Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-05 08:18
Een dynamisch contract kun je voorlopig wel vergeten, want je hebt geen slimme meter.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehexehex
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:03
Gerardus1956 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:24:
[...]

Een dynamisch contract kun je voorlopig wel vergeten, want je hebt geen slimme meter.
Excuus bedoelde thermostaat (aangepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het kiezen van een geschikt energiecontract voor mijn nieuwe (huur) winkelpand. Ik heb dus een zakelijk energiecontract nodig.
Vorige huurder was horeca en de huidige aansluiting voor stroom is 3x35A, voor gas G4. Ik gebruik zelf geen gas. In mijn prijsberekening ga ik nu nog uit van een zakelijk contract de 3x35A. Het pand is 4 dagen per week geopend en heeft een aantal apparaten die bijdragen aan het energieverbruik:

Airco: +- 2kW, 8 uur per dag (alleen tijdens openingstijden).
Verlichting: +- 150W, 8 uur per dag (alleen tijdens openingstijden)
Koelkast: 60W, 24 uur per dag
Marge (Overige apparatuur, standby): +- 50W, 24 uur per dag
Hiermee kom ik uit op een geschat totaal jaarlijks verbruik van +- 4550kWh

Kosten bij enkeltarief a 4550kWh p/j excl. korting:
Goedkoopste volgens Pricewise: Essent, 1 jaar vast tarief, €260,81 incl. BTW
Kosten bij dal/normaaltarief a 4000kWh normaal en 550kWh dal p/j excl. korting:
Goedkoopste volgens Pricewise: Essent, 1 jaar vast tarief, €261,16 incl. BTW

Mijn vragen:
Is zakelijk contract een must?
De airco die geplaatst gaat worden heeft volgens de installateur krachtstroom nodig. Kan ik de stroomaansluiting laten verlichten? De airco is de grootste verbruiker. Is 3x25A genoeg?
Zijn er specifieke energiecontracten of leveranciers die beter passen bij een winkelpand met dit soort verbruikspatronen?
Zie ik zaken over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door GK87 op 29-12-2024 12:28 . Reden: Kleine aanpassing m.b.t. 3x35A en 3x25A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-05 22:51
@GK87 Ik denk dat dit topic vooral vooral gericht is op consumenten, niet zo zeer zakelijke afnemers. Je loopt als ondernemer tegen heel andere zaken & contractvormen aan volgens mij.

https://www.duurzaam-onde...te-keus-voor-ondernemers/

Ik zou daar eens kijken, hopelijk heb je daar iets aan.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:44
Ik moet eigenlijk ook overstappen van aanbieder aangezien mijn contract bij greenchoice eind oktober was afgelopen. Nu kreeg ik een aanbieding via VEH:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XHLQuQln5vYIgFhmFroWJu1UWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vhV81PwRjSUVvCJTmW8ddCYB.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit helemaal geen goede aanbieding? Of zie ik het verkeerd?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjanus
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-04 09:57
Ik zal mijn situatie en overwegingen delen, wellicht helpt het anderen. En ik sta uiteraard open voor tips en opmerkingen van andere tweakers!

(Gezin met 2 kinderen)
Stroom verbruik per jaar: ~4000kwh
Opbrengst zonnepanelen per jaar: ~4000kwh
Huidige contact: loopt af in maart (1 jaar vast, nog geen terugleverkosten)
Met salderen kom ik dus ongeveer uit op 0 (los gezien van vaste kosten)

Zie ook de grafiek hieronder van mijn verbruik en opbrengsten door het jaar heen
Per dag gebruik ik tussen de 9 en 12 kwh, waarvan ca 70% in de avonduren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGrfB-xAfXjiD7Tp4Aqfthwn7WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oocpl2VDvO1VpDypl4iH2dXf.png?f=fotoalbum_large

Nu moet ik in maart ook aan een nieuw contract geloven en krijg ik te maken met de terugleverkosten.

Overwegingen:
1. Bij een vast contract, zolang er nog gesaldeerd kan worden, kan ik nog steeds mijn verbruik en opbrengsten tegen elkaar wegstrepen - ongeacht de stroomprijs - maar ben wel ca 400 euro kwijt aan terugleverkosten.
2. Bij een dynamisch contract heb ik geen teruglever kosten, maar krijg ik heel weinig terug voor de stroom die ik opwek (dat is vnl in de zomer en vooral midden op de dag) en betaal volle mep bij afname.

Bij variant 1 is het zoeken naar het optimum tussen terugleverkosten, vaste kosten en welkomstbonus.

Bij dynamisch is het lastiger in te schatten en vraagt veel aannames (de speelruimte om meer zonnestroom direct te gebruiken is bijzonder klein bij ons, heb geen eV); in een simpele benadering, waarbij ik rekening houd met een lagere prijs tijdens opwekken in de zomer dan de prijs die ik betaal bij verbruik, kom ik op een vergelijkbaar bedag uit als de terugleverkosten (zie tabel hieronder). Maar als ik de dynamische prijzen ietsje anders invul kom ik hoger of lager uit, blijf koffiedik kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QneVISnC0N8XwBOohw_CSNr4Mww=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h26TPQb44iTGyXRMk6dJu9pV.png?f=user_large

Ik neig naar variant 1 (vast contract 1 jaar), want net wat meer zekerheid. Het verhaal zou anders worden met een batterij (maar dat is topic op zichzelf).

(uiteraard heb je ook nog het variabele contract, dat zit er een beetje tussen in, maar wel met terugleverkosten en daardoor al snel ongunstig).

N.B. Ik heb mijn gas bij een andere leverancier; ga kijken of het interessant is om weer te bundelen ivm hogere welkomstkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:57
@mpjanus ik zit met dezelfde vraag.

Mijn contract loopt af op 1 maart.
Ik verbruik ongeveer 10.000kw en wek ook ongeveer 10.000kw op.
Hierdoor kom ik wel in de hoogste boete categorie.

Mijn huidige leverancier is BudgetThuis en ze stellen het volgende voor: (110,- per maand)

Electra: 0.27 vaste kosten 9,-
Gas: 1.36 vaste kosten 9,-
Boete: Schaal 6 ( 5000 - 7500 kWh )€ 55,20 p/m

Kijk ik bij gaslicht met mijn waardes kom ik van VanDeBron uit. (125,- per maand)
Dezelfde tarieven als hierboven, maar dan 320,- welkomstkorting.

Nu zijn er verschillende contracten en die heb ik nog niet helemaal duidelijk uit de OP:
- vast contract: - Zoals hierboven beschreven in het voor beeld
- Variabel contract: - Tarieven wijzigen tussendoor, maandelijks opzegbaar
- Dynamisch: - tarieven op uurniveau. Maar dit is niet interessant met zonnepanelen zolang er salderen is.
- Model contract: - Tarieven wijzigen paar keer per jaar.

Klopt mijn volgende aanname:

- Bij vast en variabel heb je terug lever kosten
- Bij Dynamisch heb je nadeel ivm salderen
- Bij model contract is er GEEN sprake van terug leverkosten

Is in dit geval dan een MODEL contract niet het beste?
De gasprijs maakt mij niet uit omdat ik maar 150m3 verbruik
De electra prijs maakt mij niet uit ivm salderen

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 23:36

rvk

water_escape schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:52:
Is in dit geval dan een MODEL contract niet het beste?
De electra prijs maakt mij niet uit ivm salderen
Bij MODEL contracten rekenen ze hele hoge vaste leveringskosten als je zonnepanelen hebt. Dat is bijvoorbeeld €34 hoger dan de normale vaste leveringskosten. Daar moet je dus ook goed op letten.
Mijn contract loopt af op 1 maart.
Ik verbruik ongeveer 10.000kw en wek ook ongeveer 10.000kw op.
Hierdoor kom ik wel in de hoogste boete categorie.
Die 10.000Kwh die je opwekt... hoeveel lever je daar daadwerkelijk van terug aan het net??
Want dat is het getal waar je mee moet werken. Niet je oplevering.
Misschien gebruik je 3.000 zelf wanneer het opgewekt wordt en lever je maar 7.000 terug.

Kijk dus goed op je rekening wat je daadwerkelijk ONTREKT uit en LEVERT aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
rvk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Bij MODEL contracten rekenen ze hele hoge vaste leveringskosten als je zonnepanelen hebt. Dat is bijvoorbeeld €34 hoger dan de normale vaste leveringskosten. Daar moet je dus ook goed op letten.

[...]

Die 10.000Kwh die je opwekt... hoeveel lever je daar daadwerkelijk van terug aan het net??
Want dat is het getal waar je mee moet werken. Niet je oplevering.
Misschien gebruik je 3.000 zelf wanneer het opgewekt wordt en lever je maar 7.000 terug.

Kijk dus goed op je rekening wat je daadwerkelijk ONTREKT uit en LEVERT aan het net.
klopt 10k is opwek. Maar ik val altijd in de 5000 - 7500 boete range.

Ik zag idd dat die een stuk hoger zijn.
Vattenval: 40,- per maand
Budget energie: 30,- per maand tov van 9,- per maand

Budgetenergie vast contract is 55,- per maand aan boete, vs dan 20,- extra per maand bij modelcontract zonder boete.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:34:
[...]

klopt 10k is opwek. Maar ik val altijd in de 5000 - 7500 boete range.

Ik zag idd dat die een stuk hoger zijn.
Vattenval: 40,- per maand
Budget energie: 30,- per maand tov van 9,- per maand

Budgetenergie vast contract is 55,- per maand aan boete, vs dan 20,- extra per maand bij modelcontract zonder boete.
Niet alle leveranciers hebben hoge vaste kosten voor modelcontracten, zie dit topic, Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Novax schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Niet alle leveranciers hebben hoge vaste kosten voor modelcontracten, zie dit topic, Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025
die kende ik niet, dankjewel.
Dat kan in mijn situatie dus een juiste oplossing zijn.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Andere tip nog: gas kan ook apart van je stroom contract, en hoeft dus ook niet bij dezelfde leverancier. Je zou dus bijvoorbeeld voor stroom een modelcontract kunnen nemen en voor gas 3 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Ik zit midden in de vergelijking en vind het nogal een lastig verhaal, omdat ik merk dat energieleveranciers net andere woorden of zaken er bij halen om echt 1-op-1 vergelijking te doen. Ik probeer het helemaal uit te pluizen, maar dat is niet te doen. Het is echt appels met peren vergelijken, ik hoop dat iemand er wat meer kaas van gegeten heeft.

Sowieso het verhaal bij ons thuis is enkel stroom (warmtepomp veel energie in de winter) en zonnepanelen wordt er niet makkelijk op.

Ik verbruik gemiddeld genomen per jaar: 4000 kWh (3234 Norm, 2619 dal).
Zonnepanelen wekken gemiddeld 2620 kWh op.

Wij hebben Greenchoice en terugleveren is niet zo aan de orde, aangezien we meer verbruiken dan we opwekken. Geen accu, dus dynamisch heb ik niet zo'n zin in. Ik vind even weten wat ik moet betalen (zekerheid) ook een fijne gedachte.

Ik heb een P1 meter en heb al in een Excel mijn verbruik (dal/norm) van de afgelopen 4 jaar in een tabel gezet. Dacht daar dus ook 'even' de prijzen van leveranciers in te zetten en door te rekenen, maar valt vies tegen.
Zijn de berekeningen van de leveranciers zuiver genoeg? En als iemand al een leverancier heeft met vergelijkbare situatie, dan hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Upbeat78 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:42:
Wij hebben Greenchoice en terugleveren is niet zo aan de orde, aangezien we meer verbruiken dan we opwekken.
Terugleveren zal zeker aan de orde zijn in verband met de terugleverkosten bij een nieuw contract. Dus niet het getal wat je zonepanelen opwekken maar het getal wat je meter teruglevert aan het net.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-05 12:53
Upbeat78 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:42:
Ik zit midden in de vergelijking en vind het nogal een lastig verhaal, omdat ik merk dat energieleveranciers net andere woorden of zaken er bij halen om echt 1-op-1 vergelijking te doen. Ik probeer het helemaal uit te pluizen, maar dat is niet te doen. Het is echt appels met peren vergelijken, ik hoop dat iemand er wat meer kaas van gegeten heeft.

Sowieso het verhaal bij ons thuis is enkel stroom (warmtepomp veel energie in de winter) en zonnepanelen wordt er niet makkelijk op.

Ik verbruik gemiddeld genomen per jaar: 4000 kWh (3234 Norm, 2619 dal).
Zonnepanelen wekken gemiddeld 2620 kWh op.

Wij hebben Greenchoice en terugleveren is niet zo aan de orde, aangezien we meer verbruiken dan we opwekken. Geen accu, dus dynamisch heb ik niet zo'n zin in. Ik vind even weten wat ik moet betalen (zekerheid) ook een fijne gedachte.

Ik heb een P1 meter en heb al in een Excel mijn verbruik (dal/norm) van de afgelopen 4 jaar in een tabel gezet. Dacht daar dus ook 'even' de prijzen van leveranciers in te zetten en door te rekenen, maar valt vies tegen.
Zijn de berekeningen van de leveranciers zuiver genoeg? En als iemand al een leverancier heeft met vergelijkbare situatie, dan hoor ik dat ook graag.
toon volledige bericht
Wij verbruiken net iets meer dan 13.000kWh per jaar en leveren ongeveer 9.000 terug. Energiek was veruit de goedkoopste. Ik ben letterlijk sites van energieleveranciers afgegaan en heb de getallen door de rekenmachine op de websites gehaald. De verschillen waren enorm (maandelijkse kosten):

Greenchoice: 197
Energiedirect: 194
Vandebron: 185
Vattenfall: 177
Samenom: 147,91
Energiek: 124,4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-05 09:41
Beste lezers, wat zou jullie doen in de volgende situatie ?

Leverancier X wilt een energie contract niet honoreren.

Het contract dat op 29 november zou ingaan, is nog niet gestart zo als ik had verwacht. Leverancier X wordt nu defensief en wil mij de schuld geven. Ik wil de getekende contract wel doorzetten. Wat kan ik doen ?

Op 29 mei 2024 ben ik een contract met X aangegaan, met een startdatum van 29 november. Op 12 juni (de 13e dag van bedenkt tijd) heb ik een herroepingsformulier gestuurd om te annuleren.

Op 13 juni (de laast dag van bedenkt tijd), vroeg in de ochtend, heeft een collega mij gebeld om mij te overtuigen om te blijven. Ik ben mondeling akkoord gegaan op telefoon. Op dezelfde dag heb ik per e-mail aan hun klantenservice bevestigd dat ik het contract wilde voortzetten:

"Net als via telefoon om 11:00 op 13/Juni/2024 afgesproken, wil ik volgende contract nog houden, het is een contract voor Stroom+Gas met jullie, die op 29 Mei 2024 was aangesloten, op de woning YYYY"

Jammer dat ik ze niet heb achtervolgd voor een schriftelijk bevestiging. Maar ik heb altijd de verwachting gehad dat alles goed zou gaan met dit contract.

Vandaag zie ik dat ik nog steeds een factuur van de oude leverancier heb. Na contact met X blijkt dat zij mij alleen een nieuw contract tegen het huidige tarief kunnen aanbieden. Volgens hen was rond 13 juni niet zeker of ik nog wilde blijven en ben ik nu te laat om te reageren op de vertraging van de startdatum.

Als bewijs dat het contract nog niet is geannuleerd, heb ik nog steeds geen bevestiging van annulering ontvangen van X. Mijn buurman, die wel heeft geannuleerd, heeft die bevestiging wel ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 16:39
Je rechtsbijstand inschakelen als je die hebt.... wordt heel knap als je zelf hier doorheen gaat komen en het alsnog voor elkaar krijgt.
mpjanus schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:18:
Ik zal mijn situatie en overwegingen delen, wellicht helpt het anderen. En ik sta uiteraard open voor tips en opmerkingen van andere tweakers!
Modelcontract bij bv Vattenfall zitten geen hoge vaste kosten, stroom is nu 14,99 per maand en 5,99 voor gas. Qua verbruik zit ik ongeveer op hetzelfde (+ gas ong 500 m3)
https://www.energievergel...elcontract-werkt-dat-echt
Nadeel is dat je geen "bonus" krijgt.
Maar je hebt geen haast om te kiezen als die in Maart afloopt, zou even afwachten aangezien het na de winter altijd weer wat goedkoper wordt.

[ Voor 79% gewijzigd door Vandread op 10-01-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vandread schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:12:
Je rechtsbijstand inschakelen als je die hebt.... wordt heel knap als je zelf hier doorheen gaat komen en het alsnog voor elkaar krijgt.
Bedankt,

Het is voor mij nu erg moeilijk te berekenen op de Ja/Nee solaar.

[ Voor 49% gewijzigd door noucmen op 10-01-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:39
Omdat ik via een draaischijfmeter stroom terug lever over gestapt naar Greenchoice zakelijk 3 jaar omdat die nog 5 ct willen betalen.
Nu de eindafrekening ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4NPZvvLxbvh9zahf7QSkUnZi6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P0ZfGBWrQ7doVMTnkKfQVAaI.jpg?f=user_large

Ik krijg dus 22ct en 13ct terug. Dat is toch wel aardig :)
Ondertussen overweeg ik ieder half jaar te wisselen; in de productiemaanden bij deze leverancier en in de wintermaanden een andere aanbieder :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 23:36

rvk

the noise schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:23:
Omdat ik via een draaischijfmeter stroom terug lever...
Ik vraag me af hoe lang dat nog kan.
Was nu in 2025 de nieuwe energieweg niet al ingegaan (goedgekeurd in december 2024).
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter

Dan zou een digitale meter verplicht worden.
Of is dat inmiddels wéér gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:39
rvk schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Ik vraag me af hoe lang dat nog kan.
Was nu in 2025 de nieuwe energieweg niet al ingegaan (goedgekeurd in december 2024).
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter

Dan zou een digitale meter verplicht worden.
Of is dat inmiddels wéér gewijzigd?
Geen idee wat nu de echte status is; afwachten maar. Voor nu is dit wel aardig in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Signum666 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:09:
[...]

Wij verbruiken net iets meer dan 13.000kWh per jaar en leveren ongeveer 9.000 terug. Energiek was veruit de goedkoopste. Ik ben letterlijk sites van energieleveranciers afgegaan en heb de getallen door de rekenmachine op de websites gehaald. De verschillen waren enorm (maandelijkse kosten):

Energiek? Hoe bevalt dat? Ik zoek ook nog wel een partij die een oké klantenservice heeft. Een paar keer bij van die ongelooflijk slechte partijen gezeten; als het werkt is het prima. Maar als iets niet goed gaat dan heb je veel gezeik.
Ik kan niet veel reviews vinden over energiek.

Daarbij bieden ze geen vaste contracten aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• challenger
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-05 14:10
Hallo

Ik heb een 3 jarig contract bij Greenchoice (consumentenbonddeal) die (helaas) op 30 januari afloopt. Hieronder mijn gemiddelde verbruik/teruglevering van de afgelopen 2 jaar (hebben dubelle slimme meter):

Verbruik 2402
- Normaal 1140
- Dal 1263
Teruglevering 4898
- Normaal 3352
- Dal 1547
Netto -2496

Heb helaas niet op tijd ervoor gekozen om nog een contract zonder terugleveringskosten afgesloten, dus heb even rondgekeken op independer en gaslicht.com:

Dynamisch
Via independer zie ik dat een dynamisch contract van Frank Energie (inclusief 120 euro korting) op -379,61 per jaar neerkomt. Via gaslicht.com is Tibber de goedkoopste met -201,00 per jaar. Voor zover ik kan zien zijn dynamische contracten voor onbepaalde tijd, maar in verband met salderen moet je eigenlijk minimaal 6 (feb - juli / aug - jan) of 12 maanden (feb - jan) blijven.

Vast
Voor vast kom ik Eneco (1 jaar) voor 115,20 (independer) of Delta Energie (1 of 3 jaar) voor 94,04 (gaslicht.com) per jaar tegen. Niet interessant dus vergeleken met de dynamische contracten.

Modelcontract
Tot slot zag ik nog NextEnergy (modelcontract) voor -56,40 per jaar (onbepaalde tijd).

Ik geloof niet dat ik goed kan beoordelen welk contract nu voor mij gunstig zou zijn? Wat is nu wijsheid?

Dynamisch lijkt het goedkoopst, maar mijn zonnepanelen liggen op het zuiden en op goede zomerdagen lever ik ruim 50 kWh terug (met de piek midden op de dag). Dus ik vraag me af of die dynamische tarieven in de praktijk niet enorm onvoordelig kunnen uitpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
@challenger er komt straks meer zon, dus even rustig op dynamisch zitten dan rustig vergelijken totdat er een goed 1-2-3 jaar contract komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

challenger schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:13:
Hallo

Ik heb een 3 jarig contract bij Greenchoice (consumentenbonddeal) die (helaas) op 30 januari afloopt. Hieronder mijn gemiddelde verbruik/teruglevering van de afgelopen 2 jaar (hebben dubelle slimme meter):

Verbruik 2402
- Normaal 1140
- Dal 1263
Teruglevering 4898
- Normaal 3352
- Dal 1547
Netto -2496

Heb helaas niet op tijd ervoor gekozen om nog een contract zonder terugleveringskosten afgesloten, dus heb even rondgekeken op independer en gaslicht.com:

Dynamisch
Via independer zie ik dat een dynamisch contract van Frank Energie (inclusief 120 euro korting) op -379,61 per jaar neerkomt. Via gaslicht.com is Tibber de goedkoopste met -201,00 per jaar. Voor zover ik kan zien zijn dynamische contracten voor onbepaalde tijd, maar in verband met salderen moet je eigenlijk minimaal 6 (feb - juli / aug - jan) of 12 maanden (feb - jan) blijven.

Vast
Voor vast kom ik Eneco (1 jaar) voor 115,20 (independer) of Delta Energie (1 of 3 jaar) voor 94,04 (gaslicht.com) per jaar tegen. Niet interessant dus vergeleken met de dynamische contracten.

Modelcontract
Tot slot zag ik nog NextEnergy (modelcontract) voor -56,40 per jaar (onbepaalde tijd).

Ik geloof niet dat ik goed kan beoordelen welk contract nu voor mij gunstig zou zijn? Wat is nu wijsheid?

Dynamisch lijkt het goedkoopst, maar mijn zonnepanelen liggen op het zuiden en op goede zomerdagen lever ik ruim 50 kWh terug (met de piek midden op de dag). Dus ik vraag me af of die dynamische tarieven in de praktijk niet enorm onvoordelig kunnen uitpakken?
toon volledige bericht
Ik ben het niet eens met @noucmen. Ik zat met een vergelijkbare kwestie, dynamisch lijkt leuk, maar het is niet scherp genoeg te extrapoleren en net zoals ik (een dak op zuid) geven die ingevoerde cijfers een leuk beeld, maar dat zijn straks kWh'tjes die weinig opleveren. Ik vond het uiteindelijke een te groot risico en ben voor een (redelijke) aanbieding gegaan via VEH. Zekerheid wat ik kwijt ben is ook wat waard.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• challenger
Thanks @noucmen @True dynamisch valt dus eigenlijk af, ik las ook dat salderen per dag gaat dus dat lijkt met meer iets voor nadat de salderingsregeling is afgeschaft in jan 2027.

Mijn gevoel zegt dat dat modelcontract van NextEnergy eigenlijk de beste optie is. Ik vroeg me nog af waar je nu het beste een overzicht van modelcontracten kunt zien (ik had NextEnergy gevonden via gaslicht.com). Verder vermeldt NextEnergy hier het volgende. Energieleveranciers zijn toch verplicht een modelcontract aan te bieden aan iedereen die daarom vraagt?
Voor consumenten met een conventionele meter of consumenten waarbij de slimme meter niet kan worden uitgelezen hanteren wij een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

challenger schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:25:
Thanks @noucmen @True dynamisch valt dus eigenlijk af, ik las ook dat salderen per dag gaat dus dat lijkt met meer iets voor nadat de salderingsregeling is afgeschaft in jan 2027.

Mijn gevoel zegt dat dat modelcontract van NextEnergy eigenlijk de beste optie is. Ik vroeg me nog af waar je nu het beste een overzicht van modelcontracten kunt zien (ik had NextEnergy gevonden via gaslicht.com). Verder vermeldt NextEnergy hier het volgende. Energieleveranciers zijn toch verplicht een modelcontract aan te bieden aan iedereen die daarom vraagt?

[...]
Op Tweakers natuurlijk: Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ah, ik heb nog geen Zonnepanelen, mijn calculatie is niet goed sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
challenger schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:25:

[...]
Inderdaad, iedere energieleverancier is verplicht om een modelcontract aan te bieden. Dat doen ze dus ook.
Ze zijn echter niet verplicht om een ander contract dan een modelcontract aan te bieden in het geval van ferraris meters of niet uitleesbare meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• challenger
Thanks! Heb daar even gekeken, Mega lijkt het beste modelcontract (link) aan te bieden als je aanzienlijk teruglevert (in mijn geval bijna 2500 kWh per jaar na saldering). Vaste leveringskosten van 10 euro/maand (120/jaar) en 0,05 TLV (-125/jaar), en 0 TLK natuurlijk. En gunstiger dan NextEnergy (180/jaar vaste kosten en 0,03 TLV).

[ Voor 4% gewijzigd door challenger op 22-01-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• challenger
Zojuist bij Mega getekend, zie ook mijn post hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
challenger schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:01:
Zojuist bij Mega getekend, zie ook mijn post hier.
Nu nog wel voorbereiden voor 1 juli mocht Mega de tarieven zodanig veranderen dat andere opties voordeliger worden. (Al zijn bij Mega de laatste tariefwijzigingen van het modelcontract niet heel schokkend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 13:05
welke energie vergelijker vinden jullie het beste momenteel?
Sommige zijn wat verwarrend wanneer ze korting in de maandprijs al doen etc.
En sommige hebben deals wanneer je afsluit via hun site etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 13:47
Hi allemaal. Vroeger was overstappen voor mij nooit zo complex, maar met de terugleverkosten (soms variabel, soms vast, lijkt het?), normaal en daltarieven, dynamische contracten e.d. wil ik even iets in de week leggen. Mijn Oxxio contract is afgelopen en ik zit nu aan een contract voor onbepaalde tijd. Ik zat bij vergelijkers te kijken, maar heb niet het idee dat ik daar echt veel erop vooruit ga. Vroeger was het vaak zo dat je tarieven na een contract enorm stegen en loonde overstappen (ook vanwege bijv. overstapkortingen). Maar dat lijkt verleden tijd.

Dit zijn mijn tarieven aldus de Oxxio-omgeving nu.

Variabele kosten
Normaaltarief
€ 0,30797per kWh
Daltarief
€ 0,26917per kWh
Terugleververgoeding
€ -0,173per kWh
Terugleverkosten
€ 0,143per kWh

Vaste kosten
Vaste leveringskosten
€ 101,88per jaar
Netbeheerkosten
€ 455,74per jaar
Vermindering energiebelasting
€ -635,19per jaar

Aldus mijn jaarnota heb ik -1750 kWh gebruikt (14 zonnepanelen, niet zoveel stroom gebruikt blijkbaar). Ik heb echter het gevoel dat zowel de terugleverkosten, vergoeding als stroomkosten bij Oxxio vrij marktconform zijn (en ik zal vermoedelijk niet zo snel meer stroom gebruiken dan ik teruglever, waardoor denk ik feitelijk vanwege jaarlijks salderen de stroomtarieven niet zoveel uitmaken). Het lijkt alsof bijna alle aanbieders soortgelijke tarieven aanbieden en ik prima nog even kan blijven zitten waar ik zit (terugleveren is geen vetpot meer, hoogstens paar cent per kWh lijkt het?).

Als bovenstaande grotendeels klopt, blijf ik nog lekker zitten. Ik zie namelijk dat Oxxio de tarieven twee maal per jaar aanpast in geval van een contract voor onbepaalde tijd - en dat ze ons daarover informeren.

Mis ik iets!?

Edit: Via gaslicht.com nog even gekeken en daar komt Delta uit als winnaar. Ik neig ernaar om voor 75,- per jaar daar een abonnement af te sluiten. Oxxio kan ik ook weer voor tekenen, maar dat is wat duurder (160,- per jaar). Met name omdat de terugleverkosten daar hoger zijn in mijn situatie i.v.m. Delta.

[ Voor 7% gewijzigd door TheProf82 op 31-01-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 19:29
TheProf82 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:10:

Als bovenstaande grotendeels klopt, blijf ik nog lekker zitten. Ik zie namelijk dat Oxxio de tarieven twee maal per jaar aanpast in geval van een contract voor onbepaalde tijd - en dat ze ons daarover informeren.

Mis ik iets!?
Een bonus of korting die sommige aanbieders geven bij het overstappen kan zeker interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:43
Bij een modelcontract heb je geen terugleverkosten. Bereken even of dat voordeliger is. Deze google sheets is samengesteld door mensen uit het modelcontract topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 13:47
Ik heb gekozen voor een jaarcontract. Geeft me wat rust en de deal is beter dan Oxxio. Over een jaar kijk ik wel weer verder. Model contracten heb ik me ook in verdiept, maar het werd me te complex w.b. berekeningen, haha. Bovendien zag ik dat de terugleverkosten (nu; 300,- per jaar ongeveer) weliswaar niet bestonden, maar de vaste leverkosten wel weer 27,- duurder waren bij bijv. delta. en 27*12...dat is wederom rond de 300.

Voor mijn usecase (vrij simpel huishouden met wat paneeltjes) leek het daarom een beetje lood om oud ijzer en tientjeswerk.

Dank voor de hulp.

Edit: Toch gezien dat sommige modelcontracten voordeliger zijn - maar blijf toch bij mijn keuze. Toch goed om in de gaten te houden!

[ Voor 10% gewijzigd door TheProf82 op 31-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkthamaster
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-04 23:34
Dag allen, graag wil ik advies vragen betreffende een contract afsluiting

Mijn verbruik per jaar:
Stroomverbruik totaal: 7132 kWh
- dal: 5658 kWh
- normaal: 1474 kWh
Stroom teruglevering totaal: -4150 kWh
- dal: -1389 kWh
- normaal: -2761 kWh
Netto verbruik: 2982 kWh

Gas: 720 Kuub

Graag zou ik een vast contract of een modelcontract willen wat gunstig is voor de combinatie van mijn zonnepanelen en elektrische auto. Zou iemand mij goed kunnen adviseren hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
henkthamaster schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:01:
Dag allen, graag wil ik advies vragen betreffende een contract afsluiting

Mijn verbruik per jaar:
Stroomverbruik totaal: 7132 kWh
- dal: 5658 kWh
- normaal: 1474 kWh
Stroom teruglevering totaal: -4150 kWh
- dal: -1389 kWh
- normaal: -2761 kWh
Netto verbruik: 2982 kWh

Gas: 720 Kuub

Graag zou ik een vast contract of een modelcontract willen wat gunstig is voor de combinatie van mijn zonnepanelen en elektrische auto. Zou iemand mij goed kunnen adviseren hierin?
toon volledige bericht
Een modelcontract is niet erg gunstig door 3000 kWh netto gebruik. 4000 kWh teruglevering is niet erg gunstig voor een vast contract. Een dynamisch contract zal zeker in de overweging mee moeten.
Gezien de verhoudingen dal/normaal zul je niet heel veel overdag kunnen schuiven.
Panelen + EV = standaard goedkoper met een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-05 16:44
Ook ik ben op zoek naar een nieuw energiecontract. Mijn huidige contract eindigt half maart. Sinds de start van dit contract is mijn verbruik als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
               Verbruik          Teruglevering   
Elektra     Normaal     Dal         Normaal     Dal
13-3-2024  7816         8068        10103       4344
1-2-2025   9395         9616        12213       5252
           1579         1548         2110        908

Periode 13-3-2024 - 01-02-2025              
Elektra             
Totaal teruglevering        3127 kWh     
Totaal afname               3018 kWh     
Totaal verbruik              109 kWh     

Gas             
13-3-2024   4960 m3      
1-2-2025    5862 m3      
Totaal       902 m3

Een vast contract lijkt mij met de terugleververgoeding en verbruik bijna 0 niet interessant. Ik twijfel daarom over een modelcontract of dynamisch contract.

Ga ik uit een dynamisch contract voordeel halen? Lijkt erop alsof dat alleen maar meer gaat kosten op het moment dat de zonnepanelen hun werk doen.

Modelcontract is qua elektra dan gunstiger, maar van hogere vastrechtkosten en hogere gasprijs. En juist dit laatste bepaald het grootste deel van mijn energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Fingie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:08:
Ook ik ben op zoek naar een nieuw energiecontract. Mijn huidige contract eindigt half maart. Sinds de start van dit contract is mijn verbruik als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
               Verbruik          Teruglevering   
Elektra     Normaal     Dal         Normaal     Dal
13-3-2024  7816         8068        10103       4344
1-2-2025   9395         9616        12213       5252
           1579         1548         2110        908

Elektra             
Totaal teruglevering        3127 kWh     
Totaal afname               3018 kWh     
Totaal verbruik              109 kWh     

Gas             
13-3-2024   4960 m3      
1-2-2025    5862 m3      
Totaal       902 m3

Een vast contract lijkt mij met de terugleververgoeding en verbruik bijna 0 niet interessant. Ik twijfel daarom over een modelcontract of dynamisch contract.

Ga ik uit een dynamisch contract voordeel halen? Lijkt erop alsof dat alleen maar meer gaat kosten op het moment dat de zonnepanelen hun werk doen.

Modelcontract is qua elektra dan gunstiger, maar van hogere vastrechtkosten en hogere gasprijs. En juist dit laatste bepaald het grootste deel van mijn energierekening.
toon volledige bericht
Je kan een gas contract apart nemen van het stroom contract. Dan kan dan een ander type contract zijn, andere looptijd, en andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-05 16:44
Dat is een optie, heb daar niet expliciet naar gekeken nog. Dan zou een vast contract voor gas een mogelijkheid zijn maar blijft de vraag wat voor elektriciteit handig is.

Ook weet ik niet nu in de winter, na de net opgelopen gasprijzen, het moment juist is om een gascontract af te sluiten. Dat zou ik eerder in de zomer doen, of, via een modelcontract met 2x p/jr een prijswijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 20:02
Ook ik zit met het dilemma van een aanstormende einddatum van mijn vaste contract. Die had ik bij BudgetEnergie. De einddatum zal 30 juni 2025 zijn en ik ben me aan het oriënteren.
Ik heb niet vaak last van keuzestress en nu dus wel.
Ik heb via iDin de volgende gegevens ontvangen (al twijfelt mijn gevoel een beetje, als ik kijk naar de Homewizard-app):

Stroomafname:
normaal: 2117kWh
dal: 2478

Stroomteruglevering:
normaal: 4314
dal: 2086

Ik heb independer en gaslicht gebruikt voor een vergelijking. De opbouw van de verschillende aanbieders is voor mij toch best wel een doolhof. Ik ben een type van willen weten waar ik aan toe ben en dan kom je al gauw bij een 3-jarig contract. Lekker veilig.
Als ik kijk naar een dynamisch contract, valt me op dat in mijn geval met bovenstaande gegevens er een negatief maandelijks bedrag weergegeven staat. Is dat realistisch?

Zijn er mensen die mij kunnen adviseren buiten de vergelijkingssites om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 20:13
BvZwolle schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:36:
Ook ik zit met het dilemma van een aanstormende einddatum van mijn vaste contract. Die had ik bij BudgetEnergie. De einddatum zal 30 juni 2025 zijn en ik ben me aan het oriënteren.
Ik heb niet vaak last van keuzestress en nu dus wel.
Ik heb via iDin de volgende gegevens ontvangen (al twijfelt mijn gevoel een beetje, als ik kijk naar de Homewizard-app):

Stroomafname:
normaal: 2117kWh
dal: 2478

Stroomteruglevering:
normaal: 4314
dal: 2086

Ik heb independer en gaslicht gebruikt voor een vergelijking. De opbouw van de verschillende aanbieders is voor mij toch best wel een doolhof. Ik ben een type van willen weten waar ik aan toe ben en dan kom je al gauw bij een 3-jarig contract. Lekker veilig.
Als ik kijk naar een dynamisch contract, valt me op dat in mijn geval met bovenstaande gegevens er een negatief maandelijks bedrag weergegeven staat. Is dat realistisch?

Zijn er mensen die mij kunnen adviseren buiten de vergelijkingssites om?
toon volledige bericht
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik en teruglevering qua stroom maar verbruik ook nog 900 kuub gas. Ik kom van Innova en voel met je mee qua doolhof. Ik heb begrepen dat we nog een lastig jaar krijgen qua tarieven en dat daarna meer gas beschikbaar komt. Ik neig daarom naar een contract van één jaar. Dynamisch lijkt me alleen interessant met een batterij. Variabel vind ik ook een loterij. Ik neig daarom naar het contract van Delta voor één jaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJzUYPC52TqDAFK3-ZQGRESuj30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOf6oglM1J17hTKAlySvL0Mc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 11:37
Ha Tweakers,

Via gaslicht.com ben in in december overgestapt van een vast contract naar NextEnergy dynamisch.

Ik vraag me nu n.a.v. negatieve berichten in Het grote day ahead / dynamische energieprijzentopic ook af of Next Energy de juiste keuze voor mij was, dat het goedkoper dan een vast contract is geloof ik wel, maar het is wel een apart systeem met salderen...

Dit is de uitleg die ze zelf geven van hun systeem:
https://www.nextenergy.nl/artikelen/salderen-bij-nextenergy

Ik heb zonnepanelen en een EV die ik maar af en toe thuis laad.

Vorig jaar gasverbruik 950kuub, stroom terug geleverd 2680kWh afgenomen 2583. Ik verwacht dit jaar wat meer stroom af te nemen en wat minder gas te gebruiken (nieuwe Cv ketel en elektrische verwarming in verbouwde badkamer)

Het lukt me redelijk goed om op gunstige tijdstippen stroom te gebruiken, vaatwasser draait 's nachts, auto laden gaat slim via de Next Energy app (koppeling met tesla app werkt perfect) etc. .

Bij een (extreme) piek in de gasprijs kan ik mn huis evt. ook electrisch verwarmen, heb op elke verdieping airco's hangen.

Op dagen dat de energieprijzen zeer laag of negatief zijn, kan ik dus mijn auto laden (ben dan toch meestal op de eBike) en mn airco's het huis laten koelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:43

Pazo

Mroaw?

Even een kort vraagje wat te doen met de volgende situatie:

Mijn 3-jarig vast contract bij EnergyZero loopt 10-3-2025 af (alleen energie, heb geen gas). Deze tarieven zijn zeer gunstig, voor terugleveren krijg ik iets van 24 cent. Hiervoor had ik altijd jaarcontracten en hopte ik ieder jaar weer naar een ander. Ik heb nog geen bericht /voorstel gehad van EnergyZero. En volgens mij bieden ze nu ook geen vaste contracten meer aan, maar enkel dynamische contracten. Ik kan straks per maand opzeggen.

Wat zouden jullie doen? Geen slapende honden wakker maken en kijken wat er gebeurt? Blijven de huidige tarieven dan gewoon gelden? Zou mooi zijn als ik deze voorwaarden / tarieven nog tot ingang van afschaffing saldering kan blijven houden, afgelopen jaar ruim €500 terug gekregen (met aftrek van voorschotten) :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Pazo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:57:
Even een kort vraagje wat te doen met de volgende situatie:

Mijn 3-jarig vast contract bij EnergyZero loopt 10-3-2025 af (alleen energie, heb geen gas). Deze tarieven zijn zeer gunstig, voor terugleveren krijg ik iets van 24 cent. Hiervoor had ik altijd jaarcontracten en hopte ik ieder jaar weer naar een ander. Ik heb nog geen bericht /voorstel gehad van EnergyZero. En volgens mij bieden ze nu ook geen vaste contracten meer aan, maar enkel dynamische contracten. Ik kan straks per maand opzeggen.

Wat zouden jullie doen? Geen slapende honden wakker maken en kijken wat er gebeurt? Blijven de huidige tarieven dan gewoon gelden? Zou mooi zijn als ik deze voorwaarden / tarieven nog tot ingang van afschaffing saldering kan blijven houden, afgelopen jaar ruim €500 terug gekregen (met aftrek van voorschotten) :)
Ik haal je alvast uit je droom, je gaat vanaf de eerste dag hun reguliere tarief betalen incl. de reguliere terugleververgoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Ik haal je alvast uit je droom, je gaat vanaf de eerste dag hun reguliere tarief betalen incl. de reguliere terugleververgoeding.
Ik verwacht dat eigenlijk ook wel, maar ik neem aan dat ze daar nog wel melding / aanbod van moeten doen.
En ze bieden geen vaste of variabele contracten meer aan, enkel dynamisch.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:53:
Ik verwacht dat eigenlijk ook wel, maar ik neem aan dat ze daar nog wel melding / aanbod van moeten doen.
En ze bieden geen vaste of variabele contracten meer aan, enkel dynamisch.
Als het goed is moet in de voorwaarden van je huidige contract staan wat er gebeurt als je contract afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Novax schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Als het goed is moet in de voorwaarden van je huidige contract staan wat er gebeurt als je contract afloopt.
In mijn contract staat daar niets over, in de 'leveringsvoorwaarden vast contract' ook niet. In de Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en / of gas aan kleinverbruikaansluitingen op de site staat wel wat:

Artikel 21, Hoe lang duurt onze overeenkomst?
21.5. Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en gebruikt u de elektriciteit en / of gas
alleen voor uw huishouden, dan kunnen wij u op het moment dat onze overeenkomst
bijna is afgelopen een nieuw aanbod doen. In dit aanbod staat dan de duur van de
aangeboden overeenkomst, de voorwaarden waaronder de aangeboden overeenkomst kan
worden beëindigd en de van toepassing zijnde tarieven. Wij geven hierbij aan wat gebeurt als
u deze nieuwe overeenkomst niet aanvaardt.
21.6. Heeft uw overeenkomst met een vaste einddatum de einddatum bereikt en bent u met ons of
een andere leverancier geen nieuwe overeenkomst aangegaan, dan zetten wij uw
overeenkomst om naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven die horen bij
een overeenkomst zonder vaste einddatum. Hierbij is artikel 19 ook van toepassing.
(artikel 19 gaat over het feit dat ze leveringsvoorwaarden en tarieven mogen aanpassen)

Dus dan zullen ze binnenkort wel met een aanbod komen. We wachten het wel even af dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 06-02-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:47:
[...]

In mijn contract staat daar niets over, in de 'leveringsvoorwaarden vast contract' ook niet. In de Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en / of gas aan kleinverbruikaansluitingen op de site staat wel wat:

Artikel 21, Hoe lang duurt onze overeenkomst?

[...]

(artikel 19 gaat over het feit dat ze leveringsvoorwaarden en tarieven mogen aanpassen)

Dus dan zullen ze binnenkort wel met een aanbod komen. We wachten het wel even af dan.
Lijkt me duidelijk dat dan 21.6 in werking treedt. Alle leveranciers zijn verplicht een model contract aan te bieden dus wellicht dat je daarop wordt overgezet met de tarieven die daarbij horen. Die zijn behoorlijk hoog, zie https://consumenten.energyzero.nl/modelcontract, dus wel in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Novax Ja dat ga ik sowieso niet doen. Ik hou het in de gaten. Zit te kijken naar dynamisch, maar eens gaan uitzoeken / vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkthamaster
Gerardus1956 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Een modelcontract is niet erg gunstig door 3000 kWh netto gebruik. 4000 kWh teruglevering is niet erg gunstig voor een vast contract. Een dynamisch contract zal zeker in de overweging mee moeten.
Gezien de verhoudingen dal/normaal zul je niet heel veel overdag kunnen schuiven.
Panelen + EV = standaard goedkoper met een dynamisch contract.
Mijn voorkeur is liever nog geen dynamisch contract. Of anders gezegd: mijn voorkeur is om niet elke dag in de gaten te houden op welk tijdstip de stroom het goedkoopste is. Zijn er nog andere goede specifieke opties naast dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
henkthamaster schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Mijn voorkeur is liever nog geen dynamisch contract. Of anders gezegd: mijn voorkeur is om niet elke dag in de gaten te houden op welk tijdstip de stroom het goedkoopste is. Zijn er nog andere goede specifieke opties naast dynamisch?
Het is kiezen tussen vast, model of dynamisch. Ik kan begrijpen dat je niet ieder uur van de dag alles in de gaten te houden. Dat is ook niet zo nodig. Als je doorhebt wat in zomer en winter de dure en goedkope uren zijn, kun je daar een beetje rekening mee houden. In de winter: het is duur tussen 8.00 en 10.00 en tussen 17.00 en 20.00.
Als je dus niet standaard om 17.00 je EV aan de lading legt maar om bijvoorbeeld 23.00 uur bespaar je heel veel. Zeker t.o.v. andere types contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Na een poosje wikken en wegen om dynamisch te gaan of vast, toch voor vast gekozen. Met een gesimuleerd verbruik over 2024 komt dat ongeveer op dezelfde kosten voor mij. Aan de ene kant vind ik het leuk om er mee te spelen, aan de andere kant geeft dynamisch een hoop onrust. En zoveel heb ik niet te sturen, hooguit een airco, vaatwasser en wasmachine. En die laatste twee draaien gewoon wanneer nodig.

Het is 1 jaar vast United Consumers geworden. Ik zag dat ze op hun eigen website vandaag de tarieven zo'n 2 cent per kWh verhoogd hebben. Via de prijsvergelijkers was dit nog niet zo dus gelijk maar even toegeslagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cheesy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:33:
Na een poosje wikken en wegen om dynamisch te gaan of vast, toch voor vast gekozen. Met een gesimuleerd verbruik over 2024 komt dat ongeveer op dezelfde kosten voor mij. Aan de ene kant vind ik het leuk om er mee te spelen, aan de andere kant geeft dynamisch een hoop onrust. En zoveel heb ik niet te sturen, hooguit een airco, vaatwasser en wasmachine. En die laatste twee draaien gewoon wanneer nodig.

Het is 1 jaar vast United Consumers geworden. Ik zag dat ze op hun eigen website vandaag de tarieven zo'n 2 cent per kWh verhoogd hebben. Via de prijsvergelijkers was dit nog niet zo dus gelijk maar even toegeslagen :)
Controleer goed het contract wat je in de mail krijgt qua prijzen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-04 10:44
Ik ben een half jaar terug verhuisd, mijn jaarverbruik schat ik op:
Electra afgenomen: 2800 kWh
Teruggeleverd: 8500 kWh
Gas: 950 m^3

Geen EV en geen plannen ervoor. Mogelijk koop ik binnen een paar jaar een L/W warmtepomp. Mijn voorkeur gaat uit naar een vast contract.

Momenteel kom ik als beste uit op Vandebron, grotendeels vanwege de tlv. Ze bieden voor 2 jaar vast:

Electra: 0.26 per kWh
Tlv: -0.14 per kWh
Vaste leveringskosten electra: 0.30 per dag
Terugleverkosten: 2,83 per dag (0.12 per kWh)

Gas: 1.36 per m^3
Vaste leveringskosten gas: 0.30 per dag

Ik kan het contract voor 1, 2, of 3 jaar vastzetten (geen overstapboete). Over 2 jaar gaat het salderen er sowieso af, dus 2 jaar vastzetten lijkt mij handig, daarna heroverwegen.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Murphy78 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:00:
Ik ben een half jaar terug verhuisd, mijn jaarverbruik schat ik op:
Electra afgenomen: 2800 kWh
Teruggeleverd: 8500 kWh
Gas: 950 m^3

Geen EV en geen plannen ervoor. Mogelijk koop ik binnen een paar jaar een L/W warmtepomp. Mijn voorkeur gaat uit naar een vast contract.

Momenteel kom ik als beste uit op Vandebron, grotendeels vanwege de tlv. Ze bieden voor 2 jaar vast:

Electra: 0.26 per kWh
Tlv: -0.14 per kWh
Vaste leveringskosten electra: 0.30 per dag
Terugleverkosten: 2,83 per dag (0.12 per kWh)

Gas: 1.36 per m^3
Vaste leveringskosten gas: 0.30 per dag

Ik kan het contract voor 1, 2, of 3 jaar vastzetten (geen overstapboete). Over 2 jaar gaat het salderen er sowieso af, dus 2 jaar vastzetten lijkt mij handig, daarna heroverwegen.

Zie ik iets over het hoofd?
toon volledige bericht
Opties waar je nog naar zou kunnen kijken is om gas en stroom apart te doen (andere leverancier en/of andere looptijd) en voor stroom zou je dan nog kunnen kijken naar modelcontracten, niet vast maar geen terugleverkosten, zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Ik verzuip een beetje in de terugleverkosten en tarieven. Ik kom er niet eenduidig uit wat ik het beste kan doen, hopelijk kan iemand me van advies voorzien. Ik lever tussen de 3000-4000 kWh per jaar terug.

Momenteel bij Eneco:
code:
1
2
3
4
5
Stroom
Eneco HollandseWind & Zon Variabel Contract voor onbepaalde tijd
Normaaltarief € 0,2967 per kWh
Terugleververgoeding € -0,173 per kWh
Terugleverkosten € 0,143 per kWh

code:
1
2
3
Gas Eneco Gas Variabel
Contract voor onbepaalde tijd
Normaaltarief € 1,37212 per m3

Dit is mijn verbruik over 2024:

Totaal € 1.097,54
Gas (915,10 m³) € 1.202,62
Stroom (2.072 kWh) € 639,86
Teruglevering (3.633 kWh) € -946,12
Vaste kosten € 201,18

Als ik dan op gaslicht.com pakketen vergelijk met wat ik nu als termijnbedrag betaal (E200) dan scheelt dat zoveel (de goedkoopste is Delta met E132) dat ik bang ben dat ik iets over het hoofd zie. Ook Eneco zelf is op gaslicht.com tientjes goedkoper dan wat ik nu betaal. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Boefs schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:59:
Ik verzuip een beetje in de terugleverkosten en tarieven. Ik kom er niet eenduidig uit wat ik het beste kan doen, hopelijk kan iemand me van advies voorzien. Ik lever tussen de 3000-4000 kWh per jaar terug.

Momenteel bij Eneco:
code:
1
2
3
4
5
Stroom

code:
1
2
3
Gas Eneco Gas Variabel

Totaal € 1.097,54
Vaste kosten € 201,18

Als ik dan op gaslicht.com pakketen vergelijk met wat ik nu als termijnbedrag betaal (E200) dan scheelt dat zoveel (de goedkoopste is Delta met E132) dat ik bang ben dat ik iets over het hoofd zie. Ook Eneco zelf is op gaslicht.com tientjes goedkoper dan wat ik nu betaal. Wat nu?
toon volledige bericht
Je vergelijkt je huidige termijnbedrag met de daadwerkelijke maandelijkse kosten die gaslicht.com toont voor vaste contracten. Maar dat is gewoon: kosten per jaar / 12 maanden. Voor 2024 was dat dan 1.097,54 / 12 = €91.

Om een goede vergelijking te doen moet je dus kijken naar de jaarkosten, dus je verbruikscijfers van 2024 toepassen op je huidige variabele tarieven. Dat is altijd een schatting, zeker met variabele tarieven die nog kunnen wijzigen.
Verder hebben de aanbiedingen op gaslicht.com meestal nog een korting die je nu niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Boefs schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:59:

Momenteel bij Eneco:
code:
1
2
3
4
5
Stroom

code:
1
2
3
Gas Eneco Gas Variabel

Totaal € 1.097,54
Vaste kosten € 201,18

toon volledige bericht
Overstappen is bijna altijd goedkoper i.v.m. welkomstkorting (vaak zo'n 100 tot 200 euro op jaarbasis).
Je kan helaas niet overstappen naar je huidige leverancier.

Je betaalt met die nieuwe tarieven op jaarbasis zo'n 170 euro voor elektra.
En voor gas betaal je maar liefst zo'n 1600 euro.
De som is ca. 1770 euro op jaarbasis en dan zal je inderdaad op een termijnbedrag uitkomen van rond de 150 euro. Jouw 200 euro voorschot is dus aan de ruime kant, en ongeschikt om te gebruiken als vergelijking.

Het zou een stuk gunstiger zijn als je de overtollige kWh's kan inzetten om elektrisch (bij) te verwarmen. Want nu leveren ze vrij weinig op (zo'n 3 cent).

Kortom, ik zou overstappen naar Delta alhoewel je huidige tarief niet heel ongunstig is (vooral als je eventuele korting buiten beschouwing laat).

Voorbeeld jaarkosten met je huidige tarieven (in mijn regio).

STROOMTARIEFVERBRUIKPER JAAR
(Terug)leveringskosten (normaaltarief)0,17384-1561-€ 271,36
(Terug)leveringskosten (daltarief)0,173840€ 0,00
Vaste leveringskosten€ 100,59
Terugleveringskosten stroom per kWh0,143003633€ 519,52
Terugleveringskosten stroom per dag0,00000365€ 0,00
Energiebelasting 1 - 10000 kWh0,122860€ 0,00
Vermindering energiebelasting (vast)-€ 635,19
Totale netbeheerkosten stroom (vast)€ 455,75
Korting€ 0,00
TOTAAL€ 169,30

GASTARIEFVERBRUIKPER JAAR
Leveringskosten0,67043915€ 613,44
Vaste leveringskosten€ 100,59
Energiebelasting 1 - 170000 m30,69957915€ 640,11
Totale netbeheerkosten gas (vast)€ 239,47
Korting€ 0,00
TOTAAL € 1.593,61
STROOM + GAS€ 1.762,91
Per maand€ 146,91

[ Voor 41% gewijzigd door Cheesy op 10-02-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hoe effectief is die 10% korting van essent op stroom precies als je 10 jaar klant bent? is het alsnog goedkoper om te switchen na 10 jaar? of is het niet slim om die 10% korting te laten gaan door te switchen?

[ Voor 24% gewijzigd door Farabi op 10-02-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkthamaster
Gerardus1956 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Het is kiezen tussen vast, model of dynamisch. Ik kan begrijpen dat je niet ieder uur van de dag alles in de gaten te houden. Dat is ook niet zo nodig. Als je doorhebt wat in zomer en winter de dure en goedkope uren zijn, kun je daar een beetje rekening mee houden. In de winter: het is duur tussen 8.00 en 10.00 en tussen 17.00 en 20.00.
Als je dus niet standaard om 17.00 je EV aan de lading legt maar om bijvoorbeeld 23.00 uur bespaar je heel veel. Zeker t.o.v. andere types contracten.
Dag,

Het laden van mijn auto kan ik altijd op snachts zetten, en circa 2 dagen per week indien nodig op overdag. Het overige verbruik en opwekken zal ik niet veel aan kunnen passen. In geval van hele hoge gasprijzen kan het sporadisch (enkele dag) opwarmen met aircos ook kunnen.

Zou iemand mij een specifiek vast contract en een specifieke dynamische aanbieder kunnen adviseren? Ik zou graag het naast elkaar leggen om de berekening erover uit te voeren qua kosten en dergelijke.

Hartelijke groet,
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 20:08
Ik heb sinds mei 2024 Zonneplan dynamisch. Geen zonnepanelen, geen accu, geen elektrische auto.

Mijn jaarverbruik zit ongeveer op 3000kWh stroom en 800 m3 gas.
Over mei t/m dec heb ik een gemiddelde van 25ct per kWh behaald. Gas zit over die periode op gemiddeld 126ct per m3.

Als ik kijk naar de vaste contracten die nu te krijgen zijn dan is het verschil niet heel groot. Maar daar staat wel tegenover dat ik nu elke dag bezig ben met wanneer de stroom goedkoop is en het plannen van de zware stroom gebruikers. Dat vereist wat werk en geplan. Maar goed, dat hoort bij dynamisch uiteraard. Gezien het gemiddelde van 25ct per kWh wat ik behaald heb, twijfel of dat werk opweegt tegen het behaalde resultaat.

Dat samen met zorgen over de ontwikkeling van de prijzen overweeg ik toch weer terug te gaan naar vast voor de komende 2 jaar... Ook wel een beetje gedreven door de onrust die de USA veroorzaakt... :X

[ Voor 18% gewijzigd door virtualjoe op 11-02-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Met veel teruglevering zou je een modelcontract kunnen overwegen. Grootse voordeel is geen terugleverkosten want dat mag niet bij een modelcontract (al wordt dit meestal verwerkt in de vaste maandelijkse kosten), grootse nadeel is dat de tarieven 2 tot maximaal 4 keer per jaar kunnen wijzigen (per 1 januari en 1 juli). De modelcontracten zul je niet vinden bij de vergelijkers want energieleveranciers lopen er niet mee te koop. Zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
Novax schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Met veel teruglevering zou je een modelcontract kunnen overwegen. Grootse voordeel is geen terugleverkosten want dat mag niet bij een modelcontract (al wordt dit meestal verwerkt in de vaste maandelijkse kosten), grootse nadeel is dat de tarieven 2 tot maximaal 4 keer per jaar kunnen wijzigen (per 1 januari en 1 juli). De modelcontracten zul je niet vinden bij de vergelijkers want energieleveranciers lopen er niet mee te koop. Zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025
Dank voor de tip. Ik heb de bekende google sheet even ingevuld uit dat topic, daar lijkt het modelcontract van Mega het gunstigst (-203,- per jaar). Maar als ik bij gaslicht.com ook de dynamische contracten aanzet lijkt dat voor mij nog wel een stuk goedkoper (Tibber bovenaan met -281,- per jaar). Al is dat wel een gok natuurlijk met dynamisch.

Wat zegt jullie gevoel bij een flink overschot? Dynamisch of toch een modelcontract?

[ Voor 15% gewijzigd door Foutlook op 11-02-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
True schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 01:43:
[...]

Controleer goed het contract wat je in de mail krijgt qua prijzen in dit geval.
Inmiddels binnen, het is goed gegaan :D

Alleen jammer dat ik pas midden maart wordt overgezet ipv 1 maart :/

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 11-02-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkthamaster
Dag,

Het laden van mijn auto kan ik altijd op snachts zetten, en circa 2 dagen per week indien nodig op overdag. Het overige verbruik en opwekken zal ik niet veel aan kunnen passen. In geval van hele hoge gasprijzen kan het sporadisch (enkele dag) opwarmen met aircos ook kunnen.

Zou iemand mij een specifiek vast contract en een dynamische aanbieder? Ik zou graag het naast elkaar leggen om de berekening erover uit te voeren qua kosten en dergelijke.

Hartelijke groet,
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:36
Ik ben me ook aan het orienteren op een nieuw energiecontract. Mijn situatie is als volgt:
- Verbruik: verwacht 7000 kWh (met een EV)
- Teruglevering: verwacht 9000 kWh (met 25 zonnepanelen)
- Gasverbruik: 1100 kuub

Ik heb een voorkeur voor een meerjarig contract, zeker gezien alle negatieve ontwikkelingen rondom terugleverkosten. De best die ik heb gevonden is een 3 jarig contract van Innova:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fof9d6E7Kn1u5Ymw6-VmW18XWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NgcsCMln5VmjIandxMa6c59Q.png?f=fotoalbum_large

Men hanteert deze tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB-frzfDxuN-_L88l5R1crsp-Xo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0CXDzyxGSj1cijpQNW1HR4kC.png?f=user_large

Dit lijkt me eigenlijk best een prima deal, in ieder geval t/m 2026 (dus met saldering). Daarna is het nog best onduidelijk wat er gebeurt. Ik mis wel een duidelijke verrekening van de enorme terugleverkosten (1500 Euro/jaar) in deze berekening die ze zouden moeten verrekenen verrekenen, maar ik neem aan dat ik ze 3 jaar aan deze offerte mag houden (wettelijke wijzigingen buiten beschouwing gehouden).

Mis ik iets?

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
dreamtheater42 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:53:
Ik ben me ook aan het orienteren op een nieuw energiecontract. Mijn situatie is als volgt:
- Verbruik: verwacht 7000 kWh (met een EV)
- Teruglevering: verwacht 9000 kWh (met 25 zonnepanelen)
- Gasverbruik: 1100 kuub

Ik heb een voorkeur voor een meerjarig contract, zeker gezien alle negatieve ontwikkelingen rondom terugleverkosten. De best die ik heb gevonden is een 3 jarig contract van Innova:
[Afbeelding]

Men hanteert deze tarieven:
[Afbeelding]

Dit lijkt me eigenlijk best een prima deal, in ieder geval t/m 2026 (dus met saldering). Daarna is het nog best onduidelijk wat er gebeurt. Ik mis wel een duidelijke verrekening van de enorme terugleverkosten (1500 Euro/jaar) in deze berekening die ze zouden moeten verrekenen verrekenen, maar ik neem aan dat ik ze 3 jaar aan deze offerte mag houden (wettelijke wijzigingen buiten beschouwing gehouden).

Mis ik iets?
toon volledige bericht
Persoonlijk zou ik mijn energie en gas lostrekken van elkaar. De gasprijs is met 1,33 ook niet heel erg goedkoop. Hier heb ik mijn electra nog 2.5 jaar vaststaan bij Greenchoice (contract zonder teruglevering) en gas heb ik in mei afgesloten voor €1.2323. Je kan dan flexibel zijn met je gascontracten en die (opnieuw) afsluiten wanneer de gasprijs goedkoper is dan nu.

Verder vind ik je teruglevering met 25 panelen behoorlijk hoog, wat wek je in totaal op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
rens-br schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Persoonlijk zou ik mijn energie en gas lostrekken van elkaar. De gasprijs is met 1,33 ook niet heel erg goedkoop. Hier heb ik mijn electra nog 2.5 jaar vaststaan bij Greenchoice (contract zonder teruglevering) en gas heb ik in mei afgesloten voor €1.2323. Je kan dan flexibel zijn met je gascontracten en die (opnieuw) afsluiten wanneer de gasprijs goedkoper is dan nu.

Verder vind ik je teruglevering met 25 panelen behoorlijk hoog, wat wek je in totaal op?
Misschien heb ik die inderdaad niet goed ingevuld - ik wek 9000 kWh op, maar verbruik daar ook een deel van. Ik heb een P1 meter en een wilde schatting is dat ik afgelopen jaar ongeveer 5000 Kwh terugleverd heb van die 9000. Ook een goede tip mbt de gascontracten. Die zijn eigenlijk los te zien - ben geen fan van alles los, maar als het een veel beter tarief is is dat te overzien:)

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 10:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
dreamtheater42 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Misschien heb ik die inderdaad niet goed ingevuld - ik wek 9000 kWh op, maar verbruik daar ook een deel van. Ik heb een P1 meter en een wilde schatting is dat ik afgelopen jaar ongeveer 5000 Kwh terugleverd heb van die 9000.
Dat scheelt al aanzienelijk in de terugleverkosten, je betaald dan immers maar over +/- 5000 kWh in plaats van over 9000 kWh.
Ook een goede tip mbt de gascontracten. Die zijn eigenlijk los te zien - ben geen fan van alles los, maar als het een veel beter tarief is is dat te overzien:)
Het lostrekken maakt je vooral wat flexibeler en minder afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-02 14:37
Goedemiddag mede Tweakers,

Ik heb een aantal vragen mbt het overstappen / opnieuw afsluiten van een energiecontract, ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop, door mijn vragen hier te stellen, wat meer duidelijkheid te krijgen.

Huidig contract: Greenchoice (variabel contract)

Mijn gegevens/ jaarverbruik:

Afname normaal: 2584 KWh
Afname dal: 2109 KWh
Gas: 1100 KWh

Teruglevering normaal: 2236 KWh
Teruglevering dal: 988 KWh

Wij hebben 18 zonnepanelen liggen (opbrengst per jaar ong 5000 KWh)
Er staat een elektrische auto (Tesla) voor de deur (12500 km per jaar), deze laden wij thuis op met een laadpaal van Ratio Solar

Na wat onderzoek te hebben gedaan, denk ik dat wij het beste voor een dynamisch contract kunnen gaan, dit aangezien er we dan geen terugleverkosten hoeven te betalen en het opladen van de auto niet in piekuren hoeft te gebeuren.

Bij het invullen van een energievergelijker loop ik een beetje vast wat ik moet invullen, als ik de energie gegevens ophaal van mijn huidige netbeheerder (Greenchoice), dan worden bovenstaande gegevens opgehaald, echter als ik kijk wat er daadwerkelijk is opgeleverd door mijn zonnepanelen (5000KWh), dan mis ik dus een kleine 2000 KWh, ik vermoed dat dit de energie is welke ik direct heb verbruikt. Welke gegevens moet ik nu invullen op een energievergelijking site?

Qua dynamische energie leveranciers denk ik dat Tibber en Zonneplan goede aanbieders kunnen zijn, zijn er nog voor en /of nadelen tussen deze 2 partijen?

Alvast excuus, ik weet dat alle vragen welke ik hierboven heb gesteld vast al meerdere keren beantwoord zijn, maar ik kom er gewoon even niet meer uit 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
John de Man schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:07:
Bij het invullen van een energievergelijker loop ik een beetje vast wat ik moet invullen, als ik de energie gegevens ophaal van mijn huidige netbeheerder (Greenchoice), dan worden bovenstaande gegevens opgehaald, echter als ik kijk wat er daadwerkelijk is opgeleverd door mijn zonnepanelen (5000KWh), dan mis ik dus een kleine 2000 KWh, ik vermoed dat dit de energie is welke ik direct heb verbruikt. Welke gegevens moet ik nu invullen op een energievergelijking site?
Je vermoeden is correct, je moet niet de opbrengst van je panelen invullen maar wat je vanuit de meter teruglevert. De gegevens die je ophaalt zullen wel correct zijn al zijn deze cijfers natuurlijk wel gebaseerd op het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
John de Man schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:07:
Goedemiddag mede Tweakers,

Ik heb een aantal vragen mbt het overstappen / opnieuw afsluiten van een energiecontract, ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop, door mijn vragen hier te stellen, wat meer duidelijkheid te krijgen.

Huidig contract: Greenchoice (variabel contract)

Mijn gegevens/ jaarverbruik:

Afname normaal: 2584 KWh
Afname dal: 2109 KWh
Gas: 1100 KWh

Teruglevering normaal: 2236 KWh
Teruglevering dal: 988 KWh

Wij hebben 18 zonnepanelen liggen (opbrengst per jaar ong 5000 KWh)
Er staat een elektrische auto (Tesla) voor de deur (12500 km per jaar), deze laden wij thuis op met een laadpaal van Ratio Solar

Na wat onderzoek te hebben gedaan, denk ik dat wij het beste voor een dynamisch contract kunnen gaan, dit aangezien er we dan geen terugleverkosten hoeven te betalen en het opladen van de auto niet in piekuren hoeft te gebeuren.

Qua dynamische energie leveranciers denk ik dat Tibber en Zonneplan goede aanbieders kunnen zijn, zijn er nog voor en /of nadelen tussen deze 2 partijen?

Alvast excuus, ik weet dat alle vragen welke ik hierboven heb gesteld vast al meerdere keren beantwoord zijn, maar ik kom er gewoon even niet meer uit 😒
toon volledige bericht
Toevallig ben ik met dezelfde analyse bezig en kom ik tot dezelfde conclusie: dynamisch waarbij Tibber en Zonneplan het meest interessant lijken te zijn. Ben benieuwd of er nog andere goede opties zijn!

Ik heb een voorkeur voor meerjarige contracten maar de terugleverkosten zijn zo extreem hoog dat dat niet interessant is met zonnepanelen (ik lever zo'n 5.000 kWh terug per jaar).

[ Voor 4% gewijzigd door dreamtheater42 op 12-02-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-02 14:37
dreamtheater42 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Toevallig ben ik met dezelfde analyse bezig en kom ik tot dezelfde conclusie: dynamisch waarbij Tibber en Zonneplan het meest interessant lijken te zijn. Ben benieuwd of er nog andere goede opties zijn!

Ik heb een voorkeur voor meerjarige contracten maar de terugleverkosten zijn zo extreem hoog dat dat niet interessant is met zonnepanelen (ik lever zo'n 5.000 kWh terug per jaar).
Nou! Laten we elkaar op de hoogte houden! 😇

Voor mijn beeldvorming, dynamische contracten zijn geen vaste contracten volgens mij, dus deze zijn per dag/maand op te zeggen.

Ook ik ben nieuwsgierig of er nog andere aanbieders zijn welke wij gemist hebben en/of er nog voordelen/nadelen zijn bij een Tibber of Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
John de Man schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Nou! Laten we elkaar op de hoogte houden! 😇

Voor mijn beeldvorming, dynamische contracten zijn geen vaste contracten volgens mij, dus deze zijn per dag/maand op te zeggen.

Ook ik ben nieuwsgierig of er nog andere aanbieders zijn welke wij gemist hebben en/of er nog voordelen/nadelen zijn bij een Tibber of Zonneplan.
Dat moet goedkomen in deze thread ;)
En inderdaad, dynamische contracten kunnen snel opgezegd worden. Typisch maandelijks geloof ik - bijvoorbeeld bij Frank Energie en Tibber. Ik heb zelf tot nu toe alleen meerjarige vaste contracten gehad, dus voor mij ook nieuw.

Ik neig naar Tibber voor een dynamisch contract voor stroom (met flinke teruglevering). Voor gas zou ik een voorkeur hebben om die langer vast te leggen (idealiter 2 of 3 jaar), maar de gastarieven zijn op het moment vrij hoog, dus even wachten kan handig zijn (of juist niet - blijft moeilijk te voorspellen met de situatie in de wereld).

[ Voor 19% gewijzigd door dreamtheater42 op 12-02-2025 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
@John de Man en @dreamtheater42 Voor beide nog de tips die hierboven al een paar keer voorbij zijn gekomen:

1. Overweeg om een apart stroom en gas contract te nemen. Dat kan bij een andere leverancier en/of met een ander type contract (variabel, vast, of dynamisch)

2. Een optie voor stroom is ook nog een modelcontract, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 04:38
Farabi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:31:
hoe effectief is die 10% korting van essent op stroom precies als je 10 jaar klant bent? is het alsnog goedkoper om te switchen na 10 jaar? of is het niet slim om die 10% korting te laten gaan door te switchen?
Wat ik begreep ging het op de bruto prijs niet de netto. Nou was het voor mij destijds goedkoper om over te stappen naar energie direct.

Nu eens kijken wat te doen heb nog geen tlb maar ed heeft nu ook dynamisch.

AnimeAdicted

• Foutlook
  • Niet online
Hoe maken mensen de keuze voor of een modelcontract of een dynamisch contract? Ik vind dat nog erg lastig te bepalen welke gunstiger is...

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 10:25

Fe2O3

Ja das roest

Foutlook schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Hoe maken mensen de keuze voor of een modelcontract of een dynamisch contract? Ik vind dat nog erg lastig te bepalen welke gunstiger is...
Heb nog nooit iemand gezien die beter uit is met een model of variabel contract tov dynamisch eigenlijk?

Dum de dum

• Novax
  • Niet online
Foutlook schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:31:
Fe2O3 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:36:
Heb nog nooit iemand gezien die beter uit is met een model of variabel contract tov dynamisch eigenlijk?
De keuze voor een modelcontract voor stroom is eigenlijk vrij nieuw sinds de opkomst van de terugleverkosten vorig jaar. Voorheen was een modelcontract niet interessant maar omdat terugleverkosten niet mogen nu wel. Dat betekent ook dat er niet veel ervaring mee is in de nieuwe situatie.

Het is ook alleen een optie als je een leverancier vindt die niet enorm hoge vaste maandelijkse kosten rekent ter vervanging van de terugleverkosten of als je zoveel teruglevert dat die hoge vaste kosten alsnog goedkoper zijn dan de terugleverkosten van een vast contract. Daar moet je het modelcontract ook mee vergelijken. De vergelijking met dynamisch is inderdaad lastig. Bij dynamisch moet je ook je verbruikspatroon aanpassen om er optimaal van te profiteren, dat moet je willen/kunnen.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Offens1490 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Wat ik begreep ging het op de bruto prijs niet de netto. Nou was het voor mij destijds goedkoper om over te stappen naar energie direct.

Nu eens kijken wat te doen heb nog geen tlb maar ed heeft nu ook dynamisch.
zat jij toen ook al op de 10% korting bij essent? als het overstappen toen de moeite waard was, dan weet ik al dat die 10% een wassenneus is.

• beyazz06
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:08:
@John de Man en @dreamtheater42 Voor beide nog de tips die hierboven al een paar keer voorbij zijn gekomen:

1. Overweeg om een apart stroom en gas contract te nemen. Dat kan bij een andere leverancier en/of met een ander type contract (variabel, vast, of dynamisch)

2. Een optie voor stroom is ook nog een modelcontract, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Ik zit min of meer in het zelfde schuitje als @John de Man en @dreamtheater42 maar zit momenteel al bij Tibber en denk juist over te stappen naar een modelcontract. Dit vooral voor de wintermaanden en eventueel voor de zomermaanden alsnog dynamisch. Ik ben er nog niet helemaal over uit, wel dat ik iig tijdens de wintermaanden geen dynamisch wil (betaal al een paar maanden een elektra rekening van 200€ terwijl ik in de zomer geld terugkrijg).

Een snelle berekening op basis van het modelcontract van energiek lijkt deze voor het gehele jaar 200/400 euro goedkoper dan wat ik afgelopen jaar bij Tibber heb betaald.

Voor de volledigheid:
~ 6500 kWh verbruik
~ 3500 kWh opwek teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkthamaster
beyazz06 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Voor de volledigheid:
~ 6500 kWh verbruik
~ 3500 kWh opwek
Ik heb vergelijkbare cijfers qua verbruik, waarbij grootste deel van mijn stroomverbruik gepland wordt (elektrische auto). Heb alleen nog geen gunstig vast of model contract gezien voor dergelijk verbruik en opwekken. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 22:55

heho

Ommen, Overijssel

Hallo medetweakers,

Ik ben voor mijn moeder op zoek naar een energiecontract. Ze heeft momenteel geen aanbieder en gaat per mei (ongeveer) haar intrek nemen in een gasloze nieuwbouw woning. Geen idee hoeveel energie dit gaat kosten/opleveren. Ik ga er van uit dat ze stroom over gaat houden. Standaard werden er 4 zonnepanelen geleverd voor de BENG norm, en ze heeft er 4 extra genomen.
Wat is dan verstandig wat betreft het energiecontract ?

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:14
Upbeat78 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Energiek? Hoe bevalt dat? Ik zoek ook nog wel een partij die een oké klantenservice heeft. Een paar keer bij van die ongelooflijk slechte partijen gezeten; als het werkt is het prima. Maar als iets niet goed gaat dan heb je veel gezeik.
Ik kan niet veel reviews vinden over energiek.

Daarbij bieden ze geen vaste contracten aan?
Hele goede klantenservice ik ben er onlangs klant geworden en omdat ze nog vrij klein zijn in Nederland is er zeer persoonlijk contact mogelijk..
de tijd moet natuurlijk wel uitwijzen of dit zo blijft

Het betreft overigens een dochteronderneming van het belgische Luminus dus er zit een vrij grote partij achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:21

bert pit

asdasd

boyette schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Hele goede klantenservice ik ben er onlangs klant geworden en omdat ze nog vrij klein zijn in Nederland is er zeer persoonlijk contact mogelijk..
de tijd moet natuurlijk wel uitwijzen of dit zo blijft

Het betreft overigens een dochteronderneming van het belgische Luminus dus er zit een vrij grote partij achter
Zitten er geen addertjes onder het gras? Ik vind het verschil met andere partijen wel erg groot. Zo groot dat ik bijna zou zeggen: te mooi om waar te zijn.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
bert pit schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Zitten er geen addertjes onder het gras? Ik vind het verschil met andere partijen wel erg groot. Zo groot dat ik bijna zou zeggen: te mooi om waar te zijn.
Over welk verschil heb je het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

boyette schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:58:
[...]

Over welk verschil heb je het
De berekening die ik zelf maakte en ook de getallen van bijvoorbeeld @Signum666 Deze:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
bert pit schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:01:
[...]

De berekening die ik zelf maakte en ook de getallen van bijvoorbeeld @Signum666 Deze:
Wat zijn dat voor getallen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
henkthamaster schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Ik heb vergelijkbare cijfers qua verbruik, waarbij grootste deel van mijn stroomverbruik gepland wordt (elektrische auto). Heb alleen nog geen gunstig vast of model contract gezien voor dergelijk verbruik en opwekken. Jij wel?
Zoals ik mijn bericht aangaf: energiek. Komt inmiddels vaker terug in de topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

boyette schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 01:14:
[...]

Wat zijn dat voor getallen ?
Maandprijzen voor een XX volume. Kijk even bij Signum666 op 8 januari. Ik kwam tot ongeveer hetzelfde prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Interessant nieuws over het modelcontract: https://www.energievergel...straks-bij-ieder-contract

Met dank aan de fijne ACM die voor de consumenten opkomt:
In 2025 breidt de ACM de modelcontracten die alle energieleveranciers moeten aanbieden uit met voorwaarden voor terugleverkosten en introduceert zij een modelcontract met vaste tarieven voor tenminste één jaar.

[ Voor 47% gewijzigd door bhartman op 17-02-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:38

DropjesLover

Dit dus ->

Ik kom er ook niet helemaal uit wat nu het verstandigste is.

Huidige contract: Pure energie, 4 jaar vast à ~€0,24/kWh. Dit is per 1 feb afgelopen.
Afgelopen jaar:
Verbruik netto: 6000kWh
Opwek netto: 2000kWh
Geen gas, warmtepomp.

Afgelopen jaar maandbedrag van €60. Ik realiseer me dat dat idioot laag was en dat we flink geprofiteerd hebben :P
Nu zijn de kale stroomprijzen wat (20%) gestegen natuurlijk, en is de terugleverboete (~€20/mnd) er bij gekomen. Maar toch heb ik een stijging van fors meer dan dat. Bij Pure is een variabel contract (1 jaar) nu €120/mnd. Op gaslicht kom ik niet lager dan €91/mnd

We hebben een plug-in hybride (13kWh) die we zeker 3 dagen per week opladen. Ofwel 's nachts, ofwel overdag bij zonnige dagen. Maar dat is handmatig, granny charger @ 1500W.
We gaan al redelijk bewust om met wanneer we wasjes draaien en dergelijke.

Dynamisch zou interessant zijn, maar dan worden ivm de warmtepomp de wintermaanden echt heel duur in het maandbudget.

An sich is Tibber ook qua filosofie een interessante partij, met hun integratie voor een thuisbatterij. Dat zou hun tarieven ook wat moeten dempen op termijn.

Maar ik ben er toch niet over uit wat nu verstandig is :/

Is mijn rekenwijze voor een modelcontract correct?
[kwh-prijs] * netto verbruik (na salderen) + leveringskosten - korting energiebelasting?
Dan zou ik bij pure-energie bijv. uitkomen op
€0,36/kWh * 4000kWh + €522 - €635 = €805/jaar = €110/mnd, wat vergelijkbaar is met het "normale" contract. Moet ook wel, want een modelcontract is alleen gunstig bij een verbruik dat buiten de standaard bandbreedte valt lijkt me

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 17-02-2025 21:33 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@DropjesLover In topic Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025 staat een mooie Google Spreadsheet waar je de modelcontracten kan vergelijken:
https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:17
Ik ben, na aanschaf van een HomeWizard plugin batterij, ook aan het orienteren op een nieuw contract (nu nog zonder tl-boete bij Pure Energie), maar na het invullen van een aantal vergelijkingssites uit de TS schetst mijn verbazing dan de dynamische leveranciers overal het goedkoopst lijken.

Kunnen jullie kijken of ik iets over het hoofd zie?

Situatie: éénouder gezin met 2 kids, geen airco/WP (multi-split airco wel op de planning voor '27/'28), zonnepanelen van 4kWp, elektrische auto voor de deur waarbij ik stroomkosten kan declareren (tegen normaaltarief)

In 2024 het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDzaPebQjMDbwPc82js9cXARmTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JpZuA0NWtxjpKE30fY8dSSog.png?f=fotoalbum_large

Gas laten we even buiten beschouwing want daar heb ik een los contract voor bij United Consumers.

Na salderen is het netto ongeveer 0 verbruik dus, waarbij het ook nog redelijk verdeeld is over normaal/dal: import 1800kWh normaal, 1100kWh dal, export 1900kWh normaal, 1000kWh dal.

Ik heb m'n gebruik in 2024 niet optimaal ingedeeld voor NOM, en met nu een kleine thuisaccu (2.3kWh netto) verwacht ik iig m'n avond + deel van de nacht op veel dagen te kunnen opvangen (500-600kWh per jaar). Al wel een begin gemaakt om het opladen van de EV soms mee te laten bewegen met capaciteit van de paneeltjes, maar vaak ook gewoon voor gemak gekozen. Edit: stroomverbruik van de auto was in 2024 ongeveer 1300kWh.

Nu kom ik bij bvb Zonneplan op de website op ongeveer 0 euro per maand, op vergelijkingssites zelfs op de -7 tot -11 euro (snap niet precies hoe? doen ze aan introductie-acties of hebben ze een andere berekening?)

Een gemiddeld vast contract komt door de TL-boete vaak rond de 10-15 euro per maand.

Ik had verwacht dat ik tot 2027 wel profijt zou hebben van de salderingsregeling, zie ik nou iets over het hoofd? Declareren van stroomkosten voor de EV zal wel een lastiger verhaal worden met dynamisch, want hoe bepaal je het declaratie-tarief als dat per uur verschilt? Dan zal ik wel een digitale kWh meter moeten aansluiten of een paal met kWh registratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Terranca schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:44:
Ik ben, na aanschaf van een HomeWizard plugin batterij, ook aan het orienteren op een nieuw contract (nu nog zonder tl-boete bij Pure Energie), maar na het invullen van een aantal vergelijkingssites uit de TS schetst mijn verbazing dan de dynamische leveranciers overal het goedkoopst lijken.

Kunnen jullie kijken of ik iets over het hoofd zie?

Situatie: éénouder gezin met 2 kids, geen airco/WP (multi-split airco wel op de planning voor '27/'28), zonnepanelen van 4kWp, elektrische auto voor de deur waarbij ik stroomkosten kan declareren (tegen normaaltarief)

In 2024 het volgende plaatje:

[Afbeelding]

Gas laten we even buiten beschouwing want daar heb ik een los contract voor bij United Consumers.

Na salderen is het netto ongeveer 0 verbruik dus, waarbij het ook nog redelijk verdeeld is over normaal/dal: import 1800kWh normaal, 1100kWh dal, export 1900kWh normaal, 1000kWh dal.

Ik heb m'n gebruik in 2024 niet optimaal ingedeeld voor NOM, en met nu een kleine thuisaccu (2.3kWh netto) verwacht ik iig m'n avond + deel van de nacht op veel dagen te kunnen opvangen (500-600kWh per jaar). Al wel een begin gemaakt om het opladen van de EV soms mee te laten bewegen met capaciteit van de paneeltjes, maar vaak ook gewoon voor gemak gekozen. Edit: stroomverbruik van de auto was in 2024 ongeveer 1300kWh.

Nu kom ik bij bvb Zonneplan op de website op ongeveer 0 euro per maand, op vergelijkingssites zelfs op de -7 tot -11 euro (snap niet precies hoe? doen ze aan introductie-acties of hebben ze een andere berekening?)

Een gemiddeld vast contract komt door de TL-boete vaak rond de 10-15 euro per maand.

Ik had verwacht dat ik tot 2027 wel profijt zou hebben van de salderingsregeling, zie ik nou iets over het hoofd? Declareren van stroomkosten voor de EV zal wel een lastiger verhaal worden met dynamisch, want hoe bepaal je het declaratie-tarief als dat per uur verschilt? Dan zal ik wel een digitale kWh meter moeten aansluiten of een paal met kWh registratie.
toon volledige bericht
Een dynamisch contract is in principe voordeliger als je je grootverbruik kunt uitstellen tot de goedkope uren. In ze zomer is dat meestal wanneer de zon schijnt, in de winter meestal in de nacht en het gehele jaar door als er hard waait.
Een uitzondering is als je een vast contract afsluit op het laagste punt in een paar jaar.

Je kunt deze topic start lezen voor meer informatie: Domba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:05
Mijn jaarcontract zit er weer op.
Zat bij Essent en krijg vanaf nu TLK.

Verbruik 1225/1200 kWh
Teruglevering 1350/600 kWh

Gas 715m3. SWW en begane grond. Boven vnl. airco.

Nu een jaar gas vastleggen lijkt me niet handig.
Dynamisch Electra kan ook niet echt uit, denk ik. 6 panelen ZO en 3 NW.
Geen EV of andere regelbare verbruikers.
Tips?

Edit: en ingeschreven bij actie VEH

[ Voor 5% gewijzigd door RudolfR op 23-02-2025 13:03 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.