Zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" (al weet ik niet helemaal zeker of dat ook gaat gelden voor het gas gedeelte van een contract, lijkt me wel)Stanmy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:15:
Ik zit toch met keuzestres, wat is op dit moment verstandig, 1 of 3 jaar?
Verbruik:
Piek, 1000kwh
Dal, 1000kwh
Gas, 550m3
Teruglevering; 3000 kwh
We gebruiken dus relatief weinig gas, de teruglevering gaat voor een groot deel in de hybride auto, dit jaar ongeveer 1200 kwh.
Goedemiddag,
Zojuist het aanbof van VEH ontvangen.
Frank Energie - Dynamisch/Variabel contract scheel wel heel veel tov Essent 1 of 3 jaar.
En nog meer met m'n hudige Budget Energie variable maandprijzen.
Heb nu sinds één jaar en een paar maanden 15 zonnepanelen en zou wel weg willen bij Budget Energie.
Is het aanbod van Frank Energie Dynamisch een goede keuze of beter voor 1 jaar vast van Essent gaan?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Zojuist het aanbof van VEH ontvangen.
Frank Energie - Dynamisch/Variabel contract scheel wel heel veel tov Essent 1 of 3 jaar.
En nog meer met m'n hudige Budget Energie variable maandprijzen.
Heb nu sinds één jaar en een paar maanden 15 zonnepanelen en zou wel weg willen bij Budget Energie.
Is het aanbod van Frank Energie Dynamisch een goede keuze of beter voor 1 jaar vast van Essent gaan?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb warmtenet en Stroom, dus neem geen gas af, warmte kan ik helaas niet kiezen en is Vattenfall de monopoly leverancier, zit te kijken of ik ook met stroom die kant op ga inderdaad voor de bonus die je dan pakt van een 200 euro cadeubon of x bedrag cashback op je jaar rekening, verder is het allemaal hetzelfde onder aan de streep, inderdaad goed kijken naar terugleverkosten of deze vast zijn of variable want die pakken vaak duurder uit, (vast kan ook duurder zijn als je bijna niets teruglevert maar dat is in mijn geval nvt).rvk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:03:
[...]
Bij alle leveranciers betaal je wel terugleverkosten. Uiteindelijk is het verschil overal centenwerk. Je moet met 600 kWh netto teruglevering in ieder geval niet bij een leverancier als Essent zitten want daar krijg je maar 5,5 cent p/kWh boven saldering maar betaal je via staffel wel zo'n 11/11,5 cent. Dus daar betaal je netto wanneer je boven saldering teruglevert. Bij de andere leveranciers is het 2 of 3 cent wat je netto overhoudt. Dat is dus 12 tot 18 euro voor die 600 kWh. Dan kun je beter kijken naar de bonussen die je krijgt bij overschakelen. Doe je dat ook met gas dan kan dat nog aardig uitpakken (net ook gedaan voor €300).
Ik vind uitspraken als "we gaan hier X aan doen" altijd vaag totdat er daadwerkelijk cijfers genoemd worden, laat maar zien wat er nu betaald wordt of wat de kosten nu zijn en wat die straks worden, dan pas heb je iets aan de uitspraak en kan iedereen voor zichzelf de keuze maken of dat voor of nadelig is ten opzichte van andere leveranciers in zijn of haar situatie.Emootje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:28:
[...]
Hierover staat vandaag iets in het nieuws, ze gaan dat veranderen bij Essent en ook de terugleververgoeding gaan ze verhogen. Zeggen ze. Linkje naar bericht
Aanbieding voor een 1 jarig contract via VEH ontvangen. Zou alleen met deze prijzen ook 3 jarig overwegen. Alleen die zijn op staat erbij. Iemand ervaring of dat aanbod later weer terug kan komen? Vaste contract bij Eneco is al even afgelopen.
:strip_exif()/f/image/fXQ82p0v84WzNFXem6gUnrf3.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fXQ82p0v84WzNFXem6gUnrf3.png?f=user_large)
/f/image/R7r6dbveHGLeyoUm4LxZQhA1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door bartsluimer op 22-11-2024 11:13 ]
Bij de vorige veiling waren de 3-jarige contracten ook een paar dagen uitverkocht. Dat is in ieder geval op Pepper nog wel terug te lezen, wellicht ook in het aanbiedingentopic hier. Die kwamen toen eenmalig weer terug.bartsluimer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:12:
Aanbieding voor een 1 jarig contract via VEH ontvangen. Zou alleen met deze prijzen ook 3 jarig overwegen. Alleen die zijn op staat erbij. Iemand ervaring of dat aanbod later weer terug kan komen?
Let wel op als je op deze aanbieding ingaat je automatisch lid wordt van VEH. Eerste jaar gratis. Heb zelf 1 jaar contract afgesloten. Wil volgend jaar zonnepanelen plaatsen ( vloerverwarming lekker opstokenbartsluimer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:12:
Aanbieding voor een 1 jarig contract via VEH ontvangen. Zou alleen met deze prijzen ook 3 jarig overwegen. Alleen die zijn op staat erbij. Iemand ervaring of dat aanbod later weer terug kan komen? Vaste contract bij Eneco is al even afgelopen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kon niet zo snel een antwoord vinden op deze vraag:
Hoe werkt het opzeg-proces precies als je van energieleverancier wisselt (ook in geval van een langlopend contract dat opengebroken moet worden waarbij een opzegboete geldt).
Wat ik begreep is dat de nieuwe leverancier dit aangeeft bij de netbeheerder (Stedin in mijn geval) die dat vervolgens aangeeft bij de huidige energieleverancier. Maar hoe werkt het dan met de ingangsdatum van het nieuwe contract en de opzegtermijn van het huidige contract?
Mijn nieuwe contract (bij Essent) zal precies 1 maand later ingaan nadat ik het afsloot, maar dan moet Stedin dit direct doorgegeven hebben aan m’n huidige energieleverancier omdat deze een opzegtermijn van 1 maand rekent. Of geldt die opzegtermijn dan niet? Ook zou ik nog binnen 14 dagen het nieuwe contract kunnen annuleren, waardoor de eindafrekening (incl. opzegboete) bij m’n huidige leverancier zou komen te vervallen.
Met betrekking tot het openbreken van het huidige contract (volgens de oude regels want afgesloten in
2022), kunnen er naast de wettelijke maximale opzegboete ook nog administratiekosten worden berekend - in de algemene voorwaarden van m’n huidige leverancier staat dat vermeld (administratiekosten) maar verder zonder bedrag.
Dank alvast.
Hoe werkt het opzeg-proces precies als je van energieleverancier wisselt (ook in geval van een langlopend contract dat opengebroken moet worden waarbij een opzegboete geldt).
Wat ik begreep is dat de nieuwe leverancier dit aangeeft bij de netbeheerder (Stedin in mijn geval) die dat vervolgens aangeeft bij de huidige energieleverancier. Maar hoe werkt het dan met de ingangsdatum van het nieuwe contract en de opzegtermijn van het huidige contract?
Mijn nieuwe contract (bij Essent) zal precies 1 maand later ingaan nadat ik het afsloot, maar dan moet Stedin dit direct doorgegeven hebben aan m’n huidige energieleverancier omdat deze een opzegtermijn van 1 maand rekent. Of geldt die opzegtermijn dan niet? Ook zou ik nog binnen 14 dagen het nieuwe contract kunnen annuleren, waardoor de eindafrekening (incl. opzegboete) bij m’n huidige leverancier zou komen te vervallen.
Met betrekking tot het openbreken van het huidige contract (volgens de oude regels want afgesloten in
2022), kunnen er naast de wettelijke maximale opzegboete ook nog administratiekosten worden berekend - in de algemene voorwaarden van m’n huidige leverancier staat dat vermeld (administratiekosten) maar verder zonder bedrag.
Dank alvast.
Hi all,
Mijn contract bij Oxxio loopt begin februari 2025 af.
Ik lever ongeveer evenveel energie terug (5500 kWh) als dat ik afneem (5900 kWh). Idealiter saldeer ik komend jaar nog op jaarbasis waarbij de totalen (van dal / normaal opgeteld) tegen elkaar worden weggestreept.
Gasverbruik is overigens ca. 700m3.
Mijn vraag: welke energieleverancier is het meest gunstige als ik op jaarbasis (afhankelijk van methode van salderen) niets teruglever?
Ik lever ongeveer evenveel energie terug (5500 kWh) als dat ik afneem (5900 kWh). Idealiter saldeer ik komend jaar nog op jaarbasis waarbij de totalen (van dal / normaal opgeteld) tegen elkaar worden weggestreept.
Mijn vraag: welke energieleverancier is het meest gunstige als ik op jaarbasis (afhankelijk van methode van salderen) niets teruglever?
[ Voor 4% gewijzigd door Wacosta op 22-11-2024 17:27 ]
Buiten de VEH aanbieding zijn er niet veel opties meer dan gewoon je cijfers invullen bij de vergelijkers (die vrijwel allemaal dezelfde aanbiedingen hebben) om te zien welke het gunstige is.Wacosta schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:18:
Hi all,
Overigens heb je bij saldering altijd teruglevering vanuit je meter en dus ook terugleverkosten, ook al neem je evenveel af als dat je teruglevert.
Ik denk dat je bij coolblue voor alleen stroom nog wel eens het goedkoop uit zou kunnen zijn. Maar check het vooral zelf. Eigen inzet wordt erg gewaardeerdWacosta schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:18:
Hi all,
Hoi!
Dankje! Ik heb m'n vraag wat verkeerd geformuleerd, was met name benieuwd waar ik op moet letten. Maar na wat uitzoekwerk is veel duidelijk gewordenEWK schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:51:
[...]
Ik denk dat je bij coolblue voor alleen stroom nog wel eens het goedkoop uit zou kunnen zijn. Maar check het vooral zelf. Eigen inzet wordt erg gewaardeerd
Edit. Verkeerde topic.
[ Voor 81% gewijzigd door Eikkie op 24-11-2024 08:26 ]
It's me
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwe woning. Het is een grote woning van 200 m2 met zwembad. De offerte voor een 12kw warmtepomp is inmiddels getekend en alle radiatoren worden vervangen door vloerverwarming.
Verwachting is richting de 12.000 kwh uur te gaan per jaar. Het idee was om dit deels te compenseren met zonnepanelen en slimme sturing i.c.m. dynamisch contract.
Kijkend ons Tibber gebruik van afgelopen jaar komen we op 24,5 cent waarbij we actief de piekuren in de avond proberen te vermijden en de auto niet thuis wordt geladen. Ik heb een aanbod van Essent via VEH voor 0,196. Overschot van zonnestroom in de toekomst kunnen we naar verwachting wel kwijt in de auto of het zwembad bij piekmomenten.
Mijn handen kriebelen om straks met Home assistent en Tibber aan de slag te gaan om te optimaliseren. Echter twijfel ik of het verstandig is om niet eerst een jaartje aan te kijken met een 1 jarig contract. Ik denk niet dat het heel eenvoudig wordt om met dynamisch ver onder de 20 cent te duiken door de warmtepomp in de winter. Ik ben erg benieuwd of iemand hier een vergelijkbare situatie heeft of een mening heeft die sterk een kant op wijst.
Verwachting is richting de 12.000 kwh uur te gaan per jaar. Het idee was om dit deels te compenseren met zonnepanelen en slimme sturing i.c.m. dynamisch contract.
Kijkend ons Tibber gebruik van afgelopen jaar komen we op 24,5 cent waarbij we actief de piekuren in de avond proberen te vermijden en de auto niet thuis wordt geladen. Ik heb een aanbod van Essent via VEH voor 0,196. Overschot van zonnestroom in de toekomst kunnen we naar verwachting wel kwijt in de auto of het zwembad bij piekmomenten.
Mijn handen kriebelen om straks met Home assistent en Tibber aan de slag te gaan om te optimaliseren. Echter twijfel ik of het verstandig is om niet eerst een jaartje aan te kijken met een 1 jarig contract. Ik denk niet dat het heel eenvoudig wordt om met dynamisch ver onder de 20 cent te duiken door de warmtepomp in de winter. Ik ben erg benieuwd of iemand hier een vergelijkbare situatie heeft of een mening heeft die sterk een kant op wijst.
Wellicht een optie om wel een vast contract te nemen maar ondertussen met HomeAssistent te simuleren alsof je dynamisch bent. Kan je alvast optimaliseren en aan het eind van het contract jaar vergelijken en dan kijken wat beter is, ook alvast rekening houdend met afschaffing salderen per 2027.RickvdT schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:02:
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwe woning. Het is een grote woning van 200 m2 met zwembad. De offerte voor een 12kw warmtepomp is inmiddels getekend en alle radiatoren worden vervangen door vloerverwarming.
Graag hoor ik hoe jullie kijken naar onderstaande situatie:
Op dit moment wonen wij in een appartement en heb ik een energiecontract bij Essent, welke loopt tot 15 januari 2025.
Inmiddels hebben wij een eengezinswoning gekocht met 8 zonnepanelen, welke wij per februari 2025 willen betrekken. Het gaat om een tussenwoning jaren 70 die goed geïsoleerd is.
Nu lees ik bovenstaand veel op VEH. Hier kan ik helaas i.v.m. de zonnepanelen niets afsluiten.
Het verbruik wat wij verwachten is het volgende: 2900 KWH en 1100 m3 gas. Er liggen 8 zonnepanelen op het dak met een totaal WP 2960.
Bij Essent kan ik op dit moment wel verlengen voor 3 jaar vast tegen de volgende voorwaarden:
Stroom (Normaal € 0,27685 per KwH)
Stroom (Dal € 0,27443 per KwH)
Vast leveringskosten (per dag €0,36022)
Gas €1,32544 per m3
Vast leveringskosten (per dag €0,26183)
Nu vragen wij onszelf af of het goed is om te verlengen of even af te wachten op andere aanbiedingen die voordeliger zijn?
Op dit moment wonen wij in een appartement en heb ik een energiecontract bij Essent, welke loopt tot 15 januari 2025.
Inmiddels hebben wij een eengezinswoning gekocht met 8 zonnepanelen, welke wij per februari 2025 willen betrekken. Het gaat om een tussenwoning jaren 70 die goed geïsoleerd is.
Nu lees ik bovenstaand veel op VEH. Hier kan ik helaas i.v.m. de zonnepanelen niets afsluiten.
Het verbruik wat wij verwachten is het volgende: 2900 KWH en 1100 m3 gas. Er liggen 8 zonnepanelen op het dak met een totaal WP 2960.
Bij Essent kan ik op dit moment wel verlengen voor 3 jaar vast tegen de volgende voorwaarden:
Stroom (Normaal € 0,27685 per KwH)
Stroom (Dal € 0,27443 per KwH)
Vast leveringskosten (per dag €0,36022)
Gas €1,32544 per m3
Vast leveringskosten (per dag €0,26183)
Nu vragen wij onszelf af of het goed is om te verlengen of even af te wachten op andere aanbiedingen die voordeliger zijn?
Ik heb een hele rare situatie waar ik wat hulp bij nodig heb. Mijn huidige enrgiecontract bij greenchoice loopt af op 23-12-2024. Ik heb het volgende aanbod van hen gekregen
NL Windstroom 1 Jaar
Ingangsdatum per 23 december 2024
Per maand: € 193,00
Per jaar: € 2.312,00
Tarieven
Groene stroom
Variabele leveringskosten (per kWh): € 0,26135
Variabele leveringskosten dal (per kWh): € 0,27345
Variabele terugleverkosten (per kWh): € 0,11616
Netto terugleververgoeding (per kWh): € 0,14500
Vaste leveringskosten (per maand): € 9,32000
Aardgas met Natuur voor Morgen
Variabele leveringskosten (per m3): € 1,33720
Vaste leveringskosten (per maand): € 8,19000
Leek mij wel een redelijk aanbod maar ik wil natuurlijk zien wat de concurrenten bieden dus met mijn verbruiksinformatie ben ik naar gaslicht gegaan.
Verbruiksinfo
Stroom normaal: 4297 kWh/jaar
Stroom dal: 5524 kWh/jaar
Teruglevering:
Normaal: 5368 kWh/jaar
Dal: 2376 kWh/jaar
Gas:
3549 m³ jaar
Type meter: slimme meter
De resultaten laten echter maandtarieven zijn die significant hoger zijn dan het aanbod van Greenchoice
/f/image/nRla2w43yyuCs0iTNKnioUSp.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand een idee hoe dit kan? Ik kom er niet uit
NL Windstroom 1 Jaar
Tarieven
Groene stroom
Variabele leveringskosten (per kWh): € 0,26135
Variabele leveringskosten dal (per kWh): € 0,27345
Variabele terugleverkosten (per kWh): € 0,11616
Netto terugleververgoeding (per kWh): € 0,14500
Vaste leveringskosten (per maand): € 9,32000
Aardgas met Natuur voor Morgen
Variabele leveringskosten (per m3): € 1,33720
Vaste leveringskosten (per maand): € 8,19000
Leek mij wel een redelijk aanbod maar ik wil natuurlijk zien wat de concurrenten bieden dus met mijn verbruiksinformatie ben ik naar gaslicht gegaan.
Verbruiksinfo
Stroom normaal: 4297 kWh/jaar
Stroom dal: 5524 kWh/jaar
Teruglevering:
Normaal: 5368 kWh/jaar
Dal: 2376 kWh/jaar
Gas:
3549 m³ jaar
De resultaten laten echter maandtarieven zijn die significant hoger zijn dan het aanbod van Greenchoice
/f/image/nRla2w43yyuCs0iTNKnioUSp.png?f=fotoalbum_large)
In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.
Naar mijn idee is je gasverbruik wel erg hoog, heb je dat wel goed overgenomen? Het kán natuurlijk, maar dan is het Greenchoice maandbedrag veel te laag. Dat maandbedrag past bij een gemiddeld gasverbruik. Als je alleen al dit gasverbruik met het voorgestelde tarief van 1,33 per m3 vermenigvuldigt, kom je op een jaarbedrag van over de €4K heen.sunturion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:46:
Ik heb een hele rare situatie waar ik wat hulp bij nodig heb. Mijn huidige enrgiecontract bij greenchoice loopt af op 23-12-2024. Ik heb het volgende aanbod van hen gekregen
NL Windstroom 1 Jaar
…
Gas:
3549 m³ jaar
…
Eigenlijk bevestigt iedereen hier dat een verlengingsaanbod nooit gunstiger is dan overstappen. Voor Greenchoice specifiek is dat de laatste maanden ook het geval, zelf heb ik nu ook nog Greenchoice. Hen bellen levert wat gunstigere tarieven op, maar nog altijd minder gunstig dan via de vergelijkingssites te krijgen is. Dus het is inderdaad erg uitzonderlijk dat zij er bij jou zóveel goedkoper uitkomen.
[ Voor 19% gewijzigd door areyouben op 26-11-2024 08:55 ]
Thanks voor je respons areyouben.
Ik ben even nogmaals in de greenchoice app aan het kijken en ik zie het probleem al. Ik dacht dat ik keek naar mijn verbruik van 2023 maar het verbruik wat je in de app ziet is standaard het verbruik over de volledige contracts periode. Ik drukte op de bar chart van 2023 en was dus in de veronderstelling dat de zichtbare gegevens over 2023 gingen maar blijkbaar verschijnen die enkel in een kleine popup
Ik ben even nogmaals in de greenchoice app aan het kijken en ik zie het probleem al. Ik dacht dat ik keek naar mijn verbruik van 2023 maar het verbruik wat je in de app ziet is standaard het verbruik over de volledige contracts periode. Ik drukte op de bar chart van 2023 en was dus in de veronderstelling dat de zichtbare gegevens over 2023 gingen maar blijkbaar verschijnen die enkel in een kleine popup
In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.
Ik zie daar alleen maar tarieven per kWh en m3 staan. Bieden ze geen loyaliteitskorting aan als je weer een jaarcontract (of 2jr) neemt? Ik had onlangs van hun 'verkoopafdeling' begrepen dat ze die (nog) wel gaven (maar heb garantie dat ze daar volgend jaar ook nog deden).sunturion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:46:
Met de juiste gegevens zie ik nu normale maand tarieven en het is duidelijk dat Greenchoice niet in de buurt komt van de goedkoopste. in mijn geval is dat Innova. Ik zag verschillende posts in dit topic over dat als je bij Innova onder de 3000kWh terugleverlimiet zit je geen teruglevervoergoeding hoeft te betalen maar volgens mij is dat passe. Ik zie nu dat ze voor staffel opzet hebben gekozen
/f/image/fy468g7iXY3DMbpHIz5xPzze.png?f=fotoalbum_large)
De 3000kWh terugleverlimiet staat dus niet in mijn aabieding en ook in de voorwaarden staat het niet. klopt het dat ze hiermee gestopt zijn?
/f/image/fy468g7iXY3DMbpHIz5xPzze.png?f=fotoalbum_large)
De 3000kWh terugleverlimiet staat dus niet in mijn aabieding en ook in de voorwaarden staat het niet. klopt het dat ze hiermee gestopt zijn?
Na het failliet van Welkom energie, ben ik, zoals vele andere gedupeerden hier op het forum, overgestapt op een 3 jarig vast contract bij Vattenfall. Deze eindigt binnenkort.
Wat gaan diegenen, die zo een 3 jarig vast Vattenfall contract hebben, doen? Bij Vattenfall blijven of naar een gunstigere leverancier switchen? Wat voor contract en duur gaan jullie afsluiten? Hebben jullie een nieuwe aanbieding gekregen van Vattenfall?
Ik hoor het graag.
Wat gaan diegenen, die zo een 3 jarig vast Vattenfall contract hebben, doen? Bij Vattenfall blijven of naar een gunstigere leverancier switchen? Wat voor contract en duur gaan jullie afsluiten? Hebben jullie een nieuwe aanbieding gekregen van Vattenfall?
Ik hoor het graag.
Tot 10.000kwh is 1499 en vanaf 10.001 gelijk 3200? No way…waarom niet gewoon per kwh?
[ Voor 18% gewijzigd door Navi op 26-11-2024 22:22 ]
Ik zit ook (voor het eerst in jaren) in dubio.
Ik had vijf maand van te voren het 3jr Greenchoice consumentenbond contract afgesloten in 2021 dit contract loopt af in maart 2025.
We hebben sinds de zomer een hybride warmtepomp die is in staat om i.c.m. de isolatie de woning comfortabel te houden puur op stroom (afgelopen twee weken toen het wat kouder was in ieder geval). Hierom verwacht ik zo'n 150m3 aan SWW + ???m3 aan gas te verbruiken. En daar zit het dilemma.
Ga ik nu mee met het VEH Essent contract van 1jr?
PS Ook met de terugleverkosten is het Essent aanbod goedkoper dan alternatieven op Independer.
Oplossingen:
Ik had vijf maand van te voren het 3jr Greenchoice consumentenbond contract afgesloten in 2021 dit contract loopt af in maart 2025.
We hebben sinds de zomer een hybride warmtepomp die is in staat om i.c.m. de isolatie de woning comfortabel te houden puur op stroom (afgelopen twee weken toen het wat kouder was in ieder geval). Hierom verwacht ik zo'n 150m3 aan SWW + ???m3 aan gas te verbruiken. En daar zit het dilemma.
Nu moet ik gebaseerd op de verwachtte PV-opbrengst wel €400 aan terugleverkosten betalen terwijl er bijna geen terugleververgoedingen tegenover staan. Met een schuin oog kijkend naar Independer is het nog steeds ruim het goedkoopste contract wat er nu te krijgen is. Het alternatief is niets afnemen en vanaf maart 2025 naar Tibber gaan, dat lijkt goedkoop, maar biedt volgens mij vrijwel geen zekerheid. Het uitzingen tot de historisch gezien lagere prijzen in de zomer en dan weer 1 of 3 jaar vast afnemen.Voor het 1-jarige energiecontract betaalt u € 0,20 (enkeltarief) per kWh voor Nederlandse
groene stroom & € 1,26 per m3 gas.
PS Ook met de terugleverkosten is het Essent aanbod goedkoper dan alternatieven op Independer.
Oplossingen:
- een keuze maken en denken dat het de juiste is
- de Goodwe omvormer zo instellen/sturen (als dat kan) dat ik minder tot weinig teruglever vanaf maart 2025
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Gas tarief is eerder dit jaar (lente+zomer) een stuk lager geweest, zo'n € 0,14-€0,17 met ook nog hoge cashbacks. Het stroom tarief van €0,20 is wel erg laag vergeleken met de huidige tarieven maar ook met die van eerder dit jaar. Echter toen was er nog geen sprake van terugleverkosten bij veel leveranciers.True schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:41:
Ik zit ook (voor het eerst in jaren) in dubio.
[...]
Nu moet ik gebaseerd op de verwachtte PV-opbrengst wel €400 aan terugleverkosten betalen terwijl er bijna geen terugleververgoedingen tegenover staan. Met een schuin oog kijkend naar Independer is het nog steeds ruim het goedkoopste contract wat er nu te krijgen is. Het alternatief is niets afnemen en vanaf maart 2025 naar Tibber gaan, dat lijkt goedkoop, maar biedt volgens mij vrijwel geen zekerheid. Het uitzingen tot de historisch gezien lagere prijzen in de zomer en dan weer 1 of 3 jaar vast afnemen.
Oplossingen:Concreet: hoe goed is het Essent aanbod?
- een keuze maken en denken dat het de juiste is
- de Goodwe omvormer zo instellen/sturen (als dat kan) dat ik minder tot weinig teruglever vanaf maart 2025
Contract loopt in februari 2025 af , huidige leverancier is budgetenergie.
Voorstel van budget energie is :
1 jaar :
0,28170 voor stroom
1,32344 voor gas
8,99 vaste leveringskosten voor stroom en 8,99 voor gas.
Verbruik :
2300 kWh normaal
2200 kWh dal
1650 m3 gas
Geen terugleveren.
Ik kom bij Innova uit als ik gaslicht.com gebruik, is dat echt de beste keus ? Ken ze niet...
Voorstel van budget energie is :
1 jaar :
0,28170 voor stroom
1,32344 voor gas
8,99 vaste leveringskosten voor stroom en 8,99 voor gas.
Verbruik :
2300 kWh normaal
2200 kWh dal
1650 m3 gas
Geen terugleveren.
Ik kom bij Innova uit als ik gaslicht.com gebruik, is dat echt de beste keus ? Ken ze niet...
ik ook! maar ik heb dus ook voor 1 jaar een dynamisch contract per 1 dec afgesloten bij zonneplan. moet ik deze afzeggen of gaat Essent dat dan doen?
Ik zou als ik jou was een van de black Friday deals van een leverancier kiezen. kan je extra profiteren.cyberdyne schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:25:
Na het failliet van Welkom energie, ben ik, zoals vele andere gedupeerden hier op het forum, overgestapt op een 3 jarig vast contract bij Vattenfall. Deze eindigt binnenkort.
Ik hoor het graag.
Wanneer heb je dat aangevraagd? Binnen 14 dagen kan je annuleren, moet je wel zelf doen in dit geval.jefjef schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:03:
[...]
ik ook! maar ik heb dus ook voor 1 jaar een dynamisch contract per 1 dec afgesloten bij zonneplan. moet ik deze afzeggen of gaat Essent dat dan doen?
Bij Zonneplan kan je elke dag opzeggen, je hebt volgens mij geen vaste 'jaar-contracten' voor dynamisch;jefjef schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:03:
[...]
--- van hun website ---
Altijd opzegbaar, zonder extra kosten
Bij Zonneplan kun je elke dag kosteloos opzeggen.
Als het contract al is in gegaan zal de nieuwe energie leverancier (Essent in dit geval) zal het contract bij Zonneplan opzeggen. Als je nog binnen de 14 dagen bedenktermijn zit even zelf met Zonneplan contact opnemen.
[ Voor 17% gewijzigd door Lempke op 28-11-2024 15:05 ]
Zojuist een nieuw contract afgesloten bij EnergieDirect via de Black Friday aanbieding:
Gas: € 1,25998 (variabel deel € 0,55454)
Electra dal: € 0,24587
Electra normaal: € 0,24829
Levering gas: € 7.49 / maand
Levering electra: € 9,98 / maand
270 euro korting op het jaar contract.
Zat nu bij Vattenfall (noodgedwongen na faillissement van Fenor in 2021) maar die kwamen met een absurde aanbieding om te verlengen voor 1 jaar met een gasprijs van € 1,43 en electra op € 0,26 (incl. 20% korting).
Na een paar telefoontjes werd me een gasprijs van € 1,36 aangeboden.
Zat nu bij Vattenfall (noodgedwongen na faillissement van Fenor in 2021) maar die kwamen met een absurde aanbieding om te verlengen voor 1 jaar met een gasprijs van € 1,43 en electra op € 0,26 (incl. 20% korting).
Ik heb variabel bij EnergieDirect en dit zijn de nieuwe tarieven vanaf 1 januari:
:strip_exif()/f/image/hmYpLR9OOxxXi8hV6uSskwjk.png?f=user_large)
Mijn verbuik, december 2024 mist, en zonnepanelen sinds april eind.
gas: 135,6 m3
electriciteit: 445 verbruik - 1039 teruglevering = -593,5 kWh.
Geschat voor 2024:
Gas: 150. Stroom: 490 verbruik - 1275 teruglevering = -7850 totaal.
Aanbieding van EnergieDirect (met geschat verbruik):
/f/image/kCTCeYcXflKbE7ZiKxuLAcFH.png?f=fotoalbum_large)
Alleen snap ik niet waarom deze een stuk duurder is dan de aanbiedingen hieronder?
Via PriceWise kom ik op ]deze aanbiedingen uit, iemand nog iets belangrijks te melden over GreenChoice, Powerpeers (?) of Vattenfall? Vattenfall heb ik eerder gehad, was prima. Greenchoice heeft wel iets hogere terugleververgoeding.
:strip_exif()/f/image/MdDTXD9F79Fh1sb9onTBdvZQ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/hmYpLR9OOxxXi8hV6uSskwjk.png?f=user_large)
Mijn verbuik, december 2024 mist, en zonnepanelen sinds april eind.
gas: 135,6 m3
electriciteit: 445 verbruik - 1039 teruglevering = -593,5 kWh.
Geschat voor 2024:
Gas: 150. Stroom: 490 verbruik - 1275 teruglevering = -7850 totaal.
Aanbieding van EnergieDirect (met geschat verbruik):
/f/image/kCTCeYcXflKbE7ZiKxuLAcFH.png?f=fotoalbum_large)
Alleen snap ik niet waarom deze een stuk duurder is dan de aanbiedingen hieronder?
Via PriceWise kom ik op ]deze aanbiedingen uit, iemand nog iets belangrijks te melden over GreenChoice, Powerpeers (?) of Vattenfall? Vattenfall heb ik eerder gehad, was prima. Greenchoice heeft wel iets hogere terugleververgoeding.
:strip_exif()/f/image/MdDTXD9F79Fh1sb9onTBdvZQ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dhfOheOavHxllmr47WNhXXkU.png?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Locolau op 29-11-2024 10:34 ]
Thanks, denk dat dit voor mijn vriendin ook de beste deal is. Kan op gaslicht.com deze tarieven niet vinden. Daar zijn ze een stuk hogerMasimo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:15:
Zojuist een nieuw contract afgesloten bij EnergieDirect via de Black Friday aanbieding:
Hey allemaal,
Wii verhuizen volgend jaar naar een eigen woning met voor ons de eerste keer waar zonnepanelen aanwezig zijn.
Mijn vriendin kent helemaal niks van energieleveranciers en ikzelf heb altijd in België gewoond.
Kunnen jullie ons tips geven waar we op moeten letten om een energiecontract te zoeken?
Het verbruik en de teruglevering van de vorige bewoners hebben we gekregen dus ik kan me daar wel op baseren.
Zelf ben ik momenteel ook niet echt op de hoogte wat salderen juist betekend (andere benaming dan in België?)
Wel heb ik begrepen dat er een terugleververgoeding is die je zelf ontvangt maar tegelijk met een kost zit om terug op het net te steken?
Wii verhuizen volgend jaar naar een eigen woning met voor ons de eerste keer waar zonnepanelen aanwezig zijn.
Mijn vriendin kent helemaal niks van energieleveranciers en ikzelf heb altijd in België gewoond.
Kunnen jullie ons tips geven waar we op moeten letten om een energiecontract te zoeken?
Het verbruik en de teruglevering van de vorige bewoners hebben we gekregen dus ik kan me daar wel op baseren.
Zelf ben ik momenteel ook niet echt op de hoogte wat salderen juist betekend (andere benaming dan in België?)
Wel heb ik begrepen dat er een terugleververgoeding is die je zelf ontvangt maar tegelijk met een kost zit om terug op het net te steken?
Begin eens met verbruik en de teruglevering van de vorige bewoners te delen.Asterion schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:21:
Hey allemaal,
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ik kwam 3 jaar geleden van Fenor af (ook failliet) en ee 3 jarig Vattenfall contract genomen dat 31-12-2024 afloopt. De aanbieding staat als het goed is in je MijnVattenfall. Ik de tarieven best wel hoog en niet concurreren met andere aanbieders en je krijgt dan ook geen welkomstkorting. Ik heb ze gebeld en kreeg toen nog 100 euro ervan af. Toch overgestapt naar een anders (Budget Energie 1 jaar vast). De aanbieding van EH bij Essent zag wel goed uit maar de terugleververgoeding vond ik hoog.cyberdyne schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:25:
Ik hoor het graag.
Een dynamisch contract is toch niet voor 1 jaar vast maar kan iedere maand opgezegd worden?jefjef schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:03:
[...]
Volgens de huidige bewoners (gepensioneerden) hadden ze een verbruik van 3062 kWh en hebben ze 2620 kWh terug geleverd aan het net.cville schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:52:
[...]
Begin eens met verbruik en de teruglevering van de vorige bewoners te delen.
Er liggen 14 panelen op van elk 260Wp en zijn om en bij de 10 jaar oud als dat wat uitmaakt?
Wij zelf zijn een gezin van 2 volwassenen en een baby.
Aanbod gehad van VEH. Nu nog Budget Energie. Ik heb een ferraris meter en panelen. Ik gaf bij het aangaan van een contract nooit aan dat ik panelen had want er valt niets uit te lezen.
Panelen zijn wel geregistreerd.
Het lijkt wettelijk verstandiger om nu bij nieuw contract wel aan te geven dat ik panelen heb? Suggesties?
Het lijkt wettelijk verstandiger om nu bij nieuw contract wel aan te geven dat ik panelen heb? Suggesties?
Je geeft eigenlijk niet aan of je zonnepanelen hebt, je geeft aan hoeveel je teruglevert, als je meter dat niet registreert dan kun jij daar niets aan doen. Bovendien zijn de getallen die je opgeeft schattingen om je een idee te geven van je kosten per maand.ebk71 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:37:
Aanbod gehad van VEH. Nu nog Budget Energie. Ik heb een ferraris meter en panelen. Ik gaf bij het aangaan van een contract nooit aan dat ik panelen had want er valt niets uit te lezen.
Waar je op moet letten is dat de energie leverancier specifiek in de voorwaarden iets heeft gezet over meters zonder aparte teruglevermeter. Dat ze dan gaan schatten bijvoorbeeld.
Verder moet je bij kortingen ook kijken naar de actievoorwaarden. De hoogte van de korting kan gebaseerd zijn op de schatting(en) die je opgeeft. Als dat aan het eind van het jaar totaal niet overeenkomt dan kunnen ze de korting aanpassen.
Ok, even een hulpvraag, aangezien ik door de energiebomen het bos niet meer zie. Crosspost in kroegtopic, maar kan mijn reactie daar niet meer verwijderen. Lijkt of hij hier thuis hoort.
Ik heb de VEH 1 jaars aanbod geaccepteerd, maar kan tot morgen nog afzeggen. Ik twijfel of dit nu voor mij het handigst is, of toch voor dynamisch moet gaan? Hoop op wat advies van de experts hier...
Normaal: 2136 kWh
Dal: 6301 kWh
Totaal = 9734 kWh
Teruglevering:
Normaal: -2022 kWh
Dal: -885 kWh
Totaal = -2907 kWh
Gas:
1927 m3
Tarievenblad VEH:
https://imgur.com/a/eG0PIGx
Ik heb de VEH 1 jaars aanbod geaccepteerd, maar kan tot morgen nog afzeggen. Ik twijfel of dit nu voor mij het handigst is, of toch voor dynamisch moet gaan? Hoop op wat advies van de experts hier...
- In bezit van elektrische auto en oplader op eigen terrein, kan dus goed in dal laden (als de auto er staat)
- Behendig in automatisering, dus kan eea automatiseren wanneer te draaien/laden
- Ik neem meer af dan ik terug lever.
Totaal = 9734 kWh
Teruglevering:
Totaal = -2907 kWh
Gas:
1927 m3
Tarievenblad VEH:
Ik zit sinds 1 december in een tijdelijk contract van Engie tot ik op 12 december overstap naar Essent via VEH (3-jarig contract). Dit zijn 12 dagen op een dynamisch contract maar de prijzen zijn toch flink pittiger dan dat wat Essent aanbiedt. Ikzelf kan dus niet wachten tot dat ingaat.jaspertd schreef op maandag 2 december 2024 @ 01:44:
Ok, even een hulpvraag, aangezien ik door de energiebomen het bos niet meer zie. Crosspost in kroegtopic, maar kan mijn reactie daar niet meer verwijderen. Lijkt of hij hier thuis hoort.
Ik heb de VEH 1 jaars aanbod geaccepteerd, maar kan tot morgen nog afzeggen. Ik twijfel of dit nu voor mij het handigst is, of toch voor dynamisch moet gaan? Hoop op wat advies van de experts hier...Verbruik:
- In bezit van elektrische auto en oplader op eigen terrein, kan dus goed in dal laden (als de auto er staat)
- Behendig in automatisering, dus kan eea automatiseren wanneer te draaien/laden
- Ik neem meer af dan ik terug lever.
Totaal = 9734 kWh
Teruglevering:
Totaal = -2907 kWh
Gas:
1927 m3
Tarievenblad VEH:
Wij hebben een soortgelijke situatie als jij, wel minder gasverbruik maar ook minder terugleveren dan afname en ook een EV voor de deur. Persoonlijk zou ik die van Essent lekker in laten gaan als ik jou was. Het is een jaar maar mooie tarieven. Natuurlijk heb je mooie tarieven qua stroom in de zomer maar compenseert dat de rest?
Ben ook aan het kijken voor een nieuw contract, ga per 5 januari naar de variabele tarieven bij Eneco. Nu wijken deze tarieven eigenlijk maar beperkt af van mijn huidige (1-jarig contract) en twijfel ik nu om deze variabele tarieven te houden en in lente/zomer over te stappen.
In hoeverre zijn de tarieven van jaarcontracten in lente/zomer beter dan nu in de winter? Snap dat dit van vele factoren afhankelijk is, dus vraag geen glazen bol. Meer of het seizoen/temperatuurseffect meespeelt in de tarieven
In hoeverre zijn de tarieven van jaarcontracten in lente/zomer beter dan nu in de winter? Snap dat dit van vele factoren afhankelijk is, dus vraag geen glazen bol. Meer of het seizoen/temperatuurseffect meespeelt in de tarieven
In maart loopt jaar vast contract af bij Vattenfal en ben me aan het heroriënteren. Daarbij vul ik mijn informatie in op www.keuze.nl.
2250kWh per jaar voor zowel normaal als dal
70m3 gas
Als ik teruglevering 2716 kWh/jaar invul
Dan is Tibber goedkoopste met € 52,37
Met geschatte teruglevering van 1500 kWh/jaar (ivm aanschaf batterij) dan is Tibber ook het goedkoopste volgens www.keuze.nl maar maandlasten stijgen dan tot €77,59.
Hoe kunnen de maandlasten stijgen als je minder terug levert?
70m3 gas
Met geschatte teruglevering van 1500 kWh/jaar (ivm aanschaf batterij) dan is Tibber ook het goedkoopste volgens www.keuze.nl maar maandlasten stijgen dan tot €77,59.
Lijkt me toch logisch bij een dynamisch contract, als je minder teruglevert krijg je minder geld terug en dus stijgen de maandlasten. Er zijn geen terugleverkosten.Ruben26 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:03:
In maart loopt jaar vast contract af bij Vattenfal en ben me aan het heroriënteren. Daarbij vul ik mijn informatie in op www.keuze.nl.
70m3 gas
Inderdaad. Was vergeten dat ik de gedaalde teruglevering moest verrekenen met het normale en dal-verbruik (wat batterij op zich neemt). Als ik daar rekening mee houd, zie ik dat bij dynamische contracten per saldo maandlasten met een batterij naar € 52,33 gaat. Dat is nagenoeg geen verschil.Novax schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:11:
[...]
Lijkt me toch logisch bij een dynamisch contract, als je minder teruglevert krijg je minder geld terug en dus stijgen de maandlasten. Er zijn geen terugleverkosten.
Bij vast contract met batterij dalen de maandlasten naar €26,92.
Even een snelle check:
Ons vaste contract houdt binnenkort op. Sinds kort hebben we zonnepanelen, die naar verwachting flink meer opwekken dan we zelf verbruiken (tot we aan de warmtepomp gaan). Nog even wat terugverdienen dus.
Verbruik: ~4000 kWh
Opwek: ~8000 kWh
Gas: ~1200 m³
Mijn idee:
Voor stroom een dynamisch contract bij Tibber, dat lijkt het meeste op te leveren (dan krijgen we waarschijnlijk geld terug voor de opwek). Ik snap dat dynamisch natuurlijk risico’s kent, maar durf dit aan.
Voor gas lijkt een vast contract me wel prettig. De prijzen zijn nu niet geweldig, maar het kan nog veel erger, weten we
Dus daarvoor denk ik aan een 3-jarig contract, gewoon de goedkoopste uit een vergelijker. (Misschien een kiezen met een lage opzegboete voor als de tarieven flink zouden dalen, als die er nog zijn?)
Zie ik iets over het hoofd, of is dit een redelijk plan?
Ons vaste contract houdt binnenkort op. Sinds kort hebben we zonnepanelen, die naar verwachting flink meer opwekken dan we zelf verbruiken (tot we aan de warmtepomp gaan). Nog even wat terugverdienen dus.
Mijn idee:
Voor stroom een dynamisch contract bij Tibber, dat lijkt het meeste op te leveren (dan krijgen we waarschijnlijk geld terug voor de opwek). Ik snap dat dynamisch natuurlijk risico’s kent, maar durf dit aan.
Voor gas lijkt een vast contract me wel prettig. De prijzen zijn nu niet geweldig, maar het kan nog veel erger, weten we

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Als eerste: ik weet niets van terugleveren e.d. Dus mogelijk is onderstaande voor jou niet relevant/interessant.Ulster Seedling schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:27:
Even een snelle check:
Mijn idee:
Voor stroom een dymisch contract bij Tibber, dat lijkt het meeste op te leveren (dan krijgen we waarschijnlijk geld terug voor de opwek). Ik snap dat dynamisch natuurlijk risico’s kent, maar durf dit aan.
Voor gas lijkt eennavast contract me wel prettig. De prijzen zijn nu niet geweldig, maar het kan nog veel erger, weten weDus daarvoor denk ik aan een 3-jarig contract, gewoon de goedkoopste uit een vergelijker. (Misschien een kiezen met een lage opzegboete voor als de tarieven flink zouden dalen, als die er nog zijn?)
Maar specifiek m.b.t. je gas-vraag: vergeet niet dat er op dit moment weer hoge welkomstkortingen zijn (vooral voor combi stroom+gas). Als je dan een 1-jarig contract neemt en 300 euro korting vangt dan kán dat erg aantrekkelijk zijn icm dat nog 2 keer doen. Ipv nu een 3-jarig contract. Maar goed, je speculeert dan wel enigszins op dat de prijzen na jaar 1 niet ineens torenhoog zijn. Anderzijds: als dat wél het geval is dan dempt mógelijk een energieplafond dat weer. Maar ook dat is koffiedik kijken.
Goed dat je het noemt! Ik was niet helemaal op de hoogte van de kortingen (heb door het vaste contract een tijdje de luxe gehad om dit allemaal te kunnen negerenValorian schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:35:
[...]
Als eerste: ik weet niets van terugleveren e.d. Dus mogelijk is onderstaande voor jou niet relevant/interessant.
Maar specifiek m.b.t. je gas-vraag: vergeet niet dat er op dit moment weer hoge welkomstkortingen zijn (vooral voor combi stroom+gas). Als je dan een 1-jarig contract neemt en 300 euro korting vangt dan kán dat erg aantrekkelijk zijn icm dat nog 2 keer doen. Ipv nu een 3-jarig contract. Maar goed, je speculeert dan wel enigszins op dat de prijzen na jaar 1 niet ineens torenhoog zijn. Anderzijds: als dat wél het geval is dan dempt mógelijk een energieplafond dat weer. Maar ook dat is koffiedik kijken.
Ik heb direct even gekeken, maar het lijkt door de terugleverkosten niet interessant. Als ik stroom + gas invul (bij gaslicht), is dat met € 300 welkomstkorting over een jaar net zo duur als alleen gas. Terwijl Tibber me nog een paar tientjes per maand terug zou storten, voor de stroom.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Hier in januari een aflopend contract dat afgesloten is in ons oude huis. In het nieuwe huis hebben we zonnepanelen die zo’n 3.400 kWh opwekken. Verbruik van de vorige bewoners lag op 1.700 kWh, maar ons kennende zijn wij zuiniger. 
Wat is verstandig om voorlopig te doen, zonnepanelen zijn volledig nieuw voor ons. Is dynamisch voorlopig een optie of toch weer een vast contract met welkomstbonus?
Wat is verstandig om voorlopig te doen, zonnepanelen zijn volledig nieuw voor ons. Is dynamisch voorlopig een optie of toch weer een vast contract met welkomstbonus?
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Als je echt denkt overschot te hebben dan zou je voor een half jaar een modelcontract voor stroom kunnen overwegen. Geen terugleverkosten en het stroomtarief maakt niet uit want je saldeert de winter met de lente. Je moet dan alleen een modelcontract hebben met lage vaste maandelijkse kosten per 1 januari. Tarieven blijven hetzelfde tot 1 juli (tenzij er in die periode onverwachte marktomstandigheden zijn). Dan zo vanaf de lente even in de gaten houden of de tarieven dalen en er goede aanbiedingen zijn voor een vast contract vanaf 1 juli.THE_BASE schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:45:
Hier in januari een aflopend contract dat afgesloten is in ons oude huis. In het nieuwe huis hebben we zonnepanelen die zo’n 3.400 kWh opwekken. Verbruik van de vorige bewoners lag op 1.700 kWh, maar ons kennende zijn wij zuiniger.
Hou dit topic in de gaten Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025. Daarin is ook een link naar een spreadsheet met de tarieven van de verschillende leveranciers.
[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 07-12-2024 09:53 ]
Vandaag ook het aanbod van VEH ontvangen voor stroom en lijkt bepaald niet interessant. Kan beter voor Greenchoice kiezen als ik vergelijkingssites mag geloven. En daar ligt dan ook m’n voorkeur.
De vraag is nu alleen, ik weet dat men geen glazen bol heeft, maar advies is welkom: 1 jaar met 105 euro cashback of 2 jaar met 75 euro cashback. Exact dezelfde tarieven, rond de 29 cent per kWh.
Ik heb nu voor 1 jaar aangevraagd, maar begin wel te twijfelen of 2 jaar ‘rust’ niet een fijner gevoel geeft in deze tijden.
De vraag is nu alleen, ik weet dat men geen glazen bol heeft, maar advies is welkom: 1 jaar met 105 euro cashback of 2 jaar met 75 euro cashback. Exact dezelfde tarieven, rond de 29 cent per kWh.
Ik heb nu voor 1 jaar aangevraagd, maar begin wel te twijfelen of 2 jaar ‘rust’ niet een fijner gevoel geeft in deze tijden.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
In de vorige post gaf je aan waarschijnlijk overschot te hebben, dan maken de tarieven per kWh toch niets uit? Dat wordt toch gesaldeerd. Je wilt zo laag mogelijke terugleverkosten en maandelijkse vaste kosten. (En een hoge TLV als het kan).THE_BASE schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:10:
Daar ben ik inmiddels achter. Maar ook dat we volgens mij het beste voor gewoon Greenchoice 1 jaar vast kunnen kiezen. Waar vind ik eventueel nog lage TLK of hoge TLV?Novax schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:25:
[...]
In de vorige post gaf je aan waarschijnlijk overschot te hebben, dan maken de tarieven per kWh toch niets uit? Dat wordt toch gesaldeerd. Je wilt zo laag mogelijke terugleverkosten en maandelijkse vaste kosten. (En een hoge TLV als het kan).
Je kunt ook in het modelcontractentopic kijken, daar waren nog wel wat opties, al lijken die in hoog tempo te verdwijnen doordat leveranciers hoge vaste tarieven invoeren.THE_BASE schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:35:
[...]
Daar ben ik inmiddels achter. Maar ook dat we volgens mij het beste voor gewoon Greenchoice 1 jaar vast kunnen kiezen. Waar vind ik eventueel nog lage TLK of hoge TLV?
Moet zeggen dat ik daar al in gekeken heb en ook tot die conclusie kwam.ASW1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:40:
[...]
Je kunt ook in het modelcontractentopic kijken, daar waren nog wel wat opties, al lijken die in hoog tempo te verdwijnen doordat leveranciers hoge vaste tarieven invoeren.
Qua hoge vaste kosten denk ik ook dat misschien een 2-jarig vast contract gunstiger kan zijn, maar dat is ook koffiedik kijken. Ik hoef er niet rijk van te worden, zolang we stroom zonder kosten op de jaarnota hebben is het best.
Saldering daargelaten maar ik zie bij Greenchoice 2 jaar dat het tarief € 0,2607 is, lager dan € 0,29. Zijn ze inmiddels weer gezakt?THE_BASE schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:10:
Durf het je niet te zeggen, ik check het sinds afgelopen dinsdag zo’n beetje. Ik kijk nu even alleen naar waar ik ongeveer onderaan de streep uit kom: zo’n 2,50 euro per maand. Nieuw huis met zonnepanelen, dus alles nieuw voor me. Maar als het rond de 5 euro per maand is, vind ik het prima. Hoef er niet rijk van te worden.Novax schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:59:
[...]
Saldering daargelaten maar ik zie bij Greenchoice 2 jaar dat het tarief € 0,2607 is, lager dan € 0,29. Zijn ze inmiddels weer gezakt?
Mijn vrouw en ik hebben een ander huis gekocht en zullen begin januari ook verhuizen naar het nieuwe adres. Woensdag krijgen we de sleutels, maar het oude huis is nog niet verkocht. Ik zal dus een tweede contract moeten hebben denk ik? Mn oude huis is gasloos, de nieuwe niet.
Het liefst neem ik mijn contract mee, want die is nog circa 10 maanden zonder terugleverboete. Zou het mogelijk zijn mn huidige contract mee te nemen, gas toe te voegen en een nieuwe af te sluiten voor mijn oude woning? Verbruik zal er niet echt zijn, gezien ik alles behalve de MV en vorstbeveiliging uitzet.
Huidig contract is bij Eneco, en die zijn in het weekend blijkbaar niet bereikbaar voor dit soort zaken.
Het liefst neem ik mijn contract mee, want die is nog circa 10 maanden zonder terugleverboete. Zou het mogelijk zijn mn huidige contract mee te nemen, gas toe te voegen en een nieuwe af te sluiten voor mijn oude woning? Verbruik zal er niet echt zijn, gezien ik alles behalve de MV en vorstbeveiliging uitzet.
Huidig contract is bij Eneco, en die zijn in het weekend blijkbaar niet bereikbaar voor dit soort zaken.
Hoeft niet, zie https://www.eneco.nl/klantenservice/extra-adres/Doesnotcompute schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:37:
Mijn vrouw en ik hebben een ander huis gekocht en zullen begin januari ook verhuizen naar het nieuwe adres. Woensdag krijgen we de sleutels, maar het oude huis is nog niet verkocht. Ik zal dus een tweede contract moeten hebben denk ik?
Oh dat heb ik helemaal gemist, top thanks!
NM
[ Voor 100% gewijzigd door okijokii op 16-12-2024 13:03 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Hallo allemaal,
Onlangs heb ik 16 dagen geleden een energiecontract afgesloten bij EnergieDirect. De energielevering zou pas op 22 december beginnen. Het contract omvat 35 m³ gas en 2200 kWh elektriciteit per jaar.
Na het afsluiten van het contract kreeg ik via de VEH (Vereniging Eigen Huis) een veel beter aanbod van Innova, met gunstigere voorwaarden en tarieven. Helaas is de 14 dagen bedenktijd inmiddels verstreken.
Toen ik probeerde mijn contract bij EnergieDirect op te zeggen, kreeg ik te horen dat ik de volledige contractwaarde voor een jaar moet betalen, zelfs voordat de levering is begonnen. Dit lijkt me erg onredelijk, vooral omdat er nog helemaal geen energie geleverd is.
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar probleem of tips over hoe ik dit kan aanpakken?
Onlangs heb ik 16 dagen geleden een energiecontract afgesloten bij EnergieDirect. De energielevering zou pas op 22 december beginnen. Het contract omvat 35 m³ gas en 2200 kWh elektriciteit per jaar.
Na het afsluiten van het contract kreeg ik via de VEH (Vereniging Eigen Huis) een veel beter aanbod van Innova, met gunstigere voorwaarden en tarieven. Helaas is de 14 dagen bedenktijd inmiddels verstreken.
Toen ik probeerde mijn contract bij EnergieDirect op te zeggen, kreeg ik te horen dat ik de volledige contractwaarde voor een jaar moet betalen, zelfs voordat de levering is begonnen. Dit lijkt me erg onredelijk, vooral omdat er nog helemaal geen energie geleverd is.
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar probleem of tips over hoe ik dit kan aanpakken?
Je staat niet in je recht dus ben je aangewezen op coulance van EnergieDirect, als je die niet krijgt heb je kort gezegd gewoon pech.srgjan.rakic schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:25:
Hallo allemaal,
Die berekening is overigens ook volgens de afgesloten voorwaarden van EnergieDirect en zou je dus zelf kunnen narekenen of dat klopt.srgjan.rakic schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:25:
@srgjan.rakic Er gebeurd bij een energieleverancier iets meer dan alleen het leveren van energie. Zij moeten de energie die ze je gaan verkopen ook alvast inkopen. Dat hebben ze al gedaan - die kosten hebben ze al voor jou gemaakt. Die kosten moeten terugverdiend worden.
https://www.consuwijzer.n...ermijn#de-opzegvergoeding
Je staat niet sterk, je kunt er werk van maken. Hier een voorbeeldbrief.
De energieleverancier zit dus met de reeds ingekochte energie 'in zijn maag'. De volle mep betalen is niet redelijk. De leverancier zal een uitgewerkte berekening moeten bieden die laat zien hoe hoog de gemaakte kosten zijn.De opzegboete is gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. Hij heeft namelijk energie voor u ingekocht en u gaat het niet meer afnemen.
Uw energieleverancier schat meteen uw opzegvergoeding als u erom vraagt. En hij legt de berekening duidelijk uit. Hij schat hoeveel energie u nog zou verbruiken tot het einde van uw contract. Voor de opzegvergoeding betaalt u een bedrag per geschatte kWh elektriciteit en per geschatte m3 gas. Dat bedrag is het prijsverschil tussen uw contracttarieven en de tarieven die uw leverancier vraagt voor een vergelijkbaar contract op het moment dat u opzegt.
Team anti-scalp - wauw..
Bedankt voor je uitgebreide uitleg en de link naar de voorbeeldbrief. Ik begrijp nu beter hoe het werkt en zie inderdaad in dat ik niet in mijn recht sta, gezien de inkoopverplichtingen van de energieleverancier.5pë©ïàál_Tèkén schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:39:
@srgjan.rakic Er gebeurd bij een energieleverancier iets meer dan alleen het leveren van energie. Zij moeten de energie die ze je gaan verkopen ook alvast inkopen. Dat hebben ze al gedaan - die kosten hebben ze al voor jou gemaakt. Die kosten moeten terugverdiend worden.
[...]
De energieleverancier zit dus met de reeds ingekochte energie 'in zijn maag'. De volle mep betalen is niet redelijk. De leverancier zal een uitgewerkte berekening moeten bieden die laat zien hoe hoog de gemaakte kosten zijn.
Gezien de situatie vraag ik me af of het verstandig is om het contract dat ik 2 uur geleden met Innova via de VEH heb afgesloten, te annuleren om zo de opzegvergoeding bij EnergieDirect te vermijden. Dit zou waarschijnlijk goedkoper zijn dan de opzegvergoeding betalen voor een heel jaar.
Nogmaals bedankt voor je hulp en advies!
Dat is op zich geen gekke gedachte hoor, bij fysieke producten gaat het namelijk wel pas in als de producten zijn geleverd.srgjan.rakic schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:46:
Ik besef nu dat ik een beetje naïef was. Ik dacht dat de 14 dagen bedenktijd pas inging nadat mijn energielevering zou starten, en niet vanaf het moment dat ik het contract ondertekende.
Ik ga begin april verhuizen. Heb 32x450wp zonnepanelen straks en all-electric.
Heb gisteren een innova contract getekend alleen de terugleverboetes zijn redelijk fors.
Geen EV.
Wat is wijsheid, contract toch annuleren en op dynamisch (evt met accu) inzetten of de omvormer knijpen als de teruglevering te groot blijkt te zijn (of toch ook hier een accu voor nachtverbruik).
Innova: 22ct / kwh
Terugleverkosten:
Heb gisteren een innova contract getekend alleen de terugleverboetes zijn redelijk fors.
Geen EV.
Wat is wijsheid, contract toch annuleren en op dynamisch (evt met accu) inzetten of de omvormer knijpen als de teruglevering te groot blijkt te zijn (of toch ook hier een accu voor nachtverbruik).
Terugleverkosten:
:strip_exif()/f/image/MpgKcVJS1iF44ZAjTgZniEwV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik neem dat je zelf ook geen idee hebt van je verbruik en teruglevering ongeveer zullen zijn? Want zonder die cijfers is het beetje lastig advies te geven.KoudeAardbei schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:45:
Geen EV.
Terugleverkosten:
[Afbeelding]
Het is bijvoorbeeld handig om te weten of je overschot denkt te gaan hebben, want dan maakt dit tarief niets uit omdat je alles saldeert.KoudeAardbei schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:45:
Overschot zal als dat er is minimaal zijn.Novax schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:57:
[...]
Het is bijvoorbeeld handig om te weten of je overschot denkt te gaan hebben, want dan maakt dit tarief niets uit omdat je alles saldeert.
---
Ik neem dat je zelf ook geen idee hebt van je verbruik en teruglevering ongeveer zullen zijn? Want zonder die cijfers is het beetje lastig advies te geven.
----
Inderdaad lastig zeggen, 230m2 en jaren 70 huis dus warmtepomp zal genoeg te doen hebben
En geen cijfers van de vorige bewoners? Hadden die wel een EV?KoudeAardbei schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:07:
Inderdaad lastig zeggen, 230m2 en jaren 70 huis dus warmtepomp zal genoeg te doen hebben
Geen EV, huis is nu nog niet gasloos (+ geen solar).Novax schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:12:
[...]
En geen cijfers van de vorige bewoners? Hadden die wel een EV?
Wordt direct bij oplevering gewijzigd in een warmtepomp + zonnepanelen.
@KoudeAardbei Misschien kun je je toch iets meer verdiepen in je situatie. Wat verbruiken je apparaten nu? Hoeveel gas/electra ben je nu kwijt aan kosten?
Ik zou voor een contract gaan waar je zo veel mogelijk quitte speelt. Dan heb je na een jaar inzicht in je nieuwe energiepatronen zonder er een nasmaak aan over te houden. Zo veel mogelijk overhouden aan terugleverstroom is iets waar ik in het 2e jaar naar zou kijken. Dus lage terugleverkosten ( & -vergoeding) en via een app goed in de gaten houden wanneer in het jaar/dagdeel veel wordt verbruikt. Ontwikkel in het eerste jaar een energieverbruikpatroon dat 'leefbaar' en in stand te houden is. Dan kan je volgend jaar gerichter kiezen. Nu is het echt koffiedik kijken.
Edit: je hebt twee weken bedenktijd. Bedenk je goed wat je wil. Eerst een contract afsluiten en dan hier vragen stellen doet me vermoeden dat je je misschien zal bedenken
. Wat ook helemaal niet raar is. Het energievraagstuk is zo complex dat het best een paar dagen kan duren voordat je concreet afvraagt wat hetgeen je getekend hebt voor jouw situatie betekend.
Ik zou voor een contract gaan waar je zo veel mogelijk quitte speelt. Dan heb je na een jaar inzicht in je nieuwe energiepatronen zonder er een nasmaak aan over te houden. Zo veel mogelijk overhouden aan terugleverstroom is iets waar ik in het 2e jaar naar zou kijken. Dus lage terugleverkosten ( & -vergoeding) en via een app goed in de gaten houden wanneer in het jaar/dagdeel veel wordt verbruikt. Ontwikkel in het eerste jaar een energieverbruikpatroon dat 'leefbaar' en in stand te houden is. Dan kan je volgend jaar gerichter kiezen. Nu is het echt koffiedik kijken.
Edit: je hebt twee weken bedenktijd. Bedenk je goed wat je wil. Eerst een contract afsluiten en dan hier vragen stellen doet me vermoeden dat je je misschien zal bedenken
[ Voor 20% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 19-12-2024 11:39 ]
Team anti-scalp - wauw..
Ga er maar van uit dat je panelen ongeveer 13.000 kWh opleveren en 10.000 kWh terugleveren. Je zit dan in de hoogste categorie van de terugleverkosten. Als je geen EV hebt maak je ook echt niet alles op.KoudeAardbei schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:45:
Geen EV.
Terugleverkosten:
[Afbeelding]
Ik zou voor dynamisch gaan of voor een modelcontract.
EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp
Even een update:srgjan.rakic schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:42:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide uitleg en de link naar de voorbeeldbrief. Ik begrijp nu beter hoe het werkt en zie inderdaad in dat ik niet in mijn recht sta, gezien de inkoopverplichtingen van de energieleverancier.
Gezien de situatie vraag ik me af of het verstandig is om het contract dat ik 2 uur geleden met Innova via de VEH heb afgesloten, te annuleren om zo de opzegvergoeding bij EnergieDirect te vermijden. Dit zou waarschijnlijk goedkoper zijn dan de opzegvergoeding betalen voor een heel jaar.
Nogmaals bedankt voor je hulp en advies!
Ik heb geprobeerd mijn contract bij EnergieDirect te annuleren. Ze vertelden me dat ze de opzegvergoeding zouden berekenen en dat dit mogelijk het volledige jaarbedrag zou zijn.
Ondertussen heb ik mijn contract bij Innova geannuleerd, omdat ik dacht dat ik bij EnergieDirect vast zou zitten. Maar vandaag kreeg ik een bevestiging van EnergieDirect dat ze mijn contract zonder opzegvergoeding hebben geannuleerd!
Nu zit ik dus zonder energieleverancier. Wat raden jullie aan? Moet ik Innova bellen om te vragen of ze mijn annulering kunnen ongedaan maken? Aangezien het een VEH-aanbod was, kan ik het niet opnieuw via de link aanvragen.
Alle tips zijn welkom!
Dank, innova geannuleerd en het wordt dynamisch.Gerardus1956 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:55:
[...]
Ga er maar van uit dat je panelen ongeveer 13.000 kWh opleveren en 10.000 kWh terugleveren. Je zit dan in de hoogste categorie van de terugleverkosten. Als je geen EV hebt maak je ook echt niet alles op.
Ik zou voor dynamisch gaan of voor een modelcontract.
Deze week heb ik een nieuw energie contract (alleen stroom) afgesloten bij UnitedConsumers. Op het contract bleken de terugleverkosten hoger dan verwacht/ingevuld. Een kleine verrassing en na een belletje begrijp ik waarom.
In de voorwaarden van het contract staat nl het volgende:
En natuurlijk hadden in vergelijking met 2024 de jaren 2022 (+30%) en 2023 (+10%) een stuk betere zon/teruglevering.
Nu vraag ik me af of meer aanbieders gebruik maken van deze constructie. Ik heb wat nagezocht en kom dit enkel bij UC tegen.
Hebben jullie hier ervaring mee?
In de voorwaarden van het contract staat nl het volgende:
Kennelijk gebruikt de netbeheerder het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar (jaren zonder teruglevering niet meegeteld).Vaste terugleverkosten
Vaste terugleverkosten zijn de kosten voor het gedurende het jaar terugleveren van stroom aan het net. De
kosten bestaan uit een vast bedrag per dag, zijn gebaseerd op de door jouw netbeheerder vastgestelde verwachte teruglevering op het moment van totstandkoming van deze overeenkomst en zijn onafhankelijk van eventuele saldering. De door jouw netbeheerder vastgestelde teruglevering kan afwijken van de hoogte van de teruglevering die je hebt opgegeven bij je aanmelding
En natuurlijk hadden in vergelijking met 2024 de jaren 2022 (+30%) en 2023 (+10%) een stuk betere zon/teruglevering.
Nu vraag ik me af of meer aanbieders gebruik maken van deze constructie. Ik heb wat nagezocht en kom dit enkel bij UC tegen.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik overweeg om van Greenchoice over te stappen naar Frank Energie. Via Vereniging Eigen Huis is er een collectieve aanbieding en krijg je een extra bonus van in totaal €150 (gas en stroom), maar andere vergelijkingssites zoals energie-aanbiedingen.com of easyswitch.nl "beloven" een bonus van €230!? Zijn dit betrouwbare vergelijkingssites?
Je zou verwachten dat de VEH het maximale eruit zou halen. Zit hier een adertje onder het gras?
Je zou verwachten dat de VEH het maximale eruit zou halen. Zit hier een adertje onder het gras?
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
@Vulcan750 kijk goed naar de voorwaarden voor deze korting. Als deze aan het einde van je contract wordt gegeven, dan moet je je contract uitzitten. Tegemwoordig heb je bij vaste/model contracten sowieso een vroegtijdige overstapboete, maar dat ter zijde.
Als de leverancier halverwege het jaar omvalt kan je fluiten naar de 'bonus'.
VEH is ook gewoon een club waar het om centen gaat. Dat er €€€ aan de strijkstok blijven hangen lijkt mij bijna vanzelfsprekend.
Linksom of rechtsom betaal je de bonus zelf, want die zit verrekend in de tarieven. Net zoals zegeltjes sparem.
VEH is ook gewoon een club waar het om centen gaat. Dat er €€€ aan de strijkstok blijven hangen lijkt mij bijna vanzelfsprekend.
Linksom of rechtsom betaal je de bonus zelf, want die zit verrekend in de tarieven. Net zoals zegeltjes sparem.
Team anti-scalp - wauw..
Is dat zo ik heb dat nooit merkbaar ervaren. Ook als ik dit lees: https://www.eigenhuis.nl/over-ons/onze-inkomsten krijg ik dat gevoel er niet bij.5pë©ïàál_Tèkén schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:47:
[..]
[..]
Onze inkomsten
Vereniging Eigen Huis is een onafhankelijke consumentenorganisatie zonder winstoogmerk. Wij helpen huiseigenaren en mensen die een huis willen kopen met belangenbehartiging, informatievoorziening en dienstverlening.
Vereniging Eigen Huis heeft geen aandeelhouders of externe financiers. Onze inkomsten bestaan hoofdzakelijk uit de contributie van onze leden.
Contributie
Meer dan de helft van onze inkomsten bestaat uit de jaarlijkse contributie. Deze bedraagt € 35,50 voor particuliere huiseigenaren en € 75,25 voor Verenigingen van Eigenaars (VvE’s). Wij houden het contributiebedrag laag, zodat elke huiseigenaar lid kan worden.
Eigen diensten
Alleen leden hebben toegang tot onze eigen diensten, zoals keuringen, hypotheekadviezen en juridisch advies. De inkomsten hieruit dekken de kosten van de dienst.
Diensten van derden
Naast eigen diensten bieden we onze leden diensten aan van partners, die zorgvuldig door ons worden geselecteerd. Voorbeelden zijn onze collectieve inkopen (Energie en Zonnepanelen), Eigen Huis Verzekeringen, Eigen Huis Schilderservice en Spoedklusservice. We brengen onze leden in contact met de partner en ontvangen hiervoor een vergoeding, die we gebruiken voor kwaliteitscontrole en doorontwikkeling van onze dienstverlening.
Eventueel resterende middelen worden ingezet ten behoeve van onze leden.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Bedankt voor je reactie! De tarieven met of zonder bonus zijn bij FE gelijk, dus kan je beter maar wel een bonus meepakken. Het lijkt me geen groot risico om naar FE over te stappen. Het is weliswaar een nog vrij jong bedrijf, maar staat goed aangeschreven.5pë©ïàál_Tèkén schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:47:
@Vulcan750 kijk goed naar de voorwaarden voor deze korting. Als deze aan het einde van je contract wordt gegeven, dan moet je je contract uitzitten. Tegemwoordig heb je bij vaste/model contracten sowieso een vroegtijdige overstapboete, maar dat ter zijde.
Volgens mij krijg je de bonus altijd pas na een jaar, daarin is FE geen uitzondering.
Mijn vraag is meer, zijn die vergelijkingssites allemaal betrouwbaar? Hoe kan het dat deze sites een hogere bonus kunnen toezeggen dan de collectieve inkoop van VEH? (€230 vs €150)
[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 22-12-2024 12:59 ]
@Vulcan750 Ik vind het ook heel raar, maar ik denk dat het neerkomt op slecht onderhandelen vanuit SEH. Dat doet geen afbreuk aan wat @True zegt, maar ik schrik er wel een beetje van. Het lijkt er op (!) dat door de goede bedoelingen van SEH zij een deal scoren voor hun leden, maar als hun leden zelf hadden gezocht hadden ze een betere deal kunnen krijgen. Daarmee lijkt SEH een volwaardiger & beter alternatief in de weg te staan.
Ik denk dat het aanbod van VEH alleen 'bestaansrecht' heeft voor mensen/leden die uberhaubt niet op zoek waren naar een nieuwe leverancier en het zo al goed zat vinden. Niet heel Nederland zit in dit topic
Ik denk dat het aanbod van VEH alleen 'bestaansrecht' heeft voor mensen/leden die uberhaubt niet op zoek waren naar een nieuwe leverancier en het zo al goed zat vinden. Niet heel Nederland zit in dit topic
Team anti-scalp - wauw..
Beste tweakers,
graag jullie advies
ik verhuis en heb dus een nieuw contract nodig.
Op het dak aldaar ligt in een oost west opstelling 8430kwh aan zonnepanelen. Jaaropbrengst was 7,6mwh.
Het gas verbruik van de huidige bewoners is 2450m3, zo'n 1000m3 meer dan in mijn huidige woning, maar zij hebben dan ook zo'n luxe doorkijk gashaard. En het is een groter huis met meerdere gezinsleden.
Dus ik verwacht zelf lager uit te komen. Maar het is natuurlijk gissen. Idem het eigen elektra verbruik. Het huis heeft 2 split airco's (koelen en verwarmen dus), HR gas ketel, laadpaal (die ik niet zal gebruiken). Zelf heb ik onlangs een 5kwh thuisaccu gekocht om meer van eigen energie te benutten. Eventueel verkopen, maar dan zal ik dus ook een dynamisch contract moeten nemen, wat ik overigens nu ook heb.
Ik heb veel overcapaciteit aam zonnestroom. Zelfs in de wintermaanden als het een beetje meezit. in nov, dec, jan volgens de jaargrafiek 0,15-0,2 mwh per maand.
Wat voor soort contract en bij wie is nu wijsheid?
graag jullie advies
Op het dak aldaar ligt in een oost west opstelling 8430kwh aan zonnepanelen. Jaaropbrengst was 7,6mwh.
Het gas verbruik van de huidige bewoners is 2450m3, zo'n 1000m3 meer dan in mijn huidige woning, maar zij hebben dan ook zo'n luxe doorkijk gashaard. En het is een groter huis met meerdere gezinsleden.
Dus ik verwacht zelf lager uit te komen. Maar het is natuurlijk gissen. Idem het eigen elektra verbruik. Het huis heeft 2 split airco's (koelen en verwarmen dus), HR gas ketel, laadpaal (die ik niet zal gebruiken). Zelf heb ik onlangs een 5kwh thuisaccu gekocht om meer van eigen energie te benutten. Eventueel verkopen, maar dan zal ik dus ook een dynamisch contract moeten nemen, wat ik overigens nu ook heb.
Ik heb veel overcapaciteit aam zonnestroom. Zelfs in de wintermaanden als het een beetje meezit. in nov, dec, jan volgens de jaargrafiek 0,15-0,2 mwh per maand.
1x MT 5,12kwh, ct003, v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Dat is niet altijd 'dus'.stil schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:51:
Normaal gesproken verhuist je huidige contract gewoon mee namelijk. Blijft er iemand in je huidige huis wonen dan, of ben je contract vrij nu?
ik heb nu een dynamisch contract.dragon2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:56:
[...]
Dat is niet altijd 'dus'.
Normaal gesproken verhuist je huidige contract gewoon mee namelijk. Blijft er iemand in je huidige huis wonen dan, of ben je contract vrij nu?
Ook voor gas bij dezelfde leverancier?stil schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:57:
ik heb nu een dynamisch contract.
klopt
Als je die accu meeneemt naar de nieuwe woning lijkt mij dynamisch voor stroom nog steeds de beste optie , zeker als je in de winter maanden ook nog overschot hebt. En dat je dat dan optimaal kan sturen. Ben je ook voorbereid op de toekomst als salderen eraf gaat. Voor gas is het op dit moment lastig inschatten, de tarieven zijn nu vrij hoog dus een vast contract wil je nu eigenlijk niet afsluiten. Dus misschien dat ook nog dynamisch houden en dan de komende maanden in de gaten houden of de tarieven weer gaan dalen en dan een vast contract (met bonus) nemen.stil schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:51:
Beste tweakers,
graag jullie advies
ik zat al te kijken op gaslicht.com. Dynamisch lijkt gewoon duidelijk voordeliger. Anwb is daar niet af te sluiten.Novax schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:48:
[...]
Als je die accu meeneemt naar de nieuwe woning lijkt mij dynamisch voor stroom nog steeds de beste optie , zeker als je in de winter maanden ook nog overschot hebt. En dat je dat dan optimaal kan sturen. Ben je ook voorbereid op de toekomst als salderen eraf gaat. Voor gas is het op dit moment lastig inschatten, de tarieven zijn nu vrij hoog dus een vast contract wil je nu eigenlijk niet afsluiten. Dus misschien dat ook nog dynamisch houden en dan de komende maanden in de gaten houden of de tarieven weer gaan dalen en dan een vast contract (met bonus) nemen.
Maar kan ik ergens enkel voor gas een contract afsluiten?
Ja dat kan maar niet bij alle leveranciers. Gewoon bij de vergelijkers 0 invullen voor stroom verbruik en dan krijg je als het goed is een overzicht van alleen gas contracten.stil schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:50:
[...]
ik zat al te kijken op gaslicht.com. Dynamisch lijkt gewoon duidelijk voordeliger. Anwb is daar niet af te sluiten.
Maar kan ik ergens enkel voor gas een contract afsluiten?
Ik heb de knoop doorgehakt en ben via easyswitch.nl een dynamisch energiecontract aangegaan bij Frank Energie met €230 bonus. Nog nooit eerder dynamisch gehad, maar ga dit zeker een jaar proberen. Uiteindelijk zit ik nergens aan vast.5pë©ïàál_Tèkén schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:21:
@Vulcan750 Ik vind het ook heel raar, maar ik denk dat het neerkomt op slecht onderhandelen vanuit SEH. Dat doet geen afbreuk aan wat @True zegt, maar ik schrik er wel een beetje van. Het lijkt er op (!) dat door de goede bedoelingen van SEH zij een deal scoren voor hun leden, maar als hun leden zelf hadden gezocht hadden ze een betere deal kunnen krijgen. Daarmee lijkt SEH een volwaardiger & beter alternatief in de weg te staan.
Iemand die ervaring heeft met zowel Greenchoice als Oxxio? Welke van de 2 was fijner qua verbruiksinzicht of opzeggen? Heb momenteel Vattenfall maar alle vergelijkers wijzen naar die 2 als het goedkoopste in mijn situatie.
De opslag per KWh was 0,01210 bij de VEH aanbieding tegen 0,01815 bij easyswitch.nl dus afhankelijk van je verbruik kan de VEH aanbieding toch goedkoper uitpakken (bij mij scheelt het 40 euro op jaarbasis)5pë©ïàál_Tèkén schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:21:
Na vandaag wordt ons nieuwe energiecontract bij Budget Energie definief (elecitriciteit en gas, 1 jaar vast) Echter krijg ik wat koudwatervrees. Met name omdat het "maar" om 1 jaar gaat.
Gezien de flinke piek in de prijzen van 2/3 jaar geleden (met name gas), lijkt het me fijner om een 2- of 3 jarig contract af te sluiten. Ik twijfel nu dus wat.
Nadelen 2/3 jarig:
- contract is ietsje duurder
- werkt o.b.v. een cashback die je alleen krijgt als je de hele termijn uitzit (dat heb ik met het 1-jarige contract bij Budget Energie niet).
- Budget Energie geeft aan dat ze geen 2- of 3 jarige contracten aanbieden omdat er teveel onduidelijkheid is o.g.v. het salderingsbeleid.
We hebben zonnepanelen.
Ik heb wat zitten zoeken naar advies op dit gebied maar kan weinig vinden. Als ik wat speurwerk doe, krijg ik nergens goede tips. Het enige is "meer zekerheid".
Hebben jullie nog steekhoudende argumenten?
Gezien de flinke piek in de prijzen van 2/3 jaar geleden (met name gas), lijkt het me fijner om een 2- of 3 jarig contract af te sluiten. Ik twijfel nu dus wat.
Nadelen 2/3 jarig:
- werkt o.b.v. een cashback die je alleen krijgt als je de hele termijn uitzit (dat heb ik met het 1-jarige contract bij Budget Energie niet).
- Budget Energie geeft aan dat ze geen 2- of 3 jarige contracten aanbieden omdat er teveel onduidelijkheid is o.g.v. het salderingsbeleid.
We hebben zonnepanelen.
Ik heb wat zitten zoeken naar advies op dit gebied maar kan weinig vinden. Als ik wat speurwerk doe, krijg ik nergens goede tips. Het enige is "meer zekerheid".
@BPTBPTBPT de schommelingen in de energieprijs van de afgelopen drie jaar kwamen door de oorlog in Oekraïne. Europa moest halsoverkop 'afkicken' van het Russische gas. Volgens mij was dat de grootste factor in de prijzenschommelingen.
Dat neemt niet weg dat de energietransitie doordendert, met alle gevolgen van dien.
Het is volgens mij niet zo dat als er weer een oorlog komt 'daar' dat je dan volledig safe zit met een 3 jarig contract. Oorlogen staan vaak specifiek vermeldt als zwaarste categorie overmacht, en dan kan het zijn dat je prijzen toch worden aangepast.
Ik denk dat het ergste nu wel achter de rug is qua gas/electraprijzen. Zoals het 'vroeger' was wordt het nooit meer. Dat is iets waar we ons in moeten berusten. Het enkele waar je echt van op aan kan is het hier & nu.
Kijk naar je verbruik(/opwekking) van afgelopen jaar. Een doffe one-liner, maar meer kan ik je niet bieden maar daar komt ie - pas een contract wat daar bij past.
Kijk per jaar wat de energiemarkt doet. In deze 'nieuwe realiteit' doe je er verstandig aan een vinger aan de pols te houden m.b.t. je energiehuishouding door minimaal 1x per jaar te kijk wat de ontwikkellingem zijn - zowel thuis als op de markt.
Je kunt je afkeren van dit alles en denken 'ik laat dit gehannes aan me voorbij gaan' en een 3 jaar contract afsluiten. De vraag is hoeveel €€€ dat je waard is.
Dat neemt niet weg dat de energietransitie doordendert, met alle gevolgen van dien.
Het is volgens mij niet zo dat als er weer een oorlog komt 'daar' dat je dan volledig safe zit met een 3 jarig contract. Oorlogen staan vaak specifiek vermeldt als zwaarste categorie overmacht, en dan kan het zijn dat je prijzen toch worden aangepast.
Ik denk dat het ergste nu wel achter de rug is qua gas/electraprijzen. Zoals het 'vroeger' was wordt het nooit meer. Dat is iets waar we ons in moeten berusten. Het enkele waar je echt van op aan kan is het hier & nu.
Kijk naar je verbruik(/opwekking) van afgelopen jaar. Een doffe one-liner, maar meer kan ik je niet bieden maar daar komt ie - pas een contract wat daar bij past.
Kijk per jaar wat de energiemarkt doet. In deze 'nieuwe realiteit' doe je er verstandig aan een vinger aan de pols te houden m.b.t. je energiehuishouding door minimaal 1x per jaar te kijk wat de ontwikkellingem zijn - zowel thuis als op de markt.
Je kunt je afkeren van dit alles en denken 'ik laat dit gehannes aan me voorbij gaan' en een 3 jaar contract afsluiten. De vraag is hoeveel €€€ dat je waard is.
Team anti-scalp - wauw..
Je kan je stroom en gas contract ook apart doen. Neem je gas wat langer en/of bij een andere leverancier als die een goede aanbieding hebben (soms met cashback). Bij gas heb je ook niet te maken met salderen, teruglevering, en terugleverboetes. Voor stroom is dat allemaal onzekerder, zeker zo richting 2027 wanneer de regels veranderen.BPTBPTBPT schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:21:
Na vandaag wordt ons nieuwe energiecontract bij Budget Energie definief (elecitriciteit en gas, 1 jaar vast) Echter krijg ik wat koudwatervrees. Met name omdat het "maar" om 1 jaar gaat.
Nadelen 2/3 jarig:
We hebben zonnepanelen.
Iemand die hier even kan meedenken? Ben nooit zo'n overstapper, maar zit een beetje tussen de tarieven te gluren. Zit al heel lang bij Eneco en zie bij Vattenfall een leuk tarief op basis van mijn verbruik over de laatste 3 jaar:
+- 3000 kWh p/j (energie)
+- 1000 m3 (gas)
+- 900 kWh p/j (teruglevering)
Nu zie ik ook interessante zaken omtrent (dynamisch) ANWB en kom daar op zo'n 160 p/m uit t.o.v. Vattenfall (181). Gezien mijn verbruik, kan ik dan rustig overstappen naar ANWB? Of toch voor vast gaan?
Scheelt veel met mijn huidige contract namelijk
Heb (nog) geen hippe dingen thuis, geen warmtepompen, zit nog op gas te stoken, geen slimme thermostaat, elektrische auto (maar laad ik niet thuis) etc. en wel 6 panelen op het dak.
+- 3000 kWh p/j (energie)
+- 1000 m3 (gas)
+- 900 kWh p/j (teruglevering)
Nu zie ik ook interessante zaken omtrent (dynamisch) ANWB en kom daar op zo'n 160 p/m uit t.o.v. Vattenfall (181). Gezien mijn verbruik, kan ik dan rustig overstappen naar ANWB? Of toch voor vast gaan?
Scheelt veel met mijn huidige contract namelijk
Heb (nog) geen hippe dingen thuis, geen warmtepompen, zit nog op gas te stoken, geen slimme thermostaat, elektrische auto (maar laad ik niet thuis) etc. en wel 6 panelen op het dak.
Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.