Hallo allemaal, ik ben aan het dubben over vast vs dynamisch contract, hieronder mijn situatie:
Contract loopt december af
Verbruik (schatting)
Elektra: 11000kwh
Teruglevering 2500kwh
Gas 500m3
- Elektrische auto met eigen laadpaal (auto van de zaak, baas betaald laadkosten via laadpas)
- Zonnepanelen 6kWp oost-west 5kW omvormer
- Sinds kort een 23kWh accu, via 5kW omvormer
< Solaredge systeem, met in software best wat instelmogelijkheden voor dynamisch contract
- houtkachel waardoor ik weinig gas stook
In eerste instantie dacht ik met accu direct in te springen op dynamisch, al dan niet met onbalansmarkt via frank energie oid.
Overwegingen echter:
- elektrische auto laden wordt betaald door de baas. Overdag laden niet echt realistisch, ik heb een eneco app waarmee gunstigste tijd gekozen wordt. Verder, altijd leuk als ladengoedkoper wordt, maar ga niet veel gedoe/plannen hiervoor wanneer ik oplaad.
- in de zomer heb ik nagenoeg elke dag 100% eigen verbruik gedekt
- in de winter wek ik door de opstelling fors minder op, mijn aanname is dat gemiddeld winterprijzen hoger liggen, en ik dus juist in die tijd dynamisch meer betaal dan vast (0,25€)?!
- aanname: veroudering van accus is meer bij dynamisch contract/onbalans dan bij een vast contract (eigen opwek verbruiken) ?!
Met name die laatste twee items doen me twijfelen. Ik ben benieuwd hoe jullie naar het plaatje kijken.
[
Voor 4% gewijzigd door
Tweakert99 op 07-09-2025 20:16
]