Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reusachtige vis
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-05 00:22
Beste Tweakers,

In november loopt mijn Greenchoice contract af (5 jaar voordelig). Ik verbruik jaarlijks 4000kwh en 600m3 gas. Tussenwoning met mijn vriendin. Ik verwarm voor een gedeelte met airco. Mogelijk komt er nog een kleinere airco bij voor de slaapkamer.

Geen zonnepanelen, die wens heb ik ook niet per se vanwege asbesthoudend dak & renovatie alleen al is 10k. Ik ben een beetje de draad kwijt met wat tegenwoordig nog wijsheid is op gebied van energie en zonnepanelen. Zoals er tijdens het EK 18 miljoen bondscoaches zijn, zijn er ook zoveel energieadviseurs.

Daarnaast valt er nog veel in de schil te verduurzamen (label c). Ben ik overigens ook voornemens.

Welk contract is wijsheid om voor te kiezen in de regel in deze situatie, of waar zou ik naar moeten kijken in mijn situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Reusachtige vis schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:42:
Beste Tweakers,

In november loopt mijn Greenchoice contract af (5 jaar voordelig). Ik verbruik jaarlijks 4000kwh en 600m3 gas. Tussenwoning met mijn vriendin. Ik verwarm voor een gedeelte met airco. Mogelijk komt er nog een kleinere airco bij voor de slaapkamer.

Geen zonnepanelen, die wens heb ik ook niet per se vanwege asbesthoudend dak & renovatie alleen al is 10k. Ik ben een beetje de draad kwijt met wat tegenwoordig nog wijsheid is op gebied van energie en zonnepanelen. Zoals er tijdens het EK 18 miljoen bondscoaches zijn, zijn er ook zoveel energieadviseurs.

Daarnaast valt er nog veel in de schil te verduurzamen (label c). Ben ik overigens ook voornemens.

Welk contract is wijsheid om voor te kiezen in de regel in deze situatie, of waar zou ik naar moeten kijken in mijn situatie?
Allereerst een fractie meer stoken met de L/L. Dan kom je onder de 500m3 en betaal je minder vastrecht aan de netwerkbeheerder. ;)

Zolang je geen panelen hebt betaal ook je ook de zonnepanelen boete niet. Ze zijn nog steeds terug te verdienen maar met een 10k wordt het een ondoenlijke zaak. Dak zou ik beginnen met isoleren aan de binnenkant. Scheelde hier 30% verbruik op gas destijds en dus ook op stroomverbruik met WP. Tevens HR++ of +++ erin. Niet alleen besparing maar veel extra comfort in je huis. En wellicht een WP boiler erbij zodat gas er helemaal uit kan doen of full electric WP (meer comfort dan L/L). Zelfs met Cop2 ben je nu goedkoper uit dan met gas.

Ik zelf heb mijn gas in ieder geval voor 3 jaar vast gezet na afloop 3 jaar GC. Ik verwacht eerder weer een stijging dan een daling (indien FE kan ik van het contract af bij Delta). Stroom heeft nu ook wel een nette prijs dus wellicht daar ook 3 jaar pakken. Beide met cashback via de Pricewise bijvoorbeeld. Delta kan je nu reeds afsluiten 180 dagen van tevoren. Durf je wel te gokken is dynamisch vaak ook interessant. Zeker zonder panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 23-08-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:44
Sinds een aantal jaren stap ik, gevolgd door mijn moeder steeds over van energieleverancier.
Dat wil zeggen, ik maak uit het verlengaanbod, energiecollectieven en sites als gaslicht.com een
wijze keuze voor ons beiden. Altijd dezelfde.

Jan 2025 loopt ons driejarig VEH/budgetnergie contract af.

Heeft iemand ervaring of er te praten valt over aanbiedingen?
Dus zoiets: ik heb twee klanten in de aanbieding. Wat geef je
aan extra korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:51
Volgende week krijg ik de sleutel van een nieuwe woning dus moet deze week een nieuwe aanbieder zoeken, nog even wachten tot einde van de week en hopen dat de 1jarige contracten nog gaan zakken of toch maar ergens iets afsluiten?

Vorige bewoners:
1500m3
3300kwh
Energie label D

Wij:
Vloerisolatie aanbrengen, 3 ramen naar HR++ op slaapkamer vervangen.
Twijfel over hybride pomp of nieuwe CV, in woonkamer liggen 3 convector verwarmingen en 1 normale, dus misschien niet warm te krijgen met hybride pomp. jaren 70 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Snakeman123 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:42:
Volgende week krijg ik de sleutel van een nieuwe woning dus moet deze week een nieuwe aanbieder zoeken, nog even wachten tot einde van de week en hopen dat de 1jarige contracten nog gaan zakken of toch maar ergens iets afsluiten?

Vorige bewoners:
1500m3
3300kwh
Energie label D

Wij:
Vloerisolatie aanbrengen, 3 ramen naar HR++ op slaapkamer vervangen.
Twijfel over hybride pomp of nieuwe CV, in woonkamer liggen 3 convector verwarmingen en 1 normale, dus misschien niet warm te krijgen met hybride pomp. jaren 70 woning.
Moet het nieuwe contract al volgende week ingaan want dan kan niet zomaar.

Is dat niet zo dan kan je nu al een contract aanvragen en het volgende week nog eens bekijken want je hebt 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Novax schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Moet het nieuwe contract al volgende week ingaan want dan kan niet zomaar.

Is dat niet zo dan kan je nu al een contract aanvragen en het volgende week nog eens bekijken want je hebt 14 dagen bedenktijd.
Wij tekenen maandag bij de notaris en krijgen de sleutel dan, dan is er ook een eind opname van de meterstanden voor de huidige bewoners. Ik neem aan dat ik dan een energie leverancier moet hebben om de meterstanden aan door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Snakeman123 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:07:
Wij tekenen maandag bij de notaris en krijgen de sleutel dan, dan is er ook een eind opname van de meterstanden voor de huidige bewoners. Ik neem aan dat ik dan een energie leverancier moet hebben om de meterstanden aan door te geven.
En je kan je huidige leverancier niet eerst meeverhuizen?

Een nieuw contract moet je namelijk in normale omstandigheden een paar weken van tevoren aanvragen. Je hoeft overigens niet perse meteen al een nieuwe leverancier te hebben, als het goed is zal de netbeheerder de energie blijven leveren totdat je een contract hebt (daar zijn wel kosten aan verbonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Novax schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Een nieuw contract moet je namelijk in normale omstandigheden een paar weken van tevoren aanvragen. Je hoeft overigens niet perse meteen al een nieuwe leverancier te hebben, als het goed is zal de netbeheerder de energie blijven leveren totdat je een contract hebt (daar zijn wel kosten aan verbonden)
Ik zou de huidige energie aanbieder kunnen overnemen maar ik zit met 2 weken overlap dus weet niet of dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:20
Snakeman123 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Ik zou de huidige energie aanbieder kunnen overnemen maar ik zit met 2 weken overlap dus weet niet of dat kan.
Ik ging in April verhuizen. 2 April nam ik mijn nieuwe woning in ontvangst, 16 April verkocht ik mijn oude woning. Mijn energieleverancier (Essent in dit geval) gaf hier totaal geen problemen bij. Zij melden gewoon 2 adressen aan op jouw energiecontract en ze halen daarna gewoon weer je oude adres er af.
Je moet dit echter wel even aan ze melden op de website of telefonisch.

Daarbij blijf je gewoon bij dezelfde maandlasten en ga je niet betalen voor wat de verkopers hadden. (De verkopers van onze huidige woning hadden ook bijna dubbel verbruik namelijk)

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Snakeman123 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:23:
2 weken overlap dat je nog op beide adressen energie moet hebben? Zou dat even overleggen met je huidige leverancier wat de mogelijkheden zijn.

Zo niet dan wel zo snel mogelijk een contract aanvragen en dan wellicht eerst variabel zodat je later rustig kan kijken wat het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Ik heb net even gebeld en ik neem mijn contract mee over, 2 weken dus op beide adressen stroom/gas. Toevallig loopt huidig contract af op 14 oktober dus kan over 2 weken of naar een nieuwe gaan of opzeggen, laat die prijzen dus nog maar eens even zakken, Dankje voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:03
Novax schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Volgens mij moet ik mijn contract zelfs gewoon meenemen (Engie en GC). Laatst even snel gekeken op hun website, maar kon daar niet makkelijk vinden dat ik kon opzeggen ivm verhuizing, alles stuurt je in ieder geval naar de verhuisregeling (waarbij je dus tijdelijk beide huizen op zelfde contract hebt. Opzich wil ik de contracten best meeverhuizen, want nu nog geen TLV, maar aanvraag werkt nog niet omdat ik oude woning nog niet verkocht heb.

Anders maar eens bellen komende week.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:50
Iemand een advies over het volgende? November eindigt mijn pre oorlog contract bij GC. Nu is dit mijn situatie en verlengingsvoorstel:

Contract November - November (jaarafrekening 2022 - 2023 ter indicatie). De volgende zal vergelijkbaar zijn.

Levering normaaltarief: 2902 kWh
Levering daltarief 2986 kWh

Teruglevering normaaltarief: 2239 kWh
Teruglevering daltarief: 1016 kWh

PV info:
Opwekken zonnepanelen 2022: 6160 kWh
Opwekken zonnepanelen 2023: 4610 kWh (2,5 maand omvormer defect)
Opwekken zonnepanelen 2024: 4050 kWh (tot vandaag)

Huis info:
Twee onder een kap 163m2
2014 en goed geïsoleerd
Warmtepomp
Geen gas
Geen EV
Geen airco
Slimme meter

Voorstel verlenging GC Nederlandse Windstroom 2 jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXppt9wMeD9fB9MS2rrE8QjO9Oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ym3Lq3V2LuLBCHA62qo3IBip.png?f=fotoalbum_large

Onder de streep zit ik rond energieneutraal met de oude salderingsregeling. In de zomer kan ik niet alle opgewekte stroom verbruiken waardoor ik meer teruglever. Zoals ik begrijp ga ik daar met dit voorstel een dikke €400,- voor betalen. Aan de andere kant wek ik in de winter te weinig op en het verbruik is daardoor meer. In januari 2024 was het verbruik bijvoorbeeld bijna 1000 kWh. Dus dat gaat hard.

Zijn betere (type) contracten beschikbaar? Ik hoef niet het onderste uit de kan bij een budgetaanbieder die bij een scheet al omvalt. Een niet te duur contract bij een stabiele energieleverancier heeft meer de voorkeur.

Andere opties: Een airco heb ik niet, maar is in de toekomst misschien wel comfortabel. Slim om het zomer overschot "op te fikken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:47:
Volgens mij moet ik mijn contract zelfs gewoon meenemen (Engie en GC). Laatst even snel gekeken op hun website, maar kon daar niet makkelijk vinden dat ik kon opzeggen ivm verhuizing, alles stuurt je in ieder geval naar de verhuisregeling (waarbij je dus tijdelijk beide huizen op zelfde contract hebt. Opzich wil ik de contracten best meeverhuizen, want nu nog geen TLV, maar aanvraag werkt nog niet omdat ik oude woning nog niet verkocht heb.

Anders maar eens bellen komende week.
Als je nog een vast lopend contract hebt dan kan je dat inderdaad niet zonder boete opzeggen bij verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Acid Vendetta Koelen met een airco verbruikt nauwelijks iets. Hier zo'n 300kWh per zomer op 140m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Laatst online: 23:50
MotorBeast schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:04:
@Acid Vendetta Koelen met een airco verbruikt nauwelijks iets. Hier zo'n 300kWh per zomer op 140m2.
Oké, bedankt. Los van het comfort zal dat relatief weinig opleveren dus. In juli en augustus is het netto verbruik -500 a -600 kWh.

Eigenlijk komt het er op neer dat ik niet anders kan dan de huidige situatie accepteren qua terugleverkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
Onze contracten bij GC (gas) en Eneco (stroom) zijn afgelopen en ik ben dus aan het denken over het vastzetten voor de komende 2 of 3 jaar.
We hebben zonnepanelen, waarmee we een stukje meer produceren dan ons verbruik, zie jaafafrekening van 2024 hieronder. En zonnepanelen leveren ong 3250kwh op per jaar.
Gas is vast rond de 850, dit lijkt per aanbieder nauwelijks te verschillen. Maar wat te doen met stroom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwVLK9s_PIpXSPvXU9C1iDWDGb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YUGTlAusxCAhq2akx03NSfq.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien de recente terugleververgoeding en toekomstige afbouw van saldering weet ik niet goed wat verstandig is. Lang/kort vastzetten? En is een modelcontract dan interessant, wat zijn de voor/nadelen?

heeft iemand een advies? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Acid Vendetta schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Oké, bedankt. Los van het comfort zal dat relatief weinig opleveren dus. In juli en augustus is het netto verbruik -500 a -600 kWh.

Eigenlijk komt het er op neer dat ik niet anders kan dan de huidige situatie accepteren qua terugleverkosten?
Yep. Zit nog wel verschil in. Sommige vast bedrag andere in staffels. Je kan ook dynamisch overwegen of modelcontract. Lees eens wat terug want deze discussie is al heel wat gevoerd. Ook @tvdo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 14:11
Nu is ook Clean Energy klanten voortdurend aan stalken en hun goede rep aan het saboteren met negatieve updates!

Vorige maand werd de zonnepaneelboete feitelijk veels te laat en op terugwerkende kracht via mail per 1-7 aangekondigd.

Vandaag kondigen ze 'n forse verhoging aan van hun variabele tarieven tussentijds vanaf 1 oktober, dus ruim voor 1 januari 2025 wat contractueel per half jaar standaard is voor variabele contracten.

M.a.w, voor ieder die wenst over te stappen, de kleine speler "Clean Energy" kan men ook alvast in de ijskast zetten! ):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
MotorBeast schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Yep. Zit nog wel verschil in. Sommige vast bedrag andere in staffels. Je kan ook dynamisch overwegen of modelcontract. Lees eens wat terug want deze discussie is al heel wat gevoerd. Ook @tvdo
Model contract lijkt idd een optie bij bijv vdbron. Wat ik niet kan vinden: is een modelcontract ook voor alleen gas of stroom af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
tvdo schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:43:
Model contract lijkt idd een optie bij bijv vdbron. Wat ik niet kan vinden: is een modelcontract ook voor alleen gas of stroom af te sluiten?
Ja, kan voor alleen stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:43

dbzfan

Nee.

Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door dbzfan op 27-08-2024 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik kreeg vandaag een verlengingsvoorstel van GreenChoice voor wanneer het oude Consumentenbond-contract afloopt. Niet echt interessant, de prijs gaat meer dan 20% omhoog, terwijl ik met overstap op de goedkoopste leverancier via gaslicht/pricewise slechts 2% duurder uit ben dan nu (door welkomstbonus van ca. 350 euro).

Wat is nu slim, nog even afwachten tot max. 30 dagen voor afloop van het contract op een betere aanbieding?
Zou de Consumentenbond nog met iets kunnen komen? Immers lopen er straks heel veel GreenChoice abonnementen af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:38
Ik begrijp niet helemaal hoe de opzegvergoeding in z’n werk gaat in de volgende situatie.

Hypothetisch:

Ik heb een 1 jaars contract bij GC, maar zie een goed 3 jaars contract met iets hogere tarieven bij Eneco.
Gaat GC dan kijken wat een 3 jaars contract bij hen kost en mocht dit duurder zijn dan m’n reeds afgesloten 1 jaars contract, dan betaal ik geen boete?

En wat als ik bij GC blijf en een 3 jaars contract halverwege bij hen wil afsluiten met wederom iets hogere tarieven, heb ik dan ook geen opzegvergoeding te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
ocn schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:40:
Ik kreeg vandaag een verlengingsvoorstel van GreenChoice voor wanneer het oude Consumentenbond-contract afloopt. Niet echt interessant, de prijs gaat meer dan 20% omhoog, terwijl ik met overstap op de goedkoopste leverancier via gaslicht/pricewise slechts 2% duurder uit ben dan nu (door welkomstbonus van ca. 350 euro).

Wat is nu slim, nog even afwachten tot max. 30 dagen voor afloop van het contract op een betere aanbieding?
Zou de Consumentenbond nog met iets kunnen komen? Immers lopen er straks heel veel GreenChoice abonnementen af..
Ik krijg het zelfde. Als het goed is krijg ik volgende maand een verleng aanbod van mijn driejarig VEH/Budgetenergie contract. Huidig contract loopt tot Jan 2025.

Ik sta ook ingeschreven voor nieuwe collectieven.
Ik bekijk het verlengaanbod en gaslicht, en hoop nog op een collectief.
En gaslicht e.d.
Maar wil het eigenlijk begin oktober geregeld hebben.
Meest lastig vind ik 1 of 3 jaar. Met de huidige bonussen lijkt 1 jaar aantrekkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:44
Reintje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:20:
Ik begrijp niet helemaal hoe de opzegvergoeding in z’n werk gaat in de volgende situatie.

Hypothetisch:

Ik heb een 1 jaars contract bij GC, maar zie een goed 3 jaars contract met iets hogere tarieven bij Eneco.
Gaat GC dan kijken wat een 3 jaars contract bij hen kost en mocht dit duurder zijn dan m’n reeds afgesloten 1 jaars contract, dan betaal ik geen boete?

En wat als ik bij GC blijf en een 3 jaars contract halverwege bij hen wil afsluiten met wederom iets hogere tarieven, heb ik dan ook geen opzegvergoeding te betalen?
Je moet een boete betalen voor de inkomsten die je leverancier theoretisch misloopt als jij overstapt. De waarde van het geschatte resterende verbruik van je huidige contract wordt vergeleken met de tarieven uit een huidig vergelijkbaar contract bij dezelfde leverancier. Welk contract ze mee vergelijken staat als het goed is in je voorwaarden.

Bij beiden voorbeelden hoef je geen boete te betalen als het referentieproduct duurder zou zijn als je huidige contract.

Voor uitgebreidere uitleg en voorbeelden:
https://www.greenchoice.nl/klantenservice/opzegvergoeding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Mooie uitleg. Wat ik niet wist dat er over de gemiste omzet ook nog eens 21% btw komt.
Zo leer je steeds weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

wjvh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:41:
[...]

Ik krijg het zelfde. Als het goed is krijg ik volgende maand een verleng aanbod van mijn driejarig VEH/Budgetenergie contract. Huidig contract loopt tot Jan 2025.

Ik sta ook ingeschreven voor nieuwe collectieven.
Ik bekijk het verlengaanbod en gaslicht, en hoop nog op een collectief.
En gaslicht e.d.
Maar wil het eigenlijk begin oktober geregeld hebben.
Meest lastig vind ik 1 of 3 jaar. Met de huidige bonussen lijkt 1 jaar aantrekkelijker.
De prijstrend lijkt op dit moment toch vooral naar beneden te gaan. Ik denk dat je met 1 jaar prima zit. Volgend jaar weer overstappen.
I.v.m. met die dalende prijstrend neig ik er zelf naar om niet te snel een nieuw contract af te sluiten, maar af te wachten tot er een mooie collectieve deal komt, en anders gewoon het goedkoopste vaste contract afsluiten met een mooie welkomstbonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Jammer dat VEH en CB niet erg duidelijk zijn wanneer er weer een collectief komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-05 20:27
Huidig Engie contract loogt 31 oktober af en ben dus opzoek naar een nieuw energie contract..

Mijn situatie
Huis van '48
Spouwmuurisolatie
Vloer is geïsoleerd
Hybride warmtepomp
Geen airco

Verbruik:
6500kWh per jaar
1000M3 gas

Opwek:
6000kWh per jaar

Wat is voor mij verstandig om te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Wat zeggen gaslicht.com en pricewise?
En wat heeft je huidige leverancier in de aanbieding als je verlengt?

[ Voor 10% gewijzigd door wjvh op 28-08-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jcrs7 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:26:
Huidig Engie contract loogt 31 oktober af en ben dus opzoek naar een nieuw energie contract..

Mijn situatie
Huis van '48
Spouwmuurisolatie
Vloer is geïsoleerd
Hybride warmtepomp
Geen airco

Verbruik:
6500kWh per jaar
1000M3 gas

Opwek:
6000kWh per jaar

Wat is voor mij verstandig om te bekijken?
Even terug lezen in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:14
wjvh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:02:
Jammer dat VEH en CB niet erg duidelijk zijn wanneer er weer een collectief komt.
Het is in het verleden wel eens voorgekomen dat er een collectief zou zijn, maar dat er geen enkele leverancier op dat moment geïnteresseerd was in meedoen. En andersom dat er wel interesse was, maar dat de organisator de biedingen niet goed genoeg vond. Mogelijk dat ze daarom niet meer van tevoren de datums aankondigen voor het geval ze de boel weer moeten intrekken. Als ze kort van tevoren het idee hebben dat het wel goed gaat komen zullen ze vast weer aankondigingen gaan doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wjvh
Ik ga zeker opletten in die periode.

Nog even een wijze les voor anderen. September 2021 kreeg ik een hele goede 3jr aanbieding van VEH/BudgetEnergie. Direct geaccepteerd voor mij, en ook voor mijn moeder. Ook onder de aandacht gebracht van mijn zwager. Die vond het ook een hele goede aanbieding, maar wilde er toch nog een nachtje over slapen.
Je raadt hem al: de volgende dag uitverkocht, en toen kon hij iets flink duurders nemen.

Terwijl je toch 14 dagen bedenktijd hebt na acceptatie. Dus nachtje slapen doe je maar na acceptatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:38
Totaal jan-jun (tussen haakjes = *2)
Gas 385 (=770)
Elektra T1 624 (1248)
Elektra T2 653 (1306)
Teruglevering T1 -260 (520)
Teruglevering T2 -591 (1182)

Vanaf september gaat gas er uit en komt er een warmtepomp (5kW) en warmtepompboiler voor terug.
Ik schat dat dat samen zo'n 2500 kWh extra is (die ik verdeeld heb over T1 en T2)? Of zit ik er dan erg naast?

Totaal kom ik dan op
T1: 4248
T2: 2306
-T1: 520
-T2: 1182

Ik zit nu variabel bij Greenchoice. Als ik vergelijk op gaslicht, dan komt daar nagenoeg hetzelfde uit als Greenchoice verlengaanbod. Maar het is allemaal zo ondoorzichtig en gepuzzel :|

Net ingeschreven bij VEH voor collectief ding, maar even afwachten wat dat gaat doen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Argh, dat wordt krap. Ik heb nu een vrij interessant GC verlengingsaanbod voor 2 jaar die geldig is tot 31 augustus, dat bod is net wat lager dan de goekdoopste uit de prijsvergelijker. Als ik daar 14 dagen bedenktijd bij optel, kom ik krap aan halverwege september. Ik heb nu de GC-deal van van 3 jaar geleden via CB, ben eigenlijk weer naar zoiets op zoek maar dat is er niet echt. Maar zal ook zeker balen als blijkt dat later in september er geen interessant collectief komt en mijn verengingsaanbod hoger uitvalt (vanwege de stijgende trend van nu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
Je zou een poging kunnen wagen om die datum van 31 augustus op te schuiven.
Kans lijkt me klein, maar je kan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mriceke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 15:16
draakhoofd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Argh, dat wordt krap. Ik heb nu een vrij interessant GC verlengingsaanbod voor 2 jaar die geldig is tot 31 augustus, dat bod is net wat lager dan de goekdoopste uit de prijsvergelijker. Als ik daar 14 dagen bedenktijd bij optel, kom ik krap aan halverwege september. Ik heb nu de GC-deal van van 3 jaar geleden via CB, ben eigenlijk weer naar zoiets op zoek maar dat is er niet echt. Maar zal ook zeker balen als blijkt dat later in september er geen interessant collectief komt en mijn verengingsaanbod hoger uitvalt (vanwege de stijgende trend van nu).
Wel benieuwd hoe je aan een goedkoper aanbod komt bij GC :) Ik zit tot 1-11 met een 3 jarig contract en verlengingsaanbod is vrij karig. Ze konden er ook niets mooiers van maken begreep ik.
Komt misschien door zonnepanelen? Of heb jij ook teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Interessant.
Essent wist mij aan de telefoon afgelopen donderdag te vertellen dat "alle energieprijzen omhoog zullen gaan in September! Dus ons aanbod is maar beperkt zo goed!" maar als ik nu bij vergelijkingssites kijk lijkt alles óf hetzelfde te zijn gebleven of juist goedkoper.
Beetje agressieve verkopert dus. Ben ik niet gewend van Essent. Maarja, met zulke hoge prijzen ten opzichte van concurrentie (en zelfs eigen zuster bedrijven) en zulke labbekak voorstellen aan vaste klanten van meerdere jaren moet je het wellicht hebben van de emoporno en druk opvoeren aan de telefoon.

PowerPeers en Innova via Pricewise komt voor mijn situatie nu best wel goed, met vast contract voor 1 jaar. Nog nooit gehoord van PowerPeers. Iemand ervaring?
Toch nog even wachten tot einde van deze maand ivm m'n contract bij Essent en wellicht een collectieve inkoop bij VEH. (Al reken ik er niet persé op)

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
LongTimeAgo schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:02:
Essent wist mij aan de telefoon afgelopen donderdag te vertellen dat "alle energieprijzen omhoog zullen gaan in September!
Hier op het forum heb ik gelezen dat de tarieven halverwege september omlaag gaan.

Ik moet het nog allemaal zien wie er gelijk gaat krijgen.

Zelf ben ik begin augustus overgestapt op een 1 jaars contract bij GC, ingang feb 2025.
Tja, je moet wat als je geen glazen bol hebt.😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mriceke schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:43:
[...]

Wel benieuwd hoe je aan een goedkoper aanbod komt bij GC :) Ik zit tot 1-11 met een 3 jarig contract en verlengingsaanbod is vrij karig. Ze konden er ook niets mooiers van maken begreep ik.
Komt misschien door zonnepanelen? Of heb jij ook teruglevering?
Ik heb geen zonnepanelen (helaas), heb ze gebeld met hun actuele bod en dat was iets lager dan wat ik per mail kreeg. Er was een prijsvechter die na bonus goedkoper was bij een 1 jarig contract, de rest was eigenlijk niet goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:38
Reintje schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:29:
[...]

Hier op het forum heb ik gelezen dat de tarieven halverwege september omlaag gaan.
Ik zit variabel bij GC, maar ga per 1 oktober toch flink omhoog.
Ongeveer van 22 cent naar 28 cent.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh

PowerPeers en Innova via Pricewise komt voor mijn situatie nu best wel goed, met vast contract voor 1 jaar. Nog nooit gehoord van PowerPeers. Iemand ervaring?
Lastige vraag. De stroom is bij allemaal het zelfde, dus daar komen de verschillen niet vandaan.
Er zijn een paar jaar geleden wat kleine leveranciers op de fles gegaan, en dat levert een hoop gedoe op.
Ik ga daarom als ik straks ga overstappen niet naar een kleintje toe, waar maar precies de grens ligt weet ik eigenlijk (nog) niet. Ik hoop dat BudgetEnergie met een goed verlengbod komt.

Zijsprong: drie jaar geleden zat ik al bij BudgetEnergie, en toen kwam er een energiecollectief van VEH/BE ook voor bestaande klanten. Alleen BE ontkende dat later en annuleerde mijn bestelling. Ik heb toen via VEH druk laten uitoeferen (want die bevestigde dat het ook voor bestaande klanten was).
Maar dat heeft wel veel energie en tijd gekost (maar ook veel opgeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Interessant.
Essent wist mij aan de telefoon afgelopen donderdag te vertellen dat "alle energieprijzen omhoog zullen gaan in September! Dus ons aanbod is maar beperkt zo goed!" maar als ik nu bij vergelijkingssites kijk lijkt alles óf hetzelfde te zijn gebleven of juist goedkoper.
Beetje agressieve verkopert dus. Ben ik niet gewend van Essent. Maarja, met zulke hoge prijzen ten opzichte van concurrentie (en zelfs eigen zuster bedrijven) en zulke labbekak voorstellen aan vaste klanten van meerdere jaren moet je het wellicht hebben van de emoporno en druk opvoeren aan de telefoon.

Toch nog even wachten tot einde van deze maand ivm m'n contract bij Essent en wellicht een collectieve inkoop bij VEH. (Al reken ik er niet persé op)
Gasprijs is al naar boven. Ik heb €1,28 voor 3 jaar vast. Is nu naar €1,30 gegaan. Ex cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
Ik ben ook weer op de markt voor een nieuw contract gezien mijn huidige contract bij Coolblue per 1 november stopt.

Momenteel reken ik met de volgende verbruikscijfers:
- Jaarlijks verbruik: 8000 kwh (icm warmtepomp)
- Jaarlijkse opbrengst: 9000 kwh (zonnepanelen)

Als ik nu bij GreenChoice kijk, dan zie ik volgende staan:
- Variabele terugleverkosten: 0,12705
- Netto terugleververgoeding: 0,14500

Klopt het dat de terugleververgoeding dan nog altijd 0,01795 EUR is en er onder de streep dus geen extra kosten in rekening worden gebracht, of zie ik iets over het hoofd?

Tips voor andere leveranciers zijn uiteraard ook welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLJqFagAfFvlKK0hJOsV4XgXdvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BPnOmwPOK6jTTCIFr7YYfayN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

RayMotix schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:28:
Ik ben ook weer op de markt voor een nieuw contract gezien mijn huidige contract bij Coolblue per 1 november stopt.

Klopt het dat de terugleververgoeding dan nog altijd 0,01795 EUR is en er onder de streep dus geen extra kosten in rekening worden gebracht, of zie ik iets over het hoofd?
Terugleveren is altijd nog een klein beetje rendabel bij een variabel of vast contract. Je krijgt dus maar 1,8 cent voor iedere kWh die je teruglevert aan het net. Je maandbedrag is dus sterk afhankelijk van je eigen verbruik. Een kWh die je zelf verbruikt is dus +- 27 cent waard, een die je het net opstuurt 1,8 cent (vóór salderen).
offtopic:
Dat is dat niet helemaal hoe dit topic werkt

Edit: bovenstaande post stond in het aanbiedingentopic

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Laatst online: 28-05 13:26
RayMotix schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:28:

[Afbeelding]
Volgens mij zijn de terugleverkosten voor de volle 9000kWh x 0.12705 = 1143,-

en de vergoeding alleen voor het verschil 9000-8000 = 1000kWh x 0.14500 = 145,-

Dus het blijft een boete. :(

Je zou wanneer je toch voor variabel gaat ook een modelcontract kunnen overwegen voor zolang hier geen terugleverboete over gaat.

Onderstaande is bij Powerpeers als voorbeeld met jou gegevens

Toon prijsopbouw
Variabele leveringskosten
Stroom

€ 2.843,98
2.900 kWh x € 0,355498
5.100 kWh x € 0,355498
Stroom Saldering

€ -2.843,98
5.100 kWh x € -0,355498
2.900 kWh x € -0,355498
Terugleververgoeding

€ -30,00
1.000 kWh x € -0,030000
Vaste leveringskosten

€ 179,88
Voor stroom
Vaste terugleverkosten

€ 0,00
Schaal n.v.t.
Netbeheerkosten

€ 399,83
Voor stroom
Vermindering energiebelasting

€ -631,39
Jaarbedrag
€ -81,68

[ Voor 22% gewijzigd door UdiBenLudi op 03-09-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
UdiBenLudi schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:41:
[...]

Volgens mij zijn de terugleverkosten voor de volle 9000kWh x 0.12705 = 1143,-

en de vergoeding alleen voor het verschil 9000-8000 = 1000kWh x 0.14500 = 145,-

Dus het blijft een boete. :(

Je zou wanneer je toch voor variabel gaat ook een modelcontract kunnen overwegen voor zolang hier geen terugleverboete over gaat.
Dat zal dan voor de volle 9000kWh zijn - minus - de daadwerkelijk direct verbruikte kWh? Als dat echt zo is, wordt dit dan op dagbasis verrekend of gaat dit echt per uur via de slimme meter? Dat zou echt zuur zijn, vooral als de vergoeding dan alleen over het verschil is.

Wat betreft het Powerpeers voorbeeld, is het dan niet zo dat ik niet over de volledige looptijd kan/mag salderen maar dat dit enkel wordt toegepast op de dagen waarop de tarieven gelijk zijn? Dan zou ik het verbruik in de winter dus niet tov het overschot in de zomer kunnen wegstrepen en dat zou enorm nadelig zijn in combinatie met de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Laatst online: 28-05 13:26
RayMotix schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:09:
[...]

Dat zal dan voor de volle 9000kWh zijn - minus - de daadwerkelijk direct verbruikte kWh? Als dat echt zo is, wordt dit dan op dagbasis verrekend of gaat dit echt per uur via de slimme meter? Dat zou echt zuur zijn, vooral als de vergoeding dan alleen over het verschil is.

Wat betreft het Powerpeers voorbeeld, is het dan niet zo dat ik niet over de volledige looptijd kan/mag salderen maar dat dit enkel wordt toegepast op de dagen waarop de tarieven gelijk zijn? Dan zou ik het verbruik in de winter dus niet tov het overschot in de zomer kunnen wegstrepen en dat zou enorm nadelig zijn in combinatie met de warmtepomp.
Salderen zal bij variabel of vast contract op jaarbasis blijven. Maar wanneer je halverwege een jaar wisselt worden die standen gebruikt.

Bij Dynamisch variëren de tarieven per tijdseenheid en wordt er niet meer gesaldeerd zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Laatst online: 18:06
Bij dynamisch worden de belastingen wel op jaarbasis gesaldeerd. dat kan dus de moeite waard zijn om te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
Overstappen scheelt enorm, daarom stap ik per 30 september voor 1 jaartje over naar United Consumers via Pricewise voor 1 jaar vast met een cashback van €350!

Cashback's zijn erg leuk

Ik heb enorm getwijfeld of ik zal overstappen. Bij Vattenfall heb ik nu 1 jaar contract met een cashback van €105

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 03-09-2024 23:34 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:45
Kwam laatst een advertentie tegen van de ANWB dat zij geen terugleveringskosten bereken door de zonnepanelen. Iemand hier ervaring mee?
https://www.anwb.nl/energ...erkosten-met-zonnepanelen

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

MotorBeast schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:52:
[...]

Gasprijs is al naar boven. Ik heb €1,28 voor 3 jaar vast. Is nu naar €1,30 gegaan. Ex cashback.
3 jaar vast had ik niet gedaan, tenzij er een superaanbieding is. De langjarige trend is nog altijd naar beneden.
Dat kleine piekje gasprijs omhoog komt door de oorlog in Koersk. Zodra daar een status quo is bereikt stabiliseert de gasprijs weer, en gaan we weer gewoon naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ocn schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:03:
[...]

3 jaar vast had ik niet gedaan, tenzij er een superaanbieding is. De langjarige trend is nog altijd naar beneden.
Dat kleine piekje gasprijs omhoog komt door de oorlog in Koersk. Zodra daar een status quo is bereikt stabiliseert de gasprijs weer, en gaan we weer gewoon naar beneden.
Met afhankelijkheid van LNG en een wereldwijd stijgende vraag verwacht ik dus een andere trend. We gaan het zien.

Ik spreek over een verwachting. Jij bent veel te stellig. Er zijn zoveel variabelen dat ook jij daar geen garantie op kan geven. Vertel me anders ook even wat de aandelenbeurs gaat doen de komende 3 jaar.

Dit is wel een goede interpretatie van de trend: https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen

Ik heb mijn stroom voor 3 jaar vastgezet zonder kosten voor zonnepanelen en heb 3 jaar vast voor mijn rest plukje gas 400m3 per jaar bij Delta. Zalig, 3 rust en daarna zie ik wel weer verder. Goedkoop zal gas toch nooit meer worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:57
JJmac schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:13:
Kwam laatst een advertentie tegen van de ANWB dat zij geen terugleveringskosten bereken door de zonnepanelen. Iemand hier ervaring mee?
ANWB verkoopt volgens mij alleen dynamische contracten. Daar heb je geen terugleverkosten, maar salderen ze per uur i.p.v. per jaar. Dat is voor een deel van de consumenten nadelig. Voor consumenten die wat kunnen schuiven met hun verbruik is dat goedkoper. Per november ga ik ook over naar een dynamisch contract.

Er zal ook een grote groep consumenten zijn die ongeveer quit spelen qua kosten. Je moet ook maar willen sturen met je verbruik.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
JJmac schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:13:
Is een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik heb momenteel nog het Consumentenbond Greenchoice 3 jaar contract, loopt af op 5 februari volgend jaar.

Binnenkort krijgen we zonnepanelen, voor mij dus een nieuw gegeven om mee te nemen. Ons stroomverbruik ligt zo rond de 1500 kWh, opbrengst van 6 panelen is ongeveer 2500 kWh. Geschat eigen verbruik hiervan is 750 kWh, en een verwachtte teruglevering van 1750 kWh.

Klopt het dat als de verwachtte teruglevering hoger is dan die 30% het (zolang we nog kunnen salderen) niet uitmaakt hoeveel je betaald per kWh stroom?
Ons energiecontract loopt namelijk ook af binnenkort, ik ben aan het vergelijken voor een nieuwe leverancier. Wil dan wel van de juiste gegevens uitgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:45
Ik ben gisteren toch gezwicht voor een 3 jaar contract bij van de bron. De reden in mijn ogen (leek) scherpe tarieven en een stukje zekerheid. Wij wonen nu in een energie zuinige starterswoning met zeer laag verbruik. We gaan naar een vrijstaande woning met een veel hoger verbruik. We schatten 2000 normaal, 2000 dal en 1500-2000 gas. Er liggen nu geen zonnepanelen op maar we overwegen dat volgend jaar te doen. In de foto’s de tarieven. Wat vinden jullie hiervan? Ik hoor verhalen dat van de bron nadelig is voor zonnepanelen. Echter zie ik niet veel verschil met Vattenfall in de terugleverkosten en vergoeding. De tarieven zijn wel veel beter bij van de bron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rttgf0az7rvpsuXwEab5sxWDvf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQxgqUjXy3VQw0p6apwBZdjP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV_cXaAEjNqv2YQOfBkExXEalss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sW41ZaooAHIHZAHPhTB2rZAR.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bart1983 op 08-09-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als ik op basis van de P1 data die ik in Home Assistant heb een berekening maak bij Tibber kom ik op een negatief bedrag per maand. Ik vraag mij alleen af of ik wel de juiste gegevens invul.

Ik heb ongeveer 5400 afgenomen en 7500 terug geleverd van 1 sept '23 tot 1 sept '24. Ik verwacht dat het verbruik niet zal veranderen. Met salderen is dit netto -2000, maar hoe werkt dat met dynamisch? Tibber zegt dat ik bijna 30 euro per maand terug ga krijgen, Frank Energie is wat zuiniger met 12 euro maar alsnog negatief. Beide zijn gemiddelden, in de winter moet je wel dik betalen (december 140 euro).

Ik betaal sinds 1 juli elke maand 25 euro vanwege de terugleverkosten die m'n huidige leverancier berekent.

Komt dit in de praktijk ook uit? En is het dan handig om juist nu, nu we duurdere maanden in gaan, over te stappen of juist in maart oid?

[ Voor 15% gewijzigd door Beekforel op 08-09-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno-Basje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-04 08:23
Bart1983 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:44:
Ik ben gisteren toch gezwicht voor een 3 jaar contract bij van de bron. De reden in mijn ogen (leek) scherpe tarieven en een stukje zekerheid. Wij wonen nu in een energie zuinige starterswoning met zeer laag verbruik. We gaan naar een vrijstaande woning met een veel hoger verbruik. We schatten 2000 normaal, 2000 dal en 1500-2000 gas. Er liggen nu geen zonnepanelen op maar we overwegen dat volgend jaar te doen. In de foto’s de tarieven. Wat vinden jullie hiervan? Ik hoor verhalen dat van de bron nadelig is voor zonnepanelen. Echter zie ik niet veel verschil met Vattenfall in de terugleverkosten en vergoeding. De tarieven zijn wel veel beter bij van de bron.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar haal je deze tarieven vandaan? Als ik bij van de bron kijk geven ze tarieven van 26 ct per kWh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weetikwel
  • Laatst online: 09-05 13:03
Techno-Basje schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:43:
[...]

Waar haal je deze tarieven vandaan? Als ik bij van de bron kijk geven ze tarieven van 26 ct per kWh?
Waarschijnlijk via de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:45
Weetikwel schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:39:
[...]

Waarschijnlijk via de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis.
Ja klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
Kun je een 1-jaars contract dat nog moet ingaan (2025) opzeggen?

Heb half augustus een 1 jaars contract afgesloten bij GC, maar zou graag voor het 3-jaars contract van Vandebron willen gaan.
Als ik het goed heb, wordt er geen opzegvergoeding in rekening gebracht, want het vergelijkbare 3-jaars contract bij GC is duurder dan m’n 1-jaars contract bij GC.

Maar kun je een contract dat nog moet ingaan überhaupt opzeggen en hoe pak je dit aan?

Bij GC de boel opzeggen en dan het nieuwe contract bij Vandebron afsluiten of gewoon het nieuwe contract bij Vandebron afsluiten op de juiste startdatum en dan komt het goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
Reintje schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:20:
Kun je een 1-jaars contract dat nog moet ingaan (2025) opzeggen?

Heb half augustus een 1 jaars contract afgesloten bij GC, maar zou graag voor het 3-jaars contract van Vandebron willen gaan.
Als ik het goed heb, wordt er geen opzegvergoeding in rekening gebracht, want het vergelijkbare 3-jaars contract bij GC is duurder dan m’n 1-jaars contract bij GC.

Maar kun je een contract dat nog moet ingaan überhaupt opzeggen en hoe pak je dit aan?

Bij GC de boel opzeggen en dan het nieuwe contract bij Vandebron afsluiten of gewoon het nieuwe contract bij Vandebron afsluiten op de juiste startdatum en dan komt het goed?
Je heb 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat je het contract binnen krijgt. De ingangsdatum heeft hier geen invloed op.

De vergelijking van een 1 jaars contract kan je natuurlijk niet vergelijken met een 3 jaars contract, maar moet je met de prijzen vergelijken van dit moment van 1 jaar bij GC.

Dan nog is mij niet bekend dat je dan geen opzegboete hebt, tenzij je na salderen nog een zodanig overschot over hebt en je geld toe krijgt. Maar dit zal ook niet het geval zijn aangezien je nu terugleverkosten betaald. Dit was een aantal maanden geleden nog niet het geval en de tlv was bij GC vele malen hoger.(Ervan uitgaande dat je niet ook gas erbij hebt)

Als je bij GC inlogt kan je je opzegboete berekenen, daar is een knop voor.
En je kan natuurlijk ook gewoon contact met GC opnemen hierover.
Al geef ik je weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:21
Waarom zou je, met een overschot van laten we zeggen 1000kWh op jaarbasis, een vast jaarcontract nemen en niet een modelovereenkomst van bijvoorbeeld Vandebron? Bij Vandebron zijn de vaste kosten vrij gunstig en je hebt dus geen terugleverboete. De energieprijs maakt zolang we kunnen salderen niet uit, je saldeert immers dus hebt er niet echt iets mee te maken.

Ik begrijp dat ze per januari en juli die vaste maandelijkse kosten kunnen wijzigen. Maar als die nu €8,50 zijn lijkt het mij niet aannemelijk dat ze die ineens verdubbelen of verdrievoudigen toch?

Ik kom, met een jaarcontract, in de vergelijkers uit bij Mega en Delta. Beide wat onbekend voor me. Op jaarbasis 3500 verbruik en 4700 opwek ofzo. Jaarlijkse kosten zouden dan tussen de €110 en €150 liggen en bij GC €175 ongeveer.

Voelt wel kut dat ze dit nu allemaal doen net na een vrij grote investering in zonnepanelen. Terugverdientijd wel een stukje langer nu helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 02:04
Ik zit nu op:

- Stroom € 0,261844 per kWh (inclusief 20% Blijven Loont, Vattenfall)
- Gas € 1,349646 per m³

Mijn verbruik is ongeveer 3000 kwh en 1100 m3 aan gas. Terug lever ik 2000kwh per jaar. Voor die terug levering huur ik zonnepanelen van de woningbouw voor €21,43 per maand.

VEH heeft nu een deal met de volgende tarieven op basis van een 3 jarig contract:

Normaal 0,18904
Dal 0,159
Enkel 0,17390
Gas 1,17311

Qua tarieven zou ik er dus op vooruit gaan. Het stukje met terugleverboetes etc is mij echter niet helemaal duidelijk. Volgens https://vandebron.nl/publ...on_FixedRedeliveryFee.pdf zou ik dus in schaal 8 vallen en €18,75 per maand extra moeten betalen puur omdat ik zonnepanelen heb.

Is het voor mij niet voordeliger om dit contract af te sluiten, maar tegelijkertijd het abonnement op de zonnepanelen stop te zetten? Nee dus want dan moet ik de volledige 3000 kwh afnemen met alle kosten van dien :+

Andere vraag dan; is de ideale situatie om sowieso voor 3 jaar gas af te sluiten en een dynamisch contract voor elektriciteit? Of is de eventuele besparing de moeite niet waard in dit geval? Zie ik nog andere zaken over het hoofd?

CPGT berekening:
https://pastebin.com/B4gr3usB

[ Voor 17% gewijzigd door boostie op 09-09-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Meh, iedereen krijgt VEH collectie inkoop energie aanbiedingen en ik zie deze niet verschijnen in m'n email. Heel jammer dit :(
Want ziet er uit als een goede prijs, zelfs met 3 jaar vast.
Vandebron is een zusterbedrijf van Essent, dus dat zal ook wel knor zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Ik heb me vorige week ingeschreven voor de inkoop van Vereniging Eigen Huis. Ik had vanmorgen gebeld met VEH hierover.

Afhankelijk van het aantal beschikbare offertes, is de wachttijd voor een offerte/aanbod nu iets van twee weken. Na het ontvangen van de inschrijving bevestigingsmail.

Er is een kans, dat met de vele inschrijvingen nu, ze niet iedereen een aanbod kunnen doen.

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
JMS-2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 04:21:
[...]

Je heb 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat je het contract binnen krijgt. De ingangsdatum heeft hier geen invloed op.

De vergelijking van een 1 jaars contract kan je natuurlijk niet vergelijken met een 3 jaars contract, maar moet je met de prijzen vergelijken van dit moment van 1 jaar bij GC.

Dan nog is mij niet bekend dat je dan geen opzegboete hebt, tenzij je na salderen nog een zodanig overschot over hebt en je geld toe krijgt. Maar dit zal ook niet het geval zijn aangezien je nu terugleverkosten betaald. Dit was een aantal maanden geleden nog niet het geval en de tlv was bij GC vele malen hoger.(Ervan uitgaande dat je niet ook gas erbij hebt)

Als je bij GC inlogt kan je je opzegboete berekenen, daar is een knop voor.
En je kan natuurlijk ook gewoon contact met GC opnemen hierover.
Al geef ik je weinig kans.
Vergelijken met een 1-jaars dus. Helder, dat gedeelte begreep ik niet goed bij de berekening van de opzegvergoeding.
Tarieven zijn nu hoger bij GC 1-jaars.

Maar thx voor de uitleg.
Even denken of ik daadwerkelijk wil overstappen naar een 3-jaars contract bij Vandebron en dan maar eens gaan bellen.
Er is overigens volgens mijn greenchoice geen contract om een opzegvergoeding over te berekenen. Ik zie de bui al hangen.
Heb nu nog een contract van voor 2023 en daar geldt geen opzegvergoeding voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Reintje op 09-09-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Aldoendex schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:34:
Ik heb me vorige week ingeschteven voor de inkoop van Vereniging Eigen Huis. Ik had vanmorgen gebeld met VEH hierover.

Afhankelijk van het aantal beschikbare offertes, is de wachttijd voor een offerte/aanbod nu iets van twee weken. Na het ontvangen van de inschrijving bevestigingsmail.

Er is een kans, dat met de vele inschrijvingen nu, ze niet iedereen een aanbod kunnen doen.
Ah op die fiets. Ja ik had mij dus eind augustus ingeschreven en bevestigd. Nog een paar dagen wachten dus. Hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 13:06
Dag mensen,

Excuses als ik in het verkeerde topic post. Ik hoor het graag als dat zo is. Ik heb vandaag een aanbieding gekregen van zowel VandeBron via de VEH voor 1 als 3 jaar EN van mijn huidige leverancier: Coolblue Energie. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb 7 zonnepanelen, die vorig jaar 2,18 MWk hebben opgeleverd. Ik heb volgens mij +/- 3000 KWh verbruikt (dus dat ik 3,00 Mwk) en ongeveer 1.100 m3 aan gas. Ik verbruik dus meer stroom van ik opwek. Ik begrijp niet zoveel van die terugleverboetes en hoe dit werkt. Kan iemand mij helpen deze aanbiedingen te begrijpen? Wat is nou slim om te kiezen?

Screenshot met jaarkosten van 1.9K is het 1 jarig contract van VEH
Screenshot met jaarkosten van 2K is het 3 jarig contract van VEH
Andere screenshot is van CB Energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awT8-GwTjOVsEN6mDKs_oCiigzk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YMYZE4oHg8NmKXUXAPXlJEet.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szU4NPBO6rmn0ziK85ExvFGJvmU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/X4FYk3RbAEB4coZ2dYMv5qx5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kovqvlIaWYJ9cT7NNqUQO7RwNw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0cfjzDVMDGVXtb4TpVHtKGav.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Muncher schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:27: Begrijp niet zoveel van die terugleverboetes en hoe dit werkt.
De "terugleverboete" is eigenlijk alle energie dat jij aan het net teruglevert wat jij niet direct gebruikt.
In mijn geval is het volgende gebeurt met de vorige bewoners en moet ik dus een berekening doen op deze gegevens:
- Mijn zonnepanelen kunnen, om en nabij, de 3300 kWh 'opleveren' op jaarbasis. (Dit fluctueert uiteraard een beetje)
- Essent heeft geconstateerd, bij de vorige bewoners, dat ik 2577 kWh 'teruglever' aan het net op jaarbasis.
- In essentie wil dat zeggen dat ik van de zonne energie zelf maar 723 kWh gebruik aan eigen zonne energie.

Maar de energieboeren hebben dus iets slims bedacht: Een 'boete' omdat jij teveel stroom teruglevert aan het net omdat deze 'overspannen' raakt. Kijk, er zijn al eindeloze discussies over de moraliteit van deze boete, maar omdat de overheid niet duidelijk genoeg is en de saldering nog in stand blijft, doen ze dit om hun winsten en aandeelhouders tevreden te houden. (Leve de vrije markt op primaire behoeftes...)

Er zijn 2 vormen van 'boetes'. Per kWh of per staffel.

- Vandebron aanbieding doet dus in Staffels (wat de staffels exact zijn weet ik niet), maar jij zou in theorie 255,- per jaar betalen omdat je 'teveel stroom teruglevert het net op'.
- Deze boete staat volledig los van het salderen. Je saldeert namelijk nog gewoon 1 op 1/100%.
- Veel mensen die dus bijv Zonnepanelen naargelang hun verbruik hebben aangeschaft zullen dus puur en alleen de 'terugleverboete' betalen terwijl de rest van hun energierekening vrijwel nihil is. (gas even buiten beschouwing gelaten)

Dit is in ieder geval wat ik aan conclusies heb kunnen trekken van de afgelopen maand aan energiecontracten vergelijken en Tweakers lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:08:
[...]

- Vandebron aanbieding doet dus in Staffels (wat de staffels exact zijn weet ik niet), maar jij zou in theorie 255,- per jaar betalen omdat je 'teveel stroom teruglevert het net op'.
- Deze boete staat volledig los van het salderen. Je saldeert namelijk nog gewoon 1 op 1/100%.
- Veel mensen die dus bijv Zonnepanelen naargelang hun verbruik hebben aangeschaft zullen dus puur en alleen de 'terugleverboete' betalen terwijl de rest van hun energierekening vrijwel nihil is. (gas even buiten beschouwing gelaten)

Dit is in ieder geval wat ik aan conclusies heb kunnen trekken van de afgelopen maand aan energiecontracten vergelijken en Tweakers lezen :P
Je vergeet nog een derde boete, hogere vaste kosten zonder een staffel. Zoals coolblue bijvoorbeeld doet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
EWK schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:36:
[...]

Je vergeet nog een derde boete, hogere vaste kosten zonder een staffel. Zoals coolblue bijvoorbeeld doet.
Oh ik dacht dat deze praktijk ondertussen al gestopt was omdat de energieboeren hier over op de vingers waren getikt?
Essent deed dit namelijk ook stiekem, mensen met zonnepanelen 'hogere kWh prijzen' aanbieden dan mensen zonder zonnepanelen. (Toen de 'terugleverboete' nog maar bij een paar toko's geïntroduceerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:42:
[...]

Oh ik dacht dat deze praktijk ondertussen al gestopt was omdat de energieboeren hier over op de vingers waren getikt?
Essent deed dit namelijk ook stiekem, mensen met zonnepanelen 'hogere kWh prijzen' aanbieden dan mensen zonder zonnepanelen. (Toen de 'terugleverboete' nog maar bij een paar toko's geïntroduceerd werd.
Nee, ze doen volgens mij alleen hogere 'vaste kosten' geen hogere energieprijzen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
EWK schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:44:
[...]

Nee, ze doen volgens mij alleen hogere 'vaste kosten' geen hogere energieprijzen.
oooh deze ja. Mijn excuses. Was even in verwarring.
Dat verklaart een hoop... Want sommige contracten liggen qua kWh prijs echt ontzettend veel uit elkaar om vervolgens een vrijwel identiek jaar bedrag te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 13:06
LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:08:
[...]

De "terugleverboete" is eigenlijk alle energie dat jij aan het net teruglevert wat jij niet direct gebruikt.
In mijn geval is het volgende gebeurt met de vorige bewoners en moet ik dus een berekening doen op deze gegevens:
- Mijn zonnepanelen kunnen, om en nabij, de 3300 kWh 'opleveren' op jaarbasis. (Dit fluctueert uiteraard een beetje)
- Essent heeft geconstateerd, bij de vorige bewoners, dat ik 2577 kWh 'teruglever' aan het net op jaarbasis.
- In essentie wil dat zeggen dat ik van de zonne energie zelf maar 723 kWh gebruik aan eigen zonne energie.

Maar de energieboeren hebben dus iets slims bedacht: Een 'boete' omdat jij teveel stroom teruglevert aan het net omdat deze 'overspannen' raakt. Kijk, er zijn al eindeloze discussies over de moraliteit van deze boete, maar omdat de overheid niet duidelijk genoeg is en de saldering nog in stand blijft, doen ze dit om hun winsten en aandeelhouders tevreden te houden. (Leve de vrije markt op primaire behoeftes...)

Wow, dit is een goede uitleg. Dank je wel! _/-\o_

Nog een vervolgvraag over die boetes. Als een energieleverancier kijkt naar hoeveel je teruglevert, is dat dan op jaarbasis? Of op dagelijkse basis bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 10:22
Muncher schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:46:
[...]

Wow, dit is een goede uitleg. Dank je wel! _/-\o_

Nog een vervolgvraag over die boetes. Als een energieleverancier kijkt naar hoeveel je teruglevert, is dat dan op jaarbasis? Of op dagelijkse basis bijvoorbeeld?
En in het verlengde daarvan.
Er zijn partijen die boete opgeven over de netto teruglevering, dus na salderen maar er zijn ook partijen die de boete oplegt over uberhaupt alles wat je teruglevert, right ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:10

rik

Naar mijn weten wordt bij alle partijen die terugleverkosten rekenen, deze berekend over de daadwerkelijke teruglevering ongeacht saldering. Dankzij de salderingsregeling bouw je bij teruglevering een tegoed op (in kWh) bij je energieleverancier, die aan het einde van 'het jaar' wordt verrekend met de afgenomen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Vincent17 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:54:
[...]

En in het verlengde daarvan.
Er zijn partijen die boete opgeven over de netto teruglevering, dus na salderen maar er zijn ook partijen die de boete oplegt over uberhaupt alles wat je teruglevert, right ?
Nee, of nouja, niet meer geloof ik.
Er waren partijen (zoals Essent) die nog lang zonder 'boete' doorgingen, maar vrijwel alle energie ná salderen amper beloonden. Je kreeg er vrijwel niets meer voor. Dat was hun idee van eerlijk, want in feite konden zij die overtollige energie na salderen dus vrijwel gratis doorverkopen en de 'kosten' daar mee dekken.
Echter door warmtepompen, EV's, etc hebben veel mensen niet echt enorm veel overschot meer. Tel daarbij op dat mensen voornamelijk zonnepanelen aanschaften naargelang hun verbruik, dus weinig overschot hadden.

De terugleverboete krijg je (nu vrijwel overal) en staat volledig los van de saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22
LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:46:
[...]
De terugleverboete krijg je (nu vrijwel overal) en staat volledig los van de saldering.
Yes, behalve als je een modelcontract hebt heb je te maken met de terugleververgoeding.

Budgetenergie wijkt nog wel af met hun berekeningswijze, zij gaan uit van saldeerbare teruglevering. Zoals ze het zelf zeggen: 'Dit houdt in dat we alleen de teruglevering meenemen die je kunt wegstrepen tegen je verbruik (oftewel salderen)'.
Zie https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten, ongeveer halverwege. De voorbeelden daar zorgden er voor dat ik snapte hoe ze het berekenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
musicfreak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:18:
[...]

Yes, behalve als je een modelcontract hebt heb je te maken met de terugleververgoeding.

Budgetenergie wijkt nog wel af met hun berekeningswijze, zij gaan uit van saldeerbare teruglevering. Zoals ze het zelf zeggen: 'Dit houdt in dat we alleen de teruglevering meenemen die je kunt wegstrepen tegen je verbruik (oftewel salderen)'.
Zie https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten, ongeveer halverwege. De voorbeelden daar zorgden er voor dat ik snapte hoe ze het berekenen. ;)
Ik heb paar maanden geleden nog snel een contract gesloten bij GC zonder terugleverkosten voor 3 jaar voor stroom maar als ik nu zie hoe hoog de cashbacks alweer zijn vind ik de impact van deze kosten wel meevallen nu. Concurrentie gaat zijn werk weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
musicfreak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:18:
[...]

Dit is exact hetzelfde als wat toko's als Vandebron en Essent ook doen. Mits je minder zonne-energie produceert dan dat je verbruikt.
"Lever je minder terug dan dat je verbruikt? Dan rekenen we met de totale teruglevering.

Rekenvoorbeeld
Verbruik: 2.500 kWh
Teruglevering: 2.000 kWh

Saldeerbare teruglevering: 2.000 kWh (schaal 2)"
Ze noemen hun 'terugleverboete' in deze situatie gewoon "saldeerbare teruglevering". Ongeacht of dit stroom is dat je overtollig hebt aan het einde van je verbruik.

Wat alleen wel vreemd is en wat zij dus blijkbaar anders doen, is als je (véél) meer teruglevert dan dat je verbruikt. Dan betaal je een teruglever boete over je... verbruik? Huh.
Lever je meer terug dan je verbruikt? Dan rekenen we alleen met de teruglevering die je kunt wegstrepen tegen je verbruik. We rekenen dus niet met de totale teruglevering.

Rekenvoorbeeld
Verbruik: 1.500 kWh
Teruglevering: 4.000 kWh

Saldeerbare teruglevering: 1.500 kWh (schaal 2)
Ik snap er geen barst van. Ze leggen het heel raar uit. Dus de rijke stinkert met 20+ panelen en amper zelf verbruikt én massa's aan teruglevering betaald minder 'boete' dan een gezinnetje met 8 panelen die helaas meer gebruikt dan dat hun panelen opleveren? Al kan ik vervolgens niets lezen of de vergoeding die iemand ontvangt ná het salderen. Die zal dan gok ik niet zo hoog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Ik ben aan het kijken wat voor ons gunstig zou zijn. Vattenfall contract loopt deze maand af. Situatie is veranderd, we hebben sinds afgelopen jaar ook zonnepanelen liggen. Vraag me af waarom het modelcontract bij Vandebron nu dan niet voor iedereen met panelen die 'teveel' opbrengen het meest gunstig is (al mogen zij het tarief voor de vaste leveringskosten tweemaal per jaar aanpassen).

De variabelen waarmee ik reken en prijsvergelijkers invul:
- Ongeveer 4600 kWh per jaar opbrengst panelen
- Ongeveer 3500 kWh per jaar verbruik
- Dus na salderen 1100 kWh aan overschot
- Beschikken over een slimme meter met dubbel tarief

Hoe wordt dit dan berekend?
Nu vul ik dit dus in bij prijsvergelijkers maar ik kom niet uit de rekenvoorbeelden van de energieleveranciers. Ergens snap ik hem dus niet helemaal.. (call me stupid :+ ). Ik ga er van uit dat ik dus alles kan salderen en de stroomprijs voor mij in ieder geval niet relevant is. De terugleverkosten en terugleververgoeding des te meer.

Een voorbeeld van Delta (komt er na Mega bij mij het voordeligst uit) na invoeren bovenstaande gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FlQdP_8FXC2aIHYzsoR6hZQh84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iu4H6stYURPWgBlJaAN0edw4.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande kan ik volgen, maar dan volgt de totaalprijs voor een jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwMKQ_-977aYzti7bcbtc2R-yqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZDHnCCBXDITjsm3iNwK4EuK.png?f=fotoalbum_large

Huh? Wat mis ik dan? 8)7 Het wordt verder ook niet uitgelegd. Of moet ik toch iets doen met de stroom die ik zelf daadwerkelijk verbruik tijdens het opwekken en wat ik teruglever? Volgens mij niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
remzor schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:16:
Huh? Wat mis ik dan? 8)7 Het wordt verder ook niet uitgelegd. Of moet ik toch iets doen met de stroom die ik zelf daadwerkelijk verbruik tijdens het opwekken en wat ik teruglever? Volgens mij niet toch?
In jouw rekenvoorbeeld ga je er wel vanuit dat jij niets aan eigen opgewekte zonne-energie verbruikt en dat je alles het net op laat gaan. Als je niet/nooit thuis bent overdag wanneer je panelen hun werk doen, dan klopt dit. Maar ik gok dat je wel wát gebruikt aan energie overdag? (Wasmachine, vaatwasser, vloerverwarmingspomp, warmtepomp, auto/fiets opladen?)

Of heb je deze cijfers letterlijk van Vattenval gekregen en zien zij dat jij dit daadwerkelijk terug het net op gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:24:
[...]

In jouw rekenvoorbeeld ga je er wel vanuit dat jij niets aan eigen opgewekte zonne-energie verbruikt en dat je alles het net op laat gaan
Anders zou ie toch geen 1100 overschot hebben?
Denk dat die 4600 niet van de omvormer uitgelezen is maar van zijn eindafrekening energie.
Staat er dan wel erg onhandig overigens

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
EWK schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:27:
[...]

Denk dat die 4600 niet van de omvormer uitgelezen is maar van zijn eindafrekening energie.
Overschot staat dus los van je "terugleverkosten" (terugleverboete).
Mijn panelen bijv kunnen 3300kWh per jaar opleveren.
Echter kan ik dit zelf maar 22% van de tijd gebruiken. (723kWh, alhoewel niet helemaal waar, dit zijn de cijfers van de vorige bewoners)
De overige 2577kWh gaat dus weer het net op en dáár betaal ik de boete over.
Mijn totale verbruik ligt op 3416kWh (ook niet helemaal waar, want vorige bewoners), maar ván die 3416kWh is 723kWh rechtstreek van m'n eigen zonnepanelen geweest.

Dus die 4600kWh waar hij z'n boete over betaald klopt ALS zijn panelen 5600kWh kunnen produceren. (Er vanuit gaande dat hij 22% van z'n eigen zonne productie gebruikt).

Tenzij ik het nu helemaal mis heb hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:33:

Dus die 4600kWh waar hij z'n boete over betaald klopt ALS zijn panelen 5600kWh kunnen produceren. (Er vanuit gaande dat hij 22% van z'n eigen zonne productie gebruikt).

In de context zou je dat zo kunnen lezen idd

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32
remzor schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:16:
Ik ben aan het kijken wat voor ons gunstig zou zijn. Vattenfall contract loopt deze maand af. Situatie is veranderd, we hebben sinds afgelopen jaar ook zonnepanelen liggen. Vraag me af waarom het modelcontract bij Vandebron nu dan niet voor iedereen met panelen die 'teveel' opbrengen het meest gunstig is (al mogen zij het tarief voor de vaste leveringskosten tweemaal per jaar aanpassen).

De variabelen waarmee ik reken en prijsvergelijkers invul:
- Ongeveer 4600 kWh per jaar opbrengst panelen
- Ongeveer 3500 kWh per jaar verbruik
- Dus na salderen 1100 kWh aan overschot
- Beschikken over een slimme meter met dubbel tarief

Hoe wordt dit dan berekend?
Nu vul ik dit dus in bij prijsvergelijkers maar ik kom niet uit de rekenvoorbeelden van de energieleveranciers. Ergens snap ik hem dus niet helemaal.. (call me stupid :+ ). Ik ga er van uit dat ik dus alles kan salderen en de stroomprijs voor mij in ieder geval niet relevant is. De terugleverkosten en terugleververgoeding des te meer.

Een voorbeeld van Delta (komt er na Mega bij mij het voordeligst uit) na invoeren bovenstaande gegevens:

[Afbeelding]

Bovenstaande kan ik volgen, maar dan volgt de totaalprijs voor een jaar:

[Afbeelding]

Je mist de vaste netbeheerkosten en de teruggave energie, die staan vast ergens op die schermen vermeld
Netbeheerkosten is extra kosten van ca 425, teruggave energie is ca -640 dus dan kom je denk ik ongeveer op dat totaalbedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
Ik heb volgende berekend voor mijzelf al weet ik dus niet de precieze gegevens nog:

Totale verbruik 8500KWh
Normaal 5610
Dal 2890

Opbrengst zonnepanelen 8500KWh
Direct verbruik zonnepanelen 34% (2890KWh)
Terugleveren 5610 KWh

We hebben begin dit jaar pas extra zonnepanelen gelegd en in Juni een warmtepomp geplaatst en zijn dus van het gas af.
Totale opbrengst en verbruik van de WP is een beetje koffiedik kijken nu maar heb het ruim geschat.

Daarnaast heb ik een elektrische lease auto waar ik alle laadkosten terug krijg. Deze heb ik niet meegenomen in de berekening omdat ik niet weet wanneer ik kan lade. Ik verwacht daar ongeveer een verbruik tussen de 4000-6000KWh. Wat ik dus moet proberen is om de auto zoveel mogelijk overdag te laden als de zon schijnt of in de nacht wanneer het goedkoop is.

Uiteindelijke kom ik met de VEH aanbieding toch telkens het goedkoopste uit ondanks dat ze hogere teruglever tarieven berekenen. Wanneer ik dus zoveel mogleijk gebruik maak van zonne energie en zo min mogleijk terug lever zou het voordeel nog meer worden. Uiteraard geld het tegenovergestelde ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:24:
In jouw rekenvoorbeeld ga je er wel vanuit dat jij niets aan eigen opgewekte zonne-energie verbruikt en dat je alles het net op laat gaan. Als je niet/nooit thuis bent overdag wanneer je panelen hun werk doen, dan klopt dit. Maar ik gok dat je wel wát gebruikt aan energie overdag? (Wasmachine, vaatwasser, vloerverwarmingspomp, warmtepomp, auto/fiets opladen?)

Of heb je deze cijfers letterlijk van Vattenval gekregen en zien zij dat jij dit daadwerkelijk terug het net op gooit?
Aha, dan zit inderdaad daar de fout! Stom. Ik moet dus wel echt gaan kijken wat ik zelf daadwerkelijk teruglever en hoeveel ik daadwerkelijk verbruik. De staffel voor de teruglevering waarin ik dan nu zou zitten (4500-5000) is dan ook te hoog.
Ik heb geen cijfers van Vattenfall gebruikt, ik zal uit moeten gaan van mijn eigen inschatting. Ik heb sinds eind februari afgelopen jaar dus pas zonnepanelen, ik kan niet terugkijken voor een geheel jaar. Ik moet het doen met de data die ik nu heb. En dus eigenlijk een beetje gokken hoeveel ik daadwerkelijk over een jaar ga opwekken en hoeveel ik daarvan zelf ga gebruiken. Ik gok nu dus op 4600 kWh per jaar, waarvan ik dan 25% zal nemen als eigen gebruik. Ik zit nu op 49% netafhankelijkheid maar "winter is coming"..
EWK schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:27:
[...]

Ja, onhandig van mij inderdaad. In ieder geval in die zin dat de teruglevering de totale verwachte opbrengst is van mijn zonnepanelen. Dus niet daadwerkelijk de netto export/teruglevering.
jurjen_g schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:05:
Je mist de vaste netbeheerkosten en de teruggave energie, die staan vast ergens op die schermen vermeld
Netbeheerkosten is extra kosten van ca 425, teruggave energie is ca -640 dus dan kom je denk ik ongeveer op dat totaalbedrag
Ah, ja klopt! Die moet ik dus meenemen in de kosten, ook al is dat de netbeheerder. Loopt via de leverancier ja. Dank! Ik ga opnieuw terug naar de tekenrekentafel.
LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:33:

Je had het bij het rechte eind. Ik ga dus i.p.v. 22% rekenen met 25%. Die is fictief bij mij, maar dat is de totale opbrengst ook.
Pfff het wordt dus wel iets inzichtelijker voor me als het pv-systeem er minimaal een jaar ligt. Volgende ronde dus :)

Edit: maar dan lijkt een modelovereenkomst in mijn geval toch gewoon het meest gunstig? Alleen de maandelijkse vaste leveringskosten betalen van €8,50 bij Vandebron. Geen terugleverboete en ik hoef geen stroom in te kopen want ik saldeer 100% van mijn vebruik. Of mis ik een adder?

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 10-09-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 07:24
---

[ Voor 124% gewijzigd door Sikkek op 10-09-2024 15:59 . Reden: Dit klopte niet, ging over model overeenkomst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Ik heb het aanbod van Vandebron 3 jaar vast via Vereniging Eigen huis eens in mijn eigen prijsvergelijker gezet, en bizar toeval, met invullen van mijn afgelopen jaarverbruik gegevens is het maandbedrag exact gelijk aan mijn oude 3 jaar vast Greenchoice via Consumentenbond...

Ik denk dat ik toch maar deze aanbieding pak. Ik twijfel enigszins om naar dynamisch te gaan bij Frank, maar met 3 jaar zo'n (vrij) zeker laag maandbedrag en weinig plaats voor een grote thuisbatterij, lijkt me 3 jaar uitzitten wel prettig. En misschien gooit het stoppen van de salderingsregeling nog roet in het eten of biedt het juist mogelijkheden.

In elk geval is de eerst goedkopere optie die ik online kan vinden, bijna 20 euro per maand duurder voor mij (elektriciteit only).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ODWBucRjj3vWpOwi5tLrUPFS2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o4O51Kmzq7SlO1tchspTIP8a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Voor iedereen die het 3 jarig VEH aanbod van Vandebron voor stroom overweegt zou ik even vragen wat er gebeurt met het contract mocht in 2027 de salderingsregeling toch stoppen. Kan je er boetevrij vanaf, loopt het door zonder saldering, etc. Wellicht dat ze daar al een antwoord op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Novax schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:53:
Voor iedereen die het 3 jarig VEH aanbod van Vandebron voor stroom overweegt zou ik even vragen wat er gebeurt met het contract mocht in 2027 de salderingsregeling toch stoppen. Kan je er boetevrij vanaf, loopt het door zonder saldering, etc. Wellicht dat ze daar al een antwoord op hebben.
Volgens de leveringsvoorwaarden mag je opzeggen als zij het wijzigen, en zullen ze het conform de wet uitvoeren. Als in de wet staat dat ze dan geen tlv meer mogen rekenen is het heel mooi, en anders kan je dan denk ik dus alsnog opzeggen en op zoek naar dynamisch ofzo:
Artikel 2.4 mbt salderen:

...
Vandebron houdt zich het recht voor de salderingsregeling te wijzigen. In dit geval word je hierover berichten en krijg je de mogelijkheid je contract te beëindigen. Zodra het wetsvoorstel Afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers in werking treedt, zal Vandebron de saldering overeenkomstig die wet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
jurjen_g schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:57:
Volgens de leveringsvoorwaarden mag je opzeggen als zij het wijzigen, en zullen ze het conform de wet uitvoeren. Als in de wet staat dat ze dan geen tlv meer mogen rekenen is het heel mooi, en anders kan je dan denk ik dus alsnog opzeggen en op zoek naar dynamisch ofzo:
Dat is mooi wat betreft salderen. Al zijn die voorwaarden wel geschreven in 2023 en is het "wetsvoorstel Afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers" al niet meer van toepassing. Maar de uitwerking zal waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 19:27

Ttje

"We shall never surrender"

Wat is wijsheid;
VandeBron via VeH biedt natuurlijk mooie tarieven. Ik kom met mijn gegevens (geen zonnepanelen) op 89 euro in de maand.
Budgetenergie biedt via de energievergelijker van de consumentenbond met exact de zelfde verbruikswaarde een loyaliteitsbonus aan van 380 euro waardoor het termijnbedrag op 79 euro komt 8)7

Kijken jullie naar totaalkosten per jaar of zijn er nog anderen variabelen waar rekening mee moet worden gehouden?
Tegenwoordig kan je het met energievergelijken bijna een luxepositie noemen als je GEEN zonnepanelen hebt :+

Twijfels twijfels....

• wjvh
Ik kijk naar de totaal bedragen, inclusief korting. Maar ik wilde een driejaars contract, en dan alleen bij een van de grotere bedrijven.

• EWK
  • Niet online

EWK

Ttje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:36:
Wat is wijsheid;
VandeBron via VeH biedt natuurlijk mooie tarieven. Ik kom met mijn gegevens (geen zonnepanelen) op 89 euro in de maand.
Budgetenergie biedt via de energievergelijker van de consumentenbond met exact de zelfde verbruikswaarde een loyaliteitsbonus aan van 380 euro waardoor het termijnbedrag op 79 euro komt 8)7

Kijken jullie naar totaalkosten per jaar of zijn er nog anderen variabelen waar rekening mee moet worden gehouden?
Tegenwoordig kan je het met energievergelijken bijna een luxepositie noemen als je GEEN zonnepanelen hebt :+

Twijfels twijfels....
Je hoeft niet meer te twijfelen want ik lees dan VDB via VeH uitverkocht is.

Hoi!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 19:27

Ttje

"We shall never surrender"

EWK schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:07:
[...]

Je hoeft niet meer te twijfelen want ik lees dan VDB via VeH uitverkocht is.
Dat betreft dit 3 jarige contracten.
1 jaar contracten zijn (nog) beschikbaar op moment.
Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.