Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Je overschot van juli tm september saldeer je niet.ben2513 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:26:
Ik heb nog een greenchoice contract met een einddatum 21-09-2026. Huidige prijs is 35 cent per kWh.
Wij hebben circa 9000 KWh opbrengst per jaar met onze zonnepanelen en de jaarnota ontvingen wij op 1 juli 2026.
Nu weet ik niet zo goed wat ik het best moet doen: bij greenchoice blijven, vanaf 21-09-2026 op het modelcontract (dus met terugleverboete) maar tenminste kunnen wij 1 juli 26 t/m 31 december 2026 nog geheel salderen? En dan per 1 januari 2027 overstappen naar een nieuwe aanbieder?
Dit lijkt mij wel logisch maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Hoe bedoel je? Of ik saldeer het of ik krijg een terugleververgoeding.Vdvmark schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:07:
[...]
Je overschot van juli tm september saldeer je niet.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Je saldeert t met je verbruik van juli tm september. Je saldeert t niet met je verbruik van december, dat kan misschien alleen wel als je bij GC blijftben2513 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:36:
[...]
Hoe bedoel je? Of ik saldeer het of ik krijg een terugleververgoeding.
Bedankt. Laatste was natuurlijk ook mijn voorstel. Ze salderen wel per tariefperiode maar ze strepen geen kWh tegen elkaar weg wat juist goed uitpakt hier. Ze geven "tegoed" als het ware.Vdvmark schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:40:
[...]
Je saldeert t met je verbruik van juli tm september. Je saldeert t niet met je verbruik van december, dat kan misschien alleen wel als je bij GC blijft
Zelf heb ik een bijzondere situatie waar ik niet helemaal uitkom. Ik heb, net als meer tweakers, 2 jaar geleden Essent vast voor 3 jaar afgesloten ivm de destijds geldende terugleververgoeding en geen boete.
Situatie:
Anders was mijn idee, weet niet of het kan, om nu op te zeggen per bijvoorbeeld 01-01-2027 voor gas. Ik zal ze morgen ook even bellen.
Situatie:
- Contract loopt tot half 2027, zowel gas als elektriciteit
- Komende 2-3 maanden verwacht ik full electric te worden
- Tot 24 juli "gratis" op te zeggen i.v.m. veranderde voorwaarden (weet niet hoe het zit met het welkomstgeschenk dan overigens)
Anders was mijn idee, weet niet of het kan, om nu op te zeggen per bijvoorbeeld 01-01-2027 voor gas. Ik zal ze morgen ook even bellen.
Precies de vraag waar ik deze zondagmiddag ook naar zit te googlen. Ik vind dit; maar kennelijk verouderd. De nieuwe Energiewet geeft vooral aan wanneer opzegvergoeding wél gerekend mag worden, precies het tegenovergestelde dus. Als in je contract niks over opzegvergoedingen staat of niet uitgelegd hoe die berekend wordt, mogen ze niks heffen. Voor de rest zijn de websites van de grotere jongens (muv Vandebron) zeer stil over deze vraag; hooguit geven ze aan dat je boetevrij mag opzeggen wegens verhuizing of overlijden. Kennelijk nogal concurrentiegevoelig. Ik ben ook van plan te bellen naar mijn beoogde nieuwe leverancier en zal hier posten wat ik te horen krijg.Caros schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:50:
De grote vraag is: Kun je gas alleen opzeggen zonder opzegboete omdat je overgaat op full electric
Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.