En een fs stick die gereed gemaakt is voor kpn? Wat zal die doen?Economics schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:29:
Solcon werkt met 1 of 2 vlan model. DHCP untagged voor internet en DCHP vlan 4 voor iTV. Ik verwacht dat alle sticks inclusief de zaram daar wel op werken. Wil je safe spelen, neem dan de FS stick. Die is door @_BLAST3R getest op bijna dezelfde connectie model.
Jou voorzien van dienstenSimply_jeroen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:33:
[...]
En een fs stick die gereed gemaakt is voor kpn? Wat zal die doen?
Goed om te weten als mijn contract over 6 maanden afloopt
Misschien dom vraagje. Waarom is een MAC address bij het ONT nodig in het netwerk?ccnl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:30:
De prijs van 200,-€ schrikt me toch van het gebruiken van een 10g SFP+ module. Maar als ik op de link van de FS module klikt, is een ander module met specificatie voor KPN XGS-PON met een prijs van 70,-
Generic Compatible XGSPON ONU SFP+ 1270nm-TX/1577nm-RX - XGS-SFP-25-20N2
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Werkt deze module niet op KPN XGS-PON?
Hebben jullie anders een advies over een 1G SFP+ module? Ik heb nog geen 10gb apparatuur behalve de router zelfs, dus het hoef nog niet een 10G SFP+ module aan te schaffen.
MAC gaat in dit geval niet om een MAC address, maar om Medium Access Control. De provider kan daarmee bepaalde netwerkinstellingen via het netwerk configureren op de ONT.LaurenssH schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:45:
[...]
Misschien dom vraagje. Waarom is een MAC address bij het ONT nodig in het netwerk?
Medium Access Control address != MAC address (zoals de nic die mijn computer heeft)?dcm360 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:00:
[...]
MAC gaat in dit geval niet om een MAC address, maar om Medium Access Control. De provider kan daarmee bepaalde netwerkinstellingen via het netwerk configureren op de ONT.
In de eerste van de 2 moet address weg, dan heb je wat er op de XGS-PON stick zit. Zover ik het een beetje begrijp wordt er met 'MAC' bedoelt dat de stick overweg kan met OMCI, maar waarom er de (meer verwarrende) afkorting MAC gebruikt wordt weet ik niet.LaurenssH schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:09:
[...]
Medium Access Control address != MAC address (zoals de nic die mijn computer heeft)?
Eigenlijk heb je dus 2 lagen bij XGS-PON;LaurenssH schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:45:
[...]
Misschien dom vraagje. Waarom is een MAC address bij het ONT nodig in het netwerk?
1. De 'management' laag die ervoor zorgt dat de pluspunten van PON ook echt werken (zegmaar het delen van de fiber tussen meerdere aansluitingen/personen gaat op basis van het indelen van deze users in tijdslots, net zoals je bijvoorbeeld frequentieruimte toewijs op bijv. 'de kabel' van Ziggo). Daarbij heeft deze ook de verantwoordelijkheid om het verkeer te encrypten en monitoring/toegangsbeheer te regelen. Waaronder dus ook de bridging laag -> je moet jouw verbinding dus eigenlijk zien als een virtuele poort op een grotere switch waar honderden, soms duizenden subscribers op zitten. De OLT (= de switch in de pop) en de ONT onderhandelen samen dus een profiel en volgen een protocol/standaard om dit allemaal mogelijk te maken.
2. De 'fysieke' laag, die ervoor zorgt dat het licht wordt omgezet in elektrische signalen.
De 'MAC' is in dit geval dus de management laag. Een stick zonder die management gaat je dus niks opleveren want die verwacht dat een device waar je deze in stopt zelf die laag gaat afhandelen (bijvoorbeeld; een ONT met een SFP+ poort).
Een stick met MAC heeft eigenlijk een mini-computer erin zitten (daarom zijn ze ook wat lomper qua form factor, en worden ze ook warm/verbruiken meer stroom dan een normale module) die die management laag afhandelt. Bij de FS/Precision/HiSense sticks is dit Linux, bij de Zaram een RTOS-based OS. Je zou het kunnen zien als 'ONT on a Stick'. Het is inderdaad eigenlijk niet meer dan een kastje vervangen met een kleiner kastje. En zo wat op latency voor conversie van het signaal/stroomverbruik besparen. Gezien je er meestal wel vanuit kan gaan dat een door de provider geleverde ONT gewoon prima de snelheid aan kan die verkocht wordt, is er verder ook geen extra speciale reden om 'm te vervangen (als alles al prima werkt). De optie is natuurlijk wel fijn om te hebben voor die gevallen dat dit niet zo is (kuch, GENEXIS, kuch).
Wellicht gaan we in de toekomst support zien voor het implementeren/afhandelen van die management zaken door routers/off-the-shelf producten, zonder dat een MAC nodig is (deze verhuisd dan intern naar je eigen device - ik vermoed dat Fritz!Box dit al doet bijvoorbeeld - maar daar schiet een gemiddelde power user die de fiber op zijn enterprise router of switch wil aansluiten natuurlijk niks mee op). En gezien de markt daarvoor redelijk niche is, kunnen we daar nog lang op wachten vermoed ik.
Ook gezien de protocol en de bijbehorende mechanismen echt niet makkelijk zijn (wat ook weer pijnlijk duidelijk wordt met vendoren die niet goed met elkaar werken of standaarden verkeerd implementeren/interpreteren, halve implementaties, etc).
Een beetje zoals HDMI CEC. Goed bedoelt, maar een puinzooi qua interoperability tussen verschillende vendoren.
[ Voor 24% gewijzigd door _BLAST3R op 26-03-2024 16:06 ]
Compliment voor de mooie uitleg._BLAST3R schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:57:
[...]
Eigenlijk heb je dus 2 lagen bij XGS-PON;
1. De 'management' laag die ervoor zorgt dat de pluspunten van PON ook echt werken (zegmaar het delen van de fiber tussen meerdere aansluitingen/personen gaat op basis van het indelen van deze users in tijdslots, net zoals je bijvoorbeeld frequentieruimte toewijs op bijv. 'de kabel' van Ziggo). Daarbij heeft deze ook de verantwoordelijkheid om het verkeer te encrypten en monitoring/toegangsbeheer te regelen. Waaronder dus ook de bridging laag -> je moet jouw verbinding dus eigenlijk zien als een virtuele poort op een grotere switch waar honderden, soms duizenden subscribers op zitten. De OLT (= de switch in de pop) en de ONT onderhandelen samen dus een profiel en volgen een protocol/standaard om dit allemaal mogelijk te maken.
2. De 'fysieke' laag, die ervoor zorgt dat het licht wordt omgezet in elektrische signalen.
De 'MAC' is in dit geval dus de management laag. Een stick zonder die management gaat je dus niks opleveren want die verwacht dat een device waar je deze in stopt zelf die laag gaat afhandelen (bijvoorbeeld; een ONT met een SFP+ poort).
Een stick met MAC heeft eigenlijk een mini-computer erin zitten (daarom zijn ze ook wat lomper qua form factor, en worden ze ook warm/verbruiken meer stroom dan een normale module) die die management laag afhandelt. Bij de FS/Precision/HiSense sticks is dit Linux, bij de Zaram een RTOS-based OS. Je zou het kunnen zien als 'ONT on a Stick'. Het is inderdaad eigenlijk niet meer dan een kastje vervangen met een kleiner kastje. En zo wat op latency voor conversie van het signaal/stroomverbruik besparen. Gezien je er meestal wel vanuit kan gaan dat een door de provider geleverde ONT gewoon prima de snelheid aan kan die verkocht wordt, is er verder ook geen extra speciale reden om 'm te vervangen (als alles al prima werkt). De optie is natuurlijk wel fijn om te hebben voor die gevallen dat dit niet zo is (kuch, GENEXIS, kuch).
Wellicht gaan we in de toekomst support zien voor het implementeren/afhandelen van die management zaken door routers/off-the-shelf producten, zonder dat een MAC nodig is (deze verhuisd dan intern naar je eigen device - ik vermoed dat Fritz!Box dit al doet bijvoorbeeld - maar daar schiet een gemiddelde power user die de fiber op zijn enterprise router of switch wil aansluiten natuurlijk niks mee op). En gezien de markt daarvoor redelijk niche is, kunnen we daar nog lang op wachten vermoed ik.
Ook gezien de protocol en de bijbehorende mechanismen echt niet makkelijk zijn (wat ook weer pijnlijk duidelijk wordt met vendoren die niet goed met elkaar werken of standaarden verkeerd implementeren/interpreteren, halve implementaties, etc).
Een beetje zoals HDMI CEC. Goed bedoelt, maar een puinzooi qua interoperability tussen verschillende vendoren.
En ja, de Fritzboxen doen OMCI, encryptie e.d. in de router, de SFP+ is dan alleen optics. Wel proprietary, alleen hun SFP+ modules werken. Niet die van fs.com bijvoorbeeld.
ZARAM heeft mij laten weten dat ze over een aantal weken met de nieuwe firmware naar Nederland komen...
Ik ben benieuwdEconomics schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:23:
ZARAM heeft mij laten weten dat ze over een aantal weken met de nieuwe firmware naar Nederland komen...
Volgende week op woensdag is hij bij ons met de nieuwe firmware. Ik ben benieuwd. ik had liever zelf gehad dat ik het zelf kon testen, maar daar willen ze niet aan… misschien zonde van de reis en tickets als het niet blijkt te werken, tenzij ze andere plannen in Nederland hebben.
We gaan het meemaken ..
We gaan het meemaken ..
Spannend!! Ik ga duimen!Economics schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:23:
Volgende week op woensdag is hij bij ons met de nieuwe firmware. Ik ben benieuwd. ik had liever zelf gehad dat ik het zelf kon testen, maar daar willen ze niet aan… misschien zonde van de reis en tickets als het niet blijkt te werken, tenzij ze andere plannen in Nederland hebben.
We gaan het meemaken ..
Ontopic er is bij Jonaz ook getest met een Aliexpress XGSPON SFP van 43euro. EDIT: ik trapte in de Chineese marketing, het is een "XPON" sfp welke alleen GPON ondersteund.
stefxx in "[Jonaz Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
stefxx in "[Jonaz Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 22% gewijzigd door stormfly op 05-04-2024 19:02 ]
Ik ben wel benieuwd of iemand de XGS-PON module van AVM Fritz in de Ubiquiti Dream Machine heeft uitgeprobeerd.
https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html
Werkt alleen met een FritzBox.dapaool schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:44:
Ik ben wel benieuwd of iemand de XGS-PON module van AVM Fritz in de Ubiquiti Dream Machine heeft uitgeprobeerd.
Als ik het goed begrijp heeft een XGSPON module normaal gesproken een eigen CPU. In de Fritz module ontbreekt die omdat de CPU van de Fritz router zelf wordt gebruikt. Daardoor is de Fritz module niet compatible met andere merken.dapaool schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:44:
Dat klopt inderdaad. De fritzboxen hebben minimaal 1 delicated soc om de managementlaag (MAC) uit te voeren. Hierdoor kan de benodigde SFP dus 'kaler' zijn
Al getest?Economics schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:23:
We gaan het meemaken ..
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
De firmware lost het initiële probleem op. Dat is goed nieuws. De berichten komen nu op de juiste vlan terecht. Internet en voice werkt naar behoren. IPTV lijkt een uitdaging te zijn. Ik krijg een ip adres via de unicast transport vlan, maar zie geen multicast group. daar stagneert het. Ik zie geen joins, mapping op zaram lijkt ok, op de zaram laat die op de mcast showg command geen multicast group channel zien maar wel iets in de trant van unauthorized_join_request =1
Ik heb zaram op de hoogte gesteld.. en gaan vandaag weer eens verder rommelen
[ Voor 14% gewijzigd door Economics op 11-04-2024 08:22 ]
Is er nog iemand met een zaram die separaat de nieuwe firmware wil testen en met name ook iptv?
Sure!Economics schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:39:
Is er nog iemand met een zaram die separaat de nieuwe firmware wil testen en met name ook iptv?
let wel.. ik heb de Android TV box. Volgens de KPN Servicedesk werken deze ongeacht de igmp proxy?
Heeft KPN zelf eigenlijk nog een eigen webshop voor de FTU patchcover? Het linkje dat in dit topic staat werkt helaas niet meer: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud doordat die link gelijk een login toont voor de Webshop Zakelijke markt:
https://www.kpnwebshop.co...atchcover-kit-ftu-tk01/2#
alternatief:mrdemc schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:23:
Heeft KPN zelf eigenlijk nog een eigen webshop voor de FTU patchcover? Het linkje dat in dit topic staat werkt helaas niet meer: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud doordat die link gelijk een login toont voor de Webshop Zakelijke markt:
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
[ Voor 10% gewijzigd door SilverMane op 11-04-2024 11:50 ]
(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc
Die TY-01 zie je weinig, de meesten zullen thuis een TK-01 hebben. En die patchcover zie je inderdaad niet meer in die KPN webshop (zat er laatst ook naar te kijken).
Blijkbaar zijn er ook providers die de glasvezel patchkabel zonder de cover gewoon in de TK-01 drukken...
Bij Fritz is ie nog te krijgen.
Edit: zie dat je je reactie hebt aangepast, afijn.
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 11-04-2024 11:53 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Die had ik inderdaad ook gevonden al, dankjewel! maar KPN heeft zelf dan dus geen eigen shop meer hiervoor?
Via multicast werkt het hetzelfde als met de de normale iTV boxen. LiveTV via multicast zie je in de infobalk staan als LIVE. In Unicast als Liverenedis schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:53:
[...]
Sure!
let wel.. ik heb de Android TV box. Volgens de KPN Servicedesk werken deze ongeacht de igmp proxy?
Hoppa! Ik zou zeggen we kunnen LIVE! IPTV heb ik werkend samen met internet en voice, dus wat mij betreft een GO!
@Economics Dat is goed nieuws! 👍🏻😀
Weet je ook al hoe Zaram bezitters hun huidige SFP+ kunnen updaten?
Weet je ook al hoe Zaram bezitters hun huidige SFP+ kunnen updaten?
[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 11-04-2024 18:27 ]
Ik heb een handleiding hoe je die kan updaten. Dat gaat middels tftp. Een andere mogelijkheid is er niet. Ik kan die handleiding best aan @ernstoud overhandigen en dan moet er denk ik gekeken worden hoe de gebruikers hier gebruik van kunnen maken?robertwebbe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:21:
@Economics Weet je ook al hoe Zaram bezitters hun huidige SFP+ kunnen updaten?
Ik ontvang hem daarnaast ook graagEconomics schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:28:
[...]
Ik heb een handleiding hoe je die kan updaten. Dat gaat middels tftp. Een andere mogelijkheid is er niet. Ik kan die handleiding best aan @ernstoud overhandigen en dan moet er denk ik gekeken worden hoe de gebruikers hier gebruik van kunnen maken?
Staat inderdaad op bladzijde 75 van de handleiding die @ernstoud heeft meegestuurd met de bestellingenEconomics schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:28:
[...]
Ik heb een handleiding hoe je die kan updaten. Dat gaat middels tftp. Een andere mogelijkheid is er niet. Ik kan die handleiding best aan @ernstoud overhandigen en dan moet er denk ik gekeken worden hoe de gebruikers hier gebruik van kunnen maken?
Was er dan nog iets extra's wat je moest doen om het werkend te krijgen ?Economics schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:57:
Hoppa! Ik zou zeggen we kunnen LIVE! IPTV heb ik werkend samen met internet en voice, dus wat mij betreft een GO!
De beste vorm van IPTV is multicast gebaseerd. Dit vergt inderdaad nog wat extra configuratie op je router en achterliggende switch. (Afhankelijk waar je mediabox staat die IPTV doet)lesswood schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:42:
[...]
Was er dan nog iets extra's wat je moest doen om het werkend te krijgen ?
Direct op de router is heeft globaal gezien nog de volgende extra configuratie nodig:
* Toevoegen vlan 4
* DHCP-server opties toevoegen aan scope
* IGMP Proxy en snooping configureren
* Source nat configureren zodat het verkeer de juiste route gaat nemen
Een van de bronnen die kunnen helpen met deze configuratie is de volgende Github:
https://github.com/Eigenr...n/Mikrotik-tv-settings.md
[ Voor 12% gewijzigd door leander-s op 11-04-2024 20:53 ]
zijn dit ook de stappen die @Economics heeft moeten uitvoeren? Dit is meer een router config dan dat het met de Zaram te maken heeft lijkt mij..leander-s schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:53:
[...]
De beste vorm van IPTV is multicast gebaseerd. Dit vergt inderdaad nog wat extra configuratie op je router en achterliggende switch. (Afhankelijk waar je mediabox staat die IPTV doet)
Direct op de router is heeft globaal gezien nog de volgende extra configuratie nodig:
* Toevoegen vlan 4
* DHCP-server opties toevoegen aan scope
* IGMP Proxy en snooping configureren
* Source nat configureren zodat het verkeer de juiste route gaat nemen
Een van de bronnen die kunnen helpen met deze configuratie is de volgende Github:
https://github.com/Eigenr...n/Mikrotik-tv-settings.md
Dat klopt, zoals het er nu uitziet lijkt het erop dat de Zaram zelf geen extra configuratie hiervoor nodig heeftwbschenk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:06:
[...]
zijn dit ook de stappen die @Economics heeft moeten uitvoeren? Dit is meer een router config dan dat het met de Zaram te maken heeft lijkt mij..
Op de firmware na dan.leander-s schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:12:
[...]
Dat klopt, zoals het er nu uitziet lijkt het erop dat de Zaram zelf geen extra configuratie hiervoor nodig heeft
Ik heb ook niet gezegd dat het met zaram te maken heeft, maar thuis werkte dezelfde config op mijn AON verbinding, gezien ik geen XGSPON heb ben ik naar @leander-s gereden die aan de andere kant woont van mijn woonplaats om de stick in zijn totaliteit te testen. Ik kon vandaag en morgen helaas niet in het lab zijn dus dat maakte verder testen lastig. Helaas kregen we het bij @leander-s ook niet snel werkend en heb ik het even gelaten voor wat het was. Uiteindelijk vandaag toch adhoc tijd kunnen vinden om snel even langs het lab te scheuren en daar heb ik de Mikrotik naar default instellingen gebracht om vervolgens het feestje opnieuw uit te voeren.wbschenk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:06:
[...]
zijn dit ook de stappen die @Economics heeft moeten uitvoeren? Dit is meer een router config dan dat het met de Zaram te maken heeft lijkt mij..
De reden dat ik snel de test resultaten wilde hebben is omdat de engineer van zaram nu nog in het land was. Mocht er wel een interworking probleem zijn dan hadden we dat nog kunnen tekkelen.
Bedankt voor de toelichting! Stukje duidelijker zoEconomics schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:22:
[...]
Ik heb ook niet gezegd dat het met zaram te maken heeft, maar thuis werkte dezelfde config op mijn AON verbinding, gezien ik geen XGSPON heb ben ik naar @leander-s gereden die aan de andere kant woont van mijn woonplaats om de stick in zijn totaliteit te testen. Ik kon vandaag en morgen helaas niet in het lab zijn dus dat maakte verder testen lastig. Helaas kregen we het bij @leander-s ook niet snel werkend en heb ik het even gelaten voor wat het was. Uiteindelijk vandaag toch adhoc tijd kunnen vinden om snel even langs het lab te scheuren en daar heb ik de Mikrotik naar default instellingen gebracht om vervolgens het feestje opnieuw uit te voeren.
De reden dat ik snel de test resultaten wilde hebben is omdat de engineer van zaram nu nog in het land was. Mocht er wel een interworking probleem zijn dan hadden we dat nog kunnen tekkelen.
Sinds gisteren valt mijn verbinding weer regelmatig weg met PADI time-outs…. Na gezeik gehad te hebben in het begin toen ik overging naar XGS-PON is het meer dan een jaar rock solid gebleven, alleen nu is al een aantal keer in twee dagen de verbinding weggevallen. Ik gebruik TP-Link Omada en dit zie ik in de logging:
:strip_exif()/f/image/Afy2UAHmK5ypQ6HUK6bTK1Ay.jpg?f=fotoalbum_large)
Herkenbaar iets?
:strip_exif()/f/image/Afy2UAHmK5ypQ6HUK6bTK1Ay.jpg?f=fotoalbum_large)
Herkenbaar iets?
Ik neem aan eigen apparatuur? Dan even de router van de provider er aan klussen en vergelijken. En je even afvragen of er firmware geüpdatet is de afgelopen dagen. En dan de helpdesk even bellen, je even door het script heen wurmen en kijken of zij iets kunnen zien. Sterkte!Saekerhett schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:56:
Sinds gisteren valt mijn verbinding weer regelmatig weg met PADI time-outs…. Na gezeik gehad te hebben in het begin toen ik overging naar XGS-PON is het meer dan een jaar rock solid gebleven, alleen nu is al een aantal keer in twee dagen de verbinding weggevallen. Ik gebruik TP-Link Omada en dit zie ik in de logging:
[Afbeelding]
Herkenbaar iets?
Confirmed KPN <-- --> Zaram + UDM Pro. IPTV geeft nog wel wat issues wat ik zo ga troubleshooten. De mediabox geeft aan dat ie in beperkte modus zit en niet alle TV zenders heeft.Economics schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:39:
Na het updaten van de firmware was ik letterlijk direct online zonder enige aanpassen. (met nog steeds hetzelfde WAN adres, waarvoor dank
/f/image/Qlr2M3FHsXo7n2w5LtmMPMMN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kwzMK6HMNZbUlUpVu7loNx3R.png?f=fotoalbum_large)
PS: firmware updaten via tftp is wel een enorme uitdaging op een UDM. Ik moest een nieuw subnet maken (192.168.200.x) + Zaram module in SFP+ poort van m'n switch stoppen (dus niet in de UDM!)+ Glas kabel moest er in blijven + ethernet kabel naar mn macbook met static IP + trivial.app (MacOS) de firmware hosten.
De eerste keer ging het pushen ook nog eens mis.
Edit:
IPTV werkt!
Ik moest IGMP proxy weer aanzetten (dit was blijkbaar uit gegaan)
/f/image/fK7d4cTp0ELCqy8HPmCh9zP7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door renedis op 12-04-2024 09:57 ]
Super!! Dan hebben we de services werkend op een UDM en Mikrotik, dat hadden we enkele weken geleden alleen maar kunnen dromenrenedis schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:38:
[...]
Confirmed KPN <-- --> Zaram + UDM Pro. IPTV geeft nog wel wat issues wat ik zo ga troubleshooten. De mediabox geeft aan dat ie in beperkte modus zit en niet alle TV zenders heeft.
Na het updaten van de firmware was ik letterlijk direct online zonder enige aanpassen. (met nog steeds hetzelfde WAN adres, waarvoor dank)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PS: firmware updaten via tftp is wel een enorme uitdaging op een UDM. Ik moest een nieuw subnet maken (192.168.200.x) + Zaram module in SFP+ poort van m'n switch stoppen (dus niet in de UDM!)+ Glas kabel moest er in blijven + ethernet kabel naar mn macbook met static IP + trivial.app (MacOS) de firmware hosten.
Edit:
IPTV werkt!
[Afbeelding]
Nice! Een primeur, denk ik.
Als dit stabiel blijft, kan je de benodigde stappen die een andere tweaker kan volgen om tot hetzelfde resultaat te komen samenvatten? Dan kan @Thyraon dat toevoegen/daarnaar refereren in de TS.
Even een opmerking.The Zep Man schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:01:
[...]
Nice! Een primeur, denk ik.
Als dit stabiel blijft, kan je de benodigde stappen die een andere tweaker kan volgen om tot hetzelfde resultaat te komen samenvatten? Dan kan @Thyraon dat toevoegen/daarnaar refereren in de TS.
De betreffende Zaram engineer heeft aangegeven dat de huidige FW voor gebruik op KPN, een testversie is. Dus geen productieversie. Op korte termijn komt de productieversie. Het lijkt me raadzaam daar even op te wachten.
Goede opmerking. Daar sloeg mijn "als dit stabiel blijft" opmerking ook indirect op. Als het het geheel straks (ondersteund) reproduceerbaar is.ernstoud schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:44:
[...]
Even een opmerking.
De betreffende Zaram engineer heeft aangegeven dat de huidige FW voor gebruik op KPN, een testversie is. Dus geen productieversie. Op korte termijn komt de productieversie. Het lijkt me raadzaam daar even op te wachten.
Tot nu lijkt de testversie van de firmware al redelijk stabiel op internet only. Zal het zelf ook nog uitgebreider testen of het ook stabiel blijf over een langere periode en met een hogere throughput.
Vandaag komt ook mijn ITV-box binnen zodat ik die ook nog in mijn testen kan meenemen. (Zowel Unicast als multicast)
Vandaag komt ook mijn ITV-box binnen zodat ik die ook nog in mijn testen kan meenemen. (Zowel Unicast als multicast)
Stabiel zijn is belangrijk, maar ook support. En uiteraard levert Zaram die support toekomstig alleen op productie FW versies.leander-s schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:01:
Tot nu lijkt de testversie van de firmware al redelijk stabiel op internet only. Zal het zelf ook nog uitgebreider testen of het ook stabiel blijf over een langere periode en met een hogere throughput.
Is er ook al zicht op welke termijn en op welke manier de distributie hiervan gaat plaatsvinden of dat nog niet?ernstoud schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:44:
[...]
Even een opmerking.
Nee, nog niet. Het kan dus voor de technisch onderlegde gebruiker via een telnet en tftp sessie. Daarnaast kan een webshop zoals @wbschenk de SFP waarschijnlijk voor KPN geflasht aanbieden.mrdemc schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:02:
[...]
Is er ook al zicht op welke termijn en op welke manier de distributie hiervan gaat plaatsvinden of dat nog niet?
En er is sprake van een device waar dat flashen ook mee kan. Info daarover heb ik aan Zaram gevraagd.
Over korte tijd komt er duidelijkheid. Stay tuned.
Economics schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:16:
[...]
De firmware lost het initiële probleem op. Dat is goed nieuws. De berichten komen nu op de juiste vlan terecht. Internet en voice werkt naar behoren. IPTV lijkt een uitdaging te zijn. Ik krijg een ip adres via de unicast transport vlan, maar zie geen multicast group. daar stagneert het. Ik zie geen joins, mapping op zaram lijkt ok, op de zaram laat die op de mcast showg command geen multicast group channel zien maar wel iets in de trant van unauthorized_join_request =1
Ik heb zaram op de hoogte gesteld.. en gaan vandaag weer eens verder rommelen
Net nog verder wat onderzoek gedaan. Zaram + UDM Pro werkt zoals eerder gezegd met LiveTV.mad-dog schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:49:
[...]
Via multicast werkt het hetzelfde als met de de normale iTV boxen. LiveTV via multicast zie je in de infobalk staan als LIVE. In Unicast als Live
Het werkte alleen met Unicast (Live). De "preview" weergave in het hoofdmenu van de iTV KPN box deed het ook niet.
Ik heb vinkje "IGMP Proxy" in de settings van Unifi aan laten staan. Vervolgens zoals voorheen op de ETH connectie het SSH script van @fabianishere weer doorlopen en de SFP+ geselecteerd te samen met IGMPv3.
Resultaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ObEXZQGvFbzjsDPoOBTrf0Yq.jpg?f=user_large)
iTV KPN box met Multicast als LIVE inclusief "preview" weergave. in het hoofdmenu. Switched ook sneller van zenders gezien Unicast pas na het falen van Multicast wordt geprobeerd.
@Economics en @mad-dog zijn er nog tests die je wilt dat ik doe?
EDIT:
To soon.. Na precies 4 min en 30 seconden stopt de Multicast uitzending er mee (blijft hangen) en moet ik opnieuw een zender selecteren. Een (veel) voorkomend probleem als ik het zo lees/zoek op internet.
Hebben jullie iets aan een IGMPProxy debug log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| === Configuration === WAN Interface: eth9 WAN VLAN: 4 (dev iptv) WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG") WAN Ranges: 213.75.0.0/16 217.166.0.0/16 LAN Interfaces: br0 IGMP Proxy quickleave disabled: false IGMP Proxy debug: true === IP Link and Route === === Service Logs === Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@208]: if_mtu = 1500 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@214]: if_falgs = 4163 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@178]: iptv's ipv4 address is 10.84.185.36 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@195]: if_index = 28179 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@208]: if_mtu = 1500 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@214]: if_falgs = 4163 |
[ Voor 22% gewijzigd door renedis op 16-04-2024 19:37 ]
Die logs kan ik weinig mee. In Agama kunnen we de stream-kwaliteit bekijken per STB/IP-adres, maar dat zal ongetwijfeld overeenkomen met de haperingenrenedis schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:27:
[...]
[...]
Net nog verder wat onderzoek gedaan. Zaram + UDM Pro werkt zoals eerder gezegd met LiveTV.
Het werkte alleen met Unicast (Live). De "preview" weergave in het hoofdmenu van de iTV KPN box deed het ook niet.
Ik heb vinkje "IGMP Proxy" in de settings van Unifi aan laten staan. Vervolgens zoals voorheen op de ETH connectie het SSH script van @fabianishere weer doorlopen en de SFP+ geselecteerd te samen met IGMPv3.
Resultaat:
[Afbeelding]
iTV KPN box met Multicast als LIVE inclusief "preview" weergave. in het hoofdmenu. Switched ook sneller van zenders gezien Unicast pas na het falen van Multicast wordt geprobeerd.
EDIT:
To soon.. Na precies 4 min en 30 seconden stopt de Multicast uitzending er mee (blijft hangen) en moet ik opnieuw een zender selecteren. Een (veel) voorkomend probleem als ik het zo lees/zoek op internet.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 === Configuration === WAN Interface: eth9 WAN VLAN: 4 (dev iptv) WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG") WAN Ranges: 213.75.0.0/16 217.166.0.0/16 LAN Interfaces: br0 IGMP Proxy quickleave disabled: false IGMP Proxy debug: true === IP Link and Route === === Service Logs === Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@208]: if_mtu = 1500 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@214]: if_falgs = 4163 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@178]: iptv's ipv4 address is 10.84.185.36 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@195]: if_index = 28179 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@208]: if_mtu = 1500 Apr 16 18:50:47 RD-ROUT01 udm-iptvd[1049857]: DEBUG[init_interface@214]: if_falgs = 4163
Mocht je toch die info willen: stuur even pm met je gegevens
Thanks. Ik denk inmiddels dat het probleem niet bij KPN ligt, maar bij de UDM. Heb mn vraag hier gesteld:mad-dog schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:45:
[...]
Die logs kan ik weinig mee. In Agama kunnen we de stream-kwaliteit bekijken per STB/IP-adres, maar dat zal ongetwijfeld overeenkomen met de haperingen
Mocht je toch die info willen: stuur even pm met je gegevens
renedis in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
Dat snap ikrenedis schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:12:
[...]
Thanks. Ik denk inmiddels dat het probleem niet bij KPN ligt, maar bij de UDM. Heb mn vraag hier gesteld:
renedis in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
Volgens een post op het KPN Forum moet je IGMP Proxy uitzetten omdat anders je tv na een paar minuten uitvalt.renedis schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:27:
[...]
[...]
Net nog verder wat onderzoek gedaan. Zaram + UDM Pro werkt zoals eerder gezegd met LiveTV.
Resultaat:
[Afbeelding]
EDIT:
Bron: https://forum.kpn.com/thu...ter-de-experia-box-164983
Dat is voor een router achter de experia box, de al werkt als proxy server. Hier sluit je direct zonder de KPN router dus IGMP proxy moet juist aan staan.Volgens een post op het KPN Forum moet je IGMP Proxy uitzetten omdat anders je tv na een paar minuten uitvalt.
Bron: https://forum.kpn.com/thu...ter-de-experia-box-164983
IPTV ingesteld volgens de spec?renedis schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:38:
[...]
Confirmed KPN <-- --> Zaram + UDM Pro. IPTV geeft nog wel wat issues wat ik zo ga troubleshooten. De mediabox geeft aan dat ie in beperkte modus zit en niet alle TV zenders heeft.
Na het updaten van de firmware was ik letterlijk direct online zonder enige aanpassen. (met nog steeds hetzelfde WAN adres, waarvoor dank)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit:
IPTV werkt!
[Afbeelding]
https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext
Technische details tv (netwerk specificatie en configuratie)
• Ethernet VLAN 4 (802.1q)
• Adres via DHCP vereist mee sturen option60 (Vendor Class Identifier) met waarde: IPTV_RG.
• Specifieke route informatie via DHCP opvraagbaar (option 55 bevat 1, 3, 28 en 121)
• Extra; DNS servers niet gebruiken + default gateway niet gebruiken. Alleen specifieke routes.
• Inschakelen IGMP-proxy inclusief fast-leave optie vereist voor tv-signaal in thuisnetwerk (min. IGMPv2).
• Routed mode. KPN gebruikt routed mode, geen bridge mode
Lokaal netwerk (thuisnetwerk)
• IPv4 adressen (private reeks rfc1918) + DNS server(s) uitdelen middels DHCP server.
• IPv6 adressen en DNS server(s) uitdelen (reeks van verkregen prefix) via SLAAC en/of DHCPv6.
• Activeer IGMP snooping functie voor de netwerkpoorten in je apparatuur (voorkomt tv-signaal op alle poorten)
• Activeer IPTV ondersteuning in WiFi netwerk als tv-ontvanger (STB) draadloos wordt aangesloten..
Bedankt voor je tips.. Ik ben nog steeds aan het troubleshooten. Inmiddels zelf een python script geschreven waar ik live kan inzien op de UDM Pro wat er speelt op iptv multicast niveau.dunkiegaming schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:23:
[...]
IPTV ingesteld volgens de spec?
https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext
Technische details tv (netwerk specificatie en configuratie)
• Ethernet VLAN 4 (802.1q)
• Adres via DHCP vereist mee sturen option60 (Vendor Class Identifier) met waarde: IPTV_RG.
• Specifieke route informatie via DHCP opvraagbaar (option 55 bevat 1, 3, 28 en 121)
• Extra; DNS servers niet gebruiken + default gateway niet gebruiken. Alleen specifieke routes.
• Inschakelen IGMP-proxy inclusief fast-leave optie vereist voor tv-signaal in thuisnetwerk (min. IGMPv2).
• Routed mode. KPN gebruikt routed mode, geen bridge mode
Lokaal netwerk (thuisnetwerk)
• IPv4 adressen (private reeks rfc1918) + DNS server(s) uitdelen middels DHCP server.
• IPv6 adressen en DNS server(s) uitdelen (reeks van verkregen prefix) via SLAAC en/of DHCPv6.
• Activeer IGMP snooping functie voor de netwerkpoorten in je apparatuur (voorkomt tv-signaal op alle poorten)
• Activeer IPTV ondersteuning in WiFi netwerk als tv-ontvanger (STB) draadloos wordt aangesloten..
/f/image/U39NqvP9OAEcEeqRp4QLdNys.png?f=fotoalbum_large)
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
| import subprocess import threading import time import sys import os def display_config(filepath): config_data = { 'WAN INTERFACE': '', 'WAN VLAN': '', 'WAN VLAN INTERFACE': '', 'LAN INTERFACE': '', 'QUICKLEAVE DISABLED': '', 'IGMP VERSION': '' } with open(filepath, 'r') as file: for line in file: line = line.strip() if "IPTV_WAN_INTERFACE=" in line: config_data['WAN INTERFACE'] = line.split('=')[1].strip(' "') elif "IPTV_WAN_VLAN=" in line: config_data['WAN VLAN'] = line.split('=')[1].strip(' "') elif "IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE=" in line: config_data['WAN VLAN INTERFACE'] = line.split('=')[1].strip(' "') elif "IPTV_LAN_INTERFACES=" in line: config_data['LAN INTERFACE'] = line.split('=')[1].strip(' "') elif "IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE=" in line: config_data['QUICKLEAVE DISABLED'] = line.split('=')[1].strip(' "') elif "IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION=" in line: config_data['IGMP VERSION'] = line.split('=')[1].strip(' "') rows, columns = os.popen('stty size', 'r').read().split() line_number = 14 for key, value in config_data.items(): position = int(columns) - len(f"{key}: {value}") - 5 sys.stdout.write(f"\033[{line_number};{position}H{key}: {value}\n") line_number += 1 def run_command(command, position, max_lines): while True: process = subprocess.Popen(command, stdout=subprocess.PIPE, stderr=subprocess.PIPE, shell=True, text=True) for i in range(max_lines): output = process.stdout.readline().strip() if not output: continue sys.stdout.write(f"\033[{position + i};1H\033[K") print(output[:120]) process.terminate() time.sleep(0.2) def monitor_log_file(filepath, position): keyword = "udm-iptvd" while True: with open(filepath, "r") as file: lines = file.readlines() filtered_lines = [line.strip() for line in lines if keyword in line] output = "\n".join(filtered_lines[-30:]) sys.stdout.write(f"\033[{position};0H\033[J") print(output) time.sleep(0.2) def main(): sys.stdout.write("\033[2J") command1 = "cat /proc/net/ip_mr_vif" command2 = "cat /proc/net/ip_mr_cache" log_file_path = "/var/log/daemon.log" display_config("/etc/udm-iptv.conf") max_display_lines = 6 thread1 = threading.Thread(target=run_command, args=(command1, 2, max_display_lines)) thread2 = threading.Thread(target=run_command, args=(command2, 6, max_display_lines)) thread3 = threading.Thread(target=monitor_log_file, args=(log_file_path, 20)) thread1.start() thread2.start() thread3.start() thread1.join() thread2.join() thread3.join() if __name__ == "__main__": main() |
Ik zie nergens foutmeldingen voorbij komen of wat dan ook. Als de uitzending na 4.30 minuten stopt, dan gaat de data overdracht minstens nog 5 seconden door (buffer?). Soms blijft de data overdracht zelfs doorgaan terwijl het beeld stilstaat.
Ik test met een dedicated VLAN voor enkel mijn STB's op LAN VLAN4 subnet 10.0.4.0/24 GW 10.0.4.254. Ik heb 2 STB's en ze vertonen beide hetzelfde gedrag, het ligt dus niet aan de STB. Ik ben er wel achter gekomen dat na 2x de service te herstarten op de UDM (systemctl restart udm-iptv) na elke keer dat de zender vastloopt het dan wel werkt voor de zender die aanstaat. Zelfs als ik vervolgens de STB uitzet (stroomloos maak), de gehele dag er niet naar om kijk en vervolgens de STB weer aanzet, het nog steeds blijft werken.. Enkel als ik dan schakel van zender, begint het hele feestje opnieuw.
Toch blijf ik er bij dat het aan de UDM ligt en niet aan KPN. Sinds firmware versie 3.2.x of hoger klagen tal van mensen op github dat multicast niet meer werkt.
Apart, heb zelf ook een UDM Pro met 3.2.12 en geen enkel probleem met KPN TV+ en multicast... Weliswaar geen XGS-PON maar AON met glas rechtstreeks in de UDM Pro.renedis schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:31:
Toch blijf ik er bij dat het aan de UDM ligt en niet aan KPN. Sinds firmware versie 3.2.x of hoger klagen tal van mensen op github dat multicast niet meer werkt.
Ik heb een UDM PRO SE met KPN direct aangesloten op de Genexis (XGS-PON), wat probleemloos werkt met IPTV. Misschien dat eerst proberen of je die wel werkend kan krijgen?
@renedis, mijn kennis van het unifi-ecosysteem is redelijk beperkt maar is er een mogelijkheid om de timers in te zien die IGMP gebruikt binnen Unifi.
De tijd waarop de stream stopt lijkt namelijk erg op de standaard timerinterval van de Mikrotik membership-interval .
membership-interval (time; Default: 4m20s) The amount of time after an entry in the Multicast Database (MDB) is removed if no IGMP/MLD membership reports are received on a bridge port. This property only has an effect when igmp-snooping is set to yes.
Bon: https://help.mikrotik.com...ge.action?pageId=59277403
De tijd waarop de stream stopt lijkt namelijk erg op de standaard timerinterval van de Mikrotik membership-interval .
membership-interval (time; Default: 4m20s) The amount of time after an entry in the Multicast Database (MDB) is removed if no IGMP/MLD membership reports are received on a bridge port. This property only has an effect when igmp-snooping is set to yes.
Via CLI kan je mogelijk wat zien, dan telnet je eerst naar de switch en dan moet je iets doen als "telnet localhost" en dan kom je in het switch OS. Die tweede stap zal je even op moeten zoeken op ui.com.leander-s schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:03:
@renedis, mijn kennis van het unifi-ecosysteem is redelijk beperkt maar is er een mogelijkheid om de timers in te zien die IGMP gebruikt binnen Unifi.
Als je IGMP uitzet in de UniFi controller, voor de betrokken netwerken, is het gedrag dan verdwenen?
Ja hiervoor is een IGMP querier, die zorgt dat alles gejoined blijft. Probeer dat eens aan te zetten?leander-s schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:03:
Je stuurt me de goede richting op, thanks. Ik weet dat het een “default” setting is, maar niet dat het zo heette.leander-s schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:03:
Door je tip heb ik nu */denk ik/* multicast werkend.
Sinds deze ochtend werken alle zenders nadat ik storm-control heb geconfigureerd. Zitten nog wel een paar haken en ogen aan. Echter loop ik nu tegen een probleem aan dat de STB in beperkte modus komt met code 9050 (maar multicast blijft werken).
Edit:
Storing :’-) - ik wacht maar even.
:strip_exif()/f/image/eq2YSNQRnTLLzDnBeOqygMeh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door renedis op 20-04-2024 09:23 ]
Even een kort bericht.
De productie versie van de firmware voor de Zaram ZXOS11NPI SFP+ voor gebruik op de KPN infra is ontvangen. Instructies hoe te flashen kregen we al eerder.
Uitstaande vragen zijn nog te beantwoorden door Zaram:
- moet deze versie nog door KPN getest worden of is deze functioneel gelijk aan de testversie?
(indien nog getest moet worden is @Economics hopelijk daartoe bereid)
(Update 24 april: is functioneel gelijk en getest.)
- kan men meer informatie over de ooit genoemde “jig” voor flashen, lijkt me minder risico geven
(Update 24 april: Zaram Korea zegt: gebruik een mediaconverter, goedkoper en beter,)
Ook is overleg nodig met webshops hoe zij dit zien, met name met @wbschenk. Geflasht leveren, hoe om te gaan met mensen die door onkunde de SFP bricken etc.
Moet zeggen dat dit wel extreem goede support is van Zaram. Twee keer een technicus uit Korea bij KPN op bezoek en volledig nakomen van elke toezegging.
Stay tuned.
De productie versie van de firmware voor de Zaram ZXOS11NPI SFP+ voor gebruik op de KPN infra is ontvangen. Instructies hoe te flashen kregen we al eerder.
- moet deze versie nog door KPN getest worden of is deze functioneel gelijk aan de testversie?
(Update 24 april: is functioneel gelijk en getest.)
- kan men meer informatie over de ooit genoemde “jig” voor flashen, lijkt me minder risico geven
(Update 24 april: Zaram Korea zegt: gebruik een mediaconverter, goedkoper en beter,)
Ook is overleg nodig met webshops hoe zij dit zien, met name met @wbschenk. Geflasht leveren, hoe om te gaan met mensen die door onkunde de SFP bricken etc.
Moet zeggen dat dit wel extreem goede support is van Zaram. Twee keer een technicus uit Korea bij KPN op bezoek en volledig nakomen van elke toezegging.
Stay tuned.
[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 24-04-2024 11:48 ]
Als je me de productie versie toestuurt kan ik deze vergelijken met de test versie. Ook kan ik die flashen via SSH op de UDM en testen.ernstoud schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:29:
Even een kort bericht.
Stay tuned.
Lichtpuntje vanuit mijn kant; Ik heb multicast definitief werkend op de UDM Pro.
Het bricken van de Zaram SFP lijkt me onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk). De Zaram heeft 2 partities met firmware. Zodat bij het falen van flashen/booten het een fallback heeft naar de werkende partitie.
De werking van multicast op de nieuwe productie firmware kan ik uiteraard niets over zeggen..
- HowTo/Instructies kan ik beknopt maken voor het flashen van de Zaram icm UDM (en wellicht andere Debian based machines)
- HowTo/Instructies kan ik beknopt maken voor het werkend krijgen van multicast op de UDM
Dank. Ik zal je zo die productie versie toesturen met de instructies, die had ik al in een Word bestand gezet met wat opmaak.renedis schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:40:
[...]
Als je me de productie versie toestuurt kan ik deze vergelijken met de test versie. Ook kan ik die flashen via SSH op de UDM en testen.
Lichtpuntje vanuit mijn kant; Ik heb multicast definitief werkend op de UDM Pro.
Het bricken van de Zaram SFP lijkt me onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk). De Zaram heeft 2 partities met firmware. Zodat bij het falen van flashen/booten het een fallback heeft naar de werkende partitie.
De werking van multicast op de nieuwe productie firmware kan ik uiteraard niets over zeggen..
- HowTo/Instructies kan ik beknopt maken voor het flashen van de Zaram icm UDM (en wellicht andere Debian based machines)
- HowTo/Instructies kan ik beknopt maken voor het werkend krijgen van multicast op de UDM
Update: Test wordt morgen heb ik begrepen. Stay tuned.
Ik ben komende week niet in het Lab, daarom lijkt het mij een uitstekend plan om een paar testers de productie firmware ter beschikking te stellen. @leander-s en @renedis zijn prima in staat de productie firmware in zijn totaliteit te testen, ik vertrouw op mijn eindgebruikers 
@ernstoud kun jij mij de definitieve firmware toesturen?
Done. Jullie drie hebben er dus nu voor test de beschikking over.Economics schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:18:
Ik ben komende week niet in het Lab, daarom lijkt het mij een uitstekend plan om een paar testers de productie firmware ter beschikking te stellen. @leander-s en @renedis zijn prima in staat de productie firmware in zijn totaliteit te testen, ik vertrouw op mijn eindgebruikers
De vraag staat ook uit bij Zaram of de versie FW voor KPN, ZR_V090.08, downward compatible is met versie ZR_V090.02, de versie die op Delta werkt (met een automatische aanpassing op de OLT voor VLAN mapping).
Dat zou de logistiek makkelijker maken. En switchen tussen ISP’s.
Dat zou de logistiek makkelijker maken. En switchen tussen ISP’s.
ben benieuwd naar de test. wil graag overstappen naar kpn met de UDM PRO glasvezelmodule zaram.renedis schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:40:
[...]
Als je me de productie versie toestuurt kan ik deze vergelijken met de test versie. Ook kan ik die flashen via SSH op de UDM en testen.
https://eu.store.ui.com/e...ways/products/udm-pro-max
Voor de mensen die geen 4Gbps haalde met een eigen Zaram icm PPPoE en KPN + UI routers. Er is zojuist een 19inch router gelanceerd met een hogere CPU frequentie. 5Gbps IDS/IPS, ben benieuwd naar de PPPoE doorvoersnelheden.
Voor de mensen die geen 4Gbps haalde met een eigen Zaram icm PPPoE en KPN + UI routers. Er is zojuist een 19inch router gelanceerd met een hogere CPU frequentie. 5Gbps IDS/IPS, ben benieuwd naar de PPPoE doorvoersnelheden.
Update.
De test van de Zaram met firmware 08 gaat prima. De engineer van Zaram heeft ook aangegeven dat de huidige 08 versie gelijk is aan de eerder door @Economics , @leander-s en @renedis geteste testversie.
@wbschenk gaat een SFP met 02 versie die al operationeel is op Delta, flashen met de 08 firmware. Volgen Zaram is de 08 een update van de 02 en zou dus naast op KPN ook op Delta moeten werken.
Als de 08 werkt op beide ISP’s dan zal @wbschenk denk ik de 08 uitleveren, hij kan dat flashen. Of andere webshops die inkopen via WiMood dat ook gaan doen is onbekend. De vraag staat uit bij Zaram of zij nu standaard de 08 gaan leveren.
Enige punt dan nog is het flashen naar 08 voor de KPN gebruikers die deze SFP nu op de plank hebben liggen. Zover ik weet zijn de door mij geleverde 227 exemplaren allemaal voor Delta aangeschaft maar die zijn lang niet allemaal Iive op Delta.
Ook mensen die jaarlijks tussen de beide ISP’s switchen moeten natuurlijk naar de 08 versie.
Er zijn weinig risico’s verbonden aan flashen maar er een deurstopper van maken kan altijd. De stick bewaart bij flashen de vorige versie dus zolang hij nog wil booten kun je terug naar de vorige versie.
De 02 versie, de 08 versie en instructies zullen binnenkort vrij gegeven kunnen worden maar bij zelf flashen zal eigen risico gelden.
Na een succesvolle test met de 08 versie op Delta komt er hier weer een update.
De test van de Zaram met firmware 08 gaat prima. De engineer van Zaram heeft ook aangegeven dat de huidige 08 versie gelijk is aan de eerder door @Economics , @leander-s en @renedis geteste testversie.
@wbschenk gaat een SFP met 02 versie die al operationeel is op Delta, flashen met de 08 firmware. Volgen Zaram is de 08 een update van de 02 en zou dus naast op KPN ook op Delta moeten werken.
Als de 08 werkt op beide ISP’s dan zal @wbschenk denk ik de 08 uitleveren, hij kan dat flashen. Of andere webshops die inkopen via WiMood dat ook gaan doen is onbekend. De vraag staat uit bij Zaram of zij nu standaard de 08 gaan leveren.
Enige punt dan nog is het flashen naar 08 voor de KPN gebruikers die deze SFP nu op de plank hebben liggen. Zover ik weet zijn de door mij geleverde 227 exemplaren allemaal voor Delta aangeschaft maar die zijn lang niet allemaal Iive op Delta.
Ook mensen die jaarlijks tussen de beide ISP’s switchen moeten natuurlijk naar de 08 versie.
Er zijn weinig risico’s verbonden aan flashen maar er een deurstopper van maken kan altijd. De stick bewaart bij flashen de vorige versie dus zolang hij nog wil booten kun je terug naar de vorige versie.
De 02 versie, de 08 versie en instructies zullen binnenkort vrij gegeven kunnen worden maar bij zelf flashen zal eigen risico gelden.
Na een succesvolle test met de 08 versie op Delta komt er hier weer een update.
Ik ben er daar een vanernstoud schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:09:
[ Voor 3% gewijzigd door mrdemc op 23-04-2024 19:25 ]
De KPN variant met Firmware .08 is nu te bestellen 
*knip*
*knip*
[ Voor 50% gewijzigd door rens-br op 21-05-2024 09:40 ]
Is deze SFP+ module in alle apparatuur die tot 10G SFP+ ondersteunt te gebruiken? En dan in het bijzonder doosjes van bijvoorbeeld CWWK (https://cwwk.net/products...er?variant=45158019956968) of bijvoorbeeld in combinatie met de ER707-M2 van TP Link
[ Voor 8% gewijzigd door hawaltie op 24-04-2024 13:39 ]
@hawaltie Ik heb met een Intel X710-DA2 goede ervaringen met de Zaram in een Lenovo M720q, zie deze post.
Als ik het goed begrijp is de oudere 82599ES / X520-DA2 nog een stuk minder kieskeurig, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Let wel, die ondersteunt van wat ik begrijp geen ASPM, dus vermoedelijk ben je met de aanschaf van een M720q met PCIe riser en X710-DA2 van eBay beter af.
Als ik het goed begrijp is de oudere 82599ES / X520-DA2 nog een stuk minder kieskeurig, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Let wel, die ondersteunt van wat ik begrijp geen ASPM, dus vermoedelijk ben je met de aanschaf van een M720q met PCIe riser en X710-DA2 van eBay beter af.
[ Voor 50% gewijzigd door ikke26 op 24-04-2024 14:19 ]
Dank, ga ik zeker naar kijken. Ik zocht naar een fanless oplossing, maar vraag me af of dat realistisch is.
Lees dat KPN alle Genexis ONT preventief gaat laten vervangen voor Nokia.
https://forum.kpn.com/int...elkastje-vervangen-613282
Nee hoor alleen de Serie die problemen heeft 023xxx voor de productie datum 8-2023 en de 0501xxx tm 0503xxx voor de productie datum 8-2023Mapje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:39:
Lees dat KPN alle Genexis ONT preventief gaat laten vervangen voor Nokia.
alle overige serie nummers zijn gewoon goed, en veel al wordt er nu een nieuwe genexis geplaatst en niet eens een nokia
Ik kan uit het verhaal niet opmaken of de GPON ONT's ook vervangen gaan worden. Die werken namelijk naar mijn ervaring probleemloos.jopoh schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:47:
[...]
Nee hoor alleen de Serie die problemen heeft 023xxx voor de productie datum 8-2023 en de 0501xxx tm 0503xxx voor de productie datum 8-2023
alle overige serie nummers zijn gewoon goed, en veel al wordt er nu een nieuwe genexis geplaatst en niet eens een nokia
Op dit moment wel een storing op een GPON verbinding maar dat is door prutswerk in de wijkcentrale en niet zo zeer de hardware zelf.
Ik kan bevestigen dat mijn zaram (na flashen) inmiddels ook werkt... Heb 'm voorzien van de nieuwe firmware, lijntje laten omzetten (ging met de snelheid van het licht, top!), ingeprikt in mijn CCR2004-1G-2XS-PCIe router, niets aangepast en voila het werkt... at last.
Klopt het dat je dan dus geen ONT meer hebt of gebruik een eigen ONT? Ik ben wat minder thuis in deze wereld, dus ik ben benieuwd hoe de situatie er nu uitziet in plaats van wat je eerst had.NetAware schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:43:
Ik kan bevestigen dat mijn zaram (na flashen) inmiddels ook werkt... Heb 'm voorzien van de nieuwe firmware, lijntje laten omzetten (ging met de snelheid van het licht, top!), ingeprikt in mijn CCR2004-1G-2XS-PCIe router, niets aangepast en voila het werkt... at last.
http://www.xbmcfreak.nl/
De Zaram vervangt inderdaad het Nokia modem van de provider. De Zaram fsp+ gaat direct in je eigen apparatuur (mits je de sfp+ poort hebt en die het ook aankan)Erhnam schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:35:
[...]
Klopt het dat je dan dus geen ONT meer hebt of gebruik een eigen ONT? Ik ben wat minder thuis in deze wereld, dus ik ben benieuwd hoe de situatie er nu uitziet in plaats van wat je eerst had.
Erhnam schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:35:
[...]
Klopt het dat je dan dus geen ONT meer hebt of gebruik een eigen ONT? Ik ben wat minder thuis in deze wereld, dus ik ben benieuwd hoe de situatie er nu uitziet in plaats van wat je eerst had.
:strip_exif()/f/image/iQTMWrKP1xdcqJ3q2ARiDnq6.jpg?f=fotoalbum_large)
De witte kabel die je ziet is een fiber kabel die direct in de Zaram SFP+ module gaat. De Zaram zit daar op weer direct op de UDM SFP+ poort. Geen tussenkomst van een ONT. De Zaram is je ONT.
Technisch gezien heb je nog steeds een ONT, de form factor is gewoon flink verkleint.
lesswood schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:59:
Een zaram gekregen via @ernstoud , nu de vraag hoe ik deze naar juiste fw level krijg.
Komt daar nog een flash/update instructie voor?
Update
Per mail een instructie gekregen waarvoor dank!!!
Duurde even om het begeleidende schrijven en de e-mail zo duidelijk mogelijk te maken. Ondanks dat zullen er luitjes zijn die het niet goed lezen en de SFP bricken, fingers crossed.
Net gedownload en gelijk geflashed. Voor de zekerheid, heb je een hash voor me van het bestand i.v.m. de http downloadlink?ernstoud schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:46:
[...]
![]()
Duurde even om het begeleidende schrijven en de e-mail zo duidelijk mogelijk te maken. Ondanks dat zullen er luitjes zijn die het niet goed lezen en de SFP bricken, fingers crossed.
Het resultaat:
code:
1
2
3
4
5
| onu/omci stack version: 090.08-zaram (build 12181) Apr 15 2024 11:41:39 pon version: 0.3 ethc version: 0.3 image0: ZR00_V090.08 valid active committed next_committed image1: ZR00_V090.02 valid |
Maar het is goed gegaan dus.
t.i.: op een Deciso DEC740 met de os-tftp plugin (wel firewall regel aanmaken).
[ Voor 7% gewijzigd door mrdemc op 26-04-2024 00:20 ]
Ik werk met cliënt MacOS en UDM Pro SE.ernstoud schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:46:
[...]
![]()
Denk dat ik even moet puzzelen hoe ik dat ga doen . Instructies ga uit van local Connect met Windows.
Dus:
Inloggen op Udm met telnet. Wan port configureren met 192.168.200.x , ergens tftp server voor udm pro draaien in zelfde subnet?
Ik kan je helpen.. Ik heb het ook vanuit MacOS gedaan op de UDM. Download Trivial.app als TFTP serverlesswood schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:58:
[...]
Ik werk met cliënt MacOS en UDM Pro SE.
Denk dat ik even moet puzzelen hoe ik dat ga doen . Instructies ga uit van local Connect met Windows.
Dus:
Inloggen op Udm met telnet. Wan port configureren met 192.168.200.x , ergens tftp server voor udm pro draaien in zelfde subnet?
Stuur me een DM/PB.
Ja, chips. Die website van me, proudly made with notepad. Die gaat gauw weg. Zal de hash even neerpennen.mrdemc schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:56:
[...]
Net gedownload en gelijk geflashed. Voor de zekerheid, heb je een hash voor me van het bestand i.v.m. de http downloadlink?
Mooi!Het resultaat:
code:
1 2 3 4 5 onu/omci stack version: 090.08-zaram (build 12181) Apr 15 2024 11:41:39 pon version: 0.3 ethc version: 0.3 image0: ZR00_V090.08 valid active committed next_committed image1: ZR00_V090.02 valid
Maar het is goed gegaan dus.
t.i.: op een Deciso DEC740 met de os-tftp plugin (wel firewall regel aanmaken).
Sorry. Maar ook macOS zal een tftp server kennen… groter issue is denk ik dat Apple MacBooks geen ethernet meer hebben?lesswood schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:58:
[...]
Ik werk met cliënt MacOS en UDM Pro SE.
Dus:
@wbschenk Komt een updatepad voor Zaram's aangeschaft via jou ook binnenkort beschikbaar?
Hij zal zelf wel reageren, ik heb hem alles gestuurd zoals ik het verstuurd heb. En kreeg letterlijk 1 minuut geleden een reactie dat hij het morgen oppakt.ikke26 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:33:
@wbschenk Komt een updatepad voor Zaram's aangeschaft via jou ook binnenkort beschikbaar?
Die komt mooi overeen, bedankternstoud schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:37:
SHA1 hash van de ZR00_V090.08 firmware:
e66288434964d4097e1c5f4daf12906d597b9f65
code:
1
2
| # sha1 ZR00_V090.08 SHA1 (ZR00_V090.08) = e66288434964d4097e1c5f4daf12906d597b9f65 |
De SFP doet een check bij downloaden met tftp maar geen idee hoe rigoreus die check is.mrdemc schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:41:
[...]
Die komt mooi overeen, bedankt
code:
1 2 # sha1 ZR00_V090.08 SHA1 (ZR00_V090.08) = e66288434964d4097e1c5f4daf12906d597b9f65