Jij ziet maar 1 bad guy, ik zie er 2 Hamas en IDF/Israel.Jedi_Pimp schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:38:
[...]
Ja, hoorde ik net toevallig ook - ze gaven echter verbaal wel wat meer duiding. In het geschreven woord, zonder (al te veel) context een dergelijk statement komt altijd wat lomper over.
Volgens mij gaven ze het ook bij wijze van juxtapositie met Rosenthal's uitspraken bij Op1.
[...]
Nu bevestig je een beetje mijn punt, want je hebt het nu over de vrede in de regio - oftewel een beoogde oplossing voor het conflict dat al decennia aan de hand is. Het laatste (platgooien) hoor je mij overigens niet zeggen, echter lijkt het me vrij evident lijkt dat nu (i.e. oktober 2023) Hamas wel degelijk het stempel "bad guys" mag krijgen.
nope
#BREAKING #Israel #Palestine #Gaza The Israel Defense Forces (IDF) drop leaflets over Beit Lahiya in the Gaza Strip calling for people to leave their homes. pic.twitter.com/tJCHwGHD8B
— The National Independent (@NationalIndNews) 12 oktober 2023
*knip*
Zie de mod-comment.
Zie de mod-comment.
[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 12-10-2023 14:58 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik vrees dat dit gevolgd wordt door alles plat te gooien.
Zeker geen bad guy gedrag....
Ik zag om 1300 het journaal van de VRT. Daarin hadden ze een live-verbinding met Rudi Vranckx. 2 punten uit zijn verhaal die me opvielen:
Gisteravond aanval bij begrafenis op Westelijke Jordaanoever. Joodse kolonisten schoten 4 Palestijnen dood.
Hij heeft 2 intifada's meegemaakt maar vond het nu erg gespannen. Hij werd bij een controlepunt met getrokken wapens weggestuurd.
Edit: Enige link naar de video is in de liveblog van de VRT zie https://www.vrt.be/vrtnws...eblog-dag-6-israel-hamas/ Directere link via hun replay lukt niet ivm geen Belgische nationaliteit.
Gisteravond aanval bij begrafenis op Westelijke Jordaanoever. Joodse kolonisten schoten 4 Palestijnen dood.
Hij heeft 2 intifada's meegemaakt maar vond het nu erg gespannen. Hij werd bij een controlepunt met getrokken wapens weggestuurd.
Edit: Enige link naar de video is in de liveblog van de VRT zie https://www.vrt.be/vrtnws...eblog-dag-6-israel-hamas/ Directere link via hun replay lukt niet ivm geen Belgische nationaliteit.
[ Voor 16% gewijzigd door martwoutnl op 12-10-2023 14:54 ]
In het filmpje wordt aangegeven dat in de ene situatie, de context niet toedoet in het geval van een verschrikkelijke daad en bij de andere het ineens juist toedoet, als zijnde een excuus.bloody schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:42:
[...]
Wat moeten we hier precies mee?
Heb je een samenvatting?
(tw: Geen linkdrops of videodrops)
*knip*ArgantosNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 12-10-2023 15:21 . Reden: Zo voegt dit niks toe. ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
ArgantosNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ymSkuTPPYFiH8OnQzG7QUxis.jpg?f=user_large)
Wie vertaald het even ? ik kan er geen wijs uit worden.
[ Voor 28% gewijzigd door Winkiller op 12-10-2023 14:57 ]
Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:56:
[...]
Wie vertaald het even ? ik kan er geen wijs uit worden.
:strip_exif()/f/image/tZBasHUJ2CrO14kx9wYpnxEa.jpg?f=fotoalbum_large)

Dat Bedoel ik, als het juist is, toppie.
Los van alle historie, achtergronden en acties; *knip* dit soort vergelijkingen missen onderbouwing met betrouwbare bronnen.ArgantosNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 12-10-2023 21:44 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
We hebben het hier over mensenlevens, geen insecten. Jouw vergelijking slaat dus helemaal nergens op.assje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:59:
[...]
Los van alle historie, achtergronden en acties;*knip*
Dat Hamas in Gaza zit geeft het IDF nog niet het recht om heel Gaza met de grond gelijk te maken en 2 miljoen burgers uit hun land weg te jagen.
[ Voor 30% gewijzigd door defiant op 12-10-2023 21:46 ]
Ik doe m'n best om m'n woorden te wikken en te wegen, in functie van de topicwaarschuwing maar ook in functie van de algemene conversatie.
Mijn gevoel:
Dit conflict is me al lang bekend en ik vond het als buitenstaander altijd bijzonder moeilijk om mezelf te positioneren. Niet dat dat nodig is, geen mening is ook ok.
Als overtuigd atheïst is het extra moeilijk omdat beide partijen elkaar de duvel aandoen omwille van territorium dat hen zogezegd beloofd is geweest, de ene zijde beweert door hún god, de andere beweert dan weer dat hún god -een andere alweer- achter hen staat. (en bij elke kidnapping of moord lopen ze te schreeuwen hoe groot die god wel is)
Voor iemand als mezelf komt het er dus op neer dat ze elkaar al decennialang lopen uit te roeien voor ...niks... want allebei halen ze hun rechtvaardiging uit het onbewijsbare... alweer, nog steeds.
Er zijn momenten geweest in het verleden dat ik Israël zag -wellicht terecht- als de bezetter, de meer welvarende van de 2 dan nog, zodat ik ergens wel een vorm van sympathie kon opbrengen voor de Palestijnse underdog.
Dat geen van beide partijen zonder blaam is, is zo klaar als een klontje... Israëlische bommen/raketten doden ook onschuldigen, klopt.
...maar beelden zeggen vaak meer dan 1000 woorden.
Jonge twintigers (diegenen die niet meteen afgeslacht werden tenminste) kreupel slaan totdat ze buiten bewustzijn gaan, hun onbewuste maar nog levende lichamen in de laadbak gooien en hen bespuwen, dit filmen zodat de ouders en met hen gans de wereld het zien... het zou je kind maar zijn!
Extremistische strijders die gericht onschuldige (feestende, rijdende, werkende, wandelende, of gewoon in hun eigen huis verblijvende) burgers afmaken als ware het beesten... inclusief kinderen...
...neen, dat is nog een stap verder -noem het gerust een gekleurde opinie- dan wijzen naar collateral damage van andersoortige aanvallen. (bommen, raketten)
...dit zijn militanten (voor een -vanuit mijn positie- onbestaand en absurd idee) die gericht de wapens opnemen om op bevel(!) burgers te vermoorden, kinderen, kleuters en baby's af te slachten.
Als dit de beeldvorming is waar Hamas zichzelf wil aan koppelen denk ik idd. niet dat het lang zal duren met Hamas, net zoals het met IS niet lang* duurde nadat ze beslisten om hun executievideo's de wereld in te sturen.
*'niet lang' is idd. relatief.
Dat Hamas al jaren de techniek van menselijke schilden gebruikt was me bekend, maar ik moet zelf toegeven dat zoiets lezen in kranten en horen op radio's anders overkomt dan het zien gebeuren via opnames.
Beeldvorming is key.
Het greintje sympathie dat ik nog had voor de Palestijnse zijde, in context van dit conflict, is wég. Het kan dan hypocriet zijn, gezien Israël ook geen heilig boontje is.... maar voor zover ik weet krijgen Israëlische troepen niet het bevel om, gericht, burgers, inclusief kinderen uit te moorden, daar trek ik de lijn. en ik denk dat een groot deel van de wereldbevolking die lijn trekt als ze de moeite doen om de harde beelden te bekijken.
Mijn gevoel:
Dit conflict is me al lang bekend en ik vond het als buitenstaander altijd bijzonder moeilijk om mezelf te positioneren. Niet dat dat nodig is, geen mening is ook ok.
Als overtuigd atheïst is het extra moeilijk omdat beide partijen elkaar de duvel aandoen omwille van territorium dat hen zogezegd beloofd is geweest, de ene zijde beweert door hún god, de andere beweert dan weer dat hún god -een andere alweer- achter hen staat. (en bij elke kidnapping of moord lopen ze te schreeuwen hoe groot die god wel is)
Voor iemand als mezelf komt het er dus op neer dat ze elkaar al decennialang lopen uit te roeien voor ...niks... want allebei halen ze hun rechtvaardiging uit het onbewijsbare... alweer, nog steeds.
Er zijn momenten geweest in het verleden dat ik Israël zag -wellicht terecht- als de bezetter, de meer welvarende van de 2 dan nog, zodat ik ergens wel een vorm van sympathie kon opbrengen voor de Palestijnse underdog.
Dat geen van beide partijen zonder blaam is, is zo klaar als een klontje... Israëlische bommen/raketten doden ook onschuldigen, klopt.
...maar beelden zeggen vaak meer dan 1000 woorden.
Jonge twintigers (diegenen die niet meteen afgeslacht werden tenminste) kreupel slaan totdat ze buiten bewustzijn gaan, hun onbewuste maar nog levende lichamen in de laadbak gooien en hen bespuwen, dit filmen zodat de ouders en met hen gans de wereld het zien... het zou je kind maar zijn!
Extremistische strijders die gericht onschuldige (feestende, rijdende, werkende, wandelende, of gewoon in hun eigen huis verblijvende) burgers afmaken als ware het beesten... inclusief kinderen...
...neen, dat is nog een stap verder -noem het gerust een gekleurde opinie- dan wijzen naar collateral damage van andersoortige aanvallen. (bommen, raketten)
...dit zijn militanten (voor een -vanuit mijn positie- onbestaand en absurd idee) die gericht de wapens opnemen om op bevel(!) burgers te vermoorden, kinderen, kleuters en baby's af te slachten.
Als dit de beeldvorming is waar Hamas zichzelf wil aan koppelen denk ik idd. niet dat het lang zal duren met Hamas, net zoals het met IS niet lang* duurde nadat ze beslisten om hun executievideo's de wereld in te sturen.
*'niet lang' is idd. relatief.
Dat Hamas al jaren de techniek van menselijke schilden gebruikt was me bekend, maar ik moet zelf toegeven dat zoiets lezen in kranten en horen op radio's anders overkomt dan het zien gebeuren via opnames.
Beeldvorming is key.
Het greintje sympathie dat ik nog had voor de Palestijnse zijde, in context van dit conflict, is wég. Het kan dan hypocriet zijn, gezien Israël ook geen heilig boontje is.... maar voor zover ik weet krijgen Israëlische troepen niet het bevel om, gericht, burgers, inclusief kinderen uit te moorden, daar trek ik de lijn. en ik denk dat een groot deel van de wereldbevolking die lijn trekt als ze de moeite doen om de harde beelden te bekijken.
[ Voor 8% gewijzigd door PinusRigida op 12-10-2023 15:36 ]
Hoe wil je dan dat ze het aanpakken ? Hamas zit verstopt tussen de burger bevolking !Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:00:
[...]
Dat Hamas in Gaza zit geeft het IDF nog niet het recht om heel Gaza met de grond gelijk te maken en 2 miljoen burgers uit hun land weg te jagen.
Daarom die oproep te vertrekken !!
[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 12-10-2023 15:04 ]
Als Israël echt geïnteresseerd is in zoveel mogelijk onschuldige levens besparen en Hamas uit te roeien en weg te jagen uit Gaza, dan moeten ze van deur tot deur gaan tot heel Gaza schoongeveegd is. Dus niet alles platgooien.Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
Hoe wil je dan dat ze het aanpakken ? Hamas zit verstopt tussen de burger bevolking !
Daarna moeten ze helpen om Gaza opnieuw op te bouwen en net zo welvarend te maken als Israël zodat alle Palestijnen ook een toekomst hebben.
Juist dit uitzichtloze leed en inhumane toestanden houdt dit gedrag in stand. Ik keur Hamas en alles wat daar op lijkt ten strengste af, maar wanneer ik mij verplaats in het leven van een doorsnee Palestijn, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen vatbaar zijn om geradicaliseerd te worden.
En dus hun eigen levens op het spel zetten? Het is een duivels dilemma waarbij ons oordeel vanuit Nederland vanuit onze fijne stoel er niets toe doet.Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
Als Israël echt geïnteresseerd is in zoveel mogelijk onschuldige levens besparen en Hamas uit te roeien en weg te jagen uit Gaza, dan moeten ze van deur tot deur gaan tot heel Gaza schoongeveegd is.
Het in ieder geval niet tegenwerken lijkt me een vertrekpunt. Of ze "moeten" en of net zo rijk als Israel zelf de norm is? Geen idee.Daarna moeten ze helpen om Gaza opnieuw op te bouwen en net zo welvarend te maken als Israël zodat alle Palestijnen ook een toekomst hebben.
Ik kan én wil me daarin niet verplaatsen. Ik snap het niet en begrijp het niet. Juist vanuit dat vertrekpunt zou je toch onschuldige burgers willen ontzien?Juist dit uitzichtloze leed en inhumane toestanden houdt dit gedrag in stand. Ik keur Hamas en alles wat daar op lijkt ten strengste af, maar wanneer ik mij verplaats in het leven van een doorsnee Palestijn, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen vatbaar zijn om geradicaliseerd te worden.
XXXVI
Als reactie op het pamflet (en dus een actualiteit)
Ik ben bang dat het een flink aantal burgers verboden wordt om naar het zuiden te vluchten.

Beter lezen wat ik er over zeg aub. Hamas aanwijzen als agressor doe ik wel aangezien zij monsterlijke daden verrichten die in GEEN ENKELE verhouding staan met de nederzetting politiek.ArgantosNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:13:
[...]
De nederzettingen politiek is een van de redenen dat Hamas bestaat. De nederzettingen politiek is aggressor gedrag. Elkel Hamas aanwijzen als aggressor in to conflict is niet accuraat.
En anders willen de buurlanden ze wel helpen toch en met open armen ontvangen?, of in iedergeval meewerken Hamas en vergelijke bare groepen weg te halen.Lordy79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:11:
[...]
Als reactie op het pamflet (en dus een actualiteit)
Ik ben bang dat het een flink aantal burgers verboden wordt om naar het zuiden te vluchten.Dat is speculatie overigens.
Ik verwacht er allemaal niet zoveel van, enkel Isreal kan dit nu oplossen en dat gaat niet "zachtjes" worden.
Je vergeet iets, de HAMAS terroristen zitten verstopt tussen de burgerbevolking en dragen geen uniformen.Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
Als Israël echt geïnteresseerd is in zoveel mogelijk onschuldige levens besparen en Hamas uit te roeien en weg te jagen uit Gaza, dan moeten ze van deur tot deur gaan tot heel Gaza schoongeveegd is. Dus niet alles platgooien.
Ja, als militair weet je dat je je leven op het spel zet voor je land. In de landen waar wij als bezetter zaten gingen wij toch ook van deur tot deur in plaats van alles maar platgooien?ephymerous schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:10:
[...]
En dus hun eigen levens op het spel zetten? Het is een duivels dilemma waarbij ons oordeel vanuit Nederland vanuit onze fijne stoel er niets toe doet.
Er zal minimaal voor schadeherstel betaald moeten worden aan alle getroffen burgers.[...]
Het in ieder geval niet tegenwerken lijkt me een vertrekpunt. Of ze "moeten" en of net zo rijk als Israel zelf de norm is? Geen idee.
Ik wil mij er ook niet in verplaatsen, maar het komt uiteindelijk gewoon neer op logica. Ik ben er volledig van overtuigd dat er in iedereen een koelbloedige moordenaar schuilt. Je hebt alleen de juiste trigger nodig. Voor de 1 zal dat zijn dat een pedofiel je kind verkracht en vermoord, ze ander door hem enkel verkeerd aan te kijken. Zo kan ik mij heel goed voorstellen dat systematische onderdrukking en schending van mensenrechten mensen tot het uiterste kunnen drijven.[...]
Ik kan én wil me daarin niet verplaatsen. Ik snap het niet en begrijp het niet. Juist vanuit dat vertrekpunt zou je toch onschuldige burgers willen ontzien?
Laat ik duidelijk zijn: ik keur het absoluut niet goed, onder geen beding. Je hoort met je poten van mensenlevens af te blijven. Maar ik snap het wel wanneer mensen uiteindelijk breken. Iedereen heeft een breekpunt.
Net zoals dat breekpunt nu in Israel bereikt is en Israel helemaal los gaat op Gaza.
Wanneer is het dan "opgelost" door Israel? Als heel Gaza plat is, alle inwoners dood? 50% van de inwoners?Mektheb schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:14:
[...]
En anders willen de buurlanden ze wel helpen toch en met open armen ontvangen?, of in iedergeval meewerken Hamas en vergelijke bare groepen weg te halen.
Ik verwacht er allemaal niet zoveel van, enkel Isreal kan dit nu oplossen en dat gaat niet "zachtjes" worden.
Denk maar niet dat je 50% van Hamas gepakt hebt als je 50% van de inwoners van Gaza omlegt.
Dus wat bereikt men hiermee? Niets. Wraak.
Nee. dat vergeet ik niet. Juist daarom moeten ze van deur tot deur gaan. Denk je nou echt dat ze vanaf een drone kunnen zien wie een terrorist is en wie niet? Dit vergt uiterste precisie, juist om precies deze reden.Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:14:
[...]
Je vergeet iets, de HAMAS terroristen zitten verstopt tussen de burgerbevolking en dragen geen uniformen.
Iedereen laten vluchten, en dan? Hamas vlucht vrolijk mee, heel Gaza naar de klote, en dan? Gaan ze verder als guerrilla strijders.
Ik zie een type fout van mij, dat het moet zijn Enkel Hamas aanwijzen als aggressor in to conflict is niet accuraat.rikoos schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:12:
[...]
Beter lezen wat ik er over zeg aub. Hamas aanwijzen als agressor doe ik wel aangezien zij monsterlijke daden verrichten die in GEEN ENKELE verhouding staan met de nederzetting politiek.
Israel's aandeel in het conflict wordt doorgaan negeerd or geminimaliseerd.
Groepen als Hamas komen niet aan de macht zonder zeer slechte condities.
Het is nooit opgelost, het conflict kan je ook niet oplossen en dat bewijst dit maar weer is dat het weer gebeurt.Spykie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:17:
[...]
Wanneer is het dan "opgelost" door Israel? Als heel Gaza plat is, alle inwoners dood? 50% van de inwoners?
Denk maar niet dat je 50% van Hamas gepakt hebt als je 50% van de inwoners van Gaza omlegt.
Dus wat bereikt men hiermee? Niets. Wraak.
Is het niet Hamas vs Israel is het wel het stuk van "bijna alle landen er omheen" willen van Israel af en willen alles aangrijpen om dit te organiseren.
Het probleem is dat een gedachte goed is dat Israel evil is en weg moet en voor Israel andersom, dat gaan wij nooit meer eruit krijgen, en ik denk dat op dit moment de emotionele beslisingen vanuit Israel dan er voor kiezen dan maar van de kaart vegen.
Wat inderdaad het nog steeds niet oplost, maar wellicht voelt het voor hun dan wel goed?, neemt nu ook niet weg dat ze volledig moeten inzetten.
Hun eigen bevolking twijfeld nu aan hun eigen leger, en dat is een positie die Israel zich niet kan veroorloven.
Maar nogmaals, het is geen oplossing enkel denk ik dit nooit opgelost kan worden.
Vrede zou het conflict wederom weer enkel uitstellen.
Hoe wil jij zien hoeveel mensen (eventueel met wapens) in een woning verstopt zitten ? of iemand met een wapen geen terrorist is ? als je het mis hebt en wegloopt ben je dood.Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:17:
[...]
Nee. dat vergeet ik niet. Juist daarom moeten ze van deur tot deur gaan. Denk je nou echt dat ze vanaf een drone kunnen zien wie een terrorist is en wie niet? Dit vergt uiterste precisie, juist om precies deze reden.
Iedereen laten vluchten, en dan? Hamas vlucht vrolijk mee, heel Gaza naar de klote, en dan? Gaan ze verder als guerrilla strijders.
Daarom is het ook een proces dat heel lang gaat duren. Je moet het vertrouwen van de Palestijnen terugwinnen zodat ze Hamas de rug toe keren en verraden bij de autoriteiten. Dat is een proces dat jaren gaat duren.Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:31:
[...]
Hoe wil jij zien hoeveel mensen (eventueel met wapens) in een woning verstopt zitten ? of iemand met een wapen geen terrorist is ? als je het mis hebt en wegloopt ben je dood.
Wat er nu gebeurt zorgt voor precies het tegenovergestelde. Een nog grote haat aan Israël. Je zult nooit 100% van Hamas kunnen uitroeien. Wel kan je er voor zorgen dat normale burgers er niks meer mee te maken willen hebben. Zolang je de normale burgers zo enorm slecht blijft behandelen is het gewoon een kwestie van tijd tot zelfs de meest redelijke mensen geradicaliseerd worden. Dat is gewoon logisch nadenken.
De huidige aanpak gaat alleen maar averechts werken, dat kan ik je garanderen. Tenzij Israël er op uit is om ALLE Palestijnen te vermoorden om uiteindelijk op die manier Hamas uit te roeien. In dat geval zijn ze goed bezig. Maar zelfs dan zullen er andere clubs in dat gat gaan springen die het niet eens zijn met die genocide.
Ze zitten in een vicieuze cirkel van geweld, en iemand moet die doorbreken. Ik schat in dat Hamas niet redelijk genoeg daarvoor is, maar ik hoop Israël wel. Ze moeten het vertrouwen van de Palestijnen terugwinnen willen ze een toekomst creëren voor Zowel Israël als Palestina.
De fuzzy stofwolk is idd van iets anders, 3 dagen geleden.bloody schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:59:
[...]
Los van dat het wmb een fuzzy stofwolk is (niet meteen duidelijk of het het vliegveld betreft) ... <snip>
الغارة الإسرائيلية الأولى في مروحين جنوبي لبنان سقطت خلفنا مباشرة @AJArabic pic.twitter.com/6dZFrcQBct
— Carmen Joukhadar كارمن جوخَدار (@CarmenJoukhadar) 9 oktober 2023
Kortom: idd geen bevestiging dat het vliegveld van Damascus aangevallen zou zijn.
nope
Gaat niet werken, alhoewel het mooi zou zijn, ik ga uit van; Hoe red je vele tientallen mensen die mogelijk als levend schild worden vastgehouden in een oorlogszone? Kenners noemen het haast onmogelijk om zo veel mensen in een dichtbevolkt stedelijk gebied als Gaza onder deze omstandigheden te bevrijden met reddingsacties en of in jou woorden vertrouwen terugwinnen, hoeveel tientallen jaren heb je in gedachten ?Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:37:
[...]
Daarom is het ook een proces dat heel lang gaat duren. Je moet het vertrouwen van de Palestijnen terugwinnen zodat ze Hamas de rug toe keren en verraden bij de autoriteiten. Dat is een proces dat jaren gaat duren.
Ik heb het hier niet over de gijzelaars terughalen, ik heb het hier over het systematisch schoonvegen van Gaza. Denk dan aan wapenfabrieken, raketfabrieken, opslagplaatsen etc. Het grote acute gevaar ontmantel je op die manier. Daarna gaat het heel veel jaren kosten om Hamas beetje bij beetje te ontmantelen (waarbij de Palestijnen zelf een cruciale rol spelen).Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
Gaat niet werken, alhoewel het mooi zou zijn, ik ga uit van; Hoe red je vele tientallen mensen die mogelijk als levend schild worden vastgehouden in een oorlogszone? Kenners noemen het haast onmogelijk om zo veel mensen in een dichtbevolkt stedelijk gebied als Gaza onder deze omstandigheden te bevrijden met reddingsacties en of in jou woorden vertrouwen terugwinnen, hoeveel tientallen jaren heb je in gedachten ?
Tuurlijk zou het fijn zijn om de gijzelaars terug te halen, maar als het 200 onschuldige Palestijnse levens kost om 150 onschuldige gijzelaars terug te halen, dan is dat geen goede deal en moet je daar vanaf zien. Bovendien, hoe halen raketten vuren de gijzelaars terug? Riskeer je daar juist niet mee dat je ze zelf omlegt?
En ja, vertrouwen terugwinnen kan tientallen jaren gaan duren. De onderdrukking duurt natuurlijk ook al enorm lang. Maar wat is het alternatief? Om uiteindelijk in vrede te kunnen leven zal er vertrouwen moeten zijn, en dat kost tijd. Vertrouwen win je niet door iedereen af te slachten.
Er wordt nu veel te veel in emotie gehandeld (wat begrijpelijk is). Maar juist nu zou je een stap terug moeten doen en rationeel moeten handelen. Dat is voor iedereen uiteindelijk beter.
Hoe zou jij het oplossen?
Misschien niet via dat filmpje, maar het is wel degelijk gebeurd. Vrijwel alle bekende media melden het ook. En er is vanuit de Syrische luchtvaart autoriteit ook een bericht uitgevaardigd dat beide landingsbanen van Damascus Intl gesloten zijn voor "work in progress".bloody schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:39:
[...]
De fuzzy stofwolk is idd van iets anders, 3 dagen geleden.
[Twitter]
Kortom: idd geen bevestiging dat het vliegveld van Damascus aangevallen zou zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oYx4sE0RHupyLZxfuV7qOYT2.jpg?f=user_large)
En voor wat eerder gezegd werd over BuZa minister van Iran die aan boord zou zijn van het vliegtuig wat omkeerde; dit is false. Die vliegt met callsign IRAN05 en is eerder vanmiddag in Irak geland.
:strip_exif()/f/image/aWUifH1DArrwxuaThIvRkIqo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door London op 12-10-2023 16:06 ]
Tesla M3LR '21
Ik kan het niet oplossen, ik sluit mij aan bij wat Mart de Kruif zegt;
Wat Israël ook besluit te doen, het wordt heel moeilijk.
70 jaar onderdrukking lost je niet op in een weekend.Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
Gaat niet werken, alhoewel het mooi zou zijn, ik ga uit van; Hoe red je vele tientallen mensen die mogelijk als levend schild worden vastgehouden in een oorlogszone? Kenners noemen het haast onmogelijk om zo veel mensen in een dichtbevolkt stedelijk gebied als Gaza onder deze omstandigheden te bevrijden met reddingsacties en of in jou woorden vertrouwen terugwinnen, hoeveel tientallen jaren heb je in gedachten ?
De Gaze strook is zo'n 10 KM breed(kust to grens) er valt vast wel iets anders te verzinnen dan flyers droppen dat iedereen weg moet voordat je de gebouwen weg veegt. Er is een garantie dat Hamas gewoon overleeft zodra ze vertrekken met de rest van de burgers en daarna weer terug komen. Zijn we weer gewoon terug bij af en is Gaza alleen maar een grotere puinhoop en hebben palestijnen nog een reden om een hekel aan israel te hebben.
En heel toevallig was er ook een Iraans vliegtuig onderweg dat heel snel omgedraaid en weggevlogen is.London schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:58:
[...]
Misschien niet via dat filmpje, maar het is wel degelijk gebeurd. Vrijwel alle bekende media melden het ook. En er is vanuit de Syrische luchtvaart autoriteit ook een bericht uitgevaardigd dat beide landingsbanen van Damascus Intl gesloten zijn voor "work in progress".
[Afbeelding]
En voor wat eerder gezegd werd over BuZa minister van Iran die aan boord zou zijn van het vliegtuig wat omkeerde; dit is false. Die vliegt met callsign IRAN05 en is eerder vanmiddag in Irak geland.
[Afbeelding]
[removed]
Precies, daar doelde ik op. Werd over gezegd dat Iraanse minister daarin zat maar dat is dus fout. Geruchten gaan ook dat dit vliegtuig vol munitie lag, maar uiteraard kan dat niet bevestigd worden. Maar het zou wel verklaren waarom Israël de vliegvelden van Damascus en Aleppo heeft gebombardeerd.redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:08:
[...]
En heel toevallig was er ook een Iraans vliegtuig onderweg dat heel snel omgedraaid en weggevlogen is.
Tesla M3LR '21
We hebben het inderdaad over een stukje land dat in totaal kleiner is dan 2x de oppervlakte van de gemeente Amsterdam (Gaza: 360km2 vs. Amsterdam: 220km2), maar dan met meer dan 2x zoveel inwoners (ca. 2M vs. 800.000). Om maar een idee te geven van de bevolkingsdichtheid. En dan het verschil dat er een grote muur omheen staat en je er dus niet uit kan.ArgantosNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:58:
[...]
70 jaar onderdrukking lost je niet op in een weekend.
De Gaze strook is zo'n 10 KM breed(kust to grens) er valt vast wel iets anders te verzinnen dan flyers droppen dat iedereen weg moet voordat je de gebouwen weg veegt. Er is een garantie dat Hamas gewoon overleeft zodra ze vertrekken met de rest van de burgers en daarna weer terug komen. Zijn we weer gewoon terug bij af en is Gaza alleen maar een grotere puinhoop en hebben palestijnen nog een reden om een hekel aan israel te hebben.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Misschien heb ik het gemist, maar waarom zou Israël een ander land aanvallen en dat zal toch ook gevolgen hebben? Ik lees niet het waarom? Rusland valt ook Polen niet aan omdat daar munitie wordt aangevoerd.London schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:58:
[...]
Misschien niet via dat filmpje, maar het is wel degelijk gebeurd. Vrijwel alle bekende media melden het ook. En er is vanuit de Syrische luchtvaart autoriteit ook een bericht uitgevaardigd dat beide landingsbanen van Damascus Intl gesloten zijn voor "work in progress".
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jij gaat er al van uit dat de gebouwen in Gaza worden vernietigd ? Dat is nog eens een aanname. Ik ga er van uit dat een groot deel van de Palestijnse bevolking die Hamas steunt in hun gewelddadige strijd verwijderd worden.ArgantosNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:58:
[...]
70 jaar onderdrukking lost je niet op in een weekend.
Ik zou ook eerder verwachten munitie/wapens, bij het omdraaien gaf ie ook vol gas en ging ie een stuk harder dan dat ze normaal vliegen. Het kan dus niet missen dat daar iig iets mee aan de hand was.London schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Precies, daar doelde ik op. Werd over gezegd dat Iraanse minister daarin zat maar dat is dus fout. Geruchten gaan ook dat dit vliegtuig vol munitie lag, maar uiteraard kan dat niet bevestigd worden. Maar het zou wel verklaren waarom Israël de vliegvelden van Damascus en Aleppo heeft gebombardeerd.
[removed]
Israel vliegt regelmatig sorties boven Syrië - ter zelfverdediging.honey schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Misschien heb ik het gemist, maar waarom zou Israël een ander land aanvallen en dat zal toch ook gevolgen hebben? Ik lees niet het waarom? Rusland valt ook Polen niet aan omdat daar munitie wordt aangevoerd.
Met welke collaterals? Die zijn al begonnen met de gijzeling van de elektricteit/voedsel/watervoorziening.Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Jij gaat er al van uit dat de gebouwen in Gaza worden vernietigd ? Dat is nog eens een aanname. Ik ga er van uit dat een groot deel van de Palestijnse bevolking die Hamas steunt in hun gewelddadige strijd verwijderd worden.
Oh, dat wist ik niet en blijkbaar is dat toegestaan dat je het luchtruim van een ander land binnenvliegt, ... en nu ook een vliegveld bombardeert.Garyu schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:14:
[...]
Israel vliegt regelmatig sorties boven Syrië - ter zelfverdediging.
Partij A bij B wel, andersom niet.honey schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:15:
[...]
Oh, dat wist ik niet en blijkbaar is dat toegestaan dat je het luchtruim van een ander land binnenvliegt, ... en nu ook een vliegveld bombardeert.
Jep. En Israël is sinds 1948 in oorlog met Syrië.Garyu schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:14:
[...]
Israel vliegt regelmatig sorties boven Syrië - ter zelfverdediging.
Tesla M3LR '21
En hoe moet je dat uit elkaar halen.Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Jij gaat er al van uit dat de gebouwen in Gaza worden vernietigd ? Dat is nog eens een aanname. Ik ga er van uit dat een groot deel van de Palestijnse bevolking die Hamas steunt in hun gewelddadige strijd verwijderd worden.
Daarnaast wat weerhoud Hamas om met het volk mee weg te lopen en we terug te komen nadat de IDF klaar is met wat ze ook van plan zijn. Ik verwacht niet dat als alle burgers weg gaan Hamas vrolijk achter blijft om de bommen te vangen of IDF invasie af te vechten 100 tegen 1.
Beide zijn sinds 1948 officieel in oorlog, dus toestemming is niet zo relevant.honey schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:15:
[...]
Oh, dat wist ik niet en blijkbaar is dat toegestaan dat je het luchtruim van een ander land binnenvliegt, ... en nu ook een vliegveld bombardeert.
Sterker nog, dit wordt naar verluid vaak met Rusland (aanwezig in Syrië) afgestemd zodat ze even de andere kant kunnen opkijken. Rusland's rol in dit conflict is dan ook een beetje dubbel.honey schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:15:
[...]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Gaat niet dus wat Israel ook gaat doen het is ontzettend moeilijk.ArgantosNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:16:
[...]
En hoe moet je dat uit elkaar halen.
Daarnaast wat weerhoud Hamas om met het volk mee weg te lopen en we terug te komen nadat de IDF klaar is met wat ze ook van plan zijn. Ik verwacht niet dat als alle burgers weg gaan Hamas vrolijk achter blijft om de bommen te vangen of IDF invasie af te vechten 100 tegen 1.
Die zijn er niet, wat er ook gaat gebeuren het wordt ontzettend moeilijk voor Israel.Garyu schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:15:
[...]
Met welke collaterals? Die zijn al begonnen met de gijzeling van de elektricteit/voedsel/watervoorziening.
De vergelijking klopt in zoverre, dat over de afgelopen tig jaar HAMAS als een wesp Israel telkens prikte en Israel reageerde door de wesp de pootjes uit te trekken en langzaam te laten creperen (als in de gaza generaties lang te pesten en wandaden in te begaan).Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:00:
[...]
We hebben het hier over mensenlevens, geen insecten. Jouw vergelijking slaat dus helemaal nergens op.
D'r is gewoon geen oplossing. Teveel haat heen en weer.
Eigenlijk is de vergelijking: De wesp terroriseert Israel en de bijtjes (gaza-inwoners) en prikt de hele tijd. Israel reageert door de bijtjes de pootjes uit te trekken. Waardoor enkele bijtjes hun wespenpak aandoen en de cirkel opnieuw beginnen. Vergelijkingen.

[ Voor 20% gewijzigd door FunkyTrip op 12-10-2023 16:38 ]
Dit dus.
De Israëlische legerleider erkent dat het gefaald heeft in het beschermen van zijn burgers:
De hoogste baas van het Israëlische leger heeft in zijn eerste publieke uitingen sinds de aanval van Hamas toegegeven dat het leger tekort is geschoten. ‘Het Israëlische leger is verantwoordelijk voor de veiligheid van het land en zijn inwoners. En op zaterdagochtend in het gebied rond de Gazastrook zijn wij die verantwoordelijkheid niet nagekomen’, aldus chef van de generale staf Herzi Halevi.
‘We zullen leren, we zullen het onderzoeken, maar nu is de tijd voor oorlog’, zegt Halevi vanuit het zuiden van Israël, waar het leger in zijn woorden tegen ‘genadeloze terroristen’ strijdt.
Ik hoor geruchten dat de joodse school in Amsterdam (!) Dicht is op vrijdag. Klopt dat?
Zoals Leo Beenhakker vroeger zei: het staat in de krant, dus dan is het waar.Lordy79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:36:
Ik hoor geruchten dat de joodse school in Amsterdam (!) Dicht is op vrijdag. Klopt dat?
Te triest voor woorden dat dit nodig is.
[ Voor 5% gewijzigd door alexbl69 op 12-10-2023 17:39 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dan ben ik blij dat ik in Israël zit. Voel me veiliger hier dan ik me zou voelen in Amsterdam.alexbl69 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:38:
[...]
Zoals Leo Beenhakker vroeger zei: het staat in de krant, dus dan is het waar.
Te triest voor woorden dat dit nodig is.
Uit angst/voorzorg idd, zover bekend geen concrete dreiging die het sluiten nodig maakt.Lordy79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:36:
https://nos.nl/l/2493745#UPDATE-container-72673088
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 12-10-2023 17:42 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat is helaas niks nieuws.Lordy79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
Dan ben ik blij dat ik in Israël zit. Voel me veiliger hier dan ik me zou voelen in Amsterdam.
Nederlandse Joden probeerden op straat altijd al anoniem te zijn
Er is nu een herdenkingsmanifestatie aan de gang op de Dam. Er is wel lef voor nodig om daar te gaan staan.
*knip* let s.v.p. op onze regels voor bron gebruik, deze bronnen zijn niet onafhankelijk, zie ook:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#bronvermelding
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#bronvermelding
[ Voor 87% gewijzigd door defiant op 12-10-2023 22:04 ]
Ik kreeg vanochtend een advertentie te zien waarin een filmpje eerst begon met de Twin Towers, daarna overging naar de huidige situatie in Israël. Het werd gebracht als een strijd tegen het terrorisme. Een klik op de advertentie leidde mij naar het YouTube kanaal van het Ministerie voor Diaspora van Israël.
Iemand anders ook deze advertentie gezien/gehad?
Ik vond het zelf raar dat de informatie oorlog ook zo verspreid wordt. Google zal het verspreiden van gewelddadige beelden via het advertentie netwerk ook niet zo maar goed vinden...
Iemand anders ook deze advertentie gezien/gehad?
Ik vond het zelf raar dat de informatie oorlog ook zo verspreid wordt. Google zal het verspreiden van gewelddadige beelden via het advertentie netwerk ook niet zo maar goed vinden...
Frankrijk verbiedt protesten in het land die steun betuigen voor de Palestijnen die zijn omgekomen in de afgelopen dagen.
Dat meldt de minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin. Onder meer in de hoofdstad Parijs waren meerdere pro-Palestijnse demonstraties gepland.
Vanavond zou op de Place de la République, een groot plein in Parijs, een grote demonstratie plaatsvinden. Volgens Darmanin zouden de protesten de openbare orde verstoren.
bron: https://nos.nl/collectie/...n-gaza-opgelopen-tot-1417
Dat meldt de minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin. Onder meer in de hoofdstad Parijs waren meerdere pro-Palestijnse demonstraties gepland.
Vanavond zou op de Place de la République, een groot plein in Parijs, een grote demonstratie plaatsvinden. Volgens Darmanin zouden de protesten de openbare orde verstoren.
bron: https://nos.nl/collectie/...n-gaza-opgelopen-tot-1417
Ik denk niet dat een grondoffensief nu heel veel netter zal verlopen als het huidige bombarment. Een van de lessen die geleert zijn in Afganistan is dat vooraf geplande luchtaanvallen over het algemeen tot minder burgerslachtoffers leiden dan ad-hoc luchtaanvallen die door soldaten op de grond worden ingeroepen:Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:55:
[...]
Ik heb het hier niet over de gijzelaars terughalen, ik heb het hier over het systematisch schoonvegen van Gaza. Denk dan aan wapenfabrieken, raketfabrieken, opslagplaatsen etc. Het grote acute gevaar ontmantel je op die manier. Daarna gaat het heel veel jaren kosten om Hamas beetje bij beetje te ontmantelen (waarbij de Palestijnen zelf een cruciale rol spelen).
United States’ airstrike rules of engagement reviewedThe DoD provides that a citizen or national of a state involved or engaged in a conflict may be subject to the hardships of war. However, if a civilian is not actively engaged in resistance, the civilian is not to be made the object of an attack. Furthermore, if a target is chosen that will likely lead to civilian casualties, the operational command is to carefully consider the cost-benefit ratio of the designated military objective of the strike and the likely level of civilian casualties.[9] The use of the term object appears to allow for incidental civilian casualties.
(...)
Dynamic strikes are said to account for the vast majority of civilian casualties, with dynamic strikes under troops-in-contact conditions in an urban environment especially challenging. Such strikes are often executed in a reduced timeframe, which may account for the higher civilian casualty rates. Dynamic strikes account for nine of every ten US-led Coalition airstrikes in Iraq and Syria.
Religie is sowieso irrationeel. En als niet met hamas te praten valt dan komt de harde hand steeds meer in beeld. Iedereen met gezond boerenverstand veroordeelt de acties van hamas.ArgantosNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:29:
[...]
De grooste vijand van Hamas is rationeel denken, Hamas is een religieus terreur groep die hebben geen endgame in dit leven behalve sterven voor de god waar ze in geloven.
Ik snap niet waarom rationeel gedrag verwacht wordt van Hamas.
Even heel simpel gezegd, links of rechtsom zullen er doden vallen aan beide kanten. Terroristen van hamas, Israëlische militairen, Palestijnse burgers en Israëlische burgers. *knip*, laten we dat soort rankings maar achterwege laten.
[ Voor 26% gewijzigd door NMH op 12-10-2023 23:13 ]
Wat nou als we eens helemaal geen luchtaanvallen doen zonder deze eerst goed te evalueren en zien of het inderdaad de beste optie is. Wat is er gebeurt met eerst goede inlichtingen verzamelen alvorens over te gaan tot actie?RagingPenguin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:02:
[...]
Ik denk niet dat een grondoffensief nu heel veel netter zal verlopen als het huidige bombarment. Een van de lessen die geleert zijn in Afganistan is dat vooraf geplande luchtaanvallen over het algemeen tot minder burgerslachtoffers leiden dan ad-hoc luchtaanvallen die door soldaten op de grond worden ingeroepen:
[...]
United States’ airstrike rules of engagement reviewed
Wanneer je een grondoffensief begint wordt het snel duidelijk waar de Hamas hotspots zijn, en na goed evalueren kan je dan overgaan tot een bombardement, of het preciezer aanpakken met bijvoorbeeld snipers en ander grondmaterieel.
Ik zie steeds beelden van het IDF met hele mooie tanks, het lijkt mij dat je daarmee best goed de straten kan binnentreden. Wanneer 100 Hamas strijders je dan bestoken vanuit een gebouw, zal je weinig mensen horen wanneer dat gebouw vervolgens met de grond gelijk wordt gemaakt. Zelfs wanneer er dan burgerdoden vallen.
Nu wordt er gewoon lukraak gebombardeerd waarbij heel veel burgerslachtoffers vallen. Dat is gewoon niet de oplossing en maakt de situatie alleen maar erger. Ik heb het idee dat er nu puur uit emotie gehandeld wordt en wraakgevoelens het rationele handelen verhinderen. De internationale gemeenschap zou Israël moeten oproepen te stoppen met het zelfde terreur als Hamas nu ook mee bezig is.
Slecht nieuws voor iedereen die de gebeurtenissen voor US-politieke spelletjes wilde gebruiken.
NBC News confirms: The U.S. and Qatari governments have agreed to block Iran from accessing any of the $6 billion it gained access to as part of a prisoner swap deal between the Biden administration and Tehran last month. @MSNBC
— Kyle Griffin (@kylegriffin1) 12 oktober 2023
Je weet dat met een tank stedelijk gebied ingaan net zo dom is als zonder te kunnen zwemmen de zee in duiken?Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:21:
Ik zie steeds beelden van het IDF met hele mooie tanks, het lijkt mij dat je daarmee best goed de straten kan binnentreden. Wanneer 100 Hamas strijders je dan bestoken vanuit een gebouw, zal je weinig mensen horen wanneer dat gebouw vervolgens met de grond gelijk wordt gemaakt.
Als tank kan je niets in stedelijk gebied, je kan van alle kanten worden gepakt door een rpg of ander materiaal. Voordat jij je loopje naar links gedraaid hebt krijg je van rechts weer een raket op je tank.
Doei tank.
Maar dan weet je wel waar je kan bombarderenDacuuu schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:27:
[...]
Je weet dat met een tank stedelijk gebied ingaan net zo dom is als zonder te kunnen zwemmen de zee in duiken?
Als tank kan je niets in stedelijk gebied, je kan van alle kanten worden gepakt door een rpg of ander materiaal. Voordat jij je loopje naar links gedraaid hebt krijg je van rechts weer een raket op je tank.
Doei tank.
Een sniper op het dak.. leuk voor in films maar in de echte wereld werkt dat allemaal anders.
Israël heeft ook wel de mensen op de grond hebben in Gaza in de vorm van infiltranten. Burgerdoden vallen nog mee gezien de kracht van de bombardementen en bijbehorende verwoestingen.
Het lijkt me zeker niet onwaarschijnlijk dat er Palestijnen zijn, die de Hamas terreur zat zijn, die targets doorspelen aan de IDF.tuinïnen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:30:
[...]
Maar dan weet je wel waar je kan bombarderen
Een sniper op het dak.. leuk voor in films maar in de echte wereld werkt dat allemaal anders.
Israël heeft ook wel de mensen op de grond hebben in Gaza in de vorm van infiltranten. Burgerdoden vallen nog mee gezien de kracht van de bombardementen en bijbehorende verwoestingen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Lukraak ? nee daar geloof ik niet in en net als met die fosfor bommen wordt er veel overdreven om steun te vergaren in de wereld. Het gewone nieuws verteld mij dat het leger alleen doelen van Hamas op de Gazastrook aanvalt, waaronder commandokamers, militaire bases, wapen productie plekken en locaties gerelateerd aan de leiding van Hamas.Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:21:
[...]
Nu wordt er gewoon lukraak gebombardeerd waarbij heel veel burgerslachtoffers vallen.
Op papier klinkt dit heel goed, de praktijkervaring na jaren vechten tegen terreurgroepen in het midden-oosten heeft ons het tegenovergestelde geleerd. Het probleem met troepen op de grond is dat keuzes gemaakt moeten worden terwijl je kameraden worden beschoten (of bv gewond zijn en een medevac nodig hebben) en dat word in er in de praktijk minder goed geplanded dan wanneer de tijdsdruk minder is.Hatsjoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:21:
[...]
Wat nou als we eens helemaal geen luchtaanvallen doen zonder deze eerst goed te evalueren en zien of het inderdaad de beste optie is. Wat is er gebeurt met eerst goede inlichtingen verzamelen alvorens over te gaan tot actie?
Wanneer je een grondoffensief begint wordt het snel duidelijk waar de Hamas hotspots zijn, en na goed evalueren kan je dan overgaan tot een bombardement, of het preciezer aanpakken met bijvoorbeeld snipers en ander grondmaterieel.
Tanks hebben veel moeite om effectief te zijn op korte range tegen infantrie; tanks zijn zga waardeloos in stedelijk gebied.Ik zie steeds beelden van het IDF met hele mooie tanks, het lijkt mij dat je daarmee best goed de straten kan binnentreden.
De ervaring is het verleden is dat dit niet zo werkt, de grootste publieke outrage is vaak wanneer er veel slachtoffers vallen in een enkele luchtaanval. Zie bijvoorbeeld de Wikipedia: 2017 al-Jinah airstrike of Wikipedia: 2017 Mosul airstrike.Wanneer 100 Hamas strijders je dan bestoken vanuit een gebouw, zal je weinig mensen horen wanneer dat gebouw vervolgens met de grond gelijk wordt gemaakt. Zelfs wanneer er dan burgerdoden vallen.
Ik zie eigenlijk meer het tegenovergestelde, Israel volgt hetzelfde draaiboek als westerse coalities in het midden-oosten gebruik(en)(te). Luchtaanvallen op alles wat vijandelijk uitziet, schakel alle infrastructuur uit en val dan pas binnen met grondtroepen. Duidelijke fasen ipv wat bv Rusland doet door alles tegelijkertijd te doen terwijl de bevolking alles filmt op hun smartphones en upload op het internet dat nog steeds werkt.Nu wordt er gewoon lukraak gebombardeerd waarbij heel veel burgerslachtoffers vallen. Dat is gewoon niet de oplossing en maakt de situatie alleen maar erger. Ik heb het idee dat er nu puur uit emotie gehandeld wordt en wraakgevoelens het rationele handelen verhinderen. De internationale gemeenschap zou Israël moeten oproepen te stoppen met het zelfde terreur als Hamas nu ook mee bezig is.
[ Voor 3% gewijzigd door RagingPenguin op 12-10-2023 19:55 ]
Nepnieuws op sociale media over oorlog Israël-Hamas: een uitdaging voor media.
Wat is echt en wat is nep? Dat is een vraag waar veel media zich deze week mee bezighouden bij berichtgeving over de oorlog tussen Israël en Hamas. De uitdaging is groter dan een paar jaar terug, want op X - voorheen Twitter - circuleren veel fake video's en fake berichten.
Zo ging er deze week op sociale media een video rond waarin te zien is dat kinderen vastzitten in kooien. Zij waren na de aanval van zaterdag opgesloten door Hamas, was de bewering. Na onderzoek bleek de video voor 7 oktober te zijn gepost, oftewel voor de aanval van Hamas.
Nepnieuws is in oorlogssituaties een bekende tactiek om verdeeldheid te zaaien bij tegenstanders.
Meer.....klik naar de NOS.
Wat is echt en wat is nep? Dat is een vraag waar veel media zich deze week mee bezighouden bij berichtgeving over de oorlog tussen Israël en Hamas. De uitdaging is groter dan een paar jaar terug, want op X - voorheen Twitter - circuleren veel fake video's en fake berichten.
Zo ging er deze week op sociale media een video rond waarin te zien is dat kinderen vastzitten in kooien. Zij waren na de aanval van zaterdag opgesloten door Hamas, was de bewering. Na onderzoek bleek de video voor 7 oktober te zijn gepost, oftewel voor de aanval van Hamas.
Nepnieuws is in oorlogssituaties een bekende tactiek om verdeeldheid te zaaien bij tegenstanders.
Mooi, die focus op Musk!Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:59:
Nepnieuws op sociale media over oorlog Israël-Hamas: een uitdaging voor media.
*knip* whataboutism
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 12-10-2023 21:49 ]
"Die focus op Musk" is omdat die de (wettelijke verplichte) contentmoderatie heeft afgeschaft en gebruikers het maar zelf laat uitzoeken. Los van dat elke trol en proprogandanist tegenwoordig een blauw vinkje kan kopen om betrouwbaar over te komen. Misschien schop ik hiermee tegen het zere been van musk-fanboys, maar twitter is onder zijn leiding wel echt het afvoerputje van extreemisme en nepnieuws geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 12-10-2023 21:50 ]
Hoe ouder ik word, hoe moelijker ik het allemaal vind. Vroeger had je ook conflicten en slachtpartijen. Genoeg. Korea, Vietnam, Cambodja, Koude oorlog, Golfoorlogen, Joegoslavië, Syrië, Afghanistan...noem ze allemaal maar op. En elke keer als de NOS zijn app weer vult met alle contentsnacks en de aandacht weer verschuift naar het volgende conflict en bak ellende, ga ik weer een beetje kapot van binnen. En dan iedereen die een kant kiest. Om gek van te worden.
Zonder dat ze echt weten waar het over gaat, zonder de inhoud echt te kennen, kiezen ze een kant. Over oorlogen, over conflicten, over religie, over asielzoekers, over aardbevingen, over stikstof, over pandemiën en vooral over elkaar...lijnrecht tegenover elkaar. Zonder constructief motief gewoon schreeuwen, bedreigen en vervloeken op elk podium. Want ik heb gelijk. En jij niet. Ik word er echt misselijk van.
Zonder dat ze echt weten waar het over gaat, zonder de inhoud echt te kennen, kiezen ze een kant. Over oorlogen, over conflicten, over religie, over asielzoekers, over aardbevingen, over stikstof, over pandemiën en vooral over elkaar...lijnrecht tegenover elkaar. Zonder constructief motief gewoon schreeuwen, bedreigen en vervloeken op elk podium. Want ik heb gelijk. En jij niet. Ik word er echt misselijk van.
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -
Apart om te zien hoe uitgebreid de aanval voorbereid is door hamas.
Gepost door de oprichter van Bellingcat
South First Responders is now publishing pages from a 14 page document found on a dead Hamas fighter, dated October 2022, and contains intelligence and operational details https://t.co/oeQ996FJxC pic.twitter.com/qmfKVi4maJ
— Eliot Higgins (@EliotHiggins) 12 oktober 2023
Gepost door de oprichter van Bellingcat
[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 12-10-2023 20:30 ]
FWW: net contact gehad met een oud-collega uit Israel die al jaren in Amsterdam woont.
Zelf blijkbaar geen reservist meer (was hij wel namelijk maar blijkbaar niet meer sinds hij het land uit is):
Zelf blijkbaar geen reservist meer (was hij wel namelijk maar blijkbaar niet meer sinds hij het land uit is):
Op mijn vraag of hij info heeft of Rusland of Iran er wat mee te maken heeft:No, my brother was called. Cousins. Pretty much everyone.
Reactie op mijn vraag of iedereen ok is:Wouldn't not happen if it wasn't signed off. [...]
[...] Honestly it not easy to do those check I made a lot of calls to people this week to see if their family is ok, many times it was not.
[ Voor 19% gewijzigd door Csotranme op 12-10-2023 20:37 ]
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Aan het begin van de avond vandaag waren er raketten vanuit Libanon op Kiryat Shmona, in het noorden. Mijn contacten daar zijn gelukkig op tijd naar elders vertrokken.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Bron: NOSHamas: hoge aantal burgerdoden omdat 'het uit de hand liep'
Plaatsvervangend leider Saleh al-Arouri van Hamas zegt dat het aantal burgerdoden in Israël zo hoog was doordat het "uit de hand liep". Volgens Arouri ontstond er chaos nadat Palestijnen zaterdag gebieden in het zuiden van Israël waren binnengetrokken en de Israëlische veiligheidstroepen zich vermengden met de burgerbevolking.
Sommige veiligheidsagenten en militairen bevonden zich samen met burgers in kibboetsen. Dat is de reden waarom veel burgers werden gedood als "bijkomende schade", zei Arouri tegen nieuwszender Al Jazeera.
Te slecht voor woorden. Daarom hebben ze maar kinderen/babies/gezinnen vermoord op meest afschuwelijke wijze.
Dus nu verwijt Hamas de Israëlische militairen dat ze zich tussen de burgerbevolking verstopt hebben

De pot verwijt de ketel.
NCTV: dreigingsniveau vooralsnog niet verhoogd
Het dreigingsniveau in Nederland wordt vooralsnog niet verhoogd, zegt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid tegen persbureau ANP.
De oproep van Hamas aan moslims overal ter wereld om morgen te protesteren om de Palestijnen te steunen is voor de dienst geen aanleiding het dreigingsniveau te verhogen. Het huidige dreigingsniveau staat op 'aanzienlijk', wat betekent dat een terroristische aanslag in Nederland voorstelbaar is.
Enkele Joodse organisaties zeggen dat de angst voor antisemitische incidenten verder is toegenomen. Drie Joodse scholen in Amsterdam houden daarom morgen de deuren gesloten.
"De NCTV is extra alert en neemt waar nodig extra veiligheidsmaatregelen, zichtbaar en onzichtbaar", aldus de NCTV. Over de aard van die extra maatregelen kon een woordvoerder niets zeggen.
Bron: NOS lifeblog
Het dreigingsniveau in Nederland wordt vooralsnog niet verhoogd, zegt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid tegen persbureau ANP.
De oproep van Hamas aan moslims overal ter wereld om morgen te protesteren om de Palestijnen te steunen is voor de dienst geen aanleiding het dreigingsniveau te verhogen. Het huidige dreigingsniveau staat op 'aanzienlijk', wat betekent dat een terroristische aanslag in Nederland voorstelbaar is.
Enkele Joodse organisaties zeggen dat de angst voor antisemitische incidenten verder is toegenomen. Drie Joodse scholen in Amsterdam houden daarom morgen de deuren gesloten.
"De NCTV is extra alert en neemt waar nodig extra veiligheidsmaatregelen, zichtbaar en onzichtbaar", aldus de NCTV. Over de aard van die extra maatregelen kon een woordvoerder niets zeggen.
*knip* hou het s.v.p. serieus.alexbl69 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:07:
[...]
Dus nu verwijt Hamas de Israëlische militairen dat ze zich tussen de burgerbevolking verstopt hebben.
De pot verwijt de ketel.
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 12-10-2023 21:53 ]
Lordy79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:58:
[...]
Hamas: hoge aantal burgerdoden omdat 'het uit de hand liep'
Bron: NOS
Het is toch niet te geloven.
Ze doen aan Damage control !? Wie zaait zal oogsten ofwel wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
[ Voor 9% gewijzigd door Winkiller op 12-10-2023 21:18 ]
*knip* zonder context voegt dit niets toe.
[ Voor 82% gewijzigd door defiant op 12-10-2023 22:06 ]
O.a. Rutte en consorten die zeggen "Israël heeft het recht zich te verdedigen" en je ondertussen Gaza ziet veranderen in een verbrande pizzakorst. 'Hamas chose this'. Het geeft me kippenvel. Bah.As expected, the foreign mainstream media is starting to turn against Israel as images come in of the widespread destruction in Gaza and the lack of electricity and water.
Israel shut off the supply of electricity and water this week following Hamas' brutal invasion.
It's really quite simple. You don't get to break into your neighbor's house, kill his children, rape his wife and then demand he let you use his utilities.
Israel is not responsible for the suffering of Gaza's population.
It's a harsh statement. It's a difficult reality. But stop pinning it on Israel.
Israel didn't want any of this. Israel was happy to continue supplying Gaza with electricity and water.
Hamas chose this. So why do they always come blame us?!
Israel Today on Telegram
https://t.me/ILtoday
:strip_exif()/f/image/ce2ovqdLOWWtc2DcVUjur4WS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3NzF5tHyKo7cyuK1DJk7Xauk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hamas kan natuurlijk ook gewoon de gijzelaars loslaten en vragen om dialoog. Als ze zelf al aangeven dat het uit de hand is gelopen…ViezeVis schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
O.a. Rutte en consorten die zeggen "Israël heeft het recht zich te verdedigen" en je ondertussen Gaza ziet veranderen in een verbrande pizzakorst. 'Hamas chose this'. Het geeft me kippenvel. Bah.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die hoop heeft iedereen, maar ik ben bang dat die hoop ver te zoeken isdr.lowtune schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:40:
[...]
Hamas kan natuurlijk ook gewoon de gijzelaars loslaten en vragen om dialoog. Als ze zelf al aangeven dat het uit de hand is gelopen…
Ik schrik hier toch wel van
:
Niet eerder gezien: groot aantal raadsleden verlaat de zaal bij de stemming over de motie 'Veroordeel steun aan Jodenhaat'. Fracties willen geen kant kiezen in het conflict en weigeren te stemmen. Uitslag ongeldig. (Denk en BIJ1 stemden tegen.) pic.twitter.com/FSWqjDc96K
— Peter Groenendijk (@groenendijkp) 12 oktober 2023
Was het niet een oproep om in opstand te komen tegen alle ongelovigen? Toch wel wat anders dan een demonstratie/protest.Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:08:
NCTV: dreigingsniveau vooralsnog niet verhoogd
Iedereen proberen uit te roken in de hoop dat je daarmee de gijzelnemers ook pakt is alleen misschien niet de juiste strategie. De verhouding tussen effectiviteit en collateral damage is dan een beetje scheef.dr.lowtune schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:40:
[...]
Hamas kan natuurlijk ook gewoon de gijzelaars loslaten en vragen om dialoog. Als ze zelf al aangeven dat het uit de hand is gelopen…
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 12-10-2023 21:53 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Waarom zou je in godsnaam van die motie kunnen schrikken? Het gaat om haat tegen een bevolkingsgroep, daar moet in alle gevallen tegen gevochten worden. Wat een waanzin dit.Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:51:
[...]
Waar schrik je precies van? Over de motie of de actie om de zaal te verlaten?
En van die fosforbommen is in de tussentijd ook al bekend geworden dat ze daarmee de tunnels onder de stad bestoken die gebruikt worden door Hamas.Winkiller schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:52:
[...]
Lukraak ? nee daar geloof ik niet in en net als met die fosfor bommen wordt er veel overdreven om steun te vergaren in de wereld. Het gewone nieuws verteld mij dat het leger alleen doelen van Hamas op de Gazastrook aanvalt, waaronder commandokamers, militaire bases, wapen productie plekken en locaties gerelateerd aan de leiding van Hamas.
[removed]
Verwijderd
Mag het iets kalmer?DeKoetsier schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:54:
[...]
Waarom zou je in godsnaam van die motie kunnen schrikken? Het gaat om haat tegen een bevolkingsgroep, daar moet in alle gevallen tegen gevochten worden. Wat een waanzin dit.
Waarom je er zou van kunnen schrikken: geen idee, vraag het de mensen die weg zijn gelopen uit die zaal, die hebben denk ik eenzelfde reactie?
https://www.reuters.com/w...gainst-israel-2023-10-11/honey schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:44:
[...]
Was het niet een oproep om in opstand te komen tegen alle ongelovigen? Toch wel wat anders dan een demonstratie/protest.
Hier staat de oproep. Daarin staat ook dat het aan diegenen is die de leer van de Jihad aanhangen om deze theorie in de praktijk te brengen.
Tja en wat is dan de praktijk van de Jihad, volgens mij hoeft dat niet direct tegen ongelovigen te zijn, maar is het vooral een term voor een gezamenlijke strijd, in dit geval is die strijd tegen Israel."To all scholars who teach jihad... to all who teach and learn, this is a moment for the application (of theories)," Meshaal said.
Omdat de motie in dit geval duidelijk gaat over Hamas vs. Israel en zoals je in dit topic ook ziet is het lastig om daar een harde keuze in te maken. Momenteel is hamas overduidelijk de slechterik, maar je kunt moeilijk ontkennen dat Israel niet net zo goed heel veel misdaden heeft begaan.DeKoetsier schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:54:
[...]
Waarom zou je in godsnaam van die motie kunnen schrikken? Het gaat om haat tegen een bevolkingsgroep, daar moet in alle gevallen tegen gevochten worden. Wat een waanzin dit.
En dat is helaas vaak het probleem met dit soort moties, het gaat niet om de directe text in de motie maar er zit vaak een reden achter om de partijen een keuze te laten maken.
[removed]
Slordig, motie klopt niet. Zondag 7 oktober moet zaterdag 7 oktober zijn.
Was toch zondag, ik dacht dat het zaterdag gelijk was. My bad.
[ Voor 10% gewijzigd door TheBrut3 op 12-10-2023 22:05 ]
Dus omdat de context een lastige kwestie is, dan ageren we maar niet tegen jodenhaat.redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:01:
[...]
Omdat de motie in dit geval duidelijk gaat over Hamas vs. Israel en zoals je in dit topic ook ziet is het lastig om daar een harde keuze in te maken. Momenteel is hamas overduidelijk de slechterik, maar je kunt moeilijk ontkennen dat Israel niet net zo goed heel veel misdaden heeft begaan.
En dat is helaas vaak het probleem met dit soort moties, het gaat niet om de directe text in de motie maar er zit vaak een reden achter om de partijen een keuze te laten maken.
Kom er maar in met alle andere vormen van racisme, want er kan wel eens een andere reden achter een motie zitten dan in de text staat.
Ik vind het bijzonder en schrik ervan dat je het zo ‘goed praat’.
במערכת הביטחון נערכים לכניסה קרקעית לרצועת עזה וממתינים לאישור הדרג המדיני.
— הלל ביטון רוזן | Hallel Bitton Rosen (@BittonRosen) 12 oktober 2023
במידה והאישור יינתן, הכוחות ערוכים לשהיה של חודשים.
המטרה כרגע הברורה שהוצגה לפיקוד הבכיר - פירוז רצועת עזה מנשק.
Volgens Google translate:
Het veiligheidsestablishment bereidt zich voor op een landinval in de Gazastrook en wacht op de goedkeuring van het politieke niveau. Als de goedkeuring wordt gegeven, zijn de troepen voorbereid op een verblijf van maanden. Het momenteel duidelijke doel dat aan het opperbevel werd gepresenteerd: de ontwapening van de Gazastrook.
Dat was naar aanleiding van dit nieuwsbericht:Alpina schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:19:
[mbr]*knip* zonder context voegt dit niets toe.[/mbr]
https://www.hln.be/buiten...vermoorde-babys~a04d1bed/
Let op: ook hier staat al een weliswaar geblurde foto.
Dit topic is gesloten.
Let op:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag
Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties
[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag
Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties
[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]