[ZT] Conflict Israël-Hamas: dagelijkse ontwikkelingen

Pagina: 1 ... 7 ... 32 Laatste
Acties:
  • 198.734 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

Schrik je daar van? Was te verwachten toch... Het zijn the usual suspects. Antisemitisme is helemaal hip in 2023 zo te zien

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 12-10-2023 22:28 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:30
DeKoetsier schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:14:
[...]
Dus omdat de context een lastige kwestie is, dan ageren we maar niet tegen jodenhaat.
Kom er maar in met alle andere vormen van racisme, want er kan wel eens een andere reden achter een motie zitten dan in de text staat.
Ik vind het bijzonder en schrik ervan dat je het zo ‘goed praat’.
Tja, misschien eerst kijken wat de bezwaren zijn. Toevallig had ik hier vanmiddag wat over gelezen en er staan nogal wat dingen in die motie die uit hun verband zijn getrokken. En dan kun je tegen jodenhaat zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je het eens bent met de motie. Wat mij in zo'n geval vooral stoort is dat zo'n motie haast wel bewust zo moet zijn opgezet dat er vooraf al bekend is dat er mensen over gaan vallen. Uiteindelijk lopen de partijen dus niet weg omdat ze zich voor/tegen jodenhaat zijn maar omdat ze het niet eens zijn met hoe de motie nu is opgezet. Helaas gebruiken andere partijen dit weer om net te doen of het wel om de jodenhaat gaat....

Ik vind het dan ook vooral storend dat de partijen die nu commentaar leveren op de partijen die zijn weggelopen, uiteindelijk wel de partijen zijn die jodenhaat gebruiken om politiek te bedrijven. En dat is eigenlijk iets dat ik nog veel storender vind.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 22:41

Jumpiefox

Hoi ?

-tom-562 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Schrik je daar van? Was te verwachten toch... Het zijn the usual suspects. Antisemitisme is helemaal hip in 2023 zo te zien
Mjah, ik vind de motie juist smakeloos. De framing die erin zit verstopt. Ze linken steun aan Palestina met steun aan Hamas
En Hamas is een terror groep, dus straks ben je opeens strafbaar als je je steun betuigt aan Palestina en met een Palestijnse vlag zwaait.
Op die demonstratie geen beelden/video gezien dat er steun was voor Hamas.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jumpiefox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Mjah, ik vind de motie juist smakeloos. De framing die erin zit verstopt. Ze linken steun aan Palestina met steun aan Hamas
En Hamas is een terror groep, dus straks ben je opeens strafbaar als je je steun betuigt aan Palestina en met een Palestijnse vlag zwaait.
Op die demonstratie geen beelden/video gezien dat er steun was voor Hamas.
En voor de duidelijkheid, in principe staat er in deze motie dus dat degenen die hier in het topic aangeven dat Israel ook fout zit/zat daarmee steun geven aan Hamas en daarmee aan jodenhaat doen. En als je bedenkt dat de motie zo is opgezet is het plotseling een schandalige motie en kun je beter de partijen die hem ingediend hebben aanpakken ipv de partijen die weglopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

En voor de duidelijkheid, in principe staat er in deze motie dus dat degenen die hier in het topic aangeven dat Israel ook fout zit/zat daarmee steun geven aan Hamas en daarmee aan jodenhaat doen. En als je bedenkt dat de motie zo is opgezet is het plotseling een schandalige motie en kun je beter de partijen die hem ingediend hebben aanpakken ipv de partijen die weglopen.
Er staat in de motie dat werd uitgenodigd om steun te betuigen aan de operatie Al Aqsa Storm met een bijbehorende url die helaas niet te openen is. Misschien iemand een bron van exact die link?
Dat een dergelijke steunbetuiging uiteraard walgelijk is en niet mag, lijkt me logisch. Dan ga ik er wel van uit dat er daadwerkelijk hiertoe werd opgeroepen en dat o.a. een CU lid hier niet over gaat liegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
DeKoetsier schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Er staat in de motie dat werd uitgenodigd om steun te betuigen aan de operatie Al Aqsa Storm met een bijbehorende url die helaas niet te openen is. Misschien iemand een bron van exact die link?
Dat een dergelijke steunbetuiging uiteraard walgelijk is en niet mag, lijkt me logisch. Dan ga ik er wel van uit dat er daadwerkelijk hiertoe werd opgeroepen en dat o.a. een CU lid hier niet over gaat liegen.
En dat is dus precies waarom ze eerst een discussie met de burgemeester wilden hebben om duidelijk te krijgen wat er precies wordt bedoeld. Dat kon alleen niet en ze moesten per direct stemmen. Toen is dus een heel gedeelte weggelopen omdat ze niet gaan stemmen op iets dat op meerdere manieren uitgelegd kan worden (waarbij dus de vreedzame demonstratie die er nu was verboden zou kunnen worden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ViezeVis schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

O.a. Rutte en consorten die zeggen "Israël heeft het recht zich te verdedigen" en je ondertussen Gaza ziet veranderen in een verbrande pizzakorst. 'Hamas chose this'. Het geeft me kippenvel. Bah.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F8P3MiSaUAEc6Kt?format=jpg&name=large

Het begint op Aleppo te lijken :/

Naast de veelgebruikte JDAMS die iig nog guided zijn worden ook gewoon domme bommen gebruikt:

Voordat mensen ‘onbetrouwbaar!’ roepen, refereert naar deze Tweet van de Israëlische luchtmacht.

In dat opzicht houdt het verhaal van de chirurgische precisie wapens die enkel de bad guys treffen weinig stand meer.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 12-10-2023 23:29 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, die Gazastrook gaat straks hoogstwaarschijnlijk compleet aan puinpoeier. Als het zover komt wordt het een ongekend bloedbad die de hele wereld in 4k mag aanschouwen.

Hamas gaat grotendeels sneuvelen, Israël gaat bloeden, maar de grootste verliezers worden de Palastijnen. Dat zie je nu al aankomen.

In het Westen hoeft niet iedereen het met elkaar eens te zijn. We zijn tenslotte mensen met een vrije mening. Waar het om gaat is dat er geen overgrote meerderheid ontstaat onder het Westerse volk, die zich openlijk en passievol tegen deze oorlog keert. Er moet draagvlak worden gecreëerd voor overheidskosten van wapens en financiële steun, er moet draagvlak zijn voor de geopolitieke belangen in de regio.

De realiteit is namelijk simpelweg dat Israël dit niet gaat laten varen. De VS steunt ze daarbij onvoorwaardelijk omdat ze te belangrijk zijn voor de Westerse invloed in de regio. De VS is de hoofdsponsor van de NATO, en met het huidige rusland heeft Europa weinig keuze om te volgen.

Het sentiment moet dus worden bepaald. En wat is er nu efficiënter voor het zaaien van verdeling dan etnische achtergrond? Moslim extremisme en Antisemitisme liggen daarbij ook nog eens uitermate gevoelig.

Zo stook je de gemoederen op en maak een je een erg complexe situatie minder complex. Je bent voor deze invasie, of je bent misschien wel een Jodenhater. Of een extremistische Moslim. Of beide. Dat er tussen de toekomstige slachtoffers ook vredelievende mensen zitten is momenteel ondergeschikt aan de balans van de huidige wereldorde, die tegenwoordig iedere dag een beetje instabieler is dan gisteren.

Dat is allemaal niet eerlijk en rechtvaardig, maar het is simpelweg hoe de kaarten nu op tafel liggen. Als de geopolitieke belangen van de aardse high rollers op het spel staan, is de wereld nu eenmaal niet eerlijk en rechtvaardig.

Het enige wat nu de gemoederen enigsinds zou kunnen sussen is dat Hamas de handdoek compleet in de ring gooit voordat de hel daar letterlijk losbreekt.

Maar dat zie ik niet gebeuren, het is voor hen tenslotte een zero-sum.

Met een beetje geluk loopt het af met een relatieve sisser, in het aller ergste geval wordt een grootschalige uitroeiing die over 50 jaar misschien wordt erkend als genocide.

Met daarbij natuurlijk de krachtige woorden: dit nooit weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 13:55

Lordy79

Vastberaden

fsfikke schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:25:
[...]/

Naast de veelgebruikte JDAMS die iig nog guided zijn worden ook gewoon domme bommen gebruikt:
Als dat klopt dan klopt dat. Maar je weet niet of het klopt tot ze onder een vliegtuig worden gezet, je het vliegtuig ziet opstijgen en het vliegtuig vervolgens de bommen bewust op burgers dropt.
Dus graag een betere bron.

Mocht het wél kloppen en ze worden inderdaad louter om burgerslachtoffers ingezet dan is het een beetje zoals tienduizenden ongeleide raketten afschieten op Israëlische burgers, waar ik er eentje van ben.

Mochten ze gebruikt worden voor militaire doelen die worden beschermd met menselijke schilden, dan heb ik erg veel medelijden met de mensen die daarvoor misbruikt worden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lordy79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:35:
[...]

Als dat klopt dan klopt dat. Maar je weet niet of het klopt tot ze onder een vliegtuig worden gezet, je het vliegtuig ziet opstijgen en het vliegtuig vervolgens de bommen bewust op burgers dropt.

Mocht het wél kloppen en ze worden inderdaad louter om burgerslachtoffers ingezet dan is het een beetje zoals tienduizenden ongeleide raketten afschieten op Israëlische burgers, waar ik er eentje van ben.

Mochten ze gebruikt worden voor militaire doelen die worden beschermd met menselijke schilden, dan heb ik erg veel medelijden met de mensen die daarvoor misbruikt worden.
Een betere bron dan een post van de Israëlische luchtmacht die trots laat zien hoe ze domme bommen onder een F16 hangen?

Maar zolang we geen doorsnede van die bommen hebben gezien kan het ook dat ie vol zit met dropjes voor de kinderen in Gaza.

Het is zeker interessant om jouw Israëlische kant op de situatie te lezen, maar ongefundeerd zaken ontkennen of excuseren hebben we bij de discussie over die baby’s al genoeg gezien en voegt weinig toe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jumpiefox

Jumpiefox

Hoi ?

[...]

*knip* als je denkt dat er sprake is van whataboutisms, maak dan een TR aan "Militaire doelen" Heb je de foto's niet gezien? Alles ligt in puin. Hele wijken. Voor Israel is elk Palestijn op dit moment een Hamas member lijkt het wel. 6000+ Bommen gedropt..Je zou bijna denken dat ze een groot land hebben aangevallen met een actief verspreid leger. Of dat er overal in die paar vierkante KM tanks staan opgesteld die kapot moeten. Moet je nagaan dat dit op een paar Vierkante KM plaats vindt.

6000+ Bommen..Rusland had in een paar maanden tijd pas tussen de 5000-10000 had geschoten?
"Ukraine’s army calculates that Russia has fired more than 5,000 cruise missiles, in addition to countless artillery rockets, since the war began. A large number have fallen on Kharkiv."
bron:https://www.theguardian.com/world/2023/mar/22/its-half-of-what-was-shot-at-us-kharkivs-russian-missile-cemetery

Niks meer dan puur wraak en uit zijn op bloed.. Denk dat er weinig het verhaal geloven van "we mikken op Hamas". Helemaal gezien hoe ze de stroom/water etc afsluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

fsfikke schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:46:
[...]

Een betere bron dan een post van de Israëlische luchtmacht die trots laat zien hoe ze domme bommen onder een F16 hangen?
1. Dat kan een soort Stockfoto zijn.
2. De conclusie trekken dat deze niet gebruikt worden op een plek waar weinig tot geen burgers rondzwerven is onjuist.
3. Israël heeft sowieso burgers opgeroepen om naar het zuiden van Gaza te gaan.

Maar het belangrijkste voor de discussie is dit:
Ik hoef niks gefundeerd te ontkennen. Jij maakt een boude stelling met een ondermaatse onderbouwing.
Laten we wel meten met de zelfde maat.

Net zoals jij terecht opmerkt dat er eerst bewijs moet komen voor het uitmoorden van mensen waaronder babies als dat geclaimd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpiefox

Jumpiefox

Hoi ?

Lordy79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:59:
[...]

2. De conclusie trekken dat deze niet gebruikt worden op een plek waar weinig tot geen burgers rondzwerven is onjuist. Gezien het aantal doden en gewonden.

Maar het belangrijkste voor de discussie is dit:
Ik hoef niks gefundeerd te ontkennen. Jij maakt een boude stelling met een ondermaatse onderbouwing.
Laten we wel meten met de zelfde maat.

Net zoals jij terecht opmerkt dat er eerst bewijs moet komen voor het uitmoorden van mensen waaronder babies als dat geclaimd wordt.
1:*knip* stop met mensen te labelen De post komt letterlijk van de officiële Israeli Air Force pagina, waar ook video's te vinden zijn waar die dingen worden gemonteerd. Of zijn het Promo filmpjes opgenomen in een studio? Kom op zeg.
2:Er is geen plek waar weinig burgers zitten, ze kunnen nergens heen atm. Alleen al het feit dat je rondzwerven als term gebruikt laat zien hoeveel respect/medeleven je hebt met onschuldige burgers.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
Jumpiefox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:47:
[...]

Whataboutism Dan gevolgd door Victim Blaming en dan pure speculatie/goed praten. "Militaire doelen" Heb je de foto's niet gezien? Alles ligt in puin. Hele wijken. Voor Israel is elk Palestijn op dit moment een Hamas member lijkt het wel. 6000+ Bommen gedropt..Je zou bijna denken dat ze een groot land hebben aangevallen met een actief verspreid leger. Of dat er overal in die paar vierkante KM tanks staan opgesteld die kapot moeten. Moet je nagaan dat dit op een paar Vierkante KM plaats vindt.

6000+ Bommen..Rusland had in een paar maanden tijd pas tussen de 5000-10000 had geschoten?
"Ukraine’s army calculates that Russia has fired more than 5,000 cruise missiles, in addition to countless artillery rockets, since the war began. A large number have fallen on Kharkiv."
bron:https://www.theguardian.com/world/2023/mar/22/its-half-of-what-was-shot-at-us-kharkivs-russian-missile-cemetery

Niks meer dan puur wraak en uit zijn op bloed. Zoals we wel gewend zijn van het IDF. Denk dat er weinig het verhaal geloven van "we mikken op Hamas". Helemaal gezien hoe ze de stroom/water etc afsluiten.
Het lastige is natuurlijk dat Hamas ook wel weet dat ze niet in aparte legerkampen moeten zitten omdat ze dan een erg makkelijk doelwit zijn. Ze mengen zich bewust tussen de gewone burgers zodat ze die als menselijk schild kunnen gebruiken. Dat werkt zo lang Israël daar aan toegeeft, maar dat doen ze kennelijk nu dus niet meer…

De haat zit aan beide kanten heel diep. Ik denk dat alleen internationale druk het nog een halt kan toeroepen. Ik vind het persoonlijk bizar dat de VS Israël nog meer bommen wilt leveren. Die zouden ze beter naar Oekraïne kunnen sturen waar ze in ieder geval tegen een echt leger kunnen worden gebruikt ipv hoofdzakelijk burgers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Jumpiefox schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:05:
[...]

1:Dit begint wel heel erg op trollen te lijken. De post komt letterlijk van de officiële Israeli Air Force pagina, waar ook video's te vinden zijn waar die dingen worden gemonteerd. Of zijn het Promo filmpjes opgenomen in een studio? Kom op zeg.
2:Er is geen plek waar weinig burgers zitten, ze kunnen nergens heen atm. Alleen al het feit dat je rondzwerven als term gebruikt laat zien hoeveel respect/medeleven je hebt met onschuldige burgers.
1. Negeer ik.
2. Ze kunnen naar het zuiden zoals ook is aangegeven via pamfletten. Wegwezen burgers want er komen (meer) bombardementen.
Rondzwerven bedoel ik juist empathisch omdat er ongetwijfeld mensen zijn die dakloos zijn. Je kunt ook alles wat ik schrijf door een gitzwarte bril lezen he?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
[...]
Inderdaad 'maar' 5000 cruise missiles, maar daarbij wel dagelijks minstens zoveel artillerieschoten. Niet echt te vergelijken dus, in Oekraine valt echt vele malen meer.
Niks meer dan puur wraak en uit zijn op bloed. Zoals we wel gewend zijn van het IDF. Denk dat er weinig het verhaal geloven van "we mikken op Hamas". Helemaal gezien hoe ze de stroom/water etc afsluiten.
Meestal schieten ze wel degelijk op militaire/Hamas-doelen. Het grootste probleem is alleen dat ze daarbij niet kijken naar wat er omheen staat. En in de Gaza-strook heb je het dan altijd over woningen van burgers. Zeker omdat Hamas er wel voor zorgt dat ze tussen de burgers zitten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:41
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:06:
[...]

Het lastige is natuurlijk dat Hamas ook wel weet dat ze niet in aparte legerkampen moeten zitten omdat ze dan een erg makkelijk doelwit zijn. Ze mengen zich bewust tussen de gewone burgers zodat ze die als menselijk schild kunnen gebruiken. Dat werkt zo lang Israël daar aan toegeeft, maar dat doen ze kennelijk nu dus niet meer…

De haat zit aan beide kanten heel diep. Ik denk dat alleen internationale druk het nog een halt kan toeroepen. Ik vind het persoonlijk bizar dat de VS Israël nog meer bommen wilt leveren. Die zouden ze beter naar Oekraïne kunnen sturen waar ze in ieder geval tegen een echt leger kunnen worden gebruikt ipv hoofdzakelijk burgers.
Komt nog bij dat de Gazastrook erg klein is voor een bevolking van ruim 2 miljoen mensen. Je houdt dan niet echt fatsoenlijk ruimte over voor een militaire basis. Ook mede daardoor heeft Hamas waarschijnlijk geen militaire basis maar zijn ze verspreid over het leefgebied van de burgers, en natuurlijk in de ondergrondse tunnels. Voordeel voor Hamas is dan ook nog dat ze zich kunnen verschuilen onder de bevolking natuurlijk. Voor de bevolking mooi klote, maar ja, er zijn ook geen verkiezingen meer geweest sinds 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:08:
[...]

1. Negeer ik.
2. Ze kunnen naar het zuiden zoals ook is aangegeven via pamfletten. Wegwezen burgers want er komen (meer) bombardementen.
Rondzwerven bedoel ik juist empathisch omdat er ongetwijfeld mensen zijn die dakloos zijn. Je kunt ook alles wat ik schrijf door een gitzwarte bril lezen he?
Ze kunnen naar het zuiden..? En dan? 3 dagen later dood ipv direct?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Van noord naar zuid de boel schoonvegen en de bevolking steeds zuidelijker laten opschuiven. De druk wordt vanzelf hoog genoeg dat de weldenkende Palestijn gaat inzien dat steun aan Hamas zinloos is geworden.
De tijd van chantage met gijzelaars is ook voorbij, ik heb begrip gekregen voor het afsluiten van de voorzieningen. Laat eerst die gijzelaars maar eens vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
unclero schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Ik zou daar niet al te zeker van zijn. Hezbollah is geen rag-tag groepering met twijfelachtige training en houtje-touwtje arsenaal zoals Hamas. Ze hebben prima materieel. En ze zijn goed getraind, op Pruissische leest. De enige andere legers in de regio die dat ook zijn, zijn dat van Iran en dat van Israel.
Directe confrontaties met Hezbollah draaien voor de Israeli's al heel snel van "we moeten dit winnen" naar "we moeten niet verliezen".
Voor de Israeli's moet alles wat ze met Hezbollah willen doen, draaien rondom het idee "snelle veldtocht, zo snel mogelijk weer weg". Dat dachten ze in 2006 ook, drie dagen max, maar het werd een maand en het aantal doden en gewonden was aan beide zijden redelijk gelijk (en dat met een verhouding in troepensterkte van 1 Hezbollah strijder op 30 IDF soldaten).

Maar als Hezbollah zich daadwerkelijk mengt, zou het voor Israel tactisch makkelijker zijn om gewoon de burgerbevolking uit Noord-Israel te evacueren. Nu een tweede front openen, en zeker tegen Hezbollah, is iets waar Hamas alleen maar van zou kunnen dromen. Er zijn nu al genoeg strategische fouten gemaakt, als ze een tweede front openen, stapelen die zich exponentieel op.
Onzin. De oorlog in 2006 In Libanon kostte 121 levens aan Israëlische zijde en ruim 2x zoveel aan die van Hezbollah.

Het materieel van Iran en dus van Hezbollah is niet opgewassen tegen dat van Israel. Daarnaast hebben ze ook gelijk de USA in hun nek, en daar wil je al helemaal geen bonje mee hebben.

En de legerleiding van Israel is momenteel in een buitengewoon emotionele staat dat nog één foute beweging in de richting van Israel en ze zullen compleet doorslaan. En dan hebben we het niet meer over 6000 bommen.

Dit is geen stemmingmakerij. Ik ben erg bekend met Israel, de IDF en met hun manier van denken en praten over oorlog en hun vijanden. Laat je ze met rust is er niets aan de hand, val je ze aan of bedreig je ze, zijn ze niets ontziend en tot een heleboel in staat.

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
JPS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 01:01:
Van noord naar zuid de boel schoonvegen en de bevolking steeds zuidelijker laten opschuiven. De druk wordt vanzelf hoog genoeg dat de weldenkende Palestijn gaat inzien dat steun aan Hamas zinloos is geworden.
De tijd van chantage met gijzelaars is ook voorbij, ik heb begrip gekregen voor het afsluiten van de voorzieningen. Laat eerst die gijzelaars maar eens vrij.
Dit is exact het plan. Het is wreed maar Israel is nu een uitstekende pretext gegeven (door Hamas) om Gaza weer volledig onder militaire controle te nemen. Bewonen zullen ze het niet maar het nieuwe grenshek zal op steenworpafstand van Egypte komen te staan. Het wordt een enorme bufferzone, beheerd door Israel. Zonder tunnels, zonder hamas. En de Gazanen? Die zullen nog dichter op elkaar gaan wonen of moeten toch over de schutting klimmen en in Egypte asiel krijgen.

Let me share my screen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:41:
[...]

Ze kunnen naar het zuiden..? En dan? 3 dagen later dood ipv direct?
Elk persoon lief vragen of ze hamas strijder zijn en als ze ja zeggen ze meenemen naar je land? Ik heb echt werkelijk geen idee hoe je dit probleem ooit nog anders gaat oplossen dan ze nu doen.

Nogmaals, dit loopt al sinds 2007. Het is echt bizar complex, gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lordy79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:59:
[...]

Je hebt helemaal gelijk in je waarschuwing om propaganda van de IDF niet zomaar voor waar aan te nemen.
2. De conclusie trekken dat deze niet gebruikt worden op een plek waar weinig tot geen burgers rondzwerven is onjuist.
Die claim kan je inderdaad wel maken kijkend naar de foto’s van Aleppo 2.0.
[...]

dan is het een beetje zoals tienduizenden ongeleide raketten afschieten op Israëlische burgers, waar ik er eentje van ben.
Ahh, nu snap ik het. Hamas had alleen even een oproep moeten doen aan heel Israël om even te evacueren, dan zouden die raketten geen probleem meer zijn. Eigen schuld immers als er nog Israëlische burgers rond blijven hangen een gewaarschuwd mens telt voor twee.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 13-10-2023 06:41 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
maak TR's aan in plaats van zelf proberen in te grijpen

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Verkeerd topic, sorry @NeutraleTeun je hebt gelijk.

[ Voor 154% gewijzigd door Lordy79 op 13-10-2023 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Israel heeft de VN laten weten dat heel Noord Gaza ontruimt moet worden binnen 24u (~1.1 miljoen inwoners).
https://www.cbsnews.com/n...ern-gaza-within-24-hours/
The U.N. "considers it impossible for such a movement to take place without devastating humanitarian consequences," Dujarric said, and it "strongly appeals for any such order, if confirmed, to be rescinded avoiding what could transform what is already a tragedy into a calamitous situation."
Ondertussen is alle verkeer van personen en/of goederen in/uit Gaza nog steeds afgesloten.
Het Palestijnse dodental gaat de komende week een nul achter komen vermoed ik.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

Shamalamadindon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:19:
Israel heeft de VN laten weten dat heel Noord Gaza ontruimt moet worden binnen 24u (~1.1 miljoen inwoners).
https://www.cbsnews.com/n...ern-gaza-within-24-hours/

[...]

Ondertussen is alle verkeer van personen en/of goederen in/uit Gaza nog steeds afgesloten.
Het Palestijnse dodental gaat de komende week een nul achter komen vermoed ik.
*knip* Labels als genocide beginnen te plakken voegt niets toe. Er zijn juridische zaken die helder moeten zijn voor we iets genocide kunnen noemen. Probeer feitelijk te blijven in je uitingen
Dit kunnen we als wereld burgers toch niet toelaten om aan te geven, jullie krijgen geen brandstof/eten/elektriciteit, maar jullie moeten wel even in 24 uur allemaal verhuizen naar het zuiden van Gaza zodat wij het noorden helemaal kunnen plat gooien. Want je denkt dat dan de Hamas leden ook niet naar het zuiden trekken :F

Echt sommige regeringen op deze aardbodem zijn verrot van binnen en van buiten.
Ben benieuwd hoe ze straks de duizenden doden gaan goed praten.
At least 1,537 Gaza residents have been killed in Israel's counterattacks, including 500 children, and another 6,600 wounded, according to the Gaza Health Ministry.
Ook als je alleen al deze zin uit dat stukje tekst haalt. Vrezelijk

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
TrekDr0p schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:36:
[...]

*knip*
Dit kunnen we als wereld burgers toch niet toelaten om aan te geven, jullie krijgen geen brandstof/eten/elektriciteit, maar jullie moeten wel even in 24 uur allemaal verhuizen naar het zuiden van Gaza zodat wij het noorden helemaal kunnen plat gooien. Want je denkt dat dan de Hamas leden ook niet naar het zuiden trekken :F

Nogmaals, geef eens een betere optie waarbij Hamas niet volgende maand weer een paar duizend raketten op Israel afschiet. Het is een slechte optie wat er nu gebeurd, maar bij gebrek aan een betere zal het toch gebeuren en ook toegestaan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:19 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
redwing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:45:
[...]

Nogmaals, geef eens een betere optie waarbij Hamas niet volgende maand weer een paar duizend raketten op Israel afschiet. Het is een slechte optie wat er nu gebeurd, maar bij gebrek aan een betere zal het toch gebeuren en ook toegestaan worden.
Waarom moet je het ene afkeuren en dan meteen maar een andere optie geven? Er zijn wereldwijd afspraken gemaakt over wat wel en niet mag ten tijde van oorlog, maar blijkbaar gelden die regels niet als je Israel bent.

Bepaalde dingen zijn gewoon "not done". Als de VN waarschuwt dat 1 miljoen mensen binnen 24u verhuizen niet te doen is en dat daar een humanitaire ramp op de loer ligt, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Menig ander land wordt zwaar op de vingers getikt als ze dit soort fratsen doen (volksverhuizing, NUTS voorzieningen afsluiten, fosforbommen), maar nu kijken we collectief de andere kant op.... "want ja, wat moet Israel anders".

Hamas vindt: Israel moet dood. Israel vindt, Hamas moet dood. Alles en iedereen wat daardoor ook doodgaat is simpelweg collateral damage, er is niet één partij die zichzelf niet verlaagd tot de andere.

Ex minister president Bennet laat hier wel weer goed zien hoe de mindset is:

https://www.reddit.com/r/..._bennett_are_you_serious/

[ Voor 16% gewijzigd door De_Bastaard op 13-10-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:07
[...]

*knip* laat de labels massamoord en genocide achterwege, dit zijn juridische termen. Ze gebruiken zonder die onderbouwing te maken zorgt slechts voor een ontsporende discussie. Probeer feitelijk te blijven

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:21 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Israël is denk ik te belangrijk als een partner en de actie van zaterdag was dermate gruwelijk dat A. vast staat wat Israël hier geen andere uitweg meer open ziet, de grens is getrokken en het is klaar met Hamas, Gaza en B. dat niemand Israël hier van gaat weerhouden zonder militair interventie in Israël zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van The Guardian vannacht;l, het is een lang artikel vanuit Tweakers policy niet gehele artikel die is hier te vinden: https://www.theguardian.c...re-expected-gaza-invasion
US to send more arms to Israel before expected Gaza invasion

Residents were sifting through rubble looking for survivors and bodies. Eighteen healthcare facilities and 20 ambulances had been affected by the bombardment, and 11 healthcare workers killed, the World Health Organization said.

The UN said late on Wednesday the number of people displaced by the airstrikes had soared by 30% within 24 hours to 339,000 – two-thirds of them crowding into UN schools. Palestinian media said that bombing had killed the brother of Mohammed Deif, Hamas’s military commander, and a senior commander from Palestinian Islamic Jihad.

Hazem Balousha, the Guardian’s reporter in Gaza, reached by phone on Thursday morning, said the strip’s residents had been told that hospitals had stopped admitting all but emergency cases.

Rafah, Gaza’s crossing point with Egypt, remained closed, and the only power station ran out of fuel on Tuesday, leaving the strip powered by scattered private generators. Those will shut off as well if fuel is not allowed in and the Red Cross has pleaded for fuel deliveries in order to prevent overwhelmed hospitals from “turning into morgues”.

In Israel, the reported death toll climbed to 1,300. Lt Col Richard Hecht, an Israeli military spokesperson, told reporters that forces were preparing for a ground assault but that the political leadership had not yet ordered one. Netanyahu, who now leads a newly formed unity government and war cabinet, including members of the opposition, has vowed to “crush and destroy” Hamas.

[…]

Benny Gantz, the leader of the centrist National Unity party, a former defence minister and a strident critic of Netanyahu’s current far-right government, said: “We are all in this together. This is not a political partnership, but rather a unity of fate. This is the time to close ranks and to win.”

Blinken is expected to meet the Palestinian Authority president, Mahmoud Abbas, on Friday before visiting Qatar.

Abbas, whose Fatah movement lost control of Gaza to Hamas in 2007, said on Thursday: “We reject the practices of killing civilians or abusing them on both sides because they contravene morals, religion and international law,” according to official Palestinian news agency Wafa.

[…]

A ground offensive in Gaza is likely to bring even higher casualties on both sides in brutal house-to-house fighting. Israel has mobilised an unprecedented 360,000 reservists, massed additional forces near the strip, and evacuated tens of thousands of nearby residents.

Strategic planning has been complicated by the presence of Israeli hostages, among them children and elderly people, inside the Gaza Strip.

Israel’s Army Radio, citing a foreign diplomat, said that those kidnapped had been spread out across the enclave, some being held in private houses, and the factions themselves were not sure of the total number of hostages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:10:
Israël is denk ik te belangrijk als een partner en de actie van zaterdag was dermate gruwelijk dat A. vast staat wat Israël hier geen andere uitweg meer open ziet, de grens is getrokken en het is klaar met Hamas, Gaza en B. dat niemand Israël hier van gaat weerhouden zonder militair interventie in Israël zelf
Als partner van de VS ja. Blinken deed gisteren of eergisteren nog een liefdesverklaring aan ze. De VS steunt ze onvoorwaardelijk. In ruil krijgen ze "een partner" die de regio wat onder controle kan houden.

De palestijnen/gaza kan de VS hun reet roesten, invloed op de omliggende landen (syrie, libanon, eventueel uitvalsbasis richting Iran) is veel belangrijker.

Je maakt me overigens niet wijs dat zowel Israël als de VS het niet voor elkaar zouden krijgen met wat special forces om kopstokken van Hamas op te ruimen.

[ Voor 20% gewijzigd door De_Bastaard op 13-10-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

TrekDr0p schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:36:
[...]

Blijf het bijzonder vinden dat deze vorm van Genocide gewoon toegelaten wordt door de VN.

[...]

Ook als je alleen al deze zin uit dat stukje tekst haalt. Vrezelijk
In principe is sinds, onder andere de wreedheden en oorlogsmisdaden in Bucha, wel duidelijk dat de VN in dit soort conflicten/oorlogen helemaal niets kan.

Dat 1,1mio mensen geforceerd migreren in 24uur tijd een nauwelijks realistisch doel is, dat is duidelijk, maar de internationale gemeenschap is te verdeeld om hier iets tegen te ondernemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:27
JPS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 01:01:
Je begrijpt dat dit niet zozeer om Hamas gaat maar om de moslims en landjepik van de Gaza? Israël is al meer dan 50 jaar (ongeveer 70 nu?) bezig met het uitmoorden van onschuldige Palestijnen (kinderen, vrouwen, mannen, bejaarden), elk jaar pakken ze een stuk land af wat van de Palestijnen is.

Nu ze (Palestijnen in de Gaza) bijna niks meer over hebben dankzij Israël komt er een opstand vanuit de Gaza, een tegenreactie. Dat deze ook onschuldige Israëliërs meeneemt is natuurlijk ontzettend k*t en ongewenst, maar dit valt in het niets vergeleken alle moorden die Israël pleegt bij de Palestijnen, de nummers komen niet eens in de buurt van elkaar, nu niet nooit niet.

Het westen profiteert natuurlijk ook al heel lang van Israël; qua wapentechnieken (moordmachines), geavanceerde printplaten enz enz, dit wilt het westen natuurlijk wel blijven doen dus... propaganda machines in het westen gaan weer aan en ej Palestina is fout, slecht, we tuigen de Israëlische vlag op. WIJ zijn voor Israël wordt er vervolgens vanuit de politiek geschreeuwd.
Gelukkig weet de weldenkende westerling wel wat er al meer dan 70 jaar afspeelt en trapt niet meer in de cnn en nu.nl berichten.

Het is dan ook goed om te zien dat de ''echte'' Joden wereldwijd aan het protesteren zijn tegen het Joodse Israël, ze schamen zich kapot voor Israël (laten we het maar op de overheid houden en niet elke burger waarvan er vast en zeker ook genoeg goeie bij zullen zitten). Niet dat het invloed zal hebben, maar het zegt wel wéér iets denk ik zo(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
*knip* originele quote is geknipt + reactie

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:22 ]

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Probeer feitelijk en zorgvuldig te zijn met zaken te benoemen. Graag niet strooien met labels als 'genocide' en 'massamoord'. Beide zijn juridische termen die gedegen onderbouwingen en onderzoek nodig hebben. Ze nu gebruiken in discussies als argument of om een casus te beschrijven zorgt voor discussies die vooral ontsporen.

Laten we met zijn allen, ondanks alle emoties die deze oorlog oproepen, proberen zo feitelijk mogelijk te zijn en vooral als we zaken met een label proberen te omschrijven.

Accepteer ook wanneer iemand zich niet laat overtuigen van een punt. Het oeverloos blijven doorzetten van de discussie zorgt er alleen maar voor dat de discussie van een steeds bedenkelijker niveau wordt en dat we met zijn alle in cirkeltjes beginnen te discussieren.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 02:24:
[...]

Dit is exact het plan. Het is wreed maar Israel is nu een uitstekende pretext gegeven (door Hamas) om Gaza weer volledig onder militaire controle te nemen. Bewonen zullen ze het niet maar het nieuwe grenshek zal op steenworpafstand van Egypte komen te staan. Het wordt een enorme bufferzone, beheerd door Israel. Zonder tunnels, zonder hamas. En de Gazanen? Die zullen nog dichter op elkaar gaan wonen of moeten toch over de schutting klimmen en in Egypte asiel krijgen.
Als dit het doel is van de Israëlische leiders zijn het ook gewoon terroristen en dat mag zwaar worden bestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Noodhulp vanuit Egypte? Nein.

https://english.ahram.org...-to-Gaza-from-Egypt-.aspx

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de houding van Israël niet nog meer mensen radicaliseert (tegen Israël) als ze dat nog niet waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

Een betere optie, zorgen dat de Palestijnen gewoon kunnen leven en niet in een openlucht gevangenis.
Als zij een normaal bestaan hebben, zal de HAMAS geen invloed meer hebben.

Een heel land plat gooien is nooit de oplossing, er gaat alleen maar meer "evil" uit komen.

En m.b.t. de duizenden raketten, dat gebeurt al jaren. Ja vervelend, maar die raketten zijn niet erg effectief als je naar de dodentallen kijkt aan Israëlische kant, maar als je kijkt naar de doden aan Palestijnse kant, is dat niet evenredig.
Misschien moeten we Israël steunen door hun Iron dome gezamenlijk te betalen, en zorgen dat de Palestijnen gewoon weer rond kunnen lopen in hun eigen land zonder door apartheid poortjes moeten die alleen voor hun zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
3DEXP schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:26:
[...]

Als dit het doel is van de Israëlische leiders zijn het ook gewoon terroristen en dat mag zwaar worden bestraft.
Het is wat crux, maar het overgrote deel van de wereld boeit het niet wat zich daar nu weer afspeelt. De partijen die het wel boeien zijn in twee kampen in te delen: de westerse wereld (vs+bondgenoten) en de nieuwe axis of evil om onze term maar te gebruiken voor het losvaste bondgenootschap van Rusland, Iran, China e.d.. Voor ons als Westerse wereld komt het erg goed uit als dit probleem een doorbraak krijgt. De manier waarop is iets minder relevant en als het voor elkaar kan worden gekregen dat het zonder teveel gemor van de bevolking hier gebeurd dan is elke oplossing prima. Het conflict leidt namelijk de aandacht af van strategische issues en helpt niet met het succesvol afronden van de huidige proxy oorlog. Dat laatste is ook waarom Iran, Rusland e.d. dit nieuwe conflict wel willen hebben en daar ook aan bijdragen (actief of passief). China houd zich vanwege interne en economische redenen weer op de oppervlakte al zullen ze vast hier op de achtergrond zeker wel meehelpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07

Fanta

FordPerformance™️

Ik lees nu in het NOS liveblog dat Hamas de inwoners van de Gazastrook oproept de Israëlische pamfletten te negeren, omdat het propaganda zou zijn. M.a.w. Hamas gebruikt de gehele bevolking als levend schild?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Fanta schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:34:
Ik lees nu in het NOS liveblog dat Hamas de inwoners van de Gazastrook oproept de Israëlische pamfletten te negeren, omdat het propaganda zou zijn. M.a.w. Hamas gebruikt de gehele bevolking als levend schild?
Dat is geen verrassing hoor, dat is wat terroristen doen.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07

Fanta

FordPerformance™️

bloody schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:37:
[...]

Dat is geen verrassing hoor, dat is wat terroristen doen.
Ik ben ook niet verrast, hooguit doordat het zo openlijk wordt toegegeven.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
TrekDr0p schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Een betere optie, zorgen dat de Palestijnen gewoon kunnen leven en niet in een openlucht gevangenis.
Dat had hiervoor moeten gebeuren ja, en daar had de UN, soortgelijk organisaties en de verschillende landen ook aan moeten werken. Alleen is dat te weinig gebeurd en is er door Hamas nu een stap gezet waardoor het op korte termijn niet mogelijk is om hier nog iets aan te doen.
Een heel land plat gooien is nooit de oplossing, er gaat alleen maar meer "evil" uit komen.

En m.b.t. de duizenden raketten, dat gebeurt al jaren. Ja vervelend, maar die raketten zijn niet erg effectief als je naar de dodentallen kijkt aan Israëlische kant, maar als je kijkt naar de doden aan Palestijnse kant, is dat niet evenredig.
Normaal gaat het om een paar raketten en zijn er niet zulke grootschalige aanvallen.
Misschien moeten we Israël steunen door hun Iron dome gezamenlijk te betalen, en zorgen dat de Palestijnen gewoon weer rond kunnen lopen in hun eigen land zonder door apartheid poortjes moeten die alleen voor hun zijn.
Hier ben ik het logischerwijze natuurlijk helemaal mee eens. Alleen door wat Hamas nu heeft gedaan zal er eerst een harde tegenaktie komen. En dat is iets waar je nu niet onderuit komt wil Israel zijn macht en status in de regio behouden (iets dat zeker nodig is omdat re anders nog veel grotere problemen ontstaan)

Maar het lijkt me duidelijk dat Israel hier niet de good guy is en zeker de voedingsbron hiervoor heeft opgezet, dat verandert alleen niets aan de huidige situatie waarbij er een grote terroristische aanval is geweest.

Dus kort gezegd, ja je hebt helemaal gelijk, alleen verandert dat de huidige situatie niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]
Niks meer dan puur wraak en uit zijn op bloed.. Denk dat er weinig het verhaal geloven van "we mikken op Hamas". Helemaal gezien hoe ze de stroom/water etc afsluiten.
De correcte term om hier te gebruiken is denk ik ''vergelding''.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:24
Spykie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:08:
[...]

[mbr]*knip* laat de labels massamoord en genocide achterwege, dit zijn juridische termen. Ze gebruiken zonder die onderbouwing te maken zorgt slechts voor een ontsporende discussie. Probeer feitelijk te blijven[/mbr]
*knip* commentaar op moderaties gaat per DM

[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:53 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 16:13
TrekDr0p schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Het blijft inderdaad een vicieuze cirkel waar je in blijft verzanden.

Israël zal de deur niet open zetten zo lang er gevaar is voor haar burgers, en Hamas zal niet zo maar verdwijnen want we hebben het nu over die raketten maar voordat de deur op slot ging had Israël bijna dagelijks te maken met aanslagen, daar bood Hamas gewoon geld aan (vaak de nabestaanden) iedereen die een aanslag pleegde.

De discussie die net ging over de VN daar wil ik toch nog even een duit voor in het zakje doen, in haar huidige vorm is de VN gewoon een papieren tijger. Het feit dat er partijen in de veiligheidsraad zitten die eigenlijk iedere vorm van actie kunnen blokkeren en allemaal tegengestelde belangen hebben helpt daar natuurlijk ook niet aan mee. De VN roept van alles maar er gebeurd werkelijk waar niets, dat zag je in Oekraïne en dat zie je nu ook weer.

Tekenend daarbij is dat de VN troepen in het Zuiden van Libanon ook totaal geen mandaat hebben om een daadwerkelijke buffer zone te kunnen afdwingen tussen Israël/Libanon en Hezbollah. Er wordt niet niets ook daar af en toe gevochten nu en uiteindelijk is het vooral de VS met een vliegdekschip+ondersteuning (Force projection) eigenlijk de buren waarschuwd en rustig houdt.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 13-10-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:02
commentaar op moderatie gaat per DM

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
redwing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:44:
Alleen door wat Hamas nu heeft gedaan zal er eerst een harde tegenaktie komen.
Die is er al geweest. De teller staat ongeveer gelijk.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29
LopendeVogel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Je begrijpt dat dit niet zozeer om Hamas gaat maar om de moslims en landjepik van de Gaza? Israël is al meer dan 50 jaar (ongeveer 70 nu?) bezig met het uitmoorden van onschuldige Palestijnen (kinderen, vrouwen, mannen, bejaarden), elk jaar pakken ze een stuk land af wat van de Palestijnen is.

Nu ze (Palestijnen in de Gaza) bijna niks meer over hebben dankzij Israël komt er een opstand vanuit de Gaza, een tegenreactie. Dat deze ook onschuldige Israëliërs meeneemt is natuurlijk ontzettend k*t en ongewenst, maar dit valt in het niets vergeleken alle moorden die Israël pleegt bij de Palestijnen, de nummers komen niet eens in de buurt van elkaar, nu niet nooit niet.

Het westen profiteert natuurlijk ook al heel lang van Israël; qua wapentechnieken (moordmachines), geavanceerde printplaten enz enz, dit wilt het westen natuurlijk wel blijven doen dus... propaganda machines in het westen gaan weer aan en ej Palestina is fout, slecht, we tuigen de Israëlische vlag op. WIJ zijn voor Israël wordt er vervolgens vanuit de politiek geschreeuwd.
Gelukkig weet de weldenkende westerling wel wat er al meer dan 70 jaar afspeelt en trapt niet meer in de cnn en nu.nl berichten.

Het is dan ook goed om te zien dat de ''echte'' Joden wereldwijd aan het protesteren zijn tegen het Joodse Israël, ze schamen zich kapot voor Israël (laten we het maar op de overheid houden en niet elke burger waarvan er vast en zeker ook genoeg goeie bij zullen zitten). Niet dat het invloed zal hebben, maar het zegt wel wéér iets denk ik zo(?).
*knip*, op de man
  • Hamas pleegt zonder directe aanleiding grootschalige aanslagen op onschuldige burgers
  • Vervolgens verstoppen ze zich tussen de Palestijnse bevolking waarvoor ze zeggen te strijden, zodat er onvermijdelijk burgerslachtoffers vallen als de Israëliërs op jacht gaan naar de terroristen.
  • Hamas gijzelt honderden onschuldige burgers en dreigt deze te vermoorden en deze moorden te filmen en openbaar te maken
  • Als reactie daarop sluit Israël de toevoer van medicijnen en nuts voorzieningen richting Gaza af. Deze worden herstelt zodra de gijzelaars vrijgelaten worden.
En als er dan bij al deze ontwikkelingen burgerslachtoffers aan Palestijnse kant vallen wordt Israël door sommigen aangewezen als boeman? Sorry, maar dan heb je je feiten niet op orde.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 13-10-2023 15:57 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 09:15
c-nan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

[mbr]*knip* commentaar op moderaties gaat per DM[/mbr]
Israel wil Hamas verdrijven en het gebied ontwapenen. Het gaat niet om de Palestijnse bevolking, wat door sommige maar al te graag aangehaald word om hamas te steunen in de strijd tegen Israel.

Voor zover ik de situatie een beetje kan begrijpen, en ik heb er serieus tijd in gestoken, gaan Palestijnen en Israeliërs prima met elkaar om, maar worden de verhoudingen door het gestook van Hamas scheef getrokken, al dan niet met steun door Iran wat (nog) niet bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
murphydrz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Israel wil Hamas verdrijven en het gebied ontwapenen. Het gaat niet om de Palestijnse bevolking, wat door sommigen maar al te graag aangehaald worden om hamas te steunen in de strijd tegen Israel.
Ik zie anders niemand openlijk Hamas steunen... Hoezo wordt steun aan de Palestijnse bevolking vaak gezien als steun aan Hamas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
Mawlana schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Ik zie anders niemand openlijk Hamas steunen... Hoezo wordt steun aan de Palestijnse bevolking vaak gezien als steun aan Hamas?
Waar schrijf ik dat? Beide groepen moeten los van elkaar worden gezien. We hebben de Palestijnse bevolking en een terreurorganisatie wat invloed uitoefent op die bevolking om zich tegen een buurland te keren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
Kort filmpje hoe IDF er over denkt, en duidelijk dat HAMAS eigenlijk de enige is die dit kan stoppen.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:20
TIGER1125 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Tekenend daarbij is dat de VN troepen in het Zuiden van Libanon ook totaal geen mandaat hebben om een daadwerkelijke buffer zone te kunnen afdwingen tussen Israël/Libanon en Hezbollah.
Toen ik ruim 10 jaar geleden op de Golan was zagen we ook VN-troepen. "We noemen ze United Nothing, als er geweld dreigt worden ze geëvacueerd", zei de gids toen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:20
Wel typisch trouwens, ik heb nog geen nieuws gezien over de raketaanval op Kiryat Shmona gisteravond. Lijkt haast alsof de aandacht op Gaza gefocust wordt ofzo...?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Die is er al geweest. De teller staat ongeveer gelijk.
Ongeveer gelijk is niet voldoende. Israël zal er dik overheen moeten om te voorkomen dat zij als zwak gezien worden. Hopelijk met voornamelijk hamas terroristen die overlijden, maar dat is eigenlijk onmogelijk door de tactiek van hamas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Roenie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:24:
[...]
Ongeveer gelijk is niet voldoende. Israël zal er dik overheen moeten om te voorkomen dat zij als zwak gezien worden. Hopelijk met voornamelijk hamas terroristen die overlijden, maar dat is eigenlijk onmogelijk door de tactiek van hamas.
Ik denk dat dat ronduit naief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Daarom schreef ik ook ‘hopelijk’. In een ideale wereld tref je alleen de terroristen. In een meer pragmatische wereld is het niet te voorkomen dat er ook anderen sterven. Als dit niet stevig aangepakt wordt, blijft het etteren. Zachte heelmeesters….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01

watercoolertje

Untertitel

Shamalamadindon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Juist niet naïef maar realistisch, hij stelt immers ook dat ie dat dus niet verwacht.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:38
Barfman schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:09:
Kort filmpje hoe IDF er over denkt, en duidelijk dat HAMAS eigenlijk de enige is die dit kan stoppen.
[Twitter: title]
Dat stopbord heeft Hamas zaterdag zelf omver getrapt.

Ik denk dat het ook goed is om te blijven bedenken dat Hamas dit zelf wilde. Ze wisten dat dit de reactie zou zijn van Israël en toch hebben ze er voor gekozen het plan voort te zetten. Welke reden(en) ze daar ook voor denken te hebben, dit is een situatie waar ze zelf voor gekozen hebben. Dat zegt ook wel iets en is ergens ook wel beangstigend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:17
De_Bastaard schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:29:
Noodhulp vanuit Egypte? Nein.

https://english.ahram.org...-to-Gaza-from-Egypt-.aspx

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de houding van Israël niet nog meer mensen radicaliseert (tegen Israël) als ze dat nog niet waren.
Dat was nieuws 3 dagen geleden.
Verder heeft Egypte diezelfde dag ook gewoon de grens met Gaza dichtgegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:53
Skybullet schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Dat stopbord heeft Hamas zaterdag zelf omver getrapt.

Ik denk dat het ook goed is om te blijven bedenken dat Hamas dit zelf wilde. Ze wisten dat dit de reactie zou zijn van Israël en toch hebben ze er voor gekozen het plan voort te zetten. Welke reden(en) ze daar ook voor denken te hebben, dit is een situatie waar ze zelf voor gekozen hebben. Dat zegt ook wel iets en is ergens ook wel beangstigend.
Ik denk eerder dat Hamas had gehoopt dat alle Islamitische landen en groepen zouden opstaan tegen alle kwaden (ongelovigen) in de wereld. In ieder geval dat Hezbollah hun zouden steunen, maar dat viel misschien wat tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Barfman schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:09:
[Twitter: title]
Heb je jezelf ooit de vraag gesteld hoe HAMAS is staat te recruten? Is dat omdat leven in Gaza makkelijk is en je lekker vrijheid hebt? Of heeft dat misschien iets te maken met de open air prison dat Gaze is?

Het is makkelijk om een onderdrukte bevolking de schuld geven van de groei van HAMAS als dat de enige groep is die in leven blijft die tegen de onderdrukking is.

Israel heeft een geschiedenis van het vermoorden van leiders die minder geweldadige manier van protest willen voeren. https://imeu.org/article/...ating-palestinian-leaders
Nethanyu is niet uit op vreden, er wordt vrijwel elke keer escalatie gekozen i.p.v. descalatie, en creeert zo een omgeving dat een broeiplek is voor extreemisme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:17
Caelorum schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:33:
Het is wat crux, maar het overgrote deel van de wereld boeit het niet wat zich daar nu weer afspeelt. De partijen die het wel boeien zijn in twee kampen in te delen: de westerse wereld (vs+bondgenoten) en de nieuwe axis of evil om onze term maar te gebruiken voor het losvaste bondgenootschap van Rusland, Iran, China e.d.. Voor ons als Westerse wereld komt het erg goed uit als dit probleem een doorbraak krijgt. De manier waarop is iets minder relevant en als het voor elkaar kan worden gekregen dat het zonder teveel gemor van de bevolking hier gebeurd dan is elke oplossing prima. Het conflict leidt namelijk de aandacht af van strategische issues en helpt niet met het succesvol afronden van de huidige proxy oorlog. Dat laatste is ook waarom Iran, Rusland e.d. dit nieuwe conflict wel willen hebben en daar ook aan bijdragen (actief of passief). China houd zich vanwege interne en economische redenen weer op de oppervlakte al zullen ze vast hier op de achtergrond zeker wel meehelpen.
Plus er zijn zaterdag mensen met diverse nationaliteiten vermoord of ontvoerd. Daar helpt Hamas zichzelf/Gaza natuurlijk ook niet mee. Op BBC kom ik zo snel een lijstje tegen met; USA, Canada, UK, Frankrijk, Thailand, Nepal, Filipijnen, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Cambodja, China, Brazilië, Paraguay, Mexico, Ierland en Tanzania.

Dat zijn dus diverse NAVO en EU landen, maar ook 2 BRICS landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:13
ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Heb je jezelf ooit de vraag gesteld hoe HAMAS is staat te recruten? Is dat omdat leven in Gaza makkelijk is en je lekker vrijheid hebt? Of heeft dat misschien iets te maken met de open air prison dat Gaze is?
Dat is er niet altijd voor nodig hoor. Soms zijn mensen ook gewoon waanzinnig beïnvloedbaar. Extremisme heb je ook in landen waar het wél beter is geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Het is makkelijk om een onderdrukte bevolking de schuld geven van de groei van HAMAS als dat de enige groep is die in leven blijft die tegen de onderdrukking is.

Israel heeft een geschiedenis van het vermoorden van leiders die minder geweldadige manier van protest willen voeren. https://imeu.org/article/...ating-palestinian-leaders
Nethanyu is niet uit op vreden, er wordt vrijwel elke keer escalatie gekozen i.p.v. descalatie, en creeert zo een omgeving dat een broeiplek is voor extreemisme.
Hamas kan tegen hen roepen dat hun miserabele leventje wordt veroorzaakt door Israel, dat zij de schuldigen zijn en uitgeroeid moeten worden.
..tja, minder hoogopgeleide zielen zonder enige uitzicht op een mooie toekomst trappen daar in, want waarom zou je de schuld bij jezelf zoeken wanneer je daar een ander voor kan laten opdraaien.

Wanneer een mens maar vaak genoeg te horen krijgt dat zijn of haar leven uitzichtloos is, dan ga je daar in geloven en zeker wanneer het antwoord voor de hand ligt..."iemand anders is de schuldige".
Hamas gebruikt deze doctrine hoogstwaarschijnlijk, want ik weet geen details, maar dankzij een dergelijke doctrine kun je veel zieltjes winnen die mee willen vechten voor een toekomst die net zo onzeker is, maar onderbouwd is door loze beloftes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 13:35
tiswat schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Dat is er niet altijd voor nodig hoor. Soms zijn mensen ook gewoon waanzinnig beïnvloedbaar. Extremisme heb je ook in landen waar het wél beter is geregeld.
Maar je kan niet ontkennen dat leven onder erbarmelijke omstandigheden zeker niet bevorderlijk is. Extremisme heb je overal, maar nergens kunnen ze zo openlijk hun gang gaan. Er moet een situatie gecreëerd worden waarbij een extremistisch leven niet de oplossing is.

Het gros van de mensen wilt gewoon een fatsoenlijk en waardig leven leiden, en maar een fractie wilt hun hele leven inzetten voor extremistisch gedachtegoed. Daarom is de-escaleren en het verbeteren van de omstandigheden zo belangrijk. Zo verliezen extremistische groepen die dat juist weer kapot willen maken hun grip op de bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]

Buiten dat zijn kinderen de makkelijkst beïnvloedbare mensen. Die geloven gewoon alles wat de ouders/opvoeders tegen ze zeggen. Hoe triest dat in deze context ook is.

Sys Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:38
honey schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Ik denk eerder dat Hamas had gehoopt dat alle Islamitische landen en groepen zouden opstaan tegen alle kwaden (ongelovigen) in de wereld. In ieder geval dat Hezbollah hun zouden steunen, maar dat viel misschien wat tegen.
Nee dat is de volgende stap. Stap 1 was altijd de initiële reactie van Israël op hun geplande aanslag.
Die reactie volgt nu. En wanneer de komende dagen Gaza wordt binnengevallen hoopt Hamas idd op steun vanuit andere groeperingen.

Israël heeft namelijk een mooi en modern leger maar niet eeuwig de tijd om een lange operatie op deze intensiteit in stand te houden. Je gaat die 300k reservisten missen in je economie. Hamas zijn winst is hem te halen in het rekken in tijd, verzanden in oneindige straatgevechten en mogelijk ook verdelen van de middelen van Israël als er meerdere fronten onstaan.

Israël zijn voornaamste optie is zo snel en hard als mogelijk is toe te slaan voordat de rek er uit is logistiek en economisch gezien. En voordat andere partijen iets significants kunnen organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
[...]

Als je gaat kijken naar de personen die naar het extremisme trekken doen dat zelfs dan niet zomaar zonder reden. Dat zijn vaak een opeen stapeling van diverse factoren van sociale factoren, socio-economische factoren to personelijke mentale issues.

Maar als een land redelijk werkt zie meeste westerse landen komt er grote voedingsbodem voor extreemisme tot het niveau van HAMAS waar je onschuldige mensen gaat vermoorden.

Het negeren van waarom heeft HAMAS kunnen groeien maakt het conflict makkelijk, je hoeft niet naar systemische onderdrukking te kijken en waar die onderdrukking vandaan komt en wat er anders gedaan had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:13
Hatsjoe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Het gros van de mensen wilt gewoon een fatsoenlijk en waardig leven leiden, en maar een fractie wilt hun hele leven inzetten voor extremistisch gedachtegoed. Daarom is de-escaleren en het verbeteren van de omstandigheden zo belangrijk. Zo verliezen extremistische groepen die dat juist weer kapot willen maken hun grip op de bevolking.
Meerendeel van de Palestijnen heb toch eigenlijk ook nooit vrede gekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
murphydrz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Hamas kan tegen hen roepen dat hun miserabele leventje wordt veroorzaakt door Israel, dat zij de schuldigen zijn en uitgeroeid moeten worden.
..tja, minder hoogopgeleide zielen zonder enige uitzicht op een mooie toekomst trappen daar in, want waarom zou je de schuld bij jezelf zoeken wanneer je daar een ander voor kan laten opdraaien.

Wanneer een mens maar vaak genoeg te horen krijgt dat zijn of haar leven uitzichtloos is, dan ga je daar in geloven en zeker wanneer het antwoord voor de hand ligt..."iemand anders is de schuldige".
Hamas gebruikt deze doctrine hoogstwaarschijnlijk, want ik weet geen details, maar dankzij een dergelijke doctrine kun je veel zieltjes winnen die mee willen vechten voor een toekomst die net zo onzeker is, maar onderbouwd is door loze beloftes.
In jou ogen heeft israel helemaal geen aandeel in de situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
Israël ontkent het zelf, maar volgens de Washington Post gebruikt Israël inmiddels bommen met witte fosfor. *knip*, te kort door de bocht zonder verdere onderbouwing.

[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 13-10-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

In jou ogen heeft israel helemaal geen aandeel in de situatie?
In dit specifieke geval niet.
Jaren lang is Hamas al raketten aan het afvuren op Israel en speldenprikken aan het uitdelen en op een gegeven moment is het geduld op.
Die zogenoemde "iron dome" is er niet voor niets gekomen en heeft niets te maken met en vooruitziende blik.

Maar de geschiedenis leert een hoop over de situatie en dat gaat verder dan 2000 jaar gelden.
Deze streek is een soort van levende tijdcapsule en feitelijk letterlijk in de tijd blijven hangen.

Grappig is dat wanneer de vraagstelling luid; "van wie is het gebied van oorsprong" je bij volkeren terecht komt die totaal niets te maken hebben met Palestijnen of Isrealiers.
Vele volkeren en stammen hebben dat gebied bewoond, zelfs ver voor de religieuze stromingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:41
Na het weekend wordt interessant (en waarschijnlijk ook heel triest) om de balans op te maken. Hoeveel burgerdoden zijn er gevallen.
De onvoorwaardelijke steun van de VS (je zou het bijna carte blanche kunnen noemen) aan de Israëlische strijdkrachten geeft indirect weer een duidelijk signaal af aan alles dat niet onvoorwaardelijk 'Westers georiënteerd' is. Ze hadden het al niet, maar landen die niet 'Christelijk/Joods' zijn zien weer hun gevoel en theorie bevestigd worden dat er met twee maten gemeten wordt.

Er is geen plaats voor terreur, Hamas moet nu uitgeschakeld worden. Maar ontzie dan wel zoveel mogelijk de bevolking, en geef ze nou echt wat vrijheid als de oorlog straks weer gaat liggen. Geef de 2 miljoen Palestijnen ook de kans om zich economisch te ontwikkelen in een vrije zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
murphydrz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

In dit geval niet.
Jaren lang is Hamas al raketten aan het afvuren op Israel en speldenprikken aan het uitdelen en op een gegeven moment is het geduld op.
Die zogenoemde "iron dome" is er niet voor niets gekomen en heeft niets te maken met en vooruitziende blik.

Maar de geschiedenis leert een hoop over de situatie en dat gaat verder dan 2000 jaar gelden.
Deze streek is een soort van levende tijdcapsule en feitelijk letterlijk in de tijd blijven hangen.

Grappig is dat wanneer de vraagstelling luid; "van wie is het gebied van oorsprong" je bij volkeren terecht komt die totaal niets te maken hebben met Palestijnen of Isrealiers.
Vele volkeren en stammen hebben dat gebied bewoond, zelfs ver voor de religieuze stromingen.
Wat was er eerst Hamas rakketen of palestijnse onderdrukking?

Daarnaast Israel doet elke keer vergeldings acties wanneer er weer eens rakketen afgevuurt zijn met vaak meer slachtoffers dan er aan hun kant gevallen zijn.

Als we slachtoffers op een weegschaal zouden leggen kan Hamas nog heel wat jaartjes doorgaan voordat het aantal slachtoffers gelijk is. Maar ik ben geen monster die burger slachtoffers wil of denkt dat de palestijnse situatie prima is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:06:
Israël ontkent het zelf, maar volgens de Washington Post gebruikt Israël inmiddels bommen met witte fosfor. *knip*

[Embed]
Dat is al eerder besproken en is niet standaard een oorlogsmisdaad. Het mag gebruikt worden mits niet rechtstreeks tegen mensen. In dit geval laten de beelden zien dat dit gebruikt wordt bij tunnelnetwerken. Wat fosor daar doet is de zuurstof wegtrekken en daarmee zo'n tunnel schoonvegen. En dat is een legitiem doel.

Puur het gebruik van witte fosfor zegt dus nog bar weinig over oorlogsmisdaden, als het gebruikt wordt tegen burgers is dat natuurlijk een ander verhaal.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 13-10-2023 20:46 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:06:
Israël ontkent het zelf, maar volgens de Washington Post gebruikt Israël inmiddels bommen met witte fosfor. *knip*
*knip* niet meteen 'fake news' labelen op onwelvallig nieuws. Het zal absoluut ontkracht moeten worden voor die conclusie getrokken kan worden
Het gebruik an sich is geen oorlogsmisdaad.

Waarbij ik geen idee heb of het is gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door NMH op 13-10-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Daarnaast Israel doet elke keer vergeldings acties wanneer er weer eens rakketen afgevuurt zijn met vaak meer slachtoffers dan er aan hun kant gevallen zijn.

Als we slachtoffers op een weegschaal zouden leggen kan Hamas nog heel wat jaartjes doorgaan voordat het aantal slachtoffers gelijk is. Maar ik ben geen monster die burger slachtoffers wil of denkt dat de palestijnse situatie prima is.
Waaruit blijkt dat de palestijnse bevolking in het verleden is onderdrukt?

Je probeert feiten te verdraaien want ik schreef, naar de geschiedenis kijkend, de palestijnen en de israeliers helemaal niet zo'n zo'n beroerde band hadden, maar dat dit is gekomen door groeperingen of landsbestuurders met expansiedrift die liever geen joodse mensen in hun buurt hebben.

Bovendien zijn het Hamas raketten, geen palestijnse raketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:27:
[...]

*knip*
Het gebruik an sich is geen oorlogsmisdaad.

Waarbij ik geen idee heb of het is gebruikt.
Er zijn wat filmpjes opgedoken die geolocated zijn en wat wel heel sterk op witte fosfor-bommen lijkt. Het is natuurlijk geen zekerheid, maar ik ga er van uit dat het wel degelijk gebruikt is. Maar zoals ik al zei waren die geolocated op een plek waar heel veel tunnels zitten wat dus een legitiem doel is.

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 11:31 ]

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* laat metadiscussies achterwege. Als de discussie klaar is, dan stop met reageren

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
murphydrz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Waaruit blijkt dat de palestijnse bevolking in het verleden is onderdrukt?

Je probeert feiten te verdraaien want ik schreef, naar de geschiedenis kijkend, de palestijnen en de israeliers helemaal niet zo'n zo'n beroerde band hadden, maar dat dit is gekomen door groeperingen of landsbestuurders met expansiedrift die liever geen joodse mensen in hun buurt hebben.

Bovendien zijn het Hamas raketten, geen palestijnse raketten.
Als je kijkt naar grondbied over tijd dan is Israel degene met expansie drift?
Heel het settlements probleem is israel die palestijnen uit hun huizen wegjaagde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
*knip* laat metadiscussies achterwege en leg mensen niet woorden in de mond

[ Voor 62% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 09:42
ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Ten eerste is dit een whatsaboutisme… en ten tweede: Hamas’ acties zijn gericht op terreur en doodslag/moord, waarbij er voor hen geen onschuldige slachtoffers zijn. Dat ze daarin niet meer slachtoffers maken ligt puur aan alleen aan de maatregelen ( grensbewaking, leger etc) ter verdediging van Israël.
Israël heeft in het verleden zo gericht mogelijk geprobeerd terug te slaan. Dat is niet altijd goed gegaan ( waar hamas deels hand in eigen boezem kan steken), maar als ze net zo ‘lomp’ als Hamas zouden gaan, was het aantal slachtoffers een veelvoud.
Nu ook: Israël geeft burgers de waarschuwing te evacueren ( niet dat ze ergens heen kunnen), dat is een fundamenteel andere instelling dan hun tegenpartij

[ Voor 6% gewijzigd door brothermaynard op 13-10-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dat veelvoud gaan we wel zien zodra ze Gaza binnentrekken.

En ja, ze waarschuwen 1 miljoen mensen op eventjes een ander plekje te zoeken, wat er niet is. Jammer als je dan alsnog dood gaat maar ja "we hebben je gewaarschuwd".

[ Voor 59% gewijzigd door De_Bastaard op 13-10-2023 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 17:23
brothermaynard schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:43:
[...]
Dat is niet altijd goed gegaan ( waar hamas deels hand in eigen boezem kan steken), maar als ze net zo ‘lomp’ als Hamas zouden gaan, was het aantal slachtoffers een veelvoud.
Nu ook: Israël geeft burgers de waarschuwing te evacueren ( niet dat ze ergens heen kunnen), dat is een fundamenteel andere instelling dan hun tegenpartij
Maak jezelf geen illusies hoor, die veelvoud aan slachtoffers komt er wel over circa 24 uur. Maar uit de participaties in dit topic is inmiddels wel gebleken dat het leven van een Palestijnse burger niet zoveel waard is.

PSN: xMaurice93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
brothermaynard schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Ten eerste is dit een whatsaboutisme… en ten tweede: Hamas’ acties zijn gericht op terreur en doodslag/moord, waarbij er voor hen geen onschuldige slachtoffers zijn. Dat ze daarin niet meer slachtoffers maken ligt puur aan alleen aan de maatregelen ( grensbewaking, leger etc) ter verdediging van Israël.
Israël heeft in het verleden zo gericht mogelijk geprobeerd terug te slaan. Dat is niet altijd goed gegaan ( waar hamas deels hand in eigen boezem kan steken), maar als ze net zo ‘lomp’ als Hamas zouden gaan, was het aantal slachtoffers een veelvoud.
Niks whataboutisme, de claim die werd gemaakt is dat de onderdrukking een gevolg is van Hamas rakketen. Hamas heeft kunnen groeien door de onderdrukking van het palestijnse volk.

Hier in nederland en veel westerse landen hebben we die onderdrukking niet en zien we niet mensen dat soort groepen stuenen of bereid hun leven te geven. Heel af en to een mental case die te veel op 4chan heeft gezeten.
Zelf jij erkent dat ze geen kant op kunnen, wat is het nut van een waarschuwing als je er niet naar kan handelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ook in Jordanië wordt gehoor gegeven aan de oproep van Hamas om naar de Israëlische grens te komen:

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11
ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Niks whataboutisme, de claim die werd gemaakt is dat de onderdrukking een gevolg is van Hamas rakketen. Hamas heeft kunnen groeien door de onderdrukking van het palestijnse volk.

Hier in nederland en veel westerse landen hebben we die onderdrukking niet en zien we niet mensen dat soort groepen stuenen of bereid hun leven te geven. Heel af en to een mental case die te veel op 4chan heeft gezeten.

[...]

Zelf jij erkent dat ze geen kant op kunnen, wat is het nut van een waarschuwing als je er niet naar kan handelen?
Nee, Hamas is gekozen dóór de Palestijnen toen ze de zelfbeschikking over Gaza kregen.
Vanuit de hele wereld zijn er 100-en miljoenen richting Gaza gegaan, die door Hamas voor een groot deel is besteed aan hun eigen oorlogsapparaat opzetten, tunnels te bouwen ònder civiele structuren enz.

Als je zelfs aangelegde waterleidingen gaat opgraven en gebruiken om raketten te maken, dan heb je echt geen oog voor de bevolking. Diezelfde bevolking wordt daarnaast ook nog eens ingeprent dat ze leven om de vijand te doden...

Zolang er nog maar iets van Hamas bestaat, zal dit blijven gebeuren.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Onjuist; ze zijn door Israel gemaand om een paar km naar het zuiden te gaan, niet om bv naar het onbereikbare Egypte te gaan.
Maak het probleem niet groter dan nodig voor jezelf, daar heb je alleen maar een slechte dag van.

Context voor een handig kaartje:

nope

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Nee, Hamas is gekozen dóór de Palestijnen toen ze de zelfbeschikking over Gaza kregen.
Kleine nuance. Die verkiezingen waren volgens mij 15 jaar geleden. Het mandaat is dus allang vervallen en hoe langer de tijd verstrijkt hoe minder sterk het arguement is dat ze (ooit) zijn gekozen door de bevolking van Gaza.

Aan de andere kant is er dus ook al minimaal 15 jaar propaganda en indoctrinatie van kinderen. Kritisch denken wordt helaas niet aangeleerd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Kleine nuance. Die verkiezingen waren volgens mij 15 jaar geleden. Het mandaat is dus allang vervallen en hoe langer de tijd verstrijkt hoe minder sterk het arguement is dat ze (ooit) zijn gekozen door de bevolking van Gaza.

Aan de andere kant is er dus ook al minimaal 15 jaar propaganda en indoctrinatie van kinderen. Kritisch denken wordt helaas niet aangeleerd.
Hoewel ik het niet eens ben met een flink deel van je posts, wil ik wel even kwijt dat ik het waardeer dat je op een respectvolle manier discussieert en dat je dit soort nuances aanbrengt. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Maurice079 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Maak jezelf geen illusies hoor, die veelvoud aan slachtoffers komt er wel over circa 24 uur. Maar uit de participaties in dit topic is inmiddels wel gebleken dat het leven van een Palestijnse burger niet zoveel waard is.
Tja, als je niet wil lezen en dit soort conclusies wil trekken moet je het zelf weten, maar dit is zeer zeker niet wat er in dit topic wordt gesteld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* laat metadiscussies achterwege, ze voegen niets toe

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 13-10-2023 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Mawlana schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Hoewel ik het niet eens ben met een flink deel van je posts, wil ik wel even kwijt dat ik het waardeer dat je op een respectvolle manier discussieert en dat je dit soort nuances aanbrengt. d:)b
Bedankt. We hoeven het niet eens te worden. Wat we allemaal delen is dat oorlog het slechtste is dat de mens heeft voortgebracht. En hopelijk kunnen we toch een klein beetje van elkaar leren.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29
[...]Maar uit de participaties in dit topic is inmiddels wel gebleken dat het leven van een Palestijnse burger niet zoveel waard is.
Dat is jouw observatie, niet de realiteit.

Er wordt hier door meerdere mensen een mijns inziens grote denkfout gemaakt, namelijk dat het Israëlische leger en Hamas 'gelijk' zouden zijn aan elkaar. Dat is pertinent niet het geval.

Ten eerste staat het Israëlische leger onder het gezag van de democratisch gekozen regering. De regering bepaalt waar het leger voor wordt ingezet en het leger voert dat vervolgens uit. Als de bevolking de handelswijze van de regering niet steunt heeft zij de mogelijkheid om deze bij de volgende verkiezingen weg te sturen. Uitgangspunt is dat het Israëlische leger er primair is om de eigen bevolking (die bestaat uit Joden, Arabieren etc) te beschermen.

Hamas daarentegen legt geen enkele verantwoording aan wie dan ook af. Verkiezingen zijn er niet, eenieder met kritiek eindigt in de regel tegen de muur. Uitgangspunt van Hamas is primair om Israël te vernietigen.

Dat is het huidige uitgangspunt. Israël reageert enkel op acties van Hamas, terwijl Hamas activiteiten initieert. Over de manier waarop en de omvang van deze reactie kun je discussiëren, maar onderliggend blijft het adagium 'als Hamas het wil is het morgen vrede, en als Israël zich niet meer beschermd bestaat het morgen niet meer' overeind.

Daarbij is er ook nog het wezenlijke verschil dat Hamas zich hoofdzakelijk richt op het raken van burgers, terwijl Israël zich hoofdzakelijk richt op het raken van Hamas. Dit terwijl het Israëlische leger de beschikking heeft over tig hele mooie legerbases waar Hamas zich op zou kunnen richten. Maar dat doen ze niet, daar zijn ze te laf voor. Liever pleegt men aanslagen op weerloze Israëlische burgers waarna men zich schuilhoudt achter de eigen Palestijnse burgers.

Dus als je de vraag stelt welke burger meer waard is, kun je deze waarschijnlijk beter aan Hamas stellen. Zou het alleen wel per mail doen en niet persoonlijk, want dat is niet goed voor de gezondheid.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:18
Mawlana schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Ik wil dit ook wel beamen. Ik lees het topic al een paar dagen.

Dat gezegd hebbende, hebben de Palestijnse mensen wel een perspectief nodig om te stoppen met stemmen op Gaza.

Als na deze oorlog heel Hamas van de aardbodem hebt laten laten verdwijnen en houdt verkiezingen, zullen mensen stemmen op de partij die ze perspectief geeft.

En welk perspectief zou dan goed klinken:

1) Hallo beste Palestijnen, we moeten vrienden blijven met de Israëliërs anders wordt ons onze primaire levensbehoefte afgenomen. Maar als we vrienden zijn met de Israëliërs, worden we langzaam verdreven uit onze huizen en roots en bepaalt de Israëliësche politie samen met settlers waar we morgen gaan en staan.

of

2) Weten jullie beste Palestijnen: De keuze is voor ons al gemaakt. We kunnen langzaam uitgeroeit worden zonder tegen te stribbelen of tegen stribbelen misschien snel worden uitgeroeit maar misschien ook het verschil maken als we maar genoeg pijn veroorzaken bij de Israëliërs.

Nu, ik wil het vermoorden van onschuldige mensen hiermee niet goedpraten. Maar ik wil aangeven dat zonder echte toekomst perspectief, we het zelfde zullen krijgen als we hadden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 09:42
[...]

Ik vrees ook dat er door gebrek aan veilige opties voor de burgerbevolking veel onschuldige slachtoffers vallen. Toch is een waarschuwing geven dat er iets staat te gebeuren een fundamenteel andere mindset dan als verassing een grenspost aanvallen, daarna de grens oversteken, kibboetsen, festivals ed aanvallen en zonder aanleiding onschuldige mannen, vrouwen, kinderen en baby’s vermoorden, verkrachten , ontvoeren etc.
Israël voert ( terecht) een oorlog nu met de terreur organisatie Hamas. Ze doen in ieder geval nog enige moeite om ‘collateral damage ‘ te beperken.
Pagina: 1 ... 7 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag

Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties

[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]