Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:05
Truus01 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Ja. Al doet GC niet heel moeilijk als je gasloos gaat. Bij mij althans niet.
Staat meen ik iets in hun voorwaarden dat je geen boete krijgt als je van het gas afgaat. Je zou ze kunnen bellen om dat na te vragen. En anders inderdaad (ergens) variabel (of zelfs dynamisch) dan kun je er zeker zonder boete vanaf.
Dank. Op basis hiervan even bij GC gaan zoeken:
Gas opzeggen vanwege gasloos wonen
Gebruik je thuis geen gas meer? Dan ben je lekker duurzaam bezig! Je kunt je contract voor gas bij Greenchoice opzeggen. Je betaalt daar geen opzegvergoeding voor. Geef je opzegging voor gas door aan onze klantenservice via onze contactopties.
Vervolgens maakt Greenchoice een eindnota. Als je ook stroom van ons afneemt, rekenen we ook het stroomverbruik af tot deze datum. Daarna ben je alleen nog klant voor stroom en betaal je geen kosten meer voor gas.
Dus inderdaad kostenloos, maar ze rekenen wel stroom af op dat moment. Dus eea is afhankelijk van saldering op dat moment.
Dan is misschien toch even dynamisch voor korte periode. Even uitzoeken hoe de kosten bij gering verbruik is verhouding zijn tov variabel 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
reign-in-pain schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:50:
Dus inderdaad kostenloos, maar ze rekenen wel stroom af op dat moment. Dus eea is afhankelijk van saldering op dat moment.
Dan is misschien toch even dynamisch voor korte periode. Even uitzoeken hoe de kosten bij gering verbruik is verhouding zijn tov variabel 🙂
Frank Energie heeft op dit moment bij de vergelijkers een variabel contract met voor deze maand een laag tarief van €1,14 en een bonus van €75 (die pro rata wordt uitgekeerd als je niet het hele jaar klant blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
THE_BASE schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Uiteindelijk neem ik de gok en kies gewoon voor 1 jaar. Zo'n vaart als de vorige keer zal het vast niet lopen en anders zit ik op de blaren. In mijn geval heb ik geen idee van ons verbruik in ons nieuwe huis en daardoor wil ik niet 3 jaar ergens aan vast zitten. Ik kreeg overigens mijn ouders ook niet zo ver om voor 3 jaar te kiezen, terwijl die juist van zekerheid houden, maar die hebben een nare smaak van het vorige 3-jarig contract.
https://www.nu.nl/economi...ag-in-oekraineoorlog.html Toch maar 3 jaar?

Ik zit nog een paar maanden in mijn oude 3 jaars contract. Was juist top. Geen enkele pijn gehad van de crisis. Stroom heb ik alweer vastgelegd voor de komende 3 jaar bij GC. Gas tik ik vandaag denk ik maar af voor 3 jaar bij Delta. Stijging is nog niet doorgevoerd.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 08-08-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

https://www.nu.nl/economi...ag-in-oekraineoorlog.html Toch maar 3 jaar?

Ik zit nog een paar maanden in mijn oude 3 jaars contract. Was juist top. Geen enkele pijn gehad van de crisis. Stroom heb ik alweer vastgelegd voor de komende 3 jaar bij GC. Gas tik ik vandaag denk ik maar af voor 3 jaar bij Delta. Stijging is nog niet doorgevoerd.
Dubio! Toch maar even Delta 3 jaar voor gas aangevraagd. Echter biedt GC geen 3 jaar aan (met zonnepanelen) zeggen ze.

Kijk ik naar 2 jaar, dan zie ik een verschil tussen GC en Budgetenergie wat ik niet snap:

Budgetenergie -5 euro per maand
Greenchoice 6,29 euro per maand

De TLV van Budgetenergie is 0,045 en de TLK is 0,33 en dus vrij hoog. Bij GC is de TLV 0,1450 en de TLK 0,127. Wat is dan verstandig om te kiezen als de teruglevering rond de 3400 ligt en het verbruik rond de 1300?

Of is alles bij Delta handiger? Ik lever dus meer terug dan ik verbruik...

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:37
THE_BASE schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

De TLV van Budgetenergie is 0,045 en de TLK is 0,33 en dus vrij hoog. Bij GC is de TLV 0,1450 en de TLK 0,127. Wat is dan verstandig om te kiezen als de teruglevering rond de 3400 ligt en het verbruik rond de 1300?
Bij Budget Energie is de TLK 0,33 per dag, zolang de saldeerbare teruglevering tussen de 1000 en 2000 kWh per jaar zit.
Bij Greenchoice is de TLK 0,127 per kWh, over de totale teruglevering.

Als je dus echt maar 1300 kWh per jaar saldeert, dan is de TLK van BE lager . (120,- per jaar vs 432,- per 3400 kWh)
Echter voor de 2100 die je nog extra teruglevert na saldering, krijg je bij BE 10 cent minder per kWh, dus dat "kost" je ook 210,-.

Maar totaal gezien is BE nog steeds voordeliger. Maar mocht je in de toekomst meer stroom gaan gebruiken en dus meer salderen, dan kan het plaatje wel weer anders worden, vooral als je net over de grens van een staffel heen gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:44
Na 3 jaren genieten van een goede deal via de consumentenbond en Greenchoice, heb ik een voorstel gehad wat ruim hoger dan de scherpste prijzen op het moment. Ik overweeg nu de volgende prijzen. Het scheelt best veel met mn huidige prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D1xyYgUKEvUh_v9x6M3vFpFKqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxiSLEkcHQIocUobUQKQv9QN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYMuaQFfZNJ7RFqLFLh0Okkdu-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENx0hioBsNnzuNIkkqx8ElTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR5SMfgqbYbgE1vyX4IKUc8XhoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94CiL71YRctuZ70JSk5IJwuH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 08-08-2024 17:20 ]

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
THE_BASE schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Dubio! Toch maar even Delta 3 jaar voor gas aangevraagd. Echter biedt GC geen 3 jaar aan (met zonnepanelen) zeggen ze.

Kijk ik naar 2 jaar, dan zie ik een verschil tussen GC en Budgetenergie wat ik niet snap:

Budgetenergie -5 euro per maand
Greenchoice 6,29 euro per maand

Of is alles bij Delta handiger? Ik lever dus meer terug dan ik verbruik...
Is toch gewoon een kwestie van de verschillende combo's bij de vergelijkingssites invullen. En dan heb je nog https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ en https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ Even gaan uitpluizen. Ik heb destijds reeds GC stroom gepakt omdat ik zonder TLK dan de komende 3,5 jaar zit. Wat nu beter is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DrChair schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Bij Budget Energie is de TLK 0,33 per dag, zolang de saldeerbare teruglevering tussen de 1000 en 2000 kWh per jaar zit.
Bij Greenchoice is de TLK 0,127 per kWh, over de totale teruglevering.

Als je dus echt maar 1300 kWh per jaar saldeert, dan is de TLK van BE lager . (120,- per jaar vs 432,- per 3400 kWh)
Echter voor de 2100 die je nog extra teruglevert na saldering, krijg je bij BE 10 cent minder per kWh, dus dat "kost" je ook 210,-.

Maar totaal gezien is BE nog steeds voordeliger. Maar mocht je in de toekomst meer stroom gaan gebruiken en dus meer salderen, dan kan het plaatje wel weer anders worden, vooral als je net over de grens van een staffel heen gaat..
Helder. Maar wel lastig inschatten aangezien het een nieuw huis is. Het brengt er nu ongeveer 3400 kWh op, maar er staat een elektrische auto. Hebben we niet, willen we nog niet. Dus als we ons huidige verbruik van 1500 daar tegenover zetten is er 1900 over. En dan is 3 jaar wel lang. Of ik moet gas voor 3 jaar vastzetten en stroom voor 1 jaar. Zou dat een idee kunnen zijn? De stroomprijzen zullen toch niet zo gevoelig zijn voor de situatie in de wereld als de gasprijzen?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
THE_BASE schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:31:
[...]

Helder. Maar wel lastig inschatten aangezien het een nieuw huis is. Het brengt er nu ongeveer 3400 kWh op, maar er staat een elektrische auto. Hebben we niet, willen we nog niet. Dus als we ons huidige verbruik van 1500 daar tegenover zetten is er 1900 over. En dan is 3 jaar wel lang. Of ik moet gas voor 3 jaar vastzetten en stroom voor 1 jaar. Zou dat een idee kunnen zijn? De stroomprijzen zullen toch niet zo gevoelig zijn voor de situatie in de wereld als de gasprijzen?
Hoe wordt nog steeds veel stroom opgewekt, zeker in de winter? Met fossiele energie. ;) Er zit wel voordeel in de belastingcomponent maar dat krijg je ook op 3 jaar vast. Wil je zekerheid, langjarig vastzetten. Wil je speculeren, kort. Jouw keuze. Kan niemand voor je bepalen waar jij je goed bij voelt. Of anders een glazen bol halen bij de Action. :+ Nb: hang een L/L Wp. Lekker koel in deze tijd en warm in het stookseizoen en goedkoper stoken dan gas en kan je je stroom opstoken. Ik verbruik daardoor maar max 450m3 gas en verbruik zo'n 1200 tot 1400kWh om te verwarmen. Koelen 300kWh. Kom je veel lager uit met wat je overhoudt aan stroom.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 08-08-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:06
Ik zit tot 01-02-2025 bij GC en wil gebruik maken van de 1 jaars aanbieding wederom bij GC.

Kan ik dan via overstappen.nl dan een nieuw contract afsluiten of moet je zoiets anders aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07

P_Tingen

omdat het KAN

Reintje schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:48:
Ik zit tot 01-02-2025 bij GC en wil gebruik maken van de 1 jaars aanbieding wederom bij GC.

Kan ik dan via overstappen.nl dan een nieuw contract afsluiten of moet je zoiets anders aanpakken?
Ik had de Unive-drie jaar deal en heb gewoon gebeld. Weet niet of dat nu ook wil

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:59
Reintje schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:48:

Heb deze vandaag ook afgesloten. Het werkt zo dat je je persoonsgegevens bij overstappen.nl invult. Ik ontving meteen een bevestiging van overstappen.nl met een opmerking dat een contract van GC opgestuurd zou worden en dat deze leidend is. 20 minuten na deze ontvangstbevestiging ontving ik vanuit Greenchoice het contract met dezelfde voorwaarden dat in mijn geval later deze maand ingaat. In mijn geval zat er een optie bij overstappen.nl in waarbij ik kon aangeven dat ik contractvrij was. De andere optie was er ook, stel voor dat je die probeert.

[ Voor 10% gewijzigd door Mad_Manic op 09-08-2024 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:06
Mad_Manic schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

Heb deze vandaag ook afgesloten. Het werkt zo dat je je persoonsgegevens bij overstappen.nl invult. Ik ontving meteen een bevestiging van overstappen.nl met een opmerking dat een contract van GC opgestuurd zou worden en dat deze leidend is. 20 minuten na deze ontvangstbevestiging ontving ik vanuit Greenchoice het contract met dezelfde voorwaarden dat in mijn geval later deze maand ingaat. In mijn geval zat er een optie bij overstappen.nl in waarbij ik kon aangeven dat ik contractvrij was. De andere optie was er ook, stel voor dat je die probeert.
Ik heb de aanvraag gedaan bij overstappen.nl (bij huidige leverancier heb ik onbekend opgegeven) onder dezelfde naam, adres (logisch), rekeningnummer en mailadres etc.
Kreeg bevestiging van overstappen en even later het contract van GC met het huidige klantnummer.
Gaat in op 1 febr 2025.
Lijkt gewoon goed te gaan, ze vinden het zelfs fijn dat ik ‘weer voor groene stroom en gas kies’.

[ Voor 8% gewijzigd door Reintje op 09-08-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 13:10

ikt

Hoihoi,

Sinds deze maand zijn we (mijn ouders) contractvrij. Binnenkort komt de woningcorporatie zonnepanelen installeren, en nu is het de vraag wie wat waar, gezien de gewijzigde situatie...

- Blijven bij Essent: Niet echt een optie, gezien het €29 per maand duurder is voor bestaande klanten! Da's toch van de pot gerukt? Naja, het Essent-bedrag voor nieuwe klanten neem ik hier als de baseline.
- Wisselen: Elke leverancier scoort bij reviews echt verschrikkelijk, maarja, alles is goedkoper dan bij Essent blijven, lijkt het.
- 1 jaar of 3 jaar? Ik verwacht binnen niet al te lange tijd niet meer thuis te wonen, stabiliteit voor mijn ouders zou een grote plus zijn. Gezien ze niet van verrassingen houden (en niet echt letten op min/maxen van verbruik) lijkt me een vast contract een redelijk idee. Elk jaar weer dingen vergelijken vind ik op zich wel prima, als dat veel scheelt.

Resultaten:
- Mega: Ben er onbekend mee, maar lijkt de goedkoopste optie te zijn. Laagste terugleverkosten, 1 jaar, -€15 p/m
- Oxxio: Van gehoord, iets minder goedkoop. 1/3 jaar, -€10 p/m
- Vattenfall: Bekendere naam, 1/3 jaar -€9
- Eneco: Bekende naam, 1/3 jaar €-4

Wat is wijsheid? Gewoon de goedkoopste, of zitten er haken en ogen aan Mega? Oxxio voor 3 jaar en weinig zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-05 20:26
In november loopt mijn energiecontract af. Wij hebben nu geen zonnepanelen (huurhuis). Zou kunnen dat we in de toekomst wel krijgen (wederom huur). Welk energiecontract is dan nu aan te raden 1 jaar vast? Of toch 3 jaar vastzetten? Kijk als we eenmaal zonnepanelen hebben gaan we vandaaruit kijken wat te doen, maar die hebben we nu niet. Ik kan wel 1 jaar afsluiten, maar de prijzen kunnen met gemak nog meer gaan stijgen. Zijn er leveranciers die sowieso goede energieprijzen hebben mochten we ooit overstappen op zonnepanelen? Dan kan ik kijken of ik daar een goed 3 jarig contract kan afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Joel22 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:23:
In november loopt mijn energiecontract af. Wij hebben nu geen zonnepanelen (huurhuis). Zou kunnen dat we in de toekomst wel krijgen (wederom huur). Welk energiecontract is dan nu aan te raden 1 jaar vast? Of toch 3 jaar vastzetten? Kijk als we eenmaal zonnepanelen hebben gaan we vandaaruit kijken wat te doen, maar die hebben we nu niet. Ik kan wel 1 jaar afsluiten, maar de prijzen kunnen met gemak nog meer gaan stijgen. Zijn er leveranciers die sowieso goede energieprijzen hebben mochten we ooit overstappen op zonnepanelen? Dan kan ik kijken of ik daar een goed 3 jarig contract kan afsluiten.
Bij vrijwel alle energieleveranciers zullen de energieprijzen gelijk blijven als je zonnepanelen tijdens je contract installeert. Wat verandert is dat je gaat salderen en je terugleverkosten gaat betalen. De vraag is of dat alsnog voordelig is ten opzichte van de huur die je voor de zonnepanelen betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Novax schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Bij vrijwel alle energieleveranciers zullen de energieprijzen gelijk blijven als je zonnepanelen tijdens je contract installeert. Wat verandert is dat je gaat salderen en je terugleverkosten gaat betalen. De vraag is of dat alsnog voordelig is ten opzichte van de huur die je voor de zonnepanelen betaalt.
Nee de zonnepanelen liggen dan al op het nieuwe huurhuis. Gaat erom of ik rekening moet houden welke leverancier goed is wanneer het gaat om kosten/baten van zonnepanelen of dat ik nu gewoon de beste prijs/kwaliteit leverancier kies voor gas/elektriciteit zonder rekening te hoeven houden met mogelijke zonnepanelen.

bedankt voor je reactie!

Ik neig nu naar een drie jaar vast contract, terwijl ik het idee heb dat dynamisch de toekomst is... maar lees hier ook weer mensen die hun dynamisch contract inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31

Animal_X

Rodin

Wilde zojuist de GC welkom terug 1 jaar gas aanvragen, maar zie dat die nu niet meer beschikbaar is. Enkel de 2 jarige variant met tarief van 1,26/m3 krijg ik nog te zien. Net te laat? Gisteren kreeg ik hem nog wel te zien met 1,14/m3.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Joel22 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:31:
Nee de zonnepanelen liggen dan al op het nieuwe huurhuis. Gaat erom of ik rekening moet houden welke leverancier goed is wanneer het gaat om kosten/baten van zonnepanelen of dat ik nu gewoon de beste prijs/kwaliteit leverancier kies voor gas/elektriciteit zonder rekening te hoeven houden met mogelijke zonnepanelen.
Ja, je moet nu al rekening houden met de kosten/baten van zonnepanelen
Ik neig nu naar een drie jaar vast contract, terwijl ik het idee heb dat dynamisch de toekomst is... maar lees hier ook weer mensen die hun dynamisch contract inleveren.
Heel moeilijk te zeggen. Voor stroom is het de vraag wat er gaat gebeuren met de salderingsregeling. Het huidige kabinet is van plan dat per 1 januari 2027 af te schaffen. Maar daar is nog veel onduidelijk over.

Voor gas is de situatie weer anders maar ook onzeker in verband met de onrusten in de wereld. Je zou kunnen overwegen gas apart wel voor 3 jaar af te sluiten, dat kan ook bij een andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Novax schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:27:
[...]

Ja, je moet nu al rekening houden met de kosten/baten van zonnepanelen

[...]

Heel moeilijk te zeggen. Voor stroom is het de vraag wat er gaat gebeuren met de salderingsregeling. Het huidige kabinet is van plan dat per 1 januari 2027 af te schaffen. Maar daar is nog veel onduidelijk over.

Voor gas is de situatie weer anders maar ook onzeker in verband met de onrusten in de wereld. Je zou kunnen overwegen gas apart wel voor 3 jaar af te sluiten, dat kan ook bij een andere leverancier.
Dankjewel voor je reactie :) .

Oke alleen hoe doe ik dat nu al rekeninghouden met kosten/baten zonnepanelen? Is er een aanbieder die redelijke tarieven heeft wat betreft zonnepanelen?
Intressante optie om gas voor 3 jaar vast te zetten en stroom voor een jaar.

Ik merk dat ik zekerheid over het vaste tarief op dit moment ook wel prettig vind. Als ik nu een bepaald tarief afsluit en in mijn nieuwe huis zouden zonnepanelen zitten dan kan het toch nooit duurder worden? Of is het risico dat je zoveel terug levert dat je alsnog duurder uit bent? Dat kan toch eigenlijk niet?

Ik zat zoals meerdere hier nog bij een 3 jarig voordelig GreenChoiche contract.

Dit zijn de stroomkosten voor het nieuwe 3-jarig contract:

€0,25422 Variabele leveringskosten (enkel)
€0,24817 Variabele leveringskosten (normaal)
€0,26027 Variabele leveringskosten (dal)
€0,14036 Variabele terugleverkosten
€0,145 Netto terugleververgoeding

En gas per m3:
€1,33851

Ik ga dan van zo'n 175 euro per maand naar 240 wat voor mij nog redelijk voelt als ik bekijk waar de wereld drie jaar geleden stond t.o.v. nu.

Ik kan ook naar Vandebron overstappen. Die ken ik alleen niet zo goed. Kom ik op 224 per maand uit.

Stroom
Normaal tarief
€ 0,2760 /kWh

Dal tarief
€ 0,2477 /kWh

Gas
€ 1,3050 /m³
0-5000 m³

Zeker gas is een stukje goedkoper. Lijkt mij een goede aanbieding via gaslicht.com?

Iemand ervaringen met vandebron?

[ Voor 42% gewijzigd door Joel22 op 10-08-2024 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik heb net afgelopen week Vandebron voor 1 jaar afgesloten. €1,28/m3.

Via CashbackXL > Independer > Vandebron kun je nog €18 cashback verdienen.

Ben er in 2017 ook eens klant geweest. Ging allemaal prima wat ik mij kan herinneren. Het is een dochteronderneming van Essent.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2024 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:29
Joel22 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 05:18:
[...]

Oke alleen hoe doe ik dat nu al rekeninghouden met kosten/baten zonnepanelen? Is er een aanbieder die redelijke tarieven heeft wat betreft zonnepanelen?

Ik merk dat ik zekerheid over het vaste tarief op dit moment ook wel prettig vind. Als ik nu een bepaald tarief afsluit en in mijn nieuwe huis zouden zonnepanelen zitten dan kan het toch nooit duurder worden? Of is het risico dat je zoveel terug levert dat je alsnog duurder uit bent? Dat kan toch eigenlijk niet?

Ik zat zoals meerdere hier nog bij een 3 jarig voordelig GreenChoiche contract.

Dit zijn de stroomkosten voor het nieuwe 3-jarig contract:

€0,25422 Variabele leveringskosten (enkel)
€0,24817 Variabele leveringskosten (normaal)
€0,26027 Variabele leveringskosten (dal)
€0,14036 Variabele terugleverkosten
€0,145 Netto terugleververgoeding

En gas per m3:
€1,33851

Ik ga dan van zo'n 175 euro per maand naar 240 wat voor mij nog redelijk voelt als ik bekijk waar de wereld drie jaar geleden stond t.o.v. nu.

Ik kan ook naar Vandebron overstappen. Die ken ik alleen niet zo goed. Kom ik op 224 per maand uit.

Stroom
Normaal tarief
€ 0,2760 /kWh

Dal tarief
€ 0,2477 /kWh

Gas
€ 1,3050 /m³
0-5000 m³

Zeker gas is een stukje goedkoper. Lijkt mij een goede aanbieding via gaslicht.com?

Iemand ervaringen met vandebron?
toon volledige bericht
Voor terugleverkosten zou je eens met deze tool kunnen spelen. Kijk ook eens naar de uitleg per energiemts die eronder staat:
https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen

Dan kun je met die informatie gerichter kijken naar aanbiedingen via bijvoorbeeld vergelijkingssites. Let op, niet elke mts is te vinden via vergelijkingssites. Het blijft echter gokken omdat je nog geen idee hebt van de situatie met zonnepanelen.

Ik zou stroom en gas samen vergelijken. Ook ivm de hoge cashbacks die men soms beloofd. Maar zeker ook apart. Soms kan dat juist gunstiger zijn.

De terugleverkosten kunnen best in de papieren lopen als je niet uitkijkt. Wij hebben nog net op de valreep een contract voor stroom kunnen afsluiten zonder terugleverkosten. In onze situatie met flink overschot zijn de opties volgens Pricewise nu 20 tot wel 90 euro per maand duurder. Zonnepanelen blijven overigens wel rendabel hoor. Alleen de terugverdientijd is langer geworden.

Betrouwbaarheid van energiemaatschappijen is lastig te bepalen. De meeste hebben best slechte reviews. Wat ik wel eens doe is ze opbellen met een vraag. En kijken hoe goed ik geholpen word. Je kunt ook googlen naar de solvabiliteit. (Dus hoeveel vet ze financieel op de botten hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikkelV
ikt schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:22:
Hoihoi,

Sinds deze maand zijn we (mijn ouders) contractvrij. Binnenkort komt de woningcorporatie zonnepanelen installeren, en nu is het de vraag wie wat waar, gezien de gewijzigde situatie...

- Blijven bij Essent: Niet echt een optie, gezien het €29 per maand duurder is voor bestaande klanten! Da's toch van de pot gerukt? Naja, het Essent-bedrag voor nieuwe klanten neem ik hier als de baseline.
- Wisselen: Elke leverancier scoort bij reviews echt verschrikkelijk, maarja, alles is goedkoper dan bij Essent blijven, lijkt het.
- 1 jaar of 3 jaar? Ik verwacht binnen niet al te lange tijd niet meer thuis te wonen, stabiliteit voor mijn ouders zou een grote plus zijn. Gezien ze niet van verrassingen houden (en niet echt letten op min/maxen van verbruik) lijkt me een vast contract een redelijk idee. Elk jaar weer dingen vergelijken vind ik op zich wel prima, als dat veel scheelt.

Resultaten:
- Mega: Ben er onbekend mee, maar lijkt de goedkoopste optie te zijn. Laagste terugleverkosten, 1 jaar, -€15 p/m
- Oxxio: Van gehoord, iets minder goedkoop. 1/3 jaar, -€10 p/m
- Vattenfall: Bekendere naam, 1/3 jaar -€9
- Eneco: Bekende naam, 1/3 jaar €-4

Wat is wijsheid? Gewoon de goedkoopste, of zitten er haken en ogen aan Mega? Oxxio voor 3 jaar en weinig zorgen?
toon volledige bericht
Niemand weet wat de markt gaat doen of wat de overheid gaat doen met de salderingsregeling. Als je jullie huidige verbruik weet en een idee hebt hoeveel KW jullie nieuwe panelen ongeveer gaan opleveren kan je gaan zoeken naar een mts met voor jullie zo laag mogelijke terugleverkosten. Ik zou nu al rekening gaan houden met de toekomstige zonnepanelen. Tenminste ik begrijp dat deze op korte termijn worden geplaatst.

Zie ook mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Joel22 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 05:18:
[...]

Dankjewel voor je reactie :) .

Nee, het was meer of je nog de keuze had om wel of niet zonnepanelen te (laten) installeren, maar als ik het goed begrijp is die er niet en krijg je ze sowieso. Verder is er niet echt een leverancier waarvan je kan zeggen, die heeft goede zonnepanelen tarieven. Het hangt heel erg af van je uiteindelijke verbruik en de hoeveelheid teruglevering (plus eventueel nog een cashback)
En gas per m3:
€1,33851

...
Voor gas apart moet je niet bij gaslicht.com zijn, die missen de aanbiedingen van Delta. Op pricewise.com staan ze wel:

Delta Energie: 1 jaar € 1,25121 met cashback € 180,00
Delta Energie: 3 jaar € 1,27346 met cashback € 155,00 (€ -51,67 per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ThinkPad schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 06:44:
Ik heb net afgelopen week Vandebron voor 1 jaar afgesloten. €1,28/m3.

Via CashbackXL > Independer > Vandebron kun je nog €18 cashback verdienen.

Ben er in 2017 ook eens klant geweest. Ging allemaal prima wat ik mij kan herinneren. Het is een dochteronderneming van Essent.
Ik 3 jaar via Delta:

Informatie over je energiedeal bij DELTA Energie B.V.
Inclusief eenmalige korting van € 95,00 voor gas. (Verbruik 400m3 per jaar).
Gas
Delta Actiegas vast 3 jaar
Contractduur 3 jaar
Vast of variabel Vast
Soort gas Grijs
Tarief € 1,28359 / m3
Vaste leveringskosten € 113,98 per jaar

3 Jaar rust nu. Stroom ook voor 3 jaar vast via GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-05 22:38
Beste Tweakers

Ik probeer een vriendin te helpen die er plotseling alleen voor staat. Partner heeft altijd alles geregeld en de situatie is als volgt:

Er is op dit moment een variabel contract bij budgetenergie. Dit zijn de tarieven:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF_WJi3g_ZKYmU8G_PF0yIHSWtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwFCVG6Juvrpz77wt80vchtU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf redelijk bekend met vaste contracten afsluiten en vergelijken bij gaslicht . com maar een echte kenner zoals velen van jullie ben ik niet. Gezien de situatie van mijn vriendin is het voor haar het verstandigste om voor vast te gaan zodat ze er ook liefst een paar jaar geen omkijken meer naar heeft. Ze heeft een aanbod gekregen van Budgetenergie om te verlengen met 1, 2 of 3 jaar. Echter is dit duurder dan de variabele prijzen van nu.

Als ik vergelijk met het aanbod op gaslicht vind ik het niet zo'n gunstige aanbieding en kan dat uitgaande van normaal gemiddeld verbruik zo'n 33 euro per maand schelen met bv United Consumers of Vattenfall. Echter is overstappen van energiemaatschappij in haar geval niet handig omdat er nog een betalingsachterstand is van 400 euro. In oktober ontvangt ze nog een keer een bijdrage van het energiefonds en dan is dat afbetaald. In december komt haar jaarlijkse afrekening.

Wat is nu wijsheid? Variabel aanhouden tot in oktober/november alles is afgelost en daarna overstappen naar een beter aanbod bij een andere leverancier of vanwege de aankomende wintermaanden en wellicht prijsstijgingen toch een vast contract afsluiten bij Budgetenergie? Variabel blijven bij budgetenergie betekent ook risico op flinke prijsstijgingen in de winter wat ze zich absoluut niet kan permiteren.

Aanbod 1 jaar vast:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdHH9caL7b4CA1sGSb-hXOpxFYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhMpi58rTZaonaVegCS7jziM.jpg?f=fotoalbum_large

2 jaar vast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTgcpT2n2C6QmhrxSqGs3yhzKqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSbxNIIyojbypyZORqPEJyTi.jpg?f=fotoalbum_large

3 jaar vast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi77g5CoKqekZnNcj6YvJO6ae6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZwGwehSsCRjNGR9XUcIS1cb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het zelf niet zulke interessante deals, het kan echt goedkoper denk ik maar helaas is voor oktober/november overstappen (wellicht eerder november/december uitgaande van een maand opzegtermijn) naar een andere leverancier dus geen optie. Maar prijsstijgingen kan ze zich ook niet permiteren. Wat is jullie advies: Variabel blijven tot die tijd of vast zetten voor 1 jaar? (2 of 3 jaar lijkt mij zelf helemaal geen optie maar wellicht zie ik dat verkeerd.)

Wat is wijsheid? Wie wil met me meedenken?

Hartelijk bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Madeliefxxx Kan iemand niet haar die €400,- voorschieten? En dan lekker een contract sluiten voor 3 jaar zodat ze zekerheid heeft. Gas blijft een onzekere factor https://www.nu.nl/economi...ekening-ook-op.html#nujij

Delta of GC. Even op Pricewise kijken.

Ik heb juist met name voor gas 3 jaar gepakt. Dat wordt nooit meer goedkoop (Groningen is klaar) en de geopolitieke omstandigheden en vraag uit China naar LNG maken het geen stabiele situatie.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 10-08-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
MotorBeast schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:02:
@Madeliefxxx Kan iemand niet haar die €400,- voorschieten? En dan lekker een contract sluiten voor 3 jaar zodat ze zekerheid heeft. Gas blijft een onzekere factor https://www.nu.nl/economi...ekening-ook-op.html#nujij

Delta of GC. Even op Pricewise kijken.

Ik heb juist met name voor gas 3 jaar gepakt. Dat wordt nooit meer goedkoop (Groningen is klaar) en de geopolitieke omstandigheden en vraag uit China naar LNG maken het geen stabiele situatie.
Ik ben vorig jaar ook voor 3 jaar vast gegaan. Ik ga ook altijd voor zekerheid. Ik zou haar hetzelfde aanraden maar helaas zit die achterstand nu in de weg en de deal bij Budget vind ik zelf geen optie. Voorschieten/lenen is geen optie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Madeliefxxx schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Ik ben vorig jaar ook voor 3 jaar vast gegaan. Ik ga ook altijd voor zekerheid. Ik zou haar hetzelfde aanraden maar helaas zit die achterstand nu in de weg en de deal bij Budget vind ik zelf geen optie. Voorschieten/lenen is geen optie helaas.
Als niemand haar even die €400,- voorschiet zou ik variabel houden bij de huidige en na afbetalen verder kijken. Ik neem aan dat dat afbetalen geen maanden meer gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
MotorBeast schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Als niemand haar even die €400,- voorschiet zou ik variabel houden bij de huidige en na afbetalen verder kijken. Ik neem aan dat dat afbetalen geen maanden meer gaat duren.
In oktober komt er nog een bijdrage van het energiefonds en dan is het afgelost. Ik neig idd naar hetzelfde. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
@Joel22 Prima ervaringen met Vandebron. Zoals gezegd is het een dochter van een grote partij.
Prima klantenservice, ook na bellen voor extra korting. Jaarrekening was duidelijk en kloppend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 13:10

ikt

NikkelV schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Niemand weet wat de markt gaat doen of wat de overheid gaat doen met de salderingsregeling. Als je jullie huidige verbruik weet en een idee hebt hoeveel KW jullie nieuwe panelen ongeveer gaan opleveren kan je gaan zoeken naar een mts met voor jullie zo laag mogelijke terugleverkosten. Ik zou nu al rekening gaan houden met de toekomstige zonnepanelen. Tenminste ik begrijp dat deze op korte termijn worden geplaatst.

Zie ook mijn vorige post.
Min of meer dus enkel hetgene wat onderaan de streep staat aan het einde van het jaar? Dan heb ik een keuze. Gezien de zonnepanelen pas de volgende week erop komen, denk ik wel dat het bij een jaarcontract gaat belanden van een niet-stuntende partij - dus Oxxio hier. Is er altijd nog de keuze om volgend jaar te verlengen of weer over te stappen.

Sowieso zien de terugleverkosten er vergelijkbaar uit bij alle vaste contracten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ikt schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Min of meer dus enkel hetgene wat onderaan de streep staat aan het einde van het jaar? Dan heb ik een keuze. Gezien de zonnepanelen pas de volgende week erop komen, denk ik wel dat het bij een jaarcontract gaat belanden van een niet-stuntende partij - dus Oxxio hier. Is er altijd nog de keuze om volgend jaar te verlengen of weer over te stappen.

Sowieso zien de terugleverkosten er vergelijkbaar uit bij alle vaste contracten...
TLK zien er niet overal vergelijkbaar uit. Sommige werken met staffels andere weer niet. Bijvoorbeeld GC niet https://www.greenchoice.nl/klantenservice/terugleverkosten/ Die hebben een vast tarief.

Overzichtje https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 10-08-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish chef
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 11:55
Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.

Ik zit momenteel bij Vattenfall, en dit contract loopt af of 30 september 2024. Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw contract. Echter zaken zoals terugleverkosten en terugleverboetes maken het voor me erg complex. Bij voorkeur wil ik een contract voor 2 of 3 jaar.

Mijn getallen:
2700 kWh stroom
3500 kWh teruglevering
1000 m3 gas

Bij gaslicht.com kom ik weinig contracten tegen die langer dan 1 jaar geldig zijn.
Aangezien mijn contract bij Vattenfall korter dan een jaar is, heb ik geen gegevens met betrekking tot dal- en piekverbruik. Ik dacht overigens dat gasprijzen in de zomer lager liggen dan in de winter, maar gezien het nieuws van de afgelopen week is dat ook maar de vraag :? .

Bij voorbaat dank voor jullie hulp _/-\o_ !

In ieder mens schuilt een vriend en een vijand....wie zoek je ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Swedish chef Lees aub eens even terug in het topic alvorens hier een vraag te stellen die keer op keer terug komt. Beetje inzet mag echt wel. GC en Delta kan je 3 jaar pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 10-08-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish chef
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 11:55
MotorBeast schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:39:
@Swedish chef Lees aub eens even terug in het topic alvorens hier een vraag te stellen die keer op keer terug komt. Beetje inzet mag echt wel. GC en Delta kan je 3 jaar pakken.
Dank voor je reactie @MotorBeast ! Via Pricewise, Gaslicht.com en op de website van GC kom ik geen 3 jaar tegen na het invullen van mijn gegevens (max 2 jaar). Over Delta energie lees ik behoorlijk wat negatieve reviews (https://www.consumentenbo...der/delta-energie/reviews), dus mijn voorkeur gaat uit naar GC.

Hoe kom jij aan die 3 jaar bij GC als ik vragen mag?

In ieder mens schuilt een vriend en een vijand....wie zoek je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Swedish chef Probeer stroom en gas eens apart via pricewise.nl Ik zou me overigens niet zo druk maken over recensies. Ik heb 3 jaar vast gas via Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-02 21:17
Ik zit momenteel bij Greenchoice nog onder voorwaarden van de consumentenbond deal van 2021.

12-01-2025 loopt het contract af, daarom heb ik nu al met ze gebeld over mogelijk verlengen van het contract, weer voor 3 jaar.

Beste ‘aanbieding’ die ze voor mij hadden was:
Stroom normaal: 0,23072
Stroom dal: 0,24282
Gas: 1,32321

89,26 per maand

Als ik kijk naar de vergelijkingssites zou ik dan beter kunnen overstappen naar

Van De Bron:

Stroom normaal: 0,2760
Stroom dal: 0,2476
Gas: 1,3050
En korting van €240

77,66 per maand

Of CoolBlue:

Stroom normaal: 0,2666
Stroom dal: 0,2557
Gas: 1,3239
En 200 euro korting

79,23 per maand

Welke zouden jullie kiezen? Ik heb met beiden andere aanbieders geen ervaring. Het aanbod van Greenchoice viel mij een beetje tegen. Dus ik denk toch serieus om het overstappen dit weekend te regelen. Vrij vroeg omdat mijn contract pas in januari afloopt, maar ik heb niet het idee dat de prijzen voor die tijd nog gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Leia Heb al vaker gemeld (maar blijkbaar leest niemand terug in het topic :z ). Probeer eens gas en stroom los te koppelen. Ik heb €1,28 per m3 voor gas 3 jaar vast via Delta (gisteren afgesloten). Stroom heb ik via GC al weken geleden genomen voor 3 jaar vast dus weet niet wat daar de voordeligste is.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 10-08-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
MotorBeast schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:13:
@Leia Heb al vaker gemeld (maar blijkbaar leest niemand terug in het topic :z ). Probeer eens gas en stroom los te koppelen. Ik heb €1,28 per m3 voor gas 3 jaar vast via Delta (gisteren afgesloten). Stroom heb ik via GC al weken geleden genomen voor 3 jaar vast dus weet niet wat daar de voordeligste is.
Had ik naar gekeken maar dat maakte niet echt uit eigenlijk, voor het maandbedrag dan (was zelfs een paar euro duurder)

Bovendien kan ik niks met Delta ivm overstaptermijn van max. 90 dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Leia op 10-08-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
Leia schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Had ik naar gekeken maar dat maakte niet echt uit eigenlijk, voor het maandbedrag dan (was zelfs een paar euro duurder)

Bovendien kan ik niks met Delta ivm overstaptermijn van max. 90 dagen.
Het kijkvenster is bij Delta 180 dagen, die hebben ze 1 of 2 maanden geleden verhoogd.
Lijkt me niet dat ze dat weer terug veranderd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
@JMS-2 oh, dan heeft gaslicht.com hun informatie niet up-to-date, zie https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment hier staat bij Delta nog 90 dagen. Maargoed, voor mij dus niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 16:29
Leia schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:05:
@JMS-2 oh, dan heeft gaslicht.com hun informatie niet up-to-date, zie https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment hier staat bij Delta nog 90 dagen. Maargoed, voor mij dus niet interessant.
Lijstje klopt niet. Bij Frank staat 45 dagen maar ik heb een contract liggen dat pas 9 januari in gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
marteltor schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:18:
[...]

Lijstje klopt niet. Bij Frank staat 45 dagen maar ik heb een contract liggen dat pas 9 januari in gaat...
Bedankt voor die info. Dan zal ik opnieuw gaan kijken hoe het wel zit overal en dan nieuwe vergelijkingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-05 23:07
Ik verhuis binnenkort naar een woning met flink wat zonnepanelen die ongeveer 8000 kwh per jaar opwekken. Zelf verbruik ik dat bij lange na nog niet; ik zit ongeveer op 1800 kwh per jaar, dus zal een dikke 6000kwh terugleveren. Verwarming is via warmtenet dus ik heb geen gasaansluiting.

Wat kan ik nu het beste doen? Dynamisch contract bij nextenergy bijvoorbeeld; echter zal dan op momenten de prijs laag of negatief zijn waardoor al mijn opgewekte stroom dan 'verloren' gaat. Of toch een vast contract voor 1 tot 3 jaar met terugleverkosten en salderen zolang het nog kan? Via independer zie ik pure energie bijvoorbeeld met een terugleververgoeding van 11.5 cent per kwh en terugleverkosten voor 50 per maand (in mijn schaal).

Ik zou graag wat inzicht krijgen hierin. Is een dynamisch contract het waard met zo'n hoge teruglevering? Wek je dan niet veel energie op juist op piekmomenten met lage of negatieve stroomprijs? Of weegt dat niet op tegen een vast contract door de hogere dynamische prijzen in het voor en najaar en kun je beter een vast contract pakken?

Ik weet dat ik de stroom het beste zelf kan gebruiken, maar een elektrische auto of warmtepomp zit er binnenkort helaas nog niet in.

[ Voor 5% gewijzigd door illuvattarr op 11-08-2024 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
illuvattarr schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:22:
Ik verhuis binnenkort naar een woning met flink wat zonnepanelen die ongeveer 8000 kwh per jaar opwekken. Zelf verbruik ik dat bij lange na nog niet; ik zit ongeveer op 1800 kwh per jaar, dus zal een dikke 6000kwh terugleveren. Verwarming is via warmtenet dus ik heb geen gasaansluiting.

Wat kan ik nu het beste doen? Dynamisch contract bij nextenergy bijvoorbeeld; echter zal dan op momenten de prijs laag of negatief zijn waardoor al mijn opgewekte stroom dan 'verloren' gaat. Of toch een vast contract voor 1 tot 3 jaar met terugleverkosten en salderen zolang het nog kan? Via independer zie ik pure energie bijvoorbeeld met een terugleververgoeding van 11.5 cent per kwh en terugleverkosten voor 50 per maand (in mijn schaal).

Ik zou graag wat inzicht krijgen hierin. Is een dynamisch contract het waard met zo'n hoge teruglevering? Wek je dan niet veel energie op juist op piekmomenten met lage of negatieve stroomprijs? Of weegt dat niet op tegen een vast contract door de hogere dynamische prijzen in het voor en najaar en kun je beter een vast contract pakken?

Ik weet dat ik de stroom het beste zelf kan gebruiken, maar een elektrische auto of warmtepomp zit er binnenkort helaas nog niet in.
Je zou ook een modelcontract kunnen overwegen, dan heb je geen terugleverkosten. Maar wel van een leverancier die geen belachelijk hoge vaste kosten per maand heeft en die correct saldeert.

Vandebron heeft meen ik nog steeds het beste modelcontract met een TLV van €0,10 voor de eerste 2000 kWh teruglevering en €0,06 voor alles daarboven. En maar €8,49 per maand vaste kosten. Tarieven kunnen per 1 januari en 1 juli veranderen. (Of bij uitzondering daartussen ook nog) https://vandebron.nl/modelcontract

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:19
illuvattarr schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:22:
Vergeet ook niet dat terugleverkosten niet gaan over overschot na salderen, maar wat je over het jaar als teruglevering gedaan hebt en dus ook de buffer die je hebt opgebouwd voor salderen.

Bij mij is dat:
Ik wek in totaal op: 6500 per jaar
Verbruik: 3500 per jaar
Terug levering door jaar heen: 4500 (hiervan wordt dus nog 1500 gesaldeerd).

Terugleverkosten gaan over die 4500 en niet de 3000 na salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
stomley schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Vergeet ook niet dat terugleverkosten niet gaan over overschot na salderen, maar wat je over het jaar als teruglevering gedaan hebt en dus ook de buffer die je hebt opgebouwd voor salderen.

Bij mij is dat:
Ik wek in totaal op: 6500 per jaar
Verbruik: 3500 per jaar
Terug levering door jaar heen: 4500 (hiervan wordt dus nog 1500 gesaldeerd).

Terugleverkosten gaan over die 4500 en niet de 3000 na salderen.
Uitzondering daarop is Budget Energie, daar betaal je alleen TLK over het te salderen gedeelte, voor @illuvattarr is dat dan in de 1000-1999 kWh schaal. En daarmee is Budget nog een best goede optie bij zo'n hoge teruglevering en zo'n laag verbruik met maar €20 per maand TLK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-05 23:07
Novax schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Uitzondering daarop is Budget Energie, daar betaal je alleen TLK over het te salderen gedeelte, voor @illuvattarr is dat dan in de 1000-1999 kWh schaal. En daarmee is Budget nog een best goede optie bij zo'n hoge teruglevering en zo'n laag verbruik met maar €20 per maand TLK.
Budget Energie zit in de vergelijking bij Independer inderdaad een stuk lager in terugleverkosten hierdoor; 10 tegenover 50 per maand bij Pure Energie. Bij Budget is dan wel het risico dat als m'n saldeerbare teruglevering meer is dan 1999kWh, de teruglever kosten opeens dubbel zo hoog worden, waardoor Pure Energie dan nog beter uit de bus lijkt te komen.
Pure Energie heeft een iets lager stroomtarief maar vooral een hogere terugleververgoeding van 11,5 cent per kWh i.p.v. maar 4,5 cent bij Budget. Dat maakt Pure Energie wel redelijk aantrekkelijk volgensmij, of zie ik iets over het hoofd? Zie deze vergelijking. Alles opgeteld lijkt Pure Energie dan net beter uit te komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cVFrfwR.png

Daarnaast gaat het eigenlijk vooral over de keuze tussen Vast of Dynamisch (via Nextenergy). Wegen die terugleverkosten en redelijk hoge terugleververgoeding (bij Pure Energie dan) bij Vast op tegen de dynamische tarieven van Dynamisch waardoor je zonnepanelen-stroom als prijzen laag of negatief zijn op zonnige dagen 'verloren' gaat. Aan de andere kant heb je bij Dynamisch dan wel wat meer profijt in voor/najaar denk ik als de tarieven hoger zijn en je toch nog wat stroom opwekt. Heeft iemand hier ervaring mee of inzicht in? Past vast of dynamisch het best bij m'n situatie?

[ Voor 6% gewijzigd door illuvattarr op 12-08-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
illuvattarr schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:15:
Budget Energie zit in de vergelijking bij Independer inderdaad een stuk lager in terugleverkosten hierdoor; 10 tegenover 50 per maand bij Pure Energie. Bij Budget is dan wel het risico dat als m'n saldeerbare teruglevering meer is dan 1999kWh, de teruglever kosten opeens dubbel zo hoog worden, waardoor Pure Energie dan nog beter uit de bus lijkt te komen.
Pure Energie heeft een iets lager stroomtarief maar vooral een hogere terugleververgoeding van 11,5 cent per kWh i.p.v. maar 4,5 cent bij Budget. Dat maakt Pure Energie wel redelijk aantrekkelijk volgensmij, of zie ik iets over het hoofd? Zie deze vergelijking. Alles opgeteld lijkt Pure Energie dan net beter uit te komen.
Stroomtarief maakt niets uit omdat je alles saldeert. Volgens mij zit er bij die Pure Energie nog een cashback, dat kan het verschil maken. Opvallend is ook dat die Pure Energie aanbieding alleen bij Independer te vinden is.
Daarnaast gaat het eigenlijk vooral over de keuze tussen Vast of Dynamisch (via Nextenergy). Wegen die terugleverkosten en redelijk hoge terugleververgoeding (bij Pure Energie dan) bij Vast op tegen de dynamische tarieven van Dynamisch waardoor je zonnepanelen-stroom als prijzen laag of negatief zijn op zonnige dagen 'verloren' gaat. Aan de andere kant heb je bij Dynamisch dan wel wat meer profijt in voor/najaar denk ik als de tarieven hoger zijn en je toch nog wat stroom opwekt. Heeft iemand hier ervaring mee of inzicht in? Past vast of dynamisch het best bij m'n situatie?
Als je op de vergelijkers inclusief dynamisch afgaat zou je zeggen dat dynamisch meer oplevert. Je zou kunnen kijken (of de vraag stellen) in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. . Wellicht zijn er daar met een vergelijkbare situatie (hoge teruglevering, laag verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 17:26
Op dit moment heb ik een gasloze woning, mijn stroomcontract verloopt op 25 oktober as.

Per 15 augustus zal ik een nieuwe (oude) woning betrekken, MET gas.
Mijn huidige aanbieder (Engie) weet van de verhuizing af en neemt de nieuwe woning op in het contract tot 25 oktober. Overdracht huidige woning is 1 oktober, derhalve even tijdelijk 2 woningen.

Per 15 Augustus as. zal ik ook (een beetje) gas gaan verbruiken.
Wat is verstandig om te doen? Nu alleen 1 jaar gas afsluiten, bijv. via delta of Frank (+- 1,25 per m3) of eerst 2 maandjes dynamisch en per 25 oktober een nieuw contract 'alles in één" aan gaan.

Budget Energie kan eventueel TOT 25 oktober een dynamisch gas contract aanbieden en per 25 oktober een vast 1 jaar elektra/gas contract met de tarieven van vandaag. Voor dit contract heb ik dan ook nog is 14 dagen bedenktijd, mochten de gasprijzen dalen kan ik dit alsnog annuleren. Gezien de schommeling in prijzen geeft dit wel rust dat ik weet wat mijn tarieven zijn per 25 oktober.

Iemand advies wat de beste (tijdelijke) optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TESLAM3SR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik zit diverse aanbieders te vergelijken.
De afgelopen 12 maanden circa 970kwh terug geleverd (opwek minus direct verbruik).

Nu zie ik o.a. bij Powerpeers dat de teruglever kosten 0 zijn indien je minder dan 999 kwh terug levert.

Het afgelopen jaar hebben wij als gevolg van de saldering niet gelet op timing van bijvoorbeeld gebruik wasmachine, vaatwasser etc waardoor de teruglevering hoger is dan wanneer we hier (met name in de zomermaanden) wel op gaan letten.

Is mijn aanname juist dat ik dus geen terugleverkosten ga betalen bij Powerpeers indien ik mijn teruglevering zo laag weet te houden? Of moet ik kijken naar het aantal kwh dat ik op wek?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
TESLAM3SR schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:56:
De afgelopen 12 maanden circa 970kwh terug geleverd (opwek minus direct verbruik).

Nu zie ik o.a. bij Powerpeers dat de teruglever kosten 0 zijn indien je minder dan 999 kwh terug levert.

Het afgelopen jaar hebben wij als gevolg van de saldering niet gelet op timing van bijvoorbeeld gebruik wasmachine, vaatwasser etc waardoor de teruglevering hoger is dan wanneer we hier (met name in de zomermaanden) wel op gaan letten.

Is mijn aanname juist dat ik dus geen terugleverkosten ga betalen bij Powerpeers indien ik mijn teruglevering zo laag weet te houden? Of moet ik kijken naar het aantal kwh dat ik op wek?
Leest iemand nog wel iets terug of gebruikt de zoekfunctie? stomley in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Het gaat om wat je in totaal teruglevert (eigen verbruik van zonnestroom gaat niet langs de meter).

Als je maar een paar zonnepanelen hebt waardoor je zo weinig teruglevert, dan betaal je bij Powerpeers inderdaad geen terugleverkosten.

Kijk wel ook naar andere leveranciers via vergelijkingssites. Ook met terugleverkosten kunnen die alsnog goedkoper zijn vanwege de andere prijscomponenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-05 13:12
Als het echt je totale opwek min je directe eigen verbruik is, wel.
Zoals aangegeven, ze kijken naar je opwek die het net op gaat. Dus alles op je teruglevertelwerk, niet alleen hetgeen je overhoud na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
NL_Scratch schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:10:
Iemand advies wat de beste (tijdelijke) optie is?
Ik snap niet helemaal je bedoeling. Wil je per se dadelijk gas en stroom bij één leverancier hebben?
Je kan gas en stroom ook bij verschillende leveranciers hebben.
Dus zoek nu lekker de gunstigste gasleverancier en laat dat contract starten per 15-8. En zoek de gunstigste voor stroom en laat dat contract starten per 25-10.
En met gunstige bedoel ik, kijk naar alle (totale) kosten en mogelijke kortingen zoals een cashback. Het kan zijn dat het dan toch gunstiger is om alles samen bij een leverancier te hebben, dan zou ik inderdaad voor dynamisch of variabel (maandelijks opzegbaar) te gaan. Maar wel nu alvast het contract afsluiten, met startdatum 25-10.
Dynamisch als contract ipv een vast contract zou ook kunnen, zowel voor stroom als gas, maar daar heb ik te weinig kaas van gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 17:26
Truus01 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Ik snap niet helemaal je bedoeling. Wil je per se dadelijk gas en stroom bij één leverancier hebben?
Je kan gas en stroom ook bij verschillende leveranciers hebben.
Dus zoek nu lekker de gunstigste gasleverancier en laat dat contract starten per 15-8. En zoek de gunstigste voor stroom en laat dat contract starten per 25-10.
En met gunstige bedoel ik, kijk naar alle (totale) kosten en mogelijke kortingen zoals een cashback. Het kan zijn dat het dan toch gunstiger is om alles samen bij een leverancier te hebben, dan zou ik inderdaad voor dynamisch of variabel (maandelijks opzegbaar) te gaan. Maar wel nu alvast het contract afsluiten, met startdatum 25-10.
Dynamisch als contract ipv een vast contract zou ook kunnen, zowel voor stroom als gas, maar daar heb ik te weinig kaas van gegeten.
Nee hoor, hoeft zeker niet bij één leverancier.

Ik denk dat ik mooi een vast jaar contract afsluit per 25-10 (via budget Energie) met tot die tijd een dynamisch alleen gas contract. De komende 2 weken kan ik dan tijdens de bedenktijd de prijzen mooi in de gaten houden wat er gebeurt en indien nodig het vaste contract nog annuleren terwijl het dynamische maand [gas contract dan wel doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:20
Voor mij wordt het ook weer tijd (eigenlijk wilde ik dat eerder doen, maar schoot er beetje bij in) om te kijken naar een nieuw contract. Vorig jaar beetje in verdiept en uitgekomen bij United Consumers. Met mijn huidige getallen kom ik die op bijv. independer nergens meer tegen. Snap het wel, want hun "verlengingsaanbieding" is bepaald niet goedkoop.

Het eerst wat mij opvalt, nu ik ook voor het eerst te maken krijg met de terugleverkosten voor zonnepanelen, is dat het nóg onoverzichterlijk is geworden. Ongekend. De één komst met hoge welkomstkortingen maar hoge terugleverkosten, de ander weer andersom, of hoge maandelijke leverkosten of leverkosten per kwh. Wat een zootje, maar goed we hebben het er nu mee te doen.

Getallen van september t/m september (augustus zal wel beetje hetzelfde zijn als juli):
Stroom normaal: 791 kWh
Stroom dal: 1030 kWh
Teruglevering normaal: 1707 kWh
Teruglevering dal: 777 kWh
Gas: 1190 m3

Dan ga ik toch maar naar Van de Bron voor éénjarig vast. Dat is qua kosten vergelijkbaar met Mega en Budget Energie, maar gevoelsmatiger zit ik daar prettiger. :) Ik ga dan bij Vandebron/Mega/BE 137 euro per maand betalen, maar United Consumers met een "aanbieding" komt van 173 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Giel op 13-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
@Giel Ik snap je 'frustratie'. Ik kwam van een 3j GC CB collectief contract en was dus al enige tijd niet meer bezig met energiecontracten. Het is echt een puinhoop momenteel. Erg ondoorzichtig om goed te kunnen vergelijken.

Mega was bij mij het goedkoopste, maar heb niet zo'n fijn gevoel bij die leverancier. Hele hoge welkomstbonus, maar ik heb m'n vraagtekens bij hun financiële stabiliteit. Beetje sneu als het tijd is om de jaarrekening op te maken en jou je welkomstbonus uit te keren en dat ze dan op de fles gaan :/

Kijkende naar jaarbedrag scheelde het met een Vandebron amper en die leverancier heb ik een stuk beter gevoel bij (dochteronderneming Essent).

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Truus01 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

Als het echt je totale opwek min je directe eigen verbruik is, wel.
Zoals aangegeven, ze kijken naar je opwek die het net op gaat. Dus alles op je teruglevertelwerk, niet alleen hetgeen je overhoud na salderen.
Ik blijf het krom vinden dat ze deze maatregel kunnen treffen. Ik en nog vele hebben nog steeds een Ferrarismeter. Niet te controleren dus voor energiemaatschappijen. Ik heb dan nu het 3 jarig contract stroom van GC zonder TLK gesloten maar als ik gewoon netto in zou voeren wat ik nog verbruik (verwacht zelfs negatief) aan stroom na salderen ben ik nog goedkoper uit met stroom en gas samen met een dikke cashback als wat ik nu heb gedaan met stroom GC en gas bij Delta. Doe het niet want de kans dat de meter eruit moet is groot aanwezig maar het is wel een vreemde situatie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 13:03
Binnenkort ga ik verhuizen naar een koopwoning jeaj.

huidige situatie:
huurhuis bungalow met energie label G
1706m3 gas
3236kwh stroom, (normaaltarief 1729 kWh, daltarief 1507 kWh)
koken op keramische plaat

Nieuwhuis:
koop 2-1kap woning energie label D
Te doen komend jaar: vloer isolatie, warmtepomp, WTW douche, paar enkel glas ramen vervangen voor ramen met HR++. Hopelijk naar energielabel A/B.
Zonnepanelen later volgend jaar waarschijnlijk.
koken op gas

Eneco huidig:
Stroom normaal: 0.37914
Stroom laag: 0.34374
Gas: 1.4655

Nieuw:
Enkele meter, ouderwetse ferraris meter.

Nu heb ik mijn contract bij Eneco nog lopen t/m 14 oktober en ga verhuizen per 15 september (dus zou net kunnen opzeggen zonder boete). Twijfel heel erg naar wat ik moet gaan invullen voor stroom en gas verbruik bij nieuwe woning en of ik vast moet zetten voor 1 of 2 jaar. Zeker omdat ik ga verduurzamen en het moeilijk in te schatten vind. Iemand die tips/inzicht kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:24
Goedemiddag allen,
Toch maar even op Tweakers gezocht om "gelijke peers" in dezelfde situatie te vinden om alle energietopics langs te gaan.

Vandaag kreeg ik een belletje van Essent. Mijn contract loopt in September af en ze hadden een "fantastische aanbieding" voor mij klaar staan als trouwe 5+ jaar klant.
3 Jaars contract met de volgende prijzen:
Electra:
Normaal tarief incl. energiebelasting
€ 0,27068 / kWh
Dal tarief incl. energiebelasting
€ 0,26826 / kWh

Gas:
Totaal gas incl. energiebelasting
€ 1,29398 / m³

Maandbedrag: €186,70
Als het goed is zit de "terugleverboete" van €28,44 per maand bij inberekend.
Mijn situatie/verbruik:
Stroom normaal
2.605 kWh
Stroom dal
811 kWh
Stroom teruglevering normaal
2.577 kWh
Gas
1.103 m³
(kanttekening: Dit klopt niet helemaal, want ik ben in April verhuist naar een nieuwe woning en dit zijn de 'geschatte verbruiksgegevens' volgens Essent, mijn verbruik in m'n vorige woning, in ieder geval voor Elektra, lag stukken lager. De zonnepaneelteruglevering en gas lijken wel correct te zijn.
Het verbruik in m'n vorige woning lag rond de 2100-2400kwh per jaar met een gasverbruik van 900-1100m3)
Mooi dacht ik, aanbieding klinkt inderdaad ok want laatste keer dat ik vergeleek lagen de prijzen 2 of 3 cent hoger.
MAAR TOEN.

Ik ging toch even rondneuzen op vergelijkingswebsites en andere energieleveranciers (en zelfs even via inprivate/incognito op Essent zelf) en kwam er toen achter dat de aanbieding helemaal niet zo "fantastisch" is. Sterker nog, een nieuwe klant bij Essent krijgt dezelfde tarieven én 200 euro welkomstkorting. Ik krijg alleen maar 7,5% korting over m'n jaarrekening die lager ligt dan die 200 euro (om en nabij de 170 euro). Hier werd ik toch wel een beetje giftig van. Prima als je mij opbelt over deze aanbieding, maar ga dan niet aan de telefoon die emotieporno spuwen van "vaste klant, trouw zijn, eenmalige dag aanbieding voor loyale klanten, vandaag moeten beslissen" etc.

Dus Essent zit het een beetje te verstieren de laatste tijd. Lees je mee Essent?

Hierbij wil ik dus graag overstappen, ik was altijd zeer tevreden over Essent, maar moreel verwerpelijke praktijken (gevoelsmatig dan hé) duld ik niet. Ik weet alleen niet meer waar ik goed aan doe.
Zo lees ik op Tweakers veel goede reviews en tevreden mensen over Greenchoice. Maar blijkbaar hebben zij zeer sporadische aanbiedingen die kort stand houden (sommige minder dan een dag).
Tarieven zijn wel gunstiger dan Essent en de "terugleverboete" is ook schappelijker.
3 jaars contract:
Per maand
€ 180,00

Elektra:
Variabele leveringskosten normaal (per kWh)
€ 0,24754
Variabele leveringskosten dal (per kWh)
€ 0,25964
Variabele terugleverkosten (per kWh)
€ 0,11616
Netto terugleververgoeding (per kWh)
€ 0,14500

Gas:
€ 1,29489
toon volledige bericht
Echter... Het kan dus nóg goedkoper:
OXXIO, Vattenfal, MEGAenergie (slechte ervaring mee voor m'n zwager, deze doe ik liever niet) en wat andere wat minder bekende energieboeren hebben allemaal maandbedragen van rond de 145-150 euro met een 1-jaarscontract. Dat scheelt óók weer veel geld op jaarbasis.

Als bijkomende situatie... Deze maand wordt mijn hybride warmtepomp (Adlar Castra) afgeconfigureerd en in werking gezet en in November komt hopelijk die nieuwe thuis accu van HomeWizard die een hoop overtollige zonne-energie zal opvangen. Daarom doe ik alle berekeningen maar even op het verbruik van de vorige bewoners, dan heb ik de 'warmtepomp verbruik' er alvast/maar een soort van bij opgerekend gok ik zo.

---

Ik... Denk dat ik het overzicht een beetje verlies en niet meer weet waar ik goed aan doe. Heeft iemand toevallig verstand van al dit, wellicht zelf ervaring in een soortgelijke situatie of tips om mij een beetje op weg te helpen qua overstap? Of is bij Essent blijven alsnog handiger?

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Je zult even moeten kijken wat voor jaarbedrag er bij het voorstel van Essent uit komt, dan kun je op gaslicht.com makkelijk vergelijken of je elders goedkoper uit bent (ik vermoed van wel, verlengen is volgens mij zelden voordelig omdat je o.a. de welkomstbonus al misloopt).

Vergelijken op maandbedrag zegt niet zoveel, is daar bijv. de cashback al in verrekend ja/nee?

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
ThinkPad schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:49:
Je zult even moeten kijken wat voor jaarbedrag er bij het voorstel van Essent uit komt, dan kun je op gaslicht.com makkelijk vergelijken of je elders goedkoper uit bent (ik vermoed van wel, verlengen is volgens mij zelden voordelig omdat je o.a. de welkomstbonus al misloopt).

Vergelijken op maandbedrag zegt niet zoveel, is daar bijv. de cashback al in verrekend ja/nee?
Ah das inderdaad een goeie.
Ja sommige vergelijkingswebsite halen die welkomstbonus bij het jaarbedrag er af bij de vergelijking. Anderen staat er bij dat de welkomstbonus er pas bij je jaarafrekening wordt afgehaald.

Maar alsnog lijkt Essent duurder uit te vallen dan vele andere. Zometeen maar de verkoper bij Essent confronteren met deze bizarre onzin aanbieding van hen.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
LongTimeAgo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Ah das inderdaad een goeie.
Ja sommige vergelijkingswebsite halen die welkomstbonus bij het jaarbedrag er af bij de vergelijking. Anderen staat er bij dat de welkomstbonus er pas bij je jaarafrekening wordt afgehaald.

Maar alsnog lijkt Essent duurder uit te vallen dan vele andere. Zometeen maar de verkoper bij Essent confronteren met deze bizarre onzin aanbieding van hen.
Voor je beeldvorming. Ik heb 3 jaar vast voor gas €1,28 per m3 via Delta en daar komt nog cashback overheen. Stroom heb ik bij GC 3 jaar vast. Weet niet of dat laatste nog interessant is want dat is al weken geleden gedaan ivm TLK. Alle mogelijkheden bekijken. Vind gaslicht trouwens niet best meer. Pricewise beter.

Wellicht is dit nog wat voor je: https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 14-08-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meriket
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 22:06
Beste allen,
Heb flink bij gelezen in dit en het ‘ zonnepanelen-boete’ topic, maar ik krijg geen antwoord op een heel simpele vraag: hoe wordt de hoogte van de terugleverkosten berekend bij een domme, terugdraaiende Ferraris meter?

Mijn situatie: 10 panelen met 2600 kWh/jaar. Verbruik per jaar 2200 kWh, dus meter staat elk jaar 400 kWh lager. Het maakt nogal uit of ik enkel met de 400kWh heb waarvoor ik terygkeververgoeding betaal, of een veel hoger aantal kWh.
Op gaslicht.nl en bij leveranciers op de website wordt als ik mijn gegevens invul gerekend met de volledige hoeveelheid, maar als ik een lager verbruik en teruglevering opgeef een lager maandbedrag voorgesteld…

Wordt dan uitgegaan van de netto saldering, of doet de energieleverancier een aanname op basis van aantal panelen? In dat laatste geval: kan ik voorkomen dat ze dat weten, of wordt dit door de netbeheerder gedeeld met de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Met bovenstaande gegevens, deze bedragen bij die "welkom terug" van Greenchoice. Helaas niet meer de aanbieding/bedragen die ik in andere topics van Greenchoice van begin deze maand voorbij heb zien komen:
Groene stroom
Variabele leveringskosten normaal (per kWh)
€ 0,23536
Variabele leveringskosten dal (per kWh)
€ 0,24746
Variabele terugleverkosten (per kWh)
€ 0,12705
Netto terugleververgoeding (per kWh)
€ 0,14500
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 9,32000
Aardgas met Natuur voor Morgen
Variabele leveringskosten (per m3)
€ 1,29321
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 8,19000
Alle prijzen inclusief btw
toon volledige bericht
€181 euro per maand.

[ Voor 11% gewijzigd door LongTimeAgo op 14-08-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Meriket schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:12:
Beste allen,
Heb flink bij gelezen in dit en het ‘ zonnepanelen-boete’ topic, maar ik krijg geen antwoord op een heel simpele vraag: hoe wordt de hoogte van de terugleverkosten berekend bij een domme, terugdraaiende Ferraris meter?

Mijn situatie: 10 panelen met 2600 kWh/jaar. Verbruik per jaar 2200 kWh, dus meter staat elk jaar 400 kWh lager. Het maakt nogal uit of ik enkel met de 400kWh heb waarvoor ik terygkeververgoeding betaal, of een veel hoger aantal kWh.
Op gaslicht.nl en bij leveranciers op de website wordt als ik mijn gegevens invul gerekend met de volledige hoeveelheid, maar als ik een lager verbruik en teruglevering opgeef een lager maandbedrag voorgesteld…

Wordt dan uitgegaan van de netto saldering, of doet de energieleverancier een aanname op basis van aantal panelen? In dat laatste geval: kan ik voorkomen dat ze dat weten, of wordt dit door de netbeheerder gedeeld met de leverancier?
Daar is nog geen ervaring mee volgens mij. Ze weten dat je panelen hebt. Ik verwacht dat ze een schatting doen.

Toevallig had ik mijn oude set nooit aangemeld , heb ook Ferraris en de nieuwe wel. Wat schertste mijn verbazing de oude panelen stonden wel aangemeld, toen ik de nieuwe set ging melden, door de netwerkbeheerder vermoed ik, niet door mij. Sjoemelen heeft dus geen zin denk ik door alleen je netto verbruik in te vullen.

MotorBeast in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 14-08-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
LongTimeAgo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Met bovenstaande gegevens, deze bedragen bij die "welkom terug" van Greenchoice. Helaas niet meer de aanbieding/bedragen die ik in andere topics van Greenchoice van begin deze maand voorbij heb zien komen:

[...]

€181 euro per maand.
Bij Pricewise krijg je bij GC nog cashback erover heen. Dat even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MotorBeast schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Bij Pricewise krijg je bij GC nog cashback erover heen. Dat even proberen.
Helaas.
Lijkt er op dat de mooie dagen bij GC verstreken zijn. Hoe positief men hier ook nog op het forum is er over
Momenteel staat OXXIO ruim bovenaan qua goedkoopste met een 1-jaar contract.

OXXIO hanteert ook een beetje hetzelfde idee als Greenchoice, je betaald per kWh een "terugleverboete" en niet 1 vaste terugleverboete zoals Essent of Energiedirect. Echter, mochten je zonnepanelen meer terugleveren dan dat je verbruikt, dan krijg je Netto weer meer voor je energie.

InnovaEnergie is ook nog relatief goedkoop maar die hanteert dus weer dezelfde structuur als Essent, je betaald 1 vaste "terugleverboete" (in Innova hun geval 20 euro) maar dan is de Netto verdienste na saldering weer (veel) lager dan bij Greenchoice en OXXIO.

Uiteindelijk is het verschil tussen alle boeren minder dan 10 euro per maand. Heel erg jammer. Ik hoop dat dit nieuwe kabinet even snel komt met het indammen van de "terugleverboetes" die elke energieboer heeft geïmplementeerd. Ergens snap ik het, ergens is het een klein beetje flauwekul dat ze beweren dat 'zij' de kosten hebben van de netcongestie terwijl daar gewoon een aparte rekening voor betaald wordt.

Wellicht is dat ook gewoon handig, niet voor een 3-jaarscontract gaan, maar weer voor 1-jaar. Wie weet wat het kabinet nog zal doen aan bescherming van zonnepaneleel eigenaren of om aankoop van zonnepanelen te stimuleren, want zo'n beetje elke berekening van nu zonnepanelen kopen, komt uit op bijna 20 jaar moeten doen om deze terug te verdienen. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 13:54

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Beste allen,

Blij dat jij de vraag stelt, want ik zit in exact dezelde situatie, (5000 kWh opwek, 4200 verbruik). Contract van een jaar geleden loopt eind deze maand af, en ben nu ook aan het puzzelen....

Edit, wat googlen geeft hoop:
https://www.energievergel...analoge-meter-hoe-zit-het

[ Voor 5% gewijzigd door Sparhawk op 14-08-2024 20:00 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Beste allen,
In een paar andere topic daar al eens op ingegaan:
Truus01 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:57:
Sommigen [leveranciers] weigeren je. Of verminderen de keuzes in contracten. Enkelen leggen je een hoger tarief (vast of variabel) op. Weer anderen zetten je op voorhand dan in de hoogste terugleverkosten-staffel die ze hanteren.
Hoe degene het doen die het niet op deze manier vooraf hebben geregeld is nog onbekend. Ze zouden kunnen gaan schatten, maar het is onduidelijk of dat zomaar mag.
Dus zeer waarschijnlijk gebeurd er niks. Krijg je niet te maken met een terugleverboete. (Of alleen over het deel dat je aantoonbaar als overschot hebt teruggeleverd (meterstand dus lager).)
Er is op het forum iemand die ergens gevonden had (contract/voorwaarden/site/chat) dat de leverancier inderdaad aangaf bij een oude meter geen terugleverkosten te (kunnen) rekenen.

• LongTimeAgo
Ah interessant topic. Maar heb inderdaad al gruwelijk veel hier over gelezen.
Samenvatting:
- Zo'n beetje alle energie toko's hebben de "zonnepaneelboete". Je komt daar niet meer onderuit.
- De bal ligt bij de overheid om te beslissen wat ze hier mee kunnen doen, dit kunnen verhinderen of stoppen.
thats it.

Het helpt echter niet mijn... Situatie, helaas.

Ik heb niet gruwelijk veel panelen liggen op m'n dak. Maar 9 stuks en het compenseert puur wat ik verbruik. Maar blijkbaar is dit de slechtste situatie die je (momenteel) kan hebben. Als je enorm veel panelen hebt liggen dan kan je bij sommige energieboeren nog een beste compensatie krijgen voor netto teruglevering (wanneer de terugleverboete er vanaf getrokken is), wanneer je géén panelen hebt kan je profiteren van lage energiekosten zonder zonnepaneelboetes. Mijn situatie? Tientjeswerk op jaarbasis aan korting. Nou daar betaal je je zonnepanelen mee af zeg, poehee.

Het is echt een bizarre situatie in energieland.
Met m'n klacht van gisteren aan Essent (aan de telefoon) heb ik in ieder geval het voor elkaar gekregen dat de """aanbieding""" vast blijft staan tot 1 september, dus mochten de prijzen stijgen, dan kan ik daar altijd nog voor gaan. Maar het is eigenlijk schandalig.

Maar ik hoop stiekem nog even op een goede aanbieding of tip vanuit hier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:41:
Mijn situatie? Tientjeswerk op jaarbasis aan korting. Nou daar betaal je je zonnepanelen mee af zeg, poehee.
Zo dramatisch is het gelukkig ook weer niet. :)

Ik weet niet wat je precieze situatie is, omdat je teruglevering dal niet hebt vermeld, maar zelfs als ik dat weglaat, levert het terugleveren je alsnog in een jaar € 428,- op als ik op Gaslicht.com kijk voor een nieuw stroomcontract (dan pak ik zonder terugleveren Greenchoice en met terugleveren Budget Energie).

Daarnaast heb je ook nog eigen verbruik van je zonnestroom. Als ik gok dat dat 30% is, levert dat ook nog € 273,- op omdat je die stroom niet hoeft af te nemen.

Dat is bij elkaar € 701,-.

De terugleverkosten bij het BE-contract zijn € 241,-. Ik snap dat je liever zou hebben dat je panelen zonder TLK € 942,- opbrengen, maar met € 701,- kom je er in deze berekening niet slecht vanaf denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 16:06
Ik heb op dit moment een modelcontract bij Eneco.
De vaste kosten zijn van 5.99 naar 14.99 gestegen en de TLV is 0.05 cent geworden. Ik lever op jaarbasis ongeveer 900 kWh terug (verbruik 3000, teruglevering 3900).

In alle vergelijkers zou een dynamisch contract nog een negatieve rekening opleveren.
Zijn er mensen in een vergelijkbare situatie die hier ervaring mee hebben?

Een modelcontract is wel lekker overzichtelijk (geen zonnepanelenboete). De modelcontracten die ik kan vinden zitten nu allemaal rond de 15 euro aan vaste kosten in de maand. Is er iemand die een dergelijk contract tegen is gekomen met lagere vaste lasten of met een hogere terugleververgoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
darasta schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:16:
Ik heb op dit moment een modelcontract bij Eneco.
De vaste kosten zijn van 5.99 naar 14.99 gestegen en de TLV is 0.05 cent geworden. Ik lever op jaarbasis ongeveer 900 kWh terug (verbruik 3000, teruglevering 3900).

In alle vergelijkers zou een dynamisch contract nog een negatieve rekening opleveren.
Zijn er mensen in een vergelijkbare situatie die hier ervaring mee hebben?

Een modelcontract is wel lekker overzichtelijk (geen zonnepanelenboete). De modelcontracten die ik kan vinden zitten nu allemaal rond de 15 euro aan vaste kosten in de maand. Is er iemand die een dergelijk contract tegen is gekomen met lagere vaste lasten of met een hogere terugleververgoeding.
Bij een Vandebron modelcontract zijn de vaste leveringskosten € 8,49 per maand en is de terugleververgoeding € 0,10 per kWh tot een bepaalde hoeveelheid.
Je hebt wel het risico dat zij vergelijkbare aanpassingen als Eneco gaan doen per 1 januari.
Houd er rekening mee dat als je overstapt altijd de balans wordt opgemaakt qua salderen. Je kunt geen teruglevering t.b.v. salderen meenemen naar de nieuwe leverancier.

Als je meer zekerheid wilt, is het vaste contract van Pure Energie die je via prijsvergelijkers kunt afsluiten wellicht een optie. Daarmee kom je op ongeveer 0 euro per maand uit.

Met een bierviltjesberekening voor dynamisch met allerlei aannames, kom ik ook op negatieve jaarkosten voor je uit. Maar dat is op basis van de recente tarieven. Je weet met dynamisch niet wat de prijs gaat zijn meer dan een dag in de toekomst. Dat risico moet je willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Gammo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Zo dramatisch is het gelukkig ook weer niet. :)

Ik weet niet wat je precieze situatie is, omdat je teruglevering dal niet hebt vermeld, maar zelfs als ik dat weglaat, levert het terugleveren je alsnog in een jaar € 428,- op als ik op Gaslicht.com kijk voor een nieuw stroomcontract (dan pak ik zonder terugleveren Greenchoice en met terugleveren Budget Energie).

Daarnaast heb je ook nog eigen verbruik van je zonnestroom. Als ik gok dat dat 30% is, levert dat ook nog € 273,- op omdat je die stroom niet hoeft af te nemen.

Dat is bij elkaar € 701,-.

De terugleverkosten bij het BE-contract zijn € 241,-. Ik snap dat je liever zou hebben dat je panelen zonder TLK € 942,- opbrengen, maar met € 701,- kom je er in deze berekening niet slecht vanaf denk ik.
toon volledige bericht
Inderdaad, het valt eigenlijk wel mee.
Heb een hoop vergelijkingen nu gedaan. Het is wel enorm jammer, maar over t algemeen zal ik 20 euro per maand voor elektra kwijt zijn. Wat eigenlijk puur de "terugleverboete" is.
En hopelijk zal door m'n warmtepomp het gasverbruik nog (fors) afnemen en m'n teruglevering nog iets minder worden.

Maar wat een gedoe is dit wel zeg.

Nog steeds wel heel jammer dat Essent totaal niet flexibel wilt zijn in deze voor een "vaste" klant.
Dat zelfs nieuwe klanten nóg meer voordeel krijgen dan dat ze iemand dat kunnen geven die al 5+ jaar tevreden bij hen zit. Heel raar in energieland. Ik snap dat sommige gewoon elk jaar wisselen en een dikke "welkomstkorting" claimen. Blijft vreemd dat dit geprefereerd wordt boven je klanten proberen te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:12
De "enkeling" die overstapt met bonus kost hen minder dan alle (slapende) blijvende vaste klanten korting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graduation
  • Laatst online: 05-03 13:31
Dag allemaal,

Kunnen jullie helpen met mijn situatie 'veel meer zonnepanelen dan ik nodig heb' :+

In maart '23 huis betrokken met elf panelen die jaarlijks gezamenlijk zo'n 3.2 MWh opwekken.

Per jaar verbruiken we echter maar zo'n 900 kWh. Hieronder alle data.

Met welke leverancier/contract hebben jullie goede ervaringen voor een huishouden dat zoveel meer opwekt dan verbruikt? Uiteraard zal ik ook gaan kijken naar een thuisbatterij en ons algemene energiemanagement. Echter zullen we maar zeer beperkt ons energieverbruik kunnen verplaatsen naar momenten waarop de zonnepanelen hard gaan.
Volgens Gaslicht zit ik het best bij Vandebron 1jr, maar benieuwd naar jullie ervaringen zeker gezien VDB een vaste TLV hanteert van €315 (vanaf 2500 kWh pj).

Verbruik:
Normaal 382
Dal 526
Teruglevering:
Normaal 1917
Dal 831

NB: ik zit nu bij GC te slapen.
Dank voor het meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Graduation schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:18:
Met welke leverancier/contract hebben jullie goede ervaringen voor een huishouden dat zoveel meer opwekt dan verbruikt? Uiteraard zal ik ook gaan kijken naar een thuisbatterij en ons algemene energiemanagement. Echter zullen we maar zeer beperkt ons energieverbruik kunnen verplaatsen naar momenten waarop de zonnepanelen hard gaan.
Volgens Gaslicht zit ik het best bij Vandebron 1jr, maar benieuwd naar jullie ervaringen zeker gezien VDB een vaste TLV hanteert van €315 (vanaf 2500 kWh pj).
Je geeft als teruglevering in totaal 2748 kWh aan. Als je 2 kWh meer teruglevert, gaan de jaarkosten bij Vandebron met 30 euro omhoog. Maar Vandebron is verder een prima partij.

Als ik je gegevens in een prijsvergelijker stop, komt bij mij Budget Energie er als beste uit. Zij berekenen (voor zover ik weet als enige) de terugleverkosten op basis van hoeveel je saldeert. Daarom zijn ze zo laag voor jou (€ 37 per jaar). Maar als je meer gaat afnemen dan 999 kWh wordt de volgende schaal € 120 en daar zit je maar 92 kWh vandaan.

Wat er in al deze gevallen gemiddeld het beste uitkomt, is de Greenchoice-aanbieding met cashback bij de vergelijkers. Je geeft aan al bij Greenchoice te zitten, maar je kunt bij de vergelijker als huidige leverancier "Weet ik niet" aangeven en vervolgens dat contract aanvragen. Er is recent door iemand gemeld dan wel gewoon dat contract te hebben gekregen. Er is wel een risico dat je aan het einde niet de cashback ontvangt, maar die kans lijkt mij klein.

Een thuisbatterij is denk ik voor jou op dit moment nog niet interessant puur financieel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Graduation schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:18:
Dag allemaal,

Kunnen jullie helpen met mijn situatie 'veel meer zonnepanelen dan ik nodig heb' :+

In maart '23 huis betrokken met elf panelen die jaarlijks gezamenlijk zo'n 3.2 MWh opwekken.

Per jaar verbruiken we echter maar zo'n 900 kWh. Hieronder alle data.

Volgens Gaslicht zit ik het best bij Vandebron 1jr, maar benieuwd naar jullie ervaringen zeker gezien VDB een vaste TLV TLK ;) hanteert van €315 (vanaf 2500 kWh pj).

Verbruik:
Normaal 382
Dal 526
Teruglevering:
Normaal 1917
Dal 831

NB: ik zit nu bij GC te slapen.
Dank voor het meekijken!
toon volledige bericht
Het voordeligste in jouw geval is het modelcontract van Vandebron (https://vandebron.nl/modelcontract) Vaste kosten per maand van €8,49, een terugleververgoeding van tussen de €0,06 en €0,10 en geen terugleverkosten bij een modelcontract. Nadeel is dat de tarieven per 1 januari en 1 juli kunnen wijzigen (en bij uitzonderlijke omstandigheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:13

rCk

Beste Tweakers,

Ik hoop dat ik hier juist zit, maar wij moeten binnenkort gaan switchen (contract loopt begin oktober af).
Nu denk ik dat dit het juiste moment is over te stappen, mede ook omdat we in september op vakantie gaan.
Voorheen kocht ik gas+stroom in bij één partij, maar ik denk dat dit lang niet altijd meer zo gunstig is.
Gas ga ik voor de goedkoopste optie, mogelijk dan 3 jaar contract om zekerheid te verkrijgen in onze gasprijs.

Wat betreft de stroom weet ik niet zo goed wat te doen. We hebben ook panelen
Ik gok dat wij ongeveer een overschot hebben van 2000-2500 kWh per jaar, dus we zullen teruglever kosten moeten gaan betalen.
Mogelijk gaan wij binnenkort wél een EV rijden (binnen een maand of 4), waarvan wij dit overschot naar verwachting redelijk mee kunnen terugbrengen.
Met de salderingsregeling is dat nog zeker interessant, dus de komende jaren is dat nog een gunstige oplossing.

Waar ik dan weer door de hele markt weer even niet doorheen kom, is wat ik met mijn stroom wil doen.
Ik gok dat wij alles bij elkaar zo'n overschot hebben van 2500 kWh op dit moment.

Zou het dan nu verstandiger zijn om éérst te kijken of die EV er zeker gaat komen (dus bijv een variabel contract), om vervolgens daarna evt vast te leggen middels 1/2/3 jaar contract? Dynamisch in deze casus een waardig alternatief?

Anyway.. ik zie door de bomen het bos niet zo goed meer, dus input, feedback en tips zijn zeerzeker welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@rCk Post boven je gelezen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
rCk schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:08:
Wat betreft de stroom weet ik niet zo goed wat te doen. We hebben ook panelen
Ik gok dat wij ongeveer een overschot hebben van 2000-2500 kWh per jaar, dus we zullen teruglever kosten moeten gaan betalen.
Mogelijk gaan wij binnenkort wél een EV rijden (binnen een maand of 4), waarvan wij dit overschot naar verwachting redelijk mee kunnen terugbrengen.
Met de salderingsregeling is dat nog zeker interessant, dus de komende jaren is dat nog een gunstige oplossing.
Voor de duidelijkheid, terugleverkosten betaal je niet alleen over je overschot maar over alles wat je teruglevert aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Oeps, ik zie het idd :+. Een modelcontract lijkt dus inderdaad interessant om te onderzoeken. Ik ga hier vanavond weer verder mee op onderzoek.

Gezien de opmerking van @Novax, dat het gaat om hetgeen wat je dus teruglevert, minder overschot maakt niet uit dus. We zullen netto wel minder terugleveren om einde middag of in de weekenden de EV te laden. Maar omdat we de auto 3-4 dagen per week nodig hebben naar werk, zullen we niet altijd overdag kunnen opladen. Dus de terugleverkosten kunnen beter een vast bedrag zijn in plaats van een variabel bedrag per kWh.

Zo moet ik hem dan zien, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
rCk schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Oeps, ik zie het idd :+. Een modelcontract lijkt dus inderdaad interessant om te onderzoeken. Ik ga hier vanavond weer verder mee op onderzoek.

Gezien de opmerking van @Novax, dat het gaat om hetgeen wat je dus teruglevert, minder overschot maakt niet uit dus. We zullen netto wel minder terugleveren om einde middag of in de weekenden de EV te laden. Maar omdat we de auto 3-4 dagen per week nodig hebben naar werk, zullen we niet altijd overdag kunnen opladen. Dus de terugleverkosten kunnen beter een vast bedrag zijn in plaats van een variabel bedrag per kWh.

Zo moet ik hem dan zien, toch?
Ideetje. WP plaatsen. Indien je niet teveel wil uitgeven L/L voor de woonkamer. Dan stook je in ieder geval je stroom in de winter overdag lekker weg en een gedeelte in de zomer om te koelen en minder gas verbruik. Of iets duurder maar voor verwarmen hele woning hybride. En als je het echt goed wil doen, gas eruit en full electric. Zelfs met een Cop2 is verwarmen met stroom al goedkoper dan gas.....ook zonder panelen.

Ik blijf persoonlijk nog ver weg van een EV. Te duur nog en maken daarvoor te weinig kilometers. Vernam zelfs dat die dingen nu links en rechts zelfs gedumpt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 20-08-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

MotorBeast schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Ideetje. WP plaatsen. Indien je niet teveel wil uitgeven L/L voor de woonkamer. Dan stook je in ieder geval je stroom in de winter overdag lekker weg en een gedeelte in de zomer om te koelen en minder gas verbruik. Of iets duurder maar voor verwarmen hele woning hybride. En als je het echt goed wil doen, gas eruit en full electric. Zelfs met een Cop2 is verwarmen met stroom al goedkoper dan gas.....ook zonder panelen.

Ik blijf persoonlijk nog ver weg van een EV. Te duur nog en maken daarvoor te weinig kilometers. Vernam zelfs dat die dingen nu links en rechts zelfs gedumpt worden.
Inderdaad ook een idee. Met 15-17k km is een EV in onze casus nog relatief interessant. Bovendien heeft mijn vriendin als huidige auto een enorm duur hok met een wilde geschiedenis qua onkosten (meer dan 10k onkosten in 3 jaar) en daar willen we vanaf.

Een auto als eigendom is erg tegengevallen, moeten we eerlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21

dbzfan

Nee.

Beste mede-tweakers,

Eind oktober gaan wij verhuizen van een tussenwoning naar een twee-onder-een-kap.
De oude woning beschikt over een CV ketel en heeft geen zonnepanelen. We hadden een jaarcontract
bij Oxxio, deze is inmiddels afgelopen en nu variabel geworden.

De nieuwe woning beschikt over vloerverwarming, 15 zonnepanelen uit 2021 en een hybride-warmtepomp
uit 2021 van Daikin. Omdat zowel het woonoppervlakte, als het type verwarming en zonnepanelen allemaal veranderd weet ik niet zo goed wat de beste keuze wordt wat betreft contract/leverancier.

De vorige bewoner was een alleenstaande man die niet zoveel thuis was. Zijn panelen hebben vorig jaar 3943 opgewekt. Het gebruik gas was 700 en electra 2700.

Wij zijn een gezin met 2 jonge kinderen.

Iemand tips over wat een goede keuze gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
dbzfan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:47:
Beste mede-tweakers,

Eind oktober gaan wij verhuizen van een tussenwoning naar een twee-onder-een-kap.
De oude woning beschikt over een CV ketel en heeft geen zonnepanelen. We hadden een jaarcontract
bij Oxxio, deze is inmiddels afgelopen en nu variabel geworden.

De nieuwe woning beschikt over vloerverwarming, 15 zonnepanelen uit 2021 en een hybride-warmtepomp
uit 2021 van Daikin. Omdat zowel het woonoppervlakte, als het type verwarming en zonnepanelen allemaal veranderd weet ik niet zo goed wat de beste keuze wordt wat betreft contract/leverancier.

De vorige bewoner was een alleenstaande man die niet zoveel thuis was. Zijn panelen hebben vorig jaar 3943 opgewekt. Het gebruik gas was 700 en electra 2700.

Wij zijn een gezin met 2 jonge kinderen.

Iemand tips over wat een goede keuze gaat worden?
toon volledige bericht
Hoe heeft hij gestookt met die hybridepomp? Alleen aangezet als hij thuis was ben ik bang. De juiste manier om te stoken met een WP is temperatuur op niveau houden dus minimaal verlagen als je weg bent of slaapt. Zeker met vloerverwarming. Als je juist stookt zal je gas naar beneden gaan en heb je alleen nog gas nodig voor je warm water/koken als je de hybride goed instelt. Je komt dan op 400/450 m3 schat ik voor gas (mijn verbruik met gezin 4 personen hybride met L/L). Electra verbruik zal dan iets omhoog gaan. Voordeel is dat je dan ook meer stroom verstookt en minder teruglevert en dus minder boete betaald aan zonnestroom. Duik even in de instellingen van de hybridepomp hiervoor. Een gemiddeld gezin verbruikt meestal 3000/4000 kWh. Schatting hybrideverbruik 1500kWh. Maakt 5500/6000kWh verbruik afhankelijk isolatie woning. Heeft de buurman soortgelijk huis? Kan je hem wellicht vragen wat hij aan gas verbruikt en kan je daarmee een goede schatting maken. 1m3 gas is zo'n 2kWh stroom verbruik.

En dan de vergelijkingsites op zoals Pricewise. Gaslicht ben ik geen fan meer van. Mist veel aanbiedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21

dbzfan

Nee.

MotorBeast schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Hoe heeft hij gestookt met die hybridepomp? Alleen aangezet als hij thuis was ben ik bang. De juiste manier om te stoken met een WP is temperatuur op niveau houden dus minimaal verlagen als je weg bent of slaapt. Zeker met vloerverwarming. Als je juist stookt zal je gas naar beneden gaan en heb je alleen nog gas nodig voor je warm water/koken als je de hybride goed instelt. Je komt dan op 400/450 m3 schat ik voor gas (mijn verbruik met gezin 4 personen hybride met L/L). Electra verbruik zal dan iets omhoog gaan. Voordeel is dat je dan ook meer stroom verstookt en minder teruglevert en dus minder boete betaald aan zonnestroom. Duik even in de instellingen van de hybridepomp hiervoor. Een gemiddeld gezin verbruikt meestal 3000/4000 kWh. Schatting hybrideverbruik 1500kWh. Maakt 5500/6000kWh verbruik afhankelijk isolatie woning. Heeft de buurman soortgelijk huis? Kan je hem wellicht vragen wat hij aan gas verbruikt en kan je daarmee een goede schatting maken. 1m3 gas is zo'n 2kWh stroom verbruik.

En dan de vergelijkingsites op zoals Pricewise. Gaslicht ben ik geen fan meer van. Mist veel aanbiedingen
Ons stroomverbruik was vorig jaar 1600kWh. Dus met hybride zou dat ruim geschat 3500kWu worden?
Er is ook een buffervat aanwezig in het nieuwe huis, ik weet niet of dat ook nog uitmaakt? Valt er veel te tweaken aan zo'n hybride warmtepomp? Zoveel mogelijk gebruik maken van electra bijvoorbeeld?
De buren zijn bejaarden met een niet recent geisoleerd huis, dus moeilijk te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dbzfan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Ons stroomverbruik was vorig jaar 1600kWh. Dus met hybride zou dat ruim geschat 3500kWu worden?
Er is ook een buffervat aanwezig in het nieuwe huis, ik weet niet of dat ook nog uitmaakt? Valt er veel te tweaken aan zo'n hybride warmtepomp? Zoveel mogelijk gebruik maken van electra bijvoorbeeld?
De buren zijn bejaarden met een niet recent geisoleerd huis, dus moeilijk te vergelijken.
Er valt heel veel te tweaken. Zorg dat je zoveel mogelijk stookt op WP. Buffervat gebruikt men alleen om volume water te vergroten en kwakt men er helaas vaak standaard in. Met een vloerverwarming waarschijnlijk zinloos en sterker ontregelt bij paralel buffervat de regeling. Verder zorgen dat je een pomploze verdeler hebt in de vloerverwarming. Huiswerk te doen, zie desbetreffende topics. Verbruik WP kan je overigens ook wel enigszins berekenen, maar stel die vraag even in een ander topic. L/W topic bijvoorbeeld. Ligt helemaal aan je warmteverlies (kan je berekenen) en gewenste binnen temperatuur.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
Ligt het aan mij of kan ik nergens bij de energievergelijkers een modelcontract vergelijking vinden?

Als iemand die toevallig gevonden heeft, sharing is caring O+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Vandread schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:33:
Ligt het aan mij of kan ik nergens bij de energievergelijkers een modelcontract vergelijking vinden?

Als iemand die toevallig gevonden heeft, sharing is caring O+
Ik heb een Excel-bestand gemaakt met modelcontracten om ze te kunnen vergelijken. Die kun je downloaden uit mijn OneDrive en vervolgens invullen:

https://1drv.ms/x/c/19c7f...irsnMEAPB8u84w0g?e=yervvY

Weet wel dat de tarieven wijzigen op 1 januari en 1 juli, waardoor het mogelijk is dat wat nu het goedkoopste is dan ineens een stuk duurder wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gammo op 23-08-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Marins
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-05 02:15
Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen en als ik kijk naar de energiecontracten in de vergelijkers dan lijkt mijn maandbedrag met een dynamisch contract op rond de -€30 te komen en met een vast contract op rond de €0 of zelfs meer. Mijn zonnepanelen liggen op zuid en hebben zouden 4912kWh per jaar rendement hebben. We gebruiken rond de 2200 kWh. Inductie koken en mogelijk een warmtepomp staan nog wel op de planning.

Ik hoor alleen van collega's en vrienden/familie dat een dynamisch contract en zonnepanelen juist nadelig is. Vanwege de lage energieprijzen tijdens de momenten dat mijn zonepanelen energie opwekken. Zij raden een vast contract aan. In de vergelijker lijken de dynamische contracten juist het voordeligst. Wat scheelt er?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:23
John Marins schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:42:
Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen en als ik kijk naar de energiecontracten in de vergelijkers dan lijkt mijn maandbedrag met een dynamisch contract op rond de -€30 te komen en met een vast contract op rond de €0 of zelfs meer. Mijn zonnepanelen liggen op zuid en hebben zouden 4912kWh per jaar rendement hebben. We gebruiken rond de 2200 kWh. Inductie koken en mogelijk een warmtepomp staan nog wel op de planning.

Ik hoor alleen van collega's en vrienden/familie dat een dynamisch contract en zonnepanelen juist nadelig is. Vanwege de lage energieprijzen tijdens de momenten dat mijn zonepanelen energie opwekken. Zij raden een vast contract aan. In de vergelijker lijken de dynamische contracten juist het voordeligst. Wat scheelt er?
Per definitie kun je dynamische contracten niet vergelijken met vaste. De kosten kunnen hoger of lager zijn.
Geheel afhankelijk van persoonlijke omstandigheden. Niemand kan je dat zo even vertellen.
Voor mij is het aflopen van mijn vaste contract over enkele maanden de reden om wel naar dynamisch te gaan. Ik voorkom dan de terugleverkosten die aardig meevallen en kan voldoende sturen om goedkoper uit te zijn.
Last van koudwatervrees heb ik niet. Kan best een jaar € 1000 te veel betalen. Voor mensen die dan droog brood zouden moeten eten heb je wel een andere afweging.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Je zou ook nog een modelcontract kunnen overwegen omdat je dan geen terugleverkosten hebt, zie de post boven jou Gammo in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" . Met name Vandebron is bij overproductie interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Je krijgt met dynamisch de situatie dat je afname bijvoorbeeld gemiddeld 23 cent kost maar de teruglevering (met panelen op zuid) maar 18 cent opbrengt. Ten opzichte van volledig salderen kost je dat 110 euro voor die 2200 kWh. Echter betaal je bij een vast contract ook nog ruim 200 euro terugleverkosten. Voor het overschot krijg je bij een dynamisch contract denk ik wel zo'n 5 cent, wat ietsje meer is dan bij een vast contract. Dus voor alleen de teruglevering zou ik zeggen dat dynamisch tegenwoordig beter is dan vast. Vanwege je jaarlijks overschot wil je waarschijnlijk wel bij significante negatieve kale prijzen de omvormer geautomatiseerd kunnen uitschakelen omdat je anders moet betalen voor die teruglevering.

Echter volg je met de dynamische prijzen wel direct de energiemarkt, waardoor het (afname)tarief ineens flink omhoog kan gaan vanwege een oorlog ergens bijvoorbeeld. Dat risico moet je willen en kunnen nemen. Los van wat de markt doet, wordt je gemiddelde afnameprijs ook bepaald door in hoeverre je afname in de goedkope uren plaatsvindt.

Zoals Novax aangeeft is een modelcontract ook een goede optie (geen terugleverkosten). Het risico daarbij is dat de tarieven wijzigen per 1 januari (en 1 juli). Vooral Vandebron komt er nu goed uit, maar zij zouden er dan voor kunnen kiezen om de vaste leveringskosten omhoog te gooien als verkapte terugleverkosten, zoals de meeste andere leveranciers al gedaan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Gammo op 23-08-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Marins
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-05 02:15
Bedankt voor jullie insights @Gammo @Novax @Gerardus1956

Als ik het goed begrijp zijn de stroomkosten dus hoger met een dynamisch contract, alleen weegt dat niet altijd op tegen de terugleverkosten die er zijn met een vast contract. Ik zag dat er recent een rechtszaak was waarin uit kwam dat salderen altijd per jaar moet. Weten jullie hoe dat dan zit met dynamisch? Want het lijkt me niet dat je bijvoorbeeld de gebruikte stroom in de winterde mag wegstrepen tegen de opwekte stroom in de zomer.

Ik had ook een modelcontract bekeken, via Vattenval omdat zij de enige zijn met een online offerte voor modelcontracten. Bedankt voor de tip van het Excel-bestand Noax en het creëren ervan Gammo.

Een modelcontract lijkt me inderdaad ook voordelig alleen weet ik niet of mijn zonnepanelen genoeg rendement zullen hebben over oktober*, november en december om volledig te kunnen salderen, mocht ik moeten overstappen als de tarieven nadelig worden op 1 januari.

*mijn huidige jaarcontract loopt tot 30 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikkelV
John Marins schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:31:
Bedankt voor jullie insights @Gammo @Novax @Gerardus1956

Als ik het goed begrijp zijn de stroomkosten dus hoger met een dynamisch contract, alleen weegt dat niet altijd op tegen de terugleverkosten die er zijn met een vast contract. Ik zag dat er recent een rechtszaak was waarin uit kwam dat salderen altijd per jaar moet. Weten jullie hoe dat dan zit met dynamisch? Want het lijkt me niet dat je bijvoorbeeld de gebruikte stroom in de winterde mag wegstrepen tegen de opwekte stroom in de zomer.
Het afnametarief kán hoger zijn bij een dynamisch contract. Maar hoeft niet. Dit is afhankelijk van wat er op de wereld gebeurd en is afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte zon en wind energie. Er is daarom ook slecht te voorspellen of dynamisch goedkoper zal zijn in jouw situatie. Dat weet je pas achteraf.

Ik vermoed dat over die rechtzaak nog niet het laatste woord is gezegd... Los van die rechtzaak: Bij dynamische contracten saldeer je per uur. Je krijgt op basis van het betreffende uurtarief een terugleververgoeding. En voor afname betaal je ook het op dat moment geldende uurtarief. Belasting componenten saldeer je wel per jaar. Dus als je jaarlijks net zo veel of meer opwekt dan verbruikt , dan betaal je geen belasting over het uurtarief.
Let op: per dynamisch contract kunnen de voorwaarden net iets anders uitpakken.

Zie voor uitleg met voorbeelden ook:
https://www.energievergel...dynamisch-energiecontract
Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.