Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
Hoe zit dit met gas <500?

Moet je dit zelf aangeven bij je provider?

Mijn 3 jaar contract loopt 1 maart af. Ik heb veel zonnepanelen (was alvast voor een warmtepomp, maar daar zie ik even vanaf totdat er meer duidelijk is wat er allemaal gaat gebeuren in de politiek)

Met salderen dat weg gaat, en de vraag of terug lever boeten verboden worden is het denk ik nog niet handig om dit jaar over te stappen, maar begin 20225 te kijken.

Maar mijn laatste jaarrekening was:

Normaal: 2150kw
Dal: 2950kw

Terugleveren normaal: 4250kw
Terugleveren dal: 1950kw

Gas: 150m3 (enkel water, stoken is met airco's en houtkachel)

De rest vd stroom verbruik ik dus direct (bijvoorbeeld laden auto op de zon)
Nu zal mijn stroomverbruik iets hoger uitvallen. (airco's), maar als ik nu een vergelijkings site invul ga ik van 750,- terug ontvangen , naar 1000,- betalen. Dat is een stap van 1750,- meer kosten ineens...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:40
MotorBeast schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Dan heb ik goed onderhandeld bij Ziggo 50% korting heel jaar, 2 jarig contract waarbij ik ook nog de internetsnelheid naar beneden heb gebracht om een lagere prijs te hebben als bestaande klant. Brutaal mens heeft de halve wereld. O-)
Nou poe, poe. Vorig jaar gebeld en kreeg 12 maanden 50% bij een 1 jarig abo. Effectief krijg je nu dus 25% over 2 jaar - een flutaanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
-Muncky- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Nou poe, poe. Vorig jaar gebeld en kreeg 12 maanden 50% bij een 1 jarig abo. Effectief krijg je nu dus 25% over 2 jaar - een flutaanbieding.
Poe Poe vorig jaar dus, niet dit jaar. ;) Helemaal top €46,- per maand over 2 jaar voor televisie en internet. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36
water_escape schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:15:

In principe niet. Dit gaat om de transport of leveringskosten, van de achterliggende beheerder. Dus niet vattenfall, greenchoice erc maar Stedin, Liander etc.

Die beheerder kijkt naar je verbruik en deelt jou in in < 500m3, 500-4000m3 of > 4000m3, en daar hoort een bedrag bij. Het bedrag wordt dan wel vua jouw provider in rekening gebracht en is ook zichtbaar in hun totaal tarief overzicht

Als je structureel onder die 500 zit dan ben je als het goed is dus ingedeeld op <500, de goedkoopste categorie. Alleen als je nét pas minder bent gaan gebruiken dan kan het zijn dat je nog te hoog geklasseerd staat, en dat je vanaf volgende jaar in de lagere categorie komt.

Als je op je laatste jaarafrekening kijkt zie je ergens staan wat de vaste leveringskostrn waren en daar staat dan ook iets bij van “< 500” of “500-4000”.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 28-10-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Valorian schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:23:
[...]

In principe niet. Dit gaat om de transport of leveringskosten, van de achterliggende beheerder. Dus niet vattenfall, greenchoice erc maar Stedin, Liander etc.

Die beheerder kijkt naar je verbruik en deelt jou in in < 500m3, 500-4000m3 of > 4000m3, en daar hoort een bedrag bij. Het bedrag wordt dan wel vua jouw provider in rekening gebracht en is ook zichtbaar in hun totaal tarief overzicht

Als je structureel onder die 500 zit dan ben je als het goed is dus ingedeeld op <500, de goedkoopste categorie. Alleen als je nét pas minder bent gaan gebruiken dan kan het zijn dat je nog te hoog geklasseerd staat, en dat je vanaf volgende jaar in de lagere categorie komt.

Als je op je laatste jaarafrekening kijkt zie je ergens staan wat de vaste leveringskostrn waren en daar staat dan ook iets bij van “< 500” of “500-4000”.
Klopt als een bus. Netbeheerder kijkt er naar, dat doet je energieleverancier niet.

Het werkt beide kanten op zowel omhoog als omlaag en veranderen het niet per direct als je jaarrekening binnenkomt.

Zelf van1900-> 1400-> 800-> 458 en januari tot heden 181 m3(voornamelijk aww)
(Beeldvorming stook nu met airco alleen woonkamer)

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
water_escape schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:15:

Mijn 3 jaar contract loopt 1 maart af. Ik heb veel zonnepanelen (was alvast voor een warmtepomp, maar daar zie ik even vanaf totdat er meer duidelijk is wat er allemaal gaat gebeuren in de politiek)

Met salderen dat weg gaat, en de vraag of terug lever boeten verboden worden is het denk ik nog niet handig om dit jaar over te stappen, maar begin 20225 te kijken.

Maar mijn laatste jaarrekening was:

Normaal: 2150kw
Dal: 2950kw

Terugleveren normaal: 4250kw
Terugleveren dal: 1950kw

Gas: 150m3 (enkel water, stoken is met airco's en houtkachel)

De rest vd stroom verbruik ik dus direct (bijvoorbeeld laden auto op de zon)
Nu zal mijn stroomverbruik iets hoger uitvallen. (airco's), maar als ik nu een vergelijkings site invul ga ik van 750,- terug ontvangen , naar 1000,- betalen. Dat is een stap van 1750,- meer kosten ineens...
Zelf aangeven. Kan namelijk niet met terugwerkende kracht volgens Liander (maar van <500m naar >500m3 kan WEL met terugwerkende kracht 😡).
Mijn vader (ook Liander) kreeg dan weer wel het hele jaar het lage tarief, ik kreeg alleen het laatste kwartaal 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:53

bonyuri

Investigator!

Yariva schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:54:
Mijn vaste contract loopt af op 1 december van dit jaar. Ik heb een appartementje zonder zonnepanelen met het volgende verbruik:

Gas: 550
Stroom normaal: 1600
Stroom dal: 1700

Mijn voorkeur gaat uit naar groene stroom en minstens Co2 gecompenseerd gas. Doorlooptijd van 1 jaar.

Ook ingeschreven bij de actie van VEH maar hier nog niks over vernomen. Ik wil in ieder geval wel een keuze maken mocht ik hier niet tijdig antwoord van krijgen.

Nu valt het mij op dat zodra ik via vergelijkingssites ga zoeken ik hele mooie aanbiedingen krijg. Bijvoorbeeld via Prisewise komt voor mij Coolblue energie met een maandbedrag van €124 goed uit de bus. Vind ik zelf ook wel leuk, ik bestel er met regelmaat wat.

Echter zodra ik dan naar de site van Coolblue zelf ga en daar mijn gegevens invul kom ik op een maandbedrag van €152,71(!) uit! Daar gaat nog 100 euro Coolblue tegoed vanaf (/12 maar 8,33 rm korting. Kom je alsnog uit op €144,41.)

Coolblue is hier niet de enige in, idem voor GreenChoice, BudgetEnergie etc. etc.

Mis ik nu iets of zijn er betere deals afgesproken / te vinden via de prijsvergelijkers?
Precies dit.
Bijna precies hetzelfde stroom en gas verbruik voor mij, en alle vergelijkingssites geven tussen 200 en 300 euro korting die ik op de website van de energieleverancier niet krijg.
Ik ben overigens voor GreenChoice gegaan, 1 jaar vast.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 15:47
dragon2 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Zelf aangeven. Kan namelijk niet met terugwerkende kracht volgens Liander (maar van <500m naar >500m3 kan WEL met terugwerkende kracht 😡).
Mijn vader (ook Liander) kreeg dan weer wel het hele jaar het lage tarief, ik kreeg alleen het laatste kwartaal 😡
Meteen even telefoontje gedaan. Maar staat allemaal goed gelukkig.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:23

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

bonyuri schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:18:
[...]

Precies dit.
Bijna precies hetzelfde stroom en gas verbruik voor mij, en alle vergelijkingssites geven tussen 200 en 300 euro korting die ik op de website van de energieleverancier niet krijg.
Ik ben overigens voor GreenChoice gegaan, 1 jaar vast.
Ik ben hier nu ook voor gegaan. Volgend jaar hoop ik vaker thuis te werken waardoor ik meer gebruik kan maken van het "normale" tarief. Ik zag dat ze met de daluren op 0,27 wel iets hoger zaten dan andere aanbieders.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Yariva schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Ik ben hier nu ook voor gegaan. Volgend jaar hoop ik vaker thuis te werken waardoor ik meer gebruik kan maken van het "normale" tarief. Ik zag dat ze met de daluren op 0,27 wel iets hoger zaten dan andere aanbieders.
Dat is specifiek voor Greenchoice, overdag is de stroom goedkoper dan in de nacht (en het weekend), zie https://www.greenchoice.n...verdaggoedkoperdansnachts

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 29-10-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Novax schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

Dat is specifiek voor Greenchoice, overdag is de stroom goedkoper dan in de nacht (en het weekend), zie https://www.greenchoice.n...verdaggoedkoperdansnachts
Dat model zie ik wel aankomende jaren meer gebruikt worden door andere aanbieders. Immers zijn de energie overschotten vrijwel altijd overdag (veel zon en veel wind). Om het net in balans te houden moet je het dan aantrekkelijk maken voor gebruikers om at the nemen. En dus goedkopere tarieven tijdens spits uren en duurdere tarieven wanneer er weinig duurzame opwek is.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik lees zoveel mogelijk informatie maar kom er tot nu toe niet achter wat in onze situatie nu verstandig is.
Wij zijn gasloos, hebben een warmtepomp en 2 electrische auto's.
Verbruik vorig jaar was:
Afname normaal: 3288
Afname dal: 4793
Teruglevering normaal: 3324
Teruglevering dal: 1629

Echter laad ik mijn auto sinds dit jaar bij mijn werk op, dat zal dus wel schelen, maar lastig in te schatten hoeveel. Ik vermoed zo'n 1300 tot 1500 kWh.
Nu twijfel ik heel erg of een dynamisch contract voor ons voordeliger is.
De laadpaal is 1 fase dus de andere auto kan niet in een paar uur voordelige uren vol zijn.
De auto zal meestal snachts laden. De warmtepomp staat nu ingesteld op smiddags tussen 13.00 en 15.00 water verwarmen.
Ben benieuwd naar jullie ideeën of tips wat voor ons voordeliger zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Valorian schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jij:
- Geen zonnepanelen
- Net 3 jaar contract afgelopen (eind nov)
- Gas rond de 500
- Stroom rond de 1400

Wat ik zie is dat als ik nu voor 1 jaar vast ga ik via bijvoorbeeld Gaslicht.com rond de 63 euro betaal. Mijn huidige maandtermijn is 89 bij Vattenfall. Maar die 63 is na aftrek van een korting van 300 euro, dus als ik die achterwege laat zijn de tarieven voor mij ongeveel gelijk overal.

Kortom, in mijn optiek: zit je niet met terugleveringen e.d. dat lijkt het vooralsnog te lonen over te stappen. Je krijgt dan immers niet veel betere tarieven (misschien kan je enkele tientjes sparen over een jaar tijd) maar wel zoveel korting dat je als je die 'meeneemt' in je tarief het wél om 20-30 euro per maand gaat.

De enige kanttekening blijft natuurlijk dat je geen koffiedik kunt kijken. Dus zouden de tarieven weer enorm stijgen of zakken dan kan een 1-jaar-vast tegen je werken of nog meer voor je werken. Wel zie ik dat 3-jaar-vast nu (als dat al kan) erg kostbaar is. En dat als er niets veranderd in de markt je dan dus ook twee keer 200-300 euro korting misloopt, want in dat geval zou je bij 1 jaar vast gewoon nog 2 keer een overstap maken met korting (als die er dan ook weer is).

Zelf ben ik overigens naar Greenchoice gegaan. Simpelweg omdat Oxxio, Budget Energie etc nagenoeg gelijk geprijsd waren en ik al eerder bij GC zat en alles wel prima vond. Over 1 jaar mag ik er weer weg, hopelijk blijven de kortingen dan en kan ik ook dan weer 300 euro pakken. Op een jaarrekening van 1100 euro is dat natuurlijk enorm.

PS: Mocht je het voor elkaar krijgen om < 500 m3 per jaar te gebruiken (je gaat nu al goed die kant op) dan kom je in het "zeer kleinverbruikers"-tarief van Stedin/Liander/etc. Scheelt ook weer 60 euro per jaar.
Voor mijn vader heb ik zelfde verbruik.
Alleen hij komt van 3 jarig contract moet hem alleen met reden aangeven dat nu 1 jarig waarschijnlijk goedkoper is.
Echter als hij echt langdurig contract(zekerheid) dan is keuze uiteindelijk aan hem.

Klein vraagje had jij het via gaslicht.com afgesloten of een andere vergelijkingssite?

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Offens1490 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:19:
[...]

Voor mijn vader heb ik zelfde verbruik.
Alleen hij komt van 3 jarig contract moet hem alleen met reden aangeven dat nu 1 jarig waarschijnlijk goedkoper is.
Echter als hij echt langdurig contract(zekerheid) dan is keuze uiteindelijk aan hem.

Klein vraagje had jij het via gaslicht.com afgesloten of een andere vergelijkingssite?
Ik heb afgesloten via gaslicht. Heb er niet heel veel tijd in gestopt, alleen nog even gecheckt bij één andere vergelijksite en daar kwam niet echt iets beters uit.

Het is natuurlijk aan je vader om een keuze te maken en 3 jaar vast geeft meer zekerheid op het uitsluiten van ineens hoge pieken bij geopolitieke ontwikkelingen in die periode. Maar wel met een prijs.

Ik zou je vader meegeven:
- verschillen tussen de leveranciers in kosten zijn minimaal
- maar: ze willen je allemaal graag binnenhalen dus geven ze een welkomstkorting waarmee je effectief als 300 euro ontvangt en dus bespaart op je energiekosten
- een 1 jarig contract betekent elk jaar weer kans op zo’n korting en lijkt dus bij zijn verbruik aantrekkelijker dan een 3-jarig contract
- een 3-jarig contract is meestal ook duurder qua tarieven, omdat de energieleverancier daarmee de risico’s pakt van een tussentijdse stijging
- als de prijzen écht hard stijgen komende jaren dan is de kans aanwezig dat er weer een energieplafond komt waarmee de nadelige effecten van een 1 jarig contract (tov 3 jarig) gedempt worden
- als de prijzen écht hard dalen dan is een 1-jarig contract juist aantrekkelijker.

Maar dat gezegd hebbende en misschien het belangrijkste: als jouw vader een jaar lang wakker ligt door zorgen over eventuele toekomstige hogere kodten dan is het het allemaal niet waard en kan ie beter ergens een duur 3-jarig contract afsluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:39
Wat denken jullie? Ik heb een ENGIE contract dat afloopt op 25 november
Onze situatie is als volgt:

code:
1
2
3
4
Stroom normaal  1715 kWh
Stroom dal  2895 kWh
Teruglevering normaal   1671 kWh
Teruglevering dal   609 kWh

Is het gunstiger om over te stappen naar day ahead? Of gewoon een normaal contract met terugleverkosten? Netto wekken wij helaas niet op, dus we moeten nog een klein beetje stroom bij kopen.

Via gaslicht kwamen we nu uit op Budgetenergie met de volgende tarieven:

code:
1
2
3
4
5
Stroom
All-in normaaltarief    € 0,2731 per kWh
All-in daltarief    € 0,2731 per kWh
Teruglevering normaal   € 0,2731 per kWh
Teruglevering dal   € 0,2731 per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:49
J0kerNL schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:32:
Is het gunstiger om over te stappen naar day ahead? Of gewoon een normaal contract met terugleverkosten? Netto wekken wij helaas niet op, dus we moeten nog een klein beetje stroom bij kopen.
Even ter waarschuwing: Ongeacht of je wel of niet netto zonne-energie terug levert, je betaald alsnog een "terugleverboete" over de zonnestroom die jij niet direct (binnen het kwartier van opbrengst) gebruikt.

Om rekening mee te houden. ;)

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56
Ik zie geen posts van mensen die nog een oude terugdraaimeter hebben met zonnepanelen, wat dan de voordeligste keus is of waar je rekening mee moet houden. Mijn contract loopt af op 1-1-2025.

Wij hebben panelen die ruim 5MWh per jaar opleveren en we verbruiken 3.5MWh, gas ongeveer 1300m3. Ik kan het restant aan Wh opstoken met elektrische kachels (voor beneden, heb airco's op de bovenverdieping) om het gasverbruik te minderen omdat je toch niet veel meer terugkrijgt voor 'overtollige' energie.

Als ik in een jaar netto op 0 uitkom weet de leverancier niet of ik 2999kWh teruglever en 2999kWh verbruik of 5500kWh teruglever en 5500kWh verbruik.. Iemand in dezelfde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@BigSurf Ik heb er rekening mee gehouden dat je straks verplicht naar slimme meter moet. En dan wordt het een heel ander sommetje. Mijn oplossing heb je alleen niets aan want ik heb 3 jaar stroom vast zonder kosten nog snel gesloten.

Ik zou in jouw geval dus 2 berekeningen maken.

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 01-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56
Als de salderingsregeling vervalt, ergens in 2027 maar dit staat nog niet vast, zal uiteindelijk de slimme meter verplicht worden. Waarschijnlijk heb ik nog een paar jaar om te 'profiteren' van de terugdraaimeter..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
BigSurf schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:18:
Ik zie geen posts van mensen die nog een oude terugdraaimeter hebben met zonnepanelen, wat dan de voordeligste keus is of waar je rekening mee moet houden. Mijn contract loopt af op 1-1-2025.
Je moet dan opletten of de energieleverancier geen speciale clausule in hun voorwaarden hebben over de terugdraaimeter.

[ Voor 37% gewijzigd door Novax op 01-11-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

Ook ik twijfel tussen vast of dynamisch met zonnepanelen. Op basis van het afgelopen jaar zou ik voor gas gemiddeld 40 cent (inclusief btw) hebben betaald op de TTF markt, waar dan nog 8 tot 10 cent aan inkoopkosten bovenop zouden komen als ik een dynamisch contract zou hebben gehad. En op basis van de afgelopen 3 maanden (ik heb helaas niet meer gegevens) zou ik voor stroom ongeveer op 0 euro uitkomen met wat ik verbruik en teruglever, inclusief inkoop- en verkoopkosten.

Als ik dat vergelijk met Innova 3 jaar (zonder terugleverboete) zou ik daar 50 euro per jaar ongeveer krijgen voor stroom, en gas is +-100 euro duurder. Maar bij een dynamisch contract zijn de vaste kosten typisch een stuk goedkoper (75 euro in vergelijking met 120 euro). Oftewel: dynamisch lijkt 150 euro per jaar goedkoper te zijn.

De (vermindering) EB en netbeheerkosten maken niet uit, dus die laat ik even buiten beschouwing.

Zie ik iets over het hoofd of is voor mij de keuze tussen een dynamisch contract die goedkoper is met meer risico (en mogelijkheid tot nog meer besparen als ik m'n verbruik beter zou verdelen op basis van daadwerkelijke prijzen), of bij een vast contract duurder met meer zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:16
Ik heb een vast contract gehad van 3 jaar met zonnepanelen bij Budget Energie en deze loopt 1 december af. Nu vind ik het persoonlijk prettig om mijn energie en gas weer voor 3 jaar vast te zetten, ik ben niet iemand die er continu mee bezig wel zijn en ik heb ook geen zin in allerlei schommelingen in de energieprijs of dat ik daar rekening mee moet houden, dus daarom geen 1 jaar of dynamisch contract..

Alleen wat ik nu lastig vind is om het e.e.a. goed te vergelijken voor de langer termijn toe en niet precies weet wat slim is....Ik vraag ongeveer 3300 kwh op en lever ongeveer ook 3000 kwh terug.

Ik zit nu te kijken voor Delta Energie; daar betaal je bij normaal tarief in dat contract 0,31 cent en terugleverkosten zijn dan 265. In 2027 vervalt salderen, dan zou technisch gezien een lagere energieprijs slimmer zijn maar ik verwacht dat ook in 2027 terugleverkosten er gewoon op blijven. Als energiebedrijven niet gedwongen worden, dan blijft alles wat het nu is alleen als de overheid zegt dat het verboden is, dan geldt dit ook voor lopende contracten (gebeld met Delta hierover).
Ik zou dus ook voor een lagere stroomprijs kunnen gaan met een hogere terugleverkosten bij een andere leverancier, maar die paar cent in stroom dat dit duurder is compenseert denk ik niet de hogere terugleverkosten.. dus gevoelsmatig kan ik beter nog steeds voor de laagste terugleverkosten gaan..ik was even benieuwd hoe iemand anders dit ervaart als je gaat vergelijken. Ik kijk mij dus ook niet helemaal blind naar de prijs per maand aangezien je toch afhankelijk bent wat de zon doet in een jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
CronoS76 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:46:
Ik heb een vast contract gehad van 3 jaar met zonnepanelen bij Budget Energie en deze loopt 1 december af. Nu vind ik het persoonlijk prettig om mijn energie en gas weer voor 3 jaar vast te zetten, ik ben niet iemand die er continu mee bezig wel zijn en ik heb ook geen zin in allerlei schommelingen in de energieprijs of dat ik daar rekening mee moet houden, dus daarom geen 1 jaar of dynamisch contract..

Alleen wat ik nu lastig vind is om het e.e.a. goed te vergelijken voor de langer termijn toe en niet precies weet wat slim is....Ik vraag ongeveer 3300 kwh op en lever ongeveer ook 3000 kwh terug.

Ik zit nu te kijken voor Delta Energie; daar betaal je bij normaal tarief in dat contract 0,31 cent en terugleverkosten zijn dan 265. In 2027 vervalt salderen, dan zou technisch gezien een lagere energieprijs slimmer zijn maar ik verwacht dat ook in 2027 terugleverkosten er gewoon op blijven. Als energiebedrijven niet gedwongen worden, dan blijft alles wat het nu is alleen als de overheid zegt dat het verboden is, dan geldt dit ook voor lopende contracten (gebeld met Delta hierover).
Ik zou dus ook voor een lagere stroomprijs kunnen gaan met een hogere terugleverkosten bij een andere leverancier, maar die paar cent in stroom dat dit duurder is compenseert denk ik niet de hogere terugleverkosten.. dus gevoelsmatig kan ik beter nog steeds voor de laagste terugleverkosten gaan..ik was even benieuwd hoe iemand anders dit ervaart als je gaat vergelijken. Ik kijk mij dus ook niet helemaal blind naar de prijs per maand aangezien je toch afhankelijk bent wat de zon doet in een jaar..
Wat is je gasverbruik?

Wellicht is Greenchoice 2 jaar een optie? Heb je niet te maken met de veranderingen in 2027. Terugleverkosten zijn hoger dan Delta 3 jaar maar dat wordt gecompenseerd door de hogere korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Novax schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:57:
[...]

Wat is je gasverbruik?

Wellicht is Greenchoice 2 jaar een optie? Heb je niet te maken met de veranderingen in 2027. Terugleverkosten zijn hoger dan Delta 3 jaar maar dat wordt gecompenseerd door de hogere korting.
1200 m3 ongeveer. Ik zat ook naar 2 jaar te kijken er zijn een paar leveranciers die dat doen maar, maar nadat ik het met mijn vrouw een beetje de opties had besproken en ook over dit risico gehad hebben, wilde ze toch ook 3 jaar hebben. Dus ik kijk in eerste instantie toch naar 3 jaar contracten.
Ik vind Greenchoice alleen wel erg duur met zijn terugleverkosten.. maarja; dat is dat gevoel he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik zit nu te kijken voor Delta Energie; daar betaal je bij normaal tarief in dat contract 0,31 cent en terugleverkosten zijn dan 265. In 2027 vervalt salderen, dan zou technisch gezien een lagere energieprijs slimmer zijn maar ik verwacht dat ook in 2027 terugleverkosten er gewoon op blijven.
Als je voor 0,31 cent kunt afsluiten moet je dat meteen doen, maar ik gok dat je helaas 100x meer bedoelt en dus 31 cent.
Waarom verwacht je dat de terugleverkosten blijven?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
In 2027 vervalt salderen, dan zou technisch gezien een lagere energieprijs slimmer zijn maar ik verwacht dat ook in 2027 terugleverkosten er gewoon op blijven. Als energiebedrijven niet gedwongen worden, dan blijft alles wat het nu is alleen als de overheid zegt dat het verboden is, dan geldt dit ook voor lopende contracten (gebeld met Delta hierover).
Ook al zouden tergleverkosten blijven dan is er ook nog de optie om door de veranderingen per 2027 op te zeggen. Althans dat is de verwachting, zie https://solarmagazine.nl/...iecontract-stop-te-zetten

[ Voor 8% gewijzigd door Novax op 01-11-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
EWK schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:09:
[...]

Als je voor 0,31 cent kunt afsluiten moet je dat meteen doen, maar ik gok dat je helaas 100x meer bedoelt en dus 31 cent.
Waarom verwacht je dat de terugleverkosten blijven?
0,31 cent per kwh is in principe niet echt heel goedkoop. Bij 1 jaar abonnementen ligt het rond de 0,25 cent.

Ik verwacht dat de terugleverkosten zullen blijven, maar dat is puur op basis van mijn gevoel. Energiemaatschappijen hebben gezien dat het mogelijk is en het ACM zegt dat ze deze kosten maken dat geeft ze speelruimte. Kosten die op een gegeven moment geaccepteerd zijn door de maatschappij, zullen er dan denk ik ook niet snel meer vanaf gaan.. Hetzelfde als met het kwartje van Kok, dat was ook tijdelijk :)

Ik verwacht wel dat de terugleverkosten wel wat minder worden aangezien ze geen kosten meer hebben van salderen,, maar weg doen ze het niet omdat dit dan ook een middel is dat een leverancier speelruimte te geven om energieprijzen laag te houden en wat meer terugleverkosten te rekenen of precies andersom en zo interessanter kunnen zijn voor nieuwe klanten. Als de overheid bepaald op een gegeven moment dat het niet meer mag, dan is het makkelijker en heeft de energiemaatschappij vanuit wetgeving te volgen. Maar vooralsnog zegt men dat de hoogte en de manier van de terugleverkosten niet via de wet geregeld mag worden: https://solarmagazine.nl/...trijd-met-europese-regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
CronoS76 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:36:
[...]

0,31 cent per kwh is in principe niet echt heel goedkoop. Bij 1 jaar abonnementen ligt het rond de 0,25 cent.

Ik verwacht dat de terugleverkosten zullen blijven, maar dat is puur op basis van mijn gevoel. Energiemaatschappijen hebben gezien dat het mogelijk is en het ACM zegt dat ze deze kosten maken dat geeft ze speelruimte. Kosten die op een gegeven moment geaccepteerd zijn door de maatschappij, zullen er dan denk ik ook niet snel meer vanaf gaan.. Hetzelfde als met het kwartje van Kok, dat was ook tijdelijk :)

Ik verwacht wel dat de terugleverkosten wel wat minder worden aangezien ze geen kosten meer hebben van salderen,, maar weg doen ze het niet omdat dit dan ook een middel is dat een leverancier speelruimte te geven om energieprijzen laag te houden en wat meer terugleverkosten te rekenen of precies andersom en zo interessanter kunnen zijn voor nieuwe klanten. Als de overheid bepaald op een gegeven moment dat het niet meer mag, dan is het makkelijker en heeft de energiemaatschappij vanuit wetgeving te volgen. Maar vooralsnog zegt men dat de hoogte en de manier van de terugleverkosten niet via de wet geregeld mag worden: https://solarmagazine.nl/...trijd-met-europese-regels.
Als salderen wegvalt is het niet logisch op nog terugleverkosten te hebben. Je krijgt dan een vergoeding voor al je teruggeleverde stroom (nu is die vergoeding alleen voor overschot) maar tegelijkertijd moet je betalen voor al je teruggeleverde stroom. Dan kan dus net zo goed het tarief voor de kosten van het tarief voor de vergoeding afgetrokken worden. (dat achterlijke systeem van schalen even buiten beschouwing laten).

Enige punt is dat de logica niet altijd regeert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
In 2027 vervalt salderen, dan zou technisch gezien een lagere energieprijs slimmer zijn maar ik verwacht dat ook in 2027 terugleverkosten er gewoon op blijven. Als energiebedrijven niet gedwongen worden, dan blijft alles wat het nu is alleen als de overheid zegt dat het verboden is, dan geldt dit ook voor lopende contracten (gebeld met Delta hierover).
Ik weet niet of je dit ook duidelijk hebt gekregen in je contact met Delta: Maar als het contract blijft zoals het is, gaat Delta dan ook die € 0,09 betalen voor de 3000kWh die je dan niet meer saldeert? Dat zou namelijk je terugleverkosten er weer uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Novax schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:50:
[...]

Als salderen wegvalt is het niet logisch op nog terugleverkosten te hebben. Je krijgt dan een vergoeding voor al je teruggeleverde stroom (nu is die vergoeding alleen voor overschot) maar tegelijkertijd moet je betalen voor al je teruggeleverde stroom. Dan kan dus net zo goed het tarief voor de kosten van het tarief voor de vergoeding afgetrokken worden. (dat achterlijke systeem van schalen even buiten beschouwing laten).

Enige punt is dat de logica niet altijd regeert :+
Dat klopt. Alleen ik verwacht dat de energiemaatschappijen er altijd een mooie draai aan gaan geven. Als je nu rond de 0,10 cent terugleververgoeding krijgt en je saldeert een tarief van 0,25 cent, dan steken ze die 0,25 cent in hun zak in 2027, maar ze zullen nog wel die 0,10 cent moeten geven.. Dat betekend dat ze met 0,15 cent hun terugleverkosten willen compenseren en dit is een aanname, maar de kans bestaat dat ze dat dan te weinig vinden.. Dus stel dat dit zo is, dan kunnen ze de stroomprijs verhogen of de terugleververgoeding verlagen. Stroomprijs verhogen schrikt nieuwe klanten af en de overheid gaat piepen als de terugleververgoeding weer te laag wordt. Daardoor denk ik dat er een vorm van terugleverkosten zal blijven bestaan omdat dit voor ze speeluimte is en dus meer winstmarge. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 21:14
CronoS76 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:00:
[...]

Dat klopt. Alleen ik verwacht dat de energiemaatschappijen er altijd een mooie draai aan gaan geven. Als je nu rond de 0,10 cent terugleververgoeding krijgt en je saldeert een tarief van 0,25 cent, dan steken ze die 0,25 cent in hun zak in 2027, maar ze zullen nog wel die 0,10 cent moeten geven.. Dat betekend dat ze met 0,15 cent hun terugleverkosten willen compenseren en dit is een aanname, maar de kans bestaat dat ze dat dan te weinig vinden.. Dus stel dat dit zo is, dan kunnen ze de stroomprijs verhogen of de terugleververgoeding verlagen. Stroomprijs verhogen schrikt nieuwe klanten af en de overheid gaat piepen als de terugleververgoeding weer te laag wordt. Daardoor denk ik dat er een vorm van terugleverkosten zal blijven bestaan omdat dit voor ze speeluimte is en dus meer winstmarge. :)
Je hebt het over 0,10 cent en 0,25 cent, waar je vast 10 of 25 cent (of 0,10 of 0,25 euro) bedoelt... Lijkt een klein punt, maar het scheelt een factor 100.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:26
Voor ons nieuwe huis moeten wij een nieuw contract gaan afsluiten. Op dit moment hebben we stadsverwarming (eneco) en stroom bij Greenchoice (appartement)
We gaan naar een rijtjeshuis (middenwoning) met gas en zonnepanelen. Verder zijn we met zijn tweeën, geen elektrische auto's of warmtepompen.

Ik probeer te vinden wat een beetje gemiddelde schattingen zijn om de prijzen van aanbieders te vergelijken.
Zou dit een redelijk startpunt zijn voor een huishouden als die van ons?

Stroom normaal 1100 kWh
Stroom dal 1100 kWh
Teruglevering normaal 1000 kWh
Teruglevering dal 1000 kWh
Gasverbruik 1100 M3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
wokkelz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:24:
Voor ons nieuwe huis moeten wij een nieuw contract gaan afsluiten. Op dit moment hebben we stadsverwarming (eneco) en stroom bij Greenchoice (appartement)
We gaan naar een rijtjeshuis (middenwoning) met gas en zonnepanelen. Verder zijn we met zijn tweeën, geen elektrische auto's of warmtepompen.

Ik probeer te vinden wat een beetje gemiddelde schattingen zijn om de prijzen van aanbieders te vergelijken.
Zou dit een redelijk startpunt zijn voor een huishouden als die van ons?

Stroom normaal 1100 kWh
Stroom dal 1100 kWh
Teruglevering normaal 1000 kWh
Teruglevering dal 1000 kWh
Gasverbruik 1100 M3
Voor een redelijke inschatting is meer nodig dan alleen het type huis en het aantal mensen.

Noodzakelijk om te weten is op zijn minst:

Over het huis:
- hoeveel m2 of m3 is het huis
- welk bouwjaar
- welke isolatie is er al (dubbelglas? Spouwmuur? Dak? Vloer?)

Over de bewoners:
- zijn er overdag doordeweeks ook mensen thuis of werken jullie altijd buiten de deur?
- staat de verwarming in de stookmaanden normaliter op “standje bejaardensauna” (21+) of eerder op standje “deken op de bank want anders wordt Poetin te machtig” (17-)?
- zitten jullie avonds en in het weekend thuis hele netflix seizoenen weg te kijken of zijn jullie voor ironmans aan het trainen en nauwelijks thuis op de bank te vinden?

Beetje gechargeerd natuurlijk, maar denk dat de boodschap wel helder is.

Als jenonline zoekt vindt je veel tooltjes trouwens om een redelijke inschatting van je toekomstig verbruik te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:26
Valorian schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:47:
[...]

Voor een redelijke inschatting is meer nodig dan alleen het type huis en het aantal mensen.

Noodzakelijk om te weten is op zijn minst:

Over het huis:
- hoeveel m2 of m3 is het huis
- welk bouwjaar
- welke isolatie is er al (dubbelglas? Spouwmuur? Dak? Vloer?)

Over de bewoners:
- zijn er overdag doordeweeks ook mensen thuis of werken jullie altijd buiten de deur?
- staat de verwarming in de stookmaanden normaliter op “standje bejaardensauna” (21+) of eerder op standje “deken op de bank want anders wordt Poetin te machtig” (17-)?
- zitten jullie avonds en in het weekend thuis hele netflix seizoenen weg te kijken of zijn jullie voor ironmans aan het trainen en nauwelijks thuis op de bank te vinden?

Beetje gechargeerd natuurlijk, maar denk dat de boodschap wel helder is.

Als jenonline zoekt vindt je veel tooltjes trouwens om een redelijke inschatting van je toekomstig verbruik te krijgen.
Bedankt, dat zijn inderdaad goede vragen die betere schattingen kunnen opleveren.
ik heb de vorige bewoner ook om data gevraagd, maar het communiceert erg lastig met hem.

Bouwjaar en oppervlakte zijn makkelijk (1995, 137 m2), overal dubbel glas, de rest hebben we nog geen goed beeld van.
We zijn niet van de sauna stand, maar een constante 19 graden in de winter is normaal. Werken beide 5 dagen buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
jolandacb schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:34:
Ik lees zoveel mogelijk informatie maar kom er tot nu toe niet achter wat in onze situatie nu verstandig is.
Verbruik vorig jaar was:

Echter laad ik mijn auto sinds dit jaar bij mijn werk op, dat zal dus wel schelen, maar lastig in te schatten hoeveel. Ik vermoed zo'n 1300 tot 1500 kWh.
Nu twijfel ik heel erg of een dynamisch contract voor ons voordeliger is.
De laadpaal is 1 fase dus de andere auto kan niet in een paar uur voordelige uren vol zijn.
De auto zal meestal snachts laden. De warmtepomp staat nu ingesteld op smiddags tussen 13.00 en 15.00 water verwarmen.
Ben benieuwd naar jullie ideeën of tips wat voor ons voordeliger zal zijn.
Niemand tips of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Bergie

Lekker belangrijk...

ik ben ook op zoek naar wat advies mbt energiecontract.

Mijn greenchoice contract loopt op 1-1-2025 af en moet dus of verlengen, of wat anders kiezen.
Het lastige is dat we eind april dit jaar verhuist zijn. We kwamen van een woning met stadsverwarming dus hadden dus geen gas. Dat hebben we nu wel weer dus dat kreeg ik bij Greenchoice met variabele kosten (op dit moment €1,32607 per kuub)

Maar daardoor heb ik dus nog geen goed beeld van wat het verbruik gaat zijn.
Tot nu toe staat het verbruik (volgens de greenchoice app) op
Elektra:
1113 kWh verbruik
1007 kWh teruglevering

Gas:
240m3

- We hebben geen warmtepomp, elektrische auto of airco's.
- Koken doen we nog op gas
- We hebben twee gashaarden (eentje in de woonkamer en eentje in de overkapping). Die dingen zijn meer voor de sfeer natuurlijk en hebben we dus maar af en toe aan.
- Zonnepanelen zijn in theorie goed voor 2 kW geloof ik
- We zijn met 5 personen; kinderen zijn 4, 7 en 8 jaar oud (waarvan 2 ca 40% van de tijd bij de ex van mijn vriendin zijn)

Ik kan dus moeilijk de vergelijkingswebsites gebruiken aangezien ik niet goed weet wat ik als jaarverbruik kan invullen.
Kan iemand misschien iets zinnigs roepen over wat een goede aanbieder voor ons zou zijn?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 09:50

mso

Kan je niet de vorige bewoners vragen naar hun verbruik en dat als uitgangspunt hanteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-06 17:57
Hier ook een gasloos huis met WP en PV-panelen, maar geen e-auto. Volgens energievergelijker van VEH is voor mij een dynamisch contract bij Tibber het voordeligst. Heb wel aanzienlijk minder net afname dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Midan schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:52:
[...]

Hier ook een gasloos huis met WP en PV-panelen, maar geen e-auto. Volgens energievergelijker van VEH is voor mij een dynamisch contract bij Tibber het voordeligst. Heb wel aanzienlijk minder net afname dan jij.
Of dat voordeliger is weet je pas achteraf en is niet zo te zeggen. Met dynamisch ben je afhankelijk van de grillen van de markt, dat moet je willen.

Als je je verbruik kunt en wilt sturen en je vind het leuk om daar mee bezig te zijn kun je het zeker overwegen, maar niemand kan je garanderen dat 'een dynamisch contract bij Tibber het voordeligst' is. Voorbeeld: 48 cent per kWh betaal je tussen 17 en 18 vandaag.

Edit: om nog even mijn punt kracht bij te zetten: morgen 73 cent tussen 17 en 18 uur :o . Grillen van de markt

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 04-11-2024 14:40 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Laatst online: 23-06 17:57
EWK schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:28:
[...]

Of dat voordeliger is weet je pas achteraf en is niet zo te zeggen. Met dynamisch ben je afhankelijk van de grillen van de markt, dat moet je willen.

Als je je verbruik kunt en wilt sturen en je vind het leuk om daar mee bezig te zijn kun je het zeker overwegen, maar niemand kan je garanderen dat 'een dynamisch contract bij Tibber het voordeligst' is. Voorbeeld: 48 cent per kWh betaal je tussen 17 en 18 vandaag.
Snap ik. Het is een voorspelling.

Het is goed mogelijk om het verbruik te sturen met een warmtepomp, vaatwasser en wasmachine. Koken zal echter altijd rond 18.00 uur plaatsvinden, wat morgen dus een kostbare aangelegenheid zal zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Midan op 04-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Bergie schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:06:
Ik kan dus moeilijk de vergelijkingswebsites gebruiken aangezien ik niet goed weet wat ik als jaarverbruik kan invullen.
Kan iemand misschien iets zinnigs roepen over wat een goede aanbieder voor ons zou zijn?
Bij gaslicht zelf een door jou gesteld jaarverbruik invullen.Zorg dat je die verbruiken onthoudt. Dan kan je later nog eens vergelijken op dezelfde basis.
Vergelijk bij gaslicht.com dan wat je met jaarcontract per maand kwijt bent., de welkomstpremies zitten daar in verwerkt.

Ik houdt in een .txt bestandje al jaren bij van wat ik (per maand) verbruik en weet aardig precies wat mijn jaarverbruik zal zijn.
Mijn ervaring is dat bij gaslicht andere verbruiksingave weinig verandering geeft in de relatieve verschillen tussen de aanbieders.
Soms kan je wat variëren tussen vaste leveringskosten en kWh-prijs (zie Vattenfall), of soms is er verschil tussen tarief net iets onder of boven 1000m3 (had ik eens bij Energiedirect).
Als je je verbruik zelf redelijk goed kunt voorspellen kan je wat spelen met je foutenrisico.
De vergelijking kan meerdere keren per week anders uitvallen, zeker als de gasprijzen variëren. Dat was vorige maanden het geval. Ik heb in die korte tijd bij Vattenfall meerdere keren een nieuw beter contract afgesloten. Vattenfall nam gewoon de laatste (= de voordeligste) aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jolandacb schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:34:
Verbruik vorig jaar was:
Ben je er al uit? Wij hebben hier nagenoeg hetzelfde verbruik/patroon.

Ik twijfel tussen maar blijven-waar-ik-zit en iets dynamisch. Frank/Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Crew One schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:00:
[...]

Ben je er al uit? Wij hebben hier nagenoeg hetzelfde verbruik/patroon.

Ik twijfel tussen maar blijven-waar-ik-zit en iets dynamisch. Frank/Tibber.
Ik zie de laatste dagen hoge tarieven bij Tibber voorbijkomen, vooral tussen 17.00 en 18.00 uur. Zo rond 70 a 80 cent.
Zo duur is het eerder niet geweest begrijp ik.
Ik neig steeds meer naar weer vast, maar dan voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier nu bijna door een jaarcontract bij Oxxio heen, betalen 70 euro per maand.
Stats :
Gecombineerd energieverbruik : 2523kWh
Teruglevering (16 panelen) : 2530kWh
Gas : 375m2

Oxxio deed een voorstel maar daar gaat het omhoog naar 88 euro per maand ivm de terugleverboete.
Ik heb ook even gekeken bij Zonneplan (dynamisch), die komen met een gemiddelde maandprijs van 53 euro per maand. Toch een serieus verschil.

Wat zouden jullie doen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DennusB Afgezien dat dynamisch nul garanties biedt en jij dus met onzekerheid om moet kunnen gaan (zie afgelopen week in het dynamisch-topic) hangt er ook veel af van jouw persoonlijk profiel en mogelijkheden tot flexibel verbruik en micromanagement.
Als je al uurdata hebt, kan je afgelopen jaar simuleren en terugkijken.
Vooruit kijken gaat niet lukken :)
Tot nu toe komt het bij de meesten jaargemiddeld wel goedkoper uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 07-11-2024 13:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:54:
@DennusB Afgezien dat dynamisch nul garanties biedt en jij dus met onzekerheid om moet kunnen gaan (zie afgelopen week in het dynamisch-topic) hangt er ook veel af van jouw persoonlijk profiel en mogelijkheden tot flexibel verbruik en micromanagement.
Als je al uurdata hebt, kan je afgelopen jaar simuleren en terugkijken.
Vooruit kijken gaat niet lukken :)
Tot nu toe komt het bij de meesten jaargemiddeld wel goedkoper uit.
Ja slim, heb alle data in Home-Assistant en Grafana en kan vanaf Home-Assistant ook al m'n apparaten starten zoals vaatwasser, wasmachine en droger. Dus dat geeft wel flexibiliteit om het zelf te regelen!
Ik ga eens op onderzoek uit, dankjewel!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
jolandacb schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:36:
[...]

Ik zie de laatste dagen hoge tarieven bij Tibber voorbijkomen, vooral tussen 17.00 en 18.00 uur. Zo rond 70 a 80 cent.
Zo duur is het eerder niet geweest begrijp ik.
Ik neig steeds meer naar weer vast, maar dan voor 1 jaar.
Daar staat straks als de zonnepanelen weer gaan knallen tegenover lage prijzen. Het is wat @Proton_ hierboven zegt. Het gaat over het gemiddelde per jaar. En net als met hypotheken kost zekerheid risico opslag. Ik heb jarenlang een variabele hypotheekrente gehad en was spekkoper. Niet toen de rente ultiem laag stond historisch. Toen moest je vastzetten. Is energie nu goedkoop voor de komende jaren. Wie zal het zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Jaar verbruik 2.000kwh
Teruglever 3.000kwh
Gas 1m3

Samengevat 2.000kwh salderen per jaar, welk contracten zijn meest interessant?

Ik kom nu op Vattenfall uit.
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/Powerdeal/
Stroom € 0,280115
Gas € 1,351945
Teruglever­vergoeding € 0,123
Teruglever boete ongeveer €0,10/kwh (beetje afhankelijk in welke schaal je valt.
€350,- welkomskorting.

Berekend voor mij zelf.
2.000kwh salderen kost mij 200,-
Vaste leverkosten € 95,83
Netbeheerkosten € 425,79
Vermindering energiebelasting € -631,39
Totaal stroom € 90,23

Gas
Vaste leveringskosten €95,83
Netbeheerkosten € 153,87
Totaal gas€ 249,70

Totaal 339,93
Actie korting €350,-
Uiteindelijk €-10,07

Greenchoice geeft ook een hoge welkomskorting zag ik (€300,-). Echter kom ik daarvoor niet in aanmerking omdat ik al klant bij hun ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:48:
Jaar verbruik 2.000kwh
Teruglever 3.000kwh
Gas 1m3

Samengevat 2.000kwh salderen per jaar, welk contracten zijn meest interessant?

Ik kom nu op Vattenfall uit.
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/Powerdeal/
Stroom € 0,280115
Gas € 1,351945
Teruglever­vergoeding € 0,123
Teruglever boete ongeveer €0,10/kwh (beetje afhankelijk in welke schaal je valt.
€350,- welkomskorting.

Berekend voor mij zelf.
2.000kwh salderen kost mij 200,-
Vaste leverkosten € 95,83
Netbeheerkosten € 425,79
Vermindering energiebelasting € -631,39
Totaal stroom € 90,23

Gas
Vaste leveringskosten €95,83
Netbeheerkosten € 153,87
Totaal gas€ 249,70

Totaal 339,93
Actie korting €350,-
Uiteindelijk €-10,07

Greenchoice geeft ook een hoge welkomskorting zag ik (€300,-). Echter kom ik daarvoor niet in aanmerking omdat ik al klant bij hun ben.
Maar dat gas is dus 1m3 omdat je echt geen gas meer verbruikt maar nog wel de aansluiting wilt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Klopt. Op veel websites wordt er niet geaccepteerd wanneer je 0m3 invult bij je gasverbruik.

Doorgaans kost het hebben van een gasaansluiting niet zoveel gezien de hoger welkomskorting die er voor tegen over staan. Ook vind ik het wel fijn om de aansluiting te behouden gezien je met ons kabinet niet weet wat voordeligere is op langer termijn

Moet wel zeggen dat ik pas per dit jaar volledige geen gas meer gebruikt doordat tegenwoordig de 2de handse inductiekookplaten een stuk betaalbaarder zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:09:
Klopt. Op veel websites wordt er niet geaccepteerd wanneer je 0m3 invult bij je gasverbruik.

Doorgaans kost het hebben van een gasaansluiting niet zoveel gezien de hoger welkomskorting die er voor tegen over staan. Ook vind ik het wel fijn om de aansluiting te behouden gezien je met ons kabinet niet weet wat voordeligere is op langer termijn

Moet wel zeggen dat ik pas per dit jaar volledige geen gas meer gebruikt doordat tegenwoordig de 2de handse inductiekookplaten een stuk betaalbaarder zijn geworden.
Als je een slimme meter hebt zou je dan ook kunnen overwegen om voor gas een dynamisch contract te nemen. Ik zie dat Frank Energie nu een loyaliteitsbonus heeft van € 105 voor gas alleen (zie bijvoorbeeld gaslicht.com maar dan wel "Dynamische tarieven" aanvinken en 0 invullen voor stroom en teruglevering). Even goed in de actie voorwaarden kijken of dat ook geld als je maar 1m3 per jaar verbruikt (lijkt mij wel). En uiteraard dan kijken of er een apart stroom contract is dat in totaal meer oplevert dan de deal bij Vattenfall.

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 08-11-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-Patrick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-03 23:26
Hallo allemaal,

Eerlijk gezegd ben ik de weg kwijt als het gaat om de staat van energiecontracten in dit land. Ik werk met complexe financiële zaken en het begint zover te komen dat ik denk dat het gemiddelde energiecontract ondoorzichtiger en onmogelijker te vergelijken is dan een of ander complex financieel product. Wat een volslagen, wanordelijk, verschrikkelijk falen van de markt. ACM zit aan het stuur te slapen. Mijn probleem is niet de teruglevertarieven op zich - het is groter dan dat.
Ik vind het letterlijk bijna onmogelijk om verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken. Verborgen vergoedingen, vergoedingen met verschillende namen, verschillende meetmethoden om de “zonneboete” te berekenen, enz. En dan hebben de vergelijkingsdiensten alleen bepaalde leveranciers en geen andere, enzovoort. Dit is geen geliberaliseerde, vrije markt. Het is een ondoorzichtige markt.

Hoe dan ook, kan iemand me helpen erachter te komen wat voor mij een verstandige deal is? Ik zit helaas bij Greenchoice, dus ik kan geen gebruik maken van de cashbackaanbiedingen die van toepassing zijn. Ik wil echt een vast contract afsluiten voor een jaar of twee, omdat ik er helaas van overtuigd ben dat er met deze nieuwe regering in de VS wel eens een nieuwe gasschok zou kunnen komen.

Stroom normaal: 2145
Stroom dal: 3104
Teruglevering normaal: 2727
Teruglevering dal: 1033

Alleen elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mike-Patrick schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:14:
Hallo allemaal,

Eerlijk gezegd ben ik de weg kwijt als het gaat om de staat van energiecontracten in dit land. Ik werk met complexe financiële zaken en het begint zover te komen dat ik denk dat het gemiddelde energiecontract ondoorzichtiger en onmogelijker te vergelijken is dan een of ander complex financieel product. Wat een volslagen, wanordelijk, verschrikkelijk falen van de markt. ACM zit aan het stuur te slapen. Mijn probleem is niet de teruglevertarieven op zich - het is groter dan dat.
Ik vind het letterlijk bijna onmogelijk om verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken. Verborgen vergoedingen, vergoedingen met verschillende namen, verschillende meetmethoden om de “zonneboete” te berekenen, enz. En dan hebben de vergelijkingsdiensten alleen bepaalde leveranciers en geen andere, enzovoort. Dit is geen geliberaliseerde, vrije markt. Het is een ondoorzichtige markt.

Hoe dan ook, kan iemand me helpen erachter te komen wat voor mij een verstandige deal is? Ik zit helaas bij Greenchoice, dus ik kan geen gebruik maken van de cashbackaanbiedingen die van toepassing zijn. Ik wil echt een vast contract afsluiten voor een jaar of twee, omdat ik er helaas van overtuigd ben dat er met deze nieuwe regering in de VS wel eens een nieuwe gasschok zou kunnen komen.

Stroom normaal: 2145
Stroom dal: 3104
Teruglevering normaal: 2727
Teruglevering dal: 1033

Alleen elektriciteit.
De meeste relevante aanbiedingen voor vaste contracten zijn wel via vergelijkingssites te vinden en die nemen in principe het rekenen met de verschillende soorten tarieven uit handen. Het beste kun je er meerdere gebruiken omdat er kleine verschillen zitten tussen met welke leveranciers er actief samengewerkt wordt.

Als ik even kijk met jouw gegevens, lijkt DELTA Energie (dochterbedrijf van Vattenfall) mij wel een goede keuze, zowel het aanbod van 1 als 3 jaar. Mega komt er ook goed uit, maar raad ik persoonlijk niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertreyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 23:09
Ik zit momenteel al jaren bij Eneco, variabel contract, onbepaalde tijd. Net de jaarnota ontvangen en hoef 'maar' €135 o.i.d. bij te betalen, echter ben ik al een aantal dagen aan het bedenken of een overstap geen wijsheid is. En dan twijfel ik tussen een vast contract van een jaar of bijvoorbeeld juist een dynamisch contract (Tibber?). Dynamisch contract moet ik me nog wel in verdiepen, en heb ook geen zin om onrustig in m'n hoofd te worden omdat ik continu moet bedenken of een apparaat nu wel of niet aan wil zetten :9 Maar ik vind iets meer zicht en meer een idee hebben op wat je nou eigenlijk verbruikt ook wel weer interessant.. En de site ziet er mooi uit :9

Het voordeel van Eneco wat ik tot nu toe heb ervaren is dat er geen 'gedoe' is, geen verborgen kosten o.i.d. (ja hoge tarieven rekenen doen ze wel :+ ). Heb op verschillende sites zitten vergelijken en qua vaste contracten kom ik rond de €175-180 / maand uit, vattenfall en vandebron kwamen daarop uit met een 1-jarig contract. Tibber geeft aan op ongeveer €190 / maand uit te komen.

Stats 2024:

Tussenwoning uit 2015 (oid), geen zonnepanelen. 2 volwassen en een kind van 2.
Ik heb een EV maar helaas geen eigen oprit en dus ook geen eigen laadpaal.

Gecombineerd energieverbruik : 4414kWh
Piek: 1966kWh, dal: 2448kWh
Gas : 802m2

Hoor graag meningen, ervaringen, adviezen etc, dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10

R-P

Gasverbruik: 1400m^2
Elektriciteit: minus 3700kWh (dus 3700kWh netto teruglevering)

Langere uitleg:

Vorige maand brief van Eneco gehad dat ze terugleverkosten gaan rekenen, dus tijd om rond te kijken. Vast contract is afgelopen dus ik neem aan dat ik elke maand weg kan.

Ferraris meter (uit afgekeurde batch maar mocht hem (vooralsnog) houden), nacht teller doet sinds eind 2022 niets meer, hoewel vorige maand ik schijnbaar nog wel 1kWh heb teruggeleverd... (Dus toch nog een TF signaaltje gehad, twee keer?)

Bruto teruglevering zonnepanelen: ~8500kWh
Netto teruglevering aan het net: ~3700kWh
Gas: ~1400m^3

Nog niet gerealiseerde vage plannen:
Aantal airco's, huis wordt 's zomers erg warm en de slaapkamer op zolder heeft enkel glas (dus heet in de zomer en koud in de winter)
Koken op elektriciteit, maar pas na overgaan op 3 fasen.
Overgaan op 3 fasen (en natuurlijk dan een nieuwe meter) maar liefst wanneer er ook automaten als hoofdzekering geïnstalleerd kunnen worden, iets dat Stedin niet kan beloven...
Wellicht ook meteen een SAP aanvragen. De SFT440's heb ik al.

Wel gerealiseerde plannen: zonnepanelen zijn 3 aparte strings met elk een SolarEdge omvormer, geen aanpassing nodig (behalve verdelen over de fasen en productielimiet eruithalen, ik zorg nu dat ik niet meer dan 35A teruglever)

Ik lees her en der over Innova met een 3000kWh terugleverlimiet, met wat gedragaanpassing is daar wel onder te blijven. Is dat wat? Ik ben echt het overzicht kwijt...

[ Voor 3% gewijzigd door R-P op 11-11-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@R-P volgens mij rekenen nu alle leveranciers met wat je het net opstuurt, niet met wat er na salderen overblijft. Dus je zit, net als ikzelf, flink hoog met die 8500 kWh (ik zit op 7500).

Ik heb een overstap naar Energie Van Ons gestart, lokaal is er een energieclubje opgericht die daarmee samenwerkt en zo levert het lokaal nog wat op oid. Ik kwam op een maandbedrag van ~20 euro. Ik twijfel om dit te annuleren en december af te wachten om te kijken wat de modelcontracten gaan doen. Als ik mijn gegevens nu bij Vattenfall invul (wat de enige schijnt te zijn waar je dit online kunt berekenen) kom ik met een modelcontract weer op een negatief bedrag uit, net geen 10 euro per maand retour....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik zit al 10+ jaar bij Essent, want vastigheid. Nu wil ik toch verder kijken voor betere contracten, maar niet met dynamische contracten want te veel gedoe met wel of niet dingen op X-moment van de dag gebruiken.
Laatste jaarrekening:
2170kWh normaal
-566kWh teruglevering normaal
2828kWh dal
-296kWh teruglevering dal
737m3 gas
Totaal betaald: €2667
Via Gaslicht.com kom ik dan oa op Powerpeers uit op €2295 excl. €275 korting. Zien jullie nog punten van aandacht of betere keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-06 15:07
Ietwat speciaal geval hier:

Onze ceramiek studio heeft een oven die twee keer per week ong. 50KwH verbruikt (met het andere verbruik, een totaal van ong. 7-8 MwH per jaar). Er liggen 15 panelen op het dak die ong. 5MwH per jaar opleveren waarvan 30% direkt gebruikt wordt. Dus ong. 3.5MwH teruglevering. Was tot nu toe niet unhappy met GC maar nu met de terugleveringkosten gaat mijn rekening +/- 400E omhoog.

Omdat het stoken aardig flexibel gedaan kan worden dacht ik aan een dynamisch contract met Frank maar wou graag weten wat de ervaring is met de teruglevering in de zomer ? Ik ben bang dat vooral in de toekomst meer en meer van m'n PV energie in het midden van de dag met een negative prijs mij toch aardig wat gaat kosten ?

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Yariva schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Potverdorie, precies 16 dagen later (en dus 2 dagen na het herroeprecht) krijg ik een mail van vereniging eigen huis binnen met een goede deal van 0,20c.

Tja die liet wel erg lang op zich wachten en mijn huidige energie contract loopt af op 1 december van dit jaar. Uit eindelijk gekozen voor zekerheid en alvast een contract geregeld bij GreenChoice. Maar als ik dit 2 dagen later had gedaan had ik die kunnen opzeggen en het aanbod van VEH kunnen accepteren.

Ach tja, slikken en doorgaan.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:19
Yariva schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:00:
[...]

Potverdorie, precies 16 dagen later (en dus 2 dagen na het herroeprecht) krijg ik een mail van vereniging eigen huis binnen met een goede deal van 0,20c.

Tja die liet wel erg lang op zich wachten en mijn huidige energie contract loopt af op 1 december van dit jaar. Uit eindelijk gekozen voor zekerheid en alvast een contract geregeld bij GreenChoice. Maar als ik dit 2 dagen later had gedaan had ik die kunnen opzeggen en het aanbod van VEH kunnen accepteren.

Ai, dat is even zuur inderdaad..

Vandaag het aanbod ontvangen? Ook gas?
Ik heb ook voor mijn ouders ingeschreven, maar nog geen aanbod ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

mister_muller schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:01:
[...]

Gas en elektra. 0,20c enkeltarief en 1,30c per kuub gas. Vast voor 1 jaar.

Tegelijk moet ik nog even kijken naar mijn deal en hoe die zich verhoudt met de eenmalige 300 euro cashback. Misschien liggen de verschillen dan toch nog niet zo ver uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
  • Laatst online: 22:09
mister_muller schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:01:
[...]

Ik heb me ook ingeschreven, maar niets ontvangen

• Reintje
Yariva schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:03:
[...]

Gas en elektra. 0,20c enkeltarief en 1,30c per kuub gas.

Tegelijk moet ik nog even kijken naar mijn deal en hoe die zich verhoudt met de eenmalige 300 euro cashback. Misschien liggen de verschillen dan toch nog niet zo ver uit elkaar.
Is dat een 1 jaars of 3 jaars contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:33
Guids schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:02:
[...]

Ziet er aantrekkelijk uit. Ik heb de e-mail nog niet ontvangen. De klantenservice van VEH zei dat hij nog moest komen. Apart dat dit in golven gaat. Mijn inschrijving is al van september.
Even naar hier @Guids ja ik kreeg ook geen mail, maar een collega weer wel. Ik had toen een inschrijving gedaan op de volgende inkoopronde, gepland voor november, omdat ik te laat was voor de september ronde. Als ik in mijn administratie terug ga na die na-inschrijving email en daar de link aanklikte: toen vond ik het voorstel en de beruchte 'verder" knop.

Resume: ik heb geen mail ontvangen maar heb zelf gepuzzeld om bij het voorstel te komen op basis van mijn inschrijving van halverwege september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Reintje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:19:
[...]

Is dat een 1 jaars of 3 jaars contract?
1 jaar, ik zal het er ook even bij zetten.

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:52
Heeft iemand enig idee hoe betrouwbaar de indicatie van een opzegvergoeding is? Ik ben sinds 29 september 2024 klant bij Vandebron, maar de aanbieding van VEH voor 3 jaar is nu wel heel interessant.

Ik dacht, laat ik voor de grap eens kijken….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MikcOLUTD5agFNC8LyEaD5umPeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEM1zwOgy93xnqS1sFfJ0TVF.jpg?f=fotoalbum_large

Nu lijkt dit me wel heel erg laag voor nog 10,5 maanden resterend aan contractduur. Ik heb de klantenservice gebeld en die persoon kon mij ook niet verder helpen met mijn vraag. Zij gaf alleen aan dat het een indicatie was en pas op het moment van opzeggen werd berekend.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door Billie op 14-11-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:07

Dav0s

Hr?

Reintje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb me ook ingeschreven, maar niets ontvangen
Yariva schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:00:
[...]

Wanneer had je je ingeschreven? Begreep net van VEH dat ze bezig zijn met het uitsturen van alle aanbiedingen, maar op=op. Hij dacht dat ze eind volgende week het grootste deel van de aanbiedingen de deur uit hadden.

Ik heb 30 september aangemeld, maar nog niks gehoord...

[ Voor 77% gewijzigd door Dav0s op 15-11-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
Dav0s schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:47:
[...]

[...]

Wanneer had je je ingeschreven? Begreep net van VEH dat ze bezig zijn met het uitsturen van alle aanbiedingen, maar op=op. Hij dacht dat ze eind volgende week het grootste deel van de aanbiedingen de deur uit hadden.

Ik heb 30 september aangemeld, maar nog niks gehoord...
Vandaag de mail van VEH ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s

Dav0s

Hr?

Reintje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:49:
[...]

Vandaag de mail van VEH ontvangen.
Wat was je inschrijfdatum? Ze doen het op volgorde van inschrijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

Reinier

\o/

Yariva schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:03:
[...]

Gas en elektra. 0,20c enkeltarief en 1,30c per kuub gas.
Waarom noteer je dit zo vreemd, bedoel je 0,20 cent en 1,30 cent? Je snapt dat je er dan een factor 100 naast zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
Dav0s schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:50:
[...]

Wat was je inschrijfdatum? Ze doen het op volgorde van inschrijven..
Oh ja, even opgezocht en het was 19 september dat ik me ingeschreven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:43
Ik ben in de race voor een nieuw energiecontract, zit nu nog bij Engie met aanzienlijk hogere tarieven, het verelngaanbod komt op 147,88 euro per maand uit. Ingeschreven bij VEH en dat komt uit op 91,95 per maand, via bijv. gaslicht kom ik rond de 117,85 euro per maand uit (bron)

Verwachting
Verbruik normaal: 2743 kWh
Verbruik laag: 4879 kWh
Teruglevering normaal: 1665 kWh
Teruglevering laag: 773 kWh

Ongeveer 4800 kWh verbruik is voor de elektrische auto en wordt netjes vergoed door de werkgever. En dit doet me twijfelen of ik wel moet kijken naar het goedkoopste aanbod. Tenslotte blijft voor mij qua verbruik een stuk minder over. De vaste (terug)leverkosten bepalen voor mij een groot deel van de rekening. Dus ik heb ook gekeken naar een verbruik van 1400/1400 en dan blijft het aanbod van VEH erg voordelig.

Twijfel alleen of het handig is dit voor 1 of voor 3 jaar vast te zetten. Zou natuurlijk eeuwig zonde zijn als de terugleververgoeding zou zakken. Wat zouden jullie doen? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Vitruvius op 17-11-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04

rvk

Vitruvius schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:09:
Twijfel alleen of het handig is dit voor 1 of voor 3 jaar vast te zetten. Zou natuurlijk eeuwig zonde zijn als de terugleververgoeding zou zakken. Wat zouden jullie doen? :)
3 jaar moet je natuurlijk niet doen op dit moment. Als in 2027 de saldering eraf gaat wil je niet aan een contract vastzitten met vaste tarieven (waar dan niet meer mee gesaldeerd wordt). Dit geldt ook voor de terugleverkosten.

Heb je ook gekeken als je ook switcht met gas? Doorgaans zijn de welkomstbonussen dan hoger (dubbel) en kom je daar nog goedkoper mee uit. En aangezien een welkomstbonus niet onder de tarieven valt denk ik dat je die niet hoeft te verrekenen met je vergoeding van je werkgever.

Ik heb net voor 1jr gas&electra bij Greenchoice gekozen met €300 welkomstbonus (en die waren niet eens de goedkoopste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:43
rvk schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:43:
[...]

3 jaar moet je natuurlijk niet doen op dit moment. Als in 2027 de saldering eraf gaat wil je niet aan een contract vastzitten met vaste tarieven (waar dan niet meer mee gesaldeerd wordt). Dit geldt ook voor de terugleverkosten.

Heb je ook gekeken als je ook switcht met gas? Doorgaans zijn de welkomstbonussen dan hoger (dubbel) en kom je daar nog goedkoper mee uit. En aangezien een welkomstbonus niet onder de tarieven valt denk ik dat je die niet hoeft te verrekenen met je vergoeding van je werkgever.

Ik heb net voor 1jr gas&electra bij Greenchoice gekozen met €300 welkomstbonus (en die waren niet eens de goedkoopste).
Ik heb geen gas, de welkomstbonus hoef ik idd niet te verrekenen, dus een hogere bonus kan gunstig zijn. Heb dat gecheckt met de optie door te kijken met minder verbruik, maar dan blijft het aanbod van VEH gunstig. Ga dat dus afsluiten voor 1 jaar dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-06 19:22
Als een terugleverboete wettelijk wordt "verboden", lijkt het mij ook dat het niet meer mag in een vast contract, aangezien salderen ook in dit vaste contract staat vermeld.

Ik heb de gok met de 3jr van de vorige VEH genomen.
Ik kan met niet voorstellen dat over 2jr het kale stroomtarief lager is dan wat ik nu heb afgesloten.
(alleen interresant als je niet meer teruglevert dan verbruik natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
rvk schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:43:
In de nieuwe wet is opgenomen dat als de energie leverancier per 1 januari 2027 de voorwaarden wijzigt dat je dan kosteloos mag opzeggen.

Punt kan nog zijn dat sommige leveranciers nu al in hun voorwaarden hebben opgenomen dat de saldering afhankelijk is van de wet en dat kan wijzigen (waarbij ze niet hun voorwaarden hoeven aan te passen). Al verwacht ik dat alle leveranciers sowieso hun voorwaarden moeten wijzigen vanwege de nieuwe wet, niet alleen vanwege de salderingsregeling.

Ander punt is nog een eventuele loyaliteitsbonus. Die krijg je waarschijnlijk niet als je opzegt.

Nog een ander punt is het omgekeerde, wellicht heb je met de de nieuwe situatie juist een heel voordelig contract en dwingt de energieleverancier je tot opzeggen als je niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:06
Ons 3-jarig energie-abonnement loopt op 07-12-2024 af en ik wil graag overstappen op een (voorlopig) variabel / dynamisch energiecontract.

Ik heb zelf ,,aanbiedingen” ontvangen en voorbij zien komen die allemaal richting de €0,27/kWh gaan. Ik vind dit vrij veel, volgens mij kan dat veel goedkoper.

Hebben jullie onlangs nog goede aanbiedingen voor variabel/dynamische tarieven voorbij zien komen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken / delen :)

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
VindiGoosh schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:29:
Ons 3-jarig energie-abonnement loopt op 07-12-2024 af en ik wil graag overstappen op een (voorlopig) variabel / dynamisch energiecontract.

Ik heb zelf ,,aanbiedingen” ontvangen en voorbij zien komen die allemaal richting de €0,27/kWh gaan. Ik vind dit vrij veel, volgens mij kan dat veel goedkoper.

Hebben jullie onlangs nog goede aanbiedingen voor variabel/dynamische tarieven voorbij zien komen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken / delen :)
Aanbiedingen wat betreft tarieven zijn er niet bij variabel/dynamische contracten, omdat het tarief de volgende maand (of de volgende dag bij dynamisch) alweer anders kan zijn. En de tarieven zijn op dit moment hoog omdat er de laatste weken niet veel zon en wind is (https://www.knmi.nl/over-...oge-elektriciteitsprijzen)

De aanbiedingen zitten wel in de loyaliteitsbonus maar daarvoor kan je beter de vergelijkers raadplegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Novax schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:30:
[...]

Aanbiedingen wat betreft tarieven zijn er niet bij variabel/dynamische contracten, omdat het tarief de volgende maand (of de volgende dag bij dynamisch) alweer anders kan zijn.

De aanbiedingen zitten wel in de loyaliteitsbonus maar daarvoor kan je beter de vergelijkers raadplegen
Zit wat in. Ook geen welkomstbonussen e.d.? De ,,loyaliteitsbonus” bij Greenchoice is voor ons €0,28

Ik zie dat t bij coolblue nu ongeveer €0,23 is. Zitten hier nog haken en ogen aan?
En de tarieven zijn op dit moment hoog omdat er de laatste weken niet veel zon en wind is (https://www.knmi.nl/over-...oge-elektriciteitsprijzen)
En juist om deze reden wil ik nu variabel. Want als je contract eindigt in de winter (en dat is het geval met jaarcontracten), moet je altijd op een ongunstig moment overstappen.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
VindiGoosh schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:38:
[...]

Zit wat in. Ook geen welkomstbonussen e.d.? De ,,loyaliteitsbonus” bij Greenchoice is voor ons €0,28

Ik zie dat t bij coolblue nu ongeveer €0,23 is. Zitten hier nog haken en ogen aan?

[...]

En juist om deze reden wil ik nu variabel. Want als je contract eindigt in de winter (en dat is het geval met jaarcontracten), moet je altijd op een ongunstig moment overstappen.
VindiGoosh schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:38:
Welkomstbonussen bestaan/mogen niet meer. Je moet minstens een bepaalde periode klant zijn afhankelijk van de actievoorwaarden, daarom heet het nu ook loyaliteitsbonus. Frank Energie heeft bij de vergelijkers nu een bonus (afhankelijk van je verbruik) die toch nog pro rata wordt uitgekeerd als je korter dan een jaar blijft. Keuze uit zowel dynamisch als variabel, voor variabel is het tarief nu € 0,2697.
Maar dat lijkt mij ook voor het dynamische contract, dat is dus een verwacht tarief en kan dus anders zijn, zeker deze maand. Er staat dan ook:
De kosten zijn een inschatting die gebaseerd is op de verwachte stroomprijzen. Het bedrag dat je per maand betaalt, hangt af van je verbruik en de dynamische prijzen in die maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Laatst online: 15:58
Een vraag. Mijn moeder heeft nu een variable contract zonder zonnenpannelen.
Binnenkort krijgt ze een aantal pannelen, en we zijn nu aan het kijken wat slim is wbt contacten.

Eigenlijk zien wij 2 opties:
  1. Variable contract houden
  2. Nieuw contract afsluiten voor 1, 2, of 3 jaar nu zonder pannelen zodat ze een welkoms bonus krijgt, en daarna pas de pannelen aanzetten.
    Weet iemand of er tegenwoordig in ieder contract terugleverboetes zitten ? of is dit alleen als je al zonnenpannelen hebt ?
  3. (3). Overschakelen naar een Dynamisch contract.... Maar ze is overdag werken en vooral in de avond thuis, geen electrische auto etc... dus niet echt handig.
Haar huidige energie verbruik is 1200-1500kwh per jaar. en ze heeft straks 1000-1500w aan piek vermogen van de zonnenpannelen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
choman schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:48:
• Nieuw contract afsluiten voor 1, 2, of 3 jaar nu zonder pannelen zodat ze een welkoms bonus krijgt, en daarna pas de pannelen aanzetten.
Weet iemand of er tegenwoordig in ieder contract terugleverboetes zitten ? of is dit alleen als je al zonnenpannelen hebt ?
[/list]
Een welkomstbonus bestaat niet meer, het is een loyaliteitsbonus, je moet bij de aanbieding goed de actievoorwaarden lezen en een bonus vermijden die afhangt van het daadwerkelijke gebruik aan het einde van het contract. Immers door de panelen zal je minder verbruiken dan dat de leverancier nu kan zien op basis van het historisch verbruik.

Het zou kunnen dat er nu nog aanbiedingen zijn waarbij je een hogere loyaliteitskorting krijgt (of misschien zelfs lagere tarieven) als je nog geen zonnepanelen hebt. Je hoeft echter geen truc zoals je beschrijft uit te halen want voor een terugleverboete maakt het niets uit, die hebben ze tegenwoordig allemaal. Dus gewoon de installateur de panelen aan laten melden bij energieleveren.nl en aanzetten na installatie (of dit zelf doen).

[ Voor 29% gewijzigd door Novax op 18-11-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
choman schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:48:
Haar huidige energie verbruik is 1200-1500kwh per jaar. en ze heeft straks 1000-1500w aan piek vermogen van de zonnenpannelen liggen.
Ik neem aan dat er ook nog gas verbruik is, een gecombineerd stroom+gas contract maakt voor de bonus ook veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkpad123
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Vraagje zojuist een aanbieding gehad vanuit VEH.

In het overzicht staat o.a. de vaste leverkosten per jaar. De terugleverkosten zijn gebasseerd op vooraf ingevulde gegevens (opwek). Maar het klopt toch dat de terugleverkosten niet vast zijn. Dit hangt toch samen met wat je vooraf opgeeft en wat je daadwerkelijk teruglevert. Dit is toch voor nu een indicatie en bij mijn jaarafrekening zie ik de daadwerkelijke terugleverkosten.

Dit ook omdat ik vanaf volgende maand elektrisch ga rijden dus zal de teruglevering naar beneden gaan en dus ook de terugleverkosten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Thinkpad123 schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:48:
Maar het klopt toch dat de terugleverkosten niet vast zijn.
Dat hangt ook af hoe ze die kosten berekenen. Is het per geleverde kWh of staffel? Dat moet je dus goed bekijken in het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Novax schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:59:
[...]

[...]

Welkomstbonussen bestaan/mogen niet meer. Je moet minstens een bepaalde periode klant zijn afhankelijk van de actievoorwaarden, daarom heet het nu ook loyaliteitsbonus. Frank Energie heeft bij de vergelijkers nu een bonus (afhankelijk van je verbruik) die toch nog pro rata wordt uitgekeerd als je korter dan een jaar blijft. Keuze uit zowel dynamisch als variabel, voor variabel is het tarief nu € 0,2697.

[...]

Maar dat lijkt mij ook voor het dynamische contract, dat is dus een verwacht tarief en kan dus anders zijn, zeker deze maand. Er staat dan ook:

[...]
Goeie tip van Frank Energie, bedankt voor het delen!

Wat de rest betreft: weer wat geleerd. Ik was me niet bewust van die wetswijziging.

Ik ga er nog even over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkpad123
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
rvk schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:52:
[...]

Dat hangt ook af hoe ze die kosten berekenen. Is het per geleverde kWh of staffel? Dat moet je dus goed bekijken in het contract.
Is aanbieding van Essent gaat per staffel maar dat is okay gaat om feit dat ik bij de eindafrekening toch de werkelijke staffel zal krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Laatst online: 15:58
Novax schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:46:
[...]

Ik neem aan dat er ook nog gas verbruik is, een gecombineerd stroom+gas contract maakt voor de bonus ook veel uit.
Bedankt voor je reactie
Yes er is ook nog gas verbruik. Ik zal is uitzoeken hoeveel dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s

Dav0s

Hr?

Ik heb nu ook een voorstel via VEH. Het 3-jarig voorstel (Essent) lijkt duurder dan het goedkoopste 3-jarig voorstel via gaslicht.com (Delta).

De prijs per kwh is by far het laagst, maar hier staan forse terugleverkosten tegenover. Met 2500kwh jaarlijks terugleveren betaal je 308 euro aan terugleverkosten. Hier staat €0,055 per kwh aan terugleververgoeding na salderen.

Ik vind het lastig te vergelijken. Hoe zien jullie dit?

Ter indicatie:
Voorstel Essent (3 jaar):
Normaaltarief: €0,195 per kwh
Daltarief: €0,192 per kwh
Terugleverkosten: €308 per jaar

Voorstel Delta (3 jaar):
Normaaltarief: €0,31 per kwh
Daltarief: €0,292 per kwh
Terugleverkosten: €192,70 per jaar

Mijn verbruik:
Afname normaal: 1200kwh
Afname dal: 2100kwh
Teruglevering normaal: 1800 kwh
Teruglevering dal: 800 kwh

[ Voor 32% gewijzigd door Dav0s op 19-11-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dav0s schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:36:
Ik heb nu ook een voorstel via VEH. Het 3-jarig voorstel (Essent) lijkt duurder dan het goedkoopste 3-jarig voorstel via gaslicht.com (Delta).

De prijs per kwh is by far het laagst, maar hier staan forse terugleverkosten tegenover. Met 2500kwh jaarlijks terugleveren betaal je 308 euro aan terugleverkosten. Hier staat €0,055 per kwh aan terugleververgoeding na salderen.

Ter indicatie:

Voorstel Delta (3 jaar):

Mijn verbruik:
Bij 3 jaar moet je ook nog rekening houden met de wetwijzigingen voor 2027 waarbij o.a. saldering er af gaat (er vanuit gaande dat de wet deze keer wel door de eerste kamer wordt aangenomen).

Als het goed is kan je dan kosteloos opzeggen per 1 januari 2027 dus je contract is dan effectief ongeveer 2 jaar. Wel opletten met een eventuele loyaliteitsbonus als je het laatste jaar niet volmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s

Dav0s

Hr?

Novax schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:25:
[...]

Bij 3 jaar moet je ook nog rekening houden met de wetwijzigingen voor 2027 waarbij o.a. saldering er af gaat (er vanuit gaande dat de wet deze keer wel door de eerste kamer wordt aangenomen).

Als het goed is kan je dan kosteloos opzeggen per 1 januari 2027 dus je contract is dan effectief ongeveer 2 jaar. Wel opletten met een eventuele loyaliteitsbonus als je het laatste jaar niet volmaakt.
Goeie! Deze voorstellen zijn zonder loyaliteitsbonus, dus dat scheelt in de afweging. Het is dus vooral een afweging tussen lage leveringskosten en hoge terugleveringskosten vs hogere leveringskosten en lage terugleveringskosten. Onmogelijke afweging eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaldea
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:58
Dav0s schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:36:

Ter indicatie:

Voorstel Delta (3 jaar):

Mijn verbruik:
Ik heb een iets wat vergelijkende situatie.

afname:
normaal: 500 kwh
dal: 850 kwh

teruglevering:
normaal 1100 kwh
dal 850 khw

Totaal:
verbruik 0 kwh
saldering 600 kwh

Mijn verbruik wordt hier dus tegen elkaar weg gestreept en ik moet het pakken op het salderingstarief en de terugleverkosten.

Ik verdien in mijn huidige contract op terugleveringtarief zonder de terugleveringskosten die pas sinds vorig jaar zijn ingevoerd, dus straks betaal ik veel terugleverkosten, dus is overstappen dan verstandig als ik vervolgens bijna niets meer terugkrijg aan het terugleveren, maar de kosten hiervoor ook lager zijn, of meer terugkrijgen, maar ook hogere kosten maken voor het vaste tarief.
Bijde zijn enkel in kaart te brengen in het totaalplaatje wat je onder aan de streep overhoudt of moet bijleggen, het ligt in beide gevallen zo dicht bij elkaar dat je alleen de bestaande klant, korting of de extra's het daadwerkelijke verschil maken.

Toch maar even bellen met mijn warmtenet leverancier en huidige energie contract of er wat extra's te scoren zijn anders vallen beide partijen buiten de boot in deze vergelijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

Jaldea schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:56:
[...]
Ik verdien in mijn huidige contract op terugleveringtarief zonder de terugleveringskosten die pas sinds vorig jaar zijn ingevoerd, dus straks betaal ik veel terugleverkosten, dus is overstappen dan verstandig als ik vervolgens bijna niets meer terugkrijg aan het terugleveren, maar de kosten hiervoor ook lager zijn, of meer terugkrijgen, maar ook hogere kosten maken voor het vaste tarief.
Bij alle leveranciers betaal je wel terugleverkosten. Uiteindelijk is het verschil overal centenwerk. Je moet met 600 kWh netto teruglevering in ieder geval niet bij een leverancier als Essent zitten want daar krijg je maar 5,5 cent p/kWh boven saldering maar betaal je via staffel wel zo'n 11/11,5 cent. Dus daar betaal je netto wanneer je boven saldering teruglevert. Bij de andere leveranciers is het 2 of 3 cent wat je netto overhoudt. Dat is dus 12 tot 18 euro voor die 600 kWh. Dan kun je beter kijken naar de bonussen die je krijgt bij overschakelen. Doe je dat ook met gas dan kan dat nog aardig uitpakken (net ook gedaan voor €300).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 06:35
Vriendin gebruikt ongeveer 2300kWh normaal, en 2100kWh dal en 1600m3 gas.
Nu komt ze van een 3 jaar contract bij budgetthuis en dat heeft best goed uitgepakt.
Oude tarieven inclusief belasting en btw :
Normaal : 0,34703 per kWh
Dal : 0,30347 per kWh
gas : 1,43749
Vaste leveringskosten: 4,99 stroom en 4,99 gas

Voorstel van budget energie is :
1 jaar :
0,28170 voor stroom
1,32344 voor gas
8,99 vaste leveringskosten voor stroom en 8,99 voor gas.

2 jaar :
0,28895 voor stroom
1,31044 voor gas
7,99 vaste leveringskosten voor stroom en 7,99 voor gas.

3 jaar :
0,295 voor stroom
1,31891 voor gas
7,99 vaste leveringskosten voor stroom en 7,99 voor gas.

(geen teruglevering)
Als ik op gaslicht.com alles invul ontloopt het elkaar amper wat.
Iemand suggesties ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 14:33
rvk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:03:
[...]

Bij alle leveranciers betaal je wel terugleverkosten. Uiteindelijk is het verschil overal centenwerk. Je moet met 600 kWh netto teruglevering in ieder geval niet bij een leverancier als Essent zitten want daar krijg je maar 5,5 cent p/kWh boven saldering maar betaal je via staffel wel zo'n 11/11,5 cent. Dus daar betaal je netto wanneer je boven saldering teruglevert. Bij de andere leveranciers is het 2 of 3 cent wat je netto overhoudt. Dat is dus 12 tot 18 euro voor die 600 kWh. Dan kun je beter kijken naar de bonussen die je krijgt bij overschakelen. Doe je dat ook met gas dan kan dat nog aardig uitpakken (net ook gedaan voor €300).
Hierover staat vandaag iets in het nieuws, ze gaan dat veranderen bij Essent en ook de terugleververgoeding gaan ze verhogen. Zeggen ze. Linkje naar bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Ik zit toch met keuzestres, wat is op dit moment verstandig, 1 of 3 jaar?

Verbruik:
Piek, 1000kwh
Dal, 1000kwh
Gas, 550m3
Teruglevering; 3000 kwh

We gebruiken dus relatief weinig gas, de teruglevering gaat voor een groot deel in de hybride auto, dit jaar ongeveer 1200 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Weet iemand hoe vaaj bij gaslicht.com de prijzen wijzigen? Zo zag ik eergisteren "Powerpeers 100% Groene Stroom & C02-gecompenseerd Gas 1 Jaar Vast" voor €168,39 p/m maar nu dezelfde inmiddels €179,79 p/m. Beiden 1 jaar contract, vast tarief, zelfde korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:03
Stanmy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:15:
Ik zit toch met keuzestres, wat is op dit moment verstandig, 1 of 3 jaar?

Verbruik:
Piek, 1000kwh
Dal, 1000kwh
Gas, 550m3
Teruglevering; 3000 kwh

We gebruiken dus relatief weinig gas, de teruglevering gaat voor een groot deel in de hybride auto, dit jaar ongeveer 1200 kwh.
Niemand heeft een glazenbol dus wat verstandig is weet je pas over een jaar of 3 jaar. De overweging die ik vaak gebruik is: Zie ik reden om te denken dat prijzen gaan dalen of juist stijgen. Momenteel zie ik geen reden waarom prijzen gaan dalen, onderbuik gevoel zegt eerder stijgen dus heb ik in Juli een 3-jarig contract afgesloten, mede omdat hierop nog teruglever vergoeding a 5 cent zat en geen terugleverboete. Of het verstandig is geweest weet ik in de loop van de komende jaren :)

Een andere tip die ik wil geven is vaak om nieuwe contracten in de zomer af te sluiten, mijn eigen gevoel zegt dat je dan vaak het voordeligste gasprijzen hebt :)

[ Voor 8% gewijzigd door SirMemeAlot op 20-11-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
SirMemeAlot schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:25:
[...]

op dit moment is het aanbod 0,28/0,24 cnt en 1,34 cnt voor gas.

Niemand heeft een glazenbol dus wat verstandig is weet je pas over een jaar of 3 jaar. De overweging die ik vaak gebruik is: Zie ik reden om te denken dat prijzen gaan dalen of juist stijgen. Momenteel zie ik geen reden waarom prijzen gaan dalen, onderbuik gevoel zegt eerder stijgen dus heb ik in Juli een 3-jarig contract afgesloten, mede omdat hierop nog teruglever vergoeding a 5 cent zat en geen terugleverboete. Of het verstandig is geweest weet ik in de loop van de komende jaren :)

Een andere tip die ik wil geven is vaak om nieuwe contracten in de zomer af te sluiten, mijn eigen gevoel zegt dat je dan vaak het voordeligste gasprijzen hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
GK87 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:15:
Weet iemand hoe vaaj bij gaslicht.com de prijzen wijzigen? Zo zag ik eergisteren "Powerpeers 100% Groene Stroom & C02-gecompenseerd Gas 1 Jaar Vast" voor €168,39 p/m maar nu dezelfde inmiddels €179,79 p/m. Beiden 1 jaar contract, vast tarief, zelfde korting.
Dat hangt van de leveranciers af, die kunnen elke dag sleutelen aan hun tarieven en korting. Op het moment dat de één wijzigt gaan de anderen ook weer kijken of ze moeten/kunnen wijzigen om beter in de lijst te komen.
Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.