Zo zwart-wit is het natuurlijk echt niet. De manier van handelen komt voort uit onmacht en uitzichtloosheid en is niet simpelweg iets waar Hamas bewust voor "kiest" terwijl er tal van andere, effectieve, opties zijn.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Dat is jouw observatie, niet de realiteit.
Er wordt hier door meerdere mensen een mijns inziens grote denkfout gemaakt, namelijk dat het Israëlische leger en Hamas 'gelijk' zouden zijn aan elkaar. Dat is pertinent niet het geval.
Ten eerste staat het Israëlische leger onder het gezag van de democratisch gekozen regering. De regering bepaalt waar het leger voor wordt ingezet en het leger voert dat vervolgens uit. Als de bevolking de handelswijze van de regering niet steunt heeft zij de mogelijkheid om deze bij de volgende verkiezingen weg te sturen. Uitgangspunt is dat het Israëlische leger is primair om de eigen bevolking (die bestaat uit Joden, Arabieren etc) te beschermen.
Hamas daarentegen legt geen enkele verantwoording aan wie dan ook af. Verkiezingen zijn er niet, eenieder met kritiek eindigt in de regel tegen de muur. Uitgangspunt van Hamas is primair om Israël te vernietigen.
Dat is het huidige uitgangspunt. Israël reageert enkel op acties van Hamas, terwijl Hamas activiteiten initieert. Over de manier waarop en de omvang van deze reactie kun je discussiëren, maar onderliggend blijft het adagium 'als Hamas het wil is het morgen vrede, en als Israël zich niet meer beschermd bestaat het morgen niet meer' overeind.
Daarbij is er ook nog het wezenlijke verschil dat Hamas zich hoofdzakelijk richt op het raken van burgers, terwijl Israël zich hoofdzakelijk richt op het raken van Hamas. Dit terwijl het Israëlische leger de beschikking heeft over tig hele mooie legerbases waar Hamas zich op zou kunnen richten. Maar dat doen ze niet, daar zijn ze te laf voor. Liever pleegt men aanslagen op weerloze Israëlische burgers waarna men zich schuilhoudt achter de eigen Palestijnse burgers.
Dus als je de vraag stelt welke burger meer waard is, kun je deze waarschijnlijk beter aan Hamas stellen. Zou het alleen wel per mail doen en niet persoonlijk, want dat is niet goed voor de gezondheid.
Mooie post. Inhoudelijk wat ik ook wou overbrengen ( maar volgens mij minder goed gelukt)
Wmah. Israel is een barely functioning democratie die ook nog eens verder uitgehold wordt door Nethanyahu. Niet te vergelijken met Hamas maar ook niet met een democratie zoals Nederland.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Er wordt hier door meerdere mensen een mijns inziens grote denkfout gemaakt, namelijk dat het Israëlische leger en Hamas 'gelijk' zouden zijn aan elkaar. Dat is pertinent niet het geval.
Ten eerste staat het Israëlische leger onder het gezag van de democratisch gekozen regering. De regering bepaalt waar het leger voor wordt ingezet en het leger voert dat vervolgens uit. Als de bevolking de handelswijze van de regering niet steunt heeft zij de mogelijkheid om deze bij de volgende verkiezingen weg te sturen. Uitgangspunt is dat het Israëlische leger is primair om de eigen bevolking (die bestaat uit Joden, Arabieren etc) te beschermen.
Dit is wat mij betreft een vals naratief verkeerde vergelijking wat maar al te graag gebruikt wordt door Israël. Hamas mag volgens Israël alleen maar vrede willen op basis van het onvoorwaardelijk accepteren van de voorwaarden van Israël, volgens ditzelfde adagium.Hamas daarentegen legt geen enkele verantwoording aan wie dan ook af. Verkiezingen zijn er niet, eenieder met kritiek eindigt in de regel tegen de muur. Uitgangspunt van Hamas is primair om Israël te vernietigen.
Dat is het huidige uitgangspunt. Israël reageert enkel op acties van Hamas, terwijl Hamas activiteiten initieert. Over de manier waarop en de omvang van deze reactie kun je discussiëren, maar onderliggend blijft het adagium 'als Hamas het wil is het morgen vrede, en als Israël zich niet meer beschermd bestaat het morgen niet meer' overeind.
Een twee staten oplossing is vrede. Niet: Stop met alle geweldadigheden en blijf zitten in deze gevangenis die we voor je gebouwd hebben.
Ja, die waren inderdaad in 2006/2007. Punt wat ik probeerde te maken is dat er dus helemaal geen sprake is van enige vorm van democratie voor de normale Palestijn. Die leven al deze jaren onder een juk van haat en zelf opoffering.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:12:
[...]
Kleine nuance. Die verkiezingen waren volgens mij 15 jaar geleden. Het mandaat is dus allang vervallen en hoe langer de tijd verstrijkt hoe minder sterk het arguement is dat ze (ooit) zijn gekozen door de bevolking van Gaza.
Aan de andere kant is er dus ook al minimaal 15 jaar propaganda en indoctrinatie van kinderen. Kritisch denken wordt helaas niet aangeleerd.
Zolang deze heersers blijven bestaan, zal het voor deze groep nooit beter worden.
Al zou je beargumenteren dat Hamas er wel bewust voor kiest, kun je nog niet de gehele Palestijnse bevolking daar op aanrekenen, omdat ze 15 jaar geleden Hamas hebben gekozen.Janpietertje89 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:28:
[...]
Zo zwart-wit is het natuurlijk echt niet. De manier van handelen komt voort uit onmacht en uitzichtloosheid en is niet simpelweg iets waar Hamas bewust voor "kiest" terwijl er tal van andere, effectieve, opties zijn.
Die zitten vast 'between a rock and a hard place'. Moeten ze nu demonstreren/vechten tegen Hamas terwijl de sleutel van hun gevangenis in handen van iemand anders is?
En na het sluiten van vrede vervolgens het langzaam opbouwen van wederzijds vertrouwen zodat er gewerkt kan worden aan het oplossen van frictiepunten. Als dat nou eens zou kunnen...alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Over de manier waarop en de omvang van deze reactie kun je discussiëren, maar onderliggend blijft het adagium 'als Hamas het wil is het morgen vrede, en als Israël zich niet meer beschermd bestaat het morgen niet meer' overeind.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Helemaal geen vals narratief, gewoon de waarheid die je vanuit meerdere experts kunt vernemen. Gaza heeft zelfbeschikking gekregen, onder voorwaarden. Hamas heeft daarop de macht verkregen (bij verkiezingen 15 jaar geleden) en sindsdien niets anders gedaan dan terreur bedreiven, over de hoofden van het Palestijnse volk.Limbeckx schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:34:
[...]
[...]
Dit is wat mij betreft een vals naratief wat maar al te graag gebruikt wordt door Israël. Hamas mag volgens Israël alleen maar vrede willen op basis van het onvoorwaardelijk accepteren van de voorwaarden van Israël, volgens ditzelfde adagium.
Een twee staten oplossing is vrede. Niet: Stop met alle geweldadigheden en blijf zitten in deze gevangenis die we voor je gebouwd hebben.
De 100-en miljoenen die ze uit internationale hulp hebben gekregen is grotendeels in hun oorlogsapparaat gaan zitten, niet in het welvarender maken van Gaza.
Zojuist zijn er weer duizenden flyers boven Gaza uitgestrooid om inwoners te waarschuwen z.s.m. naar het zuiden te trekken. Grondinvasie is nu echt aanstaande zo lijkt het.
IDF dropping thousands of fliers in the northern Gaza Strip, warning civilians to evacuate south. pic.twitter.com/nJSZTx6Xn3
— Emanuel (Mannie) Fabian (@manniefabian) 13 oktober 2023
Tesla M3LR '21
Ik ben het met je oneens. Genoeg documentaires over het onmenselijke leven in Gaza, de grensposten, het constante getreiter, volledige afhankelijk van hoe de Israelische machthebbers vandaag willen reageren.MasterMaceMichu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:40:
[...]
Helemaal geen vals narratief, gewoon dd de waarheid die je vanuit meerdere experts kunt vernemen. Gaza heeft zelfbeschikking gekregen, onder voorwaarden. Hamas heeft daarop de macht verkregen (bij verkiezingen 15 jaar geleden) en sindsdien niets anders gedaan dan terreur bedreiven, over de hoofden van het Palestijnse volk.
De 100-en miljoenen die ze uit internationale hulp hebben gekregen is grotendeels in hun oorlogsapparaat gaan zitten, niet in het welvarender maken van Gaza.
En ik denk ook dat hier het probleem zit. Als je het leed van de ander niet ziet kun je ook niet naar een oplossing werken. Zolang deze mensen een uitzichtloos bestaan hebben, blijft er een voedingsbodem voor terreur.
edit: ik wil het woord vals naratief terugnemen omdat niet het gevoel wil geven dat je bewust probeert onware dingen te zeggen. Ik bedoel eerder: Ik vind dat het niet waar is.
[ Voor 7% gewijzigd door Limbeckx op 13-10-2023 11:46 ]
Dank voor je constructieve reactie.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Hamas daarentegen legt geen enkele verantwoording aan wie dan ook af. Verkiezingen zijn er niet, eenieder met kritiek eindigt in de regel tegen de muur. Uitgangspunt van Hamas is primair om Israël te vernietigen.
Daarbij is er ook nog het wezenlijke verschil dat Hamas zich hoofdzakelijk richt op het raken van burgers, terwijl Israël zich hoofdzakelijk richt op het raken van Hamas. Dit terwijl het Israëlische leger de beschikking heeft over tig hele mooie legerbases waar Hamas zich op zou kunnen richten. Maar dat doen ze niet, daar zijn ze te laf voor. Liever pleegt men aanslagen op weerloze Israëlische burgers waarna men zich schuilhoudt achter de eigen Palestijnse burgers.
Dus als je de vraag stelt welke burger meer waard is, kun je deze waarschijnlijk beter aan Hamas stellen. Zou het alleen wel per mail doen en niet persoonlijk, want dat is niet goed voor de gezondheid.
Ik zie ook echt wel in dat Hamas een terroristische organisatie is en stel ze daarmee absoluut niet gelijk aan het Israëlische leger. Dat wil ik wel even helder gezegd hebben.
De tactieken van Hamas zijn verachtelijk en ze doen inderdaad geen moeite om burgerdoden te vermijden, zoals je terecht aangeeft.
Wat mij echter stoort in deze dialoog is het gemak waarmee tegen Palestijnse burgerdoden wordt aangekeken. Ik begrijp de complexiteit door de tactieken van Hamas. Maar sinds de start van de luchtaanvallen zijn 447 kinderen omgekomen in Gaza (zie rapportage Unicef). De afwezigheid van verontwaardiging die hierover heerst t.o.v. de (net zo vreselijke) burgerdoden in de Kibboetsen is hetgeen wat ik met mijn post probeer aan te geven. Dat die vraag beter aan Hamas gesteld kan worden, dat is een terechte opmerking, maar dat maakt de situatie niet anders.
Het is gewoonweg een in- en intrieste situatie.
PSN: xMaurice93
Ik ben benieuwd wat die Hamas "helden" nu gaan doen. Ik las meerdere malen dat ze na de aanval zeiden dat de grootste wens van een goede Palestijn was om als martelaar te sterven in de strijd tegen de joden.
Nu krijgen ze de kans om hun grootste wens in vervulling te laten gaan, door niet naar het zuiden te trekken maar in het noorden te blijven. Op een of andere manier vermoed ik toch dat ze niet helemaal naar hun stoere taal gaan handelen.
Trieste situatie.
Nu krijgen ze de kans om hun grootste wens in vervulling te laten gaan, door niet naar het zuiden te trekken maar in het noorden te blijven. Op een of andere manier vermoed ik toch dat ze niet helemaal naar hun stoere taal gaan handelen.
Trieste situatie.
Dit is echt veel te ongenuanceerd en gaat volledig voorbij aan de diepere problematiek. We kunnen het natuurlijk eens zijn dat Hamas een schadelijke club is, maar Israel afschilderen als een functionele democratie met een leger dat alleen maar verdedigt is natuurlijk flauwekul.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Het democratisch gehalte van de huidige regering is op zijn minst discutabel. En Israel is ook niet vies van enige door het leger gesteunde expansie met de nodige collateral.
Over het algemeen stoor ik me aan het gebrek aan nuance en de versimpeling van het narratief: Israel goed, Palestijenen slecht. Zo simpel is het gewoonweg niet en deze denkwijze gaat niet helpen op de lange termijn.
Imho moet Hamas weg en wordt veel te rucksichtlos omgesprongen met de 2 miljoen mensen die nu opgesloten zitten in de Gazastrook. Je kan dit gewoonweg niet maken naar de doorsnee Palestijn die daar nu opgejaagd wordt. Er moet een andere oplossing te vinden zijn ipv het opjagen en vogelvrij verklaren van al die mensen.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Het leven daar is onmenselijk door Hamas. Net buiten de Gaza strook, in de Kibboetsen kun je zien dat je van het land een geweldige plek kunt maken. Daar werkten ook veel Palestijnen en ging men harmonieus met elkaar om.
Hamas heeft er bewust voor gekozen om NIET in de benodigde infrastructuur te investeren, met alle gevolgen van dien.
Ik zie ook echt wel de erbarmelijke omstandigheden waaronder de wél onschuldige Palestijnen wonen, maar zie daar zelf (en met mij vele anderen) toch echt de grootste oorzaak liggen bij Hamas.
En over de grensposten:voor dat deze er waren en zo streng gecontroleerd werden, waren bomaanslagen, zelfmoordaanslagen en aanvallen op soldaten en burgers schering en inslag. Dan is het toch logisch dat je daar een eind aan wil brengen? En ja, daar zijn de goed willenden het slachtoffer van, maar wat kun je anders doen?
Hamas heeft er bewust voor gekozen om NIET in de benodigde infrastructuur te investeren, met alle gevolgen van dien.
Ik zie ook echt wel de erbarmelijke omstandigheden waaronder de wél onschuldige Palestijnen wonen, maar zie daar zelf (en met mij vele anderen) toch echt de grootste oorzaak liggen bij Hamas.
En over de grensposten:voor dat deze er waren en zo streng gecontroleerd werden, waren bomaanslagen, zelfmoordaanslagen en aanvallen op soldaten en burgers schering en inslag. Dan is het toch logisch dat je daar een eind aan wil brengen? En ja, daar zijn de goed willenden het slachtoffer van, maar wat kun je anders doen?
Is daar bewijs voor? Klinkt een beetje als een opmerking vanuit de onderbuik...MasterMaceMichu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:40:
[...]
Helemaal geen vals narratief, gewoon de waarheid die je vanuit meerdere experts kunt vernemen. Gaza heeft zelfbeschikking gekregen, onder voorwaarden. Hamas heeft daarop de macht verkregen (bij verkiezingen 15 jaar geleden) en sindsdien niets anders gedaan dan terreur bedreiven, over de hoofden van het Palestijnse volk.
Het oorlogspparaat van Hamas bv, dat is toch grotendeels gefinancierd door Iran?
Geld uit de EU is voornamelijk gebruikt voor ziekenhuizen etc, daar wordt vooral in het geval van Gaza streng op gecontroleerd.
Een enorme bufferzone is mijn inziens inderdaad het doel. Het is wreed maar het had niet gehoeven. De Palestijnen hebben zoveel kansen gehad vrede te sluiten en keer op keer hebben ze bedankt voor de eer. Het laatste voorstel kwam van Trump:3DEXP schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:26:
[...]
Als dit het doel is van de Israëlische leiders zijn het ook gewoon terroristen en dat mag zwaar worden bestraft.
https://www.google.com/ur...hrfgYHup8Qje&opi=89978449
/f/image/sRs1jHOT0nbHjp3BRYVhkGCX.png?f=fotoalbum_large)
Betaald door de USA.
Abu Mazen heeft de 181 pagina's in 2 uur gelezen en het plan direct afgewezen. Tja...
Ze willen écht niet. En "ze" zijn de zelfbenoemde Palestijnse autoriteiten.
Let me share my screen...
Dat is natuurlijk wel een beetje discutabel als je de beelden van de afgelopen dagen ziet waarbij ze waterleidingen hebben omgebouwd tot raketinstallaties.Trishul schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Geld uit de EU is voornamelijk gebruikt voor ziekenhuizen etc, daar wordt vooral in het geval van Gaza streng op gecontroleerd.
Met een terroristische organisatie die het voor het zeggen heeft, houd je dat soort zaken niet tegen. Ook niet met (doorsnee) subsidiecontroles.
PSN: xMaurice93
Ja, meer dan genoeg. Als je zelfs waterleidingen aangelegd met internationaal geld weer opgraaft en hergebruikt als bommen, bijvoorbeeld.Trishul schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Is daar bewijs voor? Klinkt een beetje als een opmerking vanuit de onderbuik...
Het oorlogspparaat van Hamas bv, dat is toch grotendeels gefinancierd door Iran?
Verder online meer dan genoeg over TD vinden, ga ik niet allemaal hier linken.
https://www.ynetnews.com/article/byly1y811t
Nou nou, ze laten er geen gras over groeien, he. Een Palestijnse pizzeria had op Facebook een smakeloze advertentie neergezet met de foto van een door Hamas ontvoerde vrouw, vervolgens komt het leger de pui van de pizzeria verbouwen met een bulldozer
.

Het was genoeg om de pizzeria te labelen als plek vanuit waar terreur gefaciliteerd wordt. De pizzeria heeft vervolgens excuses gedaan en verklaard dat de advertentie buiten hun medeweten geplaatst was.
Duidelijke boodschap dat grappen niet getolereerd worden, denk ik zo
.
Nou nou, ze laten er geen gras over groeien, he. Een Palestijnse pizzeria had op Facebook een smakeloze advertentie neergezet met de foto van een door Hamas ontvoerde vrouw, vervolgens komt het leger de pui van de pizzeria verbouwen met een bulldozer

Het was genoeg om de pizzeria te labelen als plek vanuit waar terreur gefaciliteerd wordt. De pizzeria heeft vervolgens excuses gedaan en verklaard dat de advertentie buiten hun medeweten geplaatst was.
Duidelijke boodschap dat grappen niet getolereerd worden, denk ik zo

Droom lekker verder. Een zeer groot gedeelte van EU fondsen belanden direct in de zakken van Hamas via slinkse wegen. Hamas graaft zelfs de -door de EU betaalde- waterleidingen op en maakt er raketten van. Kom nou.Trishul schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Is daar bewijs voor? Klinkt een beetje als een opmerking vanuit de onderbuik...
We hebben afgelopen zaterdag gezien waarom die grensposten er zijn.MasterMaceMichu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:52:
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Zeer smakeloos om grappen te maken over je buren (een oude dame notabene) waar je juist in vrede mee zou moeten samenleven en je juist zou moeten uitspreken tegen haar ontvoering. Heb je ooit een Israëlische pizzeria (of falafelzaak) een pamflet zien maken waarop onschuldige Palestijnen worden bespot?Bananenplant schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:58:
https://www.ynetnews.com/article/byly1y811t
Nou nou, ze laten er geen gras over groeien, he. Een Palestijnse pizzeria had op Facebook een smakeloze advertentie neergezet met de foto van een door Hamas ontvoerde vrouw, vervolgens komt het leger de pui van de pizzeria verbouwen met een bulldozer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duidelijke boodschap dat grappen niet getolereerd worden, denk ik zo.
Je snapt het, net als die pizzeria, niet. Israel is geen Nederland. Grappen maken over ontvoerde Israëlische mensen? Dat moet je daar gewoon echt niet flikken, het wordt keihard de kop ingedrukt. Dan moet je niet achteraf gaan huilen dat het maar een grapje was.
De onderliggende boodschap "niet fokken met ons nu" is me volkomen duidelijk, hoorAviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:05:
[...]
Je snapt het, net als die pizzeria, niet. Israel is geen Nederland. Grappen maken over ontvoerde Israëlische mensen? Dat moet je daar gewoon echt niet flikken, het wordt keihard de kop ingedrukt. Dan moet je niet achteraf gaan huilen dat het maar een grapje was.
Ik ben nog niet overtuigd: https://medium.com/@truei...ake-missiles-5394d9c71b8fAviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:58:
[...]
Droom lekker verder. Een zeer groot gedeelte van EU fondsen belanden direct in de zakken van Hamas via slinkse wegen. Hamas graaft zelfs de -door de EU betaalde- waterleidingen op en maakt er raketten van. Kom nou.
Het Telegraph artikel zegt ook 'could make rockets', ze laten een beetje in het midden of ze dat ook daadwerkelijk doen. Daarnaast, waterleidingen zijn van composietmateriaal, PVC en staal. Raketten van lichte metalen, aluminium bv. Dat matcht niet echt.
Ik heb gisteren een livestream hier gepost waarop duidelijk te zien was dat ze gebruikt werden.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:27:
[...]
[mbr]*knip* niet meteen 'fake news' labelen op onwelvallig nieuws. Het zal absoluut ontkracht moeten worden voor die conclusie getrokken kan worden[/mbr]
Het gebruik an sich is geen oorlogsmisdaad.
Waarbij ik geen idee heb of het is gebruikt.
Fake news is wel erg makkelijk gezegd in dit geval.
Op de een of andere manier blijven ze ook continue nederzettingen bouwen daar. Als Israel een echte oplossing wil, dan stoppen ze daarmee, openen de gevangenis, sturen er miljarden aan hulp naar toe en steunen elke machthebber die HAMAS weg wil.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
Heb je jezelf ooit de vraag gesteld hoe HAMAS is staat te recruten? Is dat omdat leven in Gaza makkelijk is en je lekker vrijheid hebt? Of heeft dat misschien iets te maken met de open air prison dat Gaze is?
Het is makkelijk om een onderdrukte bevolking de schuld geven van de groei van HAMAS als dat de enige groep is die in leven blijft die tegen de onderdrukking is.
Israel heeft een geschiedenis van het vermoorden van leiders die minder geweldadige manier van protest willen voeren. https://imeu.org/article/...ating-palestinian-leaders
Nethanyu is niet uit op vreden, er wordt vrijwel elke keer escalatie gekozen i.p.v. descalatie, en creeert zo een omgeving dat een broeiplek is voor extreemisme.
Dit zal dan wel weer gaan leiden tot aanslagen in de gaza zelf, maar de bevolking krijg je dan wellicht wel meer achter je.
Zolang je dat niet doet blijft het een etterende wond en gaat men zich afvragen of dit niet juist een cynisch einddoel van Israel is.
Dit dus.
Ik bedoelde met fake news dat de inzet van fosfor per definitie een oorlogsmisdaad is.FabianGTI schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:14:
[...]
Ik heb gisteren een livestream hier gepost waarop duidelijk te zien was dat ze gebruikt werden.
Fake news is wel erg makkelijk gezegd in dit geval.
Dat was de mod ook niet duidelijk maar ik ben blij dat je me de kans geeft dat even recht te zetten.
Er staat letterlijk een filmpje van Hamas zelf in het artikel...Trishul schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Ik ben nog niet overtuigd: https://medium.com/@truei...ake-missiles-5394d9c71b8f
Het Telegraph artikel zegt ook 'could make rockets', ze laten een beetje in het midden of ze dat ook daadwerkelijk doen. Daarnaast, waterleidingen zijn van composietmateriaal, PVC en staal. Raketten van lichte metalen, aluminium bv. Dat matcht niet echt.
Maar geloof wat je wil geloven.
Israel deed en nog steeds het tegenovergesteld van dit. En als ik Israel zeg in deze is het voornamelijk nethannyahu en zijn vriendjes.FunkyTrip schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:15:
[...]
Op de een of andere manier blijven ze ook continue nederzettingen bouwen daar. Als Israel een echte oplossing wil, dan stoppen ze daarmee, openen de gevangenis, sturen er miljarden aan hulp naar toe en steunen elke machthebber die HAMAS weg wil.
Dit zal dan wel weer gaan leiden tot aanslagen in de gaza zelf, maar de bevolking krijg je dan wellicht wel meer achter je.
Zolang je dat niet doet blijft het een etterende wond en gaat men zich afvragen of dit niet juist een cynisch einddoel van Israel is.
Hamas heeft letterlijk zelf een filmpje gepost waar ze laten zien dat ze waterleidingen uitgraven om er raketten mee te makenTrishul schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Ik ben nog niet overtuigd: https://medium.com/@truei...ake-missiles-5394d9c71b8f
Vaak bu'j te bang!
Aviv, ik heb vanochtend een clip gezien die werd aangeduid als van een Israelische influencer. Deze persoon demonstreerde dat er gewoon water uit de kraan kwam in Israel, dat er brandstof was en zelfs elektriciteit nog werkte door 20 keer het licht aan en uit te doen.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:05:
[...]
Zeer smakeloos om grappen te maken over je buren (een oude dame notabene) waar je juist in vrede mee zou moeten samenleven en je juist zou moeten uitspreken tegen haar ontvoering. Heb je ooit een Israëlische pizzeria (of falafelzaak) een pamflet zien maken waarop onschuldige Palestijnen worden bespot?
De boodschap was: Jammer dat dat er allemaal niet meer is in Gaza.
Dus als je vraag is: heb je wel eens een pamflet hebt gezien waarop onschuldige Palestijnen worden bespot? Mag ik dat dan als ja beantwoorden of wilde je heel specifiek een geprint pamflet zien?
Om het breder te trekken: Don't feed the trolls in elk geval een goed adagium. Ook als een of andere sukkel een onschuldig en ontvoerd persoon om een pamplet voor een pizzaria zet.
Dat zijn geen raketten. Ik zie aan het materiaal en de vorm dat het gewoon vuurwerk is. Die lieve jongens willen alleen een feestje maken.-tom-562 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:21:
[...]
Hamas heeft letterlijk zelf een filmpje gepost waar ze laten zien dat ze waterleidingen uitgraven om er raketten mee te maken
[ Voor 7% gewijzigd door Wimo. op 13-10-2023 12:26 ]
Nieuws Update:
Er worden overigens nog steeds honderden en honderden raketten afgeschoten. Vergeet niet dat die raketten ongeleid zijn en op burgerdoelen worden afgeschoten.
/laat, maar vermeld aub een bron
Er worden overigens nog steeds honderden en honderden raketten afgeschoten. Vergeet niet dat die raketten ongeleid zijn en op burgerdoelen worden afgeschoten.
/laat, maar vermeld aub een bron
[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 14-10-2023 20:41 ]
Enigszins off-topic. Maar wat mij zo verbaast is dat Pro-Palestina aanhangers alle kritiek op henzelf/Hamas ontkennen en volledig hun kop in zand steken. De feiten zijn zo duidelijk.MasterMaceMichu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:19:
[...]
Er staat letterlijk een filmpje van Hamas zelf in het artikel...
Maar geloof wat je wil geloven.
In Israel is er niemand die zegt dat er geen burgerslachtoffers vallen in Gaza. Mensen gaan daar al een jaar de straat op om tegen hun regering te demonstreren.
Aan Palestijnse kant, nooit, nada enige vorm van kritiek op Hamas en je kunt ze werkelijk álles wijsmaken wat je wil, zolang je maar aan hun kant staat. 0,0 hoor-en-wederhoor. Alles wordt geslikt als zoete koek.
Heeft iemand daar een verklaring voor?
Ik denk dat de Israeliers en de Palestijnen op andere treden van de piramide van Maslow staan en dus andere dingen hebben waar ze zich zorgen om maken.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Enigszins off-topic. Maar wat mij zo verbaast is dat Pro-Palestina aanhangers alle kritiek op henzelf/Hamas ontkennen en volledig hun kop in zand steken. De feiten zijn zo duidelijk.
In Israel is er niemand die zegt dat er geen burgerslachtoffers vallen in Gaza. Mensen gaan daar al een jaar de straat op om tegen hun regering te demonstreren.
Aan Palestijnse kant, nooit, nada enige vorm van kritiek op Hamas en je kunt ze werkelijk álles wijsmaken wat je wil, zolang je maar aan hun kant staat. 0,0 hoor-en-wederhoor. Alles wordt geslikt als zoete koek.
Heb jij er een verklaring voor?
Hamas.Limbeckx schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:29:
[...]
Ik denk dat de Israeliers en de Palestijnen op andere treden van de piramide van Maslow staan en dus andere dingen hebben waar ze zich zorgen om maken.
Hamas executeert mensen die ze publiekelijk afvalt.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Ik denk inderdaad ook dat Hamas onderdeel van het probleem is en niet van de oplossing. Ik denk ook dat er een vruchtbare bodem voor Hamas is.
Daar heb ik een verklaring voor. Maar ik heb het in eerste instantie over de Pro-Palestina aanhangers in het westen die zelf onderdeel uitmaken van een multiculturele samenleving maar wel moord en brand schreeuwen dat Palestina/Israel volledig toebehoort aan de Palestijnen (de Islamitische Palestijnen), onder het mom van Free Palestina en "From the river to the sea, Palestine will be free [of jews red.]".Limbeckx schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:29:
[...]
Ik denk dat de Israeliers en de Palestijnen op andere treden van de piramide van Maslow staan en dus andere dingen hebben waar ze zich zorgen om maken.
Dus om jouw Maslow pyramide even aan te halen, die zitten comfortabel in het westerse topje van de pyramide maar er valt geen zinnig dialoog mee te hebben.
Heb je daar een verklaring voor?
Op Instagram ook zeker? En in het Westen, op de Dam?Ashilh schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:33:
[...]
Hamas executeert mensen die ze publiekelijk afvalt.
De verklaring is dat jouw aanname niet klopt, het lijkt deze dagen alsof je OF kamp Gaza bent OF kamp Israel. Als je kamp Gaza bent, dan heb je geen kritek op Hamas en heeft alleen Israel schuld.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Enigszins off-topic. Maar wat mij zo verbaast is dat Pro-Palestina aanhangers alle kritiek op henzelf/Hamas ontkennen en volledig hun kop in zand steken. De feiten zijn zo duidelijk.
Nee, zo zwart wit is het niet. Je kan prima Hamas afkeuren voor de verschrikkelijke daden die ze doen en tegelijktijd Israel afkeuren voor het leed dat ze aanbrengen (bron: mezelf).
We missen echt de nuances. En dat maakt het hele discusseren over dit onderwerp nou zo lastig.
Mijn excuses, Ik dacht dat je een serieuze ontopic opmerking maakte.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:35:
[...]
Op Instagram ook zeker? En in het Westen, op de Dam?
Of je vanuit het westen Israel of de Palestina steunt heeft met veel factoren te maken:Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
Daar heb ik een verklaring voor. Maar ik heb het in eerste instantie over de Pro-Palestina aanhangers in het westen die zelf onderdeel uitmaken van een multiculturele samenleving maar wel moord en brand schreeuwen dat Palestina/Israel volledig toebehoort aan de Palestijnen, onder het mom van Free Palestina en "From the River to the sea, Palestine will be free [of jews red.]".
Dus om jouw Maslow pyramide even aan te halen, die zitten comfortabel in het westerse topje van de pyramide maar er valt geen zinnig dialoog mee te hebben.
Heb je daar een verklaring voor?
Sommige mensen geloven dat het hun plicht vanuit het geloof is om te streven naar de Isrealische staat op de plek waar deze nu staat.
Andere mensen geloven vanuit hun humanistische of religieuze inslag dat ze bij de hulpeloze moeten staan.
Andere mensen geloven dat de VS het kwaad is en dus omdat VS een bepaalde partij steunt, zij het tegenovergestelde steunen.
Andere mensen geloven dat hun cultuur superieur is aan een andere en herkennen 1 van de 2 culturen als dicht die bij hun.
Zoveel verklaringen maar heb zo het gevoel dat jou verklaringen veel simpeler zijn.
*knip*, vooralsnog offtopic.
[ Voor 84% gewijzigd door NMH op 13-10-2023 14:57 ]
Uiteraard maakt Hamas korte mette met hun politieke rivalen. Maar in Iran gaan mensen ook de straat op terwijl ze weten dat de risico's enorm zijn. In Rusland idemdito. Als de weerstand groot genoeg is, zal er wel iets van te merken zijn - hoe groot het risico van demonstreren ook is. Zie de Arabische lente.Ashilh schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:38:
[...]
Mijn excuses, Ik dacht dat je een serieuze ontopic opmerking maakte.
En nogmaals, in alle grote westerse landen gaan Pro-Hamas aanhangers de straten op terwijl ze daar veilig zouden kunnen demonstreren tégen Hamas.
Het gaat niet enkel om territorium. Het is een ideologische oorlog.
[ Voor 5% gewijzigd door Aviv1 op 13-10-2023 12:44 ]
Recentelijk nog een demonstratie in Gaza. Meteen de kop in gedrukt door Hamas.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
31 July 2023
GAZA CITY, Gaza Strip — Several thousand people briefly took to the streets across the Gaza Strip on Sunday to protest chronic power outages and difficult living conditions, in a rare public show of discontent with the territory’s Hamas government. Hamas security forces quickly dispersed the gatherings.
[...]
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
De kwalificatie Westen stond niet in de post waar ik op reageerde. Dus ik nam aan lokaal.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:43:
[...]
Uiteraard maakt Hamas korte mette met hun politieke rivalen. Maar in Iran gaan mensen ook de straat op terwijl ze weten dat de risico's enorm zijn. In Rusland idemdito. Als de weerstand groot genoeg is, zal er wel iets van te merken zijn - hoe groot het risico van demonstreren ook is. Zie de Arabische lente.
En nogmaals, in alle grote westerse landen gaan Pro-Hamas aanhangers de straten op terwijl ze daar veilig zouden kunnen demonstreren tégen Hamas.
Zelf haat en geveinsde morele superioriteit staan centraal in EU/US Linkse politiek. Dit is makkelijk deugen, dit in combinatie met Marxistische invloeden. Dus ja ideologisch.
Iran en Gaza zijn niet te vergelijken. Het percentage mensen wat strak achter de leiding in Iran staat is veel kleiner en dus is er veel meer speelruimte.
Heb je de Tweet wel bekeken? Ik zie flatgebouwen en geen tunnelnetwerken in de beelden.redwing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:22:
[...]
Dat is al eerder besproken en is niet standaard een oorlogsmisdaad. Het mag gebruikt worden mits niet rechtstreeks tegen mensen. In dit geval laten de beelden zien dat dit gebruikt wordt bij tunnelnetwerken. Wat fosor daar doet is de zuurstof wegtrekken en daarmee zo'n tunnel schoonvegen. En dat is een legitiem doel.
Puur het gebruik van witte fosfor zegt dus nog bar weinig over oorlogsmisdaden, als het gebruikt wordt tegen burgers is dat natuurlijk een ander verhaal.
Je hebt denk ik gemist dat de Hamas heeft opgeroepen om vandaag in opstand te komen tegen de ongelovigen? Dus, elk incident vandaag (en gedurende deze periode) kun je als gerelateerd zien.BSOD baby schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
Maar waar lees je dan in het artikel of ergens anders wat het motief is van de dader?
Die protesten in Iran en Rusland vallen ook wel mee. Bovendien zijn de mensen in Gaza nog een stuk armer en hermetisch afgesloten van het buitenland door Israël, en is het een klein stedelijk gebied waar je je bijvoorbeeld moeilijk kan verstoppen. Bijna de helft van de bevolking is bovendien minderjarig en niet opgeleid, daar kan je niet al teveel kritiek van verwachten in zulke omstandigheden. Het enige middel om nog iets van je leven te maken en aanspraak te maken op enige steun/gezondheidszorg etc is door Hamas.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:43:
Uiteraard maakt Hamas korte mette met hun politieke rivalen. Maar in Iran gaan mensen ook de straat op terwijl ze weten dat de risico's enorm zijn. In Rusland idemdito. Als de weerstand groot genoeg is, zal er wel iets van te merken zijn - hoe groot het risico van demonstreren ook is. Zie de Arabische lente.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Afgesloten door Israël en Egypte, vind wel bijzonder waarom Egypte er ook nooit voor gekozen heeft die mensen ruimte te bieden. Kan ook lastig iets vinden waarom (buiten de obvious “hamas niet in ons land”)ph4ge schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:55:
[...]
Die protesten in Iran en Rusland vallen ook wel mee. Bovendien zijn de mensen in Gaza nog een stuk armer en hermetisch afgesloten van het buitenland door Israël, en is het een klein stedelijk gebied waar je je bijvoorbeeld moeilijk kan verstoppen. Bijna de helft van de bevolking is bovendien minderjarig en niet opgeleid, daar kan je niet al teveel kritiek van verwachten in zulke omstandigheden. Het enige middel om nog iets van je leven te maken en aanspraak te maken op enige steun/gezondheidszorg etc is door Hamas.
[ Voor 3% gewijzigd door graceful op 13-10-2023 12:58 ]
Dan kunnen we toch niet opeens alle incidenten daaraan koppelen zonder onderbouwing? Kom op he, er is nog bijna niets over bekend.honey schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Je hebt denk ik gemist dat de Hamas heeft opgeroepen om vandaag in opstand te komen tegen de ongelovigen? Dus, elk incident vandaag (en gedurende deze periode) kun je als gerelateerd zien.
Dit is vooralsnog niets anders dan speculeren, laten we dat gewoon niet doen.
Dat land vindt dat ze zelf al genoeg problemen hebben en bovendien wordt Egypte al decennia lang zwaar gesponsord door Amerika en kunnen ze zich dus niet echt tegen Israël keren.graceful schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:57:
Afgesloten door Israël en Egypte, vind wel bijzonder waarom Egypte er ook nooit voor gekozen heeft die mensen ruimte te bieden. Kan ook lastig iets vinden waarom.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Amerikaanse Ret. Lt. Gen. Mark Hertling, die regelmatig langskomt in de Oekraïne topics, heeft ook hierover een artikel geschreven:
What I Learned from Watching the Israeli Army
Het laatste stuk gaat over een grondoffensief. Hij verwacht een lange zware strijd met veel slachtoffers.
What I Learned from Watching the Israeli Army
Het laatste stuk gaat over een grondoffensief. Hij verwacht een lange zware strijd met veel slachtoffers.
Ik vind het dan wel weer knap dat jij aan een filmpje kan zien dat er geen tunnels liggen. Die dingen zijn meestal ondergronds.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Heb je de Tweet wel bekeken? Ik zie flatgebouwen en geen tunnelnetwerken in de beelden.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Wikipedia: Rafah Border Crossinggraceful schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:57:
[...]
Afgesloten door Israël en Egypte, vind wel bijzonder waarom Egypte er ook nooit voor gekozen heeft die mensen ruimte te bieden. Kan ook lastig iets vinden waarom (buiten de obvious “hamas niet in ons land”)
Lees maar eens 2007 tot en met 2010 en daarna ook. Dan is het wel duidelijk waarom dat geen Schengen constructie is...
Als er niet gespeculeerd mag worden, prima. Maar dat zou ik dan graag bij de topicregels zien. Tot nu is speculatie (ook van mijn kant) niet weggeknipt.eric.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Dan kunnen we toch niet opeens alle incidenten daaraan koppelen zonder onderbouwing? Kom op he, er is nog bijna niets over bekend.
Hamas heeft opgeroepen om in actie/opstand te komen, een boodschap aan alle 'gelovigen'.eric.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Dan kunnen we toch niet opeens alle incidenten daaraan koppelen zonder onderbouwing? Kom op he, er is nog bijna niets over bekend.
Als dit dan vandaag gebeurt, vind ik dat wel in de ontwikkelingen topic passen.
@graceful het zal naast de kosten voornamelijk weer op religie uitkomen zoals al die conflicten daar in de regio. (welke daarom ook niet stoppen totdat een van beide vernietigd is)
Ik kan de bron even niet vinden maar het was geloof ik dat Hamas/Palis de Muslim Brotherhood aanhangen welke in Egypte juist niet gewaardeerd werden...
Dit kwam in de geenstijl liveblogs kort aan bod.
Ik kan de bron even niet vinden maar het was geloof ik dat Hamas/Palis de Muslim Brotherhood aanhangen welke in Egypte juist niet gewaardeerd werden...
Dit kwam in de geenstijl liveblogs kort aan bod.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Je kunt niet elke gebeurtenis wegwuiven als het niet meteen 'evidence based' is. Je kunt wel invoelen dat een relatie waarschijnlijk is, gezien de omstandigheden en de concrete oproep van de Hamas om vandaag op te staan tegen ongelovigen.eric.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Bron?Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:25:
Nieuws Update:
Dat laatste klopt helemaal.Maurice079 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:44:
[...]
Dank voor je constructieve reactie.
Ik zie ook echt wel in dat Hamas een terroristische organisatie is en stel ze daarmee absoluut niet gelijk aan het Israëlische leger. Dat wil ik wel even helder gezegd hebben.
De tactieken van Hamas zijn verachtelijk en ze doen inderdaad geen moeite om burgerdoden te vermijden, zoals je terecht aangeeft.
Wat mij echter stoort in deze dialoog is het gemak waarmee tegen Palestijnse burgerdoden wordt aangekeken. Ik begrijp de complexiteit door de tactieken van Hamas. Maar sinds de start van de luchtaanvallen zijn 447 kinderen omgekomen in Gaza (zie rapportage Unicef). De afwezigheid van verontwaardiging die hierover heerst t.o.v. de (net zo vreselijke) burgerdoden in de Kibboetsen is hetgeen wat ik met mijn post probeer aan te geven. Dat die vraag beter aan Hamas gesteld kan worden, dat is een terechte opmerking, maar dat maakt de situatie niet anders.
Het is gewoonweg een in- en intrieste situatie.
Weet je, het klinkt ongelooflijk cru: maar eigenlijk zouden deze aanslagen een kans moeten zijn. Israël zou nu bijvoorbeeld kunnen zeggen: wij hebben de laatste klap gekregen, maar we grijpen deze mogelijkheid om als eerste de wapens neer te leggen. We stellen samen met de VN een plan op om Gaza weer op de been te helpen in plaats van het te bombarderen.
Alleen moet je tegelijk constateren dat dit waarschijnlijk niet gaat werken. Afgezien dat de Israëlische regering dit (als ze dat al zou willen, wat niet zo is) nooit verkoopt krijgt aan de eigen bevolking, zit je nog met het probleem dat Hamas het nooit zal accepteren. Want dat is het einde van hun bestaansrecht.
Er is in die regio al veel te veel gebeurd, men is de (redelijk) objectieve en pragmatische blik die wij als buitenstaanders wellicht nog hebben al lang kwijt. En dat is ook logisch. Zelfs hier lopen de gemoederen al vrij hoog op, en dan hebben we het enkel nog maar over elkaar schriftelijk de vlooien een beetje afvangen. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe ik ooit enigszins afstandelijk en pragmatisch zou moeten denken als gezins- en familieleden en vrienden van me zijn omgekomen gedurende het conflict, ongeacht aan welke kant van de lijn ik woon.
Er zijn hele grote mensen nodig om hier overeen te stappen. Zuid-Afrika is een goed bijvoorbeeld met de waarheidscommissie, daar was heel veel moed voor nodig. Maar de situatie in Zuid-Afrika was vele malen minder complex dan die in het Midden Oosten.
Zou werkelijk niet weten hoe we hier ooit uit moeten komen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Relatief klein leed, maar ook al erg genoeg: vandalisme als je een Israëlische vlag ophangt.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:46:
[...]
Joodse instellingen en scholen worden momenteel met man en macht beveiligd. Dat zet wel te denken... In het westen he!
Degelijke onderbouwing is gewoon onderdeel van AWM-beleid. Dit incident kan redelijkerwijs nog niet onderbouwd worden omdat er bijzonder weinig over bekend is anders dan wat die persoon riep....kom nou.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:03:
[...]
Als er niet gespeculeerd mag worden, prima. Maar dat zou ik dan graag bij de topicregels zien. Tot nu is speculatie (ook van mijn kant) niet weggeknipt.
Doe ik ook niet. Ik zeg alleen dat we niet te voorbarig conclusies moeten trekken. Dat moge toch wel duidelijk zijn? Anders wordt het wel heel makkelijk om alles en niets aan dit conflict te koppelen - wat niet echt bevordelijk is voor een discussie.honey schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:09:
[...]
Je kunt niet elke gebeurtenis wegwuiven als het niet meteen 'evidence based' is. Je kunt wel invoelen dat een relatie waarschijnlijk is, gezien de omstandigheden en de concrete oproep van de Hamas om vandaag op te staan tegen ongelovigen.
[ Voor 39% gewijzigd door eric.1 op 13-10-2023 13:16 ]
Mijn raketten app.
Maar ook nos website live update 12.14 als je me niet gelooft.
Ja: blind geloof in extremistisch gedachtegoed, je ziet dezelfde onmogelijkheid om om te gaan met alle vormen van kritiek en hetzeflde blinde idealisme/fundamentalisme in tal van andere extreme gedachtegoeden, vaak religieus-politiek-maatschappelijk maar niet uitsluitend.
- Sharia
- IS
- tal van andere fundamentalistische geloofsstrekkingen
- pre-verlichting Christendom
- MAGA
- fascisme en nazisme
- sektes
- harde kernen van voetbalclubs
- georganiseerde gangsterbendes
- Mafia
- bepaalde motorclubs (niet de Vespaclub van nonkel Herman ofzo, maar de meer extreme, criminele clubs)
- etc etc etc...
Het is een voorbeeldje van typische cognitieve dissonantie dat bevestigd en versterkt wordt door groepsdwang en uiteraard door angst, bvb. voor represailles in het geval dat men iets in vraag durft te stellen.
Elke 'autoriteit' dat blind geloof vereist, veroorzaakt dezelfde symptomen, mensen die daarin verzeild zijn geraakt vinden geen weg terug en willen dat ook niet meer, het biedt hen zekerheid, samenhorigheid en veiligheid en het aanvaarden van om het even welke kritiek impliceert dat ze zouden moeten inzien dat ze ergens een inschattingsfout hebben gemaakt en een groot deel van hun leven in iets "verkeerds" hebben geloofd: de meerderheid van mensen zal dit niet willen doen want het is moeilijk en er hangen persoonlijke gevolgen aan.
"ergens bij willen horen" is een nood dat we van kindsbeen hebben en in ieder van ons zit, slechts weinigen bezitten het karakter om te weerstaan.
[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 13-10-2023 14:08 ]
*knip*, op de maneric.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:12:
[...]
Degelijke onderbouwing is gewoon onderdeel van AWM-beleid. Dit incident kan redelijkerwijs nog niet onderbouwd worden omdat er bijzonder weinig over bekend is anders dan wat die persoon riep....kom nou.
[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 13-10-2023 16:00 ]
Niets is onmogelijk, gewoon even rustig aan blijven doen en meer informatie afwachten. Het komt helaas vaker voor in Frankrijk.

Edit:
Het gaat schijnbaar om een Tsjetsjeen die bekend was bij de Politie als radicaal, het geroep is nog niet bevestigd en "Volgens de politie zijn er geen aanwijzingen dat er een verband is tussen de steekpartij en de situatie in Israël en de Gazastrook.".
[ Voor 36% gewijzigd door NMH op 13-10-2023 16:00 ]
Idd... het territorium (en de vele mensenlevens) zijn de inzet, maar de oorzaak van het conflict is idealisme en de bron van dat idealisme is een schadelijke interpretatie van -zeer menselijke- primitieve geschriften.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:43:
[...]
...
(ik doe m'n best om het zo objectief mogelijk te houden en m'n eigen gevoel niet te laten meespelen)
Je zou haast zeggen dat het neerleggen van een van wapens door een van beide partijen door de eigen bevolking juist wel geaccepteerd zou kunnen worden, maar uiteraard niet door de hardliners. Ik zie op Reddit en dergelijke ook tal van filmpjes van Israeliers die behoorlijk over de zeik gaan tegen politici die getroffen gebieden komen bezoeken.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:11:
[...]
Dat laatste klopt helemaal.
Weet je, het klinkt ongelooflijk cru: maar eigenlijk zouden deze aanslagen een kans moeten zijn. Israël zou nu bijvoorbeeld kunnen zeggen: wij hebben de laatste klap gekregen, maar we grijpen deze mogelijkheid om als eerste de wapens neer te leggen. We stellen samen met de VN een plan op om Gaza weer op de been te helpen in plaats van het te bombarderen.
Alleen moet je tegelijk constateren dat dit waarschijnlijk niet gaat werken. Afgezien dat de Israëlische regering dit (als ze dat al zou willen, wat niet zo is) nooit verkoopt krijgt aan de eigen bevolking, zit je nog met het probleem dat Hamas het nooit zal accepteren. Want dat is het einde van hun bestaansrecht.
Er is in die regio al veel te veel gebeurd, men is de (redelijk) objectieve en pragmatische blik die wij als buitenstaanders wellicht nog hebben al lang kwijt. En dat is ook logisch. Zelfs hier lopen de gemoederen al vrij hoog op, en dan hebben we het enkel nog maar over elkaar schriftelijk de vlooien een beetje afvangen. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe ik ooit enigszins afstandelijk en pragmatisch zou moeten denken als gezins- en familieleden en vrienden van me zijn omgekomen gedurende het conflict, ongeacht aan welke kant van de lijn ik woon.
Er zijn hele grote mensen nodig om hier overeen te stappen. Zuid-Afrika is een goed bijvoorbeeld met de waarheidscommissie, daar was heel veel moed voor nodig. Maar de situatie in Zuid-Afrika was vele malen minder complex dan die in het Midden Oosten.
Zou werkelijk niet weten hoe we hier ooit uit moeten komen.
Het zou me niets verbazen als de "normale" israeliet er welwillend tegenover staat om uit de cirkel van actie/reactie te stappen en dat ze over een tijd normaal kunnen leven.
De hardliners die het liefst ook Gaza zien als Israel zien dat natuurlijk anders, maar die personen dragen dan ook op geen enkele manier bij aan een oplossing voor dit hele conflict - in tegendeel. Hetzelfde geldt overigens voor die lui van Hamas. Een aantal extremen verziekt de boel voor een hele grote groep mensen.
Edit: net weer een filmpje gezien op Reddit over feestende jongeren die blij zijn dat Gaza eraan gaat en dat er geen school meer in Gaza is omdat er geen kinderen meer zijn. Die groep (zionisten?) is zo knettergek, die zouden ook echt niets te zeggen moeten hebben qua politiek.
[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 13-10-2023 13:36 ]
https://www.vrt.be/vrtnws...g-tussen-israel-en-hamas/graceful schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:57:
[...]
Afgesloten door Israël en Egypte, vind wel bijzonder waarom Egypte er ook nooit voor gekozen heeft die mensen ruimte te bieden. Kan ook lastig iets vinden waarom (buiten de obvious “hamas niet in ons land”)
De Egyptenaren willen geen vluchtelingenkamp.
In theorie is dat mogelijk. Wat we zeker weten is dat er een burger doel mee is geraakt. Laten we dus niet doen alsof dit allemaal oké is. Zelfs al is er een kans dat er toevallig een tunnel ligtFanta schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:01:
[...]
Ik vind het dan wel weer knap dat jij aan een filmpje kan zien dat er geen tunnels liggen. Die dingen zijn meestal ondergronds.
Dat weet je in dit geval niet zeker, dus kan je de claim ook niet maken.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:24:
[...]
Wat we zeker weten is dat er een burger doel mee is geraakt.
Nogmaals, je ziet letterlijk op de beelden dat de bom explodeert boven een flatgebouw. Daar valt toch verder dan niet omheen te draaien dat er een burgerdoel mee wordt geraakt? Of is het ineens geen burgerdoel in jouw ogen omdat Israël beweert dat er wellicht een tunnel onder ligt? Dat zou wel heel makkelijk zijn….Fanta schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Dat weet je in dit geval niet zeker, dus kan je de claim ook niet maken.
Daarnaast wat is het nut van het gebruik van een fosforbom op een tunnel? Dat heeft toch helemaal geen zin…
[ Voor 9% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 13-10-2023 13:36 ]
Een gebouw wordt geraakt. En helemaal niemand hier heeft de kennis nog het inzicht om te oordelen of dat gebouw op moment van aangrijpen een legitiem militair doel was of een civiel object. Een gebouw kan namelijkq-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
Nogmaals, je ziet letterlijk op de beelden dat de bom explodeert boven een flatgebouw. Daar valt toch verder dan niet omheen te draaien dat er een burgerdoel mee wordt geraakt? Of is het ineens geen burgerdoel in jouw ogen omdat Israël beweert dat er wellicht een tunnel onder ligt? Dat zou wel heel makkelijk zijn….
meerdere functies vervullen afhankelijk van de gebruiker
Ik denk dat we het daar nu wel bij kunnen laten toch ?
Je laat jezelf kennen. Het is basis oorlogsrecht. Wanneer een militaire groep een gebouw of structuur gebruikt voor militaire doeleinden dan is dat object aantoonbaar een legitiem doel. En het is nu voor iedereen hier, ja ook voor jou en mij, onmogelijk om te oordelen wat de status was van dit flatgebouw.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Het betreft een woontoren, in theorie zou er een soldaat in kunnen zitten van Hamas natuurlijk. Dat smoesje gebruikt Rusland ook altijd maar dan voelt het ineens een stuk slechter voor de meesten hier 😉
Mijn aanname op dit moment is dat de IDF doelwitten uitzoekt op basis van intel en niet lukraak flatgebouwen veranderd in parkeerplaatsen. Later onderzoek gaat dan uitwijzen of het allemaal terecht was.
Je vergelijking met dat andere conflict raakt kant nog wal.
[ Voor 37% gewijzigd door Skybullet op 13-10-2023 13:56 ]
Heb je een bron dan dat het een civiel object was?q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
Nogmaals, je ziet letterlijk op de beelden dat de bom explodeert boven een flatgebouw. Daar valt toch verder dan niet omheen te draaien dat er een burgerdoel mee wordt geraakt? Of is het ineens geen burgerdoel in jouw ogen omdat Israël beweert dat er wellicht een tunnel onder ligt? Dat zou wel heel makkelijk zijn….
Daarnaast wat is het nut van het gebruik van een fosforbom op een tunnel? Dat heeft toch helemaal geen zin…
Fosfor kan trouwens wel degelijk nut hebben in een tunnel, je onttrekt daarmee een hoop zuurstof
Vaak bu'j te bang!
*knip*-tom-562 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:44:
[...]
Heb je een bron dan dat het een civiel object was?
Fosfor kan trouwens wel degelijk nut hebben in een tunnel, je onttrekt daarmee een hoop zuurstof
Dergelijke stemmingmakerij voegt niets toe.
[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 14-10-2023 20:44 ]
Sinds 1948*graceful schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 03:08:
[...]
Elk persoon lief vragen of ze hamas strijder zijn en als ze ja zeggen ze meenemen naar je land? Ik heb echt werkelijk geen idee hoe je dit probleem ooit nog anders gaat oplossen dan ze nu doen.
Nogmaals, dit loopt al sinds 2007. Het is echt bizar complex, gemaakt.
Als *knip* je enige oplossing is dan ben je gewoon game over. Hamas IS niet uit te roeien met geweld etc. Israel heeft hamas zelf gekweekt. Zelfs een 'volledige' genocide van de palestijnen kweekt een nieuwe Hamas.Wat ze nu doen is zeker niet 'het probleem oplossen'.
[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 14-10-2023 20:45 . Reden: Dergelijke claims gaan voor nu te ver. ]
Via het nu.nl liveblog van vandaag: https://www.nu.nl/buitenl...ners-gaza-onmogelijk.htmlInwoner van Urk opgepakt voor vernielen vlaggen
De politie heeft een inwoner van Urk aangehouden op verdenking van het stelen en/of vernielen van vlaggen. Op Urk zijn in de nacht van dinsdag op woensdag ongeveer twintig Israëlische vlaggen van huizen gehaald en in brand gestoken.
De politie is de verdachte op het spoor gekomen na gesprekken met bewoners die aangifte hadden gedaan. De vlaggen zijn ontvreemd van huizen aan de Damlaan, Talud en de Constantijnstraat. Sommige daarvan zijn later verbrand teruggevonden op de Lange Dam.
Van andermans eigendommen blijf je af, ook als je het niet eens bent met een politieke uiting.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
De theorie is leuk maar in de praktijk stelt israel dat geheel noord gaza momenteel een militair legitiem doel is. Uiteraard gevolgd door zuid gaza daarna. De status van gebouwen daar praten jullie over maar dat kan hun een worst wezen dat is wel duidelijk.Skybullet schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Een gebouw wordt geraakt. En helemaal niemand hier heeft de kennis nog het inzicht om te oordelen of dat gebouw op moment van aangrijpen een legitiem militair doel was of een civiel object. Een gebouw kan namelijk
meerdere functies vervullen afhankelijk van de gebruiker![]()
Ik denk dat we het daar nu wel bij kunnen laten toch ?
[...]
Je laat jezelf kennen. Het is basis oorlogsrecht. Wanneer een militaire groep een gebouw of structuur gebruikt voor militaire doeleinden dan is dat object aantoonbaar een legitiem doel. En het is nu voor iedereen hier, ja ook voor jou en mij, onmogelijk om te oordelen wat de status was van dit flatgebouw.
Mijn aanname op dit moment is dat de IDF doelwitten uitzoekt op basis van intel en niet lukraak flatgebouwen veranderd in parkeerplaatsen. Later onderzoek gaat dan uitwijzen of het allemaal terecht was.
Je vergelijking met dat andere conflict raakt kant nog wal.
Dit is pure stemmingmakerij, niet doen. Het is volgens mij vrij algemeen bekend dat Hamas zich overal tussen de bevolking verschuilt, ook in woonwijken, flats, winkels, etc. Niet te vergelijken met het conflict in UA.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Het betreft een woontoren, in theorie zou er een soldaat in kunnen zitten van Hamas natuurlijk. Dat smoesje gebruikt Rusland ook altijd maar dan voelt het ineens een stuk slechter voor de meesten hier 😉
Waar staat dat ?TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:01:
[...]
De theorie is leuk maar in de praktijk stelt israel dat geheel noord gaza momenteel een militair legitiem doel is. Uiteraard gevolgd door zuid gaza daarna. De status van gebouwen daar praten jullie over maar dat kan hun een worst wezen dat is wel duidelijk.
Ik doelde meer op sinds 2007, gezien alle recente berichten is daar lastiger op te zoeken.Kalentum schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:21:
[...]
https://www.vrt.be/vrtnws...g-tussen-israel-en-hamas/
Maar antwoord was inmiddels al gegeven, Egypte wil geen Hamas in haar land. Dat is hun officiële statement. Tevens zie ik een ander topic daarover lopen dus ik houd dat hier even voor dit
Ze maken er zelfs trots filmpjes over. Begrijp ook niet hoe dat te ontkennen is door sommige, ik begrijp dat het lastiger is in deze situatie voor velen om te begrijpen dat het westen Hamas als terrorisme ziet.Fanta schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:02:
[...]
Dit is pure stemmingmakerij, niet doen. Het is volgens mij vrij algemeen bekend dat Hamas zich overal tussen de bevolking verschuilt, ook in woonwijken, flats, winkels, etc. Niet te vergelijken met het conflict in UA.
[ Voor 39% gewijzigd door graceful op 13-10-2023 14:08 ]
Ik doelde op eerder nieuws over de fosfor bommen, dat bleken beelden te zijn uit Oekraïne. Over de huidige meldingen kan ik maar weinig terugvinden of deze beweringen juist zijn, de waarheid blijft een lastig iets.redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
En van die fosforbommen is in de tussentijd ook al bekend geworden dat ze daarmee de tunnels onder de stad bestoken die gebruikt worden door Hamas.
Sommige beelden zijn mijn inziens gemanipuleerd en bij andere beelden slaat bij mij de twijfel toe.
Helaas worden nu op talloze plekken Israëlische vlaggen gepakt, gestolen, verbrand, huizen beschimpt waar ze hangen in NL en landen om ons heen. Zelfs 'vermist' fiches van jonge Isrealische kinderen worden van muren getrokken. We durven de vlag van Israël op veel plekken niet meer op te hangen als steun, uit angst voor onrust.Jerie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:55:
[...]
Via het nu.nl liveblog van vandaag: https://www.nu.nl/buitenl...ners-gaza-onmogelijk.html
Van andermans eigendommen blijf je af, ook als je het niet eens bent met een politieke uiting.
Ik heb niet het idee dat dit bij de Palestijnse vlaggen ook zo wordt gedaan. Klopt dit beeld of zit ik in een social media fuik? Dan heb ik het over NL / westerse landen om ons heen.
Zo krijg ik ook het idee dat het als Jood, oprecht niet meer veilig is in NL, zoveel haat.
Konden we maar gewoon even normaal doen met z'n allen. Ook de verschrikkelijke bombardementen en alles wat er nu uit voort komt. Wordt er in en in triest van en op een één of andere manier kan ik het nieuws, of deze kanalen waar we ook al zo tegenover elkaar staan, niet skippen. Aangezien ik zo graag 'bij wil blijven', maar het is een trieste bedoeling.

Tsja, dat is altijd zo geweest. Anti-christendom vlaggen en er gebeurd je niets, anti-islam vlaggen en je bent niet meer veilig.DeKoetsier schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
We durven de vlag van Israël op veel plekken niet meer op te hangen als steun, uit angst voor onrust.
Ik zou in elk geval deze kanalen niet bestempelen als objectieve nieuws bron.
Verwijderd
De Egyptenaren willen uberhaupt geen palestijnen op hun grondgebied en net als alle omringingende landen steunen ze alleen in woorden en niet in daden de palestijnse staat.Kalentum schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:21:
[...]
https://www.vrt.be/vrtnws...g-tussen-israel-en-hamas/
Gaza was onder egyptische controle, voor Israel de controle overnam na te zijn aangevallen door Egypte.
De westbank was onder Jordaanse controle tot Israel het overnam na door Jordanië te zijn aangevallen.
Wat hebben deze gebieden nog meer gemeen? Geen van beide landen stichtten daar de palestijnse staat die ze zeiden te steunen toen ze de controle hadden!
Je ziet ook nu weer in het nieuws het bekende patroon: Syrië en Iran die Hamas openlijk prijzen en Egypte en Jordanië die een fijne lijn proberen te bewandelen tussen niet de woede van de eigen bevolking opwekken en de banden met het westen niet te veel schaden.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2023 14:19 ]
Ah ok, dan zal het er vast niet zijn.Winkiller schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:15:
[...]
Ik zou in elk geval deze kanalen niet bestempelen als objectieve nieuws bron.

'In de praktijk'. Zit weinig verschil tussen de gemiddelde palestijn en de gemiddelde israelier hoor. Sommige zitten bij hamas en zeggen het is genoeg geweest en plegen terreur. En sommige zitten bij IDF en zijn net zo bereid om terreur te plegen. (heb al genoeg gehoord van IDF soldaten zelf dat 'het genoeg is geweest en dat vrouwen kinderen etc ze niks meer boeit). Allemaal mensen met emoties (waaronder veel misselijkmakende emoties). Jij praat over wat wel of geen legitiem doel is. Zowel hamas als IDF doen dat in de praktijk niet echt. Of dacht je dat stroom water en voeding afkappen 'gericht militair' is?
Nee. Ongericht niet-militair. Last de gekidnapte vrij en er komt weer water en electriciteit. Is in t nieuws geweest gisteren, ook bij de NOS.TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:22:
[...]
Of dacht je dat stroom water en voeding afkappen 'gericht militair' is?
Precies. 'Boeit het ons nou dat civiele bevolking dood gaat als we onze doelen maar halen'. Dat is het punt. De discussie hier gaat er over of israel wel of niet burgerdoelen van militaire doelen onderscheidt. Ik zie echt geen enkele aanwijzing dat ze er uberhaubt over nadenken momenteel.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:24:
[...]
Nee. Ongericht niet-militair. Last de gekidnapte vrij en er komt weer water en electriciteit. Is in t nieuws geweest gisteren, ook bij de NOS.
https://twitter.com/Sa91af/status/1712803430673133731
Er worden nu ook zwaardere raketten ingezet door Hamas. Aldus.... Hamas.
Laten we het bij feiten houden a.u.b., en laat je onderbuikgevoel en aannames thuisTWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Precies. 'Boeit het ons nou dat civiele bevolking dood gaat als we onze doelen maar halen'. Dat is het punt. De discussie hier gaat er over of israel wel of niet burgerdoelen van militaire doelen onderscheidt. Ik zie echt geen enkele aanwijzing dat ze er uberhaubt over nadenken momenteel.
Vaak bu'j te bang!
Nee. We hopen dat Hamas de gijzelaars vrijlaat. Over een uur kan er weer water en stroom zijn.TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Precies. 'Boeit het ons nou dat civiele bevolking dood gaat als we onze doelen maar halen'.
We vinden het ongelooflijk dat Hamas haar eigen burgers dit aandoet.
Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:29:
https://twitter.com/Sa91af/status/1712803430673133731
The missile was launched from Gaza towards the northern command HQ in Safed. AlQassam used Ayash 250.
— Ali Hashem علي هاشم (@alihashem_tv) 13 oktober 2023
Ayash 250 raketten inderdaad. Voor het eerst ingezet sinds de escalatie zaterdag. Men dacht eerst dat de raketten uit Libanon werden afgevuurd maar omdat ze 250km ver komen kunnen ze dus ook vanuit het zuiden afgevuurd worden om noordelijke doelen te raken.
Tesla M3LR '21
Een pistool tegen iemands kop houden en stellen 'Ik hoop dat die kerel die een mes tegen je nek aan heeft de juiste beslissing neemt' Het is een keuze die je maakt om bewust burgers te pijnigen. Putin probeerde ook zoiets. Als je die keuze maakt moet je ook de ballen hebben om er voor uit te komen dat je net zo hard burgers misbruikt/gebruikt als je stelt dat hamas doet.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
Nee. We hopen dat Hamas de gijzelaars vrijlaat. Over een uur kan er weer water en stroom zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-10-2023 14:37 ]
Er is nogal een verschil tussen burgers waaronder baby's afslachten zonder enig doel versus een ultimatum stellen met als doel burgers vrij te krijgen. Maar wij worden het niet eens.TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:36:
[...]
Een pistool tegen iemands kop houden en stellen 'Ik hoop dat die kerel die een mes tegen je nek aan heeft de juiste beslissing neemt' Het is een keuze die je maakt om bewust burgers te pijnigen. Putin probeerde ook zoiets. Als je die keuze maakt moet je ook de ballen hebben om er voor uit te komen dat je net zo hard burgers misbruikt/gebruikt als je stelt dat hamas doet.
Dat laatste kan ik me haast niet voorstellen. Zijn er serieus mensen in Israël die het níet kunnen geloven dat Hamas de gijzelaars niet vrijlaat? We (inclusief Israël) kennen Hamas langer dan vandaag.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
Nee. We hopen dat Hamas de gijzelaars vrijlaat. Over een uur kan er weer water en stroom zijn.
Dit topic is gesloten.
Let op:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag
Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties
[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag
Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties
[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]