X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Je levert heel veel terug. Dat betekent dat je ook met de terugleverkosten maffia te maken krijgt.Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:48:
Ik heb nog 10 dagen om mijn overstap naar Essent te heroverwegen. Van de vaste contracten is dat voor ons het voordeligste.
Graag zou ik willen begrijpen waarom dynamisch voor ons voordelig kan zijn? Wij hebben een EV (VW E-up) en PHEV (Kia Niro). Op dit moment wekken (+/- 6000kwh) wij meer op dan we verbruiken. In 2026 kunnen we nog salderen, dus mochten we nachts laden dan wordt dit weggestreept met onze opwek. Laden doen we zoveel mogelijk overdag wanneer de zon schijnt, maar in de maanden oktober tm maart zullen er ook genoeg dagen zijn zonder voldoend opwek. Wij laden via een gewone stekker, dus niet slim te maken.
Wanneer zou dynamisch voor ons aantrekkelijk zijn zo lang we nog kunnen salderen? Ik wil en kan niet de hele dag de tarieven in de gaten houden en dan beslissen om wel/niet te laden.
Ik zou Essent goed vragen naar de terugleverkosten, want die kosten worden eerst berekend en daarna pas salderen volgens mij.
Ja dat klopt ook. Inclusief de terugleverkosten (die ik helder heb) en de bonus is Essent het meest voordelig vergeleken met de andere vaste aanbieders.mrVroom schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Je levert heel veel terug. Dat betekent dat je ook met de terugleverkosten maffia te maken krijgt.
Ik zou Essent goed vragen naar de terugleverkosten, want die kosten worden eerst berekend en daarna pas salderen volgens mij.
Mijn vraag gaat met name waarom dynamisch voordelig voor ons kan zijn? Geen terugleverkosten, maar hoe werkt het salderen? Wij hebben met salderen toch eigenlijk geen hoge stroomprijs, omdat ons verbruik over het jaar heen wordt weggestreept tegen de opwek.
[ Voor 20% gewijzigd door Pakhaas op 02-10-2025 10:03 ]
Tja, ik ben nu eenmaal een makkelijke twijfelaar omdat ik altijd een goede keuze wil maken. Denk dat er hier meer van zijn.Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:57:
[...]
Je bent al zo lang aan het dubben dat ik je maar één contract kan aanraden. Namelijk vast, want je durft het nog niet aan. Zelf zit ik qua gebruik op ongeveer de zelfde getallen. Al bijna een jaar nu dynamisch. Ik moet het nog uitrekenen, maar ik zit zeker aan de plus kant. Dat ondanks mijn l/l warmtepomp die om comfortredenen niet te sturen is.
Ook al zou ik ongeveer gelijk uitkomen ben ik nog tevreden, omdat de milieuvoordelen ook tellen.
Als ik de vergelijkers er bij pak zit ik qua jaarkosten op ongeveer 520-575 euro. Check ik dat met dynamisch dan kom ik op ongeveer 300 euro uit. Ik wil dat best eens aangaan om te proberen, want al zou ik weer rond die 500 euro uitkomen dan is het mijn inziens ook goed. Als ik daar maar niet boven kom, want dan voelt het als moeite voor niets doen. Dan zet ik liever op elk gewenst moment een droger aan.
Helaas is er niemand die een duidelijk advies kan geven wat verstandig is wanneer er zonnepanelen met ons verbruik/gebruik en een EV is. Welke website ik ook bezoek...
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Salderen is het weg strepen van energie belasting en btw.Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Ja dat klopt ook. Inclusief de terugleverkosten (die ik helder heb) en de bonus is Essent het meest voordelig vergeleken met de andere vaste aanbieders.
Mijn vraag gaat met name waarom dynamisch voordelig voor ons kan zijn? Geen terugleverkosten, maar hoe werkt het salderen? Wij hebben met salderen toch eigenlijk geen hoge stroomprijs, omdat ons verbruik over het jaar heen wordt weggestreept tegen de opwek.
De stroom prijs word inkoop en verkoop prijs tegen elkaar verrekend.
Dus inkoop van 1 kWh van 1 euro, word weg gestreept tegen verkoop 10 kWh van 10 cent. Een euro tegen een euro.
Maarja die prijzen zijn continu wisselend oftewel dynamisch.
Bij zonne plan krijg je bovenop de kale prijs nog 2 cent opslag uitbetaald en daarbij nog eens tien procent zonne bonus, en je krijgt btw uitbetaald bij verkoop.
Jij levert 6000 kWh terug dus je gaat aardig richting nul euro rekening denk ik
1 PVoutput . Dongen NB
Kijk eens op de site https://duurzaam-actueel....ynamisch-energiecontract/THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:10:
[...]
Tja, ik ben nu eenmaal een makkelijke twijfelaar omdat ik altijd een goede keuze wil maken. Denk dat er hier meer van zijn.
Als ik de vergelijkers er bij pak zit ik qua jaarkosten op ongeveer 520-575 euro. Check ik dat met dynamisch dan kom ik op ongeveer 300 euro uit. Ik wil dat best eens aangaan om te proberen, want al zou ik weer rond die 500 euro uitkomen dan is het mijn inziens ook goed. Als ik daar maar niet boven kom, want dan voelt het als moeite voor niets doen. Dan zet ik liever op elk gewenst moment een droger aan.
Helaas is er niemand die een duidelijk advies kan geven wat verstandig is wanneer er zonnepanelen met ons verbruik/gebruik en een EV is. Welke website ik ook bezoek...
Betreft Onderzoek: zonnepaneelbezitter het meest gebaat bij dynamisch energiecontract dit onderzoek geeft een goed beeld. Download het rapport "De juiste keuze in een veranderende energiemarkt"
Als je een keuze heb gemaakt kijk dan ook eens op de site https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders
ook hier krijg je een goed beeld.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
besparing van €40 per maand
Kregen nog extra korting omdat we al lang klant waren. (+10 jaar !?)
Wij zijn afkomstig uit België, belgen veranderen blijkbaar minder vaak/snel van contract of leverancier. (dit gaf vroeger gegarandeerd problemen, aangetekende brieven, 2 contracten, enz...)
Dank, dat geeft meer duiding. In elk geval dat er wel echt iets geks moet gebeuren wil ik duurder uit zijn dan met een vast contract. Psychologisch denk ik: ik betaal nu 25 cent/kWh. Als ik straks de was moet draaien met 30 cent/kWh, ga ik dan gelijk het schip in? Lijkt me niet, want er is nog altijd geen 438 euro terugleverboete...clodders schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
Kijk eens op de site https://duurzaam-actueel....ynamisch-energiecontract/
Betreft Onderzoek: zonnepaneelbezitter het meest gebaat bij dynamisch energiecontract dit onderzoek geeft een goed beeld. Download het rapport "De juiste keuze in een veranderende energiemarkt"
Als je een keuze heb gemaakt kijk dan ook eens op de site https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders
ook hier krijg je een goed beeld.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Zoals Vattenfall dat met TijdPrijs Trend heeft.
Ga je niet rijk rekenen dat je zoveel bespaart. Dan valt het tegen. De kans dat je een keer hoger uitkomt dan met vast is niet zo groot. Laat dat eens in de 10 jaar gebeuren.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:10:
[...]
Tja, ik ben nu eenmaal een makkelijke twijfelaar omdat ik altijd een goede keuze wil maken. Denk dat er hier meer van zijn.
En moeite? Welke moeite. Ook zonder appjes in de gaten te houden weet je op een gegeven moment de goedkope uren wel voor grote huishoudelijke apparaten. En voor de EV is het sport om exact die uren te vinden. Meestal 14 cent en laatst een keer 20 cent. Dat zal in de winterperiode hoger zijn.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Oké, dank je wel. Dus feitelijk is het wel aan te raden om met een EV en zonnepanelen een jaartje dynamisch (m’n voorkeur heeft Tibber) te gaan testen. Ben heel benieuwd, gelukkig altijd opzegbaar. Alleen starten we in de wintermaanden en dat is weer minder gunstig als we snel opgeven. Volgens mij moet ik alleen januari, februari en maart even uitzitten en daarna alweer voordeliger.Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:26:
[...]
Ga je niet rijk rekenen dat je zoveel bespaart. Dan valt het tegen. De kans dat je een keer hoger uitkomt dan met vast is niet zo groot. Laat dat eens in de 10 jaar gebeuren.
En moeite? Welke moeite. Ook zonder appjes in de gaten te houden weet je op een gegeven moment de goedkope uren wel voor grote huishoudelijke apparaten. En voor de EV is het sport om exact die uren te vinden. Meestal 14 cent en laatst een keer 20 cent. Dat zal in de winterperiode hoger zijn.
De prijsvergelijkers geven een vertekend beeld bij dynamische tarieven omdat ze hetzelfde tarief voor levering en teruglevering hanteren. Ook de websites van Tibber en Zonneplan zijn daar niet zo duidelijk over. Ik heb mijn verbruik van 2025 teruggerekend naar dynamische tarieven, toen kwam ik op een gemiddeld levertarief van 26 cent en teruglevertarief van 16 cent. Ik wek 3000 op, lever 2000 terug en verbruik totaal 4000 (dus inclusief 1000 eigen gebruik). Geen EV of ander gebruik dat ik kan sturen.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:45:
[...]
Hoe bedoel je die precies? Dat het tarief hoger is dan bij een vast contract, gemiddeld genomen? Ik heb een EV, dus die kan ik nog sturen.
In vergelijking met vast tarief was dynamisch voor mij iets van 50 euro goedkoper maar de 150 euro bonus zorgde ervoor dat ik toch 100 euro bespaarde door een vast contract.
[ Voor 4% gewijzigd door Sendak239 op 02-10-2025 13:40 ]
Ons voordelige 2 jarige contract van Greenchoice loopt helaas bijna ten einde. Als ik de data bij een vergelijkingswebsite invul valt al gauw op dat we gaan betalen, ipv 100'en euros terugkrijgen. Ook de 'terugleverkosten' zijn nieuw voor me.
Ons huishouden is van het gas af, we hebben een lucht-water warmtepomp en geen (mogelijkheid) voor een laadpaal. Op het dak liggen 15 zonnepanelen. Op jaarbasis leveren we dus meer terug dan we uit het net halen, maar dat is met de teruglever kosten niet meer zo voordelig als in ons huidige contract. Zou een dynamisch contract voor ons de moeite waard zijn, of toch maar een vast jaarcontractje totdat het salderen er dan bijna af gaat? Ik hoor graag jullie inzichten!
:strip_exif()/f/image/A3ieCnjeBddlKUH8VCWd9d4E.jpg?f=fotoalbum_large)
THE_BASE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:50:
Ik zit hierover nog in dubio om voor het eerst in mijn leven een dynamisch contract te nemen. We hebben een EV en zonnepanelen en meer afname door EV dan teruglevering.
De terugleverkosten komen bij Budget Energie op maar liefst 438 euro. Maar waar zijn die jaarlijkse kosten bij die vergelijkers op gebaseerd dan? Want 19 cent zonder moeite is gunstiger dan gedoe om ergens in de week te kunnen laden voor 23 cent. Maar je hebt dan niet die 438 euro boete toch?
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:10:
Ik zal hier nog weer wat uitgebreider op reageren. Maar conclusie is; ga nou nog maar een jaartje voor vast.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:39:
Oké, dank je wel. Dus feitelijk is het wel aan te raden om met een EV en zonnepanelen een jaartje dynamisch (m’n voorkeur heeft Tibber) te gaan testen. Ben heel benieuwd, gelukkig altijd opzegbaar. Alleen starten we in de wintermaanden en dat is weer minder gunstig als we snel opgeven. Volgens mij moet ik alleen januari, februari en maart even uitzitten en daarna alweer voordeliger.
Dynamisch wordt sowieso interessanter zodra salderen eraf gaat, dus waarom zou je dan juist dit jaar, nu er nog salderen is, het willen proberen?!
Zoals @Sendak239 zegt, de vergelijkers doen een en ander geks met de tarieven voor dynamisch. Komt ook altijd goedkoper uit dan vast. Eigenlijk kun je in de vergelijkers alleen maar dynamisch met dynamisch vergelijken en vast met vast.
Verder schijnen enkele websites, tools en sheets aardig in de buurt te kunnen komen of dynamisch interessant is voor degene die het invult. Oa: https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract en https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0
Het grote voordeel van een vast contract en salderen is dat je winter tegen zomer saldeert. Het salderen van nacht met dag is kleiner en zou je met een dynamisch contract op kunnen vangen met een accu of is met het verbruik van een EV te sturen. Maar het winter/zomer salderen vang je met geen enkele mogelijkheid op.
Dus voor de meeste mensen, in de meeste situaties is een vast contract, met een aardige korting/bonus/cashback die de terugleverkosten wat opvangt, gunstiger dan dynamisch, zolang salderen er nog is.
En dan is de onrust in de wereld nog niet eens meegeteld, waar je met een vast contract geen last van hebt en bij dynamisch direct de gevolgen zult merken.
En ook zonder het te hebben over de 'terugstappers' die al dynamisch uitgeprobeerd hebben en juist nu teruggaan naar een vast contract.
Dus...
Waarschijnlijk niet.Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:48:
Wanneer zou dynamisch voor ons aantrekkelijk zijn zo lang we nog kunnen salderen? Ik wil en kan niet de hele dag de tarieven in de gaten houden en dan beslissen om wel/niet te laden.
Ja, dit.Luuk741 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:40:
of toch maar een vast jaarcontractje totdat het salderen er dan bijna af gaat? Ik hoor graag jullie inzichten!
Eigenlijk de vraag, waarom? Maar die discussie mag in een ander topic.GeEkIe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:19:
Om het netwerk te ontlasten én toch een vast contract toch mogelijk te houden zouden alle vaste contracten eigenlijk verplicht een gedifferentieerd tarief, die de dalen en toppen van dynamische energie volgt, moeten krijgen.
Zoals Vattenfall dat met TijdPrijs Trend heeft.
Op zich zou een (kleine) oplossing al zijn als het dal/normaaltarief wordt omgedraaid, zoals Greenchoice doet.
(Maar eigenlijk is dit allemaal totaal off topic.)
Bij Essent ga ik € 1080 betalen incl terugleverboete en bonus.Verwachte maandkosten
Verwachte verbruikskosten
Stroom 2073 kWh ✕ € 0,23 = € 483,45
Gas 650 m³ ✕ € 1,14 = € 738,51
Netbeheer en vaste kosten € 210,01
Teruglevering -2073 kWh ✕ € 0,21 = € -425,75
Overschot -2452 kWh ✕ € 0,08 = € -202,33
Inclusief 10% zonnebonus
Schatting van totale kosten
Jaarlijkse kosten
€ 803,9
Stel dynamisch kost in de winter veel meer. Komt er dan zomaar 280 euro bij, zodat ik duurder uitkom dan Essent?
Ik wil je allereerst bedanken voor je advies (zoals je vaker goede adviezen geeft). Ik vermoed dat het mij rust geeft om net dat laatste jaar van salderen nog even mee te pakken. Ik denk alleen maar aan de gunstige momenten voor opladen EV, maar niet aan alle andere voorwaarden. Jammer dat je de auto niet gescheiden voordelig kan opladen.Truus01 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:31:
[...]
[...]
[...]
Ik zal hier nog weer wat uitgebreider op reageren. Maar conclusie is; ga nou nog maar een jaartje voor vast.
Dynamisch wordt sowieso interessanter zodra salderen eraf gaat, dus waarom zou je dan juist dit jaar, nu er nog salderen is, het willen proberen?!
Zoals @Sendak239 zegt, de vergelijkers doen een en ander geks met de tarieven voor dynamisch. Komt ook altijd goedkoper uit dan vast. Eigenlijk kun je in de vergelijkers alleen maar dynamisch met dynamisch vergelijken en vast met vast.
Verder schijnen enkele websites, tools en sheets aardig in de buurt te kunnen komen of dynamisch interessant is voor degene die het invult. Oa: https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract en https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0
Het grote voordeel van een vast contract en salderen is dat je winter tegen zomer saldeert. Het salderen van nacht met dag is kleiner en zou je met een dynamisch contract op kunnen vangen met een accu of is met het verbruik van een EV te sturen. Maar het winter/zomer salderen vang je met geen enkele mogelijkheid op.
Dus voor de meeste mensen, in de meeste situaties is een vast contract, met een aardige korting/bonus/cashback die de terugleverkosten wat opvangt, gunstiger dan dynamisch, zolang salderen er nog is.
En dan is de onrust in de wereld nog niet eens meegeteld, waar je met een vast contract geen last van hebt en bij dynamisch direct de gevolgen zult merken.
En ook zonder het te hebben over de 'terugstappers' die al dynamisch uitgeprobeerd hebben en juist nu teruggaan naar een vast contract.
Dus...
Nu op zoek naar een goed vast contract zonder teveel terugleverkosten. Weer een studie.
Dynamisch realiseerde ik 26ct voor afname en 20ct voor teruglevering per kWh. Dat is een verschil/verlies van 25%. Dit is waarom je bij een vast contract terugleverkosten betaald. Alleen betaal je hier voor geen 25% maar in jouw staffel minimaal 66% als je budget energie 19,4ct pakt van VEH. Dat is best veel maar voor elke kWh die ik afneem win ik 6,5ct t.o.v. van dynamisch, ik betaal immers nog maar 19,4ct ipv 26ct. Tel daar de bonus van je vaste contract bij op om de terugleverkosten te compenseren, en je zult zien dat het allemaal mee valt qua boete. Het gaat erom dat je helder hebt voor je eigen situatie, bij welke vorm je iets wint of verliest.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:45:
[...]
Hoe bedoel je die precies? Dat het tarief hoger is dan bij een vast contract, gemiddeld genomen? Ik heb een EV, dus die kan ik nog sturen.
Kortom vast is: ja boete, ja bonus, ja gegarandeerde lage kWh prijs. Ja comfort.
Dynamisch is het tegen over gestelde...
Wat je ook nog kan doen als je toch een vast contract neemt is alvast wel je verbruik gaan monitoren zodat je aan het eind van de looptijd alle kwartier data hebt en kan vergelijken wat dynamisch had gekost. Ook als basis voor de keuze na je vaste contract en als saldering stopt. Dan heb je tegen die tijd een beter inzicht voor je eigen situatie.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:53:
[...]
Ik wil je allereerst bedanken voor je advies (zoals je vaker goede adviezen geeft). Ik vermoed dat het mij rust geeft om net dat laatste jaar van salderen nog even mee te pakken. Ik denk alleen maar aan de gunstige momenten voor opladen EV, maar niet aan alle andere voorwaarden. Jammer dat je de auto niet gescheiden voordelig kan opladen.
Nu op zoek naar een goed vast contract zonder teveel terugleverkosten. Weer een studie.
En, hoewel niet nodig, maar je zou die data ook al kunnen gebruiken tijdens de looptijd van je vast contract om al een beetje te gaan sturen alsof je een dynamisch contract hebt.
Ik reken altijd wat anders uit. Ik heb tussen in- en verkoop 4 cent tussen zitten. Verbruik is wel iets groter dan opwek en is 3300kWh op jaarbasis. 3300 x 0,04 cent = €132. Dat kost het mij. Dat is veel minder dan de terugleverkosten bij een vast contract. Mag je een eventuele bonus er nog even van aftrekken.RemmyB83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:27:
[...]
Dynamisch realiseerde ik 26ct voor afname en 20ct voor teruglevering per kWh. Dat is een verschil/verlies van 25%. Dit is waarom je bij een vast contract terugleverkosten betaald. Alleen betaal je hier voor geen 25% maar in jouw staffel minimaal 66% als je budget energie 19,4ct pakt van VEH. Dat is best veel maar voor elke kWh die ik afneem win ik 6,5ct t.o.v. van dynamisch, ik betaal immers nog maar 19,4ct ipv 26ct. Tel daar de bonus van je vaste contract bij op om de terugleverkosten te compenseren, en je zult zien dat het allemaal mee valt qua boete. Het gaat erom dat je helder hebt voor je eigen situatie, bij welke vorm je iets wint of verliest.
Kortom vast is: ja boete, ja bonus, ja gegarandeerde lage kWh prijs. Ja comfort.
Ik zie jouw rekenmethode wel vaker op Tweakers, maar is gewoon fout, omdat je de hoge teruglevering niet meeneemt. Alleen maar de focus op die 19 cent.
Als je de homewizard p1-meter data hebt in de app, kun je dat vandaag al zien.Novax schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:39:
[...]
Wat je ook nog kan doen als je toch een vast contract neemt is alvast wel je verbruik gaan monitoren zodat je aan het eind van de looptijd alle kwartier data hebt en kan vergelijken wat dynamisch had gekost. Ook als basis voor de keuze na je vaste contract en als saldering stopt. Dan heb je tegen die tijd een beter inzicht voor je eigen situatie.
En, hoewel niet nodig, maar je zou die data ook al kunnen gebruiken tijdens de looptijd van je vast contract om al een beetje te gaan sturen alsof je een dynamisch contract hebt.
Je kunt bij tarieven een dynamisch contract selecteren en de startdatum in het verleden laten beginnen. Huidige tarieven wel even verwijderen😉
Andersom is natuurlijk veel gemakkelijker. Na één jaar dynamisch vergelijken met de data van het vaste contract wat je anders zou nemen.Novax schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:39:
[...]
Wat je ook nog kan doen als je toch een vast contract neemt is alvast wel je verbruik gaan monitoren zodat je aan het eind van de looptijd alle kwartier data hebt en kan vergelijken wat dynamisch had gekost. Ook als basis voor de keuze na je vaste contract en als saldering stopt. Dan heb je tegen die tijd een beter inzicht voor je eigen situatie.
Zo ga ik ook over ruim een maand de berekening maken. Ik heb alleen de gegevens niet meer van de aanbiedingen van vorig jaar oktober.
Als je je auto met een stekker laad dan kan je dat slim maken met een energy socket van HomeWizard
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
De rekenen methode die je gebruikt, is alleen voor je teruglevering. Dat mag je van mijn apart zien, zeker als afname en teruglever hoeveelheid in balans zijn. Maar ik vind dat als het niet in balans is en je meer afname hebt dan teruglevering, dat je dit gerust in je berekening mag meenemen.Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Ik reken altijd wat anders uit. Ik heb tussen in- en verkoop 4 cent tussen zitten. Verbruik is wel iets groter dan opwek en is 3300kWh op jaarbasis. 3300 x 0,04 cent = €132. Dat kost het mij. Dat is veel minder dan de terugleverkosten bij een vast contract. Mag je een eventuele bonus er nog even van aftrekken.
Ik zie jouw rekenmethode wel vaker op Tweakers, maar is gewoon fout, omdat je de hoge teruglevering niet meeneemt. Alleen maar de focus op die 19 cent.
Uiteindelijk gaat het erom wat je per jaar betaald.
Edit:
Even een overdreven rekenvoorbeeld.
Jij hebt 1000kWh voor 1,04€afname en 1000kWh teruglevering a 1,00€. Het verschil is 40euro.
Ik heb 2500kWh afname en 1000kWh teruglevering voor dezelfde prijs als jij hier boven. Maar het verschil is opeens 1600€.
Tuurlijk heb ik meer afgenomen, maar waarom zou ik omdat ik 1500kWh meer verbruik dan teruglever hier niet op focussen? Die 19ct ipv de 1 euro in dit voorbeeld, maakt wel een groot verschil. Ookal heb je gelijk dat het niets met de terugleverkosten te maken heeft, maar wel met het totaalplaatje/jaarafrekening.
[ Voor 23% gewijzigd door RemmyB83 op 02-10-2025 18:30 ]
Ik heb afgelopen jaar wel de P1 meter aan HomeWizard gekoppeld, dus wel enige inzage. En ik hoef het niet te doen voor 50 of 75 euro. Maar als ik meer dan 100 euro kan besparen met vrij simpele handelingen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.Novax schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:39:
[...]
Ik heb nog wel even om na te denken, maar de vaste tarieven zijn nu wel redelijk gunstig. Maar ik wil ook geen 3 maanden blijven tobben.
United Consumers heeft nu bij de vergelijkers (gaslicht.com, independer.nl) een vast gas contract met een tarief van € 1,1354 /m3 en vaste leveringskosten € 10,55, en boven de 800m3 een bonus van €205. (daaronder € 180)
Dit los en stroom vast bij een andere leverancier kan voordeliger zijn dan beide vast bij dezelfde leverancier (inclusief bonus).
Klopt, dat doe ik al op basis van de opwek met die stekker, maar dat kan dus ook met dynamisch zie ik.M4rS schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:59:
@Pakhaas
Als je je auto met een stekker laad dan kan je dat slim maken met een energy socket van HomeWizard
Hoe werkt dat dynamisch eigenlijk met salderen?
[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 02-10-2025 20:21 ]
Ja dynamisch vind ik nu nog niet bij ons passen. Dan ga ik daar veel te veel mee bezig zijn. Ik wil gewoon de EV's laden als de zon van het dak komt en er verder niet teveel mee bezig zijn.RemmyB83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:27:
[...]
Dynamisch realiseerde ik 26ct voor afname en 20ct voor teruglevering per kWh. Dat is een verschil/verlies van 25%. Dit is waarom je bij een vast contract terugleverkosten betaald. Alleen betaal je hier voor geen 25% maar in jouw staffel minimaal 66% als je budget energie 19,4ct pakt van VEH. Dat is best veel maar voor elke kWh die ik afneem win ik 6,5ct t.o.v. van dynamisch, ik betaal immers nog maar 19,4ct ipv 26ct. Tel daar de bonus van je vaste contract bij op om de terugleverkosten te compenseren, en je zult zien dat het allemaal mee valt qua boete. Het gaat erom dat je helder hebt voor je eigen situatie, bij welke vorm je iets wint of verliest.
Toevallig vanmiddag afgesloten, maar wist toen niet dat het zo’n goede deal was. Vond hem gewoon net iets beter dan VEH en die dus geannuleerd.Novax schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:57:
Plaats het hier ook maar:
United Consumers heeft nu bij de vergelijkers (gaslicht.com, independer.nl) een vast gas contract met een tarief van € 1,1354 /m3 en vaste leveringskosten € 10,55, en boven de 800m3 een bonus van €205. (daaronder € 180)
Dit los en stroom vast bij een andere leverancier kan voordeliger zijn dan beide vast bij dezelfde leverancier (inclusief bonus).
Hoe zie ik dat voor me?M4rS schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:59:
@Pakhaas
Ik heb de granny lader op 10A in de HW energysocket en kan dan slimme taken geven. Bijvoorbeeld pas starten met teruglevering van 2300w of meer en schakelt weer uit als ik langer dan x minuten 500w of meer van het net haal.
Je kan ook een slimme taak maken door te zeggen dat hij alleen moet gaan laden bij goedkope uren.
YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met slimme taken
Ah, ja. Zo! Die socket kan 16A aan, denk dat er hier meer doorgaat want we hebben een Zaptec. En die kan op termijn ook alleen zonnebaden. Uiteindelijk is dat de wens.Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:40:
[...]
Ik heb de granny lader op 10A in de HW energysocket en kan dan slimme taken geven. Bijvoorbeeld pas starten met teruglevering van 2300w of meer en schakelt weer uit als ik langer dan x minuten 500w of meer van het net haal.
Je kan ook een slimme taak maken door te zeggen dat hij alleen moet gaan laden bij goedkope uren.
YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met slimme taken
Ja en continue maar max 12A.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:42:
[...]
Ah, ja. Zo! Die socket kan 16A aan, denk dat er hier meer doorgaat want we hebben een Zaptec. En die kan op termijn ook alleen zonnebaden. Uiteindelijk is dat de wens.
Ik heb hem nu al continue lopen bij laden op max 10A en dan wordt de socket amper warm, dus dat is veilig.
Zat trouwens nog even te kijken naar gas bij UC en stroom bij Essent, maar dan kom ik opgeteld ook op 90 euro per maand, dus dat is voor ons niet aantrekkelijk.
Wat betreft dynamisch. Wij hebben net een kleine van 5 weken en vind dat nu niet bij ons passen om me nu druk te gaan maken over wanneer ik iets wel/niet moet aanzetten.
Dat zou op zich wel kunnen met een SAP...THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:53:
Jammer dat je de auto niet gescheiden voordelig kan opladen.
Nogmaals...Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:55:
Zo ga ik ook over ruim een maand de berekening maken. Ik heb alleen de gegevens niet meer van de aanbiedingen van vorig jaar oktober.
Truus01 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:21:
[...]
Hier zijn vast wel enkele aanbiedingen van vorig jaar te vinden: Energieleveranciers aanbiedingentopic
(En @justice strike)
Kan de verdere discussie over dynamisch en hoe het werkt aub in het topic over dynamisch?!Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:18:
Klopt, dat doe ik al op basis van de opwek met die stekker, maar dat kan dus ook met dynamisch zie ik.
Hoe werkt dat dynamisch eigenlijk met salderen?
Als je die P1 data van de homewizzard hebt dan kun je die downloaden en op de website Jeroen.nl bekijken op basis van de data over de periode die je hebt. Je ziet dan wat de prijs met dynamisch zou zijn geweest in die periode. Bekijk daarnaast je huidige kosten en je hebt een compleet beeld. Bij mij was dynamisch duidelijk duurder. (WP + zonnepanelen maar kan nauwelijks sturen. WP in de winter veel verbruik en weinig van de panelen, zomer alleen sww via de WP en (te) veel van de panelen. (Met salderen maakt dat uiteraard niets uit))THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:53:
[...]
Ik heb afgelopen jaar wel de P1 meter aan HomeWizard gekoppeld, dus wel enige inzage. En ik hoef het niet te doen voor 50 of 75 euro. Maar als ik meer dan 100 euro kan besparen met vrij simpele handelingen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Ik heb nog wel even om na te denken, maar de vaste tarieven zijn nu wel redelijk gunstig. Maar ik wil ook geen 3 maanden blijven tobben.
Had dat al wel gedaan met data van een half jaar omdat Goodwe een import van weet ik hoeveel had gedaan. Maar zal morgen nog eens uitzoeken wanneer dat was en de dag daarna in Jeroen importeren.Rojado schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:06:
[...]
Als je die P1 data van de homewizzard hebt dan kun je die downloaden en op de website Jeroen.nl bekijken op basis van de data over de periode die je hebt. Je ziet dan wat de prijs met dynamisch zou zijn geweest in die periode. Bekijk daarnaast je huidige kosten en je hebt een compleet beeld. Bij mij was dynamisch duidelijk duurder. (WP + zonnepanelen maar kan nauwelijks sturen. WP in de winter veel verbruik en weinig van de panelen, zomer alleen sww via de WP en (te) veel van de panelen. (Met salderen maakt dat uiteraard niets uit))
Ja, dank voor de tip 2 x, maar niet gevonden nog. Tenminste niet met de zoekfunctie. Ik ga het gewoon vergelijken met huidige aanbiedingen. Zijn misschien iets goedkoper, maar in grote lijnen gelijk.
Mijn berekening geldt alleen voor gelijke levering aan teruglevering. Of voor al die mensen die meer terugleveren. Voor mensen met heel weinig teruglevering of helemaal geen zonnepanelen, moeten gewoon een contract nemen voor die 19 cent. Gewoon een no brainer.RemmyB83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:00:
[...]
De rekenen methode die je gebruikt, is alleen voor je teruglevering. Dat mag je van mijn apart zien, zeker als afname en teruglever hoeveelheid in balans zijn. Maar ik vind dat als het niet in balans is en je meer afname hebt dan teruglevering, dat je dit gerust in je berekening mag meenemen.
Uiteindelijk gaat het erom wat je per jaar betaald.
Hier dus opwek van ongeveer 3.000 kWh en afname verwachten we voor nu op zo’n 4500 kWh. We hebben dus 1500 kWh meer nodig.Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:39:
[...]
Mijn berekening geldt alleen voor gelijke levering aan teruglevering. Of voor al die mensen die meer terugleveren. Voor mensen met heel weinig teruglevering of helemaal geen zonnepanelen, moeten gewoon een contract nemen voor die 19 cent. Gewoon een no brainer.
[...]
Maar stel: we gaan meer laden op eigen zonnestroom en dus op momenten dat de zon schijnt in de gunstige maanden, dan heb je toch minder afname van het net?
Je hebt dan idd minder netafname, en je verhoogt je eigen directe verbruik van je zonnepanelen. Waardoor je minder terugleverkosten zou hebben.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:42:
[...]
Maar stel: we gaan meer laden op eigen zonnestroom en dus op momenten dat de zon schijnt in de gunstige maanden, dan heb je toch minder afname van het net?
Win win.
Voorbeeld van prijzen bij Vattenfall vorig jaar rond deze tijd en nu (voor nieuwe klanten bij de vergelijkers):Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:13:
[...]
Ja, dank voor de tip 2 x, maar niet gevonden nog. Tenminste niet met de zoekfunctie. Ik ga het gewoon vergelijken met huidige aanbiedingen. Zijn misschien iets goedkoper, maar in grote lijnen gelijk.
Stroom: € 0,2413 -> € 0,2504 vaste kosten: € 8,99 Gas: € 1,2374 -> € 1,1999 vaste kosten: € 7,99 Bonus: € 295 -> € 415
Terugleverkosten weet ik niet precies.
Vattenfall was voor een gemiddeld stroom+gas verbruik toen en nu het voordeligst.
Enkele voorbeelden van eind september 2024:Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:13:
[...]
Ecablynx in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Xeor in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Mattie112 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
De bovenste van Budget Energie had ik al wel gevonden. Die vond ik eigenlijk goed genoeg om ook te kunnen gebruiken. Ik zocht eigenlijk naar Energie Direct. Veel al lopen zoeken in eigen gegevens, maar ga of die budget aanbieding gebruiken of gewoon een gemiddelde van een energie vergelijker. Vooral om reële terugleverkosten te zien bij mijn levering.Truus01 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:35:
[...]
Enkele voorbeelden van eind september 2024:
Ecablynx in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Xeor in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Mattie112 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Dan ga ik de berekening helemaal juist maken voor mensen die zoals jij meer nodig hebben dan de zonnepanelen leveren. Pak ik jouw verbruikscijfers gecombineerd met mijn behaalde prijzen.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:42:
[...]
Hier dus opwek van ongeveer 3.000 kWh en afname verwachten we voor nu op zo’n 4500 kWh. We hebben dus 1500 kWh meer nodig.
Kosten zijn dan 3000 x 0,04 = € 120 + de kosten van de de 1500 kWh die hoger zijn dan die 19 cent. Mijn afname kosten zijn 23 cent. Dus 1500 x 0,04 = €60
Totale kosten dus 120 + 60 = €180 Dat is veelal minder dan de terugleverkosten bij een vast contract.
[ Voor 21% gewijzigd door Gerardus1956 op 03-10-2025 22:30 ]
Maar ik lees dan niets over een bonus van 170 euro en cashbackxl van 40 of 100 euro.Gerardus1956 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:29:
[...]
Dan ga ik de berekening helemaal juist maken voor mensen die zoals jij meer nodig hebben dan de zonnepanelen leveren. Pak ik jouw verbruikscijfers gecombineerd met mijn behaalde prijzen.
Kosten zijn dan 3000 x 0,04 = € 120 + de kosten van de de 1500 kWh die hoger zijn dan die 19 cent. Mijn afname kosten zijn 23 cent. Dus 1500 x 0,04 = €60
Totale kosten dus 120 + 60 = €180 Dat is veelal minder dan de terugleverkosten bij een vast contract.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.