wel oplopen met de warmtepomp


Mvg

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Limbo1988 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]


Is dit een goed aanbod? 3 jaar vast

in augustus loopt ons 5 jarig vast contract af. Onze woning is sinds deze maand Full elektric.

Eigen opwek is ongeveer 8800kw, verbruik rond de 5000, dit zal wel oplopen met de warmtepomp


Mvg
Dat is het Innova aanhod 3j. via VEH?

Volgens mij is het wel een goede aanbieding, beter ga je op dit moment iig niet vinden.

In het verleden kon het wel goedkoper maar of dat in de toekomst ook nog kan weet niemand. Je gaat je er geen buil aan vallen maar het is niet uitgesloten dat er in de toekomst bv over een jaar nog betere contracten voorbij komen. Als je er niet teveel mee bezig wilt zijn dan ben je 3 jaar onder de pannen voor een redelijke prijs en dat is ook wat waard.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Limbo1988 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]


Is dit een goed aanbod? 3 jaar vast

in augustus loopt ons 5 jarig vast contract af. Onze woning is sinds deze maand Full elektric.

Eigen opwek is ongeveer 8800kw, verbruik rond de 5000, dit zal wel oplopen met de warmtepomp


Mvg
De levertarieven voor stroom zijn best goed voor nu maar voor een VEH veiling is dit geen bijzondere aanbieding meer. Op de vergelijkers zijn er inmiddels vergelijkbare aanbiedingen.

Waar je nu ook rekening mee moet houden bij vaste contracten is dat je vanaf 2027 niets meer krijgt voor stroom dat je aan het net teruglevert gedurende je gehele looptijd. De vraag is of dit nog beter wordt volgend jaar of dat dynamisch voordeliger is, maar dat hangt af van je mogelijkheid om je stroom te sturen.

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Novax schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:11:
[...]

De levertarieven voor stroom zijn best goed voor nu maar voor een VEH veiling is dit geen bijzondere aanbieding meer. Op de vergelijkers zijn er inmiddels vergelijkbare aanbiedingen.

Waar je nu ook rekening mee moet houden bij vaste contracten is dat je vanaf 2027 niets meer krijgt voor stroom dat je aan het net teruglevert gedurende je gehele looptijd. De vraag is of dit nog beter wordt volgend jaar of dat dynamisch voordeliger is, maar dat hangt af van je mogelijkheid om je stroom te sturen.
In beide gevallen, dynamisch of vast, is een kleine batterij op termijn waarschijnlijk een handige en betaalbare toevoeging.

Op de vergelijkingssites zie ik momenteel geen tarieven die in de buurt komen voor electriciteit. De welkomstbonus is niet zo hoog momenteel dus bij bovengemiddeld verbruik doet dat niet zoveel op de gemiddelde kWh prijs.

  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:27
Limbo1988 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]


Is dit een goed aanbod? 3 jaar vast

in augustus loopt ons 5 jarig vast contract af. Onze woning is sinds deze maand Full elektric.

Eigen opwek is ongeveer 8800kw, verbruik rond de 5000, dit zal wel oplopen met de warmtepomp


Mvg
Ik denk dat een dynamische energiecontract eerder een beter optie is.
Er zijn enkele maatschappijen met een dynamische energiecontract die geen kosten in rekeningen brengen.
Zelf zit ik bij de ANWB met een dynamische energiecontract. Heb een vergelijkbare situatie wat opbrengst en verbruik..

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Kameelstok schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:43:
Op de vergelijkingssites zie ik momenteel geen tarieven die in de buurt komen voor electriciteit. De welkomstbonus is niet zo hoog momenteel dus bij bovengemiddeld verbruik doet dat niet zoveel op de gemiddelde kWh prijs.
De tarieven van 1 jarige contracten zijn ongebruikelijk hoger maar van de 3 jarige zijn er een aantal die in de buurt komen (Vandebron heeft lager dal tarief maar hoger normaaltarief).

Voor 2 jaar is er van Greenchoice het Univé contract met omgedraaid € 0,22224 normaal en € 0,23434 dal, met warmtepomp is dat wellicht voordeliger. https://www.greenchoice.nl/zonnestroom-via-unive/

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
Kameelstok schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:43:
[...]

In beide gevallen, dynamisch of vast, is een kleine batterij op termijn waarschijnlijk een handige en betaalbare toevoeging.
Dat kun je nu (en op basis van de gegevens) echt nog niet zeggen.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Truus01 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dat kun je nu (en op basis van de gegevens) echt nog niet zeggen.
Jawel hoor,het is een handig ding,hij is betaalbaar,en met op termijn bedoeld hij na salderen. Dus alles is waar

1 PVoutput . Dongen NB


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
reneeke1970 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Jawel hoor,het is een handig ding,hij is betaalbaar,en met op termijn bedoeld hij na salderen. Dus alles is waar
Voor jou/@Kameelstok . Niet voor iedereen.
Het enige wat waarschijnlijk waar is, is waarschijnlijk, omdat dat ook nog impliceert dat het niet zo hoeft te zijn. Blijft de vraag in welke mate van waarschijnlijkheid. En daar is nu nog niks over te zeggen.

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Truus01 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:44:
[...]

Voor jou/@Kameelstok . Niet voor iedereen.
Het enige wat waarschijnlijk waar is, is waarschijnlijk, omdat dat ook nog impliceert dat het niet zo hoeft te zijn. Blijft de vraag in welke mate van waarschijnlijkheid. En daar is nu nog niks over te zeggen.
Volgens mij kan je dat prima inschatten en dat gaat inderdaad op basis van persoonlijke situatie.

Een Marstek Venus kost ~ 1200 euro voor 5 kWh. Als je avond/nachtverbruik hoog genoeg ligt verdien je die in NOM stand in 4-7 jaar wel terug, afhankelijk van de energietarieven van je vaste contract.

Hoe de energieprijs zich gaat ontwikkelen is koffiedik kijken. Ik constateer dat het innova 3-jaars aanbod ~2.5 ct/kWh duurder is dan het veh aanbod van vorig jaar juli maar ook 2-4 ct/kWh goedkoper dan het huidige 1-jaars aanbod via vergelijkssites. Met andere woorden de break-even ligt op 2 jaar gegeven dat je nu een vast contract aan wil gaan en met de kanttekening dat ik de prijzen van vorig jaar zomer wel een beetje zie als "dal". Voor Hormuz, ruim na Corona en historisch gezien het gunstige deel van het jaar qua prijzen.

  • kruger5050
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-06 10:09
ik heb denk ik een domme actie gedaan

was er naief van uit gegaan dat je, nadat je contract is afgelopen, op iedere dag kan overstappen.

situatie: huis met veel zonnepanelen, heb op jaarbasis 1400 kWh over, dus netto teruglevering
Data, alleen elektra, heb geen gas.
Stroom: 1429 kWh/jaar. dal: 3352 kWh/jaar
Teruglevering: 4326 kWh/jaar dal:1877 kWh/jaar

- had een 1 jarig vast contract bij Van de Bron, tot 16 juni
- overstap keuze de hele tijd uitgesteld, maar wist dat ik 1 jaar vast ergens wilde, maar niet gekozen welke.... zat in de vergelijkings jungle tussen contracten
- nu gisteren de keuze gemaakt, wil overstappen naar Energiek

maar is dat nu nog wel slim. Ben de 14 dagen bedenkt termijn vergeten, en ik lees ergens dat Van de Bron 30 dagen opzegtermijn heeft???

voor saldering is het wel noodzakelijk dat ik juli opwek kan gebruiken voor saldering, is 670 kWh

wat is nu slim om te doen? gewoon overstappen, geen idee hoe lang dat duurt maar in het slechtste geval is dat 14 dagen + 30 dagen -> 44 dagen, dus per 2 augustus pas. Kom dan 520 kWh (op basis van vorig jaar verbruik) tekort, kost 130 euro

of gebruik maken van bedenk termijn en bij Van de Bron blijven, maar omzetten in vast contract oid?
of zijn er nog opties om dit sneller door te voeren?

als ik dit forum eerder had gelezen had ik gewoon per 1 mei een aanbieder gekozen en aangegeven overstappen per 16 juni, dat was eigenlijk het plan.... maar keuze stress en dus niet handelen.... :(

[ Voor 5% gewijzigd door kruger5050 op 20-06-2026 10:38 ]


  • d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:17

d0s

sssst

Je hebt (volgens mij( geen opzegtermijn van 30 dagen na einde contract?

En die 14 dagen kun je vaak bypassen, daar zijn volgens mij bij de meeste aanbieders processen voor. Je moet dan formeel op een mail reageren dat je afziet van bedenktijd oid.

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 20-06-2026 10:42 ]


  • kruger5050
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-06 10:09
ik ben overgestapt via gaslicht.com

zal die eens gaan bellen om wat te proberen

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
kruger5050 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:36:
ik heb denk ik een domme actie gedaan

was er naief van uit gegaan dat je, nadat je contract is afgelopen, op iedere dag kan overstappen.

situatie: huis met veel zonnepanelen, heb op jaarbasis 1400 kWh over, dus netto teruglevering
Data, alleen elektra, heb geen gas.
Stroom: 1429 kWh/jaar. dal: 3352 kWh/jaar
Teruglevering: 4326 kWh/jaar dal:1877 kWh/jaar

- had een 1 jarig vast contract bij Van de Bron, tot 16 juni
- overstap keuze de hele tijd uitgesteld, maar wist dat ik 1 jaar vast ergens wilde, maar niet gekozen welke.... zat in de vergelijkings jungle tussen contracten
- nu gisteren de keuze gemaakt, wil overstappen naar Energiek

maar is dat nu nog wel slim. Ben de 14 dagen bedenkt termijn vergeten, en ik lees ergens dat Van de Bron 30 dagen opzegtermijn heeft???

voor saldering is het wel noodzakelijk dat ik juli opwek kan gebruiken voor saldering, is 670 kWh

wat is nu slim om te doen? gewoon overstappen, geen idee hoe lang dat duurt maar in het slechtste geval is dat 14 dagen + 30 dagen -> 44 dagen, dus per 2 augustus pas. Kom dan 520 kWh (op basis van vorig jaar verbruik) tekort, kost 130 euro

of gebruik maken van bedenk termijn en bij Van de Bron blijven, maar omzetten in vast contract oid?
of zijn er nog opties om dit sneller door te voeren?

als ik dit forum eerder had gelezen had ik gewoon per 1 mei een aanbieder gekozen en aangegeven overstappen per 16 juni, dat was eigenlijk het plan.... maar keuze stress en dus niet handelen.... :(
Sinds dit jaar is de opzegtermijn 5 dagen, aangezien je nu een contract hebt met onbepaalde looptijd valt jouw contract bij Vandebron daar ook onder lijkt me.

En als je nu al het contract hebt bij Energiek kan je denk ik beter contact op nemen met Energiek. Wellicht dat ze de ingang datum kunnen vervroegen. Je hebt dan nog steeds 14 dagen bedenktijd maar als je je bedenkt kunnen ze voor die aantal dagen de kosten rekenen.

  • kruger5050
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-06 10:09
update:
je kan wel direct overstappen
maar de leveranciers hebben 4 tot 5 weken nodig voor de overstap
Zal maandag Energiek eens bellen om te vragen of het niet sneller kan.

verder is het dus de keuze, saldering juli missen in nieuw contract -> 130 euro
of nieuw contract bij van de bron, en iets meer betalen per kWh

Verlengings voorstel van Van de Bron
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,26743 en voor daltarief € 0,22872

zal eens gaan rekenen

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
kruger5050 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:24:
update:
je kan wel direct overstappen
maar de leveranciers hebben 4 tot 5 weken nodig voor de overstap
Zal maandag Energiek eens bellen om te vragen of het niet sneller kan.

verder is het dus de keuze, saldering juli missen in nieuw contract -> 130 euro
of nieuw contract bij van de bron, en iets meer betalen per kWh

Verlengings voorstel van Van de Bron
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,26743 en voor daltarief € 0,22872

zal eens gaan rekenen
Leveranciers kunnen echt wel sneller. Als je ergens gaat wonen, kan het ook per direct geregeld worden.
Dus eerder moete lukken, inderdaad even bellen met Energiek, lijkt me sterk als dat niet sneller kan.
Per 1-7 moet zeker haalbaar zijn, als per direct niet zou kunnen.
Succes.

  • Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:45
Ik moet mijn gascontract per 28 augustus weer verlengen en had 2 weken geleden alvast een nieuw contract afgesloten via Gaslicht bij Engie. Ik zag die situatie in het Midden-Oosten toen nog wel even blijven aanmodderen en wilde niet het risico lopen veel meer te gaan betalen.
Bij 1100m³ was het all-in-tarief €1,4237/m³, en er was een cashback van €210 (bij een 1-jarig vast contract).

Inmiddels lijkt het daar allemaal toch iets rustiger te worden (onder groot voorbehoud) en was het tarief van Engie in tussentijd al ruim 3 cent gedaald (€1,3928/m³) met dezelfde cashback. Ik heb dus op de laatste dag maar gauw geannuleerd en kijk het allemaal nog eventjes aan.

  • hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:28
Iemand een beter alternatief voor VEH (Budget Energy) gas only tegengekomen?

€1,37/m3 met €100 bonus en €0,99 vaste leveringskosten per maand. Edit:Bij verbruik 600m3.

[ Voor 7% gewijzigd door hpt870 op 22-06-2026 17:08 ]


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:17
kruger5050 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:36:
ik heb denk ik een domme actie gedaan

was er naief van uit gegaan dat je, nadat je contract is afgelopen, op iedere dag kan overstappen.

situatie: huis met veel zonnepanelen, heb op jaarbasis 1400 kWh over, dus netto teruglevering
Data, alleen elektra, heb geen gas.
Stroom: 1429 kWh/jaar. dal: 3352 kWh/jaar
Teruglevering: 4326 kWh/jaar dal:1877 kWh/jaar

- had een 1 jarig vast contract bij Van de Bron, tot 16 juni
- overstap keuze de hele tijd uitgesteld, maar wist dat ik 1 jaar vast ergens wilde, maar niet gekozen welke.... zat in de vergelijkings jungle tussen contracten
- nu gisteren de keuze gemaakt, wil overstappen naar Energiek
Volgens mij valt de schade nog wel mee. Je hebt vooral een timingfoutje gemaakt, maar met zonnepanelen en een overschot op jaarbasis zit je niet direct in een rampzalige situatie.

Ik zou eerst even contact opnemen met Energiek en vragen wat de daadwerkelijke leverdatum wordt. De praktijk is vaak dat het sneller geregeld is dan de maximale termijnen waar je over leest. Ook even Van de Bron bellen om te checken wat zij precies hanteren qua opzegging, want een contract dat afloopt is iets anders dan tussentijds opzeggen.

En als het uiteindelijk een paar weken overlap/tekort geeft: op basis van jouw cijfers hebben we het over een relatief beperkt bedrag. Misschien niet leuk, maar waarschijnlijk minder dan de stress en eventuele verkeerde keuze door nu overhaast te handelen.

Voor de volgende keer: inderdaad gewoon ruim van tevoren een overstapdatum kiezen. Een leverancier hoeft pas op de gewenste datum te leveren, je hoeft niet te wachten tot je oude contract letterlijk afgelopen is.

Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
hpt870 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:18:
Iemand een beter alternatief voor VEH (Budget Energy) gas only tegengekomen?

€1,37/m3 met €100 bonus en €0,99 vaste leveringskosten per maand.
Dat ligt er aan hoeveel gas je verbruikt en aan de bonus die je daarbij krijgt. Energiek heeft nu € 1,2834/m3 met €6 vaste kosten per maand maar geen bonus (behalve de winstbonus). Andere aanbiedingen hebben een hoger tarief maar ook weer een hogere bonus.

  • Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:53
Novax schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Da ligt er aan hoeveel gas je verbruikt en aan de bonus die je daarbij krijgt. Energiek heeft nu € 1,2834/m3 met €6 vaste kosten per maand maar geen bonus (behalve de winstbonus). Andere aanbiedingen hebben een hoger tarief maar ook weer een hogere bonus.
In mijn ogen zou er prima een verbod mogen komen op deze bonusstructuur waarbij vergelijken bijna onmogelijk gemaakt wordt.

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Bestseller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:08:
[...]

In mijn ogen zou er prima een verbod mogen komen op deze bonusstructuur waarbij vergelijken bijna onmogelijk gemaakt wordt.
Hoewel ik het met je eens ben dat het bonus circus afgeschaft mag worden kan je mijns inziens prima vergelijken. Uiteindelijk gaat het om het jaarbedrag en niet om de kWh prijs. De vaste kosten verschillen namelijk ook flink per leverancier. Een vergelijking met dynamisch is ongeacht de prijsstructuur van vaste contracten een glazen bol...

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Kameelstok schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Hoewel ik het met je eens ben dat het bonus circus afgeschaft mag worden kan je mijns inziens prima vergelijken. Uiteindelijk gaat het om het jaarbedrag en niet om de kWh prijs. De vaste kosten verschillen namelijk ook flink per leverancier. Een vergelijking met dynamisch is ongeacht de prijsstructuur van vaste contracten een glazen bol...
Ik vind het juist enorm lastig. Ik ben bezig met een warmtepomp, elektrisch koken en dus van het gas af. Maar moet per juli een nieuw contract een dat gas verhaal speelt pas in december/ januari want dan heeft stedin pas tijd voor mijn verzwaring. Dus een half jaar klopt het maar daarna niet meer. Wat vul ik van in op de vergelijker. En vervolgens vervalt de bonus op het gas deel want dat heb ik volgend jaar niet meer... enorm lastig... of moet ik het gas dan houden totdat het jaar voorbij is zodat ik dit 200 euro bonus krijg? Ik vind het lastig vergelijken in deze situatie.

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:40:
[...]

Ik vind het juist enorm lastig. Ik ben bezig met een warmtepomp, elektrisch koken en dus van het gas af. Maar moet per juli een nieuw contract een dat gas verhaal speelt pas in december/ januari want dan heeft stedin pas tijd voor mijn verzwaring. Dus een half jaar klopt het maar daarna niet meer. Wat vul ik van in op de vergelijker. En vervolgens vervalt de bonus op het gas deel want dat heb ik volgend jaar niet meer... enorm lastig... of moet ik het gas dan houden totdat het jaar voorbij is zodat ik dit 200 euro bonus krijg? Ik vind het lastig vergelijken in deze situatie.
Dat is te complex voor een vergelijkingssite. Je kan gas en elektra ook los nemen. Heb je een warmtepomp en geen EV of batterij dan zou ik zeker niet voor dynamisch gaan met het oog op januari/februari. Bonus betaal je uiteindelijk zelf via hogere vaste kosten of m3 tarief.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Kameelstok schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Dat is te complex voor een vergelijkingssite. Je kan gas en elektra ook los nemen. Heb je een warmtepomp en geen EV of batterij dan zou ik zeker niet voor dynamisch gaan met het oog op januari/februari. Bonus betaal je uiteindelijk zelf via hogere vaste kosten of m3 tarief.
Ik snap dat ik die bonus zelf betaal, maar waar sluit ik zonder bonus goedkoper af?

  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:28
De gasprijzen dalen steeds sneller. Nu dagelijks het nieuws in de gaten houden zodat ik op het moment van een nieuw conflict gauw kan vastzetten. Vraag me wel af of de daling straks halverwege juli stopt en weer duurder wordt ivm de aankomende winter …

  • Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:45
Ik heb 2 aparte contracten voor stroom en gas.
Gas had ik, zoals ergens hierboven gemeld, al verlengd maar weer geannuleerd. Dat houd ik de komende tijd in de gaten.

Voor stroom heb ik het Essent-contract van de Mediamarkt, afgesloten voor 1 juli 2024. 3 jaar vast. Dus geen terugleverkosten/-boete o.i.d., en tot 1 januari 2027 nog volledig salderen.

Ik heb de nieuwe voorwaarden van Essent niet geaccepteerd. Twee weken geleden bericht gehad over het stoppen van de salderingsregeling. Het tarief blijft hetzelfde, geen terugleverkosten, en 7 cent vergoeding voor teruggeleverde stroom. Als ik het er niet mee eens ben kan ik tot ergens eind juli kosteloos opzeggen.

Meterstanden:
Afgenomen: 3.114 kWh
Terug geleverd: 2.624 kWh
Dus per saldo voor 490 kWh betaald.

Totaal verbruikt: 4.585 kWh
Totale opbrengst zonnepanelen: 4.095 kWh

Ik heb 6x 390Wp-panelen op Zuid en 6x 390Wp-panelen op West. In de toekomst zou ik eventueel ook nog een paar panelen op Oost kunnen leggen maar dat ben ik op korte termijn niet van plan en de ruimte is daar ook wat beperkt.

Vanwege de salderingsregeling was er nooit echt de impuls om eigen opgewerkte stroom te gaan gebruiken. Dat wil ik vanaf 1 januari meer gaan proberen te doen door o.a. met wat automatisering de wasmachine, vaatwasser en droger op handige momenten aan te laten gaan. Daarnaast overweeg ik voor komend jaar een airco te nemen op mijn thuiswerkplek (op zolder) die ook wat van het bovenhuis kan meepakken. Die kan in de zomer, als de zon schijnt, dus ook mooi draaien.

Op 5 augustus wordt mijn aansluiting verzwaard naar 3 fasen en krijg ik een laadpaal thuis. De EV (full electric, 87kWh) kan niet altijd tijdens de zonuren laden maar dat moet voor een deel wel lukken.

Al met al moet ik het deel dat ik tot nu toe terugleverde aan het net wel wat kunnen verkleinen door meer zelf te gaan verbruiken.

Nou weet ik even niet goed wat nu wijsheid is ...
Essent opzeggen en wat anders kiezen? Dan moet ik naar een aanbieder die vermoedelijk wel terugleverkosten rekent. Maar Essent geeft maar 7 cent voor een teruggeleverde kWh. Of dynamisch? De impact daarvan vind ik al helemaal moeilijk in te schatten. Het is allemaal zo verrekte lastig te vergelijken.

  • Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:13
Net even gebeld met VEH, die hadden precies hetzelfde aanbod voor 1 jaar bij budget thuis, als ... budget thuis.

Alleen kwam er 1 met 138 eu per maand geschatte kosten, en een ander met 151 euro per maand met precies dezelfde tarieven (ook leveringskosten etc...) dus toch nog even op gaslicht gekeken, en nu viel me op dat met de bonus van 350 euro, het voor mij interessanter is om bij Greenchoice over te stappen of is er een catch?.....


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrV9ZRmcYybG5FE7gqc-N1kotYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aixSMW32GY0WcrPeAFEUGZv3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzLET_HhHFuPsT4t0MsOwosn7c0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkCJbKy66sFMNiLH5hPF5Xxx.png?f=fotoalbum_large

Net even gebeld met VEH, die hadden precies hetzelfde aanbod voor 1 jaar bij budget thuis, als ... budget thuis. alleen kwam er 1 met 138 eu per maand geschatte kosten, en een ander met 151 euro per maand... toch nog even op gaslicht gekeken, en nu viel me op dat met de bonus van 350 euro, het voor mij interessanter is om bij Greenchoice over te stappen of is er een catch?.....

[ Voor 17% gewijzigd door Broerkonijn1 op 23-06-2026 13:43 ]

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.