Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-05 18:40
Ik krijg binnenkort ook kon glasvezel.
Ik heb twee vragen:
- is het je gelukt om 4gb snelheid te halen?
- en behalve het flashen van je ONT, zijn er nog andere acties die je moet ondernemen om de Zaram in gebruik te kunnen nemen
renedis schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:50:
[...]

[Afbeelding]

De witte kabel die je ziet is een fiber kabel die direct in de Zaram SFP+ module gaat. De Zaram zit daar op weer direct op de UDM SFP+ poort. Geen tussenkomst van een ONT. De Zaram is je ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:35

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ikke26 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:33:
@wbschenk Komt een updatepad voor Zaram's aangeschaft via jou ook binnenkort beschikbaar?
Stuur mij even een mail (reply op bestelmail)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ArnoldSmit schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 02:45:
Ik heb twee vragen:
- en behalve het flashen van je ONT, zijn er nog andere acties die je moet ondernemen om de Zaram in gebruik te kunnen nemen

[...]
Ik haal zelf onderstaande op mijn Delta 8GB lijn. Dus de Zaram zal niet de beperkende factor zijn.. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UgbhACLLmk54dFHJiN5QrlAKFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CBrsZ0SluCIGGDsxPkvR2qii.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:52
ArnoldSmit schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 02:45:
Ik heb twee vragen:

[...]
De 2e vraag kan ik beantwoorden. Voor gebruikname van de Zaram zijn geen extra acties vereist behalve het flashen van de firmware en het aanmelden van je ONT bij KPN of WBA provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:10
ernstoud schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:36:
[...]

Hij zal zelf wel reageren, ik heb hem alles gestuurd zoals ik het verstuurd heb. En kreeg letterlijk 1 minuut geleden een reactie dat hij het morgen oppakt.
wbschenk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:42:
[...]

Stuur mij even een mail (reply op bestelmail)
Bedankt voor de vlotte reacties, doe ik! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Is er nog een reden om voor een bepaald merk te kiezen, zijn noemenswaardige verschillen ?
wbschenk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:47:
[...]

Ik haal zelf onderstaande op mijn Delta 8GB lijn. Dus de Zaram zal niet de beperkende factor zijn.. :)

[Afbeelding]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-05 01:12
Work in progress. Firmware instructie is nog niet compleet!

UDM Firmware instructies:
https://github.com/renedi...main/KPN%20Firmware%20UDM

UDM Multicast instructies:
https://github.com/renedi...ain/KPN%20multicast%20UDM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ArnoldSmit schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:41:
Is er nog een reden om voor een bepaald merk te kiezen, zijn noemenswaardige verschillen ?

[...]
De FS en Precision draaien op de zelfde hardware, echter wel verschillende firmwares.
Zaram draait op andere hardware.

Kwa snelheid doen ze het allemaal naar behoren, verschil is vooral de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
wbschenk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:18:
[...]

De FS en Precision draaien op de zelfde hardware, echter wel verschillende firmwares.
Zaram draait op andere hardware.

Kwa snelheid doen ze het allemaal naar behoren, verschil is vooral de prijs.
Bedankt voor je reactie, zodra KPN de glasvezel in mijn woning heeft aangesloten kan je een bestelling tegemoet zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W4ST3R
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 10:02
Allereerst mijn complimenten aan een ieder die bijgedragen heeft aan dit topic, welke ik al maanden op de voet volg. Erg interessant en tof om te zien hoe nauw er samenwerkt wordt tussen de verschillende partijen. Kudo’s daarvoor :D

Zelf hoop ik vandaag mijn Zaram module te ontvangen en deze samen met mijn UDM SE te gaan configureren.
renedis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:41:
Work in progress. Firmware instructie is nog niet compleet!

UDM Firmware instructies:

UDM Multicast instructies:
https://github.com/renedi...ain/KPN%20multicast%20UDM
Thanks voor de omschrijvingen @renedis, erg welkom _/-\o_ . De omschrijving voor de KPN Multicast UDM heb ik zojuist even doorgenomen. Ik heb hier 2 vragen over, welke je hopelijk kan beantwoorden :P
  • Aan het einde van ‘installeren script’, benoem je: Ten alle tijden dient het vinkje in de Unifi WebGUI uit te blijven. Het is mij hier niet duidelijk waar dit naar refereert. Kan je dit expliciet maken?
  • Aan de hand van jou omschrijving moet de config aangepast worden van improxy naar igmpproxy omdat improxy niet goed werkt. De omschrijving van UDM-IPTV geeft aan dat het ‘igmpproxy package’ gebruikt, maar geeft verder geen instructie om de config aan te passen. Wat is de reden dat we toch zelf de config moeten aanpassen naar igmpproxy voor UDM-IPTV?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renedis
W4ST3R schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:58:
Allereerst mijn complimenten aan een ieder die bijgedragen heeft aan dit topic, welke ik al maanden op de voet volg. Erg interessant en tof om te zien hoe nauw er samenwerkt wordt tussen de verschillende partijen. Kudo’s daarvoor :D

Zelf hoop ik vandaag mijn Zaram module te ontvangen en deze samen met mijn UDM SE te gaan configureren.

[...]

Thanks voor de omschrijvingen @renedis, erg welkom _/-\o_ . De omschrijving voor de KPN Multicast UDM heb ik zojuist even doorgenomen. Ik heb hier 2 vragen over, welke je hopelijk kan beantwoorden :P
  • Aan het einde van ‘installeren script’, benoem je: Ten alle tijden dient het vinkje in de Unifi WebGUI uit te blijven. Het is mij hier niet duidelijk waar dit naar refereert. Kan je dit expliciet maken?
  • Aan de hand van jou omschrijving moet de config aangepast worden van improxy naar igmpproxy omdat improxy niet goed werkt. De omschrijving van UDM-IPTV geeft aan dat het ‘igmpproxy package’ gebruikt, maar geeft verder geen instructie om de config aan te passen. Wat is de reden dat we toch zelf de config moeten aanpassen naar igmpproxy voor UDM-IPTV?
Punt 1:
Ik refereer naar deze optie in de WebGUI welke dus UIT moet blijven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDyR6CXbWO-A4ZDSC0BVqMau2f0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JXwC2ZLlhWdKEdm9aLTdGKk5.png?f=fotoalbum_large

Punt 2:
De omschrijving geeft enkel een benaming aan. Zowel de package improxy als package igmpproxy doen in de basis hetzelfde; IGMP proxy. Maar improxy is de default UDM pre-installed package (welke gekoppeld zit aan het "vinkje" van hier boven. Als je gebruik maakt van de ETH8 ethernet connectie voldoet improxy, maar wanneer je op de UDM ETH9 fiber gebruikt, kan improxy er niet goed mee overweg. Dit heeft vooral te maken met de software/firmware van de UDM zelf. Vandaar dat je igmpproxy package van default debian dient te installeren.

Edit:
Uitleg op github toegevoegd:
Waarom IGMPPROXY en niet IMPROXY
Zowel de packages 'improxy' als 'igmpproxy' bieden de basisfunctionaliteit voor IGMP-proxying. Echter, improxy is de standaard UDM pre-geïnstalleerde package, die gekoppeld is aan de standaardinstellingen van het apparaat. Als u de ETH8 Ethernet-verbinding gebruikt, is improxy voldoende. Echter, bij gebruik van de ETH9 Fiber-verbinding, kan improxy problemen veroorzaken vanwege compatibiliteitskwesties met de software/firmware van de UDM zelf. Daarom is het noodzakelijk om de 'igmpproxy' package van de standaard Debian repository te installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door renedis op 26-04-2024 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
renedis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:03:
De omschrijving geeft enkel een benaming aan. Zowel de package improxy als package igmpproxy doen in de basis hetzelfde; IGMP proxy. Maar improxy is de default UDM pre-installed package (welke gekoppeld zit aan het "vinkje" van hier boven. Als je gebruik maakt van de ETH8 ethernet connectie voldoet improxy, maar wanneer je op de UDM ETH9 fiber gebruikt, kan improxy er niet goed mee overweg. Dit heeft vooral te maken met de software/firmware van de UDM zelf. Vandaar dat je igmpproxy package van default debian dient te installeren.
Het is niet per se nodig om igmpproxy te gebruiken als je eth9 gebruikt. Het udm-iptv script configureert improxy op de juiste manier en overschrijft daarmee de standaard UDM config. Het IGMP Proxy vinkje in de Network Application moet idd uitstaan.

Ik gebruik al een tijdje KPN TV+ met improxy icm een SFP module op een UDM Pro, weliswaar niet op XGS-PON maar op AON, en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
JungleJim schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:31:
[...]

Het is niet per se nodig om igmpproxy te gebruiken als je eth9 gebruikt. Het udm-iptv script configureert improxy op de juiste manier en overschrijft daarmee de standaard UDM config. Het IGMP Proxy vinkje in de Network Application moet idd uitstaan.

Ik gebruik al een tijdje KPN TV+ met improxy icm een SFP module op een UDM Pro, weliswaar niet op XGS-PON maar op AON, en dat werkt prima.
improxy met XGS-PON kreeg ik niet aan de praat op ETH9.

Voorheen gebruikte ik ook gewoon improxy op ETH8…

[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 26-04-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
renedis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:51:
improxy met XGS-PON kreeg ik niet aan de praat.
hmm ok, dat is wel apart dan. heb helaas zelf geen XGS-PON aansluiting anders had ik het graag getest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 08:48
wbschenk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 01:31:
De KPN variant met Firmware .08 is nu te bestellen :)

Zie webshop
Thanks!. Na dit bericht zaram besteld bij je. Vandaag ontvangen, direct maar omzetten dacht ik. ZRMT# serienummer doorgegeven en al snel gebeld door KPN. Omgezet. Link ok, geen pppoe helaas na omzetten in naar sfp-sfpplus-1 interface en dus helaas weer terug laten zetten. Hoe kan ik checken of firmware wel updated is ? Je zit niet te wachten op support natuurlijk maar als iemand anders evt kan aangeven hoe firmware te achterhalen is vind ik wrlsk ook wel de weg om het zelf te updaten, indien nodig, Kan ook aan KPN kan omzetting issue zijn geweest hoor ging niet helemaal overtuigend zegmaar.

Via mikrotik RB5009G is dit te zien, maar eeprom not shown, serienummer obfuscated.

/interface ethernet monitor sfp-sfpplus1
name: sfp-sfpplus1
status: no-link
auto-negotiation: done
supported: 10M-baseT-half,10M-baseT-full,100M-baseT-half,100M-baseT-full,1G-baseT-half,1G-baseT-full,1G-baseX,2.5G-baseT,2.5G-baseX,5G-baseT,10G-baseT,10G-baseSR-LR,10G-baseCR
sfp-supported: 1G-baseX,10G-baseSR-LR
advertising: 1G-baseX,10G-baseSR-LR
link-partner-advertising:
sfp-module-present: yes
sfp-rx-loss: yes
sfp-tx-fault: yes
sfp-type: SFP/SFP+/SFP28/SFP56
sfp-connector-type: SC
sfp-link-length-sm: 20km
sfp-vendor-name: Zaram
sfp-vendor-part-number: ZXOS11NPI
sfp-vendor-revision: 1B
sfp-vendor-serial: ZRMT123456789
sfp-manufacturing-date: 23-03-07
sfp-wavelength: 1270nm
sfp-temperature: 38C
sfp-supply-voltage: 3.362V
sfp-tx-bias-current: 0mA
eeprom-checksum: good

[ Voor 8% gewijzigd door drikus op 26-04-2024 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
drikus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:36:
[...]

Thanks!. Na dit bericht zaram besteld bij je. Vandaag ontvangen, direct maar omzetten dacht ik. ZRMT# serienummer doorgegeven en al snel gebeld door KPN. Omgezet. Link ok, geen pppoe helaas na omzetten pppoe naar sfp-sfpplus-1 interface en dus helaas weer terug laten zetten. Hoe kan ik checken of firmware wel updated is.

via mikrotik RB5009G maar eeprom not shown, serienummer obfuscated.

supported: 10M-baseT-half,10M-baseT-full,100M-baseT-half,100M-baseT-full,1G-baseT-half,1G-baseT-full,1G-baseX,2.5G-baseT,2.5G-baseX,5G-baseT,10G-baseT,10G-baseSR-LR,10G-baseCR
Stuur me je ont serienummer via dm, ga ik het voor je bekijken. Stop wel even je zaram terug in je mikrotik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:25
drikus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:36:
[...]

Thanks!. Na dit bericht zaram besteld bij je. Vandaag ontvangen, direct maar omzetten dacht ik. ZRMT# serienummer doorgegeven en al snel gebeld door KPN. Omgezet. Link ok, geen pppoe helaas na omzetten in naar sfp-sfpplus-1 interface en dus helaas weer terug laten zetten. Hoe kan ik checken of firmware wel updated is ? Je zit niet te wachten op support natuurlijk maar als iemand anders evt kan aangeven hoe firmware te achterhalen is vind ik wrlsk ook wel de weg om het zelf te updaten, indien nodig, Kan ook aan KPN kan omzetting issue zijn geweest hoor ging niet helemaal overtuigend zegmaar.

Via mikrotik RB5009G is dit te zien, maar eeprom not shown, serienummer obfuscated.

Met SSH kun je inloggen op de Zaram. Als je dan ‘ver’ uitvoert krijg je de output zoals in mijn eerdere bericht te zien met 090.08 als versienummer.
mrdemc schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:56:
[...]

Net gedownload en gelijk geflashed. Voor de zekerheid, heb je een hash voor me van het bestand i.v.m. de http downloadlink?

Het resultaat:
code:
1
2
3
4
5
onu/omci stack version: 090.08-zaram (build 12181) Apr 15 2024 11:41:39
pon version: 0.3
ethc version: 0.3
image0: ZR00_V090.08 valid active committed next_committed
image1: ZR00_V090.02 valid

Maar het is goed gegaan dus. ;)

t.i.: op een Deciso DEC740 met de os-tftp plugin (wel firewall regel aanmaken).
Ik heb net m’n patchcover binnen en ook maar gelijk het formulier ingevuld bij de KPN servicetool, maar dat zal wel maandag/dinsdag worden voor ik gebeld wordt verwacht ik.

[ Voor 12% gewijzigd door mrdemc op 26-04-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4ST3R
Ik heb net m’n patchcover binnen en ook maar gelijk het formulier ingevuld bij de KPN servicetool, maar dat zal wel maandag/dinsdag worden voor ik gebeld wordt verwacht ik.
Ik heb begrepen dat ze vandaag ‘maar’ tot 20h00 werkten dus je zal idd helaas tot na het weekend moeten wachten :9~, en in de tussentijd @Economics je kan helpen :D
renedis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:51:
[...]

improxy met XGS-PON kreeg ik niet aan de praat op ETH9.

Voorheen gebruikte ik ook gewoon improxy op ETH8…
Inmiddels heb ik mijn ONT Serienummer van mijn Zaram module (Dank @wbschenk _/-\o_ ) bij KPN laten activeren. De module zit in ETH9 van de UDM SE. Vervolgens de omschrijving van @renedis gevolgd en daarmee werkt KPN Multicast nu :D

Echter blijft bij mij ook de zender hangen na een x tijd, zoals @renedis eerder gerapporteerd heeft. :'( Heeft voor jou het instellen van stormcontrol alle issues opgelost of heb je wat anders daarvoor ondernomen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
W4ST3R schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:18:
[...]

Ik heb begrepen dat ze vandaag ‘maar’ tot 20h00 werkten dus je zal idd helaas tot na het weekend moeten wachten :9~

[...]

Inmiddels heb ik mijn ONT Serienummer van mijn Zaram module (Dank @wbschenk _/-\o_ ) bij KPN laten activeren. De module zit in ETH9 van de UDM SE. Vervolgens de omschrijving van @renedis gevolgd en daarmee werkt KPN Multicast nu :D

Echter blijft bij mij ook de zender hangen na een x tijd, zoals @renedis eerder gerapporteerd heeft. :'( Heeft voor jou het instellen van stormcontrol alle issues opgelost of heb je wat anders daarvoor ondernomen?
nee hoor. Als hij zijn gegevens achter laat dan kan ik hem wel activeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdemc
Economics schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:19:
[...]
nee hoor. Als hij zijn gegevens achter laat dan kan ik hem wel activeren
Zojuist gedaan, direct geactiveerd en online :)
Ging makkelijk zo, had gelukkig de meeste instellingen ook al klaar staan dus het was een kwestie van de vlan interface een nieuwe parent interface geven en ik was online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Goedemorgen,

Ik zit thuis op een kpn AON glaslijn, vanuit de meterkast en glaskabel doorgetrokken naar technische ruimte op zolder.

Daar heb ik een patchkast met allemaal mikrotik apparatuur. Zodra kpn gaat migreren is zoals ik hier lees alleen een andere spf module nodig plus mogelijk een andere glaskabel ivm ander fysiek koppelvlak.

Is er al iemand hier die alles op mikrotik heeft draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 07:02
ikke26 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:17:
@hawaltie Ik heb met een Intel X710-DA2 goede ervaringen met de Zaram in een Lenovo M720q, zie deze post.
Is een mooie setup! Ik ben zelf nog even aan het worstelen met de juiste setup. Twijfel tussen een Microtek RB5009UG+S+IN (goedkoper, fanless, maar performance is de vraag) en een setup op basis van CWWK MAGIC COMPUTER N200/I3-N305 SMALL HOST PCIE in combinatie met een X710-DA2 om de performance te kunnen halen. Als ik voor deze optie ga, heb je dan nog een tip waar ik deze kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superyupkent schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:42:
Goedemorgen,

Ik zit thuis op een kpn AON glaslijn, vanuit de meterkast en glaskabel doorgetrokken naar technische ruimte op zolder.

Daar heb ik een patchkast met allemaal mikrotik apparatuur. Zodra kpn gaat migreren is zoals ik hier lees alleen een andere spf module nodig plus mogelijk een andere glaskabel ivm ander fysiek koppelvlak.

Is er al iemand hier die alles op mikrotik heeft draaien?
AON migreren naar PON daar zal ik als ik jou was niet op wachten, dat is een jaren plan voor dat alles gemigreerd is. Kan zo maar zijn dat jij achterin de batch zit.

Mikrotik werkt prima op ons netwerk met alle services.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
hawaltie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:46:
[...]

Is een mooie setup! Ik ben zelf nog even aan het worstelen met de juiste setup. Twijfel tussen een Microtek RB5009UG+S+IN (goedkoper, fanless, maar performance is de vraag) en een setup op basis van CWWK MAGIC COMPUTER N200/I3-N305 SMALL HOST PCIE in combinatie met een X710-DA2 om de performance te kunnen halen. Als ik voor deze optie ga, heb je dan nog een tip waar ik deze kan bestellen?
Ik heb zelf een Dell 5N7Y5 van eBay gehaald. Dat is Dell's versie van de X710-DA2.
Was even een week of 3 wachten, en toen had ik er een te pakken voor <€75,- incl. verzending en belastingen vanuit de US. Als je meer haast hebt, is via een NL'se refurbisher bestellen ook mogelijk, maar dan mag je er al snel €100,- bij op tellen.

De Lenovo M720q met i3 8100T, 256GB NVMe SSD en 8GB RAM was €110,- via marktplaats. De montagebeugels hebben me op black friday ongeveer €20,- gekost via de officiële Lenovo store, maar heb je ook soms voor een vergelijkbaar bedrag op marktplaats. Om PCIe kaarten te monteren heb je de Lenovo 01AJ940 PCIe riser nodig van €11,-. Heb daarnaast nog de mini PC uitgebreid met een Realtek RTL8125BG 2.5GB netwerkkaart in het M.2 A+E wifi slot.

Totale kosten zo'n €230,- exclusief de Zaram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4ST3R
W4ST3R schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:18:
[...]

Echter blijft bij mij ook de zender hangen na zo’n 4,5e minuut, zoals @renedis eerder gerapporteerd heeft. :'( Heeft voor jou het instellen van stormcontrol alle issues opgelost of heb je wat anders daarvoor ondernomen?
Intussen zelf nog wat dingen geprobeerd en ben uitgekomen op de volgende configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth9"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

Met improxy IGMP V2 op ETH9 blijft de stream ook na 4,5e minuut werken ipv te blijven hangen.
Wanneer ik deze terug zet naar igmpproxy met V2, blijft het ook werken,
maar zodra ik igmpproxy met V3 configureer, dan blijft de stream wederom na 4,5e minuut hangen.
Ook wanneer ik dan de versie naar V2 terug verander met igmpproxy, blijft de stream na deze tijd hangen.
Echter wanneer ik V2 met improxy instel, werkt het weer gewoon :/

Anybody suggesties welke stappen ik kan nemen om wat meer inzicht te krijgen wat er gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
AON migreren naar PON daar zal ik als ik jou was niet op wachten, dat is een jaren plan voor dat alles gemigreerd is. Kan zo maar zijn dat jij achterin de batch zit.

Mikrotik werkt prima op ons netwerk met alle services.
Dank, ik heb ook nog geen behoefte aan meer dan onze huidige 1Gbit. Dan is het straks een kwestie van een nieuwe patchkabel. Op dit moment LC/SC in de SFP, dat gaat dan LC/SC naar SC/UPC worden plus de Zaram module. Ik dacht dat KPN gas op deze migratie ging geven nav dit artikel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
superyupkent schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:49:
[...]

Dank, ik heb ook nog geen behoefte aan meer dan onze huidige 1Gbit. Dan is het straks een kwestie van een nieuwe patchkabel. Op dit moment LC/SC in de SFP, dat gaat dan LC/SC naar SC/UPC worden plus de Zaram module. Ik dacht dat KPN gas op deze migratie ging geven nav dit artikel.
Dat klopt ook, alleen daar gaat enorm veel tijd in zitten. Je plaatst namelijk nieuwe apparatuur naast de huidige, maar dat niet alleen. Je moet ook de splitters afwerken, nwa aanpassen, dat in combinatie met de enorme hoeveelheid pops in het land kun je wel een kleine rekensommetje maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Zeker,

Bijzonder dat die hele operatie, mankracht en versnelde afschrijving van courante apparatuur gunstiger is dan twee systemen naast elkaar draaien.

Ik snap dat kpn graag dsl/isdn/2g uit wil zetten. Maar AON & XGSPON zou toch goed naast elkaar moeten kunnen draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
superyupkent schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:21:
Zeker,

Bijzonder dat die hele operatie, mankracht en versnelde afschrijving van courante apparatuur gunstiger is dan twee systemen naast elkaar draaien.

Ik snap dat kpn graag dsl/isdn/2g uit wil zetten. Maar AON & XGSPON zou toch goed naast elkaar moeten kunnen draaien.
AON is duur, geen development meer voor (schaarste aan kaarten etc) en kost enorm veel energie, in een pop staan er wel meer dan 1 dslam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superyupkent schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:21:
Zeker,

Aanvullend op de post hierboven, hier het verschil tussen AON en XGS-PON:

ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
W4ST3R schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:04:
[...]

Intussen zelf nog wat dingen geprobeerd en ben uitgekomen op de volgende configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth9"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

Met improxy IGMP V2 op ETH9 blijft de stream ook na 4,5e minuut werken ipv te blijven hangen.
Wanneer ik deze terug zet naar igmpproxy met V2, blijft het ook werken,
maar zodra ik igmpproxy met V3 configureer, dan blijft de stream wederom na 4,5e minuut hangen.
Ook wanneer ik dan de versie naar V2 terug verander met igmpproxy, blijft de stream na deze tijd hangen.
Echter wanneer ik V2 met improxy instel, werkt het weer gewoon :/

Anybody suggesties welke stappen ik kan nemen om wat meer inzicht te krijgen wat er gebeurd?
Werkt het inmiddels? M’n advies is om igmpproxy te gebruiken. V3 sowieso niet gebruiken, dat is een uitbreiding van V2, in de logging kan je zien dat ie ook terugvalt op V2. Storm-Control staat inmiddels bij mij uit. Apply’en van de settings duurt wel even.. als improxy met V2 werkt, lekker laten staan zo. Welke firmware/software zit je met UDM / network? Ik op 3.2.12 / 8.1.127

Acties:
  • +3 Henk 'm!
renedis schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:26:
[...]

Werkt het inmiddels? M’n advies is om igmpproxy te gebruiken. V3 sowieso niet gebruiken, dat is een uitbreiding van V2, in de logging kan je zien dat ie ook terugvalt op V2. Storm-Control staat inmiddels bij mij uit. Apply’en van de settings duurt wel even.. als improxy met V2 werkt, lekker laten staan zo. Welke firmware/software zit je met UDM / network? Ik op 3.2.12 / 8.1.127
dat klopt, in het netwerk zetten we hem ook als v2 door. Hebben de op vlan 4 zo ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjz3000
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-05 13:11
jopoh schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:47:
[...]

Nee hoor alleen de Serie die problemen heeft 023xxx voor de productie datum 8-2023 en de 0501xxx tm 0503xxx voor de productie datum 8-2023

alle overige serie nummers zijn gewoon goed, en veel al wordt er nu een nieuwe genexis geplaatst en niet eens een nokia :)
Die van mij is met dank aan @Economics vervangen, sindsdien geen last meer van storingen/pakketverlies. Ga het wel vervangen door een SFP+ module binnenkort. Komt er weer een slot vrij op mijn UPS...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelsie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:35
Begin deze week begon ik het het lezen van deze forum thread om op de hoogte te komen van het gebruiken van een eigen ONT op mijn KPN glasvezelaansluiting, en na het lezen van de inmiddels 50 pagina's aan reacties kan ik niet anders dan vol lof over jullie praten. Het is vakmanschap van de bovenste plank, een goede samenwerking tussen tweakers die graag hun eigen equipment willen gebruiken en KPN die welwillend zijn naar deze klanten.

Zelf kwam ik er halverwege de week achter dat ik een AON aansluiting hebt, dus voor mij nog even met een goedkopere sfp. Maar ik ga zeker alvast een zaram module bestellen voor als ik overgezet word.

Chapeau

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Jelsie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:02:
Begin deze week begon ik het het lezen van deze forum thread om op de hoogte te komen van het gebruiken van een eigen ONT op mijn KPN glasvezelaansluiting, en na het lezen van de inmiddels 50 pagina's aan reacties kan ik niet anders dan vol lof over jullie praten. Het is vakmanschap van de bovenste plank, een goede samenwerking tussen tweakers die graag hun eigen equipment willen gebruiken en KPN die welwillend zijn naar deze klanten.

Zelf kwam ik er halverwege de week achter dat ik een AON aansluiting hebt, dus voor mij nog even met een goedkopere sfp. Maar ik ga zeker alvast een zaram module bestellen voor als ik overgezet word.

Chapeau
Dat overzetten naar XGS-PON kan nog jaren duren. Tegen die tijd zijn er misschien (nog) betere opties. Dus je kunt ook gewoon wachten.

(Maar goed, ik zit ook op AON (Delta) en heb de Zaram SFP, de fs.com SFP, de Nokia ONT en de Huawei ONT. Maar goed, ben een nerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelsie
ernstoud schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:18:
[...]

Dat overzetten naar XGS-PON kan nog jaren duren. Tegen die tijd zijn er misschien (nog) betere opties. Dus je kunt ook gewoon wachten.

(Maar goed, ik zit ook op AON (Delta) en heb de Zaram SFP, de fs.com SFP, de Nokia ONT en de Huawei ONT. Maar goed, ben een nerd.)
Wat zou er nog beter aan worden dan? Als ie werkt dan werkt ie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jelsie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:20:
[...]

Wat zou er nog beter aan worden dan? Als ie werkt dan werkt ie
Goedkoper, minder energie nodig, kleiner, misschien 25Gbps…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelsie
ernstoud schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:50:
[...]

Goedkoper, minder energie nodig, kleiner, misschien 25Gbps…
Klinkt als een paar bijzaken, hoofdzaak is dat ie werkt, en dat doet de Zaram inmiddels.
Ik ben net geupgrade naar 10 gbit, en daar moet ik nog even van bijkomen. Dus ik zie mijzelf nog niet de stap naar 25 gbit maken binnen 10 jaar.

En wie weet zijn wij wel vrij snel aan de beurt, ik kan hem maar alvast hebben. Kan die bij de rest van de spullen die ik heb gekocht voor de heb, maar niet vaak gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Jelsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:25:
[...]
En wie weet zijn wij wel vrij snel aan de beurt, ik kan hem maar alvast hebben. Kan die bij de rest van de spullen die ik heb gekocht voor de heb, maar niet vaak gebruik.
Met een beetje pech ben je echter pas aan de beurt wanneer de opvolger van XGS-pon uitgerold wordt, en in dat geval zit je met een XGS-pon-stick die daar net als op AON niet op gaat werken. Volgens mij is dat ook het punt dat ernstoud probeert te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelsie
dcm360 schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:30:
[...]

Met een beetje pech ben je echter pas aan de beurt wanneer de opvolger van XGS-pon uitgerold wordt, en in dat geval zit je met een XGS-pon-stick die daar net als op AON niet op gaat werken. Volgens mij is dat ook het punt dat ernstoud probeert te maken.
Ah, daar heb je een goed punt. Zover had ik nog niet gedacht, dus toch nog maar even wachten met de aanschaf.

Hoe vaak komt er nieuwe belichtingstechniek op de markt? Want het lijkt mij toch best onhandig om meerdere verschillende technieken door elkaar heen te gebruiken.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58
Jelsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 01:22:
[...]

Ah, daar heb je een goed punt. Zover had ik nog niet gedacht, dus toch nog maar even wachten met de aanschaf.

Hoe vaak komt er nieuwe belichtingstechniek op de markt? Want het lijkt mij toch best onhandig om meerdere verschillende technieken door elkaar heen te gebruiken.

In ieder geval bedankt voor de tip.
De opvolgende standaard staat al klaar. Maar XGS-PON begint nu wel echt mainstream te worden, dat merk ja aan de ONT’s op de markt. Dat was 1,5 jaar geleden nog bijna 0.

Naast dat het voor de klant een standaard is die multigig snelheden kan leveren is het super veel zuiniger aan de POP kant. Je hebt nu bv per 64 klanten een laser nodig ipv elke aansluiting. Dat scheelt super veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
ikke26 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:20:
[...]

Ik heb zelf een Dell 5N7Y5 van eBay gehaald. Dat is Dell's versie van de X710-DA2.
Was even een week of 3 wachten, en toen had ik er een te pakken voor <€75,- incl. verzending en belastingen vanuit de US. Als je meer haast hebt, is via een NL'se refurbisher bestellen ook mogelijk, maar dan mag je er al snel €100,- bij op tellen.

Totale kosten zo'n €230,- exclusief de Zaram.
Ik heb een lenovo X710 kaart gevonden op E-Bay voor zo'n EUR 100 (inclusief shipping en VAT). Zijn er zaken waar ik op moet letten als ik van een andere Brand (Lenovo etc.) bestel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
@hawaltie Ik zou even goed controleren hoe het met firmware upgrades zit. Bijvoorbeeld bij Dell kan ik die makkelijk downloaden. Omdat ik een Lenovo host gebruik moest ik het package wel uitpakken om de X710 te upgraden met de meegeleverde, Dell-specifieke nvmeupdate utility. Dat was echter vrij eenvoudig en supported door Dell, zodat ik mijn X710 kon voorzien van de nieuwste firmware vanuit een officieel kanaal. Sommige andere merken plaatsen firmware upgrades helaas achter een paywall, dus dan heb je die mogelijkheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4ST3R
renedis schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:26:
[...]

Mijn versies van de UDM / network zijn 3.2.12 / 8.1.113. Kzie dat de versie voor network die jij draait enkele dagen geleden gereleased is als Release Candidate

Kheb zojuist wederom met igmproxy met V2 geprobeerd nadat ik deze ruim een uur geleden ingesteld had, en daarmee blijft de stream dus hangen na 4m30s. Daarna weer terug gezet naar improxy V2, en dat blijft werken. Zou dit aan de versie van network kunnen liggen? Bij jou is het juist andersom dat improxy niet werkt en igmproxy wel :/

Overigens:
Ik identificeer dat multicast werkt doordat er LIVE in beeld staat (i.p.v. Live) bij de eerste reeks zenders. De kwaliteit van het beeld lijkt me echter wel ondermaats. Is er een manier om op de STB te zien wat de stream kwaliteit is (Resolutie & frequentie)?

[ Voor 4% gewijzigd door W4ST3R op 28-04-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawaltie
ikke26 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:57:
@hawaltie Ik zou even goed controleren hoe het met firmware upgrades zit. Bijvoorbeeld bij Dell kan ik die makkelijk downloaden. Omdat ik een Lenovo host gebruik moest ik het package wel uitpakken om de X710 te upgraden met de meegeleverde, Dell-specifieke nvmeupdate utility. Dat was echter vrij eenvoudig en supported door Dell, zodat ik mijn X710 kon voorzien van de nieuwste firmware vanuit een officieel kanaal. Sommige andere merken plaatsen firmware upgrades helaas achter een paywall, dus dan heb je die mogelijkheid niet.
Thanks! Dell X710 besteld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 20:44
(jarig!)
Ik heb de TS aangepast met een update over de (inmiddels werkende) Zaram-module en een linkje naar de webshop van @wbschenk.

Tevens @wbschenk mede-auteur gemaakt aangezien ik zelf voorlopig geen hands-on ervaring met alternatieve ONT's zal hebben (ook niet met de Zaram) omdat m'n UDM Pro te traag is om 4 Gbit/s PPPoE te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
@ikke26 Ben ook aan het onderzoeken of ik de M720Q kan gebruiken voor een Proxmox / Opnsense oplossing met 2 2.5G netwerk poorten. Ik heb je oplossing met de M2. + realtek kaart gezien, maar zou het ook werken met deze combinatie van een dual Internet Ethernet card en een M2 --> PCI riser kaart werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ccnl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47
Thyraon schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:10:
IUDM Pro te traag is om 4 Gbit/s PPPoE te ondersteunen.
Ik ken Unifi OS niet, maar kan je niet Packet Steering activeren? Bij 4 cores van UDM Pro zou de binair waarde 1111 voor rps_cpus of xps_cpus voor linux zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
hawaltie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:56:
@ikke26 Ben ook aan het onderzoeken of ik de M720Q kan gebruiken voor een Proxmox / Opnsense oplossing met 2 2.5G netwerk poorten. Ik heb je oplossing met de M2. + realtek kaart gezien, maar zou het ook werken met deze combinatie van een dual Internet Ethernet card en een M2 --> PCI riser kaart werken?
Ik snap niet helemaal hoe in de gelinkte M.2 A+E riser een standaard PCIe kaart zou moeten passen? Volgens mij is dat alleen een verlengstuk?

Als je het PCIe slot niet gebruikt voor een X710, kun je daar ook ieder willekeurige andere low-profile PCIe kaart in plaatsen.

Of bedoel je dat je zowel een X710 als een dual 2.5G nic wilt plaatsen? Dan ben je misschien beter af met een USB nic, anders krijg je de deksel van de M720q er niet meer op? Met X710-DA2 zit die namelijk al ramvol.

Een alternatief zou zijn om de tweede poort van de X710-DA2 met een SFP+ RJ45 module uit te rusten.

Als je dan poorten tekort komt, kan de X710-DA4 een uitkomst zijn, die heeft 4 SFP+ poorten, met dezelfde RJ45 modules.

Let wel op dat die vaak alleen 10 of 1 gbit zijn, afhankelijk van de specifieke implementatie. Daar zou je even over in moeten lezen. Heb daar zelf geen ervaring mee, aangezien mijn server met glasvezel is verbonden met de router.

[ Voor 5% gewijzigd door ikke26 op 29-04-2024 00:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
(jarig!)
ccnl schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:39:
[...]

Ik ken Unifi OS niet, maar kan je niet Packet Steering activeren? Bij 4 cores van UDM Pro zou de binair waarde 1111 voor rps_cpus of xps_cpus voor linux zijn.
Het probleem is dat de UDM maar één CPU-core gebruikt om dat PPPoE stuk te verwerken, en de CPU in dat apparaat is niet bepaald snel. Je ziet in htop onder load (tijdens een speedtest) dus die ene core meteen naar 100% load schieten en dan blijft de speedtest hangen op ±2 Gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccnl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47
@Thyraon Ik heb alleen 1gbs glasvezel, maar bij openwrt bij 2 cores is cpu loads bijna 100% zonder aanpassing
Met
find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[01]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 3 > {} 2>/dev/null' \;
is cpu loads 60% op beide cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
@ikke26 Ik wil i.d.d. zowel de X710 kaart als een 2x2.5GE kaart. Ik snap dat dit niet in de box past, de 2.5G zou ik dan ook buiten de box plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
hawaltie schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:51:
@ikke26 Ik wil i.d.d. zowel de X710 kaart als een 2x2.5GE kaart. Ik snap dat dit niet in de box past, de 2.5G zou ik dan ook buiten de box plaatsen.
Dan moet je eerder zoiets of zoiets proberen denk ik, maar dan zou ik kijken of je het moederbord over kan zetten in een mini ITX behuizing. Zelf zou ik dan liever de X710-DA4 nemen of anders een USB nic pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
ikke26 schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:19:
[...]

Dan moet je eerder zoiets of zoiets proberen denk ik, maar dan zou ik kijken of je het moederbord over kan zetten in een mini ITX behuizing. Zelf zou ik dan liever de X710-DA4 nemen of anders een USB nic pakken.
Een beetje offtopic, maar ik heb dergelijke "verloopjes" succesvol gebruikt. Ik heb een Minisforum 790i Motherboard in gebruik als TrueNAS Scale machine voor mn storage, simpele Desktops VM's en containers.

Ik heb het slot van de Wifi kaart "misbruikt" voor een SATA kaart d.m.v. deze verlooptjes (tbv passtrough naar een van de VM's). Ook zijn de twee M.2 slots gebruikt, 1 voor nogmeer sata ports door deze module en 1 voor een sata cotroller.

Resultaten zijn verassend goed!

Ik heb alleen de PCI kaarten met een los bracket ergens in de kast verwerkt omdat de kabeltjes toch iets te kort waren voor de normale sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
@ikke26 en @justdaboo dank voor jullie reactie. Het onderwerp wordt inderdaad wat offtopic. Dus laatste reactie ;-) De M2 interface is m.i. max PCI 4x, dus is het de vraag of het zinvol is om daar een 2x 2.5G kaart aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
@hawaltie Het WiFi slot is M.2 A+E, dus heeft maximaal PCIe 3.0 x2 en USB lanes. In de meeste gevallen is het PCIe slot slechts x1, zoals ook bij de M720q, want dat is meestal genoeg voor WiFi.

Zie ook deze pagina

Voor meer advies kun je ook in het zelfbouw router topic kijken, of stuur een DM.

[ Voor 24% gewijzigd door ikke26 op 29-04-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 11:45

JoSchaap

Had a life, got a modem..

hawaltie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:56:
Dit kan zolang de chipset op die NIC een beetje algemeen bekend is (drivers), ik draai OPNsense+Proxmox op een 4GB KPN lijn op de i5-8500T variant met een dual 10Gig Base-T Nic :)
Alleen in mijn geval moest er wel ventilate in de behuizing bijkomen thv de netwerkkaart (10g base-t word heet) :+
Ik heb nog niet de tijd gehad om op zoek te gaan naar een mellanox variant :)

- riser voor de PCIe poort: https://nl.aliexpress.com...naew&gatewayAdapt=glo2nld

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
Mag ik voorstellen om een apart topic te openen over zelfbouw routers op KPN XGS-PON?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikke26
@hawaltie @JoSchaap @justdaboo Op verzoek van @robertwebbe heb ik een nieuw topic aangemaakt om het hier niet teveel te vervuilen. Laten we daar verder discussiëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dapaool
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:43
Vannacht is de overstap van mijn Online naar KPN abonnement gerealiseerd. Alleen heeft KPN mijn FritzBOX Modem ID verwijderd, en terug gezet naar het Modem ID van originele Genexis. Nu heb ik de FritzBOX ID ingevuld in de Servicetool van KPN. Maar dan moet ik terug gebeld worden door KPN.

Aangezien het bij Online anderhalve maand duurde voordat ik mijn FritzBOX rechtstreeks kon aansluiten, vraag ik mij af hoelang zoiets bij KPN gemiddeld duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
dapaool schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:36:
Vannacht is de overstap van mijn Online naar KPN abonnement gerealiseerd. Alleen heeft KPN mijn FritzBOX Modem ID verwijderd, en terug gezet naar het Modem ID van originele Genexis. Nu heb ik de FritzBOX ID ingevuld in de Servicetool van KPN. Maar dan moet ik terug gebeld worden door KPN.

Aangezien het bij Online anderhalve maand duurder voordat mijn ik mijn FritzBOX rechtstreeks kon aansluiten, vraag ik mij af hoelang zoiets bij KPN gemiddeld duurt?
Het was bij mij al via hier geregeld, maar afgelopen vrijdagavond vulde ik de tool in, maandagochtend werd ik al gebeld daarna, dus dat gaat vrij snel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dapaool schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:36:

Aangezien het bij Online anderhalve maand duurde voordat ik mijn FritzBOX rechtstreeks kon aansluiten, vraag ik mij af hoelang zoiets bij KPN gemiddeld duurt?
Dm mij met wat gegevens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dapaool
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:43
Het is al gelukt. ;) Bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Heb je overwogen om een NIC te nemen met SFP+ sloten, zodat je direct een SFP+ ONT in je NIC kan stoppen.
Wellicht is de warmte ontwikkeling dan een stuk minder, 10G over UTP staat inderdaad garant voor een hoop warmte.
JoSchaap schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:16:
[...]

Dit kan zolang de chipset op die NIC een beetje algemeen bekend is (drivers), ik draai OPNsense+Proxmox op een 4GB KPN lijn op de i5-8500T variant met een dual 10Gig Base-T Nic :)
Alleen in mijn geval moest er wel ventilate in de behuizing bijkomen thv de netwerkkaart (10g base-t word heet) :+
Ik heb nog niet de tijd gehad om op zoek te gaan naar een mellanox variant :)

- riser voor de PCIe poort: https://nl.aliexpress.com...naew&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Hive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 13:13
Hebben jullie deze ont al gezien van ubiquity?
Ik kan hem online nergens vinden.
Ben benieuwd of dat werkt op het KPN netwerk?

https://www.youtube.com/shorts/3udySlNeIi4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
The Hive schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:16:

Deze werken volgens mij niet goed met de Nokia ONT.

De short die je stuurt is trouwens het GPON model.

In het Delta topic had @robertwebbe deze al eens de "gewone" ONT getest, maar ik vermoed dat de SFP het zelfde resultaat zal hebben: robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
The Hive schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:16:

Volgens mij is dat deze: UISP UF Instant
Die werkt niet in dit geval en is ook GPON, geen XGS-PON.

Er is ook deze voor XGS-PON: UISP Fiber XGS te vinden in de Fiber XGS PON Store van Ubiquity.
Volgens een post van @Economics zou deze wel werken op het KPN netwerk.
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:58:
Ter kennisgeving; USIP Fiber XGS ONT van Ubiquiti (all in one box, geen sfp/onu) heb ik werkend op het KPN netwerk gezien.

Kan wat mij betreft ook toegevoegd worden.

[ Voor 42% gewijzigd door mrdemc op 01-05-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
Hoi, ik heb eindelijk tijd gevonden om mijn oude PCEngines van zolder te halen en in plaats van de KPN router te gaan gebruiken voor mijn KPN XGS-PON lijntje. Al googlend kwam ik op dit topic, staan jullie mij twee noob vragen toe na dit topic doorgelezen te hebben?
  • Klopt het dat ik als mijn KPN contract op mijn glasvezel lijn erop zit, kan overstappen op Odido en dat ik dan van het gedrocht PPPoE af ben?
  • Dit halve topic lijkt te gaan over je eigen ONT gebruiken ipv het KPN kastje, custom SFP+ modules, etc. Wat is hier nou het grote voordeel van? Dat het net iets later wordt overgezet naar koper (de SPF+ interface met zijn slot is toch gewoon elektrisch?)? Dat je geen ethernet ertussen hebt, maar waarom wil men dat, heb je dan 0,5ms minder latency of zo? Of mis ik iets..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
bumble_bee schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:59:
Hoi, ik heb eindelijk tijd gevonden om mijn oude PCEngines van zolder te halen en in plaats van de KPN router te gaan gebruiken voor mijn KPN XGS-PON lijntje. Al googlend kwam ik op dit topic, staan jullie mij twee noob vragen toe na dit topic doorgelezen te hebben?
  • Klopt het dat ik als mijn KPN contract op mijn glasvezel lijn erop zit, kan overstappen op Odido en dat ik dan van het gedrocht PPPoE af ben?
  • Dit halve topic lijkt te gaan over je eigen ONT gebruiken ipv het KPN kastje, custom SFP+ modules, etc. Wat is hier nou het grote voordeel van? Dat het net iets later wordt overgezet naar koper (de SPF+ interface met zijn slot is toch gewoon elektrisch?)? Dat je geen ethernet ertussen hebt, maar waarom wil men dat, heb je dan 0,5ms minder latency of zo? Of mis ik iets..
punt 1: geen idee, ik verwacht dat je voor die vraag beter in het topic hier kan zijn: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 of hier [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
punt 2: Het gehele topic gaat daar zelfs over :P Dat is precies waarom dit topic er is namelijk. De voordelen zijn al meerdere keren ter sprake gekomen, even zoeken op 'voordelen' en je vindt wel een aantal posts. In het kort: minder apparatuur, stekkertje minder, iets minder stroom, en vooral: omdat het kan.
De 'iets minder stroom' zal heel erg meevallen en is volgens mij centenwerk, zelfs op jaarbasis, minder latency heb ik niet gemerkt het is nog steeds heel weinig. Voor mij is het vooral dat ik inderdaad een stekkertje minder heb en omdat het kan.

[ Voor 4% gewijzigd door mrdemc op 01-05-2024 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
- Het klopt dat je af bent van PPPoE als je overstapt op Odido.
- Hetvoordeel voor mij persoonlijk van afstappen van de ONT die door de provider wordt geleverd is tweeledig:
1- de SFP+ ONT module genereerd minder warmte dan de 10G-UTP module.(verbruikt ook minder stroom)
2- weer een los apparaat minder
bumble_bee schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:59:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:17:
- Het klopt dat je af bent van PPPoE als je overstapt op Odido, qua ping ga je er ook iets op vooruit.
- Hetvoordeel voor mij persoonlijk van afstappen van de ONT die door de provider wordt geleverd is tweeledig:
1- de SFP+ ONT module genereerd minder warmte dan de 10G-UTP module.(verbruikt ook minder stroom)
2- weer een los apparaat minder

[...]
PPPoE => ping heeft er helemaal niks mee te maken, ik zit zelf op 3ms soms 2ms. Leuk getal maar je merkt er in de praktijk helemaal niks van als je zelf op 8-10ms zit. Gaat met name om hoe je je diensten ervaart, dat is voor de ene klant het beste bij KPN en voor de ander Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:05
Economics schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:55:
[...]

PPPoE => ping heeft er helemaal niks mee te maken, ik zit zelf op 3ms soms 2ms. Leuk getal maar je merkt er in de praktijk helemaal niks van als je zelf op 8-10ms zit. Gaat met name om hoe je je diensten ervaart, dat is voor de ene klant het beste bij KPN en voor de ander Odido.
Volgens mij zegt die dat de basis latency bij Odido iets lager ligt, niet dat dat door PPPoE komt. Maar inderdaad, heel veel merk je er denk ik niet van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 08:48
Economics schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:42:
[...]

Stuur me je ont serienummer via dm, ga ik het voor je bekijken. Stop wel even je zaram terug in je mikrotik ;)
Gedaan, via topper d:)b Economics zaram serial ingesteld. Geen sjoege alsnog veel PADI geen PADO. Bleek dat ik PPPOE op sfp slave interface had staan op een mikrotik RB5009UG+S+IN. sfp interface stond als port in een bridge en daar kan je disablen of de sfp interface verwijderen waarna PPPoe client direct live kwam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
3ms waarnaar?
Kijk het verschil zeker merkbaar is te verwaarlozen.
Maar met pingen/roundtrippen naar google.nl, nu.nl etc is mijn Odido verbinding sneller.
Kpn is enkel sneller bij speedtest.net en dan enkel op hun eigen servers.
Gebied Rotterdam.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
ArnoldSmit schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:17:
3ms waarnaar?
Kijk het verschil zeker merkbaar is te verwaarlozen.
Maar met pingen/roundtrippen naar google.nl, nu.nl etc is mijn Odido verbinding sneller.
Kpn is enkel sneller bij speedtest.net en dan enkel op hun eigen servers.
Gebied Rotterdam.

[...]
3-4ms vanaf de OPNSense naar nu.nl in mijn geval bij KPN (zowel over IPv4 als IPv6) :)
Ter aanvulling: vanuit Apeldoorn :)

[ Voor 6% gewijzigd door mrdemc op 01-05-2024 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Bericht aangepast, lijkt erg sterk te verschillen per gebied welke aanbieder de beste latency heeft :)
[...]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 11:31
Is het niet langzaamaan tijd dat er een communityartikel wordt geschreven door Tweakers, waarin de belangrijke figuren in dit onderwerp worden belicht, mensen die enorm veel energie hebben gestoken in het laten werken ervan? En laten we vooral Zaram niet vergeten! Groot respect voor hen dat ze meerdere keren naar Nederland zijn gereisd om de situatie hier te bekijken en de firmware aan te passen. Naast Zaram, moeten we ook KPN bedanken en niet vergeten. KPN medewerkers hebben enorm geholpen met dit project! En dat zij Zaram met open armen hebben ontvangen!

@wbschenk @Thyraon @ernstoud @Economics en andere mede Tweakers die ik vergeten ben, bedankt voor jullie inzet!

@WoutF

[ Voor 14% gewijzigd door Xieoxer op 01-05-2024 21:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Xieoxer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:56:
Is het niet langzaamaan tijd dat er een communityartikel wordt geschreven door Tweakers, waarin de belangrijke figuren in dit onderwerp worden belicht, mensen die enorm veel energie hebben gestoken in het laten werken ervan? En laten we vooral Zaram niet vergeten! Groot respect voor hen dat ze meerdere keren naar Nederland zijn gereisd om de situatie hier te bekijken en de firmware aan te passen. Naast Zaram, moeten we ook KPN bedanken en niet vergeten. KPN medewerkers hebben enorm geholpen met dit project! En dat zij Zaram met open armen hebben ontvangen!

@wbschenk @Thyraon @ernstoud @Economics en andere mede Tweakers die ik vergeten ben, bedankt voor jullie inzet!

@WoutF
Leuke post!

Voor Delta is dit gebeurd. Twee maal frontpage artikel en bezoek aan Delta.

Op Discord heeft @Economics al gesuggereerd dat een bezoek aan KPN mogelijk is. Ik heb hem gevraagd of wellicht een poging richting Tweakers om een redacteur er in te betrekken een idee is.

Zoiets dus:

ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

.geek: Delta nodigt communityleden uit na Tweakers-interview

review: Tweakers kraken Delta's modemprobleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

@WoutF
@Yero is de redacteur die je hiervoor denk ik moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 21:41
Het probleem met pppoe is dat het veelal niet goed gebruik maakt van meerdere cores onder bv. Opnsense. Met name op het 4 gbit abonnement is het goed merkbaar. Ben momenteel openwrt aan het testen virtueel onder proxmox. Dat werkt wel aardig goed maar is erg beperkt. En het lijkt erop dat het bij een enkele verbinding nog steeds maar 1 core kan gebruiken al weet ik dat niet zeker of dat het probleem is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:44
Ik heb de afgelopen tijd met veel interesse dit topic gevolgd en bij deze kudos aan iedereen die geholpen heeft om de Zaram werkend te krijgen met KPN!

Ik sta bijna op het punt om de bestelling te doen, maar zit nog met 1 vraag... Op het KPN forum wordt een aantal keer geopperd dat je de glaskabel niet zelf zou moeten willen verplaatsen uit de ONT omdat je dan ook nog een fiber cleaning pen aan moet schaffen omdat je de aansluiting altijd schoon moet maken bij elke actie.
Als ik echter zoek op cleaner/cleaning/pen in dit topic heb ik 0 resultaten. Is het statement overtrokken en is dit niet nodig, of zou ik wel een dergelijke pen aan moeten schaffen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
@Loen Ik heb deze versie aangeschaft en werkt prima: https://amzn.eu/d/eZEVWoz

Officieel dien je beide zijdes iedere keer te cleanen als die los is geweest. Maar dat is theorie. In de praktijk zal het voor 99% prima werken als het kort is los geweest. Maar ja, we zijn tweakers hè… Dus ik heb een cleaning pen gekocht omdat ze vrij goedkoop zijn.

[ Voor 140% gewijzigd door robertwebbe op 02-05-2024 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50
Loen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:35:
Ik heb de afgelopen tijd met veel interesse dit topic gevolgd en bij deze kudos aan iedereen die geholpen heeft om de Zaram werkend te krijgen met KPN!

Ik sta bijna op het punt om de bestelling te doen, maar zit nog met 1 vraag... Op het KPN forum wordt een aantal keer geopperd dat je de glaskabel niet zelf zou moeten willen verplaatsen uit de ONT omdat je dan ook nog een fiber cleaning pen aan moet schaffen omdat je de aansluiting altijd schoon moet maken bij elke actie.
Als ik echter zoek op cleaner/cleaning/pen in dit topic heb ik 0 resultaten. Is het statement overtrokken en is dit niet nodig, of zou ik wel een dergelijke pen aan moeten schaffen?
Je verplaatst de glaskabel helemaal niet. Op de TK01 plaats je een patchcover waar een glaskabel aan vastzit. Die steek je vervolgens in de SFP

Als je die patchcover direct plaatst als je de ONT hebt verwijderd heb je een cleaning pen echt niet nodig. Heb mn eigen gewone NTU al meerdere malen los en vastgeklikt, aan de dempingswaarden is niks veranderd

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 02-05-2024 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
(jarig!)

@WoutF
Hoewel ik vooral aanjager was aan het begin, en het werk later vooral door anderen is overgenomen, ben ik hier wel voor te porren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:44
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Deze is daarvoor nodig toch? Het gaat dan idd om de kabel richting de zaram in mn eigen router.

Bedankt voor de 2 antwoorden, ik koop hem er voor de zekerheid wel bij. In het kader van better safe than sorry, en zal vast nog wel meer met glas gaan doen in de toekomst. Net als dat ik alle kabels in mn kabel doos vast nog ga gebruiken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
You’re moment to shine @Thyraon!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe
Loen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:52:
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Deze is daarvoor nodig toch? Het gaat dan idd om de kabel richting de zaram in mn eigen router.

Bedankt voor de 2 antwoorden, ik koop hem er voor de zekerheid wel bij. In het kader van better safe than sorry, en zal vast nog wel meer met glas gaan doen in de toekomst. Net als dat ik alle kabels in mn kabel doos vast nog ga gebruiken ;)
Ja, als je een TK01 FTU hebt wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50
robertwebbe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Ja, als je een TK01 FTU hebt wel.
Ik mag hopen dat ie die heeft, anders zit hij in de verkeerde chat 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 11:45

JoSchaap

Had a life, got a modem..

ArnoldSmit schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:47:
Heb je overwogen om een NIC te nemen met SFP+ sloten, zodat je direct een SFP+ ONT in je NIC kan stoppen.
Wellicht is de warmte ontwikkeling dan een stuk minder, 10G over UTP staat inderdaad garant voor een hoop warmte.

[...]
offtopic:
vandaar de mellanox variant ;)
dan komt de fiber naar de module en een dac naar de rest

[ Voor 6% gewijzigd door JoSchaap op 04-05-2024 00:00 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamvdberg66
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-05-2024
Ik heb een Nokia modem aangeschaft en deze is bij Delta geactiveerd. PON LED brandt groen.

Ik heb vier maal een Deco XE Pro 75e.
Waar kan ik het internet VLAN ( WAN) instellen op 100 ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justdaboo
wamvdberg66 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:12:
Ik heb een Nokia modem aangeschaft en deze is bij Delta geactiveerd. PON LED brandt groen.

Ik heb vier maal een Deco XE Pro 75e.
Waar kan ik het internet VLAN ( WAN) instellen op 100 ?
2e hit in Google:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLkaiser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 09:46
Een vraag over de Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT met kpn firmware icm PATCHCOVER KPN XGS-PON TK01, wanneer je dit gaat gebruiken moet je dat nog op een bepaalde manier bij kpn aangeven of is het gewoon plug & play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
NLkaiser schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:52:
Een vraag over de Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT met kpn firmware icm PATCHCOVER KPN XGS-PON TK01, wanneer je dit gaat gebruiken moet je dat nog op een bepaalde manier bij kpn aangeven of is het gewoon plug & play?
Als het goed is heb je bij de bestelling van de Zaram wat informatie erbij gekregen. Verder staat hier alles dat je moet weten:
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLkaiser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 09:46
mrdemc schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Als het goed is heb je bij de bestelling van de Zaram wat informatie erbij gekregen. Verder staat hier alles dat je moet weten:
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur
ik wou het proces graag duidelijk hebben voordat ik €135 uitgeeft ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdemc
NLkaiser schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:55:
[...]

ik wou het proces graag duidelijk hebben voordat ik €135 uitgeeft ;)
In die uitleg staat o.a. dat je de service tool moet gebruiken voor activatie, dat beantwoorde dus je vraag.
wanneer je dit gaat gebruiken moet je dat nog op een bepaalde manier bij kpn aangeven of is het gewoon plug & play?
Geen plug en play dus.
Als je het duidelijk wilt hebben raad ik je aan om dat te lezen…

Maar voor de volledigheid:
Ik heb de zaram in m’n OPNSense router gedaan, de Zaram aangemeld bij KPN met de servicetool, daarbij moet je het PON ID opgeven van de Zaram, daarna wordt je gebeld voor het moment van activatie. Zodra het geactiveerd wordt valt je verbinding weg. Toen dat gebeurde heb ik de Genexis eraf geschoven, patchcover erop, glaskabel in de zaram, de VLAN interface als parent de glas interface gegeven en ik was online :)

[ Voor 9% gewijzigd door mrdemc op 11-05-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeMeNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 23:01
Ik volg het topic al een tijdje en heb in januari een Zaram module gekocht bij DectDirect.
Is er al ergens zicht op een handleiding/download naar de nieuwe firmware?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
TakeMeNL schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:50:
Ik volg het topic al een tijdje en heb in januari een Zaram module gekocht bij DectDirect.
Is er al ergens zicht op een handleiding/download naar de nieuwe firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-05 17:28
Kan iemand me vertellen of met een eigen ONT je icm een UDM daadwerkelijk een hogere snelheid haalt ook? Met 1 Gbit/s abo via KPN haal ik met standaard ONT ongeveer 80% gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
edwardmp schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:01:
Kan iemand me vertellen of met een eigen ONT je icm een UDM daadwerkelijk een hogere snelheid haalt ook? Met 1 Gbit/s abo via KPN haal ik met standaard ONT ongeveer 80% gemiddeld.
De UDM Pro haalt +- 4 Gbit/s icm KPN (pppoe). Dat is een beperking van de CPU a 1 Gbit/s per core. Gemeten met iperf.

De ingebouwde UniFi meettool haalt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9HDvLVqv8l9rTiDdL8Z4M3CdRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xjt23Mm89yBLJ8fKXtItN90J.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is overigens geen beperking van de ONT (ook niet de ONT van KPN), maar van de UDM.

[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 14-05-2024 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Vind je de UDM Pro een oplossing waarmee je tevreden bent voor je 4gb verbinding?
Je verbinding is behoorlijk snel nu al, maar toch zou ik zelf zo iets hebben als ik €67,50 per maand betaal, wil ik alles er proberen uit te halen.
renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:34:
[...]

De UDM Pro haalt +- 4 Gbit/s icm KPN (pppoe). Dat is een beperking van de CPU a 1 Gbit/s per core. Gemeten met iperf.

De ingebouwde UniFi meettool haalt:
[Afbeelding]

Dit is overigens geen beperking van de ONT (ook niet de ONT van KPN), maar van de UDM.
Pagina: 1 ... 13 ... 26 Laatste