Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Als je nu via Pricewise vergelijkt, zijn alle tarieven dusdanig gezakt dat maandbedragen met een tientje of 2 lager liggen dan vorige maand/begin deze maand.
Vooral Energiedirect, Vattenval en Innova lijken hun prijzen nog scherper te hebben neergezet.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
/f/image/pfZ1kYA64DYwW4f16LcosOU6.png?f=fotoalbum_large)
Vandebron komt op €718.19 uit, maar als ik de subtotalen van het model contract Vattenfall optel, kom ik op -109.40 + 803.26 = €693.86 uit.
Ik weet niet of dat alleen voor mijn geval is (met flink wat overproductie), maar vond het in ieder geval curieus (en misschien ook voor anderen interessant om te weten).
Verbruik Normaal | 1032 kWh / jaar |
Verbruik Dal | 836 kWh / jaar |
Opwek Normaal | 3285 kWh / jaar |
Opwek Dal | 1314 kWh / jaar |
Gas | 441 m3 / jaar |
Je moet bij zo'n vergelijking dan wel naar gas en stroom apart kijken. Gas is in dit geval voordeliger bij Vandebron en Stroom bij Vattenfall en dat komt je alles saldeert en het tarief dus niets uitmaakt en omdat er bij model contracten geen terugleverkosten zitten. (En bij Vattenfall hebben ze bij het modelcontract de terugleverkosten (nog) niet stiekem opgenomen in de reguliere vaste kosten)ROIMaison schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:30:
Ik heb recentelijk ook VEH aanbod gekregen, en iets viel mij op, namelijk dat het modelcontract van Vattenfall goedkoper is dan het aanbod van VEH, zie foto onder:
[Afbeelding]
Vandebron komt op €718.19 uit, maar als ik de subtotalen van het model contract Vattenfall optel, kom ik op -109.40 + 803.26 = €693.86 uit.
Ik weet niet of dat alleen voor mijn geval is (met flink wat overproductie), maar vond het in ieder geval curieus (en misschien ook voor anderen interessant om te weten).
Verbruik Normaal 1032 kWh / jaar Verbruik Dal 836 kWh / jaar Opwek Normaal 3285 kWh / jaar Opwek Dal 1314 kWh / jaar Gas 441 m3 / jaar
[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 11-09-2024 10:43 ]
[ Voor 18% gewijzigd door ROIMaison op 11-09-2024 10:48 ]
Ik heb het 1 jaars aanbod geaccepteerd. Schoorvoetend. Ik vind VDB een kutbedrijf vanwege hun introductie tot terugleverboete. Maar het gastarief van 1,00 was te aantrekkelijk om te laten passeren.
Ik heb afgelopen dagen aardig wat tijd gespendeerd aan het vinden van een gunstig allee-gas contract maar lukt me niet. En ik hecht toch wel waarde aan een stabiele gasprijs. Zeker als je slimme meter er ook nog eens mee kapt met data versturen. Dan gaat een dynamische aanbieder schatten en eventueel je overzetten op model. Been there and seen it all.
Nu weer een jaar alles vast. Kunnen we Oekraïne en LNG perikelen weer een jaar met gerust hart aankijken. Zoiets
- Stroom € 0,261844 per kWh (inclusief 20% Blijven Loont)
- Gas € 1,349646 per m³
Verbruik is 1400kWh normaal en 1600kWh dal. 1100 m3 gas. Ik lever met mijn zonnepanelen1200kWh normaal terug en 800kWh dal.
Begin november kan ik volgens Vattenfall pas zien wat de tarieven van het variable contract zullen worden.
Innova biedt mij dit aan.
Voordeliger wat ik nu heb volgens mij of zie ik iets over het hoofd? Heb mij ook aangemeld voor die actie van VEH, maar dit is volgens mij alsnog voordeliger op jaarbasis en het is nog maar de vraag of ik uberhaubt een aanbod krijg.
Ik nijg om over te stappen, maar doe ik er goed aan nu?
Belangrijk detail is dat ik de zonnepanelen huur van de woningbouw á €21,48 per maand en ik heb sinds het huren ervan elk jaar nog bij moeten betalen op de jaarafrekening hiervan. Zonder panelen kom ik op dit uit.
Het verschil tussen geen panelen ten opzichte van wel panelen is €23,89 extra per maand. Maal 12 is €286,68 per jaar. De huur van de panelen (€21,48 per maand) is maal 12 €257,76 per jaar. Een besparing van welgeteld €28,92 per jaar.. Maar de afgelopen vier jaar heb ik dus ook telkens moeten bijbetalen. Gemiddeld €160 per jaar.
Is het gunstiger om de panelen (buiten een duurzaam standpunt om) op te zeggen?
[ Voor 42% gewijzigd door boostie op 12-09-2024 13:09 ]
Je hebt het een paar keer over bijbetalen. Maar dat zegt alleen iets of je voorschot klopt en is dus niet relevant. Je moet alle variabel gewoon even in excel zetten en zelf uitrekenen wat het beste is.boostie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:18:
Mijn 3 jarige contract bij Vattenfal loopt eind december af. Huidige tarieven zijn:
- Gas € 1,349646 per m³
Verbruik is 1400kWh normaal en 1600kWh dal. 1100 m3 gas. Ik lever met mijn zonnepanelen1200kWh normaal terug en 800kWh dal.
Begin november kan ik volgens Vattenfall pas zien wat de tarieven van het variable contract zullen worden.
Voordeliger wat ik nu heb volgens mij of zie ik iets over het hoofd? Heb mij ook aangemeld voor die actie van VEH, maar dit is volgens mij alsnog voordeliger op jaarbasis en het is nog maar de vraag of ik uberhaubt een aanbod krijg.
Belangrijk detail is dat ik de zonnepanelen huur van de woningbouw á €21,48 per maand en ik heb sinds het huren ervan elk jaar nog bij moeten betalen op de jaarafrekening hiervan. Zonder panelen kom ik op dit uit.
Het verschil tussen geen panelen ten opzichte van wel panelen is €23,89 extra per maand. Maal 12 is €286,68. De huur van de panelen (€21,48 per maand) is maal 12 €257,76. Een besparing van welgeteld €28,92 per jaar. Maar de afgelopen vier jaar heb ik dus ook telkens moeten bijbetalen. Gemiddeld €160 per jaar.
Hoi!
Op prijsvergelijk lijkt Vattenfall prijstechnisch het meest gunstige, met mijn verbruik/teruglevering.
Maar als ik kijk naar de opbrengsten/kosten van het terugleveren, vraag ik me af of dit aanbod goed is.
Verbruik stroom: 1700kwh
Teruglevering stroom: 3200 kwh
Verbruik gas: 400m3
Voor de volledigheid zijn dit de tarieven van Vattenfall:
Stroom normaal/dal per kwh: 0,259
Gas per m3: 1,244
Mijn vraag betreft de teruglevering:
Teruglevertarief per kwh 0,123: -184,50 euro
Terugleverkosten per jaar (schaal 3000 - 3499 kwh): 330 euro
Als ik dit zo zie, dan betaal ik dus 145,50 euro (330-184,50) voor het feit dat ik zonnepanelen heb.
Heb de afgelopen maanden al meerdere aanbieders bekeken, en volgens mij betaal je links of rechtsom overal wel kosten bij het hebben van zonnepanelen.
Toch voelt het vreemd en vraag ik me af of dit anders kan, of dat dit nu de algemene situatie is.
Hoor graag jullie kijk hierop
zal "beetje moeite" doen en de overige 449 pagina's lezen
Mocht iemand anders antwoord hebben dan hoor ik het graag.
Overigens zoek ik niet perse naar een beter aanbod, ik vroeg me alleen af of dit op dit moment de situatie is, of dat er nog wel aanbieders zijn die het anders doen qua terugleververgoeding en terugleverboete.
Een modelcontract heeft nog geen terugleverboete.jorenleferink schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:13:
@MotorBeast van onder andere dat topic had had ik al de eerste en laatste vijf pagina's gelezen, kwam geen antwoord tegen.
Overigens zoek ik niet perse naar een beter aanbod, ik vroeg me alleen af of dit op dit moment de situatie is, of dat er nog wel aanbieders zijn die het anders doen qua terugleververgoeding en terugleverboete.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Moeilijk toch MotorBeast in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"jorenleferink schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:13:
@MotorBeast van onder andere dat topic had had ik al de eerste en laatste vijf pagina's gelezen, kwam geen antwoord tegen.
Er zit een zoekfunctie rechtsboven in ieder topic.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-09-2024 15:33 ]
Situatie
- stroom en gas
- mijn 3 jarige vaste contract loopt af op 15-02-2025
- ik heb een 3 jarig aanbod van VEH
- VEH (vd Bron) contract moet uiterlijk op 07-02-2025 ingaan
- ik snap dat ik 2x E50 boete moet incasseren
Op de site van VEH staat dat in mijn situatie het contract "z.s.m." ingaat, niet pas op 07-02. Gezien onze huidige tarieven is dat erg ongunstig. Is het mogelijk het nieuwe contract op 07-02-2025 in te laten gaan?
Nee, je hebt een contract met één en er kan maar 1 leverancier zijn. Dit had je kunnen vinden als je even had gegoogled..everb schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:04:
Ik krijg VEH niet te pakken, maar misschien weet iemand hier het antwoord op mijn vraag.
Situatie
- stroom en gas
Op de site van VEH staat dat in mijn situatie het contract "z.s.m." ingaat, niet pas op 07-02. Gezien onze huidige tarieven is dat erg ongunstig. Is het mogelijk het nieuwe contract op 07-02-2025 in te laten gaan?
Ik vind het maar vreemde tarieven van VdB. 35 tot 40 procent goedkoper als elders.
[ Voor 13% gewijzigd door medu80 op 12-09-2024 20:12 ]
Je kunt vragen of ze het contract op 07-02-2025 in willen laten gaan, dan betaal je weliswaar maximaal 2x 50 euro boete maar kun je wel zelf uitrekenen of dat loont t.o.v. nu meteen overstappen.everb schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:04:
Ik krijg VEH niet te pakken, maar misschien weet iemand hier het antwoord op mijn vraag.
Situatie
- stroom en gas
Ik heb zoiets dergelijks onlangs zo gedaan bij een contract dat binnen 6 maanden moest starten terwijl de looptijd van het oude contract nog 4 maanden langer was. Voor mij was dat toen toch voordelig.
Ik snap je reactie niet helemaal. Hoe moet ik volgens jou onderstaande tekst ("z.s.m.") van de VEH website interpreteren?medu80 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:09:
[...]
Nee, je hebt een contract met één en er kan maar 1 leverancier zijn. Dit had je kunnen vinden als je even had gegoogled..
Ik vind het maar vreemde tarieven van VdB. 35 tot 40 procent goedkoper als elders.
Als je huidige contract na 7 februari afloopt, gaat de overstap z.s.m. in. Houd dan rekening met een opzegvergoeding bij je vorige leverancier.
Dat alle contracten die lopen tot en met 7 februari 2025 ingaan op de datum van aflopen; alle contracten die aflopen nà die datum gaan per zo snel mogelijk in.everb schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:13:
[...]
Ik snap je reactie niet helemaal. Hoe moet ik volgens jou onderstaande tekst van de VEH website interpreteren?
[...]
En zo snel mogelijk is dan dus binnen een paar weken vanaf nu? (ik zal wel dom zijn, maar ik begrijp de logica even niet)detulp050 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:14:
[...]
Dat alle contracten die lopen tot en met 7 februari 2025 ingaan op de datum van aflopen; alle contracten die aflopen nà die datum gaan per zo snel mogelijk in.
VdB heeft geen cashback andere aanbieders wel. Hoe lager je verbruik hoe minder interessant VdB is.medu80 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:09:
[...]
Nee, je hebt een contract met één en er kan maar 1 leverancier zijn. Dit had je kunnen vinden als je even had gegoogled..
Enkele dagen eerder. Zodra het administratief verwerkt is lijkt meeverb schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:16:
[...]
En zo snel mogelijk is dan dus binnen een paar weken vanaf nu? (ik zal wel dom zijn, maar ik begrijp de logica even niet)
Hoi!
Die 2x E50 is prima. Als het zo simpel is als de ingangsdatum op 07-02-2025 zetten ben ik al geholpen.Rojado schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:12:
[...]
Je kunt vragen of ze het contract op 07-02-2025 in willen laten gaan, dan betaal je weliswaar maximaal 2x 50 euro boete maar kun je wel zelf uitrekenen of dat loont t.o.v. nu meteen overstappen.
Ik heb zoiets dergelijks onlangs zo gedaan bij een contract dat binnen 6 maanden moest starten terwijl de looptijd van het oude contract nog 4 maanden langer was. Voor mij was dat toen toch voordelig.
(kennelijk denk ik te moeilijk...)
Edit: waarom contracten die aflopen t/m 07-02 in laten gaan op die datum, maar contracten die later aflopen per direct omzetten? Per 07-02 is dan toch prima (inc boete)?
[ Voor 11% gewijzigd door everb op 12-09-2024 20:25 ]
Ik denk dat als je een datum ná 7-2-2025 aangeeft, VDB met inachtneming van een maand opzegtermijn (dus begin okt. a.s.) begint. Maar bij andere ingangsdata jouw wensdatum aanhoudt. Ze kunnen zelf ook geen einddata meer checken zoals voorheen, dus moeten afgaan op wat jij aangeeft. Ik heb mijn contract nu in laten gaan op de einddatum van mijn huidige, maar als ik wil heb ik in het account bij VDB de mogelijkheid alsnog andere data te kiezen.everb schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:20:
[...]
Die 2x E50 is prima. Als het zo simpel is als de ingangsdatum op 07-02-2025 zetten ben ik al geholpen.![]()
(kennelijk denk ik te moeilijk...)
VEH op de valreep nog telefonisch gesproken. De beste man gaf aan dat ik inderdaad 07-02 als ingangsdatum kon aangeven. Aanvraag zo ingediend...we gaan zien of het zo gaat lopen als gehooptareyouben schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:27:
[...]
Ik denk dat als je een datum ná 7-2-2025 aangeeft, VDB met inachtneming van een maand opzegtermijn (dus begin okt. a.s.) begint. Maar bij andere ingangsdata jouw wensdatum aanhoudt. Ze kunnen zelf ook geen einddata meer checken zoals voorheen, dus moeten afgaan op wat jij aangeeft. Ik heb mijn contract nu in laten gaan op de einddatum van mijn huidige, maar als ik wil heb ik in het account bij VDB de mogelijkheid alsnog andere data te kiezen.
Dank voor de hulp!
Nu zit ik te tobben voor het 1 jarige of 3 jarige contract.
1 jaar is erg goedkoop met gas met 1 euro per kuub
terwijl 3 jaar 1,17 euro is.
Ik hoop dat na de verbouwing ons gasverbruik minder is geworden, maarja, dat zien we pas komend jaar. Hiervoor was ons gasverbruik bijna 2000m2.
Maar na vloer isolatie en dubbelglas op de 1e gaat dat hopelijk wat omlaag.
Neig toch wel naar de 3 jaar denk ik....
Hier nog ideeën of meningen? (naast dat ik een te hoog gasverbruik heb)
Er staat gelukkig nog 14 dagen bedenktijd op, dus mocht alsnog een aanbieding van VeH binnenkomen dan zal dit nog een overweging kunnen zijn.
Ik had niet verwacht dat de prijzen nóg lager zouden zakken in vergelijking met vorige maand, gezien "winter is coming", maar ik was positief verrast.
En een cashback van 375 euro heb ik nog nooit meegemaakt.
De 'terugleverboete' bij PowerPeers is wel fors, maar gezien m'n aankomende thuisaccu('tje) en dat ik m'n home assistant aan het inregelen ben om meer gebruik te (kunnen) maken van de zonne energie, zal dat op een gegeven moment ook wel verminderen.
Het is wel lastig zeg, wanneer je moet uit gaan van het verbruik van de vorige bewoners van je woning omdat je er nog geen jaar woont en dan in deze tijd van vage contracten en terugleverboetes... Erg vervelend. Zou er bijna gewoon bij Essent voor blijven om niet te hoeven nadenken. Maar die schoten zichzelf nu zo in de voet met schandalige "aanbiedingen" en emotionele chantage.
Verbruik
normaal 1800 kWh/jr
dal 1800 kWh/jr
Opwek
normaal 2500 kWh/jr
dal 1000 kWh/jr
Gas
400m3/jr
is een 3 jaars contract bij VdB 25 euro goedkoper per jaar (€ 1044,21) dan de aanbieding via VeH (€ 1069,69)
Je hebt bij je gegevens tijdens het registreren voor VEH collectieve inkoop de einddatum van je huidige contract kunnen opgeven. Als dat 2-2-2025 is dan zal VDB vanaf dan gaan leveren. Als de einddatum later dan 7-2-2025 is, gaat VDB z.s.m. leveren.pimk schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:56:
[...]
Als ik nu bij VEH dat contract afsluit, kan ik dan ergens in het proces aangeven dat het pas moet gaan lopen als mijn huidige contract afloopt (2-FEB-2025, zoals ook aangegeven bij de inschrijving)?
1300 gas
2500 stroom gebruik
Panelen leveren 3000
Vandebron levert wel forse terugleverkosten zeg, 375 per jaar.
Mis ik iets of is dit helemaal niet een uitzonderlijk goede aanbieding onder de streep, maar vergelijkbaar met andere deals?
/f/image/Rc0YWrBgvpDMuY29FqIi6dm0.png?f=fotoalbum_large)
Wat je mist zijn de hoge cashbacks die je via de vergelijkers krijgt. Meer dan €400 bij Mega, dat is ~€34 wat je dan van de maandkosten af kan trekken.Slaveofthewave schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:39:
Bij vollectieve inkoop via VEH krijg ik onderstaande aanbieding. De losse tarieven voor stroom en gas zien er mooi uit, maar onder de streep niet goedkoper dan als ik bv bij gaslicht.com kijk. Daar vergelijkbare aanbieding via Mega (ken die leverancier niet)
1300 gas
2500 stroom gebruik
Panelen leveren 3000
Mis ik iets of is dit helemaal niet een uitzonderlijk goede aanbieding onder de streep, maar vergelijkbaar met andere deals?
[Afbeelding]
Grote verschil is dat de VEH deal voor 3 jaar is, daar zou je het mee moeten vergelijken.
Vreemd. Als ik met dat verbruik op mijn postcode gaslicht bekijk, krijg ik geen Mega in de top. VDB is ook daar de goedkoopste zowel voor 1 als 3 jaar. Maar het 3 jaar aanbod van VEH is dan scherper.Slaveofthewave schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:39:
Bij vollectieve inkoop via VEH krijg ik onderstaande aanbieding. De losse tarieven voor stroom en gas zien er mooi uit, maar onder de streep niet goedkoper dan als ik bv bij gaslicht.com kijk. Daar vergelijkbare aanbieding via Mega (ken die leverancier niet)
1300 gas
2500 stroom gebruik
Panelen leveren 3000
[Afbeelding]
Edit: ik had nog een filter op CO2 gecompenseerd gas aanstaan bij gaslicht. Voor wat het waard is, dat heeft het VEH aanbod dan wel.
[ Voor 6% gewijzigd door areyouben op 13-09-2024 09:51 ]
klopt, zo begrijp ik dat ook.areyouben schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:14:
[...]
Je hebt bij je gegevens tijdens het registreren voor VEH collectieve inkoop de einddatum van je huidige contract kunnen opgeven. Als dat 2-2-2025 is dan zal VDB vanaf dan gaan leveren. Als de einddatum later dan 7-2-2025 is, gaat VDB z.s.m. leveren.
In het contractafsluitproces kom ik geen datum tegen, vandaar mijn vraag
Nee daar zie je het niet in terug, maar komt goed als de datum eerder al is vastgelegd door je. In de bevestiging vanuit VDB zul je het terugzien op je contract. Ook daarna heb je nog de mogelijkheid in je account van VDB die datum te wijzigen.pimk schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:00:
[...]
klopt, zo begrijp ik dat ook.
In het contractafsluitproces kom ik geen datum tegen, vandaar mijn vraag
Zelfs meer dan 700 korting bij Mega bij 3 jaar.Novax schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:49:
[...]
Wat je mist zijn de hoge cashbacks die je via de vergelijkers krijgt. Meer dan €400 bij Mega, dat is ~€34 wat je dan van de maandkosten af kan trekken.
Grote verschil is dat de VEH deal voor 3 jaar is, daar zou je het mee moeten vergelijken.
Die is dan 3 euro per maand goedkoper dan Vandebron. Maar voor die 3 euro zit ik liever bij een gevestigde naam als vandebron
/f/image/VNsamRS3tgUgI56kIkLjGKn0.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit nog tot 04-2026 bij Innova met de volgende tarieven:
Gas € 1,46363 per m3 Inclusief btw en overheidsheffingen
Vaste leveringskosten € 71,39 per jaar
Elektriciteit
Normaaltarief € 0,36012 per kWh
Daltarief € 0,32646 per kWh
Teruglevering normaaltarief € 0,19481 per kWh
Teruglevering daltarief € 0,19481 per kWh
Vaste leveringskosten € 71,39 per jaar
Momenteel +-140 per maand, dat zou bij VanDeBron 106,- zijn.
Nu echter nog geen zonnepanelen, die komen er komend jaar waarschijnlijk wel.
VanDeBron rekent echter wel een terugleververgoeding en heeft een minder gunstige opzegboete.
Je kan na aanmelding bij VEH bii de eerste mail doorklikken naar het aanbod.LongTimeAgo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:33:
Via Pricewise nu toch maar gekozen voor een jaarcontract bij PowerPeers.
Er staat gelukkig nog 14 dagen bedenktijd op, dus mocht alsnog een aanbieding van VeH binnenkomen dan zal dit nog een overweging kunnen zijn.
Ik had niet verwacht dat de prijzen nóg lager zouden zakken in vergelijking met vorige maand, gezien "winter is coming", maar ik was positief verrast.
En een cashback van 375 euro heb ik nog nooit meegemaakt.
De 'terugleverboete' bij PowerPeers is wel fors, maar gezien m'n aankomende thuisaccu('tje) en dat ik m'n home assistant aan het inregelen ben om meer gebruik te (kunnen) maken van de zonne energie, zal dat op een gegeven moment ook wel verminderen.
Het is wel lastig zeg, wanneer je moet uit gaan van het verbruik van de vorige bewoners van je woning omdat je er nog geen jaar woont en dan in deze tijd van vage contracten en terugleverboetes... Erg vervelend. Zou er bijna gewoon bij Essent voor blijven om niet te hoeven nadenken. Maar die schoten zichzelf nu zo in de voet met schandalige "aanbiedingen" en emotionele chantage.
Ik ben bekend met de opzegboete van EUR 100,00 per product.
Dit zijn mijn huidige tarieven:
Stroom daltarief per kWh €0,20872
Stroom normaaltarief per kWh €0,24718
Gastarief per m3 €1,06876
Leveringskosten per product: €5,00 p.m.
Mijn verbruikersoverzicht van 1 maart 2023 - 1 maart 2024:
Dal (Laag) 7.646,00 kWh
Normaal (Hoog) 2.745,00 kWh
Totaal: 10.391,00 kWh
In bezit van een EV (lease via werkgever, stroom vergoed). Geen zonnepanelen.
Aanbod via VEH (van de Bron):
Stroom daltarief per kWh €0,15900
Stroom normaaltarief per kWh €0,18904
Leveringskosten per product: €7,50 p.m.
Volgens mij is van de Bron dan een no-brainer voor mij (elektra only!), zeker als ik een hogere terugleververgoeding krijg vanuit mijn werkgever EN ondanks de EUR 100,00 overstapboete?
/f/image/Op04CiAZusidm3NoO1Be7YVw.png?f=fotoalbum_large)
In ieder geval, dit zijn onwijs goede tarieven. Er is alleen géén bonus en het meest frappante: €315 terugleverkosten (terugleverboete) per jaar.
Pfoe, das pittig. Maar dat is dus af te vangen met een thuis accu en iets meer gebruik maken van je zonne-energie... Hmmm...
De terugleververgoeding is gestaffeld en niet enorm vind ik, in vergelijking met anderen.dutchgio schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:14:
VanDeBron rekent echter wel een terugleververgoeding en heeft een minder gunstige opzegboete.
En de opzegboete is toch vastgesteld door de toezichthouder? Dat zou niet moeten verschillen (contractuele prijs - huidig aanbod * resterend verbruik, nooit negatie uiteraard)
Ik heb nu nog een oud contract dus geen terugleververgoeding en een vast bedrag per product afhankelijk van de resterende looptijd.detulp050 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:30:
[...]
De terugleververgoeding is gestaffeld en niet enorm vind ik, in vergelijking met anderen.
En de opzegboete is toch vastgesteld door de toezichthouder? Dat zou niet moeten verschillen (contractuele prijs - huidig aanbod * resterend verbruik, nooit negatie uiteraard)
Zo'n beetje elke situatie even er tegen aan gesmeten en overal komt gewoon de collectieve inkoop als beste er uit. Zolang ik m'n zonne-energie meer ga gebruiken (thuisaccu komt er aan) en m'n gasgebruik verminder (warmtepomp wordt ook binnenkort afgeconfigureerd), dan zal ik tegen zeer lage tarieven zitten voor de komende 3 jaar. Met een betrouwbare leverancier.
Hier hetzelfde, betaalde de afgelopen 3 jaar 86ct via Greenchoice en straks dus 'maar' 14 cent meer via VDB. Ik zit op bijna 1900m2 gas en dan is die gasprijs wel belangrijk.NoAcars schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:51:
Ik heb het 1 jaars aanbod geaccepteerd. Schoorvoetend. Ik vind VDB een kutbedrijf vanwege hun introductie tot terugleverboete. Maar het gastarief van 1,00 was te aantrekkelijk om te laten passeren.
Ik had liever 3 jaar gehad, maar vanwege de 17% hogere gasprijs én de terugleverkosten niet gedaan. Ik heb nu geen panelen, maar wellicht over 1 of 1,5 jaar wel (heb eerst nieuwe pannen nodig). Ik wil dan voorkomen dat ik bij een ongunstige energieleverancier zit qua terugleverkosten. Hopelijk is over 12 maanden de energiemarkt niet erg ongunstig als ik moet verlengen/overstappen....
[ Voor 7% gewijzigd door draakhoofd op 13-09-2024 18:55 ]
Gas is scherp, terugleverkosten zijn bij mij ook enorm. 615 bij mij (ook zie ook andere post, andere draadje)LongTimeAgo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:29:
Zojuist ook het aanbod ontvangen! Duurde even...
In ieder geval, dit zijn onwijs goede tarieven. Er is alleen géén bonus en het meest frappante: €315 terugleverkosten (terugleverboete) per jaar.
Pfoe, das pittig. Maar dat is dus af te vangen met een thuis accu en iets meer gebruik maken van je zonne-energie... Hmmm...
Je kunt de boete van VdB omzeilen door je panelen cq omvormer van het net af te halenLongTimeAgo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:39:
Powerpeers (helaas) geannuleerd en gebruik gemaakt van 14 dagen opzegtermijn en het 3 jarige contract bij Vandebron geaccepteerd.
Zo'n beetje elke situatie even er tegen aan gesmeten en overal komt gewoon de collectieve inkoop als beste er uit. Zolang ik m'n zonne-energie meer ga gebruiken (thuisaccu komt er aan) en m'n gasgebruik verminder (warmtepomp wordt ook binnenkort afgeconfigureerd), dan zal ik tegen zeer lage tarieven zitten voor de komende 3 jaar. Met een betrouwbare leverancier.
Ik heb het 1 jaarscontract aangenomen. 1,- de kuub is onverslaanbaar. Ik zit nog in de 14 dagen periode en hou bij of de 3 jrs VEH weer beschikbaar komt.
Net als iemand anders hierboven 1400 kWh normaal en 1600 dal afgelopen jaar verbruikt. 2400 en 1200 teruggeleverd. Mijn produktie was 4600 kWh. 1200 m^3 gas. In voorgaande jaren 2400 m^3 gas. Door dubbel glas te vervangen, in de winterperiode meer elektraverwarming en lekker hout stoken in de open haard veel gas kunnen besparen.
Met VdB contract ga ik de boel weer omdraaien. Meer gas stoken, lekker meer CO2 het luchtruim inpompen. Waarom? Terugleverboete a 435,- omzeilen door systeem af te schakelen. Ik zal dan een meerverbruik hebben a 1000 tot 2000 kWh. Maar die kost me dan slechts 125 a 250,-. Onder de streep hou ik dan 300,- over. Bizar toch. De panelen zet ik dan over een jaar dan wel weer aan als de contracten dan weer vriendelijker zijn.
Falend overheidbeleid in optima forma. Misschien strijk ik nog over mijn hart en denk aan het milieu en laat de panelen aanstaan. 300,- voor de toekomst. Ik weet het nog niet. Hoe meer mensen dit doen, hoe eerder wellicht competente mensen in de politiek (Jetten is er niet zo één) overgaan tot zinvolle regelgeving.
Zie hierboven. De boel afschakelen als je voor VdB contract gaat. Ik weel niet of dat makkelijk kan bij de verhuurder.boostie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:18:
Mijn 3 jarige contract bij Vattenfal loopt eind december af. Huidige tarieven zijn:
- Gas € 1,349646 per m³
Het verschil tussen geen panelen ten opzichte van wel panelen is €23,89 extra per maand. Maal 12 is €286,68 per jaar. De huur van de panelen (€21,48 per maand) is maal 12 €257,76 per jaar. Een besparing van welgeteld €28,92 per jaar.. Maar de afgelopen vier jaar heb ik dus ook telkens moeten bijbetalen. Gemiddeld €160 per jaar.
Met 'systeem afschakelen ' bedoel je hopelijk 'elektrische cop 1 verwarming afschakelen '? Want als je bedoelt dat je de zonnepanelen wil afschakelen:NoAcars schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 07:48:
[...]
Je kunt de boete van VdB omzeilen door je panelen cq omvormer van het net af te halen.
Ik heb het 1 jaarscontract aangenomen. 1,- de kuub is onverslaanbaar. Ik zit nog in de 14 dagen periode en hou bij of de 3 jrs VEH weer beschikbaar komt.
Net als iemand anders hierboven 1400 kWh normaal en 1600 dal afgelopen jaar verbruikt. 2400 en 1200 teruggeleverd. Mijn produktie was 4600 kWh. 1200 m^3 gas. In voorgaande jaren 2400 m^3 gas. Door dubbel glas te vervangen, in de winterperiode meer elektraverwarming en lekker hout stoken in de open haard veel gas kunnen besparen.
Met VdB contract ga ik de boel weer omdraaien. Meer gas stoken, lekker meer CO2 het luchtruim inpompen. Waarom? Terugleverboete a 435,- omzeilen door systeem af te schakelen. Ik zal dan een meerverbruik hebben a 1000 tot 2000 kWh. Maar die kost me dan slechts 125 a 250,-. Onder de streep hou ik dan 300,- over. Bizar toch. De panelen zet ik dan over een jaar dan wel weer aan als de contracten dan weer vriendelijker zijn.
Falend overheidbeleid in optima forma. Misschien strijk ik nog over mijn hart en denk aan het milieu en laat de panelen aanstaan. 300,- voor de toekomst. Ik weet het nog niet. Hoe meer mensen dit doen, hoe eerder wellicht competente mensen in de politiek (Jetten is er niet zo één) overgaan tot zinvolle regelgeving.
Het afschakelen van je panelen zal je geld kosten in plaats van besparen.. De terugleverkosten gaan wel naar beneden, maar je krijgt geen opbrengst meer en die opbrengst is als je de terugleverkosten
omslaat naar per kWh, nog altijd tussen de 2 en 6 cent (beetje afhankelijk van binnen en buiten salderen' en hoe je staffel precies zal uitkomen)
Cop 1 elektrisch verwarmen is sowieso niet heel handig, zowel milieu technisch als financieel. Behalve als.je bijna nooit thuis bent of zeer weinig warmtevraag hebt.
Van je eerste alinea kan ik geen chocola maken.jurjen_g schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:04:
[...]
Met 'systeem afschakelen ' bedoel je hopelijk 'elektrische cop 1 verwarming afschakelen '? Want als je bedoelt dat je de zonnepanelen wil afschakelen:
Het afschakelen van je panelen zal je geld kosten in plaats van besparen.. De terugleverkosten gaan wel naar beneden, maar je krijgt geen opbrengst meer en die opbrengst is als je de terugleverkosten
omslaat naar per kWh, nog altijd tussen de 2 en 6 cent (beetje afhankelijk van binnen en buiten salderen' en hoe je staffel precies zal uitkomen)
Cop 1 elektrisch verwarmen is sowieso niet heel handig, zowel milieu technisch als financieel. Behalve als.je bijna nooit thuis bent of zeer weinig warmtevraag hebt.
Met je 2e alinea ben ik niet eens. Met afschakelen bespaar ik 435,- terugleverkosten. Ik heb afgelopen jaar 1000kWh eigen productie verbruikt (immers 4600 totaal geproduceerd, 3600 teruggeleverd). Die zal ik dus weer wel gaan verbruiken. Maar dat kost me slechts 125,- Dat is incl btw.
Binnen en buiten salderen zijn termen die me helemaal niets zeggen. Er valt sowieso niets te salderen als je niets produceert. De vaste kosten blijven. Of je nou 1 kWh of 10000 kWh afneemt. Onder de streep blijft er in mijn geval 310,- over. Maar ik hoor het graag als er een gedachtenfout is.
Als je met een COP 1 elektrische verwarming bedoelt: een straalkacheltje. Dan ja. Dat is wat ik in de winter doe in een tweetal ruimtes. Ipv hele cv systeem (helaas kan ik die niet per kamer aansturen) alles te laten verwarmen, verwarm ik 's ochtend even die ruimtes die gebruikt worden. Die elektrische verwarmingspanelen doen dat snel en dan is even de kou uit de ruimte. Dat kost niet zoveel. Het zijn 1500kWh apparaten, die een half uur maximaal trekken. Dus 1,5 kWh per dag in de winter.
[ Voor 6% gewijzigd door NoAcars op 14-09-2024 08:24 ]
NoAcars schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 07:48:
Net als iemand anders hierboven 1400 kWh normaal en 1600 dal afgelopen jaar verbruikt. 2400 en 1200 teruggeleverd. Mijn produktie was 4600 kWh. 1200 m^3 gas.
Naast die 1000 zal je ook aan de overige 3600 extra kosten hebben. Die werden namelijk gesaldeerd met je verbruik van 1400 normaal en 1200 dal. Die ga je voortaan ook afnemen van het net en dus voor betalen.NoAcars schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:17:
Met je 2e alinea ben ik niet eens. Met afschakelen bespaar ik 435,- terugleverkosten. Ik heb afgelopen jaar 1000kWh eigen productie verbruikt (immers 4600 totaal geproduceerd, 3600 teruggeleverd). Die zal ik dus weer wel gaan verbruiken. Maar dat kost me slechts 125,- Dat is incl btw.
Binnen en buiten salderen zijn termen die me helemaal niets zeggen. Er valt sowieso niets te salderen als je niets produceert.
Verder schrijf je dat het VEH 3 jaars aanbod niet meer beschikbaar is. Ik kan dit zelf niet meer checken maar zo te zien aan andere reacties is dat aanbod nog beschikbaar. Of zie jij het niet meer staan bij VEH?
Gisteren kon ik nog afsluiten bij van de bron. Kreeg donderdag het aanbod.
Je hebt gelijk. Die 2600 verbruik werden gesaldeerd a 0,28. Bij elkaar 740,-. Mijn vlieger gaat niet op. Gelukkig dan maar.areyouben schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:38:
[...]
[...]
Naast die 1000 zal je ook aan de overige 3600 extra kosten hebben. Die werden namelijk gesaldeerd met je verbruik van 1400 normaal en 1200 dal. Die ga je voortaan ook afnemen van het net en dus voor betalen.
Verder schrijf je dat het VEH 3 jaars aanbod niet meer beschikbaar is. Ik kan dit zelf niet meer checken maar zo te zien aan andere reacties is dat aanbod nog beschikbaar. Of zie jij het niet meer staan bij VEH?
Ik kan bij VEH het aanbod niet meer zien, omdat ik in ben gegaan op de 1 jrs aanbieding. Ik zal ze eens bellen of hij weer beschikbaar komt als ik bv deze toch niet accepteer.
Typo - of bedoel je het kale tarief?david033 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:54:
Gisteren overgestapt naar Van de Bron: vast daltarief van 0,027 euro/kWh voor 3 jaar. Tot nu toe altijd dynamisch gehad, groot fan. Maar dit vaste tarief lijkt super scherp. Met dynamisch moet je sturen om gemiddeld rond de 16 cent te zitten, terwijl ik nu ’s nachts altijd kan laden voor 16 cent en mijn warmtepomp in de winter voor minder dan 20 cent kan draaien. Vanaf april is dynamisch meestal voordelig, maar in de winter gaan die prijzen omhoog. Wat denken jullie: vasthouden aan dynamisch of was de overstap de beste keuze? Dynamisch heeft ook risico’s zo lang het in de min staat juich je, maar is medaille met twee kanten.
Gisteren kon ik nog afsluiten bij van de bron. Kreeg donderdag het aanbod.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik kan alleen van de berekening geen kaas eten. Ik doe wat fout..
Van de bron komt op jaarlijkse stroomkosten van €144,26-
:fill(white):strip_exif()/f/image/OSz5gt8c44Pua08XOQGFtxwE.png?f=user_large)
Als ik het zelf uitreken met mijn verbruik die ik op de site van Eigenhuis heb ingevuld kom ik op €204,-
:fill(white):strip_exif()/f/image/BfKdScCxItHJvj1SCgCFOn2v.png?f=user_large)
Alleen de optelling van vaste kosten is al 315+90+426,99-631,39 = 200,60
Hoe komt van de Bron op 144,26
Ik zie het niet
-(1010*0,14) + (535*0,159) + 315 + 90 + 426,99 - 631,39 = 144,26Tito129 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:50:
Zoals zoveel heb ik ook aanbod van VdB.
Ik kan alleen van de berekening geen kaas eten. Ik doe wat fout..
Van de bron komt op jaarlijkse stroomkosten van €144,26-[Afbeelding]
Als ik het zelf uitreken met mijn verbruik die ik op de site van Eigenhuis heb ingevuld kom ik op €204,-
[Afbeelding]
Alleen de optelling van vaste kosten is al 315+90+426,99-631,39 = 200,60
Hoe komt van de Bron op 144,26
Ik zie het niet
In de berekening VEH zit geen saldering verwerkt. Ik liep er ook tegenaan. Vandaar
[ Voor 4% gewijzigd door NoAcars op 14-09-2024 10:01 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ik heb toch het 3 jarige aanbod van van de bron geaccepteerd per 07-01-2025. Zou dat goed gaan? Zal wel een maand opzegtermijn bij op komen?
Ik zit nu ook al bij Greenchoice (het befaamde 3 jarige contract).
Iemand een idee hoe dit zal lopen?
Mijn verbruik van 1007 KWH en 364 m3 van vorig jaar genomen.
Bij VEH kom ik uit op jaarkosten van:
1 jaar - € 734,- pj
3 jaar - € 739,- pj
Als ik naar vergelijkers ga zoals gaslicht, kom ik uit op bedragen vanaf € 560,- pj. voor 1 jaar.
Driejarig kom ik wel (iets) duurder uit bij de prijsvergelijkers.
Komt dat puur door die hoge cashbacks (van € 210,- tot € 380,-), dat ik met mijn lage verbruik zoveel duurder uit ben bij VEH?
Of zie ik iets over het hoofd of zo?
:strip_exif()/f/image/8JD4oT2bL2fshqE8BxXXzExx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A8Mg51L4XoeE02nbwdsvvQik.jpg?f=fotoalbum_large)
Meta Quest 3
Ja met laag verbruik zijn cashback deals beter.Aldoendex schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:45:
Kreeg de VEH aanbieding binnen, en tenzij ik iets verkeerds doe met vergelijken, kom ik veel duurder uit met VEH. In mijn berekening krijg ik 2x €30,- bonus/cashback bij VEH.
Mijn verbruik van 1007 KWH en 364 m3 van vorig jaar genomen.
Bij VEH kom ik uit op jaarkosten van:
1 jaar - € 734,- pj
3 jaar - € 739,- pj
Als ik naar vergelijkers ga zoals gaslicht, kom ik uit op bedragen vanaf € 560,- pj. voor 1 jaar.
Driejarig kom ik wel (iets) duurder uit bij de prijsvergelijkers.
Komt dat puur door die hoge cashbacks (van € 210,- tot € 380,-), dat ik met mijn lage verbruik zoveel duurder uit ben bij VEH?
Of zie ik iets over het hoofd of zo?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik verbruik (helaas) het dubbele van jou en kom uit op +-€1350/jaar, wat aanzienlijk meer dan het dubbele kost.
Die stroom van jou is wel erg laag zeg, dat redden de meeste al met achtergrond verbruik.
[ Voor 7% gewijzigd door Rogers op 14-09-2024 13:23 ]
Ik weet hoe dat zit.ronaldo vivaldi schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:00:
Ik had in juli een verlengaanbod geaccepteerd van Greenchoice per 05-01-2025. Nu kan Greenchoice deze er niet meer uit halen. De opzegvergoeding zou nu 0 euro zijn.
Ik heb toch het 3 jarige aanbod van van de bron geaccepteerd per 07-01-2025. Zou dat goed gaan? Zal wel een maand opzegtermijn bij op komen?
Ik zit nu ook al bij Greenchoice (het befaamde 3 jarige contract).
Iemand een idee hoe dit zal lopen?
Gisteren over eenzelfde situatie gebeld.
Ik zit nu nog bij GC met het wereldberoemde contract van 3 jaar en ik heb begin augustus een nieuw 1 jarig contract afgesloten bij GC dat ingaat op 1 februari 2025.
De opzegvergoeding kan nu niet berekend worden, deze wordt pas op de dag dat het nieuwe contract bij Vandebron (jouw nieuwe contract) ingaat.
Het is dus een gok!
Of je wel of geen opzegvergoeding moet betalen hangt van de tarieven af die GC op dat moment hanteert.
Ik heb de gok niet genomen, want dat is het, een gok.
Als de tarieven lager zijn, dan betaal je de boete en zijn de tarieven hoger dan betaal je geen boete.
Baal als een stekker, want ik had dolgraag het Vandebron contract willen hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Reintje op 14-09-2024 16:34 ]
Ligt eraan of je panelen hebt. Ik heb een 3 jarig contract bij GC gesloten miv 14-11 in navolging op het oude zonder terugleverkosten. Gas heb ik bij Delta gesloten voor 3 jaar vast. Maar ik gebruik dan ook nog maar 400m3 gas.Reintje schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:33:
[...]
Ik weet hoe dat zit.
Gisteren over eenzelfde situatie gebeld.
Ik zit nu nog bij GC met het wereldberoemde contract van 3 jaar en ik heb begin augustus een nieuw 1 jarig contract afgesloten bij GC dat ingaat op 1 februari 2025.
De opzegvergoeding kan nu niet berekend worden, deze wordt pas op de dag dat het nieuwe contract bij Vandebron (jouw nieuwe contract) ingaat.
Het is dus een gok!
Of je wel of geen opzegvergoeding moet betalen hangt van de tarieven af die GC op dat moment hanteert.
Ik heb de gok niet genomen, want dat is het, een gok.
Als de tarieven lager zijn, dan betaal je de boete en zijn de tarieven hoger dan betaal je geen boete.
Baal als een stekker, want ik had dolgraag het Vandebron contract willen hebben.
Ik volg je niet.MotorBeast schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:50:
[...]
Ligt eraan of je panelen hebt. Ik heb een 3 jarig contract bij GC gesloten miv 14-11 in navolging op het oude zonder terugleverkosten. Gas heb ik bij Delta gesloten voor 3 jaar vast. Maar ik gebruik dan ook nog maar 400m3 gas.
Ik heb het niet over zonnepanelen of een terugleverboete, ik heb het over de opzegvergoeding bij het voortijdig opzeggen van een contract.
Die aanbieding komt tevoorschijn als je op de bevestiging drukt.jaspertd schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:48:
Heb zojuist een aanvraag gedaan bij VEH voor een aanbod. Ik krijg echter enkel een email terug om mijn inschrijving te bevestigen. Kwam bij jullie het daadwerkelijke aanbod snel daarna?
Daar gaan wel enige dagen overheen. Via die email kan je dagelijks checken of het al zo ver is. De email met het aanbod komt namelijk niet, of later dan dat het aanbod al op de website te zien is.jaspertd schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:48:
Heb zojuist een aanvraag gedaan bij VEH voor een aanbod. Ik krijg echter enkel een email terug om mijn inschrijving te bevestigen. Kwam bij jullie het daadwerkelijke aanbod snel daarna?
Ik zit alleen in een beetje complexe situatie. Momenteel woon ik in een A++++ woning met warmtepomp, wtw-syteem en 9 zonnepanelen (430 WP). Ik ga er vanuit dat ik hier nog 1,5 a 2 jaar woon.
Want... Ik heb een klushuis gekocht die flink verbouwd gaat worden. Deze heeft echter géén zonnepanelen en nog een CV ketel verwarmd middels radiatoren. Het energielabel is slecht maar ik hoop 'm naar label B/C te krijgen. Maar, ik betaal dus wel vastrecht voor gas en elektra EN netbeheerkosten (?) in de koopwoning hoewel het verbruik nihil zal zijn.
Tsja, welke energiecontract pak ik dan en waar hou ik rekening mee? Denk dat ik maar moet gaan voor 1-jarig contract dus uitgangspunt is mijn A++++ woning voor keuze van het energiecontract. Ik woon hier nu sinds april dus qua verbruik en teruglevering heb ik een paar maanden geschiedenis. Helaas weet ik niet wat ik in totaal opgewekt heb (kan ik dat op de een of andere manier terugrekenen?).
Ik zie alleen echt door de bomen het bos niet meer, het is me allemaal wat te ingewikkeld geworden als leek. Behalve met de tarieven moet ik rekening houden met terugleverkosten.
Mijn verbruik / teruglevering was:
April: 298 / 233 = 58
Mei: 172 / 444 = = -272
Juni: 235 / 388 = -153
Juli: 180 / 442 = -262
Aug: 190 / 385 = -195
Tot en met 15 sept: 106 / 120 = -14
Totaal: 838 teruggeleverd per saldo.
Dit is vrijwel volledig buiten het stookseizoen om (april nog wel gestookt denk ik). Ik heb geen idee wat mijn warmtepomp gaat verbruiken van september tot en met maart. Per saldo (want saldering is er gelukkig nog twee jaar) op 0 uitkomen is voor mij denk ik uitgesloten.
Hoe werkt het met terugleveren en de kosten hierop? Wordt de meter in real time uitgelezen en elke kwh die teruggeleverd wordt direct in rekening gebracht? Of kijken ze dit van dag tot dag wat dan het 'eindsaldo' is?
Hoe maak ik nou een afgewogen keuze zeg...
Ik gok op een totaal verbruik van 5500 kwh (3000 laag, 2500 hoog) en een teruglevering van 2500 kwh (1800 hoog, 700 laag) per kalenderjaar.
Nee, dit is namelijk niet mogelijk bij mensen die geen slimme meter hebben. Kort gezegd: Er wordt gekeken naar de totale hoeveelheid stroom die je aan het net hebt teruggeleverd over een periode van een jaar.GrazendeKoe schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:35:
Hoe werkt het met terugleveren en de kosten hierop? Wordt de meter in real time uitgelezen en elke kwh die teruggeleverd wordt direct in rekening gebracht? Of kijken ze dit van dag tot dag wat dan het 'eindsaldo' is?
Wel slim is te anticiperen op het feit dat je meter eruit gaat en je over MOET op slimme meter. Dit geeft hele andere uitkomsten bij het vergelijken van aanbiedingen. Met Ferraris meter kom ik op €25,- per maand, met slimme meter €65,- per maand de laatste keer dat ik eens keek.Novax schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:54:
[...]
Nee, dit is namelijk niet mogelijk bij mensen die geen slimme meter hebben. Kort gezegd: Er wordt gekeken naar de totale hoeveelheid stroom die je aan het net hebt teruggeleverd over een periode van een jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 15-09-2024 13:23 ]
MotorBeast schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:12:
[...]
Wel slim is te anticiperen op het feit dat je meter eruit gaat en je over MOET op slimme meter. Dit geeft hele andere uitkomsten bij het vergelijken van aanbiedingen. Met Ferraris meter kom ik op €25,- per maand, met slimme meter €65,- per maand de laatste keer dat ik eens keek.
Huh nee dit snap ik niet. Wat jij zegt @Novax is toch juist de salderingsregeling?Novax schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:54:
[...]
Nee, dit is namelijk niet mogelijk bij mensen die geen slimme meter hebben. Kort gezegd: Er wordt gekeken naar de totale hoeveelheid stroom die je aan het net hebt teruggeleverd over een periode van een jaar.
Dus stel (ik gebruik 30 cent per kwh uur verbruik en teruglevering):
Je wekt in een kalenderjaar 3000 kwh uur op.
Je totale verbruik is 5000 kwh inclusief wat je direct verbruikt van de opgewekte energie..
Van hetgeen opgewekt wordt verbruik je zelf 1000 kwh, de rest (2000 kwh) lever je terug aan het net.
Betaal je nu helemaal geen terugleverkosten? Want je verbruik van 5000 kwh is hoger dan de 3000 kwh opgewekte energie.
Zo ja, dan zijn de kosten 5000 - 3000 = 2000 kwh dus 2000 x 30c = 600 euro.
óf
Je betaalt voor de 2000 kwh die teruggeleverd is wel terugleverkosten?
Zo ja, dan zijn de kosten voor 4000 kwh dus 1200 euro.
Het laatste, je levert 2000 kWh aan het net dus je betaal je over die 2000 kWh terugleverkosten. (op basis van schalen of een tarief per kWh)GrazendeKoe schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:53:
[...]
[...]
Huh nee dit snap ik niet. Wat jij zegt @Novax is toch juist de salderingsregeling?
Dus stel (ik gebruik 30 cent per kwh uur verbruik en teruglevering):
Je wekt in een kalenderjaar 3000 kwh uur op.
Je totale verbruik is 5000 kwh inclusief wat je direct verbruikt van de opgewekte energie..
Van hetgeen opgewekt wordt verbruik je zelf 1000 kwh, de rest (2000 kwh) lever je terug aan het net.
Betaal je nu helemaal geen terugleverkosten? Want je verbruik van 5000 kwh is hoger dan de 3000 kwh opgewekte energie.
Zo ja, dan zijn de kosten 5000 - 3000 = 2000 kwh dus 2000 x 30c = 600 euro.
óf
Je betaalt voor de 2000 kwh die teruggeleverd is wel terugleverkosten?
Zo ja, dan zijn de kosten voor 4000 kwh dus 1200 euro.
Ja precies, dat dacht ik al. Mensen met een 'domme' meter komen er dan nog mooi goedkoop vanaf?Novax schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:24:
[...]
Het laatste, je levert 2000 kWh aan het net dus je betaal je over die 2000 kWh terugleverkosten. (op basis van schalen of een tarief per kWh)
VEH
Electra: 19 cent per kWh (enkeltarief)
Gas: 1,173
Leveringskosten: 180 euro
Andere toko's via vergelijkers geven:
Electra: 23 - 27 cent per KWh
Gas: 1,25 - 1,30
Leveringskosten: 200 - 225 euro
Maar ook een cashback van 300 - 350 euro.
Eigen verbruik:
9 zonnepanelen totaal opbrengst: 1850 - 2200
Netto teruglevering aan net: 275 kWh 2023. Dit jaar tot vandaag 520 kWh als ik mijn zonnepanelen output naast mijn ferraris meter leg.
Gasverbruik: 250 - 300 m3
Dus op verbruikstarieven is VEH de aanrader. Maar door mijn geringe gasverbruik tikt de cashback harder aan waardoor ik effectief uitkom bij vergelijkers tussen de 17-20 euro per maand voor gas want mijn stroomverbruik is door de panelen negatief. En hoe komen energieleveranciers er bij een ferraris meter achter dat mijn bruto opwek ligt tussen de 1800-2100 kWh? Bovendien verbruik ik direct 85-88% van die bruto opbrengst waardoor mijn netto teruglevering laag uitvalt.
In feite is gaan voor VEH als kleinverbruiker meer een verzekering voor nog eens absurd stijgende tatieven die je 300-375 euro op jaarbasis kost want dat loop je mis aan cashback. Drie jaar terug liepen het aantal aanbieders met cashback rap achteruit. Maar alle jaren daarvoor ging ik standaard voor een 1 jaar contract met cashback. Jaar erop nieuw 1 jaar contract met cashback. Zo combineer je cashback op cashback wat goed heeft gewerkt. Tot dus 3 jaar terug. En nu lijkt het erop dat de bekende aanbieders wel weer durven te gaan voor aanbiedingen met cashback. Dus daarom twijfel ik wel of dit VEH aanbod wel het beste aanbod voor mij is als kleinverbruiker.
Voor mensen met een "domme" digitale meter of die hun slimme meter administratief uitschakelen is het exact hetzelfde. Als je met "domme" meter de oude analoge draaischijfmeter bedoelt dan kan je een voordeel hebben tenzij er daarover iets specifiek in de voorwaarden staat.GrazendeKoe schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:43:
Ja precies, dat dacht ik al. Mensen met een 'domme' meter komen er dan nog mooi goedkoop vanaf?
De huidige, digitale 'domme' meters hebben aparte tellers voor afname en teruglevering, net als de 'slimme' digitale meters. Enige verschil is dat je leverancier de 'slimme' op afstand kan uitlezen en je zelf de (juiste) meterstanden van een 'domme' moet opgeven. Dus los levering en los teruglevering.GrazendeKoe schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:43:
[...]
Ja precies, dat dacht ik al. Mensen met een 'domme' meter komen er dan nog mooi goedkoop vanaf?
Dus enkel degenen die nog een Ferraris meter hebben, zonder aparte teruglevering teller (die bestaan namelijk ook nog), hebben voordeel omdat daar de exacte teruglevering niet kan worden achterhaald.
Ik kan me trouwens voorstellen dat in dat laatste geval de leverancier gewoon een schatting maakt, maar heb daar geen ervaring mee of gelezen.
Mensen, zoals ik nog, met een Ferraris meter. Bij mij kan men niet zien wat ik teruglever. Vandaar dat ik zei dat je er rekening mee moet houden dat deze eruit gaat. Heb daarom ook op tijd een GC contract nog gesloten zonder TLK. Kans dat de meter eruit moet/gaat is groot. Je rekent jezelf dus rijk als je alleen maar opgeeft wat je netto verbruik of zelfs teruglevering is met zo'n meter.GrazendeKoe schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:43:
[...]
Dan is VEH toch niet interessant. Juist als je veel afneemt door Ev, warmtepomp etc is het interessant. Maar bij dit soort verhoudingen met gebruik / opwek niet. Dus nooit blind staren op tarieven ! Bij laag verbruik is bijvoorbeeld hoge cashback vaak interessant.Joosie200 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:46:
Ik moet nog het aanbod van VEH krijgen. Wel ben ik mij aan het oriënteren omdat mijn Greenchoice 3 jaar contract verloopt in januari 2025.
VEH
Electra: 19 cent per kWh (enkeltarief)
Gas: 1,173
Leveringskosten: 180 euro
Andere toko's via vergelijkers geven:
Electra: 23 - 27 cent per KWh
Gas: 1,25 - 1,30
Leveringskosten: 200 - 225 euro
Maar ook een cashback van 300 - 350 euro.
Eigen verbruik:
9 zonnepanelen totaal opbrengst: 1850 - 2200
Netto teruglevering aan net: 275 kWh 2023. Dit jaar tot vandaag 520 kWh als ik mijn zonnepanelen output naast mijn ferraris meter leg.
Gasverbruik: 250 - 300 m3
Dus op verbruikstarieven is VEH de aanrader. Maar door mijn geringe gasverbruik tikt de cashback harder aan waardoor ik effectief uitkom bij vergelijkers tussen de 17-20 euro per maand voor gas want mijn stroomverbruik is door de panelen negatief. En hoe komen energieleveranciers er bij een ferraris meter achter dat mijn bruto opwek ligt tussen de 1800-2100 kWh? Bovendien verbruik ik direct 85-88% van die bruto opbrengst waardoor mijn netto teruglevering laag uitvalt.
In feite is gaan voor VEH als kleinverbruiker meer een verzekering voor nog eens absurd stijgende tatieven die je 300-375 euro op jaarbasis kost want dat loop je mis aan cashback. Drie jaar terug liepen het aantal aanbieders met cashback rap achteruit. Maar alle jaren daarvoor ging ik standaard voor een 1 jaar contract met cashback. Jaar erop nieuw 1 jaar contract met cashback. Zo combineer je cashback op cashback wat goed heeft gewerkt. Tot dus 3 jaar terug. En nu lijkt het erop dat de bekende aanbieders wel weer durven te gaan voor aanbiedingen met cashback. Dus daarom twijfel ik wel of dit VEH aanbod wel het beste aanbod voor mij is als kleinverbruiker.
Het voordeel van lagere tarieven t.o.v. cashback is dat de eventuele overstap boete lager is.david033 schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:49:
[...]
Dan is VEH toch niet interessant. Juist als je veel afneemt door Ev, warmtepomp etc is het interessant. Maar bij dit soort verhoudingen met gebruik / opwek niet. Dus nooit blind staren op tarieven ! Bij laag verbruik is bijvoorbeeld hoge cashback vaak interessant.
Dat was dat GC contract van 3 jaar dat een paar maanden geleden hier hot topic was, of niet? Die heb ik helaas gemist. Had ik misschien toch mijn Oxxio contract destijds moeten afkopen, balen!MotorBeast schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:18:
[...]
Mensen, zoals ik nog, met een Ferraris meter. Bij mij kan men niet zien wat ik teruglever. Vandaar dat ik zei dat je er rekening mee moet houden dat deze eruit gaat. Heb daarom ook op tijd een GC contract nog gesloten zonder TLK. Kans dat de meter eruit moet/gaat is groot. Je rekent jezelf dus rijk als je alleen maar opgeeft wat je netto verbruik of zelfs teruglevering is met zo'n meter.
Wat is dat VEH waar veel mensen het nu over hebben?
Tarieven kan je posten terug toch zien? Kijk gewoon wat voor jezelf het interessants is. Als ik zie hoe fors de cashbacks zijn op dit moment zou ik met TLK niet eens meer zoveel duurder uitkomen.GrazendeKoe schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:24:
[...]
Dat was dat GC contract van 3 jaar dat een paar maanden geleden hier hot topic was, of niet? Die heb ik helaas gemist. Had ik misschien toch mijn Oxxio contract destijds moeten afkopen, balen!
Wat is dat VEH waar veel mensen het nu over hebben?
Die vraag stelde ik mezelf ook juist. Waarom zouden ze per 1 januari die kosten niet enorm verhogen, gezien bijna alle concurrenten dit ook al hebben gedaan? Ze waren nota bene de eerste die ook een zonnepanelenboete invoerden.remzor schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:16:
Ik begrijp dat ze per januari en juli die vaste maandelijkse kosten kunnen wijzigen. Maar als die nu €8,50 zijn lijkt het mij niet aannemelijk dat ze die ineens verdubbelen of verdrievoudigen toch?
Op 1 okt verloopt ons jaarcontract, dus we zullen in principe aan de zonnepanelenboete gaan. Met meer dan 4000 kWh/jaar teruglevering is dat meestal een aanzienlijk bedrag. Rond 1 januari heeft de warmtepomp, de wasdroger etc. weer lekker gedraaid, zodat we met plotseling bijv 50 euro/maand vaste kosten het jaar niet zullen afmaken om netjes te salderen. Dat is al snel hoger dan een zonnepanelenboete.
Ben benieuwd naar de schatting hiervan door anderen op het forum.
Vooralsnog overweeg ik eerder iets als Tibber. We kunnen nog iets meer optimaliseren thuis. Zonder optimalisatie, op basis van gebruik & TL (per kwartier) en historische uurtarieven afgelopen ca 12 maanden kwam ik al op netto teruggave uit. Al is dat natuurlijk geen garantie voor de toekomst.
Wel begrijp ik ook dat we na de salderingsgrens voor teruglevering het kale tarief ontvangen, wat ook een negatief tarief kan zijn. Netto TL in ons geval ca 1000 kWh/jaar. Wat dus de vraag oplevert of het handiger is om de omvormers (deels) uit te zetten of niet. Met onze huidige (oude) omvormers is het nog niet mogelijk om nul-op-de-meter te automatiseren. Maar vind ik van iets later zorg; het kan wel deels (1 aan, 1 uit), of zelfs is het mogelijk om tijdig op te zeggen.
Even afgezien van vergelijkingen in harde euro's, het voelt ook wel goed om de zonnepanelenboete te vermijden en voor wat realistischer tarieven te gaan, incl een prikkel om nog wat zuiniger te doen.
There's nothing moister than an oyster.
Hieronder even een voorbeeld van Gaslicht.com. Goed om te weten wellicht is dat ik de variabelen enigszins zelf moet inschatten (o.a. met behulp van de Enphase aangezien ik pas sinds eind februari zonnepanelen heb en dus geen goede statistieken heb van een heel jaar. De wintermaanden moeten nog komen, dat maakt het lastig. Verder heb ik geen gasaansluiting (stadsverwarming) en gaat het dus alleen over elektra.
Mijn relevante variabelen voor elektra:
Totaal jaarlijks stroomverbruik: 3300 kWh, verwacht meer te gaan verbruiken wegens gezinsuitbreiding en installatie aircoJaarlijkse opwek: 4600 kWh
Verwachte verbruik direct van eigen zonnepanelen: 1012 kWh (deze is lastig, ik ga uit van 22% van de opwek welke ik direct verbruik gemiddeld over het jaar heen)
Verbruik energie import: 2288 kWh met Normaaltarief: 1144 kWh en Daltarief: 1144 kWh
Teruglevering aan het net: 4600 kWh - 1012 kWh = 3588 kWh. Normaaltarief: 2488 kWh en Daltarief: 1100 kWh
Zijn bovenstaande cijfers dus de cijfers die ik moet invoeren? Qua totale teruglevering dus 3588 kWh? Dit is allemaal nog voor het salderen natuurlijk, maar die boetes en die teruglevering wordt ook voor salderen bekeken begreep ik eerder? Ik kom met deze cijfers nu uit op Mega: €-0,55 per maand en GC bijvoorbeeld €2,56 per mand. Ik betwijfel of dit kan kloppen en vermoed dat ik toch ergens iets verkeerd invul..
Zie hier ook een screenshot van de cijfers die ik dan dus invul op Gaslicht.com:
:fill(white):strip_exif()/f/image/638o69eMbHnSI9UXswaeJG73.png?f=user_large)
Dank voor het meekijken in ieder geval
Lijkt me juist, normaal gesproken zul je je overschot terugleveren. Ook de verhoudingen zouden realistisch kunnen zijn als ik let op die van mezelf: afname in Hoog is wel wat meer dan in Laag, TL is in Hoog bijna 2x zo groot als in Laag.remzor schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:38:
Zijn bovenstaande cijfers dus de cijfers die ik moet invoeren? Qua totale teruglevering dus 3588 kWh?
Overigens zie ik het modelcontract van VdBron op gaslicht.com niet in de resultaten verschijnen, terwijl dat momenteel het meest aantrekkelijk lijkt voor mensen met netto TL. Echter zie mijn post net hierboven.
Mijn vaste contract bij Eneco in mijn huidige huis loopt 1 oktober af, die gaat dan naar flexibel. Mijn nieuwe huis wordt 21 november opgeleverd en 10 januari ga ik ervan uit dat mijn huidige woning van de hand gaat.
Ik heb nu gas+elektra, straks alleen elektra (en 11 zonnepanelen). De komende maanden zijn niet ideaal voor een flex contract. Ik wil in het nieuwe huis naar OM | Nieuwe energie om lokale energiecoöperaties te steunen.
Is het handig om nu gewoon een gas+elektra contract te nemen bij OM in mijn huidige woning en kan die dan straks na de verhuizing gewoon vervallen of is dat complexer?
Volgens mij heb je twee opties. Dat is Eneco laten doorlopen op je huidige adres, dus over op een flex contract en dan opzeggen per datum van overdracht. Dan vraag je OM alleen aan voor je nieuwe adres.DennisCle schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:47:
Ik weet niet zo goed hoe met deze situatie om te gaan dus ik leg het even aan jullie voor.
Mijn vaste contract bij Eneco in mijn huidige huis loopt 1 oktober af, die gaat dan naar flexibel. Mijn nieuwe huis wordt 21 november opgeleverd en 10 januari ga ik ervan uit dat mijn huidige woning van de hand gaat.
Ik heb nu gas+elektra, straks alleen elektra (en 11 zonnepanelen). De komende maanden zijn niet ideaal voor een flex contract. Ik wil in het nieuwe huis naar OM | Nieuwe energie om lokale energiecoöperaties te steunen.
Is het handig om nu gewoon een gas+elektra contract te nemen bij OM in mijn huidige woning en kan die dan straks na de verhuizing gewoon vervallen of is dat complexer?
Andere optie is om OM aan te vragen op je huidige adres, zal dan na de maand opzegtermijn van Eneco ingaan. Vervolgens kun je bij OM aangeven te verhuizen en neem je je contract mee. Meestal kan je dan ook tijdelijk op beide adressen geleverd worden.
Het contract op je oude adres zal dus niet vervallen, maar met je mee verhuizen. Het contract is aan jou gebonden en niet aan je adres. Wel even checken of het kosten met zich mee brengt als je een gascontract niet mee kan verhuizen.
[ Voor 3% gewijzigd door areyouben op 18-09-2024 11:29 ]
Modelcontracten worden niet meegenomen op prijsvergelijkingssites. En ja, overschot zal worden teruggeleverd, dat begrijp ikzeegerd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:55:
[...]
Lijkt me juist, normaal gesproken zul je je overschot terugleveren. Ook de verhoudingen zouden realistisch kunnen zijn als ik let op die van mezelf: afname in Hoog is wel wat meer dan in Laag, TL is in Hoog bijna 2x zo groot als in Laag.
Overigens zie ik het modelcontract van VdBron op gaslicht.com niet in de resultaten verschijnen, terwijl dat momenteel het meest aantrekkelijk lijkt voor mensen met netto TL. Echter zie mijn post net hierboven.
Ik neig naar één jaar vast juist vanwege die vaste kosten die ze zomaar tweemaal per jaar kunnen verhogen hij de modelcontracten.
Zouden jullie nog eens een kritische blik kunnen werpen op mijn bericht hierboven: is mijn gedachtegang juist en vul ik de prijsvergelijkers zo juist in? Dan neig ik namelijk naar GC.
Whaha, had daarbij in achterhoofd dat je een overschot ook kwijt zou kunnen in een thuisaccu, of je knijpt je omvormer. Zeker in de context van dynamische contracten.remzor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:26:
[...]
Modelcontracten worden niet meegenomen op prijsvergelijkingssites. En ja, overschot zal worden teruggeleverd, dat begrijp ik
Ik neig naar één jaar vast juist vanwege die vaste kosten die ze zomaar tweemaal per jaar kunnen verhogen hij de modelcontracten.
Keuze voor 1 jaar vast snap ik inderdaad gezien risico van plotselinge enorme verhoging van vastrecht bij modelcontract. VdBron is nogal uitzonderlijk met hun relatief lage vaste kosten.
Het geval is echter dat wij over 2 maanden nieuwe zonnepanelen geinstalleerd krijgen. Mijn vraag is dus of je zonder zonnepanelen een beter contract dan met zonnepanellen? Of zit daar geen verschil in?
Als er wle een verschil in zou zitten, dan zou ik nu dus beter een zo lang mogelijk contract (3-5 jaar bijv) kunnen aangaan met de evt betere voorwaarden?
Inmiddels staat dat overal wel in de voorwaarden, dus vanaf dat je teruglevert betaal je daar ook voor, het is niet zo dat je op moment van afsluiten geen zonnepanelen hebt dat je dan die hele periode vrijuit gaat.View050 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:57:
Ik twijfel even wat wijsheid is in onze situatie. Deze maand verloopt ons huidge energiecontract en deze willen we opnieuw afsluiten.
Het geval is echter dat wij over 2 maanden nieuwe zonnepanelen geinstalleerd krijgen. Mijn vraag is dus of je zonder zonnepanelen een beter contract dan met zonnepanellen? Of zit daar geen verschil in?
Als er wle een verschil in zou zitten, dan zou ik nu dus beter een zo lang mogelijk contract (3-5 jaar bijv) kunnen aangaan met de evt betere voorwaarden?
Klopt. Waarschijnlijk wordt dit dan gewoon per jaar verrekend.dutchgio schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:26:
[...]
Inmiddels staat dat overal wel in de voorwaarden, dus vanaf dat je teruglevert betaal je daar ook voor, het is niet zo dat je op moment van afsluiten geen zonnepanelen hebt dat je dan die hele periode vrijuit gaat.
In ieder geval als ik de voorwaarden van VanDeBron ook goed heb doorgenomen dan gaan ze elk jaar, ongeacht of je een 3 jaars contract hebt, gewoon kijken wat je verbruik/teruglevering was tegenover je geschatte verbruik/teruglevering en daar over je geld teruggeven/opeisen.
Vorige week ingeschreven bij VEH, maar nog geen aanbod gekregen. Telefonisch geinformeerd bij VEH, maar daar verwachtten ze dat het ook niet meer komt.jorisw86 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:01:
ik heb de aanbieding van VEH geaccepteerd voor 3 jaar. het is allemaal koffiedik kijken wat de toekomst brengt.
[ Voor 4% gewijzigd door wjvh op 18-09-2024 15:16 ]
Je moet je telkens opnieuw inschrijven?wjvh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:13:
De consumentenbond heeft mij gezegd dat ze van plan zijn om binnen afzienbare tijd met een collectief te komen. Wanneer precies en hoe goed dat aanbod zal worden weet ik niet.
Voor de terugleverkosten maakt het niet uit, die ga je betalen als de panelen zijn aangemeld.View050 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:57:
Ik twijfel even wat wijsheid is in onze situatie. Deze maand verloopt ons huidge energiecontract en deze willen we opnieuw afsluiten.
Het zou wellicht nog wel kunnen dat je nu zonder panelen nog een beter aanbod krijgt wat betreft tarieven en cashback. Dan zou je bij een vergelijker in moeten vullen met teruglevering op 0 en een keer met een grove schatting van je teruglevering. En dan niet de maand of jaarkosten vergelijken, maar de tarieven en de cashbacks tussen de twee resultaten.
ja elke inkoop opnieuw.Reintje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:17:
[...]
Je moet je telkens opnieuw inschrijven?
Er zijn toch mensen waarbij het Consumentenbond-aanbod nu afloopt, das 3 jaar geleden, en die energie en gas-tarieven waren toch écht lager hoor.jorisw86 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:01:
ik heb de aanbieding van VEH geaccepteerd voor 3 jaar. het is allemaal koffiedik kijken wat de toekomst brengt. Maar ikzelf denk dat energie en gas nog vele male duurder gaat worden de komende jaren oorlog inflatie. Ik heb in 4/5 jaar niet zulke lage tarieven gezien voor stroom in ieder geval. en de teruglever boete ja dat is helaas wat het is. laten we hopen dat dat vanaf 2027 anders word. maar niks in nog zeker momenteel.
Dat jij ze niet hebt gezien, betekent niet dat ze er niet waren. Sterker, 4/5 jaar geleden was electra gewoon 22 cent en gas ~65 cent. Zie hieronder de gemiddelde gas en electraprijs van sinds 2018
Gas ex belasting | Gas inc btw | Electra ex belasting | Electra inc btw | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 0,3329 | 0,70 | 0,0719 | 0,21 | |||||||
2019 | 0,3505 | 0,77 | 0,0803 | 0,22 | |||||||
2020 | 0,2840 | 0,78 | 0,0707 | 0,22 | |||||||
2021 | 0,4150 | 0,94 | 0,1058 | 0,25 | |||||||
2022 | 1,7824 | 2,23 | 0,4581 | 0,85 | |||||||
Tot de oorlog in Oekraïne, was de gas en electraprijs gemiddeld gewoon stabiel. En ex BTW zelfs dalende. Alleen de oorlog heeft de prijzen verhoogd. En die blijven maar verhoogd... Maar 4/5 jaar geleden waren de prijzen echt een stuk lager dan nu (en let wel, dit is gemiddeld, niet eens de laagste prijzen)
Ik hoop ook voor gas-only, maar dat zal wel niet.....wjvh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:13:
De consumentenbond heeft mij gezegd dat ze van plan zijn om binnen afzienbare tijd met een collectief te komen. Wanneer precies en hoe goed dat aanbod zal worden weet ik niet.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.