Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 21:47
Wij overwegen een overstap van energiecontract, maar zijn nog op zoek naar de onderbouwing. Mijn vraag is dus ook vooral gericht ook de feitelijke kant van zo'n afweging; een berekening bijvoorbeeld. Valt dat te doen?

Toch ook even onze situatie:
2,5 persoons huishouden (dochter van 2).
38 zonnepanelen met een opwek van zo'n 10.000 kwh per jaar (kan het nog niet precies zeggen want de tweede set ligt er nog geen jaar op)
Verwarmen van ons vrijstaande huis doen we op gas (1400kuub), met op de bovenverdieping bijverwarming op elektra.
Tijdje 2 elektrische auto's gehad, momenteel 1, daar gaat by far de meeste energie naartoe.
De paal heb ik uitgekozen op zijn 'intelligentie' en ik ben aan het experimenteren om de aansturing vanuit Home Assistant te doen. Doel daarbij is om 'slim' te kunnen laden, wat in ons geval betekent: als er een overschot aan opbrengst is, of anders als het tarief het laagst is. In theorie kan ik daarmee meer laden dan ik op een dag aan km nodig heb, maar ik heb niet de verwachting dat ik dat helemaal kan automatiseren. Handmatige interventie vind ik prima.

Een andere grote verbruiker is de vloerverwarming in de badkamer, die is ook elektrisch. Als ik die instel op een temp van bijvoorbeeld 18 graden op gezette tijden (7 tot 8 en 22 tot 23), dan staat (ligt) dat ding in de winter bijna de hele dag de gloeien, aangezien de thermostaat niet wil dat ie ooit meer dan 4 of 5 graden onder de gewenste temp komt. Onze gevels zijn niet goed meer geïsoleerd (gevelisolatie wol is ingezakt na 25 jaar), dus koelt het snel af op de zuidwest kant). Daartoe heb ik voor de thermostaat van de vloerverwarming een slimme stekker met een tijdschema, zodat de thermostaat alleen verwarmt als de slimme stekker open staat. Anyway dat doet er niet toe maar wat ik bedoel te zeggen is dat de vloerverwarming van de badkamer niet te timen vaten op een (volgens mij) relatief tijdstip best wat energie vraagt (2 of 3 uur lang 800 watt continu). Hoe dient daarmee rekening gehouden te worden in de overweging van een dynamisch contract?

Nu geloven we dus wel het principe van dat als je de auto oplaadt op de voordelige momenten, een dynamisch contract naar verwachting wel voordeliger zal uitpakken voor ons, ten opzichte van ons huidige variabele contract bij Vattenfall. Maar is er een manier om dit te berekenen? Vast niet achter de komma, maar bij benadering zou dat ons wel helpen om de stap te maken.

Daarover nog deze vraag: in zo'n 6 a 8 maanden per jaar brengen we meer op dan we kunnen gebruiken, en de andere maanden kopen we veel in. Wordt de afrekening bij een dynamisch contract dan ook per maand gedaan? Dus krijgen wij voor de donkere koude maanden dan enorme rekeningen, en in de zomer krijgen we geld toe?

En nog een vraag: wij verwachten binnen nu en een half jaar weg te verhuizen hier. Kan of moet ik daarmee nog rekening houden op enige manier?

Zoals je merkt gaat dit topic niet over gasverbruik, hoe en wat we daar zouden kunnen om te verbeteren wil ik hierbuiten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:01
@thebow1987

Wanneer krijg je je jaarrekening?
Kan me voorstellen dat het handig is om het jaar vol te maken om maximaal eigen verbruik te salderen.

Als je die net hebt gehad/bijna krijgt zou daarna je aan dynamisch kunnen denken, het overschot wat je deze zomer gaat opbouwen krijg je anders over 6 maanden uitbetaald en de TLV zal niet hoog zijn bij een variabel contract, en dan zijn er ook nog terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 21:47
RudolfR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:33:
@thebow1987

Wanneer krijg je je jaarrekening?
Kan me voorstellen dat het handig is om het jaar vol te maken om maximaal eigen verbruik te salderen.

Als je die net hebt gehad/bijna krijgt zou daarna je aan dynamisch kunnen denken, het overschot wat je deze zomer gaat opbouwen krijg je anders over 6 maanden uitbetaald en de TLV zal niet hoog zijn bij een variabel contract, en dan zijn er ook nog terugleverkosten.
April is ons jaar weer rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@thebow1987

Bij nader inzien hoef je niet te wachten tot het jaar rond is, maar het is wel handig als het eigen verbruik ongeveer hetzelfde is als de teruglevering.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
Vanaf juni moet ik geloven aan een terugleververgoeding. Ik verbruik na direct verbruik 5000kwh en lever 4200kwh terug volgens mijn Homewizard app over 2024. Wat ik precies over dal/normaal verbruik weet ik niet precies. Ik heb een warmtepomp en die verbruikt in de winter in de daluren veel stroom (met name 'snachts) en in die periode wek je niks op. Ik heb niet zoveel problemen met een enkel tarief.

Zoals zo velen hier idd lastig om een goede keuze voor een energiecontract te komen. Op gaslicht.com kom ik bij de goedkoopste leverancier (Delta) uit op ca € 500 per jaar met mijn verbruik en teruglevering. Vind ik nog niet wereldschokkend. Als ik kijk bij een Tibber verwachten zij € 150 per jaar met een dynamisch contract. Aardig verschil. Is een dynamisch contract dan zo lucratief of zit er bij die inschatting van Tibber nogal wat aannames in?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:01
Hulleman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:58:
Vanaf juni moet ik geloven aan een terugleververgoeding. Ik verbruik na direct verbruik 5000kwh en lever 4200kwh terug volgens mijn Homewizard app over 2024. Wat ik precies over dal/normaal verbruik weet ik niet precies. Ik heb een warmtepomp en die verbruikt in de winter in de daluren veel stroom (met name 'snachts) en in die periode wek je niks op. Ik heb niet zoveel problemen met een enkel tarief.

Zoals zo velen hier idd lastig om een goede keuze voor een energiecontract te komen. Op gaslicht.com kom ik bij de goedkoopste leverancier (Delta) uit op ca € 500 per jaar met mijn verbruik en teruglevering. Vind ik nog niet wereldschokkend. Als ik kijk bij een Tibber verwachten zij € 150 per jaar met een dynamisch contract. Aardig verschil. Is een dynamisch contract dan zo lucratief of zit er bij die inschatting van Tibber nogal wat aannames in?
Ook gekeken naar een modelcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:19
Hulleman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:58:

Per definitie kun je een vast contract (vast - variabel- model) niet vergelijken met een dynamisch contract. Bij de laatste is zekerheid 0. Ze kunnen hooguit van huidige gemiddelde prijzen van een gemiddeld gebruik uitgaan. Wil je enige zekerheid kies je nooit voor dynamisch.
Het is wel een mooie tijd (voorjaar) om voor dynamisch gaan. Zonnepanelen beginnen te leveren en geven nog een mooie financiële opbrengst.
Ik heb zelf vanaf november dynamisch.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 14:27
Gerardus1956 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Per definitie kun je een vast contract (vast - variabel- model) niet vergelijken met een dynamisch contract. Bij de laatste is zekerheid 0. Ze kunnen hooguit van huidige gemiddelde prijzen van een gemiddeld gebruik uitgaan. Wil je enige zekerheid kies je nooit voor dynamisch.
Het is wel een mooie tijd (voorjaar) om voor dynamisch gaan. Zonnepanelen beginnen te leveren en geven nog een mooie financiële opbrengst.
Wij stappen per 1 maart over van 1 jaar vast bij Vattenfall naar dynamisch bij ANWB. De TLK van Vattenfall (en andere maatschappijen) is doorn in mijn oog. Maandbedrag bij Vattenfal zou €50,- worden en door ANWB geschatte maandbedrag nav door mij gegeven info uit Homewizard wordt €27,-. Ik verwacht echter volgend jaar wel naheffing bij ANWB. Binnen enkele maanden wordt de bestelde thuisbatterij á 5kWh geplaatst (tevens worden spouwmuur en kruipruimte geïsoleerd).

Ik wil met stapjes naar einddoel waarbij de platte daken volledig voorzien zijn van zonnepanelen en wil ik voldoende capaciteit aan thuisbatterijen hebben tgv de winter. Rest van het jaar wil ik dan zero-export om TLK te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Ruben26 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik wil met stapjes naar einddoel waarbij de platte daken volledig voorzien zijn van zonnepanelen en wil ik voldoende capaciteit aan thuisbatterijen hebben tgv de winter. Rest van het jaar wil ik dan zero-export om TLK te voorkomen.
Dat laatste is niet nodig als je toch voor dynamisch gaat. Je hebt dan immers geen TLK. Zero-export bij negatieve prijzen is dan wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Gerardus1956 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Maar bij dynamisch saldeer je volledig én heb je geen TLK. Dan zul je toch zeggen dat dat altijd goedkoper is dan een contract met TLK?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:33

bert pit

asdasd

Hulleman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Maar bij dynamisch saldeer je volledig én heb je geen TLK. Dan zul je toch zeggen dat dat altijd goedkoper is dan een contract met TLK?
Dat hangt van de prijs af. Al jij voor je zonnestroom 15 cent krijgt en je moet je huishouden doen tegen 40 cent wordt het een lastig verhaal.

Doorgaans zal het op lange termijn voordeliger zijn als je grootverbruikers kunt verleggen naar goedkope uren. En dan bedoel ik met grootverbruiker een EV of WP.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Hulleman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Je saldeert niet bij dynamisch. Je koopt en verkoopt voor een dynamische prijs. Je betaalt geen TLK, maar dat is geen garantie dat het goedkoper is dan een vast of modelcontract.
Meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb sinds kort een elektrische auto. Hier had ik niet helemaal rekening mee gehouden toen ik in november m'n energiecontract wisselde.

Ik zit bij VanOns voor 30 cent hoog/26 cent laag en heb vorig jaar 7 mWh het net opgezet (afname 5,2 mWh).

Ik kon ergens in de portal van Van Ons de opzegboete bereken en die is 0 zeggen ze, maar ik heb natuurlijk vooral verbruik en weinig saldering nog. Gok dat ik zo'n 600 euro moet afrekenen als ik nu opzeg.

Ik twijfel een beetje of ik toch naar dynamisch wil overstappen, of wellicht een modelcontract. Ik ga ervoor om zoveel mogelijk te laden op solar maar het moet nog blijken hoe dat in de praktijk zal gaan natuurlijk.

Ik zou kunnen overstappen als ik naar 0 gesaldeerd heb maar dan zal er vast een boete zijn. Kan ook blijven zitten tot einde contact en dan kijken wat de markt doet. Teveel keuze.
Ik vind het wel en leuk om mij bezig te houden met verbruik etc en proberen op de goedkope momenten te verbruiken, maar twijfel waar ik goed aan doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-05 17:50
DropjesLover schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:09:
Ik kom er ook niet helemaal uit wat nu het verstandigste is.

Huidige contract: Pure energie, 4 jaar vast à ~€0,24/kWh. Dit is per 1 feb afgelopen.
Afgelopen jaar:
Verbruik netto: 6000kWh
Opwek netto: 2000kWh
Geen gas, warmtepomp.

Afgelopen jaar maandbedrag van €60. Ik realiseer me dat dat idioot laag was en dat we flink geprofiteerd hebben :P
Nu zijn de kale stroomprijzen wat (20%) gestegen natuurlijk, en is de terugleverboete (~€20/mnd) er bij gekomen. Maar toch heb ik een stijging van fors meer dan dat. Bij Pure is een variabel contract (1 jaar) nu €120/mnd. Op gaslicht kom ik niet lager dan €91/mnd

We hebben een plug-in hybride (13kWh) die we zeker 3 dagen per week opladen. Ofwel 's nachts, ofwel overdag bij zonnige dagen. Maar dat is handmatig, granny charger @ 1500W.
We gaan al redelijk bewust om met wanneer we wasjes draaien en dergelijke.

Dynamisch zou interessant zijn, maar dan worden ivm de warmtepomp de wintermaanden echt heel duur in het maandbudget.

An sich is Tibber ook qua filosofie een interessante partij, met hun integratie voor een thuisbatterij. Dat zou hun tarieven ook wat moeten dempen op termijn.

Maar ik ben er toch niet over uit wat nu verstandig is :/

Is mijn rekenwijze voor een modelcontract correct?
[kwh-prijs] * netto verbruik (na salderen) + leveringskosten - korting energiebelasting?
Dan zou ik bij pure-energie bijv. uitkomen op
€0,36/kWh * 4000kWh + €522 - €635 = €805/jaar = €110/mnd, wat vergelijkbaar is met het "normale" contract. Moet ook wel, want een modelcontract is alleen gunstig bij een verbruik dat buiten de standaard bandbreedte valt lijkt me
Beetje zelfde situatie. Voor de wintermaanden heb ik nu echter een accu gehaald (5 kw). I.c.m. een dynamisch contract moet daar wel leuk mee te spelen zijn. En salderen is wat ik lees gewoon op jaarbasis, dus dat veranderd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54
Mijn vaste 3 jarige contract met oude voorwaarden, zonder terugleverkosten loopt 1 september af. Dus ben ik maar vast begonnen om mij te oriënteren.

Ik heb best een afwijkend profiel denk ik. All-electric huis, twee EV autos, maar ook 40 zonnepanelen.
Stroomprofiel:
  • afname normaal 5500
  • afname dal 7000
  • Teruglevering normaal 4200
  • Teruglevering dal 1900
Als ik dit invul bij Gaslicht.com. Dan komt de goedkoopste deal uit op 2141 euro per jaar / 178 per maand.
Bij Jeroen heb ik dit ingevuld en dan komt Tibber het goedkoopste uit met 1744 euro per jaar / 145 per maand
Bij energiek zit ik op 1920 euro per jaar / 160 per maand.

Bij energiek word ik hard afgerekend op die terugleverkosten. Dat gaat in diverse staffels zo te zien.

Heb mij nu maar aangemeld voor de VEH inkoop en dan maar kijken wat te doen. Als iemand nog tips heeft, ik hoor ze graag.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
GAEvakYD schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:26:
Mijn vaste 3 jarige contract met oude voorwaarden, zonder terugleverkosten loopt 1 september af. Dus ben ik maar vast begonnen om mij te oriënteren.

Ik heb best een afwijkend profiel denk ik. All-electric huis, twee EV autos, maar ook 40 zonnepanelen.
Stroomprofiel:
  • afname normaal 5500
  • afname dal 7000
  • Teruglevering normaal 4200
  • Teruglevering dal 1900
Als ik dit invul bij Gaslicht.com. Dan komt de goedkoopste deal uit op 2141 euro per jaar / 178 per maand.
Bij Jeroen heb ik dit ingevuld en dan komt Tibber het goedkoopste uit met 1744 euro per jaar / 145 per maand
Bij energiek zit ik op 1920 euro per jaar / 160 per maand.

Bij energiek word ik hard afgerekend op die terugleverkosten. Dat gaat in diverse staffels zo te zien.

Heb mij nu maar aangemeld voor de VEH inkoop en dan maar kijken wat te doen. Als iemand nog tips heeft, ik hoor ze graag.
Dynamisch contract.
Zie bijvoorbeeld hier de resultaten van @Taro
Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54
Thanks, Zonneplan en Frank Energie bekeken en dan kom ik inderdaad rond de 125 euro uit. Ik ga dat Dynamische stroom topic eens doorspitten.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Beekforel schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:14:
Ik heb sinds kort een elektrische auto. Hier had ik niet helemaal rekening mee gehouden toen ik in november m'n energiecontract wisselde.

Ik zit bij VanOns voor 30 cent hoog/26 cent laag en heb vorig jaar 7 mWh het net opgezet (afname 5,2 mWh).

Ik kon ergens in de portal van Van Ons de opzegboete bereken en die is 0 zeggen ze, maar ik heb natuurlijk vooral verbruik en weinig saldering nog. Gok dat ik zo'n 600 euro moet afrekenen als ik nu opzeg.

Ik twijfel een beetje of ik toch naar dynamisch wil overstappen, of wellicht een modelcontract. Ik ga ervoor om zoveel mogelijk te laden op solar maar het moet nog blijken hoe dat in de praktijk zal gaan natuurlijk.

Ik zou kunnen overstappen als ik naar 0 gesaldeerd heb maar dan zal er vast een boete zijn. Kan ook blijven zitten tot einde contact en dan kijken wat de markt doet. Teveel keuze.
Ik vind het wel en leuk om mij bezig te houden met verbruik etc en proberen op de goedkope momenten te verbruiken, maar twijfel waar ik goed aan doe.
Ik heb over 2024 6.885 kWh afgenomen en 2.387 kWh teruggeleverd. Beide op afgerond 21 cent. Mijn opwek was 3.462 kWh, dus 1.185kWh direct verbruikt. Stel dat jij ook op 21 cent zou uitkomen met een dynamisch contract dan zou je dus 5 cent voordeliger uit zijn, ervan uitgaande dat je met je huidige contract in het daltarief kan laden.
Alleen om je boete van 600 Euro goed te maken zul je dan 12.000 kWh moeten afnemen (break even). Dat lijkt mij onrealistisch en erbij moet opgemerkt worden dat het nog maar de vraag is of je die 21 cent gaat halen. Nu kun je ook het echte getal berekenen als je je terugleverboete weet.
Ik zou dus lekker even mijn contract uitzitten, 26 cent is geen verkeerd tarief. Dit jaar zit ik op 27 cent tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
bert pit schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Dat hangt van de prijs af. Al jij voor je zonnestroom 15 cent krijgt en je moet je huishouden doen tegen 40 cent wordt het een lastig verhaal.

Doorgaans zal het op lange termijn voordeliger zijn als je grootverbruikers kunt verleggen naar goedkope uren. En dan bedoel ik met grootverbruiker een EV of WP.
Ik heb een warmtepomp, geen EV. Maar een warmtepomp is best lastig te sturen naar goedkope uren toch? Met name in de winter. De legionella stand had ik al in de middag staan. Wellicht zou ik nog iets kunnen doen met het SWW.

Over paar maandjes de diverse contracten maar eens naast elkaar leggen. Momenteel zou ik voor een variabel of model contract rond de € 40pm betalen met mijn verbruik. Niet heel schokkend natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Hulleman schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Ik heb een warmtepomp, geen EV. Maar een warmtepomp is best lastig te sturen naar goedkope uren toch? Met name in de winter. De legionella stand had ik al in de middag staan. Wellicht zou ik nog iets kunnen doen met het SWW.

Over paar maandjes de diverse contracten maar eens naast elkaar leggen. Momenteel zou ik voor een variabel of model contract rond de € 40pm betalen met mijn verbruik. Niet heel schokkend natuurlijk
De prijs van energie op het moment dat jij het gebruikt is bij een dynamische contract belangrijk. Denk je bijvoorbeeld aan een thuis accu of een boilervat voor je warmtepomp, dan kun je mogelijk meer profijt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:05
Mijn situatie:

Stroom: 2000
Gas: 600
Teruglevering/zonnepanelen: 3500

Geen elektrische auto en/of warmtepomp.

Ik kan overstappen omdat mijn 3 jarig contract bij Greenchoice stopt.
Vast of dynamisch nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:50
qwasd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:25:
Mijn situatie:

Vast of dynamisch nemen?
Dit is in ieder geval bijna hetzelfde: Welke contract het handigst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkthamaster
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-04 23:34
Ik heb een aanbod voor 2 jaar ontvangen van VEH.

Het verbruik en opwek klopt niet helemaal. wat dit is anders:
verbruik opwekking gas
normaal 1544 2830 811
dal 5691 1431
totaal 7235 4261

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJtwF1bjlkQaR5FQlVS1wlQ5nYI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ybAotXcpGD6XEmQhTHOBgCsz.png?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie: dit aanbod? OF dynamisch (ivm elektrische auto). En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

henkthamaster schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:04:
Ik heb een aanbod voor 2 jaar ontvangen van VEH.

Het verbruik en opwek klopt niet helemaal. wat dit is anders:
verbruik opwekking gas
normaal 1544 2830 811
dal 5691 1431
totaal 7235 4261

[Afbeelding]

Wat denken jullie: dit aanbod? OF dynamisch (ivm elektrische auto). En waarom?
Misschien geeft het stellen van deze vraag het antwoord al: dit contract nemen om zekerheid te kopen. En als je wel met onzekerheid kan leven Dynamisch nemen als je het EV laden kun verschuiven naar de goedkope uren (dat is bij zonnig weer maart t/m oktober, als het kouder is in de nacht en het gehele jaar door bij veel wind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 15:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@henkthamaster Bij de schatting voor gas van Mega kom ik op een verbruik van 1670 m³.
Je geeft iets van 811 m³ aan. Wat klopt hier niet?
Trouwens - opwekking moet je door teruglevering vervangen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
qwasd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:25:
Mijn situatie:

Vast of dynamisch nemen?
Tipje: Ik zou toch eens kijken of je niet onder de 500m3 kunt blijven (let wel op omrekening standaard jaarverbruik), dat scheelt een pak vastrecht 😊
Bij Liander scheelt het 63 euro pj als je onder de 500m3 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokat
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 20:10
Goedenavond,

Ik heb een woning gekocht waarvoor ik over een maand een energie contract nodig heb.

De enige informatie die ik heb van de eigenaar :

- Totaal verbruik 6000 kwh
- Opbrengst zonnepanelen <27> 8000kwh
- Gas 320m3

Omdat ik verder geen ervaring en detail informatie heb, voer ik zelf de volgende waarden in <iets hoger i.v.m. EV>

- Verbruik Hoog: 4000kwh Laag: 4000 kwh
- Opbrengst: Hoog 5500kwh Laag: 2500 kwh
- Gas: 400m3

Op de meeste vergelijking sites komt er een 1 jarig contract uit van tussen 130 en 160 Euro per maand

VEH kwam gisteren met een collectieve aanbieding van 100 euro per maan (MEGA)

Vandaag keek ik naar een Model contract bij Energiek.nl en deze kwam uit op 70 euro

Heb geen idee waarom Model Energiek.nl het goedkoopst is. Ben een beetje de weg kwijt wat de beste keuze is. Ik moet een beetje redelijk het eerste jaar doorkomen in de woning om verbruikservaring op te doen. Wat is de beste optie om een beetje save te spelen?

-----------------------

Los van het bovenstaande is er nog 1 detail:

De woning beschikt over 2 EAN codes. Een is de voormalige bouwaansluiting en de andere de woning zelf.
De kleinere energie aanbieders hebben het prima voor elkaar. Bij de aanvraag geven ze aan dat er twee aansluiting zijn gevonden en vragen voor welke de aanvraag is. Bij de grote spelers loopt aanvraag hierdoor regelmatig in een fout-code omdat hun site er niet mee om kan gaan.

Als ik voor de collectieve VEH <MEGA> aanbieding ga, kan ik geen EAN code meegeven. Dus het blijft onzeker of ze dat goed gaan oppakken. De MEGA site zelf, geeft wel netjes de dubbele codes weer ,maar daar kost hunzelfde aanbod als bij VEH-collectief zo'n 30 euro per maand meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
mokat schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:37:
Goedenavond,

Ik heb een woning gekocht waarvoor ik over een maand een energie contract nodig heb.

- Gas 320m3

Omdat ik verder geen ervaring en detail informatie heb, voer ik zelf de volgende waarden in <iets hoger i.v.m. EV>

Op de meeste vergelijking sites komt er een 1 jarig contract uit van tussen 130 en 160 Euro per maand

Vandaag keek ik naar een Model contract bij Energiek.nl en deze kwam uit op 70 euro

Heb geen idee waarom Model Energiek.nl het goedkoopst is. Ben een beetje de weg kwijt wat de beste keuze is. Ik moet een beetje redelijk het eerste jaar doorkomen in de woning om verbruikservaring op te doen. Wat is de beste optie om een beetje save te spelen?

-----------------------

De woning beschikt over 2 EAN codes. Een is de voormalige bouwaansluiting en de andere de woning zelf.
De kleinere energie aanbieders hebben het prima voor elkaar. Bij de aanvraag geven ze aan dat er twee aansluiting zijn gevonden en vragen voor welke de aanvraag is. Bij de grote spelers loopt aanvraag hierdoor regelmatig in een fout-code omdat hun site er niet mee om kan gaan.

Als ik voor de collectieve VEH <MEGA> aanbieding ga, kan ik geen EAN code meegeven. Dus het blijft onzeker of ze dat goed gaan oppakken. De MEGA site zelf, geeft wel netjes de dubbele codes weer ,maar daar kost hunzelfde aanbod als bij VEH-collectief zo'n 30 euro per maand meer.
De grootste winst zal er in zitten om gas helemaal de deur uit te doen, dat scheelt je al €300 per jaar aan vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Goedenavond,

- Gas 320m3

-----------------------

Modelcontracten hebben (nog) geen terugleverkosten en de vaste kosten zijn bij energiek best schappelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokat
ASW1 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:44:
[...]

De grootste winst zal er in zitten om gas helemaal de deur uit te doen, dat scheelt je al €300 per jaar aan vastrecht.
Gas wordt gebruikt om de warmtepomp bij te staan indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Goedenavond,

- Gas 320m3

Hoe bestaat het dat met die verbruiksgetallen en een EV niet eens aan een dynamisch contract gedacht wordt.
De tip om aan dat gas te denken is goed, maar dat is gewoon de volgende stap als je er een jaar woont.
Het goedkoopste modelcontract zal over een half jaar niet meer zo goedkoop zijn. Concurrentie doet zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:57
@mokat een dubbele aansluiting kan ook voor een stoplicht of oplaadpunt zijn in de straat.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Goedenavond,

- Gas 320m3

-----------------------

Eerste waar ik aan dacht was ook dynamisch. Juist omdat je nu zoekende bent en wil kijken wat het doet, lijkt dynamisch mij ideaal. (En mocht de oorlog uitbreken kun je nog altijd snel proberen op het goedkoopste meerjarencontract te springen, want met dynamisch zit je nergens aan vast.)

Tweede wat ik dacht, was ook, ga van het gas af. En als dat is om de warmtepomp 'bij te staan', dus niet eens om te koken (hoe is warm water geregeld?), dan zou ik eerder kijken voor een (of een paar) elektrische kacheltjes/radiatoren.
Maar ja, misschien is dat iets wat je toch eerst wilt afwachten dat eerste jaar.

Tot slot, je laatste opmerking, over dat dat fout kan gaan, lijkt mij dat dat met een telefoontje weer opgelost zou moeten kunnen worden. Maar je zou zelfs vooraf al even MEGA kunnen bellen, de situatie uitleggen en vragen hoe dat zit en wat er moet gebeuren, mocht dat onverhoopt fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokat
Truus01 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Eerste waar ik aan dacht was ook dynamisch. Juist omdat je nu zoekende bent en wil kijken wat het doet, lijkt dynamisch mij ideaal. (En mocht de oorlog uitbreken kun je nog altijd snel proberen op het goedkoopste meerjarencontract te springen, want met dynamisch zit je nergens aan vast.)

Tweede wat ik dacht, was ook, ga van het gas af. En als dat is om de warmtepomp 'bij te staan', dus niet eens om te koken (hoe is warm water geregeld?), dan zou ik eerder kijken voor een (of een paar) elektrische kacheltjes/radiatoren.
Maar ja, misschien is dat iets wat je toch eerst wilt afwachten dat eerste jaar.

Tot slot, je laatste opmerking, over dat dat fout kan gaan, lijkt mij dat dat met een telefoontje weer opgelost zou moeten kunnen worden. Maar je zou zelfs vooraf al even MEGA kunnen bellen, de situatie uitleggen en vragen hoe dat zit en wat er moet gebeuren, mocht dat onverhoopt fout gaan.
Bedankt voor je reactie. Dynamische is geen optie omdat ik daar pro-actief op in moet spelen en geen idee hebt hoeveel energie er in werkelijkheid verbuikt / geprduceerd wordt.

Van het gas: Bezit naast de Warmtepomp zelfs '2' CV installaties die gezamelijk 320m3 verbruiken. Zij verzorgen warm water en ondersteuning voor de warmtepomp.

Hoewel dit <2x Gas + CV> vreemd lijkt, is dit een hyper modern huis <5 jaar oud waar wel over nagedacht is.

Terug naar de aanbiedingen. Waarom is het Energiek.nl Norm contract zoveel goedkoper dan de beste deal bij VEH collectief 1 jaar vast aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
mokat schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:51:
Bedankt voor je reactie. Dynamische is geen optie omdat ik daar pro-actief op in moet spelen en geen idee hebt hoeveel energie er in werkelijkheid verbuikt / geprduceerd wordt.
Dat is natuurlijk niet per se zo, dat je actief op moet inspelen. Maar door dat te doen, bespaar je het meest in kosten.
Maar wellicht dan de eerst volgende stap, variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
mokat schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Van het gas: Bezit naast de Warmtepomp zelfs '2' CV installaties die gezamelijk 320m3 verbruiken. Zij verzorgen warm water en ondersteuning voor de warmtepomp.

Hoewel dit <2x Gas + CV> vreemd lijkt, is dit een hyper modern huis <5 jaar oud waar wel over nagedacht is.

Terug naar de aanbiedingen. Waarom is het Energiek.nl Norm contract zoveel goedkoper dan de beste deal bij VEH collectief 1 jaar vast aanbieding?
Heel actief is niet nodig. Een beetje opletten met de EV bespaart je al veel geld.
Ik denk dat energiek.nl een modelcontract is waarbij de TLK in de vaste kosten zit. Kwestie van rekenen. Modelcontracten kunnen per half jaar aangepast worden. Als Energiek zoveel goedkoper is zal die op termijn wel duurder worden. Let wel op dat je opwek duidelijk hoger moet blijven dan je gebruik. De tarieven zonder saldering zijn niet voor de poes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwasted
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-04 16:56
Hallo allemaal,

Ons energie/gas contract loopt eind deze maand af bij Oxxio. Nu hebben we een nieuwbouw huis gekocht waar de verwachting is dat we daar april 2025 in kunnen gaan.

Nu heb ik zelf al een beetje zitten vergelijken met wat handig is om te doen maar momenteel hebben we nog niet echt iets verduurzaamd in dit huis. In het nieuwe huis hebben we een warmtepomp en zonnepanelen en ook een eigen laadpaal voor de deur. Ik rijd elektrisch met een laadpas van de zaak maar het kan zijn dat er nog een elektrisch auto bij komt voor de vrouw.

Zoals aangegeven zitten we momenteel bij Oxxio en hebben we afgelopen jaar het volgende verbruikt:
Stroom normaal: 1147 kWh
Stroom dal: 1017 kWh
Gas: 858 m3

Ons eigen huis is 115 m2 en het nieuw huis is 180m2.
Vanaf deze maand zal het huishouden ook uit 3 personen gaan bestaan in plaats van 2 :P

Nu heb ik dus niet echt een idee wat het verbruik zal zijn in het nieuwe huis en wat de terug lever kosten worden.

Nu is mijn vraag wat jullie adviseren om te doen. Een dynamisch contract of een vast contract voor een jaar of toch gelijk voor 3 jaar vast te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 16:49
Hallo,

Ik twijfel een beetje om voor een nieuw jaarcontract te gaan of variabel in de verwachting dat de gasprijs nog wat gaat dalen? Het is lastig om een goed beeld te krijgen van de prijzen aangezien ik in het jaar 2023/2024 meer stroom heb opgewekt ivm het verbruik, 2024/2025 is het stroomverbruik toegenomen en het terugleveren afgenomen. Ik heb geen elektrische auto, maak gebruik van een "gewone c

2023/2024
Stroomverbruik 2996
Teruglevering 3154'
Gas 950

2024/2025
Stroomverbruik 3154
Teruglevering 3031
Gas 1000

Als ik voor een jaarcontract ga dan lijkt mij Vattenvall de beste keus.

Wachten met een vast coontract todat de gasprijs nog wat gaat dalen voor de zomer???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
yep123 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:45:
Hallo,

Ik twijfel een beetje om voor een nieuw jaarcontract te gaan of variabel in de verwachting dat de gasprijs nog wat gaat dalen? Het is lastig om een goed beeld te krijgen van de prijzen aangezien ik in het jaar 2023/2024 meer stroom heb opgewekt ivm het verbruik, 2024/2025 is het stroomverbruik toegenomen en het terugleveren afgenomen. Ik heb geen elektrische auto, maak gebruik van een "gewone c

2023/2024
Stroomverbruik 2996
Teruglevering 3154'
Gas 950

2024/2025
Stroomverbruik 3154
Teruglevering 3031
Gas 1000

Als ik voor een jaarcontract ga dan lijkt mij Vattenvall de beste keus.

Wachten met een vast coontract todat de gasprijs nog wat gaat dalen voor de zomer???
Je hoeft niet perse voor gas en stroom hetzelfde contract te nemen, kan beide apart bij andere leverancier en met andere contractvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Shwasted schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:02:
Nu is mijn vraag wat jullie adviseren om te doen. Een dynamisch contract of een vast contract voor een jaar of toch gelijk voor 3 jaar vast te gaan.
Niet direct een advies. Wel proficiat! En is het misschien mogelijk om wel thuis te laden en daar een (nette) vergoeding van de zaak voor te krijgen? (Dat lees ik wel vaker).

Ik zou zeggen dynamisch, of misschien een contract voor een jaar (of wellicht een modelcontract), maar in ieder geval geen meerjarig contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 07:49
Ik zit een beetje met een dilemma. Momenteel huis aan het verbouwen, heb daarom een variabel contract lopen bij VrijOpNaam (gas + electra).

Eind deze maand gaan we van het gas af en zijn we volledig electrisch. Hebben ook een WP draaien.

Ergens in het voorjaar gaan we zonnepanelen plaatsen (8 stuks) met 3720Wp, waarschijnlijk later in het jaar nog eens 8 stuks.

Om nog van de salderingsregeling te kunnen genieten, wil ik het voorjaar/zomer het energieoverschot wegstrepen tegen de winter, dus vraag mij af of we dan beste voor een vast contract kunnen gaan voor 1 of 2 jaar. OF juist beste gelijk kunnen kiezen voor een dynamisch contract.

Als ik voor 2 jaar vast kies, eindigt het contract paar maanden na het einde van de salderingsregeling, ben dan van plan om sowieso voor dynamisch te gaan.

Verwacht dat ik over 2 jaar ook beter inzicht heb in ons verbruik/opbrengst, dus dan stuk beter kan inspelen op dynamische contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
darkfujita schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:27:
Ik zit een beetje met een dilemma. Momenteel huis aan het verbouwen, heb daarom een variabel contract lopen bij VrijOpNaam (gas + electra).

Eind deze maand gaan we van het gas af en zijn we volledig electrisch. Hebben ook een WP draaien.

Ergens in het voorjaar gaan we zonnepanelen plaatsen (8 stuks) met 3720Wp, waarschijnlijk later in het jaar nog eens 8 stuks.

Om nog van de salderingsregeling te kunnen genieten, wil ik het voorjaar/zomer het energieoverschot wegstrepen tegen de winter, dus vraag mij af of we dan beste voor een vast contract kunnen gaan voor 1 of 2 jaar. OF juist beste gelijk kunnen kiezen voor een dynamisch contract.

Als ik voor 2 jaar vast kies, eindigt het contract paar maanden na het einde van de salderingsregeling, ben dan van plan om sowieso voor dynamisch te gaan.

Verwacht dat ik over 2 jaar ook beter inzicht heb in ons verbruik/opbrengst, dus dan stuk beter kan inspelen op dynamische contracten.
Waarom eerst 8 panelen en dan later weer 8 i.p.v. in een keer 16? De installatiekosten zijn vaak het overgrote deel van de kosten aangezien panelen nu redelijk goedkoop zijn. Door het in twee fasen te doen betaal je die installatiekosten twee keer (er even van uitgaande dat je ze niet zelf plaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwasted
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-04 16:56
Truus01 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Niet direct een advies. Wel proficiat! En is het misschien mogelijk om wel thuis te laden en daar een (nette) vergoeding van de zaak voor te krijgen? (Dat lees ik wel vaker).

Ik zou zeggen dynamisch, of misschien een contract voor een jaar (of wellicht een modelcontract), maar in ieder geval geen meerjarig contract.
Ja we zijn nog aan het kijken of een laadpaal via de zaak een optie is. Directeur gaat zelf ook verhuizen dus die kijkt ook gelijk voor zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 07:49
Mirabis schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Waarom eerst 8 panelen en dan later weer 8 i.p.v. in een keer 16? De installatiekosten zijn vaak het overgrote deel van de kosten aangezien panelen nu redelijk goedkoop zijn. Door het in twee fasen te doen betaal je die installatiekosten twee keer (er even van uitgaande dat je ze niet zelf plaatst).
Goede vraag (maar daar ging het niet over). Eerste 8 komen op het dak van de aanbouw (welke reeds is gebouwd), de volgende 8 komen op onze nieuwe garage (welke nog moeten bouwen). Ik leg ze zelf.

betreft mijn vraagstelling; heb je nog advies? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliascox
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-03 15:50
Beste Tweaks,

Zit momenteel bij Tibber (fijn bedrijf)

mijn thuis situatie is als volgt:

Vrouw (door ziekte altijd thuis)
ikzelf werk fulltime.

verbruik is ongeveer 200 kw/h per maand

2024:2239,73 Kw/h

Geen gas (stadsverwarming)
60m2 appartement.

het is moeilijk te sturen op goedkope momenten ivm routine van mijn vrouw.
enige wat ik kan sturen is de vaatwasser in de nacht of op een goedkope moment in de dag.

deze winter ben ik alleen maar gestresst door de hogere kosten van energie.
blijkbaar kan ik niet goed tegen dynamische prijzen en krijg er een beetje stress door.

wij hebbben door de energie crisis van Ukraine ons verbruik kunnen terughalen van 3100kw/h per jaar naar 2300.(verduurzaming van vaatwasser/droger/wasmachine die zuinig zijn)

ik heb via consumentenbond deze aanbieding gezien:Stroom

Stroom (normaaltarief) per kWh
€ 0,23448
Stroom (daltarief) per kWh
€ 0,21670
Vaste leveringskosten stroom p/j
€ 114,00

nu ben ik benieuwd naar jullie input.
maandbedrag zou ongeveer 39 euro per maand zijn.

Tibber heb voor heel 2024: 429.08 betaald. en sindsdien 2025 zijn hiervan ook de prijzen hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-05 06:13
Als je bij jezelf merkt dat het je nogal wat stress geeft, dan is het overstappen op een vast contract wel een goed idee. Je spaart heel wat geld uit en krijgt er veel “levensvreugde” voor terug als je minder gestresst bent.

Is de aanbieding van de Consumentenbond voor een vast contract van 1 jaar of gaat het over een variabel contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:15
Weet iemand toevallig of er een tool is waar je je verbruik in importeert zodat je kunt zien wat je had betaald met een vast contract of juist dynamisch contract?
Ik heb 1 pand met 2 aansluitingen, gaat samen ongeveer 25000 kWh gebruikt worden komend jaar denk ik.
Ook 1400m3 gas schat ik.
80% gaat over 1 aansluiting, met nog sinds 2 maanden 46 zonnepanelen, welke ongeveer 20.000 zullen opwekken (dis 25.000 verbruik is na aftrek zonnepanelen).

Nu zit ik al een tijdje bij Nieuwestroom op een dynamisch contract, wat ik de eerlijkste manier vind en eigenlijk als standaard zie. Maar ik ben wel benieuwd wat bijvoorbeeld afgelopen jaar elders gekost zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliascox
Siepie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:34:
Als je bij jezelf merkt dat het je nogal wat stress geeft, dan is het overstappen op een vast contract wel een goed idee. Je spaart heel wat geld uit en krijgt er veel “levensvreugde” voor terug als je minder gestresst bent.

Is de aanbieding van de Consumentenbond voor een vast contract van 1 jaar of gaat het over een variabel contract?
dit is voor 3 jaar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliascox
ik heb het contract afgesloten voor 3 jaar.
via tibber kan ik helaas niet goed aansturen om alles op de juiste tijd aan te laten gaan.
heb partner die altijd thuis is en zij heeft ook eigen routine wanneer alles aan moet.

Geen stress is ook geld waard bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
RudolfR schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:58:
Mijn jaarcontract zit er weer op.
Zat bij Essent en krijg vanaf nu TLK.

Verbruik 1225/1200 kWh
Teruglevering 1350/600 kWh

Gas 715m3. SWW en begane grond. Boven vnl. airco.

Nu een jaar gas vastleggen lijkt me niet handig.
Dynamisch Electra kan ook niet echt uit, denk ik. 6 panelen ZO en 3 NW.
Geen EV of andere regelbare verbruikers.
Tips?

Edit: en ingeschreven bij actie VEH
Inmiddels een modelcontract aangevraagd bij Energiek. Geen TLK en schappelijke vaste leverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Laatst online: 04:06
RudolfR schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Inmiddels een modelcontract aangevraagd bij Energiek. Geen TLK en schappelijke vaste leverkosten.
ik neig ook steeds meer die kant op.
wellicht stomme vraag, zeggen hun ook je oude "contract" op (verhuizen naar andere aanbieder) of moet je dat allemaal zelf gaan regelen?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Roger Beurskens

Neem aan dat zij dat doen, is dat niet bij wet zo geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
RudolfR schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:43:
@Roger Beurskens

Neem aan dat zij dat doen, is dat niet bij wet zo geregeld?
ja, ik zou het verwachten inderdaad. maar zit al lang bij dezelfde partij en weet echt niet of dat automatisch gaat of niet. je zou mogen verwachten van wel toch?
Weet iemand hier het antwoord op?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Roger Beurskens schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:21:
ja, ik zou het verwachten inderdaad. maar zit al lang bij dezelfde partij en weet echt niet of dat automatisch gaat of niet. je zou mogen verwachten van wel toch?
Weet iemand hier het antwoord op?
Ja, dat regelt de nieuwe leverancier, zie bijvoorbeeld https://www.eigenhuis.nl/...r/overstappen-van-energie
Zelf je energiecontract opzeggen is niet nodig. De energieleveranciers doen de administratieve handeling. De nieuwe energieleverancier geeft de opzegging van het oude contract door aan de oude leverancier. Ook zorgt hij ervoor dat je kunt overstappen zonder dat de energielevering stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:24
RudolfR schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Nette tarieven voor nu maar ja, bij een moelcontract wel twee keer per jaar aanpassingen van die tarieven mogelijk. En wat gaan die gastarieven tegen de volgende winter doen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Nette tarieven voor nu maar ja, bij een moelcontract wel twee keer per jaar aanpassingen van die tarieven mogelijk. En wat gaan die gastarieven tegen de volgende winter doen?
Je zou gas apart kunnen afsluiten met andere looptijd en eventueel bij een andere leverancier. Een modelcontract neem je voornamelijk om hoge terugleverkosten voor stroom te voorkomen. Maar daar kan eind dit jaar ook een einde aankomen als er modelcontracten met terugleverkosten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Gas heb ik nog bij Essent gelaten. Daar ga ik apart naar kijken.

Zal de tarieven bij Energiek in de gaten blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Novax schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Ja, dat regelt de nieuwe leverancier, zie bijvoorbeeld https://www.eigenhuis.nl/...r/overstappen-van-energie

[...]
Dankje voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1961
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-04 19:45
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje mij aan het verdiepen om een nieuw contract af te sluiten maar zie hier onverklaarbare verschillen.
Dus hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken.

Mijn situatie is als volg
Ik heb geen gas aansluiting dus enkel stroom

Ik heb 24 zonnepanelen met een jaar opbrengst van 6500 kWh
Volgende week krijg ik een Solaredge accu van 23 kwh Low Voltage set

Mijn jaarverbruik is rond de 6500 kWh
Hoogtarief 3500 kwh
Laagtarief 3000kwh

Momenteel heb ik een flexible contract bij Eneco

Mijn vraag is welk contract en bij wie kan ik het beste afsluiten in mijn situatie
met de nieuwe accu

Wie help mij uit het doolhof van Energie contracten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@Arno1961 Met een accu denk ik dat dynamisch interessant is, omdat je dan je verbruik en teruglevering wat kunt sturen.
Met info over dynamisch, hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 17:53
Beste Tweakers,

Helaas loopt eind deze maand het geweldige 3 jarige Greenchoice contract bij mij af. Ik zit dus te kijken wat voor mij het interessantste zal zijn ter vervanging. Gezien ik flink wat panelen op het dak heb liggen ben ik bang dat ik flinke terugleverkosten moet verwachten. Wij hebben 2 elektrische auto's die we helaas weinig overdag kunnen opladen gezien de werktijden. Ook hebben we potentieel het plan van het gas af te gaan richting een warmtepomp, maar of we dat dit jaar al willen doen is nog niet zeker (hoekwoning jaren 70/80).

Mijn verbruik in 2024:
Stroom
Normaal: 1275kwh
Dal: 7000kwh

Teruglevering:
Normaal: 4500kwh
Dal: 2000kwh

Gas:
1250m3

Als ik dit verbruik intik in de bekende vergelijksites kom ik met een vast contract en terugleverkosten rond de €230/240 per maand uit. Dynamisch rond de €185,-.

Dynamisch voel ik mij denk ik niet comfortabel bij, voornamelijk omdat we soms noodgedwongen 1 van de 2 auto's rond het avond uur moeten laden, gezien de 2e auto slechts langzaam op 1 fase kan laden en die dus de hele nacht ingeplugd wordt. Dit is een probleem die we voornamelijk in de winter hebben gezien de actieradius van de auto.

Als ik dezelfde gegevens invoer met een modelcontract bij Energiek (zoals hierboven als goede optie vermeld) kom ik op een maandbedrag uit van €193,-.

Ogenschijnlijk lijkt het Energiek modelcontract voor nu dus de beste optie voor mij, al zal daar wellicht in juli verandering in komen. Hebben jullie wellicht nog andere tips voor mij?

De optie die we nog open hebben staan is dus dit jaar van het gas af te gaan d.m.v. een warmtefonds lening. Ik heb begrepen dat ik met cop 4 min of meer 2500kwh moet rekenen om de 1250m3 gas op te vangen.
Als ik dan het verwachtte energieverbruik zonder gasverbruik invoer kom ik op de vergelijksites uit op het volgende:
vast: €130/140
dynamisch: €80
modelcontract energiek: €86

Op basis van:
Stroom
Normaal: 2000kwh
Dal: 8000kwh

Teruglevering:
Normaal: 4000kwh
Dal: 1750kwh

Zoals het er nu naar uit ziet is in beide gevallen het modelcontract van Energiek de juiste keuze, al moet dit in juli natuurlijk opnieuw bekeken worden.

Als iemand mij zou kunnen helpen of advies wil geven, heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 13:01
Ik zit bij een vereniging.

Wij zijn toe aan een nieuw energiecontract waarbij het volgende scenario zich voordoet:
Oude verbruik voor aanpassingen:
ca. 2700 kWh Stroomverbruik
ca. 1200 m3 gasverbruik

Door recente verduurzaming is de situatie nu anders:
- 20 zonnepanelen laten plaatsen met vermoedelijke opbrengst ca. 8000 kWh
- airco laten plaatsen om ook mee te kunnen verwarmen en koelen

Toekomstig geschat jaarverbruik:
4000 kWh stroom piek / 2000 kWh dal
dus meer stroom door airco
600 m3 gas
minder gas door airco

aangezien ons gebouw echter overdag minder bezet is zal overdag niet veel meer energie verbruikt worden.

Welke aanbieder is voor ons interessant om naar te kijken, zeker met het feit dat overdag veel kWh direkt terug naar het net geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Wat een interessant topic dit! Willen jullie meedenken?

Mijn energieleverancier Vrijopnaam gaat terugleverkosten rekenen voor zonnestroom, waardoor je praktisch niks meer krijgt per kwh teruglevering.
Ik was wel gecharmeerd van hun paneel op naam constructie, maar zie nu weinig meerwaarde meer om daar te blijven.
Mijn situatie is als volgt:

Qua oplevering:
18 panelen, waarvan 12 op het zuiden. Vorig jaar net geen 7mwh opgebracht via de panelen, met natuurlijk de piek in de zomer.
Van die 7mwh heb ik ongeveer 3 mwh terug geleverd tegen normaal tarief en 1,4mwh tegen daltarief.

Qua verbruik:
periode april 24 - nu:
Normaal tarief: 3000 kwh
Daltarief: 4000 kwh

Geen gas.
Grootverbruikers qua apparaten etc:
- Opladen auto (max 64kw) (kan niet flexibel, auto is helft v.d. week overdag weg en oplader kan niet flexibe, laad ong 3-4 kw / uur)
- Warmtepomp (voor verwarming en warm water)
Huis is van t gas, dus alles electrisch.
- Airco voor de zolder
- Inductieplaat

Hebben jullie suggesties waar ik komende jaren goed / het beste zit. Ik heb het idee dat ik beter uit ga komen elders, maar ben een beetje de weg kwijt tussen alle aanbieders.

Ik voorzie allerlei suggesties voor de laadpaal, waar ik voor nu niks mee kan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:07
@Catvlek2 Ik zou 2,25 x gasverbruik aanhouden (bij COP 4,x)
Met dat getal hou ik ook rekening met een rijtjeshuis uit de jaren 80 die niet volledig luchtdicht geïsoleerd is.(lees: een stukje warmteverlies door kieren enz)

bij 1250m3 wordt dat 2812,5kwh

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 09:41
Dochterlief krijgt aanstaande maandag met haar vriend de sleutel van haar woning (bestaande bouw). Zelf heb ik nog het fantastische Greenchoice contract tot augustus 2027 zonder terugleverkosten en 11,5 cent teruglevering, maar zij moeten aan een nieuw contract.
Als kado van ons ga ik volgend weekend 4 x 525Wp panelen bij ze neerleggen (er liggen nu geen panelen). Tevens krijgen ze in de woonkamer als een MHI 25ZSX single split voor verwarmen en koelen.
Wat is nu op dit moment voor hen beste beste aanbod? Ik vermoed dat de panelen net onder de 1500KWh terugleveren qua staffel. Gasverbruik zal (ook door deels airco verwarmen) zo’n 700-900m3 zijn vermoed ik.
Na aftrek van de zonnepanelen directe opbrengst denk ik dat ze zo’n 2500Kwh afnemen. Alles een beetje conservatief gegokt.

Invullen bij gaslicht.com levert vele aanbiedingen op die best dicht bij elkaar liggen. Hebben jullie nog tips waar ik overheen kijk - of waarom ik vooral voor de ene en niet voor de andere zou moeten kiezen? Dank!
NB Innova komt het beste naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 12:55
Hallo allen!

Ik ga binnenkort samenwonen, en voor ons huis moeten we natuurlijk een energiecontract afsluiten.
Het betreft een A+ huis uit 2015, die verwarmt wordt middels een warmtepomp en vloerverwarming.
Echter, staat die warmtepomp niet in ons huis, maar is het een industriële pomp die in een naastgelegen boerderij staat. We betalen maandelijks een vast bedrag (50 euro) voor de verwarming.

Dat betekend dat we dus alleen elektrische energie gebruiken voor verlichting, koken, koelkasten etc.
Het huis heeft geen zonnepanelen.

Nu ben ik een beetje de weg kwijt over welk type contract ik zou moeten afsluiten, dynamisch lijkt me in ons geval niet voordelig, maar variabel kan dat wel zijn. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen.

Heb me natuurlijk al ingelezen, maar het is me nog steeds niet heel duidelijk.
Ik weet ook niet hoeveel energie we met z'n tweeën gaan gebruiken, ik houdt voor nu maar 2000kwh aan, maar dit lijkt me hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-05 15:36
Hallo allemaal,

ons energiecontract loopt over een maandje af dus ook wij kunnen gaan kijken naar iets nieuws.

Onze situatie is als volgt;
wij zijn in September '24 ingetrokken in onze nieuwbouwwoning (A+++) dus over een heel woonjaar hebben we helaas nog geen gegevens.
We hebben 21 zonnepanelen liggen met een WTW, vloerverwarming en warmtepomp.

Wat zouden jullie aanbevelen in deze situatie, het blijft voor ons echt door de bomen het bos niet meer zien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Matroxion schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:52:
Hallo allemaal,

ons energiecontract loopt over een maandje af dus ook wij kunnen gaan kijken naar iets nieuws.

Onze situatie is als volgt;
wij zijn in September '24 ingetrokken in onze nieuwbouwwoning (A+++) dus over een heel woonjaar hebben we helaas nog geen gegevens.
We hebben 21 zonnepanelen liggen met een WTW, vloerverwarming en warmtepomp.

Wat zouden jullie aanbevelen in deze situatie, het blijft voor ons echt door de bomen het bos niet meer zien :X
Maar dan heb je toch wel gegevens over Sep-Mrt'25? Dat zijn de koude maanden dus daar verbruikt je warmtepomp juist veel. Kan je daar meer over delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05 09:00

pino85

Im just a Bird in the Sky

Wij trekken ook in een nieuwe(huurwoning) er liggen 10 zonnepanelen op het dak en de meterkast is aangepast voor op (inductie) te koken.

We komen van een appartementencomplex, zonder zonnepanelen dus hebben geen vergelijkingsmateriaal. Energie klasse A is het appartement en A++ is de woning.

Nu krijgen we te maken met teruglevering kosten, ook valt het op als we bv uitgaan van ons gebruik in het appartementencomplex en dat invoeren icm wat de vorige huurder het afgelopen jaar met de panelen opwekte aan stroom we niet eens 15 euro goedkoper uit zijn per maand.(Bij een nieuw contract, goedkoopste aanbieder)
Wellicht was onze verwachting te hoog of het komt wel door de teruglever kosten, geen idee.

Ik vraag me ook af of we de extra kosten van een inductie fornuis combi met een gas fornuis combi er snel uit krijgen.
Als ik wat ik nu weet naast elkaar zet en als we naar de toekomst kijken, die er op dit moment kwa energie(electriciteit/zonnepanelen) niet gunstig uit ziet, ook niet voor huurders..

Ik vind het lastig , het contract loopt in juni af en dan kunnen we overstappen.
De nu meest voordelige optie is een dynamisch contract, dan hebben we geen teruglever kosten..

Het heeft ook veel onzekerheden maar het scheelt ons dan wel 40 euro per maand als ik de vergelijkers moet geloven, al kan dat dagelijks weer schelen.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-05 15:36
Mirabis schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:56:
[...]

Maar dan heb je toch wel gegevens over Sep-Mrt'25? Dat zijn de koude maanden dus daar verbruikt je warmtepomp juist veel. Kan je daar meer over delen?
Jazeker toevallig vannacht het energierapport van Essent gekregen, eventjes in een excelletje geplaatst en kom op de volgende cijfers uit:
MaandVerbruikTerugleveringVerschil
Oktober282540-258
November486217269
December65177574
Januari659158501
Februari45143417
Maart325994-669

Enige inzichten / aanbevelingen n.a.v. bovenstaande zijn gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 19:55
Bestaan er ook vergelijkingssites die de gunstigste aanbieding geven, waarbij rekening wordt gehouden dat je gas en stroom bij verschillende leveranciers afneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:45
jan-- schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:52:
Bestaan er ook vergelijkingssites die de gunstigste aanbieding geven, waarbij rekening wordt gehouden dat je gas en stroom bij verschillende leveranciers afneemt?
Je kunt natuurlijk losse berekeningen maken waarbij je eerst aangeeft alleen gas te verbruiken en daarna alleen stroom, en dan tel je dat bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 19:55
Had ik ook geprobeerd. maar dan kom ik 2 keer uit op UnitedConsumers. Maar als ik dat optel, ben ik duurder uit dan bij EnergieDirect of Vattenvall. Volgens mij leveren sommigen alleen gas in combinatie met stroom. En dan zit je nog met korting, wat het vergelijken lastig maakt. Je moet dan heel veel combinaties uitproberen. Ik had gehoopt dat tegenwoordig een programma dit voor mij uit kon rekenen.

Edit: Ik hoef niet veel combinaties uit te proberen. Dat UnitedConsumers zowel voor alleen gas als alleen stroom het goedkoopste is, maar opgeteld duurder dan dan een combi bij EnergieDirect of Vattenval, betekent dat stroom en gas bij verschillende leveranciers voor mij niet goedkoper kan worden.

[ Voor 27% gewijzigd door jan-- op 05-04-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:15
Situatie hier:

Enkel tarief, slimme meter, zonnepanelen.
Huidige leverancier Vandebron
Verbruik 5000 kWh
Terugleveren 2600 kWh
Gas 1445 m3
Gewenst: 1 jaar vast

Gaslicht.com komt met Innova voor 213 / maand. De eerstvolgende is Delta voor 232/maand, daarna volgen er een aantal van ca. 240/maand.

Als ik bovenstaande gegevens invoer op de website van Innova zelf dan kom ik op 190 / maand.

Komt het vaker voor dat het op de site van de leverancier zoveel goedkoper is dan bij Gaslicht? Daarnaast vind ik het verschil met de andere leveranciers bijna te mooi om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MalleEppie71 schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:44:
Situatie hier:

Enkel tarief, slimme meter, zonnepanelen.
Huidige leverancier Vandebron
Verbruik 5000 kWh
Terugleveren 2600 kWh
Gas 1445 m3
Gewenst: 1 jaar vast

Gaslicht.com komt met Innova voor 213 / maand. De eerstvolgende is Delta voor 232/maand, daarna volgen er een aantal van ca. 240/maand.

Als ik bovenstaande gegevens invoer op de website van Innova zelf dan kom ik op 190 / maand.

Komt het vaker voor dat het op de site van de leverancier zoveel goedkoper is dan bij Gaslicht? Daarnaast vind ik het verschil met de andere leveranciers bijna te mooi om waar te zijn?
Zijn volgens mij dezelfde tarieven maar doen ze bij de Innova website de terugleverkosten er wel bij optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:15
Novax schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:24:
[...]

Zijn volgens mij dezelfde tarieven maar doen ze bij de Innova website de terugleverkosten er wel bij optellen?
Dat is een goede van je, het lijkt er op dat ze de terugleverkosten buiten beschouwing laten. Dan matcht het dus weer met de cijfers op Gaslicht.com. Evengoed zijn ze dan een stuk goedkoper dan de rest....stunttarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MalleEppie71 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:43:
[...]

Dat is een goede van je, het lijkt er op dat ze de terugleverkosten buiten beschouwing laten. Dan matcht het dus weer met de cijfers op Gaslicht.com. Evengoed zijn ze dan een stuk goedkoper dan de rest....stunttarief?
Volgens mij biedt Innova momenteel een aardige cashback, wellicht komt het daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
Goedenavond allen,

Juist stond er iemand voor de deur met een aanbod voor energie vanuit Essent.
Momenteel heb ik nog Greenchoice tot juni 2025 zonder terugleverkosten en betaal 178 Euro.

De persoon in kwestie bood mij bij Essent een 3 jarig contract voor 209 / 234 /234 euro.
Dat het wat duurder wordt, lijkt me logisch. Alleen volgens mij kan het nog iets goedkoper.
Mijn verbruik is :

Stroom:
1020 kWh/jaar
1413 kWh/jaar

Teruglevering:
2527 kWh/jaar
1100 kWh/jaar

Gas:
1476 m³ jaar

Stroomaansluiting:
Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)

Kijkende naar de aanbieders, zou ik het liefst weer iets vast pakken.
Bij Gaslicht.com kom deze 2 interessante aanbieders tegen:

Budget Energie 1 jaar 179 Euro / 2 jaar 197 Euro
VandeBron 1 jaar ---- 2 jaar 197 Euro 3 jaar 203 Euro.
Essent 1 jaar: 186 Euro / 2 jaar --- 3 jaar 226 Euro.

Heeft iemand advies / aanvullingen over de volgende vragen:

-Wat is verstandig. 1,2 of 3 jaar? Ikzelf denk dat Vandebron 3 jaar wel eens een goede keuze kan zijn.
Of beter weer 1 jaar vast?

-Stel je pakt 3 jaar. Hoe gaat het laatste 1.5 jaar dan uitpakken?
-B.v. men schaft de terugleverkosten af. --> Blijf je deze dan betalen in een vast contract?
-B.v. men geeft geen terugleververgoeding meer -->Krijg je in dat geval wel nog vergoeding?

-Zijn de terugleverkosten in een vast contract ook variabel? Stel ik verbruik slimmer energie em lever minder
terug. Worden de terugleverkosten dan ook minder?

Ik hoor het graag.

Groeten,

Marc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poohfriends
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 11:34
Twijfel, twijfel, zullen we na 20 jaar weggaan bij Greenchoice... Ons contract (zonder terugleverkosten) loopt op 1 mei af. Het nieuwe contract is een stuk hoger met flinke terugleverkosten.
Ons verbruik:

Stroomverbruik
3653 kWh / 5789 kWh

Teruglevering
4281 kWh / 1740 kWh

We zijn gasloos, hebben een warmtepomp en elektrische auto (vandaar hoog stroomverbruik) en 36 zonnepanelen op oost-west gericht. In de maanden april t/m september hebben we een ruim overschot aan stroom, in de wintermaanden is het verbruik hoog door de warmtepomp.

We twijfelen of we weer een vast contract zullen nemen of dynamisch. Hoor zoveel wisselende verhalen over of dynamisch gunstig is in combinatie met zonnepanelen. We denken er ook nog over of via Zonneplan met thuisaccu gunstig is. Al staat dat enigszins los van ons verbruik, want dan gaat het om de onbalansmarkt en niet zozeer de accu te gebruiken voor ons eigen overschot.

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten zijn, waar jullie zouden kijken voor een nieuw contract en wat voor contract?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 11:37
MarcF1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:47:
Goedenavond allen,

Juist stond er iemand voor de deur met een aanbod voor energie vanuit Essent.
Momenteel heb ik nog Greenchoice tot juni 2025 zonder terugleverkosten en betaal 178 Euro.

De persoon in kwestie bood mij bij Essent een 3 jarig contract voor 209 / 234 /234 euro.
Dat het wat duurder wordt, lijkt me logisch. Alleen volgens mij kan het nog iets goedkoper.
Mijn verbruik is :

Stroom:
1020 kWh/jaar
1413 kWh/jaar

Teruglevering:
2527 kWh/jaar
1100 kWh/jaar

Gas:
1476 m³ jaar

Stroomaansluiting:
Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)

Kijkende naar de aanbieders, zou ik het liefst weer iets vast pakken.
Bij Gaslicht.com kom deze 2 interessante aanbieders tegen:

Budget Energie 1 jaar 179 Euro / 2 jaar 197 Euro
VandeBron 1 jaar ---- 2 jaar 197 Euro 3 jaar 203 Euro.
Essent 1 jaar: 186 Euro / 2 jaar --- 3 jaar 226 Euro.

Heeft iemand advies / aanvullingen over de volgende vragen:

-Wat is verstandig. 1,2 of 3 jaar? Ikzelf denk dat Vandebron 3 jaar wel eens een goede keuze kan zijn.
Of beter weer 1 jaar vast?

-Stel je pakt 3 jaar. Hoe gaat het laatste 1.5 jaar dan uitpakken?
-B.v. men schaft de terugleverkosten af. --> Blijf je deze dan betalen in een vast contract?
-B.v. men geeft geen terugleververgoeding meer -->Krijg je in dat geval wel nog vergoeding?

-Zijn de terugleverkosten in een vast contract ook variabel? Stel ik verbruik slimmer energie em lever minder
terug. Worden de terugleverkosten dan ook minder?

Ik hoor het graag.

Groeten,

Marc.
NOOIT, maar dan ook NOOIT iets via de deur aankopen of tekenen. Beter gewoon rechtstreeks bij de leverancier zelf regelen. Dan heb je nooit gedoe of last van kleine lettertjes.
Zie het hooguit als een soort reclame, en neem alles met een korreltje zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakersuser
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 10:28
reactie verwijderd.
Een dynamisch contract van Oxxio is geen aanrader.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakersuser op 10-04-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:49
Heeft iemand ervaring met het annuleren van een aangeboden contract? Ik zit nog in de 14 dagen die je de tijd hebt om te annuleren en ik zie dat de tarieven best wat gedaald zijn. (Vattenfall) Het scheelt me ongeveer 100 euro op jaar basis.

Kun je simpelweg annuleren en opnieuw aanvragen? Of kun je dan fluiten naar die korting die je per jaar krijgt? Kan op hun website alleen maar vinden dat je kunt annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersuser
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 10:28
[b]Justevo in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Kun je simpelweg annuleren en opnieuw aanvragen? Of kun je dan fluiten naar die korting die je per jaar krijgt? Kan op hun website alleen maar vinden dat je kunt annuleren.
Zover ik heb gezien krijg je de eenmalige korting pas aan het eind van je eerste jaar. Je kunt natuurlijk altijd een nieuwe aanvraag indienen.
Maar ook ik heb 'de kleine lettertjes' niet gelezen, misschien staat daar iets in over een opgezegde aanvraag? Dat lijkt me niet en zou je moeten nakijken. Of zelfs even bellen met ze, de support kan je hierop denk ik wel antwoord geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Justevo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:22:
Heeft iemand ervaring met het annuleren van een aangeboden contract? Ik zit nog in de 14 dagen die je de tijd hebt om te annuleren en ik zie dat de tarieven best wat gedaald zijn. (Vattenfall) Het scheelt me ongeveer 100 euro op jaar basis.

Misschien even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 14:04
Van geen Termijnbedrag en elk jaar geld terug naar 77 euro per maand.

Het wordt dus tijd om rond te kijken of dit nog wel de beste optie is.

Afgelopen jaar is er een Elektrische Auto bijgekomen en is het verbruik gestegen. Ik reken met het verbruik van de jaar rekening, echter zit daar nog maar 10 maande auto bezit bij.

- Verbruik per Jaar: 4784 kWh
- Teruglevering per jaar: 2232 kWh

13 zonnepanelen uit 2015, waarbij mijn 'eigen verbruik' percentage ca 48% op jaar basis is.

Vattenfall inclusief 25% blijven loont:

NuVanaf 1 Mei
Variabel€0,244922€0,236119
Vaste Kosten€107,88€107,88
Terug lever kosten€215€309
Termijn bedrag€77 per maandOnbekend

Ik heb geen idee wat wijsheid is. We laden op dit moment eigenlijk alleen op als er eigen opbrengst is. In de beste maanden is ons eigen verbruik 85% van de opbrengst. In de slechtste maanden 35%. Vaker met de auto rijden gaat hem niet worden.

Vattenfall opgeven betekend het verliezen van de blijven loont korting (die we ook niet meer terug krijgen omdat we geen gas afnemen).

Is in mijn geval Dynamisch het meest logische? Ik zat te kijken naar een model contract omdat de Auto kWh vergoed worden, echter lijkt het er op dat daar binnenkort ook teruglever vergoedingen gevraagd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Laatst online: 15:18
Ik wil de overstap gaan maken naar energiedirect.
Verbruik zal ongeveer 6000kWh zijn ivm elektrische auto. Gas zal op 750m3 uitkomen. Ik heb 8 zonnepanelen en lever rond 2300kWh terug. Nu valt hier nog winst te behalen door meer zelf te gaan gebruiken. Nu heb ik onderstaande aanbieding gezien. Voornamelijk gecharmeerd van het kWh prijs. Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TK2jPD-UGJrwBp5wEtxgFfjGZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bp51vbtIrWHU4mLMa65sdMQH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hoe is het toch mogelijk dat energieleveranciers kunnen blijven opereren als een soort criminele organisaties? Online gegevens invullen bij zonneplan, komt een bedrag uit van 250 euro. Kijk je een uur later in de app; een voorschot van 450 euro per maand en niet te verlagen. Als ik geld wil sparen ga ik wel naar een spaarbank. Het geschatte verbruik is ook veel hoger dan het actuele verbruik. Ik vind het echt te zot dat dit soort werkwijzen toegestaan blijven, tezamen met de zonnepanelenboete waanzin.

Direct geannuleerd om dit soort praktijken, maar keuze is er niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Yordi- schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:01:
Hoe is het toch mogelijk dat energieleveranciers kunnen blijven opereren als een soort criminele organisaties? Online gegevens invullen bij zonneplan, komt een bedrag uit van 250 euro. Kijk je een uur later in de app; een voorschot van 450 euro per maand en niet te verlagen. Als ik geld wil sparen ga ik wel naar een spaarbank. Het geschatte verbruik is ook veel hoger dan het actuele verbruik. Ik vind het echt te zot dat dit soort werkwijzen toegestaan blijven, tezamen met de zonnepanelenboete waanzin.

Direct geannuleerd om dit soort praktijken, maar keuze is er niet of nauwelijks.
Ben je recent minder gaan verbruiken (of misschien verhuisd)? Energieleveranciers baseren het voorschot/termijnbedrag op basis van je verbruiksgegevens uit het verleden die ze via je netbeheerder ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Novax schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:20:
[...]

Ben je recent minder gaan verbruiken (of misschien verhuisd)? Energieleveranciers baseren het voorschot/termijnbedrag op basis van je verbruiksgegevens uit het verleden die ze via je netbeheerder ontvangen.
Nee, vorige week nog de afrekening gehad van het afgelopen jaar en die gegevens ingevuld. Zonneplan "forecast" gewoon +20/30% om zo het termijnbedrag op te hogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:48
Ons energiecontract loopt 1/6/2025 af en ik heb nog nooit zoveel moeite gehad om te besluiten wat te doen dan nu.

We zitten bij Greenchoice voor stroom en gas. We leveren 3000kWh terug en we verbruiken 3500kWh. Gasverbruik ongeveer 1500m3.

Greenchoice biedt mij een verlenging aan voor 1,23652 per m3 aan voor 2 jaar. Dat is een hele nette prijs die ik nergens anders vind, behalve dan bij Innova, in combinatie met de forse korting. Met mijn verbruik is Innova ruim 300 euro goedkoper, dat is haast een no-brainer...

Voor stroom ga ik een dikke terugleverboete betalen, die ik nu niet heb, en daar moet ik ontzettend aan wennen.

Om de terugleverboete te "ontvluchten" heb ik voor stroom alvast een dynamisch stroomcontract afgesloten bij Tibber, in combinatie met het proberen te veranderen van ons gebruik naar overdag. Ik merk echter dat dit laatste erg lastig is met kleine kinderen (3 en 1). Of ik dus echt van dynamisch ga profiteren is nog maar de vraag. Het voorspelde maandbedrag spreekt mij dan echter wel weer aan en is stukken goedkoper dan via een Greenchoice. Echter weet ik niet of het voorspelde termijnbedrag van Tibber ergens op slaat.

De vraag is: Hoe betrouwbaar zijn de termijn bedrag rekentools van de dynamische stroomboeren? Volgens Tibber kom ik qua stroomkosten rond nul uit, terwijl ik bij Greenchoice ruim 400 euro zou gaan betalen. Ergens klinkt dit te mooi om waar te zijn.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Jassy schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:11:
De vraag is: Hoe betrouwbaar zijn de termijn bedrag rekentools van de dynamische stroomboeren?
Precies weet ik het niet. Maar dynamisch is onderhand het tegenovergestelde van een vast contract. Dus daar waar bij een vast contract het termijnbedrag precies klopt, is het bij dynamisch niks meer dan een gok. Ik hoop een gok met een goede rekentool erachter, maar ik kan me daar niet heel veel bij voorstellen. Vooral omdat (als dat al gebruikt wordt) de prijzen uit het verleden niks zeggen over de prijzen in de toekomst.
En kun je in die rekentools ingeven dat je bv 80% van je verbruik in de nacht en/of winter hebt? Want zoiets maakt natuurlijk al heel veel verschil.
Ik denk dus dat die tools je echt een vertekend beeld geven. Vooralsnog - zolang salderen er is - zou ik met zonnepanelen altijd nog voor een vast contract gaan. Desnoods een modelcontract.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Laatst online: 15:18
Untouchablezz20 schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:53:
Ik wil de overstap gaan maken naar energiedirect.
Verbruik zal ongeveer 6000kWh zijn ivm elektrische auto. Gas zal op 750m3 uitkomen. Ik heb 8 zonnepanelen en lever rond 2300kWh terug. Nu valt hier nog winst te behalen door meer zelf te gaan gebruiken. Nu heb ik onderstaande aanbieding gezien. Voornamelijk gecharmeerd van het kWh prijs. Zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Iemand die wellicht kan helpen bij mijn vraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Untouchablezz20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:39:
[...]

Heb je gekeken of de terugleverkosten in staffels zijn die hier worden weergegeven als zijnde per kWh? Waardoor wellicht minder terugleveren goedkoper kan zijn?
Ik zie verder niets bijzonders, lijkt gewoon een 'goede' aanbieding.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:39:
Volgens mij zie je niets over het hoofd al is inmiddels United Consumers een iets betere aanbieding.

Je zou eventueel nog gas apart van stroom kunnen doen en dan gas via de Innova website met de hoge bonus die vanaf hier besproken wordt: RedPixel in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" En dan stroom zonder gas vergelijken bij gaslicht.com. Het zou kunnen dat je dan per jaar nog goedkoper uit bent. Maar dat betekent wel een beetje puzzelen en wat meer gedoe, moet je natuurlijk ook wel zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 07:35

MJV

Net als velen zit ik ontzettend te puzzelen wel/niet over te stappen. Woon pas sinds vorig jaar in mijn huidige woning, dus heb geen tot weinig historische data. Inmiddels loopt HomeAssistant wel gewoon mee om alles te loggen.
  • Vrijstaande woning uit '95, maar wel extra isolatiemaatregelen getroffen
  • Gasloos
  • Warmtepomp ~ verbruik winter volgens de app zo'n 2600 kWh
  • 14 Zonnepanelen op zuid, verwachte opbrengst (heb ze pas sinds februari) 5.400 kWh
  • Overig verbruik zo'n 15-20 kWh
Op basis van de data die ik wel heb kom ik op zo'n beetje 8200 kWh aan verbruik per jaar, dat ik voor het gemak maar 50-50% verdeel tussen normaal en dal. Op basis van 40% self-sufficiency blijft er dus dan zo'n 3200 kWh terugleveren aan. Geen idee of ik dit kan verbeteren, de uitdaging is natuurlijk het verbruik van de warmtepomp (winter) en opbrengst panelen (zomer).

Zit nu bij UnitedConsumers, tarieven €0,34/€0,31, maar zonder terugleverkosten.

Ik zou kunnen overstappen naar Vandebron, die zijn gemiddeld (dal/norm) zo'n €0,08 goedkoper per kWh.
Maar, waarschijnlijk wel zo'n €435 aan terugleverkosten, op basis van een vebruik van zo'n 6040 kWh (8200-self sufficiency panelen=2160) zou dat op jaarbasis zo'n €488 schelen. Dan komen de terugleverkosten om de hoek en dan blijft daar ineens niet meer zoveel van over.

Overstappen is dan dus ineens niet echt interessant, want als ik meer zou terugleveren wordt het dadelijk nog duurder, en misschien dalen de prijzen in mijn variabele contract in de zomer nog wel weer wat.

Vraag: maak ik in bovenstaande berekening denkfouten die keuze om wel/niet over te stappen zouden beïnvloeden?

[ Voor 20% gewijzigd door MJV op 23-04-2025 07:37 . Reden: Denkfout gemaakt in verbruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MJV schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:25:
Net als velen zit ik ontzettend te puzzelen wel/niet over te stappen. Woon pas sinds vorig jaar in mijn huidige woning, dus heb geen tot weinig historische data. Inmiddels loopt HomeAssistant wel gewoon mee om alles te loggen.
  • Vrijstaande woning uit '95, maar wel extra isolatiemaatregelen getroffen
  • Gasloos
  • Warmtepomp ~ verbruik winter volgens de app zo'n 2600 kWh
  • 14 Zonnepanelen op zuid, verwachte opbrengst (heb ze pas sinds februari) 5.400 kWh
  • Overig verbruik zo'n 15-20 kWh
Op basis van de data die ik wel heb kom ik op zo'n beetje 8200 kWh aan verbruik per jaar, dat ik voor het gemak maar 50-50% verdeel tussen normaal en dal. Op basis van 40% self-sufficiency blijft er dus dan zo'n 3200 kWh terugleveren aan. Geen idee of ik dit kan verbeteren, de uitdaging is natuurlijk het verbruik van de warmtepomp (winter) en opbrengst panelen (zomer).

Zit nu bij UnitedConsumers, tarieven €0,34/€0,31, maar zonder terugleverkosten.

Ik zou kunnen overstappen naar Vandebron, die zijn gemiddeld (dal/norm) zo'n €0,08 goedkoper per kWh.
Maar, waarschijnlijk wel zo'n €435 aan terugleverkosten, op basis van een vebruik van zo'n 6040 kWh (8200-self sufficiency panelen=2160) zou dat op jaarbasis zo'n €488 schelen. Dan komen de terugleverkosten om de hoek en dan blijft daar ineens niet meer zoveel van over.

Overstappen is dan dus ineens niet echt interessant, want als ik meer zou terugleveren wordt het dadelijk nog duurder, en misschien dalen de prijzen in mijn variabele contract in de zomer nog wel weer wat.

Vraag: maak ik in bovenstaande berekening denkfouten die keuze om wel/niet over te stappen zouden beïnvloeden?
Ik maak uit het verhaal niet helemaal op wat voor contract je nu precies hebt bij United Consumers, zit je nu al in variabel? Of is het een aflopend vast contract? En heb je echt geen terugleverkosten? Toen je het contract aanging had je nog geen zonnepanelen maar ik weet niet wat de voorwaarden wat betreft terugleverkosten bij UC zijn als je tijdens je contract panelen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-05 12:02
Ik moet zeggen dat het mij allemaal geen reet kon schelen toen Groningen en Rusland nog gas leverde. Het kostte allemaal geen drol.

Maar tegenwoordig kijk ik wat beter. Ben vandaag naar Delta gegaan toen Engie met een 3 jarig contract aanbod kwam dat nergens op sloeg (gas 10 cent duurder!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
emeralda schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:04:
Ben vandaag naar Delta gegaan toen Engie met een 3 jarig contract aanbod kwam dat nergens op sloeg (gas 10 cent duurder!).
Wat is het tarief dan bij Delta voor 3 jaar? Delta is bij de vergelijkers niet echt de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanthagge
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-04 20:41
Wij zitten momenteel bij Tibber (Dynamisch). Maandelijks opzegbaar, direct zicht op je prijzen. Leuke gadgets en heel uitgebreid en toekomst gericht. Eigenlijk zeer tevreden💪. Ik was het gezeur zat om elk jaar over te stappen naar een andere leverancier die later zelf de regels weer aanpast. Wel benieuwd hoelang Tibber (elektra en Gas) dit vol gaat houden

Heb zelf 9 zonnepanelen, maar verbruik meer dan ik oplever.
*knip* referral

Ik las weinig over Tibber, dus vandaar deze aanvulling

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 26-04-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 07:35

MJV

Novax schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:02:
[...]

Ik maak uit het verhaal niet helemaal op wat voor contract je nu precies hebt bij United Consumers, zit je nu al in variabel? Of is het een aflopend vast contract? En heb je echt geen terugleverkosten? Toen je het contract aanging had je nog geen zonnepanelen maar ik weet niet wat de voorwaarden wat betreft terugleverkosten bij UC zijn als je tijdens je contract panelen neemt.
Is inderdaad een variabel contract bij UC, is al een tijdje i.v.m. verhuizing. In mijn dashboard staan netjes terugleverkosten op 0, dus ik ga er toch maar vanuit dat dat klopt.

Het contract ben ik aangegaan voor mijn oude woning waar ik al zonnepanelen had, dus die zaten daarmee denk ik al wel 'in het contract'.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.