Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Pieter.txt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:52:
Bedankt voor de tip. Die ziet er inderdaad interessanter uit dan VEH of Greenchoice. Nu nog even de knoop doorhakken of ik nu al op dit aanbod inga of nog even wacht. Huidige contract loopt pas begin november af. Iemand nog een glazen bol te leen? O-)
Vattenfall kan je niet zover van tevoren aflsuiten
Als ik verder kijk in de prijsopbouw, dan is er een splitsing tussen voor en na 1-1-2027. Die splitsing ligt vast, maar er is dus wel een verschil gemaakt.
Dit heeft specifiek te maken met Vattenfall die contracten alleen in laat gaan op de eerste van een maand, een contract kan daarom korter dan een jaar duren.

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:37
Novax schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Vattenfall kan je niet zover van tevoren aflsuiten
Waar kan ik dat vinden? Dat staat niet bij de veelgestelde vragen. Waarschijnlijk ergens in de voorwaarden? Ik lees daar zelf namelijk dat dat wel later in kan gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEWH1GDHWlH1gEnD2hcxnoyznIU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0viZmdCNlgmxc8GaZNVEjYAZ.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Pieter.txt op 25-06-2026 11:06 ]

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• Novax
  • Niet online
Pieter.txt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Waar kan ik dat vinden? Dat staat niet bij de veelgestelde vragen. Waarschijnlijk ergens in de voorwaarden? Ik lees daar zelf namelijk dat dat wel later in kan gaan.

[Afbeelding]
Op de Vattenfall site is het niet helemaal duidelijk maar bijvoorbeeld via gaslicht.com kan je voor Vattenfall maar 60 dagen van tevoren een contract aanvragen. (Bij andere leveranciers is dit 90 dagen of meer).

• Pieter.txt
Novax schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Op de Vattenfall site is het niet helemaal duidelijk maar bijvoorbeeld via gaslicht.com kan je voor Vattenfall maar 60 dagen van tevoren een contract aanvragen. (Bij andere leveranciers is dit 90 dagen of meer).
Als ik probeer aan te vragen, kan ik inderdaad maximaal eind augustus invullen als begindatum. Dat klopt dan niet helemaal met wat in de voorwaarden lijkt te staan. Ik kan natuurlijk even informeren en anders gewoon nog even wachten.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:44
Engie heeft toch een switch termijn van 180 dagen?
Als ik via CB wil afsluiten voor begin november..dan krijg ik

Deze datum ligt buiten de overnametermijn van de nieuwe leverancier. Dit betekent dat je het risico loopt op een overstapboete van je oude leverancier.

• Pieter.txt
Pieter.txt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Als ik probeer aan te vragen, kan ik inderdaad maximaal eind augustus invullen als begindatum. Dat klopt dan niet helemaal met wat in de voorwaarden lijkt te staan. Ik kan natuurlijk even informeren en anders gewoon nog even wachten.
Bij het aanvragen van contracten met een vaste duur, kun je bij vattenfall inderdaad maximaal 60 dagen van tevoren aanvragen. Variabele contract is dat 90 dagen. Ik ben dus iets te vroeg.

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:43
Truus01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:09:
[...]

Wat zou je met HA willen automatiseren, dat je denkt dat dynamisch beter uitkomt? Heb je wel een accu of EV?

Je kan zelf je maandbedrag aanpassen. Uiteindelijk wordt alles op de jaarrekening vereffend.

Bij mijn weten is de gasprijs juist licht dalende (of in ieder geval redelijk stabiel). Zie oa de prijs op de markt, of de prijs van de leveranciers.

Heb je afgesloten en zit je nog binnen de 14 dagen, kun je de boel nog even in de gaten houden en alsnog annuleren, mocht je iets goedkopers tegenkomen.
Mijn vraag was. Is het verstandig nu vast te leggen voor 1 jaar of is het beter nog wat af te wachten. Mijn huidige contract loopt tot 2 Novenber. Ik heb zonnepanelen. Ik heb verwarming op gas en geen warmtepomp, geen airco, geen waterboiler op stroom (wel een zonneboiler). En ik heb ook geen EV.
De prijs van gas is gedaald nav de vredesbesprekingen. De prijs vh gas in het contract wat ik heb geaccepteerd is 1,37 euro. Als alles goed gaat zou de gasprijs nog kunnen dalen, maar verder in het jaar kan hij ook stijgen wanneer we verder richting het eind van het jaar lopen. Wanneer ik op: Gasprijs vandaag per m3 | Goedkoopste prijs in 2026  kijk dan blijkt dat de gasprijs richting het eind vh jaar juist daalde,
Het kan al eerder foutlopen, wanneer de onderhandelingen  met Iran spaaklopen. Enfin het lijkt net de beurs.
In het nieuwe contract krijg ik blijkbaar 0,02 cent terug bij teruglevering (per 2027?) maar voor vele leveranciers is dit nog niet duidelijk

@Truus01 wat betreft je vraag over automatisering.  Je zou met HA  je omvormer kunnen uitzetten (dat is niet zo eenvoudig...tenzij je een echte tweakers bent) wanneer de gasprijs negatief  wordt en je zou boodschappen kunnen geven via je google home devices dat er overcapaciteit is. Oftewel je kunt HA gebruiken om meer bewust op gunstige tijden energie te gebruiken.
Je zou  kunnen  regelen dat je via  Google -devices vragen kunt stellen aan HA(Home Assistant), waarbij  HA aangeeft wat de huidige overcapaciteit is.
Je zou HA stroomverbruikers kunnen laten  aanzetten (of uitzetten). (dan is het wel handig wanneer je stroomverbruikers hebt....zoals warmtepomp, zonneboilers, EV ....die heb ik niet) . 

Ik denk maar even hardop. Maar voorlopig wil ik het simpel houden. Ga ik voor een vast contract. Ik zit nu nog in mijn 2 weken bedenktijd vh VEH-contract. Dus ik kan eventueel nog even wachten....enfin...dit is mijn twijfel-verhaal :-( ;)

• Novax
  • Niet online
demonk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Mijn vraag was. Is het verstandig nu vast te leggen voor 1 jaar of is het beter nog wat af te wachten. Mijn huidige contract loopt tot 2 Novenber. Ik heb zonnepanelen. Ik heb verwarming op gas en geen warmtepomp, geen airco, geen waterboiler op stroom (wel een zonneboiler). En ik heb ook geen EV.
De prijs van gas is gedaald nav de vredesbesprekingen. De prijs vh gas in het contract wat ik heb geaccepteerd is 1,37 euro. Als alles goed gaat zou de gasprijs nog kunnen dalen, maar verder in het jaar kan hij ook stijgen wanneer we verder richting het eind van het jaar lopen. Wanneer ik op: Gasprijs vandaag per m3 | Goedkoopste prijs in 2026  kijk dan blijkt dat de gasprijs richting het eind vh jaar juist daalde,
Het kan al eerder foutlopen, wanneer de onderhandelingen  met Iran spaaklopen. Enfin het lijkt net de beurs.
In het nieuwe contract krijg ik blijkbaar 0,02 cent terug bij teruglevering (per 2027?) maar voor vele leveranciers is dit nog niet duidelijk

@Truus01 wat betreft je vraag over automatisering.  Je zou met HA  je omvormer kunnen uitzetten (dat is niet zo eenvoudig...tenzij je een echte tweakers bent) wanneer de gasprijs negatief  wordt en je zou boodschappen kunnen geven via je google home devices dat er overcapaciteit is. Oftewel je kunt HA gebruiken om meer bewust op gunstige tijden energie te gebruiken.
Je zou  kunnen  regelen dat je via  Google -devices vragen kunt stellen aan HA(Home Assistant), waarbij  HA aangeeft wat de huidige overcapaciteit is.
Je zou HA stroomverbruikers kunnen laten  aanzetten (of uitzetten). (dan is het wel handig wanneer je stroomverbruikers hebt....zoals warmtepomp, zonneboilers, EV ....die heb ik niet) . 

Ik denk maar even hardop. Maar voorlopig wil ik het simpel houden. Ga ik voor een vast contract. Ik zit nu nog in mijn 2 weken bedenktijd vh VEH-contract. Dus ik kan eventueel nog even wachten....enfin...dit is mijn twijfel-verhaal :-( ;)
Gastarieven zijn al weer gedaald maar het gaat helaas niet alleen om het gastarief, je moet ook de overstapbonus, en tegenwoordig ook de vaste kosten mee rekenen om tot de totaalkosten te komen. Dat kan, afhankelijk van je verbruik, een hoop schelen.

Als je nu een goedkoper contract ziet dan VEH kan je die gewoon aanvragen (al doen niet alle leveranciers zover van tevoren), VEH annuleren als de aanvraag geaccepteerd is en dan heb je weer 14 dagen bedenktijd. Dit kan je herhalen zolang binnen die 14 dagen de contracten voordeliger worden.

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:50
derhenno schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Voor de zekerheid ook maar aangevraagd en zojuist het contract van Engie mogen ontvangen: de leveringskosten per jaar bedragen inderdaad maar 19,51 per product. Een scherpe aanbieding dus!
Weet je toevallig ook wat je als einddatum moet invullen? Is dat 1 dag eerder dat je wil overstappen, of exact de dag dat je wil overstappen?

Wilde voorheen op 1-1 overstappen, dus had dat ingevuld, maar dan werd de ingangsdatum op 2-1 gezet, en dan had ik eigenlijk dus 31-12 moeten invullen.

Ben benieuwd hoe Engie hier mee omgaat bij dit aanbod.

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:25
Hugo__Boss schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Weet je toevallig ook wat je als einddatum moet invullen? Is dat 1 dag eerder dat je wil overstappen, of exact de dag dat je wil overstappen?

Wilde voorheen op 1-1 overstappen, dus had dat ingevuld, maar dan werd de ingangsdatum op 2-1 gezet, en dan had ik eigenlijk dus 31-12 moeten invullen.

Ben benieuwd hoe Engie hier mee omgaat bij dit aanbod.
Einddatum van het huidige contract is 31-07. In het contract met Engie staat nu als ingangsdatum 31-07.

• Hugo__Boss
derhenno schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Einddatum van het huidige contract is 31-07. In het contract met Engie staat nu als ingangsdatum 31-07. Maakt niet zoveel uit, komt goed.
Dank, dus je hebt 31-07 ingevuld bij het bestellen en dat wordt dus ook de ingangsdatum. Goed om te weten, ik stap namelijk altijd exact op 1 januari over en dan heb je niet dat je 1 dag nog variabel tarief krijgt.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:16
Ik heb hier bij mij vorige overstap enorme ruzie over gehad met Greenchoice. Ik had een lopend contract van 1 jaar, ingegaan op 1 januari. Einddatum stond op 31 december. Greenchoice wilde perse het nieuwe contract laten ingaan op 31 december. Ik vond 1 januari vroeg genoeg. Anders zou het huidige contract 1 jaar min 1 dag zijn. Kostte 4 of 5 verzoeken bij de klantenservice voordat ze het hadden aangepast. Wissel ging daarna zonder problemen. Geen dag variable contract gehad ofzo.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Hugo__Boss
RichieB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:01:
Ik heb hier bij mij vorige overstap enorme ruzie over gehad met Greenchoice. Ik had een lopend contract van 1 jaar, ingegaan op 1 januari. Einddatum stond op 31 december. Greenchoice wilde perse het nieuwe contract laten ingaan op 31 december. Ik vond 1 januari vroeg genoeg. Anders zou het huidige contract 1 jaar min 1 dag zijn. Kostte 4 of 5 verzoeken bij de klantenservice voordat ze het hadden aangepast. Wissel ging daarna zonder problemen. Geen dag variable contract gehad ofzo.
Dat heb ik ook een keer gehad, en juist dat wil ik voorkomen. Alleen het verschilt dus blijkbaar per leverancier hoe ze daarmee omgaan. Wie weet doen ze niet moeilijk over 1 dag, maar ik wil toch het risico vermijden dat je gezeur krijgt met je welkomstkorting dat je die misschien niet krijgt doordat je te vroeg bent overgestapt.

Budget Thuis deed geloof ik einddatum + 1 dag en Vattenfall ook, en Greenchoice inderdaad weer niet. Na contact met de klantenservice passen ze het meestal wel aan, maar het is wel zo handig om het in 1x goed te laten gaan, vandaar prettig om te weten dat Engie de ingevulde datum ook als ingangsdatum doet.

• RichieB
@Hugo__Boss Volgens mij is de standaardwerkwijze bij een overstap einddatum_huidige_contract = ingangsdatum_nieuwe_contract. In de praktijk betekent dit dat je huidige contract 1 dag korter is dan zou moeten. Maar daar doen ze niet moeilijk over. Wil je dat het nieuwe contract ingaat 1 dag na je huidige contract (wat veel logischer is) dan moet je daar veel moeite voor doen, maar dat gaat uiteindelijk ook goed.

• Novax
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:56:
@Hugo__Boss Volgens mij is de standaardwerkwijze bij een overstap einddatum_huidige_contract = ingangsdatum_nieuwe_contract. In de praktijk betekent dit dat je huidige contract 1 dag korter is dan zou moeten. Maar daar doen ze niet moeilijk over. Wil je dat het nieuwe contract ingaat 1 dag na je huidige contract (wat veel logischer is) dan moet je daar veel moeite voor doen, maar dat gaat uiteindelijk ook goed.
Dat is zeker niet de standaardwerkwijze. De einddatum is de laatste dag dat je nog energie krijgt en als het goed is dit 1 dag voor de begindag van je huidige contract (bij een jaarcontract), bijvoorbeeld begindatum 27 juni 2026 -> einddatum 26 juni 2027. Je moet dan goed kijken of je een ingangsdatum van het nieuwe contract in moet vullen of een einddatum van je huidige contract. Bij bijvoorbeeld gaslicht.com moet je de einddatum invullen en het nieuwe contract wat je krijgt gaat dan de dag daarna in en heb je dezelfde begindag als je vorige contract. Helaas worden deze twee methodes nog wel eens door elkaar gehaald.

• RichieB
@Novax Dat door elkaar halen is inderdaad het probleem. Mijn laatste overstap was ook via gaslicht.com. Einddatum huidige contract ingevuld: 31-12. Greenchoice contract zegt: ingangsdatum 31-12. Kostte veel te veel moeite en discussie om dat aan te laten passen naar 01-01.

• Novax
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:38:
@Novax Dat door elkaar halen is inderdaad het probleem. Mijn laatste overstap was ook via gaslicht.com. Einddatum huidige contract ingevuld: 31-12. Greenchoice contract zegt: ingangsdatum 31-12. Kostte veel te veel moeite en discussie om dat aan te laten passen naar 01-01.
Ah, ja, dan schiet het niet op nee |:( . Mijn overstapdatums via gaslicht zijn altijd wel goed gegaan maar daar zat Greenchoice nooit bij.

• Josw33
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-07 13:19
Goedemorgen,

Gister gebeld met Greenchoice voor een verlengaanbod, ze hebben me twee aanbiedingen gedaan, 1 jaar vast en 2 jaar vast.

M'n thuissituatie:
  • Verbruik normaal: ca. 2000 kWh
  • Verbruik dal: ca. 1700 kWh
  • Teruglevering normaal: ca. 4000 kWh
  • Teruglevering dal: ca. 1700 kWh
  • Gas: ca. 900 m3
Doel is om eigen verbruik te gaan verhogen door Hybride warmtepomp, zonnestroomboiler of warmtepompboiler en deel van m'n zonnepanelen te verplaatsen in Oostelijke richting. Mogelijk nog een batterij maar daar moet ik nog wat uitzoekwerk voor doen of dat interessant is voor mijn situatie.

Aanbod Greenchoice 1 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40ajdCt6zHp3h0wafyhH5pVvqW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83SqozPA5aDrp0s4qXCRz0MY.png?f=fotoalbum_large
Aanbod Greenchoice 2 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVAw9QJKk4Iq4BxXTLuV8PWSocg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xY8H3INXf36h5B7H1zAwg1v7.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij beide wel redelijke aanbiedingen na wat vergelijken. Ik twijfel over de volgende tekst uit het aanbod: "De overeengekomen tarieven staan vast voor de looptijd van het contract. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van overheidsheffingen, belastingen of systeembeheerkosten." Zou dit kunnen betekenen dat GC de tarieven kan verhogen door de aankomende (ETS-2) en de bijmengverplichting voor groen gas?

Graag jullie advies o.b.v. bovenstaande aanbiedingen en mijn situatie, is het 1-jarige of 2-jarige aanbod de betere optie of beter helemaal verder kijken naar wat anders? Ik heb nog t/m morgen om een van beide te accepteren. Alvast bedankt voor jullie hulp!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Josw33 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:54:
Goedemorgen,

Gister gebeld met Greenchoice voor een verlengaanbod, ze hebben me twee aanbiedingen gedaan, 1 jaar vast en 2 jaar vast.

M'n thuissituatie:
  • Verbruik normaal: ca. 2000 kWh
  • Verbruik dal: ca. 1700 kWh
  • Teruglevering normaal: ca. 4000 kWh
  • Teruglevering dal: ca. 1700 kWh
  • Gas: ca. 900 m3
Doel is om eigen verbruik te gaan verhogen door Hybride warmtepomp, zonnestroomboiler of warmtepompboiler en deel van m'n zonnepanelen te verplaatsen in Oostelijke richting. Mogelijk nog een batterij maar daar moet ik nog wat uitzoekwerk voor doen of dat interessant is voor mijn situatie.

Aanbod Greenchoice 1 jaar:
[Afbeelding]
Aanbod Greenchoice 2 jaar:
[Afbeelding]
Volgens mij beide wel redelijke aanbiedingen na wat vergelijken. Ik twijfel over de volgende tekst uit het aanbod: "De overeengekomen tarieven staan vast voor de looptijd van het contract. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van overheidsheffingen, belastingen of systeembeheerkosten." Zou dit kunnen betekenen dat GC de tarieven kan verhogen door de aankomende (ETS-2) en de bijmengverplichting voor groen gas?

Graag jullie advies o.b.v. bovenstaande aanbiedingen en mijn situatie, is het 1-jarige of 2-jarige aanbod de betere optie of beter helemaal verder kijken naar wat anders? Ik heb nog t/m morgen om een van beide te accepteren. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Nee want dat mag niet:

https://radar.avrotros.nl...hogen-acm-grijpt-in-62694

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-07 12:21
@Josw33

Je hebt vrijwel hetzelfde verbruik als ik heb. Ik heb deze week bij Vattenfall afgesloten via de link die hier een week geleden gedeeld is in dit topic.

Stroom is dan 0,2437, gas 1,32 maar een bonus van € 430.

Dat zou in jouw geval nog wel eens goedkoper kunnen zijn.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:02
Daar zit wel een nuance in. Opslagen omdat de regering de BTW verhoogt, de belastingregels aanpast en dat soort oorzaken mogen wel tot een verhoging leiden, omdat die niet tot een bedrijfsrisico behoren en voor de hele markt gelden. Andere oorzaken - waaronder "marktomstandigheden" zijn een ander verhaal en mogen inderdaad NIET.

"Systeembeheerskosten" lijkt me overigens WEL een discutabel iets. Dat gaat over efficiëntie van de leverancier in mijn optiek.

Wat wel een bijzonder iets is ... De bijmengverplichting is nog geen wet. Blijkbaar ziet de ACM twee keuzes. Bij een 3-jaarscontract reken je het vanaf morgen mee, of helemaal niet. En dat is toch wel bijzonder in mijn optiek. Als de wet aangenomen zou zijn en het is een gegeven, dan weet je dat en kan je er iets mee als leverancier. Een BTW verhoging, of extra transportbelasting die nog onbekend is op dit moment onttrekt zich ook aan deze regel. Raar verhaal eigenlijk. Als leverancier zou ik geen langdurige contracten meer aanbieden totdat er duidelijkheid is over deze wet.

[ Voor 30% gewijzigd door Houtenklaas op 28-06-2026 14:54 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:10
demonk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Diezelfde vraag kan je ook stellen bij hypotheekrente of de beurs. Het antwoord is heel simpel. Als je rust wil en tevreden bent met het aanbod leg je vast. Indien je wil speculeren op een daling ga je variabel of dynamisch of in jouw geval eerst je contract uitdienen. Er is niemand die je een antwoord kan geven op wat de gasprijs gaat doen.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De meeste kosten zitten bij ons in het gas (2800m3).. dus we kijken naar Energiek :https://www.keuze.nl/energie/gasprijs (1,28m3).

We gebruiken in de zomermaanden natuurlijk weinig gas, dus het lijkt mij mogelijk (slimmer) om het contract met budget energie (loopt af volgende maand) te laten doorlopen? Dan krijgen we variabele bedragen en hebben we nog wat tijd om voor de koude maanden te verlengen? Wat zouden jullie doen?

[ Voor 44% gewijzigd door Workaholic op 28-06-2026 20:26 ]

Mijn V&A

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:24
@Wouter! Check je voorwaarden van je 3 jarig contract van Essent (mocht je die niet hebben, vraag die even op)
Staat namelijk niets over tussentijdse aanpassingen (behalve overheidsaanpassingen), dan pleegt Essent namelijk contractbreuk en kan jij bezwaar opmaken.

Kan voor de komende 6 maanden (eventueel) de moeite waard zijn, maar dan moet je geen weken wachten

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Novax
  • Niet online
Houtenklaas schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:15:
"Systeembeheerskosten" lijkt me overigens WEL een discutabel iets. Dat gaat over efficiëntie van de leverancier in mijn optiek.
Systeembeheerskosten zijn de vroegere netbeheerkosten, oftewel de kosten van de netbeheerder die elk jaar per 1 januari kunnen veranderen. Er is een verandering in terminologie geweest in de Energiewet. De nieuwe term voor netbeheerder is distributiesysteembeheerder :+

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-07 20:54
Workaholic schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:12:
De meeste kosten zitten bij ons in het gas (2800m3).. dus we kijken naar Energiek :https://www.keuze.nl/energie/gasprijs (1,28m3).

We gebruiken in de zomermaanden natuurlijk weinig gas, dus het lijkt mij mogelijk (slimmer) om het contract met budget energie (loopt af volgende maand) te laten doorlopen? Dan krijgen we variabele bedragen en hebben we nog wat tijd om voor de koude maanden te verlengen? Wat zouden jullie doen?
Dit is wel wat ik doe, loopt hier 7 juli af.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:57

Mimiix

Professioneel Prutser

Na een jaar Tibber toch weer eens rondkijken. Ik heb geen thuislader voor de auto, enkel 5400wp en een 5kwh batterij(waarvan 1800WP direct op de batterij). We hebben 2 airco's en kunnen goed sturen op goedkope uren. Het vervelende is dat we de accu sinds mei hebben (met daarbij 1800wp extra aan solar), dus daardoor is het verbruik lastiger. Met gas is het simpel: daar zitten we op 450m3.

Het plan is om gas weer vast te nemen, daarvoor wacht ik op een aanbieding van VEH.

Voor elektra, vraag ik me af of het gunstig is om te wisselen.
Zover ik zie, is Tibber vooral gunstig voor een elektrische auto ivm Grid rewards. Energiek lijkt goedkoper te zijn en bij Zonneplan heb je natuurlijk de zonnebonus. Nu zie ik ook bij Powerpeers een bonus van 350 euro op dynamisch.

Iemand die een soortgelijke keuze heeft moeten maken?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Novax
  • Niet online
Mimiix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:59:
Het plan is om gas weer vast te nemen, daarvoor wacht ik op een aanbieding van VEH.
Voor een goede aanbieding voor gas is er nu het collectieve aanbod van Engie via de consumentenbond, https://www.consumentenbo.../energiecollectief-aanbod

Het gastarief is niet super met € 1,3698 maar je krijgt een korting van €175 en de vaste kosten zijn slechts €1,63 per maand, dat is ongeveer een extra korting van €100! Met zo'n laag verbruik van 450m3 kan je op dit moment niet beter vinden.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Novax schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Voor een goede aanbieding voor gas is er nu het collectieve aanbod van Engie via de consumentenbond, https://www.consumentenbo.../energiecollectief-aanbod

Het gastarief is niet super met € 1,3698 maar je krijgt een korting van €175 en de vaste kosten zijn slechts €1,63 per maand, dat is ongeveer een extra korting van €100! Met zo'n laag verbruik van 450m3 kan je op dit moment niet beter vinden.
Dank hiervoor! heb hem afgesloten.

Zelfs als ik naar 1,18 zou gaan (tarief tot 11-07), zou dat me 80 euro schelen op jaarbasis. Dus dat is ook niet bijzonder veel.

Nu rest de elektra vraag nog.

• Novax
  • Niet online
Mimiix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:59:
Nu zie ik ook bij Powerpeers een bonus van 350 euro op dynamisch.
Dat is vrij hoog die bonus, dat zal zijn als je ook gas erbij neemt?

Gemiddelde bonus bij overstappen naar stroom dynamisch lijkt rond de €100 te zitten. Ook hier is wat betreft bonus het consumentenbond collectief eventueel een optie met Budget Thuis Dynamisch. €100 bonus maar weer hele lage vaste kosten van €0,99 per maand. Ik heb verder geen ervaring met dynamisch van Budget Thuis dus ik weet niet of daar nog voordelen of nadelen aanzitten.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Novax schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Dat is vrij hoog die bonus, dat zal zijn als je ook gas erbij neemt?

Gemiddelde bonus bij overstappen naar stroom dynamisch lijkt rond de €100 te zitten. Ook hier is wat betreft bonus het consumentenbond collectief eventueel een optie met Budget Thuis Dynamisch. €100 bonus maar weer hele lage vaste kosten van €0,99 per maand. Ik heb verder geen ervaring met dynamisch van Budget Thuis dus ik weet niet of daar nog voordelen of nadelen aanzitten.
Was inderdaad gas erbij.

Ik zit op dit moment bij Budget voor Gas. Dus ik vermoed dat ik die niet krijg. Echter is de bonus voor mij niet direct doorslaggevend. Vooral de tarieven eromheen en de (eventuele) nuttige mogelijkheden.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:04

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Mimiix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Was inderdaad gas erbij.

Ik zit op dit moment bij Budget voor Gas. Dus ik vermoed dat ik die niet krijg. Echter is de bonus voor mij niet direct doorslaggevend. Vooral de tarieven eromheen en de (eventuele) nuttige mogelijkheden.
Als je nu nog alleen voor elektra kijkt en dynamisch overweegt is het erg gemakkelijk vergelijken:
-Voor iedere leverancier is het basisbedrag hetzelfde, namelijk de EPEX beurs prijs (Day-Ahead, per uur of per kwartier)
- het verschil bestaat uitsluitend uit:
- het maandelijkse abonnementstarief
- de opslag per kWh bij verbruik
- de opslag/afslag per kWh bij teruglevering

Slechts een paar leveranciers geven je de "opslag bij verbruik" volledig terug bij teruglevering
Enkele hebben een op/afslag bij teruglevering van 0 ct (en daarmee saldeer je dus niet volledig)
Alle andere leveranciers rekenen (ook nog!) een opslag bij terugleveren en soms proberen ze dat dan te camoufleren door een bonus (voor een jaar), waardoor je dus inderdaad een jaar vast zit aan een in principe vrij opzegbaar dynamisch contract. :(

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• Novax
  • Niet online
Nico-G schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Als je nu nog alleen voor elektra kijkt en dynamisch overweegt is het erg gemakkelijk vergelijken:
-Voor iedere leverancier is het basisbedrag hetzelfde, namelijk de EPEX beurs prijs (Day-Ahead, per uur of per kwartier)

Slechts een paar leveranciers geven je de "opslag bij verbruik" volledig terug bij teruglevering
Enkele hebben een op/afslag bij teruglevering van 0 ct (en daarmee saldeer je dus niet volledig)
Alle andere leveranciers rekenen (ook nog!) een opslag bij terugleveren en soms proberen ze dat dan te camoufleren door een bonus (voor een jaar), waardoor je dus inderdaad een jaar vast zit aan een in principe vrij opzegbaar dynamisch contract. :(
Die bonus bij dynamische aanbiedingen is vaak naar rato (per maand) dus je zit er niet aan vast. Even goed de specifieke actievoorwaarden bij de aanbieding lezen.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Nico-G schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Ik wil dynamisch, want dat heb ik al en wil niet meer terug :) Zeker omdat we alles kunnen sturen.

Is er een makkelijk overzicht welke deze kosten rekenen en welke niet?

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:04

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Mimiix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:40:
[...]

Ik wil dynamisch, want dat heb ik al en wil niet meer terug :) Zeker omdat we alles kunnen sturen.

Is er een makkelijk overzicht welke deze kosten rekenen en welke niet?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

De tabel is niet heel recent, het topic is "on topic" ;)

Kijk anders ook even op jeroen.nl

[ Voor 9% gewijzigd door Nico-G op 30-06-2026 16:49 ]

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:27
Mimiix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Dank hiervoor! heb hem afgesloten.

Zelfs als ik naar 1,18 zou gaan (tarief tot 11-07), zou dat me 80 euro schelen op jaarbasis. Dus dat is ook niet bijzonder veel.

Nu rest de elektra vraag nog.
Als ik hem wil afsluiten dan staat er wel dit. Zal wel loslopen toch? Kan verder niets over andere tarieven vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLozBGvP7Rj4BXWWnm3n9YPRIaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cBi5Mb39aqgRXxmRDVhFEoNF.png?f=user_large

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ArieR schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:56:
[...]

Als ik hem wil afsluiten dan staat er wel dit. Zal wel loslopen toch? Kan verder niets over andere tarieven vinden.

[Afbeelding]
Ik heb hem afgesloten en bij mij was het anders op het contract. Na contact met de (goede!) klantenservice toch besloten om het te houden.

Jaarkosten waren 80 euro ipv 19 euro. Echter was de bonus 250 ipv 175.

Daarnaast was het tarief 1.34 ipv 1.36

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:55
Goedendag,

Ik zit erg in dubio om van vast naar dynamisch te gaan. Chat GPT adviseert vast. Google AI dynamisch ;) Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie mening:

2 volwassenen en vanaf oktober komt de kleine :) Vriendin gaat dan 7 maanden met verlof (en is dus naar verwachting veel thuis). Mijn huidige contract loopt af op 3 augustus.

Verbruik:
Normaal: 1542 kwh Teruglevering: 1361
Dal: 1627 kwh Teruglevering: 522
Gas: 565 m3

Ik heb geen warmtepomp of elektrische auto. Ik heb wel een 80 liter elektrische boiler die ik slim wil gaan aansturen (met slimme schakelaar). Op het dak liggen 9 zonnepanelen.

Ik twijfel tussen vast (Vattenfall met 430 euro korting of Consumentenbond aanbod van Engie) of dynamisch via Zonneplan of Powerpeers (goedkoopste via Gaslicht).

Meningen/advies zijn welkom!
.

[ Voor 3% gewijzigd door MrIV op 01-07-2026 17:29 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50
@MrIV Persoonlijk zou ik met zonnepanelen, zeker in de zomer, niet zo snel dynamisch gaan. Zou er iig op letten dat je niet moet betalen voor terugleveren.

Maar is kwestie van inzicht in wanneer je energie verbruikt maar met een vaste prijs contract zit je met zo'n last verbruik, wat vast wat hoger wordt als er straks een baby is, al best laag. Dan is het echt moeite doen om tientjes te besparen met een dynamisch contract. Maar daar is mijn persoonlijke bedoel. Je kunt beter je eigen zonnestroom gebruiken, want terugleveren levert bijna niets op.

• Novax
  • Niet online
Mimiix schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:38:
[...]

Ik heb hem afgesloten en bij mij was het anders op het contract. Na contact met de (goede!) klantenservice toch besloten om het te houden.

Jaarkosten waren 80 euro ipv 19 euro. Echter was de bonus 250 ipv 175.

Daarnaast was het tarief 1.34 ipv 1.36
Ik heb vandaag ook het contract van Engie ontvangen en ook €250 korting en de reguliere vaste kosten van ~€80. Wel het tarief van €1.369 maar dat is misschien omdat ik hem eerder heb aangevraagd. Is toch voordeliger dan het originele aanbod dus denk dat ik het ook maar laat zo. Enige nadeel is dat je de lage vaste kosten direct krijgt en de hoge bonus pas aan het eind maar dat is alleen een probleem als je vroegtijdig zou willen opzeggen. Wel weer rare gang van zaken. Nu nog even Consumentenbond opzeggen.

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33
jongetje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:46:
@MrIV Persoonlijk zou ik met zonnepanelen, zeker in de zomer, niet zo snel dynamisch gaan. Zou er iig op letten dat je niet moet betalen voor terugleveren.

Maar is kwestie van inzicht in wanneer je energie verbruikt maar met een vaste prijs contract zit je met zo'n last verbruik, wat vast wat hoger wordt als er straks een baby is, al best laag. Dan is het echt moeite doen om tientjes te besparen met een dynamisch contract. Maar daar is mijn persoonlijke bedoel. Je kunt beter je eigen zonnestroom gebruiken, want terugleveren levert bijna niets op.
Maar is het niet zo dat bij alle nieuwe vaste contracten je moet betalen voor teruglevering in de zin van terugleverkosten en vaste leveringskosten. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, mijn 2 jarige contract verloopt ook eind van de maand. Maar alles wat ik vergelijk met onze chatgpt, Claude, etc komen allemaal tot de conclusie dat dynamisch goedkoper zou moeten zijn met mijn verbruik.

Nu heb ik geen gas en volledig elektrisch. Maar het wordt zaak dat ik zoveel mogelijk eigen opwek ga verbruiken ipv terugleveren. Maar goed dan ben ik denk ik al genoodzaakt tot aanschaf van een accu. En als je dan een accu neemt is volgens mij dynamisch weer aantrekkelijker. Maar misschien overzie ik het niet en is het per situatie weer anders.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MrIV schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:26:
Goedendag,

Ik zit erg in dubio om van vast naar dynamisch te gaan. Chat GPT adviseert vast. Google AI dynamisch ;) Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie mening:

2 volwassenen en vanaf oktober komt de kleine :) Vriendin gaat dan 7 maanden met verlof (en is dus naar verwachting veel thuis). Mijn huidige contract loopt af op 3 augustus.

Verbruik:
Normaal: 1542 kwh Teruglevering: 1361
Dal: 1627 kwh Teruglevering: 522
Gas: 565 m3

Ik heb geen warmtepomp of elektrische auto. Ik heb wel een 80 liter elektrische boiler die ik slim wil gaan aansturen (met slimme schakelaar). Op het dak liggen 9 zonnepanelen.

Ik twijfel tussen vast (Vattenfall met 430 euro korting of Consumentenbond aanbod van Engie) of dynamisch via Zonneplan of Powerpeers (goedkoopste via Gaslicht).

Meningen/advies zijn welkom!
.
Die 565m3 gas, komt dat omdat je een heel zuinige woning hebt of omdat jullie weinig thuis zijn?
Want met bij dat tweede zou ik nog een berekening doen met een verbruik van laten we zeggen 1000m3 zeker met een baby in de herfst en winter thuis, naast je partner natuurlijk. En tik nog +250 normaal en +100 dal erbij.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• MrIV
True schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:45:
[...]

Die 565m3 gas, komt dat omdat je een heel zuinige woning hebt of omdat jullie weinig thuis zijn?
Want met bij dat tweede zou ik nog een berekening doen met een verbruik van laten we zeggen 1000m3 zeker met een baby in de herfst en winter thuis, naast je partner natuurlijk. En tik nog +250 normaal en +100 dal erbij.
Ik heb een energielabel A. We zijn wel veel thuis maar hebben het niet zo snel koud denk ik. Met een baby erbij gaat dat wel anders worden (heeft de vrouw des huizes al aangekondigd :)).

Goed punt om dus eens her te berekenen. Ga ik doen, thnxs!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:37
KraveN schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:24:
[...]

Maar is het niet zo dat bij alle nieuwe vaste contracten je moet betalen voor teruglevering in de zin van terugleverkosten en vaste leveringskosten. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, mijn 2 jarige contract verloopt ook eind van de maand. Maar alles wat ik vergelijk met onze chatgpt, Claude, etc komen allemaal tot de conclusie dat dynamisch goedkoper zou moeten zijn met mijn verbruik.

Nu heb ik geen gas en volledig elektrisch. Maar het wordt zaak dat ik zoveel mogelijk eigen opwek ga verbruiken ipv terugleveren. Maar goed dan ben ik denk ik al genoodzaakt tot aanschaf van een accu. En als je dan een accu neemt is volgens mij dynamisch weer aantrekkelijker. Maar misschien overzie ik het niet en is het per situatie weer anders.
Je betaalt terugleverkosten en ontvangt een terugleververgoeding, bij de meeste leveranciers zorgt dit ervoor dat je dan netto (dus vergoeding - kosten) nog iets overhoudt.
Vaste leveringskosten betaal je toch ook met een dynamisch contract?

Al die AI-modellen zijn geen rekenmodellen, maar taalmodellen. Ik zou nooit hun conclusie in financiële (of andere rekenkundige) vragen voor waar aannemen.
Het zijn al helemaal geen waarzeggers en alleen die kunnen de toekomst voorspellen, en je dus aangeven of dynamisch goedkoper zal zijn.
Er zijn wel sites (oa Jeroen.nl*) waar je je gegevens kunt invullen en kunt zien of dynamische goedkoper was geweest. (*zie voor meer tools ook onderaan de Topic Start.)

Als je een accu wilt aanschaffen om terugleveren te voorkomen, dan verdien je zeer waarschijnlijk die accu nooit terug, maar dan is dynamisch inderdaad wel aantrekkelijker.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:48
Als je een accu wilt aanschaffen om terugleveren te voorkomen, dan verdien je zeer waarschijnlijk die accu nooit terug, maar dan is dynamisch inderdaad wel aantrekkelijker.
Mijns inziens moet je de kosten van die accu verdisconteren met de "winst" van een dynamisch contract als je een accu aanschaft omdat je een dynamisch contract hebt.

Een kleine accu die past bij je nacht/avondverbruik verdien je in de meeste gevallen binnen 4 tot 7 jaar terug. Juist ook bij een vast contract omdat bij een vast contract terugleveren niets meer oplevert straks.

Als je 1000 euro uitgeeft aan een 5kW accu die op jaarbasis ~200 volledige cycles maakt dan heb je het bij een levensduur van 10 jaar over ongeveer 10ct/kWh "opslagkosten". Bij NOM modus en een vast contract is de "winst" de delta tussen de inkoopprijs en de opslagkosten. Bij een dynamisch contract is de "winst" een stuk lastiger te bepalen. Je kan jezelf rijk rekenen door uit te gaan van de vermeden piektarieven maar die had je met een vast contract nooit betaald.

Een vergelijking tussen vast en dynamisch is al lastig laat staan als je ook nog rekening moet houden met "de marktontwikkelingen". Jeroen geeft inderdaad mooi inzicht maar in het verleden behaalde resultaten...

[ Voor 7% gewijzigd door Kameelstok op 02-07-2026 14:27 ]

• KraveN
Truus01 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Je betaalt terugleverkosten en ontvangt een terugleververgoeding, bij de meeste leveranciers zorgt dit ervoor dat je dan netto (dus vergoeding - kosten) nog iets overhoudt.
Vaste leveringskosten betaal je toch ook met een dynamisch contract?

Al die AI-modellen zijn geen rekenmodellen, maar taalmodellen. Ik zou nooit hun conclusie in financiële (of andere rekenkundige) vragen voor waar aannemen.
Het zijn al helemaal geen waarzeggers en alleen die kunnen de toekomst voorspellen, en je dus aangeven of dynamisch goedkoper zal zijn.
Er zijn wel sites (oa Jeroen.nl*) waar je je gegevens kunt invullen en kunt zien of dynamische goedkoper was geweest. (*zie voor meer tools ook onderaan de Topic Start.)

Je hebt helemaal gelijk en uiteindelijk laat ik de keuze daar ook niet volledig op afhangen. Dat het allemaal anders gaat worden is me wel duidelijk. Je wordt straks gewoon aangepakt voor het feit dat je in de piek uren stroom wil verbruiken en je krijgt eigenlijk bijna niks meer terug voor wat je terug brengt op het net. Onder het motto dan moet je het maar verplaatsen of verbruiken.

Nu zijn wij hier op tweakers denk ik best ver en zien we het ook wel als een uitdaging om er zoveel mogelijk uit te halen. Maar ik denk dat 70% van de Nederlanders hier totaal niet mee bezig is. Een batterij ga je volgens Jeroen ook nooit terugverdienen tenzij je bijvoorbeeld je aansluiting op 3 x 25 kan houden ipv 3 x 35. Het probleem wat ik nu heb is dat ik bijna 4000 kwh teruglever want ik heb opwek op momenten dat ik weinig stroom verbruik en in de winter knalt de warmtepomp de kilowattjes er wel doorheen en is er over het algemeen heel weinig opwek. Ja verplaatsen van verbruik kan deels, maar koelen in de zomer gaat ook door in de avonduren en verwarmen in de winter met een warmtepomp is gewoon iets wat 24/7 doorgaat en dus veel verbruik naar toe gaat. Tapwater en bijvoorbeeld een plugin hybride kun je wel redelijk goed sturen.

Ik denk dat ik voor nu nog even ga kijken voor een vast contract en in de loop van de tijd ga orienteren op een accu zodat ik meer opwek zelf kan verbruiken. Dus hoeveel verbruik ik vanaf het moment dat de zon onder is totdat deze weer op komt. Hoeveel is dat, hoe groot zou mijn accu moeten zijn. Dat scheelt aan teruglevering en inkoop en volgens mij zit daar persoonlijk mijn winst. En dat kan straks eventueel met een dynamisch contract, maar dat geeft mij nu de tijd om het uit te zoeken. Uiteindelijk is één ding zeker we gaan alleen maar meer betalen.

• Novax
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Ik net al direct het contract binnen. De bonus is inderdaad €250 ipv €175. En de leveringskosten zijn ook anders als het voorstel. Al met al zo gek nog niet. Door het lage verbruik (175m3) is een voorstel met (hoge) bonus zo ie zo vaak goed voor de jaarlijkse totale kosten.

Voorstel Consumentenbond (ENGIE) vanaf 13-09
  • Gasverbruik: 175 m³ × € 1,3698 = € 239,72
  • Vaste leveringskosten: 12 maanden × € 1,63 = € 19,56
  • Netbeheerkosten (Liander): Gelijk aan huidige situatie = € 176,93
  • Loyaliteitsbonus: - € 175,00
  • Totale netto jaarkosten volgend jaar: € 261,20
Definief aanbod (ENGIE) vanaf 13-09
  • Gasverbruik: 175 m³ × € 1,36788 = € 239,38 (pp. 3-4)
  • Vaste leveringskosten: 365 dagen × € 0,23578 = € 86,06 (p. 4)
  • Netbeheerkosten (Liander): 365 dagen × € 0,52175 = € 190,44 (p. 4)
  • Loyaliteitsbonus: - € 250,00 (p. 3)
  • Totale netto jaarkosten volgend jaar: € 265,88

Nog steeds goedkoper als mijn huidige contract met Totale netto jaarkosten nu: € 286,61
Je netbeheerkosten zijn bij beide verschillend, is onafhankelijk van Engie dus dat moet hetzelfde zijn en met 175 m³ zal dat € 176,93 zijn. Dan is het definitieve aanbod nog ~€ 13 extra voordeliger.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 11:49
Novax schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Je netbeheerkosten zijn bij beide verschillend, is onafhankelijk van Engie dus dat moet hetzelfde zijn en met 175 m³ zal dat € 176,93 zijn. Dan is het definitieve aanbod nog ~€ 13 extra voordeliger.
Ik heb beide contracten laten vergelijken, dus dat zijn netbeheerkosten 2025 vs netbeheerkosten 2026, in de praktijk zijn ze dus hetzelfde.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• Novax
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Ik heb beide contracten laten vergelijken, dus dat zijn netbeheerkosten 2025 vs netbeheerkosten 2026, in de praktijk zijn ze dus hetzelfde.
Ah zo, maar dan moet er bij die eerste bij "Totale netto jaarkosten volgend jaar:" nog €13 bij en is het definitieve aanbod van Engie voordeliger, al scheelt het maar ~€8.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:10
Mail Gaslicht

Worden dynamische energiecontracten eindelijk eerlijk vergelijkbaar?

Ruim een half miljoen Nederlandse huishoudens hebben inmiddels een dynamisch energiecontract. Maar het vergelijken van aanbiedingen op de websites van de energieleveranciers was tot nu toe allesbehalve eenvoudig. Leveranciers van dynamische contracten gebruikten namelijk verschillende rekenmethodes. Daardoor leken contracten op papier veel voordeliger dan ze in werkelijkheid waren.

Vanaf nu komt daar verandering in. Dankzij een nieuwe gedragscode moeten leveranciers dezelfde uitgangspunten hanteren en worden dynamische contracten eerlijker gepresenteerd. Ook mogen dynamische energiecontracten in marketinguitingen niet meer vooraf als voordeliger worden getoond dan vaste of variabele contracten. De dynamische tarieven schommelen voortdurend, waardoor vooraf niet vaststaat welk contract uiteindelijk het voordeligst uitpakt. Wat verandert er precies? En waarom is dit vooral goed nieuws voor huishoudens met zonnepanelen? Lees onze volledige uitleg.

• Mark K
  • Laatst online: 21:11
Beste Tweakers, ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en de oplevering is al over 2 weken. Nou zie ik door de bomen het bos niet meer wat betreft vast of dynamisch dus hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien:

Huidige situatie:

Stadsverwarming, Energielabel A, 1600 kWh verbruik (800/800 piek/dal), geen zonnepanelen, geen auto en 2 personen, vattenfall met 25% blijven loont korting

Nieuwe woning:

Energielabel A+++, alleen elektriciteit, 4 zonnepanelen, warmtepomp (daikin altherma 3 dacht ik), vloerverwarming/verkoeling, balansventilatie, verbruik vermoedelijk wat hoger vanwege vanwege warmtepomp maar kan wellicht een deel wegstrepen vanwege de zonnepanelen. Geen auto, 2 personen

Ik ben best bereid om mijn verbruik iets aan te passen om zodoende wat voordeliger tarief te krijgen al heb ik nog weinig kaas gegeten van automatisering. Wat zou in mijn situatie het meest verstandig zijn en waar kan ik voor een goede prijs een contract afsluiten? Ik lees dat de Consumentenbond een aanbod heeft maar ook mensen die het over Jeroen hebben. De VEH boot heb ik net gemist maar ben wel benieuwd hoe dat aanbod zich verhoudt tot die van de Consumentenbond etc

• Novax
  • Niet online
Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:21:
Beste Tweakers, ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en de oplevering is al over 2 weken. Nou zie ik door de bomen het bos niet meer wat betreft vast of dynamisch dus hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien:

Huidige situatie:

Stadsverwarming, Energielabel A, 1600 kWh verbruik (800/800 piek/dal), geen zonnepanelen, geen auto en 2 personen, vattenfall met 25% blijven loont korting

Nieuwe woning:

Energielabel A+++, alleen elektriciteit, 4 zonnepanelen, warmtepomp (daikin altherma 3 dacht ik), vloerverwarming/verkoeling, balansventilatie, verbruik vermoedelijk wat hoger vanwege vanwege warmtepomp maar kan wellicht een deel wegstrepen vanwege de zonnepanelen. Geen auto, 2 personen

Ik ben best bereid om mijn verbruik iets aan te passen om zodoende wat voordeliger tarief te krijgen al heb ik nog weinig kaas gegeten van automatisering. Wat zou in mijn situatie het meest verstandig zijn en waar kan ik voor een goede prijs een contract afsluiten? Ik lees dat de Consumentenbond een aanbod heeft maar ook mensen die het over Jeroen hebben. De VEH boot heb ik net gemist maar ben wel benieuwd hoe dat aanbod zich verhoudt tot die van de Consumentenbond etc
Heeft je huidige Vattenfall contract een einddatum of is dat voor onbepaalde tijd?

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29

Huidige situatie:

Nieuwe woning:

Laat je niet gek maken door alle discussies over dynamische contracten. In jouw situatie zou ik beginnen met een vast contract van 1 of 3 jaar,  het voordeel van een dynamisch contract is beperkt.

Vergelijk daarom gewoon de tarieven via een paar onafhankelijke vergelijkingssites en kijk ook naar collectieve aanbiedingen, zoals die van de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis. Uiteindelijk is het belangrijkst wat je totale jaarkosten zijn, inclusief vaste leveringskosten en eventuele welkomstkortingen.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Mark K
Novax schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:02:
[...]

Heeft je huidige Vattenfall contract een einddatum of is dat voor onbepaalde tijd?
Is voor onbepaalde tijd. Ben al jaren niet van leverancier veranderd, krijg dan dus 25% "Blijven loont" korting maar kan bij best voorstellen dat ik dan alsnog veel teveel geld betaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49L--KFJx7IgDiTI_jzbRN0t224=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O1A0HRaaZgBkuhA15MIRenGR.png?f=fotoalbum_large

• Truus01

Huidige situatie:

Nieuwe woning:

Ik zou in jouw geval beginnen met een vast contract, zodat je ook inzicht gaat krijgen in je verbruikt.

En ik zou zo snel mogelijk meer zonnepanelen plaatsen en als het kan oost-west. 4 lijkt me (veel) te weinig voor een all-electric huis.

• Mark K
clodders schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:04:
[...]

Laat je niet gek maken door alle discussies over dynamische contracten. In jouw situatie zou ik beginnen met een vast contract van 1 of 3 jaar,  het voordeel van een dynamisch contract is beperkt.

Vergelijk daarom gewoon de tarieven via een paar onafhankelijke vergelijkingssites en kijk ook naar collectieve aanbiedingen, zoals die van de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis. Uiteindelijk is het belangrijkst wat je totale jaarkosten zijn, inclusief vaste leveringskosten en eventuele welkomstkortingen.
Bedankt. Ik had zelf het idee dat je doorgaans met een vast contract wat duurder uit bent en helemaal als je bereid bent met home automation je verbruik aan te passen aan de kosten.

Is een vast contract niet minder interessant als je meer electriciteit opwekt?

• Mark K
Truus01 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:51:
[...]

Ik zou in jouw geval beginnen met een vast contract, zodat je ook inzicht gaat krijgen in je verbruikt.

En ik zou zo snel mogelijk meer zonnepanelen plaatsen en als het kan oost-west. 4 lijkt me (veel) te weinig voor een all-electric huis.
Ik heb een plat dak en daar kunnen makkelijk nog wat panelen bij maar ben bang dat ik veel terugleverkosten moet betalen dus dacht dat ik het eerst doe met de standaard 4 panelen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Bedankt. Ik had zelf het idee dat je doorgaans met een vast contract wat duurder uit bent en helemaal als je bereid bent met home automation je verbruik aan te passen aan de kosten.

Je verbruikt maar 1600 kWh in je huidige woning, dat is best weinig. De warmtepomp in je nieuwe woning zal hier nog wel 2000 kWh aan toevoegen. Een vast contract is fijn omdat je altijd dezelfde tarieven betaalt. Daarnaast zal het gros van jouw verbruik in de winterperiode zijn wanneer stroom op de markt relatief duur is. Ook PV opbrengst is dan minimaal.

Ik zou voor je huidige Vattenfall contract even berekenen wat ~4000 kWh kost en dat vergelijken met Gaslicht aanbiedingen of het Consumentenbond energiecollectief.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Novax
  • Niet online
Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Is voor onbepaalde tijd. Ben al jaren niet van leverancier veranderd, krijg dan dus 25% "Blijven loont" korting maar kan bij best voorstellen dat ik dan alsnog veel teveel geld betaal?

[Afbeelding]
€ 0,22 is een prima stroomtarief voor nu, als dat nog een tijdje blijft (tot 1 oktober wellicht?) zou ik het contract eerst gewoon mee verhuizen als dat kan.

• Truus01
Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Je geeft zelf aan weinig kaas gegeten te hebben van home automation...
En je kan je verbruik wel iets aanpassen, maar als je het koud hebt, wil je het toch warm krijgen en andersom. Verwarming zal de grootste kostenpost worden.
Bv een wasmachine overdag aanzetten, doet niet heel veel. Het zal inderdaad iets helpen bij een dynamisch contract om dan niet voor €1/kWh maar voor (-)25ct/kWh de was te doen, maar voor het verwarmen/verkoelen zal het weinig doen.

Nee, een vast contract is nog altijd heel interesssant als je meer energie opwekt. (Zelfs zodra het salderen stopt per 1-1-2027)
Je krijgt namelijk (bij de meeste energieleveranciers) nog altijd iets voor je teruggeleverde stroom. Van zo'n 0,2ct/kWh tot 2ct/kWh. (Bij sommige is het netto negatief, maar daar moet je dan niet je contract nemen.)
Bij dynamisch moet je dan buiten je verbruik ook je teruglevering gaan sturen. Want je wilt niet terugleveren als het op -25ct staat, maar wel €1. Dan zul je een accu moeten nemen (is echt geen serieuze optie voor jou, op dit moment!). Terwijl met een vast contract hoef je dus niet op tijden en tarieven te letten, want die staan vast.
Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Ik heb een plat dak en daar kunnen makkelijk nog wat panelen bij maar ben bang dat ik veel terugleverkosten moet betalen dus dacht dat ik het eerst doe met de standaard 4 panelen.
Je moet inderdaad terugleverkosten betalen, maar je krijgt ook een terugleververgoeding, en netto is dat dan (bij de meeste) nog altijd plus.
Plus! je dekt met meer panelen (vooral oost-west) ook meer van je eigen verbruik af. Dus hoef je die kWh niet in te kopen. Dan een klein beetje sturen door de was te doen als de zon schijnt. En de airco/koeling aan te hebben als de zon schijnt. (Helaas zal het lastig worden om te verwarmen als de zon schijnt...) Maar dan kom je al verder.
Ik denk dat dat uiteindelijk gunstiger voor je uitpakt. (Ook gunstiger dan dynamisch, zelfs met home automation en mogelijkheden om je verbruik en opwek te sturen.)

Maar pak anders eerst een jaar een vast contract, dan kun je kijken wat je verbruik en opwek doet. En kun je ook kijken wat het oplevert om meer panelen te plaatsen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]
Als ik een hele simpele berekening maak met 4000 kWh verbruik (schatting):

Vattenfall
Verbruik: €0,222017 x 4000 kWh = €888
Leveringskosten: 8,99 x 12 = €107,88
= €995,88

Engie consumentenbond deal
Verbruik: € 0,25924 x 4000 kWh = €1036,96
Leveringskosten: € 1,88 x 12 = €22,56
- €175 cashback
= €884,52

Kortom staat je nooit blind op enkel het kWh tarief. Engie via Consumentenbond kan dus wel degelijk interessant zijn.. maar reken het even na. De 'blijven loont' korting zal vooral Vattenfall lonen denk ik.

@Mark K Om verwarring te voorkomen: je hebt nu een variabel contract, geen vast contract. Als een vast contract afloopt ga je automatisch over op variabel. Vattenfall mag jouw tarieven 2 keer per jaar wijzigen en je mag zonder boete van stroomleverancier wisselen.

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 04-07-2026 20:27 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Mark K
Truus01 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:11:
[...]

Je geeft zelf aan weinig kaas gegeten te hebben van home automation...
En je kan je verbruik wel iets aanpassen, maar als je het koud hebt, wil je het toch warm krijgen en andersom. Verwarming zal de grootste kostenpost worden.
Bv een wasmachine overdag aanzetten, doet niet heel veel. Het zal inderdaad iets helpen bij een dynamisch contract om dan niet voor €1/kWh maar voor (-)25ct/kWh de was te doen, maar voor het verwarmen/verkoelen zal het weinig doen.

Nee, een vast contract is nog altijd heel interesssant als je meer energie opwekt. (Zelfs zodra het salderen stopt per 1-1-2027)
Je krijgt namelijk (bij de meeste energieleveranciers) nog altijd iets voor je teruggeleverde stroom. Van zo'n 0,2ct/kWh tot 2ct/kWh. (Bij sommige is het netto negatief, maar daar moet je dan niet je contract nemen.)
Bij dynamisch moet je dan buiten je verbruik ook je teruglevering gaan sturen. Want je wilt niet terugleveren als het op -25ct staat, maar wel €1. Dan zul je een accu moeten nemen (is echt geen serieuze optie voor jou, op dit moment!). Terwijl met een vast contract hoef je dus niet op tijden en tarieven te letten, want die staan vast.

[...]

Je moet inderdaad terugleverkosten betalen, maar je krijgt ook een terugleververgoeding, en netto is dat dan (bij de meeste) nog altijd plus.
Plus! je dekt met meer panelen (vooral oost-west) ook meer van je eigen verbruik af. Dus hoef je die kWh niet in te kopen. Dan een klein beetje sturen door de was te doen als de zon schijnt. En de airco/koeling aan te hebben als de zon schijnt. (Helaas zal het lastig worden om te verwarmen als de zon schijnt...) Maar dan kom je al verder.
Ik denk dat dat uiteindelijk gunstiger voor je uitpakt. (Ook gunstiger dan dynamisch, zelfs met home automation en mogelijkheden om je verbruik en opwek te sturen.)

Maar pak anders eerst een jaar een vast contract, dan kun je kijken wat je verbruik en opwek doet. En kun je ook kijken wat het oplevert om meer panelen te plaatsen.
Hartstikke bedankt voor je advies! Dus wellicht is het interessanter om mijn huidige vaste contract bij Vattenfall mee te nemen en eerst even een tijdje de kat uit de boom te kijken.

• Mark K
stin00 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:21:
[...]

Als ik een hele simpele berekening maak met 4000 kWh verbruik (schatting):

Vattenfall
Verbruik: €0,222017 x 4000 kWh = €888
Leveringskosten: 8,99 x 12 = €107,88
= €995,88

Engie consumentenbond deal
Verbruik: € 0,25924 x 4000 kWh = €1036,96
Leveringskosten: € 1,88 x 12 = €22,56
- €175 cashback
= €884,52

Kortom staat je nooit blind op enkel het kWh tarief. Engie via Consumentenbond kan dus wel degelijk interessant zijn.. maar reken het even na. De 'blijven loont' korting zal vooral Vattenfall lonen denk ik.
Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel ik met een warmtepomp ga gebruiken maar bedankt voor het berekenen. Ik leg eens een aantal aanbiedingen van verschillende leveranciers naast elkaar maar goed om te weten dat het aanbod van Engie ook interessant is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mark K schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:27:
[...]

Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel ik met een warmtepomp ga gebruiken maar bedankt voor het berekenen. Ik leg eens een aantal aanbiedingen van verschillende leveranciers naast elkaar maar goed om te weten dat het aanbod van Engie ook interessant is.
X m3 gas voor verwarmen * 10 / 3,5 = Y kWh nodig voor warmtepomp.
In één kuub gas zit ongeveer 10 kWh aan warmte en met een gemiddelde efficiëntie van 3,5 kWh warmte per 1 kWh elektriciteit zal je op bovenstaande berekening uitkomen. Dan is het als je echt niets weet een beetje gokken, maar weet je ongeveer waar je aan moet denken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:29
True schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:13:
[...]

In één kuub gas zit ongeveer 10 kWh aan warmte en met een gemiddelde efficiëntie van 3,5 kWh warmte per 1 kWh elektriciteit zal je op bovenstaande berekening uitkomen. Dan is het als je echt niets weet een beetje gokken, maar weet je ongeveer waar je aan moet denken.
Het gaat hier om een nieuwbouwwoning. Er is dus geen historisch verbruik.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
Martin123t schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Het gaat hier om een nieuwbouwwoning. Er is dus geen historisch verbruik.
Het energielabel van een woning geeft een indicatie van de energiebehoefte voor de ruimteverwarming. Op basis daarvan kan een eerste inschatting worden gemaakt van het benodigde energieverbruik per vierkante meter.

Daarnaast is het belangrijk om te beoordelen hoe het warme tapwater wordt geproduceerd. Wordt dit eveneens door de warmtepomp verzorgd of via een ander systeem, zoals een elektrische boiler of zonneboiler? Het energieverbruik voor warm tapwater staat los van de energie die nodig is voor de ruimteverwarming en moet daarom afzonderlijk worden meegenomen.

Bij goed geïsoleerde woningen met een lage warmtevraag kan het elektriciteitsverbruik voor de productie van warm tapwater zelfs hoger zijn dan het verbruik voor de ruimteverwarming. Om een realistische inschatting van het totale elektriciteitsverbruik te maken, moeten beide onderdelen daarom afzonderlijk worden beoordeeld.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Mark K
True schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:13:
[...]

Bedankt echter heb ik in de huidige woning altijd stadsverwarming gehad icm radiators dus is denk ik moeilijk om dat te vertalen naar de nieuwe woning

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:52
Mark K schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Bedankt echter heb ik in de huidige woning altijd stadsverwarming gehad icm radiators dus is denk ik moeilijk om dat te vertalen naar de nieuwe woning
Dat is prima om te rekenen maar dat heeft weinig zin omdat het een andere woning betreft.

• lauwtjee1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:49
Ik kon bij Oxxio verlengen voor 3 jaar, terwijl op de site stond dat voor 3 jaar vastzetten niet mogelijk is nu.

Vergeleken met tarieven bij andere aanbieders zie ik weinig voordeel in blijven bij Oxxio. Wat is jullie mening hierover? Verbruik is 2600kwh en teruglevering 3000kwh

Daltarief: €0,23488

Normaal: €0,24656

Vaste leveringskosten: €125,88

Terugleververgoeding tot 01-01-2027: €0,14696

Vanaf 01-01-2027: €0,05608

Terugleverkosten tot 01-01-2027: €0,13696

Terugleverkosten vanaf 01-01-2027: €0,04461

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:17
In September houdt VEH weer een veilig. Mijn contract loopt 30 september af. Heb nu de consumentenbond actie van Engie vastgelegd, alleen is nu de vraag: laten of annuleren en afwachten op VEH.

• MrIV
Stoeptegeltje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:25:
In September houdt VEH weer een veilig. Mijn contract loopt 30 september af. Heb nu de consumentenbond actie van Engie vastgelegd, alleen is nu de vraag: laten of annuleren en afwachten op VEH.
Ik kan nog steeds gebruik maken van de vorige actie van VEH. Het aanbod staat nog steeds open (bij mij althans). Wel vreemd want in de mail is gemeld dat deze 24 juni eindigde.

[ Voor 7% gewijzigd door MrIV op 06-07-2026 08:57 ]

• dominition
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:26
Ik zie even door de bomen het bos niet meer, ik ga van een simpel appartement naar een 2-onder 1 kap woning en mijn huidige (relatief dure) contract bij Vattenfall loopt binnenkort af.

Huidige situatie:
Appartement (2 personen)

Stroomverbruik : 1.653 kWh (€ 0,316064 / kWh)
Vaste leveringskosten per maand: €11,99

Gasverbruik: 546 m³ (€ 1,469376 / m³)
Vaste leveringskosten per maand: €8,99

Nieuwe situatie:
2-onder 1 kapper (2 personen)

Stroomverbruik: Ongeveer gelijk voor het huis, gok 3000 kWh erbij voor de EV
Gasverbruik: Gok richting de 1000m³ i.v.m. groter huis en nog geen HR++ glas

Verduurzamingsplannen:
EV ( jaarlijks rond de 20.000km, meeste thuis opladen)
Zonepanelen op Oost/West, vermoedelijk rond de 18 panelen)
Thuisaccu? Nog niet over uit of dat slim is, rendabel blijft altijd discussiepunt.

Ik heb geen zin om continue me druk te maken over de prijzen, dus mijn voorkeur gaat uit naar vast contract.

Vattenfall Tijdprijs Nacht spreekt mij aan, vooral gelet op het lagere tarief tussen 00:00-06:00.

Mijn idee is om de EV dan in de nacht te laden, de eventuele thuisaccu ook, vooral op momenten waarbij je weinig met je zonnepanelen kan opwekken.

Je zit dan met de volgende tarieven:

Stroom normaal: (06:00-24:00) : € 0,274198
Stroom dal: (00:00-06:00) : € 0,219143
Vaste leveringskosten per maand: €8,99

Terugleververgoeding € 0,067500
Terugleverkosten€ 0,054934

Gas: € 1,351643
Vaste leveringskosten per maand: €7,99

Eenmalig €200 korting.

Ik weet niet hoe men hier tegenaan kijkt, maar via vergelijkingssites kom ik er ook niet echt uit wat nu voordeligst/slimst is.

• Stoeptegeltje
Via Essent deze aanbieding gekregen. Maar het collectief van de consumentenbond is nog steeds 100 euro voordeliger volgens Gemini.

Stroom

Normaaltarief

0,24621 per kWh

Daltarief

0,24379 per kWh

Vaste leveringskosten

0,34490 per dag

Terugleverkosten

0,00000 per dag

Gas

Gastarief

1,36970 per m³

Vaste leveringskosten

0,22994 per dag

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-07 09:16
Gisteravond heb ik mij aangemeld om per 26 augustus (einde contract) over te stappen van een vast contract van Greenchoice aar Zonneplan. Vanochtend werd ik echter wakker met de vraag of die qua saldering wel handig is. De jaarnota werd in juni opgesteld, dus ik hou vooral veel overproductie van mijn zonnepanelen over volgens mij per eind augustus. Zou ik nu eigenlijk toch beter met een variabal contract oid bij Greenchoice kunnen blijven of maakt het niet uit?

• Michieas
  • Laatst online: 21:12
Begin van het jaar bij Vandebron gekozen voor het behouden van mijn huidige contractvoorwaarden.

Nu een nieuwe aanbieding ontvangen met de volgende prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xxxrp7zJ9zOhlEscO5WSPy4PV9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b8S68ZBQxa4Hhe9LfbXGNKvN.png?f=fotoalbum_large
Mijn huidige contract heeft de volgende prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36j7pb7jcijAGyYl5sREG7vnYsk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MiA34FUUmaSceVYplv3xly5i.png?f=user_large

Het volgende staat beschreven bij Vandebron zelf en dit is bij mij van toepassing:

Heb je je vaste contract afgesloten vóór 10 maart 2026?

Heb je een vast contract afgesloten vóór 10 maart 2026 dat doorloopt tot na 1 januari 2027? Dan veranderen wij niks: je tarieven, terugleverkosten en terugleververgoeding blijven na 1 januari 2027 hetzelfde. Alleen het belastingvoordeel verdwijnt. Dit is een besluit van de overheid. Kies je toch liever voor een nieuw contract? Dan mag je kosteloos een nieuw vast contract bij ons afsluiten. Je krijgt hier begin juli een e-mail over.

Heb ik ondanks de lage tarieven van mijn huidige contract, gemiddeld 16 cent, toch een nadeel met de verandering van de belastingen?
Wij hebben een hoog verbruik van ongeveer 10.000 kWh per jaar door elektrisch rijden, warmtepomp, jacuzzi en airconditioning.
Zonnepanelen hebben een opbrengst van ongeveer 9000 kWh waarvan we momenteel ongeveer 30-35% eigenverbruik hebben.
Ergens in de komende week(en) ontvang ik de Anker Solix batterij van 7kWh voor een hoger eigen verbruik, ik hoop richting de 50% te gaan.

Ik vond het moeilijk te doorgronden/berekenen wat nou de beste optie is?
Aanbod is geldig tot 10 Augustus, is dat te kort om een overstap te forceren omdat huidig contract behouden veel minder interessant is voor Vandebron.

[ Voor 4% gewijzigd door Michieas op 09-07-2026 12:43 ]

• Stoeptegeltje
Ik denk dat bijna iedereen er goed aan doet om nu nog voor de consumentenbond-actie te kiezen. Aangezien de gasprijzen weer fors stijgen doordat de vrede in Iran weer ver weg liggen.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:13:
Ik denk dat bijna iedereen er goed aan doet om nu nog voor de consumentenbond-actie te kiezen. Aangezien de gasprijzen weer fors stijgen doordat de vrede in Iran weer ver weg liggen.
Maar de actie is toch gesloten, althans de 1 jarige engie contracten?

Doe mee met ons Energiecollectief, samen een goede deal

• Stoeptegeltje
Mad_Manic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Maar de actie is toch gesloten, althans de 1 jarige engie contracten?

Doe mee met ons Energiecollectief, samen een goede deal
Oh je hebt gelijk inderdaad. Had hem begin deze week nog open zien staan. Denk dat ze hem gesloten hebben ivm de stijgende prijzen.

• MrIV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZYzZgUNHmeihs0Rc6hobUaCfHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlbwkB44fAaHJ18hINAjXC4n.png?f=fotoalbum_large

Ik kan (naar het lijkt) nog steeds dit aanbod van VEH accepteren. Ik snap alleen niet hoe men op de verwachte jaarkosten komt van 1810,15. Vergeten ze even de 711,68 erbij op te tellen?

• Michieas
  • Laatst online: 21:12
Michieas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:39:
Begin van het jaar bij Vandebron gekozen voor het behouden van mijn huidige contractvoorwaarden.

Nu een nieuwe aanbieding ontvangen met de volgende prijzen:
[Afbeelding]
Mijn huidige contract heeft de volgende prijzen:
[Afbeelding]

Het volgende staat beschreven bij Vandebron zelf en dit is bij mij van toepassing:

Heb je je vaste contract afgesloten vóór 10 maart 2026?

Heb je een vast contract afgesloten vóór 10 maart 2026 dat doorloopt tot na 1 januari 2027? Dan veranderen wij niks: je tarieven, terugleverkosten en terugleververgoeding blijven na 1 januari 2027 hetzelfde. Alleen het belastingvoordeel verdwijnt. Dit is een besluit van de overheid. Kies je toch liever voor een nieuw contract? Dan mag je kosteloos een nieuw vast contract bij ons afsluiten. Je krijgt hier begin juli een e-mail over.

Heb ik ondanks de lage tarieven van mijn huidige contract, gemiddeld 16 cent, toch een nadeel met de verandering van de belastingen?
Wij hebben een hoog verbruik van ongeveer 10.000 kWh per jaar door elektrisch rijden, warmtepomp, jacuzzi en airconditioning.
Zonnepanelen hebben een opbrengst van ongeveer 9000 kWh waarvan we momenteel ongeveer 30-35% eigenverbruik hebben.
Ergens in de komende week(en) ontvang ik de Anker Solix batterij van 7kWh voor een hoger eigen verbruik, ik hoop richting de 50% te gaan.

Ik vond het moeilijk te doorgronden/berekenen wat nou de beste optie is?
Aanbod is geldig tot 10 Augustus, is dat te kort om een overstap te forceren omdat huidig contract behouden veel minder interessant is voor Vandebron.
Contact gehad met Vandebron.
Vandebron heeft een interne rekenmodule waarmee ze kunnen berekenen of het verstandig is om op hum aanbod in te gaan.
De persoon aan de telefoon vertelde mij dat het voor 80% van de klanten het aanbod niet interressant was.
In mij geval zou met het nieuwe contract de maandelijke kosten ongeveer 20-25 euro hoger liggen dan met het huidige contract.
Door het afschaffen van de salderingsregeling en het aanpassen van de belastingen hierover gaat mijn maanbedrag van 89 naar 119 euro.
Door straks gebruik te maken van en accu zal dit nog dalen door mijn eigen verbruik van de zonneenergie te verhogen.

• Truus01
Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:13:
De prijzen zijn met het ingaan van de 'vrede' ook niet enorm gedaald, dus ik verwacht nu ook niet een heel grote prijsstijging.

En wie weet, is er volgende week weer vrede... :+
(Je weet het nooit met die pipo.)

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:56
En als de deal van de consumentenbond niet meer te krijgen is kun je nog uitwijken naar Engie zelf. Die geven 200€ bonus en evt nog max 80€ cashback via Scoupy. Tarief is ook 1.36

• Mad_Manic
laredo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:09:
En als de deal van de consumentenbond niet meer te krijgen is kun je nog uitwijken naar Engie zelf. Die geven 200€ bonus en evt nog max 80€ cashback via Scoupy. Tarief is ook 1.36
Ben nu voor Vattenfal gegaan nu de consumentenbond actie er niet meer is.

Omdat we onszelf aangeleerd hebben het energieverbruik gedeeltelijk te plannen voor het 'Tijdprijs Trend contract gegaan'.

De gasprijs staat daarbij een jaar vast (1.3729). De energieprijs is vastgesteld maar wel variabel per seizoen en opgedeeld in normaal en dal. De korting die ik krijg is € 300 bij 1 jaar.

Een zomer (lente/zomer) loopt van 1 april t/m 30 september en winter (herst/winter) van 1 oktober t/m 31 maart

Onderstaande prijzen gelden tot 10.000 kwh en zijn daaronder lager.

Zomer normaal (00:00 -12.00 uur en 16:00 - 14:00 uur)= 0.254354

Zomer dal week (12:00 -16.00 uur)= 0.149568

Zomer dal weekend (12:00 -16.00 uur)= 0.110848

Winter normaal (06:00 -12.00 uur en 16:00 - 01:00 uur)= 0.277949

Winter dal dag (12:00 -16.00 uur)= 0.232574

Winter dal nacht (01:00 -06.00 uur)= 0.205349

Mijn EV dus in de nacht laden en de apparaten zoals wasmachines en vaatwasser in de middag.

Kortom je hebt de zekerheid van een vaste gasprijs maar wordt beloond door in je energieverbruik te schuiven naar andere tijden zonder dat je het risico van een volledig variabel contract hebt qua prijsstijgingen.

Benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

• Novax
  • Niet online
Mad_Manic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:33:
[...]

Omdat we onszelf aangeleerd hebben het energieverbruik gedeeltelijk te plannen voor het 'Tijdprijs Trend contract gegaan'.

De gasprijs staat daarbij een jaar vast (1.3729). De energieprijs is vastgesteld maar wel variabel per seizoen en opgedeeld in normaal en dal. De korting die ik krijg is € 300 bij 1 jaar.

Een zomer (lente/zomer) loopt van 1 april t/m 30 september en winter (herst/winter) van 1 oktober t/m 31 maart

Mijn EV dus in de nacht laden en de apparaten zoals wasmachines en vaatwasser in de middag.

Kortom je hebt de zekerheid van een vaste gasprijs maar wordt beloond door in je energieverbruik te schuiven naar andere tijden zonder dat je het risico van een volledig variabel contract hebt qua prijsstijgingen.

Gas kan voordeliger, wat is de korting als je alleen Tijdprijs Trend stroom van Vattenfall neemt?

• Mad_Manic
Novax schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Gas kan voordeliger, wat is de korting als je alleen Tijdprijs Trend stroom van Vattenfall neemt?
De helft, 150 euro.

• Novax
  • Niet online
Afhankelijk van hoeveel gas je verbruikt kan je dat dus apart voordeliger nemen, bijvoorbeeld Engie heeft nu via engie.nl een tarief van € 1,36033 met €200 korting voor 1 jaar voor alleen gas.

• Truus01

Ik vind de stroomprijzen niet verkeerd. En op zich goed hoe Vattenfall er op deze manier mee om (probeert) te gaan. En jullie in het verbruik zoveel mogelijk daarop af te stemmen.
Lijkt me dus best een goede keuze.

• laredo
Novax schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Welke is dan voordeliger voor alleen gas?

• Mad_Manic
laredo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Welke is dan voordeliger voor alleen gas?
Dat is toch een gemakkelijk sommetje? Sowieso is Engie goedkoper want en de vaste prijs is lager en de korting is hoger, daar hoef je al niet voor te rekenen. Maar wil je de impact weten dan reken je met een fictief verbruik. Stel je verbruikt 1500 m3 gas in 1 jaar.

Vattenfall: 1500* 1,3729 = 2059,30 - 150 korting = 1909,35

Engie: 1500*1,36033 = 2040,50 - 200 korting = 1840,50

Het verschil is 68,85 per jaar (5,70 per maand) door het apart te contracteren.

• laredo
@Mad_Manic dank, dit had ik zelf kunnen berekenen. Ik dacht dat @Novax bedoelde dat er een goedekopere deal is voor gas buiten Engie (of Vattenfall).

• KoningPaulus
  • Laatst online: 21:36
Toch ook maar even jullie advies inwinnen:

Situatie:
  • 2 onder 1 kapper, goed geïsoleerd.
  • Airco's als hoofdverwarming, CV als bijverwarming bij flinke kou.
  • Koken elektrisch, Quooker voor warm water in de keuken
  • Gasverbruik jaarlijks +- 300-400m3
  • 4000Wp zonnepanelen, zuid georiënteerd
  • Vast contract zonder terugleverkosten t/m 1 september 2026
  • Anker Solix Max AC 7 kWh in afwachting van levering. Verwacht mijn zelfgebruik hiermee te verdubbelen, gezien de laad/ontlaad capaciteit van 3500W die ik technisch kan gaan realiseren.
  • Beginnend met Home Assistant om meer op elkaar te laten afstemmen.
  • Nabije toekomst: eventueel een EV, eventueel een 7kWh uitbreiding op de Anker
  • Ingeschreven op de VEH van september; geen idee hoe dat werkt en wanneer je dat kan laten ingaan / iets van hoort
Verbruik sep 2024 - sep 2025:
Zelfvoorzienend: 1307 kWh
Netafname: 2990 kWh
Teruglevering: 2707 kWh

Verbruik sep 2025 - heden:
Zelfvoorzienend: 1214 kWh
Netafname: 3294 kWh
Teruglevering: 1847 kWh

Grafiekjes ter illustratie + indicatie hoeveel er per maand wordt verbruikt en teruggeleverd.

Concrete vragen:
  1. Wat raden jullie aan (en waarom) voor de rest van 2026 gezien de terugleverkosten en de laatste maanden salderingsregeling?
  2. Wat raden jullie aan voor 2027 en verder?
  3. Thuisaccu uitbreiden in combinatie met een nieuw vast of dynamisch contract zinvol?
  4. Gezien mijn verbruik door het jaar heen twijfel ik of dynamisch verstandig is, hoor graag jullie kijk hierop. Ik ben er daarnaast achter dat ik via de Growatt server omgeving de zonnepanelen (die overigens in serie liggen) af te laten schalen bij dynamisch contract icm negatieve prijzen.
Thanks voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door KoningPaulus op 10-07-2026 17:08 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• KraveN
[...]

Ik overweeg hetzelfde, ik heb dan wel alleen stroom. Maar dan kan ik alvast experimenteren met het verplaatsen van mijn grootverbruikers naar gunstige momenten (plug-in en tapwater vat) De uitschieters zijn niet zo hoog tov dynamisch gedurende de dag. Opbrengst uit opwek is minder, maar goed het idee daarachter is dat je zoveel mogelijk opwek zelf moet verbruiken. En dat is iets wat ik erbij kan simuleren. En als ik dan besluit om toch wat accu’s aan te schaffen dan kan ik die laden in het goedkoopste blok om zo mijn gemiddelde te verlagen. Maar goed dat zal niet heel veel verschillen.

• Novax
  • Niet online
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:06:

Situatie:
  • Anker Solix Max AC 7 kWh in afwachting van levering. Verwacht mijn zelfgebruik hiermee te verdubbelen, gezien de laad/ontlaad capaciteit van 3500W die ik technisch kan gaan realiseren.
  • Ingeschreven op de VEH van september; geen idee hoe dat werkt en wanneer je dat kan laten ingaan / iets van hoort

Grafiekjes ter illustratie + indicatie hoeveel er per maand wordt verbruikt en teruggeleverd.

Concrete vragen:
  1. Wat raden jullie aan (en waarom) voor de rest van 2026 gezien de terugleverkosten en de laatste maanden salderingsregeling?
  3. Thuisaccu uitbreiden in combinatie met een nieuw vast of dynamisch contract zinvol?
  4. Gezien mijn verbruik door het jaar heen twijfel ik of dynamisch verstandig is, hoor graag jullie kijk hierop. Ik ben er daarnaast achter dat ik via de Growatt server omgeving de zonnepanelen (die overigens in serie liggen) af te laten schalen bij dynamisch contract icm negatieve prijzen.
Met zo'n laag gasverbruik zou ik gas apart doen en uitkijken naar een gascontract met een hoge bonus die niet afhankelijk is van het opgegeven verbruik. Zoals Engie deze week had maar die zijn nu helaas weg. Enige opties op dit moment zijn Greenchoice met €125 bonus of United Consumers met €220 via speciale link Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic". Maar wellicht komen er nog betere opties voor 1 september als de Iran situatie weer stabiliseert.

Wat betreft stroom is het gewoon heel moeilijk te zeggen, zekere als je ook nog een batterij neemt en ook nog een EV. Dan hangt het heel erg af van de persoonlijke situatie. Maar als je gas los hebt van stroom ben je in ieder geval wel wat flexibeler met stroom.

VEH doet ook nog een veiling binnenkort waar je je vrijblijvend voor ik kan schrijven, https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie

• jongetje
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:06:

Situatie:

Concrete vragen:
Ik "geloof" niet in accu's. Lees daarnaast al de eerste verhalen van failliete leveranciers waardoor de ondersteuning wegvalt.

In mijn ogen kun je met zo'n laag gasverbruik beter investeren in all electric en een (warmtepomp)boiler als "accu" inzetten. Sla die energie op in warmwater, meteen handig want dan kan je CV weg, en daarmee je gasaansluiting. Heb je meteen elk jaar je vastrecht van bijna 300euro bespaard, plus je zonnestroom (zeker in de zomer) gebruikt om te douchen/bad.

En hoeveel energie kom je dan echt te kort op echt koude dagen? Met 300 a 400m3 zal dat niet veel zijn want die zijn voornamelijk voor warmwater en eventueel koken. Dan is een elektrisch kacheltje die 10 dagen vorst misschien nog wel veel goedkoper.

• Novax
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:02:
Heb je meteen elk jaar je vastrecht van bijna 300euro bespaard
Deze fout zie ik vaak terugkomen. Als je weinig gas verbruikt (minder dan 500m3) betaal je al minder vastrecht, rond de €190 afhankelijk van de netbeheerder. Je kan dus zeker besparen als je van het gas afgaat maar die besparing is niet zo hoog als je toch al weinig gas verbruikt. En met een hoge loyaliteitsbonus wordt de besparing nog minder.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:03

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

jongetje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:02:
[...]

Ik "geloof" niet in accu's. Lees daarnaast al de eerste verhalen van failliete leveranciers waardoor de ondersteuning wegvalt.

In mijn ogen kun je met zo'n laag gasverbruik beter investeren in all electric en een (warmtepomp)boiler als "accu" inzetten. Sla die energie op in warmwater, meteen handig want dan kan je CV weg, en daarmee je gasaansluiting. Heb je meteen elk jaar je vastrecht van bijna 300euro bespaard, plus je zonnestroom (zeker in de zomer) gebruikt om te douchen/bad.

En hoeveel energie kom je dan echt te kort op echt koude dagen? Met 300 a 400m3 zal dat niet veel zijn want die zijn voornamelijk voor warmwater en eventueel koken. Dan is een elektrisch kacheltje die 10 dagen vorst misschien nog wel veel goedkoper.
Helemaal met je eens wat je in de laatste alinea meld. Zo is de situatie bij mij (goede isolatie, warmtepompboiler, quooker, oven inductie, zonnepanelen, verwarmen en koelen met airco, van gas af). Maar dan wel met 15 kW accu.

De accu vul je minstens 2/3e van het jaar met zonnestroom. Voor de rest zorgt het systeem dat de accu (wanneer nodig) met stroom op de goedkope momenten wordt gevuld wat op de dure momenten wordt gebruikt.

Opslaan van energie in warm water klinkt leuk maar zal vele malen minder effectief zijn dan een accu.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 11:49
Novax schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Deze fout zie ik vaak terugkomen. Als je weinig gas verbruikt (minder dan 500m3) betaal je al minder vastrecht, rond de €190 afhankelijk van de netbeheerder. Je kan dus zeker besparen als je van het gas afgaat maar die besparing is niet zo hoog als je toch al weinig gas verbruikt. En met een hoge loyaliteitsbonus wordt de besparing nog minder.
Ik verbruik 175m3 gas per jaar (puur en alleen voor douchen en enkele dagen bijverwarming). Heb net een nieuw jaar contract afgesloten voor 265euro per jaar. Daarvoor ga ik de gasaansluiting niet weg doen...

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• jongetje
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:29:
[...]

Opslaan van energie in warm water klinkt leuk maar zal vele malen minder effectief zijn dan een accu.
Warm water heb je toch nodig en als je energie "over" hebt is het toch efficiënt om het daarmee te maken. Een accu geeft ook wel 10procent verlies, tenzij je die direct op je omvormer kunt plaatsen is het wat minder.

• KoningPaulus
  • Laatst online: 21:36
Burning_Tyre schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Ik verbruik 175m3 gas per jaar (puur en alleen voor douchen en enkele dagen bijverwarming). Heb net een nieuw jaar contract afgesloten voor 265euro per jaar. Daarvoor ga ik de gasaansluiting niet weg doen...
Welk contract?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Novax
  • Niet online
Dat zal waarschijnlijk het Engie gas contract via het Energie Collectief van de Consumentenbond geweest zijn met €250 bonus. Maar die is er niet meer.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.