The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
De rest van mijn verhaal gaat over gas:
We hadden gas bij Delta afgesloten voor 1 jaar met een leuke cashback. Echter Pricewise vraagt bij het afsluiten naar de EINDdatum van het contract. En Delta heeft daar BEGIN datum van gemaakt. Dus het contract zou 1 dag te vroeg ingaan. Dus ik gebeld, volgens die medewerker zou 1 dag niks uitmaken... Echter dat zou me zomaar 120 euro aan boete en misgelopen cashback kunnen gaan kosten. Dus heb ik het telefonisch een dag later laten zetten. Hier kreeg ik geen schriftelijke bevestiging van. Ik zou het wel kunnen zien in MijnDelta volgens die medewerker.
Morgen of maandag (afhankelijk hoe ze rekenen) loopt mijn twee weken bedenktijd af. Maar in MijnDelta is nergens een begindatum van het contract te vinden. En uiteraard is dit weekend niemand meer te bereiken. Dus ik kan niet controleren of ze het goed hebben aangepast...
Nu biedt Greenchoice ook een leuk contract aan via Pricewise met cashback. En deze zou onder aan de streep zelfs net een paar cent per maand goedkoper uitkomen dan Delta.
Opties:
- Ik kan nu Delta voor de zekerheid opzeggen per mail. En dan Greenchoice afsluiten. Maar heb ik dan wel recht op de cashback omdat ik al klant ben voor stroom? Ik kan hier niks over vinden in de voorwaarden.
- Of erop gokken dat Delta het wél goed heeft aangepast en daar blijven.
- of Delta annuleren voor de zekerheid en hopen dat de komende maanden nog een leuke andere cashback actie voorbij komt.
We verbruiken namelijk maar 450 m3 per jaar. Dus een cashback is dan best veel geld in verhouding.
Wat is handig hierin?
Nb: toevallig heb ik hetzelfde verbruik en ook GC3 jaar stroom zonder boete.

[ Voor 39% gewijzigd door MotorBeast op 22-06-2024 21:01 ]
Laatst mij ook overkomen, bij Pricewise icm Vattenfall. Heb dus het idee dat Pricewise de einddatum doorgeeft als begindatum...NikkelV schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:06:
We hadden gas bij Delta afgesloten voor 1 jaar met een leuke cashback. Echter Pricewise vraagt bij het afsluiten naar de EINDdatum van het contract. En Delta heeft daar BEGIN datum van gemaakt. Dus het contract zou 1 dag te vroeg ingaan. Dus ik gebeld, volgens die medewerker zou 1 dag niks uitmaken... Echter dat zou me zomaar 120 euro aan boete en misgelopen cashback kunnen gaan kosten. Dus heb ik het telefonisch een dag later laten zetten. Hier kreeg ik geen schriftelijke bevestiging van. Ik zou het wel kunnen zien in MijnDelta volgens die medewerker.
Morgen of maandag (afhankelijk hoe ze rekenen) loopt mijn twee weken bedenktijd af. Maar in MijnDelta is nergens een begindatum van het contract te vinden. En uiteraard is dit weekend niemand meer te bereiken. Dus ik kan niet controleren of ze het goed hebben aangepast...
Contact opgenomen met Vattenfall, en gelukkig bij Vattenfall wel direct een nieuw contract in de mail met de juiste ingangsdatum.
Bedankt voor het meedenken. Heb Delta inderdaad net opgezegd. Had er geen goed gevoel over en heb dan geen zin om te vertrouwen in een medewerker die vond dat die ene dag niks zou uitmaken.MotorBeast schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:33:
@NikkelV Opzeggen Delta en gewoon wachten tot na 01 juli. Vaak gaan gasprijzen in de zomerperiode nog wat zakken. Wat is je risico met 450m3? Nihil toch?
Nb: toevallig heb ik hetzelfde verbruik en ook GC3 jaar stroom zonder boete.Gas moet ik nog regelen.
Het risico is op zich max een paar honderd euro. Extreemste scenario: Als de prijzen drastisch zouden stijgen door gedoe in de wereld en bedrijven geen cashback meer zouden geven. Maar zelfs dat zouden we kunnen opbrengen. Tijd zal het leren.
Als je een leuke gas aanbieding tegenkomt dan hou ik me aanbevolen.
Fijn om te weten dat het aan Pricewise ligt en dat wij geen fout hebben gemaakt oid. Had van Delta ook een nieuw contract willen hebben idd. Vind het daar maar raar geregeld.sll schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:57:
[...]
Laatst mij ook overkomen, bij Pricewise icm Vattenfall. Heb dus het idee dat Pricewise de einddatum doorgeeft als begindatum...
Contact opgenomen met Vattenfall, en gelukkig bij Vattenfall wel direct een nieuw contract in de mail met de juiste ingangsdatum.
Voor wat het waard is, ik heb Delta via overstappen.nl afgesloten en daar wel correcte datum.NikkelV schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:30:
Fijn om te weten dat het aan Pricewise ligt en dat wij geen fout hebben gemaakt oid. Had van Delta ook een nieuw contract willen hebben idd. Vind het daar maar raar geregeld.
Ik heb meer dan genoeg zonnepanelen, heb zo'n 2000 kWh over per jaar. Ik sta nu bij Powerpeers nog wel zo'n 1200 kWh "in de min", vanwege warmtepomp gebruik ik in de winter vrij veel. Mijn energiejaar loopt van okt-okt.
Als ik nu over zou stappen naar een andere partij moet ik dan ook afrekenen met powerpeers en dus die 1200 kWh dik betalen? Want dan kan ik misschien beter wachten tot ik in de plus sta qua salderen en dan overstappen?
Ik heb geen gas meer.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 24-06-2024 13:03 ]
Sorry, niet duidelijk vermeld. Contract is al (lang) verlopen, ben vrij om te gaan.MotorBeast schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:02:
@Beekforel Als je contract tot oktober loopt verandert er toch niets? Een lopend contract kan/mag men niet wijzigen. Gewoon contract uitzitten.
Dan zou ik even wachten ja. Of je moet elders een erg goede aanbieding kunnen pakken.Beekforel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:04:
[...]
Sorry, niet duidelijk vermeld. Contract is al (lang) verlopen, ben vrij om te gaan.
Alles beschouwende had ik dat Greenchoice verhaal moeten doen, maar helaas toen zat ik niet op te letten.MotorBeast schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Dan zou ik even wachten ja. Of je moet elders een erg goede aanbieding kunnen pakken.
Als ik nu een prijsvergelijk maak kom ik bij Oxxio uit voor net geen 2 euro per maand, dat is per jaar wat PowerPeers mij straks per maand voorrekent.

Ik had begin van het jaar ingeschat dat ik vlak voor 1 juli wel kon wisselen maar geen rekening gehouden met zo'n slechte juni-maand qua opwek... Naja, maar even afwachten dan.
Ik zit momenteel bij GC, mijn contract loopt nog een half jaar en ik wil overstappen naar een voordeliger contract bij GC. Is dat iemand wel eens gelukt? Of moet ik dan eerst via een andere leverancier gaan?
Opzegvergoeding maak ik mij geen zorgen over.
Ik ben recent bewoner geworden van een NOM woning, dit vond ik medio februari een heel fijn idee, helaas met alle bewegingen op de energiemarkt denk ik daar nu wel anders over.
Zal het er even mee moeten doen ben ik bang.
Ik heb mijn vorige energie leverancier meegenomen van mijn oude adres, Engie.
Dit contract komt nu te verlopen over een aantal maanden (augustus).
Omdat ik hier nog geen jaar woon heb ik helaas geen volledig overzicht van het verbruik / opbrengst over een jaar heen, wel heb ik de totalen van mijn slimme meter en de datum van de eerste ingebruikname.
Dat plus dat ik met alles wat er nu gaande is ik het behoorlijk moeilijk vind om nu een beslissing te maken waar ik mij goed bij voel, ik probeer daarom zoveel mogelijk informatie in te winnen.
De woning is nu 2x van eigenaar gewisseld sinds 01-09-2021, ik weet ook dat de vorige bewoner alleenstaand was, wij wonen hier nu met zn 2en.
De slimme meter geeft het volgende aan:
Geleverd - laag tarief: 3091 kWh
Geleverd - hoog tarief: 2179 kWh
Terug geleverd - laag tarief: 4813 kWh
Terug geleverd - hoog tarief: 8832 kWh
Zonnepanelen hebben sindsdien in totaal 16,824 kWh opgewekt.
Ik begrijp dat niemand hier een glazen bol heeft en dat de uiteindelijke keuze mijn eigen risico is, desalniettemin hoor ik graag wat de tweakers met meer ervaring op dit vlak zouden doen.
Het maakt mij verder niet uit of de leverancier groen is of niet, ik vind mijzelf groen genoeg met de 19 zonnepanelen die op het dak liggen.
Alvast dank
[ Voor 4% gewijzigd door joon op 25-06-2024 12:06 ]
Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Waarom zo zuur? Je woont nog altijd in een huis met een fors lagere energierekening dan de gemiddelde woning in Nederland en dit scheelt je nog altijd bakken met geld, alle jaren dat je er woont. Ruilen?joon schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:44:
Goedemorgen Allen,
Ik ben recent bewoner geworden van een NOM woning, dit vond ik medio februari een heel fijn idee, helaas met alle bewegingen op de energiemarkt denk ik daar nu wel anders over.
Zal het er even mee moeten doen ben ik bang.
Ik heb mijn vorige energie leverancier meegenomen van mijn oude adres, Engie.
Dit contract komt nu te verlopen over een aantal maanden (augustus).
Omdat ik hier nog geen jaar woon heb ik helaas geen volledig overzicht van het verbruik / opbrengst over een jaar heen, wel heb ik de totalen van mijn slimme meter en de datum van de eerste ingebruikname.
Dat plus dat ik met alles wat er nu gaande is ik het behoorlijk moeilijk vind om nu een beslissing te maken waar ik mij goed bij voel, ik probeer daarom zoveel mogelijk informatie in te winnen.
De woning is nu 2x van eigenaar gewisseld sinds 01-09-2021, ik weet ook dat de vorige bewoner alleenstaand was, wij wonen hier nu met zn 2en.
De slimme meter geeft het volgende aan:
Geleverd - laag tarief: 3091 kWh
Geleverd - hoog tarief: 2179 kWh
Terug geleverd - laag tarief: 4813 kWh
Terug geleverd - hoog tarief: 8832 kWh
Zonnepanelen hebben sindsdien in totaal 16,824 kWh opgewekt.
Ik begrijp dat niemand hier een glazen bol heeft en dat de uiteindelijke keuze mijn eigen risico is, desalniettemin hoor ik graag wat de tweakers met meer ervaring op dit vlak zouden doen.
Het maakt mij verder niet uit of de leverancier groen is of niet, ik vind mijzelf groen genoeg met de 19 zonnepanelen die op het dak liggen.
Alvast dank
Wbt verbruik neem ik aan dat je een WP hebt en dat de vorige bewoners, zoals gebruikelijk is, 24/7 in het stookseizoen stookte, koken zal ook de wereld niet zijn in verbruik en je weet zelf wat je verbruikte in je oude woning aan wellicht hobbies, verbruik wat eventueel kinderen doen (gamen etc, wasmachine, vaatwasser en dan zal je even een schatting moeten maken wat je verbruik ongeveer wordt.
Engie gaat denk ik je vriend niet meer zijn: Engie snoeit in de terugleververgoeding
En hier meelezen en/of teruglezen: De zonnepanelen-boete
Ik neem aan dat dus vele, net zoals ons, binnen nu en 3 mnd moeten overstappen.
Zijn hiervan al mensen overgestapt of wellicht verlengd?
ons verbruik is 1500m3 gas, 8000 stroom, en wij wekken 6000 stroom op..
Erg benieuwd was de greenchoicers in dit forum doen...of al gedaan hebben
Ik heb zelf ook dezelfde aanbieding gepakt in 2021, dit heeft goed uitgepakt gezien de energie-crisis.wwwmarcel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:22:
Ik ben één van de vele die dankzij dit forum 3 jr geleden is overgestapt op Greenchoice icm Consumenten Bond was dat een top aanbod, waar we nog steeds van genieten.
Ik volg dit topic alweer een paar maanden.
Eventjes geleden waren er nog mogelijkheden zonder terugleverkosten.
Ik heb gekozen voor 3 jaar Essent ( zonder terugleverkosten is helaas nu niet meer af te sluiten )
Greenchoice had nog langere tijd een mogelijk voor een contract zonder terugleverkosten.
Helaas is ook deze nu niet meer af te sluiten.
Je verbruik is hoog. Dus ondanks dat Greenchoice nu per kWh TLK rekent, kan dr Welkom terug nu toch interessant zijn. Ik heb voor 2jr afgesloten. En ik zat ook bij Greenchoice, dus welkom terug is wat vreemde naam voor de aanbieding.wwwmarcel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:22:
Ik ben één van de vele die dankzij dit forum 3 jr geleden is overgestapt op Greenchoice icm Consumenten Bond was dat een top aanbod, waar we nog steeds van genieten.
Reden is namelijk dat de kWh prijs heel laag is. Ik heb 20 cent per kWh in het contract staan. En ja, je betaalt TLK, maar dan wordt het hier de sport om zoveel mogelijk de auto te laden als de zonnepanelen leveren.
Je kan de Nederlandse en de Franse situatie niet zomaar vergelijken. Frankrijk heeft heel veel elektrische verwarming en haalt veel elektriciteit uit kernenergie. Dus dat gaf geen kostenstijging.Waah schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:10:
In Frankrijk waren maximale stijgingen van 4% en later 15%. Ja dat kostte ze geld (zo'n 15 miljard) maar op een land als Frankrijk is dat niet zoveel.
In Nederland komt heel veel verwarming en een groot deel van de elektriciteit uit aardgas. Met als gevolg een enorm stijging van de inkoopprijzen.
En ondanks alle kritiek die we kunnen hebben op Nederland, ik denk dat weinig mensen om economische redenen zullen verhuizen naar Frankrijk. Zoveel beter is het daar niet.
Je hebt gelijk, ik kom nogal zuur over - excuses hiervoor, heeft vooral met frustratie te maken waar dit niet de juiste plek voor is.MotorBeast schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:54:
[...]
Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Waarom zo zuur? Je woont nog altijd in een huis met een fors lagere energierekening dan de gemiddelde woning in Nederland en dit scheelt je nog altijd bakken met geld, alle jaren dat je er woont. Ruilen?Je kan toch gewoon eens kijken op vergelijkingssite waar je het gunstigst uitkomt?
Wbt verbruik neem ik aan dat je een WP hebt en dat de vorige bewoners, zoals gebruikelijk is, 24/7 in het stookseizoen stookte, koken zal ook de wereld niet zijn in verbruik en je weet zelf wat je verbruikte in je oude woning aan wellicht hobbies, verbruik wat eventueel kinderen doen (gamen etc, wasmachine, vaatwasser en dan zal je even een schatting moeten maken wat je verbruik ongeveer wordt.
Engie gaat denk ik je vriend niet meer zijn: Engie snoeit in de terugleververgoeding
En hier meelezen en/of teruglezen: De zonnepanelen-boete
Weet dat het mooie energiezuinige woningen zijn en dat het zeker slechter kan, ik wil graag de beste keuze maken maar ik kom er gewoon niet uit. Ook met prijsvergelijkers en alles wat ik lees raak ik alleen maar meer de weg kwijt over waar ik nu goed aan doe.
Ik heb even gerekend met een ruime marge en dan kom ik op het volgende op jaarbasis.
Gebruik - laag min-max: 900-1250 kWh
Gebruik - normaal min-max: 636-850 kWh
Teruglevering - laag: 1404 kWh
Teruglevering normaal: 2592 kWh
Dit kan makkelijk meer zijn, er liggen 19 panelen op het dak.
Bij pricewise en independer met de keuze voor vast kom ik op pure energie maar echt geen idee, ik ken ze niet.
2e keuze komt op budget energie.
Beide rekenen terugleverkosten.
NIeuwe aanvragen voor 1 juli worden niet geconfronteerd met de terugleverkosten.
Thanks...ik geloof dat (Greenchoice) nog terugleverkosten deed na salderen...mrVroom schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:07:
Mensen die zonnepanelen terugleverkosten willen voorkomen: via Gaslicht voor 1 juli ENECO kiezen of natuurlijk via ENECO zelf.
NIeuwe aanvragen voor 1 juli worden niet geconfronteerd met de terugleverkosten.
dus voor ons 8000-6000 = 2000 TLK
en zal dat bij Eneco dan zijn (in ons geval)
6000- minus directe verbruik (bv auto en overdag wassen)
..sorry, ze maken het toch allemaal veels te moeilijk met die ingewikkelde berekeningen..

:strip_exif()/f/image/u2Tt2VRR8nknkW6vJchzh14g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik krijg alleen maar de optie voor dynamisch, is dat wat je bedoeld? want dat soort contracten hebben standaard toch geen TLK?mrVroom schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:07:
Mensen die zonnepanelen terugleverkosten willen voorkomen: via Gaslicht voor 1 juli ENECO kiezen of natuurlijk via ENECO zelf.
Zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" . Jij levert meer terug dan je verbruikt. Het is een schatting en je weet het nog niet exact dus wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld 2000kWh opgeven als verbruik en ook als teruglevering. Als je dan de aanbieding voor 1 jaar vast zonder terugleverkosten wel krijgt proberen aan te vragen voor de datum wanneer je huidige contract afloopt. Bij acceptatie nogmaals goed de product voorwaarden controleren en als dat klopt heb je nog een goed contract voor een jaar. Zo niet heb je nog 14 dagen bedenktijd.joon schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:21:
Ik krijg alleen maar de optie voor dynamisch, is dat wat je bedoeld? want dat soort contracten hebben standaard toch geen TLK?
Okay thanks voor de verduidelijking.Novax schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:39:
[...]
Zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" . Jij levert meer terug dan je verbruikt. Het is een schatting en je weet het nog niet exact dus wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld 2000kWh opgeven als verbruik en ook als teruglevering. Als je dan de aanbieding voor 1 jaar vast zonder terugleverkosten wel krijgt proberen aan te vragen voor de datum wanneer je huidige contract afloopt. Bij acceptatie nogmaals goed de product voorwaarden controleren en als dat klopt heb je nog een goed contract voor een jaar. Zo niet heb je nog 14 dagen bedenktijd.
Het lukt mij inderdaad om een vast aanbod te krijgen maar als ik dan de kostenopbouw bekijk dan staat wel het volgende er onder:
De link "lees meer" werkt overigens hier niet https://cm-sitecore.dxp.e...service/terugleverkosten/Lever je terug uit zonnepanelen?
Als klant met zonnepanelen betaal je hogere vaste leveringskosten dan klanten zonder zonnepanelen. Als energieleverancier hebben we namelijk te maken met hoge kosten van stroom. Deze stroom wordt opgewekt door zonnepanelen van particuliere klanten, maar wordt niet direct door hen zelf verbruikt. Deze kosten willen we eerlijk verdelen. Daarom berekenen we de kosten alleen door aan de klanten met zonnepanelen, in plaats van aan iedereen. Lees meer wat dit voor jou betekent.
Als je zelf stroom opwekt, dan verrekenen we de door jou teruggeleverde stroom met je stroomverbruik. Betaal je twee tarieven voor je stroom? Dan trekken we de teruggeleverde stroom eerst af van het normaalverbruik en daarna van het dalverbruik. Lever je zelfs meer stroom terug dan je in totaal hebt verbruikt? Dan ontvang je een terugleververgoeding van € 0,05 per kWh. Dit is exclusief overheidsheffingen en btw. De terugleververgoeding kan wijzigen.
[ Voor 5% gewijzigd door joon op 27-06-2024 16:52 ]
Klopt, die "vaste leveringskosten" is het vastrecht en zijn € 14,99 per maand, maar dus nog niet per kWh. Dat gaat binnenkort wel gebeuren, zie de correcte link: https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/joon schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:51:
[...]
Okay thanks voor de verduidelijking.
Het lukt mij inderdaad om een vast aanbod te krijgen maar als ik dan de kostenopbouw bekijk dan staat wel het volgende er onder:
[...]
De link "lees meer" werkt overigens hier niet https://cm-sitecore.dxp.e...service/terugleverkosten/
Als je dus nu nog afsluit val je tijdens je looptijd onder de oude regeling.Sluit je nu een nieuw contract af?
Dan betaal je de huidige verhoogde vaste leveringskosten van € 14,99 per maand en ontvang je een terugleververgoeding van 5 cent per kWh voor stroom die je netto teruglevert.
Sluit je deze zomer een nieuw contract af?
Naar verwachting gelden vanaf aankomende zomer de terugleverkosten per teruggeleverde kWh stroom ook voor stroomcontracten met vaste tarieven. We weten nu nog niet precies vanaf wanneer dit is. De laatste informatie hierover vind je op deze pagina. Sluit hier een contract met vaste tarieven af.
[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 27-06-2024 18:05 ]
Hun prijzen zijn voor gas & stroom ook lager dan wat ik nu bij Oxxio betaal.
Ik heb echter geen ervaring met 1 van beide leveranciers. Gewoon Energie schijnt zelfs nog zo nieuw te zijn dat Pricewise of Ben Woldring geen reviews hebben.
Is dit een goede deal of gewoon to good to be true?
:strip_exif()/f/image/dTUsX5Qj2ywY008rIXsDQLhn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nZHtKpQOUr8F8Yw3UoyQouJH.jpg?f=fotoalbum_large)
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Bij GreenChoice een actie gevonden met 185 euro korting voor een 1 jaar contract.
1
2
3
4
| Normaal Dal M3 Leveringskosten Huidig € 0,23476 € 0,21709 € 1,04116 € 12,12 Nieuw € 0,27829 € 0,24931 € 1,23312 € 31,96 GC € 0,22540 € 0,23750 € 1,21840 € 17,51 |
Plan was om zonnepanelen dit voorjaar op het dak te krijgen (#fail) maar die heb ik even uitgesteld.
GreenChoice heeft wel hogere terugleverkosten (€ 0,1162 vs € 0,05 per kWh) na saldering, echter wil ik ook met electra gaan verwarmen (lucht/lucht) dus ben ik meer gebaat bij een lagere kWh prijs dan de terugleverkosten. Doel is ook om het gasverbruik nog verder naar beneden te krijgen (van 700 naar 500).
Denk maar swappen dus.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Volgens mij haal je terugleverkosten en terugleververgoeding door elkaarUberprutser schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:21:
Vandaag aabod gekregen van United Consumers voor een verlenging van 1 jaar nu mijn 3 jarige contract afloopt per 1 Augustus. Niet echt onder de indruk, ondanks de 50 euro korting die er nog af gaat.
Bij GreenChoice een actie gevonden met 185 euro korting voor een 1 jaar contract.
code:
1 2 3 4 Normaal Dal M3 Leveringskosten Huidig € 0,23476 € 0,21709 € 1,04116 € 12,12 Nieuw € 0,27829 € 0,24931 € 1,23312 € 31,96 GC € 0,22540 € 0,23750 € 1,21840 € 17,51
Plan was om zonnepanelen dit voorjaar op het dak te krijgen (#fail) maar die heb ik even uitgesteld.
GreenChoice heeft wel hogere terugleverkosten (€ 0,1162 vs € 0,05 per kWh) na saldering, echter wil ik ook met electra gaan verwarmen (lucht/lucht) dus ben ik meer gebaat bij een lagere kWh prijs dan de terugleverkosten. Doel is ook om het gasverbruik nog verder naar beneden te krijgen (van 700 naar 500).
Denk maar swappen dus.
Gas kan je ook apart nemen, kijk bij https://www.overstappen.nl of https://www.pricewise.nl/ met alleen gas naar Delta, tarief € 1,21 maar bij 700m3 een cashback van € 235. (bij 500 m3 maar € 100)
En voor Greenchoice is er ook nog https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ met betere tarieven (maar geen cashback)
Vandaag ook even gekeken voor mezelf. 3 jaar gas vast bij Delta is ook best interessant. In mijn geval €7,- per maand duurder.Novax schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:02:
[...]
Volgens mij haal je terugleverkosten en terugleververgoeding door elkaar![]()
Gas kan je ook apart nemen, kijk bij https://www.overstappen.nl of https://www.pricewise.nl/ met alleen gas naar Delta, tarief € 1,21 maar bij 700m3 een cashback van € 235. (bij 500 m3 maar € 100)
En voor Greenchoice is er ook nog https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ met betere tarieven (maar geen cashback)
Ja, ik schrijf het doorelkaar, pas vandaag mee bezig om uit te zoeken, ook om te kijken of het loont om huis van vriendin over te zetten; die zit op variabel met een dak vol met panelen en een electrische auto. Morgen eens kijken naar de juiste cijfers.Novax schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:02:
[...]
Volgens mij haal je terugleverkosten en terugleververgoeding door elkaar
Met mijn huidige verbruik scheelt die GreenChoice/Delta combinatie nog eens 150 euro, dank!
Als ik kijk naar de welkom terug van Greenchoice heb ik idd geen korting en met mijn verbruik zou dat duurder uit vallen.
Ik ga voor de GC/Delta.
[ Voor 14% gewijzigd door Uberprutser op 27-06-2024 20:20 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Eneco 1jr vast schijnt nog zonder terugleverkosten te zijn.Uberprutser schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:09:
ook om te kijken of het loont om huis van vriendin over te zetten; die zit op variabel met een dak vol met panelen en een electrische auto. Morgen eens kijken naar de juiste cijfers.
Mits geen overproductieTruus01 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:25:
[...]
Eneco 1jr vast schijnt nog zonder terugleverkosten te zijn.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Volgens mij vorig jaar bijna 10mWh afgenomen dus genoeg te salderen.

Weet iemand hoe dit zit? Iets gevonden. Nu even bedenken of het loont het contract met vattenfall voortijdig te beëindigen. Is oud en ik voldoe aan de spelregels dat ik net iets meer verbruik dan teruglever.
Edit vond net een redelijk recent artikel met een lijstje erin. Inderdaad 90 dagen.
https://www.ad.nl/geld/ka...6e-d3754392f293&auth_rd=1
[ Voor 44% gewijzigd door thefox154 op 29-06-2024 08:16 ]
Misschien een domme vraag: Morgen is het 1 juli, zou het contract dan onder de "nieuwe" regels gaan vallen of nog onder de oude zonder terugleverkosten, met extra verhoging van de vaste kosten?
Als je het contract aanvraagt staan de voorwaarden er al bij en daarmee ga je akkoord. Dan zouden dus de "oude" voorwaarden moeten zijn. Maar wel goed controleren want bij een overgang willen er nog wel eens dingen mis gaan.mdvdl schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:55:
Ik heb gisteren een contract bij Eneco afgesloten via gaslicht, maar in de bevestigingsmail staat dat ik na 1 of 2 werkdagen het contract krijg.
Misschien een domme vraag: Morgen is het 1 juli, zou het contract dan onder de "nieuwe" regels gaan vallen of nog onder de oude zonder terugleverkosten, met extra verhoging van de vaste kosten?
Mijn huidige contract loopt eind deze maand af, en ben dus nu aan het orienteren en vergelijken.
Na navragen bij Vattenfall wel een persoonlijk aanbod gekregen met betere tarieven dan de nieuwe-klanten tarieven.
Echter bij verder navragen zegt de klantenservice dat zie die Blijven Loont korting niet meer aanbieden en ook niet meer kunnen toevoegen aan nieuwe contracten.
Dat terwijl dat wel zo op de website staat. Krijg je als antwoord een excuus voor de onduidelijkheid op de website. Ik lees echter echt geen enkele onduidelijkheid op de website... "Blijven Loont voor klanten die blijven" is vrij ondubbelzinnig...
Hoewel ik gezien de betere aanbiedingen bij of Budget Energie of GreenChoice hoogstwaarschijnlijk toch wel ga overstappen, ben ik wel eens benieuws of iemand anders die discussie met ze al eens verder is aangegaan, en met welk eventueel resultaat?
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Beste lezer ,
Sinds dit voorjaar woon ik in een nieuw vrijstaand huis waarvan ik het verbruik nog niet goed ken . Ik verwacht ca. 7000 Kw te zullen gaan gebruiken . Ik heb al een tijd een dynamisch energiecontract . Zonnepanelen heb ik nu niet , en die kan ik hier ook niet plaatsen en een electrische auto heb ik ook niet .
Mijn verbruik in de goedkope uren is maar beperkt stuurbaar . Alleen vaatwasser , wasmachine en droger stem ik daarop af . Nu vermoed ik dat de hybride warmtepomp , vloerverwarmingspompen en ventilatie met WTW relatief best veel gaan verbruiken en die kan ik niet / beperkt sturen . Nu bij bijvoorbeeld een 2 jarig contract een prijs geldt van ca 26 cent , vraag ik me af of een dynamisch contract nog wel wijs is . Ik moet immers ook tijdens de dure uren electra afnemen . En de dure uren komen gemiddeld regelmatig ruim boven de 30 cent .
Mijn vraag is of hier iets zinnigs over te zeggen is . Overigens vraag ik me af waarom Eneco bij vaste contracten ca 5 cent duurder is dan de meeste concurrenten. Maar dat is een andere vraag . Jullie meedenken wordt zeer op op prijs gesteld . Waarvoor reeds dank .
Momenteel zit ik bij Essent (en is mijn vaste contract sinds 30 jun. afgelopen).
Nu heb ik daar een verlengaanbod van hun met de tarieven
Stroom:
Normaal : € 0,29355
Dal : € 0,29113
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,36022
Gas:
€ 1,36041
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,26183
Ik vind dit eerlijk gezegd, vooral als ik op vergelijkingssites zoals overstappen.nl, bekijk niet echt een aanbieding. Daar heb je bijv GreenChoice een betere. Maar zie ik wat over het hoofd waarom er zoveel verschil zit met de aanbiedingen op bijv overstappen.nl en wat Essent aanbied ? Er zijn zoveel uitzonderingen / regeltjes per aanbieder.
Situatie is: 2400 normaal, 1400 dal en 1100 gas met geen zonnepanelen (ook daar nog veel twijfel over, maar dat is een ander topic).
Dat is gewoon een schandalig verlengaanbod zeker als je geen panelen hebt. Zou inderdaad naar de vergelijkers gaan om wat beters uit te zoeken. Eventueel gas nog apart doen als dat voordeliger is met een cashback (zie specifiek pricewise.nl en overstappen.nl)The.Terminator schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:04:
Voor iemand die door de bomen het bos niet meer ziet, kan iemand advies geven ?
Momenteel zit ik bij Essent (en is mijn vaste contract sinds 30 jun. afgelopen).
Stroom:
Gas:
€ 1,36041
Ik vind dit eerlijk gezegd, vooral als ik op vergelijkingssites zoals overstappen.nl, bekijk niet echt een aanbieding. Daar heb je bijv GreenChoice een betere. Maar zie ik wat over het hoofd waarom er zoveel verschil zit met de aanbiedingen op bijv overstappen.nl en wat Essent aanbied ? Er zijn zoveel uitzonderingen / regeltjes per aanbieder.
Situatie is: 2400 normaal, 1400 dal en 1100 gas met geen zonnepanelen (ook daar nog veel twijfel over, maar dat is een ander topic).
Waarom denk je dat ik al 15 jaar overstap? Verlengen bij de huidige leverancier is in mijn geval nog nooit interessant geweest afgezien van dit jaar. Ik heb paar weken geleden stroom bij GC alleen maar verlengt om de zonnepanelen boete 3 jaar te ontlopen. Maar dat is een uitzonderlijke situatie. Overstappen loont dus.The.Terminator schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:04:
Stroom:
Gas:
€ 1,36041
Zou ook even kijken in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. of daar mensen zijn met een vergelijkbare situatie.RayDelft schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:27:
Wel hybride warmtepomp, geen panelen , geen EV , wel dynamisch contract wat is wijsheid ?
Beste lezer ,
Sinds dit voorjaar woon ik in een nieuw vrijstaand huis waarvan ik het verbruik nog niet goed ken . Ik verwacht ca. 7000 Kw te zullen gaan gebruiken . Ik heb al een tijd een dynamisch energiecontract . Zonnepanelen heb ik nu niet , en die kan ik hier ook niet plaatsen en een electrische auto heb ik ook niet .
Mijn verbruik in de goedkope uren is maar beperkt stuurbaar . Alleen vaatwasser , wasmachine en droger stem ik daarop af . Nu vermoed ik dat de hybride warmtepomp , vloerverwarmingspompen en ventilatie met WTW relatief best veel gaan verbruiken en die kan ik niet / beperkt sturen . Nu bij bijvoorbeeld een 2 jarig contract een prijs geldt van ca 26 cent , vraag ik me af of een dynamisch contract nog wel wijs is . Ik moet immers ook tijdens de dure uren electra afnemen . En de dure uren komen gemiddeld regelmatig ruim boven de 30 cent .
Mijn vraag is of hier iets zinnigs over te zeggen is . Overigens vraag ik me af waarom Eneco bij vaste contracten ca 5 cent duurder is dan de meeste concurrenten. Maar dat is een andere vraag . Jullie meedenken wordt zeer op op prijs gesteld . Waarvoor reeds dank .
Nu nog even een keuze maken, zit te denken aan Greenchoice. Sommige partijten (volgens Solvabiliteitsonderzoek Energieleveranciers 2023) doet deze het goed, is het aanbod aardig
Of als er echt nog tips zijn, dan hoor ik het graag.
Vergelijk ook eens stroom bij A en gas bij B. Kan soms interessant zijn.The.Terminator schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:28:
Nou, dat is iig duidelijk![]()
Nu nog even een keuze maken, zit te denken aan Greenchoice. Sommige partijten (volgens Solvabiliteitsonderzoek Energieleveranciers 2023) doet deze het goed, is het aanbod aardig
Of als er echt nog tips zijn, dan hoor ik het graag.
Verwijderd
Ja, ik ben ook al jaren een notoire energieboer-hopper (ik zou iets leuks kunnen rijmen hier, maar ik hou het netjes
Net als @MotorBeast ben ik nog op zoek naar een interessante gasdeal. Ik kijk dus bijna dagelijks of er iets verandert bij de verschillende vergelijkers. Nog niet dus, dus ik wacht even rustig af. Maar... wat me wel opvalt is dat er weinig tot geen verschil zit tussen de deals die bij de verschillende vergelijkers naar voren komen. Voor de kenners: loont het om alle vergelijkingssites af te gaan, of zit daar nooit echt een groot verschil in?
Er missen soms wat aanbiedingen maar de aanbiedingen zelf zijn vaak hetzelfde. Alleen als de tarieven of cashbacks door de leveranciers gewijzigd worden is de één wat sneller om dat door te voeren dan de ander.TCMR schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:52:
[...]
Ja, ik ben ook al jaren een notoire energieboer-hopper (ik zou iets leuks kunnen rijmen hier, maar ik hou het netjes). De cashbacks/bonussen dekken vaak een significant deel van mijn jaarlijkse energierekening af.
Net als @MotorBeast ben ik nog op zoek naar een interessante gasdeal. Ik kijk dus bijna dagelijks of er iets verandert bij de verschillende vergelijkers. Nog niet dus, dus ik wacht even rustig af. Maar... wat me wel opvalt is dat er weinig tot geen verschil zit tussen de deals die bij de verschillende vergelijkers naar voren komen. Voor de kenners: loont het om alle vergelijkingssites af te gaan, of zit daar nooit echt een groot verschil in?
Gaslicht.com laat Delta al niet zien.Novax schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:58:
[...]
Er missen soms wat aanbiedingen maar de aanbiedingen zelf zijn vaak hetzelfde. Alleen als de tarieven of cashbacks door de leveranciers gewijzigd worden is de één wat sneller om dat door te voeren dan de ander.
Ook wij hebben dit fantastische aanbod van Essent gekregen en dat als "goud" klant.The.Terminator schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:04:
Stroom:
Gas:
€ 1,36041
Zojuist via Pricewise overgestapt naar GC (we hebben een variabel/flexibel contract): 1,15 /m3 en 0,20/kWh. Vaste leveringskosten en terugleverkosten ongeveer gelijk als bij Essent. Terugleververgoeding bij Essent 0,05 en bij GC 0,14
Jammer genoeg te laat hier gelezen over de aanbieding via Mediamarkt zonder terugleverkosten, is in ons geval toch ca. 400 euro per jaar
Dan krijg je GC onderstaand antwoord.bsmpower schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:33:
Weet niet of het al voorbij is gekomen, maar ik zie interessante prijzen bij Greenchoice. Maar daar zit ik al. Het officiële verleng aanbod is veel slechter. Hebben mensen hier ervaring met verlengen als "nieuwe klant" via vergelijkers of welkom-terug website?
"
Bedankt voor uw bericht waarin u een vraag stelt over uw contractbevestiging. Ik informeer u graag verder.
Verlenging
Allereerst, fijn om te vernemen dat u de toekomst graag voor de komende 2 jaar wilt voortzetten met Greenchoice. Ik kan me voorstellen dat u dit graag per mail bevestigd wilt hebben, daarom heb ik het voor u nagekeken en zie dat u het contract via een prijsvergelijker in orde heeft gemaakt.
De door u gekozen ingangsdatum sluit niet aan op uw huidige einddatum van het lopend contract, dit is één van de redenen waarom u geen contractbevestiging heeft gehad. Het betreffende contract kan alleen door nieuwe klanten worden aangevraagd, uiteraard hebben wij een vergelijkbaar contract voor u klaarstaan.
Verlengaanbod
Het aanbod is wegens de privacywet alleen telefonisch bespreekbaar en daarom staan mijn collega's van maandag tot zaterdag tussen 08:30 tot 17:00 uur voor u klaar en zijn bereikbaar op het telefoonnummer; 010 747 0222. Wij horen u graag terug aan de telefoon!
(tip: tussen 16:00 & 17:00 uur zijn de wachttijden het minst lang! )
Vergelijkbaar als in totaal niet vergelijkbaar?Peterhardenberg schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:43:
[...]
Dan krijg je GC onderstaand antwoord.
"
Bedankt voor uw bericht waarin u een vraag stelt over uw contractbevestiging. Ik informeer u graag verder.
Verlenging
Allereerst, fijn om te vernemen dat u de toekomst graag voor de komende 2 jaar wilt voortzetten met Greenchoice. Ik kan me voorstellen dat u dit graag per mail bevestigd wilt hebben, daarom heb ik het voor u nagekeken en zie dat u het contract via een prijsvergelijker in orde heeft gemaakt.
De door u gekozen ingangsdatum sluit niet aan op uw huidige einddatum van het lopend contract, dit is één van de redenen waarom u geen contractbevestiging heeft gehad. Het betreffende contract kan alleen door nieuwe klanten worden aangevraagd, uiteraard hebben wij een vergelijkbaar contract voor u klaarstaan.
Verlengaanbod
Het aanbod is wegens de privacywet alleen telefonisch bespreekbaar en daarom staan mijn collega's van maandag tot zaterdag tussen 08:30 tot 17:00 uur voor u klaar en zijn bereikbaar op het telefoonnummer; 010 747 0222. Wij horen u graag terug aan de telefoon!
Sinds wanneer is dat zo dan? Ik dacht dat er hier toch al flink wat bestaande GC klanten waren die via de "Welkom Terug" tarieven verlengd hebben...?Peterhardenberg schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:43:
[...]
Dan krijg je GC onderstaand antwoord.
"
Verlenging
Verlengaanbod
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Idem hier, als trouwe klant vanaf 2007Adieu1968 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Ook wij hebben dit fantastische aanbod van Essent gekregen en dat als "goud" klant.![]()
Zojuist via Pricewise overgestapt naar GC (we hebben een variabel/flexibel contract): 1,15 /m3 en 0,20/kWh. Vaste leveringskosten en terugleverkosten ongeveer gelijk als bij Essent. Terugleververgoeding bij Essent 0,05 en bij GC 0,14![]()
Jammer genoeg te laat hier gelezen over de aanbieding via Mediamarkt zonder terugleverkosten, is in ons geval toch ca. 400 euro per jaar
Eind mei had ik een verlening aangevraagd levering over 6 maanden. Kreeg niks te horen en heb vorige week een mail gestuurd, gisteren krijg ik dit antwoord.Reintje schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:19:
[...]
Vergelijkbaar als in totaal niet vergelijkbaar?
Vandaag het vergelijkbaar contract gekregen.
Dit kwam overeen met de contracten die GC in mei aanbood (geen TLB en 0,05 TLV)
Ik ben tevreden.
Dit kon omdat ik alles al in mei had aangevraagd en wel een bevestiging van de aanvraag gehad.
Ik ben bestaande klant dus welkom terug weerkt dan niet echt.Animal_X schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:23:
[...]
Sinds wanneer is dat zo dan? Ik dacht dat er hier toch al flink wat bestaande GC klanten waren die via de "Welkom Terug" tarieven verlengd hebben...?
"Welkom terug" is maar een naam die ze er aan hebben gegeven. De aanmelding is hetzelfde als alle andere aanbiedingen op de website.Peterhardenberg schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:36:
Ik ben bestaande klant dus welkom terug weerkt dan niet echt.
Hmm heel bijzonder... Een nieuw nieuw contract? Niet een verlenging (van een verlenging etc) van een contract van 2022 of eerder?bie100 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:12:
@SambalBij
Op mijn nieuw contract staat de "Blijven Loont" korting er gewoon op
Ze bleven bij mij bij hoog en laag volhouden dat dat in 2022 was afgeschaft en alleen nog voor mensen geldt die het reeds hadden en blijven verlengen... Ze zouden het ook wel doorgeven om dat op de website te verduidelijken zeiden ze...
Oh well... Inmiddels een nieuw contract afgesloten bij GreenChoice... Dat is voor mij nog steeds goedkoper, ook al zou ik wel die blijven loont korting kunnen hebben krijgen...
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Nee klopt was in mijn geval een verlengingSambalBij schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:43:
[...]
Hmm heel bijzonder... Een nieuw nieuw contract? Niet een verlenging (van een verlenging etc) van een contract van 2022 of eerder?
Ze bleven bij mij bij hoog en laag volhouden dat dat in 2022 was afgeschaft en alleen nog voor mensen geldt die het reeds hadden en blijven verlengen... Ze zouden het ook wel doorgeven om dat op de website te verduidelijken zeiden ze...
Oh well... Inmiddels een nieuw contract afgesloten bij GreenChoice... Dat is voor mij nog steeds goedkoper, ook al zou ik wel die blijven loont korting kunnen hebben krijgen...
Hier ook gewoon de welkom terug actie gebruikt. Einddatum huidige GC consumentenbond contract: 1-10. Ingang nieuwe contract: 2-10. Niks aan het handje.Peterhardenberg schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:36:
[...]
Ik ben bestaande klant dus welkom terug weerkt dan niet echt.
Als je geen overschot in opwek heb kun je nog een jaar Eneco vast doen zonder terugleverkosten.Adieu1968 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Ook wij hebben dit fantastische aanbod van Essent gekregen en dat als "goud" klant.![]()
Zojuist via Pricewise overgestapt naar GC (we hebben een variabel/flexibel contract): 1,15 /m3 en 0,20/kWh. Vaste leveringskosten en terugleverkosten ongeveer gelijk als bij Essent. Terugleververgoeding bij Essent 0,05 en bij GC 0,14![]()
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Is het maar beter om dit te laten aanpassen, of moet ik het laten zitten?
Waar zie je gas voor 1,15 bij Greenchoice? Ik kan enkel aanbiedingen vinden voor 1,21 voor gas bij GreenchoiceVerwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:51:
Gas zou je voor 1.15 kunnen afsluiten bij greenchoice volgensmij na Delta beste gas contract voor 1jaar.
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/Simone96 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:58:
Waar zie je gas voor 1,15 bij Greenchoice? Ik kan enkel aanbiedingen vinden voor 1,21 voor gas bij Greenchoice
Maar moet ook bij bijvoorbeeld gaslicht.com erbij staan
[ Voor 9% gewijzigd door Novax op 03-07-2024 11:03 ]
Bedankt, ik zie hem nu inderdaad.Novax schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:02:
[...]
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/
Maar moet ook bij bijvoorbeeld gaslicht.com erbij staan
Ik heb vorige week een contract bij Greenchoice afgesloten met 0,22 stroom en 1,21 gas, maar wel met 185 korting aan het eind van het jaar.
Deze nieuwe actie is 0,20 stroom en 1,15 gas maar zonder korting aan het eind van het jaar. Onder de streep zou het contract wat ik al afgesloten heb zo'n 50 euro goedkoper zijn op jaarbasis ondanks de hogere tarieven (door de 185 korting).
Vraag me alleen af of het toch slimmer is om voor het contract met de lagere tarieven te gaan, ondanks dat deze geen korting heeft. Of is het slimmer om enkel naar de jaarkosten te kijken?
Heb ik inderdaad vanmorgen bekeken via pricewise: Oxxio en Eneco voor 1 jaar vast geen TLK, wel ca. 70 euro per jaar meer leveringskosten, hogere tarieven en lagere terugleververgoeding. Zou ons een kleine 100 euro op jaarbasis schelen t.o.v. Greenchoice, dus denk dat ik bij GC blijf (verbruik ca. 2300 kWh, terugl. ca. 3400, gas 800-900 m3).klump4u schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:24:
[...]
Als je geen overschot in opwek heb kun je nog een jaar Eneco vast doen zonder terugleverkosten.
Als je geschatte verbruik overeenkomt met het daadwerkelijk verbruik het komende jaar dan is het prima. Als je vanwege een strenge winter meer gas verbruikt dan komt er een omslag punt dat de andere aanbieding met de lagere tarieven beter is. Maar ja, dat geldt ook de andere kant op. Nog zachtere winter, minder gas verbruik en dus nog meer voordeel van de korting.Simone96 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:12:
Bedankt, ik zie hem nu inderdaad.
Ik heb vorige week een contract bij Greenchoice afgesloten met 0,22 stroom en 1,21 gas, maar wel met 185 korting aan het eind van het jaar.
Deze nieuwe actie is 0,20 stroom en 1,15 gas maar zonder korting aan het eind van het jaar. Onder de streep zou het contract wat ik al afgesloten heb zo'n 50 euro goedkoper zijn op jaarbasis ondanks de hogere tarieven (door de 185 korting).
Vraag me alleen af of het toch slimmer is om voor het contract met de lagere tarieven te gaan, ondanks dat deze geen korting heeft. Of is het slimmer om enkel naar de jaarkosten te kijken?
Via Pricewise en overstappen.nl kun je nu gas 1 jaar bij Engie afsluiten met een cashback van maar liefst 250 euro. En dat bij een opgegeven verbruik van 450 m3. Bij een iets hoger verbruik, vanaf 600m3, heeft Delta juist een leuke aanbieding met een cashback van 235 euro.MotorBeast schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:33:
@NikkelV Opzeggen Delta en gewoon wachten tot na 01 juli. Vaak gaan gasprijzen in de zomerperiode nog wat zakken. Wat is je risico met 450m3? Nihil toch?
Nb: toevallig heb ik hetzelfde verbruik en ook GC3 jaar stroom zonder boete.Gas moet ik nog regelen.
Enige minpuntje is dat Engie maar een overstap window heeft van 3 maanden. En mijn contract pas over 4 maanden afloopt. Daardoor loont het voor mij denk ik om toch nog even een maandje te wachten. Dan heb ik meer opties. Maar wellicht heeft iemand anders hier wat aan.
Je moet bij het vergelijken van terugleverkosten voor stroom dan wel gas buiten beschouwing laten anders beïnvloed dat de werkelijke kosten van stroom op jaarbasis. En eventueel gas apart afsluiten, zie post hierboven voor een goede aanbieding.Adieu1968 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:19:
Heb ik inderdaad vanmorgen bekeken via pricewise: Oxxio en Eneco voor 1 jaar vast geen TLK, wel ca. 70 euro per jaar meer leveringskosten, hogere tarieven en lagere terugleververgoeding. Zou ons een kleine 100 euro op jaarbasis schelen t.o.v. Greenchoice, dus denk dat ik bij GC blijf (verbruik ca. 2300 kWh, terugl. ca. 3400, gas 800-900 m3).
Energiedirect net even bekeken. €47,- per maand voor 1 jaar vast gas 450m3. Cashback €260,-. Kan alleen niet invoeren dat ik geen stroom van hen wil. Moet 1 kWh verbruik ingeven en termijn voor ingang contract ook onbekend. 3 jaar €59,- per maand.NikkelV schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:19:
[...]
Via Pricewise en overstappen.nl kun je nu gas 1 jaar bij Engie afsluiten met een cashback van maar liefst 250 euro. En dat bij een opgegeven verbruik van 450 m3. Bij een iets hoger verbruik, vanaf 600m3, heeft Delta juist een leuke aanbieding met een cashback van 235 euro.
Enige minpuntje is dat Engie maar een overstap window heeft van 3 maanden. En mijn contract pas over 4 maanden afloopt. Daardoor loont het voor mij denk ik om toch nog even een maandje te wachten. Dan heb ik meer opties. Maar wellicht heeft iemand anders hier wat aan.
Waar ben je aan het kijken? Op de website van energie direct.nl zelf zie ik de cashback niet.MotorBeast schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:07:
[...]
Energiedirect net even bekeken. €47,- per maand voor 1 jaar vast gas 450m3. Cashback €260,-. Kan alleen niet invoeren dat ik geen stroom van hen wil. Moet 1 kWh verbruik ingeven en termijn voor ingang contract ook onbekend. 3 jaar €59,- per maand.
Ik wel.NikkelV schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:37:
[...]
Waar ben je aan het kijken? Op de website van energie direct.nl zelf zie ik de cashback niet.
Helpdesk is zwaar ruk. Moet chatten voor alleen gas en zou 2 minuten duren om te wachten. Zit al op 1/2 uur. Gaat hem niet worden zo.
[ Voor 43% gewijzigd door MotorBeast op 03-07-2024 12:52 ]
Dat lijkt mij geen moeilijke beslissing. Gewoon een nieuwe slimme meter laten installeren. Voor het geval je over een tijdje toch dynamisch wilt afnemen. Ook programma's als slimmemeterportal etc. gaan dan ook beter werken.Bartje1983 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:07:
Vandaag heb ik weer een brief gekregen van Liander. Zij geven aan dat de huidige slimme meter niet alle data verstuurd. Dit klopt, want dit doet hij sporadisch. Ze geven aan dat ze dit kosteloos vervangen, en willen dit asap inplannen. Als ik dit niet doe, geven ze bij energiemaatschappijen een foutcode als ik dynamisch contract wil afsluiten. Ook kan ik voor kosten komen te staan, mocht ik het hierna wel willen aanpassen.
Is het maar beter om dit te laten aanpassen, of moet ik het laten zitten?
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Situatie: alleen stroom. Circa 4000 kWh/jaar. Teruglevering 500kWh.
Huidige stroomprijs 0,348 kWh. (Eneco)
Dit wordt dan; 0,226 kWh.
Aanvankelijk dacht ik, PRIMA doen! Maar het maandbedrag wordt niet heel veel lager. Komt dit door de terugleverkosten die Greenchoice rekent? Anderzijds, dat gaat iedere aanbieder doen me dunkt..
Daarnaast ik lever slechts 500 kWh terug aan het net, dus niet extreem veel
Nog gelukt? Zag gisteren de deal niet staan, nu wel. Maar idd. je moet stroom invullen, dat willen wij nietMotorBeast schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:48:
[...]
Helpdesk is zwaar ruk. Moet chatten voor alleen gas en zou 2 minuten duren om te wachten. Zit al op 1/2 uur. Gaat hem niet worden zo.

/f/image/NsacvlQoEUeWeStY3yC0ILSE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door TCMR op 04-07-2024 08:51 ]
Gek genoeg kan je nog steeds online niet meer teruglevering dan verbruik opgegeven.
Zie de deal van energie direct nog steeds niet. Meerdere browsers geprobeerd, cookies verwijdert, incognito browser, niks.TCMR schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:49:
[...]
Nog gelukt? Zag gisteren de deal niet staan, nu wel. Maar idd. je moet stroom invullen, dat willen wij niet
[Afbeelding]
Het aanbod van Engie waar ik het gisteren over had is alweer weg. En Delta 1 jaar met cashback van 100 euro is alweer iets duurder geworden kwa tarief en alleen nog te krijgen via overstappen.nl.
Vreemd:NikkelV schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:59:
[...]
Zie de deal van energie direct nog steeds niet. Meerdere browsers geprobeerd, cookies verwijdert, incognito browser, niks.
Het aanbod van Engie waar ik het gisteren over had is alweer weg. En Delta 1 jaar met cashback van 100 euro is alweer iets duurder geworden kwa tarief en alleen nog te krijgen via overstappen.nl.
Verwachte jaarkosten
€ 828,-
Korting eerste jaar
- € 260,-
Verwachte jaarkosten
€ 568,-
Nope. Na 1/2 uur wachten op chat, chat door hun verbroken.TCMR schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:49:
[...]
Nog gelukt? Zag gisteren de deal niet staan, nu wel. Maar idd. je moet stroom invullen, dat willen wij niet
[Afbeelding]
Ik heb een chat waarin een medewerker aangeeft dat ingangsdatum niet telt, moment van aanmelding telt.mdvdl schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:55:
Ik heb gisteren een contract bij Eneco afgesloten via gaslicht, maar in de bevestigingsmail staat dat ik na 1 of 2 werkdagen het contract krijg.
Makkelijkste manier is om het Zonnepanelen vinkje uit te zetten.Katseviool schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:56:
Heb momenteel GC CB collectief. Nu wil ik graag verlengen tegen het welkom-terug tarief voor 1 jaar. Ik heb echter zonnepanelen dus daardoor krijg ik die aanbieding niet op hun eigen site - bij de vergelijker kan ik echter weer niet afsluiten omdat ik dan melding krijg dat dit niet voor bestaande klanten is. Iemand tip/advies?
Eerst wil ze geen meerjarige contracten aanbieden aan mensen met zonnepanelen en nu bieden ze geen 1 jarige contracten aan

Dus niet welkom...Novax schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:10:
[...]
Makkelijkste manier is om het Zonnepanelen vinkje uit te zetten.
Eerst wil ze geen meerjarige contracten aanbieden aan mensen met zonnepanelen en nu bieden ze geen 1 jarige contracten aan(Bij welkom terug dan)
Vanmorgen het voorstel als bestaande GC klant ontvangen - ze geven ook aan dat het een verlengingsvoorstel is
Huidige contract bij Oxxio:
Je nieuwe tarieven per 6 augustus 2024
Stroom van Oxxio
Huidig Nieuw
Leveringstarief stroom per kWh - enkel
€ 0,34106 € 0,27634
Vaste leveringskosten per maand
€ 5,99 € 8,49
Gas van Oxxio
Huidig Nieuw
Leveringstarief gas per m3
€ 1,48036 € 1,29930
€ 5,99 € 7,49
Het is een stuk beter dan het was maar iemand een idee hoe dit nu in te schatten met zonnepanelen?
sinds 6 weken ruim 675kWh opgewekt met 14 panelen, rest van het jaar geen idee....
Heeft de zonnepaneleninstallateur geen verwachte opbrengst aangegeven in de offerte? Anders kun je zelf een bierviltjesberekening doen als er geen schaduw is: aantal panelen * vermogen paneel (Wp) * 0,85 (het laatste getal kan middels een tabel preciezer als je de hellingshoek en de windstreek van de panelen weet).rkonings schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:42:
Het blijft echt een flinke puzzel, zeker als je pas zonnepanelen hebt gelegd.
Huidige contract bij Oxxio:
Je nieuwe tarieven per 6 augustus 2024
Stroom van Oxxio
Huidig Nieuw
Leveringstarief stroom per kWh - enkel
€ 0,34106 € 0,27634
€ 5,99 € 8,49
Gas van Oxxio
Huidig Nieuw
Leveringstarief gas per m3
€ 1,48036 € 1,29930
€ 5,99 € 7,49
Het is een stuk beter dan het was maar iemand een idee hoe dit nu in te schatten met zonnepanelen?
sinds 6 weken ruim 675kWh opgewekt met 14 panelen, rest van het jaar geen idee....
Een deel van de opgewekte stroom verbruik je zelf direct in huis. Je zult nog niet weten hoeveel dat is, dus zou ik voor nu maar uitgaan van 30%. Die hoeveelheid neem je minder af van het net. De overige 70% is je geschatte teruglevering. Daarmee kun je dan gaan rekenen met je huidige tarieven en eventueel een prijsvergelijker.
Oxxio brengt tegenwoordig ook terugleverkosten van € 0,115 per kWh in rekening waar je rekening mee moet houden. Staat dat niet in hun bericht en zijn je panelen wel aangemeld op https://www.energieleveren.nl/? Dan loopt Oxxio denk ik wat achter met de administratie. Ik zou er hoe dan ook vanuit gaan dat ze het wel in rekening gaan brengen.
In de offerte staat een verwachte opbrengst idd, 80 a 85% van de Wp.Gammo schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:06:
[...]
Heeft de zonnepaneleninstallateur geen verwachte opbrengst aangegeven in de offerte? Anders kun je zelf een bierviltjesberekening doen als er geen schaduw is: aantal panelen * vermogen paneel (Wp) * 0,85 (het laatste getal kan middels een tabel preciezer als je de hellingshoek en de windstreek van de panelen weet).
Een deel van de opgewekte stroom verbruik je zelf direct in huis. Je zult nog niet weten hoeveel dat is, dus zou ik voor nu maar uitgaan van 30%. Die hoeveelheid neem je minder af van het net. De overige 70% is je geschatte teruglevering. Daarmee kun je dan gaan rekenen met je huidige tarieven en eventueel een prijsvergelijker.
Oxxio brengt tegenwoordig ook terugleverkosten van € 0,115 per kWh in rekening waar je rekening mee moet houden. Staat dat niet in hun bericht en zijn je panelen wel aangemeld op https://www.energieleveren.nl/? Dan loopt Oxxio denk ik wat achter met de administratie. Ik zou er hoe dan ook vanuit gaan dat ze het wel in rekening gaan brengen.
Precies, hoeveel ik zelf verbruik zal een inschatting worden, vandaag wordt het weer flink warm en staan de arico's op volle toeren te draaien, dus dan verbruiken we een stuk meer.
Ik had die terugleverkosten idd zien staan maar mogen ze die op een lopend contract in rekening brengen?
ik zal eens met 30/70% rekenen en kijken waar ik op uit kom.
Edit 11:07: Zou het niet simpeler zijn om met een vuistregel te rekenen, de terugleverkosten - de korting per jaar? of sla ik de plank nu mis?
[ Voor 4% gewijzigd door rkonings op 09-07-2024 11:08 . Reden: edit 11:07 ]
Ik ga ervan uit dat je een variabel contract hebt, aangezien je nieuwe prijzen krijgt. Dan mogen ze een nieuw component zoals terugleverkosten invoeren.rkonings schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:46:
[...]
In de offerte staat een verwachte opbrengst idd, 80 a 85% van de Wp.
Precies, hoeveel ik zelf verbruik zal een inschatting worden, vandaag wordt het weer flink warm en staan de arico's op volle toeren te draaien, dus dan verbruiken we een stuk meer.
Ik had die terugleverkosten idd zien staan maar mogen ze die op een lopend contract in rekening brengen?
ik zal eens met 30/70% rekenen en kijken waar ik op uit kom.
Edit 11:07: Zou het niet simpeler zijn om met een vuistregel te rekenen, de terugleverkosten - de korting per jaar? of sla ik de plank nu mis?
Die vuistregel is voor algemeen gebruik te simpel. Het ligt aan de situatie. Ik zou de vaste leveringskosten ook meenemen. Als je op jaarbasis meer afneemt dan teruglevert, is het kWh-tarief ook belangrijk. Als je (veel) meer teruglevert, dan kan de terugleververgoeding ook uitmaken. En je hebt ook nog gas zo te zien.
Ik zou gewoon een prijsvergelijker gebruiken (en bij voorkeur meerdere). Dat is ook vrij simpel en een stuk accurater.
Voor de duidelijkheid: in de maandelijkse kosten die je bij de vergelijkers ziet, zit alles (incl. korting) verwerkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Gammo op 10-07-2024 20:58 ]
Dus wat keuze alles ligt nog open.
Ik heb al flink zitten spelen met de verschillende vergelijkingssites en de goedkoopste komt op oingeveer 160-170 euro per maand
Dat is eigenlijk de prijs wat ik voor de "energie-crisis" betaalde...
Nu zie ik via gaslicht greenchoice en vattenfall een stroomprijs van +- 22 cent wat dus een hele besparing is maar lees veel slechte beoordelingen, vooral over Greenchoice dus twijfel wat ik moet doen.
Bij Essent heb ik nooit problemen gehad maar goed dit contract is veel te duur en het verlengaanbod zit op 28 cent 1 jaar en 29 cent 3 jaar dus toch nog een stuk duurder.
Wat is jullie ervaring?
Waar lees je die slechte beoordelingen?DM89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:25:
Ik zit momenteel bij Essent met een 1 jarig contract tot 31-10-24. Ik gebruik alleen stroom en heb geen gasaansluiting, ik betaal nu 38 cent per kwh en verbruik ongeveer 6000kwh per jaar en ik heb 8 zonnepanelen die tussen de 1500-2000 kwh opbrengen.
Nu zie ik via gaslicht greenchoice en vattenfall een stroomprijs van +- 22 cent wat dus een hele besparing is maar lees veel slechte beoordelingen, vooral over Greenchoice dus twijfel wat ik moet doen.
Bij Essent heb ik nooit problemen gehad maar goed dit contract is veel te duur en het verlengaanbod zit op 28 cent 1 jaar en 29 cent 3 jaar dus toch nog een stuk duurder.
Wat is jullie ervaring?
Als je voor die slechte beoordelingen leest, moet je voor de grap eens op Essent zoeken waar je nu zit. Dat zal dan hetzelfde verhaal zijn.DM89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:25:
Ik zit momenteel bij Essent met een 1 jarig contract tot 31-10-24. Ik gebruik alleen stroom en heb geen gasaansluiting, ik betaal nu 38 cent per kwh en verbruik ongeveer 6000kwh per jaar en ik heb 8 zonnepanelen die tussen de 1500-2000 kwh opbrengen.
Wat is jullie ervaring?
https://nl.trustpilot.com/review/greenchoice.nl
Moet ik wel zeggen dat trustpilot over het algemeen alleen maar slechte beoordelingen heeft lijkt het.
Had wel gelezen dat hun je termijnbedrag bepalen en je niet zomaar elke keer kan aanpassen, dit kan bij Essent bijvoorbeeld wel. Daarnaast weet ik ook niet of de Greenchoice app goed is..
Ik wil het liefst natuurlijk zo min mogelijk betalen maar aangezien ik alleen ervaring heb met Essent en Eneco wil ik toch hier vragen naar ervaringen.
Klopt inderdaad, zojuist gedaan 🤣dehardstyler schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:34:
[...]
Als je voor die slechte beoordelingen leest, moet je voor de grap eens op Essent zoeken waar je nu zit. Dat zal dan hetzelfde verhaal zijn.
Kijk ook bij de scores op gaslicht.com zelf. Daar hebben Greenchoice en Vattenfall een hogere score dan Essent.DM89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:34:
[...]
https://nl.trustpilot.com/review/greenchoice.nl
Moet ik wel zeggen dat trustpilot over het algemeen alleen maar slechte beoordelingen heeft lijkt het.
Had wel gelezen dat hun je termijnbedrag bepalen en je niet zomaar elke keer kan aanpassen, dit kan bij Essent bijvoorbeeld wel. Daarnaast weet ik ook niet of de Greenchoice app goed is..
Ik wil het liefst natuurlijk zo min mogelijk betalen maar aangezien ik alleen ervaring heb met Essent en Eneco wil ik toch hier vragen naar ervaringen.
Bij elke energieleverancier daar zit je goed, totdat het fout gaat
Maar de criteria die je noemt zijn eigenlijk randzaken die ook meer persoonlijke voorkeur zijn. Ik zelf zou zeggen zolang de jaarrekening maar correct is.
Je ervaring bij Essent is goed maar ik nu al een paar keer gezien hier dat vaste klanten van Essent een schandalig duur verlengaanbod kregen, dat zou ik toch ook zien als een slechte ervaring.DM89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:25:
Dat is ook zo, die ervaring heb ik ook en heb ook gevraagd voor een beter aanbod maar daar gaan ze niet in mee dus wat dat betreft heb je gelijk.Novax schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:14:
[...]
Je ervaring bij Essent is goed maar ik nu al een paar keer gezien hier dat vaste klanten van Essent een schandalig duur verlengaanbod kregen, dat zou ik toch ook zien als een slechte ervaring.
Ik denk dat ik Greenchoice dan maar een kans geef, is het beter om 2 jaar te nemen of gewoon 1 jaar..?
:strip_exif()/f/image/XCYH3rgr4hmXuKIwBX2p8fOT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h8ufCAPnHCBIX4M6EJn58qzz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DnFgUmcfP7wSLl41UN4Ixjez.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door DM89 op 16-07-2024 09:38 ]

Zit nu nog in het befaamde gunstige 3-jaars Greenchoice Consumentenbond contract, deze loopt af op 1-1-2025.
Ik dacht deze week: ik zal alvast eens oriënteren op een nieuw contract. Maar eerlijk gezegd duizelt het mij voor de ogen, zaken als terugleverkosten/terugleverboete maken het erg complex en zijn nieuw voor mij.
Gaslicht.com was altijd mijn rots in de branding, maar ook die is mij nu niet duidelijk.
Mijn casus:
3900 kWh opwek PV
2700 kWh stroom
715 m3 gas
Wat vul ik bij gaslicht.com in bij de teruglevering? Ik dacht 1200 (3900 min 2700), maar als ik de 'help mij' functie gebruik en aanklik dat ik bijv. 10 zonnepanelen heb, dan vullen ze zelf 3000 in? Bij de uitleg staat: "Teruglevering op jaarbasis - Dit kunt u vinden op uw jaarafrekening."
Daarnaast vroeg ik mij nog af hoe ver van tevoren ik een nieuw contract kan aanvragen? Ik had altijd het idee dat de gasprijzen in de zomer wat lager liggen en ik het daarom beter nu alvast kan regelen? Of ben ik nog veel te vroeg en heeft het pas zin om er in november naar te gaan kijken?
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2024 09:48 ]
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.