Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-10 00:11
@Novax Dank voor de tips.

Het vervellende met zonnenpanelen is dat ik nu nog een te overzienen teruglever boete is. Maar in de vergelijkers zie ik nu teurgleverkosten bijna even hoog als teruglever vergoeding.

Als ik dus overdag produceer, maar niet gebruik, dan hou ik qua saldering niks over? Heb dan al terugleververgoeding betaald?

Ik had juist een EV lader geplaatst om m’n overgebleven stroom te gebruiken. Alleen produceer ik wel te weinig voor het gebruik. Not sure infill nu moet focussen vooral op een contract met laagste stroom kosten.

Is het bij mijn 8 panelen dan al rendabel om voor een model contract te gaan?

Ben qua stroom echt even kwijt wat nu slim is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Badname2 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:05:
@Novax Dank voor de tips.

Het vervellende met zonnenpanelen is dat ik nu nog een te overzienen teruglever boete is. Maar in de vergelijkers zie ik nu teurgleverkosten bijna even hoog als teruglever vergoeding.

Als ik dus overdag produceer, maar niet gebruik, dan hou ik qua saldering niks over? Heb dan al terugleververgoeding betaald?

Ik had juist een EV lader geplaatst om m’n overgebleven stroom te gebruiken. Alleen produceer ik wel te weinig voor het gebruik. Not sure infill nu moet focussen vooral op een contract met laagste stroom kosten.

Is het bij mijn 8 panelen dan al rendabel om voor een model contract te gaan?

Ben qua stroom echt even kwijt wat nu slim is.
Omdat je geen overschot hebt heb je niet te maken met de terugleververgoeding. Wel met de terugleverkosten.

Modelcontract is ook alleen interessant als je overschot hebt, het stroomtarief is daar hoger maar dat maakt niets uit bij overschot omdat je dat allemaal saldeert.

Probleem met de stroom contracten nu is dat je drie variabele componenten hebt, het stroomtarief, de terugleverkosten, en de cashback. (ook nog vaste kosten per maand maar die verschillen niet heel veel per leverancier). En bij het stroomtarief heb je dan ook nog normaal en dal tarief. Dat wordt een beetje onoverzichtelijk en je kunt eigenlijk alleen goed vergelijken op basis van het jaarbedrag via een vergelijker.

Maar de vergelijker geeft alleen de voordeligste leveranciers op basis van de exacte cijfers die je opgeeft als schatting. Ben je redelijk zeker van die schatting dan zou je een leverancier uit de top 5 van de vergelijking kunnen kiezen. (Er vanuit gaande dat je verder geen probleem hebt met de getoonde leverancier, energieleveranciers die je sowieso niet wilt kan je bij de vergelijkers eruit filteren.)

Als je niet helemaal zeker bent van die schatting, of je denkt het komende jaar nog wat aan je verbruikspatroon te kunnen doen, dan kan je nog kijken wat er gebeurt als je verbruik of teruglevering significant zou veranderen. Dit zou je kunnen door wat meerdere vergelijkingen te doen met daarbij de opgegeven schatting iedere keer een beetje aan te passen in beide richtingen, de top 5 te nemen, en aan het eind de gemiddeld voordeligste te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-10 00:11
Dank @Novax ik krijg op gaslicht met alle 3 scenario’s dezelfde aanbieders bovenaan.

Ik heb nu met mn meest accurate data dit aanbod van budget energie. Is dit een beetje goed aanbod of zitten we in een maand met slechte aanbiedingen?

M’n vaste contract verloopt eind van de maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jynqkb-6b7BqoRqAScRopfYMgqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KWENFQyhRPTMv22Nqkb7CGy0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Badname2 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:48:
Dank @Novax ik krijg op gaslicht met alle 3 scenario’s dezelfde aanbieders bovenaan.

Ik heb nu met mn meest accurate data dit aanbod van budget energie. Is dit een beetje goed aanbod of zitten we in een maand met slechte aanbiedingen?

M’n vaste contract verloopt eind van de maand.

[Afbeelding]
Ik heb zelf geen ervaringen met Budget Energie maar als totaalpakket (stroom+gas) lijkt me dit door de bonus wel een goed aanbod voor nu. Budget heeft dan ook nog "Gratis Stroom Cadeau" in de zomermaanden al zal dat extra voordeel minimaal zijn.

Maar je hebt altijd nog 2 weken bedenktijd na afsluiten, dus mocht er in de komende 2 weken nog iets beter voorbij komen kan je nog annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Ook ik moet opnieuw gaan kiezen. Verlengvoorstel van Greenchoice was niet al te best.

Mijn verbruikcijfers

Verbruik 2025 (via Edin, jaarnota moet nog komen een dezer dagen)

Stroom

Stroom normaal 994 kWh
Stroom dal 1311 kwh

Teruglevering normaal 2246 kwh
Teruglevering dal 915 kwh

Gas

Verbruik 1399 m3

Op basis van dit verbruik kom ik bij 3 partijen uit. Ik neig naar VandeBron. Maar zoals altijd is mw Kees een eeuwige twijfelaar. Zie ik nog wat over het hoofd ? In september komen er weer nieuwe VEH aanbiedingen.. Wachten of ? Contract verloopt in november as.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8_clJhDoiMJ8H7z2zgJh3IkJpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQVmXAaVwP5ihzsxALVTvgMH.png?f=fotoalbum_large

Ik wil graag ook de mogelijkheid hebben om ZELF mijn termijn bedrag aan te passen. Ik heb bijv. nu tijdelijk meer mensen in huis wonen maar dat zal straks weer veranderen. Dus ik wil mijn termijnbedrag omhoog en omlaag kunnen doen..Dat kan bij GC iig. Bij VandenBron kon ik alleen vinden dat zij het doen..

[ Voor 39% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 06-08-2025 14:54 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
mevrouwKees_1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:50:
Ook ik moet opnieuw gaan kiezen. Verlengvoorstel van Greenchoice was niet al te best.

Mijn verbruikcijfers

Verbruik 2025 (via Edin, jaarnota moet nog komen een dezer dagen)

Stroom

Stroom normaal 994 kWh
Stroom dal 1311 kwh

Teruglevering normaal 2246 kwh
Teruglevering dal 915 kwh

Gas

Verbruik 1399 m3

Op basis van dit verbruik kom ik bij 3 partijen uit. Ik neig naar VandeBron. Maar zoals altijd is mw Kees een eeuwige twijfelaar. Zie ik nog wat over het hoofd ? In september komen er weer nieuwe VEH aanbiedingen.. Wachten of ? Contract verloopt in november as.

[Afbeelding]

Ik wil graag ook de mogelijkheid hebben om ZELF mijn termijn bedrag aan te passen. Ik heb bijv. nu tijdelijk meer mensen in huis wonen maar dat zal straks weer veranderen. Dus ik wil mijn termijnbedrag omhoog en omlaag kunnen doen..Dat kan bij GC iig. Bij VandenBron kon ik alleen vinden dat zij het doen..
De grootste kostenpost is het gas. Bij stroom heb je overschot en zou je eventueel voordeliger uit zijn met een modelcontract maar dan moet je wachten tot de nieuwe tarieven en voorwaarden per 1 januari of dat nog zo is.

En zoals altijd heb je nog 14 dagen bedenktijd. Dus als het voor nu een goede aanbieding lijkt nu afsluiten en over 13 dagen weer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jekalekat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-09 17:43
Goedemorgen,

Vanaf 1-9 ga ik wonen in een A+++ appartement waarvan het woonoppervlak uit 52m2 bestaat. Het appartement is uitgerust met warmtepomp en heeft geen panelen. Ik werk 36 uur en douche zo'n maximaal 10 minuten per dag.

Alle vergelijkers zetten mijn verbruik op:
—————+-
850 normaal
850 dal

Dit lijkt mij erg laag en ik schatte het zelf ongeveer rond de 1300/1300. Zit ik hierin goed en wie adviseren jullie als energieleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:52
Jekalekat schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:30:
Goedemorgen,

Vanaf 1-9 ga ik wonen in een A+++ appartement waarvan het woonoppervlak uit 52m2 bestaat. Het appartement is uitgerust met warmtepomp en heeft geen panelen. Ik werk 36 uur en douche zo'n maximaal 10 minuten per dag.

Alle vergelijkers zetten mijn verbruik op:
—————+-
850 normaal
850 dal

Dit lijkt mij erg laag en ik schatte het zelf ongeveer rond de 1300/1300. Zit ik hierin goed en wie adviseren jullie als energieleverancier?
Verbruik kan prima kloppen als ik dat vergelijk met andere adressen met vergelijkbaar profiel.

Energiek dynamisch is waarschijnlijk het meest gunstig voor jou (< €24 pm gemiddeld per maand).

Kijk iig even op Energievergelijk bij dynamisch energiecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:08
Mijn contract loopt begin november weer af. Zat even te kijken en op overstappen.nl kwam Budget energie het goedkoopst naar voren (+-€10 p/m) Nu kreeg ik via buurtkadoo een aanbieding binnen voor VandeBron met 187€ Cashback bij een jaarcontract. Hiermee kom ik op zo'n €12 p/m uit. Denk dat ik deze ga afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 11:45
In september loopt mijn contract af na 2 jaar. Ik woon in een nieuwbouwrijtjeshuis met zonnepanelen en warmtepomp. Wanneer ik ongeveer het verbruik invul op Energievergelijk.nl zijn dit de prijzen. Ik snap alleen niet zo goed waarom de verschillen zo groot zijn. Wat zouden jullie aanraden? Ik zit er niet per se op te wachten om heel strategisch met mijn verbruik om te gaan en bij zon alleen gebruik te maken van bepaalde apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Sbxw2_AkoJqNxY1q15Q9Fa4BBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSSSrEvQ6wUHRiRpMc8hPZd2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:18
@Slabbysl
Je moet niet alleen naar het maandbedrag kijken, want die zijn vertroebeld door de kortingen, maar ook de tarieven vergelijken.
Bij dynamisch is dat een beetje koffiedik kijken, maar na 2,5 jaar dynamisch ervaring zie ik het voor dit jaar gemiddeld op 25 a 26 cent uitkomen, als je niet te veel kan/wil sturen op tijdstip van verbruik.
Duurder dan wat momenteel wordt aangeboden voor 1 jaar vast. Ben daarom deze maand overgestapt.

[ Voor 52% gewijzigd door JukeboxBill op 12-08-2025 10:38 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Slabbysl Zonneplan is een dynamisch contract, ik maak uit je verhaal op dat je daar niet naar op zoek bent.
Overigens maakt het met terugleverboetes nu ook al uit wanneer je iets aanzet, aangezien ze bijna allemaal over elke kWh rekenen die je terug het net op stuurt, los van salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
storm-biker schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:38:
@Slabbysl Zonneplan is een dynamisch contract, ik maak uit je verhaal op dat je daar niet naar op zoek bent.
Overigens maakt het met terugleverboetes nu ook al uit wanneer je iets aanzet, aangezien ze bijna allemaal over elke kWh rekenen die je terug het net op stuurt, los van salderen.
Als je je directe eigen verbruik tijdens opwek verhoogd, heb je dat niet als teruglevering.
En sommige leveranciers werken met staffels, dan kan eea nog (een kleine) invloed hebben.

Maar @Slabbysl, je verbruik proberen te sturen is vooralsnog vooral noodzakelijk/handig met dynamisch, dus dat soort contracten kun je beter niet pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:23
Budget energie belde mij net op voor een persoonlijk aanbod...

Zonder koringen, staat niet in contract...

1,20 voor gas
0.24 voor energie.

dus die gast aan de telefoon zei even snel want en alle voorwaarden.

gasprijs is wel goed, gebruik 545 m3 vorig jaar.

stroom is ander verhaal en veranderd ook, heb net een EV dus dat kan ik niet zo goed schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Huib_Bloodstone schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:27:
Budget energie belde mij net op voor een persoonlijk aanbod...

Zonder koringen, staat niet in contract...

1,20 voor gas
0.24 voor energie.

dus die gast aan de telefoon zei even snel want en alle voorwaarden.

gasprijs is wel goed, gebruik 545 m3 vorig jaar.

stroom is ander verhaal en veranderd ook, heb net een EV dus dat kan ik niet zo goed schatten.
Met zo'n laag gas verbruik is het voordeliger om een los gas contract te nemen met een hoge korting, als het goed is werkt het volgende nog steeds Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" tarief is inmiddels €1,22 en bonus €215.

En als het kan structureel onder de 500m3 proberen te komen, dan ga je uiteindelijk het lagere capaciteitstarief van de netbeheerder betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:27
ik heb een vergelijk gemaakt via independer, Eneco komt er voordelig uit: 125,59 per maand
2e optie is green choice voor 127,05 per maand.

Voordat ik met Eneco in zee ga ff een sanity check want ik heb een stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat ik niet bij Eneco moet zijn maar ik heb geen idee waarom :X

gegevens:

Stroom normaal: 1700 Eneco: 0.260 Greenchoice 0.234
Stroom dal: 3700 eneco: 0.245greenchoice 0.246
teruglevering normaal: 775 eneco: 0.152greenchoice 0.160
teruglevering dal: 312 eneco: 0.152greenchoice 0.160

door de prijsopbouw wordt green choice interessanter als ik meer verbruik, maar ik probeer juist het verbruik omlaag te krijgen. dus eigenlijk opzoek naar bevestiging dat Eneco geen slecht keuze is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slawkooo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08 22:21
Zijn eindecontractbonussen echt? Ik zag dat Overstappen me een bonus van € 500 geeft bij Budget Energie, terwijl anderen, zoals Pricewise, me € 400 geven. Is dat bedrag van € 500 echt of is het oplichterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Slawkooo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:21:
Zijn eindecontractbonussen echt? Ik zag dat Overstappen me een bonus van € 500 geeft bij Budget Energie, terwijl anderen, zoals Pricewise, me € 400 geven. Is dat bedrag van € 500 echt of is het oplichterij?
Ja die zijn echt maar het is niet de vergelijker die ze geeft maar de energieleverancier. Daar zijn wel actievoorwaarden aan verbonden en daar kunnen verschillen in zitten per leverancier dus goed lezen. Verder zijn de aanbiedingen bij alle vergelijkers vrijwel hetzelfde, het kan alleen zijn dat het tijdstip van wijzigen anders is waardoor je verschillen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Reloader schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:45:
ik heb een vergelijk gemaakt via independer, Eneco komt er voordelig uit: 125,59 per maand
2e optie is green choice voor 127,05 per maand.

Voordat ik met Eneco in zee ga ff een sanity check want ik heb een stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat ik niet bij Eneco moet zijn maar ik heb geen idee waarom :X

gegevens:

Stroom normaal: 1700 Eneco: 0.260 Greenchoice 0.234
Stroom dal: 3700 eneco: 0.245greenchoice 0.246
teruglevering normaal: 775 eneco: 0.152greenchoice 0.160
teruglevering dal: 312 eneco: 0.152greenchoice 0.160

door de prijsopbouw wordt green choice interessanter als ik meer verbruik, maar ik probeer juist het verbruik omlaag te krijgen. dus eigenlijk opzoek naar bevestiging dat Eneco geen slecht keuze is :+
Het heeft niet zoveel zin om tarieven te vergelijken want je mist nog de terugleverkosten, de vaste kosten, en de bonus. Je kan beter naar het jaarbedrag of maandbedrag inclusief bonus kijken. Ik weet niet hoe je op dat hoge maandbedrag komt, heb je wellicht ook nog gas verbruik?

Als je wilt weten welke je beter kan kiezen bij lager verbruik kan je het verbruik in de vergelijker een paar keer naar beneden doen en dan weer vergelijken. En je moet er ook opletten dat bij sommige energieleveranciers de bonus lager kan worden bij significant minder verbruik dan opgegeven.

Verder zie ik geen problemen met specifiek Eneco al heb ik geen ervaring met die leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernie2009
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 06:24
Beste tweakers,

Korte vraag: Zit nu al jaren bij UC. Kan verlengen maar scheelt € 10/€22 maand incl de "loyaliteits"bonus van € 50/€ 150 (!/3 jaar vast)..

De aanbiedingen vast voor nieuwe klanten zijn beter.
Wij gaan per 1 september verhuizen. Kan ik nu op het oude adres UC opzeggen en op het nieuwe adres ook weer UC kiezen maar dan als nieuwe klant? Wij hebben momenteel een variabel contract bij UC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
bernie2009 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:51:
Beste tweakers,

Korte vraag: Zit nu al jaren bij UC. Kan verlengen maar scheelt € 10/€22 maand incl de "loyaliteits"bonus van € 50/€ 150 (!/3 jaar vast)..

De aanbiedingen vast voor nieuwe klanten zijn beter.
Wij gaan per 1 september verhuizen. Kan ik nu op het oude adres UC opzeggen en op het nieuwe adres ook weer UC kiezen maar dan als nieuwe klant? Wij hebben momenteel een variabel contract bij UC.
Contract is persoonsgebonden niet adresgebonden. Maar je zegt "Wij" dus je zou het nieuwe contract op naam van je partner kunnen doen die dan een nieuwe klant is.

Let bij het variabele contract wel op de opzegtermijn van UC, die is meestal 30 dagen, daar zit je nu al overheen.

[ Voor 16% gewijzigd door Novax op 13-08-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 19:21
Situatie:
Ik heb momenteel nog een langlopend energiecontract bij Van de Bron (via een veiling): 1,17 eur per m3 gas, 17 cent per kwh stroom. Dit contract loopt nog tot 31-12-2027. Ik heb geen zonnepanelen.

Half oktober ga ik verhuizen naar naar een andere woning (2 onder 1 kap, geen zonnepanelen). Nu leek dit een goed moment op mijn energiecontract weer even te checken. Ik heb gebeld met Van de Bron en volgens hen hoef ik geen opzegboete te betalen.

Mijn verbruik was meestal rond de 2600 kwh stroom en 1100 m3 gas. In de nieuwe woning wordt dit (waarschijnlijk) 3000 kwh stroom (daar is een elektrische kookplaat, in de oude woning niet) en 900m3 gas of lager (ivm een houtkachel in de nieuwe woning).

Kan ik nu beter overstappen of niet?
Bij nieuwe aanbieders (bijv. Eneco en Budget Energie) ga ik 25 cent per kwh gas en 1,22 voor m3 gas betalen, maar zij bieden bij nieuwe jaarcontracten wel rond de 500,- korting/cashback aan. Dat is wel serieus geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernie2009
Novax schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Contract is persoonsgebonden niet adresgebonden. Maar je zegt "Wij" dus je zou het nieuwe contract op naam van je partner kunnen doen die dan een nieuwe klant is.

Let bij het variabele contract wel op de opzegtermijn van UC, die is meestal 30 dagen, daar zit je nu al overheen.
Bedankt voor jouw antwoord. Ik dacht dat je een variabel contract per dag op kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
bernie2009 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:38:
Bedankt voor jouw antwoord. Ik dacht dat je een variabel contract per dag op kan zeggen?
Je kunt wel zelf elke dag opzeggen maar je contract loopt dan nog 30 dagen door na de dag dat je hebt opgezegd.

Je zou hier voor de zekerheid nog contact op kunnen nemen met UC (en wellicht nog kunnen onderhandelen dat je wel een nieuw vast contract wil bij de verhuizing maar dat je dan ook de korting en betere tarieven krijgt, anders dreig je met overstappen naar een andere leverancier).

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 13-08-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-10 08:42
Bedankt @Novax voor de tip van een kleine (<500m3) Gas aansluiting. Ik gebruik al jaren ~280-300 omdat ik een pelletkachel heb en lokaal verwarm. Vorig jaar nog een aansluiting 500-4000m3 doorbelast gekregen (ENGIE); erg vreemd dat ze dit niet automatisch verrekenen. Heb maar een mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ArnieNFW schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:15:
Bedankt @Novax voor de tip van een kleine (<500m3) Gas aansluiting. Ik gebruik al jaren ~280-300 omdat ik een pelletkachel heb en lokaal verwarm. Vorig jaar nog een aansluiting 500-4000m3 doorbelast gekregen (ENGIE); erg vreemd dat ze dit niet automatisch verrekenen. Heb maar een mail gestuurd.
Voor meer info daarover kan je kijken in Capaciteitstarief gas Het is niet zo dat bij een verbruik onder de 500m3 de netbeheerder met terugwerkende kracht een lager tarief rekent. Maar als je structureel al meerdere jaren rond de 300m3 zit is het wel raar om het hogere tarief te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernie2009
Novax schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Je kunt wel zelf elke dag opzeggen maar je contract loopt dan nog 30 dagen door na de dag dat je hebt opgezegd.

Je zou hier voor de zekerheid nog contact op kunnen nemen met UC (en wellicht nog kunnen onderhandelen dat je wel een nieuw vast contract wil bij de verhuizing maar dat je dan ook de korting en betere tarieven krijgt, anders dreig je met overstappen naar een andere leverancier).
Ik heb vanmiddag gebeld met UC. Contract per 1-9 kunnen opzeggen. Werd gevraagd waarom ik mijn contract wilde opzeggen. Verteld dat ik de verlengbonus maar schamel vond en nieuwe klanten een forse bonus krijgen. Medewerkster kon niets voor mij doen.........

• Slawkooo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08 22:21
Novax schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:45:
[...]

Ja die zijn echt maar het is niet de vergelijker die ze geeft maar de energieleverancier. Daar zijn wel actievoorwaarden aan verbonden en daar kunnen verschillen in zitten per leverancier dus goed lezen. Verder zijn de aanbiedingen bij alle vergelijkers vrijwel hetzelfde, het kan alleen zijn dat het tijdstip van wijzigen anders is waardoor je verschillen ziet.
Waar komen deze verschillen vandaan? Waarom geeft de ene vergelijkingssite 400 euro bonus en de andere 500 euro na het invoeren van dezelfde verbruiksgegevens van dezelfde leverancier?

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 12:09

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Slawkooo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:01:
[...]

Waar komen deze verschillen vandaan? Waarom geeft de ene vergelijkingssite 400 euro bonus en de andere 500 euro na het invoeren van dezelfde verbruiksgegevens van dezelfde leverancier?
Volgens mij geldt hier het aloude gezegde: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

• Novax
  • Niet online
Slawkooo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:01:
[...]

Ik kan dat op dit moment niet verifiëren, ik krijg bij pricewise en overstappen bij de dezelfde gegevens de exact zelfde aanbieding voor Budget Energie met een bonus van €415. Maar ik weet niet welke gegevens je gebruikt hebt.

De energieleveranciers kunnen de aanbiedingen op elk moment wijzigen maar de vergelijkers kunnen deze wijzigingen ieder op een ander tijdstip doorvoeren, dat kan een verklaring zijn.

• Berry1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-10 22:43
Beste leden,

Ik lees dit forum met veel interesse. Ons energiecontract loopt eind oktober af.

Nu is onze situatie als volgt:

Wij gebruiken privé circa 3000kwh
Wij gebruiken met de lease auto circa 7000 kwh.
Totaal gebruik circa 10000 kwh

Wij wekken op met zonnepanelen circa 5500 KWH

De gebruikskosten voor het laden van de auto worden vergoed (ongeacht of deze worden opgewekt of niet). Hiervoor ontvang ik dus 7000 x tarief per kwh.

Teruglevering is daarom erg nadelig en een hogere energieprijs juist voordelig.

Kan iemand mij hierin een kort advies geven waar naar te kijken?

Alvast bedankt!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Berry1980 hoewel de prijs van die 7000 kWh dus niet relevant is (hij wordt vergoed) is het financieel niet hezelfde als een verbruik van 3000 kWh en opwek van 5500 kWh (dus daarom ook niet in dat topic).
In je overzicht mist de teruglevering of het eigenverbruik, en voor een compleet plaatje moet dat nog uitgesplitst worden in auto-eigenverbruik en overig eigenverbruik.
Stel dat je extra eigenverbruik door de auto 2000 kWh is ("in de weekenden staat hij op de oprit") en overig eigenverbruik 1500 kWh dan moet je zelfs met salderen alsnog 2000 kWh zelf betalen en is een hogere energieprijs dus niet per sé gunstig.
Heb je al een laadpaal die stuurbaar is op PV opwek om je eigenverbruik te verhogen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berry1980
Dank voor je reactie!
De prijs van de 7000kwh is wel relevant omdat deze volledig wordt betaald door de lease maatschappij terwijl ik deze deels middels de zonnepanelen opwek (100% winst). Zowel privé rijden als zakelijk rijden wordt betaald door de werkgever dus deze splitsing is niet van toepassing.
De teruglevering is ongeveer 3200 kwh.
Alvast bedankt! Ik zie graag je reactie tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37
Ik ga me ook maar eens mengen in dit topic. Want het is volgens mij niet de vraag óf, maar naar welke partij ik moet overstappen. Ik zoek dingen graag uit, maar op het gebied van energie ben ik wat lui en ik merk dat ik het gewoon niet leuk vind om de energierekening helemaal door te spitten.

Dat uit zich bijvoorbeeld in het feit dat ik al teveel jaren bij Eneco zit. Een trigger was de tussenstand, die in oktober weer verrekend gaat worden. We gebruiken minder dan vorig jaar en wekken meer op, maar toch gaat het maandbedrag volgens Eneco straks 3 tientjes omhoog. Dat kan beter denk ik.

Situatie afgelopen jaar volgens eindafrekening oktober - oktober:
  • Gezin bestaande uit 5 personen.
  • Jaarlijks gasverbruik: circa 750m3
  • Jaarlijks stroomverbruik: circa 3500 kWh
  • Teruglevering oktober – oktober: 2700 kWh
  • Opwek panelen vanaf januari 2025: 2500 kWh
Als ik deze getallen op Gaslicht.com invul kom ik bij bekendere partijen zoals Budget Energie en Engie uit, en in mindere mate bij United Consumers. Bij een andere vergelijker kom ik juist weer bij Vandebron uit.

Nu betaal ik liever iets meer voor een betrouwbare partij waar ik weinig gezeur mee heb, dan per se het allerlaagste tarief en ik veel tijd kwijt ben aan communicatie met de leverancier. Op basis van online reviews, bekendheid en tarief (inclusief cashback 27 Euro lager dan mijn huidige tarief) zou ik op dit moment voor Budget Energie kiezen, of zijn er wellicht nog betere opties in onze situatie?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
Denman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:22:
Ik ga me ook maar eens mengen in dit topic. Want het is volgens mij niet de vraag óf, maar naar welke partij ik moet overstappen. Ik zoek dingen graag uit, maar op het gebied van energie ben ik wat lui en ik merk dat ik het gewoon niet leuk vind om de energierekening helemaal door te spitten.

Dat uit zich bijvoorbeeld in het feit dat ik al teveel jaren bij Eneco zit. Een trigger was de tussenstand, die in oktober weer verrekend gaat worden. We gebruiken minder dan vorig jaar en wekken meer op, maar toch gaat het maandbedrag volgens Eneco straks 3 tientjes omhoog. Dat kan beter denk ik.

Situatie afgelopen jaar volgens eindafrekening oktober - oktober:
  • Gezin bestaande uit 5 personen.
  • Jaarlijks gasverbruik: circa 750m3
  • Jaarlijks stroomverbruik: circa 3500 kWh
  • Teruglevering oktober – oktober: 2700 kWh
  • Opwek panelen vanaf januari 2025: 2500 kWh
Als ik deze getallen op Gaslicht.com invul kom ik bij bekendere partijen zoals Budget Energie en Engie uit, en in mindere mate bij United Consumers. Bij een andere vergelijker kom ik juist weer bij Vandebron uit.

Nu betaal ik liever iets meer voor een betrouwbare partij waar ik weinig gezeur mee heb, dan per se het allerlaagste tarief en ik veel tijd kwijt ben aan communicatie met de leverancier. Op basis van online reviews, bekendheid en tarief (inclusief cashback 27 Euro lager dan mijn huidige tarief) zou ik op dit moment voor Budget Energie kiezen, of zijn er wellicht nog betere opties in onze situatie?
Sowieso kan dit artikel je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Denman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:22:
Daar zou ik echt het minst naar kijken, want reviews en dergelijke zeggen heel weinig.
Zo zou ik iedereen juist Budget Energie afraden, op basis van mijn eigen ervaring en die van familie. Ik heb goede ervaring met Engie en United Consumers, maar hier zijn ook genoeg topics met klachten over Engie. En ook UC.
Het is eigenlijk bij iedere energieleverancier wel vergelijkbaar. Als je gewoon netjes betaald en geen klantenservice nodig hebt, is het goed. Maar gaat er iets mis en heb je ze nodig, gaat het fout.
Persoonlijk, puur op customer service, zou ik Greenchoice aanraden, die hebben in het verleden zelfs wat negatievere issues uiteindelijk toch netjes opgepakt en afgehandeld (iets wat ik dus niet van BE kan zeggen). Maar ook daar zijn sommige juist negatief over.
Budget Energie, en ook Engie, en Vandebron, zijn leveranciers geweest die 'vreemde dingen' als eerste (of bijna eerste) uitgeprobeerd hebben. Zoals salderen per maand/tariefsperiode en terugleverkosten.

Wat ik eigenlijk wil zeggen; ga voor de goedkoopste, niet voor een iets betere review...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Truus01 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Daar zou ik echt het minst naar kijken, want reviews en dergelijke zeggen heel weinig.
Zo zou ik iedereen juist Budget Energie afraden, op basis van mijn eigen ervaring en die van familie. Ik heb goede ervaring met Engie en United Consumers, maar hier zijn ook genoeg topics met klachten over Engie. En ook UC.
Het is eigenlijk bij iedere energieleverancier wel vergelijkbaar. Als je gewoon netjes betaald en geen klantenservice nodig hebt, is het goed. Maar gaat er iets mis en heb je ze nodig, gaat het fout.
Persoonlijk, puur op customer service, zou ik Greenchoice aanraden, die hebben in het verleden zelfs wat negatievere issues uiteindelijk toch netjes opgepakt en afgehandeld (iets wat ik dus niet van BE kan zeggen). Maar ook daar zijn sommige juist negatief over.
Budget Energie, en ook Engie, en Vandebron, zijn leveranciers geweest die 'vreemde dingen' als eerste (of bijna eerste) uitgeprobeerd hebben. Zoals salderen per maand/tariefsperiode en terugleverkosten.

Wat ik eigenlijk wil zeggen; ga voor de goedkoopste, niet voor een iets betere review...
Ik heb geen ervaring met Greenchoice, maar (uitgebreide) ervaring met heel veel anderen (~15). Veruit de beste ervaringen (snelheid en kwaliteit antwoord) heb ik met Zonneplan en Energiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:22
Ons contract bij Vattenfall loopt eind november af en ben me al een beetje aan het oriënteren op een ander contract. Nu kwam ik via tweakers op modelcontracten en aangezien wij nu +/- € 585,- terugleverboete betalen lijkt mij dat wel wat. Nu zag ik een modelcontract bij Essent en ik kom er niet helemaal uit. Bijvoorbeeld het vastrecht voor stroom is maar 431,88 en gas 71,88 euro per jaar. Bij Vattenfall is dat nu 501,38 en 355,29. De terugleververgoeding bij Essent is 0,15 en bij Vattenfal 0,123. Bij Vattenfal wel 230 euro bonus. Als ik die bonus meeneem kost Vattenfall 1332 euro per jaar en Essent 914 euro. Lijkt wel wat te mooi om waar te zijn...

Moet er wel bij zeggen dat er eind deze week een kleine EV komt, dus zullen o jaarbasis wel zo'n 750-1000kwh hopelijk minder terugleveren.

https://www.essent.nl/energie/modelcontract

Dit heb ik nu bij Vattenfall:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VowXKJ2.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8UM3Usg.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DmS8OZx.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 18-08-2025 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:38:
Ons contract bij Vattenfall loopt eind november af en ben me al een beetje aan het oriënteren op een ander contract. Nu kwam ik via tweakers op modelcontracten en aangezien wij nu +/- € 585,- terugleverboete betalen lijkt mij dat wel wat. Nu zag ik een modelcontract bij Essent en ik kom er niet helemaal uit. Bijvoorbeeld het vastrecht voor stroom is maar 431,88 en gas 71,88 euro per jaar. Bij Vattenfall is dat nu 501,38 en 355,29. De terugleververgoeding bij Essent is 0,15 en bij Vattenfal 0,123. Bij Vattenfal wel 230 euro bonus. Als ik die bonus meeneem kost Vattenfall 1332 euro per jaar en Essent 914 euro. Lijkt wel wat te mooi om waar te zijn...

Moet er wel bij zeggen dat er eind deze week een kleine EV komt, dus zullen o jaarbasis wel zo'n 750-1000kwh hopelijk minder terugleveren.

https://www.essent.nl/energie/modelcontract

Dit heb ik nu bij Vattenfall:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je vergelijking van het vastrecht klopt niet, je rekent bij Vattenfall daar ook andere kosten bij (in ieder geval de Netbeheerkosten bij gas). Vastrecht is alleen wat je maandelijks aan de leverancier betaalt, bij het modelcontract van Essent is dit €35,99 voor stroom en €5,99 voor gas. en bij jouw Vattenfall nu €7,99 voor stroom en €7,99 voor gas. Je ziet dus dat in plaats van terugleverkosten je bij het modelcontract van Essent een heel hoog vastrecht hebt.

Het heeft overigens niet veel zin om nu naar een modelcontract voor eind november te kijken want per 1 januari veranderen de tarieven weer en komt er mogelijk een modelcontract met terugleverkosten.

Tip nog is dat je stroom en gas niet perse bij dezelfde leverancier hoeft te hebben, dat kan los van elkaar in verschillende contracten bij verschillende leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Dag allen.
Ik kon voorheen nog wel wijs uit wat een goede aanbieding was, maar nu lukt me dat niet meer. Ik kan wel wat hulp gebruiken.

Ik verwacht (net verhuisd: Warmtepomp + zonnepanelen ~5kWp) een jaarverbruik van pak hem beet 5000 tot 5500kW. Daarnaast verwacht ik een opwek van ongeveer 4000 kW. Daar is eigen verbruik niet in meegenomen. Ze liggen op ong. 45 graden en op ZW. Staat wel een boom, maar dat zal in de wintermaanden vooral wat uitmaken, in de zomer tot dusver niet want dan staat de zon hoog genoeg. Voor nu zie ik het een beetje in de namiddag dippen.

Goed, lang verhaal even condenseren in een aantal vragen:
- Terugleverkosten, telt wat ik opwek en niet direct verbruik hier in het geheel voor mee? Of alleen wat er overblijft (niks) na salderen? Vraag geld zowel voor een "staffel" als voor losse kWh's.
- Is er een leverancier de gedoodverfde winnaar op dit moment? Ik kom United consumers vaak tegen hier?
- Ik weet dat niemand een glazen bol heeft vwb de tarieven, maar is het slim om de nieuwe situatie en energiewet af te wachten denken jullie en pas 2026 iets nieuws uit te zoeken?

Bij voorbaat dank!

Edit: Oh, ik ben gasloos trouwens. Geen EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
vaagisdenaam schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:14:
Dag allen.
Ik kon voorheen nog wel wijs uit wat een goede aanbieding was, maar nu lukt me dat niet meer. Ik kan wel wat hulp gebruiken.

Ik verwacht (net verhuisd: Warmtepomp + zonnepanelen ~5kWp) een jaarverbruik van pak hem beet 5000 tot 5500kW. Daarnaast verwacht ik een opwek van ongeveer 4000 kW. Daar is eigen verbruik niet in meegenomen. Ze liggen op ong. 45 graden en op ZW. Staat wel een boom, maar dat zal in de wintermaanden vooral wat uitmaken, in de zomer tot dusver niet want dan staat de zon hoog genoeg. Voor nu zie ik het een beetje in de namiddag dippen.

Goed, lang verhaal even condenseren in een aantal vragen:
- Terugleverkosten, telt wat ik opwek en niet direct verbruik hier in het geheel voor mee? Of alleen wat er overblijft (niks) na salderen? Vraag geld zowel voor een "staffel" als voor losse kWh's.
- Is er een leverancier de gedoodverfde winnaar op dit moment? Ik kom United consumers vaak tegen hier?
- Ik weet dat niemand een glazen bol heeft vwb de tarieven, maar is het slim om de nieuwe situatie en energiewet af te wachten denken jullie en pas 2026 iets nieuws uit te zoeken?

Bij voorbaat dank!

Edit: Oh, ik ben gasloos trouwens. Geen EV.
Terugleverkosten wordt gerekend over alles wat je terug het net op duwt. Dus idd opwek minus direct verbruik. Wat er overblijft na salderen krijg je dan (soms) nog een kleine terugleververgoeding voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Pakhaas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:29:
[...]

Terugleverkosten wordt gerekend over alles wat je terug het net op duwt. Dus idd opwek minus direct verbruik. Wat er overblijft na salderen krijg je dan (soms) nog een kleine terugleververgoeding voor.
Bedankt, dat kon ik zo niet duidelijk vinden maar dat vermoeden had ik inderdaad.
Raar eigenlijk. Ik mag wel salderen maar ik betaal alsnog per kW die ik opwek. Heel onoverzichtelijk allemaal. Terugleververgoeding lijkt in elk geval geen sprake van te zijn bij mij.

Bij vergelijkers vragen ze naar mijn "teruglevering", en niet mijn opwek. Dat is dan dus, pak hem beet, 85pct of zo van wat ik opwek? Ik wil natuurlijk met de juiste getallen vergelijken.

Ik kom er ook net niet lekker doorheen overal. Het helpt ook niet dat ik alleen weet wat mijn warmtepomp verbruikt vanaf januari (2900 van 1jan tot op heden) en wat de panelen opwekken sinds mei (1500 van 1 mei tot op heden). Langer heb ik beiden niet, die zijn toen geplaatst.

Dus zo'n staffel inschatten lijkt ook onbegonnen werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
vaagisdenaam schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Bedankt, dat kon ik zo niet duidelijk vinden maar dat vermoeden had ik inderdaad.
Raar eigenlijk. Ik mag wel salderen maar ik betaal alsnog per kW die ik opwek. Heel onoverzichtelijk allemaal. Terugleververgoeding lijkt in elk geval geen sprake van te zijn bij mij.

Bij vergelijkers vragen ze naar mijn "teruglevering", en niet mijn opwek. Dat is dan dus, pak hem beet, 85pct of zo van wat ik opwek? Ik wil natuurlijk met de juiste getallen vergelijken.

Ik kom er ook net niet lekker doorheen overal. Het helpt ook niet dat ik alleen weet wat mijn warmtepomp verbruikt vanaf januari (2900 van 1jan tot op heden) en wat de panelen opwekken sinds mei (1500 van 1 mei tot op heden). Langer heb ik beiden niet, die zijn toen geplaatst.

Je zou kunnen kijken wat je vorig jaar hebt opgewekt en teruggeleverd. Dan weet je ook waarover je een terugleverboete krijgt. Het is wel echt een grote puzzel om te vergelijke inderdaad. Ze werken allemaal met net wat andere staffels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Pakhaas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Je zou kunnen kijken wat je vorig jaar hebt opgewekt en teruggeleverd. Dan weet je ook waarover je een terugleverboete krijgt. Het is wel echt een grote puzzel om te vergelijke inderdaad. Ze werken allemaal met net wat andere staffels etc.
Ik waardeer de hulp, maar dat is geen optie. Toen lagen de panelen en tevens hing de warmtepomp er nog niet dus dat inzicht heb ik niet helaas. Dat had het een stuk makkelijker gemaakt voor mij inderdaad.

Nog een laatste vraag aan jullie:
Met mijn getallen kom ik voor 45 euro bij United consumers terecht (1 jaar vast) of voor een tientje (!) bij Frank energie (dynamisch).
Die laatste lijkt haast te mooi om waar te zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb ongeveer 42 pct afname en 73 pct opwek in het normaaltarief voor zover ik kan zien op basis van wat ik weet.

Is dynamisch dan het devies voor mensen met een wp en zonnepanelen?
Ik kan iets spelen met de verwarming zodat deze overdag verwarmt als de energie goedkoop is, en 's avonds een graadje lager gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door vaagisdenaam op 19-08-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
vaagisdenaam schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:54:

Je zou dan ongeveer je verbruik en teruglevering van 1 januari tot 1 juli kunnen nemen en dan keer twee doen om het verbruik voor een jaar te schatten.

De curve voor de gemiddelde percentages opbrengst per maand van zonnepanelen is wel online te vinden en daar kan je dan de opbrengst voor januari tot en met april van afleiden. Je zou bijvoorbeeld twee keer de opbrengst van de maand mei kunnen nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Novax op 19-08-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Ja die vat ik, alleen ze liggen er pas sinds eind afgelopen mei.

Dus het enige dat ik weet is de opwek van de hoge zomermaanden. Vandaar dan ik kWp * 0.85 heb gedaan.
Als ik januari tot juli had geweten had ik het geheel inderdaad maal 2 kunnen doen. Maar op basis van eigenlijk alleen het maximum (ik weet juni, juli, deels augustus) kan ik geen normaalverdeling maken. Dus het blijft een beetje giswerk vwb de opwek.

Voor mijn verbruik inclusief warmtepomp heb ik wél een half jaar aan waardes (verbruik van eigen opwek daargelaten, want die weet ik dus ook niet aangezien ik nog niks opwekte), en daar reken ik dan ook mee. Maar voor de zonnepanelen gaat dat helaas niet.

Dus:
Energie afname gebaseerd op jan tot jun, geheel x 2
Opwek: onmogelijk om iets zinnigs te bereken sinds eind mei voor het gehele jaar. Dus kWp * 0,85 gedaan als schatting.

Opwek en verbruik lopen ook langs elkaar heen in de zin dat de warmtepomp in de winter veel verbruikt, en de panelen in de zomer veel opwekken.

Maakt het allemaal niet makkelijker helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06
vaagisdenaam schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:13:

Nog een laatste vraag aan jullie:
Met mijn getallen kom ik voor 45 euro bij United consumers terecht (1 jaar vast) of voor een tientje (!) bij Frank energie (dynamisch).
Die laatste lijkt haast te mooi om waar te zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb ongeveer 42 pct afname en 73 pct opwek in het normaaltarief voor zover ik kan zien op basis van wat ik weet.
Ik denk dat de berekening van Frank te optimistisch is maar heb het niet nagerekend. Ik vermoed dat ze de terugleverde stroom tegen het gemiddelde leveringstarief van de berekening aftrekken (volledig salderen) terwijl de prijs van teruggeleverde stroom zeker 10 cent lager ligt. Dynamisch contract ligt niet niet voor de hand als je slechts beperkt kunt sturen (geen EV of batterij). Vaste contracten bieden leuke bonussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
vaagisdenaam schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:29:
Ja die vat ik, alleen ze liggen er pas sinds eind afgelopen mei.

Dus het enige dat ik weet is de opwek van de hoge zomermaanden. Vandaar dan ik kWp * 0.85 heb gedaan.
Als ik januari tot juli had geweten had ik het geheel inderdaad maal 2 kunnen doen. Maar op basis van eigenlijk alleen het maximum (ik weet juni, juli, deels augustus) kan ik geen normaalverdeling maken. Dus het blijft een beetje giswerk vwb de opwek.
Sanp ik, vandaar mijn beschrijving daaronder met de curve, ik heb hem even opgezocht, dat is deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.milieucentraal.nl/media/sf3fcmu4/opbrengst_zonnepanelen_balken-01.png

Dus dat zou dan (opwek Juni + Juli) * 100 / (13+13) zijn voor het hele jaar.

De berekening van, en de vergelijking met dynamisch is altijd lastig. Naast dat je nu niet weet wat je verbruik gaat zijn weet je ook niet wat de prijzen gaan doen. En je moet ook nog rekening houden met een cashback bij vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Novax schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

Sanp ik, vandaar mijn beschrijving daaronder met de curve, ik heb hem even even opgezocht, dat is deze:

[Afbeelding]

Dus dat zou dan (opwek Juni + Juli) * 100 / (13+13) zijn voor het hele jaar.

De berekening van, en de vergelijking met dynamisch is altijd lastig. Naast dat je nu niet weet wat je verbruik gaat zijn weet je ook niet wat de prijzen gaan doen. En je moet ook nog rekening houden met een cashback bij vaste contracten.
Oh die bedoel je. Thanks!

Net gedaan, kom ik net iets boven mijn schatting uit, maar niet zo veel dat het echt impact gaat maken.

Bedankt voor de toelichtingen allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
@vaagisdenaam Heb je sowieso al de topic start gelezen? En lees ook eens Jeroen.nl en ook bij Energievergelijk staan nuttige artikelen (tussen nikszeggende ruis) met duidelijke uitleg (even bladeren) over opstellingen enz. In hun prijsvergelijker kan je ook opwek met zonnepanelen invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
GeEkIe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:17:
@vaagisdenaam Heb je sowieso al de topic start gelezen? En lees ook eens Jeroen.nl en ook bij Energievergelijk staan nuttige artikelen (tussen nikszeggende ruis) met duidelijke uitleg (even bladeren) over opstellingen enz. In hun prijsvergelijker kan je ook opwek met zonnepanelen invoeren.
Uiteraard. Die staat niet voor niets hieronder bij het reactievenster gelinkt. Maar ik heb na doorklikken op Terugleverkosten de 150 pagina's doorgespit. Wel uiteraard eerst op Google gezocht maar ik kreeg t niet op een rijtje.

Ik ga even bladeren! Bedankt voor de link!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Pakhaas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:29:
Pakhaas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:01:
Het is wel echt een grote puzzel om te vergelijke inderdaad. Ze werken allemaal met net wat andere staffels etc.
Er zijn helaas nog wel wat meer verschillen. Zo rekent BudgetEnergie geen terugleverkosten over het overschot. Anderen doen dat wel, maar dan is (misschien) de terugleververgoeding wat hoger.
Er is haast geen touw aan vast te knoper, maar gelukkig werken de vergelijkers over het algemeen wel goed.

@vaagisdenaam Velen zijn overtuigd van de voordelen van dynamisch, vooral als ze zelf grootverbruikers hebben (EV) en hun verbruik kunnen sturen (accu). Minstens net zoveel zijn overtuigd dat zolang salderen bestaat het beter is om een vast contract te nemen, liefst met een cashback die de terugleverkosten 'goed maakt'. (Er zijn ook al enkelen die van hun 'dynamisch avontuur' zijn teruggekeerd naar een vast contract.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berry1980
Berry1980 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:48:
Dank voor je reactie!
De prijs van de 7000kwh is wel relevant omdat deze volledig wordt betaald door de lease maatschappij terwijl ik deze deels middels de zonnepanelen opwek (100% winst). Zowel privé rijden als zakelijk rijden wordt betaald door de werkgever dus deze splitsing is niet van toepassing.
De teruglevering is ongeveer 3200 kwh.
Alvast bedankt! Ik zie graag je reactie tegemoet.
Goedemorgen allen,
In het verleden heb ik op dit forum een keer een excel formulier voorbij zien komen waar je allerlei situaties kunt doorrekenen. Zoals aangegeven is onze situatie een beetje een bijzondere doordat het gebruik van de auto wordt vergoed (ook als we zelf opwekken).

Ik kan dit formulier niet meer vinden. Weet iemand waar dit formulier staat of zou hij/zij dit nogmaals willen plaatsen. Dan kan ik daarmee gaan rekenen :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:49
Berry1980 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Goedemorgen allen,
In het verleden heb ik op dit forum een keer een excel formulier voorbij zien komen waar je allerlei situaties kunt doorrekenen. Zoals aangegeven is onze situatie een beetje een bijzondere doordat het gebruik van de auto wordt vergoed (ook als we zelf opwekken).

Ik kan dit formulier niet meer vinden. Weet iemand waar dit formulier staat of zou hij/zij dit nogmaals willen plaatsen. Dan kan ik daarmee gaan rekenen :)

Alvast bedankt!
Kijk op de site https://www.infomynz.com/ daar kan je een excel-bestand downloaden

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 07:29
We hebben een nieuwbouwwoning voorzien van 20 zonnepanelen. Nu ben ik aan het kijken naar energiecontracten, maar ik heb het gevoel dat er veel cowboys op de markt zijn.

Op dit moment hebben we nog een variabel contract (maandelijks) vanwege de bouwstroom. Nu de zonnepanelen zijn aangesloten, wil ik graag gebruik gaan maken van de salderingsregeling.

Ons vastrecht staat momenteel op €27 per maand zonder panelen. Als ik mijn verbruik invul van 8.000 kWh en mijn opgewekte stroom via de panelen ook op 8.000 kWh, zou ik volgens de huidige salderingsregeling op 0 kWh uitkomen.

Toch blijven mijn termijnbedragen op +/- €100 per maand uitkomen Ik had verwacht dat ik dan alleen het vastrecht hoefde te betalen.
Ik heb bij diverse energie leveranciers het ingevuld, en als er dan een lager bedrag uitkomt en ik klik op doorgaan schiet het op een begeven moment ook omhoog naar +/- €100,- :? :?

We hebben trouwens geen gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
jan011 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:37:
We hebben een nieuwbouwwoning voorzien van 20 zonnepanelen. Nu ben ik aan het kijken naar energiecontracten, maar ik heb het gevoel dat er veel cowboys op de markt zijn.

Op dit moment hebben we nog een variabel contract (maandelijks) vanwege de bouwstroom. Nu de zonnepanelen zijn aangesloten, wil ik graag gebruik gaan maken van de salderingsregeling.

Ons vastrecht staat momenteel op €27 per maand zonder panelen. Als ik mijn verbruik invul van 8.000 kWh en mijn opgewekte stroom via de panelen ook op 8.000 kWh, zou ik volgens de huidige salderingsregeling op 0 kWh uitkomen.

Toch blijven mijn termijnbedragen op +/- €100 per maand uitkomen Ik had verwacht dat ik dan alleen het vastrecht hoefde te betalen.
Ik heb bij diverse energie leveranciers het ingevuld, en als er dan een lager bedrag uitkomt en ik klik op doorgaan schiet het op een begeven moment ook omhoog naar +/- €100,- :? :?

Heb je al de voorgaande berichten gelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
jan011 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:37:

Welkom in de wondere wereld van teruglevering ;) De energieleveranciers hebben voor een gedeelte de salderingsregeling om zeep geholpen door terugleverkosten. Je betaalt dan wel 0 voor stroom dat je afneemt maar, uitzonderingen daargelaten, voor die 8.000 kWh die je teruglevert aan het net moet je een flink bedrag betalen.

8.000 kWh verbruiken en 8.000 kWh terugleveren is overigens nogal uit balans, ik vermoed dat je je (verwachte) eigenverbruik er niet hebt afgetrokken. De cijfers die je moet invullen zijn alleen de stroom die de meter binnenkomt en de meter uitgaat, niet wat je direct zelf van je zonnepanelen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Laatst online: 23:57
Hallo allemaal,
Vanaf begin volgende maand krijg ik de sleutel van mijn eerste woning (appartement van ca. 70m², energielabel C). Nu realiseer ik me dat ik nog geen gas/elektra contract heb afgesloten.
Ik heb al wat aanbieders vergeleken, maar ik twijfel of ik beter voor een variabel contract of voor een contract van 1 jaar kan gaan. Op dit moment kom ik er niet goed uit wat het verstandigst is,ter info: terugleveren speelt bij mij geen rol, want ik heb geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:06:
Hallo allemaal,
Vanaf begin volgende maand krijg ik de sleutel van mijn eerste woning (appartement van ca. 70m², energielabel C). Nu realiseer ik me dat ik nog geen gas/elektra contract heb afgesloten.
Ik heb al wat aanbieders vergeleken, maar ik twijfel of ik beter voor een variabel contract of voor een contract van 1 jaar kan gaan. Op dit moment kom ik er niet goed uit wat het verstandigst is,ter info: terugleveren speelt bij mij geen rol, want ik heb geen zonnepanelen.
Je kan natuurlijk ook dynamisch nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:54
Ik heb voor een vergelijkbare situatie (appartement zonder zonnepanelen) het Vereniging Eigen Huis-vaste contract afgesloten. Weinig extra bonussen, maar wel een laag tarief vond ik lekker overzichtelijk.
Ik zat tot voor kort dynamisch bij Tibber, maar daar haalde ik de 20ct/kWh (van dit vaste contract) gemiddeld echt niet.

[ Voor 23% gewijzigd door ingo92 op 24-08-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Daar heb ik ook naar gekeken. Maar is dat wel financieel interessant omdat het dus zo erg kan wisselen dagelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
ingo92 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:12:
Ik heb voor een vergelijkbare situatie (appartement zonder zonnepanelen) het Vereniging Eigen Huis-vaste contract afgesloten. Weinig extra bonussen, maar wel een laag tarief vond ik lekker overzichtelijk.
Ik zat tot voor kort dynamisch bij Tibber, maar daar haalde ik de 20ct/kWh (van dit vaste contract) gemiddeld echt niet.
Ik zie dat het begin september pas bekend wordt wat die aanbieding is, alleen moet ik in de eerste week van september al een contract hebben. Wil geen boete riskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:19:
[...]

Daar heb ik ook naar gekeken. Maar is dat wel financieel interessant omdat het dus zo erg kan wisselen dagelijks?
Gemiddeld over langere tijd is dynamisch altijd goedkoper. Simpelweg omdat het dagelijks wordt ingekocht en er geen risico-opslag is en geen kostbare afdelingen die energie in de toekomst moeten inkopen. Omdat die afdelingen niet nodig zijn, zijn ook de abonnementskosten (veel) lager.

Je moet er alleen tegen kunnen dat je in de winter hogere rekeningen krijgt (~1/3) dan in de zomer.

Ik heb al jaren dynamisch en het heeft mij duizenden bespaard. Eerst zat ik bij Tibber, toen bij Zonneplan, en nu zit ik bij Energiek. Lees vooral de informatie op de website van Energiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:43:
[...]

Gemiddeld over langere tijd is dynamisch altijd goedkoper. Simpelweg omdat het dagelijks wordt ingekocht en er geen risico-opslag is en geen kostbare afdelingen die energie in de toekomst moeten inkopen. Omdat die afdelingen niet nodig zijn, zijn ook de abonnementskosten (veel) lager.

Je moet er alleen tegen kunnen dat je in de winter hogere rekeningen krijgt (~1/3) dan in de zomer.

Ik heb al jaren dynamisch en het heeft mij duizenden bespaard. Eerst zat ik bij Tibber, toen bij Zonneplan, en nu zit ik bij Energiek. Lees vooral de informatie op de website van Energiek!
Duidelijk dank, zal die website eens lezen. Zit alleen met dat het duurste gas zal zijn. Is meer vastigheid dan een elke dag marktprijs in de dure maanden niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:02
[...]
Duizenden gespaard, klinkt als muziek in mijn oren 🎶🎶
Mijn vraag is, heeft u zonnepanelen, batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
chulin schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

Duizenden gespaard, klinkt als muziek in mijn oren 🎶🎶
Mijn vraag is, heeft u zonnepanelen, batterijen?
Nee hoor, ik heb 3 adressen waarvan 1 kantoor. Ook liepen mijn contracten na de top door de Russische imperialistische oorlog tegen Oekraïne af, waardoor ik direct de harde daling van de energieprijzen kon genieten, terwijl als ik vaste contracten had genomen, ik vast zou zitten aan hoge energieprijzen voor langere tijd. Al met al schat ik in zo'n kleine 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

Duidelijk dank, zal die website eens lezen. Zit alleen met dat het duurste gas zal zijn. Is meer vastigheid dan een elke dag marktprijs in de dure maanden niet beter?
Het hangt van je persoonlijkheid af. Voor sommigen geeft de rust van een vaste prijs de doorslag; voor anderen geven de uiteindelijk lagere totale kosten over langere termijn de doorslag.

Aanvulling: Er zijn overigens ook dynamische contracten met een vaste maandprijs.

[ Voor 7% gewijzigd door GeEkIe op 24-08-2025 18:08 . Reden: nuttige aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:02
GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Nee hoor, ik heb 3 adressen waarvan 1 kantoor. Ook liepen mijn contracten na de top door de Russische imperialistische oorlog tegen Oekraïne af, waardoor ik direct de harde daling van de energieprijzen kon genieten, terwijl als ik vaste contracten had genomen, ik vast zou zitten aan hoge energieprijzen voor langere tijd. Al met al schat ik in zo'n kleine 10k.
Mooi zo 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
@dutchnltweaker Ik bedenk mij net het volgend: vrijwel alle dynamische energiecontracten zijn elke maand opzegbaar. Het mooie daarvan is dat je het dus kan proberen en als het niet bevalt je gewoon terstond alsnog over kan gaan op een vast contract :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:16:
@dutchnltweaker Ik bedenk mij net het volgend: vrijwel alle dynamische energiecontracten zijn elke maand opzegbaar. Het mooie daarvan is dat je het dus kan proberen en als het niet bevalt je gewoon terstond alsnog over kan gaan op een vast contract :)
Snap ik, maar stel eind dit jaar kies ik toch voor een ander contract, zijn de prijzen dan niet gestegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:06:
Hallo allemaal,
Heb je ook enig idee wat je gaat verbruiken?

Voor een los gas contract heeft Greenchoice nu een mooie aanbieding bij de vergelijkers met een tarief van € 1,1892 en een bonus van €125. Met het lage tarief is het minder erg als je aan het eind van je contract toch meer verbruikt dan je aanvankelijk opgegeven schatting.

Gasprijzen zijn aan het dalen. Als je nu afsluit heb je nog steeds 14 dagen bedenktijd. Ook als je contract al loopt (je moet dan wel het verbruik betalen). Dus als er een betere aanbieding komt binnen die 14 dagen kan je nog annuleren en overstappen.

Voor stroom (kan apart) zijn er beter aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Snap ik, maar stel eind dit jaar kies ik toch voor een ander contract, zijn de prijzen dan niet gestegen?
Of gedaald ;)

Een richtlijn is Dutch TTF Natural Gas Futures.

[ Voor 23% gewijzigd door GeEkIe op 24-08-2025 19:56 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Wat je ook kan doen voor gas en eventueel stroom is nu een dynamisch of variabel contract afsluiten met de lage tarieven die er nu zijn en alvast een vast contract die je dan zo laat mogelijk in laat gaan.

Moet je wel zin in hebben, met een nieuwe huis heb je wellicht andere dingen aan je hoofd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Veel vragen over dynamische energie komen trouwens ook voorbij in het Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Novax schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Heb je ook enig idee wat je gaat verbruiken?

Voor een los gas contract heeft Greenchoice nu een mooie aanbieding bij de vergelijkers met een tarief van € 1,1892 en een bonus van €125. Met het lage tarief is het minder erg als je aan het eind van je contract toch meer verbruikt dan je aanvankelijk opgegeven schatting.

Gasprijzen zijn aan het dalen. Als je nu afsluit heb je nog steeds 14 dagen bedenktijd. Ook als je contract al loopt (je moet dan wel het verbruik betalen). Dus als er een betere aanbieding komt binnen die 14 dagen kan je nog annuleren en overstappen.

Voor stroom (kan apart) zijn er beter aanbiedingen.
Nee totaal nog geen inzicht wat ik ga verbruiken omdat ik nu nog thuis woon. Online zijn er wel calculators, maar het zijn allemaal schattingen die wel eens uiteenlopen. Dus als ik het goed begrijp is dynamisch nu het beste om te gaan, qua maatschappij, maakt dat nog veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Maar zo een richtlijn, hoe betrouwbaar is dat als er iets zoals in 2022 gebeurt voor de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Novax schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:02:
[...]

Wat je ook kan doen voor gas en eventueel stroom is nu een dynamisch of variabel contract afsluiten met de lage tarieven die er nu zijn en alvast een vast contract die je dan zo laat mogelijk in laat gaan.

Moet je wel zin in hebben, met een nieuwe huis heb je wellicht andere dingen aan je hoofd. :)
Dan is inderdaad energie en gas het laatste waar ik aan denk. Maar zo een vast contract zo laat mogelijk laten ingaan is ook niet handig met 14 dagen bedenktermijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

Maar zo een richtlijn, hoe betrouwbaar is dat als er iets zoals in 2022 gebeurt voor de markt?
Geheel geen garantie natuurlijk. Maar het interessante is dat mensen denken dat een vast contract hen een jaar beschermt tegen zo'n plotse stijging, maar zo'n gebeurtenis gebeurt natuurlijk gemiddeld halverwege. De gemiddelde bescherming is dus 6 maanden.
Bovendien kan het plots (hard) stijgen. Dan stijgen de nieuwe vaste contracten mee, dus als je moet verlengen zal je die hogere prijs moeten betalen. Maar ergens gaat de prijs ook weer dalen--die daling pak je dynamisch meteen mee terwijl je met een vast contract dan nog maanden meer betaald.

Vandaar ook dat kan worden gesteld dat dynamisch gemiddeld over langere tijd altijd goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:14:
[...]

Dan is inderdaad energie en gas het laatste waar ik aan denk. Maar zo een vast contract zo laat mogelijk laten ingaan is ook niet handig met 14 dagen bedenktermijn lijkt me.
Het is een truuk en een soort verzekering als je denkt dat de tarieven in de winter gaan stijgen. Kan je nu nog profiteren van de lage dynamische tarieven en heb je over een paar maanden een vast contract met zekerheid.

Maar dat contract van Greenchoice met het tarief van €1,18 is sowieso een goed tarief, met ook nog €125 bonus, als je dan 1000m3 gebruikt is het tarief effectief €1.06.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gemiddeld over langere tijd is dynamisch altijd goedkoper.
Onzin. Zeer situationeel afhankelijk en alleen terugkijkend bewijsbaar.
GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:26:
Vandaar ook dat kan worden gesteld dat dynamisch gemiddeld over langere tijd altijd goedkoper is.
Blijft onzin.

Dit is oa best interessant in deze:
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Nee totaal nog geen inzicht wat ik ga verbruiken omdat ik nu nog thuis woon. Online zijn er wel calculators, maar het zijn allemaal schattingen die wel eens uiteenlopen. Dus als ik het goed begrijp is dynamisch nu het beste om te gaan, qua maatschappij, maakt dat nog veel uit?
Nee, @Novax adviseert een vast contract, om nu al af te sluiten en dan bv per 1-1-2026 in te laten gaan en tot die tijd dynamisch.
Als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Truus01 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:41:
[...]

Onzin. Zeer situationeel afhankelijk en alleen terugkijkend bewijsbaar.

[...]

Blijft onzin.

Dit is oa best interessant in deze:
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract
Vaste en dynamische energieprijzen zijn hetzelfde, behalve dan dat er bij vaste energiecontracten een risico-opslag komt vanwege de inkoop in de toekomst. Ook is doordat die inkoop ingewikkelder is dan simpelweg op de dagmarkt inkopen voor het verbruik van je klanten morgen, een veel ingewikkelder infrastructuur en afdelingen nodig, die de nodige kosten met zich meebrengen.

Afgezien van het feit dat Keuze.nl niet onafhankelijk is, maar belang heeft bij het pushen van zoveel mogelijk wisselen en verkopen van vaste contracten, zeggen zij het letterlijk: "Het verschil in cashback is de doorslaggevende factor."
In de stelling die ik deed heb ik natuurlijk even incidentele cashbacks buiten beschouwing gelaten, omdat die slechts 1 periode (contract van 1, 2, of 3 jaar) geldig zijn, en je contract daarna dus duurder dan dynamisch is, waardoor je op langere termijn dus altijd duurder uit bent!

Je kan natuurlijk na elke contractperiode wisselen om de beste bonus te pakken, of je neemt een dynamische energieleverancier met een anti-graai garantie, welke wel elk jaar uitbetaald.

Het is duidelijk dat jij dus onzin verkondigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
NB Op de site van Energiek vermelden zij: "De jaarbeloning voor 2024 bedraagt 26,62 euro per klant. Dit bedrag hebben onze klanten gestort gekregen als leuk extraatje."

Wat zij er niet bij vermelden is dat zij pas in het 4e kwartaal van 2024 actief zijn geworden; die bonus is dus op slechts het laatste kwartaal gebaseerd. Dát en het gegeven dat zij ook nog opstartkosten hebben, doet mij verzekeren dat de jaarbeloning in de toekomst fors hoger zal worden. Ik reken dit jaar in ieder geval op een jaarbeloning van ~ €200, maar dat is volkomen uit de lucht gegrepen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Dank voor de adviezen, maar heel eerlijk zou ik het eerste jaar in mijn nieuwe woning eigenlijk geen omkijken willen hebben na energie prijzen of gasprijzen, heb wel wat andere dingen aan mijn hoofd. Misschien beter voor een 1 jarig contract te gaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:28:
Dank voor de adviezen, maar heel eerlijk zou ik het eerste jaar in mijn nieuwe woning eigenlijk geen omkijken willen hebben na energie prijzen of gasprijzen, heb wel wat andere dingen aan mijn hoofd. Misschien beter voor een 1 jarig contract te gaan dan?
Als je zekerheid wil kies je natuurlijk voor een vast contract :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Als je zekerheid wil kies je natuurlijk voor een vast contract :)
Dat zeker, maar twijfelde eerst wat moet ik zeggen. Maar even geen omkijken welke tijd of welke contract eerste maanden is ook prettig. Wat is een realistische verbruik voor een schatting, ik zie dat verschillende vergelijking websites best wat uit elkaar liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:57:
In de stelling die ik deed heb ik natuurlijk even incidentele cashbacks buiten beschouwing gelaten, omdat die slechts 1 periode (contract van 1, 2, of 3 jaar) geldig zijn, en je contract daarna dus duurder dan dynamisch is, waardoor je op langere termijn dus altijd duurder uit bent!
Afgezien van de stelling zelf vind ik hem in dit topic niet toepasselijk, bij een gemiddelde zijn er mensen die het slechter doen en mensen die het beter doen dan het gemiddelde. Het doel van dit topic is nu juist om mensen voor hun specifieke situatie een keuze te laten maken die beter is dan het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Dat zeker, maar twijfelde eerst wat moet ik zeggen. Maar even geen omkijken welke tijd of welke contract eerste maanden is ook prettig. Wat is een realistische verbruik voor een schatting, ik zie dat verschillende vergelijking websites best wat uit elkaar liggen.
De twee grootste/beste vergelijkers naar mijn ervaring zijn gaslicht.com en energievergelijk.nl en dan nog hebben die bij lange na niet alle energieleveranciers.
Ook is het handig te begrijpen dat juist bij dynamische energie de maandbedragen volledig uit de lucht zijn gegrepen, en gebaseerd op de prijzen die de dynamische energieleveranciers individueel aan de vergelijkers doorgeven van wat zij verwachten dat de prijzen in de toekomst zullen zijn!

Vandaar ook dat je dynamische energievergelijkers het best op kosten kan vergelijken, want de energieprijzen worden dan weliswaar niet meegerekend, maar die zijn voor het vergelijken van dynamische energieleveranciers onderling irrelevant omdat alle energie die zij zullen inkopen dezelfde inkoop prijs zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Novax schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Afgezien van de stelling zelf vind ik hem in dit topic niet toepasselijk, bij een gemiddelde zijn er mensen die het slechter doen en mensen die het beter doen dan het gemiddelde. Het doel van dit topic is nu juist om mensen voor hun specifieke situatie een keuze te laten maken die beter is dan het gemiddelde.
Alle consumenten zijn op langere termijn altijd goedkoper uit. Het is dus toepasselijk voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Alle consumenten zijn op langere termijn altijd goedkoper uit. Het is dus toepasselijk voor dit topic.
Je zegt het zelf al:
In de stelling die ik deed heb ik natuurlijk even incidentele cashbacks buiten beschouwing gelaten, omdat die slechts 1 periode (contract van 1, 2, of 3 jaar) geldig zijn...

Je kan natuurlijk na elke contractperiode wisselen om de beste bonus te pakken
Dit topic heet letterlijk "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Kan je iets van een referentie krijgen wat het verbruik was van de vorige bewoner(s) van het appartement?

De schatting die je invult heeft voornamelijk invloed op de bonus die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Novax schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Je zegt het zelf al:

[...]

Dit topic heet letterlijk "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" ;)
Je kan dus naar een dynamisch energiecontract wisselen omdat het gunstiger is. Erg toepasselijk op dit topic lijkt mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Je kan dus naar een dynamisch energiecontract wisselen omdat het gunstiger is. Erg toepasselijk op dit topic lijkt mij :+
Ja dat is uiteraard prima, maar dat geneuzel over gemiddelde en lange termijn wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:38
Ik ben ook weer in de markt voor een nieuw contract en ga voor 1 jaar vast

Door de cashback, als kleine gebruiker in een appartement, is dynamisch geen betere deal voor mij.
Verbruik: Gas 500, kWh 1300
Cashbacks zitten rond de €350- €400 nu.

En ik hoef me niet continu druk te maken over wanneer ik de vaatwasser of wasmachine aan zet. Want meer kan ik niet 'sturen'.
In het verleden heb ik ruim anderhalf jaar dynamisch gehad.

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Aldoendex schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:04:
Ik ben ook weer in de markt voor een nieuw contract en ga voor 1 jaar vast

Door de cashback, als kleine gebruiker in een appartement, is dynamisch geen betere deal voor mij.
Verbruik: Gas 500, kWh 1300
Cashbacks zitten rond de €350- €400 nu.

En ik hoef me niet continu druk te maken over wanneer ik de vaatwasser of wasmachine aan zet. Want meer kan ik niet 'sturen'.
In het verleden heb ik ruim anderhalf jaar dynamisch gehad.
Welke energiemaatschappij zit jij aan te denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
Welke energiemaatschappij zit jij aan te denken?
Ik heb een vergelijkbare situatie als @Aldoendex (1800 kWh, 450 m³) en ben net overgestapt voor 1 jaar vast naar Innova voor gas (bonus: €270; rechstreeks afgesloten) en United Consumers voor stroom (bonus: €180; via Independer afgesloten). Tarieven waren ongeveer gelijk aan het huidige variable contract bij Vattenfall (gas 7ct goedkoper, elektra 1ct duurder), dus netto is de bonus de besparing in 1 jaar (afgezien van de ontwikkeling van de variabele tarieven).

[ Voor 4% gewijzigd door Cadezo op 25-08-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik heb dit aanbod gekregen van essent. hoe is dit in vergelijking met de rest op dit moment? 3 jaar vast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRWMXNu8fTRtj6qDTAy4wtNwP70=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5TRDNcJHoed3mf56JxRcThZb.jpg?f=user_large

verbruik: 3500kwh
teruglevering: 2500kwh
gas: 600m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Farabi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:44:
ik heb dit aanbod gekregen van essent. hoe is dit in vergelijking met de rest op dit moment? 3 jaar vast:

[Afbeelding]

Je krijgt hier al een antwoord op dezelfde vraag die je stelt.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Farabi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:44:

[Afbeelding]

Heb je daar van Essent ook een termijn bedrag bij gekregen? Zo ja, dan zou je dat bedrag kunnen vergelijken met het maandbedrag als je jouw verbruiksgegevens bij een vergelijker invult.

Het gastarief is te hoog in vergelijking met wat er nu aangeboden wordt, ook voor contracten van 3 jaar.

En stroom en gas kunnen apart, voor stroom zou ik nu zelf niet een 3 jarig contract afsluiten in verband met de afschaffing van salderen in 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Novax schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Heb je daar van Essent ook een termijn bedrag bij gekregen? Zo ja, dan zou je dat bedrag kunnen vergelijken met het maandbedrag als je jouw verbruiksgegevens bij een vergelijker invult.

Het gastarief is te hoog in vergelijking met wat er nu aangeboden wordt, ook voor contracten van 3 jaar.

En stroom en gas kunnen apart, voor stroom zou ik nu zelf niet een 3 jarig contract afsluiten in verband met de afschaffing van salderen in 2027.
ik dacht een termijnbedrag van €149. maar waarom wordt een variabele contract zo 'slecht' behandeld hier? ik zie dat deze 4x in een jaar wordt aangepast door essent. dus het kan lager en hoger gaan begrijp ik? of wil dit zeggen dat het alleen hoger gaat? je kan ook nog eens direct opzeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 25-08-2025 15:48 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.