Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
DM89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:25:
Ik denk dat ik Greenchoice dan maar een kans geef, is het beter om 2 jaar te nemen? Ik denk dat de prijzen niet veel lager meer gaan dan 22 cent?
Greenchoice zelf heeft nog een lager tarief van € 0,2086 voor 1 jaar (ook op gaslicht) maar door de korting bij de andere actie is die andere iets voordeliger met jouw verbruik.

Of je 2 jaar moet nemen is een lastige vraag want niemand kan in de toekomst kijken wat de tarieven gaan doen. Maar als je voor het eerst naar GC (of een ander) overstapt zou ik gewoon 1 jaar nemen. Mocht er toch iets zijn wat je niet bevalt zit je er niet lang aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:58
Novax schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Greenchoice zelf heeft nog een lager tarief van € 0,2086 voor 1 jaar (ook op gaslicht) maar door de korting bij de andere actie is die andere iets voordeliger met jouw verbruik.

Of je 2 jaar moet nemen is een lastige vraag want niemand kan in de toekomst kijken wat de tarieven gaan doen. Maar als je voor het eerst naar GC (of een ander) overstapt zou ik gewoon 1 jaar nemen. Mocht er toch iets zijn wat je niet bevalt zit je er niet lang aan vast.
Daar heb je gelijk in, ik ga voor 1 jaar :) heb zojuist mijn gegevens doorgestuurd.. zie wel weer wat de prijzen over ruim een jaar doen..

[ Voor 7% gewijzigd door DM89 op 16-07-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:12
@ThinkPad Ik denk dat het in jouw situatie beter gas en stroom apart kunt doen.
Voor de teruglevering in de vergelijkers bedoelen ze alles wat je aan het net teruglevert, dus 3900. (Althans, is daar wel het directe eigen verbruik al vanaf? Dus wat je zelf verbruikt, terwijl je zonnepanelen opwekken, maar wat dus niet het net op gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:44
Truus01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:04:
@ThinkPad Ik denk dat het in jouw situatie beter gas en stroom apart kunt doen.
Voor de teruglevering in de vergelijkers bedoelen ze alles wat je aan het net teruglevert, dus 3900. (Althans, is daar wel het directe eigen verbruik al vanaf? Dus wat je zelf verbruikt, terwijl je zonnepanelen opwekken, maar wat dus niet het net op gaat.)
De 3900 kWh is de bruto opbrengst (dus wat de omvormer aangeeft) van de panelen, op jaarbasis.
Alles wat na het salderen overblijft is die 1200 kWh (3900-2700). Volgens mij is 1200 dus wat ik moet invullen, correct?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:27:
[...]

De 3900 kWh is de bruto opbrengst (dus wat de omvormer aangeeft) van de panelen, op jaarbasis.

Alles wat na het salderen overblijft is die 1200 kWh (3900-2700).
Het gaat niet om wat de omvormer aangeeft maar wat de terugleverstand van je meter aangeeft. De totale teruglevering zou je ook moet kunnen zien op je laatste jaarafrekening van GC (er vanuit gaande dat je situatie in de afgelopen anderhalf jaar niet veel veranderd is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Novax schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Het gaat niet om wat de omvormer aangeeft maar wat de terugleverstand van je meter aangeeft. De totale teruglevering zou je ook moet kunnen zien op je laatste jaarafrekening van GC (er vanuit gaande dat je situatie in de afgelopen anderhalf jaar niet veel veranderd is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaVX-urMD_FB5dVKax3BP1S9urM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ChxDs4Qh13westbXKQUB6JsQ.png?f=fotoalbum_large

3050 kWh teruglevering. Bij gaslicht kan ik die 2102 en en 948 dus invullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:46:
[...]

[Afbeelding]

3050 kWh teruglevering. Bij gaslicht kan ik die 2102 en en 948 dus invullen?
Ja, correct. En dan voor stroom en gas levering ook de corresponderende Verbruik getallen die op je jaarrekening staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Ja, correct. En dan voor stroom en gas levering ook de corresponderende Verbruik getallen die op je jaarrekening staan.
En dan ook kijken en vergelijken wat er gebeurt als je gas apart invult en stroom apart invult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:49:
En dan ook kijken en vergelijken wat er gebeurt als je gas apart invult en stroom apart invult.
En dan ook nog kijken bij andere vergelijkers omdat gaslicht niet alle gas aanbiedingen heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:31:
Ik heb even wat hulp nodig, zie door de bomen het bos niet meer 8)7

Zit nu nog in het befaamde gunstige 3-jaars Greenchoice Consumentenbond contract, deze loopt af op 1-1-2025.
Ik dacht deze week: ik zal alvast eens oriënteren op een nieuw contract. Maar eerlijk gezegd duizelt het mij voor de ogen, zaken als terugleverkosten/terugleverboete maken het erg complex en zijn nieuw voor mij.

Gaslicht.com was altijd mijn rots in de branding, maar ook die is mij nu niet duidelijk.

Mijn casus:
3900 kWh opwek PV
2700 kWh stroom
715 m3 gas

Wat vul ik bij gaslicht.com in bij de teruglevering? Ik dacht 1200 (3900 min 2700), maar als ik de 'help mij' functie gebruik en aanklik dat ik bijv. 10 zonnepanelen heb, dan vullen ze zelf 3000 in? Bij de uitleg staat: "Teruglevering op jaarbasis - Dit kunt u vinden op uw jaarafrekening."

Daarnaast vroeg ik mij nog af hoe ver van tevoren ik een nieuw contract kan aanvragen? Ik had altijd het idee dat de gasprijzen in de zomer wat lager liggen en ik het daarom beter nu alvast kan regelen? Of ben ik nog veel te vroeg en heeft het pas zin om er in november naar te gaan kijken?
Een antwoord op je laatste vraag: het verschilt per leverancier hoe ver van te voren je een contract kunt aanvragen. Veel zitten op maximaal 90 dagen voor de start van de levering, maar sommige ook op 180 dagen. Gaslicht.com heeft hier ook een overzicht van: https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 21:53
Ha allen, corrigeer me als ik dit in het verkeerde topic post, maar kan me voorstellen dat het hier wel past :).

Ik heb even een klein geval bomen/bos:

Ons energiecontract loopt begin augustus af, nu nog greenchoice.
Wonen nu in een appartement met 2, verbruik 2000kwh en 600-700 M3 gas.
Wij gaan over 3 weken verhuizen naar een jaren 30 koophuis, energielabel B. isolatie glas, dak en muren. Vloer zou nog kunnen. HR ketel en normale radiatoren. We verwachten ook nog gezinsuitbreiding, dus verbruik in het nieuwe huis is wat lastig te schatten.
Gezien stukje duurzaamheidshypotheek overwegen we in ieder geval zonnepanelen (maar die zijn er dus nu nog niet). Opzich niet negatief tov warmtepomp, maar budget is beperkt en gemeente wil de wijk zsm van t gas af, dus dat kunnen we ook nog even afwachten.

oke, dus in dit perspectief: wat te doen met energiecontract. Wellicht voordeel dat we nu nog geen panelen hebben en dan dus langer af kunnen sluiten. Is het nog zinnig een energieleverancier zonder terugleverboete zoals anwb op dit moment te kiezen of is het allemaal een beetje same same in the end? Gewoon verlengen bij greenchoice tegen 0,23/kwh en 1,27/m2?
De installeerprijs voor pv is nu vrij competitief, dus toch vol leggen en een warmtepomp en/of boiler nemen en je warm water voorverwarmen tijdens eigen stroom opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
mormegilmaster schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:20:
Ha allen, corrigeer me als ik dit in het verkeerde topic post, maar kan me voorstellen dat het hier wel past :).

Ik heb even een klein geval bomen/bos:

Ons energiecontract loopt begin augustus af, nu nog greenchoice.
Wonen nu in een appartement met 2, verbruik 2000kwh en 600-700 M3 gas.
Wij gaan over 3 weken verhuizen naar een jaren 30 koophuis, energielabel B. isolatie glas, dak en muren. Vloer zou nog kunnen. HR ketel en normale radiatoren. We verwachten ook nog gezinsuitbreiding, dus verbruik in het nieuwe huis is wat lastig te schatten.
Gezien stukje duurzaamheidshypotheek overwegen we in ieder geval zonnepanelen (maar die zijn er dus nu nog niet). Opzich niet negatief tov warmtepomp, maar budget is beperkt en gemeente wil de wijk zsm van t gas af, dus dat kunnen we ook nog even afwachten.

oke, dus in dit perspectief: wat te doen met energiecontract. Wellicht voordeel dat we nu nog geen panelen hebben en dan dus langer af kunnen sluiten. Is het nog zinnig een energieleverancier zonder terugleverboete zoals anwb op dit moment te kiezen of is het allemaal een beetje same same in the end? Gewoon verlengen bij greenchoice tegen 0,23/kwh en 1,27/m2?
De installeerprijs voor pv is nu vrij competitief, dus toch vol leggen en een warmtepomp en/of boiler nemen en je warm water voorverwarmen tijdens eigen stroom opwekken?
Sowieso niet zomaar het verlengbod accepteren maar in ieder geval zorgen dat je bij GC het voordeligste contract krijgt van € 0,2037/kWh en € 1,1288/m³ . Lijkt me een mooi tarief om het nog een jaartje aan te kijken. Zou eventueel nog voordeliger kunnen als je gas ergens anders apart neemt met een cashback maar omdat je je verbruik nog niet weet is het beter om niet afhankelijk te zijn van cashbacks en de actievoorwaarden die daar bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 21:53
Novax schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Sowieso niet zomaar het verlengbod accepteren maar in ieder geval zorgen dat je bij GC het voordeligste contract krijgt van € 0,2037/kWh en € 1,1288/m³ . Lijkt me een mooi tarief om het nog een jaartje aan te kijken. Zou eventueel nog voordeliger kunnen als je gas ergens anders apart neemt met een cashback maar omdat je je verbruik nog niet weet is het beter om niet afhankelijk te zijn van cashbacks en de actievoorwaarden die daar bij horen.
GC welkom terug is inderdaad best een scherpe aanbieding.
Ik vraag me af of onze grootste joker niet is dat ik nog geen pv heb liggen, maar dat eigenlijk wel wil. Als je bijvoorbeeld bij ANWB nu afsluit en aangeeft dat je geen panelen hebt mag je nog een normaal contract afsluiten, als je wel aangeeft panelen te hebben dan moet je dynamisch. Zouden we via die weg niet toch een beetje ouderwets kunnen salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
mormegilmaster schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:27:
GC welkom terug is inderdaad best een scherpe aanbieding.
Ik vraag me af of onze grootste joker niet is dat ik nog geen pv heb liggen, maar dat eigenlijk wel wil. Als je bijvoorbeeld bij ANWB nu afsluit en aangeeft dat je geen panelen hebt mag je nog een normaal contract afsluiten, als je wel aangeeft panelen te hebben dan moet je dynamisch. Zouden we via die weg niet toch een beetje ouderwets kunnen salderen?
Lijkt me niet, ANWB is voor zover ik weet altijd dynamisch en heeft geen vaste contracten.

En ik vermoed dat je met ouderwets salderen bedoelt te salderen zonder terugleverkosten? Salderen zelf is nog steeds wettelijk verplicht en terugleverkosten daar ontkom je inmiddels niet meer aan tenzij je een modelcontract neemt (of inderdaad een dynamisch contract maar dan moet je weer met andere factoren rekening houden)

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 17-07-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 21:35
Het verlengingsaanbod voor GC klanten die het voordelige 3 jarig contract hadden afgesloten in 2021 is dus slechter dan GC aanbod nu op Gaslicht. Heeft iemand al geprobeerd via Gaslicht een nieuw GC contract af te sluiten?
--------------------
edit 1 uur later: Zelf getest en lijkt goedgekeurd (bevestiging van Greenchoice ontvangen). Je kan dus gunstiger verlengen via Gaslicht. Ze lijken te beseffen dat ik al klant ben uit de eerste zin: "Beste klant, Fijn dat je weer kiest voor groene stroom en/of aardgas met Natuur voor Morgen van Greenchoice!"

[ Voor 45% gewijzigd door Laros88 op 18-07-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skozaa
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 18:33
Laros88 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:01:
Het verlengingsaanbod voor GC klanten die het voordelige 3 jarig contract hadden afgesloten is dus slechter dan GC aanbod nu op Gaslicht. Heeft iemand al geprobeerd via Gaslicht een nieuw GC contract af te sluiten?
--------------------
edit 1 uur later: Zelf getest en lijkt goedgekeurd (bevestiging van Greenchoice ontvangen). Je kan dus gunstiger verlengen via Gaslicht. Ze lijken te beseffen dat ik al klant ben uit de eerste zin: "Beste klant, Fijn dat je weer kiest voor groene stroom en/of aardgas met Natuur voor Morgen van Greenchoice!"
Maar via gaslicht is 2 jaar en niet 3 jaar...

Trusted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 21:35
skozaa schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Maar via gaslicht is 2 jaar en niet 3 jaar...
Aangepast om duidelijk te maken dat ik bedoelde 3 jarig contract destijds via CB in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha-PC-Legend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 15:26
Laros88 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:01:
Het verlengingsaanbod voor GC klanten die het voordelige 3 jarig contract hadden afgesloten in 2021 is dus slechter dan GC aanbod nu op Gaslicht. Heeft iemand al geprobeerd via Gaslicht een nieuw GC contract af te sluiten?
--------------------
Dank je voor de informatie. Ik zit in de zelfde situatie (GC Consumentenbond contract van 2021) en wil het zelfde doen als jij (GC afsluiten via Gaslicht). Welk aanbod heb jij gekozen? (tarieven, termijn, cashback?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:48
Is Delta Energie te vertrouwen als energieleverancier? Of kan ik voor die €10 pm toch beter bij Greenchoice blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-02 21:17
Hallo allemaal,

Ik weet even niet wat wijsheid is. Ik heb de GC consumentenbond deal van 2021 nog lopen tot 12 januari.

Het valt mij op dat ik niet bij alle leveranciers al een nieuw contract kan kiezen omdat de startdatum te ver in de toekomst is (bij GC, CoolBlue en Essent, kan dit wel al). Voor de meeste leveranciers kom ik pas in aanmerking rond half oktober of zelfs november. Dan is het alweer kouder in het land en stijgen de prijzen wellicht weer.

Kan ik het beste toch afwachten met switchen tot oktober of zal ik proberen de huidige GC deal te scoren ook al ben ik al klant?/In elke geval toch wat in de zomermaanden proberen te regelen? Essent en CoolBlue zijn momenteel niet interessant voor mij volgens vergelijkingssites (1500kwh en 350/400m3 gas)

Bedankt voor de reacties alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Leia Iedereen loopt hier weg met GC. Waarom?

Als ik jouw verbruik op Pricewise invul is Energiedirect de goedkoopste met €156,- per jaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
GC staat bij mij ook pas ergens op #6 ofzo in de vergelijkers. Snap de hype ook niet helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
MotorBeast schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:02:
@Leia Iedereen loopt hier weg met GC. Waarom?

Als ik jouw verbruik op Pricewise invul is Energiedirect de goedkoopste met €156,- per jaar verschil.
Bijzonder, bij mij niet. GC is de goedkoopste die ik momenteel in deze zomermaanden tegenkom waar ik al een nieuw contract bij zou kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:56
Leia schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:18:
[...]

Bijzonder, bij mij niet. GC is de goedkoopste die ik momenteel in deze zomermaanden tegenkom waar ik al een nieuw contract bij zou kunnen afsluiten.
regionale verschillen wellicht, dag nacht tarieven etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 16:32
Ik zit verschillende vergelijkingssites af te speuren en heb een vraag over het invullen van je verbruik:

mijn verbruik:
Piek: 5000 kWh
Dal 1100 kWh

Opwek:
Piek: 4150 kWh
dal: 1150 kWh

gas 1100 m3

Bij pricewise.nl en overstappen.nl en gaslicht.com vul je opwek in, in piek en dal.
Bij energievergelijk.nl vul je het totaal aan opwek in nl. 5300kWh

met een dynamisch abonnement:
de verschillen lopen uiteen van 111 Euro per maand (zonneplan) tot 151 Euro (Next Energy)

Waarbij de site energievergelijk.nl het goedkoopste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
pinotgrigio1 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:21:
[...]

regionale verschillen wellicht, dag nacht tarieven etc?
Dat denk ik wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:47
Hallo!

Mijn huidige energiecontract bij Eneco loopt af eind augustus en ben mij aan het verdiepen in verlengen/overstappen.

Het is al vrij snel duidelijk dat verlengen bij Eneco niet bepaald voordelig is dus ik overweeg om over te stappen.

Huidige tarieven bij Eneco:
Normaaltarief € 0,21068 per kWh
Daltarief € 0,19314 per kWh
Terugleververgoeding € -0,09 per kWh
Terugleverkosten € 0,00 per kWh
Gas € 0,97811 per m3

Gegevens verbruik:
Stroom: 2002 kWh/jaar + 2281 kWh/jaar (dal)
Teruglevering: 611 kWh/jaar + 192 kWh/jaar (dal)
Gas: 1071 m³ jaar

Bij het invullen van bovenstaande gegevens op de verschillende vergelijkingssites kom ik op een gemiddeld aanbod van €170-180 per maand bij 1 jaar vast. Ik neig dan naar Greenchoice vanwege de ervaringen hier op het forum. Zie ik nog iets over het hoofd? Zou ik dynamisch/variabel ook nog moeten overwegen? En ik heb via Eneco bijv. een Toon in gebruik, is deze nog te gebruiken bij mijn nieuwe leverancier of moet ik deze dan ook vervangen?

Alvast dank voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goud_rob
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo allen, wat een heleboel informatie is hier te vinden, maar inmiddels zoveel posts dat hetvoor mij niet terug te lezen is wat voor mijn situatie een slimme keuze zou zijn! Een aantal jaren geleden heb ik flink geinvesteerd in zonnepanelen en er liggen in totaal 36 stuks energie op te wekken. Met mijn electrische auto, grote gezin en sauna wordt aardig wat van de ca 11MWh opverbruikt. Door de hoge gasprijzen ben ik de afgelopen jaren de overtollig opgewekte energie electrisch gaan bijverwarmen in de koude maanden.

Al met al zijn hierdoor mijn electriciteitskosten ca. 0Euro per maand geweest en is mijn gasverbruik flink afgenomen.

Nu zal mijn contract bij GC in November aflopen en schrik ik van het aanbod en mogelijkheden op vergelijkingssites; door mijn investering in zonnepanelen en hierbij mijn poging om bij te dragen aan een sustainable wereld voor mijn hoge verbruik, komt er nu toch weer per maand een aardige rekening op de mat voor electriciteit.

Mijn vraag aan jullie is; wat te doen in mijn situatie?
Mijn dank is groot en ik zie uit naar jullie antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rkonings
Dat is precies de hamvraag maar voor elke situatie is een ander plaatje van toepassing.

Ik gebruik 4 vergelijkingssites op dit moment:
overstappen.nl
pricewise.nl
gaslicht.com
Energievergelijk.nl

Niet alle sites hebben hetzelfde aanbod met energieleveranciers

Ik denk eerlijk gezegd dat het een vergelijking is van vaste contract van deze sites en vergelijken met dynamische contracten.
De terugleverkosten, zijn hierin een redelijke kostenpost als ik het zo zie.

Ik ben er zelf ook nog niet over uit want ook ik zie tegen verschillende bedragen aan te kijken per maand, zie mijn post hierboven.
Ik heb maar 14 panelen, 2 zuid/zuid-oost, 9 oost-west en 3west/west-zuid
die laatste 3 gaan in de winter niet veel doen vanwege schaduw.

Voor nu neig ik naar de laatste stroomkosten en gaskosten per jaar
teruglevering kan ik niet heel hard sturen, behalve alles uitzetten.

[ Voor 0% gewijzigd door rkonings op 23-07-2024 13:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik dacht alles goed geregeld te hebben met een 3 jarig contract en (dacht) ongeveer net zoveel verbruik als opwek via PV panelen (ca 9000kwh), maar het verbruik is iets hoger (500 kwh) en ik heb sinds kort een PHEV en zal dus meer stroom gebruiken.

Huidige tarief stroom: 0,37914 staat vast tot okt 2026, zonder PV boete.
Geen gas

Nu gaat de PHEV naar schatting zo'n 1.500-2.000 kwh verbruiken per jaar = 660 euro per jaar.

Opzeggen kan met indicatieve opzegvergoeding van 54 euro.

Ik heb geen idee van de pv panelen boete, is dat in de buurt van die 660 per jaar of veel lager?

Op Gaslicht.com is de goedkoopste optie 33euro per maand, scheelt dus hooguit enkele honderden euro's.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2024 23:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Grimmie187 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:50:
Ik neig dan naar Greenchoice vanwege de ervaringen hier op het forum. Zie ik nog iets over het hoofd? Zou ik dynamisch/variabel ook nog moeten overwegen? En ik heb via Eneco bijv. een Toon in gebruik, is deze nog te gebruiken bij mijn nieuwe leverancier of moet ik deze dan ook vervangen?
Greenchoice is een prima leverancier, maar dat zijn de meeste. Ik zie dat bijvoorbeeld Vattenfall en Powerpeers 8 euro per maand goedkoper zijn, dus die zou ik ook overwegen.

Als je bij Eneco weggaat, verliest de Toon een deel van zijn functionaliteit, die je geloof ik via een abonnement kunt terugkrijgen als je daar behoefte aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
goud_rob schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:40:
Met mijn electrische auto, grote gezin en sauna wordt aardig wat van de ca 11MWh opverbruikt.

Nu zal mijn contract bij GC in November aflopen en schrik ik van het aanbod en mogelijkheden op vergelijkingssites.
Vul bij vergelijkingsites eens 9999 kWh in als teruglevering i.p.v. 11 mWh. Sommige leveranciers hebben geen aanbod bij zo'n hoge teruglevering of je valt net in een hogere schaal. Daardoor kun je gek genoeg met minder teruglevering een lagere energierekening krijgen. 8)7

Vooral het aanbod van Pure Energie lijkt er dan uit te springen. Dan moet je dus wel zorgen dat je de omvormer uitzet voordat je in het contractjaar 10 mWh teruglevering aantikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:23:
Ik dacht alles goed geregeld te hebben met een 3 jarig contract en (dacht) ongeveer net zoveel verbruik als opwek via PV panelen (ca 9000kwh), maar het verbruik is iets hoger (500 kwh) en ik heb sinds kort een PHEV en zal dus meer stroom gebruiken.
Als ik even snel reken, zouden de terugleverkosten zeker het dubbele zijn van wat je bespaart met een lager afnametarief. Dus lekker je huidige contract houden zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sport_Life schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:23:

Huidige tarief stroom: 0,37914 staat vast tot okt 2026, zonder PV boete.
Geen gas

Nu gaat de PHEV naar schatting zo'n 1.500-2.000 kwh verbruiken per jaar = 660 euro per jaar.

Opzeggen kan met indicatieve opzegvergoeding van 54 euro.

Ik heb geen idee van de pv panelen boete, is dat in de buurt van die 660 per jaar of veel lager?

Op Gaslicht.com is de goedkoopste optie 33euro per maand, scheelt dus hooguit enkele honderden euro's.
Kun je niet nog een paar panelen erbij plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Truus01 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Kun je niet nog een paar panelen erbij plaatsen?
Alleen in de schaduw de meeste tijd van het jaar. Juist als ik de stroom hard nodig heb .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hallo allen, wat een heleboel informatie is hier te vinden, maar inmiddels zoveel posts dat hetvoor mij niet terug te lezen is wat voor mijn situatie een slimme keuze zou zijn! Een aantal jaren geleden heb ik flink geinvesteerd in zonnepanelen en er liggen in totaal 36 stuks energie op te wekken. Met mijn electrische auto, grote gezin en sauna wordt aardig wat van de ca 11MWh opverbruikt. Door de hoge gasprijzen ben ik de afgelopen jaren de overtollig opgewekte energie electrisch gaan bijverwarmen in de koude maanden.

Al met al zijn hierdoor mijn electriciteitskosten ca. 0Euro per maand geweest en is mijn gasverbruik flink afgenomen.

Nu zal mijn contract bij GC in November aflopen en schrik ik van het aanbod en mogelijkheden op vergelijkingssites; door mijn investering in zonnepanelen en hierbij mijn poging om bij te dragen aan een sustainable wereld voor mijn hoge verbruik, komt er nu toch weer per maand een aardige rekening op de mat voor electriciteit.

Let op dat je bij de vergelijkingssites niet de opwek maar de teruglevering moet invullen.
Op 0 zal je waarschijnlijk niet meer uitkomen.
Als je een digitale meter hebt, kun je ook dynamisch overwegen. Dat lijkt met veel overproductie nu het gunstigst, zeker als je met je EV en sauna de dure uren kunt ontwijken en misschien zelfs je eigenverbruik kan optimaliseren.

Als laatste tip: elektrisch bijstoken alleen met warmtepomptechniek doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sport_Life schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Alleen in de schaduw de meeste tijd van het jaar. Juist als ik de stroom hard nodig heb .
Als je daar voor zo'n €1320 panelen kunt plaatsen die over een jaar die 2000kWh kunnen opleveren, heb je ze er binnen je contract (en binnen salderen) eruit.
Anders wordt eea lastig.
Een nieuw contract met TLK is (nu) iets duurder, maar ook weer niet heel veel. Zou ik het oude contract toch aanhouden.
Of wellicht dynamisch, als je eea kunt sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij hebben voor onze nieuwe woning een gasaansluiting nodig. Ik nijg naar 1,12 van Greenchoice Welkom Terug.

Is dit een goed moment om af te sluiten voor oktober of zal wachten nog lonen?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
mijn voorkeur gaat nu uit naar 1jaar vast green choice
prima prijzen voor stroom
en gas voor 1,12

lijkt me nu de beste deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 16:55
; door mijn investering in zonnepanelen en hierbij mijn poging om bij te dragen aan een sustainable wereld voor mijn hoge verbruik, komt er nu toch weer per maand een aardige rekening op de mat voor electriciteit.

Bijdragen aan een sustainable wereld doe je toch nog steeds :Y ? Je betaalt er nu alleen wat voor en hebt je investering er waarschijnlijk financieel al uit.

Kan je je energie verlagen?

Verder: wil je vaste tarieven hebben of wil je dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:23
Mijn huidige contract bij Budget Energie loopt af. Ik heb het volgende verlengaanbod gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/braf5aHAIYYvNimU7Wx2fqEKrRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qpZ2FaNc6FjFDUVTvITy58xa.png?f=fotoalbum_large

Op Tweakers zie ik ook vaak de Green Choice welkom terug actie voorbijkomen. Hierbij krijg ik de volgende tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drVMHtTojhPqsKVHiIusDOU97SE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EEyyWZUAKR0YxKoJuGdbbOj.png?f=user_large

Enkele verbruik gegevens:

Stroom;
-8000 kw (Voornamelijk vanwege laden EV)
- Zes zonnepanelen die zo'n 1750 kw opwekken

Gas:
-Tussen de 500 en 750m3

Ik zou op het eerste oog zeggen dat de Budget Energie deal de betere voor mijn situatie is, of zie ik iets over het hoofd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
tim.w schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:51:
Mijn huidige contract bij Budget Energie loopt af. Ik heb het volgende verlengaanbod gekregen:

[Afbeelding]

Op Tweakers zie ik ook vaak de Green Choice welkom terug actie voorbijkomen. Hierbij krijg ik de volgende tarieven:

[Afbeelding]

Enkele verbruik gegevens:

Stroom;
-8000 kw (Voornamelijk vanwege laden EV)
- Zes zonnepanelen die zo'n 1750 kw opwekken

Gas:
-Tussen de 500 en 750m3

Ik zou op het eerste oog zeggen dat de Budget Energie deal de betere voor mijn situatie is, of zie ik iets over het hoofd? :)
  1. 1750 kWh "opwek" is niet het getal wat je moet hebben, het gaat op het getal wat je teruglevert aan het net vanuit je meter.
  2. Vergelijken op basis van tarieven alleen is tegenwoordig lastig, zeker voor stroom vanwege de terugleverkosten. Je kan beter je verbruiksgetallen bij een aantal vergelijkingssites invullen. (gaslicht.com, pricewise.nl, etc.) en dan de jaarkosten vergelijken.
  3. Dat aanbod van GC is zeker niet het voordeligste aanbod van GC (zie ook vergelijkingssites)
  4. Die vaste maandelijkse kosten van Budget zijn mooi laag, maar er zijn voordeligere tarieven
  5. Je kan ook nog overwegen om gas en stroom apart te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
tim.w schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:51:
Is dit verlengaanbod wederom een jaar (of meerjarig) contract? Of zijn dit de tarieven van het variabele contract en kun je dus iedere maand andere tarieven krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdonkey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 19:17
Wij verbruiken op dit moment ongeveer 11.000kw per jaar en wekken 9000kw op. Effectief resulteert dit nu in 7000kw van het net en leveren 5400kw terug. Met salderen is het dus voor nu nog geen probleem, echter snap ik dat we ons terugleveren moeten gaan beperken en we hebben dan ook een electrische auto aangeschaft met slimme laadpaal om zoveel mogelijk zelf te gaan gebruiken. Daarnaast gebruiken we 600m3 gas.

Waar ik over aan het nadenken ben is om het gas vast te zetten voor 3 jaar tegen de huidige prijs van 1.27 per m3 en stroom los dynamisch af te sluiten.

Is dit verstandig of toch beter om vaste stroom leverancier te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04 17:00
Kdonkey schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:51:
Wij verbruiken op dit moment ongeveer 11.000kw per jaar en wekken 9000kw op. Effectief resulteert dit nu in 7000kw van het net en leveren 5400kw terug. Met salderen is het dus voor nu nog geen probleem, echter snap ik dat we ons terugleveren moeten gaan beperken en we hebben dan ook een electrische auto aangeschaft met slimme laadpaal om zoveel mogelijk zelf te gaan gebruiken. Daarnaast gebruiken we 600m3 gas.

Waar ik over aan het nadenken ben is om het gas vast te zetten voor 3 jaar tegen de huidige prijs van 1.27 per m3 en stroom los dynamisch af te sluiten.

Is dit verstandig of toch beter om vaste stroom leverancier te pakken?
Kwa gas zou ik ook even kijken of 1 jaars contracten voor je lonen. Je verbruikt relatief weinig. En met jouw verbruik kun je op dit moment een cashback krijgen van rond de 80 tot 150 euro. Dat is best veel geld in verhouding tot je totale jaarrekening.

Stroom dynamisch zou kunnen. Vooral als je overdag je teruglevering kunt sturen, je omvormer uit kunt zetten bij negatieve prijzen. Bij steeds meer omvormers kun je dit trouwens automatisch instellen. En bij voorkeur ook nog panelen hebt liggen op meerdere windrichtingen.

Maar kijk ook eens naar de terugleverkosten in de kennisbank van energievergelijk.nl. Als je bij bijvoorbeeld Coolblue je teruglevering onder de 5k weet te krijgen dan betaal je "maar" €17,50 per maand aan terugleverkosten. Je kunt eens kijken of dat zich voor jou loont ten opzichte van dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdonkey
  • Laatst online: 06-05 19:17
NikkelV schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Kwa gas zou ik ook even kijken of 1 jaars contracten voor je lonen. Je verbruikt relatief weinig. En met jouw verbruik kun je op dit moment een cashback krijgen van rond de 80 tot 150 euro. Dat is best veel geld in verhouding tot je totale jaarrekening.

Stroom dynamisch zou kunnen. Vooral als je overdag je teruglevering kunt sturen, je omvormer uit kunt zetten bij negatieve prijzen. Bij steeds meer omvormers kun je dit trouwens automatisch instellen. En bij voorkeur ook nog panelen hebt liggen op meerdere windrichtingen.

Maar kijk ook eens naar de terugleverkosten in de kennisbank van energievergelijk.nl. Als je bij bijvoorbeeld Coolblue je teruglevering onder de 5k weet te krijgen dan betaal je "maar" €17,50 per maand aan terugleverkosten. Je kunt eens kijken of dat zich voor jou loont ten opzichte van dynamisch.
Goed punt, gedachte wat betreft gas is meer dat dit toch altijd redeijk stabiel is qua verbruik over de jaren en laag dus een vaste last die hetzelfde blijft niet zo erg is.

Qua stroom heb ik wel wat mogelijkheden om dit goed te "managen", ik werk normaliter 2 dagen per week thuis en heb 2/3 panelen op het oosten en 1/3 op het westen waardoor de piek zich best wel OK verdeeld. Uitzetten kan met 2 van de 3 omvormers die ik heb en alles hangt al in home assistant dus dat is kwestie van wat automations opzetten.

De "zekerheid" koop je natuurlijk bij vast, en gezien de hoeveelheid stroom is een beetje zekerheid natuurlijk niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Ik zit die MEGA actievoorwaarden eens te lezen maar die korting van 450 euro, daar kom ik niet aan als ik de voorwaarden lees...

Ik denk eerlijk gezegd dat de korting toch een sigaar uit eigen doos is maar goed..

mijn input:
stroom 5000/1000
teruglevering: 3000/1000
gas 1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 22:06
In december 2023 20 panelen oost-west bijgelegd omdat ik aan 24 panelen zuid wat stroom tekort had. (verbruik is 8.000kWh vanwege bedrijf aan huis, opbrengst was 9.000kWh)
Situatie nu:
Totaal 44 panelen.
Jaarproductie: 15.000kWh
Jaarverbruik: 8.000kWh
Jaarlevering: 7.000kWh
Draaischrijfmeter!
Leverancier:
Powerpeers
Modelcontract elektriciteit Einddatum Onbepaald
Onderstaand aanbod is gebaseerd op de 2023 situatie waarin ik dacht 7.000kWh te verbruiken en 9.000kWh aan productie te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBTxENb2NknmYUa4mJXGBBfs99w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXyw0PheL8gAWCB1Pfy05YG8.jpg?f=fotoalbum_large

Contractopbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UKOv4GoB8I-NhLWhKHPGrlBWcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nqmidg1MgBmPTqZi67O1UjUL.jpg?f=fotoalbum_large
Oftewel niet heel blij met het nieuwe aanbod.. ik snap nu waarom mensen liever afschakelen en hun investering maar laten gaan ..
Mijn vraag:
ik hoef toch niet in te gaan op dat nieuwe aanbod? Als ik niets verander blijft toch m'n huidige contract lopen of zie ik dit nu verkeerd?

Bijzonderheid
We wonen in een 2-onder-één-kap situatie met m'n ouders in een seniorenwoning.
Zou ik de 2e set zonnepanelen dan bij hun op de meter gaan aansluiten? Daar zit een oudere digitale meter in.
Maar dan bedenken hoe ik dat correct kan meten wat hun verbruiken en wat de panelen naar hun geleverd hebben. Tussenmeter wellicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
the noise schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:26:
In december 2023 20 panelen oost-west bijgelegd omdat ik aan 24 panelen zuid wat stroom tekort had. (verbruik is 8.000kWh vanwege bedrijf aan huis, opbrengst was 9.000kWh)
Situatie nu:
Totaal 44 panelen.
Jaarproductie: 15.000kWh
Jaarverbruik: 8.000kWh
Jaarlevering: 7.000kWh
Draaischrijfmeter!
Leverancier:
Powerpeers
Modelcontract elektriciteit Einddatum Onbepaald
Onderstaand aanbod is gebaseerd op de 2023 situatie waarin ik dacht 7.000kWh te verbruiken en 9.000kWh aan productie te hebben:
[Afbeelding]

Contractopbouw:
[Afbeelding]
Oftewel niet heel blij met het nieuwe aanbod.. ik snap nu waarom mensen liever afschakelen en hun investering maar laten gaan ..
Mijn vraag:
ik hoef toch niet in te gaan op dat nieuwe aanbod? Als ik niets verander blijft toch m'n huidige contract lopen of zie ik dit nu verkeerd?
Nee, dat zijn aanbiedingen voor vaste contracten. Je schrijft dat je nu een Modelcontract hebt. (Let op: een modelcontract is een specifieke vorm van een variabel contract, ik kan uit je screenshot niet opmaken of je ook echt het modelcontract hebt)

Dan blijf je bij het huidige modelcontract van je leverancier maar daar kunnen de tarieven van veranderen. Daarover word je (of ben je al) ingelicht 30 dagen voordat de nieuwe tarieven ingaan. Let daarbij op de vaste stroomkosten per maand, die kunnen bij sommige leveranciers onredelijk gestegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Kdonkey schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:17:
Qua stroom heb ik wel wat mogelijkheden om dit goed te "managen", ik werk normaliter 2 dagen per week thuis en heb 2/3 panelen op het oosten en 1/3 op het westen waardoor de piek zich best wel OK verdeeld. Uitzetten kan met 2 van de 3 omvormers die ik heb en alles hangt al in home assistant dus dat is kwestie van wat automations opzetten.

De "zekerheid" koop je natuurlijk bij vast, en gezien de hoeveelheid stroom is een beetje zekerheid natuurlijk niet verkeerd.
Of je de zekerheid van een vast contract wilt en het risico kunt dragen, zul je zelf moeten bepalen.

Momenteel is een dynamisch contract waarschijnlijk voordeliger, omdat je panelen op oost-west liggen en aangeeft goed je verbruik te kunnen sturen.

Als je in Home Assistant je uurdata hebt staat (of als je een HomeWizard-meter hebt), kun je laten berekenen wat je kwijt zou zijn geweest met een dynamisch contract. Je zou dan ook nog je gedrag tijdelijk kunnen aanpassen alsof je dynamisch zit, om te kijken hoe dat bevalt en wat dat met je gesimuleerde energierekening doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik kom er niet helemaal uit omdat ik jarenlang aan stadsverwarming zat en nu weer gas moet kiezen. Ik weet natuurlijk ook dat de markt gek is geworden jaren terug, maar hoe is de situatie nu en wat wordt er verwacht?

Ik heb nu Greenchoice Welkom Terug afgesloten voor 1 jaar (1,13 cent per m3). Maar ik kwam ook via het andere topic Delta 3 jaar op het spoor. Daar kost het 1,26 cent per m3 en krijg je 33,33 euro cashback per jaar.

Het scheelt niet heel veel, maar heeft het enorme zin om op dit moment voor 3 jaar te kiezen? In de zomer zijn de prijzen vaak wat lager, dus ik kan ook 1 jaar kiezen en het volgend jaar weer zien. We gaan naar een nieuw huis waar ik het verbruik sowieso lastig kan inschatten en alleen het verbruik van de vorige bewoners kan ingeven. Ik weet natuurlijk niet hoe die met energie omgaan.

Het prijsverschil per jaar is iets van 100 euro tussen Greenchoice en Delta, wat neerkomt op 8 euro per maand. Ik kan natuurlijk altijd 3 jaar afsluiten en binnen 14 dagen annuleren. Adviezen zijn welkom. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
THE_BASE schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:54:
Ik kom er niet helemaal uit omdat ik jarenlang aan stadsverwarming zat en nu weer gas moet kiezen. Ik weet natuurlijk ook dat de markt gek is geworden jaren terug, maar hoe is de situatie nu en wat wordt er verwacht?

Ik heb nu Greenchoice Welkom Terug afgesloten voor 1 jaar (1,13 cent per m3). Maar ik kwam ook via het andere topic Delta 3 jaar op het spoor. Daar kost het 1,26 cent per m3 en krijg je 33,33 euro cashback per jaar.

Het scheelt niet heel veel, maar heeft het enorme zin om op dit moment voor 3 jaar te kiezen? In de zomer zijn de prijzen vaak wat lager, dus ik kan ook 1 jaar kiezen en het volgend jaar weer zien. We gaan naar een nieuw huis waar ik het verbruik sowieso lastig kan inschatten en alleen het verbruik van de vorige bewoners kan ingeven. Ik weet natuurlijk niet hoe die met energie omgaan.

Het prijsverschil per jaar is iets van 100 euro tussen Greenchoice en Delta, wat neerkomt op 8 euro per maand. Ik kan natuurlijk altijd 3 jaar afsluiten en binnen 14 dagen annuleren. Adviezen zijn welkom. :)
En dit is je antwoord MotorBeast in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
En daar mag niet worden gediscussieerd. ;)

Overigens snap ik je antwoord echt wel, maar neemt niet weg dat ik graag zou willen weten hoeveel Tweakers er de laatste maanden nog voor 3 jaar hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
THE_BASE schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Overigens snap ik je antwoord echt wel, maar neemt niet weg dat ik graag zou willen weten hoeveel Tweakers er de laatste maanden nog voor 3 jaar hebben gekozen.
Het gaat er toch om dat jij je ergens goed bij voelt? Als iedereen zegt neem dynamisch ga je dan voor dynamisch? Niemand heeft een glazen bol wat de tarieven volgend jaar zijn. Of het jaar daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Het gaat er toch om dat jij je ergens goed bij voelt? Als iedereen zegt neem dynamisch ga je dan voor dynamisch? Niemand heeft een glazen bol wat de tarieven volgend jaar zijn. Of het jaar daarop.
Ik bepaal graag zelf waar ik mijn keuze op baseer. Dank voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 22:06
Novax schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Nee, dat zijn aanbiedingen voor vaste contracten. Je schrijft dat je nu een Modelcontract hebt. (Let op: een modelcontract is een specifieke vorm van een variabel contract, ik kan uit je screenshot niet opmaken of je ook echt het modelcontract hebt)

Dan blijf je bij het huidige modelcontract van je leverancier maar daar kunnen de tarieven van veranderen. Daarover word je (of ben je al) ingelicht 30 dagen voordat de nieuwe tarieven ingaan. Let daarbij op de vaste stroomkosten per maand, die kunnen bij sommige leveranciers onredelijk gestegen zijn.
Ik heb geen vast contract wat ik weet, ieder half jaar weer nieuwe prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-05 08:26
THE_BASE schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Ik ben er zo een die voor 3 jaar vast (bij delta) gekozen heeft. Mijn redenering: Ik verwacht dat de prijzen van gas veel hoger gaan worden door escalaties in de Oekraïne en in het midden oosten.

Overigens is dit mijn eerste vaste contract ooit. Ik heb altijd variabel gezeten, maar ik vond een beetje zekerheid wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:37:
Ik heb geen vast contract wat ik weet, ieder half jaar weer nieuwe prijzen.
Dat lijkt dan inderdaad op een modelcontract.

In deze post the noise in "De energierekening - kroegtopic" schrijf je "Terugleveren gaat me 1.000,- / jaar kosten". Is dat als je overstapt naar de vaste contracten die je aangeboden krijgt?

Want bij een modelcontract zitten geen terugleverkosten en de vaste kosten zullen zeker geen 1.000,- per jaar zijn, dus dat is dan nog een reden om het aanbod van een vast contract niet te accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
mdvdl schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:03:
[...]

Ik ben er zo een die voor 3 jaar vast (bij delta) gekozen heeft. Mijn redenering: Ik verwacht dat de prijzen van gas veel hoger gaan worden door escalaties in de Oekraïne en in het midden oosten.

Overigens is dit mijn eerste vaste contract ooit. Ik heb altijd variabel gezeten, maar ik vond een beetje zekerheid wel prettig.
Nog even gecheckt en in ons geval scheelt het 87 euro per jaar, dus voor dat geld hebben we 3 jaar lang geen gepieker over wat de gasprijzen gaan doen, dat is me wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikkelV
Met ons lage verbruik van 450 m3 waren we eigenlijk van plan om voor 1 jaar vast te gaan incl een leuke cashback. Maar ik verwacht ook dat de gasprijzen eerder gaan stijgen dan gaan dalen. Daarom klinkt 3 jaar vast en dus drie jaar geen uitzoekgedoe ook wel aanlokkelijk. Even hardop denkend: Bij een contract van 3 jaar lopen we mogelijk twee jaar cashback mis en betalen we mogelijk drie jaar een 85 euro per jaar meer. (Mits geen heel gekke dingen gebeuren.) Van dat geld kunnen we ook een stukje het risico op prijsverhoging mee opvangen... Dit extra betalen heeft in ons geval alleen maar nut als de kans groot is dat de markt weer compleet plat zou komen te liggen en er geen cashbacks meer zouden worden uitgedeeld.

We willen komend jaar ergens gaan kijken om helemaal van het gas af te gaan. Je betaalt met de nieuwe regels toch alleen een boete als de prijzen op het moment van opzeggen zijn gedaald tov je contract? Dus een drie jarige contract voor gas opzeggen, zou niet super veel moeten kosten? Op het mislopen van de cashback na dan. Of zie ik nu wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
THE_BASE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Nog even gecheckt en in ons geval scheelt het 87 euro per jaar, dus voor dat geld hebben we 3 jaar lang geen gepieker over wat de gasprijzen gaan doen, dat is me wel wat waard.
Wijs besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 09:25
Ik ga ik oktober weg bij mijn huidige energieleverancier waar ik al 15 haar bij zit (Essent). Zeer geringe terugleververgoeding en hoge teruglever kosten. Ik heb 16 zonnepanelen waar ik jaarlijks zo'n 5800kWh mee opwek. Ik verbruik iets meer.

Waar ik nu het meest mee zit is wat mijn volgende type contract moet worden. Bij wie kan ik zelf wel uitzoeken. Maar ik wil eigenlijk helemaal geen terugleverboete betalen omdat ik me totaal niet kan vinden in de excuses die erbij genoemd worden.

Het liefst zou ik een dynamisch contract nemen, maar ik maak me alleen zorgen of dit überhaupt wel rendabel gaat zijn voor mij als zonnepanelen bezitter. Ik kan dan namelijk niet meer salderen zoals gebruikelijk maar ik krijg de uurprijs terug. Als ik veel zon heb, heeft heel Nederland dat ook en zal de prijs onwaarschijnlijk goedkoop zijn. Ik krijg dus niets ervoor terug terwijl ik wel de dynamisch hoge prijs mag betalen voor als ik hem wel nodig heb.

Klopt deze redenatie of zie ik hier iets over het hoofd?

Ik heb nog geen thuisbatterij aangezien die nu nog helemaal niet rendabel zijn.

Wat kunnen jullie me adviseren? Of een vast contract zonder teruglever boete, vind ik ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Pont Max schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:17:
Ik ga ik oktober weg bij mijn huidige energieleverancier waar ik al 15 haar bij zit (Essent). Zeer geringe terugleververgoeding en hoge teruglever kosten. Ik heb 16 zonnepanelen waar ik jaarlijks zo'n 5800kWh mee opwek. Ik verbruik iets meer.

Waar ik nu het meest mee zit is wat mijn volgende type contract moet worden. Bij wie kan ik zelf wel uitzoeken. Maar ik wil eigenlijk helemaal geen terugleverboete betalen omdat ik me totaal niet kan vinden in de excuses die erbij genoemd worden.

Het liefst zou ik een dynamisch contract nemen, maar ik maak me alleen zorgen of dit überhaupt wel rendabel gaat zijn voor mij als zonnepanelen bezitter. Ik kan dan namelijk niet meer salderen zoals gebruikelijk maar ik krijg de uurprijs terug. Als ik veel zon heb, heeft heel Nederland dat ook en zal de prijs onwaarschijnlijk goedkoop zijn. Ik krijg dus niets ervoor terug terwijl ik wel de dynamisch hoge prijs mag betalen voor als ik hem wel nodig heb.

Klopt deze redenatie of zie ik hier iets over het hoofd?

Ik heb nog geen thuisbatterij aangezien die nu nog helemaal niet rendabel zijn.

Wat kunnen jullie me adviseren? Of een vast contract zonder teruglever boete, vind ik ook prima.
Dynamisch blijft altijd een gok, dat is het hele eieren eten ervan.

Dus wil je óf een gok nemen, en mogelijk goedkoper, mogelijk duurder uit zijn, óf weten waar je aan toe bent met een vast contract? Alleen jij kan die keuze voor jezelf maken ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Laatst online: 04-05 09:25
"weten waar ik aan toe ben" gaat me vanaf oktober €32 per maand meer kosten. Dat is toch behoorlijk.

Als ik met mijn specificaties ga vergelijken op diverse sites ben ik dit juist minder kwijt bij een dynamisch contract (scheelt dus het dubbele).

Als ik geen zonnepanelen had, was het een simpele keuze. Dan had ik een dynamisch contract genomen. Zeker in deze tijd. Maar die heb ik nu eenmaal en wil het liefste de komende twee jaar, nu het nog bestaat, gebruik blijven maken van de meest rendabele manier van salderen. Maar wat is die nu in mijn geval???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
NikkelV schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:27:
We willen komend jaar ergens gaan kijken om helemaal van het gas af te gaan. Je betaalt met de nieuwe regels toch alleen een boete als de prijzen op het moment van opzeggen zijn gedaald tov je contract? Dus een drie jarige contract voor gas opzeggen, zou niet super veel moeten kosten? Op het mislopen van de cashback na dan. Of zie ik nu wat over het hoofd?
Klopt. En sommige maatschappijen doen sowieso niet moeilijk over van het gas gaan.
Bij Greenchoice werd toen ik belde direct het contract opgezegd (dus vanaf die dag al geen kosten meer) en werd er niet eens over een boete gesproken. (Al is dat natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar ik meen dat er iets in hun voorwaarden stond dat als je echt van het gas af gaat (dus niet overstapt) het dan kosteloos is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:49:
[...]

Klopt. En sommige maatschappijen doen sowieso niet moeilijk over van het gas gaan.
Bij Greenchoice werd toen ik belde direct het contract opgezegd (dus vanaf die dag al geen kosten meer) en werd er niet eens over een boete gesproken. (Al is dat natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar ik meen dat er iets in hun voorwaarden stond dat als je echt van het gas af gaat (dus niet overstapt) het dan kosteloos is.)
Dan is opzeggen en een dag later ergens aansluiten toch creatief boekhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
THE_BASE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Dan is opzeggen en een dag later ergens aansluiten toch creatief boekhouden?
Ze zeggen ook je ATO op, dus een en ander kan volgens mij niet zomaar.

(En om een van de, in mijn ervaring, redelijk positieve maatschappijen zo te benadelen, zie ik ook niet zitten. Zou gewoon fraude zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:17:
[...]

Ze zeggen ook je ATO op, dus een en ander kan volgens mij niet zomaar.

(En om een van de, in mijn ervaring, redelijk positieve maatschappijen zo te benadelen, zie ik ook niet zitten. Zou gewoon fraude zijn.)
Vandaar mijn opmerking. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikkelV
Pont Max schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:26:
"weten waar ik aan toe ben" gaat me vanaf oktober €32 per maand meer kosten. Dat is toch behoorlijk.

Als ik met mijn specificaties ga vergelijken op diverse sites ben ik dit juist minder kwijt bij een dynamisch contract (scheelt dus het dubbele).

Als ik geen zonnepanelen had, was het een simpele keuze. Dan had ik een dynamisch contract genomen. Zeker in deze tijd. Maar die heb ik nu eenmaal en wil het liefste de komende twee jaar, nu het nog bestaat, gebruik blijven maken van de meest rendabele manier van salderen. Maar wat is die nu in mijn geval???
Zoals al gezegd is, niemand kan in de toekomst kijken wat de prijzen dynamisch gaan doen. Het een en ander hangt ook af of je je verbruik kunt sturen. En/of je omvormer automatisch kunt laten uitschakelen bij negatieve prijzen.
En kwa vaste contracten kom je helaas niet onder terugleverkosten uit. Al zijn er ook nog die alleen extra vaste kosten in rekening brengen. Dat kan soms gunstiger uitpakken.

Het is me overigens niet helemaal duidelijk of je 5800 teruglevert of is dat je totale opwek? Als je weet hoeveel je teruglevert (dus na je verbruik voor de meter) dan kan je met deze tool de terugleverkosten vergelijken:

https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen

Dit kan soms handig zijn omdat niet alle maatschappijen te vinden zijn via vergelijkingssites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pont Max schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:26:
Als je ongeveer al je verbruik saldeert zou je voor stroom ook modelcontracten kunnen overwegen. Voordeel is geen terugleverkosten. Nadeel is dat de vaste kosten per maand bij sommige leveranciers wat hoger zijn. En dat de tarieven 2x per jaar kunnen veranderen maar dat maakt voor het variabele stroomtarief bij volledig salderen niet veel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Novax op 30-07-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:37:
[...]

Als je ongeveer al je verbruik saldeert zou je voor stroom ook modelcontracten kunnen overwegen. Voordeel is geen terugleverkosten. Nadeel is dat de vaste kosten per maand bij sommige leveranciers wat hoger zijn. En dat de tarieven 2x per jaar kunnen veranderen maar dat maakt voor het variabele stroomtarief bij volledig salderen niet veel uit.
De vaste kosten kunnen wel ook (extreem) verhoogd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50
Via pricewise vul ik al mijn gegevens in en ik krijg geen aanbod van Green Choice?
Is het regio afhankelijk? Ik woon in midden van NL.
Ik zit nu wel bij Green Choice. Heb zelfs geprobeerd om huidige leverancier naar ONBEKEND te zetten, maar zelfs dan heb ik geen aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 09:13
kx22 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:46:
Via pricewise vul ik al mijn gegevens in en ik krijg geen aanbod van Green Choice?
Is het regio afhankelijk? Ik woon in midden van NL.
Ik zit nu wel bij Green Choice. Heb zelfs geprobeerd om huidige leverancier naar ONBEKEND te zetten, maar zelfs dan heb ik geen aanbod?
wat heb je ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50
Adres gegevens,
eerst aangegeven dat huidige leverancier GC is. Daarna een keer met iets anders.

Stroom en teruglevering
zonnepanelen aangeklikt

Of mag dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 10:26
Hey, ik heb afgelopen jaar bij dynamisch ANWB gezeten. Prima partij en heb redelijke prijzen betaald. €553,42 voor 2562 kWh en €752,56 voor 383m3. Nu heb ik het idee dat dit goedkoper kan. Aangezien ik nu alleen woon heb ik mijn vebruik aangepast naar 2200 kWh (1300 normaal en 900 dal) en 400m3 gas. Ik kom alleen snel bij een partij uit als Oxxio die niet hele goede tarieven biedt maar wel een enorme 'bonus' na 1 jaar. Ik zie dat bijvoorbeeld Greenchoice betere tarieven heeft maar een mindere bonus. Kom ik wel per maand iets hoger uit. Ik gebruik gaslicht, pricewise en independer om te vergelijken. Of zijn er nog 'hidden gems' die niet via de vergelijkers boven komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohakerel
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-04 10:03
Ik heb per 10 aug een contract bij budget energie, 9 aug loopt mijn vaste contract af bij Essent, ik heb nog geen bevestiging van opzegging oid ontvangen vanuit Essent.
Bijna navragen bij beide leveranciers word ik ook niet veel wijzer, Essent geeft aan dat het 9 aug afloopt en budget energie zegt het gaat vanzelf :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Even een vraag voor mijn ouders waarvan ook het 3-jarig contract van Greenchoice nu afloopt.

Mijn moeder heeft stroom (met zonnepanelen) en gas. Wat is voor haar nu handig om te doen? Nummer invullen en terug laten bellen? Mijn vader heeft alleen stroom en gas (geen zonnepanelen), als ik de vergelijkingssites bekijk dan is het voordeliger om over te stappen.

Of gas en stroom loskoppelen voordeliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:54
ohakerel schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:09:
Ik heb per 10 aug een contract bij budget energie, 9 aug loopt mijn vaste contract af bij Essent, ik heb nog geen bevestiging van opzegging oid ontvangen vanuit Essent.
Bijna navragen bij beide leveranciers word ik ook niet veel wijzer, Essent geeft aan dat het 9 aug afloopt en budget energie zegt het gaat vanzelf :?
Mijn contract bij Greenchoice is ingegaan per 1-8. Vorige week heb ik Vattenfall een bericht gestuurd of de opzegging goed binnen is gekomen. Die zeiden van niet, dus de nieuwe leverancier zou het fout gedaan hebben.

Vervolgens Greenchoice gebeld en die gaf aan dat ze 1 dag voor de ingangsdatum de opzegging sturen en dat dit heel normaal is als een contract net afloopt voordat de nieuwe ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 16:57
Ik lees dat sommige tweakers afzonderlijke contracten afsliuten voor gas en stroom. Bijvoorbeeld gas Greenchoice en stroom bij Vattenfall.

Is het nadelig omdat je dan voor 2 aanbeiders vaste kosten betaalt?
Of zijn de vaste kosten dan lager per aanbieder?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-02 05:49
Na lezen hier en vergelijken heb ik mijn dynamische ANWB contract verruild voor 2 jaar vast bij Geenchoice . In ons nieuwe huis waar een hybride warmtepomp in zit , twee vloerpompen en camera bewaking kan ik zeer beperkt sturen. Een elektrische auto hebben we nog niet. De voordelen van dynamisch zijn met alleen de vaat en wasmachine die stuurbaar zijn vermoedelijk nogal beperkt.
Heb nog 3 jaar overwogen omdat tamelijk waarschijnlijk de gasprijs eerder substantieel zal stijgen dan dalen in deze onrustige wereld.
0,23 resp 1,24 is het voor mij de komende 2 jaar. Overigens is het ook wel prettig de vaatwasser nu gewoon aan te kunnen zetten als hij vol is en niet te hoeven kijken naar het gunstige tijdstip . Geeft een soort rust 😊. Bij het oriënteren viel me overigens op dat Eneco fors hoger zit meestal. Wat is daar nu de policy ? Dat kost hun toch een hoop klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Apollyon schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:55:
Ik lees dat sommige tweakers afzonderlijke contracten afsliuten voor gas en stroom. Bijvoorbeeld gas Greenchoice en stroom bij Vattenfall.

Is het nadelig omdat je dan voor 2 aanbeiders vaste kosten betaalt?
Of zijn de vaste kosten dan lager per aanbieder?
Je betaald altijd voor ieder 'product' apart vaste lasten, alleen als je alles op een rekening krijgt, zie je dat misschien niet meer.
Maar de vaste leveringskosten kunnen bij de ene aanbieder lager zijn dan bij de andere.
Dat is dus even bekijken, waar je goedkoper uit bent.
Het kan bijvoorbeeld wel zo zijn dat je met alles samen een hogere korting/cashback krijgt dan met alleen gas/stroom.
Er is eigenlijk geen nadeel om het op te splitsen, behalve dan dat dat niet altijd het goedkoopste is, dat is van je situatie afhankelijk en van de aanbiedingen op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
RayDelft schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:05:
Bij het oriënteren viel me overigens op dat Eneco fors hoger zit meestal. Wat is daar nu de policy ? Dat kost hun toch een hoop klanten?
Eneco is een van de grootste energieleveranciers. Dat komt mede doordat (als ik me niet vergis) die, net als Essent, is ontstaan uit de oude nutsbedrijven. Zij hebben dan ook nog vrij veel klanten die nooit overstappen.
Zij kunnen een paar overstappende klanten dus wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:45
Mijn huidige contract van 1 jaar bij Vattenfall vast op stroom- & gas eindigt op 30 september 2024. Ik heb hier een contract van 1 jaar met een Cashback van €105 deze sloot ik af via Pricewise.

BudgetEnergie jaarnota op basis van tweepersoonshuishouden:
Stroom normaal 412 kWh
Stroom Dal 465 kWh
Gas 93 m3

Ik heb een mailtje gekregen van Pricewise en ik ben nu aan het kijken via Pricewise wat de nieuwe aanbiedingen zijn. Op basis van tweepersoonshuishouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNmXcnN8LNQCJNB7BhJ-5nFzS84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7clFXqBcSwVTWmQN3pG9Bwy.jpg?f=fotoalbum_large

• Op dit moment is mijn voorschotbedrag per maand €100. Onze gemiddelde kosten per maand liggen rond de €40 per maand voor gas en stroom op basis van tweepersoonshuishouden.

• Kan ik bij United Consumers mijn eigen voorschotbedrag kiezen?

• Rekent United Consumers geen extra toeslagen of dat je extra moet betalen. Ik las hier op Tweakers.net dat VandeBron ooit iets extra in rekening brengt extra kosten.

Dit lijkt mij heel aantrekkelijk vind ik om over te stappen.

Ik heb als vergelijking gekeken naar BudgetEnergie, bij BudgetEnergie krijg ik €270 terug als cashback en de tarieven zijn iets hoger

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGs6dklSAof53N0CAJCGWZ9LaZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av3JiLoVOtPOhvTQygobVxNB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen zonnepanelen

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 04-08-2024 16:27 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-03 13:11
Wij gaan binnenkort verhuizen naar een huis met zonnepanelen en moeten dus een nieuw energiecontract afsluiten. Momenteel hebben wij een dynamisch energiecontract zonder zonnepanelen. Ik heb vele topics en sites gelezen, maar ik vind het lastig om tot een conclusie te komen.
Daarnaast weegt mee dat wij de verwarming voorziening waarschijnlijk op de schop gaan gooien. Dit is momenteel luchtverwarming + airco, maar zal mogelijk veranderen naar vloerverwarming middels CV of een (hybride) warmtepomp. Hoe dit er precies uit zal komen te zien durf ik nog niet te zeggen en zal natuurlijk ook invloed hebben op het gas/stroom verbruik.

Daarom vroeg ik mij af wat jullie zouden kiezen. Ik kan kiezen voor een dynamisch of variabel energiecontract, welke maandelijks opzegbaar is. Dan zou ik eerder neigen voor een dynamisch contract, omdat dit toch goedkoper oogt dan een variabel energiecontract. Echter heb ik geen ervaring met een dynamisch contact met zonnepanelen. Het alternatief is een vast contact voor 1 jaar en over een jaar de kaarten opnieuw uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 22:03
RayDelft schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:05:
Bij het oriënteren viel me overigens op dat Eneco fors hoger zit meestal. Wat is daar nu de policy ? Dat kost hun toch een hoop klanten?
Zelf zit ik ook bij een grote “energiemaatschappij” en ben bereid een paar cent meer te betalen. Met de gedachte dat ze dit geld ook daadwerkelijk investeren in energie/waterkrachtcentrales, wind/zonnepanelen etc.
Iets wat de “energieleveranciers” niet doen, zij kopen en verkopen alleen maar en pakken hun marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:16
Hoe gaat het in zijn werk als je het uitlezen hebt uitgeschakeld van je slimme meter en je bent op vakantie op moment van aflopen energiecontract en overgang naar nieuwe energieleverancier?

ivm de zonnepanelen die gewoon doorgaan met opwekken weet ik na mijn vakantie niet wat de stand was op datum van aflopen contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dirk0s schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:32:
Hoe gaat het in zijn werk als je het uitlezen hebt uitgeschakeld van je slimme meter en je bent op vakantie op moment van aflopen energiecontract en overgang naar nieuwe energieleverancier?

ivm de zonnepanelen die gewoon doorgaan met opwekken weet ik na mijn vakantie niet wat de stand was op datum van aflopen contract?
De nieuwe energieleverancier zal je vragen de meterstand door te geven. En volgens mij moet dat dan binnen 4 weken na die vraag. En anders gaan ze schatten (wat bijna altijd in je nadeel is).

Ik heb dat ooit ongeveer zo gehad. Maar ik had foto's van de meterstand iets voor en iets na de datum en heb toen kunnen bewijzen dat hun schatting er naast zat en toen hebben ze achteraf alsnog iets gunstigere meterstanden opgenomen.

Je kunt ze anders even bellen en vragen hoe dat in jouw situatie zit.

(Of iemand die de sleutel heeft een foto laten maken van de meterstand, zodat je en de meterstand vanuit vakantie door kunt geven en/of bewijs hebt wat de meterstand werkelijk was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Truus01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

De nieuwe energieleverancier zal je vragen de meterstand door te geven. En volgens mij moet dat dan binnen 4 weken na die vraag. En anders gaan ze schatten (wat bijna altijd in je nadeel is).

Ik heb dat ooit ongeveer zo gehad. Maar ik had foto's van de meterstand iets voor en iets na de datum en heb toen kunnen bewijzen dat hun schatting er naast zat en toen hebben ze achteraf alsnog iets gunstigere meterstanden opgenomen.

Je kunt ze anders even bellen en vragen hoe dat in jouw situatie zit.

(Of iemand die de sleutel heeft een foto laten maken van de meterstand, zodat je en de meterstand vanuit vakantie door kunt geven en/of bewijs hebt wat de meterstand werkelijk was.)
Tussen vertrek en eind contract zit 3 dagen, tussen eind contract en thuiskomst zit 11 dagen. Ik zou dus voor vertrek fotos kunnen maken en dan opwek erbij tellen vanuit de P1 meter.

Gas en electra verbruik zou laag zijn en die er iets bij kunnen tellen?

Ik heb ivm een verbouwing (verzekeringswerk) een aantal bouwdrogers gehad dus flink wat stroom verbruik gehad. Later in het contractjaar zonnepanelen laten leggen dus heb nog flink wat open staan om te salderen. Kan je hier nog mee sjoemelen of is dat niet verstandig?

[ Voor 11% gewijzigd door Dirk0s op 05-08-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dirk0s schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Tussen vertrek en eind contract zit 3 dagen, tussen eind contract en thuiskomst zit 11 dagen. Ik zou dus voor vertrek fotos kunnen maken en dan opwek erbij tellen vanuit de P1 meter.

Gas en electra verbruik zou laag zijn en die er iets bij kunnen tellen?

Ik heb ivm een verbouwing (verzekeringswerk) een aantal bouwdrogers gehad dus flink wat stroom verbruik gehad. Later in het contractjaar zonnepanelen laten leggen dus heb nog flink wat open staan om te salderen. Kan je hier nog mee sjoemelen of is dat niet verstandig?
Het enige wat ik je aan sjoemelen 'aan kan raden' is om ze dan maar te laten schatten.
En dan heb je de foto's van voor je vertrek en na terugkomst als bewijs als het toch sterk in je nadeel afwijkt.
Meer gesjoemel zou ik niet doen.
(Denk dat gegevens van de P1-meter niet tellen, maar ook dat kan je misschien wel helpen.)

*Edit: Overigens hoeven ze die foto's ook niet als bewijs te accepteren. Wat wel kan helpen is als je op de foto's in ieder geval ook de datum van de foto hebt. Zo heb ik eens foto's gemaakt met een fototoestel en de mobiel naast de meter met duidelijk de datum zichtbaar (en voor de zekerheid ook een met de nu.nl voorpagina met datum erop).

[ Voor 15% gewijzigd door Truus01 op 05-08-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Truus01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Het enige wat ik je aan sjoemelen 'aan kan raden' is om ze dan maar te laten schatten.
En dan heb je de foto's van voor je vertrek en na terugkomst als bewijs als het toch sterk in je nadeel afwijkt.
Meer gesjoemel zou ik niet doen.
(Denk dat gegevens van de P1-meter niet tellen, maar ook dat kan je misschien wel helpen.)

*Edit: Overigens hoeven ze die foto's ook niet als bewijs te accepteren. Wat wel kan helpen is als je op de foto's in ieder geval ook de datum van de foto hebt. Zo heb ik eens foto's gemaakt met een fototoestel en de mobiel naast de meter met duidelijk de datum zichtbaar (en voor de zekerheid ook een met de nu.nl voorpagina met datum erop).
Maar stel op vertrekdag in de ochtend staat er 1000 opwek op de teller en de dagen dat het contract nog loopt zie ik op de p1 meter dat er 100 is opgewekt, kan ik toch 1100 invullen? ik heb verder nog nooit fotos hoeven maken als bewijs in eerdere overgangen tussen leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:54
Dirk0s schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Maar stel op vertrekdag in de ochtend staat er 1000 opwek op de teller en de dagen dat het contract nog loopt zie ik op de p1 meter dat er 100 is opgewekt, kan ik toch 1100 invullen? ik heb verder nog nooit fotos hoeven maken als bewijs in eerdere overgangen tussen leveranciers.
Je kunt ook die 11 dagen wachten totdat je thuis bent en dan de echte waardes invullen. Of vraag het even na bij je nieuwe leverancier wat handig is. Zij geven de eindstand door aan de vorige leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 22:33
Niet voor mezelf, maar voor mijn schoonmoeder:
Situatie, woont in een vrijstand huis met (oude) zonnepanelen.
Ze gebruikt weining stroom levert meer terug, oude CV installatie, die eigenlijk vervangen moet worden.

Aanbod van GC:

Stroomverbruik 678 kWh / 995 kWh
Teruglevering 1175 kWh / 515 kWh
Gasverbruik 1665 m3 per jaar
Voorgesteld Termijnbedrag € 225,-
Via Welkom Terug: €203

Kijk ik via overstappen.nl
Kom ik rond de €180 uit. (wel allemaal via een bonus)
Denk dat ik voor haar geen dynamisch of variable contract moet overwegen.

Of zou ik nog een andere optie moeten uitozken? Gas Los van Elektrisch oid?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 19:30
Mijn 3-jarig gascontract loopt op 25-11 a.s. af bij Greenchoice, dus ik ben mij ook aan het oriënteren op een nieuw contract. Nu ga ik volgend jaar, waarschijnlijk rond oktober-november-december (afhankelijk van oplevering) verhuizen naar een nieuwbouwhuis (gasloos). Vorig jaar heb ik 660m3 gebruikt. Mijn huidige leverancier (Greenchoice) schat dit op 795 m3.

Is het nu verstandig om een één jarig contract te nemen of toch een 2- of 3-jarig contract? Mis ik de loyaliteitsbonus als ik een 2- of 3-jarig contract vroegtijdig opzeg ivm verhuizing naar een gasloos huis? Dat maakt namelijk wel uit welke leverancier het goedkoopst zal zijn (volgens overstappen.nl), namelijk Frank of Greenchoice (als nieuwe klant, het verlengingsaanbod is slechter dan het aanbod als nieuwe klant..).

[ Voor 6% gewijzigd door Perzikvrucht op 05-08-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Perzikvrucht schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:26:
Mijn 3-jarig gascontract loopt op 25-11 a.s. af bij Greenchoice, dus ik ben mij ook aan het oriënteren op een nieuw contract. Nu ga ik volgend jaar, waarschijnlijk rond oktober-november-december (afhankelijk van oplevering) verhuizen naar een nieuwbouwhuis (gasloos). Vorig jaar heb ik 660m3 gebruikt. Mijn huidige leverancier (Greenchoice) schat dit op 795 m3.

Is het nu verstandig om een één jarig contract te nemen of toch een 2- of 3-jarig contract? Mis ik de loyaliteitsbonus als ik een 2- of 3-jarig contract vroegtijdig opzeg ivm verhuizing naar een gasloos huis? Dat maakt namelijk wel uit welke leverancier het goedkoopst zal zijn (volgens overstappen.nl), namelijk Frank of Greenchoice (als nieuwe klant, het verlengingsaanbod is slechter dan het aanbod als nieuwe klant..).
Geen idee hoe het zit als je naar een gasloze woning, maar met de spanningen in het midden-oosten is een 3 jarig contract zo gek nog niet. Ook de huidige situatie in Japan en Amerika kunnen van invloed zijn op de huidige gasprijzen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
THE_BASE schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:19:
[...]

Geen idee hoe het zit als je naar een gasloze woning, maar met de spanningen in het midden-oosten is een 3 jarig contract zo gek nog niet. Ook de huidige situatie in Japan en Amerika kunnen van invloed zijn op de huidige gasprijzen wellicht.
Met een dalende olieprijs wacht ik het nog steeds even af. Hebben correlatie met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:55:
[...]

Met een dalende olieprijs wacht ik het nog steeds even af. Hebben correlatie met elkaar.
Hier nog steeds in de bedenktijd van 1 jaar Greenchoice Welkom Terug of 3 jaar Delta Energie, ben er ook nog niet helemaal over uit. Ik vraag me namelijk af of de gasprijs op korte termijn weer 1,12 per m3 gaat worden of dat 1,27 per m3 al voordelig en stabiel is. Maar niemand heeft een glazen bol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 19:30
THE_BASE schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:19:
[...]

Precies. Maar weten jullie of je de cashback alleen krijgt als het contract volledig is uitgezeten of ook als je vroegtijdig naar een gasloze woning verhuist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Perzikvrucht schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

Precies. Maar weten jullie of je de cashback alleen krijgt als het contract volledig is uitgezeten of ook als je vroegtijdig naar een gasloze woning verhuist?
Uiteindelijk neem ik de gok en kies gewoon voor 1 jaar. Zo'n vaart als de vorige keer zal het vast niet lopen en anders zit ik op de blaren. In mijn geval heb ik geen idee van ons verbruik in ons nieuwe huis en daardoor wil ik niet 3 jaar ergens aan vast zitten. Ik kreeg overigens mijn ouders ook niet zo ver om voor 3 jaar te kiezen, terwijl die juist van zekerheid houden, maar die hebben een nare smaak van het vorige 3-jarig contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 10:56
Mijn contract loopt in september af en ik heb nagelaten eerder een nieuwe af te sluiten (#spijtvan). Maar met een elektrische auto sinds dit voorjaar, warmtepomp afgelopen winter en wpb over enkele weken en geplande uitbreiding PV heb ik afgewacht.
Voornemen is om binnen enkele maanden volledig van gas af te gaan. Verlenging op variabel bij Eneco is heel duur, dus wil overstappen. Is het nu verstandig om alleen elektrisch af te sluiten en gas te laten lopen? (Ik neig naar GC voor 1 jaar). Anders moet is straks jaarcontract van gas afkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
reign-in-pain schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:03:
(Ik neig naar GC voor 1 jaar). Anders moet is straks jaarcontract van gas afkopen?
Ja. Al doet GC niet heel moeilijk als je gasloos gaat. Bij mij althans niet.
Staat meen ik iets in hun voorwaarden dat je geen boete krijgt als je van het gas afgaat. Je zou ze kunnen bellen om dat na te vragen. En anders inderdaad (ergens) variabel (of zelfs dynamisch) dan kun je er zeker zonder boete vanaf.
Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.