Welk contract het handigst?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-06 19:53
Ik heb een plat dak met 14 zonnepanelen die in totaal terugleveren 4.400 kilowatt . Mijn jaarlijkse verbruik bedraagt 2.500 kilowatt, waarbij ik voornamelijk in de avond stroom gebruik.

Ik vraag me af wat voor mij de meest voordelige energieleverancier is: een jaarcontract met vaste tarieven of een dynamisch contract. Bij dynamische prijzen zie ik vaak dat ik overdag bijna niets krijg voor mijn teruggeleverde stroom. Toch lijken dynamische contracten volgens vergelijkingssites, zoals Energievergelijker, het voordeligst.

Daarom heb ik twee vragen:

1. Klopt het dat geen enkele energieleverancier nog volledige saldering aanbiedt, waarbij je alles kunt wegstrepen en alleen het overschot overhoudt?
2/ Wat is in mijn situatie gunstiger: een dynamisch contract of een jaarcontract? Ik lever vooral in de middag terug en zie dat de vergoeding dan vaak bijna 0 cent per kWh is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-07 22:31

V-8

1 Nee, elke leverancier is verplicht te salderen op jaarbasis (behalve bij dynamisch, daar wordt alleen de energiebelasting gesaldeerd)

2. Dat is niet precies te zeggen en hangt af van je exacte verbruiksprofiel. Maar vaak is dynamisch wel voordeliger, zeker nu er bij vaste contracten terugleverkosten gerekend worden.

De terugleververgoeding is vaker hoger dan de 0 cent die je wel eens ziet!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
Zijn er nog leveranciers die met een vast contract geen terugleveringkosten vergoeding vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:03
Nee, die zijn er niet. Anders was dat hier op Tweakers wel heel bekend.
Het is kiezen tussen terugleverkosten of dynamisch. Dat laatste moet je wel durven. Gezien je overschot aan opwek is dynamisch bijna altijd goedkoper. Een beetje afhankelijk van de verbruiksprofiel.
Ook al zou je meeste gebruik in de dure uren zitten en je nauwelijks kunt schuiven heb je nog veel sluipverbruik. Ook heb je ruimte om bij negatieve prijzen de omvormer uit te schakelen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:20
Gerardus1956 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:18:
Nee, die zijn er niet. Anders was dat hier op Tweakers wel heel bekend.
Het is kiezen tussen terugleverkosten of dynamisch.
...
Of, voor nu nog, een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Dat zijn ook vaste contracten met TLK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
Ik zie niks anders dan een dynamische contract te nemen en niet negatief in de kosten te komen. Ik krijg dan wel een lage vergoeding en soms helemaal geen vergoeding, maar bij een jaar contract moet ik altijd een hogere boete betalen dan het overschot wat ik terug lever. Zijn jullie het met mij eens?

[ Voor 3% gewijzigd door reyes007 op 05-03-2025 06:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:40
nee (ik niet). over het algemeen lonen panelen nog steeds, zelfs met een vast contract. Maar je zult even moeten rekenen met de echte cijfers. en helaas weet je alleen historische tarieven en bij dynamisch gaan ze ook nog eens middelen en dat vertekent al helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op 1 juli en 1 januari kunnen prijzen worden aangepast. Sind kort wordt door de ACM toegestaan om terugleverkosten te berekenen in deze modelcontracten. Aangezien je 1 jaar bij dezelfde leverancier wil blijven als je zonnepanelen hebt, lijkt mij dat problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
emielbf schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:40:
nee (ik niet). over het algemeen lonen panelen nog steeds, zelfs met een vast contract. Maar je zult even moeten rekenen met de echte cijfers. en helaas weet je alleen historische tarieven en bij dynamisch gaan ze ook nog eens middelen en dat vertekent al helemaal.
Maar hoe dan als je een jaar contract neemt en je terugleverkosten zijn bijvoorbeeld 12 cent en je terugleververgoeding is 5 cent dan heb je -7 cent die je moet betalen om terug te leveren met een vast contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
reyes007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:49:
Maar hoe dan als je een jaar contract neemt en je terugleverkosten zijn bijvoorbeeld 12 cent en je terugleververgoeding is 5 cent dan heb je -7 cent die je moet betalen om terug te leveren met een vast contract
Zo extreem is het niet bij de meeste energieleveranciers, de terugleververgoeding is hoger dan de terugleverkosten, al is het maar een paar cent.

Je geeft niet aan of je ook nog gas hebt, dat kan natuurlijk als apart los contract maar de combinatie met een vast stroom levert soms een wat hogere korting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:51
nee. want die bedragen gaan niet over dezelfde energiehoeveelheden. ik snap dat het verwarrend is maar je moet echt even een rekenvoorbeeldje op de website van eneco of greenchoice bekijken en dan vertalen naar je eigen situatie.

[ Voor 54% gewijzigd door Fr33z op 05-03-2025 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:01:
Op 1 juli en 1 januari kunnen prijzen worden aangepast. Sind kort wordt door de ACM toegestaan om terugleverkosten te berekenen in deze modelcontracten. Aangezien je 1 jaar bij dezelfde leverancier wil blijven als je zonnepanelen hebt, lijkt mij dat problematisch.
ACM wil dit in 2025 introduceren maar die modelcontracten met terugleverkosten zijn er nog niet en het is nog niet bekend wanneer de nieuwe voorwaarden dan precies ingaan en hoe de overgang is als je al een modelcontract hebt.

De vraag is dus of je per 1 juli nog een modelcontract zonder TLK tot 1 januari kunt afsluiten (er vanuit gaande dat de tarieven per 1 juli gunstig zijn). Dat is overigens ook precies de periode die je nodig hebt om te salderen, niet een jaar maar een half jaar, helft zomer plus helft winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:02

bert pit

asdasd

Als je een dynamisch contract neemt, kijk dan vooral bij Tibber en Zonneplan. Deze hebben goede voorwaarden, je kunt er elke dag vanaf en geen dubbele kosten voor terugleveringen.

Het wordt vooral voordeliger als je je (grotere) verbruik kunt verleggen naar goedkope uren.
Het tarief is overigens bijna nooit 0 cent, je moet daar de opslagen van circa 12,7 cent nog bijtellen. Die betaal je bij afname en ontvang je bij teruglevering.

[ Voor 22% gewijzigd door bert pit op 05-03-2025 09:01 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
bert pit schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:58:
Als je een dynamisch contract neemt, kijk dan vooral bij Tibber en Zonneplan. Deze hebben goede voorwaarden, je kunt er elke dag vanaf en geen dubbele kosten voor terugleveringen.

Het wordt vooral voordeliger als je je (grotere) verbruik kunt verleggen naar goedkope uren.
Het tarief is overigens bijna nooit 0 cent, je moet daar de opslagen van circa 12,7 cent nog bijtellen. Die betaal je bij afname en ontvang je bij teruglevering.
Dus als terugleververgoeding 0 is krijg ik altijd nog 12 cent terug per kw (buiten de korting op de saldeerbelasting terug), dit klopt volgens mij niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Voobeeld: vandaag is de kale prijs om 12.00 uur -2 cent (negatief) bij Zonneplan betaal je dan om 12.00 uur 12 cent. Lever je terug, dan is dat ook 12 cent. Die 12 cent is inclusief de wettelijke opslagen en 2 cent marge voor Zonneplan.

Als men dus over negatieve prijzen spreekt, moet je je afvragen of dat in of excl. opslagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Tibber en zonneplan zijn voor jou het interessantst om dat deze bij veel overschot een gunstiger verrekening doen dan bijvoorbeeld ANWB of Frank. Voor meer details hier over Gameboy in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
bert pit schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:34:
Voobeeld: vandaag is de kale prijs om 12.00 uur -2 cent (negatief) bij Zonneplan betaal je dan om 12.00 uur 12 cent. Lever je terug, dan is dat ook 12 cent. Die 12 cent is inclusief de wettelijke opslagen en 2 cent marge voor Zonneplan.

Als men dus over negatieve prijzen spreekt, moet je je afvragen of dat in of excl. opslagen is.
Maar dei 12 cent waar jij het over hebt dat heeft te maken met salderen toch?
Ik krijg niet netto 12 cent - 2 cent = 10cent terug als ik om 12:00 1kwh teruglever toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Rest my case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gerardus1956 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Dat zijn ook vaste contracten met TLK.
Nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
Dus als je nu een modelcontract aangaat en er is geen terugleverkosten in het model contract aangegeven dan betaal je geen terugleverkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
De terugleverkosten bij een modelcontract zitten nu nog in de vaste kosten. Het heet geen TLK maar is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
reyes007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Dus als je nu een modelcontract aangaat en er is geen terugleverkosten in het model contract aangegeven dan betaal je geen terugleverkosten?
Ja, voor de duur van dat contract ben jij en zij gebonden aan de bepalingen van dat contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gerardus1956 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:15:
De terugleverkosten bij een modelcontract zitten nu nog in de vaste kosten. Het heet geen TLK maar is het wel.
Is natuurlijk makkelijk uit te rekenen of die hogere vaste kosten opwegen tegen de TLK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennypacker
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-06 22:30
Volgens mij gaat het in mijn situatie (als mijn contract deze zomer afloopt) een duur grapje worden. Ik neem af 5000 kWh en lever 11000 terug. Ik betaal dan toch over 11000 terugleververgoeding en over de gesaldeerde 6000 (11000 min 5000) krijgt ik een terugleververgoeding? Die terugleververgoeding moet dan veel hoger zijn om dat te compenseren, wat nergens zo is. De vraag is of de panelen überhaupt wel aanmoeten dan, ik verbruik namelijk weinig overdag als de panelen terugleveren..
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Pennypacker schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:07:
Volgens mij gaat het in mijn situatie (als mijn contract deze zomer afloopt) een duur grapje worden. Ik neem af 5000 kWh en lever 11000 terug. Ik betaal dan toch over 11000 terugleververgoeding en over de gesaldeerde 6000 (11000 min 5000) krijgt ik een terugleververgoeding? Die terugleververgoeding moet dan veel hoger zijn om dat te compenseren, wat nergens zo is. De vraag is of de panelen überhaupt wel aanmoeten dan, ik verbruik namelijk weinig overdag als de panelen terugleveren..
Je betaalt over 11000 kWh terugleverkosten en over 6000 kWh krijg je een lage vergoeding. Een dynamisch contract is prima voor de teruglevering als de prijs positief is. Bij negatieve prijzen kun je de omvormers laten uitschakelen. Veel omvormers kunnen dat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 18:25
In jouw geval zou ik tot 2027 proberen het terugleveren en van het net afnemen gelijk te houden. Na 2027, zoals het er nu voor staat, zou ik of alles aanhouden of modulair inregelen dat je zonnepanelen aan gaan / bijgeschakeld worden op basis van vraag

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennypacker
hollandnick schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:26:
[...]

In jouw geval zou ik tot 2027 proberen het terugleveren en van het net afnemen gelijk te houden. Na 2027, zoals het er nu voor staat, zou ik of alles aanhouden of modulair inregelen dat je zonnepanelen aan gaan / bijgeschakeld worden op basis van vraag
Terugleveren en afnemen gelijkhouden door handmatig de omvormer uit te zetten op momenten dat ik niet afneem? Probleem is dat ik in de zomer weinig gebruik maar veel opwek (uiteraard) en in de winter veel gebruik. We hebben een dierenopvang en in de winter verbruiken we veel ivm verlichting en boilers. Ik maak dus onderdeel uit van het ‘probleem’ maar wordt zo wel erg hard geraakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Gerardus1956 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:45:
Je betaalt over 11000 kWh terugleverkosten en over 6000 kWh krijg je een lage vergoeding. Een dynamisch contract is prima voor de teruglevering als de prijs positief is. Bij negatieve prijzen kun je de omvormers laten uitschakelen. Veel omvormers kunnen dat al.
Ik dacht nog, er klopt iets niet in wat ik lees.

@Pennypacker Tot 2027 betaal je inderdaad TLK over 11MWh, krijg je een (lage) TLV over 6MWh, máár saldeer je 5MWh. Dus zolang TLV-TLK positief is, heb je altijd winst. (En zelfs als het iets lager is, omdat de winst met salderen heel hoog is.)

Na 2027 betaal je TLK over 11MWh, maar krijg je TLV over diezelfde 11MWh. Dus wederom, zolang TLV-TLK positief is, is er winst. Alleen veel minder dan met salderen.

(En hopelijk grijpt de overheid op tijd in en verbiedt dan TLK, of dat de netto TLV (TLV-TLK) hoger is dan wat nu Greenchoice aangeeft (0,25ct).)

Dus tot 2027 is het bij mijn weten altijd nog behoorlijk voordelig om de panelen aan te hebben, omdat je saldeert. (Anders zou je die 5MWh ook moeten betalen.)
Erna ook nog wel, maar minimaal.
En of dynamisch beter is, geen idee. Op de tijden dat je teruglevert levert stroom niet veel op en op de tijden dat je het verbruikt is het duurder. Maar als je eea kunt sturen met je verbruikers, is dat wellicht wel een goede optie. (Ook nu al.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Pennypacker schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:34:
Terugleveren en afnemen gelijkhouden door handmatig de omvormer uit te zetten op momenten dat ik niet afneem? Probleem is dat ik in de zomer weinig gebruik maar veel opwek (uiteraard) en in de winter veel gebruik. We hebben een dierenopvang en in de winter verbruiken we veel ivm verlichting en boilers. Ik maak dus onderdeel uit van het ‘probleem’ maar wordt zo wel erg hard geraakt!
Die boilers zijn waarschijnlijk goed overdag aan te zetten.
Verlichting... Zou niet eens heel veel hoeven verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennypacker
Truus01 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:59:
[...]

[...]

Ik dacht nog, er klopt iets niet in wat ik lees.

@Pennypacker Tot 2027 betaal je inderdaad TLK over 11MWh, krijg je een (lage) TLV over 6MWh, máár saldeer je 5MWh. Dus zolang TLV-TLK positief is, heb je altijd winst. (En zelfs als het iets lager is, omdat de winst met salderen heel hoog is.)
Helder, zou je nog s mee willen lezen met onderstaande rekensom? (met tarieven van de volgens mij gunstigste aanbieders):
terugleverkosten 11000 * 0,2631 =2.894,1 euro

Teruglevertarief = 6000 * 0,14 = 840 euro
Salderen 5000 * 0,2631 =1.315,5
Voordeel totaal is 2115 t.o.v. terugleverkosten a 2891. Kost me dan dus ong. 700 euro.
Kanttekening is dan de stroom die ik gebruik tijdens het opwekken, daarmee rekening houdend zou ik dan ongeveer op gelijk uitkomen aangezien ik overdag weinig gebruik.

Nb verbruik zit hem met name in warmtelampen en ca 100 tl (geen led helaas en ze hangen op 7 meter hoogte..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Pennypacker schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:40:
[...]

Helder, zou je nog s mee willen lezen met onderstaande rekensom? (met tarieven van de volgens mij gunstigste aanbieders):
terugleverkosten 11000 * 0,2631 =2.894,1 euro

Teruglevertarief = 6000 * 0,14 = 840 euro
Salderen 5000 * 0,2631 =1.315,5
Voordeel totaal is 2115 t.o.v. terugleverkosten a 2891. Kost me dan dus ong. 700 euro.
Kanttekening is dan de stroom die ik gebruik tijdens het opwekken, daarmee rekening houdend zou ik dan ongeveer op gelijk uitkomen aangezien ik overdag weinig gebruik.

Nb verbruik zit hem met name in warmtelampen en ca 100 tl (geen led helaas en ze hangen op 7 meter hoogte..)
Die rekensom klopt niet. TLV is bij geen een maatschappij 26,3 cent
TLV kan zo hoog zijn.
Salderen = gebruik (inkoop) klopt

100 TL ombouwen naar LED op 7 meter hoog is een leuk klusje. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennypacker
Gerardus1956 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Die rekensom klopt niet. TLV is bij geen een maatschappij 26,3 cent
TLV kan zo hoog zijn.
Salderen = gebruik (inkoop) klopt

100 TL ombouwen naar LED op 7 meter hoog is een leuk klusje. :(
Bij United Consumers, zou de goedkoopste op basis van mijn gegevens moeten zijn volgens 3 vergelijkingssites, is het teruglevertarief gelijk aan het ‘gewone’ tarief: 0,2631. Als ik zelf bij energiemaatschappijen ga kijken kom ik inderdaad lagere tarieven tegen. Ook lekker dan hoe die vergelijkingssites werken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnSZFmwuWyuwoAZVr5vO0TH3auQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdjzJvedxt8lrQ71PMB0f9H9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Pennypacker op 16-03-2025 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Pennypacker schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:02:
[...]

Bij United Consumers, zou de goedkoopste op basis van mijn gegevens moeten zijn volgens 3 vergelijkingssites, is het teruglevertarief gelijk aan het ‘gewone’ tarief: 0,2631. Als ik zelf bij energiemaatschappijen ga kijken kom ik inderdaad lagere tarieven tegen. Ook lekker dan hoe die vergelijkingssites werken..

[Afbeelding]
Daar staat niet terugleverkosten TLK maar Terugleveringtarief. En daar bedoelen ze het 1 op 1 salderen. De TLK zie ik niet in de aanbieding, maar die zal er ongetwijfeld zijn.
Als je wilt rekenen
Je betaald over 11000 kWh TLK
Je krijgt over 6000 kWh de TLV (vergoeding)
De 5000 kWh saldeer je. Die zijn dus gratis. Alleen heb je daar wel de TLK over betaald.

Waarom denk je niet aan dynamisch. Boilers kunnen in de goedkope uren opwarmen. TL buizen vervang je of bouw je om. Dat ombouwen stelt niet zoveel voor. Deels heb ik dat al gedaan. Telkens als de buizen op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennypacker
Gerardus1956 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Daar staat niet terugleverkosten TLK maar Terugleveringtarief. En daar bedoelen ze het 1 op 1 salderen. De TLK zie ik niet in de aanbieding, maar die zal er ongetwijfeld zijn.
Als je wilt rekenen
Je betaald over 11000 kWh TLK
Je krijgt over 6000 kWh de TLV (vergoeding)
De 5000 kWh saldeer je. Die zijn dus gratis. Alleen heb je daar wel de TLK over betaald.

Waarom denk je niet aan dynamisch. Boilers kunnen in de goedkope uren opwarmen. TL buizen vervang je of bouw je om. Dat ombouwen stelt niet zoveel voor. Deels heb ik dat al gedaan. Telkens als de buizen op zijn.
Oké daar ging ik dus de mist in; nog steeds niet fijn maar oké. Ik denk inderdaad aan dynamisch, ik denk dat dat nog het beste past. En inderdaad ook beginnen met vervangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
Pennypacker schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Oké daar ging ik dus de mist in; nog steeds niet fijn maar oké. Ik denk inderdaad aan dynamisch, ik denk dat dat nog het beste past. En inderdaad ook beginnen met vervangen..
Waarom zou je dat tot aan 2027 doen? Als je weet dat je opwek 11.000 is en je maar 5.000 nodig hebt, kan je tot aan 2027 met de saldering toch het beste opwekken tot bijvoorbeeld 6.000 om een beetje speling te hebben en vervolgens je zonnepanelen uit te zetten? Vanaf dat de zon verdwijnt (richting de winter ) kunnen alle zonnepanelen aan om het sluipverbruik te mitigeren.

Eigenlijk slaat het nergens op dat je zo met je installatie moet omgaan maar voor nu lijkt mij dit het beste. Salderen gaat namelijk op jaarbasis. Dat zou betekenen dat je 5.000 mag salderen en die 0 -> 1.000 die je meer hebt opgewekt moet je dan nog wat TLK over betalen.

Of je nog voordeliger uit bent via dynamisch weet ik niet, dus daar kan ik helaas niets over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@Pennypacker
Als het goed is, berekent de vergelijker het als volgt:
5000 [je verbruik] * €0,2631 = €1315,50
- 5000 [wat je saldeert] * 0,2631 = €1315,50
+ 11000 [wat je teruglevert] * ? = €379,54 (Het kan zijn dat dit niet met een TLK/kWh geteld wordt, maar met een staffeltarief, en met de indicatie 3000 - 3499 lijkt het daar op. Maar let op, deze lijkt me dan niet correct!)
- 6000 [wat overblijft van de teruglevering na salderen] * €0,09 = €540
Totale 'kosten' = -€160,46. Dus je krijgt €160,46 terug na een jaar bij UC (op stroom, gaan de kosten voor het gas nog vanaf, en de vaste leveringskosten en de netbeheerkosten).

Zonder goede bonussen zou ik sowieso het gas en stroom splitsen en bij andere leveranciers onderbrengen.
Want bij Vattenfall krijg je (€402-(6000*€0,14)=) €438 terug. Maar het is me niet duidelijk welke de vaste lasten voor stroom zijn, maar zelfs als dat die €107,88 tov die €99 bij UC zijn, scheelt het je dus alsnog €268.
En dan gas wel bij UC, afhankelijk of dat inderdaad goedkoper is met je verbruik tov de vaste lasten.

Het is dus beter om eens beiden apart te bekijken in de vergelijkers.

Dynamisch zou ik in jouw geval niet zo snel doen, omdat je je verbruik niet echt anders in kunt zetten. Je verbruikt op de dure uren (en in de winter) en wekt op op de goedkope uren. En dat verschil saldeer je niet, bij dynamisch.
Nadat salderen is afgeschaft is het opnieuw kijken of dynamisch dan wel een optie is.

Panelen uitzetten is geld weggooien, want je krijgt er dus altijd nog geld voor. Of die 9ct bij UC of die 14ct bij Vattenfall.

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 17-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
En inderdaad wel langzaamaan overgaan naar LED en eventuele zuinige opties voor warmtelampen.
Boilers zeker alvast kijken of die overdag aankunnen ipv als er geen opwek is.
Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pennypacker
Het is dus beter om eens beiden apart te bekijken in de
Niet bij stil gestaan maar goede tip. Bedankt voor het meedenken, het is me helder geworden en heb nu een goede richting om verder uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
hollandnick schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Waarom zou je dat tot aan 2027 doen? Als je weet dat je opwek 11.000 is en je maar 5.000 nodig hebt, kan je tot aan 2027 met de saldering toch het beste opwekken tot bijvoorbeeld 6.000 om een beetje speling te hebben en vervolgens je zonnepanelen uit te zetten? Vanaf dat de zon verdwijnt (richting de winter ) kunnen alle zonnepanelen aan om het sluipverbruik te mitigeren.

Eigenlijk slaat het nergens op dat je zo met je installatie moet omgaan maar voor nu lijkt mij dit het beste. Salderen gaat namelijk op jaarbasis. Dat zou betekenen dat je 5.000 mag salderen en die 0 -> 1.000 die je meer hebt opgewekt moet je dan nog wat TLK over betalen.

Of je nog voordeliger uit bent via dynamisch weet ik niet, dus daar kan ik helaas niets over zeggen.
Dat is het slechtste advies wat je kunt geven. Ook als je 5000 kWh gebruikt en 11000 kWh teruglevert moet je over 11.000 kWh terugleverkosten betalen. Die 6000 kWh kun je altijd nog verkopen voor een klein bedrag. Een kwart cent is ook geld toe. Denk eens in als velen jouw advies volgen wat dat betekent voor het milieu en de vaste contracten in de toekomst. Stel je voor dat een groot deel ze in de wintermaanden uitzet als stroom waarde heeft voor milieu en de verkoopprijs. Mensen zorgen er indirect voor dat energiemaatschappijen nog minder voor de TLV gaan vergoeden.

Wil je zonder TLK je stroom gebruiken en ook nog geld voor je overtollige stroom krijgen is een dynamisch contract aanbevolen. Wil je helemaal geld verdienen laat je de omvormers uitschakelen bij negatieve prijzen.
Zelf mijn 7 jaar oude omvormer kan dat al. Al ga ik dat voorlopig zeker niet doen omdat ik netto gebruiker ben. Het aantal negatieve uren per seizoen zal zo laag zijn dat ik het niet aandurf. Ik ben bang dat mijn omvormer dat niet erg leuk vindt om meerdere keren uit- en aangezet moet worden bij volle opbrengst van de panelen. Relais moet meer schakelen. Elektronica moet meer sturen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Gerardus1956 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Dat is het slechtste advies wat je kunt geven. Ook als je 5000 kWh gebruikt en 11000 kWh teruglevert moet je over 11.000 kWh terugleverkosten betalen. Die 6000 kWh kun je altijd nog verkopen voor een klein bedrag. Een kwart cent is ook geld toe. Denk eens in als velen jouw advies volgen wat dat betekent voor het milieu en de vaste contracten in de toekomst. Stel je voor dat een groot deel ze in de wintermaanden uitzet als stroom waarde heeft voor milieu en de verkoopprijs. Mensen zorgen er indirect voor dat energiemaatschappijen nog minder voor de TLV gaan vergoeden.

Wil je zonder TLK je stroom gebruiken en ook nog geld voor je overtollige stroom krijgen is een dynamisch contract aanbevolen. Wil je helemaal geld verdienen laat je de omvormers uitschakelen bij negatieve prijzen.
Zelf mijn 7 jaar oude omvormer kan dat al. Al ga ik dat voorlopig zeker niet doen omdat ik netto gebruiker ben. Het aantal negatieve uren per seizoen zal zo laag zijn dat ik het niet aandurf. Ik ben bang dat mijn omvormer dat niet erg leuk vindt om meerdere keren uit- en aangezet moet worden bij volle opbrengst van de panelen. Relais moet meer schakelen. Elektronica moet meer sturen etc.
Heb je mijn bericht wel gelezen? 8)7 En correct me if wrong maar:
verwacht verbruik is 5.000 en de zonnepanelen laat je aangeschakeld staan totdat ze 5.000 of met buffer erbij 6.000 hebben opgebracht. Daarna zou je ze in theorie kunnen uitzetten als de TLK hoger zijn dan de vergoeding die je er voor krijgt. Want die eerste verwachte 5.000 gebruik kan je al salderen.

Of zie het zo: TS had ook uitgekunnen met een installatie die 6.000 op jaarbasis opwekt.

Richting/in de winter ga je natuurlijk alle zonnepanelen weer aanzetten om je eigen gebruik op te vangen

Voor TS omdat hij een flinke installatie heeft zou het afschakelen van zonnepanelen in de zomer het beste advies zijn ( bijvoorbeeld 10 van de 20 panelen aan, of zelfs minder ).

Vanaf 2027 wordt het anders. Dan zou mogelijk een dynamisch contract beter passen omdat we niet meer kunnen salderen maar ook dat is nu allemaal nog giswerk. Ik ben zelf iig van mening dat de energiemaatschappijen die regels en TLK echt niet doen voor het milieu of andere goedbedoelde intenties. Het gaat puur om het geld dat de aandeelhouders mislopen. Niets meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1961
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-05 11:53
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje mij aan het verdiepen om een nieuw contract af te sluiten maar zie hier onverklaarbare verschillen.
Dus hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken.

Mijn situatie is als volg
Ik heb geen gas aansluiting dus enkel stroom

Ik heb 24 zonnepanelen met een jaar opbrengst van 6500 kWh
Volgende week krijg ik een Solaredge accu van 23 kwh Low Voltage set

Mijn jaarverbruik is rond de 6500 kWh
Hoogtarief 3500 kwh
Laagtarief 3000kwh

Momenteel heb ik een flexible contract bij Eneco

Mijn vraag is welk contract en bij wie kan ik het beste afsluiten in mijn situatie
met de nieuwe accu

Wie help mij uit het doolhof van Energie contracten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
hollandnick schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Heb je mijn bericht wel gelezen? 8)7 En correct me if wrong maar:
verwacht verbruik is 5.000 en de zonnepanelen laat je aangeschakeld staan totdat ze 5.000 of met buffer erbij 6.000 hebben opgebracht. Daarna zou je ze in theorie kunnen uitzetten als de TLK hoger zijn dan de vergoeding die je er voor krijgt. Want die eerste verwachte 5.000 gebruik kan je al salderen.

Of zie het zo: TS had ook uitgekunnen met een installatie die 6.000 op jaarbasis opwekt.

Richting/in de winter ga je natuurlijk alle zonnepanelen weer aanzetten om je eigen gebruik op te vangen

Voor TS omdat hij een flinke installatie heeft zou het afschakelen van zonnepanelen in de zomer het beste advies zijn ( bijvoorbeeld 10 van de 20 panelen aan, of zelfs minder ).

Vanaf 2027 wordt het anders. Dan zou mogelijk een dynamisch contract beter passen omdat we niet meer kunnen salderen maar ook dat is nu allemaal nog giswerk. Ik ben zelf iig van mening dat de energiemaatschappijen die regels en TLK echt niet doen voor het milieu of andere goedbedoelde intenties. Het gaat puur om het geld dat de aandeelhouders mislopen. Niets meer en niets minder.
Natuurlijk heb ik jouw bericht gelezen. Daar staat namelijk een grote fout in. Daarom reageer ik daarop, maar betwijfel of je het nu wel hebt begrepen.
Ook voor 2027 is een dynamisch contract lonend.
Inderdaad energieleveranciers willen uit de kosten komen en nog wat winst maken. Of werk jij voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Gerardus1956 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:06:
[...]

Natuurlijk heb ik jouw bericht gelezen. Daar staat namelijk een grote fout in. Daarom reageer ik daarop, maar betwijfel of je het nu wel hebt begrepen.
Ook voor 2027 is een dynamisch contract lonend.
Inderdaad energieleveranciers willen uit de kosten komen en nog wat winst maken. Of werk jij voor niets.
Je hebt het over 11.000 terugleveren, 6.000 waar je een vergoeding op kan krijgen en uitzetten van panelen in de wintermaanden. Allemaal dingen die ik niet gezegd heb.

Daarnaast sloot ik ook af dat ik niet precies weet hoe het met dynamisch zit en welke tot aan 2027 voordeliger is. mijn jaar afrekening is over een paar weken, dan ga ik me eens inlezen in of dynamisch beter is of toch nog door blijven gaan op de oude manier alleen nu dus met TLK

En nee ik "werk niet voor niets". Ik werk en creëer waarde voor wat ik doe. Je ziet het bij veel bedrijven en de huidige economie terug met bedrijven die aandeelhouders hebben. We komen op een punt waarbij je niet alijd meer en meer winst kan maken. Wanneer is genoeg, gewoon genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
hollandnick schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Je hebt het over 11.000 terugleveren, 6.000 waar je een vergoeding op kan krijgen en uitzetten van panelen in de wintermaanden. Allemaal dingen die ik niet gezegd heb.

Daarnaast sloot ik ook af dat ik niet precies weet hoe het met dynamisch zit en welke tot aan 2027 voordeliger is. mijn jaar afrekening is over een paar weken, dan ga ik me eens inlezen in of dynamisch beter is of toch nog door blijven gaan op de oude manier alleen nu dus met TLK

En nee ik "werk niet voor niets". Ik werk en creëer waarde voor wat ik doe. Je ziet het bij veel bedrijven en de huidige economie terug met bedrijven die aandeelhouders hebben. We komen op een punt waarbij je niet alijd meer en meer winst kan maken. Wanneer is genoeg, gewoon genoeg?
De fout zat in de middelste alinea van je bericht van 8.42.

Prima als je je gaat inlezen op de dynamische contracten. Moest ik vorig jaar ook. Had een hekel aan betalen voor teruglevering. Nu succesvol dynamisch. Rekening deze maand van onder de €40,- Het meeste was nog voor gas waar ik 100 m3 per jaar van gebruik.

In Nederland is er geen monopolist die alleen de prijzen kan bepalen voor energie. 60 bedrijven vechten om de klanten. Sommigen moeten van allerlei trucs uithalen om (te) veel winst te halen. Gaan ze nog failliet. Ik noem geen namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hollandnick schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:38:
Dit is nu en (vooralsnog) ook vanaf 2027 niet waar.
Bij terugleveren (ook meer dan salderen) krijg je nog altijd centen. Bij Greenchoice volgens een contract nu nog maar 0,25ct/kWh, maar het is meer dan niks. Nu is dat meer dan die 0,25ct. Geen idee hoeveel, ik heb geen inzicht in de TLV-TLK*, maar dat is wat je krijgt en dat is meer dan niks.
Dus waarom uitzetten? Dan laat je gratis geld, als is het peanuts, liggen.

*Ik meen dat er bij een of 2 leveranciers dit wel net negatief kan zijn, als je precies over een bepaalde drempelwaarde gaat. Welke dat zijn weet ik niet.
Maar door de gegevens bij vergelijkers in te vullen is wel te zien of je ze beter aan kunt laten staan of uit kunt zetten. En welke dan het gunstigste is.

Overigens is het ook nog altijd mogelijk om een modelcontract zonder TLK af te sluiten, maar vaak wegen de hoge vaste kosten niet op tegen de opwek (maar met 11000 misschien wel), en het risico dat in juli die vast kosten nog weer hoger worden. En ik meen dat er 'binnenkort' (juli of januari 2026?) wel TLK in het modelcontract mogen komen. Dus dat is wellicht een risico wat je juist niet wilt lopen. (Ook ivm salderen, want als je halverwege het jaar overstapt, kan dat echt erg nadeling zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Arno1961 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:43:
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje mij aan het verdiepen om een nieuw contract af te sluiten maar zie hier onverklaarbare verschillen.
Dus hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken.

Mijn situatie is als volg
Ik heb geen gas aansluiting dus enkel stroom

Ik heb 24 zonnepanelen met een jaar opbrengst van 6500 kWh
Volgende week krijg ik een Solaredge accu van 23 kwh Low Voltage set

Mijn jaarverbruik is rond de 6500 kWh
Hoogtarief 3500 kwh
Laagtarief 3000kwh

Momenteel heb ik een flexible contract bij Eneco

Mijn vraag is welk contract en bij wie kan ik het beste afsluiten in mijn situatie
met de nieuwe accu

Wie help mij uit het doolhof van Energie contracten
Ik denk dynamisch, maar die vraag kun je beter in een ander topic stellen.
Wellicht Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Of Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Of hier (staan veel meer tips en ideeën in) Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Of eventueel een eigen topic starten.

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 17-03-2025 19:07 ]

Pagina: 1