Als je het contract al binnen hebt is de aanvraag al goedgekeurd.JKa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:08:toon volledige bericht
Hoe zit het als je, zoals ik bijv vandaag, een 3 jarig vast stroom contract bij Greenchoice hebt aangevraagd waarbij je geen teruglevering aan kon vinken tijdens het aanvragen?
Ik heb zonnepanelen en heb overcapaciteit. In het contract wat mij is toegestuurd wordt gesproken over 0.05euro terugleververgoeding en tijdens het aanvragen over 14 euro nog wat kosten per maand voor het terugleveren.
Mag ik dit gewoon aanvragen of gaat dit problemen opleveren?
Huidig contract loopt tot september 2024.
- Verbruik normaal 929kwh
- Verbruik dal 1355 kwh
- Teruglevering normaal 3301
- Teruglevering dal 1401
Zelf direct opgebruikt:
- 1121 kwh
Maar Greenchoice weet nu niet dat ik zonnepanelen heb want dat kon ik nergens aangeven (omdat Greenchoice deze contracten officieel niet meer aanbiedt aan zonnepanelen bezitters). Heb bij verbruik 1 kWh ingevuld.Novax schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:19:
[...]
Als je het contract al binnen hebt is de aanvraag al goedgekeurd.
Het contract lijkt overigens gewoon t zelfde contract als het contract dat Greenchoice voorheen wel aan zonnepanelen bezitters aanbood.
[ Voor 15% gewijzigd door JKa op 10-06-2024 22:24 ]
Omdat je geen zonnepanelen hebt is jouw situatie niet veel anders dan dezelfde lastige keuze van voorgaande jaren. Ga je voor 3 jaar zekerheid met hogere jaarkosten met het risico dat de aanbiedingen in het tweede of derde jaar nog voordeliger zijn, of 1 jaar met lagere jaarkosten (al dan niet door een cashback) maar met het risico dat de aanbiedingen in het tweede of derde jaar duurder zijn? Dat is dan glazen bol werk.psp30882 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:41:
Ik vind die 3 jaar van Coolblue via consumentenbond wel interessant gezien de prijzen.
Daarnaast twijfel ik nu alleen nog of dit een goede optie is of een jaar contract met hogere tarieven, maar wel met een cashback.
Ik verbruik ongeveer 3000 kwh aan stroom en 850m3 aan gas. Geen zonnepanelen.
Heeft iemand een advies? Alvast bedankt.
Maar als je de jaarkosten van CoolBlue nu acceptabel vindt hoef je er 3 jaar niet naar om te kijken.
Dat kunnen ze achterhalen via de netbeheerder. Zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"JKa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:23:
Maar Greenchoice weet nu niet dat ik zonnepanelen heb want dat kon ik nergens aangeven (omdat Greenchoice deze contracten officieel niet meer aanbiedt aan zonnepanelen bezitters). Heb bij verbruik 1 kWh ingevuld.
Klopt, vandaar ook dat er geen problemen te verwachten zijn.Het contract lijkt overigens gewoon t zelfde contract als het contract dat Greenchoice voorheen wel aan zonnepanelen bezitters aanbood.
Dit is echt precies het antwoord wat ik nodig had! Top Novax!Novax schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:40:
[...]
Dat kunnen ze achterhalen via de netbeheerder. Zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
[...]
Klopt, vandaar ook dat er geen problemen te verwachten zijn.
Kan Greenchoice het naar mij opgestuurde contract nog nietig verklaren of ben ik nu gewoon voorzien?
Is het nodig/verstandig om net als Timmy een schriftelijke bevestiging te regelen mbt de teruglevering? Of kan ik dan slapende honden wakker maken waardoor ze het contract alsnog annuleren/ongeldig verklaren?
Nee dat kan niet. Je bent dus ook niet de eerste zoals je leest, velen hier zijn je al voorgegaan zonder problemen en die hebben niet allemaal gebeldJKa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:47:
Dit is echt precies het antwoord wat ik nodig had! Top Novax!
Kan Greenchoice het naar mij opgestuurde contract nog nietig verklaren of ben ik nu gewoon voorzien?
Is het nodig/verstandig om net als Timmy een schriftelijke bevestiging te regelen mbt de teruglevering? Of kan ik dan slapende honden wakker maken waardoor ze het contract alsnog annuleren/ongeldig verklaren?
Top! Laatste vraag, ik zie nu dat er ook een 3 jaar windstroom is. Die lijkt wat voordeliger dan de 3 jaar vast die ik heb gekozen. Kun je dat bevestigen en kan ik die gewoon alsnog aanvragen?Novax schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:55:
[...]
Nee dat kan niet. Je bent dus ook niet de eerste zoals je leest, velen hier zijn je al voorgegaan zonder problemen en die hebben niet allemaal gebeld
mijn contract loopt af in augustus dus ben nu aan het kijken om zo snel mogelijk dingen vast te leggen. Ik verbruik best veel met een EV en wek aardig wat op.
Gebruik: Dag 3000, Dal: 5000
Teruglever: Dag 5000, Dal 2000
Al met al zal het 1000 kwh meer gebruiken zijn dan terugleveren. Zolang salderen er is dus prima. Ik wil nu zo lang mogelijk terugleverkosten ontlopen. Is natuurlijk wel wat duurder in het tarief en risico voor 2027 maar denk dat het wel beter is.
Ik lees overal GC 3 jaar vast maar ik kan dat nergens meer vinden. Iemand een linkje?
Al met al zal het 1000 kwh meer gebruiken zijn dan terugleveren. Zolang salderen er is dus prima. Ik wil nu zo lang mogelijk terugleverkosten ontlopen. Is natuurlijk wel wat duurder in het tarief en risico voor 2027 maar denk dat het wel beter is.
Ik lees overal GC 3 jaar vast maar ik kan dat nergens meer vinden. Iemand een linkje?
Je kan ook 2 jaar nemen, is het tarief ook beter. Zie Novax in "De zonnepanelen-boete"Crysania schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:03:
mijn contract loopt af in augustus dus ben nu aan het kijken om zo snel mogelijk dingen vast te leggen. Ik verbruik best veel met een EV en wek aardig wat op.
Je hebt dan het contract waar de "zonnepanelenboete" van GC al inzit met de hogere vaste kosten van +€4 p/m, dat scheelt dan iets van €57 per jaar. Als je die andere wil aanvragen moet je wel eerst de huidige annuleren en dan pas de nieuwe online aanvragen anders wordt de nieuwe aanvraag niet verwerkt. Er zit natuurlijk wel een risico in want als je eenmaal geannuleerd hebt zit je zonder contract en moet de betere aanbieding nog beschikbaar zijn en de nieuwe aanvraag moeten ze weer accepteren.JKa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:00:
Top! Laatste vraag, ik zie nu dat er ook een 3 jaar windstroom is. Die lijkt wat voordeliger dan de 3 jaar vast die ik heb gekozen. Kun je dat bevestigen en kan ik die gewoon alsnog aanvragen?
Ik neem morgen wel even contact met ze op met de vraag of ze het kunnen wijzigen. Bedankt voor al je hulp!Novax schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:28:
[...]
Je hebt dan het contract waar de "zonnepanelenboete" van GC al inzit met de hogere vaste kosten van +€4 p/m, dat scheelt dan iets van €57 per jaar. Als je die andere wil aanvragen moet je wel eerst de huidige annuleren en dan pas de nieuwe online aanvragen anders wordt de nieuwe aanvraag niet verwerkt. Er zit natuurlijk wel een risico in want als je eenmaal geannuleerd hebt zit je zonder contract en moet de betere aanbieding nog beschikbaar zijn en de nieuwe aanvraag moeten ze weer accepteren.
Dat gaat denk ik niet lukken of je moet erg geluk hebben met de medewerker, je vraagt dan namelijk of ze de zonnepanelen boete er af kunnen halen. Je kan het natuurlijk altijd proberen.JKa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:36:
Ik neem morgen wel even contact met ze op met de vraag of ze het kunnen wijzigen. Bedankt voor al je hulp!
Het telefonisch annuleren kan wel lukken want dat kan zonder opgaaf van redenen en is sneller dan het formulier gebruiken. En dan na de bevestiging weer online aanvragen.
Dat laatste kan ik dan misschien beter doen.Novax schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:41:
[...]
Dat gaat denk ik niet lukken of je moet erg geluk hebben met de medewerker, je vraagt dan namelijk of ze de zonnepanelen boete er af kunnen halen. Je kan het natuurlijk altijd proberen.
Het telefonisch annuleren kan wel lukken want dat kan zonder opgaaf van redenen en is sneller dan het formulier gebruiken. En dan na de bevestiging weer online aanvragen.
Verwacht je dat ze het nieuwe contract dan gewoon weer accepteren?
En hoe snel is zon opzegging verwerkt? Is dat direct na t telefoontje zodat ik m binnen een uur opnieuw aan kan vragen?
[ Voor 9% gewijzigd door JKa op 10-06-2024 23:46 ]
Hoi allemaal.
Mijn contract loopt af En heb zonnepanelen. Waar kan ik op het moment nu het beste afsluiten. Ik zie greenchoice veel voorbij komen?
Zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk.
Hoop dat iemand mij even een duwtje in de juiste richting kan geven.
Mijn contract loopt af En heb zonnepanelen. Waar kan ik op het moment nu het beste afsluiten. Ik zie greenchoice veel voorbij komen?
Het lijkt me wel maar ik heb er zelf geen ervaring mee, er is een risico dat ze net wat veranderen in de tussentijd. Ik zou het zo doen:JKa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:45:
[...]
Dat laatste kan ik dan misschien beter doen.
Verwacht je dat ze het nieuwe contract dan gewoon weer accepteren?
En hoe snel is zon opzegging verwerkt? Is dat direct na t telefoontje zodat ik m binnen een uur opnieuw aan kan vragen?
- Volg voor het nieuwe contract de stappen hier tot en met stap 4. Novax in "De zonnepanelen-boete"
- Bel dan de klantenservice om het oude contract te annuleren zonder opgaaf van reden en vraag om bevestiging per e-mail
- Als de e-mail binnen is vervolg de online aanvraag.
Vul een energievergelijker in en je weet het.Wortel87 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:23:
Hoi allemaal.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ik heb een update.Novax schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:17:
[...]
Het lijkt me wel maar ik heb er zelf geen ervaring mee, er is een risico dat ze net wat veranderen in de tussentijd. Ik zou het zo doen:
- Volg voor het nieuwe contract de stappen hier tot en met stap 4. Novax in "De zonnepanelen-boete"
- Bel dan de klantenservice om het oude contract te annuleren zonder opgaaf van reden en vraag om bevestiging per e-mail
- Als de e-mail binnen is vervolg de online aanvraag.
Gisteravond t nieuwe contract aangevraagd maar kreeg, zoals je al zei, niets in de mail. Vanmorgen kreeg ik ineens een mail met annulering van het eerdere contract en direct daarna kreeg ik het nieuwe (3 jaar wind) binnen. Allemaal gelukt dus
Mooi, maar dus zonder te bellen?JKa schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:13:
Ik heb een update.
Gisteravond t nieuwe contract aangevraagd maar kreeg, zoals je al zei, niets in de mail. Vanmorgen kreeg ik ineens een mail met annulering van het eerdere contract en direct daarna kreeg ik het nieuwe (3 jaar wind) binnen. Allemaal gelukt dus
Dat is dan helemaal mooi, dat de voorgaande dan automatisch geannuleerd is, zo wordt het een stuk makkelijker. Benieuwd of ze op dat vlak wat verbeterd hebben aan hun systeem of dat het met andere factoren te maken heeft, het IT systeem van Greenchoice is wat dat betreft een beetje ondoorgrondelijk.JKa schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:54:
Niet gebeld inderdaad. Alleen bovenstaande gedaan
Had je al een greenchoice.nl account aangemaakt? Misschien dat dat nog een factor is geweest.
Ja werkte boven verwachting!Novax schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:27:
[...]
Dat is dan helemaal mooi, dat de voorgaande dan automatisch geannuleerd is, zo wordt het een stuk makkelijker. Benieuwd of ze op dat vlak wat verbeterd hebben aan hun systeem of dat het met andere factoren te maken heeft, het IT systeem van Greenchoice is wat dat betreft een beetje ondoorgrondelijk.
Had je al een greenchoice.nl account aangemaakt? Misschien dat dat nog een factor is geweest.
Nee geen account aangemaakt. Ben in het verleden wel lid geweest van Greenchoice maar twijfel of dat op dit adres was.
Hopelijk kan iemand mij helpen want ik kom er niet echt uit; we hebben sinds vorige week zonnepanelen. 10x 445w met oost-west ligging. Omdat we ze pas kort hebben, heb ik ook geen idee hoeveel ik nou daadwerkelijk zal opwekken, terugleveren en nog van het net zal moeten afnemen.
Ons jaarverbruik was de afgelopen jaren ongeveer 4000kwh, daar zijn die 10 panelen ook op berekend. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt, geen idee nog. Is het dan alsnog verstandig om voor het 2 of 3 jarige contract van GC (zit er nu ook, tot oktober) af te sluiten? Sinds de panelen online zijn leveren we ongeveer 10kwh per dag terug maar dat is natuurlijk een beperkte moment opname.
We zijn veel thuis, werk ook veel thuis maar hebben nog geen EV bijvoorbeeld. Voor gas zal ik sowieso ergens anders gaan kijken.
Ons jaarverbruik was de afgelopen jaren ongeveer 4000kwh, daar zijn die 10 panelen ook op berekend. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt, geen idee nog. Is het dan alsnog verstandig om voor het 2 of 3 jarige contract van GC (zit er nu ook, tot oktober) af te sluiten? Sinds de panelen online zijn leveren we ongeveer 10kwh per dag terug maar dat is natuurlijk een beperkte moment opname.
We zijn veel thuis, werk ook veel thuis maar hebben nog geen EV bijvoorbeeld. Voor gas zal ik sowieso ergens anders gaan kijken.
Zou moeten lukken tenzij je veel meer gaat verbruiken. Vanwege de onzekerheid is 2 jaar GC dan iets beter omdat het tarief lager is en het dan net voor 2027 eindigt. Wel even in gaten houden of alles goed gaat met de aanvraag omdat je al klant bent.slazh schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:45:
Hopelijk kan iemand mij helpen want ik kom er niet echt uit; we hebben sinds vorige week zonnepanelen. 10x 445w met oost-west ligging. Omdat we ze pas kort hebben, heb ik ook geen idee hoeveel ik nou daadwerkelijk zal opwekken, terugleveren en nog van het net zal moeten afnemen.
Mijn huidige energiecontract loopt eind volgende maand af. Dus ook voor mij wordt het tijd om eens te kijken naar een nieuw contract.
Huidige leverancier + contract (3-jarig):
Aanbod verlenging - 1 jaar:
Op dit moment gaat de lichte voorkeur uit naar het aanbod bij Coolblue voor 3 jaar. We hadden dit jaar al zonnepanelen willen plaatsen, maar door financiele tegenvallers en problemen met het dak zal dat nog even moeten wachten. Dus dat kan zo nog maar 1 tot 2 jaar duren dus dan lijkt iets meer zekerheid me ook niet verkeerd. Al heb ik ook geen problemen met 1-jarige contracten, die had ik in het verleden ook altijd.
Ik ben benieuwd naar de adviezen hier
Huidige leverancier + contract (3-jarig):
- Energiedirect
- Normaaltarief stroom: € 0,23764/kWh
- Daltarief stroom: € 0,21765/kWh
- Leveringkosten normaaltarief: € 0,10600/kWh
- Leveringskosten daltarief: € 0,08601/kWh
- Leveringskosten per maand: €5.99
- Netbeheerkosten: € 0,90823/dag
- Energiebelasting t/m 2900 kw/h: € 0,13165/kWh
- Energiebelasting 2901 t/m 10000 kw/h: € 0,13165/kWh
- Gas: € 1,05245/m3
- Variabele leveringkosten gas per dag: €0,34700/m3
- Netbeheerkosten: €0,61698/dag
- Energiebelasting Gas: € 0,70544/m3
- Maandbedrag: € 210
- [Normaal: 2180 kwh
- [Dal: 1378kwh
- [Gas: 1132 m3
Aanbod verlenging - 1 jaar:
- Energiedirect
- Normaaltarief stroom: € 0,26548/kWh
- Daltarief stroom: € 0,26306/kWh
- Leveringkosten per dag: € 0,31103/kWh
- Gas: € 1,28624/m3
- Leveringkosten per dag: € 0,18011/m3
- Maandbedrag: € 208
- Energiedirect
- Normaaltarief stroom: € 0,25459/kWh
- Daltarief stroom: € 0,25217/kWh
- Gas: € 1,25115/m3
- Maandbedrag: € 182
- Coolblue Energie
- Normaaltarief stroom: € 0,25495/kWh
- Daltarief stroom: € 0,23753/kWh
- Leveringkosten per jaar: € 89,99
- Gas: € 1,17988/m3
- Leveringkosten per jaar: € 89.99
- Maandbedrag: € 193.82
- United Consumers
- Normaaltarief stroom: € 0,26717/kWh
- Daltarief stroom: € 0,23813/kWh
- Leveringkosten per jaar: € 99,99
- Gas: € 1,23/m3
- Leveringkosten per jaar: € 99.99
- Maandbedrag: € 179.88
- :Loyaliteitsbonus € 275
- Budget Energie
- Normaaltarief stroom: € 0,27685/kWh
- Daltarief stroom: € 0,27685/kWh
- Leveringkosten per jaar: € 107,88
- Gas: € 1,29/m3
- Maandbedrag: € 181,99
- :Loyaliteitsbonus € 400
Op dit moment gaat de lichte voorkeur uit naar het aanbod bij Coolblue voor 3 jaar. We hadden dit jaar al zonnepanelen willen plaatsen, maar door financiele tegenvallers en problemen met het dak zal dat nog even moeten wachten. Dus dat kan zo nog maar 1 tot 2 jaar duren dus dan lijkt iets meer zekerheid me ook niet verkeerd. Al heb ik ook geen problemen met 1-jarige contracten, die had ik in het verleden ook altijd.
Als je CoolBlue 3 jaar neemt en alsnog zonnepanelen plaatst kunnen ze de tarieven aanpassen, zie https://docs.servicehouse...orwaarden_consumenten.pdfRohem schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:53:toon volledige bericht
Mijn huidige energiecontract loopt eind volgende maand af. Dus ook voor mij wordt het tijd om eens te kijken naar een nieuw contract.
Huidige leverancier + contract (3-jarig):Alle aanbiedingen voor verlengen of overstappen zijn gebaseerd op ons verbruik van vorig jaar over de periode van januari t/m december (hieronder te zien). We hebben geen zonnepanelen.
- Energiedirect
- Normaaltarief stroom: € 0,23764/kWh
- Daltarief stroom: € 0,21765/kWh
- Leveringkosten normaaltarief: € 0,10600/kWh
- Leveringskosten daltarief: € 0,08601/kWh
- Leveringskosten per maand: €5.99
- Netbeheerkosten: € 0,90823/dag
- Energiebelasting t/m 2900 kw/h: € 0,13165/kWh
- Energiebelasting 2901 t/m 10000 kw/h: € 0,13165/kWh
- Gas: € 1,05245/m3
- Variabele leveringkosten gas per dag: €0,34700/m3
- Netbeheerkosten: €0,61698/dag
- Energiebelasting Gas: € 0,70544/m3
- Maandbedrag: € 210
Dan kom ik op de volgende aanbiedingen:
- [Normaal: 2180 kwh/li]
- [Dal: 1378kwh/li]
- [Gas: 1132 m3 kwh/li]
Aanbod verlenging - 1 jaar:Aanbod verlenging - 3 jaar:
- Energiedirect
- Normaaltarief stroom: € 0,26548/kWh
- Daltarief stroom: € 0,26306/kWh
- Gas: € 1,28624/m3
- Maandbedrag: € 208
Aanbod via consumentenbond 3 jaar:
- Energiedirect
- Normaaltarief stroom: € 0,25459/kWh
- Daltarief stroom: € 0,25217/kWh
- Gas: € 1,25115/m3
- Maandbedrag: € 182
Aanbod United Consumers 1 jaar:
- Coolblue Energie
- Normaaltarief stroom: € 0,25495/kWh
- Daltarief stroom: € 0,23753/kWh
- Leveringkosten per jaar: € 89,99
- Gas: € 1,17988/m3
- Leveringkosten per jaar: € 89.99
- Maandbedrag: € 193.82
Aanbod Budgetenergie 1 jaar:
- United Consumers
- Normaaltarief stroom: € 0,26717/kWh
- Daltarief stroom: € 0,23813/kWh
- Leveringkosten per jaar: € 99,99
- Gas: € 1,23/m3
- Leveringkosten per jaar: € 99.99
- Maandbedrag: € 179.88
- :Loyaliteitsbonus € 275
Uiteraard nog veel meer aanbiedingen te vinden via de diverse vergelijkingssites, maar ik wil het mezelf ook niet te moeilijk maken met teveel opties.
- Budget Energie
- Normaaltarief stroom: € 0,27685/kWh
- Daltarief stroom: € 0,27685/kWh
- Gas: € 1,29/m3
- Maandbedrag: € 181,99
- :Loyaliteitsbonus € 400
3. Wanneer je tijdens de looptijd van je contract zonnepanelen installeert, kunnen we de tarieven in je contract hierop aanpassen en kunnen we de vaste leveringskosten voor klanten met zonnepanelen in rekening brengen vanaf het moment dat jouw zonnepanelen energie terugleveren.
Zie dat de gasprijzen al aardig aan het dalen zijn, heb meer dan maand geleden aangemeld voor Greenchoice 3 jaar vast met een tarief van 30/31 cent per geleverde KW en 1,30 per kuub gas (inmiddels al stuk lager zie ik). Maar wel met grote voordeel dat ik nog 3 jaar teruglever vergoeding heb van 5 cent per geleverde KW en geen teruglever boete.
Of het de juiste keus is gebleken zal later blijken, maar vooralsnog ben ik er blij mee en verwacht ik dat het met uitzetten van de salderingsregeling in 2027 perfect uitkomt aangezien dit contract tot 01-07-2027 loopt. Tegen die tijd maar weer eens kijken en anders is GC vaak wel soepel met tussentijds openbreken.
Time will tell
Of het de juiste keus is gebleken zal later blijken, maar vooralsnog ben ik er blij mee en verwacht ik dat het met uitzetten van de salderingsregeling in 2027 perfect uitkomt aangezien dit contract tot 01-07-2027 loopt. Tegen die tijd maar weer eens kijken en anders is GC vaak wel soepel met tussentijds openbreken.
Time will tell
Volgende keer dan overwegen om gas apart te doenSirMemeAlot schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:07:
Zie dat de gasprijzen al aardig aan het dalen zijn, heb meer dan maand geleden aangemeld voor Greenchoice 3 jaar vast met een tarief van 30/31 cent per geleverde KW en 1,30 per kuub gas (inmiddels al stuk lager zie ik). Maar wel met grote voordeel dat ik nog 3 jaar teruglever vergoeding heb van 5 cent per geleverde KW en geen teruglever boete.
Time will tell
Helemaaaal niet bij stil gestaan dat dit een optie was bij het afsluiten om eerlijk te zijn. Gelukkig heeft gas niet enorm veel impact op mijn kosten gezien ik 1 vd laatste nieuwbouw projecten ben die goedgekeurd is met gas. Wat betekent dat ik nog voor rond de 500 kuub op jaarbasis zit, maar dan nog, even snel berekend maar het scheelt alsnog 60 euro voor 0 moeite.Novax schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:36:
[...]
Volgende keer dan overwegen om gas apart te doenDat tarief voor 3 jaar is bij GC overigens nog steeds €1,30. Alleen CoolBlue heeft nu een speciale aanbieding voor 3 jaar met ~€1,18. De goedkopere tarieven met cashbacks zijn voor 1 jaar en die waren eerder dit jaar voordeliger.
Zit weer te kijken naar een andere leverancier, aangezien mijn huidige contract half augustus afloopt.
Dus ik kijk nog eens naar de 'loyaliteitsbonus' die ik van UnitedConsumers krijg... In de mailtjes waar die bonus (van 262 euro) wordt uitgelegd (mail met bevestiging van de aanvraag voor 1 jaar) zeggen ze het volgende:
Ik ga even kijken hoe dit uitspeelt, maar het lijkt erop dat dit een gevalletje 'help ombudsman' gaat worden.
Dus ik kijk nog eens naar de 'loyaliteitsbonus' die ik van UnitedConsumers krijg... In de mailtjes waar die bonus (van 262 euro) wordt uitgelegd (mail met bevestiging van de aanvraag voor 1 jaar) zeggen ze het volgende:
Maar nu lees ik net in een heel ander document dit:Korting
€ 262. de korting wordt op de jaarafrekening verrekend.
Ben ik genaaid?...3.2. Toekennen korting
De eenmalige loyaliteitsbonus wordt na ontvangst van uw eerste jaarnota toegekend in uw UnitedConsumers bespaartegoed.
Deze korting wordt niet op een andere wijze of in een andere vorm uitgekeerd.
Ik ga even kijken hoe dit uitspeelt, maar het lijkt erop dat dit een gevalletje 'help ombudsman' gaat worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Ohmarinus op 13-06-2024 13:12 ]
Geen idee maar zie https://www.unitedconsume...ns/voordeel/bespaartegoedOhmarinus schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:11:
Ben ik genaaid?...
Via Mijn UnitedConsumers kun je op elk moment jouw bespaartegoed inzien en beheren. Met één druk op de knop kun je (een deel van) het gespaarde bedrag uit laten betalen op jouw bankrekening of besteden in de Kadoshop.
Kun je inderdaad gewoon laten uitbetalen, zelf onlangs nog gedaan.Ohmarinus schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:11:
Ben ik genaaid?...
Allen, bedankt voor de antwoorden! Dan hoef ik me daar in ieder geval niet druk om te maken!ocramk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:31:
[...]
Kun je inderdaad gewoon laten uitbetalen, zelf onlangs nog gedaan.
Goedemorgen allemaal,
Ik ben op dit moment de energieleveranciers aan het vergelijken, aangezien ik bij Essent bijna niets terugkrijg voor opgewekte Kwh en de terugleverkosten net zo hoog is.
Mijn jaarverbruik is : 2750Kwh verbuik / Teruglevering 4200Kwh stroom en ca. 1600m3 Gas.
Ikzelf dacht wellicht aan VandeBron? Aangezien deze redelijk teruggeeft voor de Kwh (compenseert)
en tarieven ongeveer gelijk zijn (gas zelfs iets goedkoper).. En dan gewoon het veriabele conttract.
Wat denken jullie, klopt mijn redenatie? Of zie ik iets over het hoofd? Is er wellicht een betere keus?
Groeten,
Marc
Ik ben op dit moment de energieleveranciers aan het vergelijken, aangezien ik bij Essent bijna niets terugkrijg voor opgewekte Kwh en de terugleverkosten net zo hoog is.
Mijn jaarverbruik is : 2750Kwh verbuik / Teruglevering 4200Kwh stroom en ca. 1600m3 Gas.
Ikzelf dacht wellicht aan VandeBron? Aangezien deze redelijk teruggeeft voor de Kwh (compenseert)
en tarieven ongeveer gelijk zijn (gas zelfs iets goedkoper).. En dan gewoon het veriabele conttract.
Wat denken jullie, klopt mijn redenatie? Of zie ik iets over het hoofd? Is er wellicht een betere keus?
Groeten,
Marc
Ja, Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"MarcF1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:47:
[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 14-06-2024 10:25 ]
Goedemorgen allemaal,
Ik ben op dit moment de energieleveranciers aan het vergelijken, aangezien ik bij Essent bijna niets terugkrijg voor opgewekte Kwh en de terugleverkosten net zo hoog zijn..
Normaaltarief per kWh € 0,26704
Daltarief per kWh € 0,26341
Terugleverkosten 3.501 t/m 3.750 kWh pm € 39,28
Gas € 1,28009
Mijn jaarverbruik is : 2750Kwh verbuik / Teruglevering 3500-4000Kwh stroom en ca. 1600m3 Gas.
IWat is volgens jullie een goede/betere keuze dan Essent?
Alvast bedankt,
Groeten,
Marc
Ik ben op dit moment de energieleveranciers aan het vergelijken, aangezien ik bij Essent bijna niets terugkrijg voor opgewekte Kwh en de terugleverkosten net zo hoog zijn..
Gas € 1,28009
Mijn jaarverbruik is : 2750Kwh verbuik / Teruglevering 3500-4000Kwh stroom en ca. 1600m3 Gas.
Alvast bedankt,
Groeten,
Marc
Zie hierboven.....MarcF1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:46:toon volledige bericht
Goedemorgen allemaal,
Gas € 1,28009
Alvast bedankt,
Groeten,
Marc
Ik zit op dit moment bij GC en wil graag gebruik maken van de aanbieding die Novax heeft gepost in het andere topic. (mijn contract loopt bijna af, en verleng aanbod is een stuk slechter)
Heeft iemand ervaring mee hoe je dat het beste kan aanpakken? Oude contract opzeggen en opnieuwe aanvragen?
Of is het beter om het op een andere naam te zetten (mijn vrouw)?
Heeft iemand ervaring mee hoe je dat het beste kan aanpakken? Oude contract opzeggen en opnieuwe aanvragen?
Ik heb me gewoon via site aangemeld op eind datum oud contract. Had binnen 2 minuten nieuwe contract binnen.fjux schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:04:
Ik zit op dit moment bij GC en wil graag gebruik maken van de aanbieding die Novax heeft gepost in het andere topic. (mijn contract loopt bijna af, en verleng aanbod is een stuk slechter)
En dan gewoon je oude contract zelf opzeggen? die gaan meestal stilzwijgend door op variabele tarieven toch?MotorBeast schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:16:
[...]
Ik heb me gewoon via site aangemeld op eind datum oud contract. Had binnen 2 minuten nieuwe contract binnen.
Heb jij toen gewoon voor Overstappen gekozen bij de aanmelding? (andere optie is Verhuizen)MotorBeast schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:16:
Ik heb me gewoon via site aangemeld op eind datum oud contract. Had binnen 2 minuten nieuwe contract binnen.
Je moet overigens bij de aanmelding de ingangsdatum van het nieuwe contract opgeven, dat zou dan één dag na de einddatum van het oude contract moeten zijn. Edit: ik zie bij Greenchoice dat de dag van einddatum hetzelfde is als de dag van de start levering, dat zou dan betekenen het de tot datum is, niet de tot en met datum. Dat is dus ook niet bij alle leveranciers hetzelfde, lekker handig

[ Voor 22% gewijzigd door Novax op 14-06-2024 13:14 ]
Nee heb ik niet opgezegd. Oude contract loopt bij mij 14 november af. Voorlopig heb ik alleen stroom aangemeld 3 jaar windstroom ivm zonnepanelenboete ingangsdatum 14 november. Gas neem ik op termijn 1 jaar vast met cashback. Wellicht ook GC of elders. Ik wacht daarmee tot na 01 juli en/of zomer in de hoop dat gasprijzen nog wat zakken.fjux schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:16:
[...]
En dan gewoon je oude contract zelf opzeggen? die gaan meestal stilzwijgend door op variabele tarieven toch?
Beste klant,
Fijn dat je weer kiest voor groene stroom en/of bosgecompenseerd gas van Greenchoice!
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 14-06-2024 12:25 ]
Klopt, is niet bij iedere leverancier gelijk. Ik geef altijd de eerstvolgende dag na de datum die op het contract staat. Ergste wat je kan overkomen is een dag de variabele prijs. Gaat om peanuts 💆♂️Novax schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:21:
[...]
Heb jij toen gewoon voor Overstappen gekozen bij de aanmelding? (andere optie is Verhuizen)
Je moet overigens bij de aanmelding de ingangsdatum van het nieuwe contract opgeven, dat zou dan één dag na de einddatum van het oude contract moeten zijn. Edit: ik zie bij Greenchoice dat de dag van einddatum hetzelfde is als de dag van de start levering, dat zou dan betekenen het de tot datum is, niet de tot en met datum. Dat is dus ook niet bij alle leveranciers hetzelfde, lekker handig
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik zit nu (nog) bij Vattenfall, eigenlijk t/m december (had voor 3 jaar afgesloten).
Ik heb zonnepanelen en lever nu zo'n 2400kWh terug. Wellicht dat de teruglevering in de toekomst minder wordt aangezien ik sinds een maand mijn EV thuis kan laden (alleen ben ik op de piekmomenten vaak van huis). Ik ben van plan om in de toekomst (binnen nu en een jaar) nog wat panelen er bij te nemen (zelf leggen, dus relatief lage investering).
Volgens mij lijkt het mij een no-brainer om het contract nu open te breken en over te stappen naar Greenchoice voor 3 jaar? Voor electra dan. De opstapboete is 50 euro. De kWh prijs die ik nu heb is wel ~2 cent goedkoper dan bij Greenchoice (maar dat weegt niet op tegen de terugleverboetes
)
Gas kijk ik nog even aan en laat ik voorlopig nog even bij Vattenfall (alhoewel de Coolblue aanbieding ook interessant is)
Ik heb zonnepanelen en lever nu zo'n 2400kWh terug. Wellicht dat de teruglevering in de toekomst minder wordt aangezien ik sinds een maand mijn EV thuis kan laden (alleen ben ik op de piekmomenten vaak van huis). Ik ben van plan om in de toekomst (binnen nu en een jaar) nog wat panelen er bij te nemen (zelf leggen, dus relatief lage investering).
Volgens mij lijkt het mij een no-brainer om het contract nu open te breken en over te stappen naar Greenchoice voor 3 jaar? Voor electra dan. De opstapboete is 50 euro. De kWh prijs die ik nu heb is wel ~2 cent goedkoper dan bij Greenchoice (maar dat weegt niet op tegen de terugleverboetes
Gas kijk ik nog even aan en laat ik voorlopig nog even bij Vattenfall (alhoewel de Coolblue aanbieding ook interessant is)
Vaak bu'j te bang!
Nu openbreken hoeft niet, je kan GC 6 maanden van tevoren afsluiten, dus dat is dan mid-december. (En er is hier iemand die de ingangsdatum nog later heeft kunnen zetten). Maar als je niet netto teruglevert is het tarief van 3 jaar GC wel hoog, zou je ook voor 2 jaar of 1 jaar GC kunnen gaan afhankelijk van je verbruik ten opzichte van je teruglevering.-tom-562 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:09:
Ik zit nu (nog) bij Vattenfall, eigenlijk t/m december (had voor 3 jaar afgesloten).
Volgens mij lijkt het mij een no-brainer om het contract nu open te breken en over te stappen naar Greenchoice voor 3 jaar? Voor electra dan. De opstapboete is 50 euro. De kWh prijs die ik nu heb is wel ~2 cent goedkoper dan bij Greenchoice (maar dat weegt niet op tegen de terugleverboetes)
Nu de teruglever tarieven flink zijn gezakt en de terugleverkosten er zijn, vraag ik me af hoe is een een vast contract nou goed kan meten met een dynamisch contract.
Heb (natuurlijk) niet in kaart hoe en waneer ik wat teruglever of importeer. Als ik een energievergelijker en bv de schatting van Tibber neem komt Tibber er beter uit. Maar dit blijft natuurlijk een schatting.
Hoe weet je nou wat de beste keuze is.
Import van 2000kwh
Overschot van 500kwh per jaar.
3750WP PV op ZW
Geen WP of EV.
Heb (natuurlijk) niet in kaart hoe en waneer ik wat teruglever of importeer. Als ik een energievergelijker en bv de schatting van Tibber neem komt Tibber er beter uit. Maar dit blijft natuurlijk een schatting.
Import van 2000kwh
3750WP PV op ZW
Geen WP of EV.
Als ik het goed begrijp gaan veel mensen nog steeds voor de welkom-terug van greenchoice.
Je kunt dus niet je teruglevering opgeven, want dan krijg je een (fout)melding, wat meerdere hier al hebben aangegeven.
Maar sluiten jullie het dan gewoon af zonder teruglevering aan te geven? Mag/kan dit? of krijg je hier later problemen mee omdat dit natuurlijk niet de bedoeling is.
Je kunt dus niet je teruglevering opgeven, want dan krijg je een (fout)melding, wat meerdere hier al hebben aangegeven.
Maar sluiten jullie het dan gewoon af zonder teruglevering aan te geven? Mag/kan dit? of krijg je hier later problemen mee omdat dit natuurlijk niet de bedoeling is.
Zolang salderen nog kan is dynamisch bij overschot niet aan te raden. Kom je toch uit bij de GC links Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"Remco Tr schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:45:
Nu de teruglever tarieven flink zijn gezakt en de terugleverkosten er zijn, vraag ik me af hoe is een een vast contract nou goed kan meten met een dynamisch contract.
Import van 2000kwh
3750WP PV op ZW
Geen WP of EV.
Je bent niet de eerste die (terecht) twijfelt, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"AV1989 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:09:
Als ik het goed begrijp gaan veel mensen nog steeds voor de welkom-terug van greenchoice.
Bedankt. Dit nemen mijn twijfels helaas niet wegNovax schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:41:
[...]
Je bent niet de eerste die (terecht) twijfelt, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Mijn plan was om voor een 1-jarig contract te gaan, maar het verzwijgen/ niet opgeven van je zonnepanelen teruglevering voelt toch niet goed.
De waardes die je opgeeft zijn er officieel niet voor de energieleverancier, die zijn er voor jezelf zodat je een schatting krijgt van de jaarkosten die je dan weer kan vergelijken met andere aanbiedingen. Er is geen verplichting voor de consument om correcte waardes op te geven, dat kan ook niet want het is voor een schatting en er zullen ook mensen zijn die het niet weten of die een fout maken bij het opgeven.AV1989 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:57:
Bedankt. Dit nemen mijn twijfels helaas niet weg![]()
Mijn plan was om voor een 1-jarig contract te gaan, maar het verzwijgen/ niet opgeven van je zonnepanelen teruglevering voelt toch niet goed.
Dat maakt ook niet uit want de energieleveranciers gebruiken uiteindelijk toch de waardes die ze krijgen van de netbeheerder en daardoor weten ze ook dat je teruglevert, je bent namelijk verplicht om je zonnepanelen installatie aan te melden bij energieleveren.nl, dat staat ook in de voorwaarden.
Bij Greenchoice staat er verder niks in de voorwaarden over terugleverkosten. Sterker nog, de voorwaarden zijn nog hetzelfde als voor de terugleverboetes. Alle andere leveranciers hebben hun voorwaarden moeten wijzigen om de terugleverkosten er in te verwerken.
Bij Greenchoice zijn er aanbiedingen met een laag of hoog vastrecht, net zoals er aanbiedingen zijn van GC met hogere of lagere tarieven. Vraag je die aanbieding aan en accepteert GC die aanvraag door jouw een contract te sturen dan is het goed. Zij kunnen bij controle van de aanvraag gewoon de gegevens bij de netbeheerder opvragen en zien dat je teruglevert, blijkbaar is dat geen probleem.
Het is overigens ook aan Greenchoice om de consument goed te informeren, als een niets vermoedende consument met zonnepanelen op die pagina terecht komt en die vult de waardes in die gevraagd worden dan is het niet de schuld van de consument dat die geen teruglevering op kan geven.
Als laatste zie je ook dat bij de aanvraag pagina de terugleververgoeding voor overschot gewoon bij de tarieven staat.
Thanks voor de info. Dus ik begrijp uit jouw reactie: Gewoon afsluitenNovax schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:31:toon volledige bericht
[...]
De waardes die je opgeeft zijn er officieel niet voor de energieleverancier, die zijn er voor jezelf zodat je een schatting krijgt van de jaarkosten die je dan weer kan vergelijken met andere aanbiedingen. Er is geen verplichting voor de consument om correcte waardes op te geven, dat kan ook niet want het is voor een schatting en er zullen ook mensen zijn die het niet weten of die een fout maken bij het opgeven.
Dat maakt ook niet uit want de energieleveranciers gebruiken uiteindelijk toch de waardes die ze krijgen van de netbeheerder en daardoor weten ze ook dat je teruglevert, je bent namelijk verplicht om je zonnepanelen installatie aan te melden bij energieleveren.nl, dat staat ook in de voorwaarden.
Bij Greenchoice staat er verder niks in de voorwaarden over terugleverkosten. Sterker nog, de voorwaarden zijn nog hetzelfde als voor de terugleverboetes. Alle andere leveranciers hebben hun voorwaarden moeten wijzigen om de terugleverkosten er in te verwerken.
Bij Greenchoice zijn er aanbiedingen met een laag of hoog vastrecht, net zoals er aanbiedingen zijn van GC met hogere of lagere tarieven. Vraag je die aanbieding aan en accepteert GC die aanvraag door jouw een contract te sturen dan is het goed. Zij kunnen bij controle van de aanvraag gewoon de gegevens bij de netbeheerder opvragen en zien dat je teruglevert, blijkbaar is dat geen probleem.
Het is overigens ook aan Greenchoice om de consument goed te informeren, als een niets vermoedende consument met zonnepanelen op die pagina terecht komt en die vult de waardes in die gevraagd worden dan is het niet de schuld van de consument dat die geen teruglevering op kan geven.
Als laatste zie je ook dat bij de aanvraag pagina de terugleververgoeding voor overschot gewoon bij de tarieven staat.
Blijft voor mij een grijs gebied waarom je via de welkom-terug link goedkopere tarieven kan afsluiten en dat ze dit nog toelaten. Het maakt niet uit als je nog nooit bij greenchoice gezeten hebt toch? Als je je aanmeld via de 'normale' weg op de greenchoice site, dan zijn de tarieven veel hoger.
En het ergste dat je kan overkomen als je een dag te vroeg overstapt, is dat je je bonus misloopt. Dat kan wel echt pijn doen. Dus inderdaad: liever een dagje later overstappen dan een dag te vroeg.okijokii schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:52:
[...]
Ergste wat je kan overkomen is een dag de variabele prijs. Gaat om peanuts 💆♂️
GC is voor zover ik weet de enige die zoveel verschillende aanbiedingen heeft via allerlei links die uiteindelijk voor iedereen af te sluiten zijn (FNV, Unilever, Energiecoöperaties, Welkom terug, etc.). Misschien is dat ook de reden waarom ze het nog steeds niet goed aangepast hebben, omdat het geen gemakkelijke operatie is om dat allemaal aan te passen.AV1989 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:45:
[...]
Thanks voor de info. Dus ik begrijp uit jouw reactie: Gewoon afsluiten
Blijft voor mij een grijs gebied waarom je via de welkom-terug link goedkopere tarieven kan afsluiten en dat ze dit nog toelaten. Het maakt niet uit als je nog nooit bij greenchoice gezeten hebt toch? Als je je aanmeld via de 'normale' weg op de greenchoice site, dan zijn de tarieven veel hoger.
Of misschien valt het allemaal toch wel mee met de kosten van klanten met zonnepanelen voor energieleveranciers en laten ze het maar zo tot de nieuwe salderingsregeling ingaat.
Als jij je zonnepanelen hebt aangemeld bij energieleveren.nl verzwijg je helemaal niets. Iedere leverancier weet dan dat je panelen hebt. Ik heb zelf https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ Vertel mij even waar ik dan zonnepanelen moet aangeven? En contract geeft gewoon de voorwaarden aan voor salderen. Opgelost.AV1989 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:57:
[...]
Bedankt. Dit nemen mijn twijfels helaas niet weg![]()
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 17-06-2024 16:42 ]
Vorig jaar juni panelen laten plaatsen voor de hoofdprijs, nu veel spijt. Contract bij Vattenfal is afgelopen januari afgelopen en loopt sindsdien variabel door omdat ik niet weet waar ik goed aan doe... Heeft het nog zin om over te stappen? Lees hier veel over GC en achterdeur-linkjes - weet niet of ik dat aandurf. Via hun eigen site lijken de voorwaarden ook prima, maar...*. Zijn er nog interessante opties?
Verbruik: 3000 kWh
Teruglevering: 2400 kWh
Verbruik gas: 800 m3
* Ik lees bijv. hier: https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf
Op de leveringsovereenkomst tussen ons zijn deze voorwaarden,
eventuele contractvoorwaarden, de algemene voorwaarden voor de levering van
Geen zin om over een half jaar weer genaaid te worden.
[ Voor 31% gewijzigd door SaphuA op 17-06-2024 22:39 ]
Ik heb een contract afgesloten bij Mega energie, met zonnepanelen, zonder terugleverkosten. Altans, dat hoop ik.. In het contract staan namelijk de terugleverkosten niet bij de kostenspecificatie vermeld, alleen bij de tarieven. Er staan echter meerdere tarieven op die ook niet van toepassing zijn voor mij. Ik krijg echter niet de harde bevestiging ven Mega dat dat ook zo is.
Ik heb bij de berekening de dubbele meter uitgevinkt, en de slimme meter aangevinkt. Daarbij komt er bij het aanbod geen terugleverkosten te staan.
Zijn er mensen hier die hier ervaring hebben, of dit stand houd bij de eerste factuur?
Het contact gaat in over 2 maanden, maar als het niet zo blijkt te zijn wil ik er binnen 14 dagen vanaf. dat zou toch weer zo'n 18.5 euro per maand schelen namelijk...
Ik heb bij de berekening de dubbele meter uitgevinkt, en de slimme meter aangevinkt. Daarbij komt er bij het aanbod geen terugleverkosten te staan.
Zijn er mensen hier die hier ervaring hebben, of dit stand houd bij de eerste factuur?
Het contact gaat in over 2 maanden, maar als het niet zo blijkt te zijn wil ik er binnen 14 dagen vanaf. dat zou toch weer zo'n 18.5 euro per maand schelen namelijk...
Mega rekent terugleverkosten voor alle nieuwe contracten die vanaf 30/05/2024 zijn afgesloten maar voor de zekerheid zou je dan moeten kijken welke Productvoorwaarden je hebt, daar moet het in staan.gerritwillie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:27:
Ik heb een contract afgesloten bij Mega energie, met zonnepanelen, zonder terugleverkosten. Altans, dat hoop ik.. In het contract staan namelijk de terugleverkosten niet bij de kostenspecificatie vermeld, alleen bij de tarieven. Er staan echter meerdere tarieven op die ook niet van toepassing zijn voor mij. Ik krijg echter niet de harde bevestiging ven Mega dat dat ook zo is.
Per 1 oktober 2024 loopt mijn 3-jarig contract af met ENGIE (€ 0,23231 per kWh / €6.25 vaste leveringskosten p/m). Ik ben aan het oriënteren op wat daarna en ben benieuwd of jullie nog slimme adviezen hebben.
Woning is gasloos met warmtepomp (WP) en rijden een EV. Samen met 3000Wp aan zonnepanelen zit ik op een jaarverbruik van:
Afname: 10.047 kWh (Normaal: 5120 / Dal: 4927)
Teruglevering: 1.205kWh (Normaal: 835 / Dal: 370)
Met name in de wintermaanden is het verbruik fors (+/- 1400kWh p/m) en dan 's nachts staat de WP soms veel te stoken. We hebben koeling voor de zomermaanden maar die wordt vooralsnog relatief weinig gebruikt. Opladen van de EV (incl. vergoeding kosten door werkgever) kan ik op sturen (1 a 2x per week), maar de warmptepomp ben ik nog niet uit hoe die smart te sturen (AIT LWD70A/RX). Duurzaamheid maakt me niet echt uit, het zijn vooral kosten waar ik naar kijk.
Ik twijfel nu of een dynamisch contract interessant is of toch de zekerheid van vast contract (gelet op de geopolitieke spanningen her en der). Wat is wijsheid? Suggesties/tip/ideeën?
Woning is gasloos met warmtepomp (WP) en rijden een EV. Samen met 3000Wp aan zonnepanelen zit ik op een jaarverbruik van:
Afname: 10.047 kWh (Normaal: 5120 / Dal: 4927)
Teruglevering: 1.205kWh (Normaal: 835 / Dal: 370)
Met name in de wintermaanden is het verbruik fors (+/- 1400kWh p/m) en dan 's nachts staat de WP soms veel te stoken. We hebben koeling voor de zomermaanden maar die wordt vooralsnog relatief weinig gebruikt. Opladen van de EV (incl. vergoeding kosten door werkgever) kan ik op sturen (1 a 2x per week), maar de warmptepomp ben ik nog niet uit hoe die smart te sturen (AIT LWD70A/RX). Duurzaamheid maakt me niet echt uit, het zijn vooral kosten waar ik naar kijk.
Ik twijfel nu of een dynamisch contract interessant is of toch de zekerheid van vast contract (gelet op de geopolitieke spanningen her en der). Wat is wijsheid? Suggesties/tip/ideeën?
Per 1 september loopt mijn contract af bij Engie.
Omdat ik zonnepanelen heb, krijg ik te maken met de terugleverboete (netto afnemer) en de “bonus” van 250euro krijg ik niet. De maandelijkse kosten gaan ook flink omhoog. Al met al een achteruitgang minimaal 500 euro per jaar. Verder is de prijs redelijk maar ook niet geweldig. Greenchoice wordt zowel erg interessant.
Op zoek naar een 1 jaar vast contract. Voor stroom en gas.
Het enige waar ik mee zit. Moet ik voor 1 juli een nieuwe contract aangaan of na 1 juli?? De prijzen zakken normaal gesproken in de zomer. Heeft iemand tips? Een werkende glazen bol?
Omdat ik zonnepanelen heb, krijg ik te maken met de terugleverboete (netto afnemer) en de “bonus” van 250euro krijg ik niet. De maandelijkse kosten gaan ook flink omhoog. Al met al een achteruitgang minimaal 500 euro per jaar. Verder is de prijs redelijk maar ook niet geweldig. Greenchoice wordt zowel erg interessant.
Het enige waar ik mee zit. Moet ik voor 1 juli een nieuwe contract aangaan of na 1 juli?? De prijzen zakken normaal gesproken in de zomer. Heeft iemand tips? Een werkende glazen bol?
[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 18-06-2024 12:30 ]
Stroom naar GC, ik zou 2 of 3 jaar doen ivm salderen. En gas eventueel loskoppelen. Zie gepinde post @Novaxinternet4me schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:19:
Per 1 september loopt mijn contract af bij Engie.
Ik ben momenteel verlegnaanbod Greenchoice aan het vergelijken met tarieven op Gaslicht. En daar komen totaal andere cijfers uit!
Totale variabele kosten gas/stroom incl btw zijn in mn greenchoice pdf aanbieding stuk lager (bijna 8 cent), maar de totale jaarkosten zijn 200 euro hoger dan op Gaslicht weergegeven. Ik zie hetzelfde bij vandebron berekening via hun eigne website vs gaslicht.
Is dit een bekend iets dat de totaal kosten bij gaslicht te laag worden weergegeven, en je beter kan focussen op de totale variabele kosten van gas?
Totale variabele kosten gas/stroom incl btw zijn in mn greenchoice pdf aanbieding stuk lager (bijna 8 cent), maar de totale jaarkosten zijn 200 euro hoger dan op Gaslicht weergegeven. Ik zie hetzelfde bij vandebron berekening via hun eigne website vs gaslicht.
Is dit een bekend iets dat de totaal kosten bij gaslicht te laag worden weergegeven, en je beter kan focussen op de totale variabele kosten van gas?
Interessant, zelfde situatie hier. Ik overweeg nu GC voor 1 jaar, maar dan ben je volgend jaar natuurlijk de lul.MotorBeast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:34:
[...]
Stroom naar GC, ik zou 2 of 3 jaar doen ivm salderen. En gas eventueel loskoppelen. Zie gepinde post @Novax
Is gas loskoppelen makkelijk?
Ja. Ik heb https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ voor alleen stroom . Gas zie ik nog wel met cashback na de zomer.Badname2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:36:
[...]
Interessant, zelfde situatie hier. Ik overweeg nu GC voor 1 jaar, maar dan ben je volgend jaar natuurlijk de lul.
Is gas loskoppelen makkelijk?
Die voorwaarden die je aanhaalt gaan over de terugleververgoeding bij overschot (nettoteruglevering) en zijn in jouw situatie niet van toepassing omdat je minder teruglevert dan verbruikt. 1 of 2 jaar GC via welkom-terug is dan een goede optie. En eventueel nog gas apart doen ergens anders als dat voordeliger is.SaphuA schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:35:
Vorig jaar juni panelen laten plaatsen voor de hoofdprijs, nu veel spijt. Contract bij Vattenfal is afgelopen januari afgelopen en loopt sindsdien variabel door omdat ik niet weet waar ik goed aan doe... Heeft het nog zin om over te stappen? Lees hier veel over GC en achterdeur-linkjes - weet niet of ik dat aandurf. Via hun eigen site lijken de voorwaarden ook prima, maar...*. Zijn er nog interessante opties?
Wellicht zijn dat de cashbacks die wel of niet worden meegerekend? Bij sommige websites van energieleveranciers moet je die er nog aftrekken.Badname2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:35:
Ik ben momenteel verlegnaanbod Greenchoice aan het vergelijken met tarieven op Gaslicht. En daar komen totaal andere cijfers uit!
Om je een idee te geven, in mijn post Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" staat ook de prijsontwikkeling van GC tarieven van de afgelopen maanden (exacte datum staat er niet bij).internet4me schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:19:
Belangrijk bij GC is dan nog de vraag of ze nog een terugleverheffing in gaan voeren, een mooie datum daarvoor zou 1 juli zijn. Maar het kan ook zo zijn dat ze hun voorwaarden helemaal niet meer gaan veranderen.
Je hebt 14 dagen bedenktijd dus je zou het aan kunnen vragen, 13 dagen aan kunnen kijken, eventueel annuleren, weer aanvragen en dan herhalen.
Ik kan/mag weer verlengen na 1 jaar.
Zit bij Pure Energie.
Mijn verbruik is erg laag ben veel bij mijn vriendin.
Ongeveer 1000kwh en 400m3 gas per jaar.
Heb een klein ( oud ) apartement met dubbelglas en CV. Heb dus geen zonnepanelen en een slimme ( dubbele? ) meter.
Pure Energie lijkt nu weer te strooien met €200 lokkertjes.
:strip_exif()/f/image/0ooiyNtYhclc0n6otDDEjkR1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou ik hier nu echt profijt van ( kunnen ) hebben ?
Zit bij Pure Energie.
Heb een klein ( oud ) apartement met dubbelglas en CV. Heb dus geen zonnepanelen en een slimme ( dubbele? ) meter.
:strip_exif()/f/image/0ooiyNtYhclc0n6otDDEjkR1.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien kan je er bij zetten wat de tarieven zijn.WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:02:
Ik kan/mag weer verlengen na 1 jaar.
Zit bij Pure Energie.
[Afbeelding]
Met je verbruik en alleen een bonus kunnen we niets.
Kan jij ( en anderen ) hier wat mee ?sambalbaj schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:05:
[...]
Misschien kan je er bij zetten wat de tarieven zijn.
Met je verbruik en alleen een bonus kunnen we niets.
:strip_exif()/f/image/pPwavBdHX834ZFh01Dmwvwfx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kiv7bU7iS0XkRMYFBicV7M1c.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom dan op €60,72 p/m ( €200 is dan al verrekend ).
Dat kan voordeliger. Voordat je dit hier post kan je daarom beter eerst even zelf bij de vergelijkers kijken (https://www.gaslicht.com/, https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/, etc.)WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:14:
[...]
Kan jij ( en anderen ) hier wat mee ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kom dan op €60,72 p/m ( €200 is dan al verrekend ).
Nee dat is het niet, Greenchoice heeft geen cashback. Vandebron wel, maar als je die erop telt kom je nogsteeds 170 euro per jaar lager uit met de totaalprijs op gaslicht.nl vs op vandebron.nl.Novax schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Wellicht zijn dat de cashbacks die wel of niet worden meegerekend? Bij sommige websites van energieleveranciers moet je die er nog aftrekken.
Ik twijfel nu wat te doen. De aanbieding via telefoon/email bij Greenchoice is qua variabele tarieven incl btw wel erg nice met 1,231 euro per m3 voor gas.
Dat zal je wat meer informatie moeten geven (verbruik, tarieven, duur contract)Badname2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:37:
Nee dat is het niet, Greenchoice heeft geen cashback. Vandebron wel, maar als je die erop telt kom je nogsteeds 170 euro per jaar lager uit met de totaalprijs op gaslicht.nl vs op vandebron.nl.
Als dat je verlengaanbod van GC is dan is dat niet echt nice want hetzelfde GC heeft aanbiedingen met gas € 1,19569 voor 1 jaar en € 1,20874 voor 2 jaar, zie https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/Ik twijfel nu wat te doen. De aanbieding via telefoon/email bij Greenchoice is qua variabele tarieven incl btw wel erg nice met 1,231 euro per m3 voor gas.
Ik shop toch al denk ik 15 jaar met mijn energie maar heb nog nooit een verlengingsaanbod gehad wat interessant was. Ik kan me niet voorstellen dat als je gas elders pakt voor 1 jaar met cashback dat dat niet beter is. Ik zou sowieso heel even wachten met gas tot na 01 juli/ de zomerperiode. Kans op lagere prijzen.Badname2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:37:
[...]
Nee dat is het niet, Greenchoice heeft geen cashback. Vandebron wel, maar als je die erop telt kom je nogsteeds 170 euro per jaar lager uit met de totaalprijs op gaslicht.nl vs op vandebron.nl.
Ik twijfel nu wat te doen. De aanbieding via telefoon/email bij Greenchoice is qua variabele tarieven incl btw wel erg nice met 1,231 euro per m3 voor gas.
Deze is al beter wimpie in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2024 18:48 ]
In februari 2022 heb ik nog vlak voor de Oekraïne oorlog een "goedkoop" 3 jarig contract bij Zondergas kunnen afsluiten met ingangsdatum 25 mei 2022. Inmiddels zijn er goedkopere contracten te krijgen, wat mij bij een berekening op de vergelijkingssites zeker 50 euro per maand kan schelen. De opstapboete heb ik er dus met 2 maanden uit.
Ik heb een verbruik van ongeveer 6400kWh, 430m3 gas en lever met mijn 2
zonnepanelen ongeveer 20kWh terug, het meeste gaat op aan eigen verbruik.
Is het verstandig om nog even te wachten tot 1 juli ivm dalende tarieven?
Ik heb een verbruik van ongeveer 6400kWh, 430m3 gas en lever met mijn 2
Is het verstandig om nog even te wachten tot 1 juli ivm dalende tarieven?
Heee bizar! Kan dat ook als je al klant bent? Dank voor de redding.Novax schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:58:
[...]
Dat zal je wat meer informatie moeten geven (verbruik, tarieven, duur contract)
[...]
Als dat je verlengaanbod van GC is dan is dat niet echt nice want hetzelfde GC heeft aanbiedingen met gas € 1,19569 voor 1 jaar en € 1,20874 voor 2 jaar, zie https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/
@MotorBeast Dank voor de tip! Was ik toch even bijna genaaid. Ik wacht nog even tot juli dan (contract verloopt in sept pas). Ik moet vooral in gas omlaag in prijs.
Is gaslicht meestal de plek met goeie deals of moet ik een andere vergelijker gebruiken?
[ Voor 8% gewijzigd door Badname2 op 18-06-2024 22:58 ]
JaBadname2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:57:
Heee bizar! Kan dat ook als je al klant bent? Dank voor de redding.
pricewise.nl en overstappen.nl hebben wat meer gas aanbiedingen maar verder zijn de aanbiedingen bij de vergelijkers vaak hetzelfde. De cashback wil nog wel eens verschillen maar dat heeft ook te maken met hoe snel de sites worden geactualiseerd.Is gaslicht meestal de plek met goeie deals of moet ik een andere vergelijker gebruiken?
Ik zit momenteel bij Greenchoice met een onderstaande tarieven wat nog een tijdje loopt.
Stroom
Leveringstarief (normaal)
€ 0,36915
Leveringstarief (dal)
€ 0,35808
Terugleververgoeding
€ 0,115
Gas
Leveringstarief
€ 1,44421
Opzegvergoeding is 100€ totaal.
Mijn verbruik per jaar:
Gas 507 m3
Elektra
Teruglevering (10 zonnepanelen):
3558 kwh
Ik kwam bij Mega en Vandebron het beste uit via Pricewise maar misschien is een dynamisch contract bij Tibber / Zonneplan een optie? Wat raden jullie aan? Ik hoor goede verhalen over Tibber maar ik weet nog steeds niet of het wijsheid is ivm zonnepanelen.
Stroom
Leveringstarief (normaal)
€ 0,36915
Leveringstarief (dal)
€ 0,35808
Terugleververgoeding
€ 0,115
Gas
Leveringstarief
€ 1,44421
Opzegvergoeding is 100€ totaal.
Mijn verbruik per jaar:
Gas 507 m3
Elektra
Teruglevering (10 zonnepanelen):
3558 kwh
Ik kwam bij Mega en Vandebron het beste uit via Pricewise maar misschien is een dynamisch contract bij Tibber / Zonneplan een optie? Wat raden jullie aan? Ik hoor goede verhalen over Tibber maar ik weet nog steeds niet of het wijsheid is ivm zonnepanelen.
[ Voor 8% gewijzigd door qwasd op 19-06-2024 21:25 ]
@Novax de prijzen bij greenchoice zijn flink aangepast.Novax schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:57:
[...]
Om je een idee te geven, in mijn post Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" staat ook de prijsontwikkeling van GC tarieven van de afgelopen maanden (exacte datum staat er niet bij).
Belangrijk bij GC is dan nog de vraag of ze nog een terugleverheffing in gaan voeren, een mooie datum daarvoor zou 1 juli zijn. Maar het kan ook zo zijn dat ze hun voorwaarden helemaal niet meer gaan veranderen.
Je hebt 14 dagen bedenktijd dus je zou het aan kunnen vragen, 13 dagen aan kunnen kijken, eventueel annuleren, weer aanvragen en dan herhalen.
(Vers van de pers. De website gaf zelfs de eerste paar keer “In onderhoud”)
De rekensom is nu geheel anders. Ook is de welkom terug aanbieding nu met zonnepaneel mogelijkheid.
*er zit nu zelfs een fout in de website. Overal staat nu variabele kosten 😀
Ja, zag het ook net, maar ze hebben terugleverkosten geïntroduceerd, zie Novax in "De zonnepanelen-boete" Ik zal de post aanpasseninternet4me schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:57:
[...]
@Novax de prijzen bij greenchoice zijn flink aangepast.
(Vers van de pers. De website gaf zelfs de eerste paar keer “In onderhoud”)
De rekensom is nu geheel anders. Ook is de welkom terug aanbieding nu met zonnepaneel mogelijkheid.
*er zit nu zelfs een fout in de website. Overal staat nu variabele kosten 😀
[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 20-06-2024 09:11 ]
Het modelcontract wordt nu voor grote terugleveranciers waarschijnlijk voorlopig het gunstigste.
Kom via powerpeers op de volgende gegevens:
Kom via powerpeers op de volgende gegevens:
/f/image/DMLZdCVCxc0GWIfZsEakkUdE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door UdiBenLudi op 20-06-2024 09:37 ]
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning waar behoorlijk wat zonnepanelen op het dak liggen. Natuurlijk net op een topmoment waar zonnepanelen wat minder de moeite waard zijn. Ik heb ook nog nooit zonnepanelen gehad dus ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.
Ik verbruik zelf ongeveer 1800-1900 kWh per jaar en de zonnepanelen in het nieuwe huis hebben in 2023 aan de huidige bewoners 7800 kWh opgeleverd. Ik ga dus ongeveer 6000 kWh terugleveren. Gas aansluiting is er niet.
Waar kan ik het beste een energie contract afsluiten?
Ik verbruik zelf ongeveer 1800-1900 kWh per jaar en de zonnepanelen in het nieuwe huis hebben in 2023 aan de huidige bewoners 7800 kWh opgeleverd. Ik ga dus ongeveer 6000 kWh terugleveren. Gas aansluiting is er niet.
@Novax kun je mij toch nog een keer helpen?
Ik had voor 3 jaar windstroom gekozen maar nu heeft Greenchoice nieuwe contracten. Ik vraag me nu af of ik niet beter toch voor het nieuwe 2 jaar groen kan gaan.
:strip_exif()/f/image/RO1Rwp5UBb8kbudsoFxFMQ4L.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik normaal 929kwh
- Verbruik dal 1355 kwh
- Teruglevering dal 1401
Zelf direct opgebruikt:
- 1121 kwh
Ik had voor 3 jaar windstroom gekozen maar nu heeft Greenchoice nieuwe contracten. Ik vraag me nu af of ik niet beter toch voor het nieuwe 2 jaar groen kan gaan.
:strip_exif()/f/image/RO1Rwp5UBb8kbudsoFxFMQ4L.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik normaal 929kwh
- Verbruik dal 1355 kwh
- Teruglevering dal 1401
Zelf direct opgebruikt:
- 1121 kwh
[ Voor 11% gewijzigd door JKa op 21-06-2024 09:16 ]
Die 1800-1900, dat is je verbruik nu in je oude huis neem ik aan? Het nieuwe huis heeft een warmtepomp (want geen gas). Vergis je niet wat zo’n ding verbruikt voordat je de rekensom gaat makenilluvattarr schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:15:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning waar behoorlijk wat zonnepanelen op het dak liggen. Natuurlijk net op een topmoment waar zonnepanelen wat minder de moeite waard zijn. Ik heb ook nog nooit zonnepanelen gehad dus ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.
Nee, want als dat je correcte verbruikscijfers van de meter zijn dan ben je nettoterugleveraar, je levert dus meer terug dan je verbruikt. Dan maakt het hogere tarief van die 3 jaar windstroom niet uit want dat wordt gesaldeerd. (overheidsbesluit daarover buiten beschouwing gelaten)JKa schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:15:toon volledige bericht
@Novax kun je mij toch nog een keer helpen?
[Afbeelding]
Verbruik normaal 929kwh
- Verbruik dal 1355 kwh
- Teruglevering dal 1401
Zelf direct opgebruikt:
- 1121 kwh
Je betaalt dan alleen de vaste leveringskosten en krijgt nog wat extra met de terugleververgoeding van €0,05. Samen met de vermindering energiebelasting krijg je als het goed is geld terug in plaats van het nieuwe aanbod waarbij je moet betalen.
Situatie:
Verbruik per jaar: 6000 kwh
Opwek per jaar: 5000 kwh. (Weet niet zeker hoeveel ik direct ga verbruiken omdat dit net nieuw is aangelegd maar dit zou ongeveer de jaar opbrengst moeten zijn)
Gas: 700 m3 p/j
Elektrische auto, airco voor bijverwarming najaar/voorjaar.
Hele ruwe schatting, ik zit momenteel bij Greenchoice en mijn contract loopt in augustus af, ik zat nog in de bedenk fase om mogelijk dynamisch te gaan. Had ik nu maar bij Greenchoice verlengt afgelopen maand.
Maar nu Greenchoice ook de knoop heeft doorgehakt ben ik toch weer naar wat aanbieders aan het kijken. Bij Greenchoice loop ik namelijk leeg door de extra zonnepanelen die recent zijn geplaatst
Nu lijkt mij Oxxio een goede aanbieder, deze hanteren een vaste kostenpost voor zonnepanelen houders, volgens mij +\- 70 euro op jaar basis extra.
Dat is beter dan bij bijvoorbeeld de Delta.
Zie ik iets over het hoofd?
Of is er misschien ergens anders nog een toevluchtsoord?
Verbruik per jaar: 6000 kwh
Opwek per jaar: 5000 kwh. (Weet niet zeker hoeveel ik direct ga verbruiken omdat dit net nieuw is aangelegd maar dit zou ongeveer de jaar opbrengst moeten zijn)
Gas: 700 m3 p/j
Elektrische auto, airco voor bijverwarming najaar/voorjaar.
Hele ruwe schatting, ik zit momenteel bij Greenchoice en mijn contract loopt in augustus af, ik zat nog in de bedenk fase om mogelijk dynamisch te gaan. Had ik nu maar bij Greenchoice verlengt afgelopen maand.
Maar nu Greenchoice ook de knoop heeft doorgehakt ben ik toch weer naar wat aanbieders aan het kijken. Bij Greenchoice loop ik namelijk leeg door de extra zonnepanelen die recent zijn geplaatst
Nu lijkt mij Oxxio een goede aanbieder, deze hanteren een vaste kostenpost voor zonnepanelen houders, volgens mij +\- 70 euro op jaar basis extra.
Dat is beter dan bij bijvoorbeeld de Delta.
Zie ik iets over het hoofd?
Of is er misschien ergens anders nog een toevluchtsoord?
Ik heb ongeveer dezelfde cijfers wat betreft elektriciteit, met dus veel meer opwek dan verbruik. Ik heb besloten per 1 juli over te stappen naar Tibber (dynamische tarieven) vanuit een Vattenfall modelcontract. Lage vaste kosten, geen terugleverboete en ik verwacht toch wel minimaal een netto teruglevertarief van een paar centen (0,05-0,10 euro/kWh?) gemiddeld over een jaar te verdienen. Daar kan volgens mij geen vast contract momenteel tegenop. Al is het natuurlijk wel koffiedik kijken, misschien valt het teruglevertarief uiteindelijk tegen. Maarja onder de streep gaat het maar over maximaal een paar honderd euro dus dat verlies neem ik dan, ik vind dit een leuk experiment.illuvattarr schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:15:
Het huis heeft een warmtenet aansluiting.Holk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:18:
[...]
Die 1800-1900, dat is je verbruik nu in je oude huis neem ik aan? Het nieuwe huis heeft een warmtepomp (want geen gas). Vergis je niet wat zo’n ding verbruikt voordat je de rekensom gaat maken
Tibber houdt in dat je geen voorschot betaalt toch? Dus dat je in de winter veel betaalt en in de zomer geld toekrijgt?brambond schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:15:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde cijfers wat betreft elektriciteit, met dus veel meer opwek dan verbruik. Ik heb besloten per 1 juli over te stappen naar Tibber (dynamische tarieven) vanuit een Vattenfall modelcontract. Lage vaste kosten, geen terugleverboete en ik verwacht toch wel minimaal een nette teruglevertarief van een paar centen (0,05-0,10 euro/kWh?) gemiddeld over een jaar te verdienen. Daar kan volgens mij geen vast contract momenteel tegenop. Al is het natuurlijk wel koffiedik kijken, misschien valt het teruglevertarief uiteindelijk tegen. Maarja onder de streep gaat het maar over maximaal een paar honderd euro dus dat verlies neem ik dan, ik vind dit een leuk experiment.
Er zijn er die in de winter dynamisch gaan en dan in de zomermaanden weer een modelcontract nemen om dan de negatieve TLV te ontwijken. En bij modelcontracten zit ook geen terugleverboete.brambond schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:15:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde cijfers wat betreft elektriciteit, met dus veel meer opwek dan verbruik. Ik heb besloten per 1 juli over te stappen naar Tibber (dynamische tarieven) vanuit een Vattenfall modelcontract. Lage vaste kosten, geen terugleverboete en ik verwacht toch wel minimaal een netto teruglevertarief van een paar centen (0,05-0,10 euro/kWh?) gemiddeld over een jaar te verdienen. Daar kan volgens mij geen vast contract momenteel tegenop. Al is het natuurlijk wel koffiedik kijken, misschien valt het teruglevertarief uiteindelijk tegen. Maarja onder de streep gaat het maar over maximaal een paar honderd euro dus dat verlies neem ik dan, ik vind dit een leuk experiment.
Ik zie ondertussen wel een gat in de markt.Novax schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:21:
[...]
Er zijn er die in de winter dynamisch gaan en dan in de zomermaanden weer een modelcontract nemen om dan de negatieve TLV te ontwijken. En bij modelcontracten zit ook geen terugleverboete.

Klopt ja, zie https://support.tibber.co...ning-in-elkaar-bij-tibberilluvattarr schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:08:
[...]
Tibber houdt in dat je geen voorschot betaalt toch? Dus dat je in de winter veel betaalt en in de zomer geld toekrijgt?
Beste allen,
Ik zou ook graag even om jullie kort om advies willen vragen. Mijn situatie:
- Gasverbruik: 1500 m3
- Stroomimport van het net: 5500 kwh
- Teruglevering 1800kwh (totale opwek is 4000kwh met 2200 kwh direct eigen verbruik).
- Huidig contractduur: 10 november 2024 (Vattenfall)
Omdat voor mij voorspelbaarheid / zekerheid belangrijk zijn zou ik het liefste in deze periode nu al iets willen vastleggen voor een jaar (of 2) als mijn contract straks in een duurdere periode afloopt. Maar ik zie overal nu veel informatie die elk moment verandert mbt terugleverkosten e.d. en ik twijfel of ik nu al iets moet vastzetten bij een leverancier die al 6 maanden van tevoren een contractaanvraag toestaat of wachten tot eind augustus, etc. Elk advies, idee of suggestie is even welkom
alvast bedankt !
Ik zou ook graag even om jullie kort om advies willen vragen. Mijn situatie:
- Gasverbruik: 1500 m3
- Stroomimport van het net: 5500 kwh
- Teruglevering 1800kwh (totale opwek is 4000kwh met 2200 kwh direct eigen verbruik).
- Huidig contractduur: 10 november 2024 (Vattenfall)
Omdat voor mij voorspelbaarheid / zekerheid belangrijk zijn zou ik het liefste in deze periode nu al iets willen vastleggen voor een jaar (of 2) als mijn contract straks in een duurdere periode afloopt. Maar ik zie overal nu veel informatie die elk moment verandert mbt terugleverkosten e.d. en ik twijfel of ik nu al iets moet vastzetten bij een leverancier die al 6 maanden van tevoren een contractaanvraag toestaat of wachten tot eind augustus, etc. Elk advies, idee of suggestie is even welkom
Slim inzicht ja, maar ik heb geen zin in dat gewissel elke keer, ik ga wel zien hoe de TLV in de zomermaanden gaat worden. Dat modelcontracten geen boete hebben wist ik ja, maar de 3 cent die ik bij Vattenfall nog zou krijgen verwacht ik toch minimaal wel te evenaren bij Tibber over een heel jaar gezien.Novax schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:21:
[...]
Er zijn er die in de winter dynamisch gaan en dan in de zomermaanden weer een modelcontract nemen om dan de negatieve TLV te ontwijken. En bij modelcontracten zit ook geen terugleverboete.
Ik vind het wel fijner als het maandelijkse voorschot ongeveer gelijk is. Next energy ziet er wat dat betreft wel goed uit.
Help net iemand via DM met zijn stroom die er even niet uitkomt. Levert onderaan de streep 885kWh terug. Krijg je bij Pure Energie nog €83,- per jaar terug. Mag je bij GC €115,- per jaar betalen. Ja lekkere Groene Keuze. Ronduit belachelijk dit.
Groet uw Energie Advies Bureau.
Als ik opnieuw zou moeten beginnen nam ik denk ik geen panelen meer. Waardeloos.

Groet uw Energie Advies Bureau.
Als ik opnieuw zou moeten beginnen nam ik denk ik geen panelen meer. Waardeloos.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 21-06-2024 12:53 ]
@Novax
Afgelopen maandag mijn nieuwe 3 jaar contract bij GC is ingegaan (zonder tergleverboete), aangesloten via je link.
Bij dezen wil ik jou nogmaals bedanken
Afgelopen maandag mijn nieuwe 3 jaar contract bij GC is ingegaan (zonder tergleverboete), aangesloten via je link.
Fijn dat ik dat nu pas lees…chulin schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:35:
@Novax
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Net te laat om nog aan te melden voor 3 jaar TLK-vrij, denk ik.
Niet iedereen is zo "maf" om een 1/2 jaar te bakkeleien over energietarieven.Truus01 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:49:
[...]
Net te laat om nog aan te melden voor 3 jaar TLK-vrij, denk ik.
Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.