Als dynamisch niet bij je situatie past kan je ook kiezen voor 2 variabele contracten. Dan kan je halverwege het jaar overstappen naar een andere energieboer en pak je de maximale salderingsperiode
mmm toch wel bijzonder dat er op de site van UC niet over wordt gesproken. Ik heb zelfs bij aanmelding op hun site 650m3 ingevuld.Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:40:
[...]
Ja, UC werkt met korting schalen die op basis van je verbruik zouden moeten zijn maar dat kan omzeild worden. Als jij het nu weer via energievergelijk.nl aan zou vragen zou je sinds vandaag €230 korting krijgen i.p.v. €215 ook al is dat niet de schaal die bij een laag verbruik hoort.
Grens voor de €215 schaal is eigenlijk 801m3, daaronder is het €180, de enige schaal die niet verhoogd is vandaag, hoogste schaal is van €270 naar €300 gegaan.
Dit staat er in de leveringsovereenkomst:

Als je nu nog niets kan salderen omdat de panelen nog niet zijn aangesloten, zou ik het op 1-1-2026 in laten gaan. Mocht je wel al salderen, dan maakt het niet uit.goodfella schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:04:
[...]
Dank, ik wist niet dat salderen ook nog van toepassing is bij dynamische contracten. Maar we gaan toch liever voor een vast contract: ik heb het niet zo op schommelende prijzen, voor nu.
Maar helaas valt voorlopig niets te salderen bij ons.Mijn excuses, ik was niet volledig hierover: ook al heb ik PV panelen op het dak, Stedin moet de boel nog de verzwaren (3x25A), mid november is dit pas gerealiseerd. (Stedin heeft hier fouten gemaakt, lang verhaal).
Betreft je punt over de resterende periode van 15 nov 2026 tot 31 dec 2026, waar ik niet saldeer, is idd zonde.
Wat raden jullie aan als ik voor een vast contract ga betreft ingangsdatum? Het nieuwe contract pas in te laten gaan op 31-12-2025?
Die schalen worden alleen gebruikt bij aanmelding, als je eenmaal het contract hebt maakt het niet veel meer uit, in tegenstelling tot sommige andere leveranciers die wel condities daarover in hun actievoorwaarden hebben staan en de korting verminderd kan worden.Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:49:
[...]
mmm toch wel bijzonder dat er op de site van UC niet over wordt gesproken. Ik heb zelfs bij aanmelding op hun site 650m3 ingevuld.
Dit staat er in de leveringsovereenkomst:
[Afbeelding]
Oke. Ik heb 650m3 ingevuld bij aanmelding. Je zou dan toch verwachten dat er dan 180 op de voorwaarden kwam te staan. Dus ik kan er vanuit gaan dat we over 1 jaar 215 terug krijgen?Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:38:
[...]
Die schalen worden alleen gebruikt bij aanmelding, als je eenmaal het contract hebt maakt het niet veel meer uit, in tegenstelling tot sommige andere leveranciers die wel condities daarover in hun actievoorwaarden hebben staan en de korting verminderd kan worden.
Ja bij UC wel en die € 215 korting staat ook expliciet zo omschreven in je overeenkomst dus dat zit wel goed.Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:50:
Oke. Ik heb 650m3 ingevuld bij aanmelding. Je zou dan toch verwachten dat er dan 180 op de voorwaarden kwam te staan. Dus ik kan er vanuit gaan dat we over 1 jaar 215 terug krijgen?
robbies schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
Op Quote klikken en dan in de balk het tweede ikoontje van rechts (afbeelding invoegen)
ericbes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:36:
Lukt niet, ik gebruik een iPad…..
offtopic:
Je zal deze geloof ik eerst moeten uploaden onder je account voordat je deze kan toevoegen in een bericht.
https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/
Je zal deze geloof ik eerst moeten uploaden onder je account voordat je deze kan toevoegen in een bericht.
https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/
[ Voor 20% gewijzigd door Emiel1984 op 16-10-2025 12:48 ]
[LTS][MTS][HTS]
Klopt, maar dat staat dus los van salderen.Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:32:
[...]
Het valt en staat volledig met of je je verbruik kunt sturen naar goedkope momenten. Wij hebben hier 2 EV's op de oprit staan, dus ik kan het gebruik goed sturen. Die 2kwh die wij dan verbruiken in een duur moment valt weg tegen de kwh's die ik in de EV stop in een goedkoop moment.
Daarbij heb je dan geen terugleverkosten wat ons al snel 550 euro per jaar scheelt, Daar kan je heel wat dure momenten voor terugkopen. Ook is de stroomprijs vaak hoger dan je bij een vastcontract boven op het salderen krijgt.
Ja maar het stellen dat er bij dynamisch niet gesaldeerd kan worden is ook niet juist. Het werkt anders, maar er is wel degelijk sprake van salderen.Truus01 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Klopt, maar dat staat dus los van salderen.
Hey,
Ik woon in België en wij twijfelen om te veranderen van energieleverancier nu we sinds half juli een digitale meter hebben. We hebben al veel info opgezocht, maar vinden het wel vrij complex om te weten wat kiezen als voordeligste keuze ...
We zijn met 2 thuis, wonen in een open bebouwing, hebben 18 zonnepanelen waarvan de omvormer 4 kW is. Ons verbruik en injectie kunnen we moeilijk weten aangezien we nog maar recent een digitale meter hebben, maar het gemiddelde van augustus en september samen in HomeWizard is:
- Verbruik: 136.77 -> rond 1600 kWh/jaar
- Injectie: 258.93 -> rond 3100kWh/jaar
Kan dit, is dit normaal?
Nu, we zijn voor tussen nu en het einde van het jaar aan het kijken voor een Plug-in Hybride wagen te kopen (Lynk & Co 01) en als ik dingen mag geloven dat ik op zoek is het best om tussen 20 en 80% te laden en dat komt neer op een 10 kwH per dag. Ik ga uit van 2 dagen in de toekomst laden in het weekend in de zon en 2 dagen in de week bij thuiswerk. En op het werk de resterende 3 dagen als dat mogelijk is om ook te besparen. Dus 4 dagen laden per week = 40 kWh per week / 160 kWh per maand ongeveer. Geen idee of dit realistisch is?
Nu ben ik dit volledig aan het uitzoeken, want de schoonouders raden mij het ten zeerste af om een PHEV te kopen en dat dit nog 'veel te duur is', maar ik kan dit niet geloven. Mss met een volledige elektrische wagen, maar dit moet toch kunnen?
Ik ben dus vanalles aan het opzoeken om in onze situatie de beste en voordeligste keuze te maken. Wie kan ons helpen?
Bedankt!
Ik woon in België en wij twijfelen om te veranderen van energieleverancier nu we sinds half juli een digitale meter hebben. We hebben al veel info opgezocht, maar vinden het wel vrij complex om te weten wat kiezen als voordeligste keuze ...
We zijn met 2 thuis, wonen in een open bebouwing, hebben 18 zonnepanelen waarvan de omvormer 4 kW is. Ons verbruik en injectie kunnen we moeilijk weten aangezien we nog maar recent een digitale meter hebben, maar het gemiddelde van augustus en september samen in HomeWizard is:
- Verbruik: 136.77 -> rond 1600 kWh/jaar
- Injectie: 258.93 -> rond 3100kWh/jaar
Kan dit, is dit normaal?
Nu, we zijn voor tussen nu en het einde van het jaar aan het kijken voor een Plug-in Hybride wagen te kopen (Lynk & Co 01) en als ik dingen mag geloven dat ik op zoek is het best om tussen 20 en 80% te laden en dat komt neer op een 10 kwH per dag. Ik ga uit van 2 dagen in de toekomst laden in het weekend in de zon en 2 dagen in de week bij thuiswerk. En op het werk de resterende 3 dagen als dat mogelijk is om ook te besparen. Dus 4 dagen laden per week = 40 kWh per week / 160 kWh per maand ongeveer. Geen idee of dit realistisch is?
Nu ben ik dit volledig aan het uitzoeken, want de schoonouders raden mij het ten zeerste af om een PHEV te kopen en dat dit nog 'veel te duur is', maar ik kan dit niet geloven. Mss met een volledige elektrische wagen, maar dit moet toch kunnen?
Ik ben dus vanalles aan het opzoeken om in onze situatie de beste en voordeligste keuze te maken. Wie kan ons helpen?
Bedankt!
Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.