Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22

nwagenaar

God, root. What's the differen

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:37:
Houd die VEH deal ook rekening met salderen?
Zo te zien niet echt als ik mijn offerte van Budget Energie moet geloven. Volgens de offerte betaal ik TLK terwijl ik minder opwek dan dat ik verbruik.

Ik gebruik ongeveer 10.000 KwH/jaar (EV, warmtepomp en geen gas), wek ongeveer 6500 KwH/jaar op.

Verwachte terugleverkosten zou 774 euro per jaar zijn volgens de offerte en teruggave EBL is bepaald op 635, maar door mijn verbruik en opwekking zou dit gewoon eigenlijk gesaldeerd moeten worden met mijn jaarverbruik. Met de vorige aanbieding die ik heb van VEH (Essent) was/is dit wel zo.

In any case, de Budget Energie en Next Energie aanbieding zijn niet interessant voor mij.

Zelfs met de loyaliteit korting en de verwachte 0.19 per KwH bij 1 jaar vast, die TLK maakt het niet interessant. Volgens de raming ga ik met deze aanbieding 25 euro meer per maand betalen bij Budget Energie (betaal nu 75 euro/maand).

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:42
Toch wel een mooi aanbod van Budget voor VEH: 0,193 per kWh.

Ik zit nu bij Tibber met een gemiddelde prijs volgens de app van 17,6 cent/kWh. Hierin is verbruik zonnepanelen (25%) meegerekend. Wanneer ik puur alleen naar afname van het net kijk kom ik op een gemiddeld bedrag van 23,3 cent uit op basis van 5.489 kWh. En dan moeten de dure maanden november en december nog komen…

Ik heb doorgerekend dat ik bij Tibber op jaarbasis zo’n €130 goedkoper uit ben. Natuurlijk beetje koffiedik kijken met een dynamisch contract. Het zou me daarentegen wel meer rust geven.

Meerderen die in hetzelfde schuitje zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
nwagenaar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:15:
[...]

Zo te zien niet echt als ik mijn offerte van Budget Energie moet geloven. Volgens de offerte betaal ik TLK terwijl ik minder opwek dan dat ik verbruik.

Ik gebruik ongeveer 10.000 KwH/jaar (EV, warmtepomp en geen gas), wek ongeveer 6500 KwH/jaar op.

Verwachte terugleverkosten zou 774 euro per jaar zijn volgens de offerte en teruggave EBL is bepaald op 635, maar door mijn verbruik en opwekking zou dit gewoon eigenlijk gesaldeerd moeten worden met mijn jaarverbruik. Met de vorige aanbieding die ik heb van VEH (Essent) was/is dit wel zo.

In any case, de Budget Energie en Next Energie aanbieding zijn niet interessant voor mij.

Zelfs met de loyaliteit korting en de verwachte 0.19 per KwH bij 1 jaar vast, die TLK maakt het niet interessant. Volgens de raming ga ik met deze aanbieding 25 euro meer per maand betalen bij Budget Energie (betaal nu 85 euro/maand).
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jij behalve lever ik dan 4000 kWh terug op jaarbasis. Zit jij dan bij Zonneplan of een andere aanbieder? Ik zou graag een maandelijkse prijs willen betalen ipv schommelend per maand zoals nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:15:
Toch wel een mooi aanbod van Budget voor VEH: 0,193 per kWh.

Ik zit nu bij Tibber met een gemiddelde prijs volgens de app van 17,6 cent/kWh. Hierin is verbruik zonnepanelen (25%) meegerekend. Wanneer ik puur alleen naar afname van het net kijk kom ik op een gemiddeld bedrag van 23,3 cent uit op basis van 5.489 kWh. En dan moeten de dure maanden november en december nog komen…

Ik heb doorgerekend dat ik bij Tibber op jaarbasis zo’n €130 goedkoper uit ben. Natuurlijk beetje koffiedik kijken met een dynamisch contract. Het zou me daarentegen wel meer rust geven.

Meerderen die in hetzelfde schuitje zitten?
Ik twijfel nog heel erg of ik vanaf januari dynamisch wil proberen, we hebben sinds een maand een EV.

We zullen ongeveer 4.000 kWh afnemen en 3.400 kWh terugleveren. Maar door die afname hebben we bij Budget kosten van 435 euro. Die kosten heb ik bij dynamisch niet, daar kan ik dan toch beter heen en wat duurdere kosten in de wintermaanden pakken?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
THE_BASE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:25:
[...]

Ik twijfel nog heel erg of ik vanaf januari dynamisch wil proberen, we hebben sinds een maand een EV.

We zullen ongeveer 4.000 kWh afnemen en 3.400 kWh terugleveren. Maar door die afname hebben we bij Budget kosten van 435 euro. Die kosten heb ik bij dynamisch niet, daar kan ik dan toch beter heen en wat duurdere kosten in de wintermaanden pakken?
Wat bedoel je precies dat je door afname €435 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:27:
[...]

Wat bedoel je precies dat je door afname €435 hebt?
Budget Energie werkt met staffels, moet je even goed naar kijken.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:37
Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:23:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jij behalve lever ik dan 4000 kWh terug op jaarbasis. Zit jij dan bij Zonneplan of een andere aanbieder? Ik zou graag een maandelijkse prijs willen betalen ipv schommelend per maand zoals nu het geval is.
Bij zonneplan kun je een vast voorschotbedrag instellen. Helaas gaat dit alleen aan het begin van je 'contractjaar'. Je kunt dit dus niet op elk moment zomaar instellen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

nwagenaar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:15:
[...]

Volgens de offerte betaal ik TLK terwijl ik minder opwek dan dat ik verbruik.
Terugleverkosten betaal je tegenwoordig toch ook al voor stroom die je kan salderen? Of begrijp ik het verkeerd? Gaat het echt alleen om de opwekking die overblijft na aftrek van je jaarverbruik?
Misschien is er een ander topic beter geschikt hiervoor.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-09-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:37
[...]

Bij zonneplan kun je een vast maand voorschot instellen op basis van je zelf geschat jaar verbruik.
Maar ook een dynamisch voorschot die met de jaargetijden omhoog en omlaag gaat

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 09-09-2025 19:08 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
THE_BASE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:28:
[...]

Budget Energie werkt met staffels, moet je even goed naar kijken.
Bedoel je dan niet teruglevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22

nwagenaar

God, root. What's the differen

Voor de duidelijkheid: Ik heb elk jaar effectief 2500 tot 3500KwH "te kort" op jaarbasis (dit jaar is uitzonderlijk goed geweest, het jaar daarvoor uitzonderlijk bagger qua opwekking), dus mijn zonnepanelen leveren per jaar minder op dan dat ik daadwerkelijk gebruik en ik stuur zoveel mogelijk zaken aan zodat ik zoveel mogelijk opwekking zelf probeer te gebruiken.

Het laden van mijn auto doe ik slim via HomeAssistant/EVCC (nu alleen bij teruglevering).
[...]
Ik zit momenteel nog bij Essent via de VEH-aanbieding van vorig jaar (deze loopt nog tot 1-12-2025). Ik heb alvast geregeld dat ik per 1-12-2025 verhuis naar Tibber, simpelweg vanwege goede ervaringen daarvoor (ik zat gemiddeld op rond de € 0.23 de KwH)

Nu betaal ik via Essent dus € 0.18 de KwH, effectief betaal ik € 75,- p/m en volgens de applicatie is de verwachting dat ik niet hoef bij te betalen.

Met de huidige aanbieding icm terugleverkosten - die bij Budget Energie door de staffels erg onprettig zijn voor gasloze woningen met redelijk wat panelen - zou ik welliswaar € 0.19 (1 jaar) of € 0.22 (2 jaar) de KwH moeten betalen, maar effectief komt het maandbedrag neer op € 97 (1 jaar) of € 107 p/m (2 jaar).

Voor de meesten is dit helemaal geen slechte aanbieding in vergelijking met de prijzen van nu: als ik via gaslicht.com (of andere online vergelijkers) dezelfde waardes doorgeef, dan komt Budget Energie 1 jaar vast op nummer 1 naar voren en betaal ik € 102 p/m (5 euro meer) maar dan betaal je wel € 0.25 de KwH en krijg ik je loyaliteitskorting van 185 euro (ipv van 100 euro bij VEH).
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:38:
[...]
Terugleverkosten betaal je tegenwoordig toch ook al voor stroom die je kan salderen? Of begrijp ik het verkeerd? Gaat het echt alleen om de opwekking die overblijft na aftrek van je jaarverbruik?
Misschien is er een ander topic beter geschikt hiervoor.
Dat is energieleverancier afhankelijk: diverse leveranciers hanteren een TLK voor alle teruglevering (zoals Budget Energie) terwijl andere dit pas doen bij de meerlevering na saldering.

Bij Dynamische Energieleveranciers is het punt van terugleverkosten (vooralsnog) niet echt van toepassing. Ze hanteren wel een inkoop- en opslagvergoeding per KwH bij teruglevering (zie https://jeroen.nl/dynamis.../salderen-en-terugleveren)

Ik heb net ook op jeroen.nl hetzelfde verbruik ingevuld voor een vergelijking van dynamische energieleveranciers en de goedkoopste dynamische energieleverancier met een vast maandbedrag/voorschot zijn Zonneplan (€66.53), Eneco (€69.24) en Sunergy (€70.80 p/m).

Wel voor de volledigheid: deze calculaties zijn natuurlijk wel een inschatting en gebaseerd op een gemiddelde van € 0.23 tot € 0.26 per KwH.

Dus daar zit een risico aan vast: bij Budget Energy heb je gewoon de gestelde € 0.19 of € 0.22 per KwH en de € 0.01 terugleververgoeding.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:09
Volgens mij is de VEH 1 jaar budget energie deal toch best goed. Zeker als je veel stroom verbruikt in de koude maanden(warmtepomp) en niet teveel teruglevering hebt. De 19 cent komt neer op een kale stroomprijs van 5,85 cent per kWh dat is een prijs die je ook bij dynamisch niet vaak ziet.

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:57
Ook heb aanbod van VEH binnen en ik twijfel ook om over te gaan. Ik begrijp alleen de terugleverkosten niet bij budget energie. Stel ik weet dit te drukken tot onder 1500 teruglevering, dan zou ik volgens de staffel zo'n 160 euro per jaar betalen want dat is mijn totale teruglevering want ik verbruik meer dan ik terug lever?

Ik heb nu een verbruik van:

500 normaal
1000 dal
1000 gas
1500 normaal teruglevering
800 dal teruglevering

Betaal 26 cent per kWh en 1,23 euro voor gas.
Nu heb ik sinds gisteren een EV dus mijn verbruik gaat wel fors omhoog. Wel kan ik de teruglevering flink drukken omdat ik op de zon kan laden. Ik zit nu bij Innova tegen bijna 26 cent per kWh. Ik krijg de laadkosten vergoed tegen 29 cent per kWh dus voor mij zou dit dus redelijkerwijs best voordelig kunnen zijn omdat ik 10 cent toe krijg per geladen kWh? Wat denken jullie, overstappen of niet?

• ivs001
Italioboy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:
Ook heb aanbod van VEH binnen en ik twijfel ook om over te gaan. Ik begrijp alleen de terugleverkosten niet bij budget energie. Stel ik weet dit te drukken tot onder 1500 teruglevering, dan zou ik volgens de staffel zo'n 160 euro per jaar betalen want dat is mijn totale teruglevering want ik verbruik meer dan ik terug lever?

500 normaal
1000 dal
1000 gas
800 dal teruglevering

Nu heb ik sinds gisteren een EV dus mijn verbruik gaat wel fors omhoog. Wel kan ik de teruglevering flink drukken omdat ik op de zon kan laden. Ik zit nu bij Innova tegen bijna 26 cent per kWh. Ik krijg de laadkosten vergoed tegen 29 cent per kWh dus voor mij zou dit dus redelijkerwijs best voordelig kunnen zijn omdat ik 10 cent toe krijg per geladen kWh? Wat denken jullie, overstappen of niet?
Overweeg je ook dynamisch? Dan kan je met een EV als je die op de juiste momenten kan/weet op te laden je gemiddelde kWh prijs soms flink omlaag halen. Maar ook daar is de de prijs van VEH/budget lastig te evenaren op het moment lijkt dat bijvoorbeeld alleen overdag in het weekend goedkoper te zijn.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Italioboy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:

500 normaal
1000 dal
1000 gas
800 dal teruglevering

Ik vond het ook verwarrend.
Met de voorbeelden uit de FAQ onderaan de pagina is het wat beter te begrijpen:
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
Ik lever minder terug dan ik verbruik
Lever je minder terug dan je verbruikt? Dan rekenen we met de totale teruglevering.

Rekenvoorbeeld
Verbruik: 2.500
Teruglevering: 2.000

Dan schalen wij je in op basis van 2.000
Ik lever meer terug dan ik verbruik
Lever je meer terug dan je verbruikt? Dan rekenen wij het meerdere aan teruglevering niet mee bij het inschalen.

Rekenvoorbeeld
Verbruik: 1.500
Teruglevering: 4.000

Dan schalen wij je in op basis van 1.500

Pardon my dutch

• Italioboy
ivs001 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:08:
[...]

Overweeg je ook dynamisch? Dan kan je met een EV als je die op de juiste momenten kan/weet op te laden je gemiddelde kWh prijs soms flink omlaag halen. Maar ook daar is de de prijs van VEH/budget lastig te evenaren op het moment lijkt dat bijvoorbeeld alleen overdag in het weekend goedkoper te zijn.
Ik ben helaas niet altijd op de juiste momenten thuis om de EV te laden en ik heb eigenlijk ook geen zin om te gaan kijken wanneer ik nu het beste apparaten aan kan zetten.

Ik heb momenteel nog wel een lopend contract bij Innova maar deze kan ik opzeggen zonder boete. Dit contract wat ik nu heb is vrij gunstig met de terugleverkosten en de hoge bonus. Maar aangezien ik nu kan gaan "verdienen" door de vergoeding die ik terugkrijg per geladen kWh is het aanbod van VEH nog best interessant nu.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Italioboy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:00:
Ik heb momenteel nog wel een lopend contract bij Innova maar deze kan ik opzeggen zonder boete. Dit contract wat ik nu heb is vrij gunstig met de terugleverkosten en de hoge bonus.
Is die bonus bij het nu lopende contract? Als je die vroegtijdig opzegt krijg je de bonus meestal niet.

• reneeke1970
Kip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:44:
[...]

Ik vond het ook verwarrend.
Met de voorbeelden uit de FAQ onderaan de pagina is het wat beter te begrijpen:
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten

[...]

[...]
En vervolgens zijn de schaal boetes hoger dan de vergoeding terug levering. Snap niet dat jullie naar deze leverancier kijken

1 PVoutput . Dongen NB

• ivs001
reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:38:
[...]

En vervolgens zijn de schaal boetes hoger dan de vergoeding terug levering. Snap niet dat jullie naar deze leverancier kijken
De aanbieding is volgens mij interessant voor mensen die "veel" stroom verbruiken(warmtepomp en/of EV) en niet zoveel terugleveren of helemaal geen zonnepanelen hebben.

• Italioboy
Novax schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:35:
[...]

Is die bonus bij het nu lopende contract? Als je die vroegtijdig opzegt krijg je de bonus meestal niet.
Daar ben ik van op de hoogte dat ik die bonus dan niet meer krijg.

• Kip
  • Niet online

Kip

ivs001 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:00:
[...]

De aanbieding is volgens mij interessant voor mensen die "veel" stroom verbruiken(warmtepomp en/of EV) en niet zoveel terugleveren of helemaal geen zonnepanelen hebben.
Inderdaad, ik verbruik vrij veel elektriciteit in de winter door de warmtepomp. Daarnaast heb ik een elektrische auto die vooral weg is wanneer de zon schijnt.
Als ik de vergelijking van dynamische contracten op Jeroen.nl bekijk, kom ik met een dynamisch contract juist duurder uit.
Als iemand een beter alternatief heeft, hoor ik het graag. 9000kWh verbruik. 3700 kWh teruglevering. Geen plannen voor een thuisbatterij OID.

Pardon my dutch

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:10
nwagenaar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:41:
[...]

Ik zit momenteel nog bij Essent via de VEH-aanbieding van vorig jaar (deze loopt nog tot 1-12-2025). Ik heb alvast geregeld dat ik per 1-12-2025 verhuis naar Tibber, simpelweg vanwege goede ervaringen daarvoor (ik zat gemiddeld op rond de € 0.23 de KwH)

Nu betaal ik via Essent dus € 0.18 de KwH, effectief betaal ik € 75,- p/m en volgens de applicatie is de verwachting dat ik niet hoef bij te betalen.

Met de huidige aanbieding icm terugleverkosten - die bij Budget Energie door de staffels erg onprettig zijn voor gasloze woningen met redelijk wat panelen - zou ik welliswaar € 0.19 (1 jaar) of € 0.22 (2 jaar) de KwH moeten betalen, maar effectief komt het maandbedrag neer op € 97 (1 jaar) of € 107 p/m (2 jaar).

Voor de meesten is dit helemaal geen slechte aanbieding in vergelijking met de prijzen van nu: als ik via gaslicht.com (of andere online vergelijkers) dezelfde waardes doorgeef, dan komt Budget Energie 1 jaar vast op nummer 1 naar voren en betaal ik € 102 p/m (5 euro meer) maar dan betaal je wel € 0.25 de KwH en krijg ik je loyaliteitskorting van 185 euro (ipv van 100 euro bij VEH).
Ik zit nu ook bij Essent via VEH en ga naar Budget via VEH. Die staffels zijn toch nagenoeg gelijk?

Ik heb gekeken voor mijn teruglevering van ca 4.000 kWh en dat kost bij Essent en Budget 42 euro per maand.

Dus ik betaal 12,6 cent per kWh voor saldering.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 10:10
Ik ben op zoek naar advies voor mijn energiecontract. Ik zit nu bij UnitedConsumers, waar ik voor mijn gevoel teveel betaal. Dit contract loopt begin januari af.

Als ik naar mijn meterstanden van vorig jaar kijk, is dit mijn verbruik:

2500 kWh normaal
1750 kWh dal

Opbrengst zonnepanelen:
2500 kWh normaal
1250 kWh dal

500 m3 gas

Er is dit jaar niets veranderd, dus ik verwacht hetzelfde verbruik te hebben.

Als ik dit invul in de verschillende vergelijkers, komt Frank Energie (variabel) op zo'n € 660,- per jaar, en bij Budget Energie (1 jaar vast) via VEH op zo'n € 1240,- per jaar. Ik heb nog nooit variabel gehad, ben elk jaar braaf overgestapt naar een nieuw vast contract.

Zelfs als de variabele kosten veel zouden stijgen, komt dit toch nog steeds niet in de buurt van de prijs van het vaste contract? Of kijk ik ergens overheen?

5520 Wp op WZW PVOutput

• reneeke1970
Kip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:34:
[...]

Inderdaad, ik verbruik vrij veel elektriciteit in de winter door de warmtepomp. Daarnaast heb ik een elektrische auto die vooral weg is wanneer de zon schijnt.
Als ik de vergelijking van dynamische contracten op Jeroen.nl bekijk, kom ik met een dynamisch contract juist duurder uit.
Als iemand een beter alternatief heeft, hoor ik het graag. 9000kWh verbruik. 3700 kWh teruglevering. Geen plannen voor een thuisbatterij OID.
Zal wel aan mij liggen, maar je bent niet goed....
3700 kWh maal 1 cent is 37 euro ontvangen.
Schaal voor 3700 salderen is 504 euro per jaar betalen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:00:
[...]

Maar hij moet 9000 - 3700 = 5.200 kwh aankopen/importeren of,..direct van zijn zonnepanelen... Geen idee wat onder "verbruik" bedoeld is ? en de prijs is 19,3 cent of zoiets van importeren.. Geen 26 cent..

[ Voor 10% gewijzigd door belmonde op 10-09-2025 16:59 ]

• reneeke1970
belmonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:56:
[...]

Maar hij moet 9000 - 3700 = 5.200 kwh aankopen/importeren of,..direct van zijn zonnepanelen... Geen idee wat onder "verbruik" bedoeld is ? en de prijs is 19,3 cent of zoiets van importeren.. Geen 26 cent..
0.067×5200=350 euro winst tov
Maar wel 500+ boete...

1 PVoutput . Dongen NB

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Vdvmark schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:48:
Als je denkt dat gas in de wintermaanden dynamisch een te groot risico is, dan gaat Frank zn dynamische klanten de Wintervast optie bieden, een vaste prijs voor gas voor november, december, januari, februari. Dat is dus een paar maanden vast voor gas met rest van jaar dynamisch gas en hele jaar dynamisch stroom. Ze kopen dus voor je op die futuresmarkt waar GeEkle naar verwijst, ze komen pas in September met de prijs waarvoor je tijdelijk vast kunt gaan en waarschuwen terecht dat overstappen in die Wintervast periode je dan ook een boete oplevert (dynamisch heeft geen opzegtermijn). Leuk idee van ze.
Vandaag de prijs binnen, maar een flauw idee of dit nu redelijk is of niet? 0,57710/m3, all-in 1,27667/m3. Huidige prijs zit de afgelopen maanden tussen de 0,45 en 0,48. Dus ca. 10-11ct "opslag"/m3 voor een vast tarief gedurende de wintermaanden.

Is er ergens een historische prijs bij Frank over de afgelopen winters? Had afgelopen jaar Wintervast, dus kan mijn eigen tarief niet gebruiken hiervoor.

webOS all the way!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:37
reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:07:
[...]

Maar wel 500+ boete...
You win some/ You lose some :?
Het gaat erom wat je uiteindelijk betaald.... Toch?
Volgens jouw berekening zit er nog maar een gat van 150E tussen. Trek daar de bonus van 100E vanaf, en we hebben het nog maar over 50E.

Die 3700 kWh is gewoon een rot getal, ga net onder de 3500 zitten en je betaald 66E minder voor 200kWh 8)

Pijnacker Oost/West

• Kip
  • Niet online

Kip

reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:00:
[...]

belmonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:56:
[...]

Ik heb idd begrepen dat ik kan salderen. Dus 3700 zal van mijn verbruik in mindering worden gebracht. Met als tegenprestatie 504 euro "boete".

Pardon my dutch

• alfirin
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:13
ik heb de deal van VEH met budgetenergie binnen gekregen. ik vergelijk het met aanbiedingen van energievergelijker.nl en het is voor me niet de gunstige optie. United consumers doet een bod met 2 keer hoger korting voor 1 jaar vast. Is er dus een punt voor me om daadwerkelijk budget energie te kiezen? of ga ik gewoon voor de goedkopste optie? aangezien dat mijn energie verbruik is de laatste 2 jaar niet veranderd

• Mooper
Ik heb besloten bij Tibber te blijven; een supportmedewerker gaf vandaag aan dat binnenkort Grid Rewards voor Tesla via slim laden publiekelijk worden gemaakt voor iedereen.

Het enige wat me nu nog nog van gedachten kan brengen is als de NAVO beslist om een tegenoffensief te doen tegen de Russen /off-topic

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mooper schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:53:
Ik heb besloten bij Tibber te blijven; een supportmedewerker gaf vandaag aan dat binnenkort Grid Rewards voor Tesla via slim laden publiekelijk worden gemaakt voor iedereen.

...
Wat bedoelen ze hiermee cq wat betekent binnenkort?

• Mooper
beyazz06 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:00:
[...]

Wat bedoelen ze hiermee cq wat betekent binnenkort?
Hier vind je meer over grid rewards: https://tibber.com/nl/grid-rewards

Voor grid rewards heb je normaliter een laadpaal nodig die dat ondersteunt. Voor Tesla hebben ze het nu zo goed als afgerond en kun je grid rewards verdienen zonder dat je een laadpaal nodig hebt die dat ondersteunt aangezien de intelligentie voortaan via de Tesla app en Tibber gaat (verwacht ik, API oid).

De medewerker had het over enkele weken. Nog steeds niet heel SMART, maar klinkt toch hoopvol!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mooper schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:12:
[...]

Hier vind je meer over grid rewards: https://tibber.com/nl/grid-rewards

Voor grid rewards heb je normaliter een laadpaal nodig die dat ondersteunt. Voor Tesla hebben ze het nu zo goed als afgerond en kun je grid rewards verdienen zonder dat je een laadpaal nodig hebt die dat ondersteunt aangezien de intelligentie voortaan via de Tesla app en Tibber gaat (verwacht ik, API oid).

De medewerker had het over enkele weken. Nog steeds niet heel SMART, maar klinkt toch hoopvol!
Ja oke, duidelijk. Had dezelfde vraag vorig jaar nog gesteld aan Tibber. Destijds waren ze voornemens dit op te zetten, maar wanneer hoe was onduidelijk. Zal morgen ook maar weer eens vragen hoe het nu zit.

Vond/vind het persoonlijk jammer dat ik niet gebruik kon maken van de grid rewards daar ik een Tesla laadpaal heb die ze niet ondersteunen.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:50

fxs81

Julianadorp

Mijn vast contract loopt op op 31-10-2025 af en ik ben me dus aan het inlezen om over te stappen.
TS doorgenomen, ook de linkjes gebruikt naar de aanbevolen topics en daar de TS gelezen dus het duizelt me nu een beetje. Ik neig naar dynamisch omdat dit volgens mij het goedkoopste is voor mij maar bij welke aanbieder dan.
Ik verwarm sinds november vorig jaar de woonkamer met een airco en heb sinds dit jaar 2 plug-in batterijen (pib) staan met in totaal 5,4 kWh opslag. De 1e sinds april en de 2e sinds juli. Verder 3450 Wp op het dak liggen.

Mijn verbruik was vorig jaar:
Februari 2024 - februari 2025
Stroom import: 2500 kWh
Stroom export: 2150 kWh
Netto verbruik: 350 kWh
Gas: 359 m3

Vanaf februari 2025 tot nu:
Stroom import: 650 kWh
Stroom export: 1230 kWh
Netto verbruik: -580 kWh
Gas: 122 m3

De pibs draaien in de avond en nacht het huis zo goed als op NOM en de export daalt daardoor natuurlijk ook. Via HA ga ik een automatisering opzetten dat de pibs gaan laden als de prijs negatief is en/of als die onder een bepaalde prijs komt en we gaan dan ook wasmachine/vaatwasser aanzetten op de goedkopere/negatieve uren. O.a. om deze reden lijkt mij dat een dynamisch contract het beste bij mijn huis gaat passen. Bij gaslicht en andere vergelijkers mijn gegevens ingevuld en ja, dan begint het, alle voorgestelde prijzen liggen heel dicht bij elkaar. Bij Frank en Zonneplan lijk ik het beste af te zijn maar bij het doornemen van de diverse topics lees ik dan weer wat dingen waarbij de prijzen toch wat schimmig lijken te zijn maar ik kan dat zelf niet goed herleiden. Welke aanbieder zouden jullie nemen als je rekent met mijn gegevens?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:37
Hermanvh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:20:
[...]

Vandaag de prijs binnen, maar een flauw idee of dit nu redelijk is of niet? 0,57710/m3, all-in 1,27667/m3. Huidige prijs zit de afgelopen maanden tussen de 0,45 en 0,48. Dus ca. 10-11ct "opslag"/m3 voor een vast tarief gedurende de wintermaanden.

Is er ergens een historische prijs bij Frank over de afgelopen winters? Had afgelopen jaar Wintervast, dus kan mijn eigen tarief niet gebruiken hiervoor.
je kunt het eens langs de prijzen van andere "vaste" contracten leggen. Mijn buurman heeft zo een contract. Zijn basis prijs is iets hoger, maar zijn vaste kosten per maand is dan hij weer 2 euro goedkoper uit.
Dan kan je een beetje gevoel krijgen hoe en wat.
En je verbruik telt ook mee. Zelf ga ik niet voor het aanbod, althans op basis van de informatie die ik tot nu toe heb. Mijn verbruik voor de maanden genoemd is in totaal 80 kuub ofzo. (ca. 20 kuub per maand in de winter).. jaahaa.. ik weet het... waar is die warmtepomp boiler! )
Voor mij is het dan dus 80 keer 60 cent of 80 keer 4 euro. (om maar een hoog bedrag te poneren). beide kan ik denk ik wel aan.

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:38
Hoi, is er een vergelijkingssite waar je welkomstkortingen kan uitzetten/alleen met kale prijs kunt vergelijken? Heb er nu een aantal bekeken en nergens de optie of aanbieders die zonder een deal aanbieden.
Ik heb van VeH een aanbieding gehad zonder kortingen en zou dit graag willen vergelijken.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36
Inmiddels heb ik het aanbod ook ontvangen. Wij betalen nu ongeveer €175,- bij Vattenfal. De aanbieding van Budget Energie via VEH komt uit op €124,-. Dat is 12 euro goedkoper dan de goedkoopste van de vergelijkingssite. Ik ga bewust niet voor dynamisch, gezien de onrust in de wereld op dit moment.

Wij verbruiken 6400kwh, 300m3 en leveren 1600kwh terug.
[...]

Maar wel 500+ boete...
Maar die boete heb je bij andere leveranciers ook, eventueel lager.

[ Voor 42% gewijzigd door Abom op 11-09-2025 16:36 ]

• Kip
  • Niet online

Kip

[...]

Maar wel 500+ boete...
Bij welke energieleverancier betaal je dan 26 cent per kWh zonder een "terugleverboete"?
Misschien via een modelcontract, maar daarbij mogen de tarieven per 1 januari weer aangepast worden.
Als die tarieven dan opnieuw te hoog zijn, kun je overstappen naar een andere leverancier.
Echter, tot januari kun je je verbruik niet meer salderen met opwek uit de zomermaanden.

Pardon my dutch

• Bartoow
  • Laatst online: 19:37
Mijn situatie:
  • Vast contract verloopt in oktober
  • Maart 2026 krijg ik zonnepanelen (samen met verbouwing)
Kan ik het beste een variabel contract nemen totdat ik de panelen heb en dan opnieuw kijken wat de beste opties zijn? Of toch nu voor 1 jaar vastleggen?
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.