Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 12 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Waah Alleen de oorlog hebben de gasprijzen verhoogt? Volgens mij zijn de gasvelden in Groningen dicht. Dat doet ons Nederlanders denk ik nog veel meer pijn. Bijna gratis gas is foetsie en komt nooit meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:42
Melkunie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Het is in het verleden wel eens voorgekomen dat er een collectief zou zijn, maar dat er geen enkele leverancier op dat moment geïnteresseerd was in meedoen. En andersom dat er wel interesse was, maar dat de organisator de biedingen niet goed genoeg vond. Mogelijk dat ze daarom niet meer van tevoren de datums aankondigen voor het geval ze de boel weer moeten intrekken. Als ze kort van tevoren het idee hebben dat het wel goed gaat komen zullen ze vast weer aankondigingen gaan doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
En het is live: https://www.consumentenbo...elijken/energiecollectief

Optie 1: Budget Energie

1 jaar

Stroom Enkel /kWh€ 0,25854
Stroom Piek /kWh€ 0,25854
Stroom Dal /kWh€ 0,25854
Stroom Vastrecht /jaar€ 71,88
Gas /m³€ 1,22251
Gas Vastrecht /jaar€ 71,88

Optie 2: Innova Energie

3 jaar

Stroom Enkel /kWh€ 0,25814
Stroom Piek /kWh€ 0,26612
Stroom Dal /kWh€ 0,25371
Stroom Vastrecht /jaar€ 95,59
Gas /m³€ 1,18242
Gas Vastrecht /jaar€ 95,59

Bedragen incl. btw en energiebelasting.
Beide werken met vaste terugleveringskosten gebaseerd op schalen.

Edit:
Goede toevoeging van @wjvh hieronder: er zijn ook eenmalige kortingen, afhankelijk van je verbruik.

[ Voor 28% gewijzigd door Melkunie op 20-09-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:58
Beiden hebben ook nog een cashback. Voor BE weet ik dat deze 270 Euro als je geen geen klant bent bij BE. Als je wel klant bent is deze 0.
(Situatie zonder zonnepanelen, met zonnepanelen weet ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:42
@wjvh, goeie, die had ik het over het hoofd gezien!
De korting is variabel, afhankelijk van je verbruik.

Bij Budget van 230 tot 300 gezien.
Bij Innova van 0 tot 100 euro.

Voor je eigen kortingen dus even de verbruiken invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:00

headout

Oi oi!

Melkunie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:49:
@wjvh, goeie, die had ik het over het hoofd gezien!
De korting is variabel, afhankelijk van je verbruik.

Bij Budget van 230 tot 300 gezien.
Bij Innova van 0 tot 100 euro.

Voor je eigen kortingen dus even de verbruiken invullen.
Waar kan je deze kortingen terugzien in het aanbod? Alleen bij het 3-jaars aanbod van Innova staat een banner die vermeld dat de evt getoonde korting jaarlijks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
headout schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:37:
[...]

Waar kan je deze kortingen terugzien in het aanbod? Alleen bij het 3-jaars aanbod van Innova staat een banner die vermeld dat de evt getoonde korting jaarlijks is.
Ben je soms klant van BE? Bij mij is de korting dan 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:00

headout

Oi oi!

wjvh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:51:
[...]

Ben je soms klant van BE? Bij mij is de korting dan 0.
Nee, GC is de huidige leverancier, maar ik zie het al. Op de telefoon lastig te zien, maar op de laptop beter in beeld onder 'Toon alle tarieven' >> Loyaliteitsbonus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paleda
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-01 06:02
Ik heb een 3 jaar contract bij Vattenfall. Deze loopt 31 december af. Daarvoor zat ik bij Welkom energie die 3 jaar terug failliet ging (3 jaar alweer, ongelofelijk hoe snel de tijd gaat).

Ik heb nu gebruik gemaakt van de aanbieding van VEH. Ik heb voor het 3 jaar contract gekozen. De tarieven waren echt goed.

Wij zijn grootverbruikers met 5 personen en een oud vrijstaand huis. Ik kies maar voor zekerheid.

Geen zonnepanelen trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Paleda op 21-09-2024 17:49 ]

• wjvh
Goede keus. Zeker met een fors verbruik in de VEH aanbieding heel goed,
Wat is je verbruik?

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:14

jjust

Het leven is een strijd

Ik had mij vorige week ook nog ingeschreven voor het aanbod van VEH. Afgelopen donderdag kreeg ik bericht van VEH dat alle vaste energiecontracten waren uitverkocht. Ze gingen mij daarom geen persoonlijk aanbod meer sturen. Nu aan het kijken naar het aanbod van de consumentenbond. Dat ziet er ook niet verkeerd uit.

• Paleda
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-01 06:02
wjvh schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:12:
Goede keus. Zeker met een fors verbruik in de VEH aanbieding heel goed,
Wat is je verbruik?
Dik 7000 KwH stroom
1200 m3 gas
Vrijstaand huis. Veel ruimte eromheen en dus veel zon/wind.

We hebben geen zonnepanelen maar wel airco’s.
1 in woonkamer
1 in kantoor/garage
1 op zolder (2 slaapkamers)
1 op eerste verdieping (2 slaapkamers)

Daar koelen en verwarmen we mee.

Huis is 225m2 woonoppervlak. 5 personen (waarvan drie 18+)

Gas is douchen voor 5 personen en als het echt heel koud is in de winter ook de cv.

[ Voor 4% gewijzigd door Paleda op 21-09-2024 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
jjust schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:58:
Ik had mij vorige week ook nog ingeschreven voor het aanbod van VEH. Afgelopen donderdag kreeg ik bericht van VEH dat alle vaste energiecontracten waren uitverkocht. Ze gingen mij daarom geen persoonlijk aanbod meer sturen. Nu aan het kijken naar het aanbod van de consumentenbond. Dat ziet er ook niet verkeerd uit.
november komt hier nog een inkoop voor.

• Zebesco030
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 23:38
Geachte,

Over 2 weken krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning (Nieuwbouw)

En ben ik alvast gaan oriënteren welke keuze ik moet gaan maken en wie mijn energiemaatschappij moet worden.

Ik weet echt niet wat ik op dit moment ga verbruiken.

Enige wat ik aan informatie heb, is dat het huishouden uit 2 mensen bestaat.

14 zonnepanelen 400w per stuk
Bodem-Warmtepomp (2200-2500kWh op jaarbasis)

Hebben jullie eventueel nog tips of moet ik nog met iets rekening houden mocht ik mijn keuzen maken?

Met vriendelijke groet!

MY P Multicoat-White/Black [10-02 RN ] - [22-02 VIN] - [22-02 KT] [22-02 SMS] [13-03 Delivery]

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 15:11
Vanaf eind deze maand gaat mijn Vattenfall over van 1 jaar vast naar variabel.

Aankomende vrijdag krijg ik zonnepanelen(woningbouw, 8 panelen, kost als het goed is 6 euro per maand extra huur)(Ook zouden deze eigenlijk al in mei geplaatst gaan worden, uiteindelijk krijg ik ze nu pas. Ook hiermee ben ik niet blij. Hele zomer aan opwek gemist. Had nog een contract zonder terugleverkosten en weer maanden dichterbij opheffing van de saldering. Maar dat ter zijde)

Verwachte opbrengst 2459kwh.
Mijn verbruik in 2024: 1992 kwh.
Dit jaar tot nu: 1692 kwh. Dus zal dit jaar wat hoger uitkomen. Woon weer samen.

Voor Vattenfall zat ik bij Zonneplan. Dit beviel wel goed, maar heb geen elektrische auto en werk meestal maar 1 dag in de week thuis.

Wat is verstandig om te doen?
Ben dus nieuw met panelen en de terugleverkosten etc. Kan het slimmer zijn om voordat de panelen liggen ergens een ander contract af te sluiten?

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:14
Mijn contract bij Engie loopt binnenkort ook af:

Situatie:
Afname Normaal: 5000
Afname Dal: 12000

Terug Normaal: 5000
Terug Dal: 3500

Nu heb ik dit ingevoerd op
VDB, GC, OM-energie, Engie, Delta. Maar het maakt nauwelijks iets uit.

Bij de ene is de kWh prijs gunstig maar de TLK hoog, of de vaste levering ineens dubbel zo duur (engie vs vdb)
Ik schommel tussen de €220 - 250 euro/maand

Jullie nog tips waar ik kan kijken?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:03
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw contract (vast, 1 jaar, alleen stroom), maar het duizelt me allemaal. Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
  • Ons verbruik is ongeveer 2800 kwh/j
  • Onze zonnepanelen leveren in totaal gemiddeld 3500 kwh/j
  • Hoeveel we precies direct opmaken van het opgewekte, weet ik niet
Waar ik niet uitkom is of je de terugleverkosten (a ca. 12 ct/kwh) nu betaalt over alle opgewekte energie (3500) of alleen het deel dat je niet direct gebruikt (<<3500). Tekstueel claimt Greenchoice het laatste, maar in hun aanbiedingscalculator lijkt het juist het eerste te zijn. Maar die calculators zijn in veel gevallen verwarrend, omdat ze de totale opwekking vragen, maar deze waarde vervolgens als teruglevering meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10 20:50
@BBBrt
Je moet tlk betalen over hetgeen je op het net zet. Wat jij daadwerkelijk opwekt is niet relevant, niet inzichtelijk en niet te belasten.
Al het eigen verbruik is volledig gratis en belastingvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:03
DaanTriple7 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:17:
@BBBrt
Je moet tlk betalen over hetgeen je op het net zet. Wat jij daadwerkelijk opwekt is niet relevant, niet inzichtelijk en niet te belasten.
Al het eigen verbruik is volledig gratis en belastingvrij.
Dankjewel voor de toelichting. Maar nu zit ik met het verbruik: moet je in de calculators nu je werkelijke verbruik of je netto verbruik (werkelijke verbruik - direct verbruikte zonne-energie) invoeren? Het tweede dan toch?

Mijn werkelijke jaarverbruik is gemiddeld 2800 kWh. Per jaar wek ik gemiddeld 3500 kWh op.

Maar als ik het goed begrijp moet ik in die calculators voor verbruik mijn 'netto verbruik' (in mijn geval gemiddeld 1850 kWh) invullen en bij teruglevering dat wat ik op het net zet (in mijn geval gemiddeld 2550 kWh). Klopt dat dan zo?

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 21:10
BBBrt schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:16:
[...]

Dankjewel voor de toelichting. Maar nu zit ik met het verbruik: moet je in de calculators nu je werkelijke verbruik of je netto verbruik (werkelijke verbruik - direct verbruikte zonne-energie) invoeren? Het tweede dan toch?

Mijn werkelijke jaarverbruik is gemiddeld 2800 kWh. Per jaar wek ik gemiddeld 3500 kWh op.

Maar als ik het goed begrijp moet ik in die calculators voor verbruik mijn 'netto verbruik' (in mijn geval gemiddeld 1850 kWh) invullen en bij teruglevering dat wat ik op het net zet (in mijn geval gemiddeld 2550 kWh). Klopt dat dan zo?
Nee, je moet je meterstanden als het ware gebruiken. Dus kies een dag uit dit jaar, lees de 4 meterstanden uit en doe hetzelfde met de meterstanden van dezelfde dag maar dan van 2023. Het verschil daartussen zijn de waarden die je invult in calculators.

In de praktijk komt het misschien op hetzelfde neer als wat jij zegt, maar je meterstanden zijn leidend voor een energiemaatschappij en alles erachter eigenlijk niet. Dus als je die aanhoudt zit je bij geen verdere veranderingen goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Hugo__Boss op 28-09-2024 21:31 ]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:37
Hugo__Boss schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:29:
[...]

Nee, je moet je meterstanden als het ware gebruiken. Dus kies een dag uit dit jaar, lees de 4 meterstanden uit en doe hetzelfde met de meterstanden van dezelfde dag maar dan van 2023. Het verschil daartussen zijn de waarden die je invult in calculators.

In de praktijk komt het misschien op hetzelfde neer als wat jij zegt, maar je meterstanden zijn leidend voor een energiemaatschappij en alles erachter eigenlijk niet. Dus als je die aanhoudt zit je bij geen verdere veranderingen goed.
Die vlieger gaat niet op voor iedereen die nog geen heel jaar zonnepanelen heeft. Dan kun je namelijk niet vergelijken met een jaar eerder.
Hoe @BBBrt het beredeneert en invult, zo moet ik het ook doen. Best lastig kan ik he zeggen dus een beetje koffiedik kijken in mijn geval en het op ‘plusminus’ houden. Dan lukt het wel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Via VEH bij Vandebron terecht gekomen.
3 jaar vast.
Normaaltarief 0,189€ / kWh
Daltarief 0,159€ / kWh.
Gas 1,17m3
Bovenstaand incl alle belastingen / btw etc

Verbruik huishouden:
Electra: 12.000kWh / jaar
Gas: 250m3
Zonnepanelen: 1600kWh terugleveren

[ Voor 9% gewijzigd door Shoot_me507 op 29-09-2024 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSFauPq0QgvU8R_MmLPAkIAPICM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dkwJOIlwWNnpCRh3mWx91yD.jpg?f=fotoalbum_large

van Vattenvall gekregen (huidige leverancier)
achtergrond 20 zonnepanelen en een elektrische auto welke ik altijd oplaad wanneer ik eind van de dag rond 1700 aan de oplader hang om de volgende dag rond 06:00 weer af te koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
jefjef schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:08:
[Afbeelding]

van Vattenvall gekregen (huidige leverancier)
achtergrond 20 zonnepanelen en een elektrische auto welke ik altijd oplaad wanneer ik eind van de dag rond 1700 aan de oplader hang om de volgende dag rond 06:00 weer af te koppelen
wat een geld man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:40

m-vw

Dus?

jorisw86 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:44:
[...]

november komt hier nog een inkoop voor.
Zag het net ook staan.

We krijgen eind oktober de sleutel van ons nieuwe huis, dus ik ga kijken of ik huidige contract mee kan verhuizen. Kan dat überhaupt, één contract voor twee adressen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisw86
m-vw schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:40:
[...]

Zag het net ook staan.

We krijgen eind oktober de sleutel van ons nieuwe huis, dus ik ga kijken of ik huidige contract mee kan verhuizen. Kan dat überhaupt, één contract voor twee adressen?
Sommige leverancier mag dit tijdeijk ivm verhuizen. Moet je ze ff bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Ja zeker huidig contract loopt ook bij Vattenfall is een vast contract en vorig jaar afgesloten tegen toenmalig 34cent per kWh dus je kan je voorstellen dat in het afgelopen jaar tot heden mijn maand tarief 2x bovenstaand bedrag is....krijg gelukkig wel alle thuis geladen kWh a 40cent terug van mijn werkgever maar dan nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[...]

Zag het net ook staan.

Ja dit kan tijdelijk prima en is heel gebruikelijk.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 16:30
Ik mag per 1 november overstappen, maar twijfel wat handig is. Heb een elektrische auto en totaal verbruik is:

Piek: 3203kWh en Dal: 2550kWh
Ik heb zonnepanelen die het volgende opleveren: 4927kWh
Gas verbruik ik ongeveer 600m3 per jaar.

Is het handig om bijvoorbeeld voor gas 1 jaar vast te leggen en stroom een dynamisch contract af te sluiten?
Dit lijkt voordeliger dan de hoge terugleverboete betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Momenteel heb ik 7700Wp op mijn dak liggen (opbrengst 7500-8000kWh per jaar). Vanwege de aanschaf van een elektrische auto is mijn verbruik afgelopen jaar van ca. 6000 naar ca. 11.000kWh gestegen. Omdat we recent ook een airco hebben laten plaatsen, komen er volgende week nog wat panelen bij, waardoor ik op 11.2kWp uitkom. Gasverbruik is ca. 1500m3.

Heb momenteel dynamisch tarief gas bij ANWB en vast tarief stroom bij Budget en kan beiden opzeggen. Heb er dus de vergelijker op losgelaten. Nu lijkt het erop dat Zonneplan dynamisch stroom+gas veruit het voordeligste is, scheelt ruim €40/maand met het eerste contract met vaste tarieven (en soortgelijk verschil met een leverancier voor vaste stroomkosten + een andere leverancier voor dynamische gaskosten, zoals in mijn huidige situatie).

Dynamisch maakt het rekenen niet eenvoudiger, maar kort door de bocht heb ik altijd begrepen dat het nooit voordeliger was bij zonnepanelen omdat op de momenten dat je veel teruglevert, de stroom het goedkoopste is. Juist omdat je bij hen niet met dezelfde prijs saldeert, maar het afhangt van het moment van afnemen en terugleveren. Daarom kan ik niet goed verklaren dat ze er toch zoveel voordeliger uit komen. Zijn er meer mensen met panelen die uiteindelijk toch op dynamisch uitgekomen zijn en die inmiddels uit de praktijk kunnen bevestigen dat deze combi toch het voordeligst kan zijn?

Dan nog Zonneplan, ik begrijp dat hun kosten maandelijks varieren. Dat is voor mij geen issue. Wel zag ik dat ze bij Gaslicht een 3,7 hebben, maar door te weinig reacties zijn de scores niet openbaar. Iemand die uit de praktijk kan vertellen of ze tevreden zijn of niet?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:59
Paleda schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:19:
[...]

Dik 7000 KwH stroom
1200 m3 gas
Vrijstaand huis. Veel ruimte eromheen en dus veel zon/wind.

We hebben geen zonnepanelen maar wel airco’s.
1 in woonkamer
1 in kantoor/garage
1 op zolder (2 slaapkamers)
1 op eerste verdieping (2 slaapkamers)

Daar koelen en verwarmen we mee.

Huis is 225m2 woonoppervlak. 5 personen (waarvan drie 18+)

Gas is douchen voor 5 personen en als het echt heel koud is in de winter ook de cv.
Wat is je gasverbruik per maand in de zomer?
Vind 1200 m3 nog best veel voor bijverwarmen en douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 10:38
[...]

Zag het net ook staan.

Ja. Bij Essent (bijv.) ging dit zonder problemen. Contract meenemen en tijdelijk 2 adressen er op was geen probleem. Kon alles op de website probleemloos invullen. We hadden voor iets langer dan 2 weken "2 adressen" in de Essent app.
Als je het niet direct kan invullen/terugzien bij je huidige leverancier, dan gewoon even bellen. Volgens mij moet het overal wel gewoon lukken.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 12:54

geerttttt

Manisch positief

Ik leg mijn situatie ook graag even ter beoordeling neer.
Momenteel heb ik een jaarcontract bij PowerPeers wat in november afloopt. Ik moet dus wat nieuws. Nu blijk ik op jaarbasis ongeveer 10.600 kwh op te wekken met mijn panelen, en ik verbruik bijna 14.000 kwh per jaar aan stroom. (Ik heb een elektrische auto en hybride warmtepomp ;) )...

Uiteindelijk betekent het dat ik het volgende aan meterstanden heb aan het eind van een jaar:
Verbruik (dal): 5.500
Verbruik (piek): 4.910
Productie (dal): 2.316
Productie (piek): 4.437

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHheSJ_UyQuMeTZ4bworxYoKzDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQ153PgzlSZEAa4NiOyjXSi0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4ptRHxXZxi8TzIixn5YRKuC6Aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2E53uO8FYaweGyaFgU2X5SSK.png?f=fotoalbum_large

Disclaimer: de plaatjes kloppen niet helemaal omdat Homeassistant pas sinds februari mijn zonnepaneel-data verrekent. Daarom voor de duidelijkheid:

Opgeteld neem ik van het net 10.460 kwh op en lever ik 6.750 kwh terug. Mijn verwachtte gasverbruik is nu ongeveer 400-450m3.

Voorheen was het simpel, ff vergelijken op een vergelijkingssite en gaan voor het komende jaar. Maar de reguliere reguliere jaarabbonementen leveren mij alleen al 50-70 euro p.m. op aan terugleverboete!.

Gekkenhuis! Zoals ik het begrijp heb ik 2 opties, een modelcontract nemen, of dynamisch. Ik kan alleen niet echt berekenen wat voor mij nou echt goedkoop is.

Iemand tips? Of ervaringen? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Wat mij hielp om mij een weg te banen in de gigantisch vreemde, nare en onduidelijke wereld van energievergelijkingscontracten en alle websites die er mee gemoeid zijn (pricewise, independer, etc) was een excel maken maken die alles naast elkaar legt waar je vervolgens mee kan spelen door je situatie aan te passen, te veranderen en dan naar de totaalprijs per jaar te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6w6mw1m0HOdteo_wr0yUaoF_YU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gwt8puqz8Qyanu0ioO4k2Il1.png?f=fotoalbum_large

En vervolgens kwam vereniging eigen huis met een collectieve inkoop die vrijwel onverslaanbaar was en ging ik daar voor... Maar ik kon dat wel goed op de lijst zetten en gaf wel een hoop rust.
Daar mee beginnen raad ik aan!

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:01
jefjef schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Ja zeker huidig contract loopt ook bij Vattenfall is een vast contract en vorig jaar afgesloten tegen toenmalig 34cent per kWh dus je kan je voorstellen dat in het afgelopen jaar tot heden mijn maand tarief 2x bovenstaand bedrag is....krijg gelukkig wel alle thuis geladen kWh a 40cent terug van mijn werkgever maar dan nog
heb je mogelijkheid om de auto op andere (goedkopere) momenten op te laden? Dan kan me deze verbruik cijfers dynamisch wel interessant zijn. Dan is het gat tussen de 40ct die je werkgever vergoed en je stroomkosten flink groot worden. Dan 'verdien' je dus op je gereden km's. Vaak kun je ook wel wegkomen met de auto om de dag of soms nog langer op te laden, wachten op voordeligere tarieven. Meeste EV's halen 400km wel.

's nachts zijn de dynamische stroom tarieven redelijk steady op 10 a 11 ct per kwh. Bij wat meer wind is dat soms lager, maar zelden hoger. Weinig risico hier. Overdag in de weekenden is het vaak ook heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
LikeABawzs schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:19:
Vanaf eind deze maand gaat mijn Vattenfall over van 1 jaar vast naar variabel.

Aankomende vrijdag krijg ik zonnepanelen(woningbouw, 8 panelen, kost als het goed is 6 euro per maand extra huur)(Ook zouden deze eigenlijk al in mei geplaatst gaan worden, uiteindelijk krijg ik ze nu pas. Ook hiermee ben ik niet blij. Hele zomer aan opwek gemist. Had nog een contract zonder terugleverkosten en weer maanden dichterbij opheffing van de saldering. Maar dat ter zijde)

Verwachte opbrengst 2459kwh.
Mijn verbruik in 2024: 1992 kwh.
Dit jaar tot nu: 1692 kwh. Dus zal dit jaar wat hoger uitkomen. Woon weer samen.

Voor Vattenfall zat ik bij Zonneplan. Dit beviel wel goed, maar heb geen elektrische auto en werk meestal maar 1 dag in de week thuis.

Wat is verstandig om te doen?
Ben dus nieuw met panelen en de terugleverkosten etc. Kan het slimmer zijn om voordat de panelen liggen ergens een ander contract af te sluiten?
Variabel contract ergo modelcontract is icm zonnepanelen niet heel ongunstig.
Je hebt namelijk geen terugleverkosten.
Nadeel is: vanaf 1 januari nieuwe tarieven en je weet niet wat, die gok heb ik dus genomen, dus je kan dan kiezen en uitrekenen:
https://www.vattenfall.nl/energie/modelcontract-energie/
of een nieuw vast contract aangaan.

Voordeel van modelcontract/variabel: je hebt 1 maand opzegtermijn, dus je kan altijd weer switchen.

Ivm mijn aflopende contract en 500 tot 1000kwh extra opbrengst nu tijdelijk voor modelcontract van Vattenfall gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

dikkiedik schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

heb je mogelijkheid om de auto op andere (goedkopere) momenten op te laden? Dan kan me deze verbruik cijfers dynamisch wel interessant zijn. Dan is het gat tussen de 40ct die je werkgever vergoed en je stroomkosten flink groot worden. Dan 'verdien' je dus op je gereden km's. Vaak kun je ook wel wegkomen met de auto om de dag of soms nog langer op te laden, wachten op voordeligere tarieven. Meeste EV's halen 400km wel.

's nachts zijn de dynamische stroom tarieven redelijk steady op 10 a 11 ct per kwh. Bij wat meer wind is dat soms lager, maar zelden hoger. Weinig risico hier. Overdag in de weekenden is het vaak ook heel goedkoop.
dat had ik me ook zo bedacht en ga per 1-12 over naar zonneplan dynamisch contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-10 13:15
dikkiedik schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:24:
[...]
Dit zijn geen all-in prijzen... Afgelopen nacht (00:00 - 06:00 uur) lag de all-in prijs bij tussen de 24 en 26 cent. En dit is geen uitzondering. De all-in prijzen liggen daar 's nachts vaak hoger dan 10-11 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
S-1-5-7 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Dit zijn geen all-in prijzen... Afgelopen nacht (00:00 - 06:00 uur) lag de all-in prijs bij tussen de 24 en 26 cent. En dit is geen uitzondering. De all-in prijzen liggen daar 's nachts vaak hoger dan 10-11 cent
ja is uiteraard excl btw en energiebelasting. all-in prijzen zit dan rond de 25ct/kwh. Maar over het algemeen met een EV en gecontroleerd kunnen laden zul je dat als maximum kunnen aanhouden als je er een beetje om denkt. Grote periodes van het jaar heb je of door wind of door zon ergens op de week/dag goedkopere tarieven dan die genoemde 10ct/kwh kale stroomprijs.

een EV is ongeveer een stroomverdubbelaar voor je huishouden, dus wanneer je deze goed getimed kunt opladen is daar veel winst mee te behalen binnen een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-10 13:15
dikkiedik schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
ja is uiteraard excl btw en energiebelasting. all-in prijzen zit dan rond de 25ct/kwh. Maar over het algemeen met een EV en gecontroleerd kunnen laden zul je dat als maximum kunnen aanhouden als je er een beetje om denkt. Grote periodes van het jaar heb je of door wind of door zon ergens op de week/dag goedkopere tarieven dan die genoemde 10ct/kwh kale stroomprijs.
jefjef heeft het met zijn 34 cent per kWh (hopelijk) wel over all-in prijzen. Dus het is wel goed om te weten dat de vergelijking moet worden gemaakt met 25 cent en niet 10-11.
dikkiedik schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
een EV is ongeveer een stroomverdubbelaar voor je huishouden, dus wanneer je deze goed getimed kunt opladen is daar veel winst mee te behalen binnen een dynamisch contract.
Zonder EV zou ik persoonlijk sowieso geen dynamisch contract nemen. Ik kon met het timen van mijn EV, vaatwassen, droger en wasmachine de prijs ok houden, maar ondanks dat ben ik vorige maand overgestapt naar het aanbod van VEH. Ik betaal nu minder dan ik de afgelopen twee maanden betaalde met dynamisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
S-1-5-7 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

jefjef heeft het met zijn 34 cent per kWh (hopelijk) wel over all-in prijzen. Dus het is wel goed om te weten dat de vergelijking moet worden gemaakt met 25 cent en niet 10-11.

[...]

Zonder EV zou ik persoonlijk sowieso geen dynamisch contract nemen. Ik kon met het timen van mijn EV, vaatwassen, droger en wasmachine de prijs ok houden, maar ondanks dat ben ik vorige maand overgestapt naar het aanbod van VEH. Ik betaal nu minder dan ik de afgelopen twee maanden betaalde met dynamisch...
zonder EV of warmtepomp zou ik ook niet direct dynamisch gaan. Maar met één of beide van deze twee zou ik dat wel doen. Zeker als je wat slimmigheid in de WP of laadpaal hebt zitten die deze dynamische prijzen automatisch kan verwerken.

Zelfs als je zonnepanelen hebt. Zeker in oost/west configuratie kun je in de prijs pieken van de ochtend en avond nog relatief veel terug leveren.

Maar eens, als je deze niet hebt dan is het prijsverschil met dynamisch tientjes werk. In dat geval zul je er wel veel rekening mee moeten houden terwijl het je relatief weinig oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Laatst online: 09:34
Mijn driejarige contract van eind 2021 (afgesloten vlak voordat de oorlog in Oekraïne begon) loopt af.
Ik wordt wel rustig van wat zekerheid en ben daarom opnieuw op zoek naar een 3-jarig contract.

Wanneer ik mijn verbruik invul op de bekende vergelijkingssites komt Innova als beste uit de bus. Mede door het ontbreken van de vaste 'terugleverkosten' zolang je minder dan 3.000kwh teruglevert.

Wij wekken jaarlijks tussen de 3.400Kwh - 3.900Kwh op waarvan we per jaar gemiddeld zo'n 2.000Kwh niet direct gebruiken en dus terugleveren.

Na eigen verbruik van onze zonnepanelen nemen we jaarlijks we ook nog eens +/- 4.000kwh af. Hiervan wordt bovenstaande 2.000kwh einde jaar nog gesaldeerd waardoor we jaarlijks netto 2.000kwh afnemen.

De enige 'onzekere' factor hier is nog of het kabinet de salderingsregeling per 2027 alsnog gaat afschaffen. Daar heb ik echter de eerste twee jaar van het contract geen last van.

Daarnaast een gasverbruik van +/- 500m3

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie in mijn situatie of is het aanbod van Innova in mijn geval een goede deal?

De aanbieding van VeH van vorige maand heb ik helaas gemist, ik was toen nog niet actief bezig met een nieuw contract voor Stroom & Gas.
Mogelijk was deze (ondanks de jaarlijkse terugleverkosten van +/- €250) nog iets goedkoper wegens nóg iets gunstigere tarieven voor zowel stroom als gas.

VeH heeft echter nu geen contracten beschikbaar. Waarschijnlijk in november weer.
Vraag is nu wat verstandig is;
  • Wachten op nieuw aanbod van VeH met als risico dat dit aanbod tochminder gunstig uitvalt en het aanbod van Innova in de tussentijd ook in prijs is gestegen.
  • Nu toehappen op aanbod Innova en de komende 3 jaar gewoon niet meer naar omkijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqkclvKsKAdLxUTpPwsu72XwAkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rdsKD6x1U74MdlAYY7qLNyLh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Laatst online: 10:35
Ik zit er ook aan te denken om over te stappen. Van variabel naar Dynamish(Tibber).

Mijn situatie is echter niet helemaal de standaard omdat ik 6 maanden per jaar van huis ben en dan dus het liefst zo min mogeijk energie verbruik. Dus wat lampjes, koelkast en modem.

Ik heb sinds 2017 nooit meer voor stroom betaald omdat mijn pv opbrengst 12x275 oost) flink meer was als mijn verbruik en had dus een voorschot van 8 euro per maand en kreeg daar nog wat van terug ook.
hoekwoning 2002.

Sinds een jaar heb ik nu ook een EV. Nu vandaag heb ik in het afgelopen jaar ongeveer 150 Kw meer verbruikt dan teruggeleverd dus de gouden tijden van flink salderings overschot zijn wel een beetje over.

Ik heb nog gas maar verbruik praktisch niks omdat ik ook nog airco en pelletkachel heb. Dit jaar 64 kuub verstookt. Ben ook bezig om een warmtepomp te gaan nemen. Douchen doe ik tegenwoordig op een E-boiler die ik zoveel mogelijk op de panelen oplaadt.

Dus wat is wijsheid?

Ik zit trouwens bij Powerpeers. Ik kan voor 1 jaar vast gaan bij hun en ga dan
1.26 euro per kuub gas betalen en 0,25 euro per Kwh.

Ben jarenlang bij PowerPeers bleven hangen omdat ze wel een goede teruglever vergoeding betaalden, maar daar zijn ze ook wel vanaf gestapt. Voorheen stapte ik elk jaar over voor de bonus.

Grof gezegd doen mijn panelen ongeveer 2300Kwh op jaarbasis en had ik een verbruik (pre EV tijd) van rond de 1500Kwh.

Ik heb afgelopen jaar iets meer dan 11000 km elektrisch gereden, Zo goed als alles thuis geladen.

Ik kan overdag de auto opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Guido7619 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:55:
Ik zit er ook aan te denken om over te stappen. Van variabel naar Dynamish(Tibber).

Mijn situatie is echter niet helemaal de standaard omdat ik 6 maanden per jaar van huis ben en dan dus het liefst zo min mogeijk energie verbruik. Dus wat lampjes, koelkast en modem.

Ik heb sinds 2017 nooit meer voor stroom betaald omdat mijn pv opbrengst 12x275 oost) flink meer was als mijn verbruik en had dus een voorschot van 8 euro per maand en kreeg daar nog wat van terug ook.
hoekwoning 2002.

Sinds een jaar heb ik nu ook een EV. Nu vandaag heb ik in het afgelopen jaar ongeveer 150 Kw meer verbruikt dan teruggeleverd dus de gouden tijden van flink salderings overschot zijn wel een beetje over.

Ik heb nog gas maar verbruik praktisch niks omdat ik ook nog airco en pelletkachel heb. Dit jaar 64 kuub verstookt. Ben ook bezig om een warmtepomp te gaan nemen. Douchen doe ik tegenwoordig op een E-boiler die ik zoveel mogelijk op de panelen oplaadt.

Dus wat is wijsheid?

Ik zit trouwens bij Powerpeers. Ik kan voor 1 jaar vast gaan bij hun en ga dan
1.26 euro per kuub gas betalen en 0,25 euro per Kwh.

Ben jarenlang bij PowerPeers bleven hangen omdat ze wel een goede teruglever vergoeding betaalden, maar daar zijn ze ook wel vanaf gestapt. Voorheen stapte ik elk jaar over voor de bonus.

Grof gezegd doen mijn panelen ongeveer 2300Kwh op jaarbasis en had ik een verbruik (pre EV tijd) van rond de 1500Kwh.

Ik heb afgelopen jaar iets meer dan 11000 km elektrisch gereden, Zo goed als alles thuis geladen.

Ik kan overdag de auto opladen.
64 Kuub per jaar? Dat is niks, dan loont het waarschijnlijk om helemaal gasloos te gaan. Heb je daar al naar gekeken?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Mirabis schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

64 Kuub per jaar? Dat is niks, dan loont het waarschijnlijk om helemaal gasloos te gaan. Heb je daar al naar gekeken?
jazeker. Warmtepomp gaat er wel komen. Momenteel badkamer aan het verbouwen en dat valt er een beetje mee samen omdat het leidingwerk daar doorheen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Superhuuper schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:54:
Mijn driejarige contract van eind 2021 (afgesloten vlak voordat de oorlog in Oekraïne begon) loopt af.
Ik wordt wel rustig van wat zekerheid en ben daarom opnieuw op zoek naar een 3-jarig contract.

Wanneer ik mijn verbruik invul op de bekende vergelijkingssites komt Innova als beste uit de bus. Mede door het ontbreken van de vaste 'terugleverkosten' zolang je minder dan 3.000kwh teruglevert.

Wij wekken jaarlijks tussen de 3.400Kwh - 3.900Kwh op waarvan we per jaar gemiddeld zo'n 2.000Kwh niet direct gebruiken en dus terugleveren.

Na eigen verbruik van onze zonnepanelen nemen we jaarlijks we ook nog eens +/- 4.000kwh af. Hiervan wordt bovenstaande 2.000kwh einde jaar nog gesaldeerd waardoor we jaarlijks netto 2.000kwh afnemen.

De enige 'onzekere' factor hier is nog of het kabinet de salderingsregeling per 2027 alsnog gaat afschaffen. Daar heb ik echter de eerste twee jaar van het contract geen last van.

Daarnaast een gasverbruik van +/- 500m3

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie in mijn situatie of is het aanbod van Innova in mijn geval een goede deal?
Interessesant aanbod! van innova!

Alternatief om terugleverkosten niet te hebben is bv Vattenfall modelcontract met de bekende na en voordelen.

Enige is dat ik op basis van de uitlees erbovenuit kom....
Afgelopen jaar 3200kWh teruggeleverd en 2650kWH afname.

Dan zou ik ze in de zomer een half maandje uit moeten zetten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Laatst online: 09:34
Vandread schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Interessesant aanbod! van innova!

Alternatief om terugleverkosten niet te hebben is bv Vattenfall modelcontract met de bekende na en voordelen.

Enige is dat ik op basis van de uitlees erbovenuit kom....
Afgelopen jaar 3200kWh teruggeleverd en 2650kWH afname.

Dan zou ik ze in de zomer een half maandje uit moeten zetten :o
Ja, dat wordt spannend als je zo dicht op (of zelfs over) de grens van de 3.000kWh terugleveren zit.
Zorgen dat je in de zomermaanden (overdag) meer gaat verbruiken (Overdag laten draaien van de (vaat)wasmachine + droger, mobiele airco, opzetzwembad met verwarming 8) etc.)

Modelcontract van Vattenfall komt redelijk gelijk uit. Naast de beperkte terugleverkosten wel ook iets hogere prijs per kWh & m3. Daardoor Vattenfall momenteel ±€7,5 per maand duurder dan Innova o.b.v. mijn gegevens.

Dat i.c.m. de 3 jaar zekerheid bij Innova maakt dat ik vooralsnog toch naar Innova neig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 19:25
Guido7619 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

jazeker. Warmtepomp gaat er wel komen. Momenteel badkamer aan het verbouwen en dat valt er een beetje mee samen omdat het leidingwerk daar doorheen moet.
Met 64 kuub zou ik een gewone elektrische boiler en misschien wat simpele elektrische kacheltjes plaatsen. Dan verdiend een warmtepomp zich niet terug, zeker ook als je de hogere onderhoudskosten meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
svenk91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Met 64 kuub zou ik een gewone elektrische boiler en misschien wat simpele elektrische kacheltjes plaatsen. Dan verdiend een warmtepomp zich niet terug, zeker ook als je de hogere onderhoudskosten meeneemt.
Maar 64 kuub is niet een realistich verbruik van mijn woning. Dit komt o.a door airco verwarmen, pelletkachel en voornamelijk veel van huis zijn. Het scheelt nogal als je 3 van de 5 koude maanden in een warm land vertoeft.

Desalniettemin wil ik wel een verwarmings systeem wat de woning warm krijgt als ik er wel continue zou zijn.

En de pelletkachel wil ik er eigenlijk wel uit hebben. Vindt het toch een onding. Niet heel prettige warmte.

Ik heb ook vloerverwarming, maar die doet dus eigenlijk niet veel omdat ik weinig gas stook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:51
Ligt het aan mij of zijn de terugleverkosten hoog en het terugleveringstarief van Energiedirect echt laag? Ik had een 3-jarig contract daar, maar deze is nu afgelopen.

Ik hou graag van een vast contract omdat ik graag wat meer zekerheid heb.
Ik heb een aanbod gekregen van Energiedirect en heb tevens even bij Vattenfall en Eneco gekeken. Zie onderstaand.

Hoe kan Energiedirect nou zo vreselijk duur zijn tov de anderen? Hebben jullie ook deze ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZIs2ZwVVcUky96Nx8IWKtztjdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z3QVNmelt2WLfW8Bkgw9gVwa.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:35
Het klopt dat ED een hele lage terugleververgoeding heeft. Momenteel krijg ik daar nog 5 cent per kWh. Met de nieuwe aanbieding die ik kon krijgen was het 3 cent. In dit geval betaal je bij alle drie leveranciers meer voor de TLK dan je krijgt als TLV. Er moeten nog wel leveranciers zijn waar dat andersom is.

Voor mij is het duidelijk. Ik ben na veel jaren volgende maand weg bij ED. Ik kan het verbruik prima sturen en ben niet bang voor dynamisch.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Momenteel hebben wij een aflopend contract bij Vattenfal. Nu ben ik dus aan het kijken naar een nieuw contract. Nou is het zo dat we op 10 maart gaan verhuizen naar een woning met 20 zonnepanelen en een hybride warmtepomp. Daarbij gaan we ook van Energielabel C naar A+++.

Is het in ons geval dan verstandig om een flexibel contract af te sluiten en dit nog een paar maandan aan te houden als we in onze nieuwe woning zitten?

Want om op dit moment een contract af te sluiten voor bepaalde tijd vind ik behoorlijk lastig omdat ik nergens een gebruik op kan baseren. De nieuwe woning is anders dan onze huidige woning door de zonnepanelen en de warmtepomp en de huidige bewoners bestaan uit 2 personen terwijl wij uit 4 personen bestaan.

Heeft iemand in een vergelijkbare situatie gezeten en/of hebben jullie wat tips voor mij?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 14:57
Ik moet ook weer overstappen naar een nieuw energiecontract.

Verbruik:
1500 kWh dal
1500 kWh normaal
1000~1100 m3 Gas

Opbrengst Zonnepanelen:
Schatting totaal = 3600kWh (Opbrengst tot nu toe is 2900 kWh. De inschatting bij aanschaf werd gemaakt op 3600, maar dit zal wellicht nog hoger uitvallen)

Gezien ik meer teruglever dan opbreng maakt (vanwege de salderingsregeling) het stroomtarief niet zoveel uit, klopt dat? Enige waar ik op moet letten is hoe hoog de terugleverkosten en vaste leveringskosten zijn. Klopt deze aanname?

Via Pricewise kwam ik uit op Vattenfall voor 1 jaar met de volgende tarieven:
1,24135 voor Gas

Ik zie ook veel voorbij komen over het Contract via VEH. Is deze nog beschikbaar?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:13
Ik ga verhuizen naar een huis met zonnepanelen (8 stuks). Ik heb nu nog een Greenchoice contract zonder terugleverkosten (pas bij einde contract in Mei 2025). Ik heb geen warmtepomp of elektrische auto.

Mijn tarieven zijn wel redelijk hoog
Stroom 0,37
Gas 1,42

Mijn huidig verbruik is rond de 3300 kWh en 1000m3. Ik ga ervanuit dat dat gelijk blijft.

Ik heb nog de oude opzegboete, dus kan redelijk makkelijk overstappen.

Iemand tips wat een goede optie is? Op gaslicht kwam Innova naar voren, zeker omdat zijn geen terugleverkosten berekenen tot 3000 kWh en ik denk dat ik daaronder blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Arts schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:05:
Ik moet ook weer overstappen naar een nieuw energiecontract.

Verbruik:
1500 kWh dal
1500 kWh normaal
1000~1100 m3 Gas

Opbrengst Zonnepanelen:
Schatting totaal = 3600kWh (Opbrengst tot nu toe is 2900 kWh. De inschatting bij aanschaf werd gemaakt op 3600, maar dit zal wellicht nog hoger uitvallen)

Gezien ik meer teruglever dan opbreng maakt (vanwege de salderingsregeling) het stroomtarief niet zoveel uit, klopt dat? Enige waar ik op moet letten is hoe hoog de terugleverkosten en vaste leveringskosten zijn. Klopt deze aanname?

Via Pricewise kwam ik uit op Vattenfall voor 1 jaar met de volgende tarieven:
1,24135 voor Gas

Ik zie ook veel voorbij komen over het Contract via VEH. Is deze nog beschikbaar?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Je kan kijken naar een modelcontract waar geen terugleverkosten bij zitten voor je stroom. Je gas kan je dan apart vastleggen voor langere tijd.

In november komt er weer een aanbod van VEH, maar het is niet te zeggen of die weer net zo goed zal zijn. Als je zo lang niet kan wachten kan je tijdelijk een dynamisch contract nemen en weer opnieuw alles bekijken als het VEH aanbod er ligt. Of je legt nu iets vast en bekijkt bij een goed veh aanbod of je misschien zonder boetes kan overstappen (wat kan als je leverancier geen lagere prijzen dan in je contract aanbied op dat moment).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
screamhouse schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:46:
Ik ga verhuizen naar een huis met zonnepanelen (8 stuks). Ik heb nu nog een Greenchoice contract zonder terugleverkosten (pas bij einde contract in Mei 2025). Ik heb geen warmtepomp of elektrische auto.

Mijn tarieven zijn wel redelijk hoog
Stroom 0,37
Gas 1,42

Mijn huidig verbruik is rond de 3300 kWh en 1000m3. Ik ga ervanuit dat dat gelijk blijft.

Ik heb nog de oude opzegboete, dus kan redelijk makkelijk overstappen.

Iemand tips wat een goede optie is? Op gaslicht kwam Innova naar voren, zeker omdat zijn geen terugleverkosten berekenen tot 3000 kWh en ik denk dat ik daaronder blijf.
Kan wel eens de moeite zijn om gas op te zeggen en je contract voor stroom gewoon uit te zitten bij Greenchoice. Weet niet hoeveel de verwachtte opbrengst is van de 8 panelen, maar je terugleverboete ligt denk ik al snel hoger dan het prijsverschil met een goedkoper stroom contract voor de kWh's die je na salderen nog bij moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Met een verbruik van - 1800 kWh ga ik nu 45 euro per maand betalen bij Powerpeers.

Ik overweeg om over te stappen op een dynamisch, volgens Gaslicht kom ik bij bijvoorbeeld Tibber negatief uit.

Is bij een dynamisch contract het maandbedrag ook dynamisch? Dus betaal je in winter en krijg je terug in de zomer? Of middelen ze dit wel?
Op hun website geven ze een indicatie van het maandbedrag. Dat is in december op zijn hoogst. Dan kan ik beter in het voorjaar overstappen denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 20-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beekforel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:17:
Met een verbruik van - 1800 kWh ga ik nu 45 euro per maand betalen bij Powerpeers.

Ik overweeg om over te stappen op een dynamisch, volgens Gaslicht kom ik bij bijvoorbeeld Tibber negatief uit.

Is bij een dynamisch contract het maandbedrag ook dynamisch? Dus betaal je in winter en krijg je terug in de zomer? Of middelen ze dit wel?
Op hun website geven ze een indicatie van het maandbedrag. Dat is in december op zijn hoogst. Dan kan ik beter in het voorjaar overstappen denk ik.
Bij Tibber betaal je per uur, dus winter en zomer staat los van elkaar.

Ik weet niet of in voorjaar overstappen uitmaakt want uiteindelijk maakt elke leverancier volgens mij een eindafrekening als je opzegt, en zul je je daadwerkelijke gebruik alsnog moeten betalen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 19:16
Wij verhuizen van een appartement in de stad met stadsverwarming naar een twee-onder-een-kapwoning in de regio, voorzien van een warmtepomp en zonnepanelen. Kortom, we hebben totaal geen ervaring met zaken als salderen, terugleveren, etc.

Omdat we voorlopig geen kinderen hebben en geen elektrische auto (we hebben 4936 Wp aan zonnepanelen), verwachten we dat we stroom zullen terugleveren. We overwegen daarom een dynamisch energiecontract.

Wat is verstandig in deze situatie? We zien door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 28% gewijzigd door Aubergine op 21-10-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Aubergine schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:11:
Wij verhuizen van een appartement in de stad met stadsverwarming naar een twee-onder-een-kapwoning in de regio, voorzien van een warmtepomp en zonnepanelen. Kortom, we hebben totaal geen ervaring met zaken als salderen, terugleveren, etc.

Omdat we voorlopig geen kinderen hebben en geen elektrische auto (we hebben 4936 Wp aan zonnepanelen), verwachten we dat we stroom zullen terugleveren. We overwegen daarom een dynamisch energiecontract.

Een excel maken en verschillende situaties met verschillende aanbieders en contractvormen met elkaar laten strijden.
Het is helaas even een werkje van een uurtje, maar het is in deze situatie de enige keuze gok ik voor je.

Je zet er de berekeningssituatie van de vorige bewoners neer.
Vervolgens zet je wat je zelf verwacht te verbruiken neer en zodoende ga je elk jaar/maand bedrag van elke aanbieder langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 19:16
LongTimeAgo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Een excel maken en verschillende situaties met verschillende aanbieders en contractvormen met elkaar laten strijden.
Het is helaas even een werkje van een uurtje, maar het is in deze situatie de enige keuze gok ik voor je.

Vervolgens zet je wat je zelf verwacht te verbruiken neer en zodoende ga je elk jaar/maand bedrag van elke aanbieder langs.
Het is nieuwbouw, dus geen vorige bewoners. Maar vrees het ergste, dank iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 16:55
LongTimeAgo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Misschien kan iemand die dit al heeft gedaan een template hiervan delen. Ik kijk er echt niet naar uit om in Excel te werken met kosten per staffel en/of per kWh. De dank zou alom groot zijn, verwacht ik. Het topic loopt (begrijpelijk) over van de vermoeidheid vanwege hoe ondoorzichtig het aanbod momenteel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Mark_88 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Misschien kan iemand die dit al heeft gedaan een template hiervan delen. Ik kijk er echt niet naar uit om in Excel te werken met kosten per staffel en/of per kWh. De dank zou alom groot zijn, verwacht ik. Het topic loopt (begrijpelijk) over van de vermoeidheid vanwege hoe ondoorzichtig het aanbod momenteel is.
Ik stuur je een privé berichtje, ik heb er 1 voor je.
Dan zet ik de download link heel even open.

(ik zet deze niet graag langdurig open voor privé redenen, anders had ik hem wel gedeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:42
Ik heb destijds het 3 jarige contract van GC afgesloten van de link van @Novax. Deze is nu een maand geleden ingegaan. Super d:)b. Nu had ik gelijk op de eerste dag naar GV gebeld om het dubbel tarief naar enkel tarief om te zetten. Hij zei dat het ingegaan was maar ik kan het nergens terug vinden. In de GC app staat er wel nog gewoon piek en dal tarief. Weet iemand waar ik dit terug vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 00:08
FietsFanaat33 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:59:
Ik heb destijds het 3 jarige contract van GC afgesloten van de link van @Novax. Deze is nu een maand geleden ingegaan. Super d:)b. Nu had ik gelijk op de eerste dag naar GV gebeld om het dubbel tarief naar enkel tarief om te zetten. Hij zei dat het ingegaan was maar ik kan het nergens terug vinden. In de GC app staat er wel nog gewoon piek en dal tarief. Weet iemand waar ik dit terug vind?
Dit kan je vinden onder Contract —> https://mijn.greenchoice.nl/contract. Onder Stroom en vervolgens Tariefsoort kan je vinden welk tarief er gehanteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:42
ArieR schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:21:
[...]

Dit kan je vinden onder Contract —> https://mijn.greenchoice.nl/contract. Onder Stroom en vervolgens Tariefsoort kan je vinden welk tarief er gehanteerd wordt.
Hier staat dus gewoon nog piek en dal :/.
Nog maar eens GC bellen dan, ondanks dat ze zeiden dat het op enkeltarief is gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Is er iemand die op dit moment gebruik maakt van windcentrale.nl? Vind het idee er achter wel interessant, maar het aanbod zit achter een inlog. En de klantenservice kan er helaas niks over delen.

Ben wel benieuwd naar de investering die je moet doen en wat dit aan kwh prijs oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aubergine schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:11:

Misschien beetje off-topic, maar ik zit in dezelfde situatie met mijn vriendin (geen kinderen) en heb adhv kengetallen een berekening gemaakt wat mijn warmtepomp zal verbruiken (hoekhuis 125m2). Dat komt neer op 3000kWh op jaarbasis, + 2000 kWh ‘regulier’ stroomgebruik. Ik ken je situatie verder niet maar ik denk niet per se dat je heel veel extra zal terug leveren, dat helpt je misschien bij een keuze maken nog!

Nu weer on-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:06
Ronwiel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:34:
Is er iemand die op dit moment gebruik maakt van windcentrale.nl? Vind het idee er achter wel interessant, maar het aanbod zit achter een inlog. En de klantenservice kan er helaas niks over delen.

Ben wel benieuwd naar de investering die je moet doen en wat dit aan kwh prijs oplevert.
Via de veelgestelde vragen kun je wel een en ander achterhalen:
https://www.windcentrale.nl/veelgestelde-vragen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-king
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-10 13:39
Hallo allemaal,

In november gaan we samenwonen, en we raken een beetje het overzicht kwijt als het gaat om de keuze van een energieleverancier.

We gaan wonen in een twee-onder-een-kapwoning met energielabel B, en we zijn met z’n tweeën. Volgens onze berekeningen (met hulp van Google) zal ons energieverbruik ongeveer 2200 kWh en 1000 m3 gas per jaar zijn.

Momenteel hebben we nog geen zonnepanelen, maar we zijn van plan om er tussen de 8 en 12 te laten installeren, afhankelijk van de opbrengst gezien de ligging van het dak. Dit moeten we nog verder laten doorrekenen. Ook overwegen we om meteen airco’s te laten installeren die in de winter kunnen verwarmen.

Ik lees dat het wellicht verstandig kan zijn om nu, voordat we zonnepanelen plaatsen, een energiecontract voor drie jaar vast te leggen. Maar ik twijfel welke leverancier hiervoor het beste zou zijn en of dit überhaupt een slimme strategie is. Volgens mij rekenen de meeste leveranciers inmiddels terugleverkosten. Bij onze zoektocht kwam Vattenfall er redelijk goed uit, zeker bij verschillende aantallen zonnepanelen.

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen, tips en advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Ook hier na een driejarig contract inmiddels bijna vrij (en tussendoor ook nog 17 panelen op het dak laten leggen). Ik zie door de bomen even het bos niet meer.

Stroom: 1709kw piek / 2305 kw dal = totaal 4014kwh
Teruglevering: 2668kw piek / 1183 kw dal = totaal 3851kwh
Gas: 1777 m3 per jaar
Huidige leverancier is Eneco.

Volgens mij zou voor ons nu Innova Energie een goede optie zijn, terwijl Vattenfal ook interessant is.
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@g-king [@peterrrr Al gekeken naar een modelcontract of dynamisch? Alle andere ga je terugleverkosten krijgen. En gewoon op Pricewise de reguliere met deze kosten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:29:
@g-king [@peterrrr Al gekeken naar een modelcontract of dynamisch? Alle andere ga je terugleverkosten krijgen. En gewoon op Pricewise de reguliere met deze kosten vergelijken.
Even zonder de netbeheerder en belastingvermindering, enkel de kosten van de leverancier (na salderen):

Zit nu bij GC en heb daar net een verlengvoorstel voor gekregen. Voor mij zou dat € 166 terugleverkosten zijn en € 46 terugleververgoeding. Vaste leveringskosten zijn € 93. Totaal € 213 voor 2 jaar vast (1 jaar vast is € 15 lager)

Modelcontract bij hen zou mij € 9 terugleververgoeding (maar liefst € 0,029 per kWh, overschot is iets van 300 kWh dit jaar) opleveren maar de vaste leveringskosten zijn dan € 146. Totaal € 137. Als ik het goed bekijk zo.

Dus modelcontract lijkt beter voor de bankrekening ondanks dat je zo ongeveer niets terugkrijgt per kWh. Enige is dat (bij GC) twee keer per jaar de variabele tarieven wijzigen maar gezien ik al het verbruik saldeer is dat niet spannend.

Over de wijzigingen van de vaste leveringskosten spreekt men niet, iemand een idee hoe dat zit wat betreft wijzigen? Kunnen ze dat ook telkens wijzigen?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:31

Onbekend

...

Ik heb een chat gehad met een medewerker van mijn energieleverancier:

Hij:
Ik zie dat je je afvraagt hoe de terugleverkosten worden berekend bij een variabel contract die je maar voor een paar maanden hebt, klopt dat?
Ik:
Ja, dat klopt.
Hij:
Goeie vraag! In dat geval kijken we gewoon naar de teruglevering van de maanden dat je levering van ons hebt gehad. We verrekenen dan de kosten op dezelfde manier, maar dan op de eindafrekening die je ontvangt na de opzegging!
Ik:
In december wordt mijn contract omgezet naar variabel contract. Stel dat ik in maart een andere energieleverancier vindt, dan loopt dit variabel contract maar 3 maanden. En stel dat ik in die periode 200 kWh heb teruggeleverd, val ik bij de eindafrekening dan in de schaal 6 t/m 250 kWh en heb ik dan geen terugleverkosten?
Hij:
Er wordt dan gekeken naar het verbruik vanaf je laatste jaarrekening tot aan de eindafrekening!
Ik:
Ik neem aan dat u bedoelt dat er dan naar teruglevering wordt gekeken en niet naar verbruik?
Hij:
Ah, excuses. Ik bedoelde inderdaad teruglevering 😅
Mijn vraag: Klopt dit?
In theorie zou ik dus meerdere keren per jaar regelmatig kunnen overstappen naar een variabel contract van een andere leverancier zodat de totale teruglevering onder de 500 kWh blijft en ik geen terugleverkosten betaal? :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-10 22:23
Theoretisch misschien wel.

In de praktijk zullen ze het echt wel terugrekenen per maand.
Waar energiebedrijven de klant ook maar kunnen uitkleden doen ze dat direct.

De medewerker ontwijkt je vraag om jouw stelling te bevestigen daarom ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 14:57
svenk91 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

Je kan kijken naar een modelcontract waar geen terugleverkosten bij zitten voor je stroom. Je gas kan je dan apart vastleggen voor langere tijd.

In november komt er weer een aanbod van VEH, maar het is niet te zeggen of die weer net zo goed zal zijn. Als je zo lang niet kan wachten kan je tijdelijk een dynamisch contract nemen en weer opnieuw alles bekijken als het VEH aanbod er ligt. Of je legt nu iets vast en bekijkt bij een goed veh aanbod of je misschien zonder boetes kan overstappen (wat kan als je leverancier geen lagere prijzen dan in je contract aanbied op dat moment).
Dat is wellicht een goede optie, alleen is het vergelijken hierin wel erg lastig.
Bij Pricewise en andere vergelijkingssites kan ik geen modelcontracten selecteren (en geen contracten vinden voor alleen gas). Hoe pak ik dit het beste aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Arts schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Dat is wellicht een goede optie, alleen is het vergelijken hierin wel erg lastig.
Bij Pricewise en andere vergelijkingssites kan ik geen modelcontracten selecteren (en geen contracten vinden voor alleen gas). Hoe pak ik dit het beste aan?
Er zijn wel wat vergelijkers voor alleen gas, al zijn er minder aanbieders die alleen gas bieden. Een loophole daarvoor is om gas en elektra tegelijk af te nemen, en dan voor alleen elektra overstappen (zolang de prijzen bij die aanbieder niet zijn gedaald kan dit gratis, maar wel een gokje).

En modelcontracten vergelijken zou ik zo niet weten. Een optie is om gewoon zelf meerdere partijen af te gaan en het zelf te vergelijken. Kost een paar uurtjes maar dat kan zich wel terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Arts schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Als je bij pricewise (en gaslicht) alleen aanbiedingen voor gas wilt moet je voor stroomverbruik 0 invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastpost.
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-10 22:15
Wij hadden ook nog een gunstig vast contract ten tijde van de ellende binnen de energiemarkt en die loopt begin februari 2025 af dus ook maar eens oriënteren. Sinds deze week hebben we ook zonnepanelen op het dak liggen (10 stuks, Longi 410Wp) en dat veranderd natuurlijk ook weer het één en ander met salderen, terugleverkosten etc.

Situatie nu:
Verbruik:
1923 normaal
1408 dal
138 m3 gas

Zonnepanelen:
2100*
900*
* Nog geen idee, ga uit van het gemiddelde dat ik lees.

Zo op het oog lijk ik het beste uit te zijn met een dynamisch contract, zeker gezien wij vanuit huis werken en dan ook volledig vrij zijn met het kiezen van momenten om de vaatwasser/was te doen. Maar ik ben een complete leek op dit gebied dus klopt dit ook? Even los van de mogelijkheid dat de hele energiemarkt weer op z'n kop komt te staan natuurlijk en de prijzen omhoog schieten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:33
Mijn energiecontract verloopt ook volgende maand. Ik had een 3-jaar-vast Vattenfall contract. Dat heeft mij geen windeieren gelegd want daarmee had ik een relatief lage gasprijs ten tijde van de energiecrisis. Meer geluk dan wijsheid natuurlijk maar toch prettig.

Nu dus contract zo goed als afgelopen. Het verschil met verlengen bij Vattenfall lijkt astronomisch:

Mijn jaarverbruik:
Stroom: 1400 kWh
Gas: 418 m3

Bij Vattenfall blijven kost mij straks 89 euro per maand (1 jaar)
Bij Vattenfall kan ik ook blijven en verlengen met 3 jaar, dat kost 93 euro per maand

Overstappen naar een concurrent, bijvoorbeeld Greenchoice, Oxxio of EnergieDirect kost mij bij ditzelfde verbruik 63,55 euro per maand (1 jaar). Voor 3 jaar zie ik geen opties (nog niet heel goed gecheckt overigens).

Het verschil lijkt eigenlijk voornamelijk te zitten in de 'welkomstkorting' , als ik die (meestal 250-300 euro) buiten beschouwing laat dan kom ik bij de concurrenten van Vattenfall gelijk uit (rond de 90/mnd).

Is het nu een no-brainer om gewoon voor 1 jaar over te stappen naar bijv Greenchoice of Oxxio? Dat scheelt 27 euro (!) / maand bij mijn verbruik door die enorme korting. Of zitten er nog addertjes onder het gras?

PS: Iets anders: t/m 2023 zat ik qua verbruik altijd boven de 500m3 gas. Dit jaar voor het eerst eronder (ga uitkomen rond de 400m3) en ook komende jaren verwacht ik onder de 500m3 te blijven. Daarmee kom ik in aanmerking voor goedkopere levering ivm "zeer kleinverbruiker". Moet ik daar zelf iets voor ondernemen / in de gaten houden? En vanaf welk moment besluit een bestaande of nieuwe energieleverancier dát ik daarvoor in aanmerking kom?

EDIT: Voor deze laatste alinea zie ik dat er al een flink topic is, die ga ik eerst even doorspitten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 25-10-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:42:
Mijn energiecontract verloopt ook volgende maand. Ik had een 3-jaar-vast Vattenfall contract. Dat heeft mij geen windeieren gelegd want daarmee had ik een relatief lage gasprijs ten tijde van de energiecrisis. Meer geluk dan wijsheid natuurlijk maar toch prettig.

Nu dus contract zo goed als afgelopen. Het verschil met verlengen bij Vattenfall lijkt astronomisch:

Mijn jaarverbruik:
Stroom: 1400 kWh
Gas: 418 m3

Bij Vattenfall blijven kost mij straks 89 euro per maand (1 jaar)
Bij Vattenfall kan ik ook blijven en verlengen met 3 jaar, dat kost 93 euro per maand

Overstappen naar een concurrent, bijvoorbeeld Greenchoice, Oxxio of EnergieDirect kost mij bij ditzelfde verbruik 63,55 euro per maand (1 jaar). Voor 3 jaar zie ik geen opties (nog niet heel goed gecheckt overigens).

Het verschil lijkt eigenlijk voornamelijk te zitten in de 'welkomstkorting' , als ik die (meestal 250-300 euro) buiten beschouwing laat dan kom ik bij de concurrenten van Vattenfall gelijk uit (rond de 90/mnd).

Is het nu een no-brainer om gewoon voor 1 jaar over te stappen naar bijv Greenchoice of Oxxio? Dat scheelt 27 euro (!) / maand bij mijn verbruik door die enorme korting. Of zitten er nog addertjes onder het gras?

PS: Iets anders: t/m 2023 zat ik qua verbruik altijd boven de 500m3 gas. Dit jaar voor het eerst eronder (ga uitkomen rond de 400m3) en ook komende jaren verwacht ik onder de 500m3 te blijven. Daarmee kom ik in aanmerking voor goedkopere levering ivm "zeer kleinverbruiker". Moet ik daar zelf iets voor ondernemen / in de gaten houden? En vanaf welk moment besluit een bestaande of nieuwe energieleverancier dát ik daarvoor in aanmerking kom?

EDIT: Voor deze laatste alinea zie ik dat er al een flink topic is, die ga ik eerst even doorspitten ;)
Aangezien je geen teruglevering hebt is het nog het advies dat overstappen loont vanwege de korting. Daar zitten op zich geen addertjes onder het gras maar uiteraard wel goed de actievoorwaarden lezen.

Het enige addertje heb je zelf al meegemaakt met je huidige contract. Mocht in de komende 3 jaar de tarieven weer enorm stijgen dan had je beter een 3 jarig contract af kunnen sluiten. Dat kan overigens ook de andere kant op, als de tarieven dalen in de komende 3 jaar ben je blij dat je niet een langjarig contract hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Novax schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Aangezien je geen teruglevering hebt is het nog het advies dat overstappen loont vanwege de korting. Daar zitten op zich geen addertjes onder het gras maar uiteraard wel goed de actievoorwaarden lezen.

Het enige addertje heb je zelf al meegemaakt met je huidige contract. Mocht in de komende 3 jaar de tarieven weer enorm stijgen dan had je beter een 3 jarig contract af kunnen sluiten. Dat kan overigens ook de andere kant op, als de tarieven dalen in de komende 3 jaar ben je blij dat je niet een langjarig contract hebt. ;)
Check. Zo zie ik het inderdaad ook. Het voordeel van nu voor 1-jarig bij concurrent is 300 euro korting. Als na dat eerste jaar de prijs hard gestegen is wordt de consequentie daarvan gelukkig beperkt door mijn toch al beperkte verbruik en mogelijk ook weer energieplafonds.

Ik ga het er maar op gokken en nu gewoon per 1 jaar kijken, met beetje geluk kan ik komende jaren dan elk jaar overstappen met een goede deal.

Overigens zie ik in het aanbod van Vattenfall bij de leveringskosten staan dat ik in de <500 categorie val van Stedin, fijn. Scheelt weer iets van 6 tientjes. Vorig jaar zat mijn verbruik nog net boven die 500m3/jaar en werd ik dan logischerwijs ook nog ingedeeld in de 500-4000 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 23:51

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Mijn vaste contract loopt af op 1 december van dit jaar. Ik heb een appartementje zonder zonnepanelen met het volgende verbruik:

Gas: 550
Stroom normaal: 1600
Stroom dal: 1700

Mijn voorkeur gaat uit naar groene stroom en minstens Co2 gecompenseerd gas. Doorlooptijd van 1 jaar.

Ook ingeschreven bij de actie van VEH maar hier nog niks over vernomen. Ik wil in ieder geval wel een keuze maken mocht ik hier niet tijdig antwoord van krijgen.

Nu valt het mij op dat zodra ik via vergelijkingssites ga zoeken ik hele mooie aanbiedingen krijg. Bijvoorbeeld via Prisewise komt voor mij Coolblue energie met een maandbedrag van €124 goed uit de bus. Vind ik zelf ook wel leuk, ik bestel er met regelmaat wat.

Echter zodra ik dan naar de site van Coolblue zelf ga en daar mijn gegevens invul kom ik op een maandbedrag van €152,71(!) uit! Daar gaat nog 100 euro Coolblue tegoed vanaf (/12 maar 8,33 rm korting. Kom je alsnog uit op €144,41.)

Coolblue is hier niet de enige in, idem voor GreenChoice, BudgetEnergie etc. etc.

Mis ik nu iets of zijn er betere deals afgesproken / te vinden via de prijsvergelijkers?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Yariva schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:54:
Mijn vaste contract loopt af op 1 december van dit jaar. Ik heb een appartementje zonder zonnepanelen met het volgende verbruik:

Mijn voorkeur gaat uit naar groene stroom en minstens Co2 gecompenseerd gas. Doorlooptijd van 1 jaar.

Ook ingeschreven bij de actie van VEH maar hier nog niks over vernomen. Ik wil in ieder geval wel een keuze maken mocht ik hier niet tijdig antwoord van krijgen.

Nu valt het mij op dat zodra ik via vergelijkingssites ga zoeken ik hele mooie aanbiedingen krijg. Bijvoorbeeld via Prisewise komt voor mij Coolblue energie met een maandbedrag van €124 goed uit de bus. Vind ik zelf ook wel leuk, ik bestel er met regelmaat wat.

Echter zodra ik dan naar de site van Coolblue zelf ga en daar mijn gegevens invul kom ik op een maandbedrag van €152,71(!) uit! Daar gaat nog 100 euro Coolblue tegoed vanaf (/12 maar 8,33 rm korting. Kom je alsnog uit op €144,41.)

Coolblue is hier niet de enige in, idem voor GreenChoice, BudgetEnergie etc. etc.

Mis ik nu iets of zijn er betere deals afgesproken / te vinden via de prijsvergelijkers?
Deals zijn altijd scherper via de prijsvergelijkers. Ik heb ze nog nooit goedkoper gezien rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

MotorBeast schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Deals zijn altijd scherper via de prijsvergelijkers. Ik heb ze nog nooit goedkoper gezien rechtstreeks.
Van wat ik zie moet ik je gelijk geven. Maar ik vind het wel erg gek, het is toch niet logisch dat je goedkoper bent met de komst van een tussenpartij? Het is toch voor een GreenChoice goedkoper om zonder tussenpartijen mij direct iets aan te bieden (en hierdoor geen commisie aan een prijsvergelijker te verliezen)? :?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:06
Yariva schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Van wat ik zie moet ik je gelijk geven. Maar ik vind het wel erg gek, het is toch niet logisch dat je goedkoper bent met de komst van een tussenpartij? Het is toch voor een GreenChoice goedkoper om zonder tussenpartijen mij direct iets aan te bieden (en hierdoor geen commisie aan een prijsvergelijker te verliezen)? :?
Via een prijsvergelijker is er meer concurrentie. De prijsvergelijker betaald wellicht ook aan mee aan een voordelig aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

Ja is raar maar heeft denk ik te maken met het idee dat als je bij de energieleverancier op de site zelf komt ze ze niet hoeven te concurreren met anderen, je bent immers al op hun website en dan zie je geen concurrerende aanbiedingen. (even achterwege laten dat je natuurlijk gewoon meerdere tabs met andere websites kunt openen ). Bij de vergelijkers is dit anders en moeten ze concurreren.

Je kunt dus ook nagaan hoeveel marge ze nemen op mensen die niet via de vergelijkers gaan. En hoeveel marge je hebt om nog eventueel te onderhandelen via de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dutchgio schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Via een prijsvergelijker is er meer concurrentie. De prijsvergelijker betaald wellicht ook aan mee aan een voordelig aanbod.
Dat laatste is volgens mij niet zo aangezien de aanbiedingen vrijwel bij alle vergelijkers hetzelfde zijn. (verschil is nog wel dat bij sommige vergelijkers aanbiedingen kunnen missen)

[ Voor 9% gewijzigd door Novax op 28-10-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
[...]

Het is inderdaad gestoord.
Ik heb met Essent aan de telefoon gehangen en hun EIGEN prijzen via de prijsvergelijker laten horen. Deze waren óf 1 op 1 gelijk met de "trouweklant, speciale aanbieding voor u alleen" prijzen óf waren zelfs nóg beter. Vooral als je ook nog eens 300+ euro aan cashback bonus er af trekt.

Of ze nog wat voor mij konden betekenen? Neuh, was niet mogelijk, handen gebonden, kon geen cent verschoven worden. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Novax schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:16:
[...]
Je kunt dus ook nagaan hoeveel marge ze nemen op mensen die niet via de vergelijkers gaan. En hoeveel marge je hebt om nog eventueel te onderhandelen via de telefoon.
Maar dit dacht ik dus ook. Ik heb Essent twee keer aan de telefoon gehad, tweemaal de prijsvergelijker prijzen én de prijzen voor mijn "exclusieve, loyale klant aanbieding" prijzen laten horen. Sommige prijsvergelijkers waren de prijzen identiek aan mijn "exclusieve loyale klant aanbieding" en bij 1 prijsvergelijker lag de prijs zelfs nog ietsjes lager dan mijn aanbieding. Ze wisten geen weerwoord meer te geven "sorry meneer, ik had het ook niet verwacht, etc etc".

Onderhandelen? Of zorgen dat ik nog een beter aanbod kon krijgen? Nee hoor. Vergeet het maar. Maar ze wilden echt niet dat ik zou vertrekken, maar ze snapten het wel als ik het zou doen.

Ja wat is het nou.

Blijkbaar boert Essent goed genoeg op hun bestaande klanten en klanten die er compleet in trappen met de "exclusieve, alleen voor u" aanbieding. Want anders was er toch nog wel onderhandelruimte aan de telefoon? Of is dat niet meer van deze tijd? Zo raar.

[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 28-10-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:32
Ik zit bij Budget Energie.
Mijn 3 jaar vast contract is zojuist afgelopen.
De tarieven waren redelijk gunstig... pre-Oekraine.
En... er bestond niet zoiets als terugleverboete.
Ik lever vast wel "iets" terug met mijn zonnepanelen, maar door mijn klassieke draaischijfmeter heb ik geen flauw idee hoeveel.
Als ik nu GEEN actie onderneem, blijf ik op mijn oude contract (zonder terugleverboete?!?), maar dan met dynamische tarieven (ieder maand anders).
Maar met 1x per jaar de analoge meter aflezen, gaat dynamische tarieven wel erg moeilijk worden, lijkt me zo.
Daarnaast wil de overheid ook salderen gaan afschaffen, waardoor mogelijk alsnog de laatste paar mensen een digitale meter moeten krijgen. (aanname van mijn kant).
Misschien wacht ik wel eerst ff af, voordat ik een keuze maak....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Maar dit dacht ik dus ook. Ik heb Essent twee keer aan de telefoon gehad, tweemaal de prijsvergelijker prijzen én de prijzen voor mijn "exclusieve, loyale klant aanbieding" prijzen laten horen. Sommige prijsvergelijkers waren de prijzen identiek aan mijn "exclusieve loyale klant aanbieding" en bij 1 prijsvergelijker lag de prijs zelfs nog ietsjes lager dan mijn aanbieding. Ze wisten geen weerwoord meer te geven "sorry meneer, ik had het ook niet verwacht, etc etc".

Onderhandelen? Of zorgen dat ik nog een beter aanbod kon krijgen? Nee hoor. Vergeet het maar. Maar ze wilden echt niet dat ik zou vertrekken, maar ze snapten het wel als ik het zou doen.

Ja wat is het nou.

Blijkbaar boert Essent goed genoeg op hun bestaande klanten en klanten die er compleet in trappen met de "exclusieve, alleen voor u" aanbieding. Want anders was er toch nog wel onderhandelruimte aan de telefoon? Of is dat niet meer van deze tijd? Zo raar.
Dat zie je ook bij met name de internetabonnementen (Ziggo, Delta, KPN, etc.) nieuwe klanten kunnen wel 50% korting krijgen voor 12 maanden, bestaande klanten hooguit een paar tientjes korting per maand, zelfs als je dreigt te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Novax schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Dat zie je ook bij met name de internetabonnementen (Ziggo, Delta, KPN, etc.) nieuwe klanten kunnen wel 50% korting krijgen voor 12 maanden, bestaande klanten hooguit een paar tientjes korting per maand, zelfs als je dreigt te vertrekken.
Dan heb ik goed onderhandeld bij Ziggo 50% korting heel jaar, 2 jarig contract waarbij ik ook nog de internetsnelheid naar beneden heb gebracht om een lagere prijs te hebben als bestaande klant. Brutaal mens heeft de halve wereld. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Novax schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Ja is raar maar heeft denk ik te maken met het idee dat als je bij de energieleverancier op de site zelf komt ze ze niet hoeven te concurreren met anderen, je bent immers al op hun website en dan zie je geen concurrerende aanbiedingen. (even achterwege laten dat je natuurlijk gewoon meerdere tabs met andere websites kunt openen ). Bij de vergelijkers is dit anders en moeten ze concurreren.

Was in mijn oude werk ook zo. Hypotheekadvies bank rente hoger dan onafhankelijk adviseur zelfde hypotheek doordat daar rekening werd gehouden met andere partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
dutchgio schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Prijsvergelijker verdient alleen maar aan een gesloten contract. Die betaalt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:31:
Ik zit bij Budget Energie.
Mijn 3 jaar vast contract is zojuist afgelopen.
De tarieven waren redelijk gunstig... pre-Oekraine.
En... er bestond niet zoiets als terugleverboete.
Ik lever vast wel "iets" terug met mijn zonnepanelen, maar door mijn klassieke draaischijfmeter heb ik geen flauw idee hoeveel.
Als ik nu GEEN actie onderneem, blijf ik op mijn oude contract (zonder terugleverboete?!?), maar dan met dynamische tarieven (ieder maand anders).
Maar met 1x per jaar de analoge meter aflezen, gaat dynamische tarieven wel erg moeilijk worden, lijkt me zo.
Daarnaast wil de overheid ook salderen gaan afschaffen, waardoor mogelijk alsnog de laatste paar mensen een digitale meter moeten krijgen. (aanname van mijn kant).
Misschien wacht ik wel eerst ff af, voordat ik een keuze maak....
Lijkt me dat je nu met variabele tarieven bij iedere tariefswijziging je meterstanden door moeten geven anders gaan ze schatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jij:
- Geen zonnepanelen
- Net 3 jaar contract afgelopen (eind nov)
- Gas rond de 500
- Stroom rond de 1400

Wat ik zie is dat als ik nu voor 1 jaar vast ga ik via bijvoorbeeld Gaslicht.com rond de 63 euro betaal. Mijn huidige maandtermijn is 89 bij Vattenfall. Maar die 63 is na aftrek van een korting van 300 euro, dus als ik die achterwege laat zijn de tarieven voor mij ongeveel gelijk overal.

Kortom, in mijn optiek: zit je niet met terugleveringen e.d. dat lijkt het vooralsnog te lonen over te stappen. Je krijgt dan immers niet veel betere tarieven (misschien kan je enkele tientjes sparen over een jaar tijd) maar wel zoveel korting dat je als je die 'meeneemt' in je tarief het wél om 20-30 euro per maand gaat.

De enige kanttekening blijft natuurlijk dat je geen koffiedik kunt kijken. Dus zouden de tarieven weer enorm stijgen of zakken dan kan een 1-jaar-vast tegen je werken of nog meer voor je werken. Wel zie ik dat 3-jaar-vast nu (als dat al kan) erg kostbaar is. En dat als er niets veranderd in de markt je dan dus ook twee keer 200-300 euro korting misloopt, want in dat geval zou je bij 1 jaar vast gewoon nog 2 keer een overstap maken met korting (als die er dan ook weer is).

Zelf ben ik overigens naar Greenchoice gegaan. Simpelweg omdat Oxxio, Budget Energie etc nagenoeg gelijk geprijsd waren en ik al eerder bij GC zat en alles wel prima vond. Over 1 jaar mag ik er weer weg, hopelijk blijven de kortingen dan en kan ik ook dan weer 300 euro pakken. Op een jaarrekening van 1100 euro is dat natuurlijk enorm.

PS: Mocht je het voor elkaar krijgen om < 500 m3 per jaar te gebruiken (je gaat nu al goed die kant op) dan kom je in het "zeer kleinverbruikers"-tarief van Stedin/Liander/etc. Scheelt ook weer 60 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

Een beetje off-topic misschien, maar toch: jouw stroomverbruik lijkt erg hoog voor een appartementje. Stook je deels elektrisch of heb je bepaalde apparatuur wat veel verbruikt? Anders is daar wellicht nog veel te winnen, een gemiddeld appartement met 2p zit vaak nog onder de helft van wat jij hier opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Valorian schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

Een beetje off-topic misschien, maar toch: jouw stroomverbruik lijkt erg hoog voor een appartementje. Stook je deels elektrisch of heb je bepaalde apparatuur wat veel verbruikt? Anders is daar wellicht nog veel te winnen, een gemiddeld appartement met 2p zit vaak nog onder de helft van wat jij hier opgeeft.
Klopt, ik ben bezig met een inhaalslag. Het helpt niet dat ik 24*7 2 oude koelkasten aan heb en 2 computers waarvan 1 NAS :P

Maar binnenkort vervang ik 3 systemen voor 1 energie zuinige en twijfel ik om de stokoude koelkast te vervangen. Maar goed dan kom je voor de keuze hoe lang blijf ik nog in mijn appartement wonen voordat je die kosten eruit haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Yariva schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Klopt, ik ben bezig met een inhaalslag. Het helpt niet dat ik 24*7 2 oude koelkasten aan heb en 2 computers waarvan 1 NAS :P

Maar binnenkort vervang ik 3 systemen voor 1 energie zuinige en twijfel ik om de stokoude koelkast te vervangen. Maar goed dan kom je voor de keuze hoe lang blijf ik nog in mijn appartement wonen voordat je die kosten eruit haalt :)
Ha klinkt goed!

Het snelste en goedkoopste resultaat lijkt dan door nu vast 1 koelkast te dumpen (en niet te vervangen). Wat moet je immers met 2, heb je zoveel dingen in huis die continu gekoeld koeten blijven? 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Valorian schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Ha klinkt goed!

Het snelste en goedkoopste resultaat lijkt dan door nu vast 1 koelkast te dumpen (en niet te vervangen). Wat moet je immers met 2, heb je zoveel dingen in huis die continu gekoeld koeten blijven? 🙃
We gaan nu wel pittig off-topic maar:

Ja je hebt helemaal gelijk. Maar de 2de koelkast staat niet 24*7 aan. En dient ook eigenlijk niet als koelkast. Als hobby vind ik het erg leuk om bier en wijn te kopen en te laten rijpen. Gezien je ongeveer 2 1/2 nier kwijt bent aan een degelijke klimaatkast met veel capaciteit heb ik een koelkast omgebouwd met temperatuur schakelaar er tussen zodat het een beetje optimaal op temperatuur blijft. Je bent en blijft een Tweakers natuurlijk ;)

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om het in een ruimte te zetten welke van nature al prima op temperatuur is. Veel Tweakers doen dat soort dingen in de kruipruimte. Helaas zal ik daar toch echt de onderbuurman voor moeten vragen :+

Pagina: 1 ... 12 ... 25 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.