Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:04
Farabi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:45:
[...]
maar waarom wordt een variabele contract zo 'slecht' behandeld hier?
Je zou kunnen zeggen dat variabele contracten het slechtste van dynamisch en vast samen komt.

Het geeft je wisselende prijzen zonder dat je 'slim' kan verbruiken, tegen de vaste abonnementskosten: 10 tot 12 euro per maand, vergeleken met 14 tot 18 euro bij variabele contracten. Je krijgt ook geen overstapkorting terwijl je dat met dynamisch en vast wel kan krijgen. En je hebt dus niet de zekerheid van vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
GeEkIe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Je zou kunnen zeggen dat variabele contracten het slechtste van dynamisch en vast samen komt.

Het geeft je wisselende prijzen zonder dat je 'slim' kan verbruiken, tegen de vaste abonnementskosten: 10 tot 12 euro per maand, vergeleken met 14 tot 18 euro bij variabele contracten. Je krijgt ook geen overstapkorting terwijl je dat met dynamisch en vast wel kan krijgen. En je hebt dus niet de zekerheid van vaste contracten.
Duidelijk. waar ben jij voorstander van? Vast of dynamisch? Ik lees op de eigen website van essent dat ze hun klanten meer naar dynamisch proberen over te zetten.

hmm, ik kom nu pas achter dat ik geen terugleverboete betaal in 2027 met dynamisch. dat is wel gunstig. daar tegenover staan natuurlijk de klappen die ik moet vangen met dit contract.

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 25-08-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:33
dutchnltweaker schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Welke energiemaatschappij zit jij aan te denken?
Ik moet nog gaan vergelijken.
En ook m.b.t de optie met één en twee leveranciers /contracten.

Momenteel heb ik Greenchoice.

Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Farabi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:11:
[...]
Duidelijk. waar ben jij voorstander van? Vast of dynamisch? Ik lees op de eigen website van essent dat ze hun klanten meer naar dynamisch proberen over te zetten.

hmm, ik kom nu pas achter dat ik geen terugleverboete betaal in 2027 met dynamisch. dat is wel gunstig. daar tegenover staan natuurlijk de klappen die ik moet vangen met dit contract.
Ik ben voorstander dat jij neemt wat je daadwerkelijk wilt. Mijn profiel daarin is mogelijk anders dan jouw profiel. Ik ben niet bang voor prijsveranderingen, wil niet telkens elke contractperiode wisselen, en heb de voor mij goedkoopste dynamische energieleverancier gekozen die daarnaast ook nog eens elk jaar een (onbekende) jaarkorting stort.

Het is belangrijk om vragen voor jezelf te beantwoorden:
- Wil je het onderste uit de kan en elke contractperiode een nieuw energiecontract met dus bonus, of wil je een goedkope leverancier en daar langere tijd blijven zitten? Overigens hebben zowel vaste als dynamische energieleveranciers bonussen, maar niet allemaal, en met bonussen is het zo dat dit niet altijd de goedkoopste leveranciers zijn dus kan het ongunstig zijn te blijven zitten na de contractperiode, dus moet je dan weer wisselen.
- Vindt je prijszekerheid gedurende de contractperiode belangrijk of durf je dynamisch aan?
- Wil je liever elke maand betalen wat je hebt verbruikt zonder kans op een onaangename jaarafrekening waarbij je alsnog moet bijlappen?
- Vaste energiecontracten hebben een vast maandbedrag maar er zijn ook dynamische energiecontracten die dit hebben. Let wel: die laatsten hebben dus óók een jaarafrekening.
Enz.

Dit zijn vragen die jij eerst voor jezelf moet beantwoorden voordat je goed kan kiezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:59
Farabi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:45:
maar waarom wordt een variabele contract zo 'slecht' behandeld hier? ik zie dat deze 4x in een jaar wordt aangepast door essent. dus het kan lager en hoger gaan begrijp ik? of wil dit zeggen dat het alleen hoger gaat? je kan ook nog eens direct opzeggen.
Waar wordt variabele contracten slecht behandeld?
Variabel is in het verleden altijd een heel gunstig contract gebleken (toen het nog 2x/jr van tarief wijzigde, beetje vergelijkbaar wat dat betreft met het huidige modelcontract). Maar je krijgt bij variabel meestal geen bonus en daarmee is vaak een jaarcontract toch gunstiger. En je weet heel het jaar waar je aan toe bent.
Dat is 'n reden om nu geen 3-jarig contract te nemen.
Maar heb je zonnepanelen en lever je terug? Anders betaal je nu (en in 2027) sowieso geen terugleverkosten.
Met zonnepanelen en zonder EV en/of accu is het over het algemeen niet gunstig om nu dynamisch te gaan, zo lang je nog kunt salderen.
En met zonnepanelen is variabel ook niet het meest gunstig, maar toch echt een jaarcontract met een goede bonus/korting/cashback.

Je geeft eigenlijk wat weinig informatie om je echt goed te kunnen helpen.
En het beste is om eerst ook zelf even bij de verschillende vergelijkers te kijken waar je op uit komt.
Dit willen meer energieleveranciers, omdat dat voor hun toch het gunstigste/eerlijkste/voorspelbaarste is.
(Kun je je nog afvragen waarom dat is...)

[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 25-08-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Waar wordt variabele contracten slecht behandeld?
Variabel is in het verleden altijd een heel gunstig contract gebleken (toen het nog 2x/jr van tarief wijzigde, beetje vergelijkbaar wat dat betreft met het huidige modelcontract). Maar je krijgt bij variabel meestal geen bonus en daarmee is vaak een jaarcontract toch gunstiger. En je weet heel het jaar waar je aan toe bent.

[...]

Dat is 'n reden om nu geen 3-jarig contract te nemen.
Maar heb je zonnepanelen en lever je terug? Anders betaal je nu (en in 2027) sowieso geen terugleverkosten.
Met zonnepanelen en zonder EV en/of accu is het over het algemeen niet gunstig om nu dynamisch te gaan, zo lang je nog kunt salderen.
En met zonnepanelen is variabel ook niet het meest gunstig, maar toch echt een jaarcontract met een goede bonus/korting/cashback.

Je geeft eigenlijk wat weinig informatie om je echt goed te kunnen helpen.
En het beste is om eerst ook zelf even bij de verschillende vergelijkers te kijken waar je op uit komt.

[...]

Dit willen meer energieleveranciers, omdat dat voor hun toch het gunstigste/eerlijkste/voorspelbaarste is.
(Kun je je nog afvragen waarom dat is...)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb geen EV.

Ik heb 10 zonnepanelen en een hybride warmtepomp. Dit is mijn verbruik van vorig jaar:

Dus zolang ik nog kan salderen voor een vast jaarlijks contract gaan? Daarna dynamisch?

[ Voor 19% gewijzigd door Farabi op 27-08-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 21:46
Als je denkt dat gas in de wintermaanden dynamisch een te groot risico is, dan gaat Frank zn dynamische klanten de Wintervast optie bieden, een vaste prijs voor gas voor november, december, januari, februari. Dat is dus een paar maanden vast voor gas met rest van jaar dynamisch gas en hele jaar dynamisch stroom. Ze kopen dus voor je op die futuresmarkt waar GeEkle naar verwijst, ze komen pas in September met de prijs waarvoor je tijdelijk vast kunt gaan en waarschuwen terecht dat overstappen in die Wintervast periode je dan ook een boete oplevert (dynamisch heeft geen opzegtermijn). Leuk idee van ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:de wellesnietes of dynamisch altijd goedkoper is, is naar de kroeg verhuisd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
@GeEkIe Uiteindelijk voor Eneco gegaan voor 1 jaar wegens hoge cashback, wilde ook kijken of ik een cashback kon krijgen via cashbackxl, maar dit lukte niet meer..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxbMJqom01mo-eKnGQuvB5y1n6M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ePeLgfa5fJuDCUjOzh24BZM4.png?f=user_large

Linker kan laat een goedkopere korting opeens zien dan de rechterkant die ik eerder heb geopend. Als ik het op de mobiel open krijg ik ook de hogere korting te zien, maar in een andere browser is het opeens weer lager. heel apart. Ik zie ook dat bij andere vergelijkingssites de kortingen zo kunnen wijzigen.

[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 25-08-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:10:
@GeEkIe Uiteindelijk voor Eneco gegaan voor 1 jaar wegens hoge cashback, wilde ook kijken of ik een cashback kon krijgen via cashbackxl, maar dit lukte niet meer..
[Afbeelding]

Linker kan laat een goedkopere korting opeens zien dan de rechterkant die ik eerder heb geopend. Als ik het op de mobiel open krijg ik ook de hogere korting te zien, maar in een andere browser is het opeens weer lager. heel apart. Ik zie ook dat bij andere vergelijkingssites de kortingen zo kunnen wijzigen.
Klopt, er is regelmatig geen touw aan vast te knopen. Ik heb hier ook nooit een uitleg voorbij zien komen dus we moeten het maar accepteren zoals het is, tenzij iemand hierover nog wat zinnigs kan zeggen.

Maar in ieder geval mooi dat het je is geluk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:06
Dit heeft met cookies en zoekgeschiedenis te maken. Zo werkt het ook met vliegtickets etc. Als je in korte tijd vaker kijkt gaat de prijs omhoog. Beste is dat je eerst gaat zoeken met privacy modus of achter een vpn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Pakhaas schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:20:
Dit heeft met cookies en zoekgeschiedenis te maken. Zo werkt het ook met vliegtickets etc. Als je in korte tijd vaker kijkt gaat de prijs omhoog. Beste is dat je eerst gaat zoeken met privacy modus of achter een vpn ofzo.
Klinkt alsof dit te testen is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
Pakhaas schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:20:
Heb ik gedaan, volgens mij is het niet alleen cookies wat ze zouden tracken denk ik. Andere browser toch wel verschillen in private mode.
Edit: grappig, nu heb is het max €355,- korting via gaslicht.

[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 26-08-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Heb ik gedaan, volgens mij is het niet alleen cookies wat ze zouden tracken denk ik. Andere browser toch wel verschillen in private mode.
Edit: grappig, nu heb is het max €355,- korting via gaslicht.
Ook VPN wil nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:34
Hallo mijn 1 jaars contract loopt tot 2 november.
Ik ga een nieuw 1 jaarscontract afsluiten. Ik vraag mij af of ik dit nu moet doen. Of dat het beter is, om dichter bij de winter-periode te zitten en einde contract-datum 2 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
demonk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:19:
Hallo mijn 1 jaars contract loopt tot 2 november.
Ik ga een nieuw 1 jaarscontract afsluiten. Ik vraag mij af of ik dit nu moet doen. Of dat het beter is, om dichter bij de winter-periode te zitten en einde contract-datum 2 november.
Of er in november betere contracten zijn kan niemand zeggen. Maar nu al afsluiten kan altijd want je hebt 14 dagen bedenktijd. Mochten de tarieven de komende twee weken stijgen, en daar lijkt het nu op na een periode van dalingen, dan heb je al een contract. Mochten er toch nog voordeliger contracten komen dan kan je annuleren en weer opnieuw afsluiten. En als je na 14 dagen nog twijfelt kan je ook gewoon annuleren, het is verder zonder risico (tenzij je vergeet te annuleren :) ).

Er is ook nog de collectieve inkoop van Eigen Huis begin september, het is mogelijk dat die aanbieding nog komt binnen je 14 dagen bedenktermijn en dan kan je daarmee ook vergelijken met wat je al hebt.
https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:38
Novax schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:30:
[...]

Of er in november betere contracten zijn kan niemand zeggen. Maar nu al afsluiten kan altijd want je hebt 14 dagen bedenktijd. Mochten de tarieven de komende twee weken stijgen, en daar lijkt het nu op na een periode van dalingen, dan heb je al een contract. Mochten er toch nog voordeliger contracten komen dan kan je annuleren en weer opnieuw afsluiten. En als je na 14 dagen nog twijfelt kan je ook gewoon annuleren, het is verder zonder risico (tenzij je vergeet te annuleren :) ).

Er is ook nog de collectieve inkoop van Eigen Huis begin september, het is mogelijk dat die aanbieding nog komt binnen je 14 dagen bedenktermijn en dan kan je daarmee ook vergelijken met wat je al hebt.
https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie
Ik zie gewoon 40 euro pm verschil nu via gaslicht in vergelijking met vorige week. Energiedirect staat er opeens tussen als voordeligste en ik lever erg veel terug overigens.

Hoop dat ik dit jaar wel een aanbod krijg van Eigenhuis. Al 2x ingechreven en nooit meer iets van gehoord. Negeren ze je als het niet gunstig is voor ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:33
Doesnotcompute schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Ik zie gewoon 40 euro pm verschil nu via gaslicht in vergelijking met vorige week. Energiedirect staat er opeens tussen als voordeligste en ik lever erg veel terug overigens.

Hoop dat ik dit jaar wel een aanbod krijg van Eigenhuis. Al 2x ingechreven en nooit meer iets van gehoord. Negeren ze je als het niet gunstig is voor ze?
Bevestiging van inschrijving wel ontvangen?
Ik zou je spam folder checken

Desnoods even bellen.

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik zit even op gaslicht te kijken en zag het onderstaande bij BudgetEnergie staan. Zij rekenen voor de terugleverboete alleen ter hoogte van de kwh's die je zelf hebt afgenomen. Dat lijkt mij wel gunstig als je veel meer teruglevert dan verbruikt. Ik zie wel dat bijv Essent maar een paar euro per maand scheelt. Dat komt oa doordat Essent 15 cent per kwh geeft en BE maar 0,01. De terugleverboete is bij Essent 730 euro en bij BE 'maar' 210.
Budget Energie rekent terugleverkosten indien u beschikt over zonnepanelen. Deze kosten worden in rekening gebracht zodra teruglevering van stroom op uw aansluiting wordt geregistreerd, ook als dat tijdens de looptijd van dit contract is. De hoogte van de terugleverkosten vindt u terug in uw contract en bij de pakketvoorwaarden. Ook kunt u in de prijsdetails een indicatie zien van de hoogte van de terugleverkosten op basis van de door u opgegeven teruglevering. De kosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk teruggeleverde stroom per jaar. De definitieve kosten worden berekend op uw jaar- of eindafrekening.

Wanneer u méér elektriciteit teruglevert dan verbruikt, dan telt bij Budget Energie de elektriciteit die u meer heeft teruggeleverd dan verbruikt niet mee wanneer zij u indelen in een van onderstaande schalen. Een voorbeeld: wanneer u 3500 kWh teruglevert op het net en 2500 kWh heeft verbruikt van het net, dan gaan zij uit van 2500 kWh en valt u in schaal 6 (en dus niet in schaal 8).
Terugleverkosten Budget Energie
Teruglevering
Kosten
Schaal 0
0 - 4 kWh
€ 0,00/jaar (€ 0,0000/dag)
Schaal 1
5 - 499 kWh
€ 36,00/jaar (€ 0,0986/dag)
Schaal 2
500 - 999 kWh
€ 90,00/jaar (€ 0,2466/dag)
Schaal 3
1000 - 1499 kWh
€ 162,00/jaar (€ 0,4438/dag)
Schaal 4
1500 - 1999 kWh
€ 210,00/jaar (€ 0,5753/dag)
Schaal 5
2000 - 2499 kWh
€ 276,00/jaar (€ 0,7562/dag)
Schaal 6
2500 - 2999 kWh
€ 348,00/jaar (€ 0,9534/dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wij hebben een ietwat ongebruikelijk (maar niet uniek) scenario. We hebben een huis gekocht dat we grondig gaan renoveren voor een periode van +/- 7 maanden. In huidige staat heeft het huis nog een gasaansluiting, maar dat zal na de renovatie niet meer nodig zijn, we gaan full electric.

Nu kom ik er niet helemaal uit wat ik moet doen met het nuts contract. Sluit ik nu wel of niet een gascontract af? En wat is verstandig qua stroomcontract? De bouwvakkers gebruiken natuurlijk wel wat stroom, maar niet te vergelijken met een all-electric warmtepomp. Er liggen 21 panelen op het dak, geen idee of dat voor deze situatie ook nog invloed heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee of goed advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:38
valdi schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:15:
Wij hebben een ietwat ongebruikelijk (maar niet uniek) scenario. We hebben een huis gekocht dat we grondig gaan renoveren voor een periode van +/- 7 maanden. In huidige staat heeft het huis nog een gasaansluiting, maar dat zal na de renovatie niet meer nodig zijn, we gaan full electric.

Nu kom ik er niet helemaal uit wat ik moet doen met het nuts contract. Sluit ik nu wel of niet een gascontract af? En wat is verstandig qua stroomcontract? De bouwvakkers gebruiken natuurlijk wel wat stroom, maar niet te vergelijken met een all-electric warmtepomp. Er liggen 21 panelen op het dak, geen idee of dat voor deze situatie ook nog invloed heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee of goed advies?
Gewoon zsm laten weghalen? Heeft de installateur ook meer ruimte in de MK en kunnen gasleidingen ook gewoon weg die men tegen gaat komen.

Volgens mij moet je een contract afsluiten als je een meter in gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pakhaas schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:29:
Ik zit even op gaslicht te kijken en zag het onderstaande bij BudgetEnergie staan. Zij rekenen voor de terugleverboete alleen ter hoogte van de kwh's die je zelf hebt afgenomen. Dat lijkt mij wel gunstig als je veel meer teruglevert dan verbruikt. Ik zie wel dat bijv Essent maar een paar euro per maand scheelt. Dat komt oa doordat Essent 15 cent per kwh geeft en BE maar 0,01. De terugleverboete is bij Essent 730 euro en bij BE 'maar' 210.

[...]
Klopt inderdaad, bij weinig afname interessant. Maar let op dat je niet in de loop van het jaar toch een veel hoger verbruik gaat hebben, dan wordt je genaaid.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
THE_BASE schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Klopt inderdaad, bij weinig afname interessant. Maar let op dat je niet in de loop van het jaar toch een veel hoger verbruik gaat hebben, dan wordt je genaaid.
Ja dat is dus voor ons een risico omdat we net een kleine hebben gekregen, dus wat meer stroom verbruik is wel te verwachten. Vrouw gaat van 5 naar 3 dagen werken en we hebben net een kleine EV gekocht. In de winter maanden zal er meer net stroom in moeten omdat op bewolkte dagen er lang niet genoeg van het dak komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pakhaas schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Ja dat is dus voor ons een risico omdat we net een kleine hebben gekregen, dus wat meer stroom verbruik is wel te verwachten. Vrouw gaat van 5 naar 3 dagen werken en we hebben net een kleine EV gekocht. In de winter maanden zal er meer net stroom in moeten omdat op bewolkte dagen er lang niet genoeg van het dak komt.
Met een EV ga je echt al snel meer stroom verbruiken, kleine EV of niet. En zeker ook met meer thuiswerkdagen. Ik zou het er persoonlijk niet op gokken.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
THE_BASE schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Met een EV ga je echt al snel meer stroom verbruiken, kleine EV of niet. En zeker ook met meer thuiswerkdagen. Ik zou het er persoonlijk niet op gokken.
Nee bedankt voor het meedenken. De wasmachine zal ook vaker draaien en wssl op termijn een droger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:10
Voorheen was het me altijd wel duidelijk hoe ik energiecontracten kon vergeljken, maar tegenwoordig zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Verbruik / opwekking, terugleververgoeding, terugleverkosten...
Kloppen die bedragen in de vergelijkers een beetje of moet ik echt zelf aan het rekenen?
En zo ja, hoe dan?
Ik weet wat ik netto opwek en verbruik (normaal / laag), maar dan? Moet ik echt de voorwaarden gaan doorspitten om te zien hoe een leverancier die kosten / vergoedingen berekent?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Blackouts schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:01:
Voorheen was het me altijd wel duidelijk hoe ik energiecontracten kon vergeljken, maar tegenwoordig zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Verbruik / opwekking, terugleververgoeding, terugleverkosten...
Kloppen die bedragen in de vergelijkers een beetje of moet ik echt zelf aan het rekenen?
En zo ja, hoe dan?
Ik weet wat ik netto opwek en verbruik (normaal / laag), maar dan? Moet ik echt de voorwaarden gaan doorspitten om te zien hoe een leverancier die kosten / vergoedingen berekent?
Ja, voor vaste contracten kloppen de bedragen bij de vergelijkers als je een goede schatting van je verbruik en teruglevering opgeeft. (let op: niet de opwek van je panelen opgeven maar alleen wat je aan het net teruglevert).

Zonder de vergelijkers is stroom vergelijken bijna niet te doen. Als er dan ook nog gas bij komt wordt het nog lastiger, dat zou je eigenlijk apart moeten vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Hier toch ook maar weer overstappen. Ik ben een relatief 'kleinverbruiker' met een simpele rekensom, want geen zonnepanelen.

- Mijn verbruik stroom is ongeveer 1400kWh / jaar
- Mijn verbruik gas is ongeveer 490m3 per jaar

Bij Greenchoice betaal ik nu 90 euro per maand. Over 3 maanden loopt mijn contract af. Aan het eind van dit 1-jargie contract krijg ik eenmalig 300 euro welkomstbonus, waardoor de werkelijke kosten voor dit 1e jaar dan op ongeveer 65 euro komen.

Doe ik niets, dan is er natuurlijk niet wéér zo'n bonus, en blijf ik dus 90 euro per maand betalen. Stap ik naar een willekeurige concurrent voor weer een 1-jarig contract dan krijg ik weer een bonus van 400 euro en kom ik ook voor komend jaar weer rond die 65 euro uit.

Best bizar, 300 euro besparing op een totaalrekening van nog geen 1100 euro. Maar zolang het kan blijf ik elk jaar wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Doesnotcompute schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Gewoon zsm laten weghalen? Heeft de installateur ook meer ruimte in de MK en kunnen gasleidingen ook gewoon weg die men tegen gaat komen.

Volgens mij moet je een contract afsluiten als je een meter in gebruik hebt.
Dank je wel, dat is goed advies. Ik ga er mee aan de slag! Verder ga ik voor een variabel contract zodat ik mooi flexibel blijf. Na volgende winter, lente 2027, heb ik dan wel een beetje zicht op werkelijk verbruik en kan ik een goede keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berry1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-09 16:15
Novax schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Heb je ook enig idee wat je gaat verbruiken?

Voor een los gas contract heeft Greenchoice nu een mooie aanbieding bij de vergelijkers met een tarief van € 1,1892 en een bonus van €125. Met het lage tarief is het minder erg als je aan het eind van je contract toch meer verbruikt dan je aanvankelijk opgegeven schatting.

Gasprijzen zijn aan het dalen. Als je nu afsluit heb je nog steeds 14 dagen bedenktijd. Ook als je contract al loopt (je moet dan wel het verbruik betalen). Dus als er een betere aanbieding komt binnen die 14 dagen kan je nog annuleren en overstappen.

Voor stroom (kan apart) zijn er beter aanbiedingen.
Volgens mij is deze actie verlopen. Weet iemand een andere interessante actie voor een los gas contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkthamaster
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 14:14
Essent heeft momenteel een gas tarief van 1.16 p m3 voor 1 jaar vast. Weet iemand of je bij essent (bv via bellen) een los gas contract kunt afsluiten?

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:56
henkthamaster schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:35:
Essent heeft momenteel een gas tarief van 1.16 p m3 voor 1 jaar vast. Weet iemand of je bij essent (bv via bellen) een los gas contract kunt afsluiten?
Als je 0900-1550 even belt (Klantenservice Essent) ben je de eerste die het weet ...

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:29

dbzfan

Nee.

Over een maand loopt mijn 1 jaar vaste contract met vaste tarieven bij Vattenfall af.
Nu heb ik de verbruiksgegevens van afgelopen jaar ingevoerd in gaslicht.com en kom ik in de top 10 goedkoopste contracten zowel dynamische als vaste tarieven tegen. Nu is onze situatie dat we een hybride warmtepomp hebben welke in de winter vrijwel continue draait, dus ook in de nachten. De zonnepanelen (15 stuks) doen dan niet zoveel. We hebben geen electrische auto.

Frank energie komt met 69 euro per maand het goedkoopst uit, daarna komen nextenergie en van de bron. De eerste leverancier met vast contract is Budgetenergie op 79 euro per maand.

Onze statistieken:
Verbruik stroom: 4500kwu per jaar
Verbruik gas: 250m3 per jaar
Teruglevering: 2600kwu per jaar
Opwek: 3600kwu per jaar

Is er (zonder over een glazen bol te praten) iets te zeggen wat verstandig is in deze situatie (warmtepomp en dus weinig gebruik van opgewekte zonne energie)? Vast of dynamisch?

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:27
Ik ga nu standaard iedere jaar over op een nieuwe leverancier wegens de cashback. Per begin oktober stap ik weer over, en nu op Budget Energie met een cashback van €370 volgende jaar (2025-2026) + gratis stroom in de zomermaanden. Dat motiveert mij enorm om over te stappen. Bij mijn huidige leverancier United Consumers krijg ik nu een cashback van €350 na 1 jaar in Oktober 2025.

Ik gebruik vergelijkingen websites voor het overstappen

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 04-09-2025 18:58 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:22
Iemand al aanbod van VEH gehad? Schijnbaar is budget energie er uit gekomen en zijn dit de tarieven bij 1jr contract

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VurKwCV41S5xayx1Qe86sF6S6R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwF0OdCHI8APH95EameWlUtr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnNEXTAY9F3Qr9fDcp5663Zzyws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMELWNvUCwKXeeKjGKrxaJxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 12:36
Mijn energiecontract is vorige maand afgelopen, echter gaat er de komende periode van alles gebeuren. Dus ik weet niet zo goed wat nu wijsheid is.

Begin oktober starten we met een grote verbouwing waarvoor we zeker tot juni (wellicht nog wat langer…)tijdelijk in een vakantiepark gaan wonen. Hiervoor gaan de huidige 13 PE in oktober van het dak af. Het gas wordt half november afgesloten, omdat we met de verbouwing all electric gaan. Na de verbouwing komen er nieuwe zonnepanelen (+/- 30x stuks op het dak (ZO en zuid), en later nog de 13 PE (de huidige) richting West. Mogelijk schaffen we na de verbouwing een EV aan (afhankelijk van mee-tegenvallers bij verbouwing) en het plan is om op termijn een kleine thuisaccu te plaatsen.

Qua verbruik kan ik niet inschatten wat het beeld tijdens & na de verbouwing zal zijn. Dit zal in de loop van volgend jaar moeten blijken.

Met het oog op het feit dat we dus grotendeels afwezig zijn en er overdag gebouwd gaan worden, is het dan slim om een dynamisch contract te nemen voor 1 jaar? 1 jaartje vast, of toch het huidige variabele contract laten doorlopen (maar dan geen cash-back) en dan volgend jaar afhankelijk van het verbruik de keuze maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
broekmanm schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:05:
Mijn energiecontract is vorige maand afgelopen, echter gaat er de komende periode van alles gebeuren. Dus ik weet niet zo goed wat nu wijsheid is.

Begin oktober starten we met een grote verbouwing waarvoor we zeker tot juni (wellicht nog wat langer…)tijdelijk in een vakantiepark gaan wonen. Hiervoor gaan de huidige 13 PE in oktober van het dak af. Het gas wordt half november afgesloten, omdat we met de verbouwing all electric gaan. Na de verbouwing komen er nieuwe zonnepanelen (+/- 30x stuks op het dak (ZO en zuid), en later nog de 13 PE (de huidige) richting West. Mogelijk schaffen we na de verbouwing een EV aan (afhankelijk van mee-tegenvallers bij verbouwing) en het plan is om op termijn een kleine thuisaccu te plaatsen.

Qua verbruik kan ik niet inschatten wat het beeld tijdens & na de verbouwing zal zijn. Dit zal in de loop van volgend jaar moeten blijken.

Met het oog op het feit dat we dus grotendeels afwezig zijn en er overdag gebouwd gaan worden, is het dan slim om een dynamisch contract te nemen voor 1 jaar? 1 jaartje vast, of toch het huidige variabele contract laten doorlopen (maar dan geen cash-back) en dan volgend jaar afhankelijk van het verbruik de keuze maken?
Zou ook even contact opnemen met je huidige leverancier wat zij aanbieden bij leegstand. Zie ook https://www.keuze.nl/energie/leegstandscontract-energie voor tips

Ja kan gaan voor dynamisch met de laagste vaste kosten per maand, dynamisch heeft als voordeel dat het een korte opzegtermijn heeft. En als je bijvoorbeeld bij gaslicht.com kijkt en Dynamische tarieven aanvinkt zie je dat dynamische contracten ook cash-backs hebben. Dat kan in jouw geval voordelig uitpakken, wel goed de actie voorwaarden lezen.

Wat betreft gas, zie ook Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 05-09-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zijn er hier dynamische energie contract gebruikers die de wintermaanden overwegen te overstappen naar variabel? Afgelopen winter waren de kosten namelijk hier best hoog tegen de 200€ vanwege de kWh prijs die in de winter omhoog schiet.

Ik overweeg zodoende om voor de wintermaanden een variabel contract aan te nemen, maar weet even niet of die variabele kWh prijzen net zo hard stijgen als bij dynamisch of dat deze meer stabiel blijven?

Voor de beeldvorming:
Hoekwoning van 2015, EV rijder (thuis opladen), gasloos, warmtepomp, 4 persoons met een verbruik van ~6500 kWh over een jaar heen en ~3500 kWh opwek.

Voor de wintermaanden zal de opwek hoogstwaarschijnlijk stukken lager/weinig zijn uiteraard, maar het verbruik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
nextnext schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:45:
Iemand al aanbod van VEH gehad? Schijnbaar is budget energie er uit gekomen en zijn dit de tarieven bij 1jr contract

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nope alleen vandaag bericht dat het binnen 3 dagen komt. Maar die tarieven zijn opzich niet gek. Hoe kom je hieraan, staat de deal voor sommige al open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
beyazz06 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:50:
Zijn er hier dynamische energie contract gebruikers die de wintermaanden overwegen te overstappen naar variabel? Afgelopen winter waren de kosten namelijk hier best hoog tegen de 200€ vanwege de kWh prijs die in de winter omhoog schiet.

Ik overweeg zodoende om voor de wintermaanden een variabel contract aan te nemen, maar weet even niet of die variabele kWh prijzen net zo hard stijgen als bij dynamisch of dat deze meer stabiel blijven?

Voor de beeldvorming:
Hoekwoning van 2015, EV rijder (thuis opladen), gasloos, warmtepomp, 4 persoons met een verbruik van ~6500 kWh over een jaar heen en ~3500 kWh opwek.

Voor de wintermaanden zal de opwek hoogstwaarschijnlijk stukken lager/weinig zijn uiteraard, maar het verbruik niet.
Zijn variabele contracten niet ook jaarcontracten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
GeEkIe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:09:
[...]

Zijn variabele contracten niet ook jaarcontracten?
Variabele contracten hebben geen vaste looptijd. Het contract loopt door totdat je het opzegt. Meestal heb je wel een opzegtermijn van 30 dagen.
dehardstyler schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:01:
[...]

Nope alleen vandaag bericht dat het binnen 3 dagen komt. Maar die tarieven zijn opzich niet gek. Hoe kom je hieraan, staat de deal voor sommige al open?
Naar aanleiding van het bericht in de topic heb ik mij vandaag aangemeld bij VEH en inmiddels de aanbieding ook binnen gehad, binnen 2 uur oid dus binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujT_X7VPB3apyulQjtlTjMnv2NA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m74yemeE76r8qekV1xX0ESB1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door beyazz06 op 05-09-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
beyazz06 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:50:
Gemiddeld genomen reageren ze gemiddeld op de dynamische prijs, als ik me niet vergis.
De kracht van dynamisch tov variabel zit 'm vooral in de stuurbaarheid per uur. Dus verspreid over de dag energieverbruiken wanneer het goedkoop is. Bij variabel verlies je ook nog eens dat voordeel, omdat het wordt gemiddeld (een soort van).

Heel misschien is een modelcontract nog een optie. Geen idee hoe dat zich verhoudt in jouw situatie en natuurlijk wat de prijzen doen per 1-1-2026, maar is wel ook maandelijks opzegbaar, net als variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:03:
[...]

Gemiddeld genomen reageren ze gemiddeld op de dynamische prijs, als ik me niet vergis.
De kracht van dynamisch tov variabel zit 'm vooral in de stuurbaarheid per uur. Dus verspreid over de dag energieverbruiken wanneer het goedkoop is. Bij variabel verlies je ook nog eens dat voordeel, omdat het wordt gemiddeld (een soort van).

Heel misschien is een modelcontract nog een optie. Geen idee hoe dat zich verhoudt in jouw situatie en natuurlijk wat de prijzen doen per 1-1-2026, maar is wel ook maandelijks opzegbaar, net als variabel.
Dank voor je reactie. Ik heb ook gekeken naar het modelcontract, maar de kWh prijzen daarvan zitten hoger dan de variabele kWh prijs (boven de 30 cent)..

Zit nu toch ook met een schuinoog te kijken wat een thuisbatterij voor mij zou kunnen betekenen. Icm dynamisch biedt dat namelijk wel weer perspectief cq zal de maandelijkse kost in de wintermaanden kunnen balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
beyazz06 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:52:
[...]

Variabele contracten hebben geen vaste looptijd. Het contract loopt door totdat je het opzegt. Meestal heb je wel een opzegtermijn van 30 dagen.

[...]

Naar aanleiding van het bericht in de topic heb ik mij vandaag aangemeld bij VEH en inmiddels de aanbieding ook binnen gehad, binnen 2 uur oid dus binnen:

[Afbeelding]
Dat is ook gek, ik ben al een tijdje aangemeld en ik krijg vandaag een mail "binnen 3 dagen krijgt U het aanbod". :')
Maar wel een mooie deal denk ik.

Ik werd vandaag gebeld door Budget Energie, want daar zit ik nu ook al bij en daar kreeg ik deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGDSmrFwWaTyZajbI1psEsQH1Q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDo7yptgzQ0EzFuhnT9ESirH.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is dus zonder bonus en blijkaar zonder terugleverkosten. Ik heb een verbruik van 1600 en een teruglever van ongeveer 900 en die knul aan de telefoon stond erop dat dat betekende dat ik geen terugleverkosten hoef te betalen, omdat ik meer verbruik dan opwek, terwijl ik dit jaar dus al 36 euro terugleverkosten betaal omdat ik in schaal 2 val... Ik heb ze maar een mail gestuurd of ze dat nog even zwart op wit willen bevestigen na het terugluisteren van het bandje, want dan is het een prima deal met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
beyazz06 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:10:
Dank voor je reactie. Ik heb ook gekeken naar het modelcontract, maar de kWh prijzen daarvan zitten hoger dan de variabele kWh prijs (boven de 30 cent)..

Zit nu toch ook met een schuinoog te kijken wat een thuisbatterij voor mij zou kunnen betekenen. Icm dynamisch biedt dat namelijk wel weer perspectief cq zal de maandelijkse kost in de wintermaanden kunnen balanceren.
Klopt, maar bij een modelcontract betaal je geen terugleverkosten, dus dat effent een deel van de hogere kWh prijs uit. Maar in de winter zal dat effect waarschijnlijk te laag zijn.

Ik denk dat juist in de winter een thuisaccu je niet gaat helpen, want je zult zeer waarschijnlijk niet genoeg opwekken om alles wat jij in de winter wilt verbruiken (zeker met al een EV) in die accu te kunnen stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 21:27
Wij zitten bij EnergyZero. Moet zeggen dynamisch contract valt niet tegen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgiHf_iMrJYRvHuaWOhFoAExpIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5lGZSXYyLsQjqbulnSZPseIU.png?f=fotoalbum_large

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
CryptoNL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:00:
Wij zitten bij EnergyZero. Moet zeggen dynamisch contract valt niet tegen :)

[Afbeelding]
Wat wil je hier me zeggen? Mijn jaarafrekening, vast contract, was -€418,50.
Maar dit zegt natuurlijk helemaal niks zonder je verbruiksgetallen. (Bij mij 2825 kWh teruglevering en geen gas.)

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 05-09-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 21:27
Truus01 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:18:
[...]

Wat wil je hier me zeggen? Mijn jaarafrekening, vast contract, was -€418,50.
Maar dit zegt natuurlijk helemaal niks zonder je verbruiksgetallen. (Bij mij 2825 kWh teruglevering en geen gas.)
Dit is nog geen jaar overigens. Veel gas verbruikt in het begin toen er nog geen airco hing dus dat wordt volgend contractjaar nog minder.

Ik kan bij EnergyZero vreemd genoeg de teruglevering in kWh niet vinden. Wel het verbruik namelijk 960 kWh. Homewizard geeft aan tot nu toe overschot 2371 kWh. Gezin van 3 personen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Is energiek altijd zonder terugleverkosten of moet ik naar een aparte link voor het modelcontract?

Ik kwam op de gewone pagina van Energiek en als ik het aanbod bekijk qua details dan zie ik geen terugleverkosten erbij staan. Wil het wel even zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:37
Pakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:12:
Is energiek altijd zonder terugleverkosten of moet ik naar een aparte link voor het modelcontract?

Ik kwam op de gewone pagina van Energiek en als ik het aanbod bekijk qua details dan zie ik geen terugleverkosten erbij staan. Wil het wel even zeker weten.
https://www.energiek.nl/modelcontract

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
ah oke. Ik vond het gewone contract van Energiek ook al goedkoop met 85 euro per maand. Voor hetzelfde kwam ik bij Gaslicht (met bonus) wel op 94 euro per maand. Zal het modelcontract ook nog even bekijken.

edit: bedankt. Modelcontract is 79 euro. Scheelt toch weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 07-09-2025 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:36:
[...]

ah oke. Ik vond het gewone contract van Energiek ook al goedkoop met 85 euro per maand. Voor hetzelfde kwam ik bij Gaslicht (met bonus) wel op 94 euro per maand. Zal het modelcontract ook nog even bekijken.

edit: bedankt. Modelcontract is 79 euro. Scheelt toch weer.
Graag gedaan, de link komt van de openings pagina van het model contract topic, daar staan er een heleboel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Aangezien wij net een EV hebben en een kleine weet ik niet precies wat het met ons verbruik gaat doen. Met de EV zal ons direct verbruik enorm toenemen, maar in de wintermaanden ook het netverbruik, de auto moet toch vol. De auto is met 30kwh vol en zal ongeveer 1a2x per week moeten laden. Ik heb daarom wat verschillende scenario's ingevoerd:

Normaal zitten wij op 1473 kwh verbruik, 6500 kwh teruglevering en 700m3 gas.
Verschillende scenario's: bovenstaande + 750 direct vebruik (dus minder teruglevering) en 750 netverbruik.
+1000 direct verbruik en 500 net verbruik, 1000 direct verbruik en 750 net verbruik, 750 net verbruik en 1000 direct verbruik.

Alle scenario's ontloopt elkaar niet zo bij energyk. Zit tussen de 80,5 en 82,5 per maand.

Bij 1x per week laden is het 1500kwh per jaar extra. Moet ik 2x per week laden dan gaat het verbruik omhoog, maar aan de andere kant besparen we ook aan brandstof wat we normaal moesten tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Pakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:12:

https://www.energievergelijk.nl/dynamisch-energiecontract

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik ben niet zo van dynamisch. Heb het idee dat op momenten dat er veel zon is, dan heb ik mijn eigen panelen wel (6820wp) en op momenten dat ik het nodig heb. Avonds en in de winter, dat de prijzen dan hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Pakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:51:
[...]

Ik ben niet zo van dynamisch. Heb het idee dat op momenten dat er veel zon is, dan heb ik mijn eigen panelen wel (6820wp) en op momenten dat ik het nodig heb. Avonds en in de winter, dat de prijzen dan hoog is.
Energiek biedt volgens mij alleen dynamisch en variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
GeEkIe schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:33:
[...]

Energiek biedt volgens mij alleen dynamisch en variabel.
Oke dat zal dan zo voor het modelcontract zijn?

Je hebt bij de gewone contracten, variabel, duo en dynamisch. Ik neem dan aan dat duo vast is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l4U0iSO.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Pakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:12:
[...]

Oke dat zal dan zo voor het modelcontract zijn?

Je hebt bij de gewone contracten, variabel, duo en dynamisch. Ik neem dan aan dat duo vast is?

[Afbeelding]
Duo is dynamische stroomprijzen en vaste gasprijzen. Juist dit kan wel eens erg interessant voor jouw situatie zijn omdat je een EV hebt die je op gunstige tijden kan laden :)

[ Voor 13% gewijzigd door GeEkIe op 07-09-2025 16:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
GeEkIe schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:19:
[...]

Duo is dynamische stroomprijzen en vaste gasprijzen.
Helder. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Pakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:04:
Aangezien wij net een EV hebben en een kleine weet ik niet precies wat het met ons verbruik gaat doen. Met de EV zal ons direct verbruik enorm toenemen, maar in de wintermaanden ook het netverbruik, de auto moet toch vol. De auto is met 30kwh vol en zal ongeveer 1a2x per week moeten laden. Ik heb daarom wat verschillende scenario's ingevoerd:

Normaal zitten wij op 1473 kwh verbruik, 6500 kwh teruglevering en 700m3 gas.
Verschillende scenario's: bovenstaande + 750 direct vebruik (dus minder teruglevering) en 750 netverbruik.
+1000 direct verbruik en 500 net verbruik, 1000 direct verbruik en 750 net verbruik, 750 net verbruik en 1000 direct verbruik.

Alle scenario's ontloopt elkaar niet zo bij energyk. Zit tussen de 80,5 en 82,5 per maand.

Bij 1x per week laden is het 1500kwh per jaar extra. Moet ik 2x per week laden dan gaat het verbruik omhoog, maar aan de andere kant besparen we ook aan brandstof wat we normaal moesten tanken.
Niet echt relevant aan het energiecontract wisselen, maar wel relevant aan jouw vraag; pak gemiddeld verbruik van je auto (van anderen als je er echt net in rijdt), zet dat af tegen je te verwachtte kilometers en bereken dat als kWh vraag voor je EV.
1x of 2x per week en dan 30 kWh rekenen bij een 30 kWh accu is nooit correct. Je laadt mogelijk niet eens tot 100% en je rijdt de auto naar alle waarschijnlijkheid niet leeg tot 1%.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
True schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:21:
[...]

Niet echt relevant aan het energiecontract wisselen, maar wel relevant aan jouw vraag; pak gemiddeld verbruik van je auto (van anderen als je er echt net in rijdt), zet dat af tegen je te verwachtte kilometers en bereken dat als kWh vraag voor je EV.
1x of 2x per week en dan 30 kWh rekenen bij een 30 kWh accu is nooit correct. Je laadt mogelijk niet eens tot 100% en je rijdt de auto naar alle waarschijnlijkheid niet leeg tot 1%.
Ja bedankt. het is wat lastig schatten. Mijn vrouw zal er sowieso wekelijks 90km mee rijden naar het werk. Daarnaast zal ik hem ook een keer pakken naar het werk (80km retour) en weekends. Ik zal eens een schatting maken.

Edit: kom dan ongeveer op 200km per week, oftwel 10.400 per jaar. Verbruik is gemiddeld 15kwh per 100km. Dus is 1500kwh een goede schatting. Denk zo'n 1000kwh uit de zonnepanelen en 500 van het net (in de winter). Mijn vrouw of ik ben door de week overdag vaak thuis, dus dan is laden overdag mogelijk

[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 07-09-2025 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
@Pakhaas Als je 6500kWh teruglevert moet je de verkoopkosten/vergoeding mee nemen in je vergelijk, met 6500kWh scheelt dat snel meer dan 200 euro per jaar tussen vergoeding bovenop marktprijs krijgen of kosten van marktprijs af moeten trekken, Energiek is wat dat betreft een dure voor je, tenzij je natuurlijk als compensatie 300 euro welkomstbonus krijgt. Op jeroen.nl kan je overzicht vinden van 21 aanbieders, daarnaast kan je bij alle vergelijkers kijken of er kortingen zijn, maar let op, voorwaarden kunnen verschillen per aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Vdvmark schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:15:
@Pakhaas Als je 6500kWh teruglevert moet je de verkoopkosten/vergoeding mee nemen in je vergelijk, met 6500kWh scheelt dat snel meer dan 200 euro per jaar tussen vergoeding bovenop marktprijs krijgen of kosten van marktprijs af moeten trekken, Energiek is wat dat betreft een dure voor je, tenzij je natuurlijk als compensatie 300 euro welkomstbonus krijgt. Op jeroen.nl kan je overzicht vinden van 21 aanbieders, daarnaast kan je bij alle vergelijkers kijken of er kortingen zijn, maar let op, voorwaarden kunnen verschillen per aanbieding.
Die 6500 is dus wel voor het salderen, dus wat ik het hele jaar door terug het net op gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Alles wat je op het net verkoopt of koopt. Zo werkt dynamisch inderdaad. Salderen is aan eind van jaar kijken of je energiebelasting moet betalen, antwoord bij jou: nee Het wordt je gedurende het jaar ook niet in rekening gebracht als ze juiste idee van je afname/teruglevering hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Vdvmark schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:21:
Alles wat je op het net verkoopt of koopt. Zo werkt dynamisch inderdaad. Salderen is aan eind van jaar kijken of je energiebelasting moet betalen, antwoord bij jou: nee Het wordt je gedurende het jaar ook niet in rekening gebracht als ze juiste idee van je afname/teruglevering hebben
Ik ga niet voor dynamisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Vdvmark schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:15:
Hij heeft geen verkoop kosten bij MODEL contract, daarom gaf ik hem die link. Brengt zelfs als enigste leverancier nog 4 cent vergoeding op.
@Pakhaas goed bekijken wat je doet hoor, want er worden tips gegeven die totaal niet bij je passen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-09 11:18
Hallo allemaal, ik ben aan het dubben over vast vs dynamisch contract, hieronder mijn situatie:

Contract loopt december af
Verbruik (schatting)
Elektra: 11000kwh
Teruglevering 2500kwh
Gas 500m3

- Elektrische auto met eigen laadpaal (auto van de zaak, baas betaald laadkosten via laadpas)
- Zonnepanelen 6kWp oost-west 5kW omvormer
- Sinds kort een 23kWh accu, via 5kW omvormer
< Solaredge systeem, met in software best wat instelmogelijkheden voor dynamisch contract
- houtkachel waardoor ik weinig gas stook

In eerste instantie dacht ik met accu direct in te springen op dynamisch, al dan niet met onbalansmarkt via frank energie oid.

Overwegingen echter:
- elektrische auto laden wordt betaald door de baas. Overdag laden niet echt realistisch, ik heb een eneco app waarmee gunstigste tijd gekozen wordt. Verder, altijd leuk als ladengoedkoper wordt, maar ga niet veel gedoe/plannen hiervoor wanneer ik oplaad.
- in de zomer heb ik nagenoeg elke dag 100% eigen verbruik gedekt
- in de winter wek ik door de opstelling fors minder op, mijn aanname is dat gemiddeld winterprijzen hoger liggen, en ik dus juist in die tijd dynamisch meer betaal dan vast (0,25€)?!
- aanname: veroudering van accus is meer bij dynamisch contract/onbalans dan bij een vast contract (eigen opwek verbruiken) ?!

Met name die laatste twee items doen me twijfelen. Ik ben benieuwd hoe jullie naar het plaatje kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakert99 op 07-09-2025 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Tweakert99 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:15:
Hallo allemaal, ik ben aan het dubben over vast vs dynamisch contract, hieronder mijn situatie:

Contract loopt december af
Verbruik (schatting)
Elektra: 11000kwh
Teruglevering 2500kwh
Gas 500m3

- Elektrische auto met eigen laadpaal (auto van de zaak, baas betaald laadkosten via laadpas)
- Zonnepanelen 6kWp oost-west 5kW omvormer
- Sinds kort een 23kWh accu, via 5kW omvormer
< Solaredge systeem, met in software best wat instelmogelijkheden voor dynamisch contract
- houtkachel waardoor ik weinig gas stook

In eerste instantie dacht ik met accu direct in te springen op dynamisch, al dan niet met onbalansmarkt via frank energie oid.

Overwegingen echter:
- elektrische auto laden wordt betaald door de baas. Overdag laden niet echt realistisch, ik heb een eneco app waarmee gunstigste tijd gekozen wordt. Verder, altijd leuk als ladengoedkoper wordt, maar ga niet veel gedoe/plannen hiervoor wanneer ik oplaad.
- in de zomer heb ik nagenoeg elke dag 100% eigen verbruik gedekt
- in de winter wek ik door de opstelling fors minder op, mijn aanname is dat gemiddeld winterprijzen hoger liggen, en ik dus juist in die tijd dynamisch meer betaal dan vast (0,25€)?!
- aanname: veroudering van accus is meer bij dynamisch contract/onbalans dan bij een vast contract (eigen opwek verbruiken) ?!

Met name die laatste twee items doen me twijfelen. Ik ben benieuwd hoe jullie naar het plaatje kijken.
Lijkt me wel handig om te weten hoeveel van die geschatte 11000kWh voor de EV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:14

TTZ

Zojuist het VEH aanbod ontvangen en maar vast geaccepteerd; 2 jaar vast, €0,22/kwh en €1,20/m3. 1 jaar vast is bijna 10% voordeliger maar ik wil graag wat zekerheid met alle onzekerheid op het wereldtoneel....

Of is het juist niet verstandig nu 2 jaar vast te nemen omdat er kans op prijsdaling volgend jaar is? Ik heb zonnepanelen, totaal verbruik 3500kwh en wek 2400kwh op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vujsidt-VqmF_rguDrkQuOkmCtE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rCQcS2VvHJ3SpsuK3e17c9hV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Tweakert99 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:15:
....

Hier alleen reactie op je laatste punt. Een dynamisch contract hebben en laden/ontladen op basis van goedkope/dure uren EPEX is heel wat constanter en rustiger voor de accucellen dan het laden/ontladen laten leiden door zonproductie of en het verbruik op dat moment. Nou kan je met zowel dynamisch als vast natuurlijk je accu de zon en of je verbruik laten volgen, dus hangt t niet echt van je contract af, al lijkt t me logischer dat iemand met dynamisch contract op dit moment eerder per uur handelt, dan iemand met een vast contract.
Dus in basis denk ik dat met dynamisch je levensduurverwachting accu langer hoort te zijn dan met vast contract.
Dan noem je onbalans in een adem met dynamisch, onbalans handel is iets anders, dat doe jij niet, dat doet je leverancier met jouw accu en ja die pompten aardig wat energie rond en verbruikten daarmee denk ik sneller de levensduur van je accu dan dat je zelf zou doen. Nou geloof ik dat ze al wat minder rondpompen laatste tijd, maar dat kan per ongeluk zo zijn, gebruikers hebben daar zelf volgens mij niks over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:38:
Zojuist het VEH aanbod ontvangen en maar vast geaccepteerd; 2 jaar vast, €0,22/kwh en €1,20/m3. 1 jaar vast is bijna 10% voordeliger maar ik wil graag wat zekerheid met alle onzekerheid op het wereldtoneel....

Of is het juist niet verstandig nu 2 jaar vast te nemen omdat er kans op prijsdaling volgend jaar is? Ik heb zonnepanelen, totaal verbruik 3500kwh en wek 2400kwh op.

[Afbeelding]
Ik zou ook nu in deze 'onzekere tijden' die al vele jaren spelen inmiddels gewoon voor 1 jaar kiezen. Er is geen reden om bezorgd te zijn dat tarieven enorm gaan stijgen. De laatste tijd zijn de tarieven juist verlaagd.

Niemand kan in de toekomst kijken, maar zo'n uitschieter als jaren geleden hoeven we niet snel meer te verwachten.

Let ook op de terugleverboete die je betaald bij Budget Energie. Die wordt berekend op de afname en die is behoorlijk hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door THE_BASE op 08-09-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Iemand hier ervaring met de loyaliteitsbonus en "overstappen" naar dezelfde leverancier? Ik heb eindelijk die VEH deal ook binnen, maar zie nou dat ik geen loyaliteitsbonus krijg als ik Budget Energie invul bij huidige leverancier. Niet dat het veel uitmaakt, want de deals op Gaslicht zijn beter, maar toch even benieuwd of iemand wel eens naar dezelfde leverancier is "overgestapt' en wat er dan met die bonus gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:00:
[...]

Ik zou ook nu in deze 'onzekere tijden' die al vele jaren spelen inmiddels gewoon voor 1 jaar kiezen. Er is geen reden om bezorgd te zijn dat tarieven enorm gaan stijgen. De laatste tijd zijn de tarieven juist verlaagd.

Niemand kan in de toekomst kijken, maar zo'n uitschieter als jaren geleden hoeven we niet snel meer te verwachten.

Let ook op de terugleverboete die je betaald bij Budget Energie. Die wordt berekend op de afname en die is behoorlijk hoog.
Sowieso is het belangrijk je te beseffen dat de werkelijke periode die je gemiddeld afkoopt bij een jaarcontract 6 maanden is, en bij een 2 jaarcontract 1 jaar.
Immers, wanneer zo'n forse verschuiving naar boven zal gebeuren kan op elk moment in het contract gebeuren: direct na het ingaan vh contract, maar ook precies op de laatste seconde vh contract wanneer je er dus niks meer aan hebt. Gemiddeld (waar je mee moet 'rekenen/beslissen') is de afgekochte verzekering dus de helft vh contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
dehardstyler schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:10:
Iemand hier ervaring met de loyaliteitsbonus en "overstappen" naar dezelfde leverancier? Ik heb eindelijk die VEH deal ook binnen, maar zie nou dat ik geen loyaliteitsbonus krijg als ik Budget Energie invul bij huidige leverancier. Niet dat het veel uitmaakt, want de deals op Gaslicht zijn beter, maar toch even benieuwd of iemand wel eens naar dezelfde leverancier is "overgestapt' en wat er dan met die bonus gebeurt?
Dat zijn meestal welkomstbonussen nieuwe stijl. Als je al klant bent bij de partij, dan krijg je die bonus volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ

TTZ

THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:00:
[...]

De terugleverkosten zijn €17,50 per maand (schaal 4; 1500-2000kwh). Dat valt wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:04:
[...]

De terugleverkosten zijn €17,50 per maand (schaal 4; 1500-2000kwh). Dat valt wel mee toch?
Dat lijkt inderdaad mee te vallen. Tot je per ongeluk door verbruik op schaal 5 gaat komen, dan ben je ineens onverwachts meer geld kwijt eind van het jaar. Ze kijken namelijk naar afname zoals ik zei en niet naar teruglevering.

Zelf had ik een prima aanbod bij VEH/BE, maar toen kwam er een EV en daardoor komend jaar veel meer afname dan teruglevering. En dat scheelde direct 300 euro. Dat is geen goed aanbod. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Ik heb eerder in dit topic al even gepost. Situatie nieuw huis gekocht, gaan verbouwen, gaan van het gas af met 21 zonnepanelen en een toekomstige warmtepomp. Conclusie lijkt om dan tot bewoning (6 maanden) een variabel, maandelijks opzegbaar contract te nemen. Maar, dan betaal ik dus wel voor de teruglevering begrijp ik. Is 't dan het slimst om een zo goedkoop mogelijk variabel stroomcontract te zoeken en de zonnepanelen tot aan bewoning maar gewoon uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ

TTZ

THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:10:
[...]

Dat lijkt inderdaad mee te vallen. Tot je per ongeluk door verbruik op schaal 5 gaat komen, dan ben je ineens onverwachts meer geld kwijt eind van het jaar. Ze kijken namelijk naar afname zoals ik zei en niet naar teruglevering.

Zelf had ik een prima aanbod bij VEH/BE, maar toen kwam er een EV en daardoor komend jaar veel meer afname dan teruglevering. En dat scheelde direct 300 euro. Dat is geen goed aanbod. :)
Terugleverkosten voor afgenomen energie zeg je. Maar in dit contract staat:
'De terugleverkosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk ingevoede elektriciteit per jaar'.

'Ingevoed' is toch 'teruggeleverde kwh'? Dan kijken ze toch juist niet naar afname zoals jij aangeeft? Of zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
GeEkIe schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:18:
[...]

Sowieso is het belangrijk je te beseffen dat de werkelijke periode die je gemiddeld afkoopt bij een jaarcontract 6 maanden is, en bij een 2 jaarcontract 1 jaar.
Immers, wanneer zo'n forse verschuiving naar boven zal gebeuren kan op elk moment in het contract gebeuren: direct na het ingaan vh contract, maar ook precies op de laatste seconde vh contract wanneer je er dus niks meer aan hebt. Gemiddeld (waar je mee moet 'rekenen/beslissen') is de afgekochte verzekering dus de helft vh contract.
1 jaar is toch 1 jaar ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
valdi schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:23:
Ik heb eerder in dit topic al even gepost. Situatie nieuw huis gekocht, gaan verbouwen, gaan van het gas af met 21 zonnepanelen en een toekomstige warmtepomp. Conclusie lijkt om dan tot bewoning (6 maanden) een variabel, maandelijks opzegbaar contract te nemen. Maar, dan betaal ik dus wel voor de teruglevering begrijp ik. Is 't dan het slimst om een zo goedkoop mogelijk variabel stroomcontract te zoeken en de zonnepanelen tot aan bewoning maar gewoon uit te zetten?
Kopie van reactie aan iemand anders in soortgelijke situatie: Je kan gaan voor dynamisch met de laagste vaste kosten per maand, dynamisch heeft als voordeel dat het een korte opzegtermijn heeft. Ook geen terugleverkosten dus de zonnepanelen kunnen aanblijven, wel mogelijk negatieve tarieven maar dat zal komende 6 maanden wel meevallen. En als je bijvoorbeeld bij gaslicht.com kijkt en Dynamische tarieven aanvinkt zie je dat dynamische contracten ook cash-backs hebben. Dat kan in jouw geval voordelig uitpakken, wel goed de actie voorwaarden lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:24:
[...]

'De terugleverkosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk ingevoede elektriciteit per jaar'.

'Ingevoed' is toch 'teruggeleverde kwh'? Dan kijken ze toch juist niet naar afname zoals jij aangeeft? Of zie ik iets over het hoofd.
Check deze info even: https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:24:
[...]

In tegenstelling tot veel andere leveranciers rekent Budget Energie alleen terugleverkosten over het gedeelte dat je saldeert. Als je overschot hebt en je neemt meer af dan kan je in een hogere schaal vallen, in dat opzicht "kijken" ze dus naar je afname. Maar bij andere leveranciers zou je sowieso al in die hogere schaal vallen op basis van je teruglevering, die "kijken" niet naar je afname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Novax schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:22:
[...]

In tegenstelling tot veel andere leveranciers rekent Budget Energie alleen terugleverkosten over het gedeelte dat je saldeert. Als je overschot hebt en je neemt meer af dan kan je in een hogere schaal vallen, in dat opzicht "kijken" ze dus naar je afname. Maar bij andere leveranciers zou je sowieso al in die hogere schaal vallen op basis van je teruglevering, die "kijken" niet naar je afname.
Je krijgt bij hun ook precies niks voor je terug levering, heb het even ingevuld, 1000 afname en 20000 terug leveren.
Voor de netto terug lever van 19000 kWh krijg ik 190 euro.
Terug lever kosten zijn voor 1000 kWh afname 162 euro per jaar. Schiet wel lekker op dus 28 euro vangen voor 19000 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-09 11:18
Lijkt me wel handig om te weten hoeveel van die geschatte 11000kWh voor de EV is.
Ongeveer de helft, laten we 6000kWh stellen.
Hier alleen reactie op je laatste punt. Een dynamisch contract hebben en laden/ontladen op basis van goedkope/dure uren EPEX is heel wat constanter en rustiger voor de accucellen dan het laden/ontladen laten leiden door zonproductie of en het verbruik op dat moment. Nou kan je met zowel dynamisch als vast natuurlijk je accu de zon en of je verbruik laten volgen, dus hangt t niet echt van je contract af, al lijkt t me logischer dat iemand met dynamisch contract op dit moment eerder per uur handelt, dan iemand met een vast contract.
Dus in basis denk ik dat met dynamisch je levensduurverwachting accu langer hoort te zijn dan met vast contract.
Dan noem je onbalans in een adem met dynamisch, onbalans handel is iets anders, dat doe jij niet, dat doet je leverancier met jouw accu en ja die pompten aardig wat energie rond en verbruikten daarmee denk ik sneller de levensduur van je accu dan dat je zelf zou doen. Nou geloof ik dat ze al wat minder rondpompen laatste tijd, maar dat kan per ongeluk zo zijn, gebruikers hebben daar zelf volgens mij niks over te zeggen.
Ah, eerste deel van je verhaal kan ik goed volgen en ik denk dat je gelijk hebt. Voor wat betreft het in één adem noemen, bij frank energie had ik de calculator ingevuld, en bij aangeven van thuisbatterij noemen ze dan iets van 'je handelt mee op diverse markten, waaronder onbalans markt'. Hier heb ik inderdaad geen invloed op, maar daar kan je als accubezitter nog wat extra geld mee terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiesberts
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:08
reneeke1970 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:33:
[...]

Je krijgt bij hun ook precies niks voor je terug levering, heb het even ingevuld, 1000 afname en 20000 terug leveren.
Voor de netto terug lever van 19000 kWh krijg ik 190 euro.
Terug lever kosten zijn voor 1000 kWh afname 162 euro per jaar. Schiet wel lekker op dus 28 euro vangen voor 19000 kWh
Dat is bij Vattenfall dus net zo, net als wat over dreigt te gaan houden van je teruglevering stoppen ze je in de volgende schaal en begin je weer met -€70,- extra kosten. De kunst is dus voorkomen dat je net niet in een volgende schaal eindigt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid met betrekking tot een overstap naar Eneco met een 1-jarig contract en loyaliteitsbonus: als ik 2 maanden voor mij nieuwe contract weer overstap volgend jaar krijg ik de loyaliteitsbonus toch gewoon uitgekeerd (bij het uitdienen van het volle 1-jarige contract); ook al weten ze dat ik alweer overstap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Blaze85 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:49:
Even voor de duidelijkheid met betrekking tot een overstap naar Eneco met een 1-jarig contract en loyaliteitsbonus: als ik 2 maanden voor mij nieuwe contract weer overstap volgend jaar krijg ik de loyaliteitsbonus toch gewoon uitgekeerd (bij het uitdienen van het volle 1-jarige contract); ook al weten ze dat ik alweer overstap?
Ja en als het goed is weten ze niet dat je overstapt tot de laatste dag vanwege privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:04

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb de VEH deal ook gekregen, en de 1 jaar vast 'deal' komt net een euro of twee duurder uit dan wat ik 'gewoon' via Gaslicht of Overstappen zou kunnen krijgen. Even gekeken naar de trend in de energieprijzen en die is licht dalend/stabiel. Ik wacht nog 2 maanden af voordat ik gewoon via een vergelijker ga overstappen.

[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 08-09-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ

TTZ

ocn schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:18:
Ik heb de VEH deal ook gekregen, en de 1 jaar vast 'deal' komt net een euro of twee duurder uit dan wat ik 'gewoon' via Gaslicht of Overstappen zou kunnen krijgen. Even gekeken naar de trend in de energieprijzen en die is licht dalend/stabiel. Ik wacht nog 2 maanden af voordat ik gewoon via een vergelijker ga overstappen.
De leveringstarieven stroom/gas die VEH heeft zijn wel scherp (0,19/kwh 1,12/m3) - die zie ik niet bij andere aanbieders. Komt het doordat ja zoveel teruglevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:04

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:43:
[...]

De leveringstarieven stroom/gas die VEH heeft zijn wel scherp (0,19/kwh 1,12/m3) - die zie ik niet bij andere aanbieders. Komt het doordat ja zoveel teruglevert?
Ik lever niks terug, geen zonnepanelen.
Heb gewoon de calculators ingevuld met dezelfde waarden voor elektra en gas.
Verschil zit in de bonus, bij Budget Energie krijg ik 200 euro terug, bij GreenChoice en Oxxio 350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
nextnext schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
BTW ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Houd die VEH deal ook rekening met salderen?
Ik lever 2500kWh terug maar verbruik meer dan dat. Salderen is er komend jaar voor het laatst toch?
De stroomprijs doet er in dat geval voor mij nog niet zo toe dan? De "boete" en de terugleververgoeding des te meer. BudgetEnergie geeft maar 1ct/kWh vergoeding en met mn teruglevering is de boete zo'n 360 euro/jaar. Ik krijg dus maar 25 euro voor mn opwek (die nu nog gesaldeerd wordt) maar het kost me 360 euro..
Zou ik dan komend jaar beter uit zijn bij een club waarbij terugleveren onder de streep meer oplevert?

Ik hoop dat een komend kabinet eens wat gaat doen om deze shitshow te fixen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het vinden van het voordeligste contract voorbehouden is aan wiskundigen met tijd teveel?

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-09-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
inclusief of exclusief btw.. Ik zie dat niet staan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

belmonde schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:46:
[...]

Inclusief alles

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Ik hoop dat een komend kabinet eens wat gaat doen om deze shitshow te fixen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het vinden van het voordeligste contract voorbehouden is aan wiskundigen met tijd teveel?
[/quote]

Je hoeft er ook niet zoveel tijd in te steken... De verschillen zijn op elk moment dat je aflsuit niet groot genoeg om je druk om te maken.. Het is meer eventuele risico op calamiteiten die we hadden in 2022 met de oorlog in oekraine dat de gasprijzen in november en december naar zoal bij ons zonder contract naar 3.20 euro per kuub ging en stroom naar een euro .. EN dat zonder zonnepanelen toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
belmonde schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:46:
Bedrijven zijn verplicht prijzen aan consumenten inclusief BTW te tonen, dus je kan er altijd vanuit gaan dat het inclusief BTW is.

[ Voor 30% gewijzigd door Novax op 09-09-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Novax schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:02:
[...]

Bedrijven zijn verplicht prijzen aan consumenten inclusief BTW te tonen, dus je kan er altijd vanuit gaan dat het inclusief BTW is.
Verkeerde quote denk ik? Ik bedoelde dat het met terugleverboete en vergoedingen veel te ingewikkeld is geworden om na te gaan waar je uiteindelijk het beste af bent, ik had het niet over BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:29:
[...]

Verkeerde quote denk ik? Ik bedoelde dat het met terugleverboete en vergoedingen veel te ingewikkeld is geworden om na te gaan waar je uiteindelijk het beste af bent, ik had het niet over BTW.
Ah, klopt, ik reageerde op belmonde maar die had jouw quote incompleet. Gecorrigeerd.

Er zit in de wetgeving die salderen afschaft al opgenomen dat er regels komen waardoor de terugleverkosten bij alle leveranciers op dezelfde manier gefactureerd moeten worden zodat het beter te vergelijken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:20:
[...]

Dat zijn meestal welkomstbonussen nieuwe stijl. Als je al klant bent bij de partij, dan krijg je die bonus volgens mij niet.
Nee daar lijkt het dus op. Toch geinig: loyaliteit betekent hier dus overstappen naar Budget. Maar vervolgens daar blijven hangen is dus geen loyaliteit. :P
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.