Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Bedankt. Ik had zelf het idee dat je doorgaans met een vast contract wat duurder uit bent en helemaal als je bereid bent met home automation je verbruik aan te passen aan de kosten.
Is een vast contract niet minder interessant als je meer electriciteit opwekt?
Je geeft zelf aan weinig kaas gegeten te hebben van home automation...
En je kan je verbruik wel iets aanpassen, maar als je het koud hebt, wil je het toch warm krijgen en andersom. Verwarming zal de grootste kostenpost worden.
Bv een wasmachine overdag aanzetten, doet niet heel veel. Het zal inderdaad iets helpen bij een dynamisch contract om dan niet voor €1/kWh maar voor (-)25ct/kWh de was te doen, maar voor het verwarmen/verkoelen zal het weinig doen.
Nee, een vast contract is nog altijd heel interesssant als je meer energie opwekt. (Zelfs zodra het salderen stopt per 1-1-2027)
Je krijgt namelijk (bij de meeste energieleveranciers) nog altijd iets voor je teruggeleverde stroom. Van zo'n 0,2ct/kWh tot 2ct/kWh. (Bij sommige is het netto negatief, maar daar moet je dan niet je contract nemen.)
Bij dynamisch moet je dan buiten je verbruik ook je teruglevering gaan sturen. Want je wilt niet terugleveren als het op -25ct staat, maar wel €1. Dan zul je een accu moeten nemen (is echt geen serieuze optie voor jou, op dit moment!). Terwijl met een vast contract hoef je dus niet op tijden en tarieven te letten, want die staan vast.
Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:55:
[...]
Ik heb een plat dak en daar kunnen makkelijk nog wat panelen bij maar ben bang dat ik veel terugleverkosten moet betalen dus dacht dat ik het eerst doe met de standaard 4 panelen.
Je moet inderdaad terugleverkosten betalen, maar je krijgt ook een terugleververgoeding, en netto is dat dan (bij de meeste) nog altijd plus.
Plus! je dekt met meer panelen (vooral oost-west) ook meer van je eigen verbruik af. Dus hoef je die kWh niet in te kopen. Dan een klein beetje sturen door de was te doen als de zon schijnt. En de airco/koeling aan te hebben als de zon schijnt. (Helaas zal het lastig worden om te verwarmen als de zon schijnt...) Maar dan kom je al verder.
Ik denk dat dat uiteindelijk gunstiger voor je uitpakt. (Ook gunstiger dan dynamisch, zelfs met home automation en mogelijkheden om je verbruik en opwek te sturen.)
Maar pak anders eerst een jaar een vast contract, dan kun je kijken wat je verbruik en opwek doet. En kun je ook kijken wat het oplevert om meer panelen te plaatsen.