1000 doden op de ene manier is uiteindelijk hetzelfde als 1000 doden op een andere manier.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Er is nogal een verschil tussen burgers waaronder baby's afslachten zonder enig doel versus een ultimatum stellen met als doel burgers vrij te krijgen. Maar wij worden het niet eens.
De gijzelaars aan hun lot overlaten is geen optie. We hopen tot er geen hoop meer is.Mawlana schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Dat laatste kan ik me haast niet voorstellen. Zijn er serieus mensen in Israël die het níet kunnen geloven dat Hamas de gijzelaars niet vrijlaat? We (inclusief Israël) kennen Hamas langer dan vandaag.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Nee. Gewoon niet waar. En ik vind het een misdadige stelling na zaterdag.Spykie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
1000 doden op de ene manier is uiteindelijk hetzelfde als 1000 doden op een andere manier.
Blijkbaar is alles geoorloofd om de gegijzelden vrij te krijgen?
Wanneer is het genoeg.
Wanneer is het genoeg.
[ Voor 7% gewijzigd door Spykie op 13-10-2023 14:45 ]
Als zaterdag Hamas thuis was gebleven en de lokale sportwedstrijd was gaan kijken met een ijslolly erbij ter afkoeling dan waren er nu geen bommen op Gaza gevallen en hadden ze ook nog gewoon stroom en water gehad.Spykie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:44:
Wanneer is het genoeg.
Denk dat sommigen zich dat hier eens moeten herinneren.
Een dode baby is een dode baby - ongeacht religie, afkomst, welke (gruwelijke) wijze en motief. Een baby is per definitie onschuldig in mijn ogen.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Er is nogal een verschil tussen burgers waaronder baby's afslachten zonder enig doel versus een ultimatum stellen met als doel burgers vrij te krijgen. Maar wij worden het niet eens.
Hoe zeer ik het ook vanuit Israëlisch perspectief begrijp, ik vind het oprecht jammer dat er een soort van "het doel heiligt de middelen" gedachte heerst. In zowel Israël als de rest van het Westen.
Je wijst Hamas aan als schuldigen, maar straft wel heel Gaza (ze). Dat vind ik krom.Skybullet schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Als zaterdag Hamas thuis was gebleven en de lokale sportwedstrijd was gaan kijken met een ijslolly erbij ter afkoeling dan waren er nu geen bommen op Gaza gevallen en hadden ze ook nog gewoon stroom en water gehad.
[ Voor 27% gewijzigd door Mawlana op 13-10-2023 14:48 ]
Uiteraard. Je hebt daar gelijk in. Maar hoever gaat Israël ?Skybullet schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Als zaterdag Hamas thuis was gebleven en de lokale sportwedstrijd was gaan kijken met een ijslolly erbij ter afkoeling dan waren er nu geen bommen op Gaza gevallen en hadden ze ook nog gewoon stroom en water gehad.
Wordt er gestopt bij x20 doden? Als de laatste gegijzelde gevonden is?
Als de gijzelaars vrijkomen.Spykie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:44:
Wanneer is het genoeg.
https://www.nytimes.com/2...mid=nytcore-android-share
Weer een twist in het verhaal over externe betrokkenheid. Artikel zit helaas achter een paywall, maar deze persoon heeft een draadje gemaakt met een samenvatting.Officials from Iran and Hezbollah helped plan the attack, people familiar with the operation said, but the U.S. and its allies have not found evidence directly linking Tehran.
New York Times: "Hassan Nasrallah, the leader of Hezbollah, held an hourslong online meeting in March with an elite group of strategists from all the Iran-backed militias and told them to get ready for a war with Israel with a scope and reach — including a ground invasion — that…
— Paul Cruickshank (@CruickshankPaul) 13 oktober 2023
Als de gijzelaars geen toegang tot water/eten/medicatie etc hebben. Hoe gaan ze het dan overleven?
We weten allebei dat de kans daarop vrijwel nihil is. Als dat zo is, en Israël daadwerkelijk doorgaat met de bombardementen, dan blijft er niets over van Gaza.

En wat als Hamas er voor kiest om ze nu direct allemaal te executeren? Krijgt Gaza dan weer water, voedsel en stroom?
EU DNS: 86.54.11.100
Ik hoop dat Hamas het niet zover laat komen.Mawlana schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:54:
[...]
We weten allebei dat de kans daarop vrijwel nihil is. Als dat zo is, en Israël daadwerkelijk doorgaat met de bombardementen, dan blijft er niets over van Gaza.Ik kan me écht niet voorstellen dat - hoe zeer de emoties nu hoog zijn opgelopen in Israël - het volk het zóver laat komen.
Ja wij worden het zeker niet eens. Wat hamas heeft gedaan heeft ook een doel, en een oorzaak (2 miljoen mensen in een kooi inmiddels formaatje 8x zo klein als Rotterdam. Kan je het voorstellen?) Maar je gaat mij echt niet moord zien goedpraten 'for the cause'.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-10-2023 15:20 ]
https://twitter.com/ME_Observer_/status/1712807242683081137
Haifa is een stad met een heleboel Arabische israeli's. Die dus onder vuur liggen.
Haifa is een stad met een heleboel Arabische israeli's. Die dus onder vuur liggen.
Hamas is niet degene die Gaza bombardeert.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:59:
[...]
Ik hoop dat Hamas het niet zover laat komen.
We hadden het over het afsluiten van water.migchiell schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:05:
[...]
Hamas is niet degene die Gaza bombardeert.
Hamas gebruikt haar bevolking trouwens als menselijk schild.
Yup... en dat wringt binnen het gelijkheidsprincipe (als je het hebt over stemrecht).De_Bastaard schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
Edit: net weer een filmpje gezien op Reddit over feestende jongeren die blij zijn dat Gaza eraan gaat en dat er geen school meer in Gaza is omdat er geen kinderen meer zijn. Die groep (zionisten?) is zo knettergek, die zouden ook echt niets te zeggen moeten hebben qua politiek.
...net na de terreuraanslagen in Parijs en België van 2015 en 2016 zag ik ook filmpjes (vaak zelfgemaakt want ze waren er nog trots op ook) van groepjes jongeren van bepaalde strekking dansen en juichen op straat... slechts uren nadat er letterlijk mensen aan flarden getrokken waren in zware explosies in onze metro's.
Die gasten krijgen hier ook stemrecht i.p.v. [vul zelf maar in, ik wil topicregels niet schenden].
[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 13-10-2023 15:10 ]
Nee, over bombardementen. Scroll up ^Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
We hadden het over het afsluiten van water.
:strip_exif()/f/image/cAxaT5w2JouP0D6ysGaNyxdP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Spykie op 13-10-2023 15:09 ]
Nee, daar stoppen ze niet. Regering heeft IDF de opdracht gegeven om Hamas volledig te ontmantelen en elke militaire mogelijkheid af te nemen.Spykie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:49:
[...]
Uiteraard. Je hebt daar gelijk in. Maar hoever gaat Israël ?
Wordt er gestopt bij x20 doden? Als de laatste gegijzelde gevonden is?
Voor wie het nog niet doorheeft: Dit wordt de komende periode een ongekend hevige strijd, van deur tot deur, met aan beide kanten enorme verliezen.
Daar kan en mogen we hier vanuit het comfort van onze vrijheid en hangend achter ons toetsenbord van alles van vinden, verwacht echter niet dat het wat verandert.
Hamas is ook niet degene die Gaza afsluit van water.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
Begrijp me goed: ik hoop ook dat het niet zo ver komt. Ik hoop van harte dat iedereen daar, Hamas, Israël, Hezbollah, Iran, vandaag nog het licht ziet en gewoon lekker vreedzaam gaat samenleven, me dunkt dat er aan alle kanten meer dan genoeg doden zijn gevallen.
Maar het is nu Israël die, hoe begrijpbaar ook, dreigt/aankondigt het water van miljoenen burgers af te sluiten, niet Hamas.
Water is al afgesloten toch?migchiell schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:11:
[...]
Hamas is ook niet degene die Gaza afsluit van water.
Begrijp me goed: ik hoop ook dat het niet zo ver komt. Ik hoop van harte dat iedereen daar, Hamas, Israël, Hezbollah, Iran, vandaag nog het licht ziet en gewoon lekker vreedzaam gaat samenleven, me dunkt dat er aan alle kanten meer dan genoeg doden zijn gevallen.
Maar het is nu Israël die, hoe begrijpbaar ook, dreigt/aankondigt het water van miljoenen burgers af te sluiten, niet Hamas.
Nee het ging over water afsluiten! Lees maar terug.Spykie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:08:
[...]
Nee, over bombardementen. Scroll up ^
[Afbeelding]
Edit: en wees zo correct om jezelf te herstellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Lordy79 op 13-10-2023 15:15 ]
De bal ligt nu dus bij Hamas. En de eis is niet onredelijk.migchiell schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:11:
[...]
Verder wacht ik nog steeds op een beter alternatief. En nee, niks doen is geen optie.
*knip*, laten we mensen niet zo wegzetten.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
[ Voor 35% gewijzigd door NMH op 13-10-2023 16:04 ]
@Winkiller je bent wijzer dan ik.
Dank je maar dat is niet aan de orde, ik wil je alleen maar helpen, daar is dit forum toch voor ?
Je verspilt gewoon veel energie aan helemaal niets en het levert alleen maar stress op, zeker in jou situatie.
Het doel is het terughalen van honderden onschuldige burgers. Wat is het probleem daarmee?TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Precies. 'Boeit het ons nou dat civiele bevolking dood gaat als we onze doelen maar halen'. Dat is het punt. De discussie hier gaat er over of israel wel of niet burgerdoelen van militaire doelen onderscheidt. Ik zie echt geen enkele aanwijzing dat ze er uberhaubt over nadenken momenteel.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Met dat doel is niks mis. Maar als de methode is om miljoenen onschuldige burgers drinkwater te ontzeggen, dan kun je je afvragen of het doel de middelen heiligt.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:27:
[...]
Het doel is het terughalen van honderden onschuldige burgers. Wat is het probleem daarmee?
Hamas is ook de schuldige partij. Als HAMAS vorige week zaterdag niet los was gegaan met al hun bommen op Israël hadden we niet in deze nutteloze discussie gezeten. Daarnaast verschuilt HAMAS zich tussen de burgerbevolking wat bijkomende schade zoals aan burgers oplevert, hoe wil je anders HAMAS aanpakken in deze situatie.?!Mawlana schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:47:
[...]
Je wijst Hamas aan als schuldigen, maar straft wel heel Gaza (ze). Dat vind ik krom.
Miljoenen? Toe maar.migchiell schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:28:
[...]
Met dat doel is niks mis. Maar als de methode is om miljoenen onschuldige burgers drinkwater te ontzeggen, dan kun je je afvragen of het doel de middelen heiligt.
Toch een lichtpuntje dat al die voorzieningen over een uurtje weer hersteld kunnen zijn.... als Hamas de onschuldige Israëlische burgers vrijlaat.
Altijd fijn dat het uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren stopt als een keer het antwoord Hamas en er verder niet work gekeken. We hebben onze bron oorzaak gevonden we hoeven niet meer verder te zoeken.Winkiller schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:29:
[...]
Hamas is ook de schuldige partij. Als HAMAS vorige week zaterdag niet los was gegaan met al hun bommen op Israël hadden we niet in deze nutteloze discussie gezeten. Daarnaast verschuilt HAMAS zich tussen de burgerbevolking wat bijkomende schade zoals aan burgers oplevert, hoe wil je anders HAMAS aanpakken in deze situatie.?!
Sorry had je verwacht dat dat kaartje een acceptabel voorstel is? De West Bank is gewoon een enclave in Israël daarop.Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Een enorme bufferzone is mijn inziens inderdaad het doel. Het is wreed maar het had niet gehoeven. De Palestijnen hebben zoveel kansen gehad vrede te sluiten en keer op keer hebben ze bedankt voor de eer. Het laatste voorstel kwam van Trump:
https://www.google.com/ur...hrfgYHup8Qje&opi=89978449
[Afbeelding]
Betaald door de USA.
Abu Mazen heeft de 181 pagina's in 2 uur gelezen en het plan direct afgewezen. Tja...
Ze willen écht niet. En "ze" zijn de zelfbenoemde Palestijnse autoriteiten.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Deze acute crisis is inderdaad volledig de schuld van hamas.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Altijd fijn dat het uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren stopt als een keer het antwoord Hamas en er verder niet work gekeken. We hebben onze bron oorzaak gevonden we hoeven niet meer verder te zoeken.
En welk doel had het om vorige zaterdag al die bommen en raketten richting israel te sturen? En om honderden festival bezoekers ruckzichtlos af te slachten of te ontvoeren? Totdat hamas inbind vrees ik dat we nog redelijk wat van dit soort 'onmenselijke' acties krijgen.migchiell schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:28:
[...]
Met dat doel is niks mis. Maar als de methode is om miljoenen onschuldige burgers drinkwater te ontzeggen, dan kun je je afvragen of het doel de middelen heiligt.
Raad je aan om dit boek een keer te lezen: Zoon van HamasArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Altijd fijn dat het uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren stopt als een keer het antwoord Hamas en er verder niet work gekeken. We hebben onze bron oorzaak gevonden we hoeven niet meer verder te zoeken.
Dan leer je hoeveel Hamas geeft om de Palestijnen. Citaat van de schrijver: 'Ik weet zeker dat de Israëli's veel meer om de Palestijnen geven dan Hamas of Fatah.'
Dit is het verhaal van de zoon van één van de oprichters van Hamas, die met eigen ogen heeft gezien hoe de organisatie Palestijnse burgers ontvoerde, martelde en doodde. De haat jegens Israël wordt gebruikt als middel om te blijven voortbestaan.
Sterker. Vandaag worden er zwaardere raketten ingezet. Eentje is op Haifa neergekomen, nota bene een stad met een hoop Arabische Israeli's.stylezzz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:39:
[...]
Totdat hamas inbind vrees ik dat we nog redelijk wat van dit soort 'onmenselijke' acties krijgen.
Het is niet de schuld van HAMAS dat 1000 palestijnse burger dood zullen gaan, dat is de schuld van de degene die de bom gooit en de kraan dicht draaid.dr.lowtune schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:35:
[...]
Deze acute crisis is inderdaad volledig de schuld van hamas.
Want als dit een valide reden is om dit te doen, hoe kun je dan tegen Hamas zeggen wat zij doen is niet correct. Zij kunnen ook wijzen naar de laatste keer dat Israel vergeldings acties deed of is dat niet een valide reden.
Die bom kunnen ze ontlopen door vooral richting het zuiden te evacueren. Water hebben ze meteen weer zodra de gijzelaars worden vrijgelaten.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
Het is niet de schuld van HAMAS dat 1000 palestijnse burger dood zullen gaan, dat is de schuld van de degene die de bom gooit en de kraan dicht draaid.
Want als dit een valide reden is om dit te doen, hoe kun je dan tegen Hamas zeggen wat zij doen is niet correct. Zij kunnen ook wijzen naar de laatste keer dat Israel vergeldings acties deed of is dat niet een valide reden.
Niet nodig, ik heb geen illusies dat Hamas of Israel maar enige iets geeft om het leven van een palestijn.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Raad je aan om dit boek een keer te lezen: Zoon van Hamas
Dan leer je hoeveel Hamas geeft om de Palestijnen. Citaat van de schrijver: 'Ik weet zeker dat de Israëli's veel meer om de Palestijnen geven dan Hamas of Fatah.'
Dit is het verhaal van de zoon van één van de oprichters van Hamas, die met eigen ogen heeft gezien hoe de organisatie Palestijnse burgers ontvoerde, martelde en doodde. De haat jegens Israël wordt gebruikt als middel om te blijven voortbestaan.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. HAMAS gebruikt burgervoorzieningen (flats, ziekenhuizen, scholen etc.) om vanuit daar oorlog te voeren. Al dan niet met tunnels.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
Het is niet de schuld van HAMAS dat 1000 palestijnse burger dood zullen gaan, dat is de schuld van de degene die de bom gooit en de kraan dicht draaid.
Toch wel, vooral zolang ze zich schuilhouden tussen die burgers, daarom zijn het ook terroristen.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
doel heiligt de middelen niet in mijn ogen. je zet geen 200 tegen 2.000.000 leven tegen over elkaar en zegt fair trade. En met alle geluiden vanuit israel geeft hamas vast ook niet echt het idee dat er geen bommen op hun dak krijgen als ze die gijzelaars teruggeven.stylezzz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:44:
[...]
Die bom kunnen ze ontlopen door vooral richting het zuiden te evacueren. Water hebben ze meteen weer zodra de gijzelaars worden vrijgelaten.
Om maar even de overstap te maken naar een dagelijkse ontwikkeling;
Hier ben ik eigenlijk wel tegen als dit waar is. Ook al deelt Al Jazeera niet de mening van de overheid in Israël, dan nog moeten ze het niet blokkeren in mijn ogen.
The Israeli Government is reportedly Finalizing an Executive Order under the Power of the War Cabinet that will result in the removal of the Qatari-State owned New Network “Al-Jazeera” from Israel due to their Support for Hamas. pic.twitter.com/DQK51A8pEl
— OSINTdefender (@sentdefender) 13 oktober 2023
Hier ben ik eigenlijk wel tegen als dit waar is. Ook al deelt Al Jazeera niet de mening van de overheid in Israël, dan nog moeten ze het niet blokkeren in mijn ogen.
Eens. Er mag best geluid komen van twee kanten. Anders wordt het wel heel veel eenrichtingsverkeer.TheBrut3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:48:
[Twitter]
Inmiddels staan er een groot aantal Israëlische tanks bij checkpoint Erez klaar om de Gaza-strook in te trekken (Bron: CNN-live).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Vroegâh was het in Nederland voldoende om Hamas te veroordelen om niet voor het een en uitgemaakt te worden. Wanneer ik me nu tegelijkertijd ook kritisch opstel jegens Israël (ten aanzien van de vergeldingsacties) word ik wel voor het een en ander uitgemaakt. Ik moet bíjna op eieren lopen, m'n woorden heel goed kiezen. Wat ik bedoel met "het een en ander" mag jezelf invullen als ik je ook vertel dat ik een islamitische achtergrond heb... 
Misschien bedoelt men het niet zo, maar zo ervaar ik het momenteel wel in Nederland. Ik merk dat anderen in mijn omgeving het ook zo ervaren. Jammer.
Weet in ieder geval: ik wou dat ik Hamas, en alle andere terroristische organisaties op aarde in een handomdraai kon verwijderen, en al hun acties ongedaan maken. Helaas kan ik dat niet.
Anyway, ik stop met reageren in dit topic.
P.S. @Lordy79 (en alle anderen in die regio): Stay safe!
Misschien bedoelt men het niet zo, maar zo ervaar ik het momenteel wel in Nederland. Ik merk dat anderen in mijn omgeving het ook zo ervaren. Jammer.
Weet in ieder geval: ik wou dat ik Hamas, en alle andere terroristische organisaties op aarde in een handomdraai kon verwijderen, en al hun acties ongedaan maken. Helaas kan ik dat niet.
Anyway, ik stop met reageren in dit topic.
P.S. @Lordy79 (en alle anderen in die regio): Stay safe!
De hele geschiedenis is 1 grote keten van acties en reacties en dit conflict uiteraard ook. Elke keuze, al dan niet bewust, die gemaakt is heeft er toe geleid dat we nu in deze ellendige situatie zitten.Winkiller schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:29:
[...]
Hamas is ook de schuldige partij. Als HAMAS vorige week zaterdag niet los was gegaan met al hun bommen op Israël hadden we niet in deze nutteloze discussie gezeten. Daarnaast verschuilt HAMAS zich tussen de burgerbevolking wat bijkomende schade zoals aan burgers oplevert, hoe wil je anders HAMAS aanpakken in deze situatie.?!
Wat er zaterdag gebeurde is de verantwoordelijkheid van de leiders van Hamas.
De reactie van Israël is de volledige verantwoordelijkheid van de regering van Israël.
Israël moet een afweging maken tussen het doden van Hamasleiders, het ontzien van burgers en het vinden/bevrijden van gijzelaars. Reken maar dat dit heel erg naar gaat worden.
was Al Jazeera echt pro-HAMAS, of slecht niet pro-Israel? Als ze echt pro-Hamas waren is het te begrijpen.TheBrut3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:48:
[Twitter]
https://www.telegraaf.nl/...-veilige-gebieden-in-gaza
Bron VS: Israël voor opzetten veilige gebieden Gaza
Israël steunt het opzetten van "veilige gebieden" waar inwoners van Gaza naartoe kunnen vluchten, zegt een Amerikaanse hoogwaardigheidsbekleder. Volgens de bron wordt ook overlegd met hulporganisaties als het Rode Kruis en de Verenigde Naties over hoe die zones eruit moeten zien.
De veilige gebieden moeten burgers bescherming bieden, terwijl Israël "legitieme veiligheidsoperaties" uitvoert in Gaza, aldus de Amerikaanse ambtenaar. Israël heeft de bevolking van het noorden van Gaza opgeroepen te vertrekken naar het zuiden. Dat zou neerkomen op een migratiestroom van 1,1 miljoen Palestijnen. Verschillende hulporganisaties en landen noemen dat een onmogelijke opgave.
De Israëlische oproep aan Palestijnen om te vertrekken lijkt te wijzen op een aanstaand landoffensief.
.....
Bron: de Telegraaf
Israël steunt het opzetten van "veilige gebieden" waar inwoners van Gaza naartoe kunnen vluchten, zegt een Amerikaanse hoogwaardigheidsbekleder. Volgens de bron wordt ook overlegd met hulporganisaties als het Rode Kruis en de Verenigde Naties over hoe die zones eruit moeten zien.
De veilige gebieden moeten burgers bescherming bieden, terwijl Israël "legitieme veiligheidsoperaties" uitvoert in Gaza, aldus de Amerikaanse ambtenaar. Israël heeft de bevolking van het noorden van Gaza opgeroepen te vertrekken naar het zuiden. Dat zou neerkomen op een migratiestroom van 1,1 miljoen Palestijnen. Verschillende hulporganisaties en landen noemen dat een onmogelijke opgave.
De Israëlische oproep aan Palestijnen om te vertrekken lijkt te wijzen op een aanstaand landoffensief.
.....
Leuk, zulke veilige gebieden. Maar hoe onderscheid je "vriend" van vijand? Een Hamas-strijder is niet te onderscheiden van ome Ali van 3 hoog. Dit gaat totaal niet werken en uiteindelijk wordt het een "Gazastrook II". Weer iets wat nog decennia door zal blijven etteren.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Klinkt als een goed initiatief. Maar de vraag is, waarom zou Hamas niet meegaan? De spullen en alles is natuurlijk niet mee te nemen, wellicht is dat een stap om te nemen; volledig ontwapenen, etc.Winkiller schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:53:
https://www.telegraaf.nl/...-veilige-gebieden-in-gaza
.....
Ik kan mij voorstellen (lees: pure speculatie van mij kant) dat Israel een kaart heeft opgesteld met alle hun bekende tunnels en dat deze de eerste targets zijn. Als ik Israel was dan zou ik de raket- fabrieken en oplagpunten als een van de primaire doelen zien voor een grondoffensief.Spotmatic schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:56:
Leuk, zulke veilige gebieden. Maar hoe onderscheid je "vriend" van vijand? Een Hamas-strijder is niet te onderscheiden van ome Ali van 3 hoog. Dit gaat totaal niet werken en uiteindelijk wordt het een "Gazastrook II". Weer iets wat nog decennia door zal blijven etteren.
Geen idee, kan ik niet over oordelen.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:51:
was Al Jazeera echt pro-HAMAS, of slecht niet pro-Israel? Als ze echt pro-Hamas waren is het te begrijpen.
Ik heb in dit conflict nog geen Al Jazeera gekeken, maar gezien zij in Qatar zitten geloof ik best dat ze meer op hand kunnen zijn van Hamas dan Israël. De leider van Hamas leeft ten slotte ook ongestraft een mega luxe leventje in Qatar.
Dit is altijd al een probleem geweest van de strijd hier.Spotmatic schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:56:
Als dit allemaal voorbij is, help Hamas met de wederopbouw en de palerstijnen weten alleen dat Hamas hielp de schade van Israel te herstellen.
En de cyclus begint weer opnieuw.
Hoe ga jij Hamas strijders ontwapenen die in de tunnels onder Gaza stad zitten?DeKoetsier schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:56:
[...]Klinkt als een goed initiatief. Maar de vraag is, waarom zou Hamas niet meegaan? De spullen en alles is natuurlijk niet mee te nemen, wellicht is dat een stap om te nemen; volledig ontwapenen, etc.
De Hamas strijders geloven dat Allah achter hen staat, Israel zegt dat God achter hen staat.
Dit is al jaren een strijd tussen 2 geloven, en godsdienstoorlogen hebben over het algemeen geen winnaars, alleen verliezers. En ik denk dat we met de huidige situatie weer heel veel verliezers gaan zien.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als er een speciale veilige zone komt, waar alle burgers heen kunnen (en Hamassers, zonder wapens/spul) en de rest ga je met bombardementen aangevuld met grondoffensief leeg sweepen (lange periode), dan heb je een flinke ontwapening lijkt me. Hoe je dan de onbewapende 'undercover-Hamassers' aanpakt, daar heb ik geen idee van.Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:06:
[...]
Hoe ga jij Hamas strijders ontwapenen die in de tunnels onder Gaza stad zitten?
De Hamas strijders geloven dat Allah achter hen staat, Israel zegt dat God achter hen staat.
Dit is al jaren een strijd tussen 2 geloven, en godsdienstoorlogen hebben over het algemeen geen winnaars, alleen verliezers. En ik denk dat we met de huidige situatie weer heel veel verliezers gaan zien.
Ik zie ook geen ander, enigszins menselijk, alternatief.
[ Voor 4% gewijzigd door DeKoetsier op 13-10-2023 16:11 ]
Praktisch gezien is het gewoon onmogelijk om honderdduizenden mensen (incl. ziekenhuizen en zo) binnen 24 uur te 'verhuizen'. Er is gewoon geen ruimte waar ze naar toe kunnen.DeKoetsier schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:10:
[...]Als er een speciale veilige zone komt, waar alle burgers heen kunnen (en Hamassers, zonder wapens/spul) en de rest ga je met bombardementen aangevuld met grondoffensief leeg sweepen (lange periode), dan heb je een flinke ontwapening lijkt me. Hoe je dan de 'undercover-Hamassers' aanpakt, daar heb ik geen idee van.
Ik zie ook geen ander, enigszins menselijk, alternatief.
Eens, maar als er een veilige zone is, kan wel het overgrote gedeelte van de groep van een plek zo groot als Texel, verdwijnen. Dat kan een gigantische hoeveelheid aan levens schelen.Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Praktisch gezien is het gewoon onmogelijk om honderdduizenden mensen (incl. ziekenhuizen en zo) binnen 24 uur te 'verhuizen'. Er is gewoon geen ruimte waar ze naar toe kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door DeKoetsier op 13-10-2023 16:14 ]
Ik zie niet zo snel echt Pro-Hamas materiaal, wel wat pro-palestijn materiaal. Lijkt er op dat ze niet pro-Israel genoeg zijn en dat ze te critisch zijn.TheBrut3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:04:
[...]
Geen idee, kan ik niet over oordelen.
Ik heb in dit conflict nog geen Al Jazeera gekeken, maar gezien zij in Qatar zitten geloof ik best dat ze meer op hand kunnen zijn van Hamas dan Israël. De leider van Hamas leeft ten slotte ook ongestraft een mega luxe leventje in Qatar.
Maar waar en hoe ga je die veilige zone dan inrichten? Het zuiden van de Gazastrook is ook heel dichtbevolkt, je kunt daar niet ineens het dubbele aantal mensen huisvesten.DeKoetsier schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:14:
[...]Eens, maar als er een veilige zone is, kan wel het overgrote gedeelte van de groep van een plek zo groot als Texel, verdwijnen. Dat kan een gigantische hoeveelheid aan levens schelen.
Stukje leesvoer uit het NRC van vandaag.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:33:
[...]
Miljoenen? Toe maar.
Toch een lichtpuntje dat al die voorzieningen over een uurtje weer hersteld kunnen zijn.... als Hamas de onschuldige Israëlische burgers vrijlaat.
Een quote die toch wel iets zegt over hoe de zaken liggen:
ja, Hamas is op dit moment de agressor. En Hamas is niet geen zachtmoedige club. Maar waar er twee vechten...Waarom begaat Hamas wreedheden tegen Israëlische burgers?
„Enerzijds is wreedheid onderdeel van Hamas’ strategie. De afschuwelijke beelden van gedode bejaarden of kinderen en het feit dat twaalfhonderd Israëliërs zijn gedood in één weekend, zijn bedoeld om paniek te zaaien en vertrouwen in de Israëlische regering te ondermijnen. Anderzijds is het ook een vorm van wraak, want Israël doodt net zo goed burgers. Tussen 2008 en vorige maand vielen er volgens VN-cijfers 21 keer meer Palestijnse burgerdoden dan Israëlische.”
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
200 tegen 2m? Deze mis ik even... wat bedoel je daarmee?ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:47:
[...]
doel heiligt de middelen niet in mijn ogen. je zet geen 200 tegen 2.000.000 leven tegen over elkaar en zegt fair trade. En met alle geluiden vanuit israel geeft hamas vast ook niet echt het idee dat er geen bommen op hun dak krijgen als ze die gijzelaars teruggeven.
En nee, water terug als de gijzelaars vrij zijn is het bericht. Israel zal dan verder gaan met het bestrijden van de terroristische organisatie.
Dit. Typisch geval van symboolpolitiek. De bevolking is al veel te groot voor de gehele Gaza-strook, laat staan de 'veilige zones'. Ik vraag me af of wij in Nederland in staat zijn om binnen 24 uur hetgeen te bewerkstelligen wat nu wordt gevraagd van de Palestijnen. Laat staan als je (bijna) geen elektriciteit, water noch voedsel hebt. Ik kan me ook wel voorstellen dat de infrastructuur, wat waarschijnlijk al niet van hoge standaard was, voor een (groot) deel ook vernietigd is. Kortom, faciliteiten zijn er niet of nauwelijks.Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Praktisch gezien is het gewoon onmogelijk om honderdduizenden mensen (incl. ziekenhuizen en zo) binnen 24 uur te 'verhuizen'. Er is gewoon geen ruimte waar ze naar toe kunnen.
Voor mij komt dit eerlijk gezegd over als het zo lang mogelijk kunnen uitsmeren van de leed, waarbij de uitkomst netto hetzelfde is als in het geval men niet ging evacueren. Maargoed, het gebeurt wel vaker dat niemand schuldig wordt gehouden voor hetgeen wordt aangedaan aan de Palestijnen en met z'n allen naar elkander wijzen (of de andere kant op kijken).
Ik hoop in ieder geval van harte dat ik het aan het verkeerde eind heb. Al is het alleen al voor de vele kinderen die daar verblijven. Ik heb vaker op het forum voorbij zien komen dat de gemiddelde leeftijd in Gaza 18 jaar is.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Hamas gijzeld 200, israel gijzeld 2m door de kraan dicht te draaien.stylezzz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:21:
[...]
200 tegen 2m? Deze mis ik even... wat bedoel je daarmee?
En nee, water terug als de gijzelaars vrij zijn is het bericht. Israel zal dan verder gaan met het bestrijden van de terroristische organisatie.
De mensen die gezond zijn kunnen relatief gezien vluchten. Echter, er zijn ook nog gehandicapten, gewonden etc. in het ziekenhuis, die mensen kunnen niet echt vluchten. Al helemaal niet als ze afhankelijk zijn van life support systems. Dat lijkt ook een beetje vergeten te worden in de 'evacuatie plannen'.
En er is geen vluchten uit gaza.Trishul schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:25:
De mensen die gezond zijn kunnen relatief gezien vluchten. Echter, er zijn ook nog gehandicapten, gewonden etc. in het ziekenhuis, die mensen kunnen niet echt vluchten. Al helemaal niet als ze afhankelijk zijn van life support systems. Dat lijkt ook een beetje vergeten te worden in de 'evacuatie plannen'.
Het is meer dat de bevolkings dichtheid lokaal van 5.500 per vierkante KM naar 11k gaat.
Hoeveel van die 2 miljoen zijn er terrorist ? ik denk meer dan 200 man.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:24:
[...]
Hamas gijzeld 200, israel gijzeld 2m door de kraan dicht te draaien.
hoeveel procent daarvan zijn onschuldige burgers 99%, 99.9% 99.99% bij welk percentage is het proportioneel?Winkiller schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Hoeveel van die 2 miljoen zijn er terrorist ? ik denk meer dan 200 man.
Dit doet mij denken aan dat bijbelverhaal over Sodom en Gomorra...
Tja allemaal de schuld van HAMAS, die brengen de burgers met hun gedrag in gevaar.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
hoeveel procent daarvan zijn onschuldige burgers 99%, 99.9% 99.99% bij welk percentage is het proportioneel?
Deflect and shift blame.Winkiller schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:40:
[...]
Tja allemaal de schuld van HAMAS, die brengen de burgers met hun gedrag in gevaar.
Knappe dodge van mijn vraag.
Blijf je deze vergelijking nou steeds maken?ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:24:
[...]
Het doel van Hamas is om een einde te maken aan de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden. En ze willen Israël daarbij ook vernietigen zeggen ze zelf, zodat ze uiteindelijk een Palestijnse staat kunnen stichten. Kortom HAMAS heeft straks alle onschuldige (ook de Israëlische) burger doden op hun geweten o.a. doordat HAMAS oproept dat de Palestijnse burgers moeten blijven waar ze zijn, raad eens waarom ? !ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:42:
[...]
Deflect and shift blame.
Knappe dodge van mijn vraag.
Ik snap hem. Persoonlijk zie ik het als een goed pressiemiddel. Dat is het vervelende aan oorlog, het lukt je nooit om alleen militaire en terroristische doelen te raken.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:24:
[...]
Correctie: al die mensen worden door Hamas gegijzeld. Israëliërs én Palestijnen.ArgantosNL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:24:
[...]
Een interessant opiniestuk in The Atlantic, waarin wordt gesteld dat Israel in een val gaat lopen mochten ze Gaza binnentrekken. https://www.theatlantic.c...mas-war-iran-trap/675628/
Tl;DR Hamas zou opzettelijk zo bloedig mogelijk tewerk gegaan zijn, om maar een zo heftig mogelijke reactie van Isreal uit te lokken. Zo heftig dat Gaza bestormd gaat worden, waarna 'de val' dicht klapt.
Waar 'de val' uit bestaat wordt niet precies heel duidelijk gemaakt; maar hier wat context:
Tl;DR Hamas zou opzettelijk zo bloedig mogelijk tewerk gegaan zijn, om maar een zo heftig mogelijke reactie van Isreal uit te lokken. Zo heftig dat Gaza bestormd gaat worden, waarna 'de val' dicht klapt.
Waar 'de val' uit bestaat wordt niet precies heel duidelijk gemaakt; maar hier wat context:
Hamas and Iran hope that Israel will refuse to return to the status quo ante and will instead institute a prolonged ground occupation of Gaza, declaring that Hamas can no longer be allowed to pose such a threat. But Gaza, they trust, will be a slaughterhouse for Israeli soldiers, both during the immediate incursion and over time as the anticipated insurgency gains its footing.
Israel’s apparent eagerness to fall into this trap is understandable, and indeed predictable, which is why Hamas was confident in laying it. Outrageous overreach by terrorists typically aims to provoke overreach.
nope
De volgende kaart toont de ''veilige'' route die men kan nemen richting het zuiden volgens de IDF:

Hier wordt - als ik de beelden zo zie - mondjesmaat gehoor aan gegeven. Maar ook veel mensen die niet kunnen/willen vluchten.
IDF Arabic Spox. has issued a statement that the route highlighted will not be targeted, with a deadline of 8pm for evacuation.
— Aurora Intel (@AuroraIntel) 13 oktober 2023
It does not mean anything will happen at 8pm, however. https://t.co/EgDvmUZbst
Hier wordt - als ik de beelden zo zie - mondjesmaat gehoor aan gegeven. Maar ook veel mensen die niet kunnen/willen vluchten.
Tesla M3LR '21
Dat is het breedste karrespoor wat in de Gazastrook beschikbaar is. De Salah Al Deen, een stoffig smal eenbaans weggetje wat bij een grote evacuatie binnen de kortste keren geblokkeerd staat.London schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:15:
De volgende kaart toont de ''veilige'' route die men kan nemen richting het zuiden volgens de IDF:
[Twitter]
[Afbeelding]
Meer een 2 x driebaans asfaltweg hoor.Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:28:
[...]
Dat is het breedste karrespoor wat in de Gazastrook beschikbaar is. De Salah Al Deen, een stoffig smal eenbaans weggetje wat bij een grote evacuatie binnen de kortste keren geblokkeerd staat.
edit; ah dat is blijkbaar meer naar het zuiden. Hoe meer naar boven, hoe nauwer.
[ Voor 10% gewijzigd door bloody op 13-10-2023 17:32 ]
nope
Probeer je eens in te denken dat je alle inwoners van Amsterdam en omgeving naar een weiland ten oosten van Amstelveen moet evacueren, in 24 uur. Dikke chaos.
Ook geen internet meer voor Gaza, als dit doorgaat:
The Israeli Ministry of Communications has announced that all Internet Service in the Gaza Strip will be Cut-Off beginning on Saturday.
— OSINTdefender (@sentdefender) 13 oktober 2023
Tesla M3LR '21
Geen zin in slechte PR beelden vermoedelijk?London schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:12:
Ook geen internet meer voor Gaza, als dit doorgaat:
[Twitter]
Ik kan me eigenlijk weinig andere goede reden bedenken. Het is niet alsof Hamas een high tech enemy is.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Holy shit. Geen eten, geen drinken, geen elektriciteit, geen brandstof en nu ook geen manier meer om in contact te komen met de buitenwereld.Shamalamadindon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:26:
[...]
Geen zin in slechte PR beelden vermoedelijk?
Ik kan me eigenlijk weinig andere goede reden bedenken. Het is niet alsof Hamas een high tech enemy is.
Ik wil geen krachttermen gebruiken...
Eenvoudiger drones storen.Shamalamadindon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:26:
[...]
Ik denk dat onderlinge communicatie lastiger wordt?Shamalamadindon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:26:
[...]
Ik kwam dit nog tegen. Best grappig.
https://twitter.com/joods/status/1712865214243254361
Beschrijving: Een socialistische transgender man betreedt het podium in Amerika om Hamas te steunen. Als hij in Gaza was, zou hij van een hoog gebouw worden gegooid.
Lijkt me logisch als voorbereiding van een offensief dat je manieren om mogelijk te communiceren uitschakelt.Shamalamadindon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:26:
[...]
Correctie, die 2 miljoen man zit al jaren in gijzeling.alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:03:
[...]
Correctie: al die mensen worden door Hamas gegijzeld. Israëliërs én Palestijnen.
Wat ik van dit conflict niet helemaal begrijp is waarom Hamas in de aanval is gegaan terwijl ze op het gebied van mankracht en materiaal verre van opgewassen zijn tegen Israel.
Tenzij Hamas flinke steun gaat krijgen van bijvoorbeeld Hezbollah of Iran zie ik niet echt wat ze nou willen bereiken.
Tenzij Hamas flinke steun gaat krijgen van bijvoorbeeld Hezbollah of Iran zie ik niet echt wat ze nou willen bereiken.
Ja, door HamasTWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:36:
[...]
Correctie, die 2 miljoen man zit al jaren in gijzeling.
Een soort Vietnam creeren voor Israel.PWSteal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:50:
Wat ik van dit conflict niet helemaal begrijp is waarom Hamas in de aanval is gegaan terwijl ze op het gebied van mankracht en materiaal verre van opgewassen zijn tegen Israel.
Grondinvasie aanstaande:
https://www.politico.com/...-invasion-israel-00121452
Geen verrassing natuurlijk. Maar hele korte tijd gegeven om te vertrekken aan de Palestijnen als ze de komende uren binnenvallen.
https://www.politico.com/...-invasion-israel-00121452
Geen verrassing natuurlijk. Maar hele korte tijd gegeven om te vertrekken aan de Palestijnen als ze de komende uren binnenvallen.
Tesla M3LR '21
De wereld kijkt toe wat Israël (nog) gaat doen. Ik suggereer dat Hamas liever een oorlog heeft dan Israël vrede sluit met Arabische landen.PWSteal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:50:
Het verstoren van de Saudi-Israel deal die ophanden was.PWSteal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:50:
Burgerslachtoffers zijn PR voor Hamas, de leiding zit veilig in Qatar en dit levert die mensen de gelden op waarmee ze hun levensstijl kunnen voortzetten.
Pure haat.
Dat lijkt gelukt.Ashilh schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:59:
Het verstoren van de Saudi-Israel deal die ophanden was.
Reuters: Saudi Arabia is putting US-backed plans to normalise ties with Israel on ice, two sources familiar with Riyadh's thinking said, signalling a rapid rethinking of its foreign policy priorities as war escalates between Israel and Palestinian group Hamas.
— TOLOnews (@TOLOnews) 13 oktober 2023
The conflict has… pic.twitter.com/ACJCSxpuBS
Zijn er ook openbare islamitische fora bekend waar Moslims met elkaar discussiëren zoals wij hier doen? Ik ben wel benieuwd hoe ze hier naar kijken. Mijn beeld is dat bijna elke Moslim pro-Hamas is, maar ik laat me heel graag corrigeren. Ik mis een beetje de demonstraties tegen Hamas van Islamitische organisaties, maar misschien kan ik wel antwoord vinden op deze fora.
Ik weet niet hoe accuraat deze streams zijn, maar de cams zijn behoorlijk onrustig (tank blast hoor je soms)
YouTube: Gaza Live: Real-time HD Camera Feeds from Gaza
YouTube: Gaza Live: Real-time HD Camera Feeds from Gaza
Als die mogelijkheid zich voor had gedaan, reken maar dat ze die kans niet zouden hebben laten liggen.De_Bastaard schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:15:
Je maakt me overigens niet wijs dat zowel Israël als de VS het niet voor elkaar zouden krijgen met wat special forces om kopstokken van Hamas op te ruimen.
Ja. En nee. Sinds Von Moltke de oude, en Von Clausewitz zijn we eigenlijk afgestapt van het hele idee dat legers elkaar op een geeffend slagveld moeten treffen op een afgesproken moment. Want het ís niet zo dat de Nederlandse mariniers de Rotterdammers gebruikten als menselijk schild.Fanta schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:34:
M.a.w. Hamas gebruikt de gehele bevolking als levend schild?
Even een zijsprongetje. Ja, Hamas (en aanverwanten) geloven oprecht dat burgers legitiem militair doel zijn. Hun redenering is dat door de dienstplicht, íedere burger in principe militair is, ook al is het in de toekomst. Aan de andere kant heb je het schouderophalende bij de Israeli's wanneer die zeggen: "Ach, dat kind was later toch een terrorist geworden". Dat klinkt heel hard, maar in de Westerse strategische doctrine kennen wij ook het begrip "military aged males", om eens aan te geven dat het bombarderen van een Afghaanse bruiloft toch niet zoveel burgerslachtoffers teweeg had gebracht.
Herinnert u zich nog die politieke fall-out toen Duitse VN troepen dreigden Israelische gevechtsvliegtuigen neer te schieten?Bananenplant schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:13:
Toen ik ruim 10 jaar geleden op de Golan was zagen we ook VN-troepen. "We noemen ze United Nothing, als er geweld dreigt worden ze geëvacueerd", zei de gids toen.
Dat zou mooi zijn. In een perfecte wereld waarin alles goed gaat en er nul strategische of operationele fouten gemaakt worden. Maar dat is niet zo. "Snel en hard" dacht men in Libanon in 1982 ook. Daar dacht men van geleerd te hebben in 2006, maar uiteindelijk moest men rennen voor het leven terwijl men maar enkele kilometers diep was gegaan. In 2014 viel men met allejezus veel materieel (half miljoen reservisten opgetrommeld) de Gazastrook in. Bibi beloofde toen al Hamas uit te schakelen. Na anderhalve maand hevig vechten moest men die paar honderd gewonnen meters toch opgeven.Skybullet schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:55:
Israël zijn voornaamste optie is zo snel en hard als mogelijk is toe te slaan voordat de rek er uit is logistiek en economisch gezien. En voordat andere partijen iets significants kunnen organiseren.
Dat was overigens niet erg. Want "niet verliezen" kan thuis altijd verkocht worden als winnen. Hetzelfde geldt overigens ook voor de andere partij. Dat zien we dan ook iedere keer dat zo'n confrontatie eindigt zodra men aan de onderhandelingstafel (al dan niet in de achterkamertjes) concludeerd dat nú het moment is dat beide partijen dit thuis als een overwinning kunnen verkopen.
Want hier ligt gelijk een probleem: Israel ontleent bestaansrecht aan het hebben van een leger dat sterk lijkt. Even ongeacht hoe sterk en goed en bekwaam het Israelische leger is: op het moment dat het leger niet meer de sterkste lijkt, is het over en uit. Dan herinneren zich ineens heel veel Israeli's dat ze een dubbel paspoort hebben, en staan gelijk in de rij op Ben-Gurion. Dan herinneren de volkeren om hun heen ineens dat ze iedere keer corrupte en incompetente leiders kozen die wél een grote bek tegen dat oh zo sterk lijkende Israel op konden zetten. Het leger mag dus hoe dan ook nooit zwak lijken, want anders valt het gordijn (wat ik zeg is niks nieuws, dat wordt er daar op de Academie ook in geramt), dus men moet naar geraffineerde propaganda grijpen voor interne consumptie en een excesje hier en daar voor extern gebruik.
En ik weet niet hoe het met u is, maar ík persoonlijk zou niet in een wereld willen leven zonder Israel. Maar bedenkt u zich ook: Nederland dacht eeuwenlang ook de beste marine te hebben, tot een paar Japanse destroyers ze in het vizier kregen.
Nu in 2023 denkt men hetzelfde te gaan doen als in 2014, maar met een andere uitkomst. (@Virtuozzo zei altijd iets over stenen en ezels)
Het grote verschil nú is dat Bibi deze keer vecht om zijn politieke overleven. In 2014 wist hij zijn positie als Mr. Security te verstevigen. Maar nu zijn er meer dan duizend Israeli's op gruwelijke wijze afgeslacht: Mr. Security levert geen security. Mr. Security heeft liggen slapen. Mr. Security was met hele andere dingen bezig dan security.
De bevolking weet dit. De bevolking ziet dit. En de bevolking is woest. Even een filmpje van een minister die een ziekenhuis bezoekt en gelijk de wind van voren krijgt:
De dagen van Bibi & cronies lijken wel geteld. Maar Bibi is een politiek overlever. Niet zoals onze Teflon Rutte die iedere keer weer een andere sukkel vind die struikelt net op het moment hij eigenlijk had horen vallen. Bibi moet nu een overwinning thuis zien te brengen. Een echte. Hij weet dat dat heel lastig is. Een andere mogelijkheid is dat hij eventueel falen (en groot falen was al afgelopen zaterdag, dus de bevolking zet zich al schrap voor de waarschijnlijkheid op nog meer falen) in de schoenen kan schuiven van de oppositie, in dit geval de gedecoreerde Gantz (die in 2014 chefstaf was), en en passant die pro-democratie demonstranten. Bibi zal moeten kiezen: zijn politieke toekomst, of de toekomst van het bestaan van Israel. Niets wijst er op dit moment nog op dat hij zijn politieke spelletjes even zal laten varen voor een oorlog.
En dat is een groot probleem, ik schreef al eerder dat hij All-In wil gaan. En dat zit zo: iedereen wil nu bloed zien. De kans dat ze gaan tot "we kunnen dit allebei thuis verkopen als een overwinning, bedankt en tot de volgende keer" is een stuk kleiner geworden. Nu wil men tot het gaatje gaan. Geheel begrijpelijk, maar dat betekent ook gelijk dat de stakes voor Bibi een stuk hoger zijn geworden. En de enige manier voor politiek overleven van Bibi is niet alleen een onomstotelijke overwinning, maar ook het in de schoenen van de oppositie schuiven van nóg groter falen (groter dan, laten we zeggen, duizend in koelen bloede gedode Israeli's). En daar krijg ik een hele nare smaak van in mijn mond.
De Amerikanen voelen een druk. Druk vooral vanuit Saudi-Arabie enerzijds en China anderzijds. Als de Amerikanen nog even willen laten zien dat ze de primus inter pares zijn, is dit het moment.Trishul schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:09:
De onvoorwaardelijke steun van de VS (je zou het bijna carte blanche kunnen noemen) aan de Israëlische strijdkrachten geeft indirect weer een duidelijk signaal af aan alles dat niet onvoorwaardelijk 'Westers georiënteerd' is.
Als volgend jaar Trump toch weer aan de macht komt, zult u gelijk een verschuiving zien. De Israeli's weten dan niet hoe snel ze weer met hangende pootjes bij de Saudi's moeten komen. En Trump zal zijn handen vol hebben aan China.
En zolang Trump dit thuis kan verkopen als "ik heb vrede in het Midden-Oosten gebracht", zal hij het wel accepteren dat Amerika niet meer de dealmaker/breaker is in het Midden-Oosten.
Ja en nee. Men denkt daar eerder in termen van "Europees" versus "niet-Europees". De Israeli's scharen ze onder "Europees". Sla de geschiedenis van 1924 er maar even op na.Ze hadden het al niet, maar landen die niet 'Christelijk/Joods' zijn zien weer hun gevoel en theorie bevestigd worden dat er met twee maten gemeten wordt.
Nee, nog niet. Maar het zal me niets verbazen (Googlet u maar eens op "IDF soldiers posing with prisoners").[b]Aviv1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:05:
Heb je ooit een Israëlische pizzeria (of falafelzaak) een pamflet zien maken waarop onschuldige Palestijnen worden bespot?
Wederom, het conflict ís niet binair. En er zijn ook geen binaire dynamieken. Er is geen if/then/else, er zijn alleen maar gedragslijnen. Er is ook geen sprake van een singulair causaal pad. Maar van verbonden paden met correlaties waar de richting van het effect op handeling niet enkel meer dan een kant op kan gaan, maar ook kan switchen. Het wil ook zeggen dat een afzien van handeling niet hetzelfde is als het garanderen van negatieve respons - omdat het afzien van één handeling gecompenseerd kan worden door het inzetten van een andere handeling. Daarbij hoeft een negatieve handeling op een punt niet zeggen dat een andere negatieve handeling op ander punt uitsluit.
"niet meer"? Indien dat ooit geweest is. Sla de reacties van Nederlandse politici naar aanleiding van de Kristalnacht er maar eens op na. De enige redenen dat we in Europa aardiger zijn gaan denken over Joden (en Israel in het bijzonder) is een combinatie schuldgevoel en beïnvloeding door Amerikaanse evangelisten (die zelf overigens uiterst dubieuze intenties hebben).DeKoetsier schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:09:
Zo krijg ik ook het idee dat het als Jood, oprecht niet meer veilig is in NL, zoveel haat.
Er is een reden dat Israel graag bondgenoot is met zoveel mogelijk mensen, maar tegelijkertijd zoveel mogelijk zelf wil doen (zie hun defensie industrie). Ze wéten dat het Westen pertinent onbetrouwbaar is. Ze wéten dat degene die hen nu met scheepsladingen munitie helpt, dezelfde is die hen honderd jaar geleden met dolle honden achterna zat in de vorige gruwelijke pogrom.
Tegelijkertijd gelden er de regels van de woestijn: uw stam kan de erfvijand zijn van die andere stam, maar als hun put leeg is, biedt u ze uw eigen put aan. Grote bosbrand in het noorden van Israel? Turkije stuurt direct blusvliegtuigen en een kolonne brandweerwagens vertrekt vanuit Gaza naar Noord-Israel. Grote broodfabriek in brand? Alle bakkers in de Westbank springen uit bed om te zorgen dat de Israeli's op Sabbat niet zonder Challah komen te zitten. Geen ruchtbaarheid, niks. Dit doet men nu eenmaal in de woestijn.
Het klinkt heel cynisch, maar ik zie ook maar één oplossing voor dit hele conflict: een zeer extreem moment waarbij de Israeli's en de Palestijnen plotseling in dezelfde loopgraaf terecht komen, en samen moeten vechten, eten en neuken.
U heeft een groot vertrouwen in de betrouwbaarheid van de Israeli's.Lordy79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:30:
Nee. We hopen dat Hamas de gijzelaars vrijlaat. Over een uur kan er weer water en stroom zijn.
Het is niet hun intentie om weer water en stroom en vrachtwagens met goederen door te laten. Ze wéten dat Hamas dit niet waar zal én kan maken (dat zou insinueren dat de gijzelaars allemaal op één plek zitten, en er maar één iemand is die daarover gaat). Maar dit kunnen ze wel oneindig blijven gebruiken in de propaganda.
Water, stroom en goederenvervoer afsluiten heeft gewoon een tactisch doel in de aanloop van een beleg. En er is niets, maar dan ook niets, wat de Israeli's van deze weg af kan leiden. Wederom, anders komt men zwak over, en dat moet kostte wat kost voorkomen worden.
Vanuit de "Nooit Meer" doctrine, is alles geoorloofd. Dat kent mooie kanten, zoals Operation Moses (geen énkel Westers land zou zoiets ooit ondernemen, vraag maar aan de achtergebleven Afghaanse tolken), bindende filmtip. Maar ook bloederige kanten.Spykie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:44:
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Dit topic is gesloten.
Let op:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag
Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties
[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag
Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties
[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]