Voor de duidelijkheid: Ik heb elk jaar effectief 2500 tot 3500KwH "te kort" op jaarbasis (dit jaar is uitzonderlijk goed geweest, het jaar daarvoor uitzonderlijk bagger qua opwekking), dus mijn zonnepanelen leveren per jaar minder op dan dat ik daadwerkelijk gebruik en ik stuur zoveel mogelijk zaken aan zodat ik zoveel mogelijk opwekking zelf probeer te gebruiken.
Het laden van mijn auto doe ik slim via HomeAssistant/EVCC (nu alleen bij teruglevering).
Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:23:
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jij behalve lever ik dan 4000 kWh terug op jaarbasis. Zit jij dan bij Zonneplan of een andere aanbieder? Ik zou graag een maandelijkse prijs willen betalen ipv schommelend per maand zoals nu het geval is.
Ik zit momenteel nog bij Essent via de VEH-aanbieding van vorig jaar (deze loopt nog tot 1-12-2025). Ik heb alvast geregeld dat ik per 1-12-2025 verhuis naar Tibber, simpelweg vanwege goede ervaringen daarvoor (ik zat gemiddeld op rond de € 0.23 de KwH)
Nu betaal ik via Essent dus € 0.18 de KwH, effectief betaal ik € 75,- p/m en volgens de applicatie is de verwachting dat ik niet hoef bij te betalen.
Met de huidige aanbieding icm terugleverkosten - die bij Budget Energie door de staffels erg onprettig zijn voor gasloze woningen met redelijk wat panelen - zou ik welliswaar € 0.19 (1 jaar) of € 0.22 (2 jaar) de KwH moeten betalen, maar effectief komt het maandbedrag neer op € 97 (1 jaar) of € 107 p/m (2 jaar).
Voor de meesten is dit helemaal geen slechte aanbieding in vergelijking met de prijzen van nu: als ik via gaslicht.com (of andere online vergelijkers) dezelfde waardes doorgeef, dan komt Budget Energie 1 jaar vast op nummer 1 naar voren en betaal ik € 102 p/m (5 euro meer) maar dan betaal je wel € 0.25 de KwH en krijg ik je loyaliteitskorting van 185 euro (ipv van 100 euro bij VEH).
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:38:
[...]
Terugleverkosten betaal je tegenwoordig toch ook al voor stroom die je kan salderen? Of begrijp ik het verkeerd? Gaat het echt alleen om de opwekking die overblijft na aftrek van je jaarverbruik?
Misschien is er een ander topic beter geschikt hiervoor.
Dat is energieleverancier afhankelijk: diverse leveranciers hanteren een TLK voor alle teruglevering (zoals Budget Energie) terwijl andere dit pas doen bij de meerlevering na saldering.
Bij Dynamische Energieleveranciers is het punt van terugleverkosten (vooralsnog) niet echt van toepassing. Ze hanteren wel een inkoop- en opslagvergoeding per KwH bij teruglevering (zie
https://jeroen.nl/dynamis.../salderen-en-terugleveren)
Ik heb net ook op jeroen.nl hetzelfde verbruik ingevuld voor een vergelijking van dynamische energieleveranciers en de goedkoopste dynamische energieleverancier met een vast maandbedrag/voorschot zijn Zonneplan (€66.53), Eneco (€69.24) en Sunergy (€70.80 p/m).
Wel voor de volledigheid: deze calculaties zijn natuurlijk wel een inschatting en gebaseerd op een gemiddelde van € 0.23 tot € 0.26 per KwH.
Dus daar zit een risico aan vast: bij Budget Energy heb je gewoon de gestelde € 0.19 of € 0.22 per KwH en de € 0.01 terugleververgoeding.