Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimzand
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-08 20:00
Ik heb een FS XGS-PON besteld die volgende week geleverd zou moeten worden.
Ik ben alvast aan het voorbereiden.

Vraagjes:
  • Is dat IP adres 192.168.100.1 hard of laat het zich wijzigen, of nog mooier doet de stick DHCP?
    Laat ik namelijk nou net 192.168.100.0/24 aan de LAN kant gebruiken.
  • Wat is handiger: serienummer laten aanpassen door @mad-dog of via KPN service tool ?
  • Is er al iets van een tooltje dat, eenmaal online, verbindingsgegevens via telnet onttrekt en mooi weergeeft?
  • Is het te verwachten dat de packet loss die ik nu zie met een 10Gbase-T verbinding naar mijn Genexis ONT voorbij zullen zijn? Zie mijn KPN forum topic dat heeft geleid tot de aanschaf van de FS stick.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45
pimzand schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:36:
Ik ben alvast aan het voorbereiden.

Vraagjes:
  • Is dat IP adres 192.168.100.1 hard of laat het zich wijzigen, of nog mooier doet de stick DHCP?
  • Wat is handiger: serienummer laten aanpassen door @mad-dog of via KPN service tool ?
  • Is er al iets van een tooltje dat, eenmaal online, verbindingsgegevens via telnet onttrekt en mooi weergeeft?
  • Is het te verwachten dat de packet loss die ik nu zie met een 10Gbase-T verbinding naar mijn Genexis ONT voorbij zullen zijn? Zie mijn KPN forum topic dat heeft geleid tot de aanschaf van de FS stick.
Via de servicetool zal dit door een backoffice gedaan worden en kan je niet snel even wat testen en het weer terug laten restoren

Uiteraard heb ik nog wel een leven naast KPN en zal ook niet ala minute een activatie/restore kunnen uitvoeren in de avonden of weekenden

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 24-02-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 15:50
Economics schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Je zal je nog verbazen hoeveel particuliere/zakelijke providers PPPoE toepassen... :+ . Enige wat ik kan zeggen, geduld hebben _/-\o_
Waar zit dat m dan in eigenlijk, technisch? Want blijkbaar is PPPoE geen vereiste voor KPN WBA aangezien er een handjevol aanbieders draaien zonder. Gaat PPPoE dan native over het WBA netwerk, en doen providers zonder PPPoE een vorm van tunneling? Of is het allemaal "legacy" of backwards compatilitity uit het DSL tijdperk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De OLT of DSLAM is gewoon een doorgeef luik, dus je kan er van alles op configureren. PPPoE stamt nog af van bitstream/dsl tijdperk, de grootste uitdaging om over te stappen heeft te maken met alle KPN CPE’s die we in het land hebben. De transitie is een kwestie van tijd. In het core netwerk laten we alles transparant door, de afhandeling gebeurd door de accessrouter van de provider zelf, dan is het ons transport al voorbij. Wat je zegt, dat laatste :)

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 24-02-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:09:
De OLT of DSLAM is gewoon een doorgeef luik, dus je kan er van alles op configureren. PPPoE stamt nog af van bitstream/dsl tijdperk, de grootste uitdaging om over te stappen heeft te maken met alle KPN CPE’s die we in het land hebben. De transitie is een kwestie van tijd. In het core netwerk laten we alles transparant door, de afhandeling gebeurd door de accessrouter van de provider zelf, dan is het ons transport al voorbij. Wat je zegt, dat laatste :)
Ik dacht al zoiets want bijvoorbeeld de Experiabox V10 kan op VDSL en glasvezel gebruikt worden met dezelfde firmware. Dus ook PPPoE op glasvezel, deze CPE weet niet beter.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Ik dacht al zoiets want bijvoorbeeld de Experiabox V10 kan op VDSL en glasvezel gebruikt worden met dezelfde firmware. Dus ook PPPoE op glasvezel, deze CPE weet niet beter.
Er zijn enkele providers waar zij de volledige acces bij ons afnemen (ip, cpes etc), wij regelen dan gehele transport en zitten bij ons de access routers. Zij gebruiken internet vlan 34 dhcp, met wel een aparte firmware op de v10a.

[ Voor 5% gewijzigd door Economics op 25-02-2024 06:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimzand
Het antwoord op deze vraag heb ik inmiddels gevonden in https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nilanka
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04-2024
Hi @wbschenk ,

Can I know what needed to be done to the onu sticks to make them work, please? I too had a problem with the Zaram ones and ordered some fs and ones from SchenkICT. If order from FS directly, what should I request them to do?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:33

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
nilanka schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:07:
Hi @wbschenk ,

Can I know what needed to be done to the onu sticks to make them work, please? I too had a problem with the Zaram ones and ordered some fs and ones from SchenkICT. If order from FS directly, what should I request them to do?
Check private message!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimzand
pimzand schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:36:
Dit is dus helemaal gelukt, en ik sta versteld hoe goed dit werkt.

Met de Genexis ONT kreeg ik helemaal geen link op 10GB, via een 15 meter CAT 8.1 kabel. Alleen met 1GB link speed. Met een korte kabel kreeg ik wel 10GB link speed, maar de upload was trager dan bj 1GB link speed.

Nu gebruik ik een 15 meter glasvezelkabel en heb ik probleemloos 10 GB link speed, en gaat mijn speedtest download/upload omhoog van 920/920 naar 1014/1061.

Ik ben nu klaar voor mijn upgrade naar 4GB, over drie weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimzand
Economics schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:09:
PPPoE stamt nog af van bitstream/dsl tijdperk, de grootste uitdaging om over te stappen heeft te maken met alle KPN CPE’s die we in het land hebben.
Wat is eigenlijk het probleem met PPPoE? Ik vind het op zich wel een aardig protocol, het isoleert de ISP dienst van het netwerkinterface waarover het binnenkomt. Als ik op mijn Linux doos die als router fungeert kijk, zie ik dat het pppd proces nauwelijks CPU verbruikt.

Wat ik bij sommige PPPoE diensten niet mooi vind is dat het 8 bytes overhead per packet kost, waardoor de MTU afneemt, met fragmentatie tot gevolg. Maar niet bij KPN, want daar kun je de MTU van het ethernet interface op 1508 zetten, zodat het PPP interface een MTU van 1500 houdt. Ik weet niet of je hier op alle bekende routers gebruik van kunt maken.

Waar ik wel tegen aanliep is dat het lastig is om in Linux systemd-networkd correct te gebruiken met een pppd service. Zie https://github.com/systemd/systemd/issues/481
Maar als het eenmaal werkt, werkt het fantastisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30
pimzand schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:12:
[...]
Wat is eigenlijk het probleem met PPPoE?
Met bijvoorbeeld een Ubiquiti Dream Machine (PRO/SE) haal je dan max 2 tot 3 GB/s, maar dat ligt meer aan de machine op zich dan aan PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Wat is eigenlijk het probleem met PPPoE?
Singlethreaded bij bepaalde besturingssystemen, waaronder *BSD (pfSense).
Waar ik wel tegen aanliep is dat het lastig is om in Linux systemd-networkd correct te gebruiken met een pppd service. Zie https://github.com/systemd/systemd/issues/481
Ik moet er nog steeds weer mee aan de gang onder Debian, het troubleshooten is een tijd blijven liggen vanwege niet kunnen bukken (de gladheid in januari waarbij MST en ZGT er een hele boel gips doorheen hebben gejaagd) om kabels om te wisselen, waardoor ik nog steeds zit te dubbel NATten met een experiabox :(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-08 11:50
PPPoE is een waardeloos protocol om twee redenen:
- overhead, behalve een VLAN TAG heb je ook nog extra data wat met elk pakket mee komt omdat PPPoE dat vereist.
- Onpraktisch protocol voor routers, er is veel meer rekenkracht nodig voor PPPoE aan de client kant, en ook als je over een multi core processor beschikbaar heb, lukt het met PPPoE vaak slecht om de load te verspreiden over meerdere cores, gewoon IPv4 DHCP heeft deze problemen niet.
[...]

Wat is eigenlijk het probleem met PPPoE? Ik vind het op zich wel een aardig protocol, het isoleert de ISP dienst van het netwerkinterface waarover het binnenkomt. Als ik op mijn Linux doos die als router fungeert kijk, zie ik dat het pppd proces nauwelijks CPU verbruikt.

Wat ik bij sommige PPPoE diensten niet mooi vind is dat het 8 bytes overhead per packet kost, waardoor de MTU afneemt, met fragmentatie tot gevolg. Maar niet bij KPN, want daar kun je de MTU van het ethernet interface op 1508 zetten, zodat het PPP interface een MTU van 1500 houdt. Ik weet niet of je hier op alle bekende routers gebruik van kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Nee dat licht wel aan het protocol, PPPoE is een stuk zwaarder voor een router om mee om te gaan dan DHCP.
Met hogere snelheden word PPPoE evenreding zwaarder voor je router.
wboevink schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Met bijvoorbeeld een Ubiquiti Dream Machine (PRO/SE) haal je dan max 2 tot 3 GB/s, maar dat ligt meer aan de machine op zich dan aan PPPoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wboevink
ArnoldSmit schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:04:
Nee dat licht wel aan het protocol, PPPoE is een stuk zwaarder voor een router om mee om te gaan dan DHCP.
Met hogere snelheden word PPPoE evenreding zwaarder voor je router.
[...]
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Ik ben van mening dat als je een router levert met en 10Gbs wan verbinding, dat deze dan ook PPPoE over die snelheid moet ondersteunen. Zeker als je beweert dat het premium spul is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoldSmit
PPPoE zal altijd trager zijn dan DHCP, waarom:
- per pakket wat je verstuurd word er 8 byte extra tegen aangeplakt, een pakket wat onder DHCP 1500 bytes groot zou zijn, is met PPPoE 1508 Bytes groot, hierdoor heb je netto minder capaciteit onder 10Gb
- Ander nadeel wat ik al eerder benoemde met PPPoE is het lastig om de load over meerdere cores te verdelen, waar bij DHCP je heel makkelijk de load evenredig kan verdelen, gaat dat bij PPPoE niet op.
(Nog los van dat het niet een efficient protocol is)

Hoe hoger je snelheid, hoe meer PPPoE een bottleneck zal vormen voor de performance van je router, omdat je de last niet goed kan verdelen over meerdere cores.
Premium spul en premium prijzen verandert niet dat PPPoE gewoon simpelweg altijd slechter performend dan DHCP, zonder uitzondering.
(Wereldwijd stappen ook steeds meer providers van het protocol af, het is een erfenis van vroeger)
wboevink schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:17:
[...]

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Ik ben van mening dat als je een router levert met en 10Gbs wan verbinding, dat deze dan ook PPPoE over die snelheid moet ondersteunen. Zeker als je beweert dat het premium spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wboevink
ArnoldSmit schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:43:
Premium spul en premium prijzen verandert niet dat PPPoE gewoon simpelweg slechter performend dan DHCP, zonder uitzondering.
(Wereldwijd stappen ook steeds meer providers van het protocol af, het is een erfenis van vroeger)
[...]
Dat het slechter performed vind ik ook niet zo'n probleem. Maar dat je maar 2Gbs haalt met een 10 Gbs verbinding wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:14
wboevink schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:17:
[...]

En ook DPI, en VPN throughput op 10GB uiteraard.

Leveren ze een 10GB WAN of leveren ze een router met een 10GB interface?
En je haalt een bepaalde snelheid afhankelijk van wat je er over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wboevink
Shinji schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:49:
[...]

En ook DPI, en VPN throughput op 10GB uiteraard.

Leveren ze een 10GB WAN of leveren ze een router met een 10GB interface?
En je haalt een bepaalde snelheid afhankelijk van wat je er over doet.
Ik snap je punt, ik ga weer on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
wboevink schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Dat het slechter performed vind ik ook niet zo'n probleem. Maar dat je maar 2Gbs haalt met een 10 Gbs verbinding wel.
2Gbps in plaats van 10 is inderdaad wel een extreem groot verschil.
Ik denkt dat de bottleneck de Processor is Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz in combinatie met PPPoE.
Ik lees het inderdaad terug dat dit wel bij een eigenschap van de UDM Pro die andere gebruikers ook onderkennen bij het gebruik met PPPoE.

Wellicht in Pfsense of OPNsense een alternatief.
Liefste met een CPU met een hoge kloksnelheid per core i.v.m. PPPoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

ArnoldSmit schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Ik denkt dat de bottleneck de Processor is Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz in combinatie met PPPoE.
Ik lees het inderdaad terug dat dit wel bij een eigenschap van de UDM Pro die andere gebruikers ook onderkennen bij het gebruik met PPPoE.

opnsense trekt hier prima de volle 4GB PPPoE op 3 cores van van een i5-9400T CPU (proxmox)
als ik 1 core weghaal kom ik niet voorbij de 2,5 ish en zie ik OPNsense meteen naar de volle 100% cpu springen bij een speedtest.
maar dat kan ook aan de virtualisatie liggen of de overige services die ik ernaast draai..

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
JoSchaap schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:00:
[...]

opnsense trekt hier prima de volle 4GB PPPoE op 3 cores van van een i5-9400T CPU (proxmox)
als ik 1 core weghaal kom ik niet voorbij de 2,5 ish en zie ik OPNsense meteen naar de volle 100% cpu springen bij een speedtest.
maar dat kan ook aan de virtualisatie liggen of de overige services die ik ernaast draai..
Kan je tijdens je speedtest ook de load verdeling per core zien ?
Met max 3.40 GHz per core heb je flink meer rekenkracht tot je beschikking dan de UDM Pro met 1.8 GHz per core om PPPoE goed af te handelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjz3000
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-07 09:41
ArnoldSmit schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Probleem met UDM Pro of UDM SE is ook dat deze geen hardware offloading ondersteunt, waarmee je hogere snelheden kan halen over PPPoE.
PPPoE stamt nog uit de (A)DSL tijdperk en zolang de extra verificatielaag met username en password niet (meer) wordt gebruikt, wordt het protocol outdated.

DHCP biedt ook meer voordelen t.o.v. PPPoE:
- Gebruiksvriendelijker aan de client kant; kabel aansluiten en je bent nagenoeg klaar als je genoegen neemt met default instellingen.
- Weinig invloed op CPU waardoor hoge/max snelheden met niet premium apparatuur ook mogelijk is.
- Minder technische obstakels wanneer 25G netwerken worden uitgerold (wanneer de praktijk dat ook echt nodig gaat hebben). PPPoE overhead zal dan nog zwaarder apparatuur vereisen met meer energieverbruik.

Even terug naar de topic...
Heeft iemand uit interesse/nieuwsgierigheid al de verschillende SFP+ XGS-PON modules naast elkaar gelegd voor een benchtest?
Qua prijzen zit er wel wat tussen... Is de prijsverschil ook te rechtvaardigen door bijvoorbeeld meer management tools of zuiniger energieverbruik?

[ Voor 9% gewijzigd door gjz3000 op 04-03-2024 22:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:36
Ongeacht de technische implementatie van het protocol op de router (en de daaruit voortkomende performance penalties) is het gebruik van een encapsulatie protocol als PPPoE altijd eerder onwenselijk dan wenselijk op de client zijde. Vooral als het geen verdere rol van betekenis speelt in de rest van de verbindings keten, e.g. authenticatie e.d.

M.i. is de hoofdreden die genoemd werd dat KPN's eigen CPE's anders andere configs zouden moeten ontvangen tussen verschillende netwerk typen om zonder PPPoE te kunnen werken makkelijk op te lossen door een ander VLAN te bieden waar je 'gewoon' DHCP over kan krijgen met je eigen router. Misschien zelfs untagged, zodat je niet eens een VLAN tag hoeft te weten/zetten voor het om te werken. Fritz!Box support dit al jaren en er is ook gewoon een manier om dit soort configuratie te pushen via TR-69. Als men het echt wil moet het gewoon kunnen.

Maar ja, ik weet er natuurlijk het fijne niet van. Blijkbaar is het dermate complex nog om bovenstaande hybride oplossing te bereiken dat men liever routers specifiek gaat bouwen/sourcen gebaseerd op PPPoE performance.. Waardoor je het wederom in stand houdt. Het is natuurlijk ook echt pas een probleem als je tegen dit soort praktische issues aan loopt, en in dit geval is het helaas zo dat de snelheidsverhogingen vooruitlopen op de technologische ontwikkelingen c.q. offload capabilities voor zoiets als PPPoE. Wat dat betreft ook wel logisch dat veel opensource producten en generic network gear er geen prio aan geven, gezien niemand in zijn right mind meer dan een gigabit door PPPoE zou moeten willen trekken.

Het heeft al die jaren prima dienst gedaan. Maar het is tijd het een stille dood te laten sterven.

[ Voor 13% gewijzigd door _BLAST3R op 04-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
KPN heeft ooit Telfort opgeslokt.
Telfort maakte gebruik van DHCP op VLAN34, KPN schijnt tijdens de overgang ook PPPoE op VLAN 6 te hebben toevoegd, daarna hebben ze een nieuwe configuratie naar de Telfort apparatuur gestuurd en waren hun klanten over.

Dat process kan je ook omdraaien, dat je DHCP toevoegd op VLAN 34, PPPoE op VLAN 6 tijdelijk er naast houden, nieuwe configuratie sturen naar de klanten hun apparatuur.

Groot voordeel van de nieuwe situatie is behalve dat het veel makkelijker is voor de eindgebruikers en dat ze meer halen uit hun bestaande apparatuur.
Dat zodra er nog hogere snelheden in de toekomst worden aangeboden, dat er minder rekenkracht en energie nodig om ook de hogere snelheden te kunnen gebruiken, op termijn zal het kostenbesparend zijn.
_BLAST3R schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:20:
Ongeacht de technische implementatie van het protocol op de router (en de daaruit voortkomende performance penalties) is het gebruik van een encapsulatie protocol als PPPoE altijd eerder onwenselijk dan wenselijk op de client zijde. Vooral als het geen verdere rol van betekenis speelt in de rest van de verbindings keten, e.g. authenticatie e.d.

M.i. is de hoofdreden die genoemd werd dat KPN's eigen CPE's anders andere configs zouden moeten ontvangen tussen verschillende netwerk typen om zonder PPPoE te kunnen werken makkelijk op te lossen door een ander VLAN te bieden waar je 'gewoon' DHCP over kan krijgen met je eigen router. Misschien zelfs untagged, zodat je niet eens een VLAN tag hoeft te weten/zetten voor het om te werken. Fritz!Box support dit al jaren en er is ook gewoon een manier om dit soort configuratie te pushen via TR-69. Als men het echt wil moet het gewoon kunnen.

Maar ja, ik weet er natuurlijk het fijne niet van. Blijkbaar is het dermate complex nog om bovenstaande hybride oplossing te bereiken dat men liever routers specifiek gaat bouwen/sourcen gebaseerd op PPPoE performance.. Waardoor je het wederom in stand houdt. Het is natuurlijk ook echt pas een probleem als je tegen dit soort praktische issues aan loopt, en in dit geval is het helaas zo dat de snelheidsverhogingen vooruitlopen op de technologische ontwikkelingen c.q. offload capabilities voor zoiets als PPPoE. Wat dat betreft ook wel logisch dat veel opensource producten en generic network gear er geen prio aan geven, gezien niemand in zijn right mind meer dan een gigabit door PPPoE zou moeten willen trekken.

Het heeft al die jaren prima dienst gedaan. Maar het is tijd het een stille dood te laten sterven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gjz3000 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:50:
[...]
Heeft iemand uit interesse/nieuwsgierigheid al de verschillende SFP+ modules naast elkaar gelegd voor een benchtest?
Qua prijzen zit er wel wat tussen... Is de prijsverschil ook te rechtvaardigen door bijvoorbeeld meer management tools of zuiniger energieverbruik?
Bedoel je ethernet SFP+ modules of XGS-PON SFP+ modules? Van die laatste soort lopen de experimenten nog en is er nog geen leverbaar die werkt op KPN. Dus ook nog geen benchmarks.

Acties:
  • +12 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Bedoel je ethernet SFP+ modules of XGS-PON SFP+ modules? Van die laatste soort lopen de experimenten nog en is er nog geen leverbaar die werkt op KPN. Dus ook nog geen benchmarks.
PRECISION SFP10G-XSONU-N1I welke verkocht wordt bij SchenkICT werkt meteen op het KPN Netwerk. De andere van FS moet inderdaad nog handmatig door gebruiker worden aangepast met het correcte slot id

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

ArnoldSmit schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Kan je tijdens je speedtest ook de load verdeling per core zien ?
Met max 3.40 GHz per core heb je flink meer rekenkracht tot je beschikking dan de UDM Pro met 1.8 GHz per core om PPPoE goed af te handelen.
Het is gewoon singlecore voor zover ik kan zien; het zal wel zijn dat alle andere taken door de andere cores worden voortgezet :) wat bij 2 cpu's niet helemaal lekker gaat.

linkjes en geen img tags omdat het wel enigzins offtopic is:

test: https://www.speedtest.net...29-46ff-b76c-e2a895da39c9
tijdens downstream
tijdens uptream

[ Voor 1% gewijzigd door JoSchaap op 04-03-2024 20:22 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Zijn er verschillen qua performance tussen de SFP+ modus van FS of die van Precision?
Welke zou je aanraden.
Economics schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:22:
[...]

PRECISION SFP10G-XSONU-N1I welke verkocht wordt bij SchenkICT werkt meteen op het KPN Netwerk. De andere van FS moet inderdaad nog handmatig door gebruiker worden aangepast met het correcte slot id

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ArnoldSmit schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:48:
Zijn er verschillen qua performance tussen de SFP+ modus van FS of die van Precision?
Welke zou je aanraden.

[...]
Durf ik zelf niet te zeggen maar @Economics & @_BLAST3R hebben beide getest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
wbschenk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:05:
[...]

Durf ik zelf niet te zeggen maar @Economics & @_BLAST3R hebben beide getest.
Beide tot 2.5gbps getest en geen bijzonderheden gevonden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _BLAST3R
De modules verschillen ook eigenlijk nauwelijks van elkaar; bijna alles is hetzelfde, tot aan de software aan toe (grotendeels). Je kan dus veilig aannemen dat er niet echt een betere is van de twee. De Precision stick is wel 'makkelijker' want daar staat de PON ID gewoon op het label.

Bij FS moet je die via je account manager opvragen. Ik weet niet of en hoe je bij Precision de telnet password verkrijgt; maar mocht je die zoeken zijn er tools om dat password te genereren gebaseerd op het serial.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _BLAST3R
Economics schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Beide tot 2.5gbps getest en geen bijzonderheden gevonden
Overigens hier via iperf meerdere malen getest tot 4.5 gbps (sneller laat mijn provider het niet toe). Dus dat zit ook wel snor bij deze modules.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
_BLAST3R schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:24:
De modules verschillen ook eigenlijk nauwelijks van elkaar; bijna alles is hetzelfde, tot aan de software aan toe (grotendeels). Je kan dus veilig aannemen dat er niet echt een betere is van de twee. De Precision stick is wel 'makkelijker' want daar staat de PON ID gewoon op het label.

Bij FS moet je die via je account manager opvragen. Ik weet niet of en hoe je bij Precision de telnet password verkrijgt; maar mocht je die zoeken zijn er tools om dat password te genereren gebaseerd op het serial.
Wanneer de FS via mij besteld word dan krijgen de gebruikers het PON ID en wachtwoord toegestuurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjz3000
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-07 09:41
_BLAST3R schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:24:

Dank voor het testen! Dan is het even afwachten op bericht van ZARAM...
Ben ook benieuwd naar het stroomverbruik en warmteontwikkeling van de verschillende XGS-PON modules.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gjz3000 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Dank voor het testen! Dan is het even afwachten op bericht van ZARAM...
Ben ook benieuwd naar het stroomverbruik en warmteontwikkeling van de verschillende XGS-PON modules.
Paar Watt en ze worden rond de 45 - 50 graden. Warm maar niet schadelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Paar Watt en ze worden rond de 45 - 50 graden. Warm maar niet schadelijk.
Hier is de Zaram ongeveer 45 graden gemiddeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
Huishoudelijke mededeling: ik zal binnenkort de TS uitbreiden met de huidige stand van zaken op KPN XGS-PON, want inmiddels is er een stuk meer mogelijk dan toen ik dit topic in oktober maakte :).

Thanks @wbschenk voor het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Thyraon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:56:
Huishoudelijke mededeling: ik zal binnenkort de TS uitbreiden met de huidige stand van zaken op KPN XGS-PON, want inmiddels is er een stuk meer mogelijk dan toen ik dit topic in oktober maakte :).

Thanks @wbschenk voor het idee.
Hoop dat Zaram een beetje opschiet, dan kan die ook in het verhaal er bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 20:47
Simply_jeroen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Hoop dat Zaram een beetje opschiet, dan kan die ook in het verhaal er bij
Een ding scheelt een TS kan je zonder probleem aanpassen als er witte rook is :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
justdaboo schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Een ding scheelt een TS kan je zonder probleem aanpassen als er witte rook is :9B
Ben wel benieuwd hoe ver ze ermee zijn 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!
wbschenk schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:28:
[...]

Ben wel benieuwd hoe ver ze ermee zijn 8)7
Zojuist een e-mail gezonden met die vraag naar de Zaram engineer.

Stay tuned.

Acties:
  • +12 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Zojuist een e-mail gezonden met die vraag naar de Zaram engineer.

Stay tuned.
Reactie van de engineer is dat het ontwerp van dat wat er moet gebeuren klaar is en dat er binnenkort een testversie firmware komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Reactie van de engineer is dat het ontwerp van dat wat er moet gebeuren klaar is en dat er binnenkort een testversie firmware komt.
Thanks voor de update! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:44
[...]

Dank voor het navragen! Ik ben zeker te porren om een toekomstige testversie van de firmware te flashen en te testen met het KPN-Netwerk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _BLAST3R
_BLAST3R schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Yes, da's idd het plan wat we (@Houtenklaas) nu hebben. De probe methode is veel minder 'invasief' op de stick en verlaagd ook het risico op bijkomende schade. Dus daar gaan we nu voor.

Heb zelf alleen geen probes liggen om dat goed te kunnen doen (en @Houtenklaas heeft UART eerder al eens werkend gekregen op mijn vorige baksteen - alleen die was niet meer super stabiel, wss door mijn soldeerpoging die bepaalde traces heeft gesloopt).

Vandaar dat we voor het betere minuscule/nano hardware-werk liever even langs @Houtenklaas gaan. :D
Even terugkomend hierop - want er is nog wel iets wat even gezegd mag worden; @Houtenklaas heeft een tijdje terug succesvol de gebrickte stick van @infernix nieuw leven in weten te blazen. Deze stick heb ik inmiddels al weken in gebruik hier thuis als ONT en hij werkt per-fect. :)

Heel erg bedankt @Houtenklaas. Ik ben er erg blij mee! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
_BLAST3R schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Even terugkomend hierop - want er is nog wel iets wat even gezegd mag worden; @Houtenklaas heeft een tijdje terug succesvol de gebrickte stick van @infernix nieuw leven in weten te blazen. Deze stick heb ik inmiddels al weken in gebruik hier thuis als ONT en hij werkt per-fect. :)

Heel erg bedankt @Houtenklaas. Ik ben er erg blij mee! _/-\o_
Dan heb ik hier nog een precision sfp voor @Houtenklaas :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:15
wbschenk schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Dan heb ik hier nog een precision sfp voor @Houtenklaas :)
Laat maar komen, als het één keer lukt, lukt het een tweede keer ook vast ...
Ook daar een kwestie van rm /mnt/rwdir/sys.cfg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Weet iemand of een eigen ont ook werkt bij budget thuis via kpn glasvezel. Alles is identiek , zelf de vlan is het zelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een eigen ont werkt mits je een zaram hebt. Zoals je zegt, het is identiek als onze, dat is omdat ze gebruik maken van onze access routers en cpe’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Waarom de Zaram? Deze werkt toch nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simply_jeroen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:59:
Waarom de Zaram? Deze werkt toch nog niet?
Dat zeg ik toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:44
De verwarring ontstaat waarschijnlijk door het woord mits. Dat geeft namelijk aan dat het alleen werkt als je een bepaalde actie uitvoert of device koopt. In deze situatie klopt tenzij of behalve beter :). Want dat staat alles toe behalve het genoemde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
leander-s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:01:
[...]

De verwarring ontstaat waarschijnlijk door het woord mits. Dat geeft namelijk aan dat het alleen werkt als je een bepaalde actie uitvoert of device koopt. In deze situatie klopt tenzij of behalve beter :). Want dat staat alles toe behalve het genoemde
Dat is inderdaad mijn verwarring :-) bedankt voor de uitleg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Op dit moment zijn alleen de FS en de Precision sfp’s werkend gezien op de KPN xgspon omgeving, en de Nokia XS-010X-Q. Deze zijn evt te koop via mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:59
Volgens mij kan @Economics gratis een Nokia ONT in bruikleen regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:32:
Volgens mij kan @Economics gratis een Nokia ONT in bruikleen regelen.
De XS-010X-Q welke SchenkICT aanbied is inderdaad de NOKIA die wij standaard uitleveren aan klanten. De door ons geleverde NOKIA kun je op de FTU schuiven waardoor je niet met patchcover kits of patchkabels hoeft te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Heb gisteren een Precision SFP10G-XSONU-N1I binnen gekregen, deze zit in mijn Udm pro SE

Hij wordt bij mij niet zichtbaar. Lampje van de poort gaat ook niet aan.
Het de Udm al herstart, andere sfp poort ook al geprobeerd. Met het commando ethtool -m eth9 vindt hij ook niks.
Iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@Simply_jeroen Heb je de poort als WAN poort ingesteld en hem op 10 Gbps FDX geforceerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcp_RPUHsu1LGGAikkDzxaf5j_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNq2e6ZlJXWaWnbTPJBHQHay.jpg?f=fotoalbum_large

En heb je de glasvezel ook aangesloten? Mogelijk start die alleen als er signaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tyQvK1XNd-bpijK_aD100AS6eQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xw8p24mpAM5PIpkPzb219vPy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 147% gewijzigd door robertwebbe op 16-03-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dit maakt helaas geen verschil. Ik heb ook al die waardes niet bij die poort staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
Simply_jeroen schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:12:
Dit maakt helaas geen verschil. Ik heb ook al die waardes niet bij die poort staan
Klinkt alsof je een DOA module hebt ontvangen? :(

Heb je toevallig een andere switch waar je hem in kan proberen, met DDM info?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe
Hij is vandaag even bij mij op de koffie geweest en we hebben die van hem bij mij in de UDM geprobeerd, helaas helemaal niets. Lijkt dus inderdaad een DOA, mogelijk is het mis gegaan na het flashen van de KPN mod.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:24:
Hij is vandaag even bij mij op de koffie geweest en we hebben die van hem bij mij in de UDM geprobeerd, helaas helemaal niets. Lijkt dus inderdaad een DOA, mogelijk is het mis gegaan na het flashen van de KPN mod.
@Houtenklaas krijgt het druk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
Ik laat de voeding en de meetpinnen nog maar even op het bureau staan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Was gezellig 👍

Heb al contact gehad met de webshop waar hij vandaan komt, het wordt netjes opgelost. Zeer tevreden.

[ Voor 13% gewijzigd door Simply_jeroen op 17-03-2024 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _BLAST3R
Is er een poging gedaan iets te modden ja? Zelf heb ik ook zo'n Precision module in bruikleen gehad om te testen maar die gaf ook de geest na een paar keer swappen. Gek genoeg op een heel andere manier dan dat een FS stick zou bricken door de mod. Dus dat lijkt me ergens wel sterk dat de mod er iets mee van doen heeft.

Wel apart dat er dan nu alweer een tweede module gesneuveld lijkt te zijn. Helemaal geen DDM meer zichtbaar is wel echt een harde brick, en als er idd een mod toegepast is/het de FS mod is geweest moeten we daar wellicht een disclaimer voor toevoegen op de repo zodat er niet nog meer slachtoffers vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
_BLAST3R schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Is er een poging gedaan iets te modden ja? Zelf heb ik ook zo'n Precision module in bruikleen gehad om te testen maar die gaf ook de geest na een paar keer swappen. Gek genoeg op een heel andere manier dan dat een FS stick zou bricken door de mod. Dus dat lijkt me ergens wel sterk dat de mod er iets mee van doen heeft.

Wel apart dat er dan nu alweer een tweede module gesneuveld lijkt te zijn. Helemaal geen DDM meer zichtbaar is wel echt een harde brick, en als er idd een mod toegepast is/het de FS mod is geweest moeten we daar wellicht een disclaimer voor toevoegen op de repo zodat er niet nog meer slachtoffers vallen.
We hebben er verder niks mee gedaan, even kijken of hij te zien was op zijn Udm, maar hij gaf het zelfde probleem als bij mij. Hij is ondertussen onderweg naar de webshop waar hij vandaan komt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
Simply_jeroen schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:56:
[...]

We hebben er verder niks mee gedaan, even kijken of hij te zien was op zijn Udm, maar hij gaf het zelfde probleem als bij mij. Hij is ondertussen onderweg naar de webshop waar hij vandaan komt .
OK dat stelt me enigszins gerust. :) Misschien was het gewoon een slechte batch modules waar toevallig onzer beiden modules uit zijn gekomen. Viel namelijk ook wel op dat de module een erg oude firmware versie draaide ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sivadeka
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-08 21:12
Goedenavond,

Al een paar keer dit forum doorgelezen om mijn FS aan de praat te krijgen. Zo heb ik deze al in een media converter geplaatst, verschillende commando's uitgevoerd en verschillende dingen gecontroleerd.

GPON meer dan 24 uur geleden doorgegeven.
Weet iemand of de FS sowieso wel werkt?

Het gaat om een UDM-SE en een Delta verbinding.
Er is link... maar daar blijft het bij.

Iemand ideeën?

[ Voor 11% gewijzigd door sivadeka op 19-03-2024 22:46 ]

Sivadeka

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Nieuwe module is binnen. En hij werkt, super blij mee.
Bedankt @mad-dog voor het zeer snelle omzetten van de module.
bedankt @wbschenk voor de module

Ik zie bij de output pwr een waarde staan van 3.00 tot 3,50 dbm, waar moet deze waarde tussen liggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:52
[...]

Toevallig al wat meer meegekregen over de planning mbt de nieuwe firmware? Of misschien iets over de testversie, hoe ver deze ondertussen is? Ben benieuwd namelijk nu we weer een aantal weken verder zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Simply_jeroen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:44:
Nieuwe module is binnen. En hij werkt, super blij mee.
Bedankt @mad-dog voor het zeer snelle omzetten van de module.
bedankt @wbschenk voor de module

Ik zie bij de output pwr een waarde staan van 3.00 tot 3,50 dbm, waar moet deze waarde tussen liggen ?
Link
Daar staat Tx tussen 0.5 en 5dBm, Rx tussen -8 dBm en -27 dBm, XGS-PON nagenoeg hetzelfde.

Mijn eigen FS GPON SFP+ module (geen XGS-PON) meldt 1.75dBm voor Tx, en -16.5dBm voor Rx en dat varieert een tikkie achter de komma. Dat ligt aardig in het midden zeg ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mrdemc schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Toevallig al wat meer meegekregen over de planning mbt de nieuwe firmware? Of misschien iets over de testversie, hoe ver deze ondertussen is? Ben benieuwd namelijk nu we weer een aantal weken verder zijn :P
Nee, niets vernomen. Ik ga er ook niet erg actief achteraan. Dat is meer aan @Economics denk ik, die ook de test zal doen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
ernstoud schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Nee, niets vernomen. Ik ga er ook niet erg actief achteraan. Dat is meer aan @Economics denk ik, die ook de test zal doen neem ik aan.
Zoiets begreep ik inderdaad al wel van jou, maar gezien de laatste post hierover van jou die ik quote dacht ik, misschien heb je nog een update gehad. Even afwachten dan dus nog wanneer economics met een update komt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nilanka
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04-2024
Got my precision and FS units from @wbschenk. Works great with my tp-link router!

[ Voor 5% gewijzigd door nilanka op 22-03-2024 00:21 . Reden: Updated ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Ze hebben de fixes in de nieuwe firmware gebakken maar ze zijn nog druk aan het testen. De volgende communicatie hebben ze me beloofd met de nieuwe firmware te komen..Voor nu dus geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccnl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 15:34
De prijs van 200,-€ schrikt me toch van het gebruiken van een 10g SFP+ module. Maar als ik op de link van de FS module klikt, is een ander module met specificatie voor KPN XGS-PON met een prijs van 70,-
Generic Compatible XGSPON ONU SFP+ 1270nm-TX/1577nm-RX - XGS-SFP-25-20N2
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Werkt deze module niet op KPN XGS-PON?

Hebben jullie anders een advies over een 1G SFP+ module? Ik heb nog geen 10gb apparatuur behalve de router zelfs, dus het hoef nog niet een 10G SFP+ module aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
ccnl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:30:
De prijs van 200,-€ schrikt me toch van het gebruiken van een 10g SFP+ module. Maar als ik op de link van de FS module klikt, is een ander module met specificatie voor KPN XGS-PON met een prijs van 70,-
Generic Compatible XGSPON ONU SFP+ 1270nm-TX/1577nm-RX - XGS-SFP-25-20N2
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Werkt deze module niet op KPN XGS-PON?

Hebben jullie anders een advies over een 1G SFP+ module? Ik heb nog geen 10gb apparatuur behalve de router zelfs, dus het hoef nog niet een 10G SFP+ module aan te schaffen.
Het verschil zit 'm in het stukje 'with MAC'. Dat heb je nodig om het te kunnen laten werken. Bij de module die jij linkt mist die functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccnl
OK, helder. Maar als ik naar SFP+ met MAC zoek, krijg ik behalve FS-module en Precision-module ook volgende modules
E.C.I. Network EN-XGSFPP-OMAC-V2
AddOn Networks SFPP-XGS-ONU-MAC-I-AO & SFPP-XGS-ONU-MAC-ASC-I-AO
Solid Optics SFP-XGS-Ustick-SO
Zyxel PM7010-R0
Heb iemand ervaring met deze modules?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ccnl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:44:
OK, helder. Maar als ik naar SFP+ met MAC zoek, krijg ik behalve FS-module en Precision-module ook volgende modules
E.C.I. Network EN-XGSFPP-OMAC-V2
AddOn Networks SFPP-XGS-ONU-MAC-I-AO & SFPP-XGS-ONU-MAC-ASC-I-AO
Solid Optics SFP-XGS-Ustick-SO
Zyxel PM7010-R0
Heb iemand ervaring met deze modules?
Nee. Geen ervaringen met deze modules gemeld. En allemaal ongeveer net zo duur als de fs.com SFP. En geen verkoopkanaal in NL. Dus importkosten, BTW etc. En als het dan niet werkt…

Als prijs je probleem is dan wachten op de test van de Zaram, die kost rond de EUR 140.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 22-03-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@ccnl Als je voor 10Gb gaat, dan blijft het niet alleen bij een SFP+ stick, ook je router, switches en NIC’s zullen geüpgrade moeten worden. Dat is nog kostbare apparatuur. En dan kom je er vervolgens achter dat bijna alles gemaakt is met een maximale snelheid van 1 Gbps. Je kunt dan indrukwekkende speedtests doen of je moet specifieke eigen toepassingen hebben om deze snelheden te kunnen benutten.

Als budget dus een dingetje voor je is, dan kun je beter alles nog op 1 Gbps houden. In de praktijk al ruim voldoende voor 99% van de toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccnl
*knip*. Daar is het forum niet voor bedoeld.

[ Voor 93% gewijzigd door rens-br op 22-03-2024 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Die site ziet er uit als een scam, alles wat ze verkopen is in de aanbieding met onmogelijke kortingen... Als het goedkoop moet zou ik gewoon even wachten totdat de Zaram-module geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Hun adres wat ze opgeven bestaat ook niet, vrijwel zeker scam.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 22-03-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

website niet bekend op trustpilot
domeinnaam net gemaakt
adres bestaat niet
prijs too good to be true..

ik zou die link lekker weghalen. dikke scam :Y)

[ Voor 52% gewijzigd door rens-br op 22-03-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
En telefoonnummer is niet in gebruik :) zoveel red flags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Laatst online: 04-09 00:29
g1n0 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:47:
En telefoonnummer is niet in gebruik :) zoveel red flags
Nou inderdaad zeg, als er 1 site er als een scam site uitziet, dan is deze het wel.
Ver van weg blijven mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaksb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-09 23:49
Translated:

Hallo! Ik zal in het Engels posten (omdat mijn Nederlands momenteel vooral beperkt is tot het bestellen van Café's), maar zal een Nederlandse vertaling bevatten en hopelijk kun je mij begrijpen.

Ik heb nu de 4Gbps-service van KPN, die ik met moeite werkend heb gekregen via de Genexis ONT die ze hebben geleverd. Ik krijg constante verbindingsdalingen wanneer de verbinding van de ONT onderhandelt op 10 g (via een koperen transceiver op mijn switch of router). Het is prima als ik hem op een gewone 1g-poort aansluit (mijn huidige configuratie).

Ik heb gehoord dat de Nokia ONT veel beter is en vecht met KPN om die te laten vervangen om te zien of dit een deel van het probleem is. De telefonische helpdesk was niet bepaald behulpzaam.

Ik ben benieuwd wat de belangrijkste motivatie is om je eigen ONT te gebruiken, ik vermoed om de onnodige conversie van glasvezel naar koper te vermijden? Een SFP ONT zou beter geschikt zijn voor mijn gebruiksscenario, maar ik denk dat ik in dat geval moet wachten op de Zaram...

Original:

Hello! I will post in english (because my Dutch is mostly limited to Café ordering at the moment) but will include a Dutch translation and hopefully you can understand me.

I have the 4Gbps service from KPN now, which I have been struggling to get working through the Genexis ONT they provided. I get constant link drops when the link from the ONT negotiates at 10g (through a copper transceiver either at my switch or router). It is fine if I plug it into a regular 1g port (my current setup).

I have heard that the Nokia ONT is much better and am fighting with KPN to get that replaced to see if it is part of the issue. The phone helpdesk has been less than helpful.

I'm curious what the main motivation for using your own ONT is, I'm guessing to avoid the unnecessary fiber to copper conversion? An SFP ONT would be better suited for my use case, but I think in that case I should wait for the Zaram...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Laatst online: 04-09 00:29
tweaksb schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:27:

I have the 4Gbps service from KPN now, which I have been struggling to get working through the Genexis ONT they provided. I get constant link drops when the link from the ONT negotiates at 10g (through a copper transceiver either at my switch or router). It is fine if I plug it into a regular 1g port (my current setup).
Welcome... First thing you can try is getting a good quality 100% copper cable (Cat6A recommended) and see if that solves your link drop issues between router and ONT. Turning off auto-negotiation and use 10gig full-duplex might help here as well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 15:21
ernstoud schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Nee. Geen ervaringen met deze modules gemeld. En allemaal ongeveer net zo duur als de fs.com SFP. En geen verkoopkanaal in NL. Dus importkosten, BTW etc. En als het dan niet werkt…

Als prijs je probleem is dan wachten op de test van de Zaram, die kost rond de EUR 140.
Sinds wanneer heb je importkosten vanuit Almere? ;)
Solid-Optics heeft daar hun hoofdkantoor zitten, volgens hun eigen website.

Denk dat je conclusies om ze meteen allemaal af te schrijven, beetje te kort door de bocht is.

[ Voor 8% gewijzigd door lasermen op 23-03-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lasermen schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:50:
[...]

Sinds wanneer heb je importkosten vanuit Almere? ;)
Solid-Optics heeft daar hun hoofdkantoor zitten, volgens hun eigen website.

Denk dat je conclusies om ze meteen allemaal af te schrijven, beetje te kort door de bocht is.
Een website. Dat is geen verkoopkanaal.

Ik schrijf ze niet af. Ik zei dat ze net zo duur zijn als de fs.com en de vraagsteller vond die te duur.

Maar als ervaringsdeskundige na import van 230 SFP’s uit Korea kun je je wat rauwe opmerking staven door 1 of meerdere van de genoemde SFP’s naar NL te halen. Succes gewenst! Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasermen
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Een website. Dat is geen verkoopkanaal.

Ik schrijf ze niet af. Ik zei dat ze net zo duur zijn als de fs.com en de vraagsteller vond die te duur.

Maar als ervaringsdeskundige na import van 230 SFP’s uit Korea kun je je wat rauwe opmerking staven door 1 of meerdere van de genoemde SFP’s naar NL te halen. Succes gewenst! Ik ben benieuwd.
Ze hebben een compleet kantoorpand naast de A6 met hun logo groot erop. https://www.google.nl/map...!7i16384!8i8192?entry=ttu Is dat dan wel een verkoopkanaal?
Maar weet je dan welke variant XGSPON ze precies aanbieden?
En qua wat ze verder aanbieden qua optics, zullen ze vast en zeker hun optics in grote getalen inkopen. Misschien kunnen ze daardoor wel goedkoper zijn dan FS? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lasermen schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Ze hebben een compleet kantoorpand naast de A6 met hun logo groot erop. https://www.google.nl/map...!7i16384!8i8192?entry=ttu Is dat dan wel een verkoopkanaal?
Maar weet je dan welke variant XGSPON ze precies aanbieden?
En qua wat ze verder aanbieden qua optics, zullen ze vast en zeker hun optics in grote getalen inkopen. Misschien kunnen ze daardoor wel goedkoper zijn dan FS? ;)
Ik zou zeggen; informeer!

Dit was de status enige tijd geleden: bsmile000 in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasermen
Ze gebruiken de Hisense variant.
@Economics zal komende week een optic hebben liggen om mee te testen.
Prijzen, nog geen idee. Nog niet deze vraag gesteld.
Maar ik weet wel dat ze met hun 100 en 400Gbit/s optics goedkoper en kwalitatief beter zijn dan FS. (los van het grote voordeel als je een uitdaging hebt, gewoon langs kan rijden bij hun lab in Almere :)

(we zijn al jaren klant bij hun en we testen regelmatig samen de laatste generatie optics. Vandaar dat ik zo stellig weet dat ze meer zijn dan een website die spul direct vanuit het buitenland verkoopt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lasermen schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Ze gebruiken de Hisense variant.
@Economics zal komende week een optic hebben liggen om mee te testen.
Prijzen, nog geen idee. Nog niet deze vraag gesteld.
Maar ik weet wel dat ze met hun 100 en 400Gbit/s optics goedkoper en kwalitatief beter zijn dan FS. (los van het grote voordeel als je een uitdaging hebt, gewoon langs kan rijden bij hun lab in Almere :)

(we zijn al jaren klant bij hun en we testen regelmatig samen de laatste generatie optics. Vandaar dat ik zo stellig weet dat ze meer zijn dan een website die spul direct vanuit het buitenland verkoopt)
Prima. Maar dat betekent nog steeds niet dat een consument deze SFP ergens kan kopen. Dat bedoelde ik.

Als jij goede contacten daar hebt kun je dan eens informeren naar prijs, beschikbaarheid, verkoopkanaal e.d.?

Als deze SFP werkt, toegelaten wordt op KPN en prijsgunstig is zal @wbschenk hem wellicht in het assortiment kunnen opnemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasermen
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Prima. Maar dat betekent nog steeds niet dat een consument deze SFP ergens kan kopen. Dat bedoelde ik.

Als jij goede contacten daar hebt kun je dan eens informeren naar prijs, beschikbaarheid, verkoopkanaal e.d.?

Als deze SFP werkt, toegelaten wordt op KPN en prijsgunstig is zal @wbschenk hem wellicht in het assortiment kunnen opnemen.
Zeg dat dan ;)
Ieder geval, zodra de testen door @Economics gedaan zijn.
Zal ik informeren over de mogelijkheden en beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Iemand in mijn omgeving wilt gaan overstappen van kpn xgspon naar solcon. Gaat deze al werkende modules ook werken op solcon?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Solcon werkt met 1 of 2 vlan model. DHCP untagged voor internet en DCHP vlan 4 voor iTV. Ik verwacht dat alle sticks inclusief de zaram daar wel op werken. Wil je safe spelen, neem dan de FS stick. Die is door @_BLAST3R getest op bijna dezelfde connectie model. De stick moet wel geprogrammeerd zijn op slot id 1

[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 25-03-2024 18:38 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 30 Laatste